Porsche Supercup: Jeroen Bleekemolen snel tijdens test op Hockenheim
Jeroen Bleekemolen ziet zichzelf aan kop van de computerranglijst staan. Jeroen Bleekemolen kan met vertrouwen uitkijken naar de start van het nieuwe Porsche Supercup-seizoen. De titelkandidaat uit Aerdenhout zit tijdens de testtweedaagse op het circuit van Hockenheim continu in de top.
,,Het gaat heel erg goed, alles loopt lekker. Gisterochtend, tijdens de eerste sessie, zette ik op oude banden direct de snelste tijd neer'', vertelde Jeroen vanmiddag tijdens de lunchpauze vanuit Duitsland. ,,De auto waarmee we dit jaar gaan rijden verschilt niet veel van die van 2007, dus we weten hoe het moet'', aldus de coureur van Jetstream Motorsport.
Maagdelijk wit Gisteren en vandaag zijn 60 Porsches te bewonderen op het asfalt van Hockenheim. Het zijn 28 Supercup-wagens en 32 bolides die aan de Carrera Cup gaan meedoen. De teams kregen de wagens gisterochtend afgeleverd van Porsche, waardoor de vierwielers allen maagdelijk wit en zonder reclame-uitingen over de racebaan scheurden.
In de testende Porsches zagen we ook de van de DTM bekende Daniel la Rosa zitten.
Het eerste ongelukje van het Porsche Supercup-seizoen 2008 kwam op naam van onze landgenoot Simon Frederiks. Hij beschadigde de voorkant van zijn wagen.
Middagsessie In de middagsessie van gisteren zat Jeroen Bleekemolen er weer goed bij. ,,Ik had nieuwe banden gemonteerd en ging erg lekker. Helaas had ik tijdens mijn snelste rondje wat last van verkeer en werd ik vierde. Zonder dat oponthoud had ik waarschijnlijk weer bovenaan gestaan'', stelt de Aerdenhouter, die ook vanmorgen weer de snelheid te pakken had. ,,Ik had oud rubber onder mijn Porsche en pakte P4, terwijl alle drie rijders voor me nieuwe banden gebruikten. Ik zat maar 0,1 seconde achter de toptijd van Rosina, dus dat geeft aan dat ik eigenlijk de snelste coureur op de baan was.'' Volgens Jeroen heeft zijn broer Sebastiaan ook een goede testsessie. ,,Hij zat gisteren op P5 en later P10, vanmorgen was hij 7de. Beide keren op oude banden, dus Sebastiaan zit er goed bij.''
Overige Nederlanders Van de in totaal 40 Porsches (Supercup en Carrera's bij elkaar) die gisterochtend in actie kwamen, klokte de nieuwbakken Kadach-coureur Jaap van Lagen de 17de tijd. In de middag kwam hij tot P15. Supercup-debutant Tim Buijs (Team Bleekemolen) kwam in de twee sessies tot een 30ste, respectievelijk 32ste plek. Mister Supercup Patrick Huisman (viervoudig kampioen) kwam gisteren met zijn Team Irwin-bolide tot een 28ste (ochtend) en 24ste (middag) positie. Paul van Splunteren van HSF Porsche Eindhoven spiegelde de uitslag van Patrick Huisman en noteerde de 24ste, repectievelijke 28ste chrono. Op de uitslagenranglijst komen we nog een keer de naam Huisman tegen. Patrick staat dit jaar ook ingeschreven voor de Carrera Cup-bolide van Attempto. Deze wagen met het nummer 45 kwam gisteren tot P38 en P33.
Afsluiting Vanmiddag tussen 13.00 en 16.00 uur wordt de testtweedaagse van de Porsches op Hockenheim afgesloten.
Metereologisch gezien mag de lente deze week zijn begonnen, het weer trekt zich daar niets van aan. Een groot deel van werkend Nederland moest s ochtends ijs en vastgevroren sneeuw van zijn autoruiten krabben. Een uitstekend excuus om de race-overall aan te trekken!
Team ALBI Engineering is al druk in de voorbereiding op het seizoen van 2008 met een uniek project voor de Dutch Supercar Challenge; een BMW Z4 M Coupe GTR voor Eugène Janssen in de Supersport II. Op zondag 2 maart werd de auto voor het eerst getest tijdens de Dutch Winter Endurance Series 4 uur van Zandvoort. Toen de maagdelijk witte bolide de pitbox uit gerold werd was het even stil tussen de Zandvoortse duinen heel even want de motor afkomstig van Kronenburg loopt inmiddels als een Zwitsers uurwerk.
Al snel bleek dat de potentie van de auto de stoutste dromen van eenieder overtreft. Ik heb best wat snelle autos gereden, maar dit ding trekt! Niet normaal meer! Aldus een dolenthousiaste Eugène Janssen. Ook gelegenheids teamgenoten Richard van den Berg en Tim Coronel waren erg enthousiast over het Beierse geweld.
De nieuwe auto is een volbloed Arabisch paradepaard uit de stal van Albi Engineering. Het onderstel, de motor, de overbrenging en het hele motormanagement systeem (inclusief traction control) zijn van de bovenste plank, om nog niet eens te hebben over het AERO-pakket dat momenteel in ontwikkeling is- wat voor de nodige downforce moet zorgen.
De jongens van ALBI Engineernig hebben prachtig werk geleverd. Er komt zoveel energie vrij bij zon project dat je niet anders kunt dan razend enthousiast zijn! Aldus een tevreden Eugène Janssen die uitkijkt naar de eerste races van de DSC in de Duitse Eiffel, die op 19 en 20 april plaatsvinden op de Nurburgring.
VIDEO: Bruce Jouanny test nieuwe Superleague bolide met V12 motor
De Superleague Formula, de raceklasse waarin voetbalclubs het met 750pk sterke bolides tegen elkaar opnemen, heeft begin deze week voor het eerst met de nieuwe bolide getest op Donington Park. Testcoureur Bruce Jouanny toonde voor het eerst de auto met F1-uitstraling op volle snelheid en liet de V12 motor krachtig klinken.
Launch Superleague Formula-team Galatasaray, twee coureurs genoemd
ISTANBUL - Op een eiland midden in een rivier van de Bosporus heeft voetbalclub Galatasaray SK de kleuren van de 750pk sterke Superleague Formula-bolide onthuld. De club wordt ondersteund door raceteam Scuderia Playteam, die onlangs ex-Minardi F1 en Toro Rosso's technische chef Gabriele Tredozi aantrok als de nieuwe technische directeur.
De rode en gele kleuren kwamen tevoorschijn op de plek die Europa en Azië met elkaar verbinden. De historische stad Istanbul heeft een groot verleden. Zo was deze plek ooit (een) hoofdstad van het Romeinse Byzantijnse en Ottomaanse Rijk.
Scuderia Playteam heeft twee rijders naar voren gebracht die mogelijk deelnemen aan het Superleague Formula-kampioenschap. Voormalig Italiaans GT-kampioen en vaste coureur van het team, Alessandro Pier Guidi en de Turk en GP2-rijder Jason Tahinci hebben eerder de evaluatie-sessie met een Formule 3000 doorstaan.
"We zijn erg verheugd om Scuderia Playteam in onze familie op te nemen en we zijn blij met de selectie van racetalent dat het team heeft getest. We zijn overtuigd dat Galatasaray het goed zal doen in het kampioenschap", zei clubdirecteur Mr. Ozhan Canaydin.
Naast Galatasaray strijden nog negentien andere clubs, waaronder ook PSV Eindhoven en RSC Anderlecht, om het kampioenschap dat eind augustus start op Donington Parkuit zes ronden bestaat.
ASSE/ZOLDER - De Limburger Marnix Vandermaesen maakt dit seizoen zijn comeback in de Belcar. Samen met Steve Vanbellingen rijt hij het volledige seizoen 2008 op een nagelnieuwe Ginetta G50 van KS Motorsport. Voor Vandermaesen is het een terugkeer naar de Belcar, een kampioenschap waarin hij zijn deelname nooit tot het eind volbracht. Hij en Steve Vanbellingen scoorden in de edities van 2005 en 2006 van de 24 uur van Zolder wel respectievelijk een podium- en een vijfde plaats algemeen en vinden elkaar dus na één jaar terug. Het duo bestuurt één van de beide Ginetta G50's die KS Motorsport in de Belcar inzet.
Zowel voor regerend BTCS-kampioen Steve Vanbellingen als Marnix Vandermaesen is het een terugkeer naar de Belcar. Afgelopen seizoen kwam KS of Vanbellingen niet uit in de Belcar. Steve Vanbellingen, die in het verleden onder meer kampioen in de toenmalige klasse TB werd, de titel bij de Silhouettes in Belcar won en op het podium van de editie 2005 van de 24 uur van Zolder eindigde, combineert dit seizoen dus opnieuw BTCS en Belcar.
Steve Vanbellingen: Ik heb dat in het verleden vaker gedaan en het is perfect mogelijk. Al zal dit seizoen wel bijzonder zijn. Ik verdedig mijn titel in de BTCS en stap met Ginetta in een volledig nieuw avontuur. Ik kijk er in ieder geval enorm naar uit. Maar ook de terugkeer van Marnix doet mij veel plezier. Hij maakt al jaren van de KS-familie deel uit en met hem een volledig seizoen kunnen rijden, is een bijzondere uitdaging. Ik ben er zeker van dat we menigeen zullen verrassen met de Ginetta G50 GT4.
Voor de Limburgse zakenman Vandermaesen is het sowieso enige tijd geleden dat hij nog een integraal autosportkampioenschap reed. In 2003 reed hij de MINI Challenge, maar een volledig Belcar-seizoen is een primeur voor de man uit Zolder.
Marnix Vandermaesen: Inderdaad, ik heb in het verleden Clio Cup en MINI Challenge gereden, maar nooit een volledig seizoen Belcar. Ik kijk er dan ook bijzonder naar uit. Natuurlijk heb ik verscheidene malen de 24 uur gereden en meestal aan de zijde van Steve. Ik heb een bijzondere band met KS Motorsport, het team van Steve en Koen Leyssens. Daarom ben ik ook op dit prachtige voorstel ingegaan. Ik heb echt vertrouwen in deze mensen en kijk reikhalzend naar de eerste meters uit.
De wagen zelf ziet er ook fantastisch uit, maar natuurlijk zullen we door een leerfase moeten gaan. Maar dat mag geen probleem zijn. Ik hoop vooral op een nieuw schitterend resultaat tijdens de 24 uur van Zolder, want dat is een wedstrijd die me na aan het hart ligt!
KS Motorsport maakt zich nu op voor de FIA GT-testdagen in Monza, aangezien ze ook aan de start komen in het FIA GT4-kampioenschap.
Yelmer Buurman in actie op het circuit van Barcelona.
Yelmer Buurman en Ho-Pin Tung hebben tijdens het testen in de GP2 op het circuit van Barcelona een mindere tweede dag beleefd. Buurman, op de openingsdag nog reikend tot een knappe P2, was nu in de middenmoot te vinden. Ho-Pin Tung zat in de achterhoede.
Op het rappe Spaanse asfalt werden twee sessies verreden. In de ochtenduren klokte Bruno Senna de rapste chrono. Yelmer Buurman reed 20 rondjes op oude banden en kwam tot P10. Ho-Pin Tung stelde teleur met een 22ste stek.
Harde wind De ochtendsessie werd een half uur ingekort wegens de harde wind in Barcelona, waardoor de officials bang waren dat de reclameborden los zouden raken en over de baan zouden waaien. In de middag kregen de rijders en teams deze verloren tijd weer terug en mocht men 30 minuten langer testen. Giorgio Pantano wist Vitaly Petrov nipt te kloppen in de strijd om de snelste tijd.
Rookie GP2-rookie Buurman kwam in 24 gereden rondjes tot P11, al zat hij er met een achterstand op Pantano van 0,428 seconde zeker niet ver af. Buurman had zijn tijd nog met een nieuw setje banden willen verbeteren, maar kreeg te maken met een kapotte klepveer waardoor zijn krachtbron er de brui aangaf. ,,Ik heb er een goed gevoel over, ondanks dat we nog een hoop kleine dingetjes aan de auto kunnen perfectioneren'', stelde Buurman na afloop op zijn website. ,,We maken grote stappen naar voren en dichten zo snel het gat met de gevestigde topteams. We zitten er nu al goed bij.''
Laatste test Tung gaf bijna twee tellen toe en kwam tot een matige P23. Er deden 26 piloten mee. Volgende week woensdag en donderdag continueren de GP2-rijders de testperiode. Voordat het seizoen begint, is het circuit van Paul Ricard het laatste oefenterrein.
GP2: Tijden ochtendsessie Barcelona: 1. Bruno Senna iSport International 1:26.396 2. Romain Grosjean ART Grand Prix 1:26.715 + 0.319 3. Pastor Maldonado Piquet Sports 1:26.796 + 0.400 4. Andreas Zuber Piquet Sports 1:27.255 + 0.859 5. Andy Soucek Fisichella Motor Sport 1:27.454 + 1.058 6. Kamui Kobayashi Dams 1:27.575 + 1.179 7. Davide Valsecchi Durango 1:27.607 + 1.211 8. Luca Filippi ART Grand Prix 1:27.639 + 1.243 9. Alvaro Parente Super Nova Racing 1:27.799 + 1.403 10. Yelmer Buurman Trust Team Arden 1:27.986 + 1.590 11. Javier Villa Racing Engineering 1:28.195 + 1.799 12. Vitaly Petrov Campos Team 1:28.226 + 1.830 13. Paolo Nocera BCN Competicion 1:28.347 + 1.951 14. Ben Hanley Campos Team 1:28.352 + 1.956 15. Adrian Valles Fisichella Motor Sport 1:28.417 + 2.021 16. Milos Pavlovic BCN Competicion 1:28.451 + 2.055 17. Christian Bakkerud Super Nova Racing 1:28.493 + 2.097 18. Diego Nunes DPR 1:28.536 + 2.140 19. Alberto Valerio Durango 1:28.758 + 2.362 20. Jerome dAmbrosio Dams 1:28.835 + 2.439 21. Karun Chandhok iSport International 1:28.964 + 2.568 22. Ho-Pin Tung Trident Racing 1:29.160 + 2.764 23. Sébastien Buemi Trust Team Arden 1:29.874 + 3.478 24. Giorgio Pantano Racing Engineering 1:30.054 + 3.658 25. Michael Herck DPR 1:30.555 + 4.159 26. Mike Conway Trident Racing geen tijd
GP2: Tijden middagsessie Barcelona: 1. Giorgio Pantano Racing Engineering 1:26.351 2. Vitaly Petrov Campos Team 1:26.402 + 0.051 3. Romain Grosjean ART Grand Prix 1:26.455 + 0.104 4. Luca Filippi ART Grand Prix 1:26.472 + 0.121 5. Adrian Valles Fisichella Motor Sport 1:26.575 + 0.224 6. Kamui Kobayashi Dams 1:26.580 + 0.229 7. Bruno Senna iSport International 1:26.760 + 0.409 8. Javier Villa Racing Engineering 1:26.760 + 0.409 9. Sébastien Buemi Trust Team Arden 1:26.765 + 0.414 10. Alvaro Parente Super Nova Racing 1:26.769 + 0.418 11. Yelmer Buurman Trust Team Arden 1:26.779 + 0.428 12. Davide Valsecchi Durango 1:26.905 + 0.554 13. Andreas Zuber Piquet Sports 1:26.938 + 0.587 14. Karun Chandhok iSport International 1:27.077 + 0.726 15. Pastor Maldonado Piquet Sports 1:27.176 + 0.825 16. Andy Soucek Campos Team 1:27.220 + 0.869 17. Mike Conway Trident Racing 1:27.350 + 0.999 18. Ben Hanley Campos Team 1:27.663 + 1.312 19. Milos Pavlovic BCN Competicion 1:27.685 + 1.334 20. Alberto Valerio Durango 1:27.822 + 1.471 21. Jerome dAmbrosio Dams 1:27.990 + 1.639 22. Diego Nunes DPR 1:28.024 + 1.673 23. Ho-Pin Tung Trident Racing 1:28.198 + 1.847 24. Christian Bakkerud Super Nova Racing 1:28.328 + 1.977 25. Paolo Nocera BCN Competicion 1:28.474 + 2.123 26. Michael Herck DPR 1:28.481 + 2.130
WS Formule Renault 3.5: Testdag Valencia afgeblazen na neerstorten glazen tent
De testdag van de World Series by Renault Formule Reanult 3.5 die vandaag op het circuit van Valencia zou worden gehouden, is afgeblazen. Een VIP-tent, die was geposteerd op het dak van de pit, is door de harde wind naar beneden gestort. Een aantal mensen is gewond geraakt door het neerstortende gevaarte en bijbehorend rondvliegend glas.
De tent landde in het pitgedeelte waar de aanwezige testteams hun vrachtwagens hadden opgesteld. Dat ging gepaard met een harde knal. De schade is behoorlijk tot groot. De teams hopen morgen wel te kunnen rijden in Valencia.
De Autosalon van Genève behoort tot de belangrijkste autoshows ter wereld
Morgen, donderdag 6 maart, opent de jaarlijkse Autosalon van Genève voor de 78e keer zijn deuren in de hallen van de Palexpo, het beurscomplex in de Zwitserse stad aan het Lac Léman. Het zal weinig verbazing wekken dat de voornaamse onderwerpen roetfilter, CO2-uitstoot en andere milieuaspecten zijn, maar gelukkig gaat het ook af en toe nog wel eens om pk's en prestaties. En sommige fabrikanten durven zelfs nog een race- of rallyauto op de stand te zetten. De interessantste noviteiten waren de Audi A4 DTM en de nieuwe Spyker, die we al hebben voorgesteld, maar ook elders was er het nodige te zien. Een impressie.
Bij SEAT viel er natuurlijk na de twee WTCC-overwinningen van afgelopen zondag heel wat te vieren. Sportdirecteur Jaime Puig kwam met overwinningsbeker en al direct uit Curitiba naar Genève en nam heel wat felicitaties en schouderklopjes in ontvangst. Gevraagd naar zijn mening over de prestaties van Tom Coronel zei hij: "Tom heeft prima gereden en goed gepresteerd. Dat hij niet hoger is geëindigd is wel te verklaren, want hij heeft nu eenmaal een benzine en geen diesel. Maar in Valencia krijgt hij een nieuwe benzinemotor die hem het nodige voordeel zal brengen."
SEAT-sportdirecteur Jaime Puig, hier met directeur communicatie Isabel Videira en de WTCC-overwinningsbeker uit Curitiba.
Citroën-rallycoureurs Sébastien Loeb en Dani Sordo kwamen met hun respectievelijke bijrijders Daniel Elena en Marc Maryi rechtstreeks vanuit Mexico, waar wereldkampioen Loeb afgelopen zondag voor de derde maal de WK-rally van Mexico op zijn naam schreef.
De C4 WRC was voor de gelegenheid getooid met twee sombrero's en een bestickering voor het winnen van de Rally van Mexico.
Andere auto's uit het WK Rally waren er te zien op de stands van Ford...
...en Suzuki.
Ook in Genève was Prodrive-baas David Richards, die verheugd was over de tweede plaats van Subaru-rijder Chris Atkinson in Mexico. In de loop van dit seizoen, waarschijnlijk in Finland, debuteert de nieuwe World Rally Car op basis van de huidige Subaru Impreza.
Op de Subaru-stand was nu alleen nog maar een showmodel met geblndeerde ramen te zien.
Op de stand van Porsche stond de RS Spyder waarmee vorig jaar de ALMS-titel gewonnen werd.
Peugeot toonde de 908 HDi FAP waarmee het merk vorig jaar kampioen werd in de LMP1-klasse van de Le Mans Series. Volgende week komt Peugeot met één 908 voor het eerst in actie tijdens de 12 Uur van Sebring, een directe confrontatie met concurrent Audi.
Bij Opel staan de sportactiviteiten na het stopzetten van het DTM-project wat op een laag pitje, maar met het OPC Race Camp, een casting voor aspirant-coureurs, heeft het merk uit Rüsselsheim in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland wel een succesvol project in het leven geroepen. De tien overgebleven kandidaten vormen twee teams die elk met een Astra OPC Turbo deelnemen aan de 24 Uur op de Nürburgring.
Honda kan weinig recente racesuccessen melden, vandaar dat dus ook de oude Honda Formule 1 uit de jaren zestig in Genève getoond werd.
Uw verslaggever had vroeger een Jumbo-Autokwartet, waarbij in de categorie "Sportwagens" een Monteverdi Hai voorkwam. Typisch zo'n auto die je vrijwel nooit in het echt ziet. In Genève stond er één, als hommage aan de Zwitserse autobouwer die het ook ooit nog een blauwe maandag in de Formule 1 probeerde, overigens zonder enig noemenswaardig succes.
De Superleague Formula, de raceklasse waarin voetbalclubs het met 750pk sterke bolides tegen elkaar opnemen, heeft de eerste succesvolle testdagen achter de rug op Donington Park. Testcoureur Bruce Jouanny toonde voor het eerst de auto met F1-uitstraling op volle snelheid en liet de V12 motor krachtig klinken.
"We waren in staat om goede kilometers te maken en alles op temperatuur en op snelheid te krijgen", vertelde Jouanny. "Aan het einde van de dag deed ik een langere run waarbij ik de banden nog beter onder druk kon zetten en de motor kon laten loeien. Dat was super."
De Franse testcoureur was enthousiast over de kracht van de motor, maar stelde wel dat zij op dit moment bezig zijn met het verder ontwikkelen van de krachtbron. Ook het chassis beviel prima. "Het Elan chassis reageert erg goed op veranderingen en heeft een enorme hoeveelheid downforce. De baan was erg koud en glad, maar ik kon de wagen vertrouwen op de pure grip. Maar ook de remkracht is indrukwekkend. Je kunt de auto goed op de motor laten afremmen en dat is waarschijnlijk één van de dingen waar de coureurs aan gewend moeten raken."
Jouanny, technisch directeur Steve Farrell en Hitech Racing proberen de bolide in perfecte staat te brengen en volledig te prepareren voordat de teams in juni de beschikking krijgen over een eigen wagen. Er zal nog veel getest worden, ondermeer op het Monteblanco circuit in Spanje waar de volgende tests gepland staan.
Verder kondigde Superleague Formula aan de komende wekene drie nieuwe clubs te introduceren. Verder zijn zij in de laatste onderhandelingsfase met nog zes andere clubs. In totaal moeten er dan eind augustus tijdens het eerste evenement twintig bolides op de grid staan, allen vertegenwoordigend één voetbalclub. Ook PSV Eindhoven en RSC Anderlecht nemen deel aan deze serie.
GT: Spyker toont nieuwe auto met opvallende geel-blauwe kleuren voor LMS
Met een nieuwe auto die luistert naar de naam Laviolette GT2R zal Spyker dit jaar deelnemen aan de Le Mans Series en de 24 Uur van Le Mans. De nieuwe Spyker, die voor het eerst niet meer in aluminiumkleur en oranje is uitgevoerd, maar een geel/blauw kleurenschema draagt, werd gisteren voor het eerst getoond tijdens de Autosalon van Genève. De auto onder de vlag van het Spyker Squadron zal worden bestuurd door de Schotse oud-DTM-coureur Peter Dumbreck, de Duitser Ralf Kelleners en de Rus Alex Vasiliev. De zusterauto van het Zwitserse Speedy-team wordt toevertrouwd aan de Zwitsers Andrea Chiesa, Benjamin Leuenberger en Philippe Camandona.
De nieuwe Spyker voor de GT2-klasse is een gesloten coupé, waarmee de fabrikant uit Zeewolde dus definitief is afgestapt van de open Spyder, zoals die in voorgaande jaren werd ingzet. Opvallend is de aërodynamisch gevormde luchtinlaat op het dak, terwijl ook de grote grille een nieuw kenmerk is.
"We kunnen nu weer doen wat we willen", zegt Hans van Rennes, teammanager van het Spyker Squadron. Het team heeft er anders dan in voorgaande jaren dit seizoen voor gekozen om niet deel te nemen aan de 12 Uur van Sebring, maar de volledige aandacht te richten op de LMS-wedstrijden. Als nieuwe hoofdsponsor staat de naam van de Snoras Bank uit Letland op de auto, die eerder al fors in Spyker Cars investeerde. De Zwitserse Speedy-Spyker zal worden gesponsord door horlogemerk Rebellion.
"Wel even schrikken" Daags voor de presentatie in Genève brandde de oude Spyker C8 Spyder van het Speedy-team tijdens de LMS-test op het circuit van Paul Ricard volledig uit. "Dat was wel even schrikken toen ik dat hoorde, maar gelukkig bleef Chiesa, die op dat moment achter het stuur zat, ongedeerd", aldus Hans van Rennes. "Hij had al gemerkt dat er iets achter in de auto vlam gevat had en hij wilde naar een baanpost rijden om daar de auto tot stilstand te brengen en te laten blussen, maar toen ging hij in de rondte en kwam de wind onder de auto, waardoor de vlammen direct de hele auto in brand zetten. Het was gelukkig een oude auto, maar zoiets is altijd een drama, dat wil je niet meemaken."
Eind augustus debuteert de Superleague Formula op Donington Park. Gisteren werd de 750 pk sterke wagen van de nieuwe raceklasse getest op dit Engelse asfalt. ,,We hebben goed kilometers en snelheid kunnen maken, stelde de Franse testcoureur Bruce Jouanny na afloop. Bij de testsessie van de nieuwe klasse, waarbij de bolides in de kleuren van grote internationale voetbalclubs zijn gespoten, is Hitech Racing betrokken. Dit team heeft het Britse Formule 3-kampioenschap gewonnen. Gisteren werden de testrondjes gereden met de wagen waarin een V12-motor (4.2 liter) is geplaatst. ,,Op het eind van de dag kon ik een langere run doen, waarbij ik de banden en de motor echt kon pushen. Dat was super, aldus Jouanny.
Indrukwekkend Volgens de Franse rijder heeft de wagen heel veel downforce en is het remvermogen indrukwekkend. Jouanny en Hitach Racing zijn betrokken bij de ontwikkeling van de Superleague Formula-wagen. Dat proces zal nog enkele maanden duren, voordat in juni de wagens aan de teams zullen worden overgedragen. In totaal wil men zes driedaagse testen uitvoeren. De volgende oefensessie is gepland op de baan van Monteblanco in Spanje.
20 teams Aan het kampioenschap zal onder meer PSV meedoen. Ook AC Milan, FC Porto, Olympiacos, Borussia Dortmund, RSC Anderlecht, FC Basel, Sevilla, Flamengo, Corinthians en Galatasaray zullen participeren met de racende voetbalbolides. De komende weken zullen nog drie deelnemende club worden bekendgemaakt. De organisatie verwacht met zes extra verenigingen een overeenkomst te kunnen sluiten, waardoor er in totaal 20 wagens aan de start in Donington moeten verschijnen.
De hele dag nog onder doek, pas om 17.00 uur vond de onthulling plaats
Gisteren, tijdens de eerste persdag van de Autosalin van Genève, toonde Audi voor het eerst de wedstrijdversie van de huidige genratie van de A4, waarmee het merk uit Ingolstadt komend seizoen gaat deelnemen aan de DTM. Op dezelfde locatie had concurrent Mercedes-Benz een jaar eerder de raceuitvoering van de destijds nieuwe C-Klasse gepresenteerd. "Het feit dat we de presentatie hier in Genève doen, toont wel aan hoe belangrijk de DTM is", verklaarde hoofd sportcommunicatie Jürgen Pippig. De onthulling werd verricht door Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich en regerend DTM-kampioen Mattias Ekström, die met de nieuwe auto zijn titel wil verdedigen.
Mattias Ekström (r.) en Dr. Wolfgang Ullrich trokken het doek van de auto. In plaats van Blaupunkt staat er vanaf dit jaar "Deutsche Post" op de voorkant van alle DTM-auto's. Met de zwarte letters op de gele ondergrond lijkt het haast wel een Nederlands kenteken...
Aan de voorkant valt de enorme instroomopening voor de koellucht naar de motor op.
Mattias Ekström ziet het met zijn nieuwe dienstauto wel zitten. "Bij de eerste test had ik al meteen een goed gevoel", aldus de Zweed.
Zijaanzicht van de nieuwe Audi A4 DTM, die het trotse startnummer 1 draagt.
Opvallend bij de wielkasten achter zijn de vijf "flaps", die voor de zo nodige neerwaartse druk moetenn zorgen. De constructie lijkt ons eerlijk gezegd wat gevoelig. Zeker met het bekende duw- en trekwerk na de start zijn die grote "flaps" aan de onderkant snel kapot, en dat heeft een behoorlijk negatieve uitwerking op de wegligging van de auto.
De uitlaat werd aërodynamisch mooi weggewerkt onder het voorportier.
Ook de wielkasten voor zijn aërodynamisch beter dan bij het voorgaande model.
BARCELONA - Op het Spaanse F1-circuit van Barcelona kropen de GP2-coureurs na Paul Ricard opnieuw in hun nieuwe bolides. In de middagsessie bleek alleen Kamui Kobayashi (DAMS) de Nederlander Yelmer Buurman te snel af te zijn. De coureur voor Trust Team Arden was slechts drie tienden van een seconde langzamer dan het ronderecord dat Andreas Zuber met de 2007-specificatie neerzette.
Javier Villa (Racing Engineering), Davide Valsecchi (Durango), Romain Grosjean (ART Grand Prix) en Vitaly Petrov (Campos) volgden Buurman op de voet in de middagsessie. Pastor Maldonado, die 's ochtends het snelst was, kwam uit op de zeven tijd, vlak voor de Belg Jerome D'Ambrosio (DAMS) en Ho-Pin Tung (Trident Racing). De laatste Belg, Michael Herck, bleek met zijn DPR-bolide de langzaamste van het veld.
Morgen, woensdag, wordt er opnieuw getest.
Uitslag GP2-middagtijden Barcelona:
1. Kamui Kobayashi Dams 1:26.806 36
2. Yelmer Buurman Trust Team Arden 1:27.344 34
3. Javier Villa Racing Engineering 1:27.522 26
4. Davide Valsecchi Durango 1:27.564 18
5. Romain Grosjean ART Grand Prix 1:27.597 35
6. Vitaly Petrov B.I. Campos Team 1:27.605 12
7. Pastor Maldonado Piquet Sports 1:28.071 13
8. Jérôme dAmbrosio Dams 1:28.306 35
9. Ho-Pin Tung Trident Racing 1:28.321 26
10. Giorgio Pantano Racing Engineering 1:28.336 27
11. Andreas Zuber Piquet Sports 1:28.381 21
12. Adrian Valles FMSI 1:28.396 15
13. Karun Chandhok iSport International 1:28.418 15
14. Sébastien Buemi Trust Team Arden 1:28.481 31
15. Ben Hanley B.I. Campos Team 1:28.549 18
16. Alberto Valerio Durango 1:28.555 25
17. Paolo Nocera BCN Competicion 1:28.666 25
18. Luca Filippi ART Grand Prix 1:28.697 19
19. Andy Soucek FMSI 1:28.822 18
20. Mike Conway Trident Racing 1:28.880 17
21. Alvaro Parente Super nova Racing 1:28.887 22
22. Milos Pavlovic BCN Competicion 1:29.304 20
23. Bruno Senna iSport International 1:29.338 6
24. Christian Bakkerud Super Nova Racing 1:29.342 25
25. Michael Herk DPR 1:30.864 27
26. Diego Nunes DPR -- --
Spyker stelt nieuwe volbloed racer voor (+ FOTO's)
Na het tragische 'afscheid' van de Spyder GT2R afgelopen maandag op het Paul Ricard High Tech Test Track (zie hier en hier), staat Spyker nu voor vernieuwing. Spyker Squadron is trots om in samenwerking met SNORAS bank en Speedy Racing haar nieuwe wapen voor te stellen, dat ingezet wordt tijdens de 24Uren van Le Mans en de Le Mans Series. Spyker opteerde voor een totaal nieuwe livery, en maakt geen gebruik meer van het traditiegetrouwe grijs/oranje kleurenschema.
Spyker Squadron zal in 2008 en 2009 uitkomen met twee Spyker C8 Laviolette GT2Rs. De Laviolette vervangt de C8 Spyder GT2R, die de Nederlandse autofabrikant de afgelopen jaren podiumsucces bezorgde in de internationale GT racerij.
Het chassis van de Laviolette GT2R heeft ten opzichte van de auto van vorig seizoen een veel stijver aliminium spaceframe met betere aërodynamische kwaliteiten, ondermeer een vernieuwde dakluchthapper en een meer gestroomlijnd dak. Gebaseerd op de ervaring en kennis, opgedaan met de vorige C8, werd een hele hoop wijzigingen doorgevoerd op de wagen. De basis van de nieuwe bolide laat het team toe om continu te ontwikkelen en de snelheid te verbeteren tot het ultieme doel bereikt wordt: het winnen van de prestigieuze 24 Uren van Le Mans.
Spyker Squadron verwelkomt de Letse SNORAS bank als hoofdsponsor voor het nieuwe seizoen. Net zoals vorig jaar is het Spyker Squadron partner met het Zwitserse Speedy Racing van Alexandre Pesci. Wagen nummer 85 wordt bestuurd door Alexei Vasilev (RUS), Ralf Kelleners (GER) en Peter Dumbreck (GBR). De Speedy Spyker met startnummer 94, gesponsord door LEMO en Rebellion Horlogerie, zal bestuurd worden door het Zwitsers trio Andrea Chiesa (SUI), Benjamin Leuenberger (SUI) en Philippe Camandona (SUI). De Spykers worden voorzien van Michelin rubber.
Het in financiële nood verkerende Formule 1-team Super Aguri lijkt gered. De renstal van Aguri Suzuki lijkt volgende week bij de start van het nieuwe F1-seizoen aanwezig te kunnen zijn. Wel zou voormalig F1-coureur Suzuki zijn volledige aandelenpakket hebben moeten overdragen aan een Britse investeerder die financieel is ingesprongen.
Volgens het Duitse magazine Auto Motor & Sport zou de deal al rond zijn. Binnen niet al te lange tijd zou dit nieuws officieel naar buiten komen. Volgens het blad zouden een Brits bedrijf en een sponsor uit het Midden-Oosten achter het financiële reddingsplan zitten. Super Aguri kwam vorig jaar in de problemen, nadat een grote sponsor de geldelijke afspraken niet nakwam.
Zelfde naam en rijders Hoewel Aguri Suzuki zijn aandelenpakket zou hebben moeten verkopen, zou hij wel aanblijven als teambaas. Bovendien zou het team de naam behouden en zouden Takuma Sato en Anthony Davidson als coureurs aanblijven. In het begin van het 2008-seizoen rijdt het team met de 2007-wagen.
Audi heeft de Le Mans Series tests de afgelopen dagen als snelste afgesloten. De Schot Allan McNish kwam op het circuit van Paul Ricard als enige onder de 1.40 en liet een tijd van 1.39.705 noteren.
Audi heeft voor de European Le Mans Serie twee gloednieuwe R10TDI's gebouwd.
Twee gloednieuwe R10 TDIs voor de European Le Mans Serie Voor Audi Sport Team Joest diende de Ricard Tests met de twee gloednieuwe R10 TDIs als roll out voor de European Le Mans Serie. Beide volledig nieuw opgebouwde Audis legden ruim 162 ronden zonder noemenswaardige problemen af. Technisch directeur Ralf Jüttner. Voor ons was het uitstekend om de autos voor Barcelona aan de tand te voelen.
Alle vier Audi LMS-coureurs kwamen in actie. De Schot Allan McNish liet op een zachte compound met 1.39.705 de snelste tijd noteren. Alexandre Premat reed op iets hardere banden 1.40.777. Met de vier Audi-coureurs werden vier verschillende testprogrammas afgewerkt. Voor 2008 werd de aërodynamica iets veranderd het gewicht gereduceerd en de motor verbeterd.
Allan McNish: Ik ben erg blij dat ik weer eens in Europa kan rijden. Vooral de nieuwe Michelin-banden zijn ons uitstekend bevallen. Dindo Capello: Het was voor ons een goede test en wij konden de auto beter begrijpen.
Alexandre Premat: Ik was bijna vergeten hoeveel plezier het was om met deze auto te rijden. Voor mij was dat het laatst op Le Mans. Ik kijk nu al naar Barcelona uit.
Mike Rockenfeller: De 2008 Audi R10 TDI heeft een goede balans en vanaf het begin heb ik mij direct thuisgevoeld. Het doel is natuurlijk om voor Audi het kampioenschap te winnen.
Het circuit van Silverstone heeft grote plannen voor de toekomst en wil de faciliteiten rond het circuit drastisch verbeteren.
Het Britse circuit lag de voorbije jaren meermaals onder vuur omdat het niet voldeed aan de eisen van Bernie Ecclestone en de Formule 1. Een rennovatie zou Ecclestone's gedacht moeten veranderen.
De grootste verandering zou aan de pits en de paddock moeten gaan gebeuren. Niet alleen worden er splinternieuwe gebouwen voor ontworpen, ook de locatie van de pits op het circuit zal veranderen. Deze ligt nu tussen de bochten Woodcote en Copse, in de toekomst zou dit tussen Club en Abbey moeten liggen. Ook de rest van de lay-out van het circuit krijgt een opknapbeurt.
Damon Hill, de voorzitter van de British Racing Driver's Club, dat eigenaar is van het circuit, geeft aan dat een renovatie de enige mogelijkheid is om de Grote Prijs van Groot-Brittanië in Silverstone te houden.
"Deze tekeningen zijn een blik op de toekomst van Silverstone en we hopen dat we ze kunnen realiseren. Om de Grote Prijs van Groot-Brittanië te behouden hebben we een locatie van deze klasse nodig en de Grote Prijs is het belangrijkste gedeelte van ons project."
Van Merksteijn Motorsport heeft de Le Mans Series-test op Paul Ricard met een goed gevoel verlaten. Ook op de tweede en laatste oefendag klokte de formatie van Jeroen Bleekemolen, Jos Verstappen en Peter van Merksteijn de rapste chrono in de LMP2-divisie.
Overigens waren niet alle renstallen aanwezig op het Franse circuit. Niettemin kende het team weinig problemen en ging de nieuwe lila-witte bolidew als de brandweer. Het team heeft dus het nodige zelfvertrouwen opgedaan richting de eerste LMS-wedstrijd, die 6 april wordt verreden in Barcelona.
Ervaring opdoen Op de eerste dag was de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur zowel in de ochtend- als in de middagsessie de snelste auto in de LMP2-categorie. Niettemin was het rijden van snelle rondetijden niet het voornaamste doel van het team tijdens deze testsessie. De nadruk lag vooral op het verkrijgen van meer ervaring met de nieuwe auto en het uitproberen van diverse afstellingen. In de avonduren werd een volledige raceafstand van duizend kilometer gesimuleerd inclusief de bijbehorende pitstops voor banden- en rijderswissels en ook dat verliep geheel zonder problemen.
Bleekemolen snelste Op de tweede dag werd de test bij daglicht voortgezet, waarbij opnieuw de drie coureurs volop de kans kregen om kilometers te maken. Uiteindelijk sloot het team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur de test af met de snelste tijd in de LMP2-categorie van 1.43,820 minuten op het 5,791 kilometer lange circuit, gereden door Jeroen Bleekemolen.
In het donker Jeroen Bleekemolen: ,,Het ging allemaal heel goed, zeker op de tweede dag, waarop we qua rondetijd slechts een seconde van de snellere LMP1-autos reden, al zegt dat bij zon test niet zoveel. Op zondagavond hebben we in het donker een volledige raceafstand gereden en ook dat verliep zonder problemen. Rijden in het donker is wel heel moeilijk hier, want je ziet echt niets, terwijl bijvoorbeeld in Le Mans de baan wel goed verlicht is. Al met al hebben we allemaal weer meer over de auto geleerd en veel aan details kunnen werken.
Steeds meer gevoel Peter van Merksteijn: ,,Ook deze test was fantastisch. Ik heb weer veel kunnen rijden en ik krijg een steeds beter gevoel met de auto. Door het zorgvuldig analyseren van de data kan ik me snel ontwikkelen, zodat het verschil tussen Jeroen en Jos en mijzelf wat kleiner wordt. Ik heb er steeds meer vertrouwen in en kijk nu al vol verwachting uit naar de eerste race!
Als een trein Jos Verstappen: ,,Het loopt allemaal als een trein! Echt nul komma nul problemen met de auto, die blijft gewoon maar gaan. Ook de rondetijden stemmen me tevreden en op de lange afstand blijft de Porsche het prima doen. Het rijden in het donker was voor mij een heel nieuwe ervaring. Het kostte even een paar ronden om te wennen, maar daarna ging het prima en had ik de slag te pakken. Ik heb twee stints achter elkaar gereden en ik had er nog wel eentje kunnen doen. Die auto is zo lekker om te rijden, helemaal niet vermoeiend. Top!
Fantastisch uurwerk Teammanager Frans Verschuur: ,,We hebben veel dingen kunnen testen: verschillende compounds van de banden, afstellingen, een lange-duurtest, kortom, we hebben ons hele programma afgewerkt en we gaan nu vol goede moed naar Barcelona voor de eerste race. De Porsche is fantastisch, het is een uurwerk dat blijft lopen, een geweldige machine! Alledrie de rijders hebben heel veel kilometers kunnen maken.
Sportscars: Spyker GT2-bolide brandt uit tijdens LMS-test op Paul Ricard
De overblijfselen van een Spyker GT2-bolide nadat deze op Paul Ricard is uitgebrand.
Tijdens de tweede LMS-testdag op het circuit van Paul Ricard is een Spyker uitgebrand. De wagen met het nummer 94 van het Zwitserse klantenteam Speedy Racing vatte tijdens het rijden vlam. Coureur Andrea Chiesa kon het brandende vehikel gelukkig op tijd verlaten. Van de auto was na het blussen niet veel meer over dan een zwart geblakerd hoopje ellende.
Het is niet de eerste keer dat een Spyker GT2-bolide in brand raakt. Afgelopen juli, tijdens de LMS-wedstrijd over 1000 kilometer op de Nürburgring, moest rijder Jarek Janis snel uit zijn wagen stappen nadat zijn vierwieler ernstig begon te roken. Deze vlammen konden wel snel worden geblust voordat het gehele voertuig uitbrandde. Op Paul Ricard gebeurde dat gisteren niet, mede doordat de harde wind het vuur flink aanwakkerde.
Naast het WTCC gaat Jaap van Lagen dit jaar ook racen in de Porsche Supercup. De coureur uit Wekerom komt uit voor DAMAC Kadach Racing Team. ,,Ik mik op een topvijf-klassering in het eindklassement, aldus Van Lagen.
Afgelopen seizoen debuteerde Jaap van Lagen met Team Bleekemolen in de prestigieuze merkencup. Tijdens de zeven races die hij reed, maakte de coureur een mooie progressie door. Met een vierde plaats als beste resultaat. ,,Met de ervaring van vorig jaar in de achterzak moet ik dit jaar goed mee kunnen komen. Zeker ook omdat ik bij Kadach Racing een auto krijg waarmee ik kan scoren. Ik wil dit seizoen tijdens races graag eens op het podium komen. In het totaalklassement mik ik op de topvijf.
Alles goed gekomen Jaap reed vorig jaar al bij team Bleekemolen in de PSC. Ook nu onderhandelde hij met de bekende Nederlandse renstal. ,,Nadat dit team anderhalve week geleden voor Tim Buijs koos, dacht ik dat mijn kans op een Porsche Supercup-stoeltje voor 2008 verkeken was. Maar afgelopen donderdag kreeg ik ineens een telefoontje van Kadach. Zij zochten naast Chris Mamerow nog een tweede coureur en hadden van anderen te horen gekregen dat ze Jaap van Lagen moesten hebben. Vervolgens ben ik afgelopen weekend heel druk geweest met bellen en mailen. En is uiteindelijk toch nog alles goed gekomen. Ik ben hier echt superblij mee.
Goede staat van dienst Van Lagen is erg happy met Kadach Racing. ,,Hoewel ze er afgelopen jaar niet bij waren in de Porsche Supercup, heeft het team wel zijn sporen verdiend in deze klasse. Ze doen al sinds 1993 mee en hebben sindsdien een goede staat van dienst opgebouwd. Dus ik verwacht er dit seizoen veel van.
Jaap van Lagen vorig jaar, toen hij met een Team Bleekemolen-Porsche meedeed in de PSC.
Nummer zeven De Porsche Supercup wordt haast een open Nederlands kampioenschap. Na Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen, Patrick Huisman, Tim Buijs, Paul van Splunteren en Simon Frederiks is Jaap van Lagen de zevende piloot van Hollandse makelij. ,,Een kwart van de deelnemers komt uit Nederland, rekent Jaap voor.
Sneeuw In het eerste weekend van april worden de eerste twee races verreden in Bahrein. Deze week kunnen alle deelnemende rijders en teams testen op Hockenheim. ,,Ik vertrek vandaag naar Duitsland, want woensdag en donderdag gaan we de eerste meters rijden, vertelt Jaap. ,,Ik hoop overigens dat die testdagen doorgaan. Ik hoorde net van jongens die al op weg zijn naar Hockenheim dat het flink sneeuwt daar. Lachend: ,,Als de sneeuw blijft liggen, monteren we wel spikes onder de wagen.