Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    27-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ron dennis zou zijn rol bij mclaren gedwongen hebben neergelegt. en worden vervangen door zijn rechterhand martin whitemarsh.
    dat beweert altans de spaanse krant marca.

    de krant meld ook dat de beslissing min of meer genomen is door motorleverancier mercedes-benz.
    die zal ook binnenkort een persbericht  uit doen gaan.

    marca meld ook dat de duitse autofabrikant wellicht binnenkord het hele team uit woking zal gaan overnemen.
    de direchte aanleiding daartoe is de onmacht van ron dennis in 2007 om het spionenschandaal het hooft te bieden.
    waardoor mclaren niet alleen een boete op liep van €100.000.00 maar tevens diep in de rode cijfers terecht kwam.

    dennis die in het algemeen als een van de meest suchelvole teambazen word gezien regeerd sinds hij in 1980 het team
    opkocht met trakke hand en bezorgde het team 9 wereldkampioenschapen bij de coureurs.
    tog zal er volgens marca voor ron dennis bij het team geen plaats meer zijn voor een andere functie. 

    27-02-2008 om 19:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nico Verdonck flirt met Japans F3
    De Belgische rijder Nico Verdonck, die vorig jaar als derde eindigde in de ATS Formule 3 Cup, heeft afgelopen week getest voor het Japanse F3 Team ThreeBond Racing. De 22-jarige rijder kwam op het Twin Ring Motegi Circuit in actie tijdens een test die werd georganiseerd door Tom's Toyota.

    Nico Verdonck in ATS F3 Cup

    "Aangezien de auto, banden en de baan nieuw voor mij waren, denk ik dat ik twee productieve testdagen erop heb zitten. De grootste uitdaging was de Bridgestone banden die een andere rijstijl vereisen", was de eerste reactie van Verdonck.

    De Belg reed op dag één alleen de middagsessie en kwam de tweede dag enkel in de ochtend in actie. Hij deelde de auto met de Japanner Yoshuda. Ook wist Verdonck zijn tijden goed te verbeteren. Eerst keek hij tegen een achterstand aan van 1,4 seconde op de Nederlander Carlo van Dam, terwijl hij uiteindelijk op dag twee als vierde in de tijdentabel eindigde op slechts één tiende van een seconde van Van Dam.

    "Als ik meer tijd krijg dan weet ik zeker dat ik nog veel harder kan! Het was mijn eerste ervaring in Japan en met ThreeBond Racing. Zij zijn professioneel en ik denk dat dit een interessante optie is voor de toekomst. Ik heb er erg van genoten en ik ben meer dan klaar om te racen in Japan", besluit Verdonck.

    27-02-2008 om 19:28 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    spyder_verstappen_guadix2
    Jos Verstappen, vorige week tijdens de test in Guadix met de Van Merksteijn-Porsche.

    Jos Verstappen is nog steeds een wilde. Dat zegt de bekende coureur over zichzelf in een interview met het gratis verkrijgbare dagblad De Pers. Deze zelfkennis klopt, want de bijna 36-jarige Limburger haalt in het vraaggesprek wild uit naar de huidige lichting nationale topcoureurs als Christijan Albers, Robert Doornbos en Giedo van der Garde.

    Albers heeft smoesjes en geen uitstraling’
    Verstappen is in De Pers weinig lovend over de Nederlandse coureurs die na hem in een Formule 1-bolide zijn gestapt. Jos zal bij zijn collega-piloten waarschijnlijk weinig vrienden maken met zijn recente opmerkingen. ,,Nu zie ik geen Nederlandse coureurs die goed genoeg zijn voor de Formule 1’’, meent Jos. ,,Albers echt niet. Hij heeft altijd smoesjes en geen uitstraling. Doornbos? Ook niet goed genoeg.’’

    Als je haar maar goed zit
    Volgens Verstappen is Giedo van der Garde nog jong en heeft hij talent. ,,Maar hij wint geen races. Dan moet je je ook afvragen of je wel goed genoeg bent voor de Formule 1. Hij heeft zijn testrol bij Spyker vorig jaar vooral te danken aan zijn rijke schoonvader. Ik heb wel eens het idee dat het hen ook niet puur om het racen gaat, dat ze de randzaken veel belangrijker vinden. Feestjes afstruinen en kijken of hun haar goed zit. Ze denken alleen aan de buitenkant en vergeten het racen

    'Ik heb een nogal wild karakter'
    Als Verstappen terugkijkt op zijn eigen F1-carrière, geeft hij in De Pers aan dat hij af en toe teveel wildebras is geweest. ,,Achteraf denk ik dat ik hier en daar een tandje terug had moeten doen’’, legt de Limburger uit. ,,Ik heb nog steeds een nogal wild karakter, dat verander je niet. Op het circuit komt die felheid tot uiting. Maar soms pakt het ook goed uit. Zoals die keer in de A1GP, twee jaar geleden in Durban. Ik lag tweede en wilde iemand inhalen. Dat ging fout, maar in de vervolgrace probeerde ik het weer op dezelfde plek. Toen lukte het wel en won ik.’’

    spyder_van_merksteijn_teamf
    Jos Verstappen met zijn teamgenoten Peter van Merksteijn en Jeroen Bleekemolen.

    ‘Altijd snel’
    Over zijn nieuwe avontuur, in de LM P2-wagen van VM Motorsport waarmee Jos met Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn gaat rijden in de LMES en de 24 uur van Le Mans, is hij enthousiast. Hoewel hij weinig prototype-ervaring heeft, stelt Verstappen in De Pers: ,,Ik ben altijd snel in apparaten met een stuur en een gaspedaal.’’

    27-02-2008 om 19:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    DIJON - Voor het Divitec Racing Team was het afgelopen weekeinde eindelijk zover. De raceformatie kon eindelijk haar nieuwe aanwinst, de Opel Astra Silhouette, testen. Met een kleine vertraging in de planning werd afgereisd naar het voormalig F1-circuit van Pernois, een technische uitdagende racebaan, om deel te nemen aan de eerste officiële test van het Franse VdeV seizoen.


    Het uitgangspunt van de shakedown cq. test was het zoeken naar een basis set-up op Dunlop waarna het team verder de fijnafstellingen per circuit kan doorontwikkelen.

    Gedurende de twee dagen werd een druk programma afgewerkt door de technische engineers van zowel Solution-F alsmede de engineers van het M7 Racing Team die de circuitondersteuning verzorgen voor het Divitec Racing Team. Zaken zoals ophanging, afstelling, onderhoud, checks enzovoorts kwamen aan de orde.


    De eerste dag werd voornamelijk gereden op Michelin S9 omdat de auto normaliter op dit rubber rondrijdt en de set-up er reeds voor aanwezig was. Zowel Jeroen Reijntjens alsmede Carlo Kuijer voelde zich thuis in de auto en de tijden die door de twee piloten werden verreden waren uitstekend.

    Dag twee was voornamelijk voorzien om ons gereed te maken voor de Dunlop’s en hoe... De tijden die waren gereden op vrijdag, een 1.28 was al uitstekend, maar met het nieuwe Dunlop-rubber werd door Jeroen Reijntjens al in de eerste stint een tijd genoteerd van 1.27.740. Dit opende de ogen bij de mensen van Solution-F. Het Divitec Racing Team kon dan ook tevreden zijn met de basis set-up van de auto. Door al de commotie omtrent de prestatie van het Divitec Racing Team op het Dunlop-rubber werd door Solution-F een tweede auto voorzien van Michelin S8 banden, zachter compound om te kijken of zij de tijden van Divitec konden evenaren dan wel verbeteren.

    null

    Het team heeft alle vertouwen in de auto en ziet dan ook uit naar de eerste ontmoeting met het resterende veld aan supercar’s.

    “Wij zien 2008 eigenlijk als een seizoen waar we veel ervaring gaan opdoen en dit meenemen naar de volgende seizoenen. De auto heeft echter bewezen zeer competitief te zijn", aldus coureur Carlo Kuijer. Hopelijk zijn we in staat om mooie resultaten neer te gaan zetten!”

    27-02-2008 om 13:45 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F1-testrijders maken vuurdoop Superleague Formula-bolide
    Regerend Brits Formule 3-kampioen Hitech Racing heeft een belangrijke rol op zich genomen. De Britten starten met de ontwikkeling van de nieuwe Superleague Formula-bolide die deze week wordt onderworpen aan een korte shakedown. De nieuwe klasse, waarin voetbalclubs het met 750 pk krachtige op F1 lijkende bolides het tegen elkaar opnemen, gaat eind augustus van start.

    Ook de Spaanse club Sevilla doet mee

    Afgelopen week is de V12-motor met succes in het Superleague Formula-chassis gezet en is klaar voor de eerste test. De bolide zal dan enkel rechte stukken afwerken voordat deze volgende week uitgebreid wordt getest op Donington Park.

    Renault F1-testcoureur Lucas di Grassi en kersverse BMW F1-testrijder Marko Asmer kruipen achter het stuur. "Ik heb al enkele jaren contact met Robin Webb van Superleague Formula over de mogelijkheid om een team te runnen in de klasse. Daaruit is dit testprogramma ontstaan", zei Hitech teambaas David Hayle.

    "We kijken er naar uit om het ontwikkelingsprogramma te beginnen. We gaan een grote hoeveelheid werk tegemoet met een windtunnel programma, simulaties, en transmissie en banden ontwikkeling. Ons doel is om foutjes weg te werken en een sterke basis voor betrouwbaarheid neer te zetten", aldus Hayle.

    De grid zal gevuld zijn met twintig voetbalteams, waarvan er op dit moment elf bevestigd zijn. Onder hen PSV Eindhoven en RSC Anderlecht. Het kampioenschap telt in het eerste seizoen slechts zes evenementen en doet het Belgische Zolder aan. Ook TT Circuit Assen is in gesprek met de series nu het Champ Car-evenement niet door gaat na de fusie van de klasse met de Indy Racing League.

    27-02-2008 om 13:43 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe superklasse bij 24 uren Eurospeedway: 4000cc +
    Bij de start van de 24 uren van de Eurospeedway, Duitsland, wordt een nieuwe superklasse geïntroduceerd. De race, die onderdeel is van de nieuwe 24hSeries, gaat 19 april van start. De nieuwe klasse is gebasseerd op een gewicht/pk verhouding die bolides met meer dan 4000cc en/of meer dan 6 cylinders toelaat.

    De Audi CR-8

    Voorbeelden van deze auto's zijn o.a. de BMW V8 GTR, Ford Mustang FR500 GT4, Marcos Mantis, Panoz, V8 Start Holden, Aston Martin V8, Ferrari, Audi R8 etc. Waarschijnlijk komen er rond de tien van deze bolides in actie.

    Toegestane auto's 24 uren Eurospeeddway / 24hSeries:
    Over het algemeen raceauto's tot 4000cc / 6 cylinders.
    · Touring cars
    · GT Cars
    · 24H Special cars
    · Silhouette cars
    · Cup cars
    · Exceptional cars (meer dan 4000cc en/of meer dan 6 cylinders) met een gewicht/pk verhouding van 3,7 KG/PK of meer.

    Klassen:
    Benzine:
    A1 Tot 1600 cc
    A2 1600cc - 2000cc
    A3 2000cc - 2500cc
    A4 2500cc - 3000cc
    A5 3000cc - 3500cc
    A6 3500cc - 4000cc

    Diesel:
    D1 Tot 2000cc
    D2 2000cc - 3000cc

    Special groepen:
    SP1 Group Silhouette Cars tot 3600 cc
    SP2 Group Exceptional Cars (meer dan 4000cc en/of meer dan 6 cylinders) met een gewicht/pk verhouding van 3,7 KG/PK of meer.

    27-02-2008 om 13:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: N-Technology niet naar Curitiba
    thompson_valencia_480
    Wel getest in Valencia, maar komend weekend niet in Curitiba: James Thompson met de Honda Accord

    Geen Honda aan de start komend weekend tijdens het eerste evenement van het FIA WK Toerwagens op het circuit in het Braziliaanse Curitiba. Wat in het geruchtencircuit al een tijdje de ronde deed, werd nu officieel bevestigd door het team van N-Technology, dat een Accord had moeten inzetten voor de Brit James Thompson. "Vanwege de korte tijd van voorbereiding sinds onze plannen voor dit seizoen definitief werden, hebben we besloten om niet in Curitiba te rijden", aldus een summiere verklaring van het Italiaanse team. Dat betekent dat er komend weekend, in alfabetische volgorde, alleen BMW's, Chevrolets en SEATs aan de start zullen staan. Of de Honda er bij het volgende WTCC-weekend in Mexico wel bij is, is nog niet bekend.

    27-02-2008 om 13:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Tijdens het eerste weekend van het populaire Australische V8 Supercarkampioenschap waren de Ford Falcons oppermachtig. Afgelopen zaterdag behaalden de Falcons een drievoudige overwinning, terwijl Jamie Whincup zondag voor de tweede maal zegevierde


    whincup_adelaide
    Jamiw Whincup won beide wedstrijden van de spectaculaire Australische V8 Supercars.

    Maximum score voor Jamie Whincup in Adelaide
    Jamie Whincup behaalde met 300 punten in Adelaide de maximum score in beide 250KM wedstrijden met zijn Vodafone Falcon. De wedstrijd op Adelaide werd door maar liefst zeven neutralisaties gekenmerkt. Jamie Whincup: “Wat een fantastisch seizoensbegin, hier op Adelaide zijn wij altijd sterk en het was een kwestie van verder uitbouwen. Met het kampioensresultaat van 2007 waren wij enigszins teleurgesteld.. Daarom waren wij ervan overtuigd dat wij ons huiswerk voor 2008 nog beter moesten doen. Er is grote rivaliteit tussen de Fords onderling, ik had Mark Winterbottom en James Courtney, die mij enorm pushten. Eigenlijk had ik nooit een saai moment. Wij hebben wat veranderingen aan de set-up aangebracht en dat resulteerde in een fantastische No. 88 Ford Falcon, met achter veel grip. Als kind droomde ik ervan, hier op Adelaide te winnen. Wij hebben nu een beter team en een betere auto dan vorig jaar, we hebben alle ingrediënten om het nog beter te doen.” De Ford Falcon-coureurs Courtney, Lowndes en Winterbottom crashten gezamenlijk uit de wedstrijd. Ford Racing manager Ray Price: “Het is een enorme teleurstelling om deze heren te zien crashen, eigenlijk is het een understatement om te zeggen dat wij hierdoor een Top 4 resultaat misliepen.” De 10e editie van de Clipsal 500 trok maar liefst 291.400 toeschouwers.

    Resultaat Clipsal 500 Adelaide zondag

    #88 Jamie Whincup, TeamVodafone, Ford
    2. #33 Lee Holdsworth, Valvoline Cummins, Holden
    3. #14, Cameron McConville, Team WOW Holden
    4. #7 Todd Kelly, Jack Daniels Racing, Holden
    5. #9 Shane Van Gisburgen, SP Tools Racing, Ford
    6. #15 Rick Kelly, HSV Dealer Team, Holden
    7. #51 Greg Murphy, Tasman Motorsport, Holden
    8. #3 Jason Richards, Tasman Motorsport, Holden
    9. #17 Steven Johnson, Jim Beam Racing, Ford
    10. #25 Jason Bright, Fujitsu Racing, Ford

    2008 V8 SUPERCAR CHAMPIONSHIP TOP TiEN

    1. #88 Jamie Whincup, TeamVodafone, Ford - 300 pnt
    2. #33 Lee Holdsworth, Valvoline Cummins, Holden - 258 pnt.
    3. #15 Rick Kelly, HSV Dealer Team, Holden - 192 pnt.
    4. #17 Steven Johnson, Jim Beam Racing, Ford - 186 pnt
    5. #7 Todd Kelly, Jack Daniels Racing, Holden - 180 pnt
    6. #9 Shane Van Gisburgen, SP Tools Racing, Ford - 180 PNT
    7. #51 Greg Murphy, Tasman Motorsport, Holden - 174 Pnt.
    8. #6 Steven Richards, Ford Performance Racing - 171 pnt
    9. #3 Jason Richards, Tasman Motorsport, Holden - 156 pnt
    10. #2 Mark Skaife, Toll HRT, Holden - 138 pnt
    = #5 Mark Winterbottom, Ford Performance Racing - Ford 138 pnt

    lowndes
    Craig Lowndes crashte samen met zijn merkgenoten Courtney en Winterbottom in
    de tweede wedstrijd.

    27-02-2008 om 13:39 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Tijdens de Australische seizoensopener van de V8 Supercars vond in het voorprogramma van de populaire V8 Supercars een fataal ongeval in de Fujitsu V8 Supercars series plaats.


    ashly_cooper_crash
    Medici vechten voor het leven van de 27 jarige Ashley Cooper. Mika Hakkinen crashte in 1995
    op soortgelijke wijze op bijna dezelfde plek

    Fatale crash in Fujitsi “Development” series
    De 27-jarige Ashley Cooper werd zaterdagmiddag in kritieke toestand in het Royale Adelaide Hospital opgenomen, nadat hij bij een eenzijdig ongeval zwaar gecrasht was. Doktoren omschreven het ongeluk als het meest ernstige van wat zij ooit in de geschiedenis van de V8 Supercars op Adelaide hebben meegemaakt. Volgens insiders raakte de 27-jarige Cooper op identieke wijze als Mika Hakkinen in 1995 van de baan. Naar verluidt zouden de betrokken medici, evenals bij Mika Hakkinen destijds de luchtpijp open gesneden hebben. Cooper reed met een ex-Holden Commodore van Paul Morris. De Australische Federatie wil op dit moment geen mededelingen doen met betrekking tot het ongeval. Aan de Commodore konden geen technische onvolkomenheden worden vastgesteld. Wel waren er in Australië geluiden te horen met betrekking tot het feit of het stratencircuit van Adelaide zelfs voor de V8 Supercars nog van deze tijd is. Ook daar wilde men bij CAMS geen commentaar opgeven. Diverse kranten schreven dat de V8 Supercars “have outgrown the place” Het is het tweede dodelijke ongeval in de Fujitsu V8 Supercar “Development” series in 1,5 jaar. Eind 2006 kwam de 32 jarige Nieuw Zeelander Mark Porter bij een verschrikkelijk ongeluk op Bathurst om het leven toen hij door een andere deelnemer vol op het portier geraakt werd. Porter was op slag dood.  Cooper overleed gisteren aan zwaar inwendig letsel en een bloedprop in de hersenen. Ook bij de V8 Utes(een soort Nascar-achtige Truckseries) belandden afgelopen zondag drie deelnemers met zware verwondingen in het ziekenhuis. Allen zijn inmiddels bij kennis. De Australische Federatie heeft nader onderzoek aangekondigd.

    ashley_cooper_2
    Ashley Cooper crashte in Adelaide nadat hij vermoedelijk de vangrail geraakt heeft
    en over de kerbstones wordt gelanceerd. Insiders vonden het nog niet eens zo'n
    zware crash.

    27-02-2008 om 13:37 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    divitec_racing_2008_1

    Coureur Jeroen Reijntjens gaat dit seizoen met Carlo Kuijer als ploegmaat meedoen aan de Dutch Supercar Challenge. De ervaren Reijntjens en DSC-rookie Kuijer zullen onder de naam Divitec Racing participeren in de Supersport 1-klasse. ,,Het doel is om op het podium te rijden en de auto verder te ontwikkelen’’, legt Kuijer uit. ,,In 2009 hopen we met de Opel te promoveren naar de GT-divisie.’’
    Afgelopen week was het eindelijk zover voor het Divitec Racing Team om haar nieuwe aanwinst te kunnen testen. Met een kleine vertraging in de planning werd afgereisd naar het voormalig Formule 1-circuit van Pernois, een technische uitdagende racebaan, alwaar de shakedown met de Opel zou plaatsvond.

    Vertrouwen kweken
    Het uitgangspunt van de test was het zoeken naar een basis set-up op Dunlop-banden. Waarna het team verder de fijnafstellingen per circuit kan doorontwikkelen. Bovendien wilden de rijders Reijntjens en Kuijer (de laatste heeft de afgelopen jaren in Mini’s geracet) tevens vertrouwen kweken.

    divitec_racing_2008_2

    Ondersteuning
    Gedurende de twee dagen werd een druk programma afgewerkt door de technische engineers van zowel Solution-F alsmede de mensen van het M7 Racing Team, welke de circuitondersteuning verzorgen voor het Divitec Racing Team. Zo werden onder meer zaken als de ophanging, afstelling en het onderhoud allen aan de orde.


    divitec_racing_2008_3

    Michelin-rubber
    De eerste dag werd er voornamelijk gereden op Michelin S9-banden; dit omdat de auto normaliter op dit rubber rondrijdt en hier de set-up reeds voor aanwezig was. Zowel Jeroen Reijntjens alsmede Carlo Kuijer voelde zich thuis in de auto en de tijden van de twee piloten waren uitstekend te noemen.

    Dunlop-banden
    Dag twee was voornamelijk voorzien om ons gereed te maken voor de Dunlops, de type band waarop de Dutch Supercar Challenge racet. Dat ging uitstekend. De tijden op Michelin (1 minuut 28) waren al uitstekend te noemen, maar met het nieuwe Dunlop-rubber werd door Jeroen Reijntjens al in de eerste stint een tijd genoteerd van 127.740. Dit deed de ogen openen bij de mensen van Solution F en men kon dan ook tevreden zijn met de basis set-up van de auto. Het team heeft dan ook alle vertouwen in de auto en ziet dan ook uit naar de eerste meeting met het resterende veld aan supercars.

    divitec_racing_2008_4

    Ervaring opdoen
    ,,Wij zien 2008 eigenlijk als een jaar waar we veel ervaring gaan opdoen en dit meenemen naar de volgende seizoenen. De auto heeft echter bewezen zeer competitief te zijn’’, aldus coureur Carlo Kuijer. ,,Hopelijk zijn we in staat om een mooie resultaten neer te gaan zetten en kunnen we podiumplaatsen scoren.’’

    27-02-2008 om 13:36 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Plannen voor DTM-race in Rusland
    dtm-roter-platz_480
    In december 2004 werd er al eens een DTM-race in Rusland aangekondigd. Voor de presentatie stonden er zelfs DTM-bolides op het Rode Plein.

    Gaat de DTM het opnieuw in Rusland proberen? Nadat een stratenrace in Moskou voor 2005 met veel bravour was aangekondigd, maar nimmer doorgang vond, zijn er nu opnieuw initiatieven die wijzen op een mogelijk optreden van de toerwagenserie in Rusland. De Oostenrijker Hans Geist, jarenlang directeur van de A1-Ring in zijn geboorteland en daarna van het circuit in Bahrein, staat nu aan het hoofd van een ambititeus circuitproject nabij de Russische hoofdstad. Zijn vast omlijnde doel is een DTM-race in 2010 en daarna een Formule 1-Grand Prix.
    Bouw van het complex start in mei
    Geist kondigde zijn nieuwe plannen aan in het Oostenrijkse dagblad "Salzburger Nachrichten". Het gaat om een nieuw circuit in Wolokolansk, 80 kilometer ten westen van Moskou. De Duitse architect Hermann Tilke tekende voor het ontwerp, zoals hij dat al eerder deed bij de nieuwe circuits in bijvoorbeeld Sjanghai, Sepang en Istanboel. In mei van dit jaar moet de bouw van het complex van start gaan, in 2010 plant Geist al een DTM-race. "Ik heb al positieve reacties vanuit de organisatie van de DTM", zegt Geist. ""2010 moet als vaste datum haalbaar zijn."

    Externe financiering noodzakelijk
    Hoewel vanuit de ITR, de organisatie van de DTM, altijd de boodschap luidt dat men "wil vasthouden aan de sterke Duitse basis van de serie" kunnen de nodige internationale ambities de klasse niet worden ontzegd. Sinds de heropleving van de DTM in het jaar 2000 vonden er al DTM-races plaats in Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Tsjechië, Oostenrijk, Groot Brittannië en Turkije. In 2004 was er een eenmalig gastoptreden op een stratencircuit in Sjanghai. Voor een race in Moskou zou er wel, net zoals destijds voor Sjanghai, externe financiering moeten worden gevonden voor transport- en verblijfkosten. Gelet op de toenemende populariteit van de DTM-merken Audi en Mercedes-Benz in Rusland en de (potentiële) klanten aldaar lijkt een DTM-race bij Moskou bepaald niet onwaarschijnlijk.

    27-02-2008 om 13:33 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    480_balkenende
    Afgelopen jaar bezocht premier Balkenende het WTCC-weekend op Zandvoort en wenste hij
    onder andere Tom Coronel veel succes.

    Komend weekend start in het Braziliaanse Curitiba het nieuwe WTCC-seizoen.
    Het FIA-wereldkampioenschap zal dit jaar het circuit van Zandvoort, in
    tegenstelling tot 2007, niet aandoen. Maar betekent dit dat de snelle
    toerwagens nooit meer op CPZ zullen rijden? ,,Nee’’, zegt Erik Weijers van
    Circuit Park Zandvoort. ,,We hebben met de WTCC nog steeds een contract. Dat loopt door tot en met 2009, waarbij we tevens een optie hebben voor verlenging met drie extra jaren. Bovendien hebben we goede contacten met de organisatie.’’

    Maar als er dan nog een doorlopende verbintenis ligt en de onderlinge verstandhouding goed is, waarom komt de WTCC – na het debuut op Zandvoort in 2007 – dit jaar dan niet terug
    naar de duinenpiste? ,,Dat heeft puur te maken met de
    geluidsdagenproblematiek’’, legt Erik Weijers uit. ,,We hebben momenteel per
    jaar slechts vijf dagen dat we bovengemiddeld veel geluid mogen maken. Deze
    dagen verbruiken we al voor de DTM- en A1GP-weekenden.’’

    tielemans_op_circuit
    Olivier Tielemans reed in 2007 ook op CPZ. Hij is er dit jaar weer bij in het WTCC.

    'Geluidsemmer vol'
    De WTCC kan op zich nog wel racen op CPZ zonder dat er een extra geluidsdag
    nodig is. ,,Maar als we op racezondag die twee WTCC-races zouden laten
    verrijden, is direct de hele geluidsemmer voor de dag gevuld. Dat betekent
    dat we totaal geen randprogramma rond het WTCC kunnen bouwen en dat er geen
    andere klasses kunnen rijden. Dan is het programma natuurlijk veel te mager.
    Zo hadden we in 2007 ook maar een paar andere racejes naast de
    WTCC-manches.’’


    480_start_achter
    6 mei 2007: Het WTCC-veld vlak na de start op Zandvoort door de Tarzan-bocht.

    Langdurig proces
    Met andere woorden: de WTCC kan/zal pas weer terugkeren als er jaarlijks een
    hoger quotum geluidsdagen komt; óf als de DTM of de A1GP onverhoopt niet
    meer naar Zandvoort zou komen. ,,We zijn al sinds 2007 bezig om het aantal
    geluidsdagen omhoog te krijgen. Maar dat is een langdurig proces. Ik
    verwacht dat we op zijn vroegst pas aan het eind van 2008 hierover een
    besluit krijgen. Maar het zou ook nog langer kunnen duren.’’

    klappertanden
    De gridgirls.

    Rentree
    Mocht CPZ op het geluidsdagengebied succesvol zijn, dan is de kans dus zeker
    aanwezig dat de WTCC een rentree maakt aan de Noord-Hollandse kust.
    ,,Zeker’’, zegt Weijers. ,,Zoals ik reeds zei: we hebben met het WTCC nog
    een contract voor een aantal jaar lopen en de contacten met de organisatie
    zijn goed.’’

    2008
    Dit jaar dus even geen WTCC op CPZ. Komend weekend start de nieuwe toerwagencompetitie. Naast de afgelopen seizoen al deelnemende Nederlanders Tom Coronel en Olivier Tielemans, zal tijdens de nakende campagne ook landgenoot Jaap van Lagen (in een Lada) gaan participeren in het FIA-kampioenschap.

    27-02-2008 om 13:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De Amerikaanse Sarah Fisher wordt haar eigen teambaas. Fisher kondigt vandaag in Homestead haar eigen team aan. Daarmee is zij de eerste vrouwelijke teambaas sinds de oprichting van de IRL in 1996. Sarah Fisher Racing zal aan geselecteerde wedstrijden van het kampioenschap deelnemen.


    sarah_fisher_teambaas_2008

    Fisher runt eigen IRL-Team
    De Amerikaanse Sarah Fisher wordt de eerste vrouwelijke teambaas in de IRL. Haar team bestaat voorlopig uit acht medewerkers. Het idee om een eigen team te vormen ontstond toen zij in september 2007 met haar toenmalige Dreyer & Reinbold teammanager Andy O’Gara in het huwelijk trad. Voor de Indy 500 zal Fisher alleen aan de wedstrijd op Homestead deelnemen. Janet Guthrie was in 1978 de eerste vrouwelijke teameigenaar, maar moest toen heel wat hindernissen overwinnen. Voor de Indy 500 heeft Fisher zich een Top 10 klassering als doel gesteld. “Dat zou voor ons team al een mooie zege zijn”, aldus de vrouwelijke IRL-Teambaas.

    Motegi en Long Beach gescheiden evenementen
    De wedstrijden op Long Beach en Motegi zullen gescheiden evenementen op dezelfde datum zijn. De op Long Beach behaalde punten zullen gewoon in de puntentelling van de IIRL geïntegreerd worden. Zowel Honda (Motegi) als Toyota (sponsor van Long Beach) weigeren concessies voor de data te doen. Later op de dag zal de IRL een persconferentie geven. Concreet zal dit betekenen dat Champcar voor de laatste maal van de Panoz DP01 Cosworth gebruik gaat maken. Ook de andere data op de kalender zouden nog niet geheel rond zijn.

    27-02-2008 om 13:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    MERCHTEM - Het nieuwe seizoen nadert met rasse schreden en ook voor SRT staan de komende weken in het teken van de voorbereiding op de eerste races van 2008. Het team rond Patrick Selleslagh schakelt in 2008 op meerdere vlakken een versnelling hoger. Het team investeerde in een gloednieuwe C6.R, de meest recente uit de ateliers van Pratt & Miller en bovendien wordt er zowel in FFSA GT als FIA GT op de voorste gelederen gemikt. Voor het Franse kampioenschap heeft SRT niemand minder dan Soheil Ayari en Bruno Hernandez aangetrokken, de kampioen en de vice-kampioen van 2007, terwijl de namen voor de FIA GT zeer binnenkort zullen bekend gemaakt worden. Ook in het WK voor GT-wagens mikt het team op een snel duo.

    Corvette C6R

    “Enkele weken geleden is hier inderdaad een C6.R aangekomen”, bevestigt Patrick Selleslagh het goede nieuws. “Het gaat om chassisnummer 6, de laatste wagen die uit de ateliers van de Amerikaanse constructeur is gerold. De wagen was tot voor kort nog in fabriekshanden. Voor ons is dit een enorme stap voorwaarts en wij investeren dan ook ten volle om van 2008 een succesvol jaar te maken. Ik wil overigens Pratt & Miller bedanken voor de steun die zij ons afgelopen winter opnieuw boden. Zonder hen zou dit project er niet gekomen zijn. Wat de oude C5 betreft, die zien we in de handen van AT Racing in de FIA GT Citation Cup terug.”

    De keuze voor de rijders in Frankrijk ligt alvast volledig in de lijn van de beoogde resultaten. Niemand minder dan de kampioenen van de afgelopen twee edities trekken richting het Belgische kamp. Soheil Ayari voorstellen, hoeft nog nauwelijks. De Fransman won in 2006 en 2007 het Franse GT-kampioenschap en is bovendien uittredend LMS GT1-kampioen. Hij krijgt in de C6.R van SRT Bruno Hernandez aan zijn zijde, met wie hij in 2006 kampioen werd. Hernandez was afgelopen jaar de belangrijkste rivaal van Ayari in Frankrijk en sloot het Franse kampioenschap op plaats twee af. Beide rijders reden overigens al samen bij SRT in 2005.

    “Met deze rijders heeft het weinig zin om verstoppertje te spelen”, weet Patrick Selleslagh. “Wij mikken op een eerste zege in het kampioenschap en op een nieuwe titel voor Ayari en Hernandez. Maar de concurrentie heeft ook niet stilgezeten en kleppers als Larbre versla je natuurlijk niet zomaar.”

    SRT trekt ook opnieuw naar de FIA GT en maakt daar als het ware ook promotie. Afgelopen jaar debuteerde het team in de FIA GT Citation Cup, won meteen drie races en werd vice-kampioen, maar in 2008 wordt de FIA GT1 het doel. “Wie er rijdt, is nog niet 100% duidelijk, in tegenstelling tot wat je hier en daar al lezen kon”, gaat Selleslagh verder, “maar ik hoop één dezer dagen uitsluitsel te kunnen geven. Het testwerk in Monza staat voor de deur en wij willen tijdens onze voorbereiding op het sportieve en technische focussen. Alle andere beslommeringen moeten dan van de baan zijn. Maar het zal om een snel duo gaan, dat mag je alvast noteren.”

    24-02-2008 om 15:56 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FOTO´s: Duitsland ramt Nederland, Bleekemolen toont middelvinger
    DURBAN - Jeroen Bleekemolen is er goed ziek van. In de laatste ronde van de A1GP sprintrace in het Zuid-Afrikaanse Durban, werd de Nederlander door Red Bull F1 protégé Michael Ammermüller bruut uit de race geramd. De race-uitslag werd een ronde teruggedraaid, waardoor Team Nederland wel over vijfde finishplaats kon beschikken. Michael Ammermüller werd vervolgens gediskwalificeerd vanwege de actie op Jeroen Bleekemolen. Hieronder de gebeurtenis in foto's:

    Hier leek alles nog goed te gaan

    Duitsland ramt Nederland

    Duitsland ramt Nederland

    Jeroen Bleekemolen blijft knap uit de muur

    Jeroen Bleekemolen toont zijn ongenoegen

    De beschadigde bolide van Team Nederland

    Michael Ammermuller

    Jeroen Bleekemolen is boos

    24-02-2008 om 15:55 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het doek over Champcar is gevallen...
    Zopas raakte het nieuws bekend dat de "merge" een feit is. Dat meldt de officiële site van de IRL. De Champ Car World Series en de Indy Racing League zijn samengesmolten tot één serie. Kalkhoven, Forsythe en George kwamen tot een akkoord waarin de beide series in 2008 één unie vormen.

    Gerry Forsythe tekende vandaag de overeenkomst, in navolging van zijn partner Kevin Kalkhoven. IRL topman Tony George zette gisteren zijn handtekening al onder de 'deal'.

    Verdere details volgen nog een in persconferentie, die live op de site van de IRL te volgen zal zijn. In 2008 zal er dus vermoedelijk geen Amerikaans Champ Car gebrul plaatsvinden op Circuit Zolder en Assen.

    De IRL heeft volgende week zijn eerste testsessie in preparatie van het nieuwe seizoen op de speedway van Homestead Miami.

    23-02-2008 om 18:16 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formula Master: Ook tests in Amerika dankzij ervaren oud F1-rijder
    Opgezet als een serieus leertraject voor de GP2, maar natuurlijk ook de F1, is de International Formula Master in haar eerste jaar (2007) al direct een succes gebleken. Voor het komende seizoen staan er daarom voor de deelnemers veel prijzen klaar, nu ook in Amerika.

    International Formula Master is erg competitief

    Eddie Cheever, die aan 132 F1 Grands Prix deelnam, heeft een overeenkomst gesloten met de jonge maar zeer competitieve serie. Zo zal de beste rookie een test krijgen in de Indy Pro-Series en zullen de twee beste teamgenoten van het jaar mogen testen in een Grand-Am-bolide. Deze prijzen komen naast de F1-test bij Honda (kampioen), GP2-test bij Trident Racing (runner-up) en een WTCC-test bij N.Technology (derde).

    "Met de nieuwe relatie met de Formule Master slaan we een brug tussen het Europese en Amerikaanse racen. Tevens geven wij jong talent de kans om voor het alternatief, rijden in de VS, te kiezen", vertelde Cheever. "Vanwege het hoge niveau van competitie in de Formula Master, zijn we overtuigd dat deze klasse jonge talenten goed voorbereidt voor een volgende stap in hun carrière. We kijken er naar uit om de toekomstige sterren te laten testen."

    23-02-2008 om 18:14 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    EDE, 23 FEBRUARI 2008 – Jaap van Lagen heeft een contract getekend bij Russian Bears Motorsport en zal dit seizoen deelnemen aan het FIA World Touring Car Championship (WTCC). De Nederlander komt aan de start met een door het team geprepareerde Lada 110 en maakt tijdens het derde raceweekend (18 mei) op het Spaanse Valencia zijn officiële debuut in dit kampioenschap. De Rus Viktor Shapovalov wordt zijn teamgenoot. Naast zijn races in het FIA WTCC concentreert de inwoner uit Ede zich op de Mobil 1 Porsche Supercup, waar hij net zoals in 2007 wil uitkomen.

    De nieuwe bolide van Jaap van Lagen

    Dat Van Lagen alle facetten van de verschillende soorten formule- en racewagens beheerst, blijkt wel uit zijn staat van dienst. Twee jaar geleden won de tweevoudig winnaar van de Autovisie Driftchallenge nog met grote overmacht de Eurocup Mégane Trophy. In 2007 maakte hij hernieuwd kennis met de World Series Formule Renault 3.5. Na een aantal races bij Red Devil Team Comtec te hebben gereden, stapte hij over naar Team Bleekemolen. Van Lagen belandde in de Mobil 1 Porsche Supercup met grote regelmaat in de punten. De stijgende lijn werd beloond met een uitstekende vierde plaats in Hongarije. Het FIA WTCC wordt een compleet nieuw avontuur voor hem.

    Het team van Russian Bears Motorsport reed vorig jaar reeds een aantal races in de Dutch Supercar Challenge (DSC) en plant voor 2008 de inzet van een tweetal Lada's. Deze worden naar verwachting ingezet vanaf de FIA WTCC races op Valencia (18 mei). Het Russische team dat gevestigd is in het Nederlandse plaatsje Franeker had Van Lagen op het oog, nadat hij hen met succes een driedaagse cursus had gegeven op de circuits van Spa-Francorchamps, Zolder en Zandvoort. Hoewel Van Lagen zich richt op de Mobil 1 Porsche Supercup, kreeg hij van de Russen een FIA WTCC aanbod die hij niet kon weigeren.

    Het FIA WTCC is één van de bekendste merkencups in het toerwagensegment. De klasse is hierdoor automatisch voorzien van een brede (media)aandacht. Het FIA WTCC is samen met de Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) en de Mobil 1 Porsche Supercup één van de meest competitieve en spectaculaire toerwagenseries. Met twaalf raceweekenden is het FIA WTCC een raceklasse waar vele internationale topcoureurs aan deelnemen. Van Lagen zal met nummer 29 aan de start verschijnen.

    JAAP VAN LAGEN: “Ik ben erg verheugd dat ik door Russian Bears ben gevraagd voor deelname aan het FIA WTCC. Ik kwam vorig jaar voor de eerste keer in contact met Viktor Shapovalov van Russian Bears Motorsport en heb ze een paar dagen een cursus gegeven. Blijkbaar is dat zo goed bevallen, dat ze willen dat ik hen ook in het FIA WTCC ga begeleiden. Vorige week kreeg ik een telefoontje van ze en nu sta ik al op de officiële startlijst. Het kan snel gaan in de autosport! Ik ga het team van de Russian Bears zo goed mogelijk helpen om de Lada te ontwikkelen en het gat met de overige wagens te verkleinen. Het project zal door Lada Rusland worden ondersteund en wordt in principe voor drie jaar aangegaan. We verwachten voor de eerste keer met de Lada’s aanwezig te zijn tijdens de testsessies in Valencia op 15 en 16 april aanstaande. Het FIA WTCC is een bijzonder mooi kampioenschap op prachtige circuits. Ik verheug me nu al op Macau!”

    23-02-2008 om 18:13 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Team Australia van Derrick Walker reageerde vanavond als eerste op het nieuws. Walker Racing was de afgelopen dagen ook een belangrijke spil waarom veel draaide. Vooral toen een cameraploeg twee Dallara’s in de werkplaats ontdekte



    derrick_walker_2008
    Derrick Walker(links met bril) en Helmut Flegl(vroeger van Porsche). Walker bracht
    de zaak aan het rollen.

    Derrick Walker: “Het is terug naar de toekomst. Het is een lange weg geweest maar uiteindelijk zijn we toch weer bij elkaar gekomen. Vanuit zakelijk oogpunt en dat vanuit de fan is het belangrijk dat er nu weer één Open Wheel Series is. De sponsors en de fans hebben dit jaren gewild. Walker Racing ondersteunt deze beslissing. Bij deze wil ik alle CART/Champcar Officials voor al het harde werk bedanken in de prachtige seizoenen die zij ons gegeven hebben.

    Derrick Walker is 40 jaar in de autosport actief, waarvan de laatste 17 jaar als teambaas. Walker Racing startte in 1992 in Indianapolis en is sindsdien in “American Open Wheel Racing” actief geweest. Voor het team van Walker kwamen o.a. Willy T. Ribbs, Robby Gordon, Gil de Ferran, Scott Goodyear, Christian Fittipaldi, Darren Manning, Sarah Fisher, Alex Tagliani en Wil Power uit.

    In 2000/2001 was Walker Racing naast haar Champcarprogramma al in de IRL met Sarah Fisher actief. Sarah Fisher schreef destijds geschiedenis door als tweede te eindigen op Hoimestead.

    Derrick Walker: “Het zal in het begin een moeilijke weg worden, maar Walker Racing is klaar voor de uitdaging, Het gaat moeilijk worden omdat we de Dallara onvoldoende kennen, maar het belangrijkste is dat we weer samen zijn” aldus Walker. Walker Racing zal van 11/14 maart aan de eerste tests op Homestead met de Dallara deelnemen. “De start van een herenigd kampioenschap” aldus Derrick Walker.

    23-02-2008 om 18:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Skoda Fabia S2000 springt uit de band

    De rally-Fabia is ontwikkeld voor het Super 2000-kampioenschap. Hieraan doet bijvoorbeeld ook de Grande Punto Abarth S2000 mee. De Fabia Super 2000 heeft een atmosferische 2,0-liter viercilinder aan boord, die gekoppeld is aan een sequentiële zesversnellingsbak. Het Tsjechische merk hult zich in stilzwijgen over het precieze vermogen van de krachtbron. Het rallykanon heeft de beschikking over vierwielaandrijving in combinatie met drie mechanische differentiëlen.
    De super-Fabia bevindt zich nog in de testfase. Wanneer –ie precies af is, kan Skoda op dit moment nog niet zeggen. De gewone automobilisten zullen het moeten doen met de RS-versie van de Fabia, die ongetwijfeld over niet al te lange tijd in de Skoda-showrooms te bewonderen is.

    22-02-2008 om 23:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs