In december 2004 werd er al eens een DTM-race in Rusland aangekondigd. Voor de presentatie stonden er zelfs DTM-bolides op het Rode Plein.
Gaat de DTM het opnieuw in Rusland proberen? Nadat een stratenrace in Moskou voor 2005 met veel bravour was aangekondigd, maar nimmer doorgang vond, zijn er nu opnieuw initiatieven die wijzen op een mogelijk optreden van de toerwagenserie in Rusland. De Oostenrijker Hans Geist, jarenlang directeur van de A1-Ring in zijn geboorteland en daarna van het circuit in Bahrein, staat nu aan het hoofd van een ambititeus circuitproject nabij de Russische hoofdstad. Zijn vast omlijnde doel is een DTM-race in 2010 en daarna een Formule 1-Grand Prix.
Bouw van het complex start in mei Geist kondigde zijn nieuwe plannen aan in het Oostenrijkse dagblad "Salzburger Nachrichten". Het gaat om een nieuw circuit in Wolokolansk, 80 kilometer ten westen van Moskou. De Duitse architect Hermann Tilke tekende voor het ontwerp, zoals hij dat al eerder deed bij de nieuwe circuits in bijvoorbeeld Sjanghai, Sepang en Istanboel. In mei van dit jaar moet de bouw van het complex van start gaan, in 2010 plant Geist al een DTM-race. "Ik heb al positieve reacties vanuit de organisatie van de DTM", zegt Geist. ""2010 moet als vaste datum haalbaar zijn."
Externe financiering noodzakelijk Hoewel vanuit de ITR, de organisatie van de DTM, altijd de boodschap luidt dat men "wil vasthouden aan de sterke Duitse basis van de serie" kunnen de nodige internationale ambities de klasse niet worden ontzegd. Sinds de heropleving van de DTM in het jaar 2000 vonden er al DTM-races plaats in Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Tsjechië, Oostenrijk, Groot Brittannië en Turkije. In 2004 was er een eenmalig gastoptreden op een stratencircuit in Sjanghai. Voor een race in Moskou zou er wel, net zoals destijds voor Sjanghai, externe financiering moeten worden gevonden voor transport- en verblijfkosten. Gelet op de toenemende populariteit van de DTM-merken Audi en Mercedes-Benz in Rusland en de (potentiële) klanten aldaar lijkt een DTM-race bij Moskou bepaald niet onwaarschijnlijk.
Afgelopen jaar bezocht premier Balkenende het WTCC-weekend op Zandvoort en wenste hij onder andere Tom Coronel veel succes.
Komend weekend start in het Braziliaanse Curitiba het nieuwe WTCC-seizoen. Het FIA-wereldkampioenschap zal dit jaar het circuit van Zandvoort, in tegenstelling tot 2007, niet aandoen. Maar betekent dit dat de snelle toerwagens nooit meer op CPZ zullen rijden? ,,Nee, zegt Erik Weijers van Circuit Park Zandvoort. ,,We hebben met de WTCC nog steeds een contract. Dat loopt door tot en met 2009, waarbij we tevens een optie hebben voor verlenging met drie extra jaren. Bovendien hebben we goede contacten met de organisatie.
Maar als er dan nog een doorlopende verbintenis ligt en de onderlinge verstandhouding goed is, waarom komt de WTCC na het debuut op Zandvoort in 2007 dit jaar dan niet terug naar de duinenpiste? ,,Dat heeft puur te maken met de geluidsdagenproblematiek, legt Erik Weijers uit. ,,We hebben momenteel per jaar slechts vijf dagen dat we bovengemiddeld veel geluid mogen maken. Deze dagen verbruiken we al voor de DTM- en A1GP-weekenden.
Olivier Tielemans reed in 2007 ook op CPZ. Hij is er dit jaar weer bij in het WTCC.
'Geluidsemmer vol' De WTCC kan op zich nog wel racen op CPZ zonder dat er een extra geluidsdag nodig is. ,,Maar als we op racezondag die twee WTCC-races zouden laten verrijden, is direct de hele geluidsemmer voor de dag gevuld. Dat betekent dat we totaal geen randprogramma rond het WTCC kunnen bouwen en dat er geen andere klasses kunnen rijden. Dan is het programma natuurlijk veel te mager. Zo hadden we in 2007 ook maar een paar andere racejes naast de WTCC-manches.
6 mei 2007: Het WTCC-veld vlak na de start op Zandvoort door de Tarzan-bocht.
Langdurig proces Met andere woorden: de WTCC kan/zal pas weer terugkeren als er jaarlijks een hoger quotum geluidsdagen komt; óf als de DTM of de A1GP onverhoopt niet meer naar Zandvoort zou komen. ,,We zijn al sinds 2007 bezig om het aantal geluidsdagen omhoog te krijgen. Maar dat is een langdurig proces. Ik verwacht dat we op zijn vroegst pas aan het eind van 2008 hierover een besluit krijgen. Maar het zou ook nog langer kunnen duren.
De gridgirls.
Rentree Mocht CPZ op het geluidsdagengebied succesvol zijn, dan is de kans dus zeker aanwezig dat de WTCC een rentree maakt aan de Noord-Hollandse kust. ,,Zeker, zegt Weijers. ,,Zoals ik reeds zei: we hebben met het WTCC nog een contract voor een aantal jaar lopen en de contacten met de organisatie zijn goed.
2008 Dit jaar dus even geen WTCC op CPZ. Komend weekend start de nieuwe toerwagencompetitie. Naast de afgelopen seizoen al deelnemende Nederlanders Tom Coronel en Olivier Tielemans, zal tijdens de nakende campagne ook landgenoot Jaap van Lagen (in een Lada) gaan participeren in het FIA-kampioenschap.
De Amerikaanse Sarah Fisher wordt haar eigen teambaas. Fisher kondigt vandaag in Homestead haar eigen team aan. Daarmee is zij de eerste vrouwelijke teambaas sinds de oprichting van de IRL in 1996. Sarah Fisher Racing zal aan geselecteerde wedstrijden van het kampioenschap deelnemen.
Fisher runt eigen IRL-Team De Amerikaanse Sarah Fisher wordt de eerste vrouwelijke teambaas in de IRL. Haar team bestaat voorlopig uit acht medewerkers. Het idee om een eigen team te vormen ontstond toen zij in september 2007 met haar toenmalige Dreyer & Reinbold teammanager Andy OGara in het huwelijk trad. Voor de Indy 500 zal Fisher alleen aan de wedstrijd op Homestead deelnemen. Janet Guthrie was in 1978 de eerste vrouwelijke teameigenaar, maar moest toen heel wat hindernissen overwinnen. Voor de Indy 500 heeft Fisher zich een Top 10 klassering als doel gesteld. Dat zou voor ons team al een mooie zege zijn, aldus de vrouwelijke IRL-Teambaas.
Motegi en Long Beach gescheiden evenementen De wedstrijden op Long Beach en Motegi zullen gescheiden evenementen op dezelfde datum zijn. De op Long Beach behaalde punten zullen gewoon in de puntentelling van de IIRL geïntegreerd worden. Zowel Honda (Motegi) als Toyota (sponsor van Long Beach) weigeren concessies voor de data te doen. Later op de dag zal de IRL een persconferentie geven. Concreet zal dit betekenen dat Champcar voor de laatste maal van de Panoz DP01 Cosworth gebruik gaat maken. Ook de andere data op de kalender zouden nog niet geheel rond zijn.
MERCHTEM - Het nieuwe seizoen nadert met rasse schreden en ook voor SRT staan de komende weken in het teken van de voorbereiding op de eerste races van 2008. Het team rond Patrick Selleslagh schakelt in 2008 op meerdere vlakken een versnelling hoger. Het team investeerde in een gloednieuwe C6.R, de meest recente uit de ateliers van Pratt & Miller en bovendien wordt er zowel in FFSA GT als FIA GT op de voorste gelederen gemikt. Voor het Franse kampioenschap heeft SRT niemand minder dan Soheil Ayari en Bruno Hernandez aangetrokken, de kampioen en de vice-kampioen van 2007, terwijl de namen voor de FIA GT zeer binnenkort zullen bekend gemaakt worden. Ook in het WK voor GT-wagens mikt het team op een snel duo.
Enkele weken geleden is hier inderdaad een C6.R aangekomen, bevestigt Patrick Selleslagh het goede nieuws. Het gaat om chassisnummer 6, de laatste wagen die uit de ateliers van de Amerikaanse constructeur is gerold. De wagen was tot voor kort nog in fabriekshanden. Voor ons is dit een enorme stap voorwaarts en wij investeren dan ook ten volle om van 2008 een succesvol jaar te maken. Ik wil overigens Pratt & Miller bedanken voor de steun die zij ons afgelopen winter opnieuw boden. Zonder hen zou dit project er niet gekomen zijn. Wat de oude C5 betreft, die zien we in de handen van AT Racing in de FIA GT Citation Cup terug.
De keuze voor de rijders in Frankrijk ligt alvast volledig in de lijn van de beoogde resultaten. Niemand minder dan de kampioenen van de afgelopen twee edities trekken richting het Belgische kamp. Soheil Ayari voorstellen, hoeft nog nauwelijks. De Fransman won in 2006 en 2007 het Franse GT-kampioenschap en is bovendien uittredend LMS GT1-kampioen. Hij krijgt in de C6.R van SRT Bruno Hernandez aan zijn zijde, met wie hij in 2006 kampioen werd. Hernandez was afgelopen jaar de belangrijkste rivaal van Ayari in Frankrijk en sloot het Franse kampioenschap op plaats twee af. Beide rijders reden overigens al samen bij SRT in 2005.
Met deze rijders heeft het weinig zin om verstoppertje te spelen, weet Patrick Selleslagh. Wij mikken op een eerste zege in het kampioenschap en op een nieuwe titel voor Ayari en Hernandez. Maar de concurrentie heeft ook niet stilgezeten en kleppers als Larbre versla je natuurlijk niet zomaar.
SRT trekt ook opnieuw naar de FIA GT en maakt daar als het ware ook promotie. Afgelopen jaar debuteerde het team in de FIA GT Citation Cup, won meteen drie races en werd vice-kampioen, maar in 2008 wordt de FIA GT1 het doel. Wie er rijdt, is nog niet 100% duidelijk, in tegenstelling tot wat je hier en daar al lezen kon, gaat Selleslagh verder, maar ik hoop één dezer dagen uitsluitsel te kunnen geven. Het testwerk in Monza staat voor de deur en wij willen tijdens onze voorbereiding op het sportieve en technische focussen. Alle andere beslommeringen moeten dan van de baan zijn. Maar het zal om een snel duo gaan, dat mag je alvast noteren.
FOTO´s: Duitsland ramt Nederland, Bleekemolen toont middelvinger
DURBAN - Jeroen Bleekemolen is er goed ziek van. In de laatste ronde van de A1GP sprintrace in het Zuid-Afrikaanse Durban, werd de Nederlander door Red Bull F1 protégé Michael Ammermüller bruut uit de race geramd. De race-uitslag werd een ronde teruggedraaid, waardoor Team Nederland wel over vijfde finishplaats kon beschikken. Michael Ammermüller werd vervolgens gediskwalificeerd vanwege de actie op Jeroen Bleekemolen. Hieronder de gebeurtenis in foto's:
Zopas raakte het nieuws bekend dat de "merge" een feit is. Dat meldt de officiële site van de IRL. De Champ Car World Series en de Indy Racing League zijn samengesmolten tot één serie. Kalkhoven, Forsythe en George kwamen tot een akkoord waarin de beide series in 2008 één unie vormen.
Gerry Forsythe tekende vandaag de overeenkomst, in navolging van zijn partner Kevin Kalkhoven. IRL topman Tony George zette gisteren zijn handtekening al onder de 'deal'.
Verdere details volgen nog een in persconferentie, die live op de site van de IRL te volgen zal zijn. In 2008 zal er dus vermoedelijk geen Amerikaans Champ Car gebrul plaatsvinden op Circuit Zolder en Assen.
De IRL heeft volgende week zijn eerste testsessie in preparatie van het nieuwe seizoen op de speedway van Homestead Miami.
Formula Master: Ook tests in Amerika dankzij ervaren oud F1-rijder
Opgezet als een serieus leertraject voor de GP2, maar natuurlijk ook de F1, is de International Formula Master in haar eerste jaar (2007) al direct een succes gebleken. Voor het komende seizoen staan er daarom voor de deelnemers veel prijzen klaar, nu ook in Amerika.
Eddie Cheever, die aan 132 F1 Grands Prix deelnam, heeft een overeenkomst gesloten met de jonge maar zeer competitieve serie. Zo zal de beste rookie een test krijgen in de Indy Pro-Series en zullen de twee beste teamgenoten van het jaar mogen testen in een Grand-Am-bolide. Deze prijzen komen naast de F1-test bij Honda (kampioen), GP2-test bij Trident Racing (runner-up) en een WTCC-test bij N.Technology (derde).
"Met de nieuwe relatie met de Formule Master slaan we een brug tussen het Europese en Amerikaanse racen. Tevens geven wij jong talent de kans om voor het alternatief, rijden in de VS, te kiezen", vertelde Cheever. "Vanwege het hoge niveau van competitie in de Formula Master, zijn we overtuigd dat deze klasse jonge talenten goed voorbereidt voor een volgende stap in hun carrière. We kijken er naar uit om de toekomstige sterren te laten testen."
EDE, 23 FEBRUARI 2008 Jaap van Lagen heeft een contract getekend bij Russian Bears Motorsport en zal dit seizoen deelnemen aan het FIA World Touring Car Championship (WTCC). De Nederlander komt aan de start met een door het team geprepareerde Lada 110 en maakt tijdens het derde raceweekend (18 mei) op het Spaanse Valencia zijn officiële debuut in dit kampioenschap. De Rus Viktor Shapovalov wordt zijn teamgenoot. Naast zijn races in het FIA WTCC concentreert de inwoner uit Ede zich op de Mobil 1 Porsche Supercup, waar hij net zoals in 2007 wil uitkomen.
Dat Van Lagen alle facetten van de verschillende soorten formule- en racewagens beheerst, blijkt wel uit zijn staat van dienst. Twee jaar geleden won de tweevoudig winnaar van de Autovisie Driftchallenge nog met grote overmacht de Eurocup Mégane Trophy. In 2007 maakte hij hernieuwd kennis met de World Series Formule Renault 3.5. Na een aantal races bij Red Devil Team Comtec te hebben gereden, stapte hij over naar Team Bleekemolen. Van Lagen belandde in de Mobil 1 Porsche Supercup met grote regelmaat in de punten. De stijgende lijn werd beloond met een uitstekende vierde plaats in Hongarije. Het FIA WTCC wordt een compleet nieuw avontuur voor hem.
Het team van Russian Bears Motorsport reed vorig jaar reeds een aantal races in de Dutch Supercar Challenge (DSC) en plant voor 2008 de inzet van een tweetal Lada's. Deze worden naar verwachting ingezet vanaf de FIA WTCC races op Valencia (18 mei). Het Russische team dat gevestigd is in het Nederlandse plaatsje Franeker had Van Lagen op het oog, nadat hij hen met succes een driedaagse cursus had gegeven op de circuits van Spa-Francorchamps, Zolder en Zandvoort. Hoewel Van Lagen zich richt op de Mobil 1 Porsche Supercup, kreeg hij van de Russen een FIA WTCC aanbod die hij niet kon weigeren.
Het FIA WTCC is één van de bekendste merkencups in het toerwagensegment. De klasse is hierdoor automatisch voorzien van een brede (media)aandacht. Het FIA WTCC is samen met de Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) en de Mobil 1 Porsche Supercup één van de meest competitieve en spectaculaire toerwagenseries. Met twaalf raceweekenden is het FIA WTCC een raceklasse waar vele internationale topcoureurs aan deelnemen. Van Lagen zal met nummer 29 aan de start verschijnen.
JAAP VAN LAGEN: Ik ben erg verheugd dat ik door Russian Bears ben gevraagd voor deelname aan het FIA WTCC. Ik kwam vorig jaar voor de eerste keer in contact met Viktor Shapovalov van Russian Bears Motorsport en heb ze een paar dagen een cursus gegeven. Blijkbaar is dat zo goed bevallen, dat ze willen dat ik hen ook in het FIA WTCC ga begeleiden. Vorige week kreeg ik een telefoontje van ze en nu sta ik al op de officiële startlijst. Het kan snel gaan in de autosport! Ik ga het team van de Russian Bears zo goed mogelijk helpen om de Lada te ontwikkelen en het gat met de overige wagens te verkleinen. Het project zal door Lada Rusland worden ondersteund en wordt in principe voor drie jaar aangegaan. We verwachten voor de eerste keer met de Ladas aanwezig te zijn tijdens de testsessies in Valencia op 15 en 16 april aanstaande. Het FIA WTCC is een bijzonder mooi kampioenschap op prachtige circuits. Ik verheug me nu al op Macau!
Team Australia van Derrick Walker reageerde vanavond als eerste op het nieuws. Walker Racing was de afgelopen dagen ook een belangrijke spil waarom veel draaide. Vooral toen een cameraploeg twee Dallaras in de werkplaats ontdekte
Derrick Walker(links met bril) en Helmut Flegl(vroeger van Porsche). Walker bracht de zaak aan het rollen.
Derrick Walker: Het is terug naar de toekomst. Het is een lange weg geweest maar uiteindelijk zijn we toch weer bij elkaar gekomen. Vanuit zakelijk oogpunt en dat vanuit de fan is het belangrijk dat er nu weer één Open Wheel Series is. De sponsors en de fans hebben dit jaren gewild. Walker Racing ondersteunt deze beslissing. Bij deze wil ik alle CART/Champcar Officials voor al het harde werk bedanken in de prachtige seizoenen die zij ons gegeven hebben.
Derrick Walker is 40 jaar in de autosport actief, waarvan de laatste 17 jaar als teambaas. Walker Racing startte in 1992 in Indianapolis en is sindsdien in American Open Wheel Racing actief geweest. Voor het team van Walker kwamen o.a. Willy T. Ribbs, Robby Gordon, Gil de Ferran, Scott Goodyear, Christian Fittipaldi, Darren Manning, Sarah Fisher, Alex Tagliani en Wil Power uit.
In 2000/2001 was Walker Racing naast haar Champcarprogramma al in de IRL met Sarah Fisher actief. Sarah Fisher schreef destijds geschiedenis door als tweede te eindigen op Hoimestead.
Derrick Walker: Het zal in het begin een moeilijke weg worden, maar Walker Racing is klaar voor de uitdaging, Het gaat moeilijk worden omdat we de Dallara onvoldoende kennen, maar het belangrijkste is dat we weer samen zijn aldus Walker. Walker Racing zal van 11/14 maart aan de eerste tests op Homestead met de Dallara deelnemen. De start van een herenigd kampioenschap aldus Derrick Walker.
De rally-Fabia is ontwikkeld voor het Super 2000-kampioenschap. Hieraan doet bijvoorbeeld ook de Grande Punto Abarth S2000 mee. De Fabia Super 2000 heeft een atmosferische 2,0-liter viercilinder aan boord, die gekoppeld is aan een sequentiële zesversnellingsbak. Het Tsjechische merk hult zich in stilzwijgen over het precieze vermogen van de krachtbron. Het rallykanon heeft de beschikking over vierwielaandrijving in combinatie met drie mechanische differentiëlen. De super-Fabia bevindt zich nog in de testfase. Wanneer ie precies af is, kan Skoda op dit moment nog niet zeggen. De gewone automobilisten zullen het moeten doen met de RS-versie van de Fabia, die ongetwijfeld over niet al te lange tijd in de Skoda-showrooms te bewonderen is.
GUADIX Een uiterst vruchtbare test. Daar waren alle teamleden het wel mee eens. VM Motorsport by Equipe Verschuur legde een goede basis voor het komende seizoen door een succesvolle tweedaagse test af te leggen met de Porsche RS Spyder op het circuit van Guadix in Zuid-Spanje. Voor Jeroen Bleekemolen, Peter van Merksteijn en ex F1 piloot Jos Verstappen vormden deze test de eerste kennismaking met de wedstrijdauto waarmee ze dit jaar gaan deelnemen aan de 1000-kilometer-races van de Le Mans Series en de 24 Uur van Le Mans. De VM motorsport leden blikken terug:
Jos Verstappen: Dit is gewoon fantastisch! Ik heb het zo naar mn zin gehad in die auto, echt geweldig! De Porsche is perfect om mee te rijden, het voelt allemaal heel goed aan. We hebben met zn allen goed kunnen werken tijdens deze test en de samenwerking binnen het team is uitstekend.
Jeroen Bleekemolen: De samenwerking binnen het team verloopt prima en de aanpak is heel professioneel. Er wordt werkelijk niets aan het toeval overgelaten en dat is een erg plezierige manier van werken. De Porsche is heel comfortabel om mee te rijden, je hebt het als rijder helemaal niet zwaar, en dat is voor lange-afstandsraces perfect.
Peter van Merksteijn: Ik kijk met grote tevredenheid terug op deze test. Mede dankzij de coaching en begeleiding van Jeroen en Jos heb ik mezelf een flink stuk kunnen verbeteren en hun prestaties spreken voor zich. Het verliep allemaal zonder problemen en dat geeft heel veel vertrouwen.
Gerard Grouve, teamchef: We kijken terug op een uitermate succesvolle sessie waarin is gebleken dat het team en de rijders er goed bij staan. Er is onderling goed samengewerkt en de rijders vullen elkaar prima aan. De coaching door Jos en Jeroen is voor Peter waardevol, je ziet dat hij de adviezen goed omzet.
Frans Verschuur, teammanager: We hebben in twee dagen heel veel kunnen doen en veel waardevolle ervaring opgedaan. Ik ben erg onder de indruk van wat de rijders hebben laten zien. Jos heeft er duidelijk plezier in, Jeroen deed qua snelheid niet voor hem onder en Peter heeft zich constant verbeterd. Ook over de begeleiding vanuit Porsche niets dan lof, de ondersteuning was echt perfect! Dat men bij Porsche geen enkel commentaar had, stemt mij ook tevreden en is een erkenning voor het werk dat wij de afgelopen maanden hebben verricht.
Hoewel de onderhandelingen tussen het IRL- en Champcar management vorderen is een aangekondigde persconferentie voor vandaag nog even uitgesteld.
Komt de Panoz DP01 op Long Beach in actie? De uitlatingen van Paul Tracy in d Canadese pers geven hieraan voedingsbodem.
Onderhandelingen vorderen De onderhandelingen tussen het IRL- en Champcarmanagement lijken te vorderen, maar een statement kan pas worden verwacht als beide partijen een overeenkomst bereikt hebben. De grootste hindernis vormt een clash in de kalenderdata tussen de IRL-wedstrijd op het Japanse Motegi en de Champcarwedstrijd op Long Beach. Momenteel heeft men daarover nog geen overeenkomst bereikt. Mogelijk heeft men een Salomonsoplossing gevonden door de IRL-bolides in Motegi te laten starten, en de Champcar nog eenmaal in Long Beach te laten optreden. Ook voor de puntentelling zou een modus gevonden zijn.
Uitlatingen van Paul Tracy in de Canadese pers onderstrepen mogelijkerwijs deze oplossing. Tracy: Ik weet echt niet meer wat er aan de hand is. Eerst werd ik gevraagd om naar Indianapolis te komen om een zitje te passen. Daarna wordt ik weer gebeld om toch maar thuis te blijven. Mijn team Forsythe Pettite Racing verwacht mij gewoon voor een geplande test op Laguna Seca begin maart. Ik weet echt niet meer wat er nu aan de hand is.
Champcarteams hebben bij seizoensstart achterstand Tracy: Het seizoen begint op 29 maart in Homestead Mami en alle Champcarteams beginnen met een grote achterstand, want mijn monteurs hebben nog nooit met een Dallara gewerkt, en dat geldt ook voor de andere teams. Ook heerst er nog behoorlijk wat verwarring over de verschillende datas. Edmonton, Alberta en Surfers Paradise zullen aan de kalender worden toegevoegd, hoewel er ook weer met de datum van Edmonton geschoven moet worden. Waarschijnlijk verhuist die naar 27 juli of 3 augustus. Omdat Edmonton(Mont Tremblant) afgelopen seizoen een enorm succes was, blijft deze wedstrijd op de kalender. Ook de stad Toronto maakt zich grote zorgen over de toekomst. De Champcarwedstrijd van afgelopen jaar leverde de stad Toronto maar liefst 28 miljoen U$ dollar op. Charlie Johnstone van de Toronto-organisatie. Wij kunnen het ons permitteren om een jaartje over te slaan, maar daarna moeten we dit evenement absoluut terug hebben of met iets nieuws komen. Naar verluidt zullen de namen CART en Champcar definitief worden uitgewist. Officieel zal het kampioenschap dan IRL heten.
Sportscars: Laatste foto's van test Van Merkensteijn Motorsport Porsche RS Spyder
De racefans lijken zich massaal te scharen achter het nieuwe Nederlandse sportscar-project van Van Merksteijn Motorsport. Om de autosportsupporters te bedienen, plaatst Autosport.nl hier twee laatste foto's van de succesvolle test die de LM P2-renstal de afgelopen twee dagen in het Spaanse Guadix heeft uitgevoerd. Het beeldmateriaal is wederom geschoten door topfotograaf Frits van Eldik.
Na woensdag voor het eerst in de wagen te hebben plaatsgenomen, gaf Jos Verstappen donderdag nog meer gas, waarbij de Limburger het baanrecord verbrak.
Na de succesvolle testtweedaagse hadden Jos Verstappen en zijn ploegmaat Peter van Merksteijn alle reden tot tevredenheid. Teamgenoot Jeroen Bleekemolen was donderdag reeds in Durban, waar hij dit weekend gaat deelnemen aan de A1GP van Zuid-Afrika. Hij had woensdag veel gereden in de lila/wit gespoten Porsche RS Spyder.
Jos Verstappen in actie met de Porsche RS Spyder op het circuit van Guadix
Het team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur heeft een succesvolle tweedaagse test afgelegd met de Porsche RS Spyder op het circuit van Guadix in Zuid-Spanje. Voor coureurs Jeroen Bleekemolen, Peter van Merksteijn en Jos Verstappen vormde deze test de eerste kennismaking met de wedstrijdauto waarmee ze dit seizoen gaan deelnemen aan de 1000-kilometer-races van de Le Mans Series en de 24 Uur van Le Mans. De ervaring was voor alle betrokkenen bijzonder positief.
Gisteren reed vooral Jeroen Bleekemolen, omdat die daarna moest vertrekken naar Zuid-Afrika, waar hij komend weekend deelneemt aan de A1GP-race op het stratencircuit van Durban. Afgezien van een klein probleem met de brandstoftoevoer verliep de eerste testdag volgens plan. s Morgens was de baan nog lange tijd vochtig, maar naarmate het asfalt droger werd, werden de rondetijden sneller en sneller. Jeroen Bleekemolen vestigde een nieuw baanrecord: hij reed op het drie kilometer lange circuit een tijd van 1.04,1 minuten.
Nieuw ronderecord voor Jos Verstappen Nadat ze beide gistermiddag ook al een tijdje hadden kunnen rijden, namen vandaag Peter van Merksteijn en Jos Verstappen het testwerk met de Porsche RS Spyder voor hun rekening. Terwijl Peter van Merksteijn zich ronde na ronde wist te verbeteren, bleek bij Jos Verstappen duidelijk het plezier dat hij had in het rijden met de Porsche. Verstappen had de dag ervoor al aangekondigd dat het nog een stuk sneller kon, en hij voegde de daad bij het woord door met een tijd van 1.03,2 een nieuw ronderecord te rijden. In totaal werden er gedurende de twee dagen een kleine 300 ronden afgelegd. Naast de teamleden van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur waren er ook elf technici van Porsche Motorsport bij de test aanwezig. Op 2 en 3 maart neemt het team deel aan de officiële tweedaagse test voor de teams in de Le Mans Series, die plaatsvindt op het circuit van Paul Ricard in Frankrijk.
Citaten van rijders en teamleiding Jeroen Bleekemolen: De samenwerking binnen het team verloopt prima en de aanpak is heel professioneel. Er wordt werkelijk niets aan het toeval overgelaten en dat is een erg plezierige manier van werken. De Porsche is heel comfortabel om mee te rijden, je hebt het als rijder helemaal niet zwaar, en dat is voor lange-afstandsraces perfect.
Peter van Merksteijn: Ik kijk met grote tevredenheid terug op deze test. Mede dankzij de coaching en begeleiding van Jeroen en Jos heb ik mezelf een flink stuk kunnen verbeteren en hun prestaties spreken voor zich. Het verliep allemaal zonder problemen en dat geeft heel veel vertrouwen.
Jos Verstappen: Dit is gewoon fantastisch! Ik heb het zo naar mn zin gehad in die auto, echt geweldig! De Porsche is perfect om mee te rijden, het voelt allemaal heel goed aan. We hebben met zn allen goed kunnen werken tijdens deze test en de samenwerking binnen het team is uitstekend.
Gerard Grouve, teamchef: We kijken terug op een uitermate succesvolle sessie waarin is gebleken dat het team en de rijders er goed bij staan. Er is onderling goed samengewerkt en de rijders vullen elkaar prima aan. De coaching door Jos en Jeroen is voor Peter waardevol, je ziet dat hij de adviezen goed omzet.
Frans Verschuur, teammanager: We hebben in twee dagen heel veel kunnen doen en veel waardevolle ervaring opgedaan. Ik ben erg onder de indruk van wat de rijders hebben laten zien. Jos heeft er duidelijk plezier in, Jeroen deed qua snelheid niet voor hem onder en Peter heeft zich constant verbeterd. Ook over de begeleiding vanuit Porsche niets dan lof, de ondersteuning was echt perfect! Dat men bij Porsche geen enkel commentaar had, stemt mij ook tevreden en is een erkenning voor het werk dat wij de afgelopen maanden hebben verricht.
Meervoudig Nederlands rallycross-kampioen Piet Dam is gisteren overleden. De oud-coureur, die ooit ook op het circuit van Zandvoort opzien baarde met prachtige Slotemakeriaanse driftacties, is 61 jaar geworden. De vriendelijke en bescheiden persoonlijkheid was al enige tijd ziek.
Piet Dam, geboren op 23 oktober 1946 in Puttershoek, was een vermaard rallycrosser. Zo veroverde hij in de jaren tachtig onder meer vijf keer de titel van de International Dutch Rallycross. In 1981 was hij tevens de nummer twee van Europa.
Angstig momentje Piet was in de jaren zeventig en tachtig een fanatiek rallycrosser. Hij reed in een BMW 320, hetgeen een goede combinatie bleek met de rijderskwaliteiten van Piet Dam. In 1980 kende hij een angstig moment, toen hij tijdens een rally in Hämeenlinna (Finland) net als een handvol collegecoureurs op zijn dak rolde bij een gevaarlijke hindernis.
Tweede van Europa Piet liet zich echter niet uit het veld slaan, aangezien hij een jaar later tijdens de EK bijna de Europese titel greep en uiteindelijk als tweede finishte. In dat jaar won hij met zijn 2.3 liter bolide (300 pk) wel de Zweede ERC-rally.
Piet wint of niet? In zijn internationaal meest succesvolle jaar, deed de vermaarde tv-commentator Murray Walker een uitspraak die uiteindelijk legendarische betekenis kreeg. ,,Piet Dam wins as he looks through a completely clear windscreen which is, of course, the advantage of being in front. Walker had zijn uitspraak nog gedaan of Piet racete zijn wagen tegen een obstakel om zijn BMW 320 met zeker een halve meter in te korten.
Zo dwars mogelijk door de bocht Eind jaren tachtig was Piet Dam ook op het verharde circuit te zien. Zo racete hij onder meer met een BMW 325 in de Groep A-divisie met autos met een motorinhoud tot 2500 cc. Op Zandvoort was Piet, die in 1989 de klassetitel veroverde, een opvallende coureur. ,,Piet had een enorme wagenbeheersing en had een geweldige passie om zo dwars mogelijk door de bochten te driften, vertelt Peter Fontijn, die in die tijd een van zijn bevriende concurrenten was. ,,Piet en ik reden in de Groep A vooraan en maakten vooraf afspraken. De eerste zes rondjes gingen we heerlijk driftend door iedere bocht. Dat begon al bij de Gerlach waar we haaks doorheen gingen. Van dat soort acties genoten we enorm, al kostte die lol ons wel vijf seconden per rondje, haha. Na zes rondjes show was het over en gingen we echt om de zege strijden. Zo ging dat.
Veel gebrul en vermogen Volgens Peter Fontijn was Piet Dam een heel rustige introverte man, die in zijn BMW echt top leven kwam. ,,Het brullen van de wagen, bezig zijn met een hoop vermogen, dat was Piet, vertelt Fontijn. ,,Later heeft Piet ook nog in de Groep N gereden; ik vermoed rond 1990 of 1991. Maar dat vond ie te weinig uitdaging, dus hield hij erna mee op.
Hart onder de riem Enkele maanden geleden werd bij Piet een ernstige ziekte geconstateerd. Hij overleed gisteren op 61-jarige leeftijd. Maandag 25 februari om 14.30 uur is de uitvaart in crematorium Rotterdam. Het adres is Maeterlickweg 101 in Rotterdam-Zuid. Mocht u de familie een hart onder de riem willen steken, kunt een mailtje sturen naar p.dam12@chello.nl
Sportscars: Nog meer foto's van test Porsche RS Spyder in Guadix
Vandaag test het team Van Merksteijn Motorsport voor de tweede en laatste dag op het Spaanse circuit van Guadix. Terwijl Jeroen Bleekemolen, die gisteren veel reed, inmiddels naar Durban is gevlogen om daar komend weekend deel te nemen aan de A1GP van Zuid-Afrika, zullen zijn ploeggenoten in het Porsche-project Jos Verstappen en Peter van Merksteijn vandaag nog veel rijden in Guadix.
Vandaag wordt er van 9.30 tot 17.30 geracet met de fraaie vierwieler, die medio juni in de LM P2-divisie van de vermaarde 24 uur van Le Mans gaat uitkomen. Voor Jos Verstappen, die op bovenstaande foto prachtig in beeld is gebracht door topfotograaf Frits van Eldik, zal het dit jaar zijn Le Mans-debuut betekenen.
Voordat Jeroen Bleekemolen gisteravond naar Durban vertrok, ging hij nog samen met Jos Verstappen en Peter van Merksteijn op de teamfoto. De witte raceoveralls matchen fraai bij de lila/wit gespoten bolide.
Foto van de Champcar-race 2007 op het TT-circuit van Assen.
Vrijdag aanstaande 17.00 uur Nederlandse tijd geeft het management van IndyCar een persconferentie in het Amerikaanse Indianapolis. Dan wordt naar verwachting bekendgemaakt dat de Champcar officieel opgaat in de IRL, zo meldt de sportredactie van yahoo.com. Het circuit van Assen, dat half september voor de tweede keer gastheer zou zijn voor Champcar, zal daardoor dit jaar niet het decor zijn voor American Open Wheel Racing.
Op dit moment worden de laatste details tussen het Champcar- en IRL management uitgewerkt. Fred Nation van de IRL: ,,Er is nu nog niets getekend en er zal vandaag niets bekend gemaakt worden. Als alles volgens plan verloopt, zal dit vrijdag zijn.''
Racekalender Zo moet er nog een aantal hindernissen overwonnen worden. Op dit moment is het belangrijkste obstakel het verschuiven van de IRL-wedstrijd op Motegi, die op dezelfde datum als Long Beach GP gepland staat. De verwachting is dat van de Champcar-kalender alleen Long Beach, Edmonton, Alberta en Surfers Paradise en eventueel Mexico City aan de nieuwe IRL-kalender zullen worden toegevoegd. Geen Assen en/of Zolder derhalve.
Werknemers Champcar Een ander belangrijk punt in de onderhandelingen zijn de 50 full-time Champcar werknemers. Ook over hun lot wordt vandaag beslist. Omdat Kevin Kalkhoven van Champcar vanwege familiezaken nog in Engeland is, komt er vandaag nog relatief weinig nieuws naar buiten. Kalkhoven liet inmiddels wel doorschemeren dat er nog maar weinig obstakels zijn.
Nog een raceplaatje van de enige Champcar-wedstrijd ooit op Assen, zomer 2007.
Champcar stopt en gaat op in de IRL Het nieuwe plaatje: Champcar stopt naar verwachting met al haar werkzaamheden. Dat betekent dat de CCWS-teams het aanbod van IRL-topman Tony George mogen accepteren. George biedt de Champcar-renstallen die willen overstappen naar de nieuwe IndyCar Series gratis een Dallara-wagen met bijbehorende Honda-motoren aan.
Tegenprestatie Champcar moet als tegenprestatie wel alle intellectuele eigendommen overdragen aan de nieuwe IndyCar Series. Dat betekent onder meer dat de nieuwe divisie gebruik mag maken van de historische gegevens (zoals onder meer statistieken) van Champcar en van voorloper CART. Zo rekent yahoo.com bijvoorbeeld voor dat Sam Hornish jr. zijn toppositie als man met de meeste zeges in de series ooit (19) kwijtraakt, omdat in de gecombineerde statistiekenlijst A.J. Foyt 67 overwinningen achter zijn naam krijgt.
Robert Doornbos gasgevend op Assen, 2007.
Overstappende teams Hoeveel Champcar-teams, dan wel rijders, de overstap zullen maken, is nog niet helder. Kampioensteam Newman/Haas/Lanigan, dat de afgelopen jaren domineerde in de Champcar, zal naar verwachting wel in de nieuwe serie verschijnen. Ook het team van Walker Racing, met de Australische bolide, is bezig om een transfer financieel mogelijk te maken. Paul Tracy (Forsyth) vertelde eerder in de week dat hij snel een stoeltje wil gaan passen om deel te nemen aan de nieuwe serie. De teams PKV en Conquest zullen ook overstappen. Het is interessant om te zien of Minardi Team USA, dat financieel niet over superveel geld zou beschikken, ook de overstap gaat maken en/of Best Rookie 2007 van de Champcar Robert Doornbos in de nieuwe serie zal/wil gaan uitkomen.
Dallara Zoals al eerder gemeld, krijgen de vanuit Champcar overkomende teams gratis een Dallara-vierwieler met bijbehorende Honda-motoren tot hun beschikking. Vision Racing, dat eigendom is van IRL-supremo Tony George en Grey's Anatomy-acteur Patrick Dempsey, heeft tien van dergelijke Dallaras in hun bezit. Deze kunnen indien nodig aan de nieuwkomers worden overhandigd.
Het team van Pacific Coast houdt American Open Wheel Racing voor gezien. Zij stappen over naar de ALMS.
Pacific Coast naar de ALMS Het Pacific Coast Team keert American Open Wheel Racing voor dit seizoen de rug toe. Het team heeft te kennen gegeven dat men, ondanks het aanbod van gratis Dallara-chassis en Honda-motoren, nog altijd zeven miljoen dollar nodig heeft. Ook het team van Rocketsports, eigendom van CCWS-mede-eigenaar Paul Gentilozzi, kan voor het nieuwe concept niet het benodigde budget bijeenbrengen.
De nieuwe Audi-fabrieksrijders, vlnr Oliver Jarvis, Katherine Legge en Markus Winkelhock
, heeft Audi nu officieel bekendgemaakt: het Beierse merk heeft de Duitser Markus Winkelhock (27), de Brit Oliver Jarvis (24) en de Britse Katherine Legge (27) opgenomen in het rijderskader voor de DTM 2008. Met de vier rijders van actueel materiaal, Mattias Ekström, Tom Kristensen, Timo Scheider en Martin Tomczyk, plus de Fransman Alexandre Prémat en de Duitser Mike Rockenfeller, die al eerder aangekondigd werden, heeft Audi daarmee zijn negen fabrieksrijders compleet. De bezetting van de tiende auto zal worden ingevuld door het klantenteam Futurecom TME.
Vorige week al bij wintertraining in Ofterschwang Vorige week al namen de drie nieuwe Audi-rijders deel aan de traditionele Audi-fitnesstraining in het Zuidduitse Ofterschwang. Winkelhock is geen vreemde bij Audi: hij reed vorig jaar in plaats van Tom Kristensen op de Lausitzring (en veroorzaakte daar de gewraakte safety-car-fase, die uiteindelijk de oorzaak zou zijn van het ontslag van de permanente DTM-wedstrijdleider Roland Bruynseraede en DMSB-gedelegeerde Michael Schwägerl) en nam na het voortijdig vertrek van de Brit Adam Carroll diens plaats in bij het Futurecom-team. Voor Katherine Legge en Oliver Jarvis wordt de DTM wel een nieuw hoofdstuk in hun loopbaan. Legge komt uit de Champ Cars, maar vond daar voor dit seizoen geen zitje meer. Jarvis eindigde vorig jaar als derde in het Japans Formule 3-kampioenschap en zegevierde tijdens de Formule 3-Grand Prix van Macau.
Indeling rijders en teams De rijders met actueel materiaal, Ekström, Kristensen, Scheider en Tomczyk, rijden zoals gebruikelijk bij het Audi Sport Team Abt Sportsline. Markus Winkelhock en Mike Rockenfeller komen voor het Audi Sport Team Rosberg in actie, Alexandre Prémat en Oliver Jarvis rijden voor het Audi Sport Team Phoenix. De auto van Katherine Legge wordt ingezet door het Audi-klantenteam Futurecom TME. Hoewel Audi daar nog niet expliciet mededeling over deed, leerde navraag bij de persafdeling van het merk in Ingolstadt dat Legge met een Audi uit het seizoen 2006 gaat rijden. Dit in tegenstelling tot haar landgenote Susie Stoddart bij Mercedes-Benz, die een 2007-auto krijgt. Zoals wij vorige week al meldden heeft Mercedes-Benz besloten om dit jaar geen 2006-auto's in te zetten.
Christijan Albers: "Ik hoef niet perse" De afgelopen weken deed ook de naam van Christijan Albers veelvuldig de ronde in verband met Audi in de DTM. Door het bekendmaken van de negen fabrieksrijders is duidelijk dat hij die status in ieder geval niet krijgt. De enige optie zou voor hem nog de resterende positie binnen het Audi-klantenteam Futurecum TME zijn. Albers zelf maakt zich echter geen zorgen. Ik heb geen stress. Ik ben lekker aan het relaxen, vind het allemaal wel best zo, meldt hij als we hem bellen. Op de concrete vraag: Rijd je dit seizoen DTM? antwoordt Albers: Dat weet ik nog niet. Dat hangt van een aantal dingen af en daar zijn we naar aan het kijken. Maar ik hoef niet perse.
Gisteren kwam de bevestiging dat coureurs Jeroen Bleekemolen, Jos Verstappen en Peter van Merksteijn met hun Porsche RS Spyder mogen deelnemen aan de komende editie van de 24 uur van Le Mans, vandaag rijden de drie piloten hun eerste testmeters in de LM P2-bolide. ,,Het is een ontzettend comfortabele en makkelijk rijdende auto, hetgeen heel belangrijk is bij lange afstandswedstrijden'', vertelt Jeroen Bleekemolen zijn eerste indruk vanaf het Spaanse circuit Guadix. ,,Alles klopt als je met de Porsche racet.''
Vanmorgen rond 8.30 uur verzamelden Peter van Merksteijn, Jeroen Bleekemolen en Jos Verstappen (v.l.n.r.) bij het team en hun fraai lila en wit gespoten bolide. Naast de technische begeleiding van Equipe Verschuur is ook Porsche met 11 man naar het Spaanse testcircuit uitgerukt om het project te begeleiden.
Het team test vandaag én morgen in Guadix. Omdat Jeroen Bleekemolen dit weekend meedoet aan de A1GP-wedstrijd in Zuid-Afrika (Durban), is de Aerdenhouter alleen vandaag van de partij. Daarom zal de 26-jarige rijder van het rijderstrio vandaag de meeste meters afleggen.
Rond 9.30 uur rolde het prototype, dat dit jaar gaat meedoen aan de Le Mans Series in de LM P2-divisie, naar buiten om zijn eerste rondjes te maken.
Hoewel de baan in de ochtend een beetje nat was, ging Bleekemolen op slicks de baan op. ,,Ik heb in het begin wat basisruns gedaan en dat ging prima'', vertelde Jeroen rond 13.30 uur tijdens de middagpauze. ,,Later kregen we wel een probleem met de benzinetoevoer en hebben we anderhalf uur stil gestaan. Toen dat euvel verholpen was, heeft Peter van Merksteijn zijn eerst stint gedaan. Hoewel Peter tot nu toe geen ervaring had met het rijden in dit soort wagens, ging dat goed.''
Al met al is Jeroen Bleekemolen tot nu toe erg tevreden over de gang van zaken. ,,Het hele project is echt professioneel opgezet. Er lopen hier 30 tot 35 man rond de wagen, alle onderdelen zijn gloednieuw, alles klopt van A tot Z. Het ziet er zeer goed uit. Vanmiddag zal Bleekemolen wederom rijden. Jos Verstappen kruipt eveneens in de bolide. De testsessie duurt vandaag tot half zes. De zon breekt inmiddels door, dus de verwachting is dat de baan in de middaguren droog zal zijn. Ook morgen wordt er van 9.30 tot 17.30 uur geoefend, waarbij tussen de middag een pauze is.
Sportscars: Ook Jan Lammers, Michael Vergers en Peter Kox naar 24 uur Le Mans
Naast de Porsche RS Spyder met Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn zullen tijdens de komende 24 uur van Le Mans nog meer Nederlandse coureurs in actie komen. Tijdens de beroemde slijtageslag zijn ook Jan Lammers, Peter Kox en Michael Vergers zeker weer van de partij.
Jan Lammers in 2007 tijdens zijn laatste jaar als teambaas/rijder van Racing For Holland.
21ste start Op de website van de Nederlandse autosportzender RTL stond aanvankelijk vermeld dat Jan Lammers dit jaar niet zou deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. Maar de aanvraag van zijn renstal is wel degelijk geaccepteerd. ,,Ja hoor, wij doen zeker mee'', bevestigde Lammers vandaag vanuit Amerika, waar hij de verjaardag van zijn dochter bijwoont. Lammers zal met Klaus Graf en teameigenaar Greg Pickett met een Lola Judd in actie komen. De wagen ging vorig jaar als vijfde over de meet in Le Mans. Het trio zal de komende editie (de 76ste) met het startnummer 12 gaan rondrijden in de LM P1-klasse. Lammers, die in 1988 de belangrijke endurance-wedstrijd won met Jaguar, staat voor de 21ste keer aan de start.
Oranje rijders in LM P2 Ook Michael Vergers is er weer bij. De in het buitenland woonachtige Nederlander komt wederom uit voor Berazi Epsilon. Vergers, in 2006 op het podium van de LM P2-divisie, racet in een Zytek 07S. In de LM P2 komt Vergers onder meer de onder oranje vlag debuterende Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport tegen.
Peter Kox Eindhovenaar Peter Kox is eveneens een bekende op Le Mans. De routinier, die in het verleden op het Franse asfalt onder meer voor het Racing For Holland van Jan Lammers is uitgekomen, is in de tien wagens tellende LM GT1 te vinden. Met het Russische Interprogressbank Spartak Racing wordt een Lamborghini Murcielago ingezet.
Spyker Zoals reeds eerder gemeld, participeert ook Spyker weer in de op 14 en 15 juni 2008 te verrijden race. Wie de bestuurders zijn, is nog niet bekend. Tom Coronel, die in het verleden verscheidene malen voor de Nederlandse sportwagen is uitgekomen op Le Mans, is dan in ieder geval verhinderd. De Huizenaar heeft op dat moment verplichtingen in het WTCC, die half juni racen in Brno.