Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    15-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Dale Earnhardt jr en Denny Hamlin wonnen gisteren beide Gatorade kwalificatiewedstrijden op Daytona.



    denny_hamlin_daytona_2008
    Denny Hamlin wint de tweede Gatorade wedstrijd op Daytona. Toyota wordt a.s. weekend
    een belangrijke factor.

    Earnhardt jr. zorgt voor veel spektakel
    Vanwege een motorwissel moest Dale Jr. aan de staart van het veld aan de wedstrijd beginnen. Pas in de 18e van de 60 ronden tellende wedstrijd kreeg Dale Jr. aansluiting bij de koplopers. Nadat hij driemaal eerder de kop genomen had, greep Earnhardt jr. in de 52e ronde definitief de leiding, waarbij hij de Dodge-coureus Ryan Newman en Reed Sorensen op een fraaie manier passeerde. Na een herstart kort voor het einde duwde Sorensen Earnhardt richting finishlijn. Sorensen:“Ik wist dat Newman achter me zat, waar ik wist niet wat hij zou gaan doen. Ook niet wie er achter zat.” Ryan Newman: “Teken dat de Dodge-coureurs toch meer zullen moeten samen werken dit weekend.” Met deze zege lijkt Earnhardt jr. zich tot favoriet van de 50e editie te ontpoppen.” De tweede kwalificatiewedstrijd werd eveneens met rood onderbroken en met vier ronden verlengd. Uiteindelijk leverde het de eerste dubbelzege voor Toyota op. Beide Joe Gibbs Toyota’s van Denny Hamlin en Tony Stewart pakten voor Toyota de volle winst. Ook de Toyota’s behoren a.s. voor de 50e editie van de Daytona 500 tot de serieuze kanshebbers.

    Ex Champcar/IRL coureurs crashen
    Jacques Villeneuve zal komend weekend niet aan de Daytona 500 deelnemen, de ex F1 wereldkampioen crashte en kwalificeerde zich niet. Zijn landgenoot Patrick Carpentier die een goede wedstrijd reed, crashte kort voor het einde uit de tweede Gatorade race door een klapband, waarvan Dario Franchitti eveneens het slachtoffer werd. Ook Carpentier kwalificeerde zich niet, maar omdat het team van Chip Ganassi verzekerd is van een startplek, start Franchitti a.s.n 40e. Juan Pablo Montoya en Sam Hornish jr. deden het aanmerkelijk beter. Zij starten a.s. zondag respectievelijk als 15e en 19e in de Daytona 500.

    UITSLAG Race 1
    1. Dale Earnhardt jr. Chevrolet 60 ronden
    2. Reed Sorensen Dodge 60 ronden
    3. Ryan Newman Dodge 60 ronden
    4. Casey Mears Chevrolet 60 ronden
    5. Carl Edwards Ford 60 ronden
    6. Bobby Labonte Dodge 60 ronden
    7. Juan Pablo Montoya Dodge 60 ronden
    8. Kenny Wallace Chevrolet 60 ronden
    9. Sam Hornish jr. Dodge 60 ronden
    10. Paul Menard Chevrolet 60 ronden

    UITSLAG Race 2
    1. Denny Hamlin Toyota 64 ronden
    2. Tony Stewart Toyota 64 ronden
    3. Jeff Gordon Chevrolet 64 ronden
    4. Kasey Kahne Dodge 64 ronden
    5. Mark Martin Chevrolet 64 ronden
    6. David Ragan Ford 64 ronden
    7. Kevin Harvick Chevrolet 64 ronden
    8. Greg Biffle Ford 64 ronden
    9. Dale Jarrett Toyota 64 ronden
    10. John Andretti Chevrolet 64 ronden

    15-02-2008 om 13:21 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clio Cup: Raceformat Clio's voor seizoen 2008 aangepast
    480_tweewielen_clio

    De Dunlop SportMaxx Clio Cup zal het komend seizoen met een ietwat aangepast race-format gaan rijden. Dat vertelde cupcoördinator Evert Bolderheij

    Zo zal de klassering in de kwalificatietraining de startopstelling van de tweede race van het weekeinde (en niet meer de eerste manche) bepalen. De topacht uit de kwalificatie zal bij de eerste weekendwedstrijd in omgekeerde volgorde op de grid staan. De nummers negen en verder uit de kwalificatie zullen op de grid van de eerste manche wél op de hun corresponderende plek uit de tijdtraining plaatsnemen.

    Duur verplichte pitstop ingekort
    Terwijl de tweede heat van de Clio Cup-weekeinden telkens over 12 ronden of 50 kilometer zal gaan, is de openingsmanche meestal een tijdsrace over 45 minuten. Dit is vergelijkbaar met de opzet van 2007. Tijdens deze lange wedstrijd wordt echter wel de duur van de verplichte pitstop verkort. Was deze afgelopen jaar nog drie minuten, in 2008 is het opgelegde oponthoud verkort tot slechts één minuut.

    15-02-2008 om 13:20 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Ron Dennis gaat scheiden van zijn vrouw Lisa
    ron_en_lisa_dennis

    Ron Dennis blijft weinig bespaard de laatste tijd. Nadat de teambaas van McLaren het afgelopen jaar zeer zwaar te verduren had in de spionagezaak van zijn renstal met Ferrari, gaat het hem nu ook privé niet voor de wind. De Brit gaat scheiden van zijn vrouw Lisa.

    Dennis maakte dit nieuws vandaag bekend middels een officieel door McLaren uitgegeven statement. Hij was 22 jaar getrouwd met zijn vrouw. Het stel meldt dat het een moeilijk proces is voor Ron, Lisa en hun drie kinderen.

    Het is niet het eerste autosporthuwelijk dat strandt dit jaar. Onlangs werd bekend dat ook voormalig Formule 1-kampioen Mika Häkkinen en zijn ega Erja na tien jaar huwelijk uit elkaar gaan.

    15-02-2008 om 13:18 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    14-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Porsche brengt verbeterde GT3 RSR uit
    Voor komend seizoen heeft men bij Porsche traditioneel een verbeterde versie van de GT3 RSR uitgebracht.


    gt3rsr_1
    De 2008-versie heeft een verbeterde voorkant gekregen.

    Verbeterde GT3 RSR
    Uit de 911 modelrange is de Porsche GT3 RSR het sterkste model in het assortiment. Afgelopen jaar boekte de GT3 RSR een overall zege tijdens de 24 Uurswedstrijd op de Nürburgring en behaalde GT2 klasse-overwinningen tijdens de 24 Uur van Le Mans en de 24 Uur van Spa Francorchamps. Duidelijk zichtbaar is de aerodynamisch verbeterde voorkant. De meeste detailveranderingen vonden onderhuids plaats. Ook de gewichtverdeling is aanmerkelijk verbeterd.

    Naast de goed zichtbare spoilers aan de voorkant zorgt een optimale luchtstroom met nieuw gevormde luchtinlaten aan de zijkant voor meer grip, met tegelijk gereduceerde luchtweerstand. De achtervleugel is identiek gebleven aan het vorige model. Talrijke veranderingen aan het chassis zorgen voor een verbeterde mechanische grip. Ook de chassisafstelmogelijkheden werden uitgebreid.

    gt3_rsr_2008-2
    Een blik in de verfijnde Porsche GT3 RSR cockpit

    De 3.8L Boxermotor van de GT3 RSR is op een paar kleine detailveranderingen na onveranderd gebleven. De motor levert 465pk bij 8000 toeren per minuut.

    Veel van de Porsche RS know how is in de nieuwe GT3 RSR versnellingsbak verwerkt. De door Porsche-ingenieurs ontwikkelde versnellingsbak is aanzienlijk lichter dan het vorige exemplaar.

    Op basis van de 911 bestaat de modelrange uit de Porsche GT3 Cup, GT3 Cup S en de nieuwe GT3 RSR. Van de nieuwe GT3 RSR zullen slechts 35 exemplaren verkocht worden. Bij Porsche Motorsport bedraagt de prijs 349.800 Euro exclusief het lokale BTW tarief.

    2008_gt3_rsr-3
    Aan de achterzijde tref je nauwelijks veranderingen aan.

    14-02-2008 om 18:05 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    doornbos_vips
    Robert Doornbos met fans bij zijn Champcar op Assen in 2007. Foto: Willem J. Staat

    Het ‘winterseizoen’ loopt bijna ten einde. Veel raceseries, waaronder de Champ Car World Series, zijn druk bezig met de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Ook coureur Robert Doornbos heeft zijn blik naar voren gericht. De Rotterdamse rijder gaat in dit artikel onder meer in op zijn plannen voor 2008 en de huidige situatie in de Champcar.

    Robert, kom je de winter nog een beetje door?
    ,,Ja hoor, maak je om mij maar geen zorgen. Ik woon in Monaco en daar pluk ik deze maanden extra de vruchten van. De afgelopen weken heb ik bijna fulltime in de buitenlucht getraind om topfit aan de start van het nieuwe seizoen te komen. Ik maak dagelijks heel wat kilometers te voet, op mijn racefiets en mountainbike in de omgeving hier. Later deze week ga ik ook weer eens drie dagen langs bij Dr. Ceccarelli en zijn Formula Medicine gym. Back to my roots, zeg maar. En natuurlijk heb ik eind vorige maand meegedaan aan de 24-uurs race van Daytona. Een leuk tussendoortje!’’

    Kun je ons al meer vertellen over je plannen voor 2008?
    ,,Het klinkt erg cliché, maar we zijn achter de schermen natuurlijk druk bezig. Mijn focus ligt 100 procent op Amerika. Ik heb het daar in 2007 in de Champcars prima naar mijn zin gehad en wil graag verder bouwen op mijn prima debuutjaar. Omdat ik de lat hoger leg, wil ik wel over een sterk pakket beschikken. Minardi Team USA heeft een streepje voor bij mij, maar ook andere topteams informeren naar mijn diensten. Ik ben dus positief over mijn kansen. Op dit moment zijn alle ogen gericht op wat er uit de gesprekken tussen de CCWS en IRL gaat komen. Gaat Champcar zelfstandig door of worden beide series samengevoegd? Iedereen, teams en rijders, hebben hun besprekingen daardoor logischerwijs even gepauzeerd.’’


    doornbos
    Robert Doornbos in actie op Assen in 2007. Foto: Willem J. Staat

    Hoe kijk jij tegen die mogelijke samenvoeging aan?
    ,,Ik volg het uiteraard op de voet en sta er positief tegenover. Ik had me vooraf ingesteld op een tweede seizoen Champcar. Vorig jaar heb ik de serie, wagen en circuits leren kennen. Dit jaar moet ik daarvan mijn voordeel zien te behalen. Vorig jaar heb ik zeg maar gezaaid, nu is het tijd om te oogsten. Mochten beide series inderdaad samengaan, zal er veel veranderen. Het kampioenschap wordt dan sterker (meer wagens aan de start), beter (meer grote namen), intensiever (meer races) maar vooral veel uitdagender. Ik heb nagenoeg geen ervaring met het rijden op ovals, de wagen, etc. Ik zal het dus, als het zover komt, moeten benaderen als een tweede ‘rookie year’ en mijn doelstellingen waarschijnlijk moeten bijschaven.”

    Een paar jaar geleden was je nog niet zo enthousiast over ovals.
    ,,Klopt. Ik ken een paar jongens in de IRL zoals Ryan Briscoe en Kosuke Matsuura die klappers hebben gemaakt die ik liever niet zelf overdoe. Toch heeft een jaartje Amerika mijn gedachten veranderd. Ook mijn contacten met Arie Luyendijk hebben hier ongetwijfeld in meegespeeld. Ik zie het nu toch veel meer als een uitdaging.’’

    Wanneer kunnen we ‘witte rook’ uit je schoorsteen verwachten?
    ,,We moeten eerst de situatie in Amerika maar eens afwachten. Ikzelf heb al wel een idee wat ik wel of niet wil. Daar zijn we dan ook mee bezig. Mocht Champcar toch zelfstandig doorgaan, wil ik tijdens de volgende collectieve test, de zogenaamde Spring Training op Laguna Seca half maart, weer in actie komen. Als de series wél samengaan, moeten we eerst maar eens goed bekijken wat dan de mogelijkheden zijn. Hoe dan ook, ik zorg dat ik helemaal klaar ben voor wat komen gaat.’’

    14-02-2008 om 18:04 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Groeten uit Daytona 1
    daytona_1

    Amerikanen staan niet bekend om valse bescheidenheid. En zo wordt de 50e editie van de belangrijkste NASCAR-wedstrijd van het jaar, de Daytona 500, dus maar gelijk aangeduid als "het evenement in de autosport waarnaar het meest vooruitgekeken wordt". AUTOSPORT.NL is dit weekend bij de opening van het NASCAR Sprint Cup-seizoen aanwezig om verslag te doen van dit typisch Amerikaanse spektakel, dat ook wel "The Great American Race" genoemd wordt.

    daytona_2

    Blauwe lucht met lichte bewolking, aangename temperatuur, palmbomen en de star-spangled banner wapperend in de wind. Zo is het in Florida goed uit te houden!

    daytona_14

    Voor NASCAR is het dit jaar een belangrijk seizoen. Niet alleen wordt de 50e editie van de Daytona 500, de belangrijkste race op de kalender gevierd, ook viert de National Association for Stock Car Auto Racing, de organisatie, het 60-jarig bestaan. Bovendien krijgt de hoogste divisie van NASCAR dit jaar een nieuwe naam: NASCAR Sprint Cup Series, naar de hoofdsponsor, een telefoonmaatschappij. Na "Winston Cup" van 1971 tot en met 2003 en "Nextel Cup" van 2004 tot en met 2007 is er nu dus sprake van "Sprint Cup", omdat telefoonmaatschappij Sprint concurrent Nextel vorig jaar overnam.


    daytona_3

    Waar we in Europa bij race-evenementen onze perskaarten nog wel eens moeten afhalen bij een bus, een caravan, in een schoolgebouw of bij een lokale autodealer, pakt men in Daytona de zaken serieus aan. Vorig jaar werd op een industrieterreintje op anderhalve kilometer van het circuit een nieuw "Credential Office" geopend, dat vier verschillende afdelingen kent: radio & tv, NASCAR-personeel, licentiehouders en journalisten en fotografen. Wie hier de felgebeerde kaarten heeft weten te bemachtigen (en dat gaat op Daytona bepaald niet zomaar!) mag het circuitterrein betreden.

    daytona_4

    Direct ernaast bevinden zich de "Daytona Archives", de gecombineerde archieven van de NASCAR-organisatie, die ook in Daytona is gevestigd, en de International Speedway Corporation, de groep circuits die ook eigendom is van de NASCAR-familie France en waartoe ook Daytona behoort. Een enorme hoeveelheid documentatie en memorabilia, waar je zomaar een paar uur kunt doorbrengen. Kásten vol materiaal...

    daytona_5

    daytona_6

    Vele gesigneerde foto's aan de muren.,,

    daytona_13

    ...maar ook tal van trofeeën en collectors' items.

    daytona_12


    daytona_11

    En zelfs een paar echte auto's, zoals hier een "midget car"

    daytona_7

    en de Daytona "pace car" uit 1967,

    daytona_9

    op dak, motorkap, achterklep en spatborden voorzien van vele handtekeningen van rijders...

    daytona_8

    ...zoals bijvoorbeeld van de Mexicaan Pedro Rodriguez...

    daytona_10

    ...of van de Belgen Willy Mairesse en Jean Blaton, alias "Beurlys".


    dyatona_17

    Op het circuit heb je vanuit het binnenterrein het beste uitzicht op de baan vanaf de daken van de vrachtwagens van de diverse teams, en daar staan dan ook de meeste teamfunctionarissen tijdens de training om de actie live en via beeldschermen in de gaten te houden.

    dyatona_16

    Coureurs zijn over het algemeen goed toegankelijk en als fan heb je vele mogelijkheden om aan handtekeningen te komen. Zeker op de trainingsdagen, wanneer het nog relatief rustig is. Hier oud-kampioen Tony Stewart, handtekeningen zettend op weg naar zijn pitbox.

    daytona_15

    Meer en meer rijders uit de formulewagensport kiezen de laatste tijd voor NASCAR. Zo de Colombiaan Juan-Pablo Montoya, die het hier een stuk beter naar zijn zin heeft dan in de stress van de Formule 1, al is een formulewagen wel gemakkelijker om in te stappen.

    daytona_19

    Ook Jacques Villeneuve heeft in de NASCAR Sprint Cup een nieuw speelveld gevonde. Hij rijdt met het startnummer 27, waarmee zijn vader Gilles faam verwierf bij Ferrari in de Formule 1.

    daytona_18

    Maar ook een oud-F1-wereldkampioen heeft het in de NASCAR Sprint Cup niet gemakkelijk: in de vrije training van woensdagmiddag raakte Villeneuve met zijn Toyota Camry hard de muur en liep flinke schade op,

    daytona_20

    De training moest een paar keer worden onderbroken vanwege de regen, want als het regent, rijden NASCAR-coureurs per definitie niet, Het wisselvallige weer zorgde voor heel wat drukte in de "Garage Area", waar de teams hun onderkomen hebben, maar leverde ook mooie plaatjes op, zoals hier de Ford Fusion van Boris Said, spiegelend in her water.




    14-02-2008 om 18:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    13-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Mogelijk maar negen Mercedessen
    di_resta
    Vorig jaar snel met een twee jaar oude auto: Paul di Resta

    Geruchten worden steeds luider dat Mercedes-Benz dit seizoen slechts negen in plaats van tien auto's gaat inzetten in de DTM, en dat de inbreng van de Stuttgarters uitsluitend zal bestaan uit C-Klasses van de jaargangen 2008 en 2007. Twee jaar oude auto's, in het DTM-jargon ook wel aangeduid als "Vorvorjahreswagen" zijn er dan van Mercedes vermoedelijk niet meer. In het Duitstalige vakblad Motorsport Aktuell gaf Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug als verklaring aan dat de volledige externe financiering van de twee jaar oude auto's niet kan worden gegarandeerd en dat Mercedes vanwege de noodzaak van bezuinigingen overweegt om het aantal auto's terug te brengen. "Dat is niet schadelijk voor de DTM", vindt Haug. Bij Audi is nog wel het plan om ook auto's van de generatie 2006 in te zetten. In tegenstelling tot Mercedes heeft Audi 2006-auto's via een leaseconstructie ondergebracht bij een extern team, namelijk dat van Force India-F1-teammanager Colin Kolles. De beslissing van Mercedes-Benz zou echter ook gevolgen kunnen hebben voor de gang van zaken bij Audi.
    Als Mercedes-Benz zich inderdaad beperkt tot 2007-auto's als "Jahreswagen", dan betekent dat dat bijvoorbeeld ook Susie Stoddart een dergelijke auto krijgt, en omwille van de logica houdt dat naar alle waarschijnlijkheid in dat ook de dame bij Audi, Katherine Legge, die bij Kolles rijdt, een 2007-A4 tot haar beschikking krijgt. Dat zou dan ook weer betekenen dat er bij Kolles maar één 2006-auto zou komen, mogelijk voor Christijan Albers. Of dat een zinvolle constructie is, moet echter zeer worden betwijfeld. "Het is echter wel ons doel om zo lang mogelijk met onze auto's te rijden, alleen al uit bedrijfseconomische overwegingen", zegt Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich in Motorsport Aktuell.

    13-02-2008 om 23:03 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    img_2569
    Champcar Team Australia afgelopen jaar op Assen.

    De geruchten dat de Champcar wel eens snel bankroet zou kunnen gaan, worden momenteel extra gevoed door Derrick Walker. De baas van Team Australia verwacht dat de befaamde autosportserie wel eens snel uitgeracet zou kunnen zijn, zo meldde hij het persbureau AP. Bij de Champcar-organisatie worden de geruchten voorlopig als onzin afgedaan.
    Champcar is momenteel met de rivaliserende IRL in gesprek over een mogelijke fusie. Mochten de partijen geen overeenkomst bereiken, dan denkt Derrick Walker dat de ‘financiële finishvlag’ gezwaaid kan worden voor de divisie, waarin de Nederlandse coureur Robert Doornbos afgelopen jaar goede prestaties neerzette. Walker stelt dat een aantal teams in januari nog steeds niet hun prijzengeld over het seizoen 2007 had ontvangen. Dat heeft Walker aan het denken gezet. Hij vindt de situatie rond Champcar veel te onzeker. Daarom is hij momenteel bezig met plannen om naar de IRL over te stappen.

    Ontkenning
    David Higdon van de Champcar-organisatie ontkent op de website autosport.com de geruchten dat de Champcar-deuren al gesloten zouden zijn of dat dat binnenkort zou kunnen gaan gebeuren. ,,Wij horen die geruchten ook al sinds afgelopen vrijdag, maar onze mensen zijn nog steeds aan het werk. We zijn bezig met onze plannen en gaan door als Champcar’’, aldus Higdon.

    Wordt vervolgd
    Wordt binnenkort ongetwijfeld vervolgd.

    13-02-2008 om 17:47 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    degraaff_ribbens_dsc_2008

    De vice-kampioenen van 2007 in de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge hebben afgelopen week de onderhandelingen afgerond met Racing For Holland. De succesvolle equipe zal het komende jaar de gele ETEC Viper laten runnen door het succesvolle team van Jan Lammers.
    Robert de Graaff en Philippe Ribbens reden in 2007 voor het eerst een volledig seizoen in de DSC. Met een nieuwe auto, de Dodge Viper GT3, werden veel successen behaald. Tot de op één na laatste race in oktober 2007 op Spa leidde zij het algemeen klassement van de GT divisie. Uiteindelijk moesten zij met twee puntjes verschil hun meerdere erkennen in de DTM Audi van Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan.

    Racing For Holland
    ,,Met de keuze voor het door Jan Lammers geleide Racing For Holland komt er een einde aan de samenwerking met Carworld Motorsport. Wij hebben gekozen voor een kleinere opzet van het team tijdens de DSC evenementen. Daarnaast kunnen we rekenen op de expertise van de al aanwezige engineers en de vele jaren ervaring in de endurance racerij van het team van Lammers. Ook het dichtbij gelegen Katwijk geeft logistiek veel voordeel’’, aldus De Graaff en Ribbens.

    ‘Leuke nieuwe uitdaging’
    Commentaar Jan Lammers: ,,Het is voor ons een leuke nieuwe uitdaging, de Dutch Supercar Challenge is een mooie klasse waar serieus geracet wordt door gepassioneerde autosportliefhebbers, dat is precies het klimaat waar wij ons in thuis voelen. Robert en Phillippe tonen ook de ambitie die wij graag zien en we zullen er dan ook alles aan doen om er een succesvol en plezierig jaar van te maken.’’

    Topdrie
    De Graaff en Ribbens: ,,Om het seizoen van 2007 te evenaren qua resultaat zullen niet alleen wij maar ook Davy Lemmens, de engineer van Racing For Holland, flink aan de bak moeten. Immers met de overlevering van de auto zijn alle set-up gegevens van het afgelopen jaar verloren gegaan. Maar met de geplande updates aan de auto en de begeleiding van Racing For Holland moeten we toch zeker weer een gooi kunnen doen naar de bovenste drie plaatsen in het GT kampioenschap van de Dutch Supercar Challenge.’’

    Eerste race
    De eerste race staat gepland op 19/20 april aanstaande op de Nürburgring. Tevens staat er een aantal tests gepland voorafgaande aan het seizoen.

    13-02-2008 om 12:25 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (9 Stemmen)
    12-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kampioenen staan in de rij voor Superleague Formula
    Het Italiaanse Scuderia Playteam, dat actief is in het FIA GT-kampioenschap en de International GT Open in 2007, gaat de Turkse voetbalclub Galatasaray SK ondersteunen in de Superleague Formula. Deze gloednieuwe eenzittersklasse waarin voetbalclubs het met 750 pk sterke bolides tegen elkaar opnemen, gaat eind augustus van start op het Britse Donington Park. Ook PSV Eindhoven en RSC Anderlecht nemen deel aan deze serie.

    Zo moet de bolide van Galatasaray SK er uit gaan zien

    "Na lange onderhandelingen en verschillende bezoeken in Istanbul, heeft mijn droom zich gevormd", aldus eigenaar Giambattista Giannoccaro van Scuderia Playteam. "Ons team is klaar om aan dit unieke kampioenschap deel te nemen met een geweldige partner: Galatasaray SK."

    De Italiaanse equipe heeft op Vallelunga verschillende coureurs met een Formule 3000-bolide getest. Onder hen de F3000 Euroseries-kampioen Davide Rigon, GP2-rijder Marco Bonanomi, Europees F3000-kampioen van 2006 Giacomo Ricci en Allesandro Pier Guidi die de Maserati MC12 bestuurt in het FIA GT-kampioenschap voor Playteam.

    Ook de Portugees Filipe Albuquerque, die in 2006 de Eurocup en NEC Formule Renault 2.0 kampioenschap won, de Fransman Bruce Jouanny en de Turk Jason Tahinci kropen achter het Formule 3000-stuur om competitive rondetijden te noteren.

    Er is nog niet bekend gemaakt wie de coureur voor Galatasaray wordt.

    12-02-2008 om 18:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (17 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Larbre Competition keert terug naar FIA-GT met Belgen Vosse en Franchi!
    Larbre Competition is één van de meest succesvolle teams in het FIA-GT kampioenschap, met onder meer de NGT-titel in 2000 en de algemene titel in 2001 en 2002. In 2001 en 2002 won het team ook tweemaal op rij de 24U van Spa-Francorchamps, en dit met een Chrysler Viper GTS-R.


    In 2008 keert het Franse team terug naar het GT-kampioenschap, en dit voor het volledige seizoen. Wagen van dienst is de Saleen S7-R, waarvan er twee exemplaren in de ateliers van het team staan. Het andere exemplaar komt dit seizoen uit in de Le Mans Series.

    Het wordt een volledig Belgische line-up voor de FIA-GT. De ervaren endurance-coureur Vincent Vosse wordt bijgestaan door het jonge talent Grégory Franchi. Die laatste maakte vorig seizoen de overstap van eenzitters naar de endurance-racerij.

    Vincent Vosse was er ook al bij in 2002, toen hij met Larbre de 24U van Spa won: "Elke keer ik met Larbre aan de start kwam in Spa, finishte ik op het podium, en uiteraard is de overwinning van 2002 één van de hoogtepunten in mijn carrière. In 2006 won ik de GT1-titel in de LMS met dit team en ik hoop ook dit seizoen weer mee te dingen voor de titel!"

    Greg Franchi kwam vorig jaar voor de eerste keer in aanraking met de FIA-GT tijdens de 24 uren van Spa. Toen stond hij aan de start met de Luc Alphand Adventures Corvette C6.R, met Vincent Vosse ook als teammaat: "Vorig seizoen was een goed leerplatform om mezelf aan te passen aan de endurance-racerij, en ik kan niet wachten om een stapje hoger te gaan. Om met Larbre Compétition aan de start te kunnen staan in een volledig seizoen FIA-GT is gewoon fantastisch, en met Vincent aan mijn zijde heb ik er het volste vertrouwen in!"

    12-02-2008 om 18:28 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.webber: we moeten vechten voor een nachtrace
    Klik op de afbeelding om de link te volgen mark webber heeft een oproep gedaan om te vechten voor het behoud van de gp australie.

    de grote prijs van australie staat onder grote druk voor het behoud van races na 2010 de organisatie van albert park wil niet tegemoet kommen aan de eisen die bernie stelt om eventueel de gp van ausralie tijdens de acht te organiseeren.

    d eenendertig jarige mark webber tijdens en interview met de lokala krant herald sun vind dat de organisatie het plan van een nachrrace nog maar eens onder de loep moet nemen en er serjeus over nadenken webber zegt we moeten gewoon probeeren hier een nachtrace te organiseeren wie weet is het wel goed voor het evenement ook tegen sunday mail afkomstig uit adelaid zegt mark webber we moeten vechten voor een nachtrace

    12-02-2008 om 07:22 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    11-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Regerend NASCAR-kampioen Jimmie Johnson mag volgend weekend met zijn Hendrick Motorsports Chevrolet vanaf pole vertrekken. Ook Toyota zorgde voor een verrassing.

    Pole voor Jimmie Johnson
    Met een ronde van 187.075 mph. veroverde regerend kampioen Jimmie Johnson de pole voor de Daytona 500 die volgend weekend plaatsvindt. De gloednieuwe Chevrolet Impala SS kwam direct uit de werkplaats en had niet meer dan 12 getimede ronden afgelegd. “Het was een fantastische ronde, hier zien de mensen in de werkplaats al de gehele winter naar uit” verklaarde Johnson na afloop. Johnson veroverde ook in 2002 de pole voor de Daytona 500. Ook bij Toyota waren er gelukkige gezichten want Michael Waltrip mag met zijn Toyota Camry eveneens vanaf de eerste startrij vertrekken. Toyota sportchef Jim Aust: “Ik ben dolgelukkig Wat een verschil met vorig jaar als je ziet waar wij nu staan. Van de vijf snelste qualifiers zijn er drie Toyota’s. Gisteren werden alleen de eerste startrij bepaald. De rest van het startveld moet a.s. donderdag tijdens de twee z.g. Gatorade races een startplaats in de 50e editie van de Daytona zien te veroveren.

    Startopstelling voor de Gatorade races a.s donderdag

    polesitter_johnson
    Jimmie Johnson verovert de pole voor de Daytona 500 a.s. zondag
      
    Race 1
    1. (48) Jimmie Johnson, Chevrolet, 187.075 mph.
    2. (78) Joe Nemechek, Chevrolet, 186.498 mph.
    3. (5) Casey Mears, Chevrolet, 186.054 mph.
    4. (60) Boris Said, Ford, 185.893 mph.
    5. (88) Dale Earnhardt, Jr., Chevrolet, 185.479 mph.
    6. (83) Brian Vickers, Toyota, 185.475 mph.
    7. (84) AJ Allmendinger, Toyota, 185.422 mph.
    8. (66) Scott Riggs, Chevrolet, 185.193 mph.
    9. (12) Ryan Newman, Dodge, 185.143 mph.
    10. (1) Regan Smith, Chevrolet, 184.964 mph.
    11. (87) Kenny Wallace, Chevrolet, 184.953 mph.
    12. (70) Jeremy Mayfield, Chevrolet, 184.612 mph.
    13. (2) Kurt Busch, Dodge, 184.54 mph.
    14. (19) Elliott Sadler, Dodge, 184.521 mph.
    15. (99) Carl Edwards, Ford, 184.487 mph.
    16. (15) Paul Menard, Chevrolet, 184.415 mph.
    17. (1) Martin Truex, Jr., Chevrolet, 184.29 mph.
    18. (41) Reed Sorenson, Dodge, 184.264 mph.
    19. (42) Juan Pablo Montoya, Dodge, 184.241 mph.
    20. (77) Sam Hornish, Jr., Dodge, 184.226 mph.
    21. (7) Clint Bowyer, Chevrolet, 184.106 mph.
    22. (21) Bill Elliott, Ford, 184.09 mph.
    23. (43) Bobby Labonte, Dodge, 183.857 mph.
    24. (45) Kyle Petty, Dodge, 183.374 mph.
    25. (9) Sterling Marlin, Chevrolet, 183.326 mph.
    26. (96) J.J. Yeley, Toyota, 182.994 mph.
    27. (8) Carl Long, Dodge, 180.796 mph.

    michael_waltrip_frony_row
    Eveneens eerste startrij voor Toyota voor de Daytona 500


    Race 2
    1. (55) Michael Waltrip, Toyota, 186.734 mph.
    2. (00) David Reutimann, Toyota, 186.463 mph.
    3. (22) Dave Blaney, Toyota, 186.12 mph.
    4. (28) Travis Kvapil, Ford, 185.958 mph.
    5. (11) Denny Hamlin, Toyota, 185.947 mph.
    6. (24) Jeff Gordon, Chevrolet, 185.858 mph.
    7. (10) Patrick Carpentier, Dodge, 185.766 mph.
    8. (20) Tony Stewart, Toyota, 185.651 mph.
    9. (6) David Ragan, Ford, 185.594 mph.
    10. (17) Matt Kenseth, Ford, 185.517 mph.
    11. (27) Jacques Villeneuve, Toyota, 185.452 mph.
    12. (8) Mark Martin, Chevrolet, 185.429 mph.
    13. (38) David Gilliland, Ford, 185.41 mph.
    14. (44) Dale Jarrett, Toyota, 185.345 mph.
    15. (16) Greg Biffle, Ford, 185.071 mph.
    16. (26) Jamie McMurray, Ford, 185.01 mph.
    17. (7) Robby Gordon, Dodge, 184.85 mph.
    18. (9) Kasey Kahne, Dodge, 184.828 mph.
    19. (37) Eric McClure, Chevrolet, 184.828 mph.
    20. (18) Kyle Busch, Toyota, 184.809 mph.
    21. (29) Kevin Harvick, Chevrolet, 184.589 mph.
    22. (49) Ken Schrader, Dodge, 184.483 mph.
    23. (40) Dario Franchitti, Dodge, 184.351 mph.
    24. (31) Jeff Burton, Chevrolet, 183.884 mph.
    25. (34) John Andretti, Chevrolet, 183.673 mph.
    26. (50) Stanton Barrett, Chevrolet, 182.823 mph

    11-02-2008 om 18:57 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dakar Rally verhuist naar Zuid-Amerika
    De Dakar Rally verhuist van Afrika naar Zuid-Amerika. De wedstrijd, die afgelopen januari werd afgelast wegen grote terreurdreiging in Mauritanië, wordt in 2009 verreden in Chili en Argentinië. De race begint 3 januari én eindigt de 18de in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires.

    Dat de race ook door Chili gaat, is geen verrassing. Het land gaf direct na de afgelasting in Afrika aan dat het graag als decor zou willen fungeren van toekomstige edities van de rally.

    eurotech_naar_dakar1
    Het team van Eurotech dat afgelopen januari mee zou doen aan de Dakar Rally. Foto: PR

    11-02-2008 om 18:56 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    BP Ford Abu Dhabi World Rally Team-rijder Jari-Matti Latvala heeft in Zweden geschiedenis geschreven door de jongste rijder ooit te worden die een FIA WRC-rally heeft gewonnen. De 22-jarige Fin en co-driver Miikka Anttila behaalden tijdens de Zweden Rally de overwinning in een Ford Focus RS World Rally Car. Teamgenoot Mikko Hirvonen legde beslag op de tweede plaats. Gigi Galli werd derde in een Stobart Ford Focus RS.

    Latvalla jongste rijder ooit, die WRC Rally wint

    Latvala's overwinning tijdens de tweede rally voor het FIA World Rally Championship 2008 doet denken aan de overwinning van wijlen Henri Toivonen in de RAC Rally van Engeland in 1980 toen de Fin 24 jaar oud was. De maximum puntenscore levert regerend wereldkampioen BP Ford Abu Dhabi de eerste plaats op in de rangschikking voor de constructeurs met een voorsprong van tien punten op de nummer twee. Ford-rijder Hirvonen staat op kop in de rangschikking met een voorsprong van zes punten op stalgenoot Latvala.

    Bij terugkeer in het servicepark werd Latvala begroet door landgenoot en tweevoudig weredlkampioen Marcus Grönholm. “Deze dag zal Jari-Matti nooit vergeten”, wist Grönholm, winnaar van dertig WK-rallies. “Hij maakt deel uit van een nieuwe rallygeneratie en hij en Mikko hebben nog een grootse carrière in de rallysport voor zich.”

    Het ongewoon milde weer betekende dat er maar weinig sneeuw en ijs te bespeuren viel op de klassementsproeven in de bossen, terwijl de Zwedenrally normaliter een pure winterrally is. Gesmolten sneeuw en water bedekten de onverharde proeven waar veel spoorvorming was ontstaan. De organisatoren zagen zich door de slechte omstandigheden genoodzaakt zelfs twee klassementsproeven af te gelasten. De weersomstandigheden hielden in dat de voorgeschreven spijkerbanden niet de beste optie waren voor de Focus RS rallywagens maar het Pirelli Sottozero-rubber hield zich uitstekend onder de omstandigheden.

    Latvala ging vanaf de tweede van in totaal achttien klassementsproeven aan de leiding. De KP’s hadden een totaallengte van 309,10 kilometer en werden verreden in het gebied Värmland in centraal Zweden. Op de eerste dag won hij alle zes proeven en bouwde daarmee een voorsprong op die hij niet meer zou afstaan. Zijn uiteindelijke voorsprong bedroeg maar liefst 58.3 seconden.

    "Henri Toivonen is een grote held van mij en in mijn dromen wilde ik zijn record verslaan, dus dit betekent veel voor mij”, aldus Latvala. "Ik had nooit durven dromen al in mijn tweede deelname voor een fabrieksteam een rally te kunnen winnen, en al helemaal niet na zo’n teleurstellende start als in Monte Carlo vorige maand. Ik kan nauwelijks de woorden vinden om mijn gevoelens te beschrijven. Ik had nooit gedacht dat ik dit weekend zou winnen en pas vanmorgen begon ik me dat realiseren. Ik heb nauwelijks foutjes gemaakt en was in staat mijn snelheid te controleren. Ik voelde me het hele weekend op mijn gemak in de auto.”

    Hirvonen had de eerste dag veel hinder van de omstandigheden. Hij realiseerde al snel dat het geen zin had om op Latvala te jagen en nam genoegen met de tweede plaats waardoor hij de leiding zou nemen in het kampioenschap.

    "Jari-Matti en ik kunnen dan wel de twee youngsters zijn in het Ford-team maar we hebben bewezen dat wij ook een 1-2 finish kunnen halen. Ook een teken hoe sterk dit team is”, aldus Hirvonen. “Ik ben hier gekomen om te winnen maar Jari-Matti maakte het op vrijdag duidelijk dat hij de man van de rally was. Ik heb me toen neergelegd bij de tweede plaats. Mijn troost is dat ik nog nooit op kop van het kampioenschap heb gestaan. Ik ben er zeker van dat Jari-Matti en ik nog menig robbertje zullen vechten. Ik was gefrustreerd dat ik op vrijdag niet in mijn ritme kon komen. Ik ben toen iets van het gas af gegaan omdat ik zeker punten wilde halen. Als ik niet kan winnen, moet ik ervoor zorgen tweede te worden.”

    BP Ford Abu Dhabi-teamdirecteur Malcolm Wilson keek terug op een perfecte rally. “Dit is een droomresultaat en een speciaal weekend. We zijn er trots op de jongste winnaar ooit van een WK-rally in ons team te hebben. Ik wist dat Jari-Matti dit seizoen zou winnen maar het gebeurde eerder dan ik verwachtte. Mikko leverde ook een puike prestatie, de auto’s deden het uitstekend en om onder deze omstandigheden te winnen is buitengewoon”, zei hij.

    Mark Deans, Ford of Europe's motorsportdirector: “Dit is een prachtig weekend voor Ford. Drie Fords Focus RS op het podium en vier Fords in de topvijf zijn een bewijs van de snelheid en de kracht van onze auto. Die hebben de afgelopen twee jaar geleid tot de wereldtitel.”

    Achter de twee auto’s van het BP Ford Abu Dhabi team eindigde Gigi Galli van het Stobart Ford team op de derde plaats in pas zijn tweede rally voor het team. Petter Solberg (Subaru) eindigde als vierde gevolgd door Andreas Mikkelsen, Ford Focus. De Noor was verwikkeld in een spannend gevecht met Matthew Wilson (Ford) dat eindigde toen de Stobart Ford-rijder op de één na laatste proef stilviel met een gaspedaalprobleem. Dani Sordo (Citroën) klasseerde zich als zesde terwijl Henning Solberg (Ford) de laatste dag de snelste was op de laatste vijf proeven.

    Volgende rally
    Ronde drie is de eerste volledig onverharde rally van het seizoen en de eerste van drie opeenvolgende evenementen buiten Europa. De Rally Mexico is gebaseerd in León en wordt verreden van 28 februari tot 2 maart.

    Einduitslag
    1. J-M Latvala/M Anttila Ford Focus RS 2 uur 46 min 41.2 sec
    2. M Hirvonen/J Lehtinen Ford Focus RS 2 uur 47 min 39.5 sec
    3. G Galli/G Bernacchini Ford Focus RS 2 uur 49 min 04.4 sec
    4. P Solberg/P Mills Subaru Impreza 2 uur 49 min 40.6 sec
    5. A Mikkelsen/O Floene Ford Focus RS 2 uur 52 min 27.2 sec
    6. D Sordo/M Marti Citroen C4 2 uur 53 min 54.3 sec
    7. T Gardemeister/T Tuominen Suzuki SX4 2 uur 57 min 16.5 sec
    8. J Hanninen/M Markkula Mitsubishi Lancer 2 uur 59 min 08.7 sec
    9. M Østberg/O Unnerud Subaru Impreza 3 uur 00 min 09.7 sec
    10 J Ketomaa/M Teiskonen Subaru Impreza 3 uur 00 min 31.9 sec

    Rijders Merken
    1. M Hirvonen 16 pnt 1. BP Ford Abu Dhabi 26 pnt
    2= J-M Latvala 10 pnt 2= Stobart VK M-Sport 16 pnt
    2= S Loeb 10 pnt 2= Subaru 16 pnt
    4. G Galli 9 pnt 4. Citroen Total 15 pnt
    5. P Solberg 9 pnt 5. Suzuki 5 pnt
    6. C Atkinson 6 pnt

    11-02-2008 om 18:54 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Toni Gardemeister is met Suzuki dankzij een zevende plaats in de punten geëindigd tijdens de Zweden Rally. Voor het merkenkampioenschap vergaarde Suzuki drie punten en voor de rijdersrangschikking schreef Gardemeister twee punten op zijn conto bij. Omdat P-G Andersson twee weken terug tijdens de Monte Carlo rally al in de punten reed, heeft Suzuki met de SX4 WRC in allebei de rallies die tot nu toe zijn verreden punten behaald voor het World Rally Championship 2008.

    Suzuki vliegt in spectaculaire stijl naar WK punten

    Andersson moest helaas al op de eerste dag van de rally opgeven met een probleem aan de cilinderkop, maar Gardemeister reed afgezien van enkele hydraulische storingen en een off-road uitstapje redelijk probleemloos naar de finish.

    De rallyteams moesten afrekenen met een groot gebrek aan sneeuw op de klassements-proeven vergeleken met voorgaande jaren. Daardoor moest zowel op zaterdag als op zondag een klassementsproef worden afgelast. Doordat de temperatuur regelmatig boven de nul graden steeg, waren de proeven bedekt met los gravel waardoor de spijkers uit de Pirelli-banden snel werden los gereden en de rallyauto’s weinig grip hadden.

    Nadat Gardemeister zich in de punten had teruggevochten na zijn uitstapje op zaterdag, concentreerde hij zich de laatste zes proeven op het consolideren van zijn klassering. De Suzuki SX4 WRC toonde in Zweden wederom het potentieel aan door tijdens het driedaagse evenement regelmatig top zes tijden te noteren.

    Gardemeister kende op de laatste dag geen tegenslagen en was in staat probleemloos naar de finish te rijden. Alleen werd hij op vrijdag en zaterdag gehinderd door een hydraulisch probleem dat van invloed was op het differentieel en de semi-automatische versnellingsbak. Ook raakte hij op KP 11 na een snelle linkerbocht gedurende drie minuten van de weg en ongelukkigerwijs duwden de toeschouwers de Suzuki onopzettelijk ook nog eens verder de greppel in. Daar liep zijn tijdverlies op tot zo’n drie minuten. Verder toonde Gardemeister’s SX4 WRC zich zeer betrouwbaar.

    Andersson was gedwongen op KP 4 de strijdbijl te begraven terwijl hij op een voortreffelijke zevende plaats lag. Voorafgaand aan de rally had hij met Gardemeister een succesvol verlopen test onder winterse omstandigheden in Noord Zweden afgelegd. Helaas verschilden de omstandigheden van de Zweden Rally daar nogal van waardoor de rijders hun rijstijl en de set-up van de auto ingrijpend aan moesten passen om de banden te ontzien. Desondanks imponeerde de SX4 WRC door zijn snelheid. Na KP 4 lag Gardemeister tijdelijk zesde en P-G stond voor zijn uitvallen op een zevende plek geklasseerd.

    Toni Gardemeister:”Ik ben erg blij dat ik na drie inspannende dagen mijn eerste punten heb gescoord. Het grootste probleem werd nog gevormd door de omstandigheden. Er was veel los gravel en we hebben daarom de afstelling flink wat zachter afgesteld. Toen ik van de weg raakte had dat maar een oponthoud van 15 seconden mogen zijn, maar de toeschouwers duwden ons – onopzettelijk – verder de greppel in. Dat duurde uiteindelijk zo’n drie minuten. Op de laatste dag zijn we veilig naar de finish gereden omdat het geen zin had nog risico’s te nemen. Er moet nog veel ontwikkeling aan de auto worden gedaan, maar ik ben al redelijk tevreden over de snelheid van de SX4, mede gezien het feit dat we nog niet zo veel hebben getest. Ik ben er zeker van dat we tegen het einde van het jaar dichter op de koplopers zullen zitten.”

    Ook P-G Andersson liet zich uiterst positief uit over de vooruitzichten van de SX4 WRC. “We moeten in iedere rally punten kunnen scoren. Vergeet niet dat dit pas de tweede echte rally van de SX4 is. We weten nu precies wat er aan de hand was met mijn auto en ik kijk er dan ook naar uit om er in Mexio, de volgende rally, vol tegen aan te gaan.”

    Nobuhiro ‘Monster’ Tajima
    Voor het nieuw geformeerde Suzuki World Rally Team was de ‘Swedish Rally’ ook een vuurproef. Nobuhiro ‘Monster’ Tajima, Suzuki World Rally Team directeur: “Ik ben erg blij. Toni heeft gezorgd voor ons beste resultaat tot nu toe in onze nog jonge WRC-carrière. We zijn voor de tweede keer in de punten geëindigd, een trots moment voor iedereen. Natuurlijk is het jammer dat P-G de strijd moest staken. Het is duidelijk dat we nog een weg te gaan hebben, maar het potentieel van de auto is veelbelovend. Het had minder goed kunnen aflopen omdat wij ons volledig op sneeuw hadden geconcentreerd. Wij gaan nu aan de slag om de auto’s voor Mexico te preparen waar het onze doelstelling zal zijn twee auto’s aan de finish te krijgen.”

    11-02-2008 om 18:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Tijdens de komende tests op het circuit Jerez de la Frontera rijdt het Williams F1 Team opnieuw met een nieuwe kleurstelling. De vierde livery, in een serie van zes, staat in het teken van de behaalde resultaten van het Britse team. Vanwege het dertigjarige bestaan van het team wordt hier uitgebreid aandacht aan besteed. Met een waslijst aan mijlpalen voor de boeg, hieronder vast een opsomming met de behaalde resultaten tot nu toe.

    233,787: Racekilometers
    49,634: Raceronden
    34,651: Kilometers aan de leiding
    7,470: Ronden aan de leiding
    2,552.5: Totaal aantal gescoorde punten
    485: Grand Prix starts
    295: Podium finishes
    216: Races geleid
    129: Snelste ronden
    125: Pole positions
    113: Overwinningen
    68: Races gewonnen vanaf pole position
    61: Aantal maal de eerste startrij volledig bezet, een record
    45: Aantal overwinningen, geleid van start tot finish
    33: 1-2 overwinningen
    24: Aantal opeenvolgende pole positions (1992 – 1993), een record
    15: Aantal pole positions gedurende een seizoen (seizoen bestond uit 16 races), bereikt zowel in 1992 als in 1993
    12: Hoogst aantal overwinningen tijdens een seizoen (1996)
    9: Constructeurkampioenschappen
    7: Coureurkampioenschappen
    7: Hoogst aantal opeenvolgende overwinningen (1993)
    5: Motorenpartners
    3: Gemiddeld aantal kampioenschappunten
    1 en 100: Zowel de eerste als de honderdste overwinning werden behaald op het thuiscircuit Silverstone.
    1: Frank Williams is de langstzittende teameigenaar in de Formule 1

    11-02-2008 om 18:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Exclusieve Panoz Esperante GTS keert terug in Supersport I
    Vaste volgers van de Dutch Supercar Challenge herkennen de auto nog wel: De Panoz Esperante GTS van Mirco Schultis. De Duitser racete in 2004 en 2005 met deze bijzondere auto in de Dutch Supercar Challenge. De auto is zo bijzonder omdat het de enigste Panoz Esperante GTS in Europa is. Schultis eindigde de races destijds met wisselde resultaten, vooral omdat de betrouwbaarheid van de Panoz vaak te wensen overliet.

    Chassis Panoz Esperante GTS

    Het was voor Schultis reden genoeg om zijn Panoz even aan de kant te zetten en zijn plezier te zoeken in een andere klasse. De afgelopen jaren kwam Schultis uit in de PRC Open Sports Car Challenge, waarin een aantal overwinningen werden behaald. Ook reed Schultis met RED Motorsport een aantal 24h races, waaronder de 24h van Dubai.

    Panoz Esperante GTS

    Op de achtergrond bleef Schultis echter bezig met zijn Panoz. De afgelopen maanden heeft het Oostenrijkse bedrijf PRC hard gewerkt om de bolide om te toveren tot een volwaardige endurance racewagen. Zo is er zowel voor en achter een compleet nieuwe Group C wielophanging onder de auto gemonteerd en is de wielbasis van de auto met 10 cm gegroeid. Daarnaast zijn er ook grotere remmen op de auto gekomen en zijn er her en der nog veel meer kleine dingen aangepast. Het team heeft plannen om met de Panoz deel te nemen aan de 24h van Silverstone, en zal daarnaast waarschijnlijk al vanaf de Nürburgring met de bolide uitkomen in de Dutch Supercar Challenge.

    10-02-2008 om 21:33 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Dit weekend zijn de Daytona Speedweeks ter voorbereiding van de Daytona 500 volgend weekend begonnen. Dale Earnhardt jr. begon het weekend uitstekend.


    bud_shoot_out_1
    Het NASCAR-seizoen begon met de Bud Shoot Out

    Dale Earnhardt jr. start seizoen met zege in Bud Shoot Out
    Dale Earnhardt jr. is het NASCAR-seizoen voor zijn nieuwe werkgever Hendrick Motorsports uitstekend begonnen. Earnhardt jr. won op de Daytona International Speedway de traditionele Bud Shoot Out. Dit is een wedstrijd waarin 18 pole-sitters uit 2007 en vijf voormalige winnaars worden toegelaten. In de 69e ronde passeerde Earnhardt jr. Tony Stewart en zijn nieuwe teamgenoot Jimmie Johnson bezorgde hem het duwtje wat Earnhardt Jr. nodig had om de zege te grijpen. “Ik geloof niet dat ik zonder de steun van Jimmie Johnson deze race had kunnen winnen” verklaarde Earnhardt jr. na afloop Maar liefst drie auto’s van het team van Hendrick Motorsports eindigden in de Top 4 met Jimmie Johnson en Jeff Gordon op de derde en vierde plaats.

    Uitstekende seizoensstart Toyota
    Voor Toyota begon het seizoen uitstekend. Tony Stewart eindigde als tweede voor het team van Joe Gibbs. Tony Stewart: “Je kunt niet om een betere wedstrijd vragen, ik ben blij voor Dale Jr. ik geloof dat er een last van zijn schouders afvalt. Een crash voor de Bud Shoot Out afgelopen vrijdag leidde tot een confrontatie tussen Tony Stewart and Kurt Busch. Beide rijders wensten werden door NASCAR officials ter zijde genomen en weigerden commentaar op het incident te geven. Zowel Busch als Stewart verklaarden dat het niet meer zou gebeuren.

    Laatste Bud Shoot Out?
    De 30e Bud Shoot Out heeft dit jaar mogelijk voor de laatste maal plaatsgevonden. Met ingang van dit seizoen heeft de Molson Coorsn Brewing Co. namelijk de rechten voor de pole-awards verworven.

    finish_bud_shoot_out
    Autosport van de bovenste plank op Daytona, Dale Jr(88) heeft ruggesteun van
    Jeff Gordon en Jimmie Johnson, terwijl Tony Stewart(20) dat van Dave Blaney heeft



    arca1
    De Daytona Speedweeks werden geopend met de ARCA-wedstrijd

    ARCA-zege voor Toyota
    In de ARCA-wedstrijd die aan de Bud Shoot Out vooraf ging zegevierde de 20 jarige Michael Arnett. De “development” rijder uit het team van Bill Davis kon de vele crashes ontwijken. Arnett nam halverwege de wedstrijd de leiding en kon zijn achtervolgers Justin Allgaier en viervoudig winnaar Bobby Gerhart nipt voorblijven. Dario Franchitti die als negende aan de wedstrijd begon eindigde uiteindelijk als tiende. Scott Speed die vanaf de eerste startrij vertrok werd in de 30e ronde het onschuldige slachtoffer van “The Big One”, een crash waarbij maar liefst 14 auto’s betrokken waren.

    dscn0305_2
    Pech voor Scott Speed, maar een goede seizoensstart voor Toyota in de ARCA-wedstrijd
    en de Bud Shoot Out

    UITSLAG Bud Shoot Out
    1. Dale Earnhardt jr. Chevrolet 70 ronden
    2. Tony Stewart Toyota 70 ronden
    3. Jimmie Johnson Chevrolet 70 ronden
    4. Jeff Gordon Chevrolet 70 ronden
    5. Reed Sorenson Dodge 70 ronden
    6. Casey Mears Chevrolet 70 ronden
    7. Dave Blaney Toyota 70 ronden
    8. Mark Martin Chevrolet 70 ronden
    9.Danny Hamlin Toyota 70 ronden
    10.Kasey Kahne Dodge 70 ronden

    10-02-2008 om 21:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    ESTORIL - Met het nieuwe WTCC-seizoen voor de deur, gaan veel teams het asfalt op om de nieuwe bolides te testen. Zo voelde ook oud F1 coureur Tiago Monteiro zijn wagen aan de tand. De Portugees reed op Estoril zijn eerste rondes in zijn nieuwe SEAT León TDI, die hij komend seizoen zal gebruiken.

    Monteiro in actie in zijn TFSI tijdens het vorige seizoen

    In de middag van zijn testdag kon Monteiro veel werk verrichten door de goede omstandigheden. De Portugees testte nieuwe schokdempers en leerde intussen de wagen kennen. Aan het eind van de dag was Monteiro tevreden over de vooruitgang en zijn aanpassing aan de TDI.

    “De TDI is tachtig kilogram zwaarder dan de door benzine aangedreven León TFSI, waarmee ik vorig jaar reed”, liet Monteiro na zijn test weten. “Het verschil in gewicht zorgt ervoor dat de auto heel anders reageert. Wij zijn echter op de goede weg en alles wijst erop dat onze resultaten goed zijn.”

    Tiago Monteiro zal zijn volgende test met de SEAT León TDI afwerken op het circuit van Albacete in Spanje.

    09-02-2008 om 18:01 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs