Amerikanen staan niet bekend om valse bescheidenheid. En zo wordt de 50e editie van de belangrijkste NASCAR-wedstrijd van het jaar, de Daytona 500, dus maar gelijk aangeduid als "het evenement in de autosport waarnaar het meest vooruitgekeken wordt". AUTOSPORT.NL is dit weekend bij de opening van het NASCAR Sprint Cup-seizoen aanwezig om verslag te doen van dit typisch Amerikaanse spektakel, dat ook wel "The Great American Race" genoemd wordt.
Blauwe lucht met lichte bewolking, aangename temperatuur, palmbomen en de star-spangled banner wapperend in de wind. Zo is het in Florida goed uit te houden!
Voor NASCAR is het dit jaar een belangrijk seizoen. Niet alleen wordt de 50e editie van de Daytona 500, de belangrijkste race op de kalender gevierd, ook viert de National Association for Stock Car Auto Racing, de organisatie, het 60-jarig bestaan. Bovendien krijgt de hoogste divisie van NASCAR dit jaar een nieuwe naam: NASCAR Sprint Cup Series, naar de hoofdsponsor, een telefoonmaatschappij. Na "Winston Cup" van 1971 tot en met 2003 en "Nextel Cup" van 2004 tot en met 2007 is er nu dus sprake van "Sprint Cup", omdat telefoonmaatschappij Sprint concurrent Nextel vorig jaar overnam.
Waar we in Europa bij race-evenementen onze perskaarten nog wel eens moeten afhalen bij een bus, een caravan, in een schoolgebouw of bij een lokale autodealer, pakt men in Daytona de zaken serieus aan. Vorig jaar werd op een industrieterreintje op anderhalve kilometer van het circuit een nieuw "Credential Office" geopend, dat vier verschillende afdelingen kent: radio & tv, NASCAR-personeel, licentiehouders en journalisten en fotografen. Wie hier de felgebeerde kaarten heeft weten te bemachtigen (en dat gaat op Daytona bepaald niet zomaar!) mag het circuitterrein betreden.
Direct ernaast bevinden zich de "Daytona Archives", de gecombineerde archieven van de NASCAR-organisatie, die ook in Daytona is gevestigd, en de International Speedway Corporation, de groep circuits die ook eigendom is van de NASCAR-familie France en waartoe ook Daytona behoort. Een enorme hoeveelheid documentatie en memorabilia, waar je zomaar een paar uur kunt doorbrengen. Kásten vol materiaal...
Vele gesigneerde foto's aan de muren.,,
...maar ook tal van trofeeën en collectors' items.
En zelfs een paar echte auto's, zoals hier een "midget car"
en de Daytona "pace car" uit 1967,
op dak, motorkap, achterklep en spatborden voorzien van vele handtekeningen van rijders...
...zoals bijvoorbeeld van de Mexicaan Pedro Rodriguez...
...of van de Belgen Willy Mairesse en Jean Blaton, alias "Beurlys".
Op het circuit heb je vanuit het binnenterrein het beste uitzicht op de baan vanaf de daken van de vrachtwagens van de diverse teams, en daar staan dan ook de meeste teamfunctionarissen tijdens de training om de actie live en via beeldschermen in de gaten te houden.
Coureurs zijn over het algemeen goed toegankelijk en als fan heb je vele mogelijkheden om aan handtekeningen te komen. Zeker op de trainingsdagen, wanneer het nog relatief rustig is. Hier oud-kampioen Tony Stewart, handtekeningen zettend op weg naar zijn pitbox.
Meer en meer rijders uit de formulewagensport kiezen de laatste tijd voor NASCAR. Zo de Colombiaan Juan-Pablo Montoya, die het hier een stuk beter naar zijn zin heeft dan in de stress van de Formule 1, al is een formulewagen wel gemakkelijker om in te stappen.
Ook Jacques Villeneuve heeft in de NASCAR Sprint Cup een nieuw speelveld gevonde. Hij rijdt met het startnummer 27, waarmee zijn vader Gilles faam verwierf bij Ferrari in de Formule 1.
Maar ook een oud-F1-wereldkampioen heeft het in de NASCAR Sprint Cup niet gemakkelijk: in de vrije training van woensdagmiddag raakte Villeneuve met zijn Toyota Camry hard de muur en liep flinke schade op,
De training moest een paar keer worden onderbroken vanwege de regen, want als het regent, rijden NASCAR-coureurs per definitie niet, Het wisselvallige weer zorgde voor heel wat drukte in de "Garage Area", waar de teams hun onderkomen hebben, maar leverde ook mooie plaatjes op, zoals hier de Ford Fusion van Boris Said, spiegelend in her water.
Vorig jaar snel met een twee jaar oude auto: Paul di Resta
Geruchten worden steeds luider dat Mercedes-Benz dit seizoen slechts negen in plaats van tien auto's gaat inzetten in de DTM, en dat de inbreng van de Stuttgarters uitsluitend zal bestaan uit C-Klasses van de jaargangen 2008 en 2007. Twee jaar oude auto's, in het DTM-jargon ook wel aangeduid als "Vorvorjahreswagen" zijn er dan van Mercedes vermoedelijk niet meer. In het Duitstalige vakblad Motorsport Aktuell gaf Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug als verklaring aan dat de volledige externe financiering van de twee jaar oude auto's niet kan worden gegarandeerd en dat Mercedes vanwege de noodzaak van bezuinigingen overweegt om het aantal auto's terug te brengen. "Dat is niet schadelijk voor de DTM", vindt Haug. Bij Audi is nog wel het plan om ook auto's van de generatie 2006 in te zetten. In tegenstelling tot Mercedes heeft Audi 2006-auto's via een leaseconstructie ondergebracht bij een extern team, namelijk dat van Force India-F1-teammanager Colin Kolles. De beslissing van Mercedes-Benz zou echter ook gevolgen kunnen hebben voor de gang van zaken bij Audi.
Als Mercedes-Benz zich inderdaad beperkt tot 2007-auto's als "Jahreswagen", dan betekent dat dat bijvoorbeeld ook Susie Stoddart een dergelijke auto krijgt, en omwille van de logica houdt dat naar alle waarschijnlijkheid in dat ook de dame bij Audi, Katherine Legge, die bij Kolles rijdt, een 2007-A4 tot haar beschikking krijgt. Dat zou dan ook weer betekenen dat er bij Kolles maar één 2006-auto zou komen, mogelijk voor Christijan Albers. Of dat een zinvolle constructie is, moet echter zeer worden betwijfeld. "Het is echter wel ons doel om zo lang mogelijk met onze auto's te rijden, alleen al uit bedrijfseconomische overwegingen", zegt Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich in Motorsport Aktuell.
De geruchten dat de Champcar wel eens snel bankroet zou kunnen gaan, worden momenteel extra gevoed door Derrick Walker. De baas van Team Australia verwacht dat de befaamde autosportserie wel eens snel uitgeracet zou kunnen zijn, zo meldde hij het persbureau AP. Bij de Champcar-organisatie worden de geruchten voorlopig als onzin afgedaan.
Champcar is momenteel met de rivaliserende IRL in gesprek over een mogelijke fusie. Mochten de partijen geen overeenkomst bereiken, dan denkt Derrick Walker dat de financiële finishvlag gezwaaid kan worden voor de divisie, waarin de Nederlandse coureur Robert Doornbos afgelopen jaar goede prestaties neerzette. Walker stelt dat een aantal teams in januari nog steeds niet hun prijzengeld over het seizoen 2007 had ontvangen. Dat heeft Walker aan het denken gezet. Hij vindt de situatie rond Champcar veel te onzeker. Daarom is hij momenteel bezig met plannen om naar de IRL over te stappen.
Ontkenning David Higdon van de Champcar-organisatie ontkent op de website autosport.com de geruchten dat de Champcar-deuren al gesloten zouden zijn of dat dat binnenkort zou kunnen gaan gebeuren. ,,Wij horen die geruchten ook al sinds afgelopen vrijdag, maar onze mensen zijn nog steeds aan het werk. We zijn bezig met onze plannen en gaan door als Champcar, aldus Higdon.
Wordt vervolgd Wordt binnenkort ongetwijfeld vervolgd.
De vice-kampioenen van 2007 in de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge hebben afgelopen week de onderhandelingen afgerond met Racing For Holland. De succesvolle equipe zal het komende jaar de gele ETEC Viper laten runnen door het succesvolle team van Jan Lammers.
Robert de Graaff en Philippe Ribbens reden in 2007 voor het eerst een volledig seizoen in de DSC. Met een nieuwe auto, de Dodge Viper GT3, werden veel successen behaald. Tot de op één na laatste race in oktober 2007 op Spa leidde zij het algemeen klassement van de GT divisie. Uiteindelijk moesten zij met twee puntjes verschil hun meerdere erkennen in de DTM Audi van Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan.
Racing For Holland ,,Met de keuze voor het door Jan Lammers geleide Racing For Holland komt er een einde aan de samenwerking met Carworld Motorsport. Wij hebben gekozen voor een kleinere opzet van het team tijdens de DSC evenementen. Daarnaast kunnen we rekenen op de expertise van de al aanwezige engineers en de vele jaren ervaring in de endurance racerij van het team van Lammers. Ook het dichtbij gelegen Katwijk geeft logistiek veel voordeel, aldus De Graaff en Ribbens.
Leuke nieuwe uitdaging Commentaar Jan Lammers: ,,Het is voor ons een leuke nieuwe uitdaging, de Dutch Supercar Challenge is een mooie klasse waar serieus geracet wordt door gepassioneerde autosportliefhebbers, dat is precies het klimaat waar wij ons in thuis voelen. Robert en Phillippe tonen ook de ambitie die wij graag zien en we zullen er dan ook alles aan doen om er een succesvol en plezierig jaar van te maken.
Topdrie De Graaff en Ribbens: ,,Om het seizoen van 2007 te evenaren qua resultaat zullen niet alleen wij maar ook Davy Lemmens, de engineer van Racing For Holland, flink aan de bak moeten. Immers met de overlevering van de auto zijn alle set-up gegevens van het afgelopen jaar verloren gegaan. Maar met de geplande updates aan de auto en de begeleiding van Racing For Holland moeten we toch zeker weer een gooi kunnen doen naar de bovenste drie plaatsen in het GT kampioenschap van de Dutch Supercar Challenge.
Eerste race De eerste race staat gepland op 19/20 april aanstaande op de Nürburgring. Tevens staat er een aantal tests gepland voorafgaande aan het seizoen.
Kampioenen staan in de rij voor Superleague Formula
Het Italiaanse Scuderia Playteam, dat actief is in het FIA GT-kampioenschap en de International GT Open in 2007, gaat de Turkse voetbalclub Galatasaray SK ondersteunen in de Superleague Formula. Deze gloednieuwe eenzittersklasse waarin voetbalclubs het met 750 pk sterke bolides tegen elkaar opnemen, gaat eind augustus van start op het Britse Donington Park. Ook PSV Eindhoven en RSC Anderlecht nemen deel aan deze serie.
"Na lange onderhandelingen en verschillende bezoeken in Istanbul, heeft mijn droom zich gevormd", aldus eigenaar Giambattista Giannoccaro van Scuderia Playteam. "Ons team is klaar om aan dit unieke kampioenschap deel te nemen met een geweldige partner: Galatasaray SK."
De Italiaanse equipe heeft op Vallelunga verschillende coureurs met een Formule 3000-bolide getest. Onder hen de F3000 Euroseries-kampioen Davide Rigon, GP2-rijder Marco Bonanomi, Europees F3000-kampioen van 2006 Giacomo Ricci en Allesandro Pier Guidi die de Maserati MC12 bestuurt in het FIA GT-kampioenschap voor Playteam.
Ook de Portugees Filipe Albuquerque, die in 2006 de Eurocup en NEC Formule Renault 2.0 kampioenschap won, de Fransman Bruce Jouanny en de Turk Jason Tahinci kropen achter het Formule 3000-stuur om competitive rondetijden te noteren.
Er is nog niet bekend gemaakt wie de coureur voor Galatasaray wordt.
Larbre Competition keert terug naar FIA-GT met Belgen Vosse en Franchi!
Larbre Competition is één van de meest succesvolle teams in het FIA-GT kampioenschap, met onder meer de NGT-titel in 2000 en de algemene titel in 2001 en 2002. In 2001 en 2002 won het team ook tweemaal op rij de 24U van Spa-Francorchamps, en dit met een Chrysler Viper GTS-R.
In 2008 keert het Franse team terug naar het GT-kampioenschap, en dit voor het volledige seizoen. Wagen van dienst is de Saleen S7-R, waarvan er twee exemplaren in de ateliers van het team staan. Het andere exemplaar komt dit seizoen uit in de Le Mans Series.
Het wordt een volledig Belgische line-up voor de FIA-GT. De ervaren endurance-coureur Vincent Vosse wordt bijgestaan door het jonge talent Grégory Franchi. Die laatste maakte vorig seizoen de overstap van eenzitters naar de endurance-racerij.
Vincent Vosse was er ook al bij in 2002, toen hij met Larbre de 24U van Spa won: "Elke keer ik met Larbre aan de start kwam in Spa, finishte ik op het podium, en uiteraard is de overwinning van 2002 één van de hoogtepunten in mijn carrière. In 2006 won ik de GT1-titel in de LMS met dit team en ik hoop ook dit seizoen weer mee te dingen voor de titel!"
Greg Franchi kwam vorig jaar voor de eerste keer in aanraking met de FIA-GT tijdens de 24 uren van Spa. Toen stond hij aan de start met de Luc Alphand Adventures Corvette C6.R, met Vincent Vosse ook als teammaat: "Vorig seizoen was een goed leerplatform om mezelf aan te passen aan de endurance-racerij, en ik kan niet wachten om een stapje hoger te gaan. Om met Larbre Compétition aan de start te kunnen staan in een volledig seizoen FIA-GT is gewoon fantastisch, en met Vincent aan mijn zijde heb ik er het volste vertrouwen in!"
mark webber heeft een oproep gedaan om te vechten voor het behoud van de gp australie.
de grote prijs van australie staat onder grote druk voor het behoud van races na 2010 de organisatie van albert park wil niet tegemoet kommen aan de eisen die bernie stelt om eventueel de gp van ausralie tijdens de acht te organiseeren.
d eenendertig jarige mark webber tijdens en interview met de lokala krant herald sun vind dat de organisatie het plan van een nachrrace nog maar eens onder de loep moet nemen en er serjeus over nadenken webber zegt we moeten gewoon probeeren hier een nachtrace te organiseeren wie weet is het wel goed voor het evenement ook tegen sunday mail afkomstig uit adelaid zegt mark webber we moeten vechten voor een nachtrace
Regerend NASCAR-kampioen Jimmie Johnson mag volgend weekend met zijn Hendrick Motorsports Chevrolet vanaf pole vertrekken. Ook Toyota zorgde voor een verrassing.
Pole voor Jimmie Johnson Met een ronde van 187.075 mph. veroverde regerend kampioen Jimmie Johnson de pole voor de Daytona 500 die volgend weekend plaatsvindt. De gloednieuwe Chevrolet Impala SS kwam direct uit de werkplaats en had niet meer dan 12 getimede ronden afgelegd. Het was een fantastische ronde, hier zien de mensen in de werkplaats al de gehele winter naar uit verklaarde Johnson na afloop. Johnson veroverde ook in 2002 de pole voor de Daytona 500. Ook bij Toyota waren er gelukkige gezichten want Michael Waltrip mag met zijn Toyota Camry eveneens vanaf de eerste startrij vertrekken. Toyota sportchef Jim Aust: Ik ben dolgelukkig Wat een verschil met vorig jaar als je ziet waar wij nu staan. Van de vijf snelste qualifiers zijn er drie Toyotas. Gisteren werden alleen de eerste startrij bepaald. De rest van het startveld moet a.s. donderdag tijdens de twee z.g. Gatorade races een startplaats in de 50e editie van de Daytona zien te veroveren.
Startopstelling voor de Gatorade races a.s donderdag
Jimmie Johnson verovert de pole voor de Daytona 500 a.s. zondag Race 1 1. (48) Jimmie Johnson, Chevrolet, 187.075 mph. 2. (78) Joe Nemechek, Chevrolet, 186.498 mph. 3. (5) Casey Mears, Chevrolet, 186.054 mph. 4. (60) Boris Said, Ford, 185.893 mph. 5. (88) Dale Earnhardt, Jr., Chevrolet, 185.479 mph. 6. (83) Brian Vickers, Toyota, 185.475 mph. 7. (84) AJ Allmendinger, Toyota, 185.422 mph. 8. (66) Scott Riggs, Chevrolet, 185.193 mph. 9. (12) Ryan Newman, Dodge, 185.143 mph. 10. (1) Regan Smith, Chevrolet, 184.964 mph. 11. (87) Kenny Wallace, Chevrolet, 184.953 mph. 12. (70) Jeremy Mayfield, Chevrolet, 184.612 mph. 13. (2) Kurt Busch, Dodge, 184.54 mph. 14. (19) Elliott Sadler, Dodge, 184.521 mph. 15. (99) Carl Edwards, Ford, 184.487 mph. 16. (15) Paul Menard, Chevrolet, 184.415 mph. 17. (1) Martin Truex, Jr., Chevrolet, 184.29 mph. 18. (41) Reed Sorenson, Dodge, 184.264 mph. 19. (42) Juan Pablo Montoya, Dodge, 184.241 mph. 20. (77) Sam Hornish, Jr., Dodge, 184.226 mph. 21. (7) Clint Bowyer, Chevrolet, 184.106 mph. 22. (21) Bill Elliott, Ford, 184.09 mph. 23. (43) Bobby Labonte, Dodge, 183.857 mph. 24. (45) Kyle Petty, Dodge, 183.374 mph. 25. (9) Sterling Marlin, Chevrolet, 183.326 mph. 26. (96) J.J. Yeley, Toyota, 182.994 mph. 27. (8) Carl Long, Dodge, 180.796 mph.
Eveneens eerste startrij voor Toyota voor de Daytona 500
De Dakar Rally verhuist van Afrika naar Zuid-Amerika. De wedstrijd, die afgelopen januari werd afgelast wegen grote terreurdreiging in Mauritanië, wordt in 2009 verreden in Chili en Argentinië. De race begint 3 januari én eindigt de 18de in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires.
Dat de race ook door Chili gaat, is geen verrassing. Het land gaf direct na de afgelasting in Afrika aan dat het graag als decor zou willen fungeren van toekomstige edities van de rally.
Het team van Eurotech dat afgelopen januari mee zou doen aan de Dakar Rally. Foto: PR
BP Ford Abu Dhabi World Rally Team-rijder Jari-Matti Latvala heeft in Zweden geschiedenis geschreven door de jongste rijder ooit te worden die een FIA WRC-rally heeft gewonnen. De 22-jarige Fin en co-driver Miikka Anttila behaalden tijdens de Zweden Rally de overwinning in een Ford Focus RS World Rally Car. Teamgenoot Mikko Hirvonen legde beslag op de tweede plaats. Gigi Galli werd derde in een Stobart Ford Focus RS.
Latvala's overwinning tijdens de tweede rally voor het FIA World Rally Championship 2008 doet denken aan de overwinning van wijlen Henri Toivonen in de RAC Rally van Engeland in 1980 toen de Fin 24 jaar oud was. De maximum puntenscore levert regerend wereldkampioen BP Ford Abu Dhabi de eerste plaats op in de rangschikking voor de constructeurs met een voorsprong van tien punten op de nummer twee. Ford-rijder Hirvonen staat op kop in de rangschikking met een voorsprong van zes punten op stalgenoot Latvala.
Bij terugkeer in het servicepark werd Latvala begroet door landgenoot en tweevoudig weredlkampioen Marcus Grönholm. Deze dag zal Jari-Matti nooit vergeten, wist Grönholm, winnaar van dertig WK-rallies. Hij maakt deel uit van een nieuwe rallygeneratie en hij en Mikko hebben nog een grootse carrière in de rallysport voor zich.
Het ongewoon milde weer betekende dat er maar weinig sneeuw en ijs te bespeuren viel op de klassementsproeven in de bossen, terwijl de Zwedenrally normaliter een pure winterrally is. Gesmolten sneeuw en water bedekten de onverharde proeven waar veel spoorvorming was ontstaan. De organisatoren zagen zich door de slechte omstandigheden genoodzaakt zelfs twee klassementsproeven af te gelasten. De weersomstandigheden hielden in dat de voorgeschreven spijkerbanden niet de beste optie waren voor de Focus RS rallywagens maar het Pirelli Sottozero-rubber hield zich uitstekend onder de omstandigheden.
Latvala ging vanaf de tweede van in totaal achttien klassementsproeven aan de leiding. De KPs hadden een totaallengte van 309,10 kilometer en werden verreden in het gebied Värmland in centraal Zweden. Op de eerste dag won hij alle zes proeven en bouwde daarmee een voorsprong op die hij niet meer zou afstaan. Zijn uiteindelijke voorsprong bedroeg maar liefst 58.3 seconden.
"Henri Toivonen is een grote held van mij en in mijn dromen wilde ik zijn record verslaan, dus dit betekent veel voor mij, aldus Latvala. "Ik had nooit durven dromen al in mijn tweede deelname voor een fabrieksteam een rally te kunnen winnen, en al helemaal niet na zon teleurstellende start als in Monte Carlo vorige maand. Ik kan nauwelijks de woorden vinden om mijn gevoelens te beschrijven. Ik had nooit gedacht dat ik dit weekend zou winnen en pas vanmorgen begon ik me dat realiseren. Ik heb nauwelijks foutjes gemaakt en was in staat mijn snelheid te controleren. Ik voelde me het hele weekend op mijn gemak in de auto.
Hirvonen had de eerste dag veel hinder van de omstandigheden. Hij realiseerde al snel dat het geen zin had om op Latvala te jagen en nam genoegen met de tweede plaats waardoor hij de leiding zou nemen in het kampioenschap.
"Jari-Matti en ik kunnen dan wel de twee youngsters zijn in het Ford-team maar we hebben bewezen dat wij ook een 1-2 finish kunnen halen. Ook een teken hoe sterk dit team is, aldus Hirvonen. Ik ben hier gekomen om te winnen maar Jari-Matti maakte het op vrijdag duidelijk dat hij de man van de rally was. Ik heb me toen neergelegd bij de tweede plaats. Mijn troost is dat ik nog nooit op kop van het kampioenschap heb gestaan. Ik ben er zeker van dat Jari-Matti en ik nog menig robbertje zullen vechten. Ik was gefrustreerd dat ik op vrijdag niet in mijn ritme kon komen. Ik ben toen iets van het gas af gegaan omdat ik zeker punten wilde halen. Als ik niet kan winnen, moet ik ervoor zorgen tweede te worden.
BP Ford Abu Dhabi-teamdirecteur Malcolm Wilson keek terug op een perfecte rally. Dit is een droomresultaat en een speciaal weekend. We zijn er trots op de jongste winnaar ooit van een WK-rally in ons team te hebben. Ik wist dat Jari-Matti dit seizoen zou winnen maar het gebeurde eerder dan ik verwachtte. Mikko leverde ook een puike prestatie, de autos deden het uitstekend en om onder deze omstandigheden te winnen is buitengewoon, zei hij.
Mark Deans, Ford of Europe's motorsportdirector: Dit is een prachtig weekend voor Ford. Drie Fords Focus RS op het podium en vier Fords in de topvijf zijn een bewijs van de snelheid en de kracht van onze auto. Die hebben de afgelopen twee jaar geleid tot de wereldtitel.
Achter de twee autos van het BP Ford Abu Dhabi team eindigde Gigi Galli van het Stobart Ford team op de derde plaats in pas zijn tweede rally voor het team. Petter Solberg (Subaru) eindigde als vierde gevolgd door Andreas Mikkelsen, Ford Focus. De Noor was verwikkeld in een spannend gevecht met Matthew Wilson (Ford) dat eindigde toen de Stobart Ford-rijder op de één na laatste proef stilviel met een gaspedaalprobleem. Dani Sordo (Citroën) klasseerde zich als zesde terwijl Henning Solberg (Ford) de laatste dag de snelste was op de laatste vijf proeven.
Volgende rally Ronde drie is de eerste volledig onverharde rally van het seizoen en de eerste van drie opeenvolgende evenementen buiten Europa. De Rally Mexico is gebaseerd in León en wordt verreden van 28 februari tot 2 maart.
Einduitslag 1. J-M Latvala/M Anttila Ford Focus RS 2 uur 46 min 41.2 sec 2. M Hirvonen/J Lehtinen Ford Focus RS 2 uur 47 min 39.5 sec 3. G Galli/G Bernacchini Ford Focus RS 2 uur 49 min 04.4 sec 4. P Solberg/P Mills Subaru Impreza 2 uur 49 min 40.6 sec 5. A Mikkelsen/O Floene Ford Focus RS 2 uur 52 min 27.2 sec 6. D Sordo/M Marti Citroen C4 2 uur 53 min 54.3 sec 7. T Gardemeister/T Tuominen Suzuki SX4 2 uur 57 min 16.5 sec 8. J Hanninen/M Markkula Mitsubishi Lancer 2 uur 59 min 08.7 sec 9. M Østberg/O Unnerud Subaru Impreza 3 uur 00 min 09.7 sec 10 J Ketomaa/M Teiskonen Subaru Impreza 3 uur 00 min 31.9 sec
Rijders Merken 1. M Hirvonen 16 pnt 1. BP Ford Abu Dhabi 26 pnt 2= J-M Latvala 10 pnt 2= Stobart VK M-Sport 16 pnt 2= S Loeb 10 pnt 2= Subaru 16 pnt 4. G Galli 9 pnt 4. Citroen Total 15 pnt 5. P Solberg 9 pnt 5. Suzuki 5 pnt 6. C Atkinson 6 pnt
Toni Gardemeister is met Suzuki dankzij een zevende plaats in de punten geëindigd tijdens de Zweden Rally. Voor het merkenkampioenschap vergaarde Suzuki drie punten en voor de rijdersrangschikking schreef Gardemeister twee punten op zijn conto bij. Omdat P-G Andersson twee weken terug tijdens de Monte Carlo rally al in de punten reed, heeft Suzuki met de SX4 WRC in allebei de rallies die tot nu toe zijn verreden punten behaald voor het World Rally Championship 2008.
Andersson moest helaas al op de eerste dag van de rally opgeven met een probleem aan de cilinderkop, maar Gardemeister reed afgezien van enkele hydraulische storingen en een off-road uitstapje redelijk probleemloos naar de finish.
De rallyteams moesten afrekenen met een groot gebrek aan sneeuw op de klassements-proeven vergeleken met voorgaande jaren. Daardoor moest zowel op zaterdag als op zondag een klassementsproef worden afgelast. Doordat de temperatuur regelmatig boven de nul graden steeg, waren de proeven bedekt met los gravel waardoor de spijkers uit de Pirelli-banden snel werden los gereden en de rallyautos weinig grip hadden.
Nadat Gardemeister zich in de punten had teruggevochten na zijn uitstapje op zaterdag, concentreerde hij zich de laatste zes proeven op het consolideren van zijn klassering. De Suzuki SX4 WRC toonde in Zweden wederom het potentieel aan door tijdens het driedaagse evenement regelmatig top zes tijden te noteren.
Gardemeister kende op de laatste dag geen tegenslagen en was in staat probleemloos naar de finish te rijden. Alleen werd hij op vrijdag en zaterdag gehinderd door een hydraulisch probleem dat van invloed was op het differentieel en de semi-automatische versnellingsbak. Ook raakte hij op KP 11 na een snelle linkerbocht gedurende drie minuten van de weg en ongelukkigerwijs duwden de toeschouwers de Suzuki onopzettelijk ook nog eens verder de greppel in. Daar liep zijn tijdverlies op tot zon drie minuten. Verder toonde Gardemeisters SX4 WRC zich zeer betrouwbaar.
Andersson was gedwongen op KP 4 de strijdbijl te begraven terwijl hij op een voortreffelijke zevende plaats lag. Voorafgaand aan de rally had hij met Gardemeister een succesvol verlopen test onder winterse omstandigheden in Noord Zweden afgelegd. Helaas verschilden de omstandigheden van de Zweden Rally daar nogal van waardoor de rijders hun rijstijl en de set-up van de auto ingrijpend aan moesten passen om de banden te ontzien. Desondanks imponeerde de SX4 WRC door zijn snelheid. Na KP 4 lag Gardemeister tijdelijk zesde en P-G stond voor zijn uitvallen op een zevende plek geklasseerd.
Toni Gardemeister:Ik ben erg blij dat ik na drie inspannende dagen mijn eerste punten heb gescoord. Het grootste probleem werd nog gevormd door de omstandigheden. Er was veel los gravel en we hebben daarom de afstelling flink wat zachter afgesteld. Toen ik van de weg raakte had dat maar een oponthoud van 15 seconden mogen zijn, maar de toeschouwers duwden ons onopzettelijk verder de greppel in. Dat duurde uiteindelijk zon drie minuten. Op de laatste dag zijn we veilig naar de finish gereden omdat het geen zin had nog risicos te nemen. Er moet nog veel ontwikkeling aan de auto worden gedaan, maar ik ben al redelijk tevreden over de snelheid van de SX4, mede gezien het feit dat we nog niet zo veel hebben getest. Ik ben er zeker van dat we tegen het einde van het jaar dichter op de koplopers zullen zitten.
Ook P-G Andersson liet zich uiterst positief uit over de vooruitzichten van de SX4 WRC. We moeten in iedere rally punten kunnen scoren. Vergeet niet dat dit pas de tweede echte rally van de SX4 is. We weten nu precies wat er aan de hand was met mijn auto en ik kijk er dan ook naar uit om er in Mexio, de volgende rally, vol tegen aan te gaan.
Nobuhiro Monster Tajima Voor het nieuw geformeerde Suzuki World Rally Team was de Swedish Rally ook een vuurproef. Nobuhiro Monster Tajima, Suzuki World Rally Team directeur: Ik ben erg blij. Toni heeft gezorgd voor ons beste resultaat tot nu toe in onze nog jonge WRC-carrière. We zijn voor de tweede keer in de punten geëindigd, een trots moment voor iedereen. Natuurlijk is het jammer dat P-G de strijd moest staken. Het is duidelijk dat we nog een weg te gaan hebben, maar het potentieel van de auto is veelbelovend. Het had minder goed kunnen aflopen omdat wij ons volledig op sneeuw hadden geconcentreerd. Wij gaan nu aan de slag om de autos voor Mexico te preparen waar het onze doelstelling zal zijn twee autos aan de finish te krijgen.
Tijdens de komende tests op het circuit Jerez de la Frontera rijdt het Williams F1 Team opnieuw met een nieuwe kleurstelling. De vierde livery, in een serie van zes, staat in het teken van de behaalde resultaten van het Britse team. Vanwege het dertigjarige bestaan van het team wordt hier uitgebreid aandacht aan besteed. Met een waslijst aan mijlpalen voor de boeg, hieronder vast een opsomming met de behaalde resultaten tot nu toe.
233,787: Racekilometers 49,634: Raceronden 34,651: Kilometers aan de leiding 7,470: Ronden aan de leiding 2,552.5: Totaal aantal gescoorde punten 485: Grand Prix starts 295: Podium finishes 216: Races geleid 129: Snelste ronden 125: Pole positions 113: Overwinningen 68: Races gewonnen vanaf pole position 61: Aantal maal de eerste startrij volledig bezet, een record 45: Aantal overwinningen, geleid van start tot finish 33: 1-2 overwinningen 24: Aantal opeenvolgende pole positions (1992 1993), een record 15: Aantal pole positions gedurende een seizoen (seizoen bestond uit 16 races), bereikt zowel in 1992 als in 1993 12: Hoogst aantal overwinningen tijdens een seizoen (1996) 9: Constructeurkampioenschappen 7: Coureurkampioenschappen 7: Hoogst aantal opeenvolgende overwinningen (1993) 5: Motorenpartners 3: Gemiddeld aantal kampioenschappunten 1 en 100: Zowel de eerste als de honderdste overwinning werden behaald op het thuiscircuit Silverstone. 1: Frank Williams is de langstzittende teameigenaar in de Formule 1
DSC: Exclusieve Panoz Esperante GTS keert terug in Supersport I
Vaste volgers van de Dutch Supercar Challenge herkennen de auto nog wel: De Panoz Esperante GTS van Mirco Schultis. De Duitser racete in 2004 en 2005 met deze bijzondere auto in de Dutch Supercar Challenge. De auto is zo bijzonder omdat het de enigste Panoz Esperante GTS in Europa is. Schultis eindigde de races destijds met wisselde resultaten, vooral omdat de betrouwbaarheid van de Panoz vaak te wensen overliet.
Het was voor Schultis reden genoeg om zijn Panoz even aan de kant te zetten en zijn plezier te zoeken in een andere klasse. De afgelopen jaren kwam Schultis uit in de PRC Open Sports Car Challenge, waarin een aantal overwinningen werden behaald. Ook reed Schultis met RED Motorsport een aantal 24h races, waaronder de 24h van Dubai.
Op de achtergrond bleef Schultis echter bezig met zijn Panoz. De afgelopen maanden heeft het Oostenrijkse bedrijf PRC hard gewerkt om de bolide om te toveren tot een volwaardige endurance racewagen. Zo is er zowel voor en achter een compleet nieuwe Group C wielophanging onder de auto gemonteerd en is de wielbasis van de auto met 10 cm gegroeid. Daarnaast zijn er ook grotere remmen op de auto gekomen en zijn er her en der nog veel meer kleine dingen aangepast. Het team heeft plannen om met de Panoz deel te nemen aan de 24h van Silverstone, en zal daarnaast waarschijnlijk al vanaf de Nürburgring met de bolide uitkomen in de Dutch Supercar Challenge.
Dit weekend zijn de Daytona Speedweeks ter voorbereiding van de Daytona 500 volgend weekend begonnen. Dale Earnhardt jr. begon het weekend uitstekend.
Het NASCAR-seizoen begon met de Bud Shoot Out
Dale Earnhardt jr. start seizoen met zege in Bud Shoot Out Dale Earnhardt jr. is het NASCAR-seizoen voor zijn nieuwe werkgever Hendrick Motorsports uitstekend begonnen. Earnhardt jr. won op de Daytona International Speedway de traditionele Bud Shoot Out. Dit is een wedstrijd waarin 18 pole-sitters uit 2007 en vijf voormalige winnaars worden toegelaten. In de 69e ronde passeerde Earnhardt jr. Tony Stewart en zijn nieuwe teamgenoot Jimmie Johnson bezorgde hem het duwtje wat Earnhardt Jr. nodig had om de zege te grijpen. Ik geloof niet dat ik zonder de steun van Jimmie Johnson deze race had kunnen winnen verklaarde Earnhardt jr. na afloop Maar liefst drie autos van het team van Hendrick Motorsports eindigden in de Top 4 met Jimmie Johnson en Jeff Gordon op de derde en vierde plaats.
Uitstekende seizoensstart Toyota Voor Toyota begon het seizoen uitstekend. Tony Stewart eindigde als tweede voor het team van Joe Gibbs. Tony Stewart: Je kunt niet om een betere wedstrijd vragen, ik ben blij voor Dale Jr. ik geloof dat er een last van zijn schouders afvalt. Een crash voor de Bud Shoot Out afgelopen vrijdag leidde tot een confrontatie tussen Tony Stewart and Kurt Busch. Beide rijders wensten werden door NASCAR officials ter zijde genomen en weigerden commentaar op het incident te geven. Zowel Busch als Stewart verklaarden dat het niet meer zou gebeuren.
Laatste Bud Shoot Out? De 30e Bud Shoot Out heeft dit jaar mogelijk voor de laatste maal plaatsgevonden. Met ingang van dit seizoen heeft de Molson Coorsn Brewing Co. namelijk de rechten voor de pole-awards verworven.
Autosport van de bovenste plank op Daytona, Dale Jr(88) heeft ruggesteun van Jeff Gordon en Jimmie Johnson, terwijl Tony Stewart(20) dat van Dave Blaney heeft
De Daytona Speedweeks werden geopend met de ARCA-wedstrijd
ARCA-zege voor Toyota In de ARCA-wedstrijd die aan de Bud Shoot Out vooraf ging zegevierde de 20 jarige Michael Arnett. De development rijder uit het team van Bill Davis kon de vele crashes ontwijken. Arnett nam halverwege de wedstrijd de leiding en kon zijn achtervolgers Justin Allgaier en viervoudig winnaar Bobby Gerhart nipt voorblijven. Dario Franchitti die als negende aan de wedstrijd begon eindigde uiteindelijk als tiende. Scott Speed die vanaf de eerste startrij vertrok werd in de 30e ronde het onschuldige slachtoffer van The Big One, een crash waarbij maar liefst 14 autos betrokken waren.
Pech voor Scott Speed, maar een goede seizoensstart voor Toyota in de ARCA-wedstrijd en de Bud Shoot Out
UITSLAG Bud Shoot Out 1. Dale Earnhardt jr. Chevrolet 70 ronden 2. Tony Stewart Toyota 70 ronden 3. Jimmie Johnson Chevrolet 70 ronden 4. Jeff Gordon Chevrolet 70 ronden 5. Reed Sorenson Dodge 70 ronden 6. Casey Mears Chevrolet 70 ronden 7. Dave Blaney Toyota 70 ronden 8. Mark Martin Chevrolet 70 ronden 9.Danny Hamlin Toyota 70 ronden 10.Kasey Kahne Dodge 70 ronden
ESTORIL - Met het nieuwe WTCC-seizoen voor de deur, gaan veel teams het asfalt op om de nieuwe bolides te testen. Zo voelde ook oud F1 coureur Tiago Monteiro zijn wagen aan de tand. De Portugees reed op Estoril zijn eerste rondes in zijn nieuwe SEAT León TDI, die hij komend seizoen zal gebruiken.
In de middag van zijn testdag kon Monteiro veel werk verrichten door de goede omstandigheden. De Portugees testte nieuwe schokdempers en leerde intussen de wagen kennen. Aan het eind van de dag was Monteiro tevreden over de vooruitgang en zijn aanpassing aan de TDI.
De TDI is tachtig kilogram zwaarder dan de door benzine aangedreven León TFSI, waarmee ik vorig jaar reed, liet Monteiro na zijn test weten. Het verschil in gewicht zorgt ervoor dat de auto heel anders reageert. Wij zijn echter op de goede weg en alles wijst erop dat onze resultaten goed zijn.
Tiago Monteiro zal zijn volgende test met de SEAT León TDI afwerken op het circuit van Albacete in Spanje.
Voetbalclub Sevilla FC toont Spaanse trots die over 750 pk beschikt
De bolide van de eerste Spaanse club in Superleague Formula is door clubcoach Manolo Jiménez, directeur José María del Nido en een selectie van sterspelers gepresenteerd in de Ramón Sánchez Pizjuán Stadium. De rood met witte machine heeft een V12 motor met 750 pk onder de motorkap en die qua vormgeving overeenkomsten toont met een F1-bolide.
Sevilla rijdt het kampioenschap, dat eind augustus start op het Britse Donington Park, niet alleen. Clubs als AC Milan, Olympiacos, FC Porto, PSV Eindhoven, Borussia Dortmund, RSC Anderlecht, FC Basel, Galatasaray SK en de twee Brazilian rivalen Flamengo en Corinthians waren ook al bevestigd.
Na F1-test nu ook GP2 en WTCC-test als prijs in Formula Master
De International Formula Master-klasse, die vorig jaar haar debuut kende in het bijprogramma van het FIA WTCC, lijkt steeds meer één van de voeders van de F1 te worden. Na een overweldigend eerste seizoen, dat soms echter ook werd gekenmerkt door technische tegenslagen, heeft de klasse de te behalen prijzen goed op orde. Eerder werd bekend dat de kampioen van 2008 een test krijgt aangeboden bij het Honda F1-team, nu komen daar nog twee prijzen bij.
Het GP2-team van Trident Racing stapt aankomend seizoen in de Formula Master. Het ligt natuurlijk voor de hand dat de Italiaanse équipe ook iets weggeeft. "We willen de runner-up in het kampioenschap graag de kans geven om een GP2-auto te testen", vertelde teambaas Alunni Bravi. "Als het eerste GP2-team in de Formula Master, zijn we blij om betrokken te zijn in deze klasse. Ook de winnaar van de nieuwe Italiaanse Formula Master krijgt de kans om ons GP2-team te leren kennen."
N.Technology, de organisator van de Formula Master en bekend van het FIA WTCC-team, geeft de coureur die als derde eindigd in het kampioenschap een kans om de nieuwe Honda Accord Euro R Super 2000 uit te proberen, die komend seizoen ingezet wordt in deze populaire tourwagen klasse. Ook de runner-up in het Italiaanse kampioenschap krijgt een test bij het N.Technology WTCC-team.
Waarschijnlijk worden er nog meer prijzen aangekondigd die wellicht in de Verenigde Staten gaan plaatsvinden.
Succesvolle eerste WTCC-test voor de N.Technology Honda
VALENCIA - N.Technology heeft haar eerste test met de Honda Accord Euro R Super 2000 met succes afgewerkt. Coureur James Thompson bereidde zich in Valencia voor op het komende FIA WTCC-seizoen. De Britse coureur moest wel even wennen aan de Honda, aangezien hij met de Alfa Romeo 156 recent nog successen boekte.
"De auto heeft een goede basis", vertelde Thompson. "Deze eerste test was voor het team belangrijk om kennis te maken met de bolide. We hebben nog wel veel werk te doen voordat het seizoen begint, maar we zijn bezig."
N.Technology hoopt de vorm van eind 2007, toen James Thompson richting de derde plaats in het kampioenschap klom, vast te houden. "De auto verschilt totaal met de Alfa Romeo 156, maar de uitdaging blijft hetzelfde. We moeten de auto ontwikkelen om snel competitief te zijn, maar N.Technology is daar erg goed in. De bolide heeft veel potentieel."
Hans Bos en Suzanne Jager rijden dit jaar in de Formido Swift Cup met de kleuren van Team Bleekemolen. Beide coureurs maakten afgelopen seizoen indruk tijdens het debuutjaar van de sportieve Swifts.
Titelkandidaat Hans Bos kwam in 2007 al uit voor Team Bleekemolen, terwijl Suzanne Jager overstapt van Harders Plaza Racing. ,,Ik denk dat Hans als mogelijke titelkandidaat gezien mag worden, zegt Sebastiaan Bleekemolen. ,,Hans is vorig jaar pas halverwege het seizoen ingestapt en heeft veel progressie geboekt, getuige zijn drie podiumplekken en constante manier van rijden met weinig crashes en schades. We zullen namens het team alles in het werk stellen om de titel binnen te slepen. We gaan Hans dus veel begeleiding, met hem testen en een goede auto neerzetten.
Pootje op gaspedaal Hans Bos is zelf ook positief. ,,Het is in 2007 allemaal uitstekend bevallen, zegt de 20-jarige rijder uit Gorinchem. ,,Na het Swift-seizoen heb ik ook nog met Team Bleekemolen de 24 uur van Dubai gereden, een race waarbij ik met Melvin de Groot, Ronald van der Laar en Hans Rutte onze klasse (A4) heb gewonnen. Nu gaan we alles richten op een uitstekend 2008-seizoen met de Swifts. We gaan veel trainen en er alles aan doen om zo goed mogelijk aan de start van de Paasraces te verschijnen. Bovendien ben ik blij dat ik met Suzanne Jager een zeer sterke ploeggenoot krijg. Zij weet namelijk ook wel hoe ze met het pootje op het gaspedaal moet staan. Van haar kan ik zeker ook leren.
Tweede titelkandidaat Sebastiaan Bleekemolen is tevens verheugd dat Suzanne Jager het team komt versterken. ,,Zij heeft vorig jaar al bewezen erg snel te zijn. We hopen zelfs dat we met haar een tweede titelkandidaat in huis hebben gehaald naast de Ladies Cup, waar we zeker het kampioenschap voor binnen willen halen.
Snelste raceronde Ook Suzanne Jager ziet het absoluut zitten bij Team Bleekemolen. ,,Ten eerste is het een heel leuk en gezellig team, reageert de 22-jarige Haarlemse. ,,Bovendien is er uitstekende begeleiding, met goede data-analyse en topmonteurs. Tevens past het team goed in mijn kostenplaatje én kan ik mijn gasten en sponsors op een uitstekende manier ontvangen. Dat laatste is ook heel belangrijk. Suzanne Jager was in 2007 na Sandra Douma de snelste dame van het veld. Bovendien zette ze tijdens twee van de zeven raceweekeinden de snelste raceronde neer. ,,Ik moet nog hard aan mijn starts werken, want die gingen vorig jaar voor geen meter. Als ik dat onder de knie krijg, kan ik zeker voor een goed resultaat gaan. Tot slot wil ik iedereen bij Harders Plaza Racing bedanken voor de gastvrijheid.
Van een voorlopige toenadering tussen Champcar en de IRL is ondanks alle commotie die de afgelopen 24 Uur ontstond geen sprake.
Het lekken van media informatie over een eventuele fusie is bij de CCWS eigenaren meermaals in het verkeerde keelgat geschoten. Foto: Willem J. Staat
Storm in een glas water IRL-organisator Tony George wilde dit weekend naar Japan vliegen om de organisatoren van de IRL-wedstrijd op Motegi op andere gedachten te brengen. George wilde de datum van de IRL-wedstrijd op Motegi verschuiven. Reden de prestigieuze Long Beach GP, die op 19 april a.s. plaats vindt. Bij een verandering van data zou de IRL deel hebben kunnen uitmaken van het Long Beach pakket en zouden de eerste stappen voor een hereniging van beide series gezet zijn.
Onderhandelingen mislukt? Van enige samenwerking tussen IRL en Champcar kan volgens Kevin Kalkhoven van Champcar geen sprake zijn. Champcarworldseries (CCWS) eigenaren Kevin Kalkhoven en Jerry Forsythe in een verklaring aan de media: De afgelopen jaren zijn er verschillende voorstellen geweest om beide US Top eenzitterkampioenschappen opnieuw te laten fuseren, maar het is niet tot een acceptabele overeenkomst gekomen. Het lekken van vertrouwelijke informatie naar de media heeft de onderhandelingen beïnvloed. Op dit moment zijn deze op een dood punt aangeland en wij gaan normaal door met Champcar.
Van een fusie met een allround-kalender is voorlopig geen sprake. Foto:Honda
Beide partijen hebben in het verleden meermaals met elkaar gesproken, waarbij vertrouwelijke informatie naar de media is gelekt. Het lekken van deze informaties en de daarmee gepaard gaande bemoeienis is bij het Champcar management terecht in het verkeerde keelgat geschoten. Van enige toenadering is voorlopig geen sprake.
De Daytona Speedweeks zijn begonen. De actie van Tony George lijkt weinig doordacht Foto: Autostock
De rol van Tony George Van een fusie had in 2008 nauwelijks sprake kunnen zijn. De IRL had alleen voor sommige evenementen deel kunnen uitmaken van het Champcarpakket, zoals de ALMS-series bij geselecteerde evenementen bij beide kampioenschappen soms deel uitmaakt van het pakket. Van een echte fusie kon dit jaar dus dit jaar geen sprake zijn, zeker niet vanwege de verschillende deals die beide organisatoren met de diverse Tv-maatschappijen en promotors gesloten hebben. Waarom Tony George de Motegi data hals over kop wilde verschuiven is de auteur van deze bijdrage niet geheel duidelijk. De toenadering van George tot Champcar duidt erop dat de IRL op zijn zachtst gezegd door financiële perikelen geteisterd wordt. Met de Daytona Speedweeks de komende weken voor de deur speelt George de gemiddelde racefan behoorlijk in de kaart. Behalve de diehard Champcar/IRL fans is de gemiddelde Amerikaanse racefan het mediagezeur over een Wiedervereinigung behoorlijk beu aan het worden. Van George niet bepaald een intelligente actie aangezien de gemiddelde racefan zich nu helemaal in NASCAR gaat vast bijten. Anderzijds levert de Brickyard 400 in augustus genoeg op voor de Indianapolis Motor Speedway!
Honda-steun exit? Op het motorenfront heeft de IRL nog logistieke steun van Honda. Deze fabrikant heeft zich met de steun van Andretti Green Racing, Fernandez Racing(beide IRL) sinds vorig jaar al uitgebreid op de LMP2 klasse van de American Le Mans Series gericht.
Het al jaren voortdurende conflict tussen IRL en Champcar heeft er toe geleid dat op Honda na, vrijwel alle grote major manufacturers American Open Wheel Racing de rug toe gekeerd hebben. Toyota, General Motors, Ford vonden een ander platform waar marketing technisch meer stabiliteit heerst. De huidige ontwikkelingen in de racerij tonen aan dat geen enkel kampioenschap zonder steun van een major manufacturer kan overleven. Voor zowel Champcar als de IRL een kwestie van tijd totdat definitief de laatste adem wordt uitgeblazen? De Amerikanen hebben bewezen uit het verleden niets geleerd te hebben. Ook de populaire CanAm-serie evenals de Formula A/5000 en het originele TransAm kampioenschap gingen aan politieke strubbelingen ten onder. In dit conflict zijn er alleen maar verliezers.
Ook de populaire CanAm serie ging volgens Amerikaanse traditie roemloos ten onder. Dit kampioenschap was destijds in de VS net zo populair als Indycar en de F1. Foto: Porsche USA