Na F1-test nu ook GP2 en WTCC-test als prijs in Formula Master
De International Formula Master-klasse, die vorig jaar haar debuut kende in het bijprogramma van het FIA WTCC, lijkt steeds meer één van de voeders van de F1 te worden. Na een overweldigend eerste seizoen, dat soms echter ook werd gekenmerkt door technische tegenslagen, heeft de klasse de te behalen prijzen goed op orde. Eerder werd bekend dat de kampioen van 2008 een test krijgt aangeboden bij het Honda F1-team, nu komen daar nog twee prijzen bij.
Het GP2-team van Trident Racing stapt aankomend seizoen in de Formula Master. Het ligt natuurlijk voor de hand dat de Italiaanse équipe ook iets weggeeft. "We willen de runner-up in het kampioenschap graag de kans geven om een GP2-auto te testen", vertelde teambaas Alunni Bravi. "Als het eerste GP2-team in de Formula Master, zijn we blij om betrokken te zijn in deze klasse. Ook de winnaar van de nieuwe Italiaanse Formula Master krijgt de kans om ons GP2-team te leren kennen."
N.Technology, de organisator van de Formula Master en bekend van het FIA WTCC-team, geeft de coureur die als derde eindigd in het kampioenschap een kans om de nieuwe Honda Accord Euro R Super 2000 uit te proberen, die komend seizoen ingezet wordt in deze populaire tourwagen klasse. Ook de runner-up in het Italiaanse kampioenschap krijgt een test bij het N.Technology WTCC-team.
Waarschijnlijk worden er nog meer prijzen aangekondigd die wellicht in de Verenigde Staten gaan plaatsvinden.
Succesvolle eerste WTCC-test voor de N.Technology Honda
VALENCIA - N.Technology heeft haar eerste test met de Honda Accord Euro R Super 2000 met succes afgewerkt. Coureur James Thompson bereidde zich in Valencia voor op het komende FIA WTCC-seizoen. De Britse coureur moest wel even wennen aan de Honda, aangezien hij met de Alfa Romeo 156 recent nog successen boekte.
"De auto heeft een goede basis", vertelde Thompson. "Deze eerste test was voor het team belangrijk om kennis te maken met de bolide. We hebben nog wel veel werk te doen voordat het seizoen begint, maar we zijn bezig."
N.Technology hoopt de vorm van eind 2007, toen James Thompson richting de derde plaats in het kampioenschap klom, vast te houden. "De auto verschilt totaal met de Alfa Romeo 156, maar de uitdaging blijft hetzelfde. We moeten de auto ontwikkelen om snel competitief te zijn, maar N.Technology is daar erg goed in. De bolide heeft veel potentieel."
Hans Bos en Suzanne Jager rijden dit jaar in de Formido Swift Cup met de kleuren van Team Bleekemolen. Beide coureurs maakten afgelopen seizoen indruk tijdens het debuutjaar van de sportieve Swifts.
Titelkandidaat Hans Bos kwam in 2007 al uit voor Team Bleekemolen, terwijl Suzanne Jager overstapt van Harders Plaza Racing. ,,Ik denk dat Hans als mogelijke titelkandidaat gezien mag worden, zegt Sebastiaan Bleekemolen. ,,Hans is vorig jaar pas halverwege het seizoen ingestapt en heeft veel progressie geboekt, getuige zijn drie podiumplekken en constante manier van rijden met weinig crashes en schades. We zullen namens het team alles in het werk stellen om de titel binnen te slepen. We gaan Hans dus veel begeleiding, met hem testen en een goede auto neerzetten.
Pootje op gaspedaal Hans Bos is zelf ook positief. ,,Het is in 2007 allemaal uitstekend bevallen, zegt de 20-jarige rijder uit Gorinchem. ,,Na het Swift-seizoen heb ik ook nog met Team Bleekemolen de 24 uur van Dubai gereden, een race waarbij ik met Melvin de Groot, Ronald van der Laar en Hans Rutte onze klasse (A4) heb gewonnen. Nu gaan we alles richten op een uitstekend 2008-seizoen met de Swifts. We gaan veel trainen en er alles aan doen om zo goed mogelijk aan de start van de Paasraces te verschijnen. Bovendien ben ik blij dat ik met Suzanne Jager een zeer sterke ploeggenoot krijg. Zij weet namelijk ook wel hoe ze met het pootje op het gaspedaal moet staan. Van haar kan ik zeker ook leren.
Tweede titelkandidaat Sebastiaan Bleekemolen is tevens verheugd dat Suzanne Jager het team komt versterken. ,,Zij heeft vorig jaar al bewezen erg snel te zijn. We hopen zelfs dat we met haar een tweede titelkandidaat in huis hebben gehaald naast de Ladies Cup, waar we zeker het kampioenschap voor binnen willen halen.
Snelste raceronde Ook Suzanne Jager ziet het absoluut zitten bij Team Bleekemolen. ,,Ten eerste is het een heel leuk en gezellig team, reageert de 22-jarige Haarlemse. ,,Bovendien is er uitstekende begeleiding, met goede data-analyse en topmonteurs. Tevens past het team goed in mijn kostenplaatje én kan ik mijn gasten en sponsors op een uitstekende manier ontvangen. Dat laatste is ook heel belangrijk. Suzanne Jager was in 2007 na Sandra Douma de snelste dame van het veld. Bovendien zette ze tijdens twee van de zeven raceweekeinden de snelste raceronde neer. ,,Ik moet nog hard aan mijn starts werken, want die gingen vorig jaar voor geen meter. Als ik dat onder de knie krijg, kan ik zeker voor een goed resultaat gaan. Tot slot wil ik iedereen bij Harders Plaza Racing bedanken voor de gastvrijheid.
Van een voorlopige toenadering tussen Champcar en de IRL is ondanks alle commotie die de afgelopen 24 Uur ontstond geen sprake.
Het lekken van media informatie over een eventuele fusie is bij de CCWS eigenaren meermaals in het verkeerde keelgat geschoten. Foto: Willem J. Staat
Storm in een glas water IRL-organisator Tony George wilde dit weekend naar Japan vliegen om de organisatoren van de IRL-wedstrijd op Motegi op andere gedachten te brengen. George wilde de datum van de IRL-wedstrijd op Motegi verschuiven. Reden de prestigieuze Long Beach GP, die op 19 april a.s. plaats vindt. Bij een verandering van data zou de IRL deel hebben kunnen uitmaken van het Long Beach pakket en zouden de eerste stappen voor een hereniging van beide series gezet zijn.
Onderhandelingen mislukt? Van enige samenwerking tussen IRL en Champcar kan volgens Kevin Kalkhoven van Champcar geen sprake zijn. Champcarworldseries (CCWS) eigenaren Kevin Kalkhoven en Jerry Forsythe in een verklaring aan de media: De afgelopen jaren zijn er verschillende voorstellen geweest om beide US Top eenzitterkampioenschappen opnieuw te laten fuseren, maar het is niet tot een acceptabele overeenkomst gekomen. Het lekken van vertrouwelijke informatie naar de media heeft de onderhandelingen beïnvloed. Op dit moment zijn deze op een dood punt aangeland en wij gaan normaal door met Champcar.
Van een fusie met een allround-kalender is voorlopig geen sprake. Foto:Honda
Beide partijen hebben in het verleden meermaals met elkaar gesproken, waarbij vertrouwelijke informatie naar de media is gelekt. Het lekken van deze informaties en de daarmee gepaard gaande bemoeienis is bij het Champcar management terecht in het verkeerde keelgat geschoten. Van enige toenadering is voorlopig geen sprake.
De Daytona Speedweeks zijn begonen. De actie van Tony George lijkt weinig doordacht Foto: Autostock
De rol van Tony George Van een fusie had in 2008 nauwelijks sprake kunnen zijn. De IRL had alleen voor sommige evenementen deel kunnen uitmaken van het Champcarpakket, zoals de ALMS-series bij geselecteerde evenementen bij beide kampioenschappen soms deel uitmaakt van het pakket. Van een echte fusie kon dit jaar dus dit jaar geen sprake zijn, zeker niet vanwege de verschillende deals die beide organisatoren met de diverse Tv-maatschappijen en promotors gesloten hebben. Waarom Tony George de Motegi data hals over kop wilde verschuiven is de auteur van deze bijdrage niet geheel duidelijk. De toenadering van George tot Champcar duidt erop dat de IRL op zijn zachtst gezegd door financiële perikelen geteisterd wordt. Met de Daytona Speedweeks de komende weken voor de deur speelt George de gemiddelde racefan behoorlijk in de kaart. Behalve de diehard Champcar/IRL fans is de gemiddelde Amerikaanse racefan het mediagezeur over een Wiedervereinigung behoorlijk beu aan het worden. Van George niet bepaald een intelligente actie aangezien de gemiddelde racefan zich nu helemaal in NASCAR gaat vast bijten. Anderzijds levert de Brickyard 400 in augustus genoeg op voor de Indianapolis Motor Speedway!
Honda-steun exit? Op het motorenfront heeft de IRL nog logistieke steun van Honda. Deze fabrikant heeft zich met de steun van Andretti Green Racing, Fernandez Racing(beide IRL) sinds vorig jaar al uitgebreid op de LMP2 klasse van de American Le Mans Series gericht.
Het al jaren voortdurende conflict tussen IRL en Champcar heeft er toe geleid dat op Honda na, vrijwel alle grote major manufacturers American Open Wheel Racing de rug toe gekeerd hebben. Toyota, General Motors, Ford vonden een ander platform waar marketing technisch meer stabiliteit heerst. De huidige ontwikkelingen in de racerij tonen aan dat geen enkel kampioenschap zonder steun van een major manufacturer kan overleven. Voor zowel Champcar als de IRL een kwestie van tijd totdat definitief de laatste adem wordt uitgeblazen? De Amerikanen hebben bewezen uit het verleden niets geleerd te hebben. Ook de populaire CanAm-serie evenals de Formula A/5000 en het originele TransAm kampioenschap gingen aan politieke strubbelingen ten onder. In dit conflict zijn er alleen maar verliezers.
Ook de populaire CanAm serie ging volgens Amerikaanse traditie roemloos ten onder. Dit kampioenschap was destijds in de VS net zo populair als Indycar en de F1. Foto: Porsche USA
FOTO's: Force India met een Nederlands tintje is proud to present.....
MUMBAI - Force India F1 heeft in Mumbai haar nieuwe livery gelanceerd. De bolide is echter niet nieuw, maar een doorontwikkeling van de Spyker van afgelopen seizoen. Spyker stond toen nog onder leiding van Michiel Mol, die nu participeert in Force India. De auto gaat officieel door het leven als de VJM01, afgeleid van de initialen van Vijay Mallya. Hij wil het India en de F1 equipe Force India op de kaart zetten. Getuige de presentatie is de eerste stap in de goede richting gezet. Hier de FOTO's van de presentatie.
Ooit reden de talenten samen in het CRG Holland kartteam van Michel Vacirca; Giedo van der Garde en Christian Bakkerud uit Denemarken. Vervolgens maakte de Deen de stap naar de autosport, terwijl de Nederlander er nog een jaar karting aan vast plakte. Van der Garde werd met de hulp van Vacirca en Jos Verstappen wereldkampioen in de Formule Super A. Inmiddels hebben beide piloten hun weg omhoog gevonden op de autosport ladder. Van der Garde rook aan de F1 middels testritten bij Super Aguri, Spyker en Force India. De Deen staat op zijn beurt aan de voordeur van de Formule1.
Bakkerud is momenteel actief in de GP2 Asia en tekende deze week een contract met het topteam van Super Nova Racing, dat hem een jaar aan het GP2 team van David Sears verbind. David Sears en zijn team hebben een goede staat van dienst, vertelde Bakkerud. Hij stond aan de basis van Jan Magnusson en Jason Watt en ik wil de volgende Deen worden in de hoogste categorie van de single-seaters. Bakkerud heeft bij Super Nova als teamgenoot de Portugees Alvaro Parente, die onlangs testte bij ING Renault F1 als bonus op zijn behaalde titel in de World Series by Renault.
GOTEMBA - Carlo van Dam heeft de afgelopen twee dagen op het circuit van Fuji voor het eerst gereden met de nieuwe Dallara-Toyota van het Toyota Team TOMs waarvoor de Nederlandse autocoureur dit jaar uitkomt in het Japanse Formule 3 kampioenschap. Ondanks winterse weersomstandigheden legde hij in twee dagen bijna 250 ronden af.
Het is hier koud momenteel, zegt Carlo van Dam. Toen ik vanochtend naar het circuit reed was het vijf graden onder nul. Deze eerste tests waren al een keer verschoven door hevige sneeuwval, maar hoewel het nog steeds volop winter is konden we nu tenminste rijden. Op de eerste dag gingen we pas tegen de middag de baan op, want de pitstraat was s ochtends net een ijsbaan. Toch heb ik op donderdagmiddag 96 ronden kunnen rijden. Dat was voor mij de eerste kennismaking met de nieuwe auto, de nieuwe motor en de voor mij onbekende Bridgestone banden. Natuurlijk moet je daaraan wennen, vooral omdat het karakter van deze banden sterk afwijkt van het rubber waar ik in Europa mee reed. Vandaag heb ik zon 140 ronden afgelegd en hoewel de baan s middags sneller was lag er toen olie op het circuit, waardoor de rondetijden min of meer gelijk bleven aan die van de ochtend. Er kwamen meerdere teams in actie en ik was de snelste man op de baan. Dat is leuk, maar het kan nog veel sneller, dit is slechts het begin en de omstandigheden waren verre van ideaal. De banden hadden weinig grip en voor komend seizoen introduceert Bridgestone een ander, iets zachter compound. Conclusies kunnen we dus nog niet trekken. Het was echter goed om de auto en de motor te leren kennen en met het team te werken. Het klikt uitstekend en met mijn engineer heb ik een plezierig contact.
Morgen vindt de officiële presentatie van Toyota Team TOMs plaats en wordt er tevens een nieuwe hoofdsponsor onthuld. Carlo: Het is een groot, gerenommeerd bedrijf, dus dat geeft het seizoen natuurlijk nog een extra dimensie. Bovendien heeft TOMs zojuist haar nieuwe werkplaats geopend, een prachtig complex van drie verdiepingen. Al met al kijk ik dus met veel plezier vooruit naar het komende jaar. Na het weekeinde vliegt Carlo voor een paar dagen naar Thailand. Ik heb een tijdje gesleuteld voor een Thais karting team dat klant is van Peter de Bruijn. Thailand is hiervandaan niet zo ver vliegen en dus ga ik even bij ze langs om ze te helpen voor hun eerste race van het jaar.
Op 20 en 21 februari staan voor Carlo de volgende testritten met Toyota Team TOMs op het programma, dan op het circuit van Motegi.
STUTTGART - Porsche Motorsport heeft een nieuwe racewagen ontwikkeld. De nieuwe Porsche GT3 Cup S is in feite de opvolger van de oude 996 RS. De wagen is gebaseerd op de baanversie van de 997 RS, en niet op de GT3 Cup.
De 3.6l boxer motor is dezelfde als die in de Mobil1 Porsche Supercup bolides ligt. Het vermogen is wel opgekrikt met twintig pk, wat het vermogen in totaal nu op een 'luttele' 440pk brengt. Deze boost is te danken aan verbeterde motor elektronica en een aangepaste uitlaatsysteem op de GT3 Cup S.
De wagen is opmerkelijk anders dan zijn 'kleinere broer'. In tegenstelling tot de normale cupversie heeft de GT3 Cup S een bredere wielbasis, een verstelbare 'front splitter' en ook de achtervleugel is breder op de nieuwe Porsche.
De ophanging komt voor een groot gedeelte van Porsche's endurance GT2 monster, namelijk de 997 GT3 RSR. Ook de remmen werden aangepast aan het vermogen, in vergelijking met die van de GT3 Cup. Vanachter werden de remschijven vergroot met vijf millimeter.
De nieuwe GT3 Cup S kost 250000 exclusief BTW, en wordt te koop aangeboden aan de teams begin april. Daarenboven biedt Porsche een upgrade kit aan voor de 2007 GT3 Cup versies, zodat deze ook de GT3 Cup S standaard normen verkrijgen.
Na enkele jaren afwezigheid keert BMW Motorsport in 2009 officieel terug in de ALMS.
De nieuwe BMW M3 wordt volgend jaar in de ALMS door het team van Rahal Letterman ingezet.
Team Rahal Letterman met BMW M3 Na lange afwezigheid keert BMW officieel terug in de American Le Mans Series. In 2009 zal Team Rahal Letterman de gloednieuwe BMW M3 in de American Le Mans Series gaan in zetten. In 2001 zette de fabriek de succesvolle M3 GTR voor het eerst in Amerika in. BMW behaalde destijds in de ALMS maar liefst zeven overwinningen, zes poles, terwijl Jörg Müller kampioen werd en men tevens de merkentitel binnensleepte. Met de gloednieuwe M3 hoopt men dit succes in 2009 te gaan evenaren.
BMW gaat de komende maanden o.a. met WTCC kampioen Andy Priaulx, Jörg Müller en Agusto Farfus een uitgebreid testprogramma afwerken. In de gloednieuwe M3 zijn veel nieuwe F1 technologieën verwerkt. De M3 is uitgerust met een V8 4L motor die ongeveer 400 pk. levert. De inhoud van de brandstoftank bedraagt 110L. Afgelopen seizoen was het team van Rahal Letterman eveneens succesvol in de ALMS GT2 categorie met een Porsche GT3 RST actief.
Nadat het Amerikaanse avontuur destijds beëindigd werd, werd de M3 GTR nog met succes tijdens de 24 Uur van de Nürburgring en de Belcar ingezet.
Gaat de concurrentie in 2009 tegen de achterkant van de M3 aankijken?
Na een geweldig rookie-jaar in de Atlantic Series, leek het slechts een kwestie van tijd totdat Franck Perera als Champ Car-coureur gepresenteerd zou worden. Afgelopen weekend kende de Fransman een uitstekende Champ Car-testsessie op Sebring, waar hij het oud F1 coureur Justin Wilson en Franck Montagny zeer moeilijk maakte. Gisteren werd hij dan ook gepresenteerd als eerste coureur van het Conquest Racing-team.
Franck Perera was dit weekend de snelste coureur op Sebring. De Fransman dook op de laatste dag zelfs onder de vijftig seconden. Hiermee was hij sneller dan de gevestigde orde in de Champ Car.
Ik denk dat Franck Perera nog veel mensen gaat verrassen dit jaar, Eric Bachelart, teameigenaar van Conquest Racing. Hij was onder twijfel de beste coureur in het Atlantics seizoen van vorig jaar. Hij is een geweldige aanvulling voor het team. Voor de test op Sebring wisten wij al dat wij Perera zouden contracteren. Door zijn prestatie tijdens de testsessie weet iedereen nu waarom wij zo enthousiast zijn over hem. Ons doel is om met dit team hoger op te komen en Franck Perera kan ons daar goed bij helpen.
Het enthousiasme van Bachelart is volkomen terecht. Als één van de laatste coureurs werd Franck Perera vorig jaar getekend voor de Atlantic Series. Na de vijfde race stond hij al op het podium en een paar races later pakte hij zijn eerste zege. Uiteindelijk kwam de Fransman slechts 31 punten tekort op de uiteindelijke winnaar Matos. Perera behaalde acht opeenvolgende podia en eindigde nooit buiten de top vijf. Tevens completeerde de Fransman alle ronden van het seizoen, waarvan hij er 116 aan de leiding reed.
Het is geweldig voor mij om in de Champ Car World Series te mogen rijden met een team als Conquest Racing, vertelde Franck Perera. Ik wil Eric Bachelart nogmaals bedanken voor het vertrouwen dat hij heeft getoond in mijn vaardigheden. Ik kan niet wachten totdat wij gaan testen in Laguna Seca en ons verder voor gaan bereiden op Long Beach.
Mumbai - In een mystieke Oosterse setting in Mumbai heeft het Force India F1 Team haar 'car launch gerealiseerd. Bij de overweldigende presentatie waren tal van Indiase hoogwaardigheidsbekleders, teamsponsoren, jetset, en media getuige van de nieuwe livery van het wapen van teameigenaar Vijay Mallya en mede-eigenaar Michiel Mol. De auto gaat officieel door het leven als de VJM-01, afgeleid van de initialen van de puisant rijke Mallya. Tijdens de door een lasershow ondersteund geheel introduceerde Mallya de nieuwe 'white en golden' look van de bolide en de coureurs; Adrian Sutil, Giancarlo Fisichella en Vitantonio Liuzzi aan de genodigden.
Echter is het geen geheel nieuw ontwikkelde bolide, maar een doorontwikkeling van de Spyker van afgelopen seizoen. Hiermee staat het team ook aan de start tijdens de eerste Grand Prix van het seizoen in Melbourne. De eerste test met de nieuwe wagen vindt pas op 25 februari plaats.
In een regelrechte 'one menshow' liet Mallya het volgende weten: Men moet niet onderschatten wat het betekent om een team te hebben dat strijd in het FIA Formule1 Wereldkampioenschap, zei de Indiër vol trots op het podium. Er mogen slechts elf teams deelnemen en het is een grote eer om één van hen te zijn.
De verwachtingen over de VJM-01 worden al flink getemperd, onder andere door coureur Adrian Sutil. Het gaat moeilijk worden en men kan nog niet te veel verwachten van komend seizoen. We moeten meer downforce vinden, want met het huidige pakket gaat het nog niet lukken om in de tweede kwalificatiesessie te komen, aldus de realistische Duitser.
Ook hoofdontwerper Mike Gascoyne ziet de grote stap voorwaarts pas in 2009 komen. De afgelopen jaren heeft niemand het team echt goed geleid, en bovendien waren er niet genoeg financiën beschikbaar. Ik denk dat dat met de komst van Mallya veranderd is, echter zullen we de grote stap op de grid pas in 2009 kunnen maken, meldt Gascoyne met een positieve visie over de toekomst.
De mogelijkheid dat Robert Doornbos komend seizoen voor Minardi Team USA uit gaat komen, wordt aanmerkelijk kleiner. In tegenstelling tot eerdere berichten in de media gaf de Rotterdammer in het AD gedeeltelijk openheid van zaken.
Doornbos speculeert? In het AD lucht Robert Doornbos zijn hart. Doornbos schitterde afgelopen weekend tijdens de Wintertest op Sebring door afwezigheid. Bij Minardi Team USA kwam alleen Ernesto Viso in actie. Het vacante Bourdais-zitje bij het team van Newman Haas zag Robert aan zijn neus voorbijgaan. Uiteindelijk koos het team voor de Brit Justin Wilson. Doornbos: Ze hebben uiteindelijk voor hem gekozen, maar ik vind mijn CV toch wel iets indrukwekkender. Doornbos stelt dat het mogelijk is dat Wilson waarschijnlijk toch een grotere sponsor. Doornbos vindt dat Minardi nog steeds de voorkeur heeft, maar stelt dat zij meer moeten investeren om de ontwikkeling met teams als van Newman Haas of Forsythe bij te kunnen benen. Minardi heeft alle middelen om de titel binnen te slepen, maar dan moeten zij ook voor een titelsponsor zorgen. Als Minardi niet over meer budget kan beschikken, dan kies ik voor mezelf aldus de Rotterdammer, die erkende ook met het team van PKV, Forsythe en Conquest gesproken te hebben. De organisatoren van de Champcarworldseries willen de Rotterdammer in ieder geval in het kampioenschap houden. Eerder liet Doornbos al in de media doorschemeren dat de Indy 500 hem ook al wat leek, en dat er hooglopende contacten met Arie Luyendijk Sr. zijn
Conquest met Franck Perera Het team van Conquest bevestigde de Fransman Franck Perera als rijder. Perera kreeg de 2 miljoen dollar Champcaratlantic kampioenschapsbonus toegewezen nadat de Braziliaan Rafael Matos vorige maand voor de eer bedankte en besloot in de Infiniti Proseries in te stappen. Tijdens de Champcaratlantic test op Sebring was de Canadees James Hinchliffe de snelste man 57.449 seconden.
Giedo van der Garde hoopt de link met de Formule 1 te blijven houden. De Veenendaler, die afgelopen seizoen al voor Spyker F1 en diens opvolger Force India heeft getest, probeert ook voor 2008 een testzitje te verwerven. Hij praat momenteel met Force India.
,,Naast de focus op de titel in de World Series by Renault, hoop ik ook verder te kunnen testen bij het Formule 1-team van Force India, schrijft Van der Garde op zijn website over zijn toekomstplannen. ,,Ik heb in 2007 meerdere malen getest voor het team, dat toen nog Spyker heette en dat is me bijzonder goed bevallen. We zijn dan ook in onderhandeling met het team om onze samenwerking te verlengen. Met de Formule 1 als ultiem einddoel in het achterhoofd, is het natuurlijk geweldig als ik er kan blijven testen.''
Div: Oud-coureur en -verzetsstrijder Tony Rolt overleden
Grote Prijs van Zandvoort 1948: Prins Bira voor Tony Rolt in de Alfa Romeo
Gisteren overleed de Britse oud-coureur en -verzetsstrijder Anthony Peter Roylance Rolt MC, beter bekend als Tony Rolt, op 89-jarige leeftijd. Rolt, die vooral faam verwierf door het winnen van de 24 Uur van Le Mans in 1953, samen met Duncan Hamilton in een fabrieks-Jaguar C-Type, was de enige nog levende coureur die had deelgenomen aan de eerste Formule 1-Grand Prix voor het wereldkampioenschap, de Britse Grand Prix van 1950 op Silverstone. Daar reed hij met een ERA, ingeschreven door Peter Walker. Hij zou nog twee Grands Prix rijden, beide malen in eigen land en beide malen met een door Walker ingeschreven Connaught, in 1953 en 1955. Tijdens al zijn drie Grands Prix zag Rolt de finish niet.
Spectaculair ontsnappingsplan uit Colditz Al voor de Tweede Wereldoorlog was Rolt actief als coureur. Hij kocht in 1938 de ERA-B, die tot dan toe eigendom was geweest van Prins Chula, en won in dat jaar de British Empire Trophy op het circuit van Donington. In de oorlog was Rolt luitenant in een infanteriebataljon. Op 26 mei 1940 werd hij in Calais door de Duitse troepen gevangen genomen, maar hij wist een aantal keren te ontsnappen. Uiteindelijk werd hij in 1943 overgebracht naar de beruchte gevangenis Colditz. Daar was hij een van de bedenkers van het spectaculaire plan om op de zolder een zweefvliegtuig te bouwen, waarmee een aantal gevangenen zouden kunnen ontsnappen. De bouw was al flink gevorderd toen in 1945 de bevrijding volgde.
Le Mans-zege met een verhaal Na de oorlog was Rolt vooral actief op technisch gebied samen met Freddie Dixon, hoewel hij ook in de racerij nog tal van successen behaalde. Zo behoorde hij ook tot de deelnemers in de eerste Grote Prijs van Zandvoort in 1948, waar hij met zijn Alfa Romeo Bimotore als tweede eindigde achter winnaar Prins Bira. Met technisch partner Freddie Dixon was Rolt nauw betrokken bij de enige vierwielaangedreven Formule 1-auto die ooit een race won, de Ferguson F99 (winnaar van de Oulton Park Gold Cup in 1961 met Stirling Moss). Rolts grootste sportieve succes was zonder twijfel de overwinning in de 24 Uur van Le Mans in 1953, samen met Duncan Hamilton. Dat de coureurs dronken waren toen ze aan de race deelnamen, zoals vaak wordt verteld, klopt niet, maar er zit wel een verhaal vast aan hun overwinning. Op donderdagavond werd het duo na de training gediskwalificeerd, omdat er op dezelfde tijd nog een andere auto met hun startnummer op de baan was. Dat betekende voor Hamilton en Rolt ook dat ze niet aan de race mochten deelnemen. Teleurgesteld trokken ze de binnenstad van Le Mans in, waar ze hun heil zochten in een aantal cafés. Het Jaguar-team protesteerde echter en kreeg gelijk, zodat het Britse duo toch nog mocht racen. Enkele teamleden gingen op zoek naar de rijders en vonden ze in redelijk beschonken toestand in de stad. Vrijdag hadden ze de hele dag de tijd om nuchter te worden, zaterdag en zondag raceten ze, en met succes!
Naast de focus op de titel in de World Series, hoop ik ook verder te kunnen testen bij het Formule 1-team van Force India", zegt Giedo van der Garde in zijn column op zijn website. "Ik heb in 2007 meerdere malen getest voor het team, dat toen nog Spyker heette, en dat is me bijzonder goed bevallen. We zijn dan ook in onderhandeling met het team om onze samenwerking te verlengen. Met de Formule 1 als ultiem einddoel in het achterhoofd, is het natuurlijk geweldig als ik er kan blijven testen.
Het seizoen 2008 staat voor de deur en ik heb er zin in. Ik zal opnieuw uitkomen in de World Series by Renault, waar ik voor de volle honderd procent voor de titel zal gaan. Dat is het enige doel. Ik heb getekend bij het team van P1 Motorsport, een nieuw team dat mijn ambities deelt om dit jaar kampioen te worden. Ik heb aan het einde van vorig jaar een prima test in Valencia gehad met het team en ik kijk er dan ook naar uit om weer in de auto te stappen.
De afgelopen maand heb ik bijzonder hard getraind in Italië, bij Dr. Ceccarelli. Dit om zo fit mogelijk te zijn voor het nieuwe seizoen. Het hebben van een goede conditie is zeer belangrijk in de autosport. Racen vergt enorm veel van je lichaam en een fitte rijder is aan het einde van de race nog net zo scherp als bij de start. Gelukkig kon ik het sportieve ook een beetje met het leuke combineren en ben ik gaan surfen. Dat was echt super gaaf!
De eerste race in de World Series vindt plaats op 27 april, op het circuit van Monza in Italië. Tot die tijd is het een kwestie van keihard blijven trainen en ons optimaal voorbereiden op het nieuwe seizoen, zodat we sterk voor de dag en op die felbegeerde titel kunnen gaan jagen. Aan onze wil zal het zeker niet liggen!
BAHREIN - Kimi Raikkonen tikte drie keer aan als snelste op de driedaagse testsessie op het Sakhir circuit. Raikkonen verbeterde op de derde en laatste dag wederom zijn chrono.
Op dag 2 klokte Raikkonen een 1.30.595 met een wedstrijdsetup, en de jonge Fin was daarmee een kleine twee seconden sneller dan de concurrentie. Vandaag wist de wereldkampioen daar nog een tiende vanaf te halen.
Felipe Massa nam het stuur over van testpiloot Luca Badoer. Ook Massa kon het tempo van Raikkonen niet volgen, en was iets minder dan een seconde trager dan de Finse wereldkampioen.
De snelste Toyota was die van Jarno Trulli op de laatste dag. De Italiaan was dan ook opgetogen. "De laatste dag was zonder twijfel beter. We hadden geen mechanische problemen meer en het weer verbeterde ook licht. Alles verliep goed, maar we hebben nog heel wat werk voor de boeg om de auto op zijn hoogtepunt te krijgen. Het belangrijke van deze driedaagse test was de nieuwe onderdelen testen en daaruit de nodige informatie verkrijgen."
Zowel Ferrari als Toyota blijven in Bahrein, waar zaterdag opnieuw een driedaagse testsessie van start gaat.
dag 1:
Pos Piloot Team Tijd Ronden
1. Raikkonen Ferrari (B) 1:32.079 68
2. Badoer Ferrari (B) 1:33.323 72
3. Glock Toyota (B) 1:33.418 72
4. Kobayashi Toyota (B) 1:33.656 62
dag 2:
Pos Piloot Team Tijd Ronden
1. Raikkonen Ferrari (B) 1:30.595 77
2. Badoer Ferrari (B) 1:32.230 64
3. Glock Toyota (B) 1:32.889 71
4. Trulli Toyota (B) 1:33.379 60
dag 3:
Pos Piloot Team Tijd Ronden
1. Raikkonen Ferrari (B) 1:30.455 74
2. Massa Ferrari (B) 1:31.293 72
3. Trulli Toyota (B) 1:32.145 97
4. Kobayashi Toyota (B) 1:32.265 53
Vlammen in Estoril: Ralf Schumacher testte gisteren met de ex-Häkkinen-Mercedes
Het heeft er meer en meer de schijn van, dat we Ralf Schumacher dit jaar aan de start zullen zien in de DTM. Gisteren reed de Duitser op het circuit van Estoril in Portugal met de AMG Mercedes C-Klasse waarmee vorig jaar Mika Häkkinen in de DTM in actie kwam. "Als ik niet serieus over het rijden in de DTM zou nadenken, zou ik hier niet zijn", verklaarde Schumacher. Vorige maand reed hij al een keer met een Mercedes-DTM-auto in Estoril, toen was het een auto uit 2006. Wanneer hij inderdaad in de DTM gaat racen, dan zal dat met een zogeheten "Jahreswagen", dus een model uit 2007 zijn. "Ik moet het eerst leren", aldus Schumacher.
Gok: Di Resta in een nieuwe auto Die uitspraak geeft ook een beetje zicht op de situatie in het rijderskader van Mercedes-Benz, waar tot nu toe nog heel veel afhing van de vraag wat Schumacher zou gaan doen. Ervan uitgaande dat hij inderdaad met een 2007-auto gaat rijden, durven we nu wel de voorspelling aan dat Paul di Resta dan plaatsneemt in een actuele auto, de positie die vacant werd na het vertrek van Mika Häkkinen. Dat zou betekenen dat de vier nieuwe HWA-bolides worden bestuurd door Bernd Schneider, Bruno Spengler, Jamie Green en Paul di Resta.
Susie in 2007- of 2006-auto, Engel en Ammermüller ook kandidaat "Jahreswagen", auto's uit 2007 ingezet door de teams van Mücke en Persson, zijn er dan voor Gary Paffett, Mathias Lauda, Ralf Schumacher en wellicht Susie Stoddart, van wie het nog steeds niet zeker is of ze een 2007- of een 2006-auto zal besturen. Voor de twee overige posities tippen we op Michael Ammermüller en Maro Engel, die beide al twee keer voor Mercedes mochten testen en alletwee, Ammermüller via manager Willi Weber en Engel via adviseur Bernd Schneider, goede connecties in de hogere regionen van de Mercedes-Benz-sportafdeling hebben.
Altijd al een Grand Prix Formule 1 willen zien op een megagroot scherm en met digitaal supergeluid? Dat is in de toekomst waarschijnlijk mogelijk in (een aantal) bioscopen van Pathé.
Pathé mikt met name op de in Europa verreden GPs. Het idee is om de F1-wedstrijden zonder reclameonderbrekingen (iets wat op tv wel gebeurt en veel fans irriteert) te vertonen. Pathé denkt dat er genoeg racepubliek te porren zal zijn om naar de zalen te komen. De bioscoopketen is momenteel nog in gesprek of en onder welke voorwaarden het de Grand Prix mag uitzenden.
nelson piquet-jr heeft zijn contrackt bij renault voor een deel aan fernando alonso te danken.
alonso zou geen gelijkwaardige behandelde teamgenoot naast zich dulden en kovalianen wou zich niet als twede coureur laten afwimpelen.
piquet gelooft niet dat hij alleen om deze reden een contrackt bij renault heeft gekregen op de vraag dat hij zonder alonso ook een contrackt had gekregen antwoorden hij ja dat denk ik wel.
de onderhandelingen zijn soepel verlopen het was alleen een beetje moelijk omdat de bekentmaken nogal laat kwam aldus de 22 jarige piquet-jr.
slecht voor een paar weken dat het nieuwe f1 seizoen begint zijn de coureus nick heidfeld en roberd kubica niet de enige die hun tijden weten te verbeteren het hele team van bmw sauber doe een trijningsprograma om in de perfeckte conditie te kommen voor de eerste grote prijs van het seizoen australie melbourn.
presies zo als in de voorgaande jaren het geval was is het team dat in hinwil en munchen gelegen ligt bezig niet aan de toeval over te laten waar het gaat over de voorbereidingen van het nieuwe seizoen in de aanloop voor de eerste overwinging van het team dat het in 2008 wil behalen werk het team van de condietie van alle mederwerkers onder het mote fit for pole.
inisatiefnemmer mario theissen een enormen opsteker voor de teamgeest en voor de competiviteit jaren geleden waren we al bezig met het programma dat fit for pole heet en het heeft echt effect bovendien doet het niemand zeer dat ook de baas zich kapot zweet.