Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    30-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche Supercup: Huisman en Saelens vormen dreamteam
    MIDDLESBOROUGH - Het Britse team Red Line Racing heeft samen met "Irwin Industrial Tools" een superduo voor de Porsche Mobil 1 Supercup 2008, welke in het nevenprogramma van de F1 rijden. Niemand minder dan de Nederlandse 'Mr Porsche' Patrick Huisman en de snelle Belg David Saelens vormen een duo in het snel naderende seizoen.

    Vorig jaar debuteerde het team met één bolide in de Porsche Supercup, amper een jaar later breiden ze uit naar twee wagens, en weet Red Line de twee meest succesvolle Porsche piloten uit de lage landen te strikken.

    David Saelens

    Teambaas Simon Leonard: "We gaan gewoon ronduit voor de titel dit jaar. Vorig jaar legden we de basis in de Porsche Supercup met Red Line Racing, en nu gaan we strijden voor de zeges en de titel. We hebben twee enorm getalenteerde piloten in dienst, en ik kijk uit naar het nieuwe seizoen."

    Saelens werkt zijn tweede seizoen af met het team, Huisman maakt de overstap van Konrad Motorsport. Saelens liet al meerdere malen zijn kunnen zien, Patrick Huisman op zijn beurt staat bekend als een van de meest succesvolle piloten in de rijke Porsche Supercup geschiedenis. Hij won maar liefst vier keer het kampioenschap en scoorde 24 zeges in tien jaar Porsche Supercup.

    Patrick Huisman

    Naast het programma in de Mobil 1 Porsche Supercup, plant Red Line Racing ook nog drie bolides in te zetten in het Britse Porsche Supercup kampioenschap. Het pilotentrio zal binnenkort bekend gemaakt worden.

    30-01-2008 om 00:00 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    29-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wurz presenteert nieuwe livery Honda
    Het Honda Racing F1 Team heeft vandaag in het hoofdkantoor te Brackley haar nieuwe bolide gepresenteerd. Vorige week testte Honda overigens al met de bolide in Valencia, waar Jenson Button en Rubens Barrichello de nodige kilometers reden met de RA108. Echter reed de bolide tijdens de tests rond in maagdelijk wit, maar vandaag werd het nieuwe kleurenschema gepresenteerd. Nieuwbakken testcoureur Alexander Wurz had de eer de auto het auditorium binnen te rijden.

    De RA108 is het eerste resultaat onder hoede van Ross Brawn. Op coureurgebied blijft Honda op hetzelfde spoor met Button en Barrichello voor het derde achtereenvolgende seizoen. Echter is met testcoureur Alexander Wurz de ervaring binnen het team nog meer toegenomen.

    Ross Brawn stelt niet te hoge verwachtingen van de nieuwe auto: "Onze ambitie is om ons positief te verbeteren. Zolang we ons verbeteren zijn we tevreden. Uiteraard willen we terug naar de tijd dat we regelmatig punten scoorden."





    29-01-2008 om 19:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Chevrolet test Estoril

    Estoril – Het Chevrolet RML-team heeft afgelopen week een succesvolle driedaagse test op het Portugese circuit van Estoril afgerond. Alain Menu, Nicola Larini en Rob Huff hebben diverse nieuwe onderdelen voor de Chevrolet Nubira 2008 getest en geëvalueerd. Dit seizoen is de auto tevens van een nieuw ontwerp voorzien. Aanvullende tests, waaronder met de nieuwe 2008 motor, zullen in Engeland worden gedaan met de testauto, omdat de raceauto’s naar Zuid Amerika worden verscheept voor de eerste ronde van het FIA WTCC in Curitiba (Brazilië), op 2 maart aanstaande.

    Chevrolet vol vertrouwen na goede testen

    Rob Huff: “Tussen de test in Valencia en deze hebben we opnieuw vooruitgang geboekt. Iedereen is een beetje meer thuis met de set-up en werkt continu in de goede richting. Iedere testdag die we tot nu toe met de 2008 auto hebben gehad is zeer voorspoedig verlopen en het is goed om al zo vroeg in een lekker ritme te zitten.”

    Alain Menu: “Ik heb alleen op de laatste dag getest, waarbij we met de veren en remmen bezig zijn geweest; de normale zaken waar je in dit deel van de winter aan werkt. Omdat de Nubira al zo goed is, kijken we nu naar verbeteringen in honderdsten van een seconde in plaats van tienden. Dat is niet gemakkelijk, maar het geeft wel voldoening. Soms kun je een hele dag aan het testen zijn zonder iets positiefs te vinden, waarbij je tegelijkertijd wel een minpunt wegwerkt, wat vaak net zo belangrijk is. Net als voorheen hangt veel af van het type circuit, waar we net dat kleine beetje extra kunnen vinden. De kwaliteit en betrouwbaarheid van de Nubira zijn bekend, wat ook blijkt uit de zeven overwinningen van afgelopen jaar, dus moeten we ditmaal vanaf het begin voor de overwinning gaan.”

    Nicola Larini: “De auto’s waarmee we getest hebben zijn nieuw, hoewel ze nog met de 2007 motor zijn uitgerust. Maar alle onderdelen van het 2008 pakket zitten er op. De afgelopen dagen zijn we vooral bezig geweest om de nieuwe onderdelen, met namen de ophanging, het differentieel en de totale set-up, uit te proberen. We rijden zoveel als we kunnen en hebben tot nu toe nog geen betrouwbaarheidsproblemen ontdekt, waardoor ik met een goed gevoel vooruitkijk op het seizoen. Net als de afgelopen jaren hebben de monteurs van RML tijdens de winter uitstekend werk verricht om een sterke racewagen neer te zetten waarmee ik hopelijk mijn eerste WTCC-overwinning kan behalen.”

    Mark Way: “De afgelopen twee seizoenen hebben we geracet met een motorvrijstelling (12:1 compressieverhouding en een vergrote kleplift) ter compensatie van de verschillen tussen de aerodynamica van onze straatauto en die van onze concurrenten. Dit seizoen wordt die motor-vrijstelling niet verlengd. Daarentegen kunnen we rekenen op een 20 kilogram lager basis-gewicht. We hebben bij de 2008 auto op alle onderdelen hard gewerkt om dit verschil goed te maken en zijn vol vertrouwen dat we met het lagere gewicht en onze wintertests net zo concurrerend zijn met de Nubira als afgelopen seizoen.”

    Mark Busfield: “We hebben in december en januari veel kilometers afgelegd ter voorbereiding op het seizoen 2008. Afgelopen week hebben we voor de tweede maal sinds december op het circuit van Estoril getest. Deze baan bood ons goede testmogelijkheden in een warm winter-klimaat, met het voordeel dat we hier voor het eerst in het WTCC in juli ook zullen racen. Afgelopen week hebben we met onze coureurs voor het laatst met de nieuwe raceauto’s getest, die samen met onze uitrusting op 1 februari naar Brazilië worden verscheept. De eerste race nadert snel en onze voorbereidingen liggen op schema om alles op deze datum gereed te hebben. Aanvullende tests vinden in februari plaats met onze testauto, om er zeker van te kunnen zijn dat we het nieuwe seizoen zo sterk mogelijk aanvangen.”

    28-01-2008 om 15:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    BP Ford Abu Dhabi World Rally Team coureurs Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen zijn na vier zware dagen als tweede gefinisht in de legendarische Rally Monte Carlo. De Finnen, in hun Ford Focus RS World Rally Car, slaagden er tijdens vier eerdere edities nog niet in zich naar het podium van deze openingsronde van het FIA World Rally Championship te rijden.

    Ford met Hirvonen naar podium

    Teamgenoten Jari-Matti Latvala en Miikka Anttila eindigden eveneens in een Focus RS als twaalfde na een moeizame rally. Khalid Al Qassimi en Michael Orr pakten de 16e positie in de derde BP Ford Abu Dhabi auto. Beiden finishten het evenement nadat ze eerder onder het SupeRally reglement de rally vervolgden. Vijf Fords klasseerden zich in de top tien, waarbij de Fords Focus RS ook de zesde, negende en tiende plek wisten te bezetten.

    Het asfaltevenement speelde zich drie dagen lang af in het Vercors en Ardèche gebergte alvorens de teams zich vandaag voor de laatste proef verplaatsten naar de Alpes-Maritimes, ver boven het traditionele hoofdkwartier van de rally in Monaco. De 19 proeven besloegen een afstand van 362,09 kilometer en hoewel de condities de coureurs gunstig gezind waren, zorgden sneeuw en ijs op de noordelijke berghellingen voor verraderlijke situaties.

    Hirvonen nestelde zich op de eerste dag op een veilige derde plek, om gisterochtend door te klimmen naar positie twee. Zonder enige druk van achteren en zonder mogelijkheden om de leider te achterhalen legde hij de laatste vijf special stages vandaag zonder problemen af. Daartoe behoorden tevens twee passages over de beroemde Col de Turini en een spectaculaire proef door het havengebied van het Formule 1 circuit in Monaco. Met een voorsprong van 24,2 seconden op de nummer drie, Chris Atkinson, beklom Hirvonen in het bijzijn van Prins Albert het podium vóór het paleis van Monaco.

    “Een tweede plek is een prima resultaat voor mij en een perfecte start van het seizoen,” verklaarde Hirvonen. “Ik heb hier nog nooit een lekkere rally gereden, dus een podiumplek is fantastisch en voelt bijna als een overwinning. Ik ben er in geslaagd het seizoen te starten zoals ik dat wilde, met een goed resultaat. Ik wist niet wat ik van deze rally moest verwachten, maar mijn doelstelling voor dit jaar is om rallies, als ik ze niet kan winnen, als tweede te finishen. Toen ik eenmaal tweede lag heb ik het rustiger aan gedaan, omdat ik geen druk van achteren had. Ik wist niet precies hoe de nieuwe banden van Pirelli het zouden doen. Ze waren goed, maar ik zal voorafgaand aan de rally zorgvuldig mijn pace notes moeten maken.”

    Latvala verloor donderdag tijd doordat hij een wiel moest wisselen, nadat hij een muur schampte. Gisterenmiddag moest hij de strijd staken doordat hij een steen raakte en zijn voorwielophanging brak. Vanochtend herstartte hij de rally als 14e en noteerde hij drie top drie tijden om vervolgens als twaalfde te finishen. Voor Antilla betekende het evenement zijn 50ste WRC-rally naast Latvala en de 150ste start in zijn carrière.

    “Ik heb twee fouten gemaakt en het was een lang en moeilijk weekend, maar vandaag hervond ik de snelheid en was ik tevreden met mijn tijden,” aldus de 22-jarige Latvala. “Jammer dat ze drie dagen te laat kwamen. Ik heb veel geleerd over het aansnijden van bochten met de nieuwe banden. Ik kan me dat niet langer veroorloven als ik rallies wil finishen. Vandaag heb ik tevens geleerd dat ik agressiever moet insturen om het beste uit de banden te halen.”

    Al Qassimi, die in de Rallye Monte Carlo debuteerde, viel afgelopen vrijdag uit nadat hij een rots raakte en zijn wielophanging brak. Toch vocht hij zich terug van een 26e naar een 16e positie. “Het was een enorm moeilijke en technische rally, maar ik heb mijn tijden met die van andere rijders vergeleken en dat was bemoedigend. Ik was verheugd in de top tien te kunnen rijden voordat ik mijn fout maakte en de rest van de dag nodig had om mijn zelfvertrouwen weer te hervinden. De samenwerking met mijn nieuwe navigator is uitstekend en zijn WRC-ervaring heef me geholpen bij mijn pace notes.”

    BP Ford Abu Dhabi teamdirecteur Malcolm Wilson was tevreden over de start van het team. “Er lag veel druk op Mikko, maar hij heeft het gat dat Marcus Grönholm heeft opengelaten prima opgevuld en ik ben onder de indruk van zijn prestaties. Ik had geen beter resultaat durven hopen. Voor Jari-Matti was het een belangrijk leermoment, maar hij heeft veel ervaring opgedaan en zal daar later in het seizoen zijn voordeel mee kunnen doen,” verklaarde hij.

    Mark Deans, motorsport directeur van Ford of Europe: “Het is een fantastisch resultaat voor Ford om de beroemdste rally in het kampioenschap te kunnen finishen met vijf auto’s in de top tien. Deze rally heeft het niveau aangegeven dat we gedurende de rest van het seizoen moeten vasthouden, en ik ben ervan overtuigd dat ons dat gaat lukken.”

    Voor de coureurs staat nu de enige volledige sneeuwrally op de kalender. Van 7 t/m 10 februari wordt de Rally van Zweden verreden, met het hoofdkwartier in Karlstad.

    Uitslag
    1. S Loeb/D Elena F Citroen C4 3u 39min 17.0sec
    2. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Ford Focus RS 3u 41min 51.4sec
    3. C Atkinson/S Prévot AUS Subaru Impreza 3u 42min 15.6sec
    4. F Duval/E Chevailler B Ford Focus RS 3u 42min 16.7sec
    5. P Solberg/P Mills N Subaru Impreza 3u 43min 57.9sec
    6. G Galli/G Bernacchini I Ford Focus RS 3u 48min 03.5sec
    7. J-M Cuoq/P Janvier F Peugeot 307 3u 49min 41.8sec
    8. P-G Andersson/J Andersson S Suzuki SX4 3u 50min 36.5sec
    9. H Solberg/C Menkerud N Ford Focus RS 3u 52min 00.6sec
    10 M Wilson/S Martin GB Ford Focus RS 3u 53min 17.1sec

    28-01-2008 om 15:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi Motorsport met twee R10 exemplaren richting LMS
    INGOLSTADT - Audi AG heeft aangekondigd dat ze in 2008 richting Europa komen met de diesel aangedreven Audi R10 TDI van Team Joest. De piloten van dienst zijn de Italiaan Dindo Capello en ex-F1 piloot Allan McNish enerzijds, en DTM sterren Alexandre Prémat en Mike Rockenfeller anderzijds. Het kwartet zal elke wedstrijd van de Le Mans Series betwisten met de Audi's.

    Audi gaat nu ook in de LMS de strijd aan met Peugeot


    Voor het eerst in zijn tien jaar lange endurance carrière, komt Audi nu met twee exemplaren aan de start in de Europese sportscar serie met een fabrieksteam.

    "Voorheen konden de Europese fans de R10 TDI alleen maar in Le Mans in actie zien in Le Mans," legt hoofd van het Audi Motorsport team Dr Wolfgang Ullrich uit. "We zijn nu zeer opgetogen dat we overeen zijn gekomen met de ACO zodat we nu onze diesel LMP1's aan de start zullen hebben van de welbekende 1000 kilometer wedstrijden. Vorig jaar liet de LMS al zien dat ze een aantrekkelijk deelnemersveld hebben, de twee R10's zullen ongetwijfeld hun steentje bijdragen aan het imago van het kampioenschap."

    Audi Sport Team Joest zet twee "derde generatie" exemplaren in van de Audi R10 TDI. Beide wagens zullen ook aan het werk te zien zijn in de 24 uren van Le Mans op 14-15 juni 2008.

    Allan McNish achter het stuur van de Audi R10 TDI


    Er bestaat geen twijfel dat de wagen van Dindo Capello en Allan McNish zal meestrijden voor de titel in de Le Mans Series. Met maar liefst negen overwinningen en twee titels zijn Allan McNish en Dindo Capello het meest succesvolle duo van de ALMS van de voorbije twee jaar. Ook Rockenfeller en Prémat zullen naast hun DTM programma hun best doen om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten in de LMS.

    Dr Ullrich windt er geen doeken rond. "Met Audi Sport Team Joest en onze mix van piloten is het doel duidelijk: de titel mee naar huis brengen en laten zien wie de beste sportscar en diesel motoren maken."

    De eerste confrontatie tussen Audi Motorsport en de rest vindt plaats op 6 april op het Spaanse Barcelona. Audi en Peugeot zullen daar de strijd aangaan met hun diesels.

    28-01-2008 om 15:05 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Het dreamteam van Chip Ganassi, bestaande uit Juan Pablo Montoya, Dario Franchitti, Scott Pruett en Memo Rojas scoorde voor het team van Ganassi/Sabates een hattrick tijdens de 24 Uren van Daytona. Chip Ganassi is de eerste teameigenaar die erin slaagde om op Daytona een hattrick te scoren. Voor Scott Pruett betekende het eveneens een hattrick, terwijl Dario Franchitti zijn eerste Daytona-overwinning behaalde. In de GT-categorie behaalde de Speedsource Castrol Syntex Mazda RX8 de zege. Wisselende weersomstandigheden bepaalden het wedstrijdbeeld.


    ganassi_lexus_riley
    Het team van Chip Ganassi sloeg in de slotfase toe.


    porsche_mazda_duel
    Duel van het weekend Porsche tegen Mazda

    Hattrick voor Ganassi
    Met nog vijf uur te gaan greep de Lexus Riley 01 van Franchitti/Montoya/Pruett/Rojas definitief de leiding. Slechte weersomstandigheden zorgden voor maar liefst 24 neutralisaties, die maar liefst 95 wedstrijdronden telden. De start verliep vrij chaotisch omdat ruim 13 deelnemers uit de Daytona Prototypes op het allerlaatste moment besloot om banden te wisselen, waardoor de helft van het DP-startveld vanuit de pitlane vertrok. Halverwege deze 24 Uursmarathon kende deze wedstrijd maar liefst al vijftien leiderswisselingen. Ook de winnende Ganassi Lexus Riley besloot tijdens de startprocedure terug naar slicks te switchen en startte vanuit de pitlane. Als 18e begon men aan de wedstrijd, maar na vijf uur rijden had de combinatie Franchitti/Montoya/Pruett/Rojas zich al comfortabel in de top tien genesteld en reed nooit lager dan in zesde positie.

    daytona_ford_no_60
    Michael Shank Racing kon de eerste twee startplaatsen niet in een overwinning
    omzetten.

    Voor het team van Michael Shank Racing eindigde de 24 Uur van Daytona in een grote teleurstelling. De Ford Rileys eindigden respectievelijk als zesde en veertiende. In het 21e uur moest de Ford Riley van de combinatie Allmendinger/James/Pew/Friselle definitief het vaandel strijken. Friselle die op dat moment druk op de Ganassi Lexus Riley uitoefende werd het slachtoffer van een klapband die behoorlijk wat schade aan de wielophanging veroorzaakte. Door dit incident kreeg de Lexus Riley 01 wat “lucht” en zou eigenlijk niet meer serieus bedreigd worden. Alleen de als tweede geëindigde Pontiac Riley van Jon Fogarty/Alex Gurney/Jimmie Johnson/Jimmy Vasser vormde nog enigszins een bedreiging, maar finishte uiteindelijk als tweede op twee ronden achterstand.


    pitstop_ganassi_team
    Efficient pitwork bij het team van Ganassi

    Ganassi toch niet tevreden
    Toch was teambaas Chip Ganassi niet te spreken over de tweede auto die bestuurd werd door Dan Wheldon/Alex Lloyd/Salvador Duran en Scott Dixon. Hoewel Duran de snelste ronde van de wedstrijd voor zich opeiste “zorgde hij voor de helft van de neutralisaties” mopperde Ganassi na afloop. Uiteindelijk verdween Duan na meerdere incidenten uit de wedstrijd. De Penske Taylor Pontiac Riley van Kurt Busch, Ryan Briscoe, Helio Castroneves eindigde op zes ronden achterstand als derde.

    daytona_ford_no_6
    De No6 Riley Ford bood tot vijf uur voor het einde fel tegenstand.

    Ook schreef het team van Chip Ganassi autosportgeschiedenis. Nooit eerder behaalde een team op Daytona drie achtereenvolgende overwinningen. Wel behaalde de inmiddels overleden Peter Gregg in de zeventiger jaren drie overwinningen tijdens de 24 Uren van Daytona. Juan Pablo Montoya: “Tot aan de laatste stint was het enorm zwaar. Toen de Riley Ford 06 het begaf viel er een last van onze schouders. We konden het rustiger aan gaan doen. Het enige wat we moesten doen was de auto heelhuids aan de finish brengen.” Scott Pruett: “Wij gaan net zo lang door met het winnen van de Rolex 24 Uur van Daytona totdat we het niet meer kunnen.”


    Mazda zorgt voor sensatie
    Het Porsche bastion op Daytona werd dit jaar volledig door Mazda doorbroken. De Speedsource Castrol Syntex Mazda RX8 van de combinatie Tremblay/Ham/Haskell/Matos won na een prachtig duel met de Porsche GT3 armada de GT-klasse. De TRG Group Porsches moesten tandenknarsend met een tweede en derde plek in de GT-categorie genoegen nemen, terwijl de wedstrijd voor Synergy Racing op een grote teleurstelling uitdraaide. Hoewel de combinatie Doornbos/Huisman/Johnson/Lietz in de beginuren aan de kop van het GT-veld meedraaide werden zij door allerlei technische problemen als 38e algemeen en 23e in GT geklasseerd.

    finsih_daytona
    Het winnende team bestaat uit vier nationaliteiten.

    UITSLAG
    1. Franchitti/Montoya/Pruett/Rojas Lexus Riley 695 ronden
    2. Fogarty/Gurney/Johnson/Vasser Pontiac Riley 693 ronden
    3. Briscoe/Busch/Castroneves Pontiac Riley 689 ronden
    4. Jonsson/Turner/Zonta Pontiac Riley 688 ronden
    5. Angellelli/Taylor/Taylor/Valiante Pontiac Riley 687 ronden
    6. Negri/Patterson/Rahal/Wilson Ford Riley 680 ronden
    7. Gavin/Krohn/van de Poele Pontiac Riley 678 ronden
    8. Goossens/Hunter Reay/Matthews/O’Connell Pontiac Riley 676 ronden
    9. Ham/Haskell/Tremblay/Matos Mazda RX8 664 ronden 1e GT
    10.Ballou/Lally/Miller/Westbrook Porsche GT3 Cup 657 ronden


    28-01-2008 om 15:04 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: 70e sterfdag Bernd Rosemeyer
    bernd_rosemeyer_6


    Vanmorgen om 11.48 uur is het exact 70 jaar geleden dat Bernd Rosemeyer om het leven kwam tijdens een snelheidsrecordpoging op de autosnelweg tussen Frankfurt en Darmstadt. Door een windvlaag raakte hij de controle over zijn Auto Union-stroomlijnvoertuig kwijt en kwam met hoge snelheid van de weg af, waarna hij op het talud van een viaduct bij Langen-Mörfelden botste. Rosemeyer, een van de succesvolste coureurs uit de historie van de "Silberpfeile" in de jaren dertig, was op slag dood.



    bernd_rosemeyer_2
    Rosemeyer met "Manuela", zijn Horch 853-dienstauto met speciale carrosserie

    Heldenstatus voor Rosemeyer en co.
    Rosemeyer en zijn collega-coureurs uit de jaren dertig, die voor Auto Union en Mercedes-Benz vele successen behaalden in races en bergklims, golden destijds als ware helden, in termen van nu misschien nog wel meer dan voetballers of schaatsers. Vele duizenden mensen liepen uit in Zwickau om de rijders van de Auto Union te verwelkomen wanneer ze weer eens een internationaal succes hadden behaald. En die successen waren er vaak. Niet in de laatste plaats geholpen door subsidies van het Nazi-regime, dat in de racesuccessen van zijn rijders een prima manier zag om de loftrompet te steken over de kwaliteiten van de "Groot-Duitsche" automobielindustrie. Korpsführer Hühnlein was speciaal door Hitler aangewezen om de controle te voeren over de autosportprogramma's van Mercedes-Benz en de Auto Union ter meerdere eer en glorie van het vaderland.


    Partijlid uit opportunisme?
    Zoals vele van zijn landgenoten was ook Rosemeyer in 1933 al lid geworden van de nationaal-socialistische partij, maar uit vele historische documenten blijkt nergens een groot enthousiasme voor de politieke ideeën. Historicus Eberhard Reuss, die vanmiddag in het August Horch Museum in Zwickau een lezing houdt over "topsporters in de nazitijd", houdt her erop dat Rosemeyer zoals vele anderen eerder uit het oogpunt van opportunisme partijlid werd: door zich bij de groeiende beweging aan de sluiten, kon hij zijn sport blijven uitoefenen, want dat was het belangrijkste doel in zijn leven.

    bernd_rosemeyer_3

    1936 het succesvolste seizoen
    En dat deed hij met veel succes. In 1935 behaalde hij zijn eerste podiumplaats voor de Auto Union door als tweede te eindigen in het Eifelrennen op de Nürburgring. Later dat jaar volgde ook een overwinning tijdens de Masaryk-Grand Prix op het stratencircuit in het Tsjechische Brno. Daar leerde hij Elly Beinhorn kennen, een destijds vermaarde Duitse vliegenierster, met wie hij het jaar erna in het huwelijk zou treden. Het jaar 1936 was voor de jonge Rosemeyer het succesvolste seizoen. Hij won het Feldbergrennen en vooral de Grote Prijs van Duitsland op de Nürburgring, gadegeslagen door zo'n 200.000 bezoekers. Later dat seizoen volgden overwinningen in de Coppa Acerbo in Pescara, de Grote Bergprijs van Duitsland (Freiburg), de Grote Prijs van Zwitserland op het stratencircuit van Bremgarten in Bern en de Grote Prijs van Italië op Monza. "Het leek wel of al het geluk van de wereld over Bernd Rosemeyer werd uitgestort", schreef weduwe Elly Beinhorn-Rosemeyer later in haar autobiografie "Alleinflug".

    bernd_rosemeyer_4


    bernd_rosemeyer_5
    Start van de Grote Prijs van Donington op 2 oktober 1937

    Ook in 1937 waren er tal van successen voor Rosemeyer: tweede in de Grote Prijs van Zuid-Afrika in Kaapstad, tweede in de Grote Prijs van Tripoli, overwinning in het Eifelrennen op de Nürburgring, winnaar van de Vanderbilt Cup, de Gote Prijs van Amerika, winnaar van de Coppa Acerbo en op 2 oktober winnaar van de Grote Prijs van Donington, waar hij Mercedes-rijders Von Brauchitsch en Caracciola wist te verslaan.

    bernd_rosemeyer_7
    Weer een overwinning voor Rosemeyer

    bernd_rosemeyer_1
    Bernd Rosemeyer met een van de "stroomlijnauto's" van de Auto Union

    Naast de circuitraces werden gesteund door het Nazi-regime in de jaren dertig ook allerlei recordpogingen georganiseerd, wederom om de prestaties van de nationale industrie extra glans te verlenen. "Dat is niet ongevaarlijk, want je verliest gemakkelijk de controle over de auto bij zulke hoge snelheden", schreef Rosemeyer zelf al. Profetische woorden, naar zou blijken, want op 28 januari 1937 werd zo'n recordpoging hem noodlottig. Bij een snelheid van rond de 400 km/u raakte hij de controle over zijn stroomlijnvoertuig kwijt... Voortijdig einde van een groot coureur. Zijn echtgenote zou hem bijna 70 jaar overleven, zij overleed eind vorig jaar op 100-jarige leeftijd. Zoon Bernd Rosemeyer jr., die in het najaar van 1936 geboren werd, verwierf faam als orthopedisch chirurg en is een fervent deelnemer aan historische rally's.

    28-01-2008 om 15:01 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WRC: Duval boekt eerste 'stage win' van 2008
    De snelle Belg François Duval en zijn co-piloot Eddy Eddy Chevaillier kwamen op de vijftiende proef als snelste uit de bus. Duval had 4.4 seconden voorsprong op Dani Sordo, die terug in de rally is via het SuperRally systeem. Atkinson kwam door als vijfde op 12.1s, en daarmee is de voorsprong van Atkinson geslonken tot een luttele acht seconden op 'Dudu'.

    Jari-Matti Latvala is eveneens back on track met zijn Focus WRC. Hij kwam op KP15 door als zesde, en staat in de algemene tussenstand op een dertiende plaats. 'Seb' Loeb heeft nog steeds de leiding in handen, zijn Citroën teamgenoot Dani Sordo is elfde.

    De Suzuki SX4 WRC van Toni Gardemeister werd uit de rally gehaald wanneer de motor overhit raakte op het einde van de veertiende proef gisteren.

    Suzuki team manager Akira Kawada: "We stelden vast dat de motor overhit raakte en wanneer de wagen terugkeerde naar Valance stelden we interne schade vast. We hebben daarom besloten de wagen uit koers te halen, en de motor open te gooien om te zien wat er exact is misgelopen. Maar dat gaan we niet hier doen, dat zullen we doen wanneer we weer in Parijs zijn. Het is een hele teleurstelling, maar de auto terug laten starten had geen enkele zin. Hij zou het misschien net gehaald hebben tot het eind van de eerstvolgende klassementsproef."

    Toni Gardemeister was tiende voor zijn opgave. De andere Suzuki, die van Per-Gunnar Andersson, staat momenteel achtste met een ruime twee minuten voorsprong op naaste achtervolger Henning Solberg.

    Klik hier voor de uitslag van de eerste KP van de slotdag

    27-01-2008 om 16:00 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WRC flash: Dani Sordo uit de Monte!
    Dani Sordo heeft met zijn Citroën C4 de elfde KP moeten staken. Zijn wagen kreeg af te rekenen met motor problemen op de stage, en verdwijnt uit de rally op de derde dag.

    De Spanjaard had al eerder laten weten dat hij problemen ondervond op de C4 WRC, en op KP 11 liet de motor het afweten. Sordo was tweede algemeen, met 39 seconden voorsprong op Mikko Hirvonen. De Finse Ford rijder palmt nu de tweede plaats in, en ook Duval schuift nu ook een plaats op door de pech van Sordo. Duval is momenteel vierde, op een kleine tien seconden van Atkinson. De derde plaats ligt dus binnen bereik voor de snelle Belg.

    De wagen wordt nu weer teruggebracht naar het servicepark, waar de crew van Citroën Sport de wagen zal nakijken, alvorens zijn veto te geven of de wagen al dan niet terug kan starten op zondag.

    Sordo won de eerste proef van de dag, de andere twee gingen naar teamgenoot Sebastien Loeb.

    Klik hier voor een overzicht na 11 proeven

    26-01-2008 om 19:20 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    DUBAI - De gezichten lachten zaterdag weer, bij het Trident GP2-team. Eerste rijder Ho-Pin Tung wist een schijnbaar kansloze startpositie, 23e op de grid, om te zetten in tiende plek bij de finish. De jonge Nederlandse Chinees realiseerde de hele race snelle rondetijden en hij wist, al dan niet geholpen door uitvallers, meer dan de helft van het veld te verschalken. Renault F1-tester Romain Grosjean won de race.

    "Mijn ‘race pace’ was goed", vertelde Ho-Pin direct na de race. "Vrijwel de hele race lagen mijn rondetijden in de buurt van de top van het veld, slechts 0.7 seconden van de snelste wedstrijdronde. Het team heeft een prima prestatie geleverd en ondanks de tegenslag op vrijdag kijken we terug op een geslaagd weekend. Ik weet zeker dat er meer in zit en we kijken dan ook met het volste vertrouwen uit naar de volgende race, over drie weken in Indonesië."

    Ho-Pin Tung snelt naar de tiende plaast

    De start in tweede race ging heel goed, Ho-Pin Tung haalde direct verscheidene collega’s in. "Die winst ging weer verloren door een harde confrontatie tussen verschillende auto’s in de eerste chicane, het was een echte sandwich, ik werd voor en achter geraakt. Maar daarna ging het super, ik heb echt heel hard gepushed en ik kon constant heel goede rondetijden rijden", aldus de jonge Chinees.

    In de eerste race op vrijdag ging het heel wat minder. Ho-Pin Tung vertrok toen van een hoopgevende twaalfde startpositie, maar bij de start viel de motor uit. Hij werd hierdoor ver teruggeworpen. Nadat de motor in de Trident-pit was gestart, vertrok hij met bijna twee ronden achterstand en als sloot als laatste aan. "De motor sloeg af bij de start, we zijn er nog niet achter hoe dat kwam. Het is waarschijnlijk een combinatie van elektronische en mechanische oorzaken", analyseerde Ho-Pin Tung. "Mogelijk heb ik zelf ook iets te weinig gas gegeven, om goed weg te komen."

    "Maar er is zeker reden voor optimisme nu de kop van het seizoen er af is. Het team is echt top, we werken goed samen en ik voel dat we nog wat kunnen laten zien dit seizoen", aldus Ho-Pin Tung.

    26-01-2008 om 19:17 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Uit Zweden ontving autosport.nl het bericht dat Anders Olofsson op 55 jarige leeftijd is overleden. De wat oudere autosportliefhebbers zullen zich Olofsson ongetwijfeld herinneren.

    anders_olofsson
    Anders Olofsson overleed eerder deze week plotseling op
    55 jarige leeftijd. Een echte gentleman volgens vele van
    zijn ex-tegenstanders.
    Anders Olofsson plotseling overleden
    De wat oudere autosportliefhebbers zullen zich ongetwijfeld Anders Olofsson herinneren. In 1978 was hij de sterkste tegenstander van Jan Lammers in het Europese F3 kampioenschap, dat uiteindelijk door Jan gewonnen werd. Olofsson brak nooit echt door, maar eigenlijk behoorde hij tot de eerste generatie rijders die naar Japan vertrok. Olofsson kwam voor Nissan in het toenmalige Japanse Toerwagenkampioenschap uit, en won met Nissan in 1991 de 24 Uren van Spa-Francorchamps. Ook met de fabrieks Volvo’s boekte de sympathieke Zweed vele successen in het EK Toerwagens. Het winnen van BPR GT wedstrijd met een Ferrari F40 op thuiscircuit Anderstorp in het midden van de negentiger jaren was één van zijn mooiste successen. In 1997 kwam Olofsson met een McLaren F1 GTR in het FIA GT kampioenschap uit en behaalde samen met Pierre Henri Raphanel en Jean Marc Gounon een klassezege op Le Mans. Daarna zette de Zweed een streep onder zijn lange carrière en was consultant voor diverse Zweedse rijders. In het ETCC/WTCC begeleidde hij de campagne van zijn landgenoot Carl Rosenblad. De man die eind zeventiger jaren door Jan Lammers vaak gekscherend “Olof Andersom” werd genoemd stierf begin deze week plotseling in zijn slaap en werd slechts 55 jaar oud.

    26-01-2008 om 19:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Thompson en N-Technology met Honda Accord
    480_thompson_juicht
    Vorig jaar juichte James Thompson nog met Alfa Romeo, zoals hier in Valencia

    "Happy met Honda" luidde ooit, járen geleden, de slogan van het Japanse merk in ons land. Of James Thompson ook zo happy met Honda is, valt nu nog niet te zeggen, maar feit is wel dat de Brit komend seizoen met een Honda Accord aan de start verschijnt van het FIA WK Toerwagens. De auto zal worden gerund door het Italiaanse team N-Technology, dat na een jarenlange succesvolle samenwerking afscheid nam van Alfa Romeo. Thompson bleef na het prima seizoen 2007, waarin hij tot het eind meestreed om de titel en zijn campagne als derde in de eindstand van het WK afsloot, het team van N-Technology trouw. Het wordt voor hem wel een weerzien met oude bekenden, want de ontwikkeling van de Honda wordt gedaan door JAS Motorsport. Voor deze Italiaanse onderneming kwam Thompson al eerder met Honda uit in het toenmalige ETCC.
    Hoe groot de daadwerkelijke fabrieksinbreng van Honda bij het project is, blijft nog steeds onduidelijk. JAS Motorsport ontwikkelde in opdracht van Honda de raceversie van de Accord Euro R volgens het Super 2000-reglement, de auto die twee jaar geleden voor het laatst in het WTCC reed met Pierre-Yves Corthals en Ryan Sharp. "We hebben nu eindelijk de kans om deel te nemen aan het WTCC met een winnende rijder en een winnende auto", wordt JAS-directeur Alessandro Mariani geciteerd in een persbericht van N-Technology. "Dit programma betekent een grote uitdaging voor JAS en alle medewerkers om te laten zien hoe goed onze auto is met een uitstekende rijder als James Thompson achter het stuur en een team als N-Technology."

    N-Technology gaat samenwerken met vroegere concurrent
    N-Technology-directeur Mauro Sipsz was ook een tijdlang bezig om de samenwerking aan te gaan met Mazda, maar die bemoeienissen liepen op niets uit. Sipsz spreekt nu van een "opwindend project voor alle betrokkenen". Over JAS, een vroegere concurrent van N-Technology in het ETCC, zegt Sipsz: "Ik heb altijd veel respect gehad voor JAS als concurrenten en kijk er nu naar uit met het team te kunnen samenwerken in het WTCC-programma."

    26-01-2008 om 19:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De Ford Rileys van Michael Shank Racing zorgden tijdens de kwalificatie van de 24 Uren van Daytona voor een sensatie. Beide Ford Rileys van het team van Michael Shank vertrekken voor de eerste 24 Uurs Marathon van 2008 vanaf de eerste startrij. Patrick Huisman en Robert Doornbos kwamen tijdens de eerste kwalificatie geheel niet aan rijden toe. Hun Oostenrijkse teamgenoot Richard Lietz crashte.


    2008_daytona_porsche
    Zoals gebruikelijk veel Porsches in de GT klasse op Daytona maar Mazda pakte de pole.

    Pech voor Huisman/Doornbos/Lietz/Johnson
    Door een crash van Richard Lietz kwamen Robert Doornbos en Patrick Huisman met hun Synergy Porsche GT3 Cup niet meer aan rijden toe, en kwalificeerden zich als laatste. In de tweede kwalificatie vandaag plaatste de Synergy Porsche GT3 Cup zich als derde, wat een startplaats in het middenveld betekent. Dit jaar verschijnen er naast de 25 Daytona Prototypes maar liefst 42 GT bolides aan de start. Zoals verwacht kwalificeerde de Mazda RX8 van Ham/Hasekll/Matos/Tremblay zich als snelste de GT klasse.

    Pole voor Michael Shank Racing
    Het team van Michael Shank Racing deed het uitstekend tijdens de kwalificatie. Beide Shank Ford Rileys vertrekken vanaf de eerste startrij. De Braziliaan Oswaldo Negri veroverde met 1.40. 793 de pole, terwijl NASCAR-coureur A.J. Allmendinger met 1.40.802 de tweede tijd liet registreren. Onze zuiderbuur Marc Goossens vertrekt met 1.41.041 vanaf de derde startplek. Het Chip Ganassi Dream Team met Juna Pablo Montoya, Dario Franchitti/Scott Pruett/Memo Rojas kwalificeerde zich voor deze langeafstandsmarathon als zesde met een tijd van 1.41.505. Montoya won vorig jaar immers zijn debuut voor Ganassi deze langeafstandsklassieker.

    daytona_2008_qualifying
    Het team van Michael Shank zorgde voor een enorme verrassing

    Polesitter Oswaldo Negri: “Voor het team van Michael Shank is het natuurlijk fantastisch om op deze wijze de samenwerking met Ford te beginnen. Met A.J. naast mij is dit natuurlijk een goed begin van de wedstrijd. Hopelijk kunnen wij het vasthouden en de wedstrijd op onze naam schrijven.

    A. J. Allmendinger: “Michael Shank heeft andermaal een formidabel team samengesteld en het is fantastisch om weer voor hen uit te komen. De auto was erg sterk en dit is een goed begin van het weekend maar iedereen weet dat dit een lange wedstrijd is en het werk begint pas zaterdagmiddag als de wedstrijd van start gaat.”

    26-01-2008 om 19:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Maandag meer duidelijkheid over Olivier Tielemans
    tielemans_gras
    Olivier Tielemans beleefde vorig jaar zijn debuut in het WTCC met Alfa Romeo

    Aanstaande maandag komt er meer duidelijkheid over de activiteiten van Olivier Tielemans, maar zeker is al wel dat hij als coureur actief blijft in het FIA WK Toerwagens. Gisteravond arriveerde een uitnodiging voor een perspresentatie op maandagmiddag in het midden van het land, waar Tielemans uit de doeken zal doen hoe zijn programma voor het komend seizoen eruit ziet. Maandag dus meer...

    26-01-2008 om 19:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Tijdens de tweede volledige testdag in Valencia heeft Heikki Kovalainen zijn talent laten blijken. De jonge Fin was aan het eind van de dag de snelste, ruim voor beide Ferrari’s. Uiteindelijk eindigde hij ruim zes tienden voor Felipe Massa, die op de voet gevolgd werd door Kimi Raikkonen. Lewis Hamilton eindigde de dag als vierde.



    Kazuki Nakajima liet zien dat Williams daadwerkelijk een grote stap voorwaarts heeft gemaakt, hij reed een vijfde tijd terwijl Nico Rosberg in de nieuwe FW30 na 117 ronden als zevende eindigde. Alonso reed uiteindelijk een zesde tijd, een tiende achter de Japanner.

    Mark Webber liet zien dat de RB4 weldegelijk potentie heeft om een snelle auto te zijn, echter is de onbetrouwbaarheid van afgelopen seizoen nog steeds aanwezig. De Australiër veroorzaakte twee keer een rode vlag tijdens de sessie. "Ik ben erg blij met de nieuwe auto" aldus Webber. "De bolide heeft vandaag laten zien dat er een grote stap voorwaarts is gemaakt ten opzichte van afgelopen jaar in zowel betrouwbaarheid als snelheid."

    BMW Sauber’s Robert Kubica werkte verder aan het probleem met de balans van de auto, en dat ging ten koste van de snelheid. Dit resulteerde uiteindelijk is een twaalfde tijd. Rubens Barrichello eindigde de dag als zestiende en laatste in de nieuwe Honda RA108.

    Pos  Driver        Team                       Time     Laps
    1. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:11.000 92 *
    2. Massa Ferrari (B) 1:11.662 81 *
    3. Raikkonen Ferrari (B) 1:11.850 108 *
    4. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:12.076 115 *
    5. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:12.255 93
    6. Alonso Renault (B) 1:12.360 111 *
    7. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:12.493 117 *
    8. Webber Red Bull-Renault (B) 1:12.594 87 *
    9. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:12.976 51 *
    10. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:13.015 63
    11. Glock Toyota (B) 1:13.129 95 *
    12. Kubica BMW-Sauber (B) 1:13.230 121
    13. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:13.307 118
    14. Sutil Force India-Ferrari (B) 1:13.409 98
    15. Trulli Toyota (B) 1:13.547 96 *
    16. Barrichello Honda (B) 1:14.588 36 *
    17. Kogure Honda (B) 1:16.954 40

    23-01-2008 om 19:44 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    ferrari_valencia_2008
    Foto: Ferrari

    Felipe Massa en Kimi Raikkonen hebben op de eerste F1-testdag op het circuit van Valencia de toon gezet. Het Ferrari-koppel was het rapste in de eerste oefensessie van (veel van) de 2008-auto’s. Liefst 35.000 toeschouwers zaten dinsdag op de tribunes naar het testen te kijken.

    Massa en Raikkonen reden beiden ongeveer honderd ronden over het Spaanse asfalt. De Braziliaan was op zijn Bridgestones met een snelste chrono van 1:12.182 een dikke halve seconde vlotter dan wereldkampioen Raikkonen.

    Snelle Williams
    Verrassend was de snelle tijd van Nico Rosberg, die in zijn Williams slechts een tiende van een seconde toegaf op Raikkonen en als derde eindigde. Des te opvallender omdat de 2008-Williams pas voor het eerst op racepace reed. Rosberg bleef het McLaren-duo Heikki Kovalainen (vierde) en testrijder Pedro de la Rosa (vijfde) voor. De bij Renault terugggekeerde Fernando Alonso klokte de zesde tijd.

    2007 versus 2008
    Tien van de 16 aanwezige coureurs reden met hun nieuwe F1-bolide. Zes piloten betraden de baan met de 2007-uitvoering. Vandaag wordt er verder getest in Valencia.

    Uitslag F1-test Valencia 22 januari 2008
    1. Massa Ferrari 1:12.182 *
    2. Raikkonen Ferrari 1:12.721 *
    3. Rosberg Williams-Toyota 1:12.838 *
    4. Kovalainen McLaren-Mercedes 1:13.026 *
    5. De la Rosa McLaren-Mercedes 1:13.163 *
    6. Alonso Renault 1:13.316 *
    7. Nakajima Williams-Toyota 1:13.473
    8. Vettel Toro Rosso-Ferrari 1:13.627
    9. Asmer BMW-Sauber 1:13.669
    10. Bourdais Toro Rosso-Ferrari 1:13.675
    11. Heidfeld BMW-Sauber 1:13.779 *
    12. Trulli Toyota 1:13.820 *
    13. Coulthard Red Bull-Renault 1:13.944 *
    14. Glock Toyota 1:14.095 *
    15. Liuzzi Force India-Ferrari 1:15.095 64
    16. Wurz Honda 1:15.440

    23-01-2008 om 19:43 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Maleisië wil ook een Grand Prix in het donker
    start_sepang
    De start van de GP van Sepang in 2007 was nog 'gewoon' overdag. Foto: Archief

    Na Singapore wil nu ook Maleisië in de toekomst een F1-nachtrace gaan organiseren. De Maleisische Grand Prix zou vanaf 2009 in het donker verreden moeten worden, zo is het idee van de plaatselijke organisatoren.

    Als de plannen doorgaan, wordt Sepang het decor van de tweede nachtelijke Grand Prix van het Formule 1-circus. De Maleisiërs willen daarbij samenwerken met de organisatoren uit Singapore. Zo wil men dezelfde mensen inzetten die in Singapore het lichtsysteem langs het circuit installeren. Sepang wil naast de baan een permanente lichtinstallatie neerzetten.

    23-01-2008 om 19:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    40237_070041aus

    Het in 2007 voor spionage veroordeelde Formule 1-team van McLaren mag nog blij zijn dat het ‘slechts’ een boete van honderd miljoen dollar hoefde te betalen en alle constructeurspunten verloor. Want als het aan FIA-president Max Mosley ligt, worden spionerende teams in de toekomst nog harder gestraft: namelijk met uitsluiting van deelname aan het kampioenschap F1.

    Mosley hoopt in 2008 op minder schandalen dan in het afgelopen seizoen. Sterker: de FIA-baas tolereert het absoluut niet meer. Dat maakt hij de teams nu ook duidelijk door te stellen dat een op spionage betrapt team de ultieme prijs van uitsluiting moet betalen.

    Sporen
    Max Mosley heeft dit laten weten via de Formule 1-website. ,,Het is niet slim van teams om in de toekomst toch stiekem informatie van anderen te gebruiken. Want als ze dat doen, laten ze altijd sporen achter’’, zegt de FIA-supremo. ,,Die sporen zullen wij vinden. Wij hebben al bewezen dat te kunnen en zullen dat – indien noodzakelijk – ook blijven doen.’’

    23-01-2008 om 19:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    carlo_van_dam_naar_toms
    Carlo van Dam. Foto: PR

    Duits Formule 3-kampioen Carlo van Dam heeft een contract getekend bij het officiële fabrieksteam van Toyota. De Nederlandse coureur gaat komend seizoen derhalve racen voor de renstal waarmee Tom Coronel 11 jaar geleden op Zandvoort de Masters of Formula 3 heeft gewonnen.
    De 21-jarige piloot liet vanmorgen in De Telegraaf optekenen erg verheugd te zijn. Volgens hem is zijn nieuwe werkgever 'het beste Formule 3-team ter wereld’. Tom’s Toyota won bijvoorbeeld de laatste editie van de F3-stratenrace op Macau met Oliver Jarvis achter het stuur.

    Beloning
    Van Dam noemt het in de wakkerste krant van Nederland ‘een unieke kans en een stukje beloning voor alle inspanningen in de afgelopen jaren. Het is traditie van Tom's Toyota om elk jaar een Europese rijder in het team te hebben. Dan ben je niet de minste als je daarvoor wordt uitgekozen. Je wordt dan echt serieus genomen’, meent de coureur. Donderdag hoopt de Zuid-Hollander al de eerste meters voor het team te maken.

    Sportman van het jaar
    Voor Carlo van Dam zijn het sportief mooie tijden. Gisteravond werd hij in zijn woonplaats Vlaardingen uitgeroepen tot sportman van het jaar 2007. De Duitse Formule 3-kampioen bleef een plaatselijke triatleet en zwemmer voor. Omdat Carlo van Dam momenteel voor Tom's in Japan vertoeft, nam zijn vader Harry de prijs in ontvangst.

    23-01-2008 om 19:38 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Daniel la Rosa niet meer in DTM
    larosadunlop
    Daniel la Rosa (rechts) komt uit Hanau, waar ook de Dunlop-fabriek gevestigd is. Hier brengt hij een bezoek aan de productieafdeling.

    Bij Mercedes-Benz houden ze de samenstelling van het rijderskader voor de DTM het liefst geheim tot de dag van de seizoenspresentatie, die dit jaar op zondag 6 april wordt gehouden, wederom in Düsseldorf. Af en toe hoor of lees je echter wel eens wat, en zo kunnen we naar aanleiding van een bericht in het Duitstalige vakblad "Motorsport Aktuell" melden dat Daniel la Rosa komend seizoen niet meer in de DTM actief zal zijn. De coureur uit Hanau bij Frankfurt kwam de afgelopen twee seizoenen met een "Jahreswagen" uit voor Mercedes-Benz en baarde vorig jaar ondermeer opzien door een geruchtmakende aanrijding met titelkandidaat Mattias Ekström tijdens de omstreden race in Barcelona. La Rosa's beste resultaat in twee jaar DTM was een derde plaats tijdens de seizoenopening van vorig jaar op Hockenheim. "Ik was lange tijd in onderhandeling met Mercedes, maar we konden het uiteindelijk niet eens worden", zegt hij in MSa. "Nu moet ik dus op zoek naar iets nieuws."

    23-01-2008 om 19:36 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs