JEREZ Waar gisteren het zonnetje lekker scheen over het F1-testcircuit Jerez de la Frontera, was de regen vanochtend flink actief. Dat ondervond ook RedBull Racing met hun presentatie van de RB4. Tegen de tijd dat de eerste bolides de baan opgingen was het opgehouden met regenen, echter droogde de baan maar langzaam op. De zon scheen nauwelijks, waardoor de tijden maar langzaam verbeterd werden. Aan het einde van de dag was het verrassenderwijs Timo Glock die in de nieuwe Toyota TF108 de snelste tijd liet noteren.
In de ochtendsessie was het Ferrari wat de klok sloeg, Kimi Raikkonen leidde de dans voor Heikki Kovalainen. De McLarencoureur had echter wel een achterstand van ruim een seconde op de wereldkampioen. Bijna een seconde achter Kovalainen eindigde Massa als derde. Fernando Alonso en Lewis Hamilton deden het rustig aan deze morgen, getuige een tiende en elfde tijd.
In de middag deed Hamilton het een stuk beter, hij eindigde uiteindelijk als tweede op drietiende van de snelste man. Echter veroorzaakte de jonge Brit wel twee rode vlagsituaties door van de baan te glijden. Timo Glock zette uiteindelijk de snelste tijd, op een baan die maar niet echt wilde opdrogen.
Fernando Alonso ging verder waar hij gisteren gebleven was en reed opnieuw een goede test. Hij eindigde de dag als derde, voor de verrassend snelle Sebastien Bourdais in de Toro Rosso. Raikkonen bleef in de middag ver achter bij de rest van het veld en eindigde als achtste. Adrian Sutil reed in de Force India een verdienstelijk aantal van 71 ronden en eindigde op een nette tiende positie. De nieuwe RedBull met David Coulthard kon nog geen potten breken. De Schot eindigde zelfs achter teamgenoot Webber in de 2007-bolide.
Tijden dag 3
Pos Driver Team Time Laps
1. Glock Toyota (B) 1:19.799 96*
2. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:20.099 73*
3. Alonso Renault (B) 1:20.363 49
4. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.407 51
5. Massa Ferrari (B) 1:20.500 85*
6. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:20.535 79*
7. Kobayashi Toyota (B) 1:20.577 53
8. Raikkonen Ferrari (B) 1:20.646 88*
9. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:20.758 57
10. Sutil Force India-Ferrari (B) 1:21.705 71
11. Webber Red Bull-Renault (B) 1:22.275 53
12. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:22.581 54*
13. Hulkenberg Williams-Toyota (B) 1:24.023 65
14. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:24.873 50
zowel de president van ferrari, luca di montezemolo, als technich directeur van de ontwerpafdeling van de formulen 1 aldo costa, zeggen dat de nieuwe mclaren mp4/23 hoogswaarschijnlijk onderdelen van ferrari bevatten. ondanks dat de fia beweerd, dat in de mclaren geen technoligie van ferrari is gebruikt, en dat de onderdelen waarvan informatie was van ferrari niet mogen worden ontwikkelen, zijn de scoderia er niet van overtuigt, dat het team uit woking helemaal schoon is.
luca di montezemolo is niet overtuigd van de onschuld van het team; wie er ook de titel wint, er zit tenologie van ferrari op de auto. of het nou een echte ferrari is of niet. de nieuwe mclaren is niet anders dan een zilveren ferrari,. costa voegde daaraan toe; mclaren heeft de kans gehad onze tecnologie te doorgronden. ze weten waar we ons voor voordeel behalen en wat onze technische concepten zijn. het is daarom dat ik geloof dar er kennis van de ferrari verwerk zit in de nieuwe mclaren.
het mogen dus duidelijk zijn, dat er veel twijfel rijst bij ferrari of de nieuwe mclaren mp4/23 wel echt zo legaal is zo als de fia beweerd. het is ook bergrijpelijk, omdat ferrari altijd heeft volgehouden dat mclaren gestolen data had van scoderia, en dat ze gelijk hadden toen een beschaamde ron dennis min of meer gedwongen verkondigde dat zijn team inderdaad betrokken was in een spionageschandaal.
Renger van der Zande continueert de samenwerking met Prema Power en komt in 2008 opnieuw uit in de F3 Euroseries. Na een succesvol debuutjaar, met een klinkende zege op het Spaanse Circuit de Catalunya, kijkt de 22-jarige Nederlander uit naar een sterk seizoen met het Italiaanse team. Ondanks de mogelijkheden in het DTM en de GP2 bij het Team Trust Arden, wil Van der Zande zich als coureur optimaal ontwikkelen. Dat kan in zijn ogen met de deelname in één van de meest competitieve single-seater klasse.
Ik ben erg happy om mijn race carrière te vervolgen bij Prema Power in de F3 Euroseries", vertelt Renger van der Zande. "Ik heb in 2007 veel geleerd en kon mijzelf verbeteren in de ontwikkeling als coureur. Ondanks dat we een echt interessante aanbieding hadden om in de GP2 uit te komen, hebben we besloten om in de Euroseries te blijven met als doel; het kampioenschap. Ik wil dit seizoen winnen en ik geloof dat we dit kunnen realiseren met Prema. Zowel het team als ik hebben de ambitie en de ervaring om voor de titel te gaan. Als Mercedes Junior coureur ben ik blij dat Mercedes mijn besluit steunt. Voor mijn gevoel was dit de beste keuze en ik voel me thuis bij Prema. Het team heeft zich vorig seizoen enorm verbeterd en ik ben in mijn nopjes met de aanstelling van de engineer Wilmar Franssen. Hopelijk kunnen we verder bouwen op mijn overwinning van 2007 en een regelmatige bezoeker van het podium worden.
Op het Circuit van Jerez de la Frontera heeft RedBull F1 Racing haar nieuwe bolide getoond. Geen bombarie in een luxe omgeving, maar een sobere presentatie. Vervolgens gaf David Coulthard de RB4 direct de sporen voor een installatieronde. Hier de fotos van de nieuwe RB4, dat RedBull coureurs Webber en Coulthard het seizoen 2008 succes moet brengen.
Ondanks de regen voltooide David Coulthard eerder deze morgen de installatieronde. "Het is mooi om te zien hoe een nieuwe auto ontwikkeld wordt", liet de Schot weten. "Gisteravond moesten er nog een hoop onderdelen arriveren op het circuit, dus toen ik richting mijn bed vertrok, zag het er niet zo goed uit. Maar vanochtend bij aankomst stond de hij daar te schitteren! De nieuwe auto ziet er super uit met een hoop mooie details. Met het rijden van de installatieronde en terugkeren in de garage hebben we al onze doelen tot nu toe behaald! Nu moeten we vanuit hier gaan bouwen", aldus de goedgeluimde Coulthard.
Christian Horner keek tijdens de installatieronde nog wat benauwd. "Het is altijd een belangrijk moment om een nieuwe auto voor de eerste keer te laten rijden", vertelde de RedBull teambaas. "Vooral in het geval van de RB4, deze eerste ronde presenteert een ontzettend grote hoeveelheid aan werk van het hele team. De laatste weken hebben alle afdelingen ongelofelijk hard gewerkt om de bolide klaar te hebben voor vandaag", aldus Horner.
Thomas Hylkema heeft een contract getekend bij Mark Burdett Motorsport om in 2008 deel te nemen aan het sterk bezette Brits Formule Renault 2.0 kampioenschap. Het team uit het Britse Lincolnshire heeft met het aantrekken van Hylkema de rijders line-up compleet. Naast de Nederlander zullen eveneens Britse Richard Kent en Tom Armour voor dit team uitkomen. Eind 2007 testte de inwoner uit Maarn al een aantal keren in de Formule Renault 2.0 op de circuits van Silverstone (GP), Donington Park en Rockingham Motor Speedway. Het jonge talent staat te popelen om aan de volgende stap in zijn autosportcarrière te beginnen.
Vorig jaar ging een lang gekoesterde wens voor Hylkema in vervulling en debuteerde hij in het Duits Formule BMW kampioenschap. Op het stratencircuit van de Norisring reed hij zijn eerste races voor het gerenommeerde Eifelland Racing. Hij wist zich in het verdere verloop van de Duitse Formule BMW competitie ten opzichte van zijn meer ervaren collegas prima te verdedigen en eindigde bovendien met grote regelmaat in de punten. Om meer racekilometers en internationale circuitkennis op te doen reed de 19-jarige coureur ook de prestigieuze Formule BMW World Final op het Spaanse circuit van Valencia. De student aan de Technische Universiteit van Delft (Lucht en Ruimtevaarttechniek) wist zich vanuit het middenveld met een flink portie vechtlust op te werken naar voren.
Het team van Mark Burdett Motorsport werd opgericht in 1992 door teammanager Mark Burdett. Na tal van deelnamen in de Formule First Winter Series en National Formule First Championship maakte het team in 2000 de overstap naar het Brits Formule Renault 2.0 kampioenschap. De meeste successen werden behaald in 2003 en 2004 met Alex Storckenfeldt die veelvuldig op het podium eindigde. Ook voormalig BTCC-rijder en Brits Formule 3 kampioen Warren Hughes en oud Brits GT kampioen Tim Mullen zijn nauw betrokken bij het team. Zij maken deel uit van het Driver Development programma en begeleiden de rijders tijdens testdagen en races.
Thomas Hylkema: Na een leerzaam seizoen in de Duits Formule BMW, maak ik in 2008 de overstap naar het Brits Formule Renault 2.0 kampioenschap. Ik heb bewust voor de Formule Renault 2.0 gekozen. De wagen heeft vanwege het aerodynamische pakket veel meer downforce, waarmee je sneller door de bochten kunt komen. Het is een weloverwogen beslissing geweest om komend seizoen voor Mark Burdett Motorsport uit te komen. Het team bestaat uit monteurs en engineers die met veel passie in de autosport werken. De persoonlijke begeleiding vind ik hierbij erg belangrijk. Vanaf het eerste moment was er een klik en verliep de samenwerking onderling perfect. Ik denk dat deze klasse de juiste keuze is om hogerop te komen in de internationale autosport. Het Brits Formule Renault 2.0 kampioenschap is een uitdagende klasse met veel goede coureurs. Dit is een enorme kans voor mij en ik ben dan ook van plan om goed te presteren op de Britse circuits. Ik ben op dit moment erg hard bezig om me lichamelijk en mentaal goed voor te bereiden. Als ik dit seizoen in de top tien kan eindigen van dit Brits Formule Renault 2.0 kampioenschap ben ik tevreden. Ik kijk er in ieder geval erg naar uit!
A.s. donderdag opent het Autosalon van Brussel voor de 86e maal haar deuren. De Autosalon staat in principe geheel in het teken van de CO2 uitstoot en het milieu. In het verleden richtten de fabrikanten bij aanvang van het nieuwe auto(sport)jaar zich op de sport. Met allerlei milieuperikelen is het voorlopig een ondergeschoven kindje op dit soort exposities. Toch waren er enkele interessante ontwikkelingen te bespeuren.
De Volvo S60. Het autosportmilieuhoogtepunt in Brussel?
Ook de sport in het teken van het milieu Zelfs in de autosport komt heden ten dage in het teken van het milieu te staan. Diverse fabrikanten werken immers al geruime tijd aan milieuprogrammas. A1 Grand Prix gaat in de toekomst die richting uit, maar in Zweden zijn ze er al een tijdje mee bezig. Polestar Racing zet in het Zweedse Toerwagenkampioenschap twee fabrieksondersteunde S60s in. Beide autos werden in het Zweedse Toerwagenkampioenschap ingezet en maken gebruik van E85 brandstof ofwel bio-ethanol. Polestar eindigde met Robert Dahlgren als tweede in het kampioenschap en het team wist drie wedstrijden op haar naam te schrijven. Op 29 juli maakt de S60 zijn debuut in het WTCC op Anderstorp en Volvo was daarmee de eerste fabrikant die met een alternatieve brandstof-aangedreven bolide aan het FIA WTCC deelnam. Eind 2006 bereikte Volvo Cars Sweden al een overeenkomst met de organisatoren van het STCC om teams met alternatieve brandstoffen toe te laten. Het populaire STCC maakt gebruik van de FIA Super 2000 regels. Volvo onderschrijft dat je dus ook op alternatieve brandstoffen wedstrijden kunt winnen.
Ook de VW Funcup goes Green met een volledig nieuwe TDI motor
VW Funcup Dichter bij huis vinden we de Funcup, die vooral in België populair is. Het VW Funcup concept heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen en er zijn kampioenschappen in Italië, Frankrijk, Engeland en zelfs de Kanarische Eilanden. Hoogtepunt is de jaarlijkse 25 Uur wedstrijd op Francorchamps die maar liefst 150 inschrijvingen trekt. Ook bij de Funcup staat milieu hoog in het vaandel. Op het Brusselse Autosalon werd de VW Funcup Blue Motion gepresenteerd. Deze bolide is uitgerust met een 1.9L TDI Motor, die eveneens over een lagere CO2 uitstoot beschikt en milieuvriendelijker is dan de benzinemotor. Dit seizoen zullen er exemplaren op het circuit verschijnen, maar in de toekomst zullen de benzinemotoren door deze unit vervangen gaan worden.
In de Belgian Touring Car Series verwacht Thierry Boutsen Racing overwinningen op Spa Francorchamps met de Mazda RX 8
Mazda Behalve in Japan en de VS heeft Mazda ook in België grootste plannen. Afgelopen jaar maakt de RX8 van Thierry Boutsen Racing al zijn debuut op Zolder. De RX8 wordt door Olivier Lainé, de zwager van Thierry Boutsen, geprepareerd. Als eerste rijder heeft men Stephane Lemeret gecontracteerd. De tweede rijder wordt op korte termijn bekendgemaakt. Lemeret is er van overtuigd dat de RX8 dit seizoen op Francorchamps wedstrijden gaat winnen. Lemeret: Het vermogen van de wankelmotor, de gunstige stroomlijn en het erg lage zwaartepunt van deze bolide komt juist daar volledig tot zijn recht. Dit seizoen mikken wij op overwinningen en in 2009 op de BTCS-titel
b Bij Vertigo verwacht men in 2008 weer goede resultaten
K1 Roadster en Vertigo De K1 Roadster en Vertigo stonden niet van elkaar verwijderd. Bas Leinders continueert zijn FIA GT programma bij het team. Voor dit seizoen wordt een volledig nieuwe bolide opgebouwd verzekerde Bas, terwijl de K1 Roadster ook de aandacht trok van SRO/FIA-man Pascal Witmeur.
Het Brusselse Autosalon is van 17-27 januari geopend. Op autogebied zijn er wereldpremières van o.a. AMG met de Mercedes C63 Break, het Britse Invicta dat een 4-zitsversiue van de vermaarde S1 presenteert. Ook diverse andere fabrikanten waar onder Citroën en Lancia exposeren wereldpremières in het consumentensegment. Foto-Impressie Autosalon 2008
Het WK Team van RBM mag natuurlijk niet ontbreken
evenals de Peugeot 908 HDI FAP, winnaar van de Le Mans-series
Dit Dakar pronkstuk van Mitsubishi kan direct naar het musuem?
Is het nu een auto of motorfiets? Hij stond in ieder geval op het naburige Motosalon en heeft vier wielen.
SHOWTIME
De Groenen hadden zich dus bij SEAT verstopt? Het lijkt er wel op
De Charmante babes van Alfa en Fiat verstopten zich in ieder geval niet
Koopt U een Alfa?
Doe de Auto van het Jaar maar. Dat blijft genieten
DTM: Ralf Schumacher en Christien Klien testen voor Mercedes
Ralf Schumacher test nog deze week een DTM-auto voor Mercedes-Benz op het voormalige Grand Prix-circuit in het Portugese Estoril. Of daaruit ook mag worden opgemaakt dat de op één na succesvolste Duitse Formule 1-coureur in de historie van de autosport komend seizoen ook daadwerkelijk voor Mercedes-Benz in de toerwagenklasse uitkomt, is nog volledig open. De test was al een tijd geleden afgesproken tussen Ralf Schumacher en Mercedes-Benz-sportdirecteur Norbert Haug, zo verklaarde een zegsman van Mercedes-Benz tegenover de website van de DTM. In Oostenrijk wordt gemeld dat ook Christian Klien deze week een DTM-Mercedes mag testen, maar Mercedes-Benz wilde daarover desgevraagd geen mededeling doen, evenmin als over de andere vier rijders die naar verluidt eveneens deze week mogen gaan testen.
BMW Sauber F1 zit Ferrari en McLaren-Mercedes op de hielen. Met het nieuwe wapen; de F1.08 wil BMW Sauber inclusief coureurs Nick Heidfeld en Roberto Kubica in 2008 definitief de stap maken. Volg de onthulling van de nieuwe bolide op internet! Klik HIER voor de coverage van de BMW launch!
Grootste uitdager Ferrari en McLaren onthult bolide
BMW Sauber is het vierde team die haar nieuwe bolide voor het komende seizoen onthuld heeft. Na Ferrari, McLaren en Toyota presenteerde het Duitse team in BMW Welt te Munchen de F1.08. Dit is de derde auto sinds BMW het Zwitserse Sauber overnam, en gaat dit jaar voor grotere successen dan het afgelopen seizoen. Vanmiddag rijdt de nieuwe wagen een aantal rondjes op een speciaal aangelegde baan in de BMW Welt.
De grootste veranderingen ten opzichte van afgelopen seizoen zijn een lagere, drie-laagse voorvleugel en X-Wings achter de cockpit. Het team hoopt komend seizoen de gelouterde topteams het nog lastiger te kunnen maken. Na de diskwalificatie van McLaren uit het constructeurkampioenschap eindigde BMW afgelopen seizoen als tweede. "BMW heeft behoorlijk wat bereikt in de tweeënhalf jaar dat we het team hebben overgenomen", vertelde Mario Theissen. "We hebben twee sterke seizoenen gekend en opnieuw veel moeite in onze nieuwe bolide gestoken. De F1.08 bevat alles wat in de afgelopen twee jaar geleerd en ervaren hebben. Het zal een grote stap voorwaarts betekenen", zei Theissen vol vertrouwen.
Regerend Wereldkampioen F1 Kimi Raikkonen en Felipe Massa zijn het seizoen met de Ferrari F2008 welvarend begonnen. Het tweetal domineerde de testdag op het Spaanse circuit van Jerez de la Frontera, die met een natte start begon. De Spanjaard Pedro De La Rosa werd derde, en dat deed hij met de nieuwe MP4-23. Het nieuwe talent van McLaren, Heikki Kovalainen, kwam niet verder dan de vijfde tijd met eveneens het nieuwe wapen McLaren.
Sebastian Vettel zette een knappe prestatie neer. De jonge Toro Rosso piloot, die onlangs Duitsland de zege bezorgde in de ROC Nations Cup, zette een mooie vierde tijd op de tabellen. Zijn Franse teamgenoot Sebastien Bourdais werd zesde, voor de Williams van Nico Rosberg. Nelson Piquet Jr klokte de negende tijd met de Renault.
Ook de nieuwe Toyota's waren present op het Spaanse asfalt. Trullis opdracht hield in om zoveel mogelijk ronden af te leggen met de nieuwe TF108. Trulli deed het niet slecht met een achtste tijd. Glock bestuurde een gemodificeerde versie van de TF107 en werkte aan de nieuwe versnellingsbak en de standard ECU.
Vitantonio Liuzzi debuteerde als Force India testpiloot, en werkte in de interim burgundy-witte bolide een programma af met de nieuwe electronische 2008 middelen. Een elfde tijd werd zijn resultaat. James Rossiter kon slechts tien rondjes afwerken met de Super Aguri.
De rode vlag verscheen maar liefst acht keer op het circuit van Jerez. Vier op naam van deze boosdoeners; Massa, Vettel, Bourdais, Nakajima, terwijl Nelsinho Piquet en Timo Glock wisten tot twee keer toe de rode vlag ten tonele te brengen.
BMW Sauber, die vandaag in Munchen haar nieuwe bolide presenteerde, was samen met Honda de grote afwezige.
1. Raikkonen Ferrari (B) 1:19.846 59 *
2. Massa Ferrari (B) 1:20.123 42 *
3. de la Rosa McLaren-Mercedes (B) 1:20.548 54 *
4. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.732 40
5. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:20.936 48 *
6. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.997 47
7. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:21.143 47
8. Trulli Toyota (B) 1:21.314 84 *
9. Piquet Renault (B) 1:21.696 41
10. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:21.746 49
11. Liuzzi Force India-Ferrari (B) 1:23.035 44
12. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:23.134 42
13. Glock Toyota (B) 1:24.351 56
14. Rossiter Super Aguri-Honda (B) 1:34.862 10
Het BMW Sauber F1 Team onthulde in BMW Welt te Munchen de F1.08. Dit is het wapen dat de jacht moet openen op de wereldtitel in de hoogste tak van de autosport. De coureurs die dat doel moeten bewerkstelligen zijn Nick Heidfeld en Roberto Kubica.
Ralf Schumacher is werkloos, nu zijn F1 carrière in het slop zit. Maar de Duitser heeft de moed nog niet opgegeven om in een andere race klasse zijn loopbaan te verlengen. Schumacher test deze week bij AMG Mercedes een DTM C-klasse op het Portugese Estoril.
De inmiddels 32-jarige Schumacher, vorig jaar nog aan de bak bij het Toyota F1 team, lonkte al langer naar een DTM test. Mogelijk brengt deze test een positief vervolg voor Ralf Schumacher, maar vooralsnog betreft het een test zonder enige wederzijdse verplichtingen
Robert Kubica en Nick Heidfeld bij hun nieuwe BMW Sauber F1.08. Foto: BMW
Na Ferrari, McLaren en Toyoto heeft nu ook de Formule 1-renstal van BMW Sauber de nieuwe bolide voor het jaar 2008 gepresenteerd. De Duitse formatie showde de F1.08 vandaag in München.
Rijder Nick Heidfeld reed de nieuw ontwikkelde wagen naar binnen en maakte voor de liefhebbers een indoor-donut. Dinsdag zal de vierwieler voor het eerst gaan racen. Dat gebeurt op het asfalt van Valencia.
Lat hoog ,,We leggen de lat hoog, stelde BMW Motorsport-baas Mario Theissen vandaag. ,,We willen het gat met de topteams verkleinen. Ons doel dit jaar is om onze eerste zege in de Formule 1 te behalen.
Voorvleugel Nick Heidfeld en Robert Kubica zitten komend seizoen wederom achter het stuur van de BMW Sauber. Hun bolide krijgt een opvallende drietraps-voorvleugel. Volgens BMW zit er veel geavanceerde technologie in de nieuwe wagen en is de achterkant van de vierwieler erg slank.
De derde editie van de 24 Uur van Dubai resulteerde in een enorm succes voor Team Bleekemolen, dat met drie autos aan het evenement in de Verenigde Arabische Emiraten deelnam. Vader Michael Bleekemolen eindigde samen met zijn twee zoons Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen en oud F1 coureur Jan Lammers op de prachtige tweede plaats in het algemeen klassement, bij nagenoeg 90 gestarte autos. Met hun Porsche 997 GT3 Cup moesten de vier rijders in de lange-afstandsrace alleen de Australische winnaars in de krachtiger Porsche 997 GT3 RSR voor zich dulden. Het succes voor het team werd gecompleteerd door Hans Rutte, Ronald van de Laar, Hans Bos en Melvin de Groot, die met de BMW 130i van Team Bleekemolen een klassezege in de categorie A4 (tot 3 liter) behaalden.
Aanvankelijk zou Jeroen Bleekemolen zelfs in twee Porsches racen, want naast de auto van het eigen team was hij ook ingeschreven in de Porsche 997 GT3 RSR van het Oostenrijkse team Konrad Motorsport. Met deze auto behaalde hij in de slotfase van de spannende kwalificatietraining de derde startplaats, nadat hij eerder de auto van het Team Bleekemolen op de negende plaats had gekwalificeerd. Van een inzet tijdens de race voor het team van Franz Konrad kwam het echter voor Jeroen Bleekemolen niet, want de auto strandde al snel als gevolg van een defecte oliepomp en was daardoor vroegtijdig uit de wedstrijd.
Daarentegen reed de auto van Team Bleekemolen met het startnummer 11 vrijwel constant in de toptien in de race, die werd gekenmerkt door uitermate zware omstandigheden vanwege de gestaag neervallende regen in de avond en nacht. Naarmate andere deelnemers uitvielen of vanwege reparaties en problemen veel tijd verloren, reed de Porsche met de familie Bleekemolen en Jan Lammers aan boord sterk naar voren in het algemeen klassement. En dat terwijl van tevoren werd verwacht dat de Porsche RSR-uitvoeringen veel sneller zouden zijn dan de Porsche Cup-autos. Een slimme pitstopstrategie en de ervaring van de vier rijders zorgde er echter voor dat de auto uiteindelijk door Jan Lammers op de tweede plaats over de eindstreep werd gestuurd.
De tweede Porsche van het team, bestuurd door Hans Hugenholtz, Damien Köhler, Michel Mora en Jean-Marc Merlin, viel voortijdig uit, nadat het kwartet meerdere malen betrokken was geraakt bij aanrijdingen in het veld, hetgeen mede leidde tot een defecte koppeling.
Hans Rutte, Ronald van de Laar, Hans Bos en Melvin de Groot, die nog nooit eerder in een 24-uursrace uitkwamen, zorgden voor een fraai succes door in Dubai onder zware omstandigheden de klassezege in de categorie A4 te behalen met de BMW 130i van het Team Bleekemolen.
Michael Bleekemolen was uitermate tevreden met de behaalde resultaten: Natuurlijk is het voor mij als vader prachtig om met mijn beide zoons samen in één team te kunnen racen, dat komt niet zo vaak voor. We hebben allevier kunnen profiteren van onze ervaring, die onder deze omstandigheden uiterst waardevol bleek. De klasse-overwinning van ons BMW-team maakt het succes compleet. Jammer van de andere Porsche, maar de omstandigheden in de race waren ook wel bijzonder zwaar.
Deelname van Team Bleekemolen aan de 24 uursrace van Dubai wordt mede mogelijk gemaakt door de volgende sponsors: Dubal Aluminium, Geohumus, Khaled Juffali Co., Al Rajhi Bank, MediCas Incasso Juristen, Procurement Services, Icefield, Enotech, OTTO, Saker en onze vaste partners Pioneer, Eenzet, Actis, Coca Cola Zero & State of Art.
Mazda onthult vandaag op de NAIAS, de North American International Auto Show in Detroit, de vijfde concept car in de serie ontwerpen gebaseerd op het Nagare design, de nieuwe ontwerpfilosofie van Mazda onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker. Als jongste in de bekroonde en veel geprezen reeks Nagare ontwerpen viert de Furai concept car 40 jaar rotatiemotor en het erfgoed van de internationale motorsport met de, tot nu toe, meest karakteristieke interpretatie van de Nagare ontwerptaal. Mazda heeft bij de ontwikkeling van de Furai volop gebruik gemaakt van know-how opgedaan in de autosport. Aan de basis staat een Courage C65 chassis, dat zijn strepen heeft verdiend tijdens twee seizoenen LMP-2 endurance racen in de American Le Mans Series (ALMS).
Zo werkten de ontwerp- en R&D teams van Mazda nauw samen met Swift Engineering om de aërodynamische eigenschappen te verbeteren. Dankzij de bestaande relatie met Swift Engineering, die werd versterkt tijdens de ontwikkeling van het Mazda/Cosworth-aangedreven Champ Car Atlantic chassis, gebruikte het team complexe Computational Fluid Dynamics (CFD) software om diverse Nagare ontwerpelementen zo te tunen dat zij een hoog rendement te zien gaven. Kumho, de bandenontwikkelingspartner van Mazda voor de ALMS in 2006 en 2007, creëerde de speciale loopvlakprofielen die nodig zijn voor de banden van de Furai.
De Furai (spreek uit foe-rai, Japans voor geluid van de wind) is het type auto dat alleen afkomstig kan zijn van een bedrijf dat de Ziel van een Sportauto inbouwt in alle auto's die het bedrijf maakt, maar met een oog op de toekomst én het milieu door gebruik van ethanol (E100) van BP.
Elk weekend doen er in Noord-Amerika meer Mazdas en autos met Mazda motoren mee aan autoraces dan modellen van een willekeurig ander merk. De reden daarvoor is dat elke Mazda sedan, coupé en sportauto is ontwikkeld met de hoogst mogelijke dosis van het Mazda handelsmerk Zoom-Zoom, de echte Emotion of Motion.
Toch is Zoom-Zoom meer dan prestaties alleen. Het uiterlijk en de vormgeving van deze marketingfilosofie is het duidelijkst aanwezig in eerdere ontwerpen op Nagare-basis (spreek uit: na-ga-ree, Japans voor stroming en de belichaming van beweging), waaronder de Mazda Nagare concept, die in 2006 zijn primeur beleefde in Los Angeles, de Mazda Ryuga, die een jaar geleden voor het eerst in Detroit werd gepresenteerd, de Mazda Hakaze, die vorig jaar in Genève verscheen en de Mazda Taiki, de ster van de Tokyo Motor Show 2007.
Nagare is hoe toekomstige modellen van Mazda het Zoom-Zoom karakter duurzaam zullen voortzetten door hun sterke verwantschap met beweging ten toon te spreiden.
Fabrikanten presenteren in het algemeen hun ontwerpstudies, zonder ooit van plan te zijn om het gepresenteerde thema ook daadwerkelijk of in beperkte mate te gaan gebruiken. Mazda ziet dat anders: alle Nagare concepts, inclusief de Furai, zijn een stap in de richting voor toekomstig gebruik. Elke auto die Mazda verkoopt heeft de ziel van een sportauto doordat ook elke auto het dynamische karakter van Zoom-Zoom meekrijgt. Nagare is de manier waarop dit eerbetoon aan beweging wordt vertaald in het interieur en het exterieur van toekomstige modellen. Hier volgt functie vorm niet, maar worden beide aspecten samengevoegd.
Franz von Holzhausen, hoofd van de ontwerpafdeling van Mazda North American Operations (MNAO) en de man die het team leidde dat de Furai ontwierp, licht het idee achter de concept-car toe. "Wij zochten een manier om de afstand te overbruggen tussen Mazda Motorsports en onze seriegeproduceerde autos. De verwachtingen van weggebruikers en liefhebbers van autoraces liggen behoorlijk uiteen, dus met de Furai wilden we een gemeenschappelijke noemer vinden voor deze uiteenlopende interessegebieden.
"De Furai doet dit door opzettelijk de grenzen te laten vervagen die van oudsher de openbare weg van het circuit scheidden, vervolgt hij. Historisch gezien was er altijd een kloof tussen autos die alleen voor races werden gebruikt en modellen die op de gewone weg mogen rijden, meestal 'supercars' genoemd, die de echte racers op de openbare weg imiteren.
Circuitautos zijn vanwege hun wedstrijdachtergrond niet echt geschikt voor praktisch gebruik op de snelweg en mogen bovendien niet eens op de openbare weg rijden. Sommige supercars zijn bij gelegenheid op het circuit te vinden, maar het zijn in de eerste plaats auto's voor op de openbare weg, die niet optimaal zijn uitgerust voor racen. Met de Furai wilden we deze kloof overbruggen. Mazda heeft echter niet de intentie om met de Furai te gaan deelnemen aan races en evenmin is het een supercar die het bedrijf in de nabije toekomst wil gaan bouwen en op de markt brengen. Nee, de Furai is meer een designstudie die zich tussen die extremen beweegt. Zonder gehinderd te worden door de beperkingen die kenmerkend zijn voor serieproductie-modellen en gebruik makend van de vrijheid die een autosalon biedt, grijpt Mazda de gelegenheid aan om het Nagare designthema een stukje meer in de werkelijkheid te plaatsen.
In plaats van onderdelen en designelementen van raceautos te kopiëren in een normale personenauto, een beleid waar vaak voor wordt verkozen door fabrikanten van supercars, is Mazda bij dit project meteen met het echte werk begonnen: een Courage C65 chassis, dat zijn strepen heeft verdiend tijdens twee seizoenen LMP-2 endurance racen in de American Le Mans Series (ALMS). Met deze sportauto is succesvol geracet onder de vlag van Mazdaspeed Motorsports Development door B-K Motorsports in het seizoen 2005 en 2006. Coureurs Jamie Bach, Guy Cosmo, Elliott Forbes-Robinson en Raphael Matos stuurden de auto naar één overwinning en behaalden in totaal negen podiumplaatsen in vijftien ALMS evenementen. B-K stond beide jaren derde in de eindklassering; Bach en Cosmo waren co-Rookies of the Year in 2005.
Vooruitlopend op toekomstige wijzigingen in het reglement van de ALMS hebben wij een nieuwe gesloten cockpit gecreëerd, die geschikter zou zijn voor een toekomstig productiemodel, vertelt Von Holzhausen. Het belangrijkste element dat ongewijzigd is gebleven is de op de Renesis gebaseerde 450 pk R20B rotatiemotor met drie rotors, die de Furai ruim van Zoom-Zoom voorziet. De ultieme Mazda wordt naar onze opvatting aangedreven door een rotatiemotor; als bedrijf hebben wij niet de bedoeling van dat waardevolle element af te stappen. Als men mensen vraagt wat de allerbeste sportautos ter wereld waren wordt altijd de door een rotatiemotor aangedreven Mazda RX-7 genoemd. Het Furai concept is een keerpunt in het ontwikkelingsproces van Nagare. Terwijl de vier voorgaande concept cars zoekende waren naar verschillende manieren om de opkomende ontwerpfilosofie van Mazda vorm te geven en onderzoek te doen naar esthetische oplossingen, draait bij de Furai alles om functie, elke constructie, elk detail heeft functie. In wezen kwam het er bij het creatieve proces van de Furai op neer om de lucht over en door de carrosserie te leiden op een productieve, positieve manier. Om te bewijzen dat dit concept veel verder gaat dan statische aërodynamische analyses, werkten de ontwerp-, autosport- en R&D teams van Mazda samen om de Furai te bouwen als een rijdend laboratorium dat met een snelheid van 290 km per uur op aanvraag zijn functionele mogelijkheden laat zien. De basisverhoudingen van moderne raceautos zijn voor elke ontwerper een droom, bekent Von Holzhausen enthousiast. De Furai is nog geen 110 cm hoog, maar bijna 205 cm breed.
Hoewel de Furai een spectaculair krachtige uitstraling heeft, schuilt de ware schoonheid van het project en de waardevolste eigenschap van het echte testmodel in de details die Von Holzhausen en zijn team hebben verwerkt: · De carrosserie biedt veel ruimte voor belangrijke designelementen als koplampen met een agressieve uitstraling en de unieke vijfpuntige grille van Mazda. · De sierlijsten van de koplampen geleiden de lucht en dragen daarmee bij aan het beperken van de aërodynamische lift. · Hogedrukzones net boven de voorwielen worden ontlast met hetzelfde oogmerk. · Het luchtstroompakket vangt de lucht onder de voorzijde van de auto op en leidt deze de carrosserie in naar de radiateurs, die zorgen voor de motorkoeling. · Nagare structuren verwerkt in de zijpanelen zorgen voor luchttoevoer naar de achterremmen, de oliekoeler en de transmissiekoeler. · Een diffuser onder de auto, die aan de achterkant van de bestuurdersruimte begint op te lopen, helpt mee het luchtvolume aan te zuigen dat via de warmtewisselaars en motorruimte aan de achterzijde wegstroomt.
De ontwerp- en R&D teams van Mazda werkten nauw samen met Swift Engineering om de aërodynamische eigenschappen te verbeteren, waarbij ervoor werd gezorgd dat de Furai bij hoge snelheden stevig op de weg blijft. Dankzij de bestaande relatie met Swift Engineering, die werd versterkt tijdens de ontwikkeling van het Mazda/Cosworth-aangedreven Champ Car Atlantic chassis, gebruikte het team complexe Computational Fluid Dynamics (CFD) software om diverse Nagare ontwerpelementen zo te tunen dat zij een hoog rendement te zien gaven. Drag, downforce, lift en overwegingen van algemeen esthetische aard waren allemaal uiterst belangrijk.
De Courage koolstof-composiet kuip, die nagenoeg geheel is overgenomen voor de nieuwe Furai, komt rechtstreeks van het racecircuit, inclusief de bestuurdersstoel aan de rechterkant. In plaats van het Spartaanse interieur, dat zo typerend is voor race auto's, is deze cockpit afgewerkt met comfortabele, maar nog altijd uiterst functionele oppervlakken. In het stuur zijn een elektronisch display en shift paddles verwerkt.
In een oorspronkelijk racechassis zit de passagiersstoel vol elektronica. Voor de Furai zijn deze componenten dan ook elders ondergebracht om voldoende plaats te maken voor twee inzittenden. De koepel is wat breder dan de oorspronkelijke cockpit, waardoor voldoende hoofd- en schouderruimte is verkregen en er behoorlijk zicht op de weg is. Portieren met vlinderscharnieren vormen een handige ingang naar binnen. In dit geval heeft het ontwerpteam zich laten leiden door een benadering die tijdens jarenlange endurance racing zeer effectief is gebleken.
Een ding dat we geleerd hebben van CFD studies is dat we niet veel achtervleugel nodig hebben om de downforce te compenseren, die wordt veroorzaakt door de splitter aan de voorzijde en de Nagare kenmerken die wij in de carrosserie hebben ingebouwd meent Von Holzhausen. Lucht voor de verbranding wordt aangevoerd door een aanpassing van de zogenaamde Turbo Tongue luchthapper, een voorziening die Swift tien jaar geleden ontwikkelde voor gebruik in de Indy Cars. Deze steekt net iets boven het omringende dakoppervlak uit om schone lucht op te vangen boven de luchtstroom. Ons uiteindelijke ontwerp werkt zo goed dat wij gezamenlijk met Swift hierop patent hebben aangevraagd. Natuurlijk is het meegenomen dat het ook werkelijk een kunstwerk is en dat moesten we in het ontwerp integreren.
De Aria Group gevestigd in Irvine, Californië was verantwoordelijk voor het maken van nieuwe composiet panelen in het Courage chassis, in samenwerking met het eigen in-house constructieteam van Mazda North American Operations. De donkermatte afwerking met rode en oranje accenten roept herinneringen op aan de uitmonstering van de legendarische 787B van Mazda, toen deze in 1991 de 24 Uurs Race van Le Mans won, waarmee Mazda het eerste en nog steeds enige Japanse bedrijf is dat ooit deze endurance klassieker gewonnen heeft. De Furai onderzoekt niet alleen toekomstige ontwerpmogelijkheden, het durft ook tests met alternatieve brandstoffen aan. Overeenkomstig de onlangs aangekondigde Duurzame Zoom-Zoom initiatieven van Mazda en het feit dat men bij diverse races niet langer op benzine kan rijden, is de krachtbron met drie rotors van de Furai zodanig getuned dat deze uitstekend kan rijden op 100 % ethanol (ethyl alcohol). Mengsels van benzine en alcohol bekend als E10 (90 % benzine en 10 % bioalcohol) en E85 (dat 85 % bioalcohol bevat) zijn al een aantal jaren in ruime mate beschikbaar voor het wegverkeer. Door de benzine helemaal weg te laten, maakt E100 ons onafhankelijk van olie-import en verbetert de uitlaatemissie van de Furai tot een niveau dat zelden wordt gehaald door een auto met een dergelijk vermogen.
John Doonan, manager van het ontwikkelingsteam autosport van Mazda, verklaart de gedachte achter het gebruik van alternatieve brandstof voor de Furai, Eén van onze belangrijkste technische partners in onze race activiteiten, BP, heeft het gebruik van E100 voor ons een stuk makkelijker gemaakt. In 2007 eiste ALMS gebruik van E10. E100 is op dit moment de enige aanvaarde brandstof in de Indy Racing League, dus maken we met deze toepassing plannen voor de toekomst om ervaring op te doen en om het milieuvriendelijke gezicht van Mazda te verbeteren. BP vaart duidelijk een groene koers in de markt, en Mazda is van plan om zijn Zoom-Zoom reputatie duurzaam te maken, zowel op de weg als op het circuit. Hoewel de rotatiemotor van Mazda al heeft bewezen dat hij gemakkelijk aangepast kan worden voor gebruik van diverse alternatieve brandstoffen (er is ook veel onderzoek gedaan naar gebruik van waterstof), is dit de eerste keer dat de motor is ontworpen voor gebruik van E100.
In een samenwerkingsverband met BP is de Furai speciaal getuned om te lopen op E100, of 100% ethanol. Dit is de eerste ervaring die Mazda opdoet met ethanol brandstof in een racemotor met drie rotors en de resultaten hebben overtuigend aangetoond dat, wederom, de Mazda rotatiemotor uniek is in zijn mogelijkheden om goed te lopen op diverse brandstoffen.
Ethanol wordt gemaakt van graansoorten zoals maïs, tarwe en soja. Maïs, het belangrijkste basismateriaal, wordt omgezet in ethanol in een droog of een nat maalproces, en kan gemaakt worden van een grote aantal cellulosehoudende biomassa grondstoffen, waaronder plantenafval van de landbouw (maïsstro, graanstro, suikerriet), plantaardig afval van industriële processen (zaagsel, papierpulp) en energiegewassen die specifiek voor brandstofproductie worden verbouwd, zoals switchgrass (Panicum Virgatum).
Maar de Furai heeft het Mazda-team de werkelijke waarde van teamwork en onmisbare partners laten zien: · Racing Beat werkte onafgebroken aan de ontwikkeling van de enige rotatiemotor met drie rotors die voldoet aan de E100 energieprestatienorm. · Mothers Waxes and Polishes levert een uitgebreide reeks soorten was, polijstpasta's en cleaners, zodat de auto er steeds op ieder moment optimaal uitziet. · Samen met Liferacing ontwikkelde AER een paddle-shift mechanisme met zes versnellingen. · Brembo werkte samen met het Mazda team om te zorgen dat de remmen net zo effectief waren op de Furai als op de wedstrijdversies. · Sachs en Eibach werkten samen om een agressief maar instelbaar schokdemper- en veerpakket samen te stellen. · Nippon Paint leverde de verbazingwekkende drie-laags lak. · Castrol levert alle high-performance smeermiddelen. · De bandenontwikkelingspartner van Mazda voor de ALMS in 2006 en 2007, Kumho, creëerde de speciale loopvlakprofielen die nodig zijn voor de banden van de Furai. · De velgen zijn van partner BBS en hebben 14 spaken met aluminium centerlocks. · Veiligheidsgordels komen van Sparco Motor Sports. · Data acquisitie en aandrijving controllers worden vervaardigd en getuned door MoTeC, één van de wereldleiders op het gebied van race-elektronica.
Tiago Monteiro zet eerste stap richting zitje in Superleague Formula
PORTO - Fans van FC Porto zagen hun 750 pk krachtige raceauto worden onthuld in Estádio do Dragão door een groep van jonge spelers. Deze bolide neemt het eind augustus op tegen andere voetbalclubs, waaronder PSV en Anderlecht. Ex-F1-coureur Tiago Monteiro en World Series by Renault-winnaar Alvaro Parente kwamen de auto van dichtbij bekijken.
Naast de twee grootste autosportsterren van Portugal waren ook de rijders Pedro Matos Chaves, Ni Amorim, Tiago Petiz, Armindo Araújo, Miguel Ramalho en Rui Martins aanwezig. "Ik denk dat het een goed concept is", denkt Tiago Monteiro. "Om autosport met voetbal te combineren kan alleen maar succes hebben omdat zoveel fans bij elkaar gebracht worden."
"Ik ben een professionele coureur en ik vind dit kampioenschap interessant. Ik heb voor 2008 een contract bij SEAT in het World Touring Car Championship (WTCC), maar je weet maar nooit. Wellicht is het iets voor mij", aldus Monteiro.
Team West-Tec gaat de auto van FC Porto op het technische vlak ondersteunen. Het team won afgelopen seizoen de titel in de Spaanse Formule 3.
Cobra Racing Scuderia stelde op de Autosport Show in het Verenigd Koninkrijk zijn bolides voor aan het grote publiek. Een rood-wit-blauwe livery is terug te vinden op elke bolide van het team; zowel in FIA-GT, Brits GT als het Britse Formule Renault 2.0 kampioenschap.
Teambaas Chris Niarchos wist heel wat belangrijke sponsoren aan te trekken voor zijn team. Zo strikte hij ondermeer BSkyB (Sky TV), Grand Prix Racewear (GPR), Alpinestars, Giorgio, Fast Wax, Creative Print Group, Performance Friction, PPG en Autosmart.
Het team zal twee GT2 Ferrari's inzetten in het FIA-GT kampioenschap, met op de ene volbloed Kirkaldy/Bell en op de andere Niarchos/Mullen. Alle vier couruers hebben reeds bewezen dat ze overweg kunnen met een Ferrari, echter is het voor CR Scuderia het 'debuutjaar' in FIA-GT.
Ook zal het team een programma afwerken in het Britse GT kampioenschap, wat als het ware een traditie is geworden voor Cobra Racing.
Niarchos, Kirkaldy en Mullen zijn allen al eindoverwinnaar geweest van het kampioenschap in de afgelopen seizoenen, en ook de teamleden van CRS speelden daarbij een belangrijke rol. De concurrentie in het Britse GT is enorm, het team zal dan ook binnenkort haar piloten bekendmaken.
First Motorsport en haar coureurs kunnen terug kijken op een zware 24H of Dubai. Het evenement werd geteisterd door wisselende omstandigheden. In het normaal gesproken zonnige Dubai moest de equipe opgeven nadat de Porsche op een spekglad circuit van de baan zeilde en in de muur belandde. Het betekende direct opgave voor nummer 8 bolide. Niels Lagragne blikt terug op de race.
Net op het moment dat Niels Lagrange het stuur ruilde met Jean-Charles Perrin voor het starten van zijn tweede stint, werd het anders met zonovergoten Dubai getransformeerd tot aqualand. Door de plotselinge hevige regenval kwamen alle teams binnen om regenbanden te monteren. Tot overmaat van ramp waren er geen regenbanden beschikbaar en moesten uitgesneden slicks als schoeisel dienen. Niels, die nog niet zo veel ervaring heeft in de regen met de Porsche, vertrok met goede moed aan zijn tweede stint. Na enkele ronden kwam hij echter binnen en besloot wijselijk om het stuur over te laten aan Thierry Blaise die in stand-by stond.
Lagrange: Het was voor mij een echte hel. Tijdens die paar ronden heb ik drie spins gemaakt, gelukkig zonder veel erg. Voor mij was het duidelijk. In dergelijke omstandigheden verder rijden op deze banden was om problemen vragen. Gezien ik niet over voldoende ervaring beschik om in de regen met de Porsche te rijden wilde ik op safe spelen en het team niet in gevaar brengen. Het was op dat moment een moeilijke beslissing, maar ik nam ze echt in functie van het team.
De Dubai Autodrome werd in een mum van tijd herschapen in een echte schaatspiste. Een mix van fijn woestijnzand en regen zorgde voor een erg gladde ondergrond, die bijna niet te berijden was. Ook het feit dat er zo goed als geen afwatering is op het circuit, maakte het geheel nog des te moeilijker.
Na een half uur sloeg het noodlot toe voor Thierry Blaise bij het uitkomen van de laatste rechtse naar de rechte lijn. Bij het uitaccelereren kreeg de wagen opeens te maken met zwaar overstuur die hij niet meer kon corrigeren. De wagen ging rond en smakte met de achterkant tegen de muur. Gelukkig voor rijder Blaise zonder verwondingen, al kwam de klap voor de Porsche 996 GT3 hard aan. De klap was zo hevig dat de zoveelste code 60 weer werd uitgeroepen. De wagen werd onmiddellijk afgesleept naar de box waar de eerste diagnose zeer negatief klonk. De ophanging was op drie plaatsen gebroken. Exit wagen nr8 in de 24h of Dubai.
Uiteraard is dit voor het team van First Motorsport een tegenslag, maar een nog grotere teleurstelling voor de jonge Niels Lagrange die opnieuw een prachtige wedstrijd wist te rijden. Voor GL-Racing vzw (Geert Lagrange Racing vzw) is het nu up to the Belcar 2008
Voetbalclub PSV showt haar 750 PK sterke Formule-racer
BIRMINGHAM - Op de Autosport International Show in Birmingham showt PSV dit weekend haar 750 pk krachtige op F1 lijkende bolide aan het Britse publiek. De Nederlandse voetbalclub rijdt eind augustus haar eerste race van de Superleague Formula op het circuit van Donington Park in Groot-Brittannië.
Naast het Braziliaanse Flamengo, van wie de auto ook werd tentoongesteld, doen ook AC Milan, Borussia Dortmund, Olympiacos, RSC Anderlecht, FC Basel en Galatasaray SK mee aan het unieke kampioenschap. Binnenkort wordt de tweede Braziliaanse club aangekondigd en de tweede Britse team volgt spoedig daarna.
Superleague Formula is ook in gesprek met clubs uit Spanje, Frankrijk, Mexico, Korea, Portugal en de Verenigde Arabische Emiraten. "De onderhandelingen zijn gaande om de laatste drie plaatsen in te vullen. Een tweede Britse club volgt in elk geval voordat we de eerste keer de baan oprijden", aldus CEO Alex Andreu.