Cobra Racing Scuderia stelde op de Autosport Show in het Verenigd Koninkrijk zijn bolides voor aan het grote publiek. Een rood-wit-blauwe livery is terug te vinden op elke bolide van het team; zowel in FIA-GT, Brits GT als het Britse Formule Renault 2.0 kampioenschap.
Teambaas Chris Niarchos wist heel wat belangrijke sponsoren aan te trekken voor zijn team. Zo strikte hij ondermeer BSkyB (Sky TV), Grand Prix Racewear (GPR), Alpinestars, Giorgio, Fast Wax, Creative Print Group, Performance Friction, PPG en Autosmart.
Het team zal twee GT2 Ferrari's inzetten in het FIA-GT kampioenschap, met op de ene volbloed Kirkaldy/Bell en op de andere Niarchos/Mullen. Alle vier couruers hebben reeds bewezen dat ze overweg kunnen met een Ferrari, echter is het voor CR Scuderia het 'debuutjaar' in FIA-GT.
Ook zal het team een programma afwerken in het Britse GT kampioenschap, wat als het ware een traditie is geworden voor Cobra Racing.
Niarchos, Kirkaldy en Mullen zijn allen al eindoverwinnaar geweest van het kampioenschap in de afgelopen seizoenen, en ook de teamleden van CRS speelden daarbij een belangrijke rol. De concurrentie in het Britse GT is enorm, het team zal dan ook binnenkort haar piloten bekendmaken.
First Motorsport en haar coureurs kunnen terug kijken op een zware 24H of Dubai. Het evenement werd geteisterd door wisselende omstandigheden. In het normaal gesproken zonnige Dubai moest de equipe opgeven nadat de Porsche op een spekglad circuit van de baan zeilde en in de muur belandde. Het betekende direct opgave voor nummer 8 bolide. Niels Lagragne blikt terug op de race.
Net op het moment dat Niels Lagrange het stuur ruilde met Jean-Charles Perrin voor het starten van zijn tweede stint, werd het anders met zonovergoten Dubai getransformeerd tot aqualand. Door de plotselinge hevige regenval kwamen alle teams binnen om regenbanden te monteren. Tot overmaat van ramp waren er geen regenbanden beschikbaar en moesten uitgesneden slicks als schoeisel dienen. Niels, die nog niet zo veel ervaring heeft in de regen met de Porsche, vertrok met goede moed aan zijn tweede stint. Na enkele ronden kwam hij echter binnen en besloot wijselijk om het stuur over te laten aan Thierry Blaise die in stand-by stond.
Lagrange: Het was voor mij een echte hel. Tijdens die paar ronden heb ik drie spins gemaakt, gelukkig zonder veel erg. Voor mij was het duidelijk. In dergelijke omstandigheden verder rijden op deze banden was om problemen vragen. Gezien ik niet over voldoende ervaring beschik om in de regen met de Porsche te rijden wilde ik op safe spelen en het team niet in gevaar brengen. Het was op dat moment een moeilijke beslissing, maar ik nam ze echt in functie van het team.
De Dubai Autodrome werd in een mum van tijd herschapen in een echte schaatspiste. Een mix van fijn woestijnzand en regen zorgde voor een erg gladde ondergrond, die bijna niet te berijden was. Ook het feit dat er zo goed als geen afwatering is op het circuit, maakte het geheel nog des te moeilijker.
Na een half uur sloeg het noodlot toe voor Thierry Blaise bij het uitkomen van de laatste rechtse naar de rechte lijn. Bij het uitaccelereren kreeg de wagen opeens te maken met zwaar overstuur die hij niet meer kon corrigeren. De wagen ging rond en smakte met de achterkant tegen de muur. Gelukkig voor rijder Blaise zonder verwondingen, al kwam de klap voor de Porsche 996 GT3 hard aan. De klap was zo hevig dat de zoveelste code 60 weer werd uitgeroepen. De wagen werd onmiddellijk afgesleept naar de box waar de eerste diagnose zeer negatief klonk. De ophanging was op drie plaatsen gebroken. Exit wagen nr8 in de 24h of Dubai.
Uiteraard is dit voor het team van First Motorsport een tegenslag, maar een nog grotere teleurstelling voor de jonge Niels Lagrange die opnieuw een prachtige wedstrijd wist te rijden. Voor GL-Racing vzw (Geert Lagrange Racing vzw) is het nu up to the Belcar 2008
Voetbalclub PSV showt haar 750 PK sterke Formule-racer
BIRMINGHAM - Op de Autosport International Show in Birmingham showt PSV dit weekend haar 750 pk krachtige op F1 lijkende bolide aan het Britse publiek. De Nederlandse voetbalclub rijdt eind augustus haar eerste race van de Superleague Formula op het circuit van Donington Park in Groot-Brittannië.
Naast het Braziliaanse Flamengo, van wie de auto ook werd tentoongesteld, doen ook AC Milan, Borussia Dortmund, Olympiacos, RSC Anderlecht, FC Basel en Galatasaray SK mee aan het unieke kampioenschap. Binnenkort wordt de tweede Braziliaanse club aangekondigd en de tweede Britse team volgt spoedig daarna.
Superleague Formula is ook in gesprek met clubs uit Spanje, Frankrijk, Mexico, Korea, Portugal en de Verenigde Arabische Emiraten. "De onderhandelingen zijn gaande om de laatste drie plaatsen in te vullen. Een tweede Britse club volgt in elk geval voordat we de eerste keer de baan oprijden", aldus CEO Alex Andreu.
Ondanks hun verbeten jacht hebben de Nederlandse Porsche van Bleekemolen RacePlanet met oud F1 coureur Jan Lammers en de familie Bleekemolen de zege moeten laten aan de VIP Pet Foods-Porsche. Het Australische team reed de Porsche 997 FIA GT3 RSR met Tony Quinn, Klark Quinn, Craig Baird en Jonathan Webb aan het stuur naar de overwinning in de derde editie van de TOYO TIRES 24H of Dubai. De Belgische equipe van Delahaye Renault Belgium kende een ijzersterke race. Het vijftal Bas Leinders, Stéphane Lemeret, Gregory Franchi, Vincent Vosse en Frédéric Bouvy hielden met de Renault Mégane Trophy de druk op de ketel en besloten met een knappe derde plaats.
In een wedstrijd die werd gekenmerkt door sterk wisselende weersomstandigheden met vele regenbuien gedurende de nacht zorgden de in totaal 87 gestarte équipes voor volop spektakel. Voor de deelnemers was het vanwege de overvloedige regenval echter bepaald niet eenvoudig. De tweede plaats in de 24-uursrace op het 5,4 kilometer lange Dubai Autodrome was voor de Porsche 997 GT3 Cup van het Nederlandse team Bleekemolens Race Planet (Michael Bleekemolen, Jeroen Bleekemolen, Sebastiaan Bleekemolen en Jan Lammers). Zij wisten in een uitermate spannende slotfase het vijftal kanjers van Delahaye Renault Belgium met de Renault Mégane Trophy voor te blijven.
Van tevoren werd al verwacht dat het weer een belangrijke rol zou kunnen spelen in de uitkomst van de wedstrijd, want de waarschijnlijkheid van regen tijdens de race was relatief hoog. In de beginfase bleef het nog droog, maar na zon zeven uur in de wedstrijd vielen de eerste druppels en niet lang daarna kwam de eerste van een flink aantal forse regenbuien naar beneden, die gedurende de nachtelijke uren hun invloed op het wedstrijdverloop hadden. Diverse malen moest de wedstrijdleiding gebruik maken van de zogeheten Code 60-regeling (maximumsnelheid van 60 km/u voor alle deelnemers op het circuit) wanneer er gestrande autos op gevaarlijke plaatsen stonden of wanneer het zicht en de rijomstandigheden te slecht waren om de race op normale snelheid voort te zetten.
Het drukke verkeer op de baan, met bijna 90 autos op het 5,4 kilometer lange circuit, maakte het er voor de deelnemers ook niet eenvoudiger op en al in de avonduren was voor al van mogelijke kanshebbers de wedstrijd ten einde. De eerste uitvaller was het team van Konrad Motorsport (Porsche 997 RSR, Wolfgang Kaufmann, Franz Konrad, Michael Schrey en Jeroen Bleekemolen) als gevolg van een defecte oliepomp. Later moesten onder andere ook de Proton Competition-Porsche 997 GT3 RSR (Lars Erik Nielsen, Allan Simonsen, Richard Westbrook en Christian Ried) alsmede de Prospeed Competition-Porsche 996 GT3 RS (Rudi Penders, Franz Lamot, Markus Palttala en Mikael Forsten) de strijd staken.
Nadat een aantal kanshebbers was uitgevallen en andere snelle teams vanwege technische problemen waren teruggevallen, kon het team VIP Pet Foods in het zesde uur van de race de leiding in de wedstrijd overnemen. Een dag eerder al had het team in de slotfase van de spannende kwalificatietraining de pole-position voor zich opgeëist. In de wedstrijd reed het viertal in de zwart-gele Porsche met het startnummer 39 vervolgens onbedreigd de overwinning naar huis. Daarmee won het team ook de klasse A6 (tot 4000 cc).
Spannend was de strijd om de tweede plaats tussen de Bleekemolens Race Planet-Porsche en de Delahaye-Renault Belgium-Renault. Een afwijkende pitstopstrategie bracht de autos dicht bij elkaar, maar uiteindelijk had vader Michael Bleekemolen met zijn beide zoons Sebastiaan en Jeroen Bleekemolen en oud-Le Mans-winnaar Jan Lammers de overhand. Het succes van Bleekemolen werd gecompleteerd door de klasse-overwinning van Hans Rutte, Ronald van de Laar, Hans Bos en Melvin de Groot met de BMW 130i van het team in de categorie A4 (tot 3000 cc). Het Belgische Renault-team won de klasse SP1 (silhouet-autos).
De zege in de klasse A5 (tot 3.500 cc) ging naar de BMW Z4 Coupé van het Duitse team ORMS Racing met Franz Engstler, Stefan Neuberger en Marko Hartung voor de BMW Compact GTR van het Nederlandse team Motors TV (Peter van der Kolk, Richard van den Berg, Elmar Grimm en Cor Euser), die in de laatste minuten nog het Oostenrijkse Duller Motorsport-team wisten te verslaan. Dat team, dat de afgelopen twee jaren in Dubai wist te winnen, eindigde nu met Dieter Quester, Philipp Peter, Stefano Zonca en Andrea Bellichi met de BMW M3 E46 op de derde plaats in de klasse en de elfde plaats in het algemeen klassement.
Best geklasseerde diesel-auto in de TOYO TIRES 24H of Dubai was de BMW 120d van het team Schubert Motorsport (Heinz Schmersal, Stian Sorlie, Jörg Viebahn, Claudia Hürtgen). De overige klassewinnaars: A1 (tot 1600 cc): Rhinos Leipert Motorsport, Ford Fiesta ST, Marcel Leipert, Gontari Pavel, Mareks Stalcemanis, Oleksander Danylchenko. A2 (tot 2000 cc): Maeder Motorsport, Honda S2000, Andreas Mäder, Reinhold Renger, Harald Jacksties, Reiner Schönauer, Friedhelm Mihm. SP2 (exceptional cars): Kaleji Motorsport, Ferrari 430 GTC, John Sinders, Joe Macari, Adrian Newey, Robert Wilson.
Veel aandacht was er voor de racepremière van de Audi CR-8, de raceversie van de Audi R8 sportwagen, die op initiatief van race-organisator Creventic BV werd ontwikkeld en ingezet. De TOYO TIRES 24H of Dubai vormden tevens de eerste wedstrijd van de nieuwe 24H SERIES, een eigen kampioenschap van vier 24-uursraces, dat in 2008 voor de eerste maal wordt georganiseerd.
Ze waren de snelste in de tijdtraining en leidden vanaf het zesde wedstrijduur in de race. Vervolgens reed het Australische team VIP Pet Foods (Tony Quinn, Klark Quinn, Craig Baird en Jonathan Webb) met de Porsche 997 GT3 RSR de overwinning naar huis in de derde editie van de TOYO TIRES 24H of Dubai. In een wedstrijd die werd gekenmerkt door sterk wisselende weersomstandigheden met vele regenbuien gedurende de nacht zorgden de in totaal 87 gestarte équipes voor volop spektakel. Voor de deelnemers was het vanwege de overvloedige regenval echter bepaald niet eenvoudig. De tweede plaats in de 24-uursrace op het 5,4 kilometer lange Dubai Autodrome was voor de Porsche 997 GT3 Cup van het Nederlandse team Bleekemolens Race Planet (Michael Bleekemolen, Jeroen Bleekemolen, Sebastiaan Bleekemolen en Jan Lammers). Dit kwartet wist in een uitermate spannende slotfase het vijftal van Delahaye Renault Belgium, Bas Leinders, Stéphane Lemeret, Gregory Franchi, Vincent Vosse en Frédéric Bouvy met de Renault Mégane Trophy voor te blijven.
Van tevoren werd al verwacht dat het weer een belangrijke rol zou kunnen spelen in de uitkomst van de wedstrijd, want de waarschijnlijkheid van regen tijdens de race was relatief hoog. In de beginfase bleef het nog droog, maar na zon zeven uur in de wedstrijd vielen de eerste druppels en niet lang daarna kwam de eerste van een flink aantal forse regenbuien naar beneden, die gedurende de nachtelijke uren hun invloed op het wedstrijdverloop hadden. Diverse malen moest de wedstrijdleiding gebruik maken van de zogeheten Code 60-regeling (maximumsnelheid van 60 km/u voor alle deelnemers op het circuit) wanneer er gestrande autos op gevaarlijke plaatsen stonden of wanneer het zicht en de rijomstandigheden te slecht waren om de race op normale snelheid voort te zetten.
Het drukke verkeer op de baan, met bijna 90 autos op het 5,4 kilometer lange circuit, maakte het er voor de deelnemers ook niet eenvoudiger op en al in de avonduren was voor al van mogelijke kanshebbers de wedstrijd ten einde. De eerste uitvaller was het team van Konrad Motorsport (Porsche 997 RSR, Wolfgang Kaufmann, Franz Konrad, Michael Schrey en Jeroen Bleekemolen) als gevolg van een defecte oliepomp. Later moesten onder andere ook de Proton Competition-Porsche 997 GT3 RSR (Lars Erik Nielsen, Allan Simonsen, Richard Westbrook en Christian Ried) alsmede de Prospeed Competition-Porsche 996 GT3 RS (Rudi Penders, Franz Lamot, Markus Palttala en Mikael Forsten) de strijd staken.
Nadat een aantal kanshebbers was uitgevallen en andere snelle teams vanwege technische problemen waren teruggevallen, kon het team VIP Pet Foods in het zesde uur van de race de leiding in de wedstrijd overnemen. Een dag eerder al had het team in de slotfase van de spannende kwalificatietraining de pole-position voor zich opgeëist. In de wedstrijd reed het viertal in de zwart-gele Porsche met het startnummer 39 vervolgens onbedreigd de overwinning naar huis. Daarmee won het team ook de klasse A6 (tot 4000 cc). Spannend was de strijd om de tweede plaats tussen de Bleekemolens Race Planet-Porsche en de Delahaye-Renault Belgium-Renault. Een afwijkende pitstopstrategie bracht de autos dicht bij elkaar, maar uiteindelijk had vader Michael Bleekemolen met zijn beide zoons Sebastiaan en Jeroen Bleekemolen en oud-Le Mans-winnaar Jan Lammers de overhand. Het succes van Bleekemolen werd gecompleteerd door de klasse-overwinning van Hans Rutte, Ronald van de Laar, Hans Bos en Melvin de Groot met de BMW 130i van het team in de categorie A4 (tot 3000 cc). In deze klasse leek Bas Koeten Racing met de speciaal gebouwde BMW Z3 Coupé lange tijd op weg naar de overwinning, maar dit team strandde op zaterdagochtend nadat de auto van de baan was geraakt. Het Belgische Renault-team won de klasse SP1 (silhouet-autos).
De zege in de klasse A5 (tot 3.500 cc) ging naar de BMW Z4 Coupé van het Duitse team ORMS Racing met Franz Engstler, Stefan Neuberger en Marko Hartung voor de BMW Compact GTR van het Nederlandse team Motors TV (Peter van der Kolk, Richard van den Berg, Elmar Grimm en Cor Euser), die in de laatste minuten nog het Oostenrijkse Duller Motorsport-team wisten te verslaan. Dat team, dat de afgelopen twee jaren in Dubai wist te winnen, eindigde nu met Dieter Quester, Philipp Peter, Stefano Zonca en Andrea Bellichi met de BMW M3 E46 op de derde plaats in de klasse en de elfde plaats in het algemeen klassement.
Best geklasseerde diesel-auto in de TOYO TIRES 24H of Dubai was de BMW 120d van het team Schubert Motorsport (Heinz Schmersal, Stian Sorlie, Jörg Viebahn, Claudia Hürtgen). De overige klassewinnaars: A1 (tot 1600 cc): Rhinos Leipert Motorsport, Ford Fiesta ST, Marcel Leipert, Gontari Pavel, Mareks Stalcemanis, Oleksander Danylchenko. A2 (tot 2000 cc): Maeder Motorsport, Honda S2000, Andreas Mäder, Reinhold Renger, Harald Jacksties, Reiner Schönauer, Friedhelm Mihm. SP2 (exceptional cars): Kaleji Motorsport, Ferrari 430 GTC, John Sinders, Joe Macari, Adrian Newey, Robert Wilson.
Veel aandacht was er voor de racepremière van de Audi CR-8, de raceversie van de Audi R8 sportwagen, die op initiatief van race-organisator Creventic BV werd ontwikkeld en ingezet. De TOYO TIRES 24H of Dubai vormden tevens de eerste wedstrijd van de nieuwe 24H SERIES, een eigen kampioenschap van vier 24-uursraces, dat in 2008 voor de eerste maal wordt georganiseerd.
Citaten:
Tony Quinn (1e plaats, VIP Pet Foods-Porsche 997 GT3 RSR): We hadden niet verwacht dat we zon resultaat zouden kunnen behalen, maar na de kwalificatie wisten we, dat we hier snel waren. Wij waren goed voorbereid op de regen dankzij de deelname aan andere races in Europa. Of we ook aan de overige races van de 24H SERIES deelnemen, hangt ervan af, hoeveel dierenvoer wij kunnen verkopen. De basis is er in ieder geval!
Michael Bleekemolen (2e plaats, Bleekemolens Race Planet-Porsche 997 GT3 Cup): Dankzij constant rijden en het benzineverbruik in de gaten houden hebben we hier zon goed resultaat behaald. Natuurlijk hebben we allevier veel ervaring, die hier waardevol bleek. Voor mij als vader was het prachtig om naast Jan Lammers met mijn beide zoons te kunnen racen.
Frédéric Bouvy (3e plaats, Delahaye-Renault Belgium Renault Mégane Trophy): We vormden samen een zeer goed team in deze moeilijke race. Nadat we met onze ene auto problemen hadden toen de dynamo defect raakte, besloten we, ons op de andere auto te richten, en met succes.
Sterk wisselende weersomstandigheden bepalen het beeld bij de derde editie van de TOYO TIRES 24H of Dubai. Na zeven uur in de wedstrijd zette voor de eerste maal lichte regen in, maar korte tijd later stroomde het hemelwater met bakken naar beneden. Omdat het in Dubai al maandenlang niet geregend had, werd de baan spiegelglad, hetgeen het voor de deelnemers uitermate lastig maakte. Meerdere malen moest de wedstrijdleiding gebruik maken van de Code 60-regeling (maximum snelheid 60 km/u voor alle deelnemers), nadat er diverse rijders van de baan waren geraakt. In de vroege uren van de zaterdagochtend rijdt de Porsche 997 GT3 RSR van het Australische team VIP Pet Foods aan de leiding (Tony Quinn, Klark Quinn, Craig Baird, Jonathan Webb), gevolgd door de Porsche 911 GT3 Cup van Bleekemolens Race Planet (Michael Bleekemolen, Sebastiaan Bleekemolen, Jeroen Bleekemolen en Jan Lammers).
Regen is in Dubai een vrij ongebruikelijk fenomeen, en zeker in de hoeveelheden waarmee het tijdens de TOYO TIRES 24H of Dubai naar beneden kwam. Volgens informatie van lokale bewoners viel er in april vorig jaar voor de laatste keer enige regen van betekenis op het Dubai Autodrome. De vele stof, zand, olie en rubber op de baan maakten het asfalt in combinatie met de regen spiegelglad. Dat leidde er vervolgens weer toe dat diverse deelnemers van de baan raakten. De gevolgen bleven beperkt tot materiële schade, maar voor vele rijders was het rijden in de regen, en dan ook nog in het donker, wel een heel spannende nieuwe ervaring. Rond één uur in de nacht kwam er opnieuw een hoosbui naar beneden, terwijl het asfalt de enorme hoeveelheden regen nauwelijks kon verwerken. Daardoor stonden er overal plassen op de baan en vele rijders kregen te maken met aquaplaning.
Later in de nacht werden de omstandigheden iets beter, maar her en der sloeg ook zichtbaar de vermoeidheid toe bij rijders en teamleden. Voor het Australische VIP Pet Foods-team bleek dat allemaal geen probleem. De zwart-geel gekleurde Porsche 997 GT3 RSR met het startnummer 39 nam in het zesde uur de leiding in het algemeen klassement over en afgezien van een korte pitstop kort daarna raakte het team deze positie niet meer kwijt. In de klasse SP1 voor 24-uurs-specials leidt de Renault Mégane Trophy van het Belgische team Delahaye Renault Belgium (Bas Leinders, Stéphane Lemeret, Gregory Franchi, Vincent Vosse, Frédéric Bouvy) op de derde plaats in het totaalklassement, snelste diesel-auto in het veld is de BMW 120D van Belien Motorsport (Patrick Belien, Dimitri Cuyvers, Rob Cuyvers en Stefan Verhoeven).
Ford heeft tijdens de Autosport International Show in Birmingham de opvallende, nieuwe uitvoering van de Focus WRC onthuld waarmee het merk dit jaar aan het FIA World Rally Championship zal deelnemen.
De Focus RS World Rally Car, waarmee Ford zowel in 2006 als 2007 het wereldkampioenschap bij de merken heeft behaald, heeft een opvallend modern uiterlijk gekregen. De nieuwste rally-Focus werd geïntroduceerd tijdens de grootste autosporttentoonstelling van Europa. De nieuwe naam van het team voor 2008 is het BP Ford Abu Dhabi World Rally Team.
Bij de onthulling van het nieuwe kleurenschema werd de nieuwe rijdersbezetting, Mikko Hirvonen en Jari-Matti Latvala, vergezeld door de nieuwe motorsport-directeur van Ford of Europe, Mark Deans, en teamdirecteur Malcolm Wilson.
De Focus RS WRC heeft een nieuw, eigentijds ontwerp dat perfect in lijn is met het potentieel van het BP Ford Abu Dhabi World Rally Team, legt Deans uit. Dit is ons eerste volledige seizoen in samenwerking met BP en de Abu Dhabi Tourism Authority. Hoezeer hun betrokkenheid van belang is voor ons WRC-programma wordt duidelijk weergegeven door de nieuwe naam van het team en hun aanwezigheid op de auto.
"Natuurlijk is er meer nodig voor een succesvol WRC-seizoen dan de kleur van een auto en de naam van het team. Maar in de paar weken dat ik nu de functie van motorsportdirecteur bekleed heb ik genoeg gezien om overtuigd te raken dat we weer in staat zijn om in 2008 uiterst competitief te blijven. Wij hebben energieke, jonge rijders die gesteund worden door één van de meest enthousiaste en hardwerkende teams in de autosport, M-Sport, en ik kijk uit naar een succesvol jaar. Daarvan ben ik zeker, voegt hij toe.
Deans verraste Wilson namens Ford of Europe met een replica van de trofee die hoort bij het winnen van de FIA WK-titel bij de merken. Dat was een fantastisch gebaar, dat ik enorm waardeer, zegt Wilson. Het bracht de herinnering terug aan het voor Ford opmerkelijke jaar 2007 in het WRC.
Maar dat is geschiedenis en we hebben ons vizier nu volledig gericht op het seizoen 2008. Met Mikko en Jari-Matti hebben wij twee jonge rijders die smachten naar competitie maar die ook een ervaring hebben die hun leeftijd overschrijdt. Ik kijk er naar uit om hun verdere ontwikkeling dit seizoen te volgen. Khalid Al Qassimi uit Abu Dhabi heeft in een derde Focus RS WRC een uitgebreid programma van tien evenementen en ik hoop dat hij gedurende het jaar nog meer ervaring en vertrouwen krijgt, aldus Wilson.
Een goed begin is het halve werk. In een hectische kwalificatiesessie veroverde Equipe Verschuur 1 met de Renault Mégane Trophy de snelste tijd in hun groep SP1 en elfde algemeen! Met een tijd van 2:05.871 versloeg het viertal Bernhard ten Brinke, Wim Beelen, David Hart en Mike Verschuur, onder andere het team van Delahaye Renault Belgium 1 en 2, die met volledige fabrieksondersteuning naar het ministaatje in de Verenigde Emiraten waren afgereisd. Het tweede team van Equipe Verschuur, eveneens met een Renault Mégane Trophy eindigde als vijfde in deze groep. De tweeliter Renault Clio II RS (Equipe Verschuur 3) eindigde in hun klasse A2 op de vierde plek. Morgen (vrijdag) zal de derde editie van de TOYO TIRES 24-uursrace van Dubai om 14:00 uur plaatselijke tijd aanvangen.
Met de 400 PK snelle Renault Mégane Trophy begon Equipe Verschuur 1 op donderdagmorgen aan de vrije training. De wagen, die speciaal is opgebouwd voor endurance races hield het echter slechts twee ronden vol, toen de elektronica het liet afweten. Terwijl de concurrentie anderhalf uur lang de baan verkenden en de set-up konden bepalen, keken de rijders van Equipe Verschuur werkeloos toe. Na enkele uren was het euvel verholpen, zodat het Nederlandse raceteam aan de kwalificatie kon beginnen. Wim Beelen begon de tijdtraining op oude banden. Hij droeg na zijn stint het stuurtje over aan David Hart. Ook Bernhard ten Brinke nam een run voor zijn rekening. Hij liet voor de eerste keer nieuwe banden onder de oranje bolide monteren.
Als laatste van het viertal probeerde Mike Verschuur een snelle tijd op de chronos te zetten. Ondanks het vele verkeer op de baan wist de voormalig Nederlands en Duits Renault Clio Cup kampioen de tijden telkens verder aan te scherpen. De inwoner uit Amsterdam liet er duidelijk geen gras over groeien en pakte in de slotfase met een tijd van 2:05.871 de snelste tijd in zijn groep SP1. Hij was hiermee ruim een halve seconde sneller dan de twee Delahaye Renault Belgium teams. Equipe Verschuur 2 met Wilko Becker, Hoevert Vos, Tim Buijs en teambaas Frans Verschuur in de gelederen, eindigde in de klasse SP1 op een keurige vijfde plaats.
De jonge Mickey Bertram, Sheila Verschuur en Harrie Kolen vormden met startnummer 73 het derde team van Equipe Verschuur. In de vrije training finishte het ze met de Renault Clio II RS Cup op een nette tweede plaats in de klasse A2. In de belangrijke kwalificatie moesten ze genoegen nemen met de vierde plaats (2:28.211). Zij zullen morgen tijdens de 24-uursrace de strijd aangaan met de Lotus Red Exige, Honda S2000 en vele andere Clios-rijders in de klasse A2 en proberen de derde plaats van vorig jaar in hun groep op zijn minst proberen te evenaren.
MIKE VERSCHUUR: Ik ben superblij dat we de snelste tijd in onze groep SP1 hebben neergezet! We begonnen de dag niet voortvarend doordat we met elektronica proberen werden geconfronteerd. In de kwalificatie hebben we gelukkig allemaal een stint gereden en de baan kunnen verkennen. Toen ik als laatste het stuurtje had overgenomen kwam ik vol in het verkeer terecht. Ik moest echt goed opletten want de snelheidsverschillen tussen de diverse klassen op de baan waren erg groot. Ondanks dat ik veel autos links en rechts moest inhalen, wist ik toch nog de snelste tijd neer te zetten. Van de Renault Mégane Trophy hopen we morgen met de andere deelnemers in de klasse SP1 mee te strijden om de eindoverwinning.
Ben Hanley is de naam. De talentvolle Brit is één van de beschermelingen van Renault F1 middels het Renault Drivers Development Program. Hanley eindigde in 2007 als runner-up in de World Series by Renault 3.5L. Hij maakt promotie en komt dit seizoen uit in de GP2 voor het gerenommeerde team van Campos Racing. Zijn teamgenoot wordt de Rus Vitaly Petrov.
De derde editie van de TOYO TIRES 24H of Dubai kende een spectaculaire beginfase, waarin de race maar liefst vier keer moest worden geneutraliseerd met behulp van een zogeheten ''Code 60''. Na vier uur in de wedstrijd rijdt de Porsche 997 GT3 RSR van het team Proton Competition (Lars Erik Nielsen, Allan Simonsen, Richard Westbrook, Christian Reid) aan de leiding, gevolgd door de Porsche 996 RSR van het Oktanas Racing Team (Nemunas Dagilis, Nerijus Dagilis, Egidijus Dapsas, Uwe Alzen, Marc Benz) en de Porsche 996 GT3 RS van het Belgische Prospeed Competition (Rudi Penders, Franz Lamot, Markus Palttala , Mikael Forsten).
Een van de grote kanshebbers, Konrad Motorsport (Porsche 997 RSR, Wolfgang Kaufmann, Franz Konrad, Michael Schrey, Jeroen Bleekemolen) behoorde tot de eerste uitvallers in de wedstrijd. Het team, dat vorig jaar tot in de slotfase in de strijd was om de overwinning en na de keurige derde tijd van Jeroen Bleekemolen in de kwalificatietraining ook dit jaar tot de kandidaten voor een goede klassering behoorde, zag de auto al vroeg de pits in komen vanwege problemen met de oliepomp. Problemen waren er ook voor het winnende team van vorig jaar, Duller Motorsport (BMW M3 E46, Dieter Quester, Philipp Peter, Stefano Zonca en Andrea Belicchi) verloor ook veel tijd als gevolg van problemen met de dynamo.
Voorafgaand aan de start hadden veel rijders zorgen over de ontwikkeling van het weer, omdat zich meerdere donkere wolken aan de hemel boven het Dubai Autodrome manifesteerden, maar gedurende de eerste vier uur van de race bleef het gelukkig nog droog.
Een sterke prestatie werd geleverd door het team van Equipe Verschuur, dat met de snelste van de beide Renault Mégane Trophy-auto's (Bernhard ten Brinke, Wim Beelen, David Hart en Mike Verschuur) goed de strijd met de Porsches kon aanbinden. Datzelfde gold voor de beide identieke Méganes van het team Delahaye Renault Belgium, die alletwee met dezelfde rijdersbezetting uitkomen (Bas Leinders, Stéphane Lemeret, Gregory Franchi, Vincent Vosse, Frédéric Bouvy).
Pech in de dieselklasse was er voor de auto met het startnummer 99 van Schubert Motorsport (BMW 120d, Heinz Schmersal, Stian Sorlie, Jörg Viebahn, Claudia Hürtgen). Dat team leidde riant in de dieselklasse, maar kwam na drie uur en 34 minuten op de takelwagen binnen.
De Benelux Racing League is op zoek naar rijders die in 2008 geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan het BRL Light Kampioenschap. Op dit moment zijn er nog enkele autos vrij voor rijders die deze uitdaging willen aangaan.
De BRL Light is een auto die speciaal ontwikkeld is om te racen en zich daardoor onderscheidt van autos als de BMW 130i of de Renault Clio. Ook het benodigde racebudget voor deelname aan het BRL Light-kampioenschap ligt lager dan beide genoemde klassen.
Dutch Power Pack De BRL maakt in 2008 onderdeel uit van het Dutch Power Pack, georganiseerd door Circuit Park Zandvoort. Daarnaast rijdt de BRL nog 2 wedstrijden in België en Duitsland.
Testdagen Indien er voldoende rijders geïnteresseerd zijn, organiseert de BRL Light testdagen op 24 januari op Zolder en/of 27 januari in Zandvoort. Aanmelden kan via info@brllight.nl
Trouwe bezoekers van AUTOSPORT.NL weten inmiddels dat Danny van Dongen en Rogier Kroymans komend seizoen een Corvette C6 GT4R gaan bemannen in de klasse Supersport 1 van de Dutch Supercar Challenge (DSC). Het duo verschijnt onder de vlag van Kroymans Racing op de baan. Maar er is meer. Veel meer. De Europese Corvette-importeur, met als thuisbasis Breukelen, biedt geïnteresseerde rijders de kans om met een door Corvette-specialist Callaway Competition ontwikkelde Corvette C6 GT4/GT4R in actie te komen in de DSC, FIA GT4 of een andere GT-klasse.
Veel belangstelling voor de plannen van Corvette Europe
Corvette heeft vooral de laatste jaren veel successen in de autosport behaald. Het merk won vijf keer zijn klasse tijdens de 24 uren van Le Mans en was viermaal de sterkste tijdens de 12-uursrace van Sebring. Corvette won het algemeen klassement van de 24 uren van Daytona en boekte in de handen van onder meer Mike Hezemans vele zeges in FIA GT. Mike (zie onderstaande foto) won bijvoorbeeld vorig jaar met zijn teamgenoten de 24 uren van Spa-Francorchamps. De Europese Corvette-importeur wil met een nieuw en prachtig initiatief op dit succes inhaken. Corvette Europe wil ook winnen, maar dan met een concept dat qua kosten meer down to earth is.
Breed inzetbaar
Corvette won het afgelopen seizoen ook de titel voor teams in het Europese FIA GT3 kampioenschap. Het merk was niet van de partij in FIA GT4, de relatief betaalbare GT-klasse die in 2007 het levenslicht zag. Dit jaar gaat dat veranderen. Corvette-specialist Callaway Competition ontwikkelt momenteel op basis van de Corvette C6 een GT4-variant. Callaway tekende eerder al voor de geboorte van de Corvette GT3, waarvan er inmiddels elf zijn gebouwd. De C6 is het basismodel van Corvette, uitgerust met een 6,2 liter V8 met 436 pk. De Corvette C6 GT4 kan met enkele lichte aanpassingen ingezet worden in klassen als de DSC, Belcar en het Brits GT-kampioenschap. Deze aangepaste versie noemt Corvette de GT4R. Dat is het grote voordeel van de GT4, benadrukte Corvette Brand Manager Koos Pettinga tijdens een bijeenkomst bij Kroymans Breukelen, pal langs de snelweg A2. De brede inzetbaarheid maakt van de Corvette GT4 een heel veelzijdige auto. Volgens manager PR Dick Braakhekke is de Stéphane Ratel Organisation, de promotor van FIA GT4, enthousiast over de komst van de Corvettes. Ratel wil er graag merken zoals Corvette bij hebben.
Dick Braakhekke legt uit waarom Corvette in de nationale autosport stapt.
Corvette Brand Manager Koos Pettinga: De brede inzetbaarheid maakt van de Corvette GT4 een heel veelzijdige auto.
Dutch Supercar Challenge
Voor Nederlandse rijders is met name de inzet in de DSC interessant. De Corvette C6 GT4 wordt voor deze klasse aangepast, met onder meer enkele aërodynamische hulpmiddelen zoals een splitter vóór, meer vermogen, remmen van de Corvette GT3 en een motorkap van koolstofvezel. De eerste GT4R wordt momenteel door Callaway Competition gebouwd voor Danny van Dongen en Rogier Kroymans. Dit duo zal komend seizoen in de klasse Supersport 1 van de DSC uitkomen, plus naar verwachting tijdens twee raceweekeinden van FIA GT4. Speciaal voor de DSC heeft de Corvette-importeur een concept ontwikkeld dat valt in de categorie arrive and drive. De rijders kopen een Corvette GT4R en krijgen vervolgens een brede ondersteuning op het gebied van onder meer techniek (een engineer en twee monteurs voor elke auto), transport, publiciteit en hospitality. De inschrijving in de DSC is gegarandeerd en dat is geen overbodige luxe in de klasse die met een uniek luxeprobleem kampt: er zijn meer potentiële deelnemers dan startplaatsen. Als er meer dan vijf Corvettes aan de start staan, verstrekt Corvette Europe bovendien prijzengeld. Pettinga: Wij leveren een raceklare Corvette GT4R voor 150.000 euro, exclusief BTW. De running costs voor een seizoen Dutch Supercar Challenge, inclusief alle genoemde ondersteuning, komen op circa 80.000 euro. Cadillac Corvette HUMMER Europe, zoals de Corvette-vertegenwoordiging in Europa officieel heet, tekent ook voor de onderdelenservice.
Enthousiast
They just love Corvette: v.l.n.r. Dick Braakhekke (PR), Koos Pettinga en Danny van Dongen. De Corvette op de foto is overigens een GT3.
Danny van Dongen toont zich enthousiast over de plannen. Ik ben erg blij dat ik deel mag uitmaken van dit project. Het geheel wordt voortvarend en professioneel aangepakt, de betrokkenheid van Corvette Europe en Callaway zegt wat dat betreft genoeg. Voor mij als coureur is het ook mooi om betrokken te zijn bij de totstandkoming van de Corvette GT4. Danny heeft de afgelopen jaren al meerdere zeges en andere podiumplaatsen behaald in de DSC, achter het stuur van een Marcos. Naast (test)coureur vervult Van Dongen bij Kroymans Racing ook de rol van mentor van zijn teamgenoot Rogier Kroymans. Rogier, zoon van Frits Kroymans wiens holding onder meer Corvette Europe omvat, maakt dit seizoen zijn autosportdebuut in de Corvette C6 GT4R. De debutant kiest daarmee zeker niet voor de gemakkelijkste weg.
Danny van Dongen is enthousiast en staat te popelen om te kunnen beginnen.
Gravity Racing
Gravity Racing van Martijn Heemstra en Dick de Graaff tekent voor de technische ondersteuning van de Corvettes in de DSC. Gravity Racing heeft onder meer ervaring in de nationale Porsche GT3 Cup (2005) en de DSC en heeft enkele dikke rallyautos in de portfolio gehad. Heemstra was onder meer ook betrokken bij het Mitsubishi Carisma-project in het DTCC. Het Corvette-project is een flinke klus voor Gravity, dat op 1 februari naar een groter pand in Soest gaat verhuizen. Als er vier tot vijf Corvettes in de Dutch Supercar Challenge uitkomen, dan zetten wij 20 tot 22 man in, rekende Heemstra voor. Elke auto krijgt als vermeld een engineer en twee monteurs.
Volle bak
Mr. Supercar Challenge Dick van Elk was (uiteraard) ook present in Breukelen. Voor de DSC is de komst van Corvette Europe / Kroymans Racing een mooie aanvulling op de prachtige startvelden, die tot op heden uit privé-rijders en teams bestaan. In Nederland zijn importeurs die in de autorensport actief zijn zeer schaars. De komst van een aansprekende importeur met serieuze raceplannen betekent dus een flinke boost voor de DSC. Het geweldige veld van de DSC groeit het komende seizoen verder. Van Elk: Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld twee Moslers, dat worden er nu acht. Onder meer Dicks zoon Berry zal zon Mosler besturen. Verder komen er drie Aston Martins bij, ingeschreven door Kroymans Racing.
Dick van Elk is blij met weer een prachtig merk in het toch al volle veld van de DSC.
Video :: Scuderia Ferrari Marlboro F2008 Shakedown
Kimi Räikkönen kreeg de eer om te beginnen met de shakedown maar hierbij hebben we nog geen videomateriaal geleverd. Daarvoor kunt u hieronder een filmpje van 9 minuten bekijken waarbij de eerste ronden van de F2008 getoond wordt.
Schumacher testcoureur Ferrari
Zevenvoudig F1-wereldkampioen Michael Schumacher is komend seizoen derde rijder voor het team van Ferrari. Dat heeft de president van het Italiaanse merk, Luca di Montezemolo laten optekenen in een Italiaanse krant. De Duitser gaat testwerk verrichten met de nieuwe bolide voor komend seizoen.
"Zoals alleen Fangio en Scheckter hem voorgingen, werd Raikkonen direct in zijn eerste jaar bij ons kampioen", zo zegt Di Montezemolo. "Hij kent de auto nu beter en daarom kan het komend seizoen alleen maar beter gaan. Ook Massa heeft laten zien een goede coureur te zijn en dat hij races kan winnen. Hij denkt altijd in het belang van het team, en deze teamgeest is de kracht van ons. En dan is er Schumacher als derde coureur. We kunnen vertrouwen op zijn ervaring van het rijden zonder traction control", aldus de Italiaan.
Het Panasonic Toyota F1-team is één van de big spenders in de Formule 1. Tot nu toe bleven de resultaten achter in vergelijking tot het geïnvesteerde budget. Nog twee jaar heeft de equipe gekregen om de stap naar de top te kunnen maken. Toyota onthulde in het bijzijn van het topmanagement van Toyota Motor Corporation, Panasonic Toyota Racing en de coureurs Timo Glock, Jarno Trulli en derde piloot Kamui Kobayashi haar nieuwe wapen voor 2008: de TF108.
Panasonic Toyota F1 heeft haar bolide voor 2008 gepresenteerd in het technisch centrum van het team in Keulen. Na een desastreus verlopen 2007 wil Toyota komend seizoen weer de opwaartse spiraal te pakken krijgen. De belangrijkste veranderingen zijn met name op coureurgebied. Ralf Schumacher is vervangen door landgenoot Timo Glock, en Kamui Kobayashi neemt de rol van test- en reservecoureur op zich. Gezamenlijk presenteerden zij het nieuwe wapen, de TF108.
De auto zelf is met het oog op de regelverandering ook op diverse plaatsen aangepast. Zo heeft de TF108 een langere wielbasis, een totaal vernieuwd aerodynamisch pakket, veranderde ophanging en een nieuwe versnellingsbak. Het team verwacht met de nieuwe auto een stap dichterbij het lange termijndoel te komen van het winnen van races en meestrijden om het kampioenschap.
"Uiteraard is ons doel de middelste trede van het podium", zegt teambaas en eigenaar Tadashi Yamashina. "We zijn in de Formule 1 gestapt om te winnen, en dat willen we zo snel mogelijk. Ons belangrijkste doel voor 2008 is om een duidelijke stap voorwaarts te maken, aangezien we niet tevreden zijn met de prestaties van afgelopen jaar. We verwachten een competitieve auto waarmee we regelmatig punten kunnen behalen en de strijd aan gaan om het podium", aldus de Japanner.
Aston Martin verdedigt zege met Gulf, Vantage GT2 naar ALMS
Aston Martin Racing keert voor de derde maal terug naar de 24 Heures du Mans. Na de knappe overwinning in 2007 verdedigt het merk de GT1-titel. Speciaal voor deze editie krijgt Aston Martin de steun van Gulf Oil.
Zo komen de twee Britse bolides in de schitterende blauw/oranje kleurencombinatie te staan. Deze kleuren zijn ondertussen voor menig autosportliefhebber legendarisch geworden dankzij vooral de Ford GT40 die bekend stond om de Gulf-kleuren.
De twee Aston Martins staan opnieuw met de nummers 007 en 009 aan de start van de beruchtste uithoudingsrace ter wereld. 40 jaar na de laatste 'Gulf' zege wil men deze opnieuw binnen halen.
Last but not least gaat de inmiddels onthulde Aston Martin Vantage GT2 in de ALMS aantreden, met 'Drayson-Barwell' als 'semi-fabrieksteam'. Barwell heeft veel ervaring met Aston Martin. Zo stond het Britse team meerdere malen op het hoogste schavotje in de British GT met de DBRS9, en was de equipe goed voor de titel in het kampioenschap.
Paul Drayson (teambaas) en Jonny Cocker gaan proberen het volledige ALMS-seizoen af te werken met de Vantage GT2. De Vantage GT2 komt in het traditionele British Racing Green van Aston Martin te staan, en Barwell zal samen met Aston Martin Racing de bio-ethanol GT2 preparen. Indien de Vantage echter niet tijdig 'race-klaar' is, kan het team de Aston Martin DBRS9 GT3 inzetten in de "GT2S" klasse. Dit btreft alleen de eerste twee wedstrijden te Sebring en Sint-Petersburg.
Naast deze projecten blijft het 'James Bond-merk' uiteraard ook actief in zowel GT3 als GT4 met de klantenversies.
Charouz Racing, Aston Martin en Lola hebben de handen ineengeslagen om Audi en Peugeot in verlegenheid te brengen tijdens de komende 24 uur van Le Mans. Aston Martin Racing zal in Lolas nieuwe gesloten LMP1, namelijk de B08/60, een zes liter V12 blok en versnellingsbak installeren.
Doordat het gebruik van GT1 motoren in prototypes sinds dit jaar is toegestaan, experimenteert Aston Martin met de mogelijkheid toe te treden tot de koningsklasse van Le Mans. Het V12 blok heeft al bewezen competitief en betrouwbaar te zijn. We kijken er naar uit om te zien hoe competitief de motor zal zijn in het prototype veld, aldus George Howard-Chappell, teambaas van Aston Martin Racing.
De motor komt uit de Aston Martin DBR9 GT1, en werd zelfs onlangs ook in de Racing For Belgium Aston Martin DBRS9 (GT3) van Coekelbergs/Marchal geïnstalleerd voor de 24 Uren van Zolder.
Voormalig F1 coureur Thomas Enge, Stefan Mucke en Jan Charouz kruipen achter het stuur kruipen van de fabrieksgesteunde Lola/Aston Martin die ook in LMS races van start gaat.
Tomas Enge: Het voelt fantastisch om weer voor Aston Martin te rijden, helemaal omdat het een nieuw en groot project betreft. De auto is gloednieuw en we hebben nog een hoop werk te doen, maar ik kijk nu al uit naar de strijd met Audi en Peugeot.
Formule 1: Giancarlo Fisichella tweede rijder Force India
Het Formule 1-team Force India zal donderdag naar verwachting Giancarlo Fisichella presenteren als tweede rijder. De ervaren Italiaan, die over een paar dagen 35 jaar wordt, krijgt Adrian Sutil als teamgenoot.
Fisichella is een van de meest ervaren F1-rijders van het huidige veld. Afgelopen jaar reed hij voor Renault. Zijn contract werd echter niet verlengd door teambaas Flavio Briatore.
Batterij rijders Fisichella was een van de vele gegadigden voor een stoeltje bij de opvolger van Spyker F1. Force India liet een hele batterij rijders testen, onder wie Ralf Schumacher, Christian Klien en Vitantonio Liuzzi. Deze laatste wordt waarschijnlijk aangewezen als testcoureur