Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    13-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De derde editie van de 24 Uur van Dubai resulteerde in een enorm succes voor Team Bleekemolen, dat met drie auto’s aan het evenement in de Verenigde Arabische Emiraten deelnam. Vader Michael Bleekemolen eindigde samen met zijn twee zoons Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen en oud F1 coureur Jan Lammers op de prachtige tweede plaats in het algemeen klassement, bij nagenoeg 90 gestarte auto’s. Met hun Porsche 997 GT3 Cup moesten de vier rijders in de lange-afstandsrace alleen de Australische winnaars in de krachtiger Porsche 997 GT3 RSR voor zich dulden. Het succes voor het team werd gecompleteerd door Hans Rutte, Ronald van de Laar, Hans Bos en Melvin de Groot, die met de BMW 130i van Team Bleekemolen een klassezege in de categorie A4 (tot 3 liter) behaalden.

    Team Bleekemolen naar podium

    Aanvankelijk zou Jeroen Bleekemolen zelfs in twee Porsches racen, want naast de auto van het eigen team was hij ook ingeschreven in de Porsche 997 GT3 RSR van het Oostenrijkse team Konrad Motorsport. Met deze auto behaalde hij in de slotfase van de spannende kwalificatietraining de derde startplaats, nadat hij eerder de auto van het Team Bleekemolen op de negende plaats had gekwalificeerd. Van een inzet tijdens de race voor het team van Franz Konrad kwam het echter voor Jeroen Bleekemolen niet, want de auto strandde al snel als gevolg van een defecte oliepomp en was daardoor vroegtijdig uit de wedstrijd.

    Daarentegen reed de auto van Team Bleekemolen met het startnummer 11 vrijwel constant in de toptien in de race, die werd gekenmerkt door uitermate zware omstandigheden vanwege de gestaag neervallende regen in de avond en nacht. Naarmate andere deelnemers uitvielen of vanwege reparaties en problemen veel tijd verloren, reed de Porsche met de familie Bleekemolen en Jan Lammers aan boord sterk naar voren in het algemeen klassement. En dat terwijl van tevoren werd verwacht dat de Porsche RSR-uitvoeringen veel sneller zouden zijn dan de Porsche Cup-auto’s. Een slimme pitstopstrategie en de ervaring van de vier rijders zorgde er echter voor dat de auto uiteindelijk door Jan Lammers op de tweede plaats over de eindstreep werd gestuurd.

    De tweede Porsche van het team, bestuurd door Hans Hugenholtz, Damien Köhler, Michel Mora en Jean-Marc Merlin, viel voortijdig uit, nadat het kwartet meerdere malen betrokken was geraakt bij aanrijdingen in het veld, hetgeen mede leidde tot een defecte koppeling.

    Hans Rutte, Ronald van de Laar, Hans Bos en Melvin de Groot, die nog nooit eerder in een 24-uursrace uitkwamen, zorgden voor een fraai succes door in Dubai onder zware omstandigheden de klassezege in de categorie A4 te behalen met de BMW 130i van het Team Bleekemolen.

    Michael Bleekemolen was uitermate tevreden met de behaalde resultaten: “Natuurlijk is het voor mij als vader prachtig om met mijn beide zoons samen in één team te kunnen racen, dat komt niet zo vaak voor. We hebben allevier kunnen profiteren van onze ervaring, die onder deze omstandigheden uiterst waardevol bleek. De klasse-overwinning van ons BMW-team maakt het succes compleet. Jammer van de andere Porsche, maar de omstandigheden in de race waren ook wel bijzonder zwaar.”

    Deelname van Team Bleekemolen aan de 24 uursrace van Dubai wordt mede mogelijk gemaakt door de volgende sponsors:
    Dubal Aluminium, Geohumus, Khaled Juffali Co., Al Rajhi Bank, MediCas Incasso Juristen, Procurement Services, Icefield, Enotech, OTTO, Saker en onze vaste partners Pioneer, Eenzet, Actis, Coca Cola Zero & State of Art.

    13-01-2008 om 20:03 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Mazda onthult vandaag op de NAIAS, de North American International Auto Show in Detroit, de vijfde concept car in de serie ontwerpen gebaseerd op het Nagare design, de nieuwe ontwerpfilosofie van Mazda onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker. Als jongste in de bekroonde en veel geprezen reeks Nagare ontwerpen viert de Furai concept car 40 jaar rotatiemotor en het erfgoed van de internationale motorsport met de, tot nu toe, meest karakteristieke interpretatie van de Nagare ontwerptaal. Mazda heeft bij de ontwikkeling van de Furai volop gebruik gemaakt van know-how opgedaan in de autosport. Aan de basis staat een Courage C65 chassis, dat zijn strepen heeft verdiend tijdens twee seizoenen LMP-2 endurance racen in de American Le Mans Series (ALMS).

    Mazda Furai

    Zo werkten de ontwerp- en R&D teams van Mazda nauw samen met Swift Engineering om de aërodynamische eigenschappen te verbeteren. Dankzij de bestaande relatie met Swift Engineering, die werd versterkt tijdens de ontwikkeling van het Mazda/Cosworth-aangedreven Champ Car Atlantic chassis, gebruikte het team complexe Computational Fluid Dynamics (CFD) software om diverse Nagare ontwerpelementen zo te tunen dat zij een hoog rendement te zien gaven. Kumho, de bandenontwikkelingspartner van Mazda voor de ALMS in 2006 en 2007, creëerde de speciale loopvlakprofielen die nodig zijn voor de banden van de Furai.

    De Furai (spreek uit ‘foe-rai’, Japans voor ‘geluid van de wind’) is het type auto dat alleen afkomstig kan zijn van een bedrijf dat de ‘Ziel van een Sportauto’ inbouwt in alle auto's die het bedrijf maakt, maar met een oog op de toekomst én het milieu door gebruik van ethanol (E100) van BP.

    Elk weekend doen er in Noord-Amerika meer Mazda’s en auto’s met Mazda motoren mee aan autoraces dan modellen van een willekeurig ander merk. De reden daarvoor is dat elke Mazda sedan, coupé en sportauto is ontwikkeld met de hoogst mogelijke dosis van het Mazda handelsmerk Zoom-Zoom, de echte ‘Emotion of Motion’.

    Toch is Zoom-Zoom meer dan prestaties alleen. Het uiterlijk en de vormgeving van deze marketingfilosofie is het duidelijkst aanwezig in eerdere ontwerpen op Nagare-basis (spreek uit: ‘na-ga-ree’, Japans voor ‘stroming’ en ‘de belichaming van beweging’), waaronder de Mazda Nagare concept, die in 2006 zijn primeur beleefde in Los Angeles, de Mazda Ryuga, die een jaar geleden voor het eerst in Detroit werd gepresenteerd, de Mazda Hakaze, die vorig jaar in Genève verscheen en de Mazda Taiki, de ster van de Tokyo Motor Show 2007.

    ‘Nagare’ is hoe toekomstige modellen van Mazda het Zoom-Zoom karakter duurzaam zullen voortzetten door hun sterke verwantschap met beweging ten toon te spreiden.

    Mazda Furai

    Fabrikanten presenteren in het algemeen hun ontwerpstudies, zonder ooit van plan te zijn om het gepresenteerde thema ook daadwerkelijk of in beperkte mate te gaan gebruiken. Mazda ziet dat anders: alle Nagare concepts, inclusief de Furai, zijn een stap in de richting voor toekomstig gebruik. Elke auto die Mazda verkoopt heeft de ziel van een sportauto doordat ook elke auto het dynamische karakter van Zoom-Zoom meekrijgt. Nagare is de manier waarop dit eerbetoon aan beweging wordt vertaald in het interieur en het exterieur van toekomstige modellen. Hier volgt functie vorm niet, maar worden beide aspecten samengevoegd.

    Franz von Holzhausen, hoofd van de ontwerpafdeling van Mazda North American Operations (MNAO) en de man die het team leidde dat de Furai ontwierp, licht het idee achter de concept-car toe. "Wij zochten een manier om de afstand te overbruggen tussen Mazda Motorsports en onze seriegeproduceerde auto’s. De verwachtingen van weggebruikers en liefhebbers van autoraces liggen behoorlijk uiteen, dus met de Furai wilden we een gemeenschappelijke noemer vinden voor deze uiteenlopende interessegebieden.”

    "De Furai doet dit door opzettelijk de grenzen te laten vervagen die van oudsher de openbare weg van het circuit scheidden”, vervolgt hij. “Historisch gezien was er altijd een kloof tussen auto’s die alleen voor races werden gebruikt en modellen die op de gewone weg mogen rijden, meestal 'supercars' genoemd, die de echte racers op de openbare weg imiteren.”

    “Circuitauto’s zijn vanwege hun wedstrijdachtergrond niet echt geschikt voor praktisch gebruik op de snelweg en mogen bovendien niet eens op de openbare weg rijden. Sommige supercars zijn bij gelegenheid op het circuit te vinden, maar het zijn in de eerste plaats auto's voor op de openbare weg, die niet optimaal zijn uitgerust voor racen. Met de Furai wilden we deze kloof overbruggen”. Mazda heeft echter niet de intentie om met de Furai te gaan deelnemen aan races en evenmin is het een supercar die het bedrijf in de nabije toekomst wil gaan bouwen en op de markt brengen. Nee, de Furai is meer een designstudie die zich tussen die extremen beweegt. Zonder gehinderd te worden door de beperkingen die kenmerkend zijn voor serieproductie-modellen en gebruik makend van de vrijheid die een autosalon biedt, grijpt Mazda de gelegenheid aan om het Nagare designthema een stukje meer in de werkelijkheid te plaatsen.

    In plaats van onderdelen en designelementen van raceauto’s te kopiëren in een normale personenauto, een beleid waar vaak voor wordt verkozen door fabrikanten van supercars, is Mazda bij dit project meteen met het echte werk begonnen: een Courage C65 chassis, dat zijn strepen heeft verdiend tijdens twee seizoenen LMP-2 endurance racen in de American Le Mans Series (ALMS). Met deze sportauto is succesvol geracet onder de vlag van Mazdaspeed Motorsports Development door B-K Motorsports in het seizoen 2005 en 2006. Coureurs Jamie Bach, Guy Cosmo, Elliott Forbes-Robinson en Raphael Matos stuurden de auto naar één overwinning en behaalden in totaal negen podiumplaatsen in vijftien ALMS evenementen. B-K stond beide jaren derde in de eindklassering; Bach en Cosmo waren co-Rookies of the Year in 2005.

    “Vooruitlopend op toekomstige wijzigingen in het reglement van de ALMS hebben wij een nieuwe gesloten cockpit gecreëerd, die geschikter zou zijn voor een toekomstig productiemodel,” vertelt Von Holzhausen. “Het belangrijkste element dat ongewijzigd is gebleven is de op de Renesis gebaseerde 450 pk R20B rotatiemotor met drie rotors, die de Furai ruim van Zoom-Zoom voorziet. De ultieme Mazda wordt naar onze opvatting aangedreven door een rotatiemotor; als bedrijf hebben wij niet de bedoeling van dat waardevolle element af te stappen. Als men mensen vraagt wat de allerbeste sportauto’s ter wereld waren wordt altijd de door een rotatiemotor aangedreven Mazda RX-7 genoemd.”
    Het Furai concept is een keerpunt in het ontwikkelingsproces van Nagare. Terwijl de vier voorgaande concept cars zoekende waren naar verschillende manieren om de opkomende ontwerpfilosofie van Mazda vorm te geven en onderzoek te doen naar esthetische oplossingen, draait bij de Furai alles om functie, elke constructie, elk detail heeft functie. In wezen kwam het er bij het creatieve proces van de Furai op neer om de lucht over en door de carrosserie te leiden op een productieve, positieve manier. Om te bewijzen dat dit concept veel verder gaat dan statische aërodynamische analyses, werkten de ontwerp-, autosport- en R&D teams van Mazda samen om de Furai te bouwen als een rijdend laboratorium dat met een snelheid van 290 km per uur op aanvraag zijn functionele mogelijkheden laat zien. “De basisverhoudingen van moderne raceautos zijn voor elke ontwerper een droom,” bekent Von Holzhausen enthousiast. “De Furai is nog geen 110 cm hoog, maar bijna 205 cm breed.”

    Mazda Furai

    Hoewel de Furai een spectaculair krachtige uitstraling heeft, schuilt de ware schoonheid van het project en de waardevolste eigenschap van het echte testmodel in de details die Von Holzhausen en zijn team hebben verwerkt:
    · De carrosserie biedt veel ruimte voor belangrijke designelementen als koplampen met een agressieve uitstraling en de unieke vijfpuntige grille van Mazda.
    · De sierlijsten van de koplampen geleiden de lucht en dragen daarmee bij aan het beperken van de aërodynamische lift.
    · Hogedrukzones net boven de voorwielen worden ontlast met hetzelfde oogmerk.
    · Het luchtstroompakket vangt de lucht onder de voorzijde van de auto op en leidt deze de carrosserie in naar de radiateurs, die zorgen voor de motorkoeling.
    · Nagare structuren verwerkt in de zijpanelen zorgen voor luchttoevoer naar de achterremmen, de oliekoeler en de transmissiekoeler.
    · Een diffuser onder de auto, die aan de achterkant van de bestuurdersruimte begint op te lopen, helpt mee het luchtvolume aan te zuigen dat via de warmtewisselaars en motorruimte aan de achterzijde wegstroomt.

    De ontwerp- en R&D teams van Mazda werkten nauw samen met Swift Engineering om de aërodynamische eigenschappen te verbeteren, waarbij ervoor werd gezorgd dat de Furai bij hoge snelheden stevig op de weg blijft. Dankzij de bestaande relatie met Swift Engineering, die werd versterkt tijdens de ontwikkeling van het Mazda/Cosworth-aangedreven Champ Car Atlantic chassis, gebruikte het team complexe Computational Fluid Dynamics (CFD) software om diverse Nagare ontwerpelementen zo te tunen dat zij een hoog rendement te zien gaven. Drag, downforce, lift en overwegingen van algemeen esthetische aard waren allemaal uiterst belangrijk.

    De Courage koolstof-composiet kuip, die nagenoeg geheel is overgenomen voor de nieuwe Furai, komt rechtstreeks van het racecircuit, inclusief de bestuurdersstoel aan de rechterkant. In plaats van het Spartaanse interieur, dat zo typerend is voor race auto's, is deze cockpit afgewerkt met comfortabele, maar nog altijd uiterst functionele oppervlakken. In het stuur zijn een elektronisch display en shift paddles verwerkt.

    In een oorspronkelijk racechassis zit de passagiersstoel vol elektronica. Voor de Furai zijn deze componenten dan ook elders ondergebracht om voldoende plaats te maken voor twee inzittenden. De koepel is wat breder dan de oorspronkelijke cockpit, waardoor voldoende hoofd- en schouderruimte is verkregen en er behoorlijk zicht op de weg is. Portieren met vlinderscharnieren vormen een handige ingang naar binnen. In dit geval heeft het ontwerpteam zich laten leiden door een benadering die tijdens jarenlange endurance racing zeer effectief is gebleken.

    “Een ding dat we geleerd hebben van CFD studies is dat we niet veel achtervleugel nodig hebben om de downforce te compenseren, die wordt veroorzaakt door de splitter aan de voorzijde en de Nagare kenmerken die wij in de carrosserie hebben ingebouwd” meent Von Holzhausen. “Lucht voor de verbranding wordt aangevoerd door een aanpassing van de zogenaamde ‘Turbo Tongue’ luchthapper, een voorziening die Swift tien jaar geleden ontwikkelde voor gebruik in de Indy Cars. Deze steekt net iets boven het omringende dakoppervlak uit om schone lucht op te vangen boven de luchtstroom. Ons uiteindelijke ontwerp werkt zo goed dat wij gezamenlijk met Swift hierop patent hebben aangevraagd. Natuurlijk is het meegenomen dat het ook werkelijk een kunstwerk is en dat moesten we in het ontwerp integreren.”

    De Aria Group gevestigd in Irvine, Californië was verantwoordelijk voor het maken van nieuwe composiet panelen in het Courage chassis, in samenwerking met het eigen in-house constructieteam van Mazda North American Operations. De donkermatte afwerking met rode en oranje accenten roept herinneringen op aan de uitmonstering van de legendarische 787B van Mazda, toen deze in 1991 de 24 Uurs Race van Le Mans won, waarmee Mazda het eerste en nog steeds enige Japanse bedrijf is dat ooit deze endurance klassieker gewonnen heeft.
    De Furai onderzoekt niet alleen toekomstige ontwerpmogelijkheden, het durft ook tests met alternatieve brandstoffen aan. Overeenkomstig de onlangs aangekondigde ‘Duurzame Zoom-Zoom’ initiatieven van Mazda en het feit dat men bij diverse races niet langer op benzine kan rijden, is de krachtbron met drie rotors van de Furai zodanig getuned dat deze uitstekend kan rijden op 100 % ethanol (ethyl alcohol). Mengsels van benzine en alcohol bekend als E10 (90 % benzine en 10 % bioalcohol) en E85 (dat 85 % bioalcohol bevat) zijn al een aantal jaren in ruime mate beschikbaar voor het wegverkeer. Door de benzine helemaal weg te laten, maakt E100 ons onafhankelijk van olie-import en verbetert de uitlaatemissie van de Furai tot een niveau dat zelden wordt gehaald door een auto met een dergelijk vermogen.

    John Doonan, manager van het ontwikkelingsteam autosport van Mazda, verklaart de gedachte achter het gebruik van alternatieve brandstof voor de Furai, “Eén van onze belangrijkste technische partners in onze race activiteiten, BP, heeft het gebruik van E100 voor ons een stuk makkelijker gemaakt. In 2007 eiste ALMS gebruik van E10. E100 is op dit moment de enige aanvaarde brandstof in de Indy Racing League, dus maken we met deze toepassing plannen voor de toekomst om ervaring op te doen en om het milieuvriendelijke gezicht van Mazda te verbeteren. BP vaart duidelijk een groene koers in de markt, en Mazda is van plan om zijn Zoom-Zoom reputatie duurzaam te maken, zowel op de weg als op het circuit. Hoewel de rotatiemotor van Mazda al heeft bewezen dat hij gemakkelijk aangepast kan worden voor gebruik van diverse alternatieve brandstoffen (er is ook veel onderzoek gedaan naar gebruik van waterstof), is dit de eerste keer dat de motor is ontworpen voor gebruik van E100.”

    In een samenwerkingsverband met BP is de Furai speciaal getuned om te lopen op E100, of 100% ethanol. Dit is de eerste ervaring die Mazda opdoet met ethanol brandstof in een racemotor met drie rotors en de resultaten hebben overtuigend aangetoond dat, wederom, de Mazda rotatiemotor uniek is in zijn mogelijkheden om goed te lopen op diverse brandstoffen.

    Ethanol wordt gemaakt van graansoorten zoals maïs, tarwe en soja. Maïs, het belangrijkste basismateriaal, wordt omgezet in ethanol in een droog of een nat maalproces, en kan gemaakt worden van een grote aantal cellulosehoudende biomassa grondstoffen, waaronder plantenafval van de landbouw (maïsstro, graanstro, suikerriet), plantaardig afval van industriële processen (zaagsel, papierpulp) en energiegewassen die specifiek voor brandstofproductie worden verbouwd, zoals switchgrass (Panicum Virgatum).

    Maar de Furai heeft het Mazda-team de werkelijke waarde van teamwork en onmisbare partners laten zien:
    · Racing Beat werkte onafgebroken aan de ontwikkeling van de enige rotatiemotor met drie rotors die voldoet aan de E100 energieprestatienorm.
    · Mother’s Waxes and Polishes levert een uitgebreide reeks soorten was, polijstpasta's en cleaners, zodat de auto er steeds op ieder moment optimaal uitziet.
    · Samen met Liferacing ontwikkelde AER een paddle-shift mechanisme met zes versnellingen.
    · Brembo werkte samen met het Mazda team om te zorgen dat de remmen net zo effectief waren op de Furai als op de wedstrijdversies.
    · Sachs en Eibach werkten samen om een agressief maar instelbaar schokdemper- en veerpakket samen te stellen.
    · Nippon Paint leverde de verbazingwekkende drie-laags lak.
    · Castrol levert alle high-performance smeermiddelen.
    · De bandenontwikkelingspartner van Mazda voor de ALMS in 2006 en 2007, Kumho, creëerde de speciale loopvlakprofielen die nodig zijn voor de banden van de Furai.
    · De velgen zijn van partner BBS en hebben 14 spaken met aluminium centerlocks.
    · Veiligheidsgordels komen van Sparco Motor Sports.
    · Data acquisitie en aandrijving controllers worden vervaardigd en getuned door MoTeC, één van de wereldleiders op het gebied van race-elektronica.

    13-01-2008 om 20:03 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tiago Monteiro zet eerste stap richting zitje in Superleague Formula
    De Superleague Formula-bolide van FC Porto

    PORTO - Fans van FC Porto zagen hun 750 pk krachtige raceauto worden onthuld in Estádio do Dragão door een groep van jonge spelers. Deze bolide neemt het eind augustus op tegen andere voetbalclubs, waaronder PSV en Anderlecht. Ex-F1-coureur Tiago Monteiro en World Series by Renault-winnaar Alvaro Parente kwamen de auto van dichtbij bekijken.

    De FC Porto racewagen wordt onthuld

    Naast de twee grootste autosportsterren van Portugal waren ook de rijders Pedro Matos Chaves, Ni Amorim, Tiago Petiz, Armindo Araújo, Miguel Ramalho en Rui Martins aanwezig. "Ik denk dat het een goed concept is", denkt Tiago Monteiro. "Om autosport met voetbal te combineren kan alleen maar succes hebben omdat zoveel fans bij elkaar gebracht worden."

    De FC Porto racewagen wordt onthuld

    "Ik ben een professionele coureur en ik vind dit kampioenschap interessant. Ik heb voor 2008 een contract bij SEAT in het World Touring Car Championship (WTCC), maar je weet maar nooit. Wellicht is het iets voor mij", aldus Monteiro.

    Mooie dames horen natuurlijk ook bij autosport

    Team West-Tec gaat de auto van FC Porto op het technische vlak ondersteunen. Het team won afgelopen seizoen de titel in de Spaanse Formule 3.

    De Superleague Formula-bolide van FC Porto

    13-01-2008 om 20:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    12-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIA-GT: CR Scuderia stelt zijn bolide voor
    Cobra Racing Scuderia stelde op de Autosport Show in het Verenigd Koninkrijk zijn bolides voor aan het grote publiek. Een rood-wit-blauwe livery is terug te vinden op elke bolide van het team; zowel in FIA-GT, Brits GT als het Britse Formule Renault 2.0 kampioenschap.


    Teambaas Chris Niarchos wist heel wat belangrijke sponsoren aan te trekken voor zijn team. Zo strikte hij ondermeer BSkyB (Sky TV), Grand Prix Racewear (GPR), Alpinestars, Giorgio, Fast Wax, Creative Print Group, Performance Friction, PPG en Autosmart.

    Het team zal twee GT2 Ferrari's inzetten in het FIA-GT kampioenschap, met op de ene volbloed Kirkaldy/Bell en op de andere Niarchos/Mullen. Alle vier couruers hebben reeds bewezen dat ze overweg kunnen met een Ferrari, echter is het voor CR Scuderia het 'debuutjaar' in FIA-GT.


    Ook zal het team een programma afwerken in het Britse GT kampioenschap, wat als het ware een traditie is geworden voor Cobra Racing.

    Niarchos, Kirkaldy en Mullen zijn allen al eindoverwinnaar geweest van het kampioenschap in de afgelopen seizoenen, en ook de teamleden van CRS speelden daarbij een belangrijke rol. De concurrentie in het Britse GT is enorm, het team zal dan ook binnenkort haar piloten bekendmaken.

    12-01-2008 om 15:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    First Motorsport en haar coureurs kunnen terug kijken op een zware 24H of Dubai. Het evenement werd geteisterd door wisselende omstandigheden. In het normaal gesproken zonnige Dubai moest de equipe opgeven nadat de Porsche op een spekglad circuit van de baan zeilde en in de muur belandde. Het betekende direct opgave voor nummer 8 bolide. Niels Lagragne blikt terug op de race.

    Net op het moment dat Niels Lagrange het stuur ruilde met Jean-Charles Perrin voor het starten van zijn tweede stint, werd het anders met zonovergoten Dubai getransformeerd tot aqualand. Door de plotselinge hevige regenval kwamen alle teams binnen om regenbanden te monteren. Tot overmaat van ramp waren er geen regenbanden beschikbaar en moesten uitgesneden slicks als schoeisel dienen. Niels, die nog niet zo veel ervaring heeft in de regen met de Porsche, vertrok met goede moed aan zijn tweede stint. Na enkele ronden kwam hij echter binnen en besloot wijselijk om het stuur over te laten aan Thierry Blaise die in stand-by stond.



    Lagrange: “Het was voor mij een echte hel. Tijdens die paar ronden heb ik drie spins gemaakt, gelukkig zonder veel erg. Voor mij was het duidelijk. In dergelijke omstandigheden verder rijden op deze banden was om problemen vragen. Gezien ik niet over voldoende ervaring beschik om in de regen met de Porsche te rijden wilde ik op safe spelen en het team niet in gevaar brengen. Het was op dat moment een moeilijke beslissing, maar ik nam ze echt in functie van het team”.

    De Dubai Autodrome werd in een mum van tijd herschapen in een echte schaatspiste. Een mix van fijn woestijnzand en regen zorgde voor een erg gladde ondergrond, die bijna niet te berijden was. Ook het feit dat er zo goed als geen afwatering is op het circuit, maakte het geheel nog des te moeilijker.

    Na een half uur sloeg het noodlot toe voor Thierry Blaise bij het uitkomen van de laatste rechtse naar de rechte lijn. Bij het uitaccelereren kreeg de wagen opeens te maken met zwaar overstuur die hij niet meer kon corrigeren. De wagen ging rond en smakte met de achterkant tegen de muur. Gelukkig voor rijder Blaise zonder verwondingen, al kwam de klap voor de Porsche 996 GT3 hard aan. De klap was zo hevig dat de zoveelste “code 60” weer werd uitgeroepen. De wagen werd onmiddellijk afgesleept naar de box waar de eerste diagnose zeer negatief klonk. De ophanging was op drie plaatsen gebroken. Exit wagen nr8 in de 24h of Dubai.

    Uiteraard is dit voor het team van First Motorsport een tegenslag, maar een nog grotere teleurstelling voor de jonge Niels Lagrange die opnieuw een prachtige wedstrijd wist te rijden. Voor GL-Racing vzw (Geert Lagrange Racing vzw) is het nu “up to the Belcar 2008

    12-01-2008 om 15:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voetbalclub PSV showt haar 750 PK sterke Formule-racer
    BIRMINGHAM - Op de Autosport International Show in Birmingham showt PSV dit weekend haar 750 pk krachtige op F1 lijkende bolide aan het Britse publiek. De Nederlandse voetbalclub rijdt eind augustus haar eerste race van de Superleague Formula op het circuit van Donington Park in Groot-Brittannië.

    PSV showt haar Superleague Formula-bolide

    Naast het Braziliaanse Flamengo, van wie de auto ook werd tentoongesteld, doen ook AC Milan, Borussia Dortmund, Olympiacos, RSC Anderlecht, FC Basel en Galatasaray SK mee aan het unieke kampioenschap. Binnenkort wordt de tweede Braziliaanse club aangekondigd en de tweede Britse team volgt spoedig daarna.

    Superleague Formula is ook in gesprek met clubs uit Spanje, Frankrijk, Mexico, Korea, Portugal en de Verenigde Arabische Emiraten. "De onderhandelingen zijn gaande om de laatste drie plaatsen in te vullen. Een tweede Britse club volgt in elk geval voordat we de eerste keer de baan oprijden", aldus CEO Alex Andreu.

    12-01-2008 om 15:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Start 24H of Dubai

    Ondanks hun verbeten jacht hebben de Nederlandse Porsche van Bleekemolen RacePlanet met oud F1 coureur Jan Lammers en de familie Bleekemolen de zege moeten laten aan de VIP Pet Foods-Porsche. Het Australische team reed de Porsche 997 FIA GT3 RSR met Tony Quinn, Klark Quinn, Craig Baird en Jonathan Webb aan het stuur naar de overwinning in de derde editie van de TOYO TIRES 24H of Dubai. De Belgische equipe van Delahaye Renault Belgium kende een ijzersterke race. Het vijftal Bas Leinders, Stéphane Lemeret, Gregory Franchi, Vincent Vosse en Frédéric Bouvy hielden met de Renault Mégane Trophy de druk op de ketel en besloten met een knappe derde plaats.

    Winnaars from 'down-under; VIP Pet Foods'

    In een wedstrijd die werd gekenmerkt door sterk wisselende weersomstandigheden met vele regenbuien gedurende de nacht zorgden de in totaal 87 gestarte équipes voor volop spektakel. Voor de deelnemers was het vanwege de overvloedige regenval echter bepaald niet eenvoudig. De tweede plaats in de 24-uursrace op het 5,4 kilometer lange Dubai Autodrome was voor de Porsche 997 GT3 Cup van het Nederlandse team Bleekemolen’s Race Planet (Michael Bleekemolen, Jeroen Bleekemolen, Sebastiaan Bleekemolen en Jan Lammers). Zij wisten in een uitermate spannende slotfase het vijftal kanjers van Delahaye Renault Belgium met de Renault Mégane Trophy voor te blijven.

    Natte omstandigheden in Dubai?

    Van tevoren werd al verwacht dat het weer een belangrijke rol zou kunnen spelen in de uitkomst van de wedstrijd, want de waarschijnlijkheid van regen tijdens de race was relatief hoog. In de beginfase bleef het nog droog, maar na zo’n zeven uur in de wedstrijd vielen de eerste druppels en niet lang daarna kwam de eerste van een flink aantal forse regenbuien naar beneden, die gedurende de nachtelijke uren hun invloed op het wedstrijdverloop hadden. Diverse malen moest de wedstrijdleiding gebruik maken van de zogeheten “Code 60-regeling” (maximumsnelheid van 60 km/u voor alle deelnemers op het circuit) wanneer er gestrande auto’s op gevaarlijke plaatsen stonden of wanneer het zicht en de rijomstandigheden te slecht waren om de race op normale snelheid voort te zetten.

    Met de vlam in de pijp

    Het drukke verkeer op de baan, met bijna 90 auto’s op het 5,4 kilometer lange circuit, maakte het er voor de deelnemers ook niet eenvoudiger op en al in de avonduren was voor al van mogelijke kanshebbers de wedstrijd ten einde. De eerste uitvaller was het team van Konrad Motorsport (Porsche 997 RSR, Wolfgang Kaufmann, Franz Konrad, Michael Schrey en Jeroen Bleekemolen) als gevolg van een defecte oliepomp. Later moesten onder andere ook de Proton Competition-Porsche 997 GT3 RSR (Lars Erik Nielsen, Allan Simonsen, Richard Westbrook en Christian Ried) alsmede de Prospeed Competition-Porsche 996 GT3 RS (Rudi Penders, Franz Lamot, Markus Palttala en Mikael Forsten) de strijd staken.

    Nadat een aantal kanshebbers was uitgevallen en andere snelle teams vanwege technische problemen waren teruggevallen, kon het team VIP Pet Foods in het zesde uur van de race de leiding in de wedstrijd overnemen. Een dag eerder al had het team in de slotfase van de spannende kwalificatietraining de pole-position voor zich opgeëist. In de wedstrijd reed het viertal in de zwart-gele Porsche met het startnummer 39 vervolgens onbedreigd de overwinning naar huis. Daarmee won het team ook de klasse A6 (tot 4000 cc).

    Spannend was de strijd om de tweede plaats tussen de Bleekemolen’s Race Planet-Porsche en de Delahaye-Renault Belgium-Renault. Een afwijkende pitstopstrategie bracht de auto’s dicht bij elkaar, maar uiteindelijk had vader Michael Bleekemolen met zijn beide zoons Sebastiaan en Jeroen Bleekemolen en oud-Le Mans-winnaar Jan Lammers de overhand. Het succes van Bleekemolen werd gecompleteerd door de klasse-overwinning van Hans Rutte, Ronald van de Laar, Hans Bos en Melvin de Groot met de BMW 130i van het team in de categorie A4 (tot 3000 cc). Het Belgische Renault-team won de klasse SP1 (silhouet-auto’s).

    De zege in de klasse A5 (tot 3.500 cc) ging naar de BMW Z4 Coupé van het Duitse team ORMS Racing met Franz Engstler, Stefan Neuberger en Marko Hartung voor de BMW Compact GTR van het Nederlandse team Motors TV (Peter van der Kolk, Richard van den Berg, Elmar Grimm en Cor Euser), die in de laatste minuten nog het Oostenrijkse Duller Motorsport-team wisten te verslaan. Dat team, dat de afgelopen twee jaren in Dubai wist te winnen, eindigde nu met Dieter Quester, Philipp Peter, Stefano Zonca en Andrea Bellichi met de BMW M3 E46 op de derde plaats in de klasse en de elfde plaats in het algemeen klassement.

    Best geklasseerde diesel-auto in de TOYO TIRES 24H of Dubai was de BMW 120d van het team Schubert Motorsport (Heinz Schmersal, Stian Sorlie, Jörg Viebahn, Claudia Hürtgen). De overige klassewinnaars: A1 (tot 1600 cc): Rhino’s Leipert Motorsport, Ford Fiesta ST, Marcel Leipert, Gontari Pavel, Mareks Stalcemanis, Oleksander Danylchenko. A2 (tot 2000 cc): Maeder Motorsport, Honda S2000, Andreas Mäder, Reinhold Renger, Harald Jacksties, Reiner Schönauer, Friedhelm Mihm. SP2 (exceptional cars): Kaleji Motorsport, Ferrari 430 GTC, John Sinders, Joe Macari, Adrian Newey, Robert Wilson.

    De spectaculaire Audi R8

    Veel aandacht was er voor de racepremière van de Audi CR-8, de raceversie van de Audi R8 sportwagen, die op initiatief van race-organisator Creventic BV werd ontwikkeld en ingezet. De TOYO TIRES 24H of Dubai vormden tevens de eerste wedstrijd van de nieuwe 24H SERIES, een eigen kampioenschap van vier 24-uursraces, dat in 2008 voor de eerste maal wordt georganiseerd.

    12-01-2008 om 15:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Ze waren de snelste in de tijdtraining en leidden vanaf het zesde wedstrijduur in de race. Vervolgens reed het Australische team VIP Pet Foods (Tony Quinn, Klark Quinn, Craig Baird en Jonathan Webb) met de Porsche 997 GT3 RSR de overwinning naar huis in de derde editie van de TOYO TIRES 24H of Dubai. In een wedstrijd die werd gekenmerkt door sterk wisselende weersomstandigheden met vele regenbuien gedurende de nacht zorgden de in totaal 87 gestarte équipes voor volop spektakel. Voor de deelnemers was het vanwege de overvloedige regenval echter bepaald niet eenvoudig. De tweede plaats in de 24-uursrace op het 5,4 kilometer lange Dubai Autodrome was voor de Porsche 997 GT3 Cup van het Nederlandse team Bleekemolen’s Race Planet (Michael Bleekemolen, Jeroen Bleekemolen, Sebastiaan Bleekemolen en Jan Lammers). Dit kwartet wist in een uitermate spannende slotfase het vijftal van Delahaye Renault Belgium, Bas Leinders, Stéphane Lemeret, Gregory Franchi, Vincent Vosse en Frédéric Bouvy met de Renault Mégane Trophy voor te blijven.

    Van tevoren werd al verwacht dat het weer een belangrijke rol zou kunnen spelen in de uitkomst van de wedstrijd, want de waarschijnlijkheid van regen tijdens de race was relatief hoog. In de beginfase bleef het nog droog, maar na zo’n zeven uur in de wedstrijd vielen de eerste druppels en niet lang daarna kwam de eerste van een flink aantal forse regenbuien naar beneden, die gedurende de nachtelijke uren hun invloed op het wedstrijdverloop hadden. Diverse malen moest de wedstrijdleiding gebruik maken van de zogeheten “Code 60-regeling” (maximumsnelheid van 60 km/u voor alle deelnemers op het circuit) wanneer er gestrande auto’s op gevaarlijke plaatsen stonden of wanneer het zicht en de rijomstandigheden te slecht waren om de race op normale snelheid voort te zetten.

    Het drukke verkeer op de baan, met bijna 90 auto’s op het 5,4 kilometer lange circuit, maakte het er voor de deelnemers ook niet eenvoudiger op en al in de avonduren was voor al van mogelijke kanshebbers de wedstrijd ten einde. De eerste uitvaller was het team van Konrad Motorsport (Porsche 997 RSR, Wolfgang Kaufmann, Franz Konrad, Michael Schrey en Jeroen Bleekemolen) als gevolg van een defecte oliepomp. Later moesten onder andere ook de Proton Competition-Porsche 997 GT3 RSR (Lars Erik Nielsen, Allan Simonsen, Richard Westbrook en Christian Ried) alsmede de Prospeed Competition-Porsche 996 GT3 RS (Rudi Penders, Franz Lamot, Markus Palttala en Mikael Forsten) de strijd staken.

    Nadat een aantal kanshebbers was uitgevallen en andere snelle teams vanwege technische problemen waren teruggevallen, kon het team VIP Pet Foods in het zesde uur van de race de leiding in de wedstrijd overnemen. Een dag eerder al had het team in de slotfase van de spannende kwalificatietraining de pole-position voor zich opgeëist. In de wedstrijd reed het viertal in de zwart-gele Porsche met het startnummer 39 vervolgens onbedreigd de overwinning naar huis. Daarmee won het team ook de klasse A6 (tot 4000 cc). Spannend was de strijd om de tweede plaats tussen de Bleekemolen’s Race Planet-Porsche en de Delahaye-Renault Belgium-Renault. Een afwijkende pitstopstrategie bracht de auto’s dicht bij elkaar, maar uiteindelijk had vader Michael Bleekemolen met zijn beide zoons Sebastiaan en Jeroen Bleekemolen en oud-Le Mans-winnaar Jan Lammers de overhand. Het succes van Bleekemolen werd gecompleteerd door de klasse-overwinning van Hans Rutte, Ronald van de Laar, Hans Bos en Melvin de Groot met de BMW 130i van het team in de categorie A4 (tot 3000 cc). In deze klasse leek Bas Koeten Racing met de speciaal gebouwde BMW Z3 Coupé lange tijd op weg naar de overwinning, maar dit team strandde op zaterdagochtend nadat de auto van de baan was geraakt. Het Belgische Renault-team won de klasse SP1 (silhouet-auto’s).

    De zege in de klasse A5 (tot 3.500 cc) ging naar de BMW Z4 Coupé van het Duitse team ORMS Racing met Franz Engstler, Stefan Neuberger en Marko Hartung voor de BMW Compact GTR van het Nederlandse team Motors TV (Peter van der Kolk, Richard van den Berg, Elmar Grimm en Cor Euser), die in de laatste minuten nog het Oostenrijkse Duller Motorsport-team wisten te verslaan. Dat team, dat de afgelopen twee jaren in Dubai wist te winnen, eindigde nu met Dieter Quester, Philipp Peter, Stefano Zonca en Andrea Bellichi met de BMW M3 E46 op de derde plaats in de klasse en de elfde plaats in het algemeen klassement.

    Best geklasseerde diesel-auto in de TOYO TIRES 24H of Dubai was de BMW 120d van het team Schubert Motorsport (Heinz Schmersal, Stian Sorlie, Jörg Viebahn, Claudia Hürtgen). De overige klassewinnaars: A1 (tot 1600 cc): Rhino’s Leipert Motorsport, Ford Fiesta ST, Marcel Leipert, Gontari Pavel, Mareks Stalcemanis, Oleksander Danylchenko. A2 (tot 2000 cc): Maeder Motorsport, Honda S2000, Andreas Mäder, Reinhold Renger, Harald Jacksties, Reiner Schönauer, Friedhelm Mihm. SP2 (exceptional cars): Kaleji Motorsport, Ferrari 430 GTC, John Sinders, Joe Macari, Adrian Newey, Robert Wilson.

    Veel aandacht was er voor de racepremière van de Audi CR-8, de raceversie van de Audi R8 sportwagen, die op initiatief van race-organisator Creventic BV werd ontwikkeld en ingezet. De TOYO TIRES 24H of Dubai vormden tevens de eerste wedstrijd van de nieuwe 24H SERIES, een eigen kampioenschap van vier 24-uursraces, dat in 2008 voor de eerste maal wordt georganiseerd.

    Citaten:

    Tony Quinn (1e plaats, VIP Pet Foods-Porsche 997 GT3 RSR): “We hadden niet verwacht dat we zo’n resultaat zouden kunnen behalen, maar na de kwalificatie wisten we, dat we hier snel waren. Wij waren goed voorbereid op de regen dankzij de deelname aan andere races in Europa. Of we ook aan de overige races van de 24H SERIES deelnemen, hangt ervan af, hoeveel dierenvoer wij kunnen verkopen. De basis is er in ieder geval!”

    Michael Bleekemolen (2e plaats, Bleekemolen’s Race Planet-Porsche 997 GT3 Cup): “Dankzij constant rijden en het benzineverbruik in de gaten houden hebben we hier zo’n goed resultaat behaald. Natuurlijk hebben we allevier veel ervaring, die hier waardevol bleek. Voor mij als vader was het prachtig om naast Jan Lammers met mijn beide zoons te kunnen racen.”

    Frédéric Bouvy (3e plaats, Delahaye-Renault Belgium Renault Mégane Trophy): “We vormden samen een zeer goed team in deze moeilijke race. Nadat we met onze ene auto problemen hadden toen de dynamo defect raakte, besloten we, ons op de andere auto te richten, en met succes.”

    12-01-2008 om 15:49 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    480_dubai_actie2

    Sterk wisselende weersomstandigheden bepalen het beeld bij de derde editie van de TOYO TIRES 24H of Dubai. Na zeven uur in de wedstrijd zette voor de eerste maal lichte regen in, maar korte tijd later stroomde het hemelwater met bakken naar beneden. Omdat het in Dubai al maandenlang niet geregend had, werd de baan spiegelglad, hetgeen het voor de deelnemers uitermate lastig maakte. Meerdere malen moest de wedstrijdleiding gebruik maken van de “Code 60”-regeling (maximum snelheid 60 km/u voor alle deelnemers), nadat er diverse rijders van de baan waren geraakt. In de vroege uren van de zaterdagochtend rijdt de Porsche 997 GT3 RSR van het Australische team VIP Pet Foods aan de leiding (Tony Quinn, Klark Quinn, Craig Baird, Jonathan Webb), gevolgd door de Porsche 911 GT3 Cup van Bleekemolens Race Planet (Michael Bleekemolen, Sebastiaan Bleekemolen, Jeroen Bleekemolen en Jan Lammers).
    Regen is in Dubai een vrij ongebruikelijk fenomeen, en zeker in de hoeveelheden waarmee het tijdens de TOYO TIRES 24H of Dubai naar beneden kwam. Volgens informatie van lokale bewoners viel er in april vorig jaar voor de laatste keer enige regen van betekenis op het Dubai Autodrome. De vele stof, zand, olie en rubber op de baan maakten het asfalt in combinatie met de regen spiegelglad. Dat leidde er vervolgens weer toe dat diverse deelnemers van de baan raakten. De gevolgen bleven beperkt tot materiële schade, maar voor vele rijders was het rijden in de regen, en dan ook nog in het donker, wel een heel spannende nieuwe ervaring. Rond één uur in de nacht kwam er opnieuw een hoosbui naar beneden, terwijl het asfalt de enorme hoeveelheden regen nauwelijks kon verwerken. Daardoor stonden er overal plassen op de baan en vele rijders kregen te maken met aquaplaning.

    Later in de nacht werden de omstandigheden iets beter, maar her en der sloeg ook zichtbaar de vermoeidheid toe bij rijders en teamleden. Voor het Australische VIP Pet Foods-team bleek dat allemaal geen probleem. De zwart-geel gekleurde Porsche 997 GT3 RSR met het startnummer 39 nam in het zesde uur de leiding in het algemeen klassement over en afgezien van een korte pitstop kort daarna raakte het team deze positie niet meer kwijt. In de klasse SP1 voor 24-uurs-specials leidt de Renault Mégane Trophy van het Belgische team Delahaye Renault Belgium (Bas Leinders, Stéphane Lemeret, Gregory Franchi, Vincent Vosse, Frédéric Bouvy) op de derde plaats in het totaalklassement, snelste diesel-auto in het veld is de BMW 120D van Belien Motorsport (Patrick Belien, Dimitri Cuyvers, Rob Cuyvers en Stefan Verhoeven).

    480_dubai_actie1

    12-01-2008 om 15:48 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    11-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Ford heeft tijdens de Autosport International Show in Birmingham de opvallende, nieuwe uitvoering van de Focus WRC onthuld waarmee het merk dit jaar aan het FIA World Rally Championship zal deelnemen.

    Nieuwe look Ford Focus RS World Rally Car

    De Focus RS World Rally Car, waarmee Ford zowel in 2006 als 2007 het wereldkampioenschap bij de merken heeft behaald, heeft een opvallend modern uiterlijk gekregen. De nieuwste rally-Focus werd geïntroduceerd tijdens de grootste autosporttentoonstelling van Europa. De nieuwe naam van het team voor 2008 is het BP Ford Abu Dhabi World Rally Team.

    Bij de onthulling van het nieuwe kleurenschema werd de nieuwe rijdersbezetting, Mikko Hirvonen en Jari-Matti Latvala, vergezeld door de nieuwe motorsport-directeur van Ford of Europe, Mark Deans, en teamdirecteur Malcolm Wilson.

    “De Focus RS WRC heeft een nieuw, eigentijds ontwerp dat perfect in lijn is met het potentieel van het BP Ford Abu Dhabi World Rally Team,” legt Deans uit. “Dit is ons eerste volledige seizoen in samenwerking met BP en de Abu Dhabi Tourism Authority. Hoezeer hun betrokkenheid van belang is voor ons WRC-programma wordt duidelijk weergegeven door de nieuwe naam van het team en hun aanwezigheid op de auto.

    "Natuurlijk is er meer nodig voor een succesvol WRC-seizoen dan de kleur van een auto en de naam van het team. Maar in de paar weken dat ik nu de functie van motorsportdirecteur bekleed heb ik genoeg gezien om overtuigd te raken dat we weer in staat zijn om in 2008 uiterst competitief te blijven. Wij hebben energieke, jonge rijders die gesteund worden door één van de meest enthousiaste en hardwerkende teams in de autosport, M-Sport, en ik kijk uit naar een succesvol jaar. Daarvan ben ik zeker,” voegt hij toe.

    Deans verraste Wilson namens Ford of Europe met een replica van de trofee die hoort bij het winnen van de FIA WK-titel bij de merken. “Dat was een fantastisch gebaar, dat ik enorm waardeer,” zegt Wilson. “Het bracht de herinnering terug aan het voor Ford opmerkelijke jaar 2007 in het WRC.”

    “Maar dat is geschiedenis en we hebben ons vizier nu volledig gericht op het seizoen 2008. Met Mikko en Jari-Matti hebben wij twee jonge rijders die smachten naar competitie maar die ook een ervaring hebben die hun leeftijd overschrijdt. Ik kijk er naar uit om hun verdere ontwikkeling dit seizoen te volgen. Khalid Al Qassimi uit Abu Dhabi heeft in een derde Focus RS WRC een uitgebreid programma van tien evenementen en ik hoop dat hij gedurende het jaar nog meer ervaring en vertrouwen krijgt,” aldus Wilson.

    11-01-2008 om 18:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Een goed begin is het halve werk. In een hectische kwalificatiesessie veroverde Equipe Verschuur 1 met de Renault Mégane Trophy de snelste tijd in hun groep SP1 en elfde algemeen! Met een tijd van 2:05.871 versloeg het viertal Bernhard ten Brinke, Wim Beelen, David Hart en Mike Verschuur, onder andere het team van Delahaye Renault Belgium 1 en 2, die met volledige fabrieksondersteuning naar het ministaatje in de Verenigde Emiraten waren afgereisd. Het tweede team van Equipe Verschuur, eveneens met een Renault Mégane Trophy eindigde als vijfde in deze groep. De tweeliter Renault Clio II RS (Equipe Verschuur 3) eindigde in hun klasse A2 op de vierde plek. Morgen (vrijdag) zal de derde editie van de TOYO TIRES 24-uursrace van Dubai om 14:00 uur plaatselijke tijd aanvangen.

    Equipe Verschuur gaat voor zege in SP1

    Met de 400 PK snelle Renault Mégane Trophy begon Equipe Verschuur 1 op donderdagmorgen aan de vrije training. De wagen, die speciaal is opgebouwd voor endurance races hield het echter slechts twee ronden vol, toen de elektronica het liet afweten. Terwijl de concurrentie anderhalf uur lang de baan verkenden en de set-up konden bepalen, keken de rijders van Equipe Verschuur werkeloos toe. Na enkele uren was het euvel verholpen, zodat het Nederlandse raceteam aan de kwalificatie kon beginnen. Wim Beelen begon de tijdtraining op oude banden. Hij droeg na zijn stint het stuurtje over aan David Hart. Ook Bernhard ten Brinke nam een run voor zijn rekening. Hij liet voor de eerste keer nieuwe banden onder de oranje bolide monteren.

    Als laatste van het viertal probeerde Mike Verschuur een snelle tijd op de chrono’s te zetten. Ondanks het vele verkeer op de baan wist de voormalig Nederlands en Duits Renault Clio Cup kampioen de tijden telkens verder aan te scherpen. De inwoner uit Amsterdam liet er duidelijk geen gras over groeien en pakte in de slotfase met een tijd van 2:05.871 de snelste tijd in zijn groep SP1. Hij was hiermee ruim een halve seconde sneller dan de twee Delahaye Renault Belgium teams. Equipe Verschuur 2 met Wilko Becker, Hoevert Vos, Tim Buijs en teambaas Frans Verschuur in de gelederen, eindigde in de klasse SP1 op een keurige vijfde plaats.

    De jonge Mickey Bertram, Sheila Verschuur en Harrie Kolen vormden met startnummer 73 het derde team van Equipe Verschuur. In de vrije training finishte het ze met de Renault Clio II RS Cup op een nette tweede plaats in de klasse A2. In de belangrijke kwalificatie moesten ze genoegen nemen met de vierde plaats (2:28.211). Zij zullen morgen tijdens de 24-uursrace de strijd aangaan met de Lotus Red Exige, Honda S2000 en vele andere Clio’s-rijders in de klasse A2 en proberen de derde plaats van vorig jaar in hun groep op zijn minst proberen te evenaren.

    MIKE VERSCHUUR: “Ik ben superblij dat we de snelste tijd in onze groep SP1 hebben neergezet! We begonnen de dag niet voortvarend doordat we met elektronica proberen werden geconfronteerd. In de kwalificatie hebben we gelukkig allemaal een stint gereden en de baan kunnen verkennen. Toen ik als laatste het stuurtje had overgenomen kwam ik vol in het verkeer terecht. Ik moest echt goed opletten want de snelheidsverschillen tussen de diverse klassen op de baan waren erg groot. Ondanks dat ik veel auto’s links en rechts moest inhalen, wist ik toch nog de snelste tijd neer te zetten. Van de Renault Mégane Trophy hopen we morgen met de andere deelnemers in de klasse SP1 mee te strijden om de eindoverwinning.”

    11-01-2008 om 18:11 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Renault F1 protégé is in aantocht
    Ben Hanley bij Campos Racing

    Ben Hanley is de naam. De talentvolle Brit is één van de beschermelingen van Renault F1 middels het Renault Drivers Development Program. Hanley eindigde in 2007 als runner-up in de World Series by Renault 3.5L. Hij maakt promotie en komt dit seizoen uit in de GP2 voor het gerenommeerde team van Campos Racing. Zijn teamgenoot wordt de Rus Vitaly Petrov.

    Gigacrash kostte Hanley titelkansen in WSR

    11-01-2008 om 18:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spectaculaire beginfase TOYO TIRES 24H of Dubai
    De derde editie van de TOYO TIRES 24H of Dubai kende een spectaculaire beginfase, waarin de race maar liefst vier keer moest worden geneutraliseerd met behulp van een zogeheten ''Code 60''. Na vier uur in de wedstrijd rijdt de Porsche 997 GT3 RSR van het team Proton Competition (Lars Erik Nielsen, Allan Simonsen, Richard Westbrook, Christian Reid) aan de leiding, gevolgd door de Porsche 996 RSR van het Oktanas Racing Team (Nemunas Dagilis, Nerijus Dagilis, Egidijus Dapsas, Uwe Alzen, Marc Benz) en de Porsche 996 GT3 RS van het Belgische Prospeed Competition (Rudi Penders, Franz Lamot, Markus Palttala , Mikael Forsten).

    Een van de grote kanshebbers, Konrad Motorsport (Porsche 997 RSR, Wolfgang Kaufmann, Franz Konrad, Michael Schrey, Jeroen Bleekemolen) behoorde tot de eerste uitvallers in de wedstrijd. Het team, dat vorig jaar tot in de slotfase in de strijd was om de overwinning en na de keurige derde tijd van Jeroen Bleekemolen in de kwalificatietraining ook dit jaar tot de kandidaten voor een goede klassering behoorde, zag de auto al vroeg de pits in komen vanwege problemen met de oliepomp. Problemen waren er ook voor het winnende team van vorig jaar, Duller Motorsport (BMW M3 E46, Dieter Quester, Philipp Peter, Stefano Zonca en Andrea Belicchi) verloor ook veel tijd als gevolg van problemen met de dynamo.

    Voorafgaand aan de start hadden veel rijders zorgen over de ontwikkeling van het weer, omdat zich meerdere donkere wolken aan de hemel boven het Dubai Autodrome manifesteerden, maar gedurende de eerste vier uur van de race bleef het gelukkig nog droog.

    2008evdubai002

    Een sterke prestatie werd geleverd door het team van Equipe Verschuur, dat met de snelste van de beide Renault Mégane Trophy-auto's (Bernhard ten Brinke, Wim Beelen, David Hart en Mike Verschuur) goed de strijd met de Porsches kon aanbinden. Datzelfde gold voor de beide identieke Méganes van het team Delahaye Renault Belgium, die alletwee met dezelfde rijdersbezetting uitkomen (Bas Leinders, Stéphane Lemeret, Gregory Franchi, Vincent Vosse, Frédéric Bouvy).

    Pech in de dieselklasse was er voor de auto met het startnummer 99 van Schubert Motorsport (BMW 120d, Heinz Schmersal, Stian Sorlie, Jörg Viebahn, Claudia Hürtgen). Dat team leidde riant in de dieselklasse, maar kwam na drie uur en 34 minuten op de takelwagen binnen.

    11-01-2008 om 18:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    uljee_race_1

    De Benelux Racing League is op zoek naar rijders die in 2008 geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan het BRL Light Kampioenschap. Op dit moment zijn er nog enkele auto’s vrij voor rijders die deze uitdaging willen aangaan.
    De BRL Light is een auto die speciaal ontwikkeld is om te racen en zich daardoor onderscheidt van auto’s als de BMW 130i of de Renault Clio. Ook het benodigde racebudget voor deelname aan het BRL Light-kampioenschap ligt lager dan beide genoemde klassen.

    Dutch Power Pack
    De BRL maakt in 2008 onderdeel uit van het Dutch Power Pack, georganiseerd door Circuit Park Zandvoort. Daarnaast rijdt de BRL nog 2 wedstrijden in België en Duitsland.

    Testdagen
    Indien er voldoende rijders geïnteresseerd zijn, organiseert de BRL Light testdagen op 24 januari op Zolder en/of 27 januari in Zandvoort. Aanmelden kan via info@brllight.nl

    11-01-2008 om 18:08 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Trouwe bezoekers van AUTOSPORT.NL weten inmiddels dat Danny van Dongen en Rogier Kroymans komend seizoen een Corvette C6 GT4R gaan bemannen in de klasse Supersport 1 van de Dutch Supercar Challenge (DSC). Het duo verschijnt onder de vlag van Kroymans Racing op de baan. Maar er is meer. Veel meer. De Europese Corvette-importeur, met als thuisbasis Breukelen, biedt geïnteresseerde rijders de kans om met een door Corvette-specialist Callaway Competition ontwikkelde Corvette C6 GT4/GT4R in actie te komen in de DSC, FIA GT4 of een andere GT-klasse.


    480_corvette_publiek
    Veel belangstelling voor de plannen van Corvette Europe
     
    Corvette heeft vooral de laatste jaren veel successen in de autosport behaald. Het merk won vijf keer zijn klasse tijdens de 24 uren van Le Mans en was viermaal de sterkste tijdens de 12-uursrace van Sebring. Corvette won het algemeen klassement van de 24 uren van Daytona en boekte in de handen van onder meer Mike Hezemans vele zeges in FIA GT. Mike (zie onderstaande foto) won bijvoorbeeld vorig jaar met zijn teamgenoten de 24 uren van Spa-Francorchamps. De Europese Corvette-importeur wil met een nieuw en prachtig initiatief op dit succes inhaken. Corvette Europe wil ook winnen, maar dan met een concept dat qua kosten meer ‘down to earth’ is.

    480_corvette_mike_2

    Breed inzetbaar

    Corvette won het afgelopen seizoen ook de titel voor teams in het Europese FIA GT3 kampioenschap. Het merk was niet van de partij in FIA GT4, de relatief betaalbare GT-klasse die in 2007 het levenslicht zag. Dit jaar gaat dat veranderen. Corvette-specialist Callaway Competition ontwikkelt momenteel op basis van de Corvette C6 een GT4-variant. Callaway tekende eerder al voor de geboorte van de Corvette GT3, waarvan er inmiddels elf zijn gebouwd.
    De C6 is het ‘basismodel’ van Corvette, uitgerust met een 6,2 liter V8 met 436 pk. De Corvette C6 GT4 kan met enkele lichte aanpassingen ingezet worden in klassen als de DSC, Belcar en het Brits GT-kampioenschap. Deze aangepaste versie noemt Corvette de GT4R. “Dat is het grote voordeel van de GT4”, benadrukte Corvette Brand Manager Koos Pettinga tijdens een bijeenkomst bij Kroymans Breukelen, pal langs de snelweg A2. “De brede inzetbaarheid maakt van de Corvette GT4 een heel veelzijdige auto.”
    Volgens manager PR Dick Braakhekke is de Stéphane Ratel Organisation, de promotor van FIA GT4, enthousiast over de komst van de Corvettes. “Ratel wil er graag merken zoals Corvette bij hebben.”



    Dick Braakhekke legt uit waarom Corvette in de nationale autosport stapt. 


    480_corvette_pettinga

    Corvette Brand Manager Koos Pettinga: “De brede inzetbaarheid maakt van de Corvette GT4 een heel veelzijdige auto.”

    Dutch Supercar Challenge

    Voor Nederlandse rijders is met name de inzet in de DSC interessant. De Corvette C6 GT4 wordt voor deze klasse aangepast, met onder meer enkele aërodynamische hulpmiddelen zoals een splitter vóór, meer vermogen, remmen van de Corvette GT3 en een motorkap van koolstofvezel. De eerste GT4R wordt momenteel door Callaway Competition gebouwd voor Danny van Dongen en Rogier Kroymans. Dit duo zal komend seizoen in de klasse Supersport 1 van de DSC uitkomen, plus naar verwachting tijdens twee raceweekeinden van FIA GT4. Speciaal voor de DSC heeft de Corvette-importeur een concept ontwikkeld dat valt in de categorie ‘arrive and drive’. De rijders kopen een Corvette GT4R en krijgen vervolgens een brede ondersteuning op het gebied van onder meer techniek (een engineer en twee monteurs voor elke auto), transport, publiciteit en hospitality. De inschrijving in de DSC is gegarandeerd en dat is geen overbodige luxe in de klasse die met een uniek luxeprobleem kampt: er zijn meer potentiële deelnemers dan startplaatsen. Als er meer dan vijf Corvettes aan de start staan, verstrekt Corvette Europe bovendien prijzengeld.
    Pettinga: “Wij leveren een raceklare Corvette GT4R voor 150.000 euro, exclusief BTW. De running costs voor een seizoen Dutch Supercar Challenge, inclusief alle genoemde ondersteuning, komen op circa 80.000 euro.”
    Cadillac Corvette HUMMER Europe, zoals de Corvette-vertegenwoordiging in Europa officieel heet, tekent ook voor de onderdelenservice.

    Enthousiast

    480_corvette_dkd

    They just love Corvette: v.l.n.r. Dick Braakhekke (PR), Koos Pettinga en Danny van Dongen. De Corvette op de foto is overigens een GT3. 

    Danny van Dongen toont zich enthousiast over de plannen. “Ik ben erg blij dat ik deel mag uitmaken van dit project. Het geheel wordt voortvarend en professioneel aangepakt, de betrokkenheid van Corvette Europe en Callaway zegt wat dat betreft genoeg. Voor mij als coureur is het ook mooi om betrokken te zijn bij de totstandkoming van de Corvette GT4.”
    Danny heeft de afgelopen jaren al meerdere zeges en andere podiumplaatsen behaald in de DSC, achter het stuur van een Marcos. Naast (test)coureur vervult Van Dongen bij Kroymans Racing ook de rol van mentor van zijn teamgenoot Rogier Kroymans. Rogier, zoon van Frits Kroymans wiens holding onder meer Corvette Europe omvat, maakt dit seizoen zijn autosportdebuut in de Corvette C6 GT4R. De debutant kiest daarmee zeker niet voor de gemakkelijkste weg.



    Danny van Dongen is enthousiast en staat te popelen om te kunnen beginnen. 

    Gravity Racing

    Gravity Racing van Martijn Heemstra en Dick de Graaff tekent voor de technische ondersteuning van de Corvettes in de DSC. Gravity Racing heeft onder meer ervaring in de nationale Porsche GT3 Cup (2005) en de DSC en heeft enkele ‘dikke’ rallyauto’s in de portfolio gehad. Heemstra was onder meer ook betrokken bij het Mitsubishi Carisma-project in het DTCC. Het Corvette-project is een flinke klus voor Gravity, dat op 1 februari naar een groter pand in Soest gaat verhuizen. “Als er vier tot vijf Corvettes in de Dutch Supercar Challenge uitkomen, dan zetten wij 20 tot 22 man in”, rekende Heemstra voor. Elke auto krijgt als vermeld een engineer en twee monteurs.

    Volle bak

    ‘Mr. Supercar Challenge’ Dick van Elk was (uiteraard) ook present in Breukelen. Voor de DSC is de komst van Corvette Europe / Kroymans Racing een mooie aanvulling op de prachtige startvelden, die tot op heden uit privé-rijders en –teams bestaan. In Nederland zijn importeurs die in de autorensport actief zijn zeer schaars. De komst van een aansprekende importeur met serieuze raceplannen betekent dus een flinke boost voor de DSC.
    Het geweldige veld van de DSC groeit het komende seizoen verder. Van Elk: “Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld twee Moslers, dat worden er nu acht.” Onder meer Dick’s zoon Berry zal zo’n Mosler besturen. Verder komen er drie Aston Martins bij, ingeschreven door …… Kroymans Racing.



    Dick van Elk is blij met weer een prachtig merk in het toch al volle veld van de DSC.

    11-01-2008 om 18:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Video :: Scuderia Ferrari Marlboro F2008 Shakedown

    Kimi Räikkönen kreeg de eer om te beginnen met de shakedown maar hierbij hebben we nog geen videomateriaal geleverd. Daarvoor kunt u hieronder een filmpje van 9 minuten bekijken waarbij de eerste ronden van de F2008 getoond wordt.

    10-01-2008 om 19:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schumacher testcoureur Ferrari
    Michael Schumacher gaat grote rol vervullen bij Ferrari

    Zevenvoudig F1-wereldkampioen Michael Schumacher is komend seizoen derde rijder voor het team van Ferrari. Dat heeft de president van het Italiaanse merk, Luca di Montezemolo laten optekenen in een Italiaanse krant. De Duitser gaat testwerk verrichten met de nieuwe bolide voor komend seizoen.



    "Zoals alleen Fangio en Scheckter hem voorgingen, werd Raikkonen direct in zijn eerste jaar bij ons kampioen", zo zegt Di Montezemolo. "Hij kent de auto nu beter en daarom kan het komend seizoen alleen maar beter gaan. Ook Massa heeft laten zien een goede coureur te zijn en dat hij races kan winnen. Hij denkt altijd in het belang van het team, en deze teamgeest is de kracht van ons. En dan is er Schumacher als derde coureur. We kunnen vertrouwen op zijn ervaring van het rijden zonder traction control", aldus de Italiaan.

    10-01-2008 om 19:39 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik hier voor de onthulling nieuwe Toyota TF108

    Het Panasonic Toyota F1-team is één van de ‘big spenders’ in de Formule 1. Tot nu toe bleven de resultaten achter in vergelijking tot het geïnvesteerde budget. Nog twee jaar heeft de equipe gekregen om de stap naar de top te kunnen maken. Toyota onthulde in het bijzijn van het topmanagement van Toyota Motor Corporation, Panasonic Toyota Racing en de coureurs Timo Glock, Jarno Trulli en derde piloot Kamui Kobayashi haar nieuwe wapen voor 2008: de TF108.

    10-01-2008 om 19:38 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Panasonic Toyota F1 heeft haar bolide voor 2008 gepresenteerd in het technisch centrum van het team in Keulen. Na een desastreus verlopen 2007 wil Toyota komend seizoen weer de opwaartse spiraal te pakken krijgen. De belangrijkste veranderingen zijn met name op coureurgebied. Ralf Schumacher is vervangen door landgenoot Timo Glock, en Kamui Kobayashi neemt de rol van test- en reservecoureur op zich. Gezamenlijk presenteerden zij het nieuwe wapen, de TF108.

    Glock, Kobayashi en Trulli

    De auto zelf is met het oog op de regelverandering ook op diverse plaatsen aangepast. Zo heeft de TF108 een langere wielbasis, een totaal vernieuwd aerodynamisch pakket, veranderde ophanging en een nieuwe versnellingsbak. Het team verwacht met de nieuwe auto een stap dichterbij het lange termijndoel te komen van het winnen van races en meestrijden om het kampioenschap.

    "Uiteraard is ons doel de middelste trede van het podium", zegt teambaas en eigenaar Tadashi Yamashina. "We zijn in de Formule 1 gestapt om te winnen, en dat willen we zo snel mogelijk. Ons belangrijkste doel voor 2008 is om een duidelijke stap voorwaarts te maken, aangezien we niet tevreden zijn met de prestaties van afgelopen jaar. We verwachten een competitieve auto waarmee we regelmatig punten kunnen behalen en de strijd aan gaan om het podium", aldus de Japanner.

    Foto’s van de nieuwe Toyota bolide; de TF108:










    10-01-2008 om 19:36 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Live-results 24Hours of Dubai
    Live results 24Hours of Dubai

    10-01-2008 om 19:34 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs