Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    10-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    eurotech_naar_dakar2
    De truck van Eurotech die dit jaar zou debuteren in de Dakar Rally. Foto: PR

    Chili wil graag als decor fungeren van de Dakar Rally, nu deze vorige week is afgelast. Dit meldt het ANP vandaag. Chili doet middels het nationale bureau voor toerisme en het ministerie van Sport op korte termijn een voorstel aan de Franse organisatie van de vermaarde rally.

    Dakar 2008 zou momenteel door de woestijn van Afrika worden gehouden. Maar vanwege grote veiligheidsproblemen en gevaar voor aanslagen in met name Mauritanië, zag de organisatie zich voor het eerst in het bestaan van de rally genoodzaakt om de race af te gelasten.

    ‘Chili wel veilig’
    Chili ziet nu haar kans schoon en wil Dakar dolgraag huisvesten. Het Zuid-Amerikaanse land vindt zichzelf wél veilig, zegt de juiste infrastructuur te hebben en voldoende woeste gebieden. ,,Maar het is aan de Dakar-organisator ASO om een besluit te nemen", aldus directeur Oscar Santelices van het toerismebureau, zo meldt het ANP.

    10-01-2008 om 19:28 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Yelmer Buurman of een buitenlandse coureur zal het tweede GP2-stoeltje van het Trust Team Arden gaan bezetten. Dit meldt Fred van Putten van de met een Nederlandse licentie rijdende formatie.


    Fred van Putten zit momenteel in Dubai, waar hij voor het team van Cor Euser gaat meerijden in de 24 uursrace van komende vrijdag en zaterdag. Vanuit het emiraat laat hij weten dat er nog twee kandidaten zijn om het stoeltje naast de reeds gecontracteerde Sébastien Buemi op te vullen. ,,Het gaat tussen een Nederlander en een buitenlander’’, vertelt Van Putten.

    buurman_quali_1
    Yelmer Buurman (2007) op Macau in actie in de Formule 3. Foto: Gargantini/F3 Euro Series

    Yelmer Buurman
    Als we de naam Yelmer Buurman laten vallen, wil Van Putten wel bevestigen dat de 20-jarige piloot uit Ubbergen de bedoelde Nederlander is. ,,We hebben al eerder aangegeven graag een landgenoot in ons team te krijgen. Maar het gaat in de autosport ook om geld.’’ Wanneer de nieuwe Trust Team Arden-coureur gepresenteerd wordt? ,,Mocht het Yelmer worden, dan zal hij dat zelf bekend willen maken. Maar het zal in ieder geval op korte termijn zijn.’’

    10-01-2008 om 19:25 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De afgelopen drie dagen werd er op de Daytona International Speedway ter voorbereiding van de Daytona 500 volgende maand uitgebreid getest. Gedurende de afgelopen dagen hebben de Toyota’s duidelijk de toon gezet.



    08nascarfusion_02

    De Car of Tomorrow is de Car of Today geworden. In dit geval de Ford Fusion.

    Toyota geeft waarschuwingsschot

    Tijdens de laatste drie dagen werd op Daytona uitgebreid getest, en Toyota heeft duidelijk een waarschuwingsschot afgegeven. Jimmie Johnson domineerde de eerste twee tests, maar later prijkten de namen van de Toyota-coureurs Kyle Busch en J.J. Yeley bovenaan de time-sheets. Al op Talladega deden de Toyota’s het uitstekend en de afgelopen drie maanden werkten meer dan vijftien mensen aan de ontwikkeling van de motor. Lee White van Toyota: “Ik ben erg optimistisch dat wij dit jaar goed gaan scoren tijdens de Daytona 500.” Jacques Villeneuve liet tijdens één van de test-sessies zelfs een tweede tijd noteren. Tijdens de afsluitende tests waren de Toyota’s van Kyle Busch en A.J. Allmendinger het snelst, gevolgd door Ford-coureur Matt Kenseth en Reed Sorensen met een Dodge.

    Ook waren er tijdens de z.g. “draft-sessies” de nodige bandenproblemen, die verschillende rijders zorgen baarden. Chad Knaus, Jimmie Johnson’s crew-chief bagatelliseerde dit enigszins. “Dit is toch elk jaar in Daytona hetzelfde, bij de Shoot Out hoor je de mensen nog klagen, en na de wedstrijd hoor je ze er niet meer over” aldus Knaus.

    montoya_2008
    Als je in NASCAR door de fans wordt uitgefloten en veel boegeroep in ontvangst mag
    nemen, dan tel je volgens Montoya pas echt mee.

    Montoya wil uitgefloten worden!
    Juan Pablo Montoya sloot het NASCAR-seizoen 2007 als beste rookie voor het team van Chip Ganassi af. De fans echter namen deze prestatie niet in dank af. Naarmate het seizoen vorderde werd Montoya op steeds grotere fluitconcerten getrakteerd. Montoya heeft daar absoluut geen moeite mee. “Nou, ik word liever uitgefloten dan dat er van mij geen notie genomen wordt. Het betekent gewoon dat ik dus een uitstekende job verricht. Ook Jeff Gordon en Dale Earnhardt Sr. werden in het begin van hun carrière uitgefloten. Aangezien ik dus word uitgefloten veronderstel ik dat ik het erg goed doe. Eigenlijk hadden ze misschien wel een beetje gelijk. Als je hier racete is een 15e plaats nog niet eens zo slecht. In de Formule 1 ben je er al doodziek van als je als vijfde eindigt” Overigens liet teambaas Chip Ganassi doorschemeren dat hij van Montoya in 2008 nog betere resultaten verwacht. “Montoya moet aan het eind van het jaar gewoon in de “Chase” zitten. M.a.w. Ganassi verwacht dat Montoya dit jaar voor het kampioenschap gaat.

    10-01-2008 om 19:24 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Ferrari F2008

    F1-topteams Ferrari en McLaren hebben deze week hun nieuwe bolides voor het seizoen 2008 gepresenteerd. Ferrari nam direct een voorsprong van 1-0 en had zondag de primeur door als eerste van alle teams haar nieuwe wapen te lanceren. Het team van McLaren volgde niet veel later, zodat de onderlinge strijd weer volledig kan oplaaien.

    Tijdens de presentaties zijn al een aantal plaagstootjes naar de concurrent uitgedeeld, dit allemaal als gevolg van de hevige strijd rond de spionagezaak in 2007. Komend seizoen gaat de FIA extra op het Engelse team letten om niet nogmaals in zo’n zaak terecht te komen. Echter lijkt dit geen issue meer aangezien de bolides op het eerste oog flink van elkaar verschillen.

    09-01-2008 om 00:49 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Giedo van der Garde krijgt blonde 'racebabe' als teamgenote
    De Britse pilote Pippa Mann heeft haar contract bij P1 Motorsport in de World Series by Renault verlengd. Daarmee vervolgt zij een wisselvallig debuut seizoen die sterk begon met punten en een pole position in haar eerste twee races. De 23-jarige blonde coureur wordt teamgenote van Force India F1-tester Giedo van der Garde.

    Pippa Mann verlengt haar contract bij P1 Motorsport

    "P1 is een fantastisch team en daarom ben ik blij dat ik nog een jaar met hen kan samenwerken", zei Mann. "Ik heb veel geleerd in 2007 en ik hoop dit seizoen opnieuw een stap voorwaarts te maken. Het zal niet gemakkelijk worden, maar ik hoop in de nieuwe super-pole te belanden en punten te scoren. Ook ben ik erg benieuwd naar mijn nieuwe teamgenoot Giedo van der Garde."

    De eerste races vinden plaats in het weekend van 27 april op het Monza-circuit in Italië.

    09-01-2008 om 00:48 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    NASCAR-coureur Robby Gordon, één van de weinige Amerikaanse deelnemers aan de Dakar rally uitte gisteren in Daytona felle kritiek op het niet doorgaan van het evenement.



    robby_gordon
    NASCAR-coureur Robby Gordon: "Geen goed woord over voor het afgelasten van Dakar"

    Felle kritiek op Dakar organisatie
    NASCAR-coureur Robby Gordon, in het verleden actief in de Champcarworldseries, en tevens een gevestigde naam in de offroadsport is één van de weinige Amerikanen die in 2005 een etappe won. Gordon, die elk jaar in Dakar voor zijn eigen security zorgt begrijpt de gevaren van Dakar, maar heeft voor het afgelasten van het evenement geen goed woord over.

    Gordon: “Laat ik het in perspectief plaatsen. In een stad als Los Angeles worden er per dag gemiddeld elf mensen neergestoken, neergeslagen, beroofd of vermoord. Hoe erg het ook is, maar vanuit een pick-up hebben enkele pubers op 24 december in Mauritanië met een AK47 geweer mensen vermoord. Ik vind dit erg voor die families, maar het afgelasten van Dakar gaat er bij niet helemaal in, zeker omdat het nou niet bepaald om een bombardement ging. Ook was er geen sprake van een erg grote actie.”


    4,5 Miljoen Dollar verlies
    Gordon begrijpt niet dat de organisatoren niet met een alternatieve route of een hergroepering in Portugal op de proppen kwamen. Gordon had voor zijn team een sponsorbudget van 4,5 Miljoen dollar ter beschikking. Gordon: “Tot 2010 heb ik een waterdicht sponsorcontract, en wil graag terugkomen. Maar ik geloof niet dat dit evenement nog doorgaat. Wat Gordon het meeste ergert is dat de ASO organisatie vele miljoenen van andere mensen vasthoudt. Gordon: “ Ik weet niet wat voor verzekering ASO heeft maar ze hebben mij het inschrijfgeld van 360.000 dollar terug aangeboden en ik denk dat ASO nogal wat rechtszaken van de teams kan verwachten die hun investeringen terug willen hebben. “ASO is gewoon “out of business” en ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze hiervan nog herstellen. Ik ben erg teleurgesteld over het feit dat een organisatie als ASO voor een dergelijk evenement geen alternatief draaiboek had.”

    gordon_2007
    Gordon tijdens de Dakar in 2007 met zijn Hummer

    09-01-2008 om 00:45 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Vrijdag en zaterdag a.s. staat Dubai weer voor 24 uur in het teken van racen. In de bloedhete omgeving is zonnebrand geen overbodige luxe. Maar wellicht hebben de bijna honderd deelnemende teams tijdens de derde 'TOYO TIRES 24H of Dubai' ook een regenpak nodig. Want voor het eerst sinds een jaar heeft het weer eens gedruppeld. Leuk detail: Bijna geen enkel team heeft regenbanden mee, zo vertelt een van de deelnemende coureurs ons! We zijn benieuwd….

    start_24h_dubai2007
    De start van de Dubai-race van 2007.
    Tijdschema TOYO TIRES 24H of Dubai:

    Donderdag 10 januari 2008:
    11.45 – 13.15 uur Vrije training
    14.00 – 17.00 uur Kwalificatie
    18.00 – 20.30 uur Avondtraining

    Vrijdag 11 januari 2008:
    10.00 – 10.30 uur Warm-up
    13.00 uur Startopstelling
    14.00 uur Start race

    Zaterdag 12 januari 2008:
    14.00 uur Finish race

    09-01-2008 om 00:44 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Rijdersbezetting Chevrolet blijft ongewijzigd
    chevrolet-rijders_08
    Ook in 2008 in het blauw: Nicola Larini, Alain Menu en Rob Huff (vlnr)

    Jammer voor degenen die hun hoop nog hadden gevestigd op een zitje bij het Chevrolet-fabrieksteam: vanmiddag kwam de melding dat de rijdersbezetting in de stal van sportdirecteur Eric Nève met Alain Menu, Nicola Larini en Rob Huff ook voor 2008 onveranderd blijft. Daarmee treedt Chevrolet al voor het vierde achtereenvolgende jaar in dezelfde samenstelling aan, hetgeen in de toerwagenracerij een vrij ongebruikelijk fenomeen is. Zoals bekend wordt 2008 het laatste jaar met de Chevrolet Lacetti, voor 2009 staat de komst van een opvolger gepland. Evenals in de drie afgelopen jaren is de preparatie en de inzet van de Lacetti's toevertrouwd aan het Britse team van Ray Mallock.

    Dat Alain Menu, afgelopen seizoen vijf keer racewinnaar en vijf keer op pole in het WTCC, bij Chevrolet mocht blijven, was al een tijdlang bekend. Nicola Larini en Rob Huff moesten iets langer wachten op de verlenging van hun contract, maar ook bij hen werd dus uiteindelijk gekozen voor continuïteit. "We hebben het afgelopen seizoen laten zien dat we geregeld races kunnen winnen. Nu willen we profiteren van de ervaringen die we in de afgelopen jaren hebben opgedaan, en daarbij helpt het zeker als je de bestaande structuur intact houdt", zegt teambaas Eric Nève.

    09-01-2008 om 00:43 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De Ferrari F2008 heeft maandag zijn eerste meters gemaakt. Op het circuit van Fiorano beleefde de nieuwe bolide van de Scuderia zijn vuurdoop. Kimi Raikkonen zat achter het stuur.

    Het was mistig en vochtig op het circuit van Fiorano.
    In totaal draaide hij daarbij 55 ronden, wat neerkomt op ruim honderdvijftig kilometer. De weersomstandigheden waren niet ideaal; het was ietwat mistig en vochtig. Raikkonen reed dan ook met intermediates.

    Maar desondanks is hij tevreden. ,,De eerste indruk van de auto is erg goed. Op het moment hoeven wij naar mijn idee geen verbeteringen te doen”, meent de wereldkampioen uit Finland.

    ,,Natuurlijk staken er vandaag een aantal problemen de kop op, maar dat hoort erbij en de eerste indruk is uiterst positief. En volgende week (bij de test in Jerez, red.) zullen we verder ondervinden hoe goed de auto is.”

    Hij vervolgt: ,,Ik heb niet zoveel referentiepunten. Ik kan de auto alleen met die van vorig jaar vergelijken. Ik heb voor de Kerst één keer getest zonder traction-control en dat is toch wel even wat anders.”

    ,,Maar de eerste indruk is heel positief en de auto is goed in het gareel te houden, ook al heeft ‘ie geen traction-control. Het weer had vandaag wat beter gekund, maar ik heb me vermaakt.”
    Kimi Raikkonen

    08-01-2008 om 01:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Part2: Foto's en detail opnamen gloednieuwe McLaren MP4-23
    Het Vodafone McLaren Mercedes F1 Team heeft in Stuttgart haar nieuwe bolide voor het seizoen 2008 onthult. De nieuwe MP4-23 schitterde in het flitslicht van de aanwezige pers en de rijders glunderden in een ontspannen sfeer. Dat was afgelopen seizoen wel anders...

    McLaren line-up 2008


    Goede verstandhouding tussen Hamilton en Kovalainen


    Nieuwe MP4-23


    Detail zijkant


    Detail McLaren


    Detaik voorvleugel


    McLaren in the spotlights


    Na Formule1 is er altijd nog een loopbaan als fotograaf


    McLaren MP4-23

    08-01-2008 om 00:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Het Vodafone McLaren Mercedes F1 Team presenteerde in Stuttgart haar nieuwe bolide voor het seizoen 2008. De twee reguliere coureurs Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen genoten zichtbaar. Het McLaren duo en de nieuwe MP4-23 stonden te pronken in de spotlights.

    Hamilton en Kovalainen happy

    Lewis Hamilton: “De Vodafone McLaren Mercedes MP4-23 is het coolste verjaardagscadeau wat je kunt krijgen. Om de wagen voor het eerst te zien in zo’n geweldig decor als het Mercedes-Benz museum maakt het nog gedenkwaardiger. Het is een schitterende bolide en mijn engineer vertelde mij dat er ongeveer 14.000 manuren zijn ingestoken om de auto op tijd af te krijgen. Ik zal de wagen donderdag voor het eerst aan een test onderwerpen. Het wordt een drukke periode maar zowel ik als mijn nieuwe teammaat Heikki Kovalainen en iedereen binnen het team kijkt er naar uit”, aldus de Britse Formule 1 sensatie van 2007.

    Heikki Kovalainen: ”Vandaag is mijn eerste officiële evenement als Vodafone McLaren Mercedes coureur. Ik heb al enige tijd door gebracht in het McLaren Technology Centre om iedereen binnen het team te leren kennen. Ik heb vorig seizoen al de nodige Formule 1 ervaring opgedaan en hoop die mee te nemen naar 2008. Ik kijk er naar uit om mijn bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de wagen tijdens de zes testen op weg naar Melbourne”, meldde de kersverse aanwinst van McLaren.

    Schitterende nieuwe McLaren

    08-01-2008 om 00:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Een dag na Ferrari heeft ook de grote rivaal McLaren Mercedes de nieuwe Formule 1-bolide gepresenteerd. Op de 23ste verjaardag van rijder Lewis Hamilton is vanmiddag de MP4-23 geshowd.

    De bijeenkomst was in Stuttgart, waar het Mercedes-museum is gevestigd. Naast vice-wereldkampioen Formule 1 Lewis Hamilton was uiteraard ook zijn nieuwe teamgenoot Heikki Kovalainen present bij de onthulling.

    mclaren_presentatie_2008_1 
    Langere wielbasis
    Later deze week gaan Hamilton en Kovalainen hun eerste meters rijden met de nagelnieuwe bolide. De Britse en Finse coureur kunnen dan gaan wennen aan de ontwikkelde auto, die onder meer een langere wielbasis heeft dan de vierwieler van 2007.

    Rampjaar 2007
    McLaren is er na het rampseizoen veel aangelegen om een goede prestatie neer te zetten komend jaar. Niet alleen werd in de laatste Grand Prix van 2007 de individuele titel aan Ferrari-rijder Kimi Raikkonen verspeeld, bovendien kreeg de formatie van Ron Dennis een megaboete van 100 miljoen dollar opgelegd vanwege het spionage-verhaal rond Ferrari. En verloor de formatie alle constructeurspunten van de afgelopen F1-jaargang.

    mclaren_presentatie_2008_2
    Heiki Kovalainen en Lewis Hamilton met de nieuwe McLaren Mercedes MP4-23.

    Vooruitkijken
    Ron Dennis wil niet meer terugkijken, maar zich positief richten op de toekomst. ,,Het gaat erom dat we in 2008 een goede, competitieve bolide hebben en deze gedurende het seizoen blijven verbeteren.’’

    Mooiste verjaardagcadeau
    Lewis Hamilton was erg verheugd: ,,De MP4-23 is het mooiste verjaardagsgeschenk dat je kunt krijgen’’, grapte hij. ,,Ik was de afgelopen drie weken vrij en zie de wagen vandaag voor het eerst. Ik heb begrepen dat er 14.000 manuren in de nieuwe wagen zitten. Ik ga de bolide donderdag voor het eerst testen.’’

    08-01-2008 om 00:49 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Nieuwe geruchten omtrent Lexus
    lexus_hp

    "Coming soon" staat er op de officiële homepage van Team Lexus. Met daarbij een fotocollage van de Lexus IS in raceversie. Tijdens de Autosalon van Tokio, die van vrijdag tot en met zondag aanstaande (11 t/m 13 januari) in de Japanse hoofdstad plaatsvindt, toont Lexus niet alleen de nieuwe IS R, een bijzonder snelle uitvoering van de IS-serie, maar ook de IS R Racing Concept. En laat die nou toevallig heel erg op een DTM-auto lijken...
    Geruchten rondom Lexus in de DTM zijn bepaald niet nieuw. Afgelopen zomer was er een Japanse delegatie van Toyota compleet met teamkleding en al aanwezig bij de DTM-race op de Norisring in Neurenberg en vertegenwoordigers van de ITR, de organisatie van de DTM, waren ook al eens op bezoek in Japan. Dat de komst van de zo vurig gewenste derde fabrikant naast Audi en Mercedes-Benz goed zou zijn voor de stabiliteit en de toekomst van de serie, hebben we op deze plaats al vaker betoogd. Hoe realistisch een mogelijke deelname van Lexus is, valt echter op dit moment nog niet te zeggen.

    Een informant die nauwe contacten met de Japanse onderneming heeft, bevestigde desgevraagd dat er een prototype volgens DTM-reglement op basis van de nieuwe Lexus IS R is geconstrueerd. "Dat is echter niets bijzonders, want bij Toyota en Lexus werken bepaalde groepen technici wel vaker aan een prototype aan de hand van een bepaald reglement", verklaart onze bron, die verder anoniem wenst te blijven. "Er is in Japan beslist nauwkeurig naar de DTM gekeken, maar naar ik begrepen heb vindt men de DTM teveel een nationaal kampioenschap, teveel op Duitsland georiënteerd. Dat zou tegen een mogelijke DTM-deelname spreken." Onze bron meldt verder nog een gerucht dat al een tijdlang de ronde doet, namelijk de mogelijke terugkeer van een Toyota-fabrieksteam naar de 24 Uur van Le Mans. Inderdaad is de status van Le Mans in Japan een stuk prominenter dan die van de DTM. Staat echter wel tegenover dat in de DTM de relatie tot het serieproduct veel nadrukkelijker aanwezig is. En dat Lexus uitgerekend Audi en Mercedes-Benz als prominente concurrenten beschouwt, is niks nieuws...

    08-01-2008 om 00:48 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Ferrari presenteert bolide voor F1-seizoen 2008
    ferrari_2008_presentatie2

    Wereldkampioen Formule 1 Kimi Raikkonen heeft vandaag de eerste rondjes gereden met de wagen waarmee Ferrari de 2008-campagne gaat racen. De bolide werd gisteren door de Scuderia gepresenteerd.

    De Italiaanse renstal was daarmee de eerste F1-formatie die de voor het nieuwe seizoen ontwikkelde vierwieler showde. Vanaf dit jaar is onder meer tractiecontrole verboden, dus moesten de ontwerpers van alle teams flink aan de slag. Bij de nieuwe Ferrari is onder andere de cockpit wat versmald. Het seizoen 2008 start op 16 maart in Australië. Volgende week testen de Formule 1-teams in Jerez.

    ferrari_2008_presentatie1

    08-01-2008 om 00:47 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    trust_team_arden_logo

    Afgelopen week meldde Autosport.nl reeds het tekenen van een voorcontract tussen Trust en Arden International Motorsport. Vandaag maakten beide partijen bekend dat Trust International drie jaar als titelsponsor zal fungeren van het GP2-team. Onder de naam Trust Team Arden zal de formatie in 2008 zowel gaan deelnemen aan de Europese als Aziatische GP2 Series.

    Christian Horner, managing director, van Trust Team Arden zegt blij te zijn dat Trust voor drie jaar heeft getekend. “Het is een heel succesvolle Nederlandse onderneming, die tevens al meerdere jaren actief is in de racerij. Dankzij de ondersteuning van Trust kunnen wij de komende drie jaar een ‘frontrunner’ zijn in de GP2 Series.’’


    Boost
    Michel Perridon, voorzitter en CEO van Trust International: “Naast het feit dat GP2 een erg goede ‘marketing tool’ is, is de serie zeer competitief en rijdt het in het voorprogramma van de Formule 1. We hopen bovendien dat de autosport in Nederland een boost krijgt, omdat het team een kans creëert voor onze talenten. We kijken uit naar het eerste seizoen van Trust Team Arden, het enige Nederlandse team in de GP2.’’

    Tweede rijder
    De formatie is nog op zoek naar een teamgenoot van de reeds gecontracteerde Zwitser Sébastien Buemi. Afgelopen week liet Fred van Putten namens het team aan autosport.nl weten de kans op 50 procent in te schatten dat het een Nederlander zal worden. Perridon en Van Putten zien graag een landgenoot in hun wagens, maar die zal dan wel het gevraagde budget moeten kunnen meebrengen. In de wandelgangen wordt onder meer de naam van Yelmer Buurman genoemd als mogelijke kandidaat voor het stoeltje. De verwachting is dat later deze week de tweede rijder gepresenteerd zal worden.

    Successen
    Arden International Motorsport bestaat sinds 1997. In 2002, 2003 and 2004 won de formatie het teamkampioenschap. Bovendien veroverde Bjorn Wirdheim in 2003 de individuele GP2-titel, terwijl een jaar later de huidige Formule 1-piloot Vitantonio Liuzzi het succes van Arden herhaalde. In 2005 pakte de nu ook in de F1 actieve coureur Heikki Kovalainen vijf racezeges.

    08-01-2008 om 00:47 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Patrick Huisman en Robert Doornbos willen eind deze maand de GT-klasse tijdens de Rolex 24 Uur van Daytona winnen. Beide Nederlanders maken daar met het ervaren team van Synergy dan ook een uitstekende kans op.



    mazda_rx8
    Mazda gaat Synergy Racing felle tegenstand bezorgen

    Patrick Huisman/Robert Doornbos favoriet voor GT-overwinning
    Patrick Huisman en Robert Doornbos komen eind deze maand voor het gerenommeerde Synergy Team tijdens de Rolex 24 Uur van Daytona uit. Zij vormen samen met de Amerikaan Steve Johnson en de Oostenrijker Richard Lietz een uitstekende combinatie. Tijdens één van de vele trainingssessies die afgelopen weekend verreden werden gaven zij tijdens de openingsfase al een waarschuwingsschot af. Met 1.51.477 lieten zij in het begin alvast een tweede tijd noteren. Het team behaalde in de 24 Uur van Daytona al 62 klasse-overwinningen, waarvan 37 met Porsche. De door Synergy ingezette Porsches zijn in tegenstelling tot enkele andere concurrenten door Porsche volledig op GrandAm specificatie ontwikkeld. Onze zuiderbuur Jan Heylen bestuurt samen met Mark Greenberg, Damien Faulkner en Lance Arnold de tweede Synergy Porsche. De snelste tijd in de GT-klasse werd afgelopen weekend geregistreerd door de 17-jarige Robert Thorne. De jeugdige Mazda RX8 coureur was met een 1.50.617 dan ook bloedsnel. Thorne wist handig gebruik te maken van een “draft” met een andere deelnemer.

    daytona_2008-1
    Ganassi is uit op een hattrick voor de Rolex 24 Uur van Daytona

    Ganassi weer favoriet
    Het team van Chip Ganassi is na twee overwinningen in de afgelopen twee edities wederom favoriet. Tijdens het testweekend op Daytona liet Scott Pruett met 1.41.232 de snelste tijd noteren. Pruett was daarmee met zijn Lexus Riley een fractie sneller dan Juan Pablo Montoya afgelopen vrijdag. Naast Pruett en Montoya maken Memo Rojas en Dario Franchitti eveneens deel uit van deze combinatie. Penske Team Taylor Racing liet de tweede tijd noteren. De Australiër Ryan Briscoe zette voor het team van Penske Taylor een 1.41.277 met zijn Pontiac Riley op de klokken. Naast Ryan Briscoe maken Helio Castroneves en NASCAR-coureur Kurt Busch deel uit van het team. NASCAR-coureur A.J. Allmendinger liet met de Michael Shank Racing Ford Riley verrassenderwijs de derde tijd noteren. De Shank Ford Riley was goed voor 1.41.555. Naast Allemndinger zijn Ian James, John Pew en Burt Friselle de vaste rijders voor dit team. De gloednieuwe Krohn Lola kampte nog met diverse problemen, maar zal bij de 24 Uur gewoon aan de start verschijnen.

    daytona_2008-2
    De nieuwe Lola kende nog de nodige problemen

    08-01-2008 om 00:46 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    rudolph_racing_2008_viper

    Het derde jaar in het bestaan van Rudolph Racing lijkt weer een stap voorwaarts te worden. Met onder meer een terugkeer in de Belcar met een Dodge Viper GT3.
    Rudolph Racing kwam in 2006 succesvol aan de start van het Belcar kampioenschap. Reeds in de eerste wedstrijd ging het team naar huis met een mooie beker voor de tweede plaats in de druk bevochten klasse 2. Er volgde nog een tweede plaats in Spa en tweemaal een derde plaats in Zolder.

    DSC
    In 2007 werd een overstap gemaakt naar de Dutch Supercar Challenge (DSC), waar de stijgende lijn werd doorgezet. Het resulteerde in tweemaal een tweede plek, driemaal een derde positie en een bruut ontnomen zege één ronde voor het einde…. door een tik van een achterligger.

    Dodge Viper GT3
    Voor 2008 staan er meerdere evenementen op de kalender. Een terugkeer in de Belcar met een Dodge Viper GT3, geprepareerd volgens de allerlaatste specificaties, zal het hoofdprogramma worden. Dit met uiteraard deelname in de 24 uur van Zolder. Verder staat ook de 24 uur van Spa in de FIA GT op de rol, eveneens met de Rudolph Viper.

    Ambitie
    Het team heeft de ambitie om in 2008 kampioen te worden in de divisie Toerwagens van de BTCS. Hiervoor wordt momenteel druk onderhandeld met meerdere motorsportafdelingen over het aanschaffen van een geschikte wagen waarmee de doelstelling gerealiseerd kan worden.

    Testwerk
    Het team wil in maart met beide auto’s de baan op voor het nodige testwerk, en wil dan zijn definitieve plannen en uiteraard coureurs bekendmaken. Aangezien er meerdere kampioenschappen en 24 uurs-wedstrijden op het programma staan, zijn er nog stoeltjes beschikbaar met diverse mogelijkheden.

    Contact
    Wie deel wil uitmaken van het enthousiaste en gemotiveerde Rudolph Racing Team en een van onze wagens wil besturen, kan contact opnemen met Roger Grouwels: telefoon 06-54308080.

    08-01-2008 om 00:45 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    480_nacht1_2504

    Het nationale autosportseizoen 2008 is traditioneel begonnen met de Nieuwjaarsrace, ook wel bekend als de nieuwjaarsreceptie van de nationale autosport, op Circuit Park Zandvoort. De Nieuwjaarsrace was de derde race in de Dutch Winter Endurance Series.

    480_nacht2_2502

    Dit jaar besloot de organisatie een extra ‘handicap’ voor de deelnemers in te bouwen: de vier-uursrace begon om drie uur ’s middags en dat betekende dat de halve wedstrijd in het donker werd verreden.

    480_sotrax_nacht_2419

    Sotrax Albert Motorsport, met de rijders Jürgen Albert, Kees Bouhuys en Michael Bleekemolen, won de race. Bleekemolen senior verstevigde daarmee zijn leidende positie in het tussenklassement.
    Volgend weekeinde vindt de 24-uursrace van Dubai plaats. Dit betekende dat veel auto’s die normaal in de DWES rijden al onderweg waren naar het oliestaatje. Michael Bleekemolen, in Dubai een team vormend met zijn beide zoons en met Jan Lammers in een Team Bleekemolen Porsche, wilde zijn leidende positie in het tussenklassement van de DWES graag verdedigen.

    480_107_michael

    Daarom maakte hij, net als op het circuit van Oschersleben, deel uit van Sotrax Albert Motorsport. ‘Bleek’ vormde een team met Kees Bouhuys en Jürgen Albert. De equipe kwalificeerde zich als tweede, achter de Saker van Laurens Meijer en Jeroen Bleekemolen. De tweede startrij was een volledige Porsche-rij, met de equipes Jan Storm - Duncan Huisman en Jeroen Schothorst – Raymond Coronel.

    480_101_jeroen

    Pech voor Saker-equipes
    De strijd om de podiumplaatsen in de grote klasse ging, zoals verwacht, tussen de Porsche-equipes en de teams die vertrouwen op een Saker. Jeroen Bleekemolen en Laurens Meijer waren lang op weg naar het ereschavot met hun Saker, tot een achterwiellager roet in het eten gooide. De reparatie duurde dusdanig lang dat de kansen op een ereplek verkeken waren.

    480_111_2161_leliveld

    Ben en Ferdy van Leliveld en Bas Koeten reden ook lange tijd in de top drie, tot Ferdy van de baan gleed en uit de grindbak moest worden getrokken. Koeten vocht zich vervolgens weer naar voren, maar moest een extra stop inlassen toen hij onbekende trillingen in de auto voelde. “Ik denk dat ik over een onderdeel van een andere auto ben gereden”, vermoedde hij.

    480_3973_start

    Lekke band
    De Porsche GT3 van Jürgen Albert, Kees Bouhuys en Michael Bleekemolen leek vervolgens onbedreigd naar de zege te rijden. Met nog een half uur te gaan kreeg Michael een lekke band, maar met een voorsprong van vier ronden op de eerste achtervolgers was dat geen probleem.
    Met nog tien minuten op de klok vloog de Seat Ibiza van Raymond Nivelstein en Marius de Winter hard van de baan in de Kumhobocht. Dit leidde tot pas de tweede ‘code 60’ van de race. Dat betekende dat Michael Bleekemolen op z’n gemak naar de zege kon rijden; de race werd onder ‘code 60’ afgevlagd.

    480_117_raymond_2052

    De tweede plek was voor Jeroen Schothorst en Raymond Coronel met hun Porsche GT3. Gerrit Meijer en Bob Herber verdedigden de Saker-eer door de derde plaats veilig te stellen.

    480_herber_2243

    Het officiële Saker-team zal overigens tijdens de volgende race van de DWES, op TT Circuit Assen, niet van de partij zijn. Tijdens de Final 6 is het Jadbalja team weer present, inclusief Jeroen Bleekemolen.

    480_podium_2567


    480_vanriet_2072

    Mooie prestatie
    De klasse tot twee liter werd gewonnen door Robert van den Berg en Pim van Riet, die met hun Harders Plaza Renault Clio op een prachtige zesde plaats algemeen eindigden. Over Van Riet gesproken: hij komt komend seizoen, zoals verwacht, uit in de Renault Clio Cup.
    Mickey en Nol Bertram (Renault Clio) stelden de tweede plek veilig, voor Frank Roos en Patrick Dirks met eveneens een Renault Clio.

    480_301_coronel

    De klasse voor BMW’s eindigde allesbehalve verrassend in een zege voor Tom Coronel en zijn vrouw Paulien Zwart (BMW Compact 325TI), gevolgd door de equipes Dennis van Wijk – Ruben van Doorn en Hans Wellink – Harald Roelse in eveneens een Compact 325TI.
    In de klasse voor diesels zegevierden Pim van der Berg en Erik Struijlaart (VW Golf TDi), voor Alex van ’t Hoff en Danny Werkman (BMW 120d) en Luc Braams – Maurice Bol (BMW 120d).

    480_1_delaat

    Langstreckenpokal
    De equipe Rob de Laat – Marcel Broersma, regerend kampioenen in de DWES, verscheen met een BMW Compact aan de start. Hun bekende ETCC BMW 320i bleef dus, net als tijdens de vorige race van de DWES op Oschersleben, in de garage. “Het verschil tussen ons en de rest van de klasse tot twee liter was tijdens de Zandvoort 500 te groot, dat was ook voor ons niet leuk”, aldus De Laat. “Daarom hebben we besloten om met deze gemodificeerde BMW Compact deel te nemen.” De BMW is ingedeeld in de grote klasse, de equipe neemt het dus op tegen de Porsches en de Sakers.
    De Laat en Broersma rijden dit jaar overigens de volledige Langstreckenpokal, het endurancekampioenschap op de Nürburgring, met hun ETCC BMW 320i.

    480_106_vanlagen

    Porsche Supercup
    Jaap van Lagen, ook deelnemend aan de Nieuwjaarsrace, richt zich dit jaar op de Porsche Supercup. “Ik ben met vier teams in gesprek”, aldus de coureur die vorig seizoen indruk maakte met onder meer een vierde en zesde plek in de zeer competitieve merkencup.
    Jan-Paul van Dongen heeft voor het komende seizoen een andere Formule Ford aangeschaft. “Ik heb een Van Diemen uit 2006 gekocht, waarmee ik in de Duratec-klasse zal uitkomen”, aldus de routinier uit de formulewagenklasse.
    Over formulewagenklassen gesproken: volgens Kees Konings van Musko Racing, dat de autosportactiviteiten voor Dunlop in Nederland verzorgt, is er een kans dat er drie races van de Belgische Formule Renault 1600 in Nederland verreden gaan worden.

    BMW 130i Cup
    Bas Schothorst blijft dit seizoen bij voorkeur actief in de BMW 130i Cup. “Het is de mooiste klasse van Nederland”, vindt hij. “Mijn teamgenoot Tim Coronel en ik willen graag in deze klasse blijven rijden.”
    Jan Joris Verheul kwam ook even kijken op Circuit Park Zandvoort. De piloot was om zes uur ’s ochtends geland en had dus weinig nachtrust achter de rug. “Als ik dit seizoen rijd, dan kom ik weer in de BMW 130i Cup uit”, aldus de kampioen van 2006. “Net als vorig jaar heeft mijn werk voorrang, maar ik verwacht wel dat ik kan regelen dat ik tijdens de zeven raceweekeinden van de klasse niet hoef te vliegen.”

    480_509_dejong_1994

    15 jaar
    Daniël de Jong deelde een Seat Ibiza met Nicky Catsburg. “Dit wordt mijn eerste autorace”, aldus de pas vijftienjarige rijder, die al vanaf zijn zevende jaar kartraces rijdt. “Ik wil komend seizoen in het NEC Formule Renault kampioenschap uitkomen. Om een internationale licentie te krijgen, dien ik eerst drie races te rijden. Daarom rijd ik vandaag en tijdens de beide volgende races van het Winterkampioenschap.” De Jong komt in de Formule Renault uit voor MP Motorsport. Hij ziet zijn eerste jaar in de snelle formulewagenklasse als een leerjaar. “Ik ga mijn best doen en verder zie ik wel hoe ver ik kom.”

    08-01-2008 om 00:44 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari F2008 met F2007 aerodynamica
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Scuderia Ferrari Marlboro presenteert op dit moment in het Italiaanse Maranello haar auto voor 2008, alleen volgens de laatste geruchten zal dit nog helemaal geen nieuwe auto betreffen.

    Volgens velen zal de Ferrari F2008 die vandaag gepresenteerd word en morgen op Fiorano haar debuut zal maken slechts een interim auto betreffen met de aerodynamica van de F2007 en de mechanische onderdelen van de F2008. De echte F2008 zou dan pas in februari haar debuut gaan maken.


    06-01-2008 om 17:14 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari begint aan voorbereiding 2008
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het team van Ferrari zal vandaag als eerste renstal zijn auto van 2008 aan de pers voorstellen. In Maranello zullen meer dan tachtig journalisten van dertien verschillende landen aanwezig zijn om de eerste blik te werpen op de auto die de behaalde titels van Ferrari moet gaan verdedigen.

    Maandag zal Kimi Raikkonen de eerste meters rijden in de F2008 op Ferrari's eigen Fiorano.

    06-01-2008 om 17:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs