Vrijdag en zaterdag a.s. staat Dubai weer voor 24 uur in het teken van racen. In de bloedhete omgeving is zonnebrand geen overbodige luxe. Maar wellicht hebben de bijna honderd deelnemende teams tijdens de derde 'TOYO TIRES 24H of Dubai' ook een regenpak nodig. Want voor het eerst sinds een jaar heeft het weer eens gedruppeld. Leuk detail: Bijna geen enkel team heeft regenbanden mee, zo vertelt een van de deelnemende coureurs ons! We zijn benieuwd .
De start van de Dubai-race van 2007. Tijdschema TOYO TIRES 24H of Dubai:
Donderdag 10 januari 2008: 11.45 13.15 uur Vrije training 14.00 17.00 uur Kwalificatie 18.00 20.30 uur Avondtraining
WTCC: Rijdersbezetting Chevrolet blijft ongewijzigd
Ook in 2008 in het blauw: Nicola Larini, Alain Menu en Rob Huff (vlnr)
Jammer voor degenen die hun hoop nog hadden gevestigd op een zitje bij het Chevrolet-fabrieksteam: vanmiddag kwam de melding dat de rijdersbezetting in de stal van sportdirecteur Eric Nève met Alain Menu, Nicola Larini en Rob Huff ook voor 2008 onveranderd blijft. Daarmee treedt Chevrolet al voor het vierde achtereenvolgende jaar in dezelfde samenstelling aan, hetgeen in de toerwagenracerij een vrij ongebruikelijk fenomeen is. Zoals bekend wordt 2008 het laatste jaar met de Chevrolet Lacetti, voor 2009 staat de komst van een opvolger gepland. Evenals in de drie afgelopen jaren is de preparatie en de inzet van de Lacetti's toevertrouwd aan het Britse team van Ray Mallock.
Dat Alain Menu, afgelopen seizoen vijf keer racewinnaar en vijf keer op pole in het WTCC, bij Chevrolet mocht blijven, was al een tijdlang bekend. Nicola Larini en Rob Huff moesten iets langer wachten op de verlenging van hun contract, maar ook bij hen werd dus uiteindelijk gekozen voor continuïteit. "We hebben het afgelopen seizoen laten zien dat we geregeld races kunnen winnen. Nu willen we profiteren van de ervaringen die we in de afgelopen jaren hebben opgedaan, en daarbij helpt het zeker als je de bestaande structuur intact houdt", zegt teambaas Eric Nève.
De Ferrari F2008 heeft maandag zijn eerste meters gemaakt. Op het circuit van Fiorano beleefde de nieuwe bolide van de Scuderia zijn vuurdoop. Kimi Raikkonen zat achter het stuur.
Het was mistig en vochtig op het circuit van Fiorano.
In totaal draaide hij daarbij 55 ronden, wat neerkomt op ruim honderdvijftig kilometer. De weersomstandigheden waren niet ideaal; het was ietwat mistig en vochtig. Raikkonen reed dan ook met intermediates.
Maar desondanks is hij tevreden. ,,De eerste indruk van de auto is erg goed. Op het moment hoeven wij naar mijn idee geen verbeteringen te doen, meent de wereldkampioen uit Finland.
,,Natuurlijk staken er vandaag een aantal problemen de kop op, maar dat hoort erbij en de eerste indruk is uiterst positief. En volgende week (bij de test in Jerez, red.) zullen we verder ondervinden hoe goed de auto is.
Hij vervolgt: ,,Ik heb niet zoveel referentiepunten. Ik kan de auto alleen met die van vorig jaar vergelijken. Ik heb voor de Kerst één keer getest zonder traction-control en dat is toch wel even wat anders.
,,Maar de eerste indruk is heel positief en de auto is goed in het gareel te houden, ook al heeft ie geen traction-control. Het weer had vandaag wat beter gekund, maar ik heb me vermaakt.
Part2: Foto's en detail opnamen gloednieuwe McLaren MP4-23
Het Vodafone McLaren Mercedes F1 Team heeft in Stuttgart haar nieuwe bolide voor het seizoen 2008 onthult. De nieuwe MP4-23 schitterde in het flitslicht van de aanwezige pers en de rijders glunderden in een ontspannen sfeer. Dat was afgelopen seizoen wel anders...
Het Vodafone McLaren Mercedes F1 Team presenteerde in Stuttgart haar nieuwe bolide voor het seizoen 2008. De twee reguliere coureurs Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen genoten zichtbaar. Het McLaren duo en de nieuwe MP4-23 stonden te pronken in de spotlights.
Lewis Hamilton: De Vodafone McLaren Mercedes MP4-23 is het coolste verjaardagscadeau wat je kunt krijgen. Om de wagen voor het eerst te zien in zon geweldig decor als het Mercedes-Benz museum maakt het nog gedenkwaardiger. Het is een schitterende bolide en mijn engineer vertelde mij dat er ongeveer 14.000 manuren zijn ingestoken om de auto op tijd af te krijgen. Ik zal de wagen donderdag voor het eerst aan een test onderwerpen. Het wordt een drukke periode maar zowel ik als mijn nieuwe teammaat Heikki Kovalainen en iedereen binnen het team kijkt er naar uit, aldus de Britse Formule 1 sensatie van 2007.
Heikki Kovalainen: Vandaag is mijn eerste officiële evenement als Vodafone McLaren Mercedes coureur. Ik heb al enige tijd door gebracht in het McLaren Technology Centre om iedereen binnen het team te leren kennen. Ik heb vorig seizoen al de nodige Formule 1 ervaring opgedaan en hoop die mee te nemen naar 2008. Ik kijk er naar uit om mijn bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de wagen tijdens de zes testen op weg naar Melbourne, meldde de kersverse aanwinst van McLaren.
Een dag na Ferrari heeft ook de grote rivaal McLaren Mercedes de nieuwe Formule 1-bolide gepresenteerd. Op de 23ste verjaardag van rijder Lewis Hamilton is vanmiddag de MP4-23 geshowd.
De bijeenkomst was in Stuttgart, waar het Mercedes-museum is gevestigd. Naast vice-wereldkampioen Formule 1 Lewis Hamilton was uiteraard ook zijn nieuwe teamgenoot Heikki Kovalainen present bij de onthulling.
Langere wielbasis Later deze week gaan Hamilton en Kovalainen hun eerste meters rijden met de nagelnieuwe bolide. De Britse en Finse coureur kunnen dan gaan wennen aan de ontwikkelde auto, die onder meer een langere wielbasis heeft dan de vierwieler van 2007.
Rampjaar 2007 McLaren is er na het rampseizoen veel aangelegen om een goede prestatie neer te zetten komend jaar. Niet alleen werd in de laatste Grand Prix van 2007 de individuele titel aan Ferrari-rijder Kimi Raikkonen verspeeld, bovendien kreeg de formatie van Ron Dennis een megaboete van 100 miljoen dollar opgelegd vanwege het spionage-verhaal rond Ferrari. En verloor de formatie alle constructeurspunten van de afgelopen F1-jaargang.
Heiki Kovalainen en Lewis Hamilton met de nieuwe McLaren Mercedes MP4-23.
Vooruitkijken Ron Dennis wil niet meer terugkijken, maar zich positief richten op de toekomst. ,,Het gaat erom dat we in 2008 een goede, competitieve bolide hebben en deze gedurende het seizoen blijven verbeteren.
Mooiste verjaardagcadeau Lewis Hamilton was erg verheugd: ,,De MP4-23 is het mooiste verjaardagsgeschenk dat je kunt krijgen, grapte hij. ,,Ik was de afgelopen drie weken vrij en zie de wagen vandaag voor het eerst. Ik heb begrepen dat er 14.000 manuren in de nieuwe wagen zitten. Ik ga de bolide donderdag voor het eerst testen.
"Coming soon" staat er op de officiële homepage van Team Lexus. Met daarbij een fotocollage van de Lexus IS in raceversie. Tijdens de Autosalon van Tokio, die van vrijdag tot en met zondag aanstaande (11 t/m 13 januari) in de Japanse hoofdstad plaatsvindt, toont Lexus niet alleen de nieuwe IS R, een bijzonder snelle uitvoering van de IS-serie, maar ook de IS R Racing Concept. En laat die nou toevallig heel erg op een DTM-auto lijken...
Geruchten rondom Lexus in de DTM zijn bepaald niet nieuw. Afgelopen zomer was er een Japanse delegatie van Toyota compleet met teamkleding en al aanwezig bij de DTM-race op de Norisring in Neurenberg en vertegenwoordigers van de ITR, de organisatie van de DTM, waren ook al eens op bezoek in Japan. Dat de komst van de zo vurig gewenste derde fabrikant naast Audi en Mercedes-Benz goed zou zijn voor de stabiliteit en de toekomst van de serie, hebben we op deze plaats al vaker betoogd. Hoe realistisch een mogelijke deelname van Lexus is, valt echter op dit moment nog niet te zeggen.
Een informant die nauwe contacten met de Japanse onderneming heeft, bevestigde desgevraagd dat er een prototype volgens DTM-reglement op basis van de nieuwe Lexus IS R is geconstrueerd. "Dat is echter niets bijzonders, want bij Toyota en Lexus werken bepaalde groepen technici wel vaker aan een prototype aan de hand van een bepaald reglement", verklaart onze bron, die verder anoniem wenst te blijven. "Er is in Japan beslist nauwkeurig naar de DTM gekeken, maar naar ik begrepen heb vindt men de DTM teveel een nationaal kampioenschap, teveel op Duitsland georiënteerd. Dat zou tegen een mogelijke DTM-deelname spreken." Onze bron meldt verder nog een gerucht dat al een tijdlang de ronde doet, namelijk de mogelijke terugkeer van een Toyota-fabrieksteam naar de 24 Uur van Le Mans. Inderdaad is de status van Le Mans in Japan een stuk prominenter dan die van de DTM. Staat echter wel tegenover dat in de DTM de relatie tot het serieproduct veel nadrukkelijker aanwezig is. En dat Lexus uitgerekend Audi en Mercedes-Benz als prominente concurrenten beschouwt, is niks nieuws...
Formule 1: Ferrari presenteert bolide voor F1-seizoen 2008
Wereldkampioen Formule 1 Kimi Raikkonen heeft vandaag de eerste rondjes gereden met de wagen waarmee Ferrari de 2008-campagne gaat racen. De bolide werd gisteren door de Scuderia gepresenteerd.
De Italiaanse renstal was daarmee de eerste F1-formatie die de voor het nieuwe seizoen ontwikkelde vierwieler showde. Vanaf dit jaar is onder meer tractiecontrole verboden, dus moesten de ontwerpers van alle teams flink aan de slag. Bij de nieuwe Ferrari is onder andere de cockpit wat versmald. Het seizoen 2008 start op 16 maart in Australië. Volgende week testen de Formule 1-teams in Jerez.
Afgelopen week meldde Autosport.nl reeds het tekenen van een voorcontract tussen Trust en Arden International Motorsport. Vandaag maakten beide partijen bekend dat Trust International drie jaar als titelsponsor zal fungeren van het GP2-team. Onder de naam Trust Team Arden zal de formatie in 2008 zowel gaan deelnemen aan de Europese als Aziatische GP2 Series.
Christian Horner, managing director, van Trust Team Arden zegt blij te zijn dat Trust voor drie jaar heeft getekend. Het is een heel succesvolle Nederlandse onderneming, die tevens al meerdere jaren actief is in de racerij. Dankzij de ondersteuning van Trust kunnen wij de komende drie jaar een frontrunner zijn in de GP2 Series.
Boost Michel Perridon, voorzitter en CEO van Trust International: Naast het feit dat GP2 een erg goede marketing tool is, is de serie zeer competitief en rijdt het in het voorprogramma van de Formule 1. We hopen bovendien dat de autosport in Nederland een boost krijgt, omdat het team een kans creëert voor onze talenten. We kijken uit naar het eerste seizoen van Trust Team Arden, het enige Nederlandse team in de GP2.
Tweede rijder De formatie is nog op zoek naar een teamgenoot van de reeds gecontracteerde Zwitser Sébastien Buemi. Afgelopen week liet Fred van Putten namens het team aan autosport.nl weten de kans op 50 procent in te schatten dat het een Nederlander zal worden. Perridon en Van Putten zien graag een landgenoot in hun wagens, maar die zal dan wel het gevraagde budget moeten kunnen meebrengen. In de wandelgangen wordt onder meer de naam van Yelmer Buurman genoemd als mogelijke kandidaat voor het stoeltje. De verwachting is dat later deze week de tweede rijder gepresenteerd zal worden.
Successen Arden International Motorsport bestaat sinds 1997. In 2002, 2003 and 2004 won de formatie het teamkampioenschap. Bovendien veroverde Bjorn Wirdheim in 2003 de individuele GP2-titel, terwijl een jaar later de huidige Formule 1-piloot Vitantonio Liuzzi het succes van Arden herhaalde. In 2005 pakte de nu ook in de F1 actieve coureur Heikki Kovalainen vijf racezeges.
Patrick Huisman en Robert Doornbos willen eind deze maand de GT-klasse tijdens de Rolex 24 Uur van Daytona winnen. Beide Nederlanders maken daar met het ervaren team van Synergy dan ook een uitstekende kans op.
Mazda gaat Synergy Racing felle tegenstand bezorgen
Patrick Huisman/Robert Doornbos favoriet voor GT-overwinning Patrick Huisman en Robert Doornbos komen eind deze maand voor het gerenommeerde Synergy Team tijdens de Rolex 24 Uur van Daytona uit. Zij vormen samen met de Amerikaan Steve Johnson en de Oostenrijker Richard Lietz een uitstekende combinatie. Tijdens één van de vele trainingssessies die afgelopen weekend verreden werden gaven zij tijdens de openingsfase al een waarschuwingsschot af. Met 1.51.477 lieten zij in het begin alvast een tweede tijd noteren. Het team behaalde in de 24 Uur van Daytona al 62 klasse-overwinningen, waarvan 37 met Porsche. De door Synergy ingezette Porsches zijn in tegenstelling tot enkele andere concurrenten door Porsche volledig op GrandAm specificatie ontwikkeld. Onze zuiderbuur Jan Heylen bestuurt samen met Mark Greenberg, Damien Faulkner en Lance Arnold de tweede Synergy Porsche. De snelste tijd in de GT-klasse werd afgelopen weekend geregistreerd door de 17-jarige Robert Thorne. De jeugdige Mazda RX8 coureur was met een 1.50.617 dan ook bloedsnel. Thorne wist handig gebruik te maken van een draft met een andere deelnemer.
Ganassi is uit op een hattrick voor de Rolex 24 Uur van Daytona
Ganassi weer favoriet Het team van Chip Ganassi is na twee overwinningen in de afgelopen twee edities wederom favoriet. Tijdens het testweekend op Daytona liet Scott Pruett met 1.41.232 de snelste tijd noteren. Pruett was daarmee met zijn Lexus Riley een fractie sneller dan Juan Pablo Montoya afgelopen vrijdag. Naast Pruett en Montoya maken Memo Rojas en Dario Franchitti eveneens deel uit van deze combinatie. Penske Team Taylor Racing liet de tweede tijd noteren. De Australiër Ryan Briscoe zette voor het team van Penske Taylor een 1.41.277 met zijn Pontiac Riley op de klokken. Naast Ryan Briscoe maken Helio Castroneves en NASCAR-coureur Kurt Busch deel uit van het team. NASCAR-coureur A.J. Allmendinger liet met de Michael Shank Racing Ford Riley verrassenderwijs de derde tijd noteren. De Shank Ford Riley was goed voor 1.41.555. Naast Allemndinger zijn Ian James, John Pew en Burt Friselle de vaste rijders voor dit team. De gloednieuwe Krohn Lola kampte nog met diverse problemen, maar zal bij de 24 Uur gewoon aan de start verschijnen.
Het derde jaar in het bestaan van Rudolph Racing lijkt weer een stap voorwaarts te worden. Met onder meer een terugkeer in de Belcar met een Dodge Viper GT3.
Rudolph Racing kwam in 2006 succesvol aan de start van het Belcar kampioenschap. Reeds in de eerste wedstrijd ging het team naar huis met een mooie beker voor de tweede plaats in de druk bevochten klasse 2. Er volgde nog een tweede plaats in Spa en tweemaal een derde plaats in Zolder.
DSC In 2007 werd een overstap gemaakt naar de Dutch Supercar Challenge (DSC), waar de stijgende lijn werd doorgezet. Het resulteerde in tweemaal een tweede plek, driemaal een derde positie en een bruut ontnomen zege één ronde voor het einde . door een tik van een achterligger.
Dodge Viper GT3 Voor 2008 staan er meerdere evenementen op de kalender. Een terugkeer in de Belcar met een Dodge Viper GT3, geprepareerd volgens de allerlaatste specificaties, zal het hoofdprogramma worden. Dit met uiteraard deelname in de 24 uur van Zolder. Verder staat ook de 24 uur van Spa in de FIA GT op de rol, eveneens met de Rudolph Viper.
Ambitie Het team heeft de ambitie om in 2008 kampioen te worden in de divisie Toerwagens van de BTCS. Hiervoor wordt momenteel druk onderhandeld met meerdere motorsportafdelingen over het aanschaffen van een geschikte wagen waarmee de doelstelling gerealiseerd kan worden.
Testwerk Het team wil in maart met beide autos de baan op voor het nodige testwerk, en wil dan zijn definitieve plannen en uiteraard coureurs bekendmaken. Aangezien er meerdere kampioenschappen en 24 uurs-wedstrijden op het programma staan, zijn er nog stoeltjes beschikbaar met diverse mogelijkheden.
Contact Wie deel wil uitmaken van het enthousiaste en gemotiveerde Rudolph Racing Team en een van onze wagens wil besturen, kan contact opnemen met Roger Grouwels: telefoon 06-54308080.
Het nationale autosportseizoen 2008 is traditioneel begonnen met de Nieuwjaarsrace, ook wel bekend als de nieuwjaarsreceptie van de nationale autosport, op Circuit Park Zandvoort. De Nieuwjaarsrace was de derde race in de Dutch Winter Endurance Series.
Dit jaar besloot de organisatie een extra handicap voor de deelnemers in te bouwen: de vier-uursrace begon om drie uur s middags en dat betekende dat de halve wedstrijd in het donker werd verreden.
Sotrax Albert Motorsport, met de rijders Jürgen Albert, Kees Bouhuys en Michael Bleekemolen, won de race. Bleekemolen senior verstevigde daarmee zijn leidende positie in het tussenklassement.
Volgend weekeinde vindt de 24-uursrace van Dubai plaats. Dit betekende dat veel autos die normaal in de DWES rijden al onderweg waren naar het oliestaatje. Michael Bleekemolen, in Dubai een team vormend met zijn beide zoons en met Jan Lammers in een Team Bleekemolen Porsche, wilde zijn leidende positie in het tussenklassement van de DWES graag verdedigen.
Daarom maakte hij, net als op het circuit van Oschersleben, deel uit van Sotrax Albert Motorsport. Bleek vormde een team met Kees Bouhuys en Jürgen Albert. De equipe kwalificeerde zich als tweede, achter de Saker van Laurens Meijer en Jeroen Bleekemolen. De tweede startrij was een volledige Porsche-rij, met de equipes Jan Storm - Duncan Huisman en Jeroen Schothorst Raymond Coronel.
Pech voor Saker-equipes De strijd om de podiumplaatsen in de grote klasse ging, zoals verwacht, tussen de Porsche-equipes en de teams die vertrouwen op een Saker. Jeroen Bleekemolen en Laurens Meijer waren lang op weg naar het ereschavot met hun Saker, tot een achterwiellager roet in het eten gooide. De reparatie duurde dusdanig lang dat de kansen op een ereplek verkeken waren.
Ben en Ferdy van Leliveld en Bas Koeten reden ook lange tijd in de top drie, tot Ferdy van de baan gleed en uit de grindbak moest worden getrokken. Koeten vocht zich vervolgens weer naar voren, maar moest een extra stop inlassen toen hij onbekende trillingen in de auto voelde. Ik denk dat ik over een onderdeel van een andere auto ben gereden, vermoedde hij.
Lekke band De Porsche GT3 van Jürgen Albert, Kees Bouhuys en Michael Bleekemolen leek vervolgens onbedreigd naar de zege te rijden. Met nog een half uur te gaan kreeg Michael een lekke band, maar met een voorsprong van vier ronden op de eerste achtervolgers was dat geen probleem. Met nog tien minuten op de klok vloog de Seat Ibiza van Raymond Nivelstein en Marius de Winter hard van de baan in de Kumhobocht. Dit leidde tot pas de tweede code 60 van de race. Dat betekende dat Michael Bleekemolen op zn gemak naar de zege kon rijden; de race werd onder code 60 afgevlagd.
De tweede plek was voor Jeroen Schothorst en Raymond Coronel met hun Porsche GT3. Gerrit Meijer en Bob Herber verdedigden de Saker-eer door de derde plaats veilig te stellen.
Het officiële Saker-team zal overigens tijdens de volgende race van de DWES, op TT Circuit Assen, niet van de partij zijn. Tijdens de Final 6 is het Jadbalja team weer present, inclusief Jeroen Bleekemolen.
Mooie prestatie De klasse tot twee liter werd gewonnen door Robert van den Berg en Pim van Riet, die met hun Harders Plaza Renault Clio op een prachtige zesde plaats algemeen eindigden. Over Van Riet gesproken: hij komt komend seizoen, zoals verwacht, uit in de Renault Clio Cup. Mickey en Nol Bertram (Renault Clio) stelden de tweede plek veilig, voor Frank Roos en Patrick Dirks met eveneens een Renault Clio.
De klasse voor BMWs eindigde allesbehalve verrassend in een zege voor Tom Coronel en zijn vrouw Paulien Zwart (BMW Compact 325TI), gevolgd door de equipes Dennis van Wijk Ruben van Doorn en Hans Wellink Harald Roelse in eveneens een Compact 325TI. In de klasse voor diesels zegevierden Pim van der Berg en Erik Struijlaart (VW Golf TDi), voor Alex van t Hoff en Danny Werkman (BMW 120d) en Luc Braams Maurice Bol (BMW 120d).
Langstreckenpokal De equipe Rob de Laat Marcel Broersma, regerend kampioenen in de DWES, verscheen met een BMW Compact aan de start. Hun bekende ETCC BMW 320i bleef dus, net als tijdens de vorige race van de DWES op Oschersleben, in de garage. Het verschil tussen ons en de rest van de klasse tot twee liter was tijdens de Zandvoort 500 te groot, dat was ook voor ons niet leuk, aldus De Laat. Daarom hebben we besloten om met deze gemodificeerde BMW Compact deel te nemen. De BMW is ingedeeld in de grote klasse, de equipe neemt het dus op tegen de Porsches en de Sakers. De Laat en Broersma rijden dit jaar overigens de volledige Langstreckenpokal, het endurancekampioenschap op de Nürburgring, met hun ETCC BMW 320i.
Porsche Supercup Jaap van Lagen, ook deelnemend aan de Nieuwjaarsrace, richt zich dit jaar op de Porsche Supercup. Ik ben met vier teams in gesprek, aldus de coureur die vorig seizoen indruk maakte met onder meer een vierde en zesde plek in de zeer competitieve merkencup. Jan-Paul van Dongen heeft voor het komende seizoen een andere Formule Ford aangeschaft. Ik heb een Van Diemen uit 2006 gekocht, waarmee ik in de Duratec-klasse zal uitkomen, aldus de routinier uit de formulewagenklasse. Over formulewagenklassen gesproken: volgens Kees Konings van Musko Racing, dat de autosportactiviteiten voor Dunlop in Nederland verzorgt, is er een kans dat er drie races van de Belgische Formule Renault 1600 in Nederland verreden gaan worden.
BMW 130i Cup Bas Schothorst blijft dit seizoen bij voorkeur actief in de BMW 130i Cup. Het is de mooiste klasse van Nederland, vindt hij. Mijn teamgenoot Tim Coronel en ik willen graag in deze klasse blijven rijden. Jan Joris Verheul kwam ook even kijken op Circuit Park Zandvoort. De piloot was om zes uur s ochtends geland en had dus weinig nachtrust achter de rug. Als ik dit seizoen rijd, dan kom ik weer in de BMW 130i Cup uit, aldus de kampioen van 2006. Net als vorig jaar heeft mijn werk voorrang, maar ik verwacht wel dat ik kan regelen dat ik tijdens de zeven raceweekeinden van de klasse niet hoef te vliegen.
15 jaar Daniël de Jong deelde een Seat Ibiza met Nicky Catsburg. Dit wordt mijn eerste autorace, aldus de pas vijftienjarige rijder, die al vanaf zijn zevende jaar kartraces rijdt. Ik wil komend seizoen in het NEC Formule Renault kampioenschap uitkomen. Om een internationale licentie te krijgen, dien ik eerst drie races te rijden. Daarom rijd ik vandaag en tijdens de beide volgende races van het Winterkampioenschap. De Jong komt in de Formule Renault uit voor MP Motorsport. Hij ziet zijn eerste jaar in de snelle formulewagenklasse als een leerjaar. Ik ga mijn best doen en verder zie ik wel hoe ver ik kom.
Scuderia Ferrari Marlboro presenteert op dit moment in het Italiaanse Maranello haar auto voor 2008, alleen volgens de laatste geruchten zal dit nog helemaal geen nieuwe auto betreffen.
Volgens velen zal de Ferrari F2008 die vandaag gepresenteerd word en morgen op Fiorano haar debuut zal maken slechts een interim auto betreffen met de aerodynamica van de F2007 en de mechanische onderdelen van de F2008. De echte F2008 zou dan pas in februari haar debuut gaan maken.
Het team van Ferrari zal vandaag als eerste renstal zijn auto van 2008 aan de pers voorstellen. In Maranello zullen meer dan tachtig journalisten van dertien verschillende landen aanwezig zijn om de eerste blik te werpen op de auto die de behaalde titels van Ferrari moet gaan verdedigen.
Maandag zal Kimi Raikkonen de eerste meters rijden in de F2008 op Ferrari's eigen Fiorano.
Kimi Raikkonen is heel duidelijk over zijn ambities voor 2008. De Fin heeft zijn zinnen gezet op een tweede kampioenschap en hoopt dat de F2008 sterk genoeg is om opnieuw beide titels binnen te slepen.
De ervaring van vorig jaar heeft ervoor gezorgd dat ik meer vertrouwen heb in 2008", zei Kimi. "De F2008 bestaat uit veel nieuwe vindingen. Het verlies van de tractiecontrole betekent dat het lastiger zal zijn om ermee te racen. We zullen onze rijstijl moeten aanpassen, maar dat zou geen probleem moeten zijn."
"We zijn klaar voor het nieuwe seizoen en met Felipe Massa heb ik een geweldige teamgenoot bij Ferrari. We zijn klaar om tot het einde de vechten voor de beide wereldtitels."
Lange tijd leek het er vorig seizoen er naar uit te zien dat McLaren één of wellicht beide wereldtitels zou veroveren. Zover kwam het echter niet, mede door de diskwalificatie in het constructeurskampioenschap. Het Britse team is uit op revanche en wil na de nodige vicetitels graag weer eens kampioen zijn.
Mercedes-sportchef Norbert Haug laat twee dagen voor de presentatie van de nieuwe McLaren tegenover het Duitse blad Bild-Zeiting weten hongerig te zijn naar succes. We hebben het afgelopen jaar zeker wat fouten gemaakt. Maar nu zullen we er staan. Vijfmaal vicekampioen in acht jaren is genoeg. We zijn hongerig naar het kampioenschap.
Het laatste kampioenschap van McLaren dateert alweer van 1999. Destijds was het Mika Häkkinen die de titel voor de Britste renstal binnen wist te behalen.
Komend seizoen zal het team met Hamilton en Kovalainen gaan proberen de titel terug te halen naar Woking. Binnen het team bezit Hamilton de nummer één status. De Brit heeft maar één doel dit jaar en dat is om de titel te winnen. Ik wil het seizoen graag domineren, dat zou wel cool zijn. Ik weet dat mensen de Formule 1 saai vonden toen dit ook het geval was met Michael Schumacher. Maar zolang de races spannend zijn zou er geen probleem moeten zijn., aldus Hamilton
Achttien races telt het Formule 1 seizoen in 2008. De Grand Prix van Amerika wordt dit jaar niet verreden, maar daarvoor in de plaats zijn staan wel twee nieuwe circuits op de kalender. Op 24 augustus wordt de Grand Prix van Europa op het stratencircuit van Valencia gehouden. Een maand later strijkt het Formule 1-circus neer in Singapore voor een nachtrace. Heidfeld kijkt erg uit naar deze twee races.
Aan de ene kant geniet ik van stratencircuits omdat ze vrij simpel zijn en ook leuk zijn om te rijden. Maar aan de andere kant is het risico wel een stuk hoger. De plannen van Valencia zien er erg interessant uit, maar een definitief oordeel kan ik pas geven als ik er ook heb gereden, aldus Heidfeld.
Ook de race in Singapore wordt nieuw voor de coureurs, mede doordat het in donkere omstandigheden gereden wordt. De race in Singapore zal zeker erg speciaal worden. Ik ben zonder twijfel een avondpersoon en ik kijk ook erg naar dit evenement uit. De sfeer zal zeer bijzonder worden tijdens die race, aldus de BMW-coureur
Lewis Hamilton heeft zijn financiële zaken goed op orde. McLaren heeft volgens berichten de jonge coureur een contract aangeboden tot 2012 en misschien wel langer voor een bedrag van 138 miljoen dollar.
Ik heb altijd al gezegd dat ik blij ben om de rest van mijn carrière voor McLaren te rijden, als zij dat ook willen. Ik ben al sinds mijn kartdagen bij het team en ik heb een uitstekende relatie met McLaren. Ik ben er klaar voor om met hen voor de titel te gaan, zei de Engelsman.
Mijn relatie met het team is afgelopen seizoen sterker geworden door alles wat er gebeurd is buiten het circuit en de manier waarop ze me gesteund hebben in de laatste paar races van het seizoen, aldus Hamilton.
Volgens het Britse News of the World zal Hamilton de komende vijf jaar gemiddeld meer dan 27 miljoen dollar per seizoen gaan verdienen. Dit is heel wat meer dan hij afgelopen seizoen verdiende, namelijk maar 700,000 dollar plus bonussen terwijl hij tweede werd in het coureurkampioenschap.
In 2008 zal hij beginnen met een salaris van zeventien miljoen dollar en daar kan nog eens zes miljoen bij komen als hij de titel weet te pakken. De laatste coureurstitel van McLaren stamt uit 1999, toen de Fin Mika Häkkinen zijn concurrenten te snel af was en het kampioenschap won.
Sinds de aanstelling van technisch brein Ross Brawn bij het Honda F1 Team wordt er weer vol vertrouwen naar het komende seizoen gekeken. Na een teleurstellend 2007 heeft Jenson Button nu het volste vertrouwen. "Ik ben bijzonder blij, zijn aanstelling is iets wat het team echt nodig heeft. Die man heeft zo ongelofelijk veel ervaring!" aldus Button.
"Een enkel iemand kan niet het hele team omgooien maar ik denk dat zijn input, zijn werkwijze en zijn begeleiding een groot verschil kunnen maken. Hij heeft dit in het verleden al bewezen, dus ik kijk er erg naar uit om met hem samen te werken." Zo zegt de Engelsman.
Jenson Button zal ook aanwezig zijn op de Engelse Autosport International Racingcar Show in het NEC te Birmingham.
Wereldkampioen Ferrari heeft zojuist haar bolide voor het 2008-seizoen gepresenteerd, waarmee het hoopt komend jaar opnieuw beide F1-titels te pakken. De auto, intern de 659 genoemd, is ontworpen met de nieuwe regels voor 2008 in het achterhoofd, waarbij geen hulpmiddelen toegestaan zijn. Het belangrijkste gevolg hiervan is dat de auto nu zwaarder is.
De aerodynamica op de F2008 is compleet veranderd, al zegt het team zelf dat het huidige aerodynamicapakket totaal verschillend zal zijn met die voor de eerste race van het seizoen. De bolide is ontworpen onder Aldo Costa, en zal aanstaande maandag te Fiorano haar eerste kilometers rijden. Wereldkampioen Kimi Raikkonen neemt dan plaats achter het stuur.