NÜRBURG, 22 juli 2007 Autocoureur Luuk Glansdorp heeft afgelopen weekend met de Formule BMW in het bijprogramma van de Formule 1 Grand Prix van Europa gereden. Op de Nürburgring toonde het talent uit Leiderdorp zijn snelheid door de beste kwalificatiepositie tot nu toe neer te zetten. In de races kende de zeventienjarige coureur weinig geluk, maar wist diverse rijders te passeren om uiteindelijk nog een toptien positie zeker te stellen
Voor de ogen van de F1-teambazen liet Luuk Glansdorp direct in de eerste training zijn tanden zien. De Zettl Motorsport-piloot realiseerde een achtste tijd en wist in de kwalificatie zelfs nog een positie te winnen. Glansdorp genoot met volle teugen om in het bijprogramma van de hoogste autosportklasse te rijden. De Formule 1 is heel gaaf. Het was geweldig om in het bijprogramma van de Formule 1 in actie te komen, vond de snelle coureur. Het was tevens de eerste keer dat ik bij een race aanwezig was en dan gelijk bij één van de meest bizarre races ooit.
Vanaf de zevende startpositie hoopte Glansdorp verder naar voren te kunnen rijden. Vanwege een slechte start viel de Nederlander terug naar de zestiende positie. Echter toonde hij zijn snelheid en knokte zich dapper naar voren. Een voor een passeerde de jonge coureur zijn concurrenten en sloot de race af met een fraaie toptien positie. Glansdorp bleek daarnaast de derde snelste rondetijd te hebben genoteerd.
Na de goede start van de tweede race lag Glansdorp al achtste. In de poging om een positie op te schuiven, werd hij door een tegenstander van de baan gereden. Teruggevallen naar de veertiende positie, wist de door Sartorius ondersteunde rijder zich alsnog knap op te werken naar een elfde stek.
Luuk Glansdorp: We hebben al veel vooruitgang geboekt en we zitten nu al bijna bij de topvijf. In de eerste race had ik de derde snelste rondetijd en ook in race twee zat ik er goed bij. Tot het moment dat een andere deelnemer vol op me inreed. In de kwalificatie moeten we nog verbetering vinden, want je moet bij de top zitten. In het middenveld zitten namelijk rijders die zonder hersenen rijden. De opwaartse lijn biedt perspectief voor de races op Zandvoort, ons thuiscircuit. Met de snelheid die we nu hebben moet het goed komen en misschien kunnen we voor een stuntje zorgen.
Bij de volgende races op Circuit Park Zandvoort hoopt Luuk Glansdorp te kunnen vlammen. In het weekend van 29 juli rijdt de Formule BMW-coureur in het bijprogramma van de DTM.
Luuk Glansdorp wordt dit seizoen ondersteund door; Sartorius BV uit Nieuwegein, Van Vliet Containers, www.luchtleiding.nl en BMW Amsterdam
Scott Speed maandag ontslagen werd bij de Scuderia Toro Rosso. Speed zou al vanaf de volgende wedstrijd in Hongarije vervangen kunnen worden door een andere rijder, wellicht BMWs testrijder Sebastian Vettel.
Na de GP van Europa op de Nürburgring sprak Speed openlijk zijn ongenoegen uit over het teammanagement. Teambazen Gerhard Berger en Franz Tost zouden volgens de Amerikaan zo snel mogelijk van Liuzzi en Speed af willen geraken. Blijkbaar zou het zondag zelfs tot een fysieke confrontatie gekomen zijn tussen Tost en Speed. Dit was volgens SpeedTV dan ook de reden tot het onmiddellijke ontslag van de rijder.
Vorig jaar trokken coureurs Bernd Schneider en Timo Scheider hun voetbalschoenen aan om mee te trainen met Ajax. Dit keer had de DTM-organisatie een andere stunt bedacht om aandacht te vestigen op de Deutsche Tourenwagen Masters-race op het circuit van Zandvoort. Vandaag raceten Timo Scheider (Audi) en Sussie Stoddart (Mercedes) immers met een DTM-bolide over het Amsterdamse water van de Amstel.
Scheider en Stoddart hadden het naar hun zin vanmiddag. De twee rijders, die vanaf vrijdag elkaars concurrenten zijn op het Zandvoortse asfalt, konden het promotiewerk in Amsterdam wel waarderen. Met een grote grijns op het gezicht maakten ze een aparte canal cruise. Twee op een ponton gehesen DTM-bolides dienden als een bijzondere rondvaartboot.
Bekijks Scheider en Stoddart trokken het nodige bekijks. Toeristen en andere passanten langs de oevers van de Amsterdamse grachten trokken hun fototoestel of camera om het tafereel op de gevoelige plaat vast te leggen. Zo passeerden de DTM-karavaan onder meer de bekende Amsterdamse achtergronden als het Amstel Hotel, Koninklijk Theater Carré en de Magere Brug.
Timo Scheider dobbert rond.
Zeven Dat het DTM-circus jaarlijks naar Zandvoort komt, is inmiddels een vertrouwd gegeven. Het Hollandse duinencircuit staat immers bekend als de best bezochte race buiten het thuisland van de Deutsche Tourenwagen Masters. Dat is een gegeven waar CPZ best trots op mag zijn.
Vast op de kalender ,,Sinds 2001 is de DTM op twintig verschillende circuits geweest, terwijl er maar tien wedstrijden per jaar zijn. Dat betekent dat er de nodige veranderingen op de wedstrijdkalender zijn geweest, weet Erik Weijers van CPZ. ,,Als je bedenkt dat wij sinds 2001 jaarlijks als gastheer mogen optreden, kun je zeker zeggen dat wij het niet slecht doen.
Promotie Weijers verwacht op vrijdag, zaterdag en zondag bij elkaar opgeteld zon 65.000 toeschouwers te kunnen begroeten op het circuit. Deze week wordt er nog de nodige reclame gemaakt. Onder meer door de DTM-wagens, die tot en met vrijdag over de Amstel blijven varen.
Aandacht ,,Het is een mooie manier van aandacht vragen voor ons evenement, vertelt Weijers, die vanmiddag zelf met zijn cameraatje plaatjes schoot van de DTM-wagens met Scheider en Stoddart. ,,Eigenlijk hadden we met de DTM-wagens door de straten van Amsterdam willen laten rijden. Een dergelijke actie was in Barcelona en Berlijn al eens succesvol. Maar helaas kregen we de vergunningen die nodig zijn niet rond. Maar aan de reacties te zien, hebben de varende DTMs op de pontons ook voor de nodige aandacht gezorgd.
Eerste pole Timo Scheider kijkt in ieder geval vol vertrouwen vooruit naar de race op Zandvoort. ,,Ik heb hier in 2003 mijn eerste DTM-pole gepakt, vertelde de Duitse piloot vanmiddag. ,,Bovendien ligt het circuit mij goed. Dat merkte ik al toen ik hier ooit aan de Masters of Formula 3 meedeed.
Timo Scheider heeft het naar zijn zin op het water.
Gewichtsvoordeel Audi Bovendien heeft Scheider met zijn Audi-collegas nog een groot voordeel komend weekend. Vanwege de recente Mercedes-zeges krijgt de rivaal van Audi volgens de speciale DTM-reglementen flink wat strafgewicht mee. ,,Wij zijn twintig kilo lichter dan de Mercedessen, zegt Scheider. ,,Dat scheelt per rondje toch zeker twee tienden van een seconde, misschien zelfs een kwart tel. Dat is veel in de DTM.
Strategie Susie Stoddart liet zich echter niet door de wijs brengen door de teksten van haar Audi-collega. Snel kwalificeren betekent lang niet alles, zo bleek ook weer tijdens de laatste DTM-race op Mugello. ,,Toen hebben we gezien dat je met de juiste strategie nog flink naar voren kunt komen en zelfs kan winnen, verwees de Schotse naar de zege van Mika Häkkinen op Mugello, terwijl de Fin vanuit de achterhoede was gestart.
Maximale snelheid over de Amstel.
Maximum attack Stoddart, die vorig jaar voor het eerst reed op Zandvoort, denkt dat ze op Zandvoort een aardig resultaat kan scoren. ,,Mijn doel dit seizoen is om minimaal één punt te halen. Maar om die benodigde topacht klassering te halen, moet wel alles kloppen. Ik rijd nu voor de tweede keer op Zandvoort en ga hard pushen. Wat mijn motto dit weekend is? Ik ga voor maximum attack!
Ander tijdstip De DTM-wedstrijden op zondagen beginnen doorgaans om 14.00 uur. Vanwege de rechtstreekse uitzending op de Duitse televisie van de laatste Tour-etappe, is het aanvangstijdstip van de DTM-race dit keer een uur vervroegd. De twintig brullende bolides worden dus al om 13.00 uur los gelaten.
Bijprogramma Naast de DTM-race heeft de organisatie voor komend weekend een mooi bijprogramma samengesteld. Hoewel bijprogramma? Dat woord wilde Yelmer Buurman vanmiddag bij de presentatie niet gebruiken, toen zijn Formule 3 Euro Serie ter sprake kwam.
Hoewel oud-minister Hoogervorst niet aanwezig was, was voormalig Tweede Kamerlid Gonny van Oudenallen vandaag wel present bij de DTM-presentatie. Hier staat ze naast Yelmer Buurman. Volgens Dillon Koster heeft Van Oudenallen het idee opgevat in de toekomst te gaan racen.
Formule 3 Euro Serie Buurman, die dit seizoen met Renger van der Zande uitkomt in deze divisie, ziet de rappe F3-divisie als een meer dan volwaardig raceonderdeel. ,,Zeker als je ziet welke talenten van hieruit doorstromen naar de top van de autosport, meldde Buurman in Amsterdam. ,,Als is het natuurlijk mooi om hier in Zandvoort deel uit te maken van het feest dat DTM heet. Dat was vorig jaar, toen ik de Engelse Formule 3 reed, wel anders. Destijds zaten er per race drie mensen op de tribune. Dat is komend weekend wel anders natuurlijk.
Mazzel Buurman, die het goed doet in de Euro Serie, hoopt op Zandvoort vooral in de kwalificatie meer geluk te hebben dan recentelijk. ,,Ik had in Mugello wat pech. En ook op Magny-Cours ging het allesbehalve perfect, omdat toen tijdens de kwalificatie mijn brandblusser in de wagen afging. Formule BMW Duitsland Voor de meer beginnende racers is er de Formule BMW Duitsland. Zo komen komend weekend onder meer de drie Nederlanders Mathijs Herkema, Luuk Glansdorp en Thomas Hylkema uit in deze internationale klasse. Ook Adrien Tambay, de zoon van voormalig Formule 1-rijder Patrick Tambay, maakt deel uit van dit veld van jonge racehonden.
Adrien Tambay praat, Mathijs Herkema en Thomas Hylkema luisteren.
Sponsoring Luuk Glansdorp, zoon van oud-coureur Cees Glansdorp, maakt dit seizoen deel uit van het BMW Junior Team. ,,BMW doet ieder jaar een soort talentenjacht, waaraan ongeveer veertig, vijftig man meedoen. Uiteindelijk krijgen de beste vier een autosportsponsoring van 50.000 euro. Ik was dit seizoen een van de gelukkigen, vertelde Glansdorp. ,,Bovendien krijgen we bij BMW een coaching and education-program aangeboden. Zo worden we bijvoorbeeld begeleid in fitness-programmas etcetera.
Luuk Glansdorp.
SEAT Léon Supercopa In het volle DTM-programma is er ook dit jaar weer ruimte voor de SEAT Léon Supercopa. Naast de vertrouwde naam van Willy Welles doet er dit keer een tweede Nederlander mee in het veld vol 300 pk brullende SEATs.
Dillon Koster.
Heel blij Dillon Koster, bekend als BMW 130i Cup-rijder, gaat de komende dagen de strijd aan met de internationale Supercopa-coureurs. ,,Ik ben heel blij met deze kans. Ik ben ook van plan om deze met beide handen aan te grijpen, stelde de Zandvoorter vanmiddag. ,,Ik hoop dat ik mijn voordeel kan doen met mijn baankennis. Maar het is een sterke klasse. Als ik uiteindelijk in de topzes finish, zal ik daar heel tevreden mee zijn.
NÜRBURG - Een bizarre opening van de F1 Grand Prix van Europa, want een geweldige hoosbui deed zijn intrede vlak nadat de race gestart was. Binnen no-time stond het circuit blank en de ene na de andere coureur vloog van de baan. Grote winnaar bleek Spyker, waar Mike Gascoyne de meesterstrateeg was door Markus Winkelhock nog voor de start binnen te halen om de bolide van de debuterende Duitser van ander schoeisel te voorzien. Spyker leidde voor het eerst in de historie een Formule 1 race!
De tiende race van het Wereldkampioenschap Formule 1, de Grote Prijs van Europa, werd er een om niet meer te vergeten. Fernando Alonso behaalde op de Nürburgring zijn tweede seizoenszege na een spannende eindfase in een wedstrijd die door regen geteisterd werd.
Nog voor de start van de race kwam debutant Markus Winkelhock binnen om van slicks op intermediates over te schakelen, daar men bij Spyker al snel regen verwachtte. Even later zou dit de juiste keuze blijken...
Kimi Räikkönen won de start vanuit polepositie en had geen moeite om Fernando Alonso en teamgenoot Felipe Massa achter zich te houden. Massa probeerde in het zog van Räikkönen aan Alonso voorbij te gaan. Dat lukte hem eerst wel, maar Alonso heroverde zijn tweede plaats vrijwel meteen. Robert Kubica maakte ook een schitterende start en was Heidfeld gepasseerd maar in de Mercedes-arena raakten de BMWs mekaar, tot afgrijzen van BMW Motorsport-directeur Dr. Mario Theissen. Al in de eerste ronde zette de regen in en doken de rijders de pitlane binnen. Kimi Räikkönen koos net als de rijders achter hem voor een bandenwissel, maar aan de pitingang schoof de Fin rechtdoor en moest bijgevolg zijn weg verderzetten. Räikkönen kon met moeite zijn bolide in bedwang houden op de alsmaar natter wordende piste en werd gepasseerd door... Markus Winkelhock! Die was natuurlijk van de laatste naar de tweede plaats opgeschoven toen iedereen een bandenwissel maakte. Plots lag tot ieders verbazing een Spyker aan de leiding. Toen Räikkönen op het einde van de tweede ronde ook binnenkwam had Winkelhock een voorsprong van 19 seconden op Massa, die zijn pitstop veel sneller had afgewerkt dan Alonso.
Maar dan liep het mis in bocht 1. Het water liep daar centimeters hoog over de baan en een handvol rijders liet zich bij het insturen van de bocht verrassen. Als eerste ging Button van de baan gevolgd door Sutil, Hamilton, Rosberg, Speed, Davidson en een ronde later ook Liuzzi. Hamilton hield zijn motor aan de praat en kon, toen de baancommissarissen hem uit de grindbak hadden getakeld, verderrijden. Ook Davidson kon weer verder. Een neutralisatie was niettemin onvermijdelijk en dus kwam de Safety Car op de baan. Winkelhock profiteerde van de algemene verwarring om over te schakelen op full wets. Hoewel hij daarmee twintig seconden in de pits verloor, kwam de Duitser met meer dan een halve minuut voorsprong op Massa over de lijn. Op het einde van de vierde ronde werd de wedstrijd gestopt. Koersdirecteur Charlie Whiting achtte het te gevaarlijk om in deze omstandigheden de wedstrijd te laten doorgaan.
Na een onderbreking van circa 25 minuten werd de wedstrijd hervat achter de Safety Car. Intussen was de baan redelijk goed opgedroogd. Winkelhock voerde het veld aan, maar zijn moment van glorie was van korte duur, daar Massa, Alonso, Coulthard en Webber hem passeerden in de Mercedes-arena. Even later werd hij ook door de rest van het deelnemersveld voorbijgestoken. In de 14de ronde kwam Winkelhocks race tot een vroeg einde na motorpech.
Hamilton was de eerste rijder die (in ronde 9) overschakelde op slicks. Die keuze deed hem in het begin de das om, want de baan was nog veel te vochtig. In de Dunlop Kehre maakte de Brit dien ten gevolge een ommetje langs de grindbak. In de tiende ronde passeerde Mark Webber teamgenoot Coulthard, een inhaalmanoeuvre dat in deze wedstrijd van heel groot belang zou zijn zoals achteraf bleek. Enkele ronden later kwamen de leiders binnen voor een wissel op slicks. Na de pitstops zag de tussenstand er als volgt uit: Massa voor Alonso, Räikkönen, Webber, Wurz, Kovalainen, Coulthard en Kubica. De top drie maalde zijn rondjes aan een verschroeiend tempo af. In elke ronde waren de leiders meer dan een seconde sneller dan het peloton dat werd aangevoerd door Webber en Wurz. Het veld werd naderhand helemaal uiteengetrokken.
Nick Heidfeld probeerde na de flater bij de start toch posities goed te maken. In de strijd om de negende plaats was hij echter iets te optimistisch. In de Coca Cola-bocht wilde hij Ralf Schumacher aan de binnenkant passeren, maar schoof te ver door en duwde met zijn linkervoorwiel tegen de sidepod van de Toyota. Schumacher belandde in de grindbak en was terecht woedend. Het voorval zou na de wedstrijd onderzocht worden, dus is het wachten op een uitspraak van de wedstrijdleiding.
Felipe Massa kon zijn voorsprong geleidelijk aan uitbouwen. Hij en de achteraan rijdende Hamilton wisselden elkaar af aan de kop van de tabel met de snelste rondetijden. In ronde 23 bedroeg Massas voorsprong vier seconden op Hamilton. Tien ronden later al zeven seconden. Räikkönen volgde op enkele wagenlengtes van Alonso in derde positie. De voorsprong van Massa op Webber (vierde) en Wurz (vijfde) was intussen opgelopen tot meer dan dertig seconden. Laatstgenoemden leverden een interessante strijd om de vierde plaats.
In ronde 35 sloeg het noodlot toe voor Räikkönen. Op de Nürburgring had de Fin nog nooit veel geluk en ook deze keer stond Dame Fortuna niet aan zijn kant. In de Mercedes-arena speelde de hydraulica van zn Ferrari op. Einde wedstrijd voor Kimi, die met zijn F2007 wel nog de pitlane-ingang bereikte. Uiteraard schoof Webber nu een plaatsje op en had daarmee uitzicht op een podiumfinish. Maar Alexander Wurz liet hem natuurlijk niet zomaar begaan en bleef de Australiër achternazitten.
Omstreeks ronde 50 begon het op de Nürburgring opnieuw her en der te druppelen. Een teken voor de rijders om het gepaste rubber op te halen in de pits. Alonso maakte daar heel wat tijd goed, hoewel een bijna-aanrijding met Fisichella in de pitlane roet in het eten van McLaren had kunnen gooien. Op de piste naderde Alonso zienderogen op de leidende Ferrari. Vijf ronden voor de finish, in ronde 55, zat de Spanjaard tenslotte onder de achtervleugel van Massa. Herhaaldelijk probeerde hij zijn McLaren voorbij de Italiaanse wagen te loodsen, maar Massa blokte elke aanval af. Op de start/finish-lijn probeerde Alonso het vanuit de slipstream opnieuw, kwam langszij maar schoot in bocht 1 te ver door. Bij het uitkomen van de Mercedes-arena was Alonso tenslotte veel sneller en toen ze op de Ford-Kurve afstormden reed hij naast Massa. De Braziliaan bood nog tegenstand, wat zich uitte in een kleine botsing met de McLaren, maar Alonso zette door en nam de leiding tot grote vreugde van de Mercedes-fans.
Uitslag Grote Prijs van Europa 2007:
1. Fernando Alonso (McLaren) 60 ronden in 2u06m26.358s 2. Felipe Massa (Ferrari) +8.155 3. Mark Webber (Red Bull) +1:05.674 4. Alexander Wurz (Williams) +1:05.937 5. David Coulthard (Red Bull) +1:13.656 6. Nick Heidfeld (BMW) +1:20.298 7. Robert Kubica (BMW) +1:22.415 8. Heikki Kovalainen (Renault) +1 ronde 9. Lewis Hamilton (McLaren) +1 ronde 10. Giancarlo Fisichella (Renault) +1 ronde 11. Rubens Barrichello (Honda) +1 ronde 12. Anthony Davidson (Super Aguri) +1 ronde 13. Jarno Trulli (Toyota) +1 ronde Opg. Kimi Räikkönen (Ferrari) +26 ronden Opg. Takuma Sato (Super Aguri) +41 ronden Opg. Ralf Schumacher (Toyota) +42 ronden Opg. Markus Winkelhock (Spyker) +47 ronden Opg. Jenson Button (Honda) +58 ronden Opg. Adrian Sutil (Spyker) +58 ronden Opg. Nico Rosberg (Williams) +58 ronden Opg. Scott Speed (Toro Rosso) +58 ronden Opg. Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso) +58 ronden
Snelste ronde: Felipe Massa - ronde 34 - 1:32.853
WK-Stand: Rijders: 1. Hamilton 70p - 2. Alonso 68p - 3. Massa 59p - 4. Räikkönen 52p - 5. Heidfeld 36p - 6. Kubica 24p - 7. Fisichella 17p - 8. Kovalainen 15p - 9. Wurz 13p - 10. Webber 8p - 11. Coulthard 8p - 12. Trulli 7p - 13. Rosberg 5p - 14. Sato 4p - 15. Schumacher 2p - etc.
Constructeurs: 1. McLaren 138 - 2. Ferrari 111p - 3. BMW 61p - 4. Renault 32p - 5. Williams 18p - 6. Red Bull 16p - 7. Toyota 9p - 8. Super Aguri 4p - 9. Honda 1p - etc
Formule 1: Flinke crash Hamilton, Räikkönen grijpt poleposition
Seizoensrevelatie en kampioenschapsleider Lewis Hamilton kende in de kwalificatie op de Nürburgring zijn eerste tegenslag in de Formule 1. De McLaren-coureur zag in de snelle chicane zijn voorwiel het begeven en schoot bijzonder hard de bandenstapels in. Nadat de Brit was afgevoerd naar het ziekenhuis en alle rotzooi was opgeruimd mochten de negen laatst overgeblevenen de laatste vijf minuten van de sessie afwerken. Kimi Räikkönen toonde zich in die sprintsessie de koelbloedigste, hij pakte de pole terwijl Alonso met een flink moment van corrigeren toch nog de tweede tijd noteerde. Derde werd Massa, voor kersverse vader Heidfeld en Robert Kubica.
Allerlaatste in de eerste sessie is zoals te verwachten debutant Marcus Winkelhock. De Duitser moet 1,4 seconde toegeven op zijn land- en teamgenoot Adrian Sutil, die 7 tiende achter de teleurstellende Coulthard staat. De Schot timet in de slotfase verkeerd en kan geen slotrun meer doen. De 20e plaats is Coulthards deel, achter de Toro Rosso's Speed en Liuzzi. Jenson Button vecht weer met zijn Honda en overleeft eveneens de eerste sessie niet.
In de tweede sessie heet de opvallendste uitvaller Giancarlo Fisichella. De Italiaan doet in de laatste sessie nog een verhoede poging tot de beste tien door te dringen, maar in de laatste bocht wat wijd gaand komt hij vier tiende te kort. Voor zich ziet Fisichella de beide Williamsen met Rosberg op kop, achter hem staan Rubens Barrichello en beide Super Aguri's, waarbij Davidson de snelste van het duo was
De derde sessie wordt weer begonnen met het verspelen van brandstof, maar Hamilton en Massa vermaken elkaar nog door continue samen het circuit af te leggen. Wanneer de snelle tijden echter moeten worden gezet is Hamilton wijs genoeg om een gaatje te laten vallen. De Brit lijkt op de goede weg naar een snelle tijd, maar een probleem aan de wielmoer geeft hem andere zorgen. Bij het insturen van de snelle - vanaf morgen genaamde - Michael Schumacher-S begeeft Hamiltons rechter voorband het. De rookie vliegt erg hard rechtdoor de bandenstapels in en schrijft zijn McLaren af. Een code-rood volgt, Hamilton kan zelf uit de auto klimmen maar heeft daarna wel medische hulp nodig en wordt voor controle afgevoerd.
Wanneer de kwalificatie uiteindelijk wordt hervat gaat het gros van de coureurs voor nog één vliegend rondje. Kimi Räikkönen verslaat zijn teamgenoot en pakt de pole. Fernando Alonso gaat in zijn aanval over de limiet en moet flink corrigeren, maar weet desondanks de tweede plaats te bemachtigen. Beide BMW's, met kersverse pappa Heidfeld als snelste, volgen achter het drietal. Op plaats zes houdt Mark Webber drie man binnen een tiende van zich af. Kovalainen komt 2 duizendste tekort, Trulli 25 duizenste en Schumacher 94 duizendste. Uitslag kwalificatie Grand Prix Duitsland Nürburgring, zaterdag 21 juli 2007 1. Kimi Räikkönen, 1:31.450 2. Fernando Alonso, op 0.291 3. Felipe Massa, op 0.328 4. Nick Heidfeld, op 0.390 5. Robert Kubica, op 0.673 6. Mark Webber, op 1.026 7. Heikki Kovalainen, op 1.028 8. Jarno Trulli, op 1.051 9. Ralf Schumacher, op 1.120 10. Lewis Hamilton, op 2.383
21. Adrian Sutil, 1:34.500 22. Marcus Winkelhock, 1:35.940
De Grote Prijs op de Nürburgring werd helemaal overhoop gegooid door de weergoden. Al in de eerste raceronde gingen de hemelsluizen vol open en werd de situatie zo onhoudbaar dat de race werd stilgelegd. Met debutant Winkelhock op kop werd de race hervat, waarna een tweestrijd ontstond tussen Massa en Alonso. De Ferrari-rijder leek in de middenfase een veilig gat te slaan, maar toen de regen in de slotfase weer terugkwam sloeg Alonso zijn slag en greep de overwinning. Hamilton en Räikkönen eindigden de dag met lege handen.
Terwijl het veld zich opmaakt voor de start komt de regen zienderogen dichterbij. De start is nog onder droge omstandigheden, waarbij Massa erg goed wegkomt en oprukt naar plaats twee. Schlemiel is Heidfeld die teamgenoot Kubica in de rondte tikt. Lewis Hamilton lijkt prima weg te zijn en rijdt al snel op plaats vier, maar in zijn inhaalrace loopt hij een lekke achterband op en moet dus de pits in. Hier is hij echter niet alleen, want bijna het hele veld kiest er na één ronde voor om de juist komende regen te pareren met regenbanden. Opvallend is leider Kimi Räikkönen die de pits in draait maar onderstuurt de baan weer opschuift en dus een rondje door moet glibberen, daarmee erg veel tijd verliezend.
Wie is dan de grootste winnaar? Niemand minder dan Markus Winkelhock draaide voor de start de pits in en rijdt nu op regenbanden aan de leiding. De baan is zo glad dat er op één plaats maarliefst zeven auto's van de baan vliegen. Voor Lewis Hamilton lijkt het einde wedstrijd te zijn in de grindbak, maar de slimme Brit houdt zijn auto aan de praat en kan wanneer hij door de takelwagen weer op de baan wordt gezet gewoon' weer door. De situatie is echter undriveable' en de wedstrijdleiding besluit na de safetycar zelfs de wedstrijd af te vlaggen voor een herstart wanneer de moesson voorbij is getrokken. Op de grid maakt het veld zich weer klaar voor een herstart achter de safetycar, maar op dat moment voorspellen de plaatselijke meteorologen alweer een nieuwe bui over een minuut of tien. Deze voorspelling wordt echter al weer snel bijgesteld en ongestoord kan de race worden hervat. Met Winkelhock op kop draait de safetycar twee rondes, terwijl onder andere Heidfeld intermediatebanden laat aanmeten. De op een ronde liggende Lewis Hamilton mag nu het hele veld passeren, de safetycar incluis, om zich van zijn ronde achterstand te ontdoen. De Brit die nu al behoorlijk gematst is na zijn bijna-uitvalbeurt van weleer, gaat nu ook maar gelijk droge banden halen, wellicht nog voordeel halend uit zijn onfortuin.
Bij de herstart lijkt Winkelhock goed wakker te zijn, maar de snelheid van de mannen achter hem is dusdanig hoger dat hij al bij de eerste bocht aan alle kanten voorbij wordt gereden. Binnen twee rondjes rijdt Winkelhock al weer op de voor Spyker vertrouwde achterste plaats, slechts voor de op een ronde liggende Hamilton.
Alonso: "Het was een heel erg leuke race, zowel om te racen als om te kijken denk ik. De eerste ronden waren zó nat, dat was onvoorstelbaar. Toen het weer droog was, was de Ferrari beter dan onze auto. Die regen in de slotfase hielp ons dus wel, maar eigenlijk ga ik altijd wel lekker in de regen. Ik was sneller en had nog zes ronden om Massa te pakken. We raakten elkaar twee keer omdat ik van de droge lijn was, maar daarvoor heb ik me al verontschuldigd bij Massa. Het blijkt maar weer dat elke race weer anders is, in Hongarije kan het weer heel anders zijn, maar het kampioenschap is nog lang en we zullen met zijn vieren wel dicht bij elkaar blijven verwacht ik."
Massa: "Ik had een goede start en kon bijna Kimi voorbij, maar toen het begon te regenen was het erg moeilijk. Ik vloog er zelf ook een paar keer bijna voorbij, maar gelukkig bleef ik op de baan en kon ik Kimi bij de pitstop pakken. Daarna werd het droog en was de auto zo goed dat ik een gat kon slaan, maar helaas begon het weer te regenen. De auto was niet zo slecht, maar mijn banden werkten niet goed en ik had erg veel vibraties. Ik kon de snelheid gewoon niet vinden en zag Alonso steeds dichterbij komen. We vochten en raakten elkaar, maar dat gebeurt wel vaker."
Webber: "De openingsfase was chaotisch met botsende BMW's en de regen die sneller kwam dan wij hadden verwacht. Er was mega veel aquaplaning en het was een goede keuze om de race te stoppen. In de middenstint kon ik ondanks wat bandenproblemen langer doorrijden dan de rest. Toen viel Kimi nog uit en daar was ik eerlijk gezegd niet heel erg rauwig om. De weer opkomende regen had van mij niet gehoeven, we hebben het zeker niet cadeau gekregen, maar ik wist Wurz in de slotfase nog van me af te houden. Zeker met David op plaats vijf hebben we een prima teamprestatie geleverd; loon na hard werken." Uitslag Grand Prix Europa Nürburgring, zondag 22 juli 2007 1. Fernando Alonso, 60 ronden 2. Felipe Massa, op 8.155 3. Mark Webber, op 1:05.674 4. Alexander Wurz, op 1:05.937 5. David Coulthard, op 1:13.656 6. Nick Heidfeld, op 1:20.298 7. Robert Kubica, op 1:22.415 8. Heikki Kovalainen, op 1 ronde 9. Lewis Hamilton, op 1 ronde 10. Giancarlo Fisichella, op 1 ronde
De Fransman Sebastien Bourdais heeft in Edmonton opnieuw de leiding genomen in de Champcarworldseries. De Newman Haas-coureur boekte in het Canadese Edmonton zijn 27e zege het kampioenschap.
Zwaar puntenverlies voor Doornbos De Fransman Sebastien Bourdais kwam met een achterstand van twee punten op de Nederlander naar Edmonton maar verliet Canada met een voorsprong van ruim 21 punten. Bourdais nam direct bij de start de leiding en zou eigenlijk zijn stempel volledig op de wedstrijd drukken. In de 20e ronde volgt de eerste neutralisatie waarvan Wil Power met zijn Team Australia Panoz DPO1 aanvankelijk profiteerde. Bourdais stelt snel orde op zaken en neemt opnieuw de leiding, terwijl Power later met problemen aan de stuurinrichting terugvalt. Bij de tweede pitwindow weet Doornbos één positie te winnen maar zou niet echt profiteren. In de 69e ronde volgt de tweede neutralisatie. De Canadees Alex Tagliani is bij het insturen van de eerste bocht iets te enthousiast en neemt Doornbos in zijn schuiver mee. Tagliani moet met een gebroken wielophanging de strijd staken, maar Robert kan alsnog zijn weg vervolgen. Het rampweekend eindigt voor de Nederlander zoals het begonnen is, hij startte als elfde en eindigde als elfde. " Een teleurstellend resultaat.
Robert Doornbos: "Het weekend begon gewoon slecht, de snelheid zat er gewoon niet in en ik denk dat we te laat achter een aantal dingen kwamen. Mijn auto was gewoon niet goed genoeg voor het tempo aan de kop. Vervolgens duwt Tagliani mij nog bijna de muur in. Ik begrijp echt niet wat die man aan het doen was, hij lag al een ronde achter, en ik verloor ook nog eens een ronde. Ik kijk nu alweer naar een stratencircuit uit, waar we het zeker beter moeten doen Een schrale troost voor Doornbos is dat hij in de warming-up de snelste tijd liet noteren. Fraaie wedstrijd Pagenaud. De Atlantic-kampioen 2006, Simon Pagenaud, gaat het steeds beter doen in de Champcarworldseries. De Fransman eindigde keurig als vijfde voor Team Australia Team Walker. De beide Forsythe-bolides van Paul Tracy en Oriol Servia eindigden als vijfde en zesde, terwijl Bruno Junqueira met Paul Tracy in deze enigszins processioneel verlopen wedstrijd nog voor her nodige entertainment zorgt. Junqueira eindigt voor het team van Dale Coyne als zevende. Nee Jani, die aanvankelijk de derde plaats bezette eindigt teleurstellend als negende, terwijl onze zuiderbuur Jan Heylen de tiende plek voor zich opeiste. Heylen: "Ik ben erg blij met mijn eerste finish dit seizoen. Een top 10 resultaat is niet slecht. Eindelijk kunnen we voor San José wat data verzamelen en ik ben erg blij dat ik mijn eerste finish achter de kiezen heb." Bij PKV werd de geblesseerde Tristan Gommendy vervangen door Mario Dominguez die na 32 ronden met een geplofte motor het veld moet ruimen. Graham Rahal oefent in de slotfase nog wat druk op de Brit Justin Wilson uit, maar de Newman Haas-coureur maakt tegen de CDW-Rsports-bolide geen schijn van kans en moet zich met een derde plaats tevreden stellen. Sebastien Bourdais vernedert zijn tegenstanders in de slotfase van de wedstrijd door ronde na ronde het baanrecord scherper te stellen.
UITSLAG 1. Sebastien Bourdais Panoz DP01 96 ronden 2. Justin Wilson Panoz DP01 + 3.947 seconden 3. Graham Rahal Pnaoz DP01 + 6/645 seconden 4. Simon Pageanud Panoz DP01 + 24.808 seconden 5. Paul Tracy Panoz DP01 + 28.144 seconden 6. Oriol Servia Panoz DP01 + 30.015 seconden 7. Bruno Junqueira Panoz DPO1 + 30.704 seconden 8. Dan Clarke Panoz DPO1 + 35.333 seconden 9. Neel Jani Panoz DP01 + 37.782 seconden 10. Jan Heylen Panoz DP01 + 59.747 seconden 11. Robert Doornbos Panoz DP01 95 ronden
WTCC: Russische Honda's vullen het veld in Anderstorp
Het Russian Golden Motors Team gaat de FIA WTCC races meedoen op het circuit van Anderstorp (Zweden). Het Honda Dealer Team uit Sint Petersburg zal met twee Honda Accord Euro R wagens aan de start verschijnen. De bolides zijn gebouwd door JAS Motorsport, die bestuurd worden door Alexander Lvov en Andrey Smetsky. Het team komt ook met deze auto's en coureurs uit in het 2007 Russian Touring Car Championship (RTCC).
De 35-jarige Lvov wordt beschouwd als één van de beste tourwagencoureurs van Rusland. Hij is niet alleen de huidige leider in het RTCC, in 2001 wist hij al eens de titel te pakken. Zijn teamgenoot is de 34-jarige Smetsky die op dit moment op een achtste plaats in het Russische tourwagenkampioenschap staat.
"Door te gaan racen op Anderstorp maken we een grote stap voorwaarts met ons team. We proberen hier onze ervaring te kunnen laten zien en hopelijk een paar mooie resultaten behalen", aldus Smetsky.
Of het Golden Motors Team enkel in Anderstorp in actie komt of wellicht nog later dit seizoen, is nog niet bekend.
WTCC: Volvo komt in actie met de S60 Flexifuel op Anderstorp
Volvo is de eerste autofabrikant die deel zal nemen aan het FIA WTCC met een bio-fuel gemotoriseerde wagen. Waar anders dan in Zweden zou Volvo haar wagen willen inzetten. Het Polestar Team komt dan ook in actie in het weekend van 28 en 29 juli op Andertorp. Zij komt uit met een Volvo S60 Flexifuel die bestuurd gaat worden door STCC-coureur Robert Dahlgren, die tweede staat in het Zweedse tourwagen kampioenschap.
Volvo is de eerste fabrikant die officieel een race zal rijden met een wagen die voldoet aan de FIA Super 2000 regels. Dahlgren won met de Volvo S60 de eerste twee ronden van het 2007 WTCC.
Derek Crabb (Directeur Volvo Car Corporation Motorsport): "Sinds het besluit dat het WTCC 'groener' wil gaan worden, wilde we hier in mee gaan. Voor Volvo is het een kernwaarde om bezig te zijn met het milieu. Doordat het WTCC ook hierin mee wil mee gaan en alternatieve brandstoffen een kans geeft, zijn we ingestapt. Daarom zullen we in actie komen in Anderstorp om dit goede initiatief te ondersteunen."
Toyota lanceert voor de fans een nieuwe website speciaal in het Duits. Alle in en outs omtrent de Toyota Formule 1 renstal zijn hier te vinden. Van rijdersprofielen tot het laatste nieuws.
Total 24 Hours of Spa: François Duval vervoegt het Prospeed team
François Duval neemt voor de tweede opeenvolgende keer deel aan de Total 24 Hours of Spa. Duval doet dit in een Porsche 997 GT3 RSR van het Prospeed team. Hij vormt ploeg samen met Rudi Penders, Franz Lamot en Bart Couwberghs. Prospeed zal ook een Porsche 997 GT3 Cup inzetten voor Kelders, Greish, Kerckhove en nog een nader te bepalen vierde piloot.
De volgende editie van de Total 24 Hours of Spa wordt uitzonderlijk. Vanaf donderdag 26 juli, wanneer de vrije trainingen beginnen, gevolgd door de kwalificaties, wordt een spannende strijd verwacht tussen de Maserati's MC12, de Corvettes C5-R, de Lamborghini Murcélago en de Aston Martins DBR9 ingezet door diverse teams. Natuurlijk oogt ook de strijd in GT2 veelbelovend met heel wat Ferrari's 430 die het zullen opnemen tegen de Porsches 997 GT3 RSR. Het startveld van de Total 24 Hours of Spa was nog nooit zo sterk sinds de overstap naar de superkrachtige droomwagens van het type Grand Tourisme. Zelfs insiders hebben het moeilijk om een wagen of een team naar voor te schuiven als favoriet voor deze editie.
Kan Eric van de Poele, de winnaar van de vorige twee edities, zorgen voor een stunt door voor de derde opeenvolgende keer te zegevieren en daarmee alleen recordhouder te worden met vijf eerste plaatsen in de legendarische etmaalrace in de Ardennen? In elk geval heeft Vitaphone Racing Team niet op een inspanning gekeken om de twee Maserati's MC12 in de beste omstandigheden aan de start te brengen. Op de nummer 1 heeft "VDP" Michael Bartels, Thomas Biagi en Pedro Lamy als teammaats. De tweede wagen van het team kan zeker de vergelijking doorstaan met aan het stuur onze landgenoot Stéphane Lémeret, Miguel Ramos, Christian Montanari en Matteo Bobbi. Het wordt interessant om de prestaties van dat team, zowel in de trainingen als in de race, te vergelijken met die van de Scuderia Playteam Sarafree, met enerzijds Andrea Bertolini, Andrea Piccini, Fabrizio De Simone en Alessandro Pier Guidi en anderzijds Giambattista Giannoccaro, Max Busnelli, Alex Müller en Yves Lambert. Het Duitse team rijdt op Michelin, terwijl de Italianen voor het nationale Pirelli kiezen.
De kleuren van Corvette zijn ook in goede handen. De Belgen Vincent Vosse en Greg Franchi, die voor Luc Alphand Aventures rijden, kunnen rekenen op twee snelle en ervaren teamgenoten: Olivier Beretta en Oliver Gavin, de fabriekspiloten van het Amerikaanse merk die de Corvette C6-R als geen ander kennen. Een Belgisch team, met uitstekende resultaten in de FIA GT op zak, wil hen het leven zuur maken. PK Racing, dat in de kleuren van "United 4 Belgium" zal rijden, heeft een "dream team" samengesteld met Anthony Kumpen, Bert Longin, Kurt Mollekens en Fred Bouvy.
Nog in het Belgische kamp kan ook SRT, met Damien Coens, Marc Duez, Maxime Soulet en Steve Vanbellingen, voor een verrassing zorgen. De leden van Carsport Holland komen ook sterk voor de dag, met Jean-Denis Deletraz, Mike Hezemans, Fabriozio Gollin en Marcel Fässler, stuk voor stuk piloten die hun snelheid al bewezen hebben en die een pak ervaring hebben. Bovendien kan Carsport rekenen op de technische bijstand van het Phoenix Racing, het team dat vorig jaar 2de eindigde met, o.a., Deletraz en Fässler. Hezemans, op zijn beurt, kent goed Spa, vermits hij in 2006 nog 3de werd, terwijl Gollin in 2004 de race won.
Aston Martin en Lamborghini op de loer
Vorig jaar bood een Aston Martin het meeste weerwerk tegen de Maserati's. Gedurende een groot gedeelte van de race streed de prachtige Britse bolide om de leidersplaats met zijn Italiaanse rivaal. Daarom wordt weer een hoofdrol verwacht van de sterke formatie van Jetalliance Racing met Karl Wendlinger, Ryan Sharp winnaars in Monza -,Lukas Lichtner-Hoyer en Robert Lechner. Zonder de twee DBR9's ingezet door Aston Martin Racing BMS niet te vergeten. De voorstelling van de tenoren zou niet volledig zijn zonder te spreken over de Lamborghini Murcielago's van All-Inkl.com Racing. Hebben Christophe Bouchut en Stefan Mücke immers de 1ste race van het FIA GT kampioenschap niet gewonnen in Zhuhai? De tweede wagen, bestuurd door de Nederlanders Jos Menten en Peter Kox, samen met hun landgenoot Jeroen Bleekemolen, zal minstens zo snel zijn.
Spanning in GT2
De strijd in de categorie GT2 zal zeker zo interessant zijn. Hoewel de Ferrari's 430 de wedstrijden tot op heden domineerden, mogen we ons opmaken voor een pittige strijd tussen de verschillende teams met schoonheden uit Modena en de teams die rekenen op de kracht van de Porsche 997 GT3 RSR. Wie herinnert zich niet dat in 2003, in bijzonder delicate weersomstandigheden, een GT2 de algemene overwinning behaalde.
Bij Ferrari zet AF Corse Motorola twee wagens in. Een voor Toni Vilander, Dirk Müller, Mika Salo en Rui Aguas. De andere voor Gianmaria Bruni, Stephane Ortelli en Jaime Melo. AF Corse Motorola eindigde vorig jaar 1ste en 2de. Dit jaar wonnen zij de eerste vijf races en dus zijn zij gedoodverfde favorieten. Scuderia Ecosse rekent op Tim Mullen, Tomas Enge en Jarek Janis in één 430. De andere wagen wordt toevertrouwd aan Chris Niarchos, Andrew Kirkaldy en Tim Sugden. Het Racing Team Edl Cris brengt Paolo Ruberti, Damien Pasini, Matteo Crassoni en Michele Ruggio aan de start, terwijl JMB Racing rekent op onze landgenoten Charles De Pauw, Alain van den Hove en Didier de Radiguès, bijgestaan door Paul Belmondo.
Een heel sterke meute Porsches 997 wil de Italiaanse heerschappij echter doorbreken. Het Belgische team ProSpeed met Rudi Penders, Franz Lamot, Bart Couwberghs en François Duval heeft serieuze ambities. Dat geldt ook voor BMS Scuderia Italia met Emmanuel Collard, Matteo Malucelli en Marc Lieb. Vooral nadat zij dit jaar twee keer 2de eindigden (Oschersleben en Boekarest) gooien Collard en zijn vrienden zich op als de grote animatoren in het kamp van Porsche. Ebimotors (Marcello Zani, Emanuele Busnelli, Xavier Pompidou en Andrea Ceccato), Imsa Performance Matmut (Richard Lietz, Patrick Long, Raymond Narac), JWA (Paul Daniels, David Cox, Joel Camathias) en Tech9 Motorsport (Leo Machitski, Sean Edwards en Sacha Maassen) starten met de ambitie om de beroemde Duitse bolide te laten zegevieren in de Ardennen.
Kortom, van donderdag tot zondag zijn de Total 24 Hours of Spa een evenement dat je zeker niet mag missen. Dit jaar krijgen we immers ongetwijfeld een van de boeiendste edities van de etmaalrace op het mooiste circuit ter wereld.
Mocht de autosport ieder jaar zijn gentleman verkiezen, dan was Eric van de Poele al meermaals in de prijzen gevallen. Alleen is er geen onderscheiding voor fair play. Samen met ALD Automotive mikt de voormalige F1-rijder dan maar op een ander record: er als eerste ooit in slagen de 24 Uren van Francorchamps vijf keer te winnen.
Hoe voel je je, een paar dagen voor de belangrijkste autorace van het Belgische seizoen? Enerzijds ben ik er me van bewust dat ik deel uitmaak van het beste GT-team van de wereld, zoals je ziet aan de resultaten (het team won recentelijk nog in Oschersleben, laatste race voor de 24 Uren). Ik weet dus dat ik een auto heb waarmee ik kan winnen. Anderzijds moet ik de voeten op de grond houden: een onvoorspelbare uithoudingsrace als de 24 Uren voor de derde keer op rij winnen, bovendien met hetzelfde team, zou echt uitzonderlijk zijn. Maar ik rij dan ook voor een uitzonderlijk team, ik weet hoe je een uithoudingsrace moet aanpakken en ik heb ook al weer een jaartje meer ervaring. Als we van mechanische problemen gespaard blijven, dan strijden we opnieuw voor de overwinning.
Dit jaar krijg je drie teamgenoten (Michael Bartels, Thomas Biagi, Pedro Lamy) in plaats van twee. Is dat een voordeel? Als je de naam ziet van die derde, Pedro Lamy, dan mag je niet klagen. Hij is niet alleen een fantastische autoracer maar ook een charmante jongen. Ik mag hem. Anderzijds moet ik toegeven dat het iets minder opwindend is om met zn vieren te rijden. Dan zit je immers minder lang achter het stuur. Zelfs als je een echte teamspeler bent, zoals ik, voel je je met minder rijtijd ook iets minder betrokken. Dat is normaal. Met zn vieren moet je de hele tijd naar een compromis zoeken, en ben je minder bezig met jezelf. Mocht ik het voor het zeggen hebben, dan reden we die 24 Uren met twee. Die autos zijn fysiek almaar makkelijker om besturen, zodat twee coureurs volgens mij ideaal is. Nu sta ik luidop te dromen, dat besef ik wel, want teams en rijders hebben niet altijd dezelfde prioriteiten. En er zijn vooral almaar meer middelen nodig om als team sterk voor de dag te komen.
De andere Maserati ALD Vitaphone wordt bestuurd door Miguel Ramos, Christian Montanari, Matteo Bobbi en Stéphane Lémeret. Wat verwacht je van die jongens? Te duchten ..tegenstanders. Ja, ik weet dat ze teamgenoten zijn, maar ook wij komen aan de start om te winnen. En winnen betekent dat we ook die andere Maserati moeten kloppen. Ik reed nooit samen met Lémeret. Ik weet alleen dat hij heel snel leert, zoals hij vorig jaar bewees met de Aston Martin.
Wie worden de gevaarlijkste tegenstanders? De andere Maserati dus, maar ook de Aston Martins en de Corvettes. Dat zijn niet alleen betrouwbare machines, ze worden ook almaar sneller. Ze zullen dus zeker voorin racen. Volgens mij krijgen we dit jaar de meest onvoorspelbare 24 Uren sinds jaren. Nooit zag ik zoveel uitstekende autos en toprijders verenigd op de startgrid. Het wordt leuk, ja. Ik verwacht immers dat het geen echte uithoudingsrace wordt, maar een sprint van 24 uren. Het verschil zal gemaakt worden in de pitstops, want op de piste zullen we elkaar waard zijn. Anderzijds: mijn Maserati won op 8 juli de recentste manche van het kampioenschap en is dus de logische favoriet.
De 24 Uren van Francorchamps, wat betekent dat voor jou? De rode draad door mijn carrière. Ik won er vier keer, terwijl je weet dat het een koers is die alle kanten uit kan. Voor je palmares is dat heel belangrijk, die vier overwinningen. Vooral als je weet hoe groot de uitstraling van die 24 Uren in ons land wel is. Ik won er met een toerwagen toen ik nog piepjong was, en later met een GT toen ik al wat rijper was. De 24 Uren, dat is ook een kast vol souvenirs. Zoals 1987, toen ik won in een BMW. Ik reed toen samen met Jean-Michel Martin, die me in mijn debuutjaren veel heeft geholpen, en Didier Theys, vandaag nog altijd mijn teamgenoot in de Le Mans Series. Die zondag stond ik niet op het podium omdat ik op datzelfde moment moest gaan racen in de DTM. Dat jaar werd ik trouwens kampioen. Of 1998, toen we het haalden dankzij een uitstekende strategie, samen met Alain Cudini en Marc Duez in een BMW Groep N die door Bart Mampaey (RBM) was geprepareerd. Bart is trouwens een uitstekende tuner, zoals hij vandaag ook bewijst in de WTCC. En dan, na veel te lang wachten, had ik het geluk dat ik werd aangetrokken door Michael Bartels en het team ALD - Vitaphone. Dat leverde overwinningen op in 2005, samen met Bartels en Scheider, en daarna in 2006, opnieuw met de baas en Bertolini. En ja, ik ben er helemaal klaar voor om dat straks over te doen
Jeroen Bleekemolen zal op 28 en 29 juli de 24 uursrace van Spa rijden. De Aerdenhouter vormt een koppel met Peter Kox en Jos Menten. De race telt mee voor de titelstrijd in de FIA GT.
Superauto met dito team Jeroen Bleekemolen is gevraagd om een team te vormen met het vaste rijdersduo van Reiter Engineering, Peter Kox en Jos Menten. Het trio racet in een Lamborghini. De 25-jarige Bleek heeft zin in zijn raceavontuur. ,,Dat wordt erg leuk, zo verwacht hij. ,,We hebben een superauto, waarmee we ver moeten kunnen komen. Ook drie snelle rijders, dus dat kan een mooi succes worden.
Belletje Volgens Bleekemolen is de deal laat tot stand gekomen. ,,Vorige week belde Hans Reiter me op en vroeg me voor zijn team. Ik heb eerder dit jaar met de ADAC Masters met de GT3 Gallardo een topweekend gehad op de Nürburgring. Daarom dat Hans mij graag in zijn team wilde hebben.
Blij Jeroen is blij weer terug te zijn in een GT1-bolide op Spa. ,,Het is super met die autos te rijden. Al twee keer had ik de 24 uursrace op Spa kunnen winnen. Eén keer in 2001 met een Viper, maar toen vielen we twee uur voor tijd uit terwijl we aan de leiding lagen. En in 2005 crashte een van mijn teamgenoten helaas met de Corvette. Dat kostte veel tijd en ondanks dat zijn we toch nog vierde geworden. Maar daar zat ook veel meer in. Dus we gaan ervoor
F3 Euro Serie: Volkswagen komt met Formule 3-motor
Wat velen al wisten werd vanmiddag eindelijk officieel bevestigd: Volkswagen keert terug als motorleverancier in de Formule 3. Tijdens de races voor de Formule 3 Euro Serie op de Nürburgring (31 augustus t/m 2 september) zal de nieuw ontwikkelde tweelitermotor zijn competitiedebuut maken. Tot het eind van dit seizoen zal het Italiaanse team RC Motorsport met twee auto's en het Duitse AM Holzer-team met één Dallara, alledrie met Volkswagenmotor, aan de start verschijnen. Daarmee komt er weer de nodige concurrentie voor Mercedes, dat dit seizoen op één na alle auto's in de Formule 3 Euro Serie van motoren voorziet. Saillant detail: de enige niet-Mercedes is op dit moment nog een Opel-motor, die wordt ingezet door het Duitse Holzer-team, jarenlang partner van Opel in de DTM.
Zeven kampioenstitels van 1982 tot en met 1991 Voordat in 1992 Opel met een Formule 3-motor ten tonele verscheen, was Volkswagen vele jaren lang het succesvolste merk in de klasse, zeker in Duitsland. In de "Deutsche Formel 3 Meisterschaft" wonnen achtereenvolgens John Nielsen (1982), Volker Weidler (1985), Kris Nissen (1986), Bernd Schneider (1987), Joachim Winkelhock (1988), Michael Schumacher (1990) en Tom Kristensen (1991) de kampioentitel met een Volkswagenmotor. In de eeuwige statistiek van het Duits kampioenschap bezet Volkswagen met 92 overwinningen, 96 poles en 94 snelste racerondes de tweede plaats. Overigens ruimschoots achter Opel, dat met 246 overwinningen, 146 poles en 249 snelste rondes absolute recordhouder is. Ook in het Europees Formule 3-kampioenschap en bij de internationale Formule 3-races van Monaco en Macau behaalde VW successen. Kris Nissen: "Terugkeer in de Formule 3 consequente voortzetting" "Volkswagen is al vele tientallen jaren succesvol bij het ondersteunen van jonge rijders. De terugkeer in de Formule 3 is daarvan een consequente voortzetting", zegt VW-sportdirecteur Kris Nissen. "De ADAC Volkswagen Polo Cup is de instap in de racerij, de Formule 3 is de springplank naar topsport in klasses als de DTM, Le Mans en zelfs de Formule 1."
Basismotor in serieproductie bij Audi, SEAT, Skoda en Volkswagen De krachtbron die als basis diende, wordt door de merken Audi, SEAT, Skoda en Volkswagen in de serieproductie gebruikt. Het vermogen bedraagt zo'n 210 pk vanwege de reglementair voorgeschreven airrestrictor. Daarmee ligt de Volkswagenmotor op hetzelfde niveau als motoren van andere merken. "Na de goede testresultaten in de afgelopen maanden betekent het racedebuut op de Nürburgring een eerste analyse van waar we staan ten opzichte van de concurrentie. We willen laten zien, dat deze Volkswagen-motor al in een vroeg stadium goede prestaties levert en voor de toekomst een veelbelovende krachtbron voor Formule 3-teams kan zijn."
Niet de eerste keer De afgelopen maanden gonsde het al van de geruchten over de mogelijke komst van een VW-Formule 3-motor. Dat was niet de eerste keer, want ook een jaar of vijf geleden werd er bij Volkswagen al serieus over een dergelijk project nagedacht. Dat was de tijd dat Volkswagen met de Formule König en de Formule Volkswagen zelf twee formulewagenklasses ondersteunde, waarbij Formule 3 een logische volgende stap zou zijn geweest. Toen kwam het er niet van, nu is het debuut dus aanstaande.
SEAT heeft twee diesels ingeschreven voor de beide races van het FIA WK Toerwagens (WTCC) in het Zweedse Anderstorp, volgende week. Jordi Gené en Yvan Muller zullen beide uitkomen met een SEAT León die wordt aangedreven door een 280 pk sterke TDI-motor met directe inspuiting. De krachtbron is afkomstig uit de SEAT León FR, waarin hij 170 pk levert. De inschrijving van het Spaanse merk betekent dat er voor de eerste maal in de historie van het WTCC fabrieksauto's met dieselmotoren aan de start verschijnen.
Ekström trakteert Audi op eerste Pole van het jaar
MUGELLO - Het Deutsche Tourenwagen Masters kampioenschap is neergestreken op het Italiaanse Circuito del Mugello. Dit is het langste circuit op de DTM kalender en kent een aantal high-speed bochten. Deze middag werd de DTM kwalificatie gereden tussen het Toscaanse landschap. Het hele weekend waren de Audi coureurs de snelste zodoende was de uitslag van de kwalificatie dan ook niet echt een verrassing. Hiermee behaald het merk haar eerste Pole van het jaar. De jarige Matthias Ekström trakteerde Audi op die Pole-Position. De Zweed wordt morgen bij gestaan op de eerste startrij door Tom Kristensen. De derde, vierde en vijfde tijden werden gereden door nog eens drie Audi coureurs; Martin Tomczyk, Timo Scheidere en Alexandre Prémat.
De Mercedes-Benz coureurs worden het hele weekend al weg gereden door de coureurs die voor het merk uit Ingolstadt vandaan komen. Toch wisten Bruno Spengler en Jamie Green nog in de laatste kwalificatie sessie te komen. Zij starten morgen vanaf de zesde en zevende plaats.
Mattias Ekström: "Een goede auto, een goed team, goed weer een goede instelling en jarig zijn, kortom een perfecte dag! Als je zo'n wagen hebt als ik vandaag rijd je vanzelf snelle ronden. Ik ben erg trots op hoe het hele Audi team gepresteerd heeft en natuurlijk ook blij met mijn eerste Pole van dit seizoen."
Morgen zal de race pas om 17:40h uitgezonden worden door de ARD, omdat men de Tour in Frankrijk belangrijker vindt. De DTM coureurs zullen morgen 33 ronden afleggen wat totaal ongeveer 173.085 kilometer zal bedragen.
Uitslag DTM Kwalificatie Mugello
01. Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline 1:43.851
02. Tom Kristensen Audi Sport Team Abt Sportsline +00.214
03. Martin Tomczyk Audi Sport Team Abt Sportsline +00.229
04. Timo Scheider Audi Sport Team Abt Sportsline +00.267
05. Alexandre Prémat Audi Sport Team Phoenix +00.663
06. Bruno Spengler DaimlerChrysler Bank AMG Mercedes +00.845
07. Jamie Green Salzgitter AMG Mercedes +00.923
08. Mike Rockenfeller Audi Sport Team Rosberg +00.994
09. Christian Abt Audi Sport Team Phoenix
10. Daniel la Rosa TrekStor AMG Mercedes
11. Bernd Schneider Original-Teile AMG Mercedes
12. Paul di Resta JAWA4U.de AMG Mercedes
13. Markus Winkelhock Futurecom TME Audi
14. Lucas Luhr Audi Sport Team Rosberg
15. Mika Häkkinen AMG Mercedes C-Klasse
16. Gary Paffett Laureus AMG Mercedes
17. Mathias Lauda Trilux AMG Mercedes
18. Susie Stoddart TV Spielfilm AMG Mercedes
19. A. Margaritis stern AMG Mercedes
20. Vanina Ickx Futurecom TME Audi
Op zijn 29ste verjaardag deed Mattias Ekström zichzelf in Mugello de pole cadeau. Op het circuit in de Toscane leidde Ekström de Audi-troepen naar de eerste polepositie van het seizoen. De constructeur uit Ingolstadt domineerde de kwalificatie, met maar liefst zes wagens in de top acht.
Al tijdens de oefensessies bleek dat de Mercedes met balansproblemen te kampen hadden en Audi daardoor een groot voordeel verschaften. Bruno Spengler en Jamie Green waren de enige Mercedes-piloten die het derde kwalificatiedeel haalden. Zij gaan als respectievelijk 6de en 7de van start.
Mugello - DTM - Kwalificatie:
1. Mattias Ekström (Audi) 1:43.851 2. Tom Kristensen (Audi) +0.214 3. Martin Tomczyk (Audi) +0.229 4. Timo Scheider (Audi) +0.267 5. Alexandre Prémat (Audi) +0.663 6. Bruno Spengler (Mercedes) +0.845 7. Jamie Green (Mercedes) +0.923 8. Mike Rockenfeller (Audi) +0.994
9. Christian Abt (Audi) 1:45.174 10. Daniel la Rosa (Mercedes) 1:45.178 11. Bernd Schneider (Mercedes) 1:45.312 12. Paul di Resta (Mercedes) 1:45.354 13. Markus Winkelhock (Audi) 1:45.758 14. Lucas Luhr (Audi) geen tijd