De Grote Prijs op de Nürburgring werd helemaal overhoop gegooid door de weergoden. Al in de eerste raceronde gingen de hemelsluizen vol open en werd de situatie zo onhoudbaar dat de race werd stilgelegd. Met debutant Winkelhock op kop werd de race hervat, waarna een tweestrijd ontstond tussen Massa en Alonso. De Ferrari-rijder leek in de middenfase een veilig gat te slaan, maar toen de regen in de slotfase weer terugkwam sloeg Alonso zijn slag en greep de overwinning. Hamilton en Räikkönen eindigden de dag met lege handen.
Terwijl het veld zich opmaakt voor de start komt de regen zienderogen dichterbij. De start is nog onder droge omstandigheden, waarbij Massa erg goed wegkomt en oprukt naar plaats twee. Schlemiel is Heidfeld die teamgenoot Kubica in de rondte tikt. Lewis Hamilton lijkt prima weg te zijn en rijdt al snel op plaats vier, maar in zijn inhaalrace loopt hij een lekke achterband op en moet dus de pits in. Hier is hij echter niet alleen, want bijna het hele veld kiest er na één ronde voor om de juist komende regen te pareren met regenbanden. Opvallend is leider Kimi Räikkönen die de pits in draait maar onderstuurt de baan weer opschuift en dus een rondje door moet glibberen, daarmee erg veel tijd verliezend.
Wie is dan de grootste winnaar? Niemand minder dan Markus Winkelhock draaide voor de start de pits in en rijdt nu op regenbanden aan de leiding. De baan is zo glad dat er op één plaats maarliefst zeven auto's van de baan vliegen. Voor Lewis Hamilton lijkt het einde wedstrijd te zijn in de grindbak, maar de slimme Brit houdt zijn auto aan de praat en kan wanneer hij door de takelwagen weer op de baan wordt gezet gewoon' weer door. De situatie is echter undriveable' en de wedstrijdleiding besluit na de safetycar zelfs de wedstrijd af te vlaggen voor een herstart wanneer de moesson voorbij is getrokken. Op de grid maakt het veld zich weer klaar voor een herstart achter de safetycar, maar op dat moment voorspellen de plaatselijke meteorologen alweer een nieuwe bui over een minuut of tien. Deze voorspelling wordt echter al weer snel bijgesteld en ongestoord kan de race worden hervat. Met Winkelhock op kop draait de safetycar twee rondes, terwijl onder andere Heidfeld intermediatebanden laat aanmeten. De op een ronde liggende Lewis Hamilton mag nu het hele veld passeren, de safetycar incluis, om zich van zijn ronde achterstand te ontdoen. De Brit die nu al behoorlijk gematst is na zijn bijna-uitvalbeurt van weleer, gaat nu ook maar gelijk droge banden halen, wellicht nog voordeel halend uit zijn onfortuin.
Bij de herstart lijkt Winkelhock goed wakker te zijn, maar de snelheid van de mannen achter hem is dusdanig hoger dat hij al bij de eerste bocht aan alle kanten voorbij wordt gereden. Binnen twee rondjes rijdt Winkelhock al weer op de voor Spyker vertrouwde achterste plaats, slechts voor de op een ronde liggende Hamilton.
Alonso: "Het was een heel erg leuke race, zowel om te racen als om te kijken denk ik. De eerste ronden waren zó nat, dat was onvoorstelbaar. Toen het weer droog was, was de Ferrari beter dan onze auto. Die regen in de slotfase hielp ons dus wel, maar eigenlijk ga ik altijd wel lekker in de regen. Ik was sneller en had nog zes ronden om Massa te pakken. We raakten elkaar twee keer omdat ik van de droge lijn was, maar daarvoor heb ik me al verontschuldigd bij Massa. Het blijkt maar weer dat elke race weer anders is, in Hongarije kan het weer heel anders zijn, maar het kampioenschap is nog lang en we zullen met zijn vieren wel dicht bij elkaar blijven verwacht ik."
Massa: "Ik had een goede start en kon bijna Kimi voorbij, maar toen het begon te regenen was het erg moeilijk. Ik vloog er zelf ook een paar keer bijna voorbij, maar gelukkig bleef ik op de baan en kon ik Kimi bij de pitstop pakken. Daarna werd het droog en was de auto zo goed dat ik een gat kon slaan, maar helaas begon het weer te regenen. De auto was niet zo slecht, maar mijn banden werkten niet goed en ik had erg veel vibraties. Ik kon de snelheid gewoon niet vinden en zag Alonso steeds dichterbij komen. We vochten en raakten elkaar, maar dat gebeurt wel vaker."
Webber: "De openingsfase was chaotisch met botsende BMW's en de regen die sneller kwam dan wij hadden verwacht. Er was mega veel aquaplaning en het was een goede keuze om de race te stoppen. In de middenstint kon ik ondanks wat bandenproblemen langer doorrijden dan de rest. Toen viel Kimi nog uit en daar was ik eerlijk gezegd niet heel erg rauwig om. De weer opkomende regen had van mij niet gehoeven, we hebben het zeker niet cadeau gekregen, maar ik wist Wurz in de slotfase nog van me af te houden. Zeker met David op plaats vijf hebben we een prima teamprestatie geleverd; loon na hard werken." Uitslag Grand Prix Europa Nürburgring, zondag 22 juli 2007 1. Fernando Alonso, 60 ronden 2. Felipe Massa, op 8.155 3. Mark Webber, op 1:05.674 4. Alexander Wurz, op 1:05.937 5. David Coulthard, op 1:13.656 6. Nick Heidfeld, op 1:20.298 7. Robert Kubica, op 1:22.415 8. Heikki Kovalainen, op 1 ronde 9. Lewis Hamilton, op 1 ronde 10. Giancarlo Fisichella, op 1 ronde
De Fransman Sebastien Bourdais heeft in Edmonton opnieuw de leiding genomen in de Champcarworldseries. De Newman Haas-coureur boekte in het Canadese Edmonton zijn 27e zege het kampioenschap.
Zwaar puntenverlies voor Doornbos De Fransman Sebastien Bourdais kwam met een achterstand van twee punten op de Nederlander naar Edmonton maar verliet Canada met een voorsprong van ruim 21 punten. Bourdais nam direct bij de start de leiding en zou eigenlijk zijn stempel volledig op de wedstrijd drukken. In de 20e ronde volgt de eerste neutralisatie waarvan Wil Power met zijn Team Australia Panoz DPO1 aanvankelijk profiteerde. Bourdais stelt snel orde op zaken en neemt opnieuw de leiding, terwijl Power later met problemen aan de stuurinrichting terugvalt. Bij de tweede pitwindow weet Doornbos één positie te winnen maar zou niet echt profiteren. In de 69e ronde volgt de tweede neutralisatie. De Canadees Alex Tagliani is bij het insturen van de eerste bocht iets te enthousiast en neemt Doornbos in zijn schuiver mee. Tagliani moet met een gebroken wielophanging de strijd staken, maar Robert kan alsnog zijn weg vervolgen. Het rampweekend eindigt voor de Nederlander zoals het begonnen is, hij startte als elfde en eindigde als elfde. " Een teleurstellend resultaat.
Robert Doornbos: "Het weekend begon gewoon slecht, de snelheid zat er gewoon niet in en ik denk dat we te laat achter een aantal dingen kwamen. Mijn auto was gewoon niet goed genoeg voor het tempo aan de kop. Vervolgens duwt Tagliani mij nog bijna de muur in. Ik begrijp echt niet wat die man aan het doen was, hij lag al een ronde achter, en ik verloor ook nog eens een ronde. Ik kijk nu alweer naar een stratencircuit uit, waar we het zeker beter moeten doen Een schrale troost voor Doornbos is dat hij in de warming-up de snelste tijd liet noteren. Fraaie wedstrijd Pagenaud. De Atlantic-kampioen 2006, Simon Pagenaud, gaat het steeds beter doen in de Champcarworldseries. De Fransman eindigde keurig als vijfde voor Team Australia Team Walker. De beide Forsythe-bolides van Paul Tracy en Oriol Servia eindigden als vijfde en zesde, terwijl Bruno Junqueira met Paul Tracy in deze enigszins processioneel verlopen wedstrijd nog voor her nodige entertainment zorgt. Junqueira eindigt voor het team van Dale Coyne als zevende. Nee Jani, die aanvankelijk de derde plaats bezette eindigt teleurstellend als negende, terwijl onze zuiderbuur Jan Heylen de tiende plek voor zich opeiste. Heylen: "Ik ben erg blij met mijn eerste finish dit seizoen. Een top 10 resultaat is niet slecht. Eindelijk kunnen we voor San José wat data verzamelen en ik ben erg blij dat ik mijn eerste finish achter de kiezen heb." Bij PKV werd de geblesseerde Tristan Gommendy vervangen door Mario Dominguez die na 32 ronden met een geplofte motor het veld moet ruimen. Graham Rahal oefent in de slotfase nog wat druk op de Brit Justin Wilson uit, maar de Newman Haas-coureur maakt tegen de CDW-Rsports-bolide geen schijn van kans en moet zich met een derde plaats tevreden stellen. Sebastien Bourdais vernedert zijn tegenstanders in de slotfase van de wedstrijd door ronde na ronde het baanrecord scherper te stellen.
UITSLAG 1. Sebastien Bourdais Panoz DP01 96 ronden 2. Justin Wilson Panoz DP01 + 3.947 seconden 3. Graham Rahal Pnaoz DP01 + 6/645 seconden 4. Simon Pageanud Panoz DP01 + 24.808 seconden 5. Paul Tracy Panoz DP01 + 28.144 seconden 6. Oriol Servia Panoz DP01 + 30.015 seconden 7. Bruno Junqueira Panoz DPO1 + 30.704 seconden 8. Dan Clarke Panoz DPO1 + 35.333 seconden 9. Neel Jani Panoz DP01 + 37.782 seconden 10. Jan Heylen Panoz DP01 + 59.747 seconden 11. Robert Doornbos Panoz DP01 95 ronden
WTCC: Russische Honda's vullen het veld in Anderstorp
Het Russian Golden Motors Team gaat de FIA WTCC races meedoen op het circuit van Anderstorp (Zweden). Het Honda Dealer Team uit Sint Petersburg zal met twee Honda Accord Euro R wagens aan de start verschijnen. De bolides zijn gebouwd door JAS Motorsport, die bestuurd worden door Alexander Lvov en Andrey Smetsky. Het team komt ook met deze auto's en coureurs uit in het 2007 Russian Touring Car Championship (RTCC).
De 35-jarige Lvov wordt beschouwd als één van de beste tourwagencoureurs van Rusland. Hij is niet alleen de huidige leider in het RTCC, in 2001 wist hij al eens de titel te pakken. Zijn teamgenoot is de 34-jarige Smetsky die op dit moment op een achtste plaats in het Russische tourwagenkampioenschap staat.
"Door te gaan racen op Anderstorp maken we een grote stap voorwaarts met ons team. We proberen hier onze ervaring te kunnen laten zien en hopelijk een paar mooie resultaten behalen", aldus Smetsky.
Of het Golden Motors Team enkel in Anderstorp in actie komt of wellicht nog later dit seizoen, is nog niet bekend.
WTCC: Volvo komt in actie met de S60 Flexifuel op Anderstorp
Volvo is de eerste autofabrikant die deel zal nemen aan het FIA WTCC met een bio-fuel gemotoriseerde wagen. Waar anders dan in Zweden zou Volvo haar wagen willen inzetten. Het Polestar Team komt dan ook in actie in het weekend van 28 en 29 juli op Andertorp. Zij komt uit met een Volvo S60 Flexifuel die bestuurd gaat worden door STCC-coureur Robert Dahlgren, die tweede staat in het Zweedse tourwagen kampioenschap.
Volvo is de eerste fabrikant die officieel een race zal rijden met een wagen die voldoet aan de FIA Super 2000 regels. Dahlgren won met de Volvo S60 de eerste twee ronden van het 2007 WTCC.
Derek Crabb (Directeur Volvo Car Corporation Motorsport): "Sinds het besluit dat het WTCC 'groener' wil gaan worden, wilde we hier in mee gaan. Voor Volvo is het een kernwaarde om bezig te zijn met het milieu. Doordat het WTCC ook hierin mee wil mee gaan en alternatieve brandstoffen een kans geeft, zijn we ingestapt. Daarom zullen we in actie komen in Anderstorp om dit goede initiatief te ondersteunen."
Toyota lanceert voor de fans een nieuwe website speciaal in het Duits. Alle in en outs omtrent de Toyota Formule 1 renstal zijn hier te vinden. Van rijdersprofielen tot het laatste nieuws.
Total 24 Hours of Spa: François Duval vervoegt het Prospeed team
François Duval neemt voor de tweede opeenvolgende keer deel aan de Total 24 Hours of Spa. Duval doet dit in een Porsche 997 GT3 RSR van het Prospeed team. Hij vormt ploeg samen met Rudi Penders, Franz Lamot en Bart Couwberghs. Prospeed zal ook een Porsche 997 GT3 Cup inzetten voor Kelders, Greish, Kerckhove en nog een nader te bepalen vierde piloot.
De volgende editie van de Total 24 Hours of Spa wordt uitzonderlijk. Vanaf donderdag 26 juli, wanneer de vrije trainingen beginnen, gevolgd door de kwalificaties, wordt een spannende strijd verwacht tussen de Maserati's MC12, de Corvettes C5-R, de Lamborghini Murcélago en de Aston Martins DBR9 ingezet door diverse teams. Natuurlijk oogt ook de strijd in GT2 veelbelovend met heel wat Ferrari's 430 die het zullen opnemen tegen de Porsches 997 GT3 RSR. Het startveld van de Total 24 Hours of Spa was nog nooit zo sterk sinds de overstap naar de superkrachtige droomwagens van het type Grand Tourisme. Zelfs insiders hebben het moeilijk om een wagen of een team naar voor te schuiven als favoriet voor deze editie.
Kan Eric van de Poele, de winnaar van de vorige twee edities, zorgen voor een stunt door voor de derde opeenvolgende keer te zegevieren en daarmee alleen recordhouder te worden met vijf eerste plaatsen in de legendarische etmaalrace in de Ardennen? In elk geval heeft Vitaphone Racing Team niet op een inspanning gekeken om de twee Maserati's MC12 in de beste omstandigheden aan de start te brengen. Op de nummer 1 heeft "VDP" Michael Bartels, Thomas Biagi en Pedro Lamy als teammaats. De tweede wagen van het team kan zeker de vergelijking doorstaan met aan het stuur onze landgenoot Stéphane Lémeret, Miguel Ramos, Christian Montanari en Matteo Bobbi. Het wordt interessant om de prestaties van dat team, zowel in de trainingen als in de race, te vergelijken met die van de Scuderia Playteam Sarafree, met enerzijds Andrea Bertolini, Andrea Piccini, Fabrizio De Simone en Alessandro Pier Guidi en anderzijds Giambattista Giannoccaro, Max Busnelli, Alex Müller en Yves Lambert. Het Duitse team rijdt op Michelin, terwijl de Italianen voor het nationale Pirelli kiezen.
De kleuren van Corvette zijn ook in goede handen. De Belgen Vincent Vosse en Greg Franchi, die voor Luc Alphand Aventures rijden, kunnen rekenen op twee snelle en ervaren teamgenoten: Olivier Beretta en Oliver Gavin, de fabriekspiloten van het Amerikaanse merk die de Corvette C6-R als geen ander kennen. Een Belgisch team, met uitstekende resultaten in de FIA GT op zak, wil hen het leven zuur maken. PK Racing, dat in de kleuren van "United 4 Belgium" zal rijden, heeft een "dream team" samengesteld met Anthony Kumpen, Bert Longin, Kurt Mollekens en Fred Bouvy.
Nog in het Belgische kamp kan ook SRT, met Damien Coens, Marc Duez, Maxime Soulet en Steve Vanbellingen, voor een verrassing zorgen. De leden van Carsport Holland komen ook sterk voor de dag, met Jean-Denis Deletraz, Mike Hezemans, Fabriozio Gollin en Marcel Fässler, stuk voor stuk piloten die hun snelheid al bewezen hebben en die een pak ervaring hebben. Bovendien kan Carsport rekenen op de technische bijstand van het Phoenix Racing, het team dat vorig jaar 2de eindigde met, o.a., Deletraz en Fässler. Hezemans, op zijn beurt, kent goed Spa, vermits hij in 2006 nog 3de werd, terwijl Gollin in 2004 de race won.
Aston Martin en Lamborghini op de loer
Vorig jaar bood een Aston Martin het meeste weerwerk tegen de Maserati's. Gedurende een groot gedeelte van de race streed de prachtige Britse bolide om de leidersplaats met zijn Italiaanse rivaal. Daarom wordt weer een hoofdrol verwacht van de sterke formatie van Jetalliance Racing met Karl Wendlinger, Ryan Sharp winnaars in Monza -,Lukas Lichtner-Hoyer en Robert Lechner. Zonder de twee DBR9's ingezet door Aston Martin Racing BMS niet te vergeten. De voorstelling van de tenoren zou niet volledig zijn zonder te spreken over de Lamborghini Murcielago's van All-Inkl.com Racing. Hebben Christophe Bouchut en Stefan Mücke immers de 1ste race van het FIA GT kampioenschap niet gewonnen in Zhuhai? De tweede wagen, bestuurd door de Nederlanders Jos Menten en Peter Kox, samen met hun landgenoot Jeroen Bleekemolen, zal minstens zo snel zijn.
Spanning in GT2
De strijd in de categorie GT2 zal zeker zo interessant zijn. Hoewel de Ferrari's 430 de wedstrijden tot op heden domineerden, mogen we ons opmaken voor een pittige strijd tussen de verschillende teams met schoonheden uit Modena en de teams die rekenen op de kracht van de Porsche 997 GT3 RSR. Wie herinnert zich niet dat in 2003, in bijzonder delicate weersomstandigheden, een GT2 de algemene overwinning behaalde.
Bij Ferrari zet AF Corse Motorola twee wagens in. Een voor Toni Vilander, Dirk Müller, Mika Salo en Rui Aguas. De andere voor Gianmaria Bruni, Stephane Ortelli en Jaime Melo. AF Corse Motorola eindigde vorig jaar 1ste en 2de. Dit jaar wonnen zij de eerste vijf races en dus zijn zij gedoodverfde favorieten. Scuderia Ecosse rekent op Tim Mullen, Tomas Enge en Jarek Janis in één 430. De andere wagen wordt toevertrouwd aan Chris Niarchos, Andrew Kirkaldy en Tim Sugden. Het Racing Team Edl Cris brengt Paolo Ruberti, Damien Pasini, Matteo Crassoni en Michele Ruggio aan de start, terwijl JMB Racing rekent op onze landgenoten Charles De Pauw, Alain van den Hove en Didier de Radiguès, bijgestaan door Paul Belmondo.
Een heel sterke meute Porsches 997 wil de Italiaanse heerschappij echter doorbreken. Het Belgische team ProSpeed met Rudi Penders, Franz Lamot, Bart Couwberghs en François Duval heeft serieuze ambities. Dat geldt ook voor BMS Scuderia Italia met Emmanuel Collard, Matteo Malucelli en Marc Lieb. Vooral nadat zij dit jaar twee keer 2de eindigden (Oschersleben en Boekarest) gooien Collard en zijn vrienden zich op als de grote animatoren in het kamp van Porsche. Ebimotors (Marcello Zani, Emanuele Busnelli, Xavier Pompidou en Andrea Ceccato), Imsa Performance Matmut (Richard Lietz, Patrick Long, Raymond Narac), JWA (Paul Daniels, David Cox, Joel Camathias) en Tech9 Motorsport (Leo Machitski, Sean Edwards en Sacha Maassen) starten met de ambitie om de beroemde Duitse bolide te laten zegevieren in de Ardennen.
Kortom, van donderdag tot zondag zijn de Total 24 Hours of Spa een evenement dat je zeker niet mag missen. Dit jaar krijgen we immers ongetwijfeld een van de boeiendste edities van de etmaalrace op het mooiste circuit ter wereld.
Mocht de autosport ieder jaar zijn gentleman verkiezen, dan was Eric van de Poele al meermaals in de prijzen gevallen. Alleen is er geen onderscheiding voor fair play. Samen met ALD Automotive mikt de voormalige F1-rijder dan maar op een ander record: er als eerste ooit in slagen de 24 Uren van Francorchamps vijf keer te winnen.
Hoe voel je je, een paar dagen voor de belangrijkste autorace van het Belgische seizoen? Enerzijds ben ik er me van bewust dat ik deel uitmaak van het beste GT-team van de wereld, zoals je ziet aan de resultaten (het team won recentelijk nog in Oschersleben, laatste race voor de 24 Uren). Ik weet dus dat ik een auto heb waarmee ik kan winnen. Anderzijds moet ik de voeten op de grond houden: een onvoorspelbare uithoudingsrace als de 24 Uren voor de derde keer op rij winnen, bovendien met hetzelfde team, zou echt uitzonderlijk zijn. Maar ik rij dan ook voor een uitzonderlijk team, ik weet hoe je een uithoudingsrace moet aanpakken en ik heb ook al weer een jaartje meer ervaring. Als we van mechanische problemen gespaard blijven, dan strijden we opnieuw voor de overwinning.
Dit jaar krijg je drie teamgenoten (Michael Bartels, Thomas Biagi, Pedro Lamy) in plaats van twee. Is dat een voordeel? Als je de naam ziet van die derde, Pedro Lamy, dan mag je niet klagen. Hij is niet alleen een fantastische autoracer maar ook een charmante jongen. Ik mag hem. Anderzijds moet ik toegeven dat het iets minder opwindend is om met zn vieren te rijden. Dan zit je immers minder lang achter het stuur. Zelfs als je een echte teamspeler bent, zoals ik, voel je je met minder rijtijd ook iets minder betrokken. Dat is normaal. Met zn vieren moet je de hele tijd naar een compromis zoeken, en ben je minder bezig met jezelf. Mocht ik het voor het zeggen hebben, dan reden we die 24 Uren met twee. Die autos zijn fysiek almaar makkelijker om besturen, zodat twee coureurs volgens mij ideaal is. Nu sta ik luidop te dromen, dat besef ik wel, want teams en rijders hebben niet altijd dezelfde prioriteiten. En er zijn vooral almaar meer middelen nodig om als team sterk voor de dag te komen.
De andere Maserati ALD Vitaphone wordt bestuurd door Miguel Ramos, Christian Montanari, Matteo Bobbi en Stéphane Lémeret. Wat verwacht je van die jongens? Te duchten ..tegenstanders. Ja, ik weet dat ze teamgenoten zijn, maar ook wij komen aan de start om te winnen. En winnen betekent dat we ook die andere Maserati moeten kloppen. Ik reed nooit samen met Lémeret. Ik weet alleen dat hij heel snel leert, zoals hij vorig jaar bewees met de Aston Martin.
Wie worden de gevaarlijkste tegenstanders? De andere Maserati dus, maar ook de Aston Martins en de Corvettes. Dat zijn niet alleen betrouwbare machines, ze worden ook almaar sneller. Ze zullen dus zeker voorin racen. Volgens mij krijgen we dit jaar de meest onvoorspelbare 24 Uren sinds jaren. Nooit zag ik zoveel uitstekende autos en toprijders verenigd op de startgrid. Het wordt leuk, ja. Ik verwacht immers dat het geen echte uithoudingsrace wordt, maar een sprint van 24 uren. Het verschil zal gemaakt worden in de pitstops, want op de piste zullen we elkaar waard zijn. Anderzijds: mijn Maserati won op 8 juli de recentste manche van het kampioenschap en is dus de logische favoriet.
De 24 Uren van Francorchamps, wat betekent dat voor jou? De rode draad door mijn carrière. Ik won er vier keer, terwijl je weet dat het een koers is die alle kanten uit kan. Voor je palmares is dat heel belangrijk, die vier overwinningen. Vooral als je weet hoe groot de uitstraling van die 24 Uren in ons land wel is. Ik won er met een toerwagen toen ik nog piepjong was, en later met een GT toen ik al wat rijper was. De 24 Uren, dat is ook een kast vol souvenirs. Zoals 1987, toen ik won in een BMW. Ik reed toen samen met Jean-Michel Martin, die me in mijn debuutjaren veel heeft geholpen, en Didier Theys, vandaag nog altijd mijn teamgenoot in de Le Mans Series. Die zondag stond ik niet op het podium omdat ik op datzelfde moment moest gaan racen in de DTM. Dat jaar werd ik trouwens kampioen. Of 1998, toen we het haalden dankzij een uitstekende strategie, samen met Alain Cudini en Marc Duez in een BMW Groep N die door Bart Mampaey (RBM) was geprepareerd. Bart is trouwens een uitstekende tuner, zoals hij vandaag ook bewijst in de WTCC. En dan, na veel te lang wachten, had ik het geluk dat ik werd aangetrokken door Michael Bartels en het team ALD - Vitaphone. Dat leverde overwinningen op in 2005, samen met Bartels en Scheider, en daarna in 2006, opnieuw met de baas en Bertolini. En ja, ik ben er helemaal klaar voor om dat straks over te doen
Jeroen Bleekemolen zal op 28 en 29 juli de 24 uursrace van Spa rijden. De Aerdenhouter vormt een koppel met Peter Kox en Jos Menten. De race telt mee voor de titelstrijd in de FIA GT.
Superauto met dito team Jeroen Bleekemolen is gevraagd om een team te vormen met het vaste rijdersduo van Reiter Engineering, Peter Kox en Jos Menten. Het trio racet in een Lamborghini. De 25-jarige Bleek heeft zin in zijn raceavontuur. ,,Dat wordt erg leuk, zo verwacht hij. ,,We hebben een superauto, waarmee we ver moeten kunnen komen. Ook drie snelle rijders, dus dat kan een mooi succes worden.
Belletje Volgens Bleekemolen is de deal laat tot stand gekomen. ,,Vorige week belde Hans Reiter me op en vroeg me voor zijn team. Ik heb eerder dit jaar met de ADAC Masters met de GT3 Gallardo een topweekend gehad op de Nürburgring. Daarom dat Hans mij graag in zijn team wilde hebben.
Blij Jeroen is blij weer terug te zijn in een GT1-bolide op Spa. ,,Het is super met die autos te rijden. Al twee keer had ik de 24 uursrace op Spa kunnen winnen. Eén keer in 2001 met een Viper, maar toen vielen we twee uur voor tijd uit terwijl we aan de leiding lagen. En in 2005 crashte een van mijn teamgenoten helaas met de Corvette. Dat kostte veel tijd en ondanks dat zijn we toch nog vierde geworden. Maar daar zat ook veel meer in. Dus we gaan ervoor
F3 Euro Serie: Volkswagen komt met Formule 3-motor
Wat velen al wisten werd vanmiddag eindelijk officieel bevestigd: Volkswagen keert terug als motorleverancier in de Formule 3. Tijdens de races voor de Formule 3 Euro Serie op de Nürburgring (31 augustus t/m 2 september) zal de nieuw ontwikkelde tweelitermotor zijn competitiedebuut maken. Tot het eind van dit seizoen zal het Italiaanse team RC Motorsport met twee auto's en het Duitse AM Holzer-team met één Dallara, alledrie met Volkswagenmotor, aan de start verschijnen. Daarmee komt er weer de nodige concurrentie voor Mercedes, dat dit seizoen op één na alle auto's in de Formule 3 Euro Serie van motoren voorziet. Saillant detail: de enige niet-Mercedes is op dit moment nog een Opel-motor, die wordt ingezet door het Duitse Holzer-team, jarenlang partner van Opel in de DTM.
Zeven kampioenstitels van 1982 tot en met 1991 Voordat in 1992 Opel met een Formule 3-motor ten tonele verscheen, was Volkswagen vele jaren lang het succesvolste merk in de klasse, zeker in Duitsland. In de "Deutsche Formel 3 Meisterschaft" wonnen achtereenvolgens John Nielsen (1982), Volker Weidler (1985), Kris Nissen (1986), Bernd Schneider (1987), Joachim Winkelhock (1988), Michael Schumacher (1990) en Tom Kristensen (1991) de kampioentitel met een Volkswagenmotor. In de eeuwige statistiek van het Duits kampioenschap bezet Volkswagen met 92 overwinningen, 96 poles en 94 snelste racerondes de tweede plaats. Overigens ruimschoots achter Opel, dat met 246 overwinningen, 146 poles en 249 snelste rondes absolute recordhouder is. Ook in het Europees Formule 3-kampioenschap en bij de internationale Formule 3-races van Monaco en Macau behaalde VW successen. Kris Nissen: "Terugkeer in de Formule 3 consequente voortzetting" "Volkswagen is al vele tientallen jaren succesvol bij het ondersteunen van jonge rijders. De terugkeer in de Formule 3 is daarvan een consequente voortzetting", zegt VW-sportdirecteur Kris Nissen. "De ADAC Volkswagen Polo Cup is de instap in de racerij, de Formule 3 is de springplank naar topsport in klasses als de DTM, Le Mans en zelfs de Formule 1."
Basismotor in serieproductie bij Audi, SEAT, Skoda en Volkswagen De krachtbron die als basis diende, wordt door de merken Audi, SEAT, Skoda en Volkswagen in de serieproductie gebruikt. Het vermogen bedraagt zo'n 210 pk vanwege de reglementair voorgeschreven airrestrictor. Daarmee ligt de Volkswagenmotor op hetzelfde niveau als motoren van andere merken. "Na de goede testresultaten in de afgelopen maanden betekent het racedebuut op de Nürburgring een eerste analyse van waar we staan ten opzichte van de concurrentie. We willen laten zien, dat deze Volkswagen-motor al in een vroeg stadium goede prestaties levert en voor de toekomst een veelbelovende krachtbron voor Formule 3-teams kan zijn."
Niet de eerste keer De afgelopen maanden gonsde het al van de geruchten over de mogelijke komst van een VW-Formule 3-motor. Dat was niet de eerste keer, want ook een jaar of vijf geleden werd er bij Volkswagen al serieus over een dergelijk project nagedacht. Dat was de tijd dat Volkswagen met de Formule König en de Formule Volkswagen zelf twee formulewagenklasses ondersteunde, waarbij Formule 3 een logische volgende stap zou zijn geweest. Toen kwam het er niet van, nu is het debuut dus aanstaande.
SEAT heeft twee diesels ingeschreven voor de beide races van het FIA WK Toerwagens (WTCC) in het Zweedse Anderstorp, volgende week. Jordi Gené en Yvan Muller zullen beide uitkomen met een SEAT León die wordt aangedreven door een 280 pk sterke TDI-motor met directe inspuiting. De krachtbron is afkomstig uit de SEAT León FR, waarin hij 170 pk levert. De inschrijving van het Spaanse merk betekent dat er voor de eerste maal in de historie van het WTCC fabrieksauto's met dieselmotoren aan de start verschijnen.
Ekström trakteert Audi op eerste Pole van het jaar
MUGELLO - Het Deutsche Tourenwagen Masters kampioenschap is neergestreken op het Italiaanse Circuito del Mugello. Dit is het langste circuit op de DTM kalender en kent een aantal high-speed bochten. Deze middag werd de DTM kwalificatie gereden tussen het Toscaanse landschap. Het hele weekend waren de Audi coureurs de snelste zodoende was de uitslag van de kwalificatie dan ook niet echt een verrassing. Hiermee behaald het merk haar eerste Pole van het jaar. De jarige Matthias Ekström trakteerde Audi op die Pole-Position. De Zweed wordt morgen bij gestaan op de eerste startrij door Tom Kristensen. De derde, vierde en vijfde tijden werden gereden door nog eens drie Audi coureurs; Martin Tomczyk, Timo Scheidere en Alexandre Prémat.
De Mercedes-Benz coureurs worden het hele weekend al weg gereden door de coureurs die voor het merk uit Ingolstadt vandaan komen. Toch wisten Bruno Spengler en Jamie Green nog in de laatste kwalificatie sessie te komen. Zij starten morgen vanaf de zesde en zevende plaats.
Mattias Ekström: "Een goede auto, een goed team, goed weer een goede instelling en jarig zijn, kortom een perfecte dag! Als je zo'n wagen hebt als ik vandaag rijd je vanzelf snelle ronden. Ik ben erg trots op hoe het hele Audi team gepresteerd heeft en natuurlijk ook blij met mijn eerste Pole van dit seizoen."
Morgen zal de race pas om 17:40h uitgezonden worden door de ARD, omdat men de Tour in Frankrijk belangrijker vindt. De DTM coureurs zullen morgen 33 ronden afleggen wat totaal ongeveer 173.085 kilometer zal bedragen.
Uitslag DTM Kwalificatie Mugello
01. Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline 1:43.851
02. Tom Kristensen Audi Sport Team Abt Sportsline +00.214
03. Martin Tomczyk Audi Sport Team Abt Sportsline +00.229
04. Timo Scheider Audi Sport Team Abt Sportsline +00.267
05. Alexandre Prémat Audi Sport Team Phoenix +00.663
06. Bruno Spengler DaimlerChrysler Bank AMG Mercedes +00.845
07. Jamie Green Salzgitter AMG Mercedes +00.923
08. Mike Rockenfeller Audi Sport Team Rosberg +00.994
09. Christian Abt Audi Sport Team Phoenix
10. Daniel la Rosa TrekStor AMG Mercedes
11. Bernd Schneider Original-Teile AMG Mercedes
12. Paul di Resta JAWA4U.de AMG Mercedes
13. Markus Winkelhock Futurecom TME Audi
14. Lucas Luhr Audi Sport Team Rosberg
15. Mika Häkkinen AMG Mercedes C-Klasse
16. Gary Paffett Laureus AMG Mercedes
17. Mathias Lauda Trilux AMG Mercedes
18. Susie Stoddart TV Spielfilm AMG Mercedes
19. A. Margaritis stern AMG Mercedes
20. Vanina Ickx Futurecom TME Audi
Op zijn 29ste verjaardag deed Mattias Ekström zichzelf in Mugello de pole cadeau. Op het circuit in de Toscane leidde Ekström de Audi-troepen naar de eerste polepositie van het seizoen. De constructeur uit Ingolstadt domineerde de kwalificatie, met maar liefst zes wagens in de top acht.
Al tijdens de oefensessies bleek dat de Mercedes met balansproblemen te kampen hadden en Audi daardoor een groot voordeel verschaften. Bruno Spengler en Jamie Green waren de enige Mercedes-piloten die het derde kwalificatiedeel haalden. Zij gaan als respectievelijk 6de en 7de van start.
Mugello - DTM - Kwalificatie:
1. Mattias Ekström (Audi) 1:43.851 2. Tom Kristensen (Audi) +0.214 3. Martin Tomczyk (Audi) +0.229 4. Timo Scheider (Audi) +0.267 5. Alexandre Prémat (Audi) +0.663 6. Bruno Spengler (Mercedes) +0.845 7. Jamie Green (Mercedes) +0.923 8. Mike Rockenfeller (Audi) +0.994
9. Christian Abt (Audi) 1:45.174 10. Daniel la Rosa (Mercedes) 1:45.178 11. Bernd Schneider (Mercedes) 1:45.312 12. Paul di Resta (Mercedes) 1:45.354 13. Markus Winkelhock (Audi) 1:45.758 14. Lucas Luhr (Audi) geen tijd
Regerend Europees en Noord-Europees Formule Renault 2.0-kampioen Filipe Albuquerque pakte op de Hungaroring zijn eerste zege in de 3.5-literklasse. Fairuz Fauzy werd knap tweede, terwijl Benjamin Hanley de derde podiumplaats inpalmde.
Bertrand Baguette kwam niet ver. Na een aanrijding moest de jonge Belg binnenkomen voor herstellingswerken. Hij kon de race nog hervatten, maar gaf acht ronden voor de finish op. In tegenstelling tot Baguette lukte Kurt Mollekens tweede pupil, de Fransman Guillaume Moreau, wel een goede start. Vanmorgen reed Moreau op pole en had zo een ideale uitgangspositie voor de race.
Een slechte pitstopstrategie kostte Moreau echter een mogelijke overwinning. KTR riep zijn rijder binnen toen de Safety Car uitrukte als gevolg van het startincident. Albuquerque erfde zo de leiderspositie en nadat iedereen zijn pitstop had afgewerkt zou blijken wie de efficiëntste strategie had. Bij Epsilon wachtte men tot op het einde van de 13de ronde vooraleer Albuquerque binnengeroepen werd. Hij kwam tenslotte weer als leider buiten, voor Fauzy en Hanley. Moreau verloor veel tijd in de pits en achter tragere deelnemers.
De strijd om de vierde plaats werd nog spannend, toen een late Safety Car-fase het veld opnieuw bijeenbracht. Met nog twee ronden te gaan werd de herstart gegeven. Sebastian Vettel kreeg een onstuimige Guillaume Moreau achter zich. De KTR-rijder was net voor de SC-periode Julien Jousse gepasseerd voor de vijfde plaats. Nu maakte hij jacht op Vettel. In de voorlaatste ronde stak Moreau de testrijder van het BMW F1-team met succes voorbij en zag de geblokte vlag als vierde.
Hungaroring - Formule Renault 3.5 - Race 1 (o.v.):
1. Filipe Albuquerque (Epsilon Euskadi) 25 ronden in 46m42.199s 2. Fairuz Fauzy (Cram Competition) +0.552 3. Ben Hanley (Prema Powerteam) +1.335 4. Guillaume Moreau (KTR) +2.319 5. Sebastian Vettel (Carlin Motorsport) +4.120 6. Julien Jousse (Tech 1 Racing) +5.147 7. Giedo Van der Garde (Victory Engineering) +6.096 8. Milos Pavlovic (Draco Racing) +6.577 9. Alejandro Nunez (Comtec Racing) +6.856 10. Mikhail Aleshin (Carlin Motorsport) +7.527 11. Charlie Kimball (Victory Engineering) +7.962 12. Clivio Piccione (RC Motorsport) +8.405 13. James Walker (Fortec Motorsport) +9.266 14. Pasquale di Sabatino (GD Racing) +10.028 15. Ricardo Risatti (GD Racing) +10.648 16. Miguel Molina (Pons Racing) +11.873 17. Xavier Maassen (Prema Powerteam) +18.259 18. Pippa Mann (Cram Competition) +19.510 19. Salvador Duran (Interwetten) +20.320 20. Daniil Move (Interwetten) +23.343 21. Richard Philippe (Fortec Motorsport) +27.576 Opg. Jaap Van Lagen (Eurointernational) +4 ronden Opg. Davide Valsecchi (Epsilon Euskadi) +7 ronden Opg. Bertrand Baguette (KTR) +8 ronden Opg. Alvaro Parente (Tech 1 Racing) +15 ronden Opg. Michael Herck (Comtec Racing) +24 ronden Opg. Alvaro Barba (Draco Racing) +25 ronden Opg. Carlos Iaconelli (Pons Racing) +25 ronden Opg. Alessandro Ciompi (Eurointernational) +25 ronden
Michaël Rossi start dit weekend tweemaal vanuit polepositie in de races van de Eurocup Mégane Trophy op de Hungaroring. De Fransman, die na een mislukte poging in de Formule Renault de overstap maakte naar de Méganes, was in de kwalificatie slechts drie honderdsten sneller dan teamgenoot Carlo Van Dam. De leider in het Duits F3-kampioenschap leek af te stevenen op minstens één polepositie, maar werd in de laatste drie minuten gepasseerd door Racing for Belgium-teammaat Rossi. Diens tweede snelste tijd volstond eveneens om de pole in race 2 te pakken. Maxime Martin zal in die tweede race naast Rossi vanop de eerste startrij vertrekken.
F.Renault 3.5: Moreau vliegt naar pole op Hungaroring
Het Belgische KTR-team bevestigde tijdens de kwalificaties zijn goede vorm uit de oefensessies. Guillaume Moreau veroverde op de Hungaroring zijn eerste polepositie in de Formule Renault 3.5, terwijl Bertrand Baguette met zijn vijfde startplaats eveneens tevreden kan zijn.
In groep B, die zich als eerste diende te kwalificeren, was Alvaro Barba met voorsprong de snelste. De Spanjaard bleef Fairuz Fauzy voor met drie tienden van een seconde. Aleshin klokte de derde tijd in deze groep, maar veroorzaakte op het einde van de sessie wel een rode vlag.
Sebastian Vettel pakte in groep A al vroeg de leiding, maar Guillaume Moreau nam nog voor een rode-vlag-fase de kop over. Vijf minuten voor afvlaggen reed de Fransman echter het perfecte rondje. Met een tijd van 1:31.862 was hij bijna vijf tienden sneller dan de tweede snelste in zijn groep, Filipe Albuquerque. Baguette was nog een fractie trager.
Voor Moreau volstond deze rondetijd ruimschoots om de polepositie op te eisen, daar Barba niet verder kwam dan een 1:32.109 in groep B.
Michael Herck vertoefde zeer lang in de kopgroep, maar kreeg naderhand een zwarte vlag, die hij negeerde. Dat hij een sanctie zal krijgen van de wedstrijdleiding valt niet uit te sluiten. Herck staat voorlopig 17de op de grid.
Hungaroring - Formule Renault 3.5 - Kwalificatie (o.v.):
1. Guillaume Moreau (KTR) 2. Alvaro Barba (Draco Racing) 3. Filipe Albuquerque (Epsilon Euskadi) 4. Fairuz Fauzy (Cram Competition) 5. Bertrand Baguette (KTR) 6. Mikhail Aleshin (Carlin Motorsport) 7. Giedo Van der Garde (Victory Engineering) 8. Miguel Molina (Pons Racing) 9. Milos Pavlovic (Draco Racing) 10. Julien Jousse (Tech 1 Racing) 11. Sebastian Vettel (Carlin Motorsport) 12. Alvaro Parente (Tech 1 Racing) 13. Davide Valsecchi (Epsilon Euskadi) 14. Carlos Iaconelli (Pons Racing) 15. James Walker (Fortec Motorsport) 16. Ben Hanley (Prema Powerteam) 17. Michael Herck (Comtec Racing) 18. Alejandro Nunez (Comtec Racing) 19. Salvador Duran (Interwetten) 20. Richard Philippe (Fortec Motorsport) 21. Charlie Kimball (Victory Engineering) 22. Clivio Piccione (RC Motorsport) 23. Alessandro Ciompi (Eurointernational) 24. Jaap Van Lagen (Eurointernational) 25. Pippa Mann (Cram Competition) 26. Pasquale di Sabatino (GD Racing) 27. Ricardo Risatti (GD Racing) 28. Xavier Maassen (Prema Powerteam) 29. Daniil Move (Interwetten) 30. Marco Bonanomi (RC Motorsport)
Jules Bianchi start zaterdagavond uit polepositie voor de eerste race van de Formule Renault 2.0 op de Hungaroring. In de kwalificatie ging de Fransman zijn land- en teamgenoot Alexandre Marsoin vooraf. De Fin Markus Niemelä start vanaf de derde plaats met naast zich Charles Pic, eveneens een rijder van de SG-formatie.
Hungaroring - Formule Renault 2.0 - Kwalificatie (o.v.):
1. Jules Bianchi (SG Drivers Project) 1:43.677 2. Alexandre Marsoin (SG Drivers Project) +0.365 3. Markus Niemelä (BVM Minardi Team) +0.438 4. Charles Pic (SG Formula) +0.485 5. Brendon Hartley (Epsilon Red Bull) +0.565 6. Tobias Hegewald (Motorsport Arena) +0.585 7. Stefano Coletti (Epsilon Euskadi) +0.612 8. Jaime Alguersuari (Epsilon Red Bull) +0.616 9. Oliver Oakes (Motopark Academy) +0.645 10. Henki Waldschmidt (Prema Powerteam) +0.687 11. Nelson Panciatici (SG Formula) +0.726 12. Jon Lancaster (SG Drivers Project) +0.812 13. Mihai Marinescu (District Racing) +0.938 14. Oliver Turvey (Jenzer Motorsport) +1.156 15. Frank Kechele (Motopark Academy) +1.172 16. Stéphane Richelmi (Thierry Boutsen) +1.207 17. Roberto Merhi (Jenzer Motorsport) +1.348 18. Andrea Caldarelli (Prema Powerteam) +1.350 19. Mika Mäki (Epsilon Red Bull) +1.351 20. Aleix Alcaraz (District Racing) +1.402
Formule-1 debutant Lewis Hamilton zei dat hij het jammer vind dat hij nooit tegen Michael Schumacher heeft kunnen rijden.
Ik had dol graag ooit tegen Michael Shumacher en Ayrton Senna willen rijden, want pas dan had ik kunnen meten hoe goed ik daadwerkelijk ben.
Lewis Hamilton wordt als een van de grootste talenten in de autosport gezien, de 22 jarige Brit heeft tot nu toe elke in de formule 1 race op het podium gestaan
Toyota-coureur Jarno Trulli is erg blij dat er dit seizoen weer op Spa-Francorchamps wordt geracet. De Italiaan vindt de Belgische baan het mooiste circuit van de wereld. Trulli maakte donderdag kennis met de vernieuwde baan.
Trulli: "Het was erg fijn om weer in Spa te zijn. Dit is het mooiste circuit ter wereld. De organisatoren hebben geweldig werk verricht met de paddock. Ook de veranderingen aan de Bus Stop-chicane en het nieuwe baanoppervlak zijn erg positief. De ingang en de uitgang van de pitstraat zijn wat krap, maar verder is de renovatie zeer geslaagd."
"In de ochtend hebben we een paar runs gedaan op een vochtige baan", vertelde de Italiaan over zijn testdag op de Belgische piste. "Het was toen nog erg moeilijk om goede vergelijkingen te maken, omdat het droog was in de bochten, maar nat op de rechte stukken. In de middag was de baan droger en konden we meer werk verzetten. Ik heb me niet met tijden beziggehouden. De auto voelde gewoon goed aan."