Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    12-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    In het jaar 2000 begin ik met racen. Ik had 5.300 gulden tekort in mijn budget, en ik was er van overtuigd dat het racen een marketingbijdrage zou kunnen leveren voor Informant Software, het bedrijf van mijn vriend Herman van Miltenburg. Ik ging naar hem toe met een wollig verhaal, wat ik ook op papier had gezet. Ik reed nog niet, we hadden nog helemaal niks en dus zat het verhaal vol met gebakken lucht en diverse aannames. Ik trof een sceptische Herman. Herman prikte uiteraard dwars door een aantal aannames heen, maar onderaan de streep zei Herman “Goed Pim, als jij zegt dat dit goed is voor jou én voor mijn bedrijf, dan doen we het”. En daarmee sierde vanaf mijn allereerste race het mooie blauw witte logo van Informant op mijn auto en op mijn helm. En misschien nog mooier: ook Herman bekroop het race-virus. Herman werd helemaal enthousiast en miste geen enkele race. Sterker nog, Herman is er altijd op de zaterdag al bij geweest en ook menig vrijdag liep hij bij ons op het circuit. We begonnen in feite met z’n drieën: Wilfred, Herman en ik. Wilfred als monteur, ik als coureur en Herman als sponsor plus. Het eerste jaar haalde Herman zelf zijn gasten op bij de poort, en ondertussen zette ik de koffie en schonk de frisdrank in, terwijl Wilfred onder de auto lag. Inderdaad, heel primitief, maar het was een mooie tijd. Anneke was ondertussen ook in zijn leven gekomen, en ook die was altijd aanwezig op het circuit. Sterker nog, Anneke ging werken bij de NAV en wij als coureur schreven ons nog in bij haar. Nog een reden waarom Herman al op vrijdag op het circuit was: zijn Anneke was er ook. Herman zat helemaal in de autosportsaus, en ook zijn bedrijf Informant vaarde er wel bij. Hele weekenden waren we op pad voor het raceteam. Zelfstanding probeerde Herman de Golf Cup in leven te houden, wat helaas niet lukte. Uiteraard volgde hij mij wel toen René Oudshoorn en ik overstapten naar de Seat Cupra Cup.

    Het AXje werd een Saxo, de Saxo werd een Golf GTI en de Golf GTI werd een Seat Cupra.

    hoekzema_seat

    Wat altijd bleef was het woord “Informant” op de zijkant van mijn raceauto. Wie altijd bleef, was Herman.

    Informant werd groter en groter. Herman werkte hard, en hij bleek een geweldige markt aangeboord te hebben (vastgoed software). Zijn talent, samen met dat van een aantal geweldige medewerkers, zette Informant binnen no time bovenaan in hun markt. Een florissant bedrijf, waarbij ik erg veel respect heb voor de wijze waarop Herman dit voor elkaar gebokst heeft. Die vechtersmentaliteit zal Herman overigens inderdaad aan het boksen over gehouden hebben.

    Ook Teamwork Racing werd groter en groter. We reden ondertussen op A-niveau en ook daar bleken we te kunnen winnen. Tijdens onze allereerste echte overwinning, was Herman er niet bij. Daar is hij erg lang boos over geweest. Herman was gewoon een onderdeel van ons team. Hij was bloedje bloedje fanatiek, enorm betrokken en dacht mee over het team en de verbeteringen. Langs de kant kon hij soms zijn emoties niet de baas en er verscheen gerust een traan als wij het goed gedaan hadden. Tot en met de dag van vandaag is Herman – met Informant software – mijn persoonlijke hoofdsponsor. Een man die door ons een autosporthart heeft gekregen, en daarom ook het Speakerteam op Zandvoort sponsorde, de kleding voor de NAV en Schoonmoederdag. Van die andere sponsoractiviteiten werden Herman of zijn bedrijf echt niks beter, dat deed hij puur om de Nederlandse autosport te helpen.

    Er was totaal geen sprake van een zakelijke relatie tussen de sponsor Herman en de coureur Pim, maar dat komt natuurlijk omdat we hele goede vrienden zijn. We spraken elkaar elke 2, 3 dagen en dat ging gelukkig lang niet altijd over racen. “He piemel!”, klonk het dan aan de andere kant van de lijn. Zo ook als we elkaar zagen. Met Herman kan je vreselijk lachen, de tranen over je wangen. Maar hij bezat ook het uitzonderlijke talent dat je met hem bloedserieus kunt praten, over welk onderwerp dan ook. En áls Herman ergens voor gaat, dan is het ook met 200%.

    Zondag 9 december 2007 komt een telefoontje waarna we in de auto springen richting Den Haag. We kunnen het nog steeds niet kunnen geloven. Herman is niet meer. Zomaar ineens, zonder waarschuwing. Weg van deze wereld.

    Herman, je bent een geweldig mens. Ik zal je vreselijk missen. Je humor, je enthousiasme, levensgenieter op en top, je intelligentie, je inzet. We zullen voor Anneke, Alex en Ludo zorgen.

    12-12-2007 om 21:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Audi: "Wij hebben Albers niet uitgenodigd"
    480_premat
    Een 2006-Audi A4 DTM, zoals Christijan Albers hem deze week bestuurt in Almeria

    Christijan Albers was een van de oud-coureurs van Van Amersfoort Racing die gisteravond ontbrak op de bijeenkomst ter gelegenheid van het 30-jarig jubileum van het Gooise raceteam. Heel begrijpelijk, want zoals we gisteren al meldden test Albers deze week met een Audi A4 DTM op het circuit in het Spaanse Almeria. Natuurlijk wilden we wel wat meer weten over de achtergronden van deze test en derhalve zochten we contact met Jürgen Pippig, hoofd sportcommunicatie van Audi in Ingolstadt. "Wij hebben Albers in ieder geval niet uitgenodigd", zegt Pippig stellig. "Als hij rijdt, is dat bij ons klantenteam, die zelf tests kunnen aanbieden, waar wij als fabriek verder niks mee te maken hebben. Bij het fabrieksteam rijdt Albers in ieder geval niet. Voor de rest worden er over de test geen mededelingen gedaan." Waarvan akte.

    12-12-2007 om 21:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    ga_racing3

    De Dutch Winter Endurance Series doet wellicht vermoeden dat er alleen Nederlandse rijders aan de start verschijnen. Maar aan het winterkampioenschap doet ook het Belgische G&A Racing mee. En met succes. Want afgelopen weekend eindigde de formatie als tweede tijdens de 5 Uur van Oschersleben.

    Het Belgische G&A Racing is op verschillende markten thuis. Parallel met hun opmerkelijke prestatie met de BMW Z4 GT4 in Oschersleben, heeft G&A Racing ook in andere disciplines spijkers met koppen geslagen. Met de exotische Mosler werd G&A winnaar in de nationale GT tijdens de 24 Uur van Spa-Francorchamps, won het een Belcarwedstrijd op hetzelfde Ardense circuit en sloten de mannen het Belcar GT3-seizoen af met een tweede plaats op Circuit Zolder. Daarennaast werd Michaël De Keersmaecker onder de vleugels van G&A Racing tevens Europees kampioen rallycross met een Opel Corsa Super 1600.

    Tussen Porsches
    De ‘Fünf Stunden von Oschersleben’ was de tweede ontmoeting van de Dutch Winter Endurance Series. Met de BMW Z4 Coupé eindigde het G&A-duo Kenis/De Keersmaecker op een prachtige tweede plaats algemeen tussen twee Porsches. De overwinning ging naar de Porsche 997 GT3 Supercup van Lammertink Racing met Haane/Waaijenberg.

    Langzaam naar de kop
    Weer een mooie prestatie van het G&A-duo na een zinderende wedstrijd. Tijdens de kwalificaties knalde Guino Kenis nog tegen een rondtollende Saker, waardoor De Keersmaecker de wedstrijd moest aanvangen in 24ste positie. Op de doorweekte piste nabij Magdeburg voelde de kersverse Europese rallycrosskampioen zich duidelijk in zijn sas. Reeds na één ronde kon hij een veertiental plaatsen goedmaken en nestelde zich langzaam in de kop van het gebeuren. Na iets meer dan één uur wedstrijd gaf de JDK-rijder de Z4 af in vijfde stelling

    Verplichte marge
    Van enig voordeel op gebied van consumptie is in dit kampioenschap geen sprake. Er zijn vijf verplichte pitstops waarbij na de snelle pilotenwissel er een verplichte marge van één minuut wordt genomen voor het bijtanken van de wagen. Pas nadien kan een eventuele bandenwissel worden doorgevoerd. En dat hebben ze bij G&A regelmatig gedaan. Ze vertrokken op regenrubbers, om dan vervolgens over te schakelen op intermediates en de wedstrijd af te sluiten op slicks. Na vijf uur harde strijd doken Kenis/De Keersmaecker als 2de onder de geblokte vlag op twee ronden van de winnende Porsche.

    ga_racing2

    Geen krimp
    “Deze wedstrijd was een doorgedreven testsessie van de BMW Z4 Coupé GT4”, doet G&A-baas Kenis uit de doeken. “We hebben ondertussen van SRO de zekerheid gekregen dat G&A Racing de exclusieve tuner wordt voor de BMW Z4 GT4. Ik wil uiteraard al mijn gewicht in de schaal gooien en kijken hoe ver we staan inzake betrouwbaarheid van de wagen. We hebben de Z4 niet gespaard en werkelijk gereden om hem kapot te krijgen. We reden een sprint van vijf uren. Maar de Z4 gaf geen krimp en dat stelt me tevreden. De uitslag was bijzaak, maar de tweede plaats is mooi meegenomen. We moesten op vijf uur wedstrijd amper twee ronden toegeven op een rasechte GT3-wagen.’’

    Testen
    ‘’We gaan nu méér dan waarschijnlijk ook nog de wedstrijden in Assen en Zandvoort afwerken in de Dutch Winter Endurance Series voor verder testwerk’’, vervolgt Kenis. ‘’In maart 2008 volgen dan de homologatietesten. Er is interesse voor de Z4 aangaande de GT4 European Cup 2008 en er zijn enkele wagens in opbouw. Tijdens het tweede seizoen worden toch een dertigtal wagens verwacht. Hopelijk wordt deze lijn ook doorgetrokken richting Belcar”, besluit een optimistische Guino Kenis.

    12-12-2007 om 21:08 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    start_24h_dubai

    In aansluiting op het succes van de TOYO TIRES 24H of Dubai, die op 11 en 12 januari 2008 zijn derde editie beleeft, gaan de organisatoren van het evenement nog een stap verder met de opzet van de 24H SERIES 2008, een volledig kampioenschap van vier 24-uursraces voor volgend jaar. “Ons evenement in Dubai is een vast programmapunt geworden voor vele teams en rijders en we hebben heel wat aanvragen ontvangen voor meer evenementen”, zegt Gerrie Willems namens de race-organisatie Creventic BV. “Voor ons was dit reden om te gaan zoeken naar nieuwe mogelijkheden en onze plannen stuitten op veel enthousiasme.” Het eerste seizoen van de 24H SERIES gaat van start met de derde editie van de TOYO TIRES 24H of Dubai op 11 en 12 januari, gevolgd door evenementen op de Grand-Prix-circuits van Istanbul (Turkije) en de Hungaroring (Hongarije). De finale van het seizoen vindt plaats op het circuit van Valencia in Spanje.
    De reglementen voor alle races van de 24H SERIES 2008 zijn gelijk aan die van de TOYO TIRES 24H of Dubai, met tien verschillende categorieën voor toerwagens en GT’s, afhankelijk van het type auto en de cilinderinhoud van de motor. “Voor de kampioenschapsstand mogen de teams één resultaat schrappen, zodat je niet meteen kansloos bent wanneer je een keer uitvalt”, zegt Gerrie Willems. “Aan het eind van het seizoen zijn er prijzen voor de winnaars in elke categorie en al deze winnaars maken kans op het winnen van onze hoofdprijs: een prachtige witte Rolls Royce Silver Spur uit 1988.”

    Team uitgebreid vanwege toegenomen activiteiten
    Om de activiteiten rondom deze nieuwe serie goed te kunnen afhandelen, is het team van de race-organisatie Creventic BV uitgebreid. Willems: “Naast Helen Roukens en mijzelf zijn Evelyn Pfeifer, Daphne Gengler en Judith Fick ons team komen versterken om ons bij alle werkzaamheden te ondersteunen.” Bij de keuze van de locaties voor de evenementen is goed geluisterd naar de deelnemende teams. “De meeste uitdagende circuits die we hebben uitgezocht, bevinden zich in een prachtige omgeving, wat belangrijk is voor onze sponsors, gasten en deelnemers”, zegt Willems. Deze aanpak is typisch voor Creventic: “Wij beschouwen onszelf meer als dienstverleners dan als race-organisatoren, dus proberen we altijd te luisteren naar de teams en zoveel mogelijk te voldoen aan hun wensen. Zonder de steun van teams zouden we deze evenementen immers niet kunnen organiseren.”
    Voorrang voor deelnemende teams van de TOYO TIRES 24H of Dubai

    Voorrang voor deelnemende teams Dubai
    Teams die deelnemen aan de TOYO TIRES 24H of Dubai hebben bij de inschrijving voor de andere races van de 24H SERIES voorrang boven andere teams. De inschrijving sluit zes weken voor iedere wedstrijd. Uiteraard is er ook een mogelijkheid om voor elke race apart in te schrijven.

    Voorbereidingen Dubai in volle gang
    Ondertussen zijn de voorbereidingen voor de TOYO TIRES 24H of Dubai in volle gang. Gerrie Willems: “De meeste auto’s en materiaal worden op het moment naar Dubai verscheept en worden daar op 6 januari verwacht. Er is veel belangstelling voor het evenement, we hebben zo’n 90 inschrijvingen ontvangen. Veel teams zijn al bekend van de laatste twee jaar en die zijn al zo’n beetje familie geworden, maar daarnaast zijn er ook veel nieuwe inschrijvingen van teams die van ons evenement gehoord hebben en er zelf deel van willen uitmaken. Velen waarderen de unieke sfeer die kenmerkend is voor ons evenement en we willen deze sfeer ook in de 24H SERIES handhaven.”

    Kalender 24H SERIES 2008:
    11-12 januari TOYO TIRES 24H of Dubai (UAE)
    Datum n.n.b. 24H of Turkey, Istanbul (TR)
    23-24 augustus 24H of Hungary, Hungaroring (H)
    11-12 oktober 24H of Valencia, Valencia (E)

    12-12-2007 om 21:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    JEREZ - Op de laatste Formule 1-testdag van 2007 kwam Giedo van der Garde in actie voor het team van Force India F1 op het circuit van Jerez. Giedo beleefde een dag met wisselende successen. Uiteindelijk was hij sneller dan teamgenoot Roldan Rodriguez, maar technische problemen zorgden voor veel oponthoud. Voor dit jaar zit het rijden erop, maar vakantie vieren is er nog niet bij.

    Giedo van der Garde in actie

    “Ik hou een beetje gemengde gevoelens over aan deze dag”, begon Giedo. “In de middagsessie ging het vrij goed en hadden we ook een prima snelheid te pakken, maar vanmorgen was een drama. Ik had een nieuw stoeltje en zat daar niet echt lekker in. We moesten dan ook meerdere malen wat dingen verstellen, totdat het wat beter zat. Vervolgens gingen we voornamelijk starts oefenen. Ik heb zo’n twintig proefstarts gemaakt aan het einde van de pitstraat, maar dat betekende wel dat ik geen snelle ronde kon neerzetten.”

    “Na de lunch gingen we echt even knallen, maar kregen we problemen met de versnellingsbak. In de zesde of zevende versnelling bleef hij steeds haken, waardoor ik op het rechte stuk wat tijd verloor. Ondanks die problemen heb ik een vrij snelle tijd kunnen neerzetten op nieuwe banden en was ik een paar tienden sneller dan mijn teamgenoot en dat is altijd lekker. We wilden ‘s middags ook nog de dempers testen, maar toen knalde de versnellingsbak uit elkaar, dus dat viel een beetje in het water.”

    Giedo reed vandaag ook met een nieuw helmdesign, dat ontworpen is door GR8 Industries. Hij is te spreken over de nieuwe kleurstelling. “Dit zou wel eens een blijvertje kunnen zijn”, zei hij. “Het was even wennen, maar ik heb mezelf op foto’s gezien en het ziet er erg goed uit. Het valt lekker op, zo’n helm met veel wit.”

    De motoren in de racerij zullen vanaf nu voornamelijk zwijgen, maar dat betekent niet dat Giedo kan gaan zitten luieren. “Nee, ik kan nog geen vakantie vieren”, zei hij. “Volgende week ben ik nog in Nederland, maar daarna ga ik trainen in Italië. Pas vanaf de kerst kan ik even ontspannen.”

    09-12-2007 om 01:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laatste meters van 2007...
    JEREZ - Sebastian Vettel liet op de vierde en laatste F1-testdag van dit jaar op Jerez de snelste tijd noteren. De coureur van Scuderia Toro Rosso bleef op slicks Robert Kubica (BMW Sauber) en Nico Rosberg (Williams) maar net voor. Michael Schumacher (Ferrari) maakte een sterke indruk door met een 2009-configuratie (zo'n dertig procent minder neerwaartse druk) de vierde tijd te realiseren.

    Giedo van der Garde in actie

    Ook Giedo van der Garde kwam in actie. De Nederlander testte voor Force India F1 en bleef testgenoot Roldan Rodríguez voor. Het gat tussen het team en de concurrentie bedroeg echter een seconde.

    Uitslag F1-testdag Jerez dag 4:
    1 S. Vettel           Scuderia Toro Rosso      1:18.213  100   
    2 R. Kubica BMW Sauber 1:18.410 119
    3 N. Rosberg Williams 1:18.796 97
    4 M. Schumacher Ferrari 1:19.136 58
    5 K. Nakajima Williams 1:19.611 76
    6 T. Glock Toyota 1:19.961 58
    7 F. Massa Ferrari 1:20.000 45
    8 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:20.033 87
    9 J. Trulli Toyota 1:20.229 69
    10 D. Coulthard Red Bull Racing 1:20.657 72
    11 A. Davidson Super Aguri 1:20.821 102
    12 T. Sato Super Aguri 1:21.092 84
    13 M. Asmer BMW Sauber 1:21.333 80
    14 G. van der Garde Force India F1 Team 1:22.321 81
    15 R. Rodríguez Force India F1 Team 1:22.508 82

    09-12-2007 om 01:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mattias Ekström rijdt voortaan ook in een Audi R8
    DTM-Meister 2007 Mattias Ekström heeft zichzelf op een blauw-zilvere Audi R8 getrakteerd. "Het gaat me niet alleen om de kleur welke me doet denken aan mijn Red Bull Audi A4 DTM, maar het is ook gewoon een fascinerende sportwagen", aldus de 29-jarige Zweed. "In de zomer mocht ik er al eens in rijden en toen wilde ik zo'n auto graag in mijn garage hebben!"

    De Audi fabriekscoureur kreeg zijn eigen R8 de dag na het DTM kampioenschapsfeest van Audi. Waar hij uit handen van Jörg Felske (Hoofd van de sales afdeling van Audi AG Duitsland) zijn 420pk sterke wagen mocht ontvangen.

    Matthias Ekstrom en zijn Audi R8

    09-12-2007 om 01:39 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Penske-coureurs naar 24U Daytona
    Het team van Roger Penske heeft zich voor de komende 24 Uren van Daytona ingekocht bij Sun Trust Racing van Wayne Taylor.


    penske_taylor
    Naast de ALMS komt het team van Penske voor 1 wedstrijd ook uit op Daytona.
    Voor bijna alle topcoureurs uit de diverse Amerikaanse kampioenschappen een
    absolute "must" aan het begin van het nieuwe seizoen. Foto: GM

    Penske koopt zich in voor 24U Daytona
    Roger Penske heeft zich voor de komende 24 Uur van Daytona ingekocht bij het Sun Trust Team van Wayne Taylor. Onder het startnummer 9 zet het team van Wayne Taylor met sponsoring van Toshiba een tweede Pontiac Riley in, welke bestuurd gaat worden door ex NASCAR kampioen Kurt Busch(2004), tweevoudig Indy-winnaar Helio Castroneves en de Australiër Ryan Briscoe, die afgelopen seizoen voor Team Penske in de ALMS met een Porsche RS Spyder uitkwam. Regerend NASCAR-kampioen Jimmie Johnson werd vorige week bij het team van Bob Stallings bevestigd. Vele coureurs uit de verschillende Amerikaanse disciplines zoals NASCAR, IRL en Champcar beschouwen de 24 Uur van Daytona als opwarmertje voor het nieuwe seizoen

    09-12-2007 om 01:38 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LMS: Jan Lammers in Porsche RS Spyder
    porsche
    Jan Lammers gaat met een Porsche RS Spyder rijden in de Le Mans Series

    Jan Lammers komt volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid met een Porsche RS Spyder uit in de 1000-kilometerraces van de Le Mans Series plus de 12 Uur van Sebring. De Zandvoorter meldt dat hij "voor 95 procent rond" is met de Zwitser Freddy Lienhardt, die met zijn team Lista-Horag Racing een RS Spyder gaat inzetten. Derde rijder in het team is de Belgische routinier Didier Theys. Deelname aan de 24 Uur van Le Mans staat niet op het programma van het Zwitserse team, maar voor de Franse lange-afstandsklassieker heeft Lammers "een aantal interessante aanbiedingen" ontvangen.

    Het nieuws betekent dat er de facto een einde is gekomen aan de sportwagenactiviteiten van Racing for Holland, het team waarmee Lammers sinds 1999 (aanvankelijk onder de vlag van Konrad) uitkwam in Le Mans en ook successen boekte in het inmiddels ter ziele gegane FIA Sportscar-kampioenschap, waarin Racing for Holland in 2001 de titel won. "Het hele Dome-verhaal heeft uiteindelijk niet helemaal datgene opgeleverd wat ik ervan verwacht heb", zegt Lammers. "Er moest ieder jaar teveel geld bij en dat is geen gezonde basis. Dat betekent echter niet dat ik de tijd met Racing for Holland als verloren beschouw, verre van dat. Racing for Holland heeft me immers op tal van andere fronten heel wat deuren geopend." Het bedrijf in Katwijk gaat door met de activiteiten in de Samsung BMW 130i Cup en het runnen van het A1 Team Netherlands. Daarnaast is er nog capaciteit voor andere activiteiten in opdracht van derden.

    Naast LMS ook BMW 130i Cup en ADAC GT Masters
    Jan Lammers zelf zit komend jaar bepaald niet stil: naast de zes LMS-races en Le Mans neemt hij wederom deel aan de Samsung BMW 130i Cup en rijdt hij in de Duitse ADAC GT Masters in een Lamborghini met Marius Ritskes. "In die serie heb ik dit jaar al een race gedaan en dat is heel goed gevallen", aldus Lammers, die verwacht zonder de beslommeringen van een eigen sportwagenteam meer tijd voor zichzelf te krijgen. "Tot nu toe was ik toch altijd van november tot augustus bezig om het allemaal voor elkaar te krijgen, Le Mans en alles wat eromheen hangt. Nu ben ik in de luxe positie dat ik naar het circuit kom en gewoon kan instappen en rijden. Dat is wel prettig." Het racen met Porsche is uiteraard niet nieuw voor Lammers: in 1983 en 1984 reed hij met de bekende Canon-Porsche 956 voor het team van Richard Lloyd.

    09-12-2007 om 01:37 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ATS F3 Cup: Van Amersfoort Racing grossiert in prijzen

    Tijdens de 40e editie van de Essen Motor Show vond vandaag op de Opel-stand de jaarlijkse prijsuitreiking van de F3 Verein plaats.


    groepsfoto_1
    Alle trotse prijswinnaars uit de ATS F3 Cup

    Van Amersfoort Racing grossiert in prijzen
    Het team van Frits van Amersfoort grossierde vanmiddag op de Essen Motor Show in prijzen. Kampioen Carlo van Dam mocht vanmiddag de kampioensbeker van de ATS F3 Cup in ontvangst nemen. Behalve de kampioensbeker kreeg de Nederlander tevens nog een cheque van 10.000 Euro overhandigd omdat hij dit seizoen de beste Rookie in het kampioenschap was. Teamgenoot Recardo Bruins mocht de beker voor de vierde plek in het kampioenschap in ontvangst nemen. Tevens ontving het team van Frits van Amersfoort(die zelf niet aanwezig kon zijn) nog een beker voor het team dat de beste prestaties in het kampioenschap leverde. Kampioen Carlo van Dam boekte maar liefst 9 overwinningen, scoorde tien poles en liet zevenmaal de snelste ronde registreren. Teamgenoot Recardo Bruins was goed voor twee overwinningen, twee poles en tweemaal de snelste ronde. Kampioen Carlo van Dam, die recentelijk zowel in een GP2 als WSR by Renault 3,5L bolide testte houdt voor 2007 alle opties open. Ook de F3 Euroseries behoort volgens Van Dam in 2008 tot de mogelijkheden.

    var
    Record aantal prijzen in de ATS F3 Cup voor het team van Frits van Amersfoort
    tijdens de jaarlijkse prijsuitreiking in Essen


    rookie_carlo_2
    Een overgelukkige Rookie-kampioen met zijn bonusprijzen

    09-12-2007 om 01:37 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    renaultf1_top

    Het Formule 1-team van Renault mag de handjes dichtknijpen. De formatie van Flavio Briatore is gisteren tijdens een hoorzitting van de FIA in Monaco schuldig bevonden aan het breken van artikel 151c van de Internationale Sport Code, maar krijgt niettemin geen straf opgelegd.

    Volgens de World Motor Sport Council van de FIA heeft Renault wel degelijk artikel 151c van de ‘International Sporting Code’ gebroken. Dit bleek tijdens de hoorzitting waar de Franse renstal zich moest verantwoorden voor het in bezit hebben van intellectuele eigendom van McLaren. Het bewuste artikel refereert aan het in diskrediet brengen van de autosport.

    Geen bewijs
    Renault krijgt echter geen straf opgelegd omdat niet bewezen kan worden dat het de beschikbare McLaren-info heeft gebruikt voor hun eigen wagen. McLaren kreeg afgelopen zomer aanvankelijk ook geen straf voor het in bezit hebben van Ferrari-info. Pas later, toen er emailcontact tussen de McLaren-rijders Fernando Alonso en Pedro de la Rosa en sms-verkeer tussen Nigel Stepney en Mike Coughlan werd ontdekt, kwam er een vervolghoorzitting. Daar kreeg de Britse stal vervolgens een megaboete van 100 miljoen dollar opgelegd. Tevens moest het team alle constructeurspunten inleveren en verloor het daarmee de wereldtitel voor F1-teams.

    07-12-2007 om 15:22 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Rickard Rydell terug naar SEAT
    rickard_rydell_seat
    Rickard Rydell mag na een geslaagd gastoptreden in Macau volgend jaar weer voor SEAT racen

    Samen met de Brit James Thompson en de Duitser Peter Terting was de Zweed Rickard Rydell eind vorig jaar een van de slachtoffers toen SEAT het fabrieksprograma in het FIA WK Toerwagens getalsmatig enigszins terugschroefde. De Zweed viel buiten de boot en was het grootste deel van het afgelopen seizoen werkloos, afgezien van een gastoptreden voor Chevrolet bij zijn WTCC-thuisrace op het circuit van Anderstorp, dat voor heel wat discussie zorgde. Bij Chevrolet deed hij zijn eigen kansen geen goed. In de eerste wedstrijd maakte hij weliswaar braaf plaats voor de kopmannen, maar in de tweede race ging hij zelf voor de gladiolen en won, wat hem weinig sympathie bij het team opleverde. Het bleef dan ook bij een eenmalig optreden. Dat ze bij SEAT zijn telefoonnummer nog hadden, bleek voorafgaand aan de race in Macau, waar hij door de Spaanse brigade werd ingehuurd om Yvan Muller te helpen in de titelstrijd. Dat beviel blijkbaar goed, want nu heeft SEAT aangekondigd dat Rydell volgend jaar het hele seizoen in het WTCC voor het merk in actie komt. De Zweed keert daarmee definitief terug op het oude nest.
    Eerder al bevestigde SEAT het aanblijven van Jordi Gené, Tiago Monteiro, Yvan Muller en Gabriele Tarquini, zodat het totale aantal fabrieksauto's in de gecombineerde operatie van het Spaanse SEAT Sport en het Franse ORECA-team van Hughues de Chaunac nu op vijf komt. De status van de Mexicaan Michel Jourdain jr. is nog wat onduidelijk, maar die bracht via SEAT Mexico wel een flink geldbedrag mee. Welke invloed het vastleggen van Rydell heeft op de kansen van Tom Coronel bij SEAT valt eveneens nog niet te zeggen. Desgevraagd verklaarde een woordvoerder van de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car, dat achter de schermen nog steeds volop gesprekken gaande zijn om Tom Coronel na zijn goede prestaties in de afgelopen seizoenen opnieuw in het WTCC bij SEAT onder te brengen. Dat daarbij een plaats in het fabrieksteam de voorkeur geniet, behoeft uiteraard geen betoog, en vele insiders in het WTCC zijn het er al lang over eens dat Coronel op basis van zijn kwaliteiten zo'n plaats zonder meer verdient. Maar het is evenzeer bekend dat er in de autosport wat dat betreft veel meer krachten een rol spelen dan alleen de prestaties op de baan...

    07-12-2007 om 15:21 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alexander Wurz naar Peugeot


    Oud F1-coureur Alexander Wurz test vandaag op het Franse Le Castellet de nieuwe versie van de Peugeot 908 Hdi FAP.

    Eerder kondigde de Oostenrijker al aan graag nog eens Le Mans te winnen, maar alleen wanneer hij een fabrieksauto tot zijn beschikking zou krijgen.
    Om de komst van Wurz mogelijk te maken, zal waarschijnlijk Jacques Villeneuve aan de kant worden geschoven.

    Wurz won de prestigieuze race al eerder in 1996 met een TWR-Porsche

    06-12-2007 om 17:18 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fisichella proeft Force India: "Het verliep niet helemaal zoals ik wilde"
    JEREZ - Samen met Franck Montagny kroop Giancarlo Fisichella gisteren voor het eerst achter het stuur van Force India F1. Op Circuit de Jerez in Zuid-Spanje werkte het duo onder andere aan de set-up, ontwikkeling aan het chassis en evalueerden zij aan het nieuwe ECU-pakket (waaronder de uitschakeling van de tractiecontrole zich bevindt).

    Giancarlo Fisichella in de F1-bolide van Force India

    De testdag werd gekenmerkt door vele rode vlaggen, die veel irritatie veroorzaakten bij de rijders en het team. Tevens door kleine mechanische problemen en spins van beide coureurs kon er geen 'toptijd' genoteerd worden.

    "Het was mijn eerste dag in twee maanden dat ik achter het stuur kroop van een F1-bolide", zei Fisichella, die kennis maakte met een voor hem nieuwe auto, motor en elektronica. "Ik ben best tevreden met mijn testdag, maar het verliep niet helemaal zoals ik wilde. Met nieuwe banden kreeg ik problemen met de hydraulische druk en toen ik met slicks naar buiten reed bleek er een probleem met de diffuser te zijn."

    "Toch denk ik dat dit een positieve dag was en een goede basis voor morgen", aldus de Italiaan. Woensdag volgt de tweede testdag op Jerez, waarbij Fisichella opnieuw zal testen. Franck Montagny geeft het stuurtje door aan de Oostenrijker Christian Klien.

    06-12-2007 om 00:18 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Jerez - Tijdens de tweede testdag van de F1-wintertests heeft Lewis Hamilton laten zien zijn snelheid niet te zijn verloren. Na een rustige periode kroop de Brit vandaag weer achter het stuur van de McLaren en wist direct de snelste tijd te realiseren. Echter kostte dit wel enige moeite, in de ochtend schoot hij van de baan en veroorzaakte hiermee een rode vlag. Later bleek dat de Brit nog niet gewend was aan het rijden zonder traction control, en daardoor de controle over zijn McLaren verloor.

    Verrassend was de tweede plaats van David Coulthard, op minder dan een tiende van Hamilton. Felipe Massa eindigde de dag als derde. Net als gisteren reden ook vandaag een aantal coureurs op slicks, die vanaf 2009 weer de dienst gaan uitmaken.



    Lange tijd stond wereldkampioen Kimi Raikkonen bovenaan de tijdenlijst, maar aan het einde van de sessie wist Hamilton er toch onderdoor te duiken. De Fin eindigde uiteindelijk als vierde, vlak voor Pedro de la Rosa op slicks. Nelsinho Piquet liet zich ook vandaag weer van zijn goede kant zien door een zesde tijd te noteren. Echter kostte dit wel enige moeite want hij zorgde drie minuten na het begin van de ochtendsessie direct voor de eerste rode vlag nadat hij van de baan schoof.

    Het Force India F1 Team had de vandaag de smaak goed te pakken met twee ervaren coureurs achter het stuur, Giancarlo Fisichella en Christian Klien. De Oostenrijker reed een knappe zevende tijd, op zo’n acht tienden van de snelste man. Fisichella eindigde de dag als negende, vlak achter Sebastian Vettel. Wel moet worden opgemerkt dat beide coureurs deze snelste tijd realiseerden op slicks.



    Tijden Jerez testdag 2
    Pos  Driver        Team                      Time     Laps
    1. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:19.371 73
    2. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:19.421 80
    3. Massa Ferrari (B) 1:19.761 97
    4. Raikkonen Ferrari (B) 1:19.779 87
    5. de la Rosa McLaren-Mercedes (B) 1:19.887 62
    6. Piquet Renault (B) 1:19.982 71
    7. Klien Force India-Ferrari (B) 1:20.187 86
    8. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.398 57
    9. Fisichella Force India-Ferrari (B) 1:20.470 102
    10. Kubica BMW-Sauber (B) 1:20.487 118
    11. Glock Toyota (B) 1:20.523 54
    12. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.533 75
    13. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:20.671 66
    14. Zuber Super Aguri-Honda (B) 1:20.897 109
    15. Webber Red Bull-Renault (B) 1:20.944 41
    16. Hulkenberg Williams-Toyota (B) 1:21:068 67
    17. Davidson Super Aguri-Honda (B) 1:21:076 74
    18. Barrichello Honda (B) 1:21:184 103
    19. Kobayashi Toyota (B) 1:21:699 118
    20. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:22.875 93

    06-12-2007 om 00:17 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    elly_beinhorn

    Afgelopen woensdag overleed in een verzorgingstehuis in het Duitse Ottobrunn nabij München Elly Beinhorn-Rosemeyer op 100-jarige leeftijd. Elly Beinhorn verwierf in de jaren dertig van de vorige eeuw grote faam in Duitsland als pionier op het gebied van de luchtvaart, waarin ze vele records vestigde. In 1936 trad ze in het huwelijk met de al even bekende Bernd Rosemeyer, fabriekscoureur met de beroemde “Silberpfeile” voor het team van Auto Union.
    Nadat ze een lezing over luchtvaart had bijgewoond, wilde Elly Beinhorn, de enige dochter van een handelaar uit Hannover, niets anders dan piloot worden. In november 1928 maakte ze haar eerste vlucht, in 1929 verwierf ze haar A-brevet en kocht ze van haar gespaarde geld een Messerschmidt M23. Deelname aan het Duits kampioenschap kunstvliegen werd niet het succes waarop ze gehoopt had: door verkeerd lezen van de reglementen voerde ze de oefeningen niet correct uit. Solovluchten over lange afstanden waren meer haar métier.Twee jaar later al maakte ze haar eerste vlucht naar Afrika met een Klemm Kl26, in 1932 vloog ze voor het eerst rond de wereld. In 1935 baarde ze opzien door in één dag van Duitsland naar het Aziatisch deel van Turkije en weer terug te vliegen, destijds een hele onderneming.

    Eerste ontmoeting met Bernd Rosemeyer
    Op 29 september 1935 ontmoet Beinhorn coureur Bernd Rosemeyer na afloop van de Grote Prijs op het Masarykcircuit in de Tsjechische stad Brno. In haar boek “Mein Mann der Rennfahrer” schrijft ze over die eerste ontmoeting: “’Kom, wees aardig, ga naar hem toe en feliciteer die jongen. Het is zijn eerste overwinning. Je doet hem er een plezier mee’. De opmerkingen over het feliciteren maakte een oude bekende uit de autosport, nadat de jonge Rosemeyer als winnaar voor drie Alfa’s over de eindstreep was gekomen. Ik wilde niet aardig of onaardig zijn, ik wilde bij deze gelegenheid echter graag op de achtergrond blijven, omdat ik ’s avonds zelf nog een voordracht voor Duitse piloten in de Tsjechoslowaakse republiek moest houden.” Bovendien, zo vervolgt Beinhorn, lagen haar sympathiën in de race elders: “Bij de elegante Hans Stuck, die tijdens de race allerlei drama’s beleefde.”

    Geen romantisch aanzoek, wel een huwelijk
    Desondanks komt het toch tot een ontmoeting en al snel ontwikkelt zich daaruit een romance. Beinhorn denkt niet aan trouwen, wil vooral blijven vliegen, maar Rosemeyer overtuigt haar toch, al is er van een romantisch aanzoek bepaald geen sprake: “Kort voor zijn vertrek begeleidde hij me nog een stuk naar Zwickau, waar ik een lezing moest houden. Midden op de Dübener Heide op een kruispunt – die plek vergeet ik nooit meer – zei Bernd plotseling: ‘Ik trouw toch wel met je.’” Zo gebeurt het inderdaad, op 13 juli 1936, want beide hadden 13 als geluksgetal. Op 12 november 1937 wordt uit het huwelijk Bernd Rosemeyer jr. geboren, die tot op de dag van vandaag een vermaard orthopedisch chirurg en professor in München is.


    rosemeyer
    Recordritten met de Auto Union "Stromlinie"

    "Ik kwam niet meer op tijd in Frankfurt"
    Het geluk duurt niet lang. Eind januari 1938 organiseert de Duitse autosportfederatie onder invloed van het op propaganda beluste Nazi-regime snelheidsrecordpogingen op het kaarsrechte stuk Autobahn tussen Frankfurt en Darmstadt. Ook Rosemeyer wordt opgeroepen om met de speciale gestroomlijnde Auto Union deel te nemen. Zijn vrouw kan er niet bij zijn vanwege lezingen die ze moet houden. In de aangrijpende laatste alinea’s van haar boek schrijft ze: “’Dan moet je maar gaan’, zei Bernd ontevreden. ‘Ik hoop dat het toch niks wordt, vanwege het weer. En je moet daarna meteen naar Frankfurt komen’. (…) Een uur later namen we afscheid van elkaar. Bernd vloog met de Klemm naar Frankfurt, ik reed met de auto naar Saksen. Ik had geen naar voorgevoel, was alleen een beetje verdrietig, dat ik mijn man nu de kleine geboren was, toch weer alleen in de raceauto liet stappen. Ook onze vele telefoongesprekken in de volgende twee dagen waren alleen maar ongeduldig. Maar het weer speelde met ons mee, en op 27 januari ’s avonds na mijn lezing verheugde Bernd zich: ‘Godzijdank, als het morgen net zo slecht is, dan kom je misschien nog op tijd, voordat we gaan rijden. Ik ben ervan overtuigd dat onze auto verdomd snel is.’ Ik kwam niet meer op tijd in Frankfurt.”

    Markante persoonlijkheid uit de pionierstijd van luchtvaart en autosport
    Na het ongeluk, waarbij Rosemeyer om het leven komt, gaat zijn weduwe al snel weer vliegen. In 1942 hertrouwt ze met de industrieel Dr. Karl Wittmann. In hetzelfde jaar wordt dochter Stephanie geboren. Ook vrouwen mogen in de oorlog bij de Luftwaffe vliegen, maar Elly Beinhorn-Rosemeyer blijft thuis, ze wil voor haar kinderen zorgen. Nadat een aantal jaren na de oorlog ook Duitsers weer mogen vliegen, hernieuwt ze haar kunstvliegbrevet en onderneemt opnieuw tal van tochten. In 1959 wint ze de gouden medaille bij de Europese stervlucht en in 1963 wint ze het damesklassement van de Europavlucht. In 1979 levert ze op 72-jarige leeftijd vrijwillig haar brevet in. Elly Beinhorn-Rosemeyer schreef diverse boeken en hoorspelen. Naast het vliegen was autorijden haar grote passie. Ze reed zelfs een keer met de Auto Union-Grand Prix-auto van haar man tijdens een test. In mei van dit jaar vierde ze met haar familie haar honderdste verjaardag, vorige week overleed ze. Een markante persoonlijkheid uit de pionierstijd van de luchtvaart en de autosport.

    06-12-2007 om 00:15 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: In memoriam Art Arfons 1926-2007
    Gisteren overleed op 81-jarige leeftijd Art Arfons, de man die in de zestiger jaren met zijn Green Monster verschillende snelheidsrecords op de zoutvlakte van Utah vestigde.


    art-arfons-green-monster
    Art Arfons schreef snelheidsgeschiedenis op de zoutvlaktes van Utah

    Green Monster
    De zestiger jaren werden op de zoutvlaktes van Utah gekenmerkt door een groot aantal avonturiers die het wereldsnelheidsrecord te land trachtten te doorbreken. De legendarische Donald Campbell, Art Arfons, Craig Breedlove en Gary Gabelich waren klinkende namen die regelmatig de media haalden omdat zij weer een nieuw wereldrecord hadden gevestigd. Arfons was de eerste coureur die met een open voertuig meer dan 547 km/u op de zoutvlaktes van Utah liet registreren. Tussen 1963 en 1965 voerde Arfons een verbitterde strijd met zijn aartsrivaal Craig Breedlove, waarbij het wereldrecord te land maar liefst zes keer van eigenaar wisselde. Uiteindelijk was Breedlove met meer dan 966. km/u jarenlang recordhouder, nadat Arfons bij één van zijn laatste pogingen gigantisch crashte. Nadien keerde hij de zoutvlaktes de rug toe.

    Arfons, afkomstig uit de dragracewereld, was tevens de man die als eerste een rolkooi en een parachute in dragracewereld toepaste. Na zijn wereldrecordavonturen stortte Arfons zich op de wereld van de Tractor Pulling en was in de tachtiger jaren met zijn Green Monster meermaals in Nederland te gast.


    arfons_1


    06-12-2007 om 00:14 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (9 Stemmen)
    04-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.acs-racing zet zoektocht in naar nieuw Formule Ford-talent
    ZANDVOORT - In de zoektocht naar nieuwe Formule Ford-rijders was het de beurt aan Mike van der Vecht om de Van Diemen RF02 Zetec aan de tand te voelen bij acs-racing. Deze oud karter, die afgelopen jaar zijn eerste auto-ervaringen opdeed in een Mini en Dacia Logan Cup, gaf hiermee een vervolg aan een korte eerdere test in een Van Diemen. Ondersteund door onder andere Henk de Bruin van spider-racing, is hij op zoek naar de benodigde middelen om zijn racecarrière voort te zetten in de Formule auto's. De meest logische stap lijkt het Formule Ford kampioenschap (Nederlands en Benelux).

    Mike van der Vecht bij de Formule Ford-bolide van acs-racing

    Mike van der Vecht: "Mijn vorige test viel letterlijk een beetje in het water door de overvloedige regen op die dag. Ik heb nu een aardige indruk kunnen krijgen van de Van Diemen 02 Zetec. Met name de wegligging en de remmen zijn een waanzinnig verschil met de auto die ik hiervoor heb gereden. Helaas had ik nu nog geen goede stoel in de auto, waardoor ik merkte dat ik mezelf nogal snel schrap ging zetten aan het stuur e.d. Ondanks dát ben ik heel tevreden met de 1 minuut 54 die ik onder de huidige omstandigheden heb gereden. Hopelijk kan ik met een stoel op maat en wat meer ervaring met de auto nog snel meer progressie maken! Ik kijk nu al uit naar een vervolg."

    Ook Bas van Kuppeveld, van acs-racing, was erg tevreden: "Vooral de rust waarmee Mike in de auto ging viel me op. Natuurlijk heeft hij wel al veel rondjes op Zandvoort gereden, maar dat was met (niet ál te snelle) toerwagens. De progressie die hij boekte was goed, maar met name op remmen en snelheid de bochten in kunnen we nog véél winnen. Eigenlijk moeten we dus gewoon het voorwiel-aangedreven toerwagen gevoel eruit zien te krijgen!"

    04-12-2007 om 17:08 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    FIA Wereld Rallykampioen Ford heeft het WK 2007 in perfecte stijl afgerond door vandaag de eerste en de tweede plaats te behalen in de Rally van Engeland in Wales. Mikko Hirvonen lag van start tot finish aan de leiding en behaalde zijn derde overwinning dit seizoen in een Ford Focus RS World Rally Car. Teamgenoot Marcus Grönholm werd bij zijn 150e en laatste WRC rally tweede, ook in een Focus RS.

    Het was de achtste overwinning van het seizoen voor het BP-Ford World Rally Team, dat vorige maand zijn tweede opeenvolgende wereldkampioenschap bij de merken behaalde tijdens de Rally van Ierland. Het betekende tevens de eerste een-twee voor Ford sinds 1979.

    Wereldkampioen Ford eindigt seizoen in stijl met 1-2 in Engeland

    Tijdens de zestien rallies die op vijf wereldcontinenten werden verreden op sneeuw, droog asfalt en ruw onverhard was de Focus een toonbeeld van betrouwbaarheid. In het kampioenschap dat bekend staat als het zwaarste voor toerwagens die zijn gebaseerd op serieproductieauto’s, is de Ford Focus geen enkele maal uitgevallen door mechanische pech, en dat na ruim 5600 kilometer loodzware wedstrijdkilometers.

    De zestiende en laatste ronde uit de serie werd gekenmerkt door afschuwelijke weersomstandigheden. Stromende regen en dikke mist op de eerste dag zorgden er voor dat de rijders soms niet uit de eerste versnelling kwamen omdat het zicht slechts enkele meters was. Ook op de tweede en derde dag werd het niet droog waardoor de onverharde bospaden in Wales verraderlijk bleven. In totaal moesten er 17 klassementsproeven met een totale lengte van 359.54 kilometer worden afgelegd.

    Hirvonen veroverde op vrijdagmorgen in de eerste klassementsproef de leiding en bouwde een comfortabele voorsprong op, terwijl Grönholm en aartsrivaal Sébastien Loeb zich concentreerden op een tactische strijd voor de wereldtitel bij de rijders. De 27-jarige Fin behield de leiding gedurende het driedaagse evenement ondanks dat hij op de laatste proef nog van de weg raakte. Zijn voorsprong bedroeg uiteindelijk 15.2 seconde en hij eindigde als derde in het wereldkampioenschap.

    "Om het seizoen af te sluiten met een overwinning is de best mogelijke voorbereiding op het seizoen 2008", zei de winnaar. “Om aan het eind van zo’n fantastisch seizoen op het podium te staan met Sébastien Loeb, winnaar van vier wereldtitels, en Marcus Grönholm, één van de beste rallyrijders ooit, is perfect. Het was de laatste rally van Marcus maar ik had niet de verleiding om hem de overwinning te schenken. Ik ken hem goed genoeg en hij zou dat zeker niet gewild hebben. Om het seizoen af te sluiten met mijn derde overwinning is meer dan ik aan het begin had durven hopen.”

    "Het was nog even knap spannend op de laatste proef toen ik van de weg raakte en bijna vast kwam te zitten in een greppel. Ik ben dan ook blij dat wij onder die moeilijke omstandigheden toch het weekend overleefd hebben en ik ben blij voor het team dat we het seizoen zo prima hebben kunnen beëindigen", besluit Hirvonen.

    De gedachten van Grönholm waren volledig gefocust op een derde titel bij de rijders maar om dat te realiseren was hij afhankelijk van Loeb die dan problemen zou moeten krijgen. De 39-jarige Fin reed dan ook met een snelheid die zonder risico was en waardoor hij zou kunnen profiteren van problemen van de Fransman. Na de eerste proeven was hij als tweede geklasseerd en stond deze plaats niet meer af tot aan de finish. Grönholm won de super special stage in het Millennium Stadium van Cardiff ten aanschouwe van maar liefst 26.500 toeschouwers en kreeg een staande ovatie van de fans als waardering voor zijn buitengewone carrière, die hem twee titels bij de rijders bracht en 30 overwinningen in het WRC.

    "We waren allebei nogal emotioneel aan het einde van de laatste klassementsproef”, zei Grönholm, die als tweede is geëindigd in het rijderskampioenschap. “Om mijn carrière te beëindigen in een team als dit is een wonderbaarlijk gevoel. Ik heb twee superjaren beleefd bij Ford en nagenoeg zonder problemen en ik had een fantastische auto. Hoewel ik teleurgesteld ben dat ik het kampioenschap niet heb gewonnen was het bij aanvang van de rally duidelijk dat het moeilijk zou worden.”

    "Het was een ongelooflijk zwaar weekend. Het tegelijkertijd rijden in mist, regen en het donker was zo moeilijk en ik ben blij dat ik dat niet meer hoef mee te maken. Ik heb er alles aan gedaan maar ik heb de kans op de titel tijdens het vorige evenement, in Ierland, verspeeld”, voegde hij er aan toe.

    BP-Ford team directeur Malcolm Wilson was verheugd met de manier waarop zijn team het seizoen had afgesloten. “Mikko en Marcus hadden het niet beter kunnen doen. We hebben sinds mei iedere rally op onverhard gewonnen en om de laatste rally met een een-twee af te sluiten is een uitstekend resultaat. Mikko reed een fantastische rally maar jammer genoeg kon Marcus de titel niet bemachtigen. Het was een prima seizoen voor de sport met een zinderende finale."

    Ford TeamRS directeur Jost Capito: “Ford heeft de titel bij de merken nog meer glans gegeven door een een-twee overwinning. Het is goed dat Mikko en Jarmo hebben laten zien dat ze klaar zijn om volgend jaar een gooi te doen naar de titel. Wij hebben met de nieuwe Ford Focus in drie jaar de doelstellingen gerealiseerd waarvoor wij vier jaar hadden uitgetrokken.”

    De jeugdige Jari-Matti Latvala (Ford Focus) won op dag twee en drie alle klassementsproeven in de bossen.

    Eindklassering Rally van Engeland
    1. M Hirvonen/J Lehtinen Ford Focus RS 3u 22.50.9
    2. M Grönholm/T Rautiainen Ford Focus RS 3u 23:06.1
    3. S Loeb/D Elena Citroen C4 3u 24:23.9
    4. P Solberg/P Mills Subaru Impreza 3u 25:48.2
    5. D Sordo/M Marti Citroen C4 3u 26:05.2
    6. M Wilson/M Orr Ford Focus RS 3u 30:23.8
    7. C Atkinson/S Prévot Subaru Impreza 3u 31:20.4
    8. M Stohl/I Minor Citroen Xsara 3u 31:45.5
    9. X Pons/X Amigo Subaru Impreza 3u 32:39.7
    10 J-M Latvala/M Anttila Ford Focus RS 3u 33:33.3


    Rijders					
    1. S Loeb 116 pnt
    2. M Grönholm 112 pnt
    3. M Hirvonen 99 pnt
    4. D Sordo 65 pnt
    5. P Solberg 47 pnt
    6. H Solberg 34 pnt

    Merken
    1. BP-Ford (kampioen) 212 pnt
    2. Citroen Total 183 pnt
    3. Subaru 87 pnt
    4. Stobart VK M-Sport Ford 81 pnt
    5. OMV Kronos Citroen 45 pnt
    6. Munchi's Ford 14 pnt

    04-12-2007 om 17:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Vandaag vindt in Spanje de tweede Formule1 wintertest van het seizoen plaats. Ditmaal is het toneel het circuit van Jerez, waar vandaag Nico Hulkenberg zijn officiële debuut maakt. Voor het Force India F1 Team testen vandaag Giancarlo Fisichella en Franck Montagny.

    Hieronder de eerste foto’s van de test van de Italiaan. Verslag van de eerste test volgt later op de dag.











    04-12-2007 om 17:06 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs