Met ingang van 1 januari aanstaande wordt Hans-Joachim Stuck ambassadeur voor het Volkswagen-concern op het gebied van autosport. Tot de taken van de oud-DTM-kampioen en Le Mans-winnaar behoren het adviseren van de raad van bestuur ten aanzien van autosportvraagstukken en de "medewerking aan de strategische ontwikkeling van mogelijke nieuwe sportieve activiteiten voor de merken van het concern", zoals een officiële verklaring uit Wolfsburg meldt. Bovendien zal Stuck de autosportcommunicatie ondersteunen en namens het concern bij autosportfederaties en wedstrijden alsmede bij oldtimer-evenementen optreden. Daarmee komt een einde aan Stucks activiteiten voor BMW, waarvoor hij jarenlang actief was. Stuck rapporteert bij Volkswagen direct aan Stephan Grühsem, hoofd concerncommunicatie, externe betrekkingen en investor relations.
Tot het Volkswagen-concern behoren naast Volkswagen zelf ook Audi, SEAT, Skoda, Bentley en Bugatti. Van een samenhangende autosportstrategie voor al deze merken is tot op heden geen sprake, hoewel in het verleden al pogingen werden gedaan om een en ander onder Bentley-topman Franz-Josef Paefgen te stroomlijnen en er inmiddels wel onderlinge uitwisseling van ervaringen en data plaatsvindt. Zo hielpen technici van Audi, dat al over ruime ervaring met dieselmotoren in de autosport beschikt, de mensen van SEAT Sport bij de ontwikkeling van de zelfontbrandingsmotor voor de Leon in het WTCC.
Successen met BMW, Porsche en Audi De 56-jarige Hans-Joachim Stuck, die bij onze oosterburen bekend staat onder zijn bijnaam "Strietzel", geldt als een van de bekendste Duitse autocoureurs. In de jaren zeventig reed hij enige tijd zonder al teveel succes in de Formule 1, maar daarna vestigde hij zijn naam vooral in de sport- en toerwagens. Voor Porsche won hij een aantal keren in Le Mans en voor Audi behaalde hij successen in de Amerikaanse TransAm- en IMSA GTO-serie. Zijn grootste wapenfeit was het winnen van de DTM-kampioenstitel in 1990 met de Audi V8 quattro. Sinds een jaar of tien was Stuck als ambassadeur en coureur actief voor BMW, waarmee hij onder andere een aantal keren de 24-uursrace op de Nürburgring won. In 1970 was hij, eveneens met BMW, samen met Clemens Schickentanz overigens al de eerste winnaar van deze lange-afstandsrace. Stuck verwierf ook populariteit door zijn rol als expert bij de Formule 1-uitzendingen van eerst RTL en later Premiere en door zijn column in de boulevardkrant TZ uit München, waarin hij normaliter geen blad voor de mond neemt.
Mogelijke kandidate voor een DTM-stoeltje bij Audi: de Finse Emma Kimiläinen
Audi moet op zoek naar een vervangster voor Vanina Ickx nu de Belgische heeft aangekondigd een punt achter haar activiteiten in de DTM te hebben gezet, waarschijnlijk tot opluchting van zowel zichzelf als alle collega-coureurs. Er bestaat een min of meer stilzwijgende afspraak tussen de beide merken die aan de DTM deelnemen dat ze elk een vrouwelijke coureur inzetten, een rol die bij Mercedes-Benz meer dan uitstekend wordt vervuld door Susie Stoddart. Naar verluidt wil Audi binnenkort een aantal geschikte dames laten testen, waaronder de Finse Emma Kimiläinen, die in 2005 en 2006 op een punt na de Finse Formule Ford-titel miste en afgelopen seizoen uitkwam in de Zweedse Radical-serie. De 18-jarige Finse wordt gemanagt door oud-coureur Stefan Johansson.
Andere namen die bij Audi de ronde doen als mogelijke kandidaten zijn Katherine Legge, die afgelopen seizoen voor Dale Coyne Racing met weinig succes uitkwam in de Champ Cars, alsmede de Zwitserse Natascha Gachnang, lid van een bekende Zwitserse autosportfamilie en nicht van Formule 3-coureur Sébastien Buemi. Rond Gachnang is het de laatste tijd wat stil geworden, nadat ze goed presteerde in de Duitse Formule BMW. Het budget voor een echte overstap naar de Formule 3 kreeg ze echter niet bijeen, het bleef bij een paar races in de Duitse cup. Wellicht dat ze met een goede DTM-test bij Audi haar carrière weer wat nieuw leven kan inblazen. Ook een interessante naam die wordt gehoord, is die van Leanne Tander. De Australische leidt met nog een raceweekend te gaan in de tussenstand van het Kumho Tyres Australian Formula 3 Championship, terwijl haar echtgenote Garth succesvol is in de Australische V8 Supercars.
Mark Deans, Fords nieuwe sportdirecteur (links) en Jost Capito, die verantwoordelijk wordt voor sportieve seriemodellen
De 50-jarige Brit Mark Deans is benoemd tot Motorsport Director van Ford of Europe. In deze nieuw gecreërde functie wordt hij verantwoordelijk voor alle sportactiviteiten van het merk. Tegelijkertijd wordt Jost Capito, die tot dusver vanuit de Ford-vestiging in Keulen de sport leidde, verantwoordelijk voor alle Ford Performance Vehicles. Met deze eveneens nieuwe positie wil Ford de rol van sportieve auto's in het modelprogramma van het merk verder verstevigen.
Tekst: René de Boer Foto: PR Deans beschikt over ruime ervaring in de autosport. Hij leidde van 1985 tot 1989 vanuit het Britse Boreham alle Europese autosportprogramma's van het merk in de race- en rallysport en had nauw contact met Malcolm Wilson, destijds de testrijder van het merk, alsmede rallyrijders als Carlos Sainz, Didier Auriol, Stig Blomqvist en wijlen Mark Lovell. Sinds 1998 was Deans een van de leden van het Sales en Marketing-team van Ford of Britain, waarbij ondermeer het programma in de BTCC met de Ford Mondeo's in 2000 in zijn portefeuille viel. In dat jaar veroverde Ford met de door West Surrey Racing ingezette Mondeo de Britse titel dankzij Alain Menu.
Extra aandacht voor Formule Ford In zijn nieuwe functie zal Deans nauw samenwerken met Malcolm Wilson, die met zijn onderneming M-Sport uitvoering geeft aan Fords fabrieksprogramma in het WK Rally. Daarnaast wordt Deans verantwoordelijk voor marketing van het WK-programma en Fords andere autosportactiviteiten, waarbij de Formule Ford expliciet wordt genoemd in het persbericht dat de fabrikant uitgaf. Deans zal rapporteren aan Stephen Odell, vice-president marketing, verkoop en service, en Ian Slater, vice-president communicatie en externe betrekkingen.
Ferrari-testcoureur Luca Badoer noemde Michael Schumacher deze week al een superhero. En qua rijkunsten is de Duitser dat nog steeds. De racepensionado was ook woensdag, tijdens de tweede F1-testdag op Barcelona, wéér de rapste. ,,Ik ben zelf ook verbaasd dat ik zo snel ben, stelde Schumi na afloop.
Oude tijden herleven. Miohael Schumacher die het allemaal weer moet uitleggen aan de pers waarom hij zo snel is.
Louis van Gaal zou waarschijnlijk zeggen: Is die Schumacher nou zo goed, of zijn die anderen zo slecht? Waarschijnlijk is het t eerste. En natuurlijk waren de grootste F1-kanonnen als Hamilton, Alonso en Raikkonen gisteren niet van de partij op het Catalaanse circuit. En ja, de Ferrari is natuurlijk ook een klap sneller dan het gros van de concurrentie. Maar het blijft opzienbarend dat een bijna veertiger die een jaar lang niet heeft geracet, in één keer weer zo ongelooflijk hard kan gaan. Ervaring en vooral heel veel klasse, heet dat.
90 rondjes Schumi reed 90 rondjes in totaal. Met zijn beste chrono van 1:21,486 bleef hij de runner-up (Pedro de la Rosa van McLaren) bijna vier tienden van een seconde voor. Felipe Massa, de andere Ferrari-coureur van dienst woensdag, kwam op bijna zes tienden afstand niet verder dan P4. Voor hem stond nog Heikki Kovalainen met zijn Renault.
Alsof hij nooit is weggeweest.
Force India In totaal kwamen 21 man in actie. Force India, het voormalige Spyker, zette met Christian Klien (19de), Adrian Sutil (20ste) en Vitantonio Liuzzi (21ste en laatste) zelfs drie man in.
Uitslag tweede testdag F1 in Barcelona: 1. M.Schumacher Ferrari 1:21.486 2. De la Rosa McLaren-Mercedes 1:21.857 3. Kovalainen Renault 1:21.894 4. Massa Ferrari 1:22.044 5. Paffett McLaren-Mercedes 1:22.293 6. Rosberg Williams-Toyota 1:22.333 7. Coulthard Red Bull-Renault 1:22.555 8. Heidfeld BMW-Sauber 1:22.946 9. Nakajima Williams-Toyota 1:23.031 10. Vettel Toro Rosso-Ferrari 1:23.187 11. Chandhok Red Bull-Renault 1:23.255 12. Button Honda 1:23.358 13. Trulli Toyota 1:23.465 14. Kubica BMW-Sauber 1:23.488 15. Davidson Super Aguri-Honda 1:23.547 16. Filippi Honda 1:23.596 17. Bourdais Toro Rosso-Ferrari 1:23.753 18. Montagny Toyota 1:23.977 19. Klien Force India-Ferrari 1:24.446 20. Sutil Force India-Ferrari 1:24.537 21. Liuzzi Force India-Ferrari 1:24.555
De Est Marko Asmer staat voorlopig op pole voor de Formule 3-Grand Prix van Macau. In de eerste kwalificatie was hij met zijn rondetijd van 2.13,122 minuten de snelste in het 30 autos tellende veld. Romain Grosjean, regerend kampioen in de Formule 3 Euro Serie, kwalificeerde zich als tweede voor Yelmer Buurman, die met zijn derde tijd een prima prestatie leverde. Naast het genoemde drietal bleven ook de Zwitser Sébastien Buemi als vierde en de Argentijn Esteban Guerrieri als vijfde nog onder de grens van 2,14 minuten. In de 45 minuten durende kwalificatie waren er diverse gele vlaggen, nadat rijders her en der de muur raakten. Eenmaal was er een rode vlag, die werd veroorzaakt door Bruno Senna. De Braziliaan crashte ongeveer halverwege de training met zijn auto in de bocht San Francisco en blokkeerde vervolgens de baan, zodat de training moest worden onderbroken. Op dat moment voerde Buemi de ranglijst aan, maar hij werd later nog voorbijgestreefd door achtereenvolgens Asmer, Grosjean en Buurman. Met name voor Grosjean was de tweede tijd een prima prestatie, want in de vrije training op donderdagochtend werd hij van de baan gereden door de Japanner Oshima, toen die de controle over zijn auto verloor. Grosjeans bolide raakte daarbij zwaar beschadigd en zijn monteurs hadden veel wek om de auto voor de kwalificatie weer recht te krijgen.
Goede prestatie Buurman Ook Yelmer Buurman, die als enige van onze drie landgenoten ook vorig jaar al in Macau reed, leverde een goede prestatie. Hij was vrijwel constant in de hoogste regionen van de ranglijst te vinden en pakte uiteindelijk de derde plaats. Hij had zelfs nog sneller kunnen zijn, maar kwam bij het aanremmen van de bocht Lisboa op een oneffenheid in het wegdek terecht en raakte vervolgens de bandenstapels. Daarbij blesseerde hij ook zijn rechter hand toen het stuurwiel uit zijn handen sloeg. Met een ijszak om zijn hand gebonden om de blessure enigszins te koelen, vertelde hij: Röntgenonderzoek wees uit dat ik gelukkig niks gebroken heb. Het ging verder heel goed, ik kon mijn tijden constant verbeteren, maar bij het remmen verloor ik daar de controle en zo raakte ik de banden. Jammer, maar nu sta ik derde, en dat is in Macau zeker niet verkeerd.
Renger van der Zande vond het "ongelooflijk" in Macau
Debutanten Van Dam en Van der Zande onder de indruk Carlo van Dam reed bij zijn debuut op het stratencircuit de 18e tijd en was daarmee niet ontevreden. Het is fantastisch om hier te rijden, verklaarde hij. Een plaats daarachter staat Renger van der Zande, die eveneens voor het eerst in Macau rijdt. Echt ongelooflijk!, luidde zijn enthousiaste reactie. Je hebt hier wel twee sessies nodig voordat je echt hard kunt gaan, precies weet waar je hier moet remmen, insturen enzovoort. Makkelijk is het niet, maar wel heel mooi! Ik had wel snelle sectortijden, maar kreeg het niet bij elkaar in één rondje, omdat er constant gele vlaggen waren. Ik ben echter wel optimistisch voor morgen.
Carlo van Dam reed bij zijn debuut in Macau de 18e tijd
Er worden volgend jaar door de Stichting DNRT voor de Formule Gloria zeven wedstrijden uitgeschreven. Op de circuits van Zandvoort, Assen, Oschersleben en wellicht ook Zolder gaat er weer geracet worden in de formulewagens.
B4 en B5 Voor het seizoen 2008 is er wat betreft autos keuze tussen de Gloria B4 of de Gloria B5. De B5 is moderner van uiterlijk, de technische verschillen zijn beperkt. Een groot verschil in rondetijden is er evenmin. De organisatie zal wel de twee klassementen gescheiden bijhouden, maar verwacht wel dat beide klassen tegelijkertijd als één veld zullen starten.
Trainingssessies Binnenkort (tweede helft november) én in het voorjaar 2008 organiseert de DNRT trainingsessies. Een racelicentie is daarvoor wel vereist. Begin volgend jaar wordt tevens een formule racecursus gepland.
Kosten Gloria De Gloria B4 is als gebruikte auto aan te schaffen voor 15.000 euro (exclusief BTW). Daar krijgt de coureur dan een zo goed als nieuwe bolide voor, met een extra set velgen bijgeleverd. Een Gloria B5 is nieuw te koop voor 35.300 euro (exclusief BTW); deze dient dan wel snel besteld te worden. Huren De Gloria B4 is in het seizoen 2008 ook te huur. Dat kan bij Racing Concepts NV voor een bedrag van 7.050 euro (excl. BTW). Indien bij voldoende belangstelling daarvoor - Racing Concepts volgend jaar weer een arrive and drive aanbiedt, gaat dit 3.050 (exclusief BTW) per wedstrijd kosten. Dit geldt voor wedstrijden op Zandvoort.
Additionele kosten Het afgelopen seizoen reden de Glorias een heel raceweekend met één set TOYO banden. Deze kosten 550 euro (excl. BTW). Voor kapotte onderdelen moet men ongeveer 250 euro (excl. BTW) per wedstrijd reserveren. Brandstof, remblokken en dergelijke kosten ongeveer 100 euro (excl. BTW) per wedstrijd. Het inschrijfgeld van de DNRT 200 euro. De running costs voor de B4 zijn in totaal dus 1.150 euro (exclusief BTW) per wedstrijd. Voor een B5 zal dat naar verwachting zeer vergelijkbaar zijn. Coureurs die alles zoveel mogelijk zelf doen, kunnen met een gehuurde Gloria B4 een heel seizoen voor minder dan 15.000 euro (exclusief BTW) racen.
Info Bent u geïnteresseerd in de Formule Gloria? Of wilt u extra informatie? Die vindt u op de site www.racingconcepts.nl. U kunt ook mailen met Leo Etman (leo.j.etman@hccnet.nl) of hem mobiel bellen op 06-53387664.
Greg en Leo Mansell, de zonen van oud-wereldkampioen Nigel Mansell, maken in 2008 hun debuut in de Champcar Atlantic series. Gisteren werd op de Los Angeles Auto Show bekend gemaakt dat beiden in 2008 voor het team van Derrick Walker in de Champcar Atlantics zullen uitkomen.
Greg en Leo Mansell tekenen bij Derrick Walker Racing Greg en Leo Mansell begonnen in 2006 met hun carrière in de Formule BMW UK en stapten en beiden stapten afgelopen seizoen over naar het Britse F3 kampioenschap. Greg Mansell beëindigde het seizoen als tiende met drie podiums en zestien Top 10 resultaten. Zoals mijn vader zegt, is het een ongelofelijk avontuur, maar ik kan me nog wel een aantal dingen herinneren toen hij er reed, maar ik was toen nog erg klein. Het vergt nogal iets van je om deze autos te besturen, en de hoge bochtensnelheid past bij mijn rijstijl en ik ben erg enthousiast over het komende seizoen aldus Greg Mansell.
Leo Mansell: Voor de eerste maal ben ik aangenaam verrast hoe goed dat de auto aanvoelt. Met betrekking tot de balans, wegligging en remmen, is dit het beste wat ik ooit gereden heb. Het geeft erg veel zelfvertrouwen en ik ben erg enthousiast om in de Champcaratlantic series met meer aerodynamica en ruim 100 pk. meer te rijden. De Atlantics zijn een veel grotere uitdaging dan de Formule 3 autos. Ik heb er erg veel vertrouwen in.
De derde auto van het team wordt bestuurd door de Canadees Kevin Lacroix die afgelopen seizoen direct bij zijn tweede wedstrijd in Portland met het team van Brooks Associates Racing won.
MEXICO CITY - Robert Doornbos leek in Mexico veel kans te maken op een podiumplaats tijdens de laatste ChampCar-race van dit seizoen. Bovendien kon hij nog tweede worden in het kampioenschap. Het ging aan zijn neus voorbij. Doornbos' koppeling begaf het al na drie ronden waardoor hij moest opgeven. De zege in Mexico ging uiteindelijk naar Sébastien Bourdais, die ondanks een Power to Pass-straf zijn tegenstanders te snel af was. Bourdais stapte na de race uit de wagen met tranen in zijn ogen en vertelde dat de auto simpelweg too good was voor de rest. Naast de Fransman mochten ook Will Power en Oriol Servia het podium beklimmen.
De start van de race verliep niet voorspoedig. Maar liefst drie wagens, die van Servia, Philippe en Tagliani, vielen stil toen de lichten doofden. Simon Pagenaud haalde een ware goochelmanoeuvre uit, om zonder schade langs de stilstaande Servia te komen, die vlak voor hem stond. Dan Clarke kreeg gedurende de eerste ronde technische problemen. Door toedoen van een weigerende koppeling moest de Engelsman al na één ronde de handdoek in de ring gooien.
Even later zou Doornbos uitvallen met eenzelfde probleem als Clarke. Nadat de Minardis waren uitgevallen, begon Justin Wilson opeens terrein te verliezen ten opzichte van zijn tegenstanders. Wilson wist zijn wagen wel aan de praat te houden, maar moest de strijd om de zege opgeven, omdat zijn bolide problemen bleek te hebben met de brandstofdruk.
Will Power was inmiddels samen met Bourdais weggesneld van de rest van het veld. Met nog één uur en zes minuten op de klok lukte het Bourdais om met Power to Pass langs Will Power te komen, waardoor de Fransman aan de leiding ging. Bourdais reed vervolgens weg van de Australiër. Paul Tracy had inmiddels, dankzij een goede start en het terugvallen van Wilson, de derde plaats gepakt. De Canadees moest deze positie echter overhandigen aan Graham Rahal, toen hij de pits in moest.
Na dertig ronden reed Sebastien Bourdais op kop met een ruime drie seconden voorsprong op Will Power, die op zijn beurt zes seconden had op Graham Rahal. Robert Doornbos stapte op dit moment weer in zijn bolide om het puntje voor de snelste ronde te bemachtigen. De Nederlander zou dit puntje heel hard nodig kunnen hebben om zijn derde plaats in het kampioenschap te behouden.
De grote tijdsgaten tussen de coureurs zorgden ervoor dat er weinig in de klassering veranderde voor de tweede serie pitstops. David Martinez kende een zeer sterke race voor iemand die nog maar net gewend is geraakt aan de Panoz DP01. De race van de Mexicaan leek afgelopen te zijn toen zijn bolide in de pitstraat de geest gaf. Een paar ronden later kwam Martinez echter weer naar buiten toe om de race, op een paar ronden achterstand, af te maken.
Na de tweede serie pitstops had Bourdais een voorsprong van elf seconden op Will Power gecreëerd, die de tweede positie had behouden. De derde plaats was na de pitstopronde in handen van Graham Rahal. De uitslag van de race leek vast te liggen totdat de gele vlag werd gezwaaid vanwege brokstukken op de baan in bocht vier. Door deze neutralisatie kon Will Power weer naar de achtervleugel van Sebastien Bourdais rijden.
Met nog zeven minuten op de klok werden de coureurs weer losgelaten door de safety car. Power probeerde Bourdais te passeren door veel Power to Pass te gebruiken, maar de Fransman was zo snel weg, dat hij niet eens Power to Pass nodig had om Power achter zich te houden. Oriol Servia had ook veel Power to Pass opgespaard en gebruikte deze extra PK´s om in één keer naar de derde plaats te knallen. In de laatste ronde lukte het Power niet meer om in de buurt te komen van de viervoudig ChampCar-kampioen. Bourdais pakte de zege, gevolgd door Will Power, Servia, Rahal en Tracy.
Dit is heel erg ongelukkig, zei Robert Doornbos tegenover ESPN. Het is nou eenmaal een technische sport, dus dit kan gebeuren. Het ging al fout bij het begin. Ik had een slechte start en even later was bij de herstart opeens de koppeling weg. Dit is zeer pijnlijk.
Honda F1 Racing heeft vandaag haar nieuwe teammanager bekendgemaakt. Voormalig technisch directeur bij het team van Ferrari Ross Brawn gaat het Japanse team leiden. In april bevestigde Honda dat het contact gezocht had met de Brit, die na tien jaar werkzaam te zijn geweest bij Ferrari afgelopen seizoen op een sabbatical was. Brawn is bij Honda verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en engineering van de autos.
''Ik ben erg blij om bij Honda aan de slag te kunnen'' zegt Brawn. ''Honda heeft een mooie historie in de Formule 1 en om het team te helpen haar potentie ten volste te benutten is een mooie uitdaging voor mij. Ik kijk erg uit naar het samenwerken met een aantal jonge en talentvolle mensen bij Honda, en het team weer op het winnende pad te krijgen.''
Ook Nick Fry is erg blij met de komst van Brawn: ''Een van mijn belangrijkste taken de afgelopen zes maanden was het binnenhalen van talent op de belangrijkste gebieden als aerodynamica, ontwerp, marketing en het raceteam. De aankondiging van Brawn bij ons team is een belangrijke stap richting een verfrissend en vernieuwd Honda.'' Ross Brawn zal zijn werk 24 november aanvangen.
LONDEN - Nu het seizoenseinde nadert van de FIA WTCC, denken alle teams en coureurs erover na wat zij in 2008 gaan doen. BMW UK en Andy Priaulx weten al hoe volgend seizoen eruit gaat zien. Beide zullen ook in 2008 aan de start verschijnen van het toerwagen kampioenschap.
Andy Priaulx zal net als dit jaar deelnemen met een BMW 320si, gerund door Bart Mampaeys Team RBM en gesteund door BMW UK en door de hotelketen Crowne Plaza. In het Crowne Plaza City Hotel in Londen maakte Priaulx dit nieuws bekend.
De vernieuwing van de samenwerking met BMW, Crowne Plaza en Team RBM is een boost voor de race in Macau, vertelde Andy Priaulx in Londen. Wij hebben sterk samengewerkt tijdens een seizoen waarin wij voor elk punt harder moesten vechten dan ooit tevoren. Er staat ons ongetwijfeld weer een uiterst spannende finale te wachten. Een derde wereldtitel zou natuurlijk ongelofelijk zijn.
EMG Motorsport presenteerde tijdens de 10 Uurswedstrijd de nieuwe generatie BMW M3.
De nieuwe generatie M3 van EMG Motorsport, nog zonder motor. Maar het team wil zo snel mogelijk aan de slag. Oogt dit niet aggressief?
BMW M3 voor DSC of Dunlop Maxx Endurance Cup? EMG Motorsport presenteerde de eerste nieuwe generatie M3 in de paddock op Zolder. Het is werkelijk de allereerste auto waarvan het chassis klaar is aldus een woordvoerder van EMG. Bij BMW heeft men belangstelling voor het project getoond, want mogelijk wordt ditzelfde chassis eveneens binnenkort tijdens de fameuze Motor Show getoond. Hoewel er nog geen rijders bekend zijn zullen de eerste testritten al in januari 2007 plaatsvinden. Optisch lijkt de bolide geschikt voor de BTCS maar toch wil men bij EMG niet die richting inslaan. Ons doel is de nieuwe Dunlop Sport Maxx Endurance Cup of het DSC, daar hebben wij zeker belangstelling voor aldus een woordvoerder van EMG Motorsport uit Maaseik. Ook vanuit Italië is inmiddels voor het gloednieuwe EMG project belangstelling getoond. De EMG BMW M3 beschikte in Zolder zelfs nog niet over een motor, maar wordt van een 5L V8 motor voorzien.
In 2008 in het DSC of de Dunlop Maxx Endurance Cup?
Kort nieuws De Duitser Georg Severich die afgelopen seizoen twee Vipers in de Belcar Original inzette overweegt eveneens in de Belcar Sportmaxx Endurance in te stappen. Ook de DSC lijkt bij GS Motorsport een optie te zijn. Roger Grouwels overweegt eveneens weer in de Belcar terug te keren. Peter van Hoepen zal nog slechts sporadisch in de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup rijden. Van Hoepen gaat met een originele AC Cobra een aantal Historische wedstrijden rijden. Wel blijft hij het team van CEO Racing trouw. Naar verluidt zou men bij CEO Racing twee gloednieuwe GT3 Lamborghini Gallardos gekocht hebben. Daar wil ik best wel graag de 24 Uren van Zolder mee rijden aldus van Hoepen.
De Fransman Sebastien Bourdais heeft met een zijn 8e zege dit seizoen op het circuit Hermanos Rodriguez in Mexico City afscheid genomen van de Champcarworldseries. Zoals bekend vertrekt de Fransman naar de F1 voor het team van Torro Rosso. Robert Doornbos viel voortijdig uit maar leverde nog een fraai huzarenstukje
Robert Doornbos kwam na de koppelingsschade nog een keer kort terug in de wedstrijd. Hij verpulverde het baanrecord in Mexico City.
Sancties voor Bourdais en Rahal De Champcarwedstrijd in Mexico City begon met een incident tijdens de warming up. De Newman Haas/Lanigan Teamgenoten Sebastien Bourdais en Graham Rahal hadden tijdens de 15 minuten durende warm-up sessie op hun respectievelijke gridtposities wat extra rubber neergelegd. Het neerleggen van rubber creëert een behoorlijk tractievoordeel bij de start van de wedstrijd. Het Newman Haas trucje werd niet door de Champcarofficials geapprecieerd en zowel Sebastien Bourdais als Graham Rahal moesten 22 seconden van hun 75 sec. Power to Passtijd inleveren. Uiteindelijk hadden deze sancties toch geen invloed op het wedstrijdresultaat.
Koppelingsproblemen Net zoals bij de GP2 lijkt men in Champcar de koppelingsproblemen bij een staande start niet geheel onder controle te hebben. Bij de start kwamen drie autos gewoon niet van hun plek. De PK Panoz Cosworth van Oriol Servia kwam niet van zijn plek evenals de bolides Nelson Philippe, Alex Tagliani en Dan Clarke. De Minardi Team USA-coureur moet als eerste de strijd voortijdig staken. Bij de herstart valt Minardi Team USA-coureur Robert Doornbos direct terug. De koppeling blijkt het begeven te hebben. Daarmee is de Brit Justin Wilson zeker van de tweede plek in het kampioenschap. Doornbos: De herstart was niet erg goed. De koppeling was gewoon weg en ik heb een goed seizoen gehad. Omdat Wil Power zelfs Doornbos uit de Top 3 van het kampioenschap kon stoten nam men bij Minardi Team USA een nogal drastische beslissing. Men besloot de koppeling te vervangen om Robert de kans te geven een punt voor de snelste ronde te pakken. Na ruim een half uur ging de Minardi Team USA opnieuw de baan op. Doornbos stelde niet teleur, Hij zette een tijd van 1.24.713 op de klokken en verbeterde daarmee het baanrecord van Sebastien Bourdais uit 2006 met bijna 3 seconden! Waarbij realistisch gezien aangetekend moet worden dat men nu van de nieuwe Panoz gebruik maakt in tegenstelling tot de Lola. Anderzijds moet aangetekend worden dat deze tijd gewoon ruim twee seconden sneller was dan de rest van het veld. Het maakte in ieder geval grote indruk.
Bourdais vertrekt uit de Champcarworldseries met vier titels op zijn CV bij het team van Newman Haas
Pech voor Justin Wilson Hoewel de Brit Justin Wilson zeker was van de vice-titel werd ook hij door pech achtervolgd. De RSports-coureur viel in de 15e ronde plotseling naar de negende plek terug. Juist op het moment dat Robert Doornbos de pits verlaat, komt Wilson voor een extra methanolstop binnen en laat zijn bolide tot de nok toe vullen. De Brit blijkt het slachtoffer te zijn van een haperend brandstofsysteem. De Australiér Wil Power moet in de 23e ronde de kop definitief aan Newman Haas/Lanigan-coureur Sebastien Bourdais afstaan. Bourdais pakt aan het eind van het lange rechte stuk definitief de leiding en staat die dan ook niet meer af. Een neutralisatie kort voor het einde van de wedstrijd brengt de eerste plek van Bourdais amper in gevaar.
Servia en Martinez maken indruk De Fransman wint zijn 8e wedstrijd dit seizoen. De Spanjaard Oriol Servia, die noodgedwongen op een andere strategie rijdt, is in de slotfase volledig ontketend. Na de laatste herstart moesten zowel Paul Tracy en Graham Rahal eraan geloven, en de Spanjaard sluit het seizoen met een derde plek af. Servia: Jammer dat mijn motor bij de start afsloeg maar ik ben erg blij zoals ik het seizoen nu beëindigd heb. Graham Rahal: De auto was te nerveus, ik kon hem eigenlijk ook niet meer houden. De nieuwe Forsythe-aanwinst David Martinez streed uitstekend met de kopgroep mee, maar zag een goede klassering door mechanische problemen enkele ronden voor het einde in rook opgaan. Martinez eindigde uiteindelijk als veertiende. Ook Katherine Legge sluit haar tweede Champcarworldseries seizoen teleurstellend af. De Britse, die tijdens de warming up zelfs de derde tijd liet noteren, viel tijdens laatste neutralisatie stil en was daarmee de laatste uitvalster van het seizoen 2007.
Op het circuit van Paul Ricard (Frankrijk) heeft Tim Buijs een succesvolle vuurdoop in de Eurocup Mégane Trophy gehad. De regerend kampioen van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup kreeg, door het behalen van deze titel, de test aangeboden van Renault Sport Nederland. De Nijmegenaar van Equipe Verschuur eindigde met zijn snelste tijd van 1:33.4 uiteindelijk in het middenveld van de aanwezige deelnemers. Tim Buijs in actie op Paul Ricard.
Kilometers maken Buijs deelde de wagennummer 5 samen met de Engelse Clio Cup-kampioen Martin Byford en de Duitse kampioen Kristian Nägele. Iedere deelnemer kreeg tweemaal vijftig minuten de kans om te wennen aan de Mégane. Met gebruikte banden koos de 22-jarige Buijs voor de eerste keer het asfalt. Nadat hij het fraaie HTTT-circuit (High Tech Test Track) had verkend, benutte hij de eerste sessie om vooral veel kilometers te maken. Ondanks dat hij moest wennen aan de wagen en de lay-out van het circuit, realiseerde Buijs in de ochtendsessie steeds snellere rondetijden. Hij eindigde uiteindelijk achter de ervaren Michaël Rossi met een tijd van 1:34.1.
Verlanglijstje 2008 Na de lunchpauze zocht Buijs met nieuwe banden opnieuw het asfalt op. Na een installatieronde ging Buijs voortvarend te werk en legde totaal ongeveer veertig rondjes op het bochtige en technische circuit af. Hij wist in de afsluitende sessie zeven tienden van zijn snelste tijd af te snoepen. Hij liet met een tijd van 1:33.4 diverse gerenommeerde rijders achter zich. ,,Het was werkelijk een superervaring, meende Buijs na afloop. ,,Ik heb vandaag ontzettend veel geleerd. In een korte periode heb ik een goede indruk van de Mégane Trophy gekregen. Deze klasse staat bovenaan mijn verlanglijstje voor 2008. Afgelopen jaar heb ik deze raceklasse een beetje kunnen volgen en was het altijd een spektakel van de eerste tot en met de laatste minuut.
Hendrick Motorsports-coureur Jimmie Johnson behaalde op Phoenix International Raceway zijn 10e NASCAR-overwinning dit seizoen. Theoretisch gezien kan Johnson de titel nauwelijks nog ontgaan.
42 deelnemers hebben in 2007 geen antwoord op het supersterke optreden van Jimmie Johnson.
Johnson heeft de titel bijna in handen De strijd is gestreden verzuchtte Johnsons teamgenoot en titelrivaal Jeff Gordon na afloop in Phoenix. Een aanlopend spatbord ten gevolge van een aanrijding met Kevin Harvick was er de oorzaak van dat er voor Gordon niet meer dan een tiende plek in zat. Racewinnaar Jimmie Johnson bleef erg nuchter. Homestead volgend weekend zal erg stressig worden. Ik focus me alleen op de dingen die ik moet doen. Vorig jaar stonden we toch ook één wedstrijd voor het einde op het punt om kampioen te worden? We moeten afwachten wat er gebeurt? In principe kan Johnson de titel nauwelijks nog ontgaan, want hij heeft een puntenvoorsprong van ruim 86 punten op Jeff Gordon.
Greg Biffle die met zijn Ford Fusion als tweede eindigde had ook niet direct een antwoord op het sterke optreden van Johnson. Als we aan het begin van de wedstrijd een wat betere afstelling hadden gehad, hadden we de "48" (Johnson) misschien kunnen verslaan. Onze pitcrew deed het uitstekend. Johnson is op dit moment gewoon niet te verslaan. De titel kan hem volgende week in Homestead alleen maar ontgaan als hij zijn motor opblaast of een klapband krijgt.Ook Matt Kenseth die zijn merkgenoot Biffle de gelegenheid gaf om Johnson aan te vallen moest erkennen dat de Hendrick Motorsports-coureur gewoon te sterk was.
Juan Pablo Montoya eindigde als zeventiende en was wederom de beste Rookie, Sam Hornish jr. eindigde als 30e, Patrick Carpentier als 33e en Jacques Villeneuve viel na een crash na 136 ronden wedstrijd uit.
UITSLAG(Provisional) 1. Jimmie Johnson Chevrolet 312 ronden 2. Greg Biffle Ford 312 ronden 3. Matt Kenseth Ford 312 ronden 4. Tony Stewart Chevrolet 312 ronden 5. Ryan Newman Dodge 312 ronden 6. Kevin Harvick Chevrolet 312 ronden 7. Martin Truex jr Chevrolet 312 ronden 8.Kyle Busch Chevrolet 312 ronden 9. Jeff Burton Chevrolet 312 ronden 10.Jeff Gordon Chevrolet 312 ronden
Stand voor de Chase naar de Cup 1. Jimmie Johnson 6572 punten 2. Jeff Gordon 6486 punten 3. Clint Bowyer 6331 punten 4. Kyle Busch 6185 punten 5. Tony Stewart 6169 punten 6. Matt Kenseth 6103 punten 7. Kevin Harvick 6093 punten 8. Jeff Burton 6089 punten 9.Carl Edwards 6067 punten 10.Kurt Busch 6056 punten 11.Martin Truex jr.6009 punten 12.Denny Hamlin 5973 punten
De Amerikaanse autofabrikant Mosler, heeft grootse plannen voor de toekomst. Eigenaar Warren Mosler gaat komend seizoen van start met de Mosler Challenge, een Europese klasse waarin coureurs met Moslers tegen elkaar strijden op de meest uitdagende circuits. In 2008 zal de klasse nog een aparte divisie zijn binnen de Dutch Supercar Challenge, die in principe als springplank gaat gelden voor de Mosler Challenge.
In 2009 moeten de Moslers als geheel eigen raceklasse gaan fungeren. V-Max Racing Management, onder leiding van Dick van Elk, wordt organisatorisch verantwoordelijk voor de Mosler Challenge.
Veel bekijks De Mosler MT900 trekt al veel bekijks op circuits binnen en buiten Europa. De wagen waarmee geracet wordt is indrukwekkend, en streed de afgelopen jaren om de titel in onder andere het Brits en Spaans GT-kampioenschap, de Dutch Supercar Challenge en de Belcar. In het Britse en Spaanse GT-kampioenschap werd een Mosler zelfs al eens kampioen, en ook wist een Mosler in 2005 de 24 uur van Silverstone op zijn naam te schrijven. De auto heeft niet alleen de looks, maar zeker ook de balls. Zo wordt de bolide aangedreven door een 520 pk sterke V8-krachtbron en is het gewicht van de auto slechts 1200 kilo. Een zeer indrukwekkende auto dus. Full service Op dit moment zijn er ongeveer vijftien Moslers in omloop in Europa. Het doel is om dit aantal gestaag te laten groeien. De Mosler Challenge heeft als doel om een Europees aansprekend en vooral competitief kampioenschap te worden voor zowel professionele coureurs alsmede gentlemen drivers. Voor coureurs en teams is de Mosler Challenge uitermate interessant, want naast prijzengeld (10.000 euro per raceweekend) biedt de klasse ook een aantrekkelijke financiering voor de bolides. Daarnaast wordt er op de circuits full-service verleend door de Mosler fabriek zelf.
Aparte divisie binnen DSC In 2008 zal de Mosler Challenge een aparte divisie vormen binnen de Dutch Supercar Challenge, die voor komend seizoen acht raceweekenden in Nederland, Engeland, België en Duitsland op het programma heeft staan. Mosler-inschrijvingen kunnen zowel punten scoren voor de GT-divisie van de DSC als voor hun eigen divisie. In 2009 wordt er dan de stap gemaakt naar een geheel eigen raceklasse die acteert op Europees niveau.
Na een jaar van afwezigheid door de geluidsvergunningsperikelen keert de Dutch Supercar Challenge weer terug op het circuit in de Zandvoortse duinen. Zo geeft de DSC in 2008 acte de présence tijdens de Pinsterraces, de Trophy of the Dunes en de A1GP. Daarnaast staat er een aantal zeer aansprekende buitenlandse circuits op de nieuwe racekalender. In totaal telt de DSC komend seizoen maar liefst tien raceweekenden
De GT-kampioenen van 2007 Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan vieren hun titel.
Geluidseisen Tijdens de eerste twee DSC-evenementen op Zandvoort (Pinksterraces en Trophy of the Dunes) zal een deel van de DSC (alleen Supersport2 en beide Sport divisies) aanwezig zijn. Met naar verwachting 50 deelnemers die binnen de strikte geluideisen van start kunnen gaan. Dit is mogelijk geworden door de enorme groei die voor volgend jaar verwacht wordt. Zo is er een groot aantal nieuwe aanmeldingen in de Sport divisie met onder andere een aantal gloednieuwe Lotus Exiges van Lotus Importeur Van der Kooy en een aantal aanmeldingen voor een nieuwe divisie onder de Sport zoals de Minis van Divitec-M7 racing. Samen met de Supersport2 divisie zullen zij voor veel spektakel zorgen.
GT-kanonnen bij A1GP DSC-organisator Dick van Elk is zeer gelukkig met deze nieuwe Divisie: Het is een mooie gelegenheid voor veel nieuwe rijders om tegen redelijke kosten in te stappen in de DSC. De iets teveel geluid producerende dikke kannonen van de GT en Supersport 1 zullen tijdens de A1GP op Zandvoort aan de start verschijnen.
Fraaie circuits De DSC zal ook weer een aantal fraaie F1 circuits aandoen. Zo wordt er in Duitsland gereden op Hockenheim en de Nürburgring, in België op Spa-Francorchamps en in Engeland op het circuit van Silverstone. Stuk voor stuk schitterende banen, wat voor de rijders telkens weer een speciale uitdaging betekent. Tevens keert de DSC weer terug op Assen tijdens de Rizla Racing Days en de Champcar races. Zoals gebruikelijk worden ook de Finaleraces van de Dutch Supercar Challenge verreden op Assen.
Vroege kalender Ik ben ontzettend blij deze kalender al zo vroeg te kunnen presenteren dankzij de medewerking van alle promotors, legt Van Elk uit. Overigens is de presentatie van de kalender niet het enige goede nieuws. Zo zal de GT-divisie komend seizoen flink worden uitgebreid met een aantal zeer fraaie GT3-bolides. Het is een enorme blijk van vertrouwen en een waardering voor alle energie die we in de klasse hebben gestopt om de Dutch Supercar Challenge zo te zien groeien, aldus Van Elk. Het wordt weer een fantastisch seizoen.
De bonte stoet DSC-bolides tijdens de Finaleraces 2007 op Assen.
Jaarfeest Op vrijdag 14 december worden in Breda tijdens het traditionele DSC-jaarfeest de kampioenen van 2007 gehuldigd. Mocht U hierbij aanwezig willen zijn, dan kunt u kaarten à 30 euro bestellen via info@supercarchallenge.nl.
Kalender 2008 20 april Nürburgring 11 mei Pinksterraces Zandvoort (alleen Supersport2 en beide Sport divisies) 1 juni Euroraces Spa-Francorchamps (samen met GT Open) 29 juni Hockenheim 20 juli Silverstone , Britcar 3 augustus Rizla Racing Days, Assen 7 september Trophy of the Dunes, Zandvoort (alleen Supersport2 en beide Sport divisies) 14 september Champcar Grand Prix - Assen 5 oktober A1GP season openingsraces - Zandvoort 26 oktober SLAM!FM Finaleraces - Assen
Formule 1: Honda slaat grote slag met aantrekken Ross Brawn
De Formule 1-renstal van Honda heeft een grote slag geslagen. De Japanse formatie heeft zich van de diensten van Ross Brawn verzekerd. Brawn gaat over twee weken al beginnen.
Ross Brawn (rechts) viert één van de wereldtitels van Michael Schumacher bij Ferrari.
Ferrari Brawn was van 1996 tot en met 2006 technisch directeur bij Ferrari en samen met onder meer Jean Todt een grote factor achter alle grote successen van de Scuderia. Afgelopen seizoen genoot de Brit van een jaar vrijaf. Maar na zijn sabbatical gaat hij dus beginnen aan een nieuwe uitdaging.
Pikant Ross Brawn wordt onder meer verantwoordelijk voor het design van de nieuwe Honda F1-bolide. Pikant detail is natuurlijk dat McLaren afgelopen seizoen 100 miljoen dollar boete kreeg omdat het technische informatie van Ferrari in bezit had. Met de komst van Brawn krijgt Honda op een legale manier de brains van veel Ferrari know-how binnen boord.
Op het circuit van Paul Ricard (Frankrijk) kende Tim Buijs vandaag een succesvolle vuurdoop in de Eurocup Mégane Trophy. De regerend kampioen van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup kreeg, door het behalen van deze titel, de test aangeboden van Renault Sport Nederland. De Nijmegenaar greep deze test met beide handen aan. De rijder die in actie kwam voor Equipe Verschuur eindigde met zijn snelste tijd van 1:33.4 uiteindelijk in het middenveld van de aanwezige deelnemers.
De Mistral zorgde voor een koude noordelijke valwind op het 3,841 meter lange circuit in Zuid-Frankrijk. Buijs deelde de wagennummer 5 samen met de Engelse Clio Cup kampioen Martin Byford en de Duitse kampioen Kristian Nägele. Iedere deelnemer kreeg tweemaal vijftig minuten de kans om te wennen aan de Mégane. Met gebruikte banden koos de 22-jarige Buijs voor de eerste keer het asfalt. Nadat hij het fraaie HTTT-circuit (High Tech Test Track) had verkend, benutte hij de eerste sessie om vooral veel kilometers te maken. Ondanks dat hij moest wennen aan de wagen en de lay-out van het circuit, realiseerde Buijs in de ochtendsessie steeds snellere rondetijden. Hij eindigde uiteindelijk achter de ervaren Michaël Rossi met een tijd van 1:34.1.
Niet alleen Equipe Verschuur maar ook Team Lompech zette een Mégane in om diverse 2007 Clio Cup kampioenen kennis te laten maken met de bolide. Italiaans junior kampioen Nicola Baldan en de Franse Clio Cup winnaar Jean-Philippe Bournot mochten de wagen voor de eerste keer aan de tand voelen. Na de lunchpauze zocht Buijs met nieuwe banden opnieuw het asfalt op. Na een installatieronde ging Buijs voortvarend te werk en legde totaal ongeveer veertig rondjes op het bochtige en technische circuit af. Hij wist in de afsluitende sessie zeven tienden van zijn snelste tijd af te snoepen. Hij liet met een tijd van 1:33.4 diverse gerenommeerde rijders achter zich. Tim Buijs blikt uiteraard met veel plezier terug op zijn eerste kennismaking met de Renault Mégane.
Tim Buijs over zijn debuut: Het was werkelijk een superervaring! Ik heb vandaag ontzettend veel geleerd. In een korte periode heb ik een goede indruk van de Mégane Trophy gekregen. Ik had zeker nog sneller kunnen gaan, maar het circuit van Paul Ricard is bijzonder technisch. In slechts tweemaal vijftig minuten moest ik het doen. De reactiesnelheid van deze wagen is echt gigantisch, iets totaal anders dan dat ik gewend ben. Deze klasse staat bovenaan mijn verlanglijstje voor 2008. Afgelopen jaar heb ik deze raceklasse een beetje kunnen volgen en was het altijd een spektakel van de eerste tot en met de laatste minuut. Naast mijn ambitie om volgend seizoen voor deze klasse te gaan, verheug ik me in het bijzonder op de vele deur aan deur gevechten. Ik wil Renault Sport Nederland bijzonder bedanken voor deze test. Daarnaast wil ik Equipe Verschuur bedanken voor de technische begeleiding. Het is altijd weer super om voor dit team te rijden. Tenslotte wil ik mijn trouwe sponsors Snowplanet, Ace Europe, Best Intermediair, Joco Finance en Studio Life bedanken voor hun support!
Na een teleurstellende vrijdag met twee vijftiende plaatsen tijdens de vrije trainingen en een twaalfde plaats in de kwalificatie, was de zaterdag een heel ander verhaal voor Doornbos. De Nederlandse F1 tester en Champ Car ster reed twee sterke trainingen en kon tijdens de tweede kwalificatiesessie zich revancheren met een derde startplaats.
Dit weekend is de eerste keer dat ik in Mexico ben en het is absoluut geen makkelijk circuit, vertelde Robert Doornbos na de tweede kwalificatiesessie. Na vrijdag moesten wij een aantal dingen aanpassen en wij hebben ons met deze aanpassingen zeer goed verbeterd op de zaterdag. De wagen voelde weer goed. Ik ben blij om weer terug voorin te zijn, zowel voor mijzelf als voor het team. Wij hopen op een goed resultaat tijdens de race, want wij willen het seizoen finishen zoals wij begonnen zijn.
De massale uittocht van formulewagencoureurs richting NASCAR lijkt niet te stuiten. Vanavond maakte drievoudig IRL-kampioen Sam Hornish jr. bekend dat ook hij definitief richting NASCAR vertrekt.
Sam Hornish jr.(midden) en Teambaas Roger Penske. Bij Penske wil men Hornish jr. graag in NASCAR zien slagen.
Hornish jr. met Team Penske naar NASCAR Drievoudig IRL-kampioen Sam Hornish jr., tevens winnaar van de Indy 500 in 2006, stapt eveneens naar NASCAR over. De bekendmaking kwam niet geheel onverwacht want Hornish jr. is al enkele keren in de Busch-series uitgekomen en kon zich tot op heden voor zes NASCAR Nextel Cup-wedstrijden niet kwalificeren. Juist daarom hadden insiders verwacht dat Hornish jr. met Team Penske in de Indycars zou blijven. Juist omdat het tot op heden nog niet bepaald van een leien dakje ging besloot Hornish jr. toch naar NASCAR over te gaan. Sam Hornish jr: Dit was één van de moeilijkste beslissingen in mijn carrière, maar toch heb ik er vertrouwen in dat ik mij aan de stockcars kan aanpassen. In tegenstelling tot het kwalificeren is het racen één van mijn sterkste kanten, en ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken.
Handig gebruik reglement Volgens het NASCAR-reglement is Hornish jr. in de eerste vijf races mogelijk zeker van een startplaats, omdat de punten van de auto van Kurt Busch(eveneens Team Penske) overgeheveld kunnen worden. Mocht Hornish jr. in de kwalificaties toch te langzaam zijn, dan kan hij op basis hiervan toch aan de start verschijnen. Hornish jr. wilde hierop echter geen commentaar geven, maar verwees naar Juan Pablo Montoya. Hornish jr: Hij kwam uit voor een team dat aan het begin van dit jaar zeker was van de eerste 35 startplaatsen en behoefde zich nergens zorgen over te maken. Hij had de punten voor die eerste vijf races en was automatisch van een startplaats verzekerd. Als Roger Penske mij de punten van Kurt Busch geeft zeg ik zeker geen nee. Zoals bekend komt het team van Penske met Dodge in de NASCAR Nextel Cup uit.
Genadeslag voor IRL/Champcar? Met het binnenhalen van diverse voormalige IRL/Champcar/F1 coureurs lijkt men bij NASCAR een behoorlijke genadeslag aan de eenzitterracerij in de VS te hebben toegebracht. Vorig jaar verliet A.J. Allmendinger Champcar, regerend kampioen Dario Franchitti verliet vrijwel direct de IRL voor het team van Chip Ganassi, oud Champcar/IRL-coureur Patrick Carpentier komt volgend seizoen eveneens in diverse NASCAR-wedstrijden uit, Juan Pablo Montoya en Scott Speed waren in de F1 niet meer welkom, maar werden door NASCAR met open armen ontvangen. Montoya boekte in Mexico zijn eerste zege in de Busch-series, maar doet het in de Nextel Cup uitstekend. Tot op heden is Montoya de beste Rookie van het seizoen 2007 in de Nextel Cup. Scott Speed wordt komend seizoen in de ARCA-series klaargestoomd voor het grote NASCAR-werk, en Jacques Villeneuve verbaasde recentelijk vriend en vijand door zich op Talladega als zesde te kwalificeren. De Canadees liet zich in de wedstrijd met zijn Toyota bewust terugvallen omdat hij zich niet in de titelstrijd wilde mengen maar oogstte veel lof van de media en zijn medeconcurrenten.
Ryan Briscoe opvolger Hornish jr in IRL? De Australiër Ryan Briscoe die dit seizoen voor Team Penske in de American Le Mans Series samen met de Duitser Sascha Maassen won hij in o.a. in Houston en Lime Rock. Ook kwam Briscoe op Indianapolis in een soort Penske B-Team uit en eindigde keurig als vijfde.
Sam Hornish jr. een van de beste ovalcoureurs ter wereld keert niet meer in de eenzitterracerij terug.