Hendrick Motorsports-coureur Jimmie Johnson behaalde op Phoenix International Raceway zijn 10e NASCAR-overwinning dit seizoen. Theoretisch gezien kan Johnson de titel nauwelijks nog ontgaan.
42 deelnemers hebben in 2007 geen antwoord op het supersterke optreden van Jimmie Johnson.
Johnson heeft de titel bijna in handen De strijd is gestreden verzuchtte Johnsons teamgenoot en titelrivaal Jeff Gordon na afloop in Phoenix. Een aanlopend spatbord ten gevolge van een aanrijding met Kevin Harvick was er de oorzaak van dat er voor Gordon niet meer dan een tiende plek in zat. Racewinnaar Jimmie Johnson bleef erg nuchter. Homestead volgend weekend zal erg stressig worden. Ik focus me alleen op de dingen die ik moet doen. Vorig jaar stonden we toch ook één wedstrijd voor het einde op het punt om kampioen te worden? We moeten afwachten wat er gebeurt? In principe kan Johnson de titel nauwelijks nog ontgaan, want hij heeft een puntenvoorsprong van ruim 86 punten op Jeff Gordon.
Greg Biffle die met zijn Ford Fusion als tweede eindigde had ook niet direct een antwoord op het sterke optreden van Johnson. Als we aan het begin van de wedstrijd een wat betere afstelling hadden gehad, hadden we de "48" (Johnson) misschien kunnen verslaan. Onze pitcrew deed het uitstekend. Johnson is op dit moment gewoon niet te verslaan. De titel kan hem volgende week in Homestead alleen maar ontgaan als hij zijn motor opblaast of een klapband krijgt.Ook Matt Kenseth die zijn merkgenoot Biffle de gelegenheid gaf om Johnson aan te vallen moest erkennen dat de Hendrick Motorsports-coureur gewoon te sterk was.
Juan Pablo Montoya eindigde als zeventiende en was wederom de beste Rookie, Sam Hornish jr. eindigde als 30e, Patrick Carpentier als 33e en Jacques Villeneuve viel na een crash na 136 ronden wedstrijd uit.
UITSLAG(Provisional) 1. Jimmie Johnson Chevrolet 312 ronden 2. Greg Biffle Ford 312 ronden 3. Matt Kenseth Ford 312 ronden 4. Tony Stewart Chevrolet 312 ronden 5. Ryan Newman Dodge 312 ronden 6. Kevin Harvick Chevrolet 312 ronden 7. Martin Truex jr Chevrolet 312 ronden 8.Kyle Busch Chevrolet 312 ronden 9. Jeff Burton Chevrolet 312 ronden 10.Jeff Gordon Chevrolet 312 ronden
Stand voor de Chase naar de Cup 1. Jimmie Johnson 6572 punten 2. Jeff Gordon 6486 punten 3. Clint Bowyer 6331 punten 4. Kyle Busch 6185 punten 5. Tony Stewart 6169 punten 6. Matt Kenseth 6103 punten 7. Kevin Harvick 6093 punten 8. Jeff Burton 6089 punten 9.Carl Edwards 6067 punten 10.Kurt Busch 6056 punten 11.Martin Truex jr.6009 punten 12.Denny Hamlin 5973 punten
De Amerikaanse autofabrikant Mosler, heeft grootse plannen voor de toekomst. Eigenaar Warren Mosler gaat komend seizoen van start met de Mosler Challenge, een Europese klasse waarin coureurs met Moslers tegen elkaar strijden op de meest uitdagende circuits. In 2008 zal de klasse nog een aparte divisie zijn binnen de Dutch Supercar Challenge, die in principe als springplank gaat gelden voor de Mosler Challenge.
In 2009 moeten de Moslers als geheel eigen raceklasse gaan fungeren. V-Max Racing Management, onder leiding van Dick van Elk, wordt organisatorisch verantwoordelijk voor de Mosler Challenge.
Veel bekijks De Mosler MT900 trekt al veel bekijks op circuits binnen en buiten Europa. De wagen waarmee geracet wordt is indrukwekkend, en streed de afgelopen jaren om de titel in onder andere het Brits en Spaans GT-kampioenschap, de Dutch Supercar Challenge en de Belcar. In het Britse en Spaanse GT-kampioenschap werd een Mosler zelfs al eens kampioen, en ook wist een Mosler in 2005 de 24 uur van Silverstone op zijn naam te schrijven. De auto heeft niet alleen de looks, maar zeker ook de balls. Zo wordt de bolide aangedreven door een 520 pk sterke V8-krachtbron en is het gewicht van de auto slechts 1200 kilo. Een zeer indrukwekkende auto dus. Full service Op dit moment zijn er ongeveer vijftien Moslers in omloop in Europa. Het doel is om dit aantal gestaag te laten groeien. De Mosler Challenge heeft als doel om een Europees aansprekend en vooral competitief kampioenschap te worden voor zowel professionele coureurs alsmede gentlemen drivers. Voor coureurs en teams is de Mosler Challenge uitermate interessant, want naast prijzengeld (10.000 euro per raceweekend) biedt de klasse ook een aantrekkelijke financiering voor de bolides. Daarnaast wordt er op de circuits full-service verleend door de Mosler fabriek zelf.
Aparte divisie binnen DSC In 2008 zal de Mosler Challenge een aparte divisie vormen binnen de Dutch Supercar Challenge, die voor komend seizoen acht raceweekenden in Nederland, Engeland, België en Duitsland op het programma heeft staan. Mosler-inschrijvingen kunnen zowel punten scoren voor de GT-divisie van de DSC als voor hun eigen divisie. In 2009 wordt er dan de stap gemaakt naar een geheel eigen raceklasse die acteert op Europees niveau.
Na een jaar van afwezigheid door de geluidsvergunningsperikelen keert de Dutch Supercar Challenge weer terug op het circuit in de Zandvoortse duinen. Zo geeft de DSC in 2008 acte de présence tijdens de Pinsterraces, de Trophy of the Dunes en de A1GP. Daarnaast staat er een aantal zeer aansprekende buitenlandse circuits op de nieuwe racekalender. In totaal telt de DSC komend seizoen maar liefst tien raceweekenden
De GT-kampioenen van 2007 Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan vieren hun titel.
Geluidseisen Tijdens de eerste twee DSC-evenementen op Zandvoort (Pinksterraces en Trophy of the Dunes) zal een deel van de DSC (alleen Supersport2 en beide Sport divisies) aanwezig zijn. Met naar verwachting 50 deelnemers die binnen de strikte geluideisen van start kunnen gaan. Dit is mogelijk geworden door de enorme groei die voor volgend jaar verwacht wordt. Zo is er een groot aantal nieuwe aanmeldingen in de Sport divisie met onder andere een aantal gloednieuwe Lotus Exiges van Lotus Importeur Van der Kooy en een aantal aanmeldingen voor een nieuwe divisie onder de Sport zoals de Minis van Divitec-M7 racing. Samen met de Supersport2 divisie zullen zij voor veel spektakel zorgen.
GT-kanonnen bij A1GP DSC-organisator Dick van Elk is zeer gelukkig met deze nieuwe Divisie: Het is een mooie gelegenheid voor veel nieuwe rijders om tegen redelijke kosten in te stappen in de DSC. De iets teveel geluid producerende dikke kannonen van de GT en Supersport 1 zullen tijdens de A1GP op Zandvoort aan de start verschijnen.
Fraaie circuits De DSC zal ook weer een aantal fraaie F1 circuits aandoen. Zo wordt er in Duitsland gereden op Hockenheim en de Nürburgring, in België op Spa-Francorchamps en in Engeland op het circuit van Silverstone. Stuk voor stuk schitterende banen, wat voor de rijders telkens weer een speciale uitdaging betekent. Tevens keert de DSC weer terug op Assen tijdens de Rizla Racing Days en de Champcar races. Zoals gebruikelijk worden ook de Finaleraces van de Dutch Supercar Challenge verreden op Assen.
Vroege kalender Ik ben ontzettend blij deze kalender al zo vroeg te kunnen presenteren dankzij de medewerking van alle promotors, legt Van Elk uit. Overigens is de presentatie van de kalender niet het enige goede nieuws. Zo zal de GT-divisie komend seizoen flink worden uitgebreid met een aantal zeer fraaie GT3-bolides. Het is een enorme blijk van vertrouwen en een waardering voor alle energie die we in de klasse hebben gestopt om de Dutch Supercar Challenge zo te zien groeien, aldus Van Elk. Het wordt weer een fantastisch seizoen.
De bonte stoet DSC-bolides tijdens de Finaleraces 2007 op Assen.
Jaarfeest Op vrijdag 14 december worden in Breda tijdens het traditionele DSC-jaarfeest de kampioenen van 2007 gehuldigd. Mocht U hierbij aanwezig willen zijn, dan kunt u kaarten à 30 euro bestellen via info@supercarchallenge.nl.
Kalender 2008 20 april Nürburgring 11 mei Pinksterraces Zandvoort (alleen Supersport2 en beide Sport divisies) 1 juni Euroraces Spa-Francorchamps (samen met GT Open) 29 juni Hockenheim 20 juli Silverstone , Britcar 3 augustus Rizla Racing Days, Assen 7 september Trophy of the Dunes, Zandvoort (alleen Supersport2 en beide Sport divisies) 14 september Champcar Grand Prix - Assen 5 oktober A1GP season openingsraces - Zandvoort 26 oktober SLAM!FM Finaleraces - Assen
Formule 1: Honda slaat grote slag met aantrekken Ross Brawn
De Formule 1-renstal van Honda heeft een grote slag geslagen. De Japanse formatie heeft zich van de diensten van Ross Brawn verzekerd. Brawn gaat over twee weken al beginnen.
Ross Brawn (rechts) viert één van de wereldtitels van Michael Schumacher bij Ferrari.
Ferrari Brawn was van 1996 tot en met 2006 technisch directeur bij Ferrari en samen met onder meer Jean Todt een grote factor achter alle grote successen van de Scuderia. Afgelopen seizoen genoot de Brit van een jaar vrijaf. Maar na zijn sabbatical gaat hij dus beginnen aan een nieuwe uitdaging.
Pikant Ross Brawn wordt onder meer verantwoordelijk voor het design van de nieuwe Honda F1-bolide. Pikant detail is natuurlijk dat McLaren afgelopen seizoen 100 miljoen dollar boete kreeg omdat het technische informatie van Ferrari in bezit had. Met de komst van Brawn krijgt Honda op een legale manier de brains van veel Ferrari know-how binnen boord.
Op het circuit van Paul Ricard (Frankrijk) kende Tim Buijs vandaag een succesvolle vuurdoop in de Eurocup Mégane Trophy. De regerend kampioen van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup kreeg, door het behalen van deze titel, de test aangeboden van Renault Sport Nederland. De Nijmegenaar greep deze test met beide handen aan. De rijder die in actie kwam voor Equipe Verschuur eindigde met zijn snelste tijd van 1:33.4 uiteindelijk in het middenveld van de aanwezige deelnemers.
De Mistral zorgde voor een koude noordelijke valwind op het 3,841 meter lange circuit in Zuid-Frankrijk. Buijs deelde de wagennummer 5 samen met de Engelse Clio Cup kampioen Martin Byford en de Duitse kampioen Kristian Nägele. Iedere deelnemer kreeg tweemaal vijftig minuten de kans om te wennen aan de Mégane. Met gebruikte banden koos de 22-jarige Buijs voor de eerste keer het asfalt. Nadat hij het fraaie HTTT-circuit (High Tech Test Track) had verkend, benutte hij de eerste sessie om vooral veel kilometers te maken. Ondanks dat hij moest wennen aan de wagen en de lay-out van het circuit, realiseerde Buijs in de ochtendsessie steeds snellere rondetijden. Hij eindigde uiteindelijk achter de ervaren Michaël Rossi met een tijd van 1:34.1.
Niet alleen Equipe Verschuur maar ook Team Lompech zette een Mégane in om diverse 2007 Clio Cup kampioenen kennis te laten maken met de bolide. Italiaans junior kampioen Nicola Baldan en de Franse Clio Cup winnaar Jean-Philippe Bournot mochten de wagen voor de eerste keer aan de tand voelen. Na de lunchpauze zocht Buijs met nieuwe banden opnieuw het asfalt op. Na een installatieronde ging Buijs voortvarend te werk en legde totaal ongeveer veertig rondjes op het bochtige en technische circuit af. Hij wist in de afsluitende sessie zeven tienden van zijn snelste tijd af te snoepen. Hij liet met een tijd van 1:33.4 diverse gerenommeerde rijders achter zich. Tim Buijs blikt uiteraard met veel plezier terug op zijn eerste kennismaking met de Renault Mégane.
Tim Buijs over zijn debuut: Het was werkelijk een superervaring! Ik heb vandaag ontzettend veel geleerd. In een korte periode heb ik een goede indruk van de Mégane Trophy gekregen. Ik had zeker nog sneller kunnen gaan, maar het circuit van Paul Ricard is bijzonder technisch. In slechts tweemaal vijftig minuten moest ik het doen. De reactiesnelheid van deze wagen is echt gigantisch, iets totaal anders dan dat ik gewend ben. Deze klasse staat bovenaan mijn verlanglijstje voor 2008. Afgelopen jaar heb ik deze raceklasse een beetje kunnen volgen en was het altijd een spektakel van de eerste tot en met de laatste minuut. Naast mijn ambitie om volgend seizoen voor deze klasse te gaan, verheug ik me in het bijzonder op de vele deur aan deur gevechten. Ik wil Renault Sport Nederland bijzonder bedanken voor deze test. Daarnaast wil ik Equipe Verschuur bedanken voor de technische begeleiding. Het is altijd weer super om voor dit team te rijden. Tenslotte wil ik mijn trouwe sponsors Snowplanet, Ace Europe, Best Intermediair, Joco Finance en Studio Life bedanken voor hun support!
Na een teleurstellende vrijdag met twee vijftiende plaatsen tijdens de vrije trainingen en een twaalfde plaats in de kwalificatie, was de zaterdag een heel ander verhaal voor Doornbos. De Nederlandse F1 tester en Champ Car ster reed twee sterke trainingen en kon tijdens de tweede kwalificatiesessie zich revancheren met een derde startplaats.
Dit weekend is de eerste keer dat ik in Mexico ben en het is absoluut geen makkelijk circuit, vertelde Robert Doornbos na de tweede kwalificatiesessie. Na vrijdag moesten wij een aantal dingen aanpassen en wij hebben ons met deze aanpassingen zeer goed verbeterd op de zaterdag. De wagen voelde weer goed. Ik ben blij om weer terug voorin te zijn, zowel voor mijzelf als voor het team. Wij hopen op een goed resultaat tijdens de race, want wij willen het seizoen finishen zoals wij begonnen zijn.
De massale uittocht van formulewagencoureurs richting NASCAR lijkt niet te stuiten. Vanavond maakte drievoudig IRL-kampioen Sam Hornish jr. bekend dat ook hij definitief richting NASCAR vertrekt.
Sam Hornish jr.(midden) en Teambaas Roger Penske. Bij Penske wil men Hornish jr. graag in NASCAR zien slagen.
Hornish jr. met Team Penske naar NASCAR Drievoudig IRL-kampioen Sam Hornish jr., tevens winnaar van de Indy 500 in 2006, stapt eveneens naar NASCAR over. De bekendmaking kwam niet geheel onverwacht want Hornish jr. is al enkele keren in de Busch-series uitgekomen en kon zich tot op heden voor zes NASCAR Nextel Cup-wedstrijden niet kwalificeren. Juist daarom hadden insiders verwacht dat Hornish jr. met Team Penske in de Indycars zou blijven. Juist omdat het tot op heden nog niet bepaald van een leien dakje ging besloot Hornish jr. toch naar NASCAR over te gaan. Sam Hornish jr: Dit was één van de moeilijkste beslissingen in mijn carrière, maar toch heb ik er vertrouwen in dat ik mij aan de stockcars kan aanpassen. In tegenstelling tot het kwalificeren is het racen één van mijn sterkste kanten, en ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken.
Handig gebruik reglement Volgens het NASCAR-reglement is Hornish jr. in de eerste vijf races mogelijk zeker van een startplaats, omdat de punten van de auto van Kurt Busch(eveneens Team Penske) overgeheveld kunnen worden. Mocht Hornish jr. in de kwalificaties toch te langzaam zijn, dan kan hij op basis hiervan toch aan de start verschijnen. Hornish jr. wilde hierop echter geen commentaar geven, maar verwees naar Juan Pablo Montoya. Hornish jr: Hij kwam uit voor een team dat aan het begin van dit jaar zeker was van de eerste 35 startplaatsen en behoefde zich nergens zorgen over te maken. Hij had de punten voor die eerste vijf races en was automatisch van een startplaats verzekerd. Als Roger Penske mij de punten van Kurt Busch geeft zeg ik zeker geen nee. Zoals bekend komt het team van Penske met Dodge in de NASCAR Nextel Cup uit.
Genadeslag voor IRL/Champcar? Met het binnenhalen van diverse voormalige IRL/Champcar/F1 coureurs lijkt men bij NASCAR een behoorlijke genadeslag aan de eenzitterracerij in de VS te hebben toegebracht. Vorig jaar verliet A.J. Allmendinger Champcar, regerend kampioen Dario Franchitti verliet vrijwel direct de IRL voor het team van Chip Ganassi, oud Champcar/IRL-coureur Patrick Carpentier komt volgend seizoen eveneens in diverse NASCAR-wedstrijden uit, Juan Pablo Montoya en Scott Speed waren in de F1 niet meer welkom, maar werden door NASCAR met open armen ontvangen. Montoya boekte in Mexico zijn eerste zege in de Busch-series, maar doet het in de Nextel Cup uitstekend. Tot op heden is Montoya de beste Rookie van het seizoen 2007 in de Nextel Cup. Scott Speed wordt komend seizoen in de ARCA-series klaargestoomd voor het grote NASCAR-werk, en Jacques Villeneuve verbaasde recentelijk vriend en vijand door zich op Talladega als zesde te kwalificeren. De Canadees liet zich in de wedstrijd met zijn Toyota bewust terugvallen omdat hij zich niet in de titelstrijd wilde mengen maar oogstte veel lof van de media en zijn medeconcurrenten.
Ryan Briscoe opvolger Hornish jr in IRL? De Australiër Ryan Briscoe die dit seizoen voor Team Penske in de American Le Mans Series samen met de Duitser Sascha Maassen won hij in o.a. in Houston en Lime Rock. Ook kwam Briscoe op Indianapolis in een soort Penske B-Team uit en eindigde keurig als vijfde.
Sam Hornish jr. een van de beste ovalcoureurs ter wereld keert niet meer in de eenzitterracerij terug.
Spyker Squadron doet komend weekend mee aan de Le Mans Series-wedstrijd Mil Milhas Brasil. Op het Braziliaanse asfalt van Interlagos kwalificeerde de wagen van Peter Kox, Paul van Splunteren en Mike Hezemans zich in de GT2-klasse als zesde.
De 1000 mijl-wedstrijd is de laatste uit de Le Mans Series van dit seizoen. Peter Kox kwalificeerde de wagen met het nummer 85, die hij tijdens de race zal delen met Paul van Splunteren en vaste Spyker-coureur Mike Hezemans.
De nummer 85 Spyker, eerder dit jaar actief tijdens de Le Mans Series.
Kwalificatie Kox zette tijdens de twintig minuten durende kwalificatie een snelste rondetijd neer van 1.34,116. In de competitieve GT2-klasse bleek dat uiteindelijk goed voor een zesde startpositie voor de race die zaterdag wordt verreden. De Spyker zat binnen een seconde van de pole position in de GT2-divisie.
'Geweldig' Paul van Splunteren kijkt erg uit naar zijn optreden in de Spyker-sportwagen. ,,Het is geweldig om hier met twee goede vrienden te gaan rijden, die bovendien uitstekende professionele coureurs zijn. De wagen rijdt heerlijk, heeft een goede balans en je kunt je snel aanpassen aan de omstandigheden van de baan. Ik kijk erg uit naar de race.
TV De wedstrijd start zaterdag 12.00 uur locale tijd en wordt op tv live uitgezonden via de digitale zender MotorsTV.
Na de geruchtmakende spionagezaak tussen McLaren en Ferrari moet nu ook het Formule 1-team van Renault zich verantwoorden bij de FIA over mogelijk illegaal bezit van technische gegevens van een concurrent. Begin volgende maand (6 december) moet de renstal van Flavio Briatore zich verdedigen voor het hebben van documenten van rivaal McLaren.
Onderzoek Toen McLaren afgelopen seizoen binnen het eigen team onderzoek deed naar de beruchte spionagezaak met Ferrari, kwam de formatie van Ron Dennis erachter dat een voormalig McLaren-medewerker meerdere computerdisks met gegevens aan Renault had doorgespeeld. Op de schijfjes zouden onder meer gegevens staan omtrent belangrijke elementen van de McLaren-bolide zoals ontwerpdetails en info over de versnellingsbak, het oliekoelsysteem en de brandstoftoevoer.
100 miljoen Mocht Renault schuldig worden bevonden, dan zou er in korte tijd een nieuwe megastraf kunnen worden uitgedeeld. Zo werd McLaren immers dit jaar bestraft met een boete van 100 miljoen dollar. Tevens verloor McLaren in de Formule 1 een zekere constructeurtitel doordat alle WK-punten van 2007 werden afgenomen.
Niks verkeerd gedaan Flavio Briatore zegt kalm te blijven en vindt niet dat Renault iets verkeerds heeft gedaan. ,,We werken volledig mee met het onderzoek van de FIA en verwachten niet dat we bestraft zullen worden, aldus Briatore.
Het is algemeen bekend dat minister-president Jan Peter Balkenende een enorme autosportliefhebber is. Maar in de Britse regering is er een nog veel grotere racefanaat. Zo heeft de Britse Minister van Defensie tijdelijk ontslag genomen om zijn droom te verwezenlijken: deelname aan de 24 uur van Le Mans.
Droom naleven Lord Paul Drayson is de man die zijn droom wil gaan naleven. De 47-jarige Labour-politicus heeft dit jaar al aan het Brits GT-kampioenschap meegedaan. In zijn door Barwell Motorsport gerunde Aston Martin eindigde Drayson als derde in het kampioenschap.
American Le Mans Series Volgend seizoen gaat Drayson meedoen aan de American Le Mans Series. De minister wil daarin dermate goed scoren, dat hij zich een toegangsbewijs voor de legendarische 24 uurswedstrijd op Le Mans kan toe-eigenen. ,,Dit is een eenmalige kans in het leven, die móet ik pakken, gaf Drayson aan de Britse premier Gordon Brown op als reden van zijn (tijdelijke) vertrek als Minister van Defensie.
Olivier Tielemans neemt volgende week niet deel aan de beide afsluitende races van het WK Toerwagens in Macau. Hij zal worden vervangen door de lokale rijder André Couto, die in 2000 in de voormalige Portugese kroonkolonie al een keer de Formule 3-race won. Gehoopt wordt dat Couto N-Technology-rijder James Thompson zal ondersteunen in de strijd om de rijderstitel. Thompson staat op het moment 12 punten achter de gedeelde leiders Yvan Muller (SEAT) en Andy Priaulx (BMW). Couto verheugt zich op deze kans: "Het is redelijk verrassend voor zo'n klein team dat ze in deze positie zijn met tegenstanders als BMW, Chevrolet en SEAT. Het team gaat goed om met het materiaal dat ze hebben en ik hoop dat ik ze wat inzichten kan geven in de speciale eisen die Macau stelt, hoewel het team hier ook al veel successen heeft geboekt." N-Technology-teammanager Andrea Müller verklaart: "We hebben heel wat geluk nodig om met zo'n achterstand nog te winnen, maar een paar weken geleden was Ferrari in eenzelfde positie, en die zijn nu wereldkampioen, dus je weet nooit..."
In een officiële verklaring laat Olivier Tielemans weten: "Mijn vader heeft plotseling een zeer zware hartoperatie moeten ondergaan en hoe graag ik ook in Macau wil racen en mijn teamgenoot James Thompson bij wil staan in zijn jacht op de wereldtitel is mijn plaats nu hier bij mijn familie. Ik wens James en het team heel veel succes in Macau. Als sportman is dit een hele moeilijke keuze geweest, maar Macau is 24 uur vliegen en als de situatie van mijn vader verslechtert, kan ik niet op tijd thuis zijn. Vandaar dat ik besloten heb om niet naar China af te reizen. Racen is mijn lust en mijn leven, maar deze situatie gaat voor alles. Ik bedank N-Technology, James Thompson en mijn sponsor Easy LIFE Investments voor hun begrip voor deze situatie."
LE CASTELLET - De twee Belgen Michael Herck en Bertrand Baguette lieten zich van hun beste kant zien tijdens de tweede testdag in de World Series by Renault dit najaar. Baguette sloot de ochtend bovenaan de tijdentabel af, met Herck vlak achter zich op de vierde positie. De dag werd 's middags beëindigd met de beste tijd van Marco Bonanomi.
Vooral de middag werd geteisterd door rode vlaggen. Desondanks wisten een aantal heren knappe tijden te laten noteren. Uit de Benelux kwam alleen Herck in actie en verbeterde zijn snelste tijd met een tiende van een seconde ten opzichte van de ochtend. Dit bleek echter niet genoeg voor opnieuw een plek in de topvier. De Belg kwam uit op een negende plaats, op een halve seconde van Bonanomi. De Tech 1 Racing-piloten sloten de topdrie af met Julien Jousse op twee, voor Charles Pic.
LE CASTELLET Renger van der Zande introduceerde deze week op het Zuid-Franse Circuit Paul Ricard een opvallend nieuw helmdesign. Op basis van zijn herkenbare fluoriserend geel/zwarte design, bedacht GR8 Industries (ex F1 management van Christijan Albers), een nieuw spektaculair ontwerp. Het geel werd vervangen voor een speciale matzwarte paint, de oorspronkelijk zwarte vlakken zijn nu fel oranje gespoten. Rengers nieuwe helm maakte deze week direct zijn debuut tijdens zijn World Series Formule Renault 3.5 test voor Prema Power.
Een goede helm is voor iedere coureur van vitaal belang. Renger valt al jaren terug op het Japanse merk Arai, een grootheid in de autosport. Een helm biedt echter meer dan alleen een goede bescherming. Voor Renger is zijn ontwerp tevens een soort van visitekaartje, een herkenbaar element dat als leidraad door zijn nog jonge carrière van de karts naar de top van de autosport loopt.
RENGER: Ik vind hem heel stoer, GR8 Industries heeft een goede job gedaan. Voor mij persoonlijk is dit experiment best even wennen, ik heb tot nu toe alleen maar mijn vertrouwde geel/zwarte helm gedragen. De nieuwe matzwarte basis is echt mooi en met de oranje tinten verdedig ik nu ook de Nederlandse kleuren in het buitenland!
MAARSBERGEN - Team Fanzonely, in de zomermaanden actief in het BRL Light kampioenschap, gaat het Winter Endurance Kampioenschap rijden met een van haar BRL Light raceautos. Het team werkt samen met KTG Racing, dat uitkomt in de Formule Ford. Beide teams bereiden zich op deze manier voor op een kampioensjaar in 2008. Simon Knap, Vincent van der Valk en Niels Hartvelt nemen afwisselend deel aan de Zandvoort 500, de Nieuwjaarsrace op Zandvoort, de 4 uur van Assen en de Final 4 wederom op Zandvoort.
Coureurs Niels Hartvelt en Simon Knap kenden elkaar al van de Formule Ford wintercursus in 2005. Afgelopen donderdag testten deze coureurs op het circuit van Zandvoort met veelbelovende resultaten. Het ging hartstikke goed, aldus een tevreden Niels Hartvelt. Simon reed een prima tempo en liet dat constant zien. Hij paste zich snel aan en had gevoel en respect voor het materiaal. Absoluut een talent, ik zal hard moeten werken om hem bij te houden! Knap won eerder dit jaar tijdens de A1GP al op magistrale wijze in natte omstandigheden een Formule Ford-race. Ook Hartvelt voelt zich in de regen thuis, dat belooft wat gezien de weersvoorspellingen voor de Zandvoort 500.
Strategie Team Fanzonely test enkele aanpassingen om de auto geschikt te maken voor lange afstandraces. Naast deze nieuwe hardware komt er ook een belangrijk stuk strategie en meer teamwork aan te pas tijdens endurance races. Fanzonely / HTS engineer Koenraad de Haas schreef speciale software voor lange afstandsraces en kan, rekening houdend met alle variabelen tijdens de race, zijn theoretische kennis nu in de praktijk brengen. Tijdens het WEK maken de rijders pitstops met onder andere rijderswissel, bandenwissel, tankbeurt e.d.
Zandvoort 500 Aanstaande zaterdag 10 november vindt de eerste ronde van het WEK plaats op het circuit van Zandvoort. Aan het endurance kampioenschap, dat bekend staat als ultieme test voor zowel autos als teams, doen veel toerwagens mee uit de bekende raceklasses en verschillende endurance bolides. De toegangsprijs voor tribune, duinen en paddock is 12,- voor volwassenen, kinderen onder de 12 jaar hebben gratis toegang.
Na het team van McLaren dient nu ook ex-wereldkampioen F1 Renault zich te verantwoorden voor het World Motor Sport Council van de FIA. Begin december moet Renault in Monaco voorkomen, nu de FIA bewijzen heeft dat ook zij zich schuldig gemaakt hebben aan spionage. Na de zware boete en het schrappen van McLaren uit het constructeurskampioenschap, wacht het Franse team nu mogelijk ook een dergelijke straf.
De spionagezaak kwam aan het licht toen McLaren intern een onderzoek hield naar hun zaak waarbij zij informatie van Ferrari zouden hebben gebruikt. Uit dit onderzoek bleek dat een van de medewerkers een aantal cds met informatie doorgespeeld heeft naar Renault.
De officiële verklaring van de FIA luidt als volgt: Het Renault-team moet zich verantwoorden voor een overtreding tussen september 2006 en oktober 2007, die in strijd is met artikel 151c van de International Sporting Code. Het team zou geheime documenten en informatie bezitten, welke behoren tot het Vodafone McLaren Mercedes Team. De inhoud hiervan bestaat niet alleen de lay-out en essentiële onderdelen van de bolide, maar dit zijn ook details van het brandstofsysteem, versnellingsbak, oliekoeler, hydraulica en wielophanging, gebruikt op de 2006 en 2007-specificaties.
Renault-baas Flavio Briatore heeft aangegeven dat zijn team niets verkeerds gedaan heeft, maar heeft zijn volledige medewerking toegezegd.
Carlo van Dam heeft zijn visitekaartje in de World Series Formule Renault 3.5 afgegeven. In een deelnemersveld van 28 coureurs zette Van Dam op het circuit van Paul Ricard (Zuid-Frankrijk) de derde snelste tijd van de dag neer. Renger van der Zande en Yelmer Buurman kwamen tot de vijfde, respectievelijk zesde chrono.
Carlo van Dam in actie op Paul Ricard.
Snel Met een tijd van 1:16.500 was Carlo van Dam de snelste Nederlander. De huidige ATS Formule 3 kampioen bereidt zich nu voor op de Formule 3 races, die op 17 en 18 november aanstaande op het stratencircuit van Macau worden gehouden.
Testen Nadat Van Dam vorige week nog voor het Spaanse BCN Competicion een GP2 bolide had getest, werd hij ditmaal uitgenodigd door Red Devil Comtec Racing om een World Series Formule Renault 3.5 bolide aan de tand te voelen. De 21-jarige coureur reed slechts een halve dag op het 3,841 meter lange circuit voor het Britse team. Aan het einde van de ochtendsessie nam hij het stuurtje over van de Fin Mika Mäki en wist in zijn run een snelle tijd op de chronos te zetten.
Formule 1: Nakajima en Rosberg in 2008 bij Williams
De Formule 1-renstal van Williams heeft zijn rijdersbezetting voor 2008 rond. Naast Nico Rosberg zal ook Kazuki Nakajima een van de twee zitjes krijgen. De jonge Japanner was reeds testcoureur bij de ploeg van Frank Williams. Bovendien maakte hij recentelijk zijn debuut tijdens de Grand Prix van Brazilië.
De zoon van voormalig F1-piloot Saturo Nakajima wordt tweede rijder achter Nico Rosberg. De telg van voormalig wereldkampioen Keke Rosberg werd eerder in verband gebracht met McLaren (na het opstappen van Fernando Alonso). De Duitser Rosberg, negende dit jaar in het Formule 1-klassement, blijft Williams dus trouw
Ruim een jaar na zijn racepensioen stapt Michael Schumacher toch weer in een Ferrari. De zevenvoudig wereldkampioen Formule 1 zal volgende week op Barcelona zijn opwachting maken tijdens een test.
De 38-jarige Duitser is winnaar van 91 Grote Prijzen. De meest succesvolle F1-coureur aller tijden stopte na het seizoen 2006. Dit jaar ondersteunde hij Ferrari al op het technische vlak. ,,Michaels rentree is voor de helft fun, voor de overige helft gaat hij ons op het technische vlak helpen, aldus een woordvoerder van de Italiaanse renstal.
Omdat de traction control in de F1 verdwijnt komend seizoen en Schumacher veel ervaring heeft met het rijden zonder dit soort technische hulpmiddelen, maakt Ferrari graag gebruik van Schumis ervaring op dit gebied.
Volgens bepaalde Spaanse media zou een nieuwe verbintenis tussen Fernando Alonso en het Renault-team van Flavio Briatore niet ver meer weg zijn. Zeker lijkt dat Briatore de terugkeer van zijn verloren zoon wel ziet zitten. ,,Want wat Fernando afgelopen jaar bij McLaren is overkomen, zou bij ons nooit gebeurd zijn, aldus de flamboyante Italiaanse teambaas.
Fernando Alonso in de McLaren tijdens afgelopen seizoen.
Turbulent Volgens Briatore zou de tweevoudig wereldkampioen Formule 1 uit Spanje bij Renault nooit een dergelijk turbulent jaar hebben gehad, meldt hij in het blad Autosprint. ,,Want wij werken met een veel grotere mate van transparantheid dan McLaren, meent Flavio.
Doorlopend contract Alonso won in 2005 en 2006 twee WK-titels met Renault, voordat hij de overstap maakte naar McLaren. Daar kreeg hij het dit jaar verbaal vaak aan de stok met onder meer teambaas Ron Dennis, maar ook zijn rookie-teamgenoot Lewis Hamilton. Hoewel Alonso nog een doorlopend contract had tot en met 2008, gingen hij en McLaren vorige week officieel uit elkaar.
'Nooit problemen' Op de vraag of Alonso moeilijk in de omgang is, antwoordt Briatore: ,,Wij overschatten rijders. Ze zijn 20, 25 jaar oud en wij verwachten altijd van hen dat ze zich als volwassenen gedragen. Die jongens komen geregeld in situaties die groter dan de coureurs zelf zijn. En soms helpen wij ze dan niet. Maar nee, Fernando heeft nooit problemen bij ons gehad, aldus Briatore in Autosprint.
Zandvoort - In Amerika is Nascar razend populair, veel populairder dan de Formule1 bijvoorbeeld. Maar het Nascar gevoel komt naar Nederland. Met de introductie van een van de NASCAR afgeleide V8-bolide, zet de door Huub Vermeulen geleide stichting (DNRT) een nieuwe stap voorwaarts. De Stichting Dutch National Racing Team presenteerde op het circuitpark Zandvoort een spectaculaire nieuwe raceauto.,,Deze wagen is een prachtige uitdaging voor de ervaren coureurs, aldus een enthousiaste Vermeulen.
De DNRT organiseert zon 35 wedstrijden per jaar. Liefst 800 autocoureurs en nog eens 400 motorracers vinden hun plezier in deze races, die zowel nationaal als internationaal plaatsvinden. Zo organiseert de stichting van Huub Vermeulen jaarlijks onder andere ook drie 24 uursraces, waaronder de inmiddels populaire 24 uur van Dubai.
Nieuwe uitdaging Omdat de nodige coureurs uit de DNRT inmiddels meer en meer ervaren worden, zocht deze groep naar een nieuwe raceprikkel. Die uitdaging naar meer vermogen en snelheid gaat vanaf 2008 gevonden worden in de nieuwe V8-klasse. Op woensdag 31 oktober is deze spectaculaire nieuwe racewagen gepresenteerd op Circuit Park Zandvoort. Een naam voor de nieuwe klasse is er nog niet, maar die zal er binnenkort zeker komen.
Imposante wagen ,,Het is een prachtige wagen geworden. Geheel anders dan wij dat in Europa gewend zijn, vertelt Huub Vermeulen. ,,De auto is ruim 5,5 meter lang en 2 meter breed, maar slechts 1,20 meter hoog. Het is absoluut een imposante verschijning!
V8 Een grote V8 krachtbron zorgt voor de gang. Het is een 6.0 L aluminium Corvette LS2 motor, die liefst 450 pk levert bij 6500 toeren, met 550 Nm, dry sump en benzine-inspuiting. Het chassis is grotendeels afkomstig van de populaire Amerikaanse NASCAR. Deze is echter op 22 punten gewijzigd, om daarmee de veiligheid die in de DNRT bovenaan staat nog meer te waarborgen. De instap van de bolide is wel door het raam. Deuren zijn niet zinvol omdat het chassis tot de bovenkant van de deurplaat zou reiken.
Amerikaans Alles aan de auto is Amerikaans, met uitzondering van veren en schokdempers. Die komen van het Nederlandse Intrax. De meeste klassen van DNRT rijden op Intrax vanwege de uitstekende ervaringen. De achteras van de V8 is van het type quick change, dat wil zeggen dat in tien minuten de eindoverbrenging kan worden aangepast aan een circuit. Een set tandwielen daarvoor kost slechts 70 dollar. De wielen zijn van staal, kosten een fractie van aluminium, zijn licht en zeer duurzaam. De slicks zijn 10J breed, van het merk Hoosier en zijn duurzaam. De praktijk zal bepalen met welke compound zal worden gereden.
Het geluid Amerika kent nauwelijks geluidseisen voor autosport. Op Circuit Park Zandvoort is dat, vanwege het beperkte aantal geluidsdagen, een ander verhaal. In nauw overleg met de autofabrikant is daarom een systeem ontwikkeld; op de geluidspaal van Zandvoort kwam slechts 89 db onder volle belasting tot stand. Een zeer gunstige waarde die zo nodig in de loop van de tijd verder verlaagd kan worden.
Milieu Racen met grote motoren is niet bepaald milieuvriendelijk. Maar DNRT heeft een ontwikkeling gestart om op termijn met biobrandstoffen te gaan rijden. Daar lenen de motoren van de nieuw gepresenteerde V8 zich bij uitstek voor. Anders dan gebruikelijk rijdt de klasse met benzine-inspuiting, terwijl in Amerika vrijwel uitsluitend met (Holly) carburateurs wordt gereden. Met inspuiting wordt het benzineverbruik echter gehalveerd.
De kosten De definitieve kosten van de bolide zijn nog niet bekend, maar verwacht wordt dat de prijs minder dan 50.000 euro (ex btw) zal bedragen. Voor het eerst zal het ook mogelijk zijn om raceautos te leasen voor een scherp tarief (bij Prisma Car Lease, Baarn). De motor en versnellingsbak worden, bij normaal onderhoud, geacht circa drie jaar te kunnen rijden. Onderdelen zijn (relatief) goedkoop en de seizoenskosten kunnen dan ook laag blijven.
De serie De V8 klasse zal als basis de semi-endurance races rijden van het DNRT (B-groep). Dat zijn races van ongeveer drie uur, al of niet gesplitst in tweeën. Dat betekent dat het ook mogelijk is om met twee rijders op een auto mee te doen. Gezien de hevigheid van de auto is dat zelfs gewenst.
De serie bestaat uit 7 wedstrijden per seizoen. Ieder evenement wordt, zoals bij DNRT gebruikelijk, op één dag verreden. Zowel op weekend- als op weekdagen. De deelnemers aan de evenementen van DNRT zijn voor een groot deel ondernemers. Juist de compacte duur van de evenementen is voor hen van belang.
Lange adem De auto is gemaakt voor de lange adem. Naast de serie zal het mogelijk zijn om aan andere wedstrijden deel te nemen. Zoals de Winterserie, maar ook de 24 uur van Dubai en andere lange en korte wedstrijden. De wagen is erop gemaakt.
Voor wie De V8 is bedoeld voor de ervaren rijders van het DNRT en niet voor jonge talenten. De minimum leeftijdsgrens is 30 jaar. Voor rijders die weten dat zij niet meer als coureur naar de Formule 1 gaan. De klasse is dus vooral voor het plezier in de sport. Sportiviteit staat dan ook bovenaan. De rijders moeten vooral ook na de race gezellig na kunnen praten. Er is een ballotagecommissie.
Snelheid De eerste indicaties geven aan dat de auto tot snelle rondetijden in staat zal zijn. De grens van de 1 minuut 50 op een rondje Zandvoort zou op termijn in zicht kunnen komen. De topsnelheid zal, bij voldoende lengte van de weg, wel eens rond een indrukwekkende 330 kilometer per uur kunnen liggen.
Sponsors De klasse wordt gesponsord door Prisma Car Lease in Baarn, het bedrijf waar het ook mogelijk is een V8 te leasen. Verder ondersteunt ook het Baarnse Falcon Sportswear de nagelnieuwe klasse.
Specificatie wagen: Chassis: Nascar type spaceframe Carrosserie: Nascar Late Model Motor: LS2 aluminium, 6.0 liter inhoud Vermogen: 450 pk (550 Nm) bij 6500 tpm Massa leeg: Circa 1050 kg Topsnelheid: Circa 330 km/u Velgen: Staal, 10 X 15 Banden: Hoosier 10 x 15 Lengte: 5,50 meter, breedte 2,0 meter Klasse sponsor: Prisma Car Lease, Baarn