Na een teleurstellende vrijdag met twee vijftiende plaatsen tijdens de vrije trainingen en een twaalfde plaats in de kwalificatie, was de zaterdag een heel ander verhaal voor Doornbos. De Nederlandse F1 tester en Champ Car ster reed twee sterke trainingen en kon tijdens de tweede kwalificatiesessie zich revancheren met een derde startplaats.
Dit weekend is de eerste keer dat ik in Mexico ben en het is absoluut geen makkelijk circuit, vertelde Robert Doornbos na de tweede kwalificatiesessie. Na vrijdag moesten wij een aantal dingen aanpassen en wij hebben ons met deze aanpassingen zeer goed verbeterd op de zaterdag. De wagen voelde weer goed. Ik ben blij om weer terug voorin te zijn, zowel voor mijzelf als voor het team. Wij hopen op een goed resultaat tijdens de race, want wij willen het seizoen finishen zoals wij begonnen zijn.
De massale uittocht van formulewagencoureurs richting NASCAR lijkt niet te stuiten. Vanavond maakte drievoudig IRL-kampioen Sam Hornish jr. bekend dat ook hij definitief richting NASCAR vertrekt.
Sam Hornish jr.(midden) en Teambaas Roger Penske. Bij Penske wil men Hornish jr. graag in NASCAR zien slagen.
Hornish jr. met Team Penske naar NASCAR Drievoudig IRL-kampioen Sam Hornish jr., tevens winnaar van de Indy 500 in 2006, stapt eveneens naar NASCAR over. De bekendmaking kwam niet geheel onverwacht want Hornish jr. is al enkele keren in de Busch-series uitgekomen en kon zich tot op heden voor zes NASCAR Nextel Cup-wedstrijden niet kwalificeren. Juist daarom hadden insiders verwacht dat Hornish jr. met Team Penske in de Indycars zou blijven. Juist omdat het tot op heden nog niet bepaald van een leien dakje ging besloot Hornish jr. toch naar NASCAR over te gaan. Sam Hornish jr: Dit was één van de moeilijkste beslissingen in mijn carrière, maar toch heb ik er vertrouwen in dat ik mij aan de stockcars kan aanpassen. In tegenstelling tot het kwalificeren is het racen één van mijn sterkste kanten, en ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken.
Handig gebruik reglement Volgens het NASCAR-reglement is Hornish jr. in de eerste vijf races mogelijk zeker van een startplaats, omdat de punten van de auto van Kurt Busch(eveneens Team Penske) overgeheveld kunnen worden. Mocht Hornish jr. in de kwalificaties toch te langzaam zijn, dan kan hij op basis hiervan toch aan de start verschijnen. Hornish jr. wilde hierop echter geen commentaar geven, maar verwees naar Juan Pablo Montoya. Hornish jr: Hij kwam uit voor een team dat aan het begin van dit jaar zeker was van de eerste 35 startplaatsen en behoefde zich nergens zorgen over te maken. Hij had de punten voor die eerste vijf races en was automatisch van een startplaats verzekerd. Als Roger Penske mij de punten van Kurt Busch geeft zeg ik zeker geen nee. Zoals bekend komt het team van Penske met Dodge in de NASCAR Nextel Cup uit.
Genadeslag voor IRL/Champcar? Met het binnenhalen van diverse voormalige IRL/Champcar/F1 coureurs lijkt men bij NASCAR een behoorlijke genadeslag aan de eenzitterracerij in de VS te hebben toegebracht. Vorig jaar verliet A.J. Allmendinger Champcar, regerend kampioen Dario Franchitti verliet vrijwel direct de IRL voor het team van Chip Ganassi, oud Champcar/IRL-coureur Patrick Carpentier komt volgend seizoen eveneens in diverse NASCAR-wedstrijden uit, Juan Pablo Montoya en Scott Speed waren in de F1 niet meer welkom, maar werden door NASCAR met open armen ontvangen. Montoya boekte in Mexico zijn eerste zege in de Busch-series, maar doet het in de Nextel Cup uitstekend. Tot op heden is Montoya de beste Rookie van het seizoen 2007 in de Nextel Cup. Scott Speed wordt komend seizoen in de ARCA-series klaargestoomd voor het grote NASCAR-werk, en Jacques Villeneuve verbaasde recentelijk vriend en vijand door zich op Talladega als zesde te kwalificeren. De Canadees liet zich in de wedstrijd met zijn Toyota bewust terugvallen omdat hij zich niet in de titelstrijd wilde mengen maar oogstte veel lof van de media en zijn medeconcurrenten.
Ryan Briscoe opvolger Hornish jr in IRL? De Australiër Ryan Briscoe die dit seizoen voor Team Penske in de American Le Mans Series samen met de Duitser Sascha Maassen won hij in o.a. in Houston en Lime Rock. Ook kwam Briscoe op Indianapolis in een soort Penske B-Team uit en eindigde keurig als vijfde.
Sam Hornish jr. een van de beste ovalcoureurs ter wereld keert niet meer in de eenzitterracerij terug.
Spyker Squadron doet komend weekend mee aan de Le Mans Series-wedstrijd Mil Milhas Brasil. Op het Braziliaanse asfalt van Interlagos kwalificeerde de wagen van Peter Kox, Paul van Splunteren en Mike Hezemans zich in de GT2-klasse als zesde.
De 1000 mijl-wedstrijd is de laatste uit de Le Mans Series van dit seizoen. Peter Kox kwalificeerde de wagen met het nummer 85, die hij tijdens de race zal delen met Paul van Splunteren en vaste Spyker-coureur Mike Hezemans.
De nummer 85 Spyker, eerder dit jaar actief tijdens de Le Mans Series.
Kwalificatie Kox zette tijdens de twintig minuten durende kwalificatie een snelste rondetijd neer van 1.34,116. In de competitieve GT2-klasse bleek dat uiteindelijk goed voor een zesde startpositie voor de race die zaterdag wordt verreden. De Spyker zat binnen een seconde van de pole position in de GT2-divisie.
'Geweldig' Paul van Splunteren kijkt erg uit naar zijn optreden in de Spyker-sportwagen. ,,Het is geweldig om hier met twee goede vrienden te gaan rijden, die bovendien uitstekende professionele coureurs zijn. De wagen rijdt heerlijk, heeft een goede balans en je kunt je snel aanpassen aan de omstandigheden van de baan. Ik kijk erg uit naar de race.
TV De wedstrijd start zaterdag 12.00 uur locale tijd en wordt op tv live uitgezonden via de digitale zender MotorsTV.
Na de geruchtmakende spionagezaak tussen McLaren en Ferrari moet nu ook het Formule 1-team van Renault zich verantwoorden bij de FIA over mogelijk illegaal bezit van technische gegevens van een concurrent. Begin volgende maand (6 december) moet de renstal van Flavio Briatore zich verdedigen voor het hebben van documenten van rivaal McLaren.
Onderzoek Toen McLaren afgelopen seizoen binnen het eigen team onderzoek deed naar de beruchte spionagezaak met Ferrari, kwam de formatie van Ron Dennis erachter dat een voormalig McLaren-medewerker meerdere computerdisks met gegevens aan Renault had doorgespeeld. Op de schijfjes zouden onder meer gegevens staan omtrent belangrijke elementen van de McLaren-bolide zoals ontwerpdetails en info over de versnellingsbak, het oliekoelsysteem en de brandstoftoevoer.
100 miljoen Mocht Renault schuldig worden bevonden, dan zou er in korte tijd een nieuwe megastraf kunnen worden uitgedeeld. Zo werd McLaren immers dit jaar bestraft met een boete van 100 miljoen dollar. Tevens verloor McLaren in de Formule 1 een zekere constructeurtitel doordat alle WK-punten van 2007 werden afgenomen.
Niks verkeerd gedaan Flavio Briatore zegt kalm te blijven en vindt niet dat Renault iets verkeerds heeft gedaan. ,,We werken volledig mee met het onderzoek van de FIA en verwachten niet dat we bestraft zullen worden, aldus Briatore.
Het is algemeen bekend dat minister-president Jan Peter Balkenende een enorme autosportliefhebber is. Maar in de Britse regering is er een nog veel grotere racefanaat. Zo heeft de Britse Minister van Defensie tijdelijk ontslag genomen om zijn droom te verwezenlijken: deelname aan de 24 uur van Le Mans.
Droom naleven Lord Paul Drayson is de man die zijn droom wil gaan naleven. De 47-jarige Labour-politicus heeft dit jaar al aan het Brits GT-kampioenschap meegedaan. In zijn door Barwell Motorsport gerunde Aston Martin eindigde Drayson als derde in het kampioenschap.
American Le Mans Series Volgend seizoen gaat Drayson meedoen aan de American Le Mans Series. De minister wil daarin dermate goed scoren, dat hij zich een toegangsbewijs voor de legendarische 24 uurswedstrijd op Le Mans kan toe-eigenen. ,,Dit is een eenmalige kans in het leven, die móet ik pakken, gaf Drayson aan de Britse premier Gordon Brown op als reden van zijn (tijdelijke) vertrek als Minister van Defensie.
Olivier Tielemans neemt volgende week niet deel aan de beide afsluitende races van het WK Toerwagens in Macau. Hij zal worden vervangen door de lokale rijder André Couto, die in 2000 in de voormalige Portugese kroonkolonie al een keer de Formule 3-race won. Gehoopt wordt dat Couto N-Technology-rijder James Thompson zal ondersteunen in de strijd om de rijderstitel. Thompson staat op het moment 12 punten achter de gedeelde leiders Yvan Muller (SEAT) en Andy Priaulx (BMW). Couto verheugt zich op deze kans: "Het is redelijk verrassend voor zo'n klein team dat ze in deze positie zijn met tegenstanders als BMW, Chevrolet en SEAT. Het team gaat goed om met het materiaal dat ze hebben en ik hoop dat ik ze wat inzichten kan geven in de speciale eisen die Macau stelt, hoewel het team hier ook al veel successen heeft geboekt." N-Technology-teammanager Andrea Müller verklaart: "We hebben heel wat geluk nodig om met zo'n achterstand nog te winnen, maar een paar weken geleden was Ferrari in eenzelfde positie, en die zijn nu wereldkampioen, dus je weet nooit..."
In een officiële verklaring laat Olivier Tielemans weten: "Mijn vader heeft plotseling een zeer zware hartoperatie moeten ondergaan en hoe graag ik ook in Macau wil racen en mijn teamgenoot James Thompson bij wil staan in zijn jacht op de wereldtitel is mijn plaats nu hier bij mijn familie. Ik wens James en het team heel veel succes in Macau. Als sportman is dit een hele moeilijke keuze geweest, maar Macau is 24 uur vliegen en als de situatie van mijn vader verslechtert, kan ik niet op tijd thuis zijn. Vandaar dat ik besloten heb om niet naar China af te reizen. Racen is mijn lust en mijn leven, maar deze situatie gaat voor alles. Ik bedank N-Technology, James Thompson en mijn sponsor Easy LIFE Investments voor hun begrip voor deze situatie."
LE CASTELLET - De twee Belgen Michael Herck en Bertrand Baguette lieten zich van hun beste kant zien tijdens de tweede testdag in de World Series by Renault dit najaar. Baguette sloot de ochtend bovenaan de tijdentabel af, met Herck vlak achter zich op de vierde positie. De dag werd 's middags beëindigd met de beste tijd van Marco Bonanomi.
Vooral de middag werd geteisterd door rode vlaggen. Desondanks wisten een aantal heren knappe tijden te laten noteren. Uit de Benelux kwam alleen Herck in actie en verbeterde zijn snelste tijd met een tiende van een seconde ten opzichte van de ochtend. Dit bleek echter niet genoeg voor opnieuw een plek in de topvier. De Belg kwam uit op een negende plaats, op een halve seconde van Bonanomi. De Tech 1 Racing-piloten sloten de topdrie af met Julien Jousse op twee, voor Charles Pic.
LE CASTELLET Renger van der Zande introduceerde deze week op het Zuid-Franse Circuit Paul Ricard een opvallend nieuw helmdesign. Op basis van zijn herkenbare fluoriserend geel/zwarte design, bedacht GR8 Industries (ex F1 management van Christijan Albers), een nieuw spektaculair ontwerp. Het geel werd vervangen voor een speciale matzwarte paint, de oorspronkelijk zwarte vlakken zijn nu fel oranje gespoten. Rengers nieuwe helm maakte deze week direct zijn debuut tijdens zijn World Series Formule Renault 3.5 test voor Prema Power.
Een goede helm is voor iedere coureur van vitaal belang. Renger valt al jaren terug op het Japanse merk Arai, een grootheid in de autosport. Een helm biedt echter meer dan alleen een goede bescherming. Voor Renger is zijn ontwerp tevens een soort van visitekaartje, een herkenbaar element dat als leidraad door zijn nog jonge carrière van de karts naar de top van de autosport loopt.
RENGER: Ik vind hem heel stoer, GR8 Industries heeft een goede job gedaan. Voor mij persoonlijk is dit experiment best even wennen, ik heb tot nu toe alleen maar mijn vertrouwde geel/zwarte helm gedragen. De nieuwe matzwarte basis is echt mooi en met de oranje tinten verdedig ik nu ook de Nederlandse kleuren in het buitenland!
MAARSBERGEN - Team Fanzonely, in de zomermaanden actief in het BRL Light kampioenschap, gaat het Winter Endurance Kampioenschap rijden met een van haar BRL Light raceautos. Het team werkt samen met KTG Racing, dat uitkomt in de Formule Ford. Beide teams bereiden zich op deze manier voor op een kampioensjaar in 2008. Simon Knap, Vincent van der Valk en Niels Hartvelt nemen afwisselend deel aan de Zandvoort 500, de Nieuwjaarsrace op Zandvoort, de 4 uur van Assen en de Final 4 wederom op Zandvoort.
Coureurs Niels Hartvelt en Simon Knap kenden elkaar al van de Formule Ford wintercursus in 2005. Afgelopen donderdag testten deze coureurs op het circuit van Zandvoort met veelbelovende resultaten. Het ging hartstikke goed, aldus een tevreden Niels Hartvelt. Simon reed een prima tempo en liet dat constant zien. Hij paste zich snel aan en had gevoel en respect voor het materiaal. Absoluut een talent, ik zal hard moeten werken om hem bij te houden! Knap won eerder dit jaar tijdens de A1GP al op magistrale wijze in natte omstandigheden een Formule Ford-race. Ook Hartvelt voelt zich in de regen thuis, dat belooft wat gezien de weersvoorspellingen voor de Zandvoort 500.
Strategie Team Fanzonely test enkele aanpassingen om de auto geschikt te maken voor lange afstandraces. Naast deze nieuwe hardware komt er ook een belangrijk stuk strategie en meer teamwork aan te pas tijdens endurance races. Fanzonely / HTS engineer Koenraad de Haas schreef speciale software voor lange afstandsraces en kan, rekening houdend met alle variabelen tijdens de race, zijn theoretische kennis nu in de praktijk brengen. Tijdens het WEK maken de rijders pitstops met onder andere rijderswissel, bandenwissel, tankbeurt e.d.
Zandvoort 500 Aanstaande zaterdag 10 november vindt de eerste ronde van het WEK plaats op het circuit van Zandvoort. Aan het endurance kampioenschap, dat bekend staat als ultieme test voor zowel autos als teams, doen veel toerwagens mee uit de bekende raceklasses en verschillende endurance bolides. De toegangsprijs voor tribune, duinen en paddock is 12,- voor volwassenen, kinderen onder de 12 jaar hebben gratis toegang.
Na het team van McLaren dient nu ook ex-wereldkampioen F1 Renault zich te verantwoorden voor het World Motor Sport Council van de FIA. Begin december moet Renault in Monaco voorkomen, nu de FIA bewijzen heeft dat ook zij zich schuldig gemaakt hebben aan spionage. Na de zware boete en het schrappen van McLaren uit het constructeurskampioenschap, wacht het Franse team nu mogelijk ook een dergelijke straf.
De spionagezaak kwam aan het licht toen McLaren intern een onderzoek hield naar hun zaak waarbij zij informatie van Ferrari zouden hebben gebruikt. Uit dit onderzoek bleek dat een van de medewerkers een aantal cds met informatie doorgespeeld heeft naar Renault.
De officiële verklaring van de FIA luidt als volgt: Het Renault-team moet zich verantwoorden voor een overtreding tussen september 2006 en oktober 2007, die in strijd is met artikel 151c van de International Sporting Code. Het team zou geheime documenten en informatie bezitten, welke behoren tot het Vodafone McLaren Mercedes Team. De inhoud hiervan bestaat niet alleen de lay-out en essentiële onderdelen van de bolide, maar dit zijn ook details van het brandstofsysteem, versnellingsbak, oliekoeler, hydraulica en wielophanging, gebruikt op de 2006 en 2007-specificaties.
Renault-baas Flavio Briatore heeft aangegeven dat zijn team niets verkeerds gedaan heeft, maar heeft zijn volledige medewerking toegezegd.
Carlo van Dam heeft zijn visitekaartje in de World Series Formule Renault 3.5 afgegeven. In een deelnemersveld van 28 coureurs zette Van Dam op het circuit van Paul Ricard (Zuid-Frankrijk) de derde snelste tijd van de dag neer. Renger van der Zande en Yelmer Buurman kwamen tot de vijfde, respectievelijk zesde chrono.
Carlo van Dam in actie op Paul Ricard.
Snel Met een tijd van 1:16.500 was Carlo van Dam de snelste Nederlander. De huidige ATS Formule 3 kampioen bereidt zich nu voor op de Formule 3 races, die op 17 en 18 november aanstaande op het stratencircuit van Macau worden gehouden.
Testen Nadat Van Dam vorige week nog voor het Spaanse BCN Competicion een GP2 bolide had getest, werd hij ditmaal uitgenodigd door Red Devil Comtec Racing om een World Series Formule Renault 3.5 bolide aan de tand te voelen. De 21-jarige coureur reed slechts een halve dag op het 3,841 meter lange circuit voor het Britse team. Aan het einde van de ochtendsessie nam hij het stuurtje over van de Fin Mika Mäki en wist in zijn run een snelle tijd op de chronos te zetten.
Formule 1: Nakajima en Rosberg in 2008 bij Williams
De Formule 1-renstal van Williams heeft zijn rijdersbezetting voor 2008 rond. Naast Nico Rosberg zal ook Kazuki Nakajima een van de twee zitjes krijgen. De jonge Japanner was reeds testcoureur bij de ploeg van Frank Williams. Bovendien maakte hij recentelijk zijn debuut tijdens de Grand Prix van Brazilië.
De zoon van voormalig F1-piloot Saturo Nakajima wordt tweede rijder achter Nico Rosberg. De telg van voormalig wereldkampioen Keke Rosberg werd eerder in verband gebracht met McLaren (na het opstappen van Fernando Alonso). De Duitser Rosberg, negende dit jaar in het Formule 1-klassement, blijft Williams dus trouw
Ruim een jaar na zijn racepensioen stapt Michael Schumacher toch weer in een Ferrari. De zevenvoudig wereldkampioen Formule 1 zal volgende week op Barcelona zijn opwachting maken tijdens een test.
De 38-jarige Duitser is winnaar van 91 Grote Prijzen. De meest succesvolle F1-coureur aller tijden stopte na het seizoen 2006. Dit jaar ondersteunde hij Ferrari al op het technische vlak. ,,Michaels rentree is voor de helft fun, voor de overige helft gaat hij ons op het technische vlak helpen, aldus een woordvoerder van de Italiaanse renstal.
Omdat de traction control in de F1 verdwijnt komend seizoen en Schumacher veel ervaring heeft met het rijden zonder dit soort technische hulpmiddelen, maakt Ferrari graag gebruik van Schumis ervaring op dit gebied.
Volgens bepaalde Spaanse media zou een nieuwe verbintenis tussen Fernando Alonso en het Renault-team van Flavio Briatore niet ver meer weg zijn. Zeker lijkt dat Briatore de terugkeer van zijn verloren zoon wel ziet zitten. ,,Want wat Fernando afgelopen jaar bij McLaren is overkomen, zou bij ons nooit gebeurd zijn, aldus de flamboyante Italiaanse teambaas.
Fernando Alonso in de McLaren tijdens afgelopen seizoen.
Turbulent Volgens Briatore zou de tweevoudig wereldkampioen Formule 1 uit Spanje bij Renault nooit een dergelijk turbulent jaar hebben gehad, meldt hij in het blad Autosprint. ,,Want wij werken met een veel grotere mate van transparantheid dan McLaren, meent Flavio.
Doorlopend contract Alonso won in 2005 en 2006 twee WK-titels met Renault, voordat hij de overstap maakte naar McLaren. Daar kreeg hij het dit jaar verbaal vaak aan de stok met onder meer teambaas Ron Dennis, maar ook zijn rookie-teamgenoot Lewis Hamilton. Hoewel Alonso nog een doorlopend contract had tot en met 2008, gingen hij en McLaren vorige week officieel uit elkaar.
'Nooit problemen' Op de vraag of Alonso moeilijk in de omgang is, antwoordt Briatore: ,,Wij overschatten rijders. Ze zijn 20, 25 jaar oud en wij verwachten altijd van hen dat ze zich als volwassenen gedragen. Die jongens komen geregeld in situaties die groter dan de coureurs zelf zijn. En soms helpen wij ze dan niet. Maar nee, Fernando heeft nooit problemen bij ons gehad, aldus Briatore in Autosprint.
Zandvoort - In Amerika is Nascar razend populair, veel populairder dan de Formule1 bijvoorbeeld. Maar het Nascar gevoel komt naar Nederland. Met de introductie van een van de NASCAR afgeleide V8-bolide, zet de door Huub Vermeulen geleide stichting (DNRT) een nieuwe stap voorwaarts. De Stichting Dutch National Racing Team presenteerde op het circuitpark Zandvoort een spectaculaire nieuwe raceauto.,,Deze wagen is een prachtige uitdaging voor de ervaren coureurs, aldus een enthousiaste Vermeulen.
De DNRT organiseert zon 35 wedstrijden per jaar. Liefst 800 autocoureurs en nog eens 400 motorracers vinden hun plezier in deze races, die zowel nationaal als internationaal plaatsvinden. Zo organiseert de stichting van Huub Vermeulen jaarlijks onder andere ook drie 24 uursraces, waaronder de inmiddels populaire 24 uur van Dubai.
Nieuwe uitdaging Omdat de nodige coureurs uit de DNRT inmiddels meer en meer ervaren worden, zocht deze groep naar een nieuwe raceprikkel. Die uitdaging naar meer vermogen en snelheid gaat vanaf 2008 gevonden worden in de nieuwe V8-klasse. Op woensdag 31 oktober is deze spectaculaire nieuwe racewagen gepresenteerd op Circuit Park Zandvoort. Een naam voor de nieuwe klasse is er nog niet, maar die zal er binnenkort zeker komen.
Imposante wagen ,,Het is een prachtige wagen geworden. Geheel anders dan wij dat in Europa gewend zijn, vertelt Huub Vermeulen. ,,De auto is ruim 5,5 meter lang en 2 meter breed, maar slechts 1,20 meter hoog. Het is absoluut een imposante verschijning!
V8 Een grote V8 krachtbron zorgt voor de gang. Het is een 6.0 L aluminium Corvette LS2 motor, die liefst 450 pk levert bij 6500 toeren, met 550 Nm, dry sump en benzine-inspuiting. Het chassis is grotendeels afkomstig van de populaire Amerikaanse NASCAR. Deze is echter op 22 punten gewijzigd, om daarmee de veiligheid die in de DNRT bovenaan staat nog meer te waarborgen. De instap van de bolide is wel door het raam. Deuren zijn niet zinvol omdat het chassis tot de bovenkant van de deurplaat zou reiken.
Amerikaans Alles aan de auto is Amerikaans, met uitzondering van veren en schokdempers. Die komen van het Nederlandse Intrax. De meeste klassen van DNRT rijden op Intrax vanwege de uitstekende ervaringen. De achteras van de V8 is van het type quick change, dat wil zeggen dat in tien minuten de eindoverbrenging kan worden aangepast aan een circuit. Een set tandwielen daarvoor kost slechts 70 dollar. De wielen zijn van staal, kosten een fractie van aluminium, zijn licht en zeer duurzaam. De slicks zijn 10J breed, van het merk Hoosier en zijn duurzaam. De praktijk zal bepalen met welke compound zal worden gereden.
Het geluid Amerika kent nauwelijks geluidseisen voor autosport. Op Circuit Park Zandvoort is dat, vanwege het beperkte aantal geluidsdagen, een ander verhaal. In nauw overleg met de autofabrikant is daarom een systeem ontwikkeld; op de geluidspaal van Zandvoort kwam slechts 89 db onder volle belasting tot stand. Een zeer gunstige waarde die zo nodig in de loop van de tijd verder verlaagd kan worden.
Milieu Racen met grote motoren is niet bepaald milieuvriendelijk. Maar DNRT heeft een ontwikkeling gestart om op termijn met biobrandstoffen te gaan rijden. Daar lenen de motoren van de nieuw gepresenteerde V8 zich bij uitstek voor. Anders dan gebruikelijk rijdt de klasse met benzine-inspuiting, terwijl in Amerika vrijwel uitsluitend met (Holly) carburateurs wordt gereden. Met inspuiting wordt het benzineverbruik echter gehalveerd.
De kosten De definitieve kosten van de bolide zijn nog niet bekend, maar verwacht wordt dat de prijs minder dan 50.000 euro (ex btw) zal bedragen. Voor het eerst zal het ook mogelijk zijn om raceautos te leasen voor een scherp tarief (bij Prisma Car Lease, Baarn). De motor en versnellingsbak worden, bij normaal onderhoud, geacht circa drie jaar te kunnen rijden. Onderdelen zijn (relatief) goedkoop en de seizoenskosten kunnen dan ook laag blijven.
De serie De V8 klasse zal als basis de semi-endurance races rijden van het DNRT (B-groep). Dat zijn races van ongeveer drie uur, al of niet gesplitst in tweeën. Dat betekent dat het ook mogelijk is om met twee rijders op een auto mee te doen. Gezien de hevigheid van de auto is dat zelfs gewenst.
De serie bestaat uit 7 wedstrijden per seizoen. Ieder evenement wordt, zoals bij DNRT gebruikelijk, op één dag verreden. Zowel op weekend- als op weekdagen. De deelnemers aan de evenementen van DNRT zijn voor een groot deel ondernemers. Juist de compacte duur van de evenementen is voor hen van belang.
Lange adem De auto is gemaakt voor de lange adem. Naast de serie zal het mogelijk zijn om aan andere wedstrijden deel te nemen. Zoals de Winterserie, maar ook de 24 uur van Dubai en andere lange en korte wedstrijden. De wagen is erop gemaakt.
Voor wie De V8 is bedoeld voor de ervaren rijders van het DNRT en niet voor jonge talenten. De minimum leeftijdsgrens is 30 jaar. Voor rijders die weten dat zij niet meer als coureur naar de Formule 1 gaan. De klasse is dus vooral voor het plezier in de sport. Sportiviteit staat dan ook bovenaan. De rijders moeten vooral ook na de race gezellig na kunnen praten. Er is een ballotagecommissie.
Snelheid De eerste indicaties geven aan dat de auto tot snelle rondetijden in staat zal zijn. De grens van de 1 minuut 50 op een rondje Zandvoort zou op termijn in zicht kunnen komen. De topsnelheid zal, bij voldoende lengte van de weg, wel eens rond een indrukwekkende 330 kilometer per uur kunnen liggen.
Sponsors De klasse wordt gesponsord door Prisma Car Lease in Baarn, het bedrijf waar het ook mogelijk is een V8 te leasen. Verder ondersteunt ook het Baarnse Falcon Sportswear de nagelnieuwe klasse.
Specificatie wagen: Chassis: Nascar type spaceframe Carrosserie: Nascar Late Model Motor: LS2 aluminium, 6.0 liter inhoud Vermogen: 450 pk (550 Nm) bij 6500 tpm Massa leeg: Circa 1050 kg Topsnelheid: Circa 330 km/u Velgen: Staal, 10 X 15 Banden: Hoosier 10 x 15 Lengte: 5,50 meter, breedte 2,0 meter Klasse sponsor: Prisma Car Lease, Baarn
LE CASTELLET Renger van der Zande heeft op het circuit Paul Ricard, vlakbij het Zuid Franse Bandol een nieuwe bladzijde toegevoegd aan zijn snelle ontwikkeling in de autosport. Alle teams van de GP2 klasse, die te boek staat als kraamkamer van de F1, hebben vier dagen lang rijders getest. Renger bleek de snelste debutant, door reeds binnen één dag een tijd van 1.13.73 neer te zetten met zijn GP2 Dallara van het Arden Red Bull team. Een prachtig debuut in deze klasse, ondanks de remproblemen tijdens zijn snelste ronden.
Het waren intensieve dagen op het winderige Zuid Franse circuit. Alle GP 2 teams werkten intensief vier dagen lang een programma af. Verschillende routiniers en een grote groep rookies wisselden elkaar af. Rijders als Kobayashi en ook Hanley, beiden pupillen van Formule 1 teams, reden zelfs alle dagen. Verschillende Nederlandse rijders zoals Giedo van der Garde, Yelmer Buurman en ook Chris van der Drift reden twee dagen. Ze deden het goed, met zelfs een opmerkelijke zesde tijd voor Rengers Nijmeegse stadgenoot Yelmer.
Renger zelf moest het doen met slechts één dag. Dat was alles of niets voor de ambitieuze Trust-rijder. Het zat niet mee. Met name in de middag, toen hij zijn ervaring van de ochtend wilde verzilveren, sloeg de mechanische pechduivel toe. Zijn remsysteem faalde en dat kostte pittijd. Uiteindelijk, met vrij weinig track time wist de GP 2 rookie er een 1.13.73 uit te persen. En uiteraard was hij niet tevreden. Voor zijn gevoel zat er nog veel meer in. Maar de dag zat erop en de moegestreden monteurs en engineers wilden huiswaarts.
Bij analyse van alle vier dagen bij elkaar bleek Renger degene die het snelst in korte tijd een toptijd had neer gezet. Toch nog tevredenheid bij de Nijmeegse debutant. Het team was vol lof over de opbouw en aanpak van Renger.
RENGER VAN DER ZANDE: Tja, dit was natuurlijk fantastisch. Maar door mijn eigen ambitie vergat ik bijna te genieten. Dat zal wel met terugwerkende kracht vannacht in mijn bed gebeuren. Toch gaaf dat ik al na een ochtend even snelle tijden draaide als routiniers en kerels die al meerdere dagen bezig waren. Ik wil Arden bedanken dat ze dit mogelijk hebben gemaakt.
Renger reisde na de test meteen af naar Stuttgart waar hij morgen als Mercedes Benz junior aantreed met onder andere F1 ster Lewis Hamilton in een evenement van Mercedes in het Mercedes Benz museum te Stuttgart. Volgende week dinsdag treedt hij weer aan in Paul Ricard voor een test in de World Series Formule Renault 3.5.
Nu het F1-seizoen ten einde is, kijken veel coureurs terug op hun seizoen. Wat waren goede momenten en wat ging fout. Zo ook Nico Rosberg, die regelmatig opzien baarde met goede resultaten, en nu in verband gebracht wordt met McLaren als opvolger van de inmiddels vertrokken Fernando Alonso. Wat vind Nico zelf van zijn seizoen?
'Het is een goed jaar voor me geweest, in verschillende opzichten. Zoals bijna altijd heb je een aantal ups en downs gedurende een seizoen. Aan het begin van het seizoen gingen de races goed alleen bleven de resultaten uit. Later werden de startposities ook beter en konden we regelmatig punten scoren. Het feit dat we dit jaar zo goed presteerden heeft ook te maken met de ontwikkeling van de auto, de FW29 was in veel opzichten beter dan onze vorige bolide.'Aldus de Duitser.
'Een van de belangrijkste succesfactoren dit seizoen is dat we de auto gemakkelijk af konden stellen, voor elk circuit. Samen met mijn engineers kwamen we tot een auto waar ik het maximale uit kon halen en lekker mee kon pushen. Dit resulteerde in een geweldig aantal van elf keer starten tijdens Q3, echt fantastisch! Ook een aantal resultaten tijdens races hebben me verrast, zo goed konden we meestrijden.'Zo zegt Rosberg.
Nico Rosbergs persoonlijke hoogtepunten van afgelopen seizoen: 'Ik denk dat het hoogtepunt komt van de race van Spa. Na de driedaagse test voor het raceweekend had ik weinig vertrouwen dat we competitief zouden zijn en ik verwachtte een zwaar weekend. Maar het tegendeel bleek waar, ik reed een geweldige kwalificatieronde en mocht als zesde starten. Na een goede start had ik na de eerste bocht alleen twee McLarens en twee Ferraris voor me!"
"Ook Melbourne was een goede race door mijn inhaalactie op Ralf Schumacher. Na een slechte kwalificatie haalde ik het maximale uit de auto door als vierde te eindigen. Ook Maleisië was een goede race aangezien ik daar in het begin goed kon strijden met de BMWs. Ook al finishte ik niet, toch was het een leuke race."
"En last but not least, de laatste race in Brazilië. Hier behaalde ik mijn beste resultaat uit mijn F1-carriere, ik startte tiende en kwam als vierde over de streep. Ik had opnieuw een goed gevecht met de BMWs en versloeg ze Fair and Square wat inhield dat het team als vierde geëindigd is in het constructeurskampioenschap. Al met al heb ik een hoop leuke momenten gehad en ga ik vrolijk de winter in!"
Audi is, nu het DTM-seizoen is afgelopen, begonnen met de zoektocht naar nieuwe talenten voor volgend jaar. Omdat Audi een vrouwelijke vervanger wil voor Vanina Ickx, krijgt Emma Kimilainen, die gesteund wordt door oud F1 coureur Stefan Johansson, een test. Dat Audi wederom voor een vrouw gaat is niet verwonderlijk, dat deze blonde Finse nog maar 18 jaar is wel.
Vanina Ickx kende twee teleurstellende jaren met haar Audi A4. De Belgische dame kon het de dame van Mercedes, Susie Stoddart, niet moeilijk maken. Ondanks dat Ickx niet wist te scoren, besloot Audi naar een vrouwelijke coureur te zoeken als directe vervanging.
Emma Kimilainen wordt gezien als één van de grootste vrouwelijke talenten van dit moment. De Finse wist veel indruk te maken door op zeventienjarige leeftijd als tweede te eindigen in het Finse Formule Ford kampioenschap. Kimilainen kwam slechts zes punten tekort voor de titel. Het afgelopen jaar kwam de Finse uit in het Zweedse Radical Elite kampioenschap, waarin zij als derde eindigde op zeven punten van de winnaar.
De F1 toekomst van Timo Glock zag er rooskleurig uit, nadat de Duitser dit jaar het GP2-kampioenschap op zijn naam had geschreven. BMW lijkt echter roet in het eten te gaan gooien door Glocks overstap naar Toyota te dwarsbomen. BMW heeft inmiddels laten weten dat zij hun investering nog een paar jaar willen houden.
Ondanks dat Mario Theissen gedurende het 2007 seizoen had gezegd mee te werken aan een overstap als het zou gaan om een racezitje, heeft de BMW-baas nu een hele andere mening over de toekomst van Glock. Tegenover het Duitse Bild liet Theissen weten de GP2-kampioen te willen behouden.
BMW heeft echter al twee coureurs en daardoor lijkt Glock volgend jaar wederom te moeten fungeren als testcoureur. Opnieuw een testrol bij het team is niet waar de Duitser op gehoopt had. Nu dat Toyota Glock een racecontract heeft aangeboden, botsen de belangen van BMW en Glock.
Ik heb nu een grote kans gekregen om een grote stap te maken in mijn carrière, vertelde Glock tegenover Bild. BMW kan mij dit echter niet bieden en daarom wil ik graag van renstal veranderen. Ik ben BMW echter wel zeer dankbaar voor de steun, maar nu is het tijd om verder te gaan. Ik hoop dat wij tot een overeenkomst kunnen komen. Ik ben van mening dat ik volgend jaar de stap van vervanger naar een goede racecoureur kan maken.
Chris van der Drift geniet van GP2-test op Paul Ricard
LE CASTELLET Chris van der Drift begon zijn voorbereidingen op het raceseizoen van 2008 op het High Tech Test Track Paul Ricard in Zuid-Frankrijk. De 21-jarige Rotterdammer kwam voor de tweede maal in zijn carrière in actie met de GP2-bolide van Trident Racing, samen met andere potentiële F1-kandidaten. Ondanks problemen met de versnellingsbak, wist de vicekampioen uit de International Formula Master veel vooruitgang te boeken en competitieve rondetijden te laten noteren.
Van der Drift kreeg de kans om twee dagen lang achter het stuur van de 580 pk krachtige auto te kruipen. Het team Trident Racing kwam de Nederlander niet onbekend voor. Vorig jaar maakte hij al kennis met de Italiaanse equipe en kende hij een uitstekende eerste test. De GP2 Series geldt als dé opstapklasse naar de Formule 1, getuige de krachtige bolides en de kampioenen die daaruit zijn voortgekomen. Nico Rosberg en Lewis Hamilton wonnen de titel in respectievelijk 2005 en 2006. Beide coureurs racen nu in de Formule 1. Timo Glock veroverde afgelopen seizoen de felbegeerde titel.
De eerste testochtend begon goed. Chris maakte zich vertrouwd met de auto en wist constant zijn rondetijden te verbeteren. Graag wilde hij zich s middags wagen aan een toptijd, maar een defecte oliepomp van de versnellingsbak gooide roet in het eten. Hierdoor verloor de snelle Nederlander veel tracktime en was hij niet in staat om zijn beste tijd te verbeteren. s Ochtends op de tweede testdag werkte Van der Drift solide zijn rondjes af en boekte steeds meer progressie. Echter na de middagpauze raakte één van de sensoren kapot. Omdat deze tussen de versnellingsbak en de motor zat, moest het onderdeel vervangen worden. Uiteindelijk werd de laatste set nieuwe banden gemonteerd waarna de Rotterdammer zijn snelle bolide de sporen gaf. Op weg naar een goede tijd brak er een aantal tandwielen van de derde versnelling af, waardoor slechts één vliegende ronde gereden kon worden. Met een uiteindelijk beste tijd van 1:13.451 sloot Van der Drift zijn twee testdagen naar tevredenheid af. Hij bleek de snelste coureur te zijn geweest die voor Trident Racing tijdens in actie kwam en hij versloeg op beide dagen zijn tijdelijke teamgenoot met gemak.
Chris van der Drift: Ondanks dat we een paar problemen hadden, was het gaaf om weer met de GP2-auto van Trident Racing te testen. Ik heb een aantal grote stappen voorwaarts gemaakt en de auto en het team voelden erg vertrouwd. Ik lig er niet wakker van dat ik niet de snelste tijd heb neergezet, omdat dit simpelweg niet het doel was. Natuurlijk zou het mooi zijn geweest, maar ik wilde elke keer dat ik naar buiten ging verbeteren en leren wat ik moest leren. Dit was de start van het nieuwe seizoen en tegen de tijd dat de races op het programma staan, sta ik bovenaan bij de uitslagen.
Chris wordt dit jaar ondersteund door: Racing Pool, Valvoline, National Meats Ltd, BMW Ekris en Momo.