Het Renault-succes in de BTCS is in Nederland niet onopgemerkt gebleven. Ook maakte afgelopen week een nieuw merk haar debuut in de Belgian Touring Car Series
De Meganes waren een dominante factor in de BTCS. Ook Equipe Verschuur is in 2008 van de partij!
Equipe Verschuur in BTCS Het Renault-succes in de BTCS is ook in Nederland niet onopgemerkt gebleven. Frans Verschuur bevestigde aan autosport.nl dat men volgend jaar aan het kampioenschap gaat deelnemen. Verschuur: Op dit moment zijn wij een auto voor Dubai aan het bouwen en daarna willen wij ons op de BTCS concentreren. Het is een kampioenschap waar wij onze rijders kilometers willen geven en dat gezien de successen van Renault afgelopen seizoen perspectief biedt. Over een rijderscombinatie kon Verschuur nog geen uitsluitsel geven. Renault won met de combinatie Vincent Vosse/Fred Bouvy zoals bekend afgelopen weekend de titel in de S1 klasse.
Met deze fraaie Mazda RX8 is er nog meer varieteit in de BTCS Mazda maakte debuut Bij het team van Thierry Boutsen Energy Racing maakte afgelopen weekend een nieuwkomer zijn debuut. Mazda keert weer op de circuits terug. Op basis van een Renault-chassis heeft men bij Thierry Boutsen Energy Racing een gloednieuwe Mazda RX8 ontwikkeld. De Japanse bolide is met een originele Japanse Mazda wankelmotor ontwikkeld, die ongeveer 410 pk moet leveren. De Mazda wordt bestuurd door Formula Master kampioen DAmbrosio en journalist Stephane Lemeret, die afgelopen seizoen ook voor het team van Gravity Racing met een Mosler MT900R uitkwam, en afgelopen weekend samen met Vincent Radermecker de laatste wedstrijd van de Belcar Original op zijn naam schreef. De fraai geprepareerde Mazda RX8 kende bij zijn debuut nog veel aanloopproblemen. Volgend seizoen wil men zich bij Thierry Boutsen Energy Racing met de Mazda RX8 in de S1 titelstrijd mengen.
In 2008 wil men met de top van de BTCS meedraaien.
BMW 130i-coureur Ron Swart is maandag geopereerd aan de verwondingen die hij zondag tijdens een crash op Circuit Park Zandvoort heeft opgelopen. Zo is er onder meer een metalen plaat in zijn op twee plaatsen gebroken rechteronderarm gezet. Bovendien heeft de Zandvoorter een rib gebroken. ,,Ik lig nog wel een week in het ziekenhuis, berichtte Ron Swart vandaag. Autosport.nl wenst Ron vanaf deze plek een zeer voorspoedig herstel toe!
De restanten van de BMW 130i van Ron Swart.
Lekker gevoel Ron Swart had tijdens de Finaleraces juist zon lekker gevoel. ,,Ik wilde echt vlammen dit weekend, vertelde hij dinsdagmiddag aan Autosport.nl. ,,Bovendien had mijn team, Certainty van Dillon Koster, zondag driehonderd man in een mooie hospitalitytent rondlopen, onder wie mijn nieuwe sponsor. En dan raak je betrokken bij zon crash en ben je er niet bij. Lig je in het ziekenhuis in plaats van bij die mensen te zijn die speciaal voor je komen. Daar baal ik ongelooflijk van.
160 km/uur Het gebeurde in de vijfde ronde. In de Arie Luyendijk-bocht werd hij door Nick Bleekemolen van achteren aangetikt. ,,Die bocht is precies een van de weinige punten van het Zandvoortse circuit waar je er niet af kan en mag vliegen. Je hebt daar nul uitloopstrook. Als je gaat, ben je kansloos. Ik zag met een kleine 160 kilometer per uur zo die bandenstapel op me afkomen. Ik heb de klap bewust meegemaakt. Al ben ik vervolgens wel drie, vier seconden weg geweest. Vervolgens ben ik uit de auto gekropen en moest ik mijn rechteronderarm ondersteunen. Die was zo hard tegen de versnellingspook geslagen, dat ie op twee plaatsen gebroken was. Bovendien was mijn stoel helemaal van de auto afgebroken. Kun je nagaan hoe groot de impact was.
Stof tot nadenken De BMW van Ron is volkomen afgeschreven bij de klap. Gelukkig kan Ron het nog navertellen. ,,Want het had ook heel anders kunnen aflopen, beseft hij. ,,Jongens die racen moeten zich goed bedenken dat we aan een gevaarlijke bezigheid doen en dat je op gevaarlijke punten als de Luyendijk-bocht iemand er niet vanaf moet tikken. Dat kan gewoon niet daar! Of ik Nick dus iets kwalijk neem? Laat ik het zo zeggen: De jongens die in de BMW 130i Cup in de kop rijden, van Ricardo van der Ende tot en met Jan Lammers, die weten precies wat racen inhoudt. Maar de jongens die iets meer naar achteren zitten, missen soms net dat ene procentje race-ervaring of raceverstand. Zoals dat je dus niet een gevaarlijke actie moet uithalen in de Luyendijk. Het was namelijk niet een klein duwtje die ik van Nick kreeg hoor. En je ziet wat er dan kan gebeuren. Het moet coureurs goed ingepeperd worden dat je mensen, als je op een punt als de Luyendijk-bocht niet goed uitkijkt, dood kunt rijden. Dit ongeluk moet stof tot nadenken geven. Alles doet het nog Maandag zijn de chirurgen 4,5 uur bezig geweest met de armoperatie van Ron. ,,Er zit nu een metalen plaat in. Omdat mijn arm nog erg gezwollen is, kunnen ze de wond nog niet dichtmaken. Dat heeft tijd nodig en duurt nog wel een week. Vervolgens moet ik acht tot tien weken revalideren. Mijn eigen zaak is voorlopig dus op slot. Dat is vreselijk balen. Maar gelukkig doet alles van mijn arm het nog en kan ik goed mijn vingers bewegen.
Ron Swart in racetenue.
Reacties Ron heeft inmiddels de nodige reacties en steunbetuigingen gekregen. ,,Prins Pieter Christiaan heeft nog bij me gevraagd hoe het met me was. Ik heb ook een smsje van Jan Lammers gekregen. En Frank Kerseboom, de cupcoördinator van de BMW 130i Cup, is langs geweest. Dat doet me goed.
Tuurlijk ga ik door Of Ron na alles nog zin heeft om in 2008 door te gaan met racen? ,,Tuurlijk. Ik probeer volgend jaar weer van de partij te zijn. Ik wil bij deze nog graag Dillon Koster en mijn monteurs voor alles bedanken. Zonder hen had ik dit seizoen helemaal niet kunnen instappen in de racerij. Had ik weer als toeschouwer bij het Scheivlak in de duinen gezeten. Ik ben die jongens heel dankbaar dat ik dankzij hen weer het racen heb kunnen oppakken. Ook veel dank aan mijn sponsors. De man die mij voor 2008 wil gaan ondersteunen, komt dinsdagavond nog op bezoek in het ziekenhuis. Helemaal top toch!
Den Haag - De nieuwe MaX5, een raceauto afgeleid van de populaire roadster Mazda MX-5, heeft tijdens races op Circuit Park Zandvoort een bijzonder geslaagd debuut beleefd. Tijdens de allereerste race in Nederland wist het team van Hoogwerf Motorsport zonder één testkilometer te hebben gereden de tweede plaats te behalen in de koppelrace van het DNRT, het Dutch National Racing Team van organisator Huub Vermeulen.
De race was onderdeel van een presentatie en onthulling van de eerste MaX5 raceauto in de pitstraat van Circuit Park Zandvoort, waar het kersverse MaX5 Racing kampioenschap aan pers en publiek werd voorgesteld. Hoogtepunt tijdens de presentatie was de onthulling van de MaX5 racewagen geprepareerd door het team van Hoogwerf Motorsport. Het betaalbare concept op basis van de Mazda MX-5 kon rekenen op veel positieve reacties in de pitstraat en een aantal serieus geïnteresseerden.
Huub Vermeulen besloot ter plekke om de nieuwe MaX5 in te zetten tijdens de koppelrace. In deze races worden twee teams uit diverse klassen aan elkaar gekoppeld. Een team uit een snelle klasse en een team uit een langzamere klasse strijden samen tegen andere gekoppelde teams. Om de dertig minuten wisselen de twee teams elkaar af op de baan, verspreid over een periode van twee uur. De MaX5 had tot dit verzoek nog geen meter afgelegd maar stond onverwacht aan het debuut van zijn racecarrière. Het team van Hoogwerf Motorsport werd gekoppeld aan het team van Jadbalja 1 dat uitkomt in de klasse van de snelle Saker sportscars. Met een nog niet optimale afstelling en veel strijdlust reden Micky en Yardy Hoogwerf de MX-5 1.6 NA naar de tweede plaats.
Adrian Tambay, zoon van oud F1 coureur Patrick Tambay, heeft beide races van het laatste Formel BMW Deutschland weekend in Hockenheim op zijn naam geschreven. Het kampioenschap kwam echter in handen van Jens Klingmann. De Nederlanders Mathijs Harkema, Luuk Glansdorp en Thomas Hylkema gingen op jacht naar een toptien klassering en deden weer veel ervaring op in het competitieve veld.
Tambay, uitkomend voor Josef Kaufmann Racing, won de eerste race met een voorsprong van anderhalve seconde op Jens Klingmann. Luuk Glansdorp (Zettl Motorsport) eindigde als beste Nederlander op een keurige negende positie. Mathijs Harkema, ondersteunt door Sikkens, finishte net buiten de toptien op een elfde stek, terwijl Thomas Hylkema een veertiende plaats behaalde. Ook in de tweede race was Tambay de snelste. Opvallend was de enorme progressie in de race van Harkema en Glansdorp. Tambays teamgenoot Harkema startte als vijftiende en eindigde als beste Nederlander op een nette zevende plaats. Glansdorp maakte veel terrein goed na zijn achttiende startpositie. Hij finishte wederom binnen de toptien met zijn negende plaats. De door Sartorius ondersteunde piloot behaalde hiermee een derde plaats bij de Rookies. Thomas Hylkema besloot zijn weekend op een zeventiende positie.
Voor komend seizoen zijn er een aantal rigoureuze veranderingen op komst. De Formel BMW Deutschland gaat samen met de Engelse serie en wordt omgedoopt tot Formule BMW Europa. De meeste races worden dan ook verreden in het voorprogramma van de Formule 1 Grand Prix.
Na een aantal succesvolle jaren in diverse nationale kampioenschappen, beleeft de SEAT Leon Supercopa volgend jaar zijn Europese debuut in een nieuwe Europese raceklasse: de SEAT Leon EuroCup. Het kampioenschap bestaat uit zes races die worden verreden tijdens zes FIA World Touring Car Championship 2008 weekenden op circuits in Spanje, Frankrijk, Portugal, Duitsland, Engeland en Italië.
Met dit nieuwe kampioenschap zorgt SEAT voor een belangrijke uitbreiding van haar activiteiten in het toerwagenracen. Met de EuroCup is SEAT nu het enige merk dat coureurs en klanten de mogelijkheid biedt om autosport zowel op nationaal als internationaal niveau te bedrijven tegen relatief bescheiden kosten, met als absolute top het Wereldkampioenschap. De nationale Supercopas, de EuroCup, de privé-teams in het WTCC en het officiële fabrieksteam sluiten perfect op elkaar aan voor eenieder die voor het hoogst haalbare op het gebied van toerwagenracen gaat.
SEAT Sport zorgt tijdens alle Leon EuroCup-races zowel voor de technische als commerciële ondersteuning en het nieuwe kampioenschap wordt de enige merkencup die live op Eurosport te volgen zal zijn. Bovendien gaat de sportzender uitgebreid aandacht besteden aan de ontwikkeling van de SEAT Leon EuroCup in Eurosports Motorsport programmering.
Na het zesde jaar in Spanje, het vijfde jaar in Engeland en Duitsland en één seizoen in Italië en Hongarije heeft de SEAT Leon Supercopa de afgelopen jaren bewezen een perfecte opstap te zijn voor coureurs die daarna officiële fabrieksrijders werden in het WTCC, waaronder Robert Huff en Peter Terting. Zij hebben vanuit respectievelijk de Britse en Duitse Supercopa de overstap gemaakt naar het World Touring Car Championship. Ook Oscar Nogués, Marc Carol en Florian Gruber debuteerden in het WTCC na hun kwaliteiten te hebben waargemaakt in de Spaanse en Duitse Supercopas. Oscar Nogués, de Spaanse Supercopa-kampioen van 2006, is één van de SEAT-rijders die afgelopen weekend in Monza aan de start verscheen.
De komende tijd zal er meer informatie bekend worden gemaakt over de organisatie en de technische en sportieve reglementen van de SEAT Leon EuroCup. Die zullen vergelijkbaar zijn met die van 2007 en de kalender van het kampioenschap zal worden afgestemd op de planning van de nationale Supercopa-races. Dezelfde auto zal worden ingezet als tijdens de seizoenen 2006 en 2007, met als toevoeging een 2008 kit. De bestgekwalificeerde coureurs worden beloond met deelname aan het WTCC 2009 achter het stuur van een SEAT Leon WTCC.
Jaime Puig, SEAT Sport director: De SEAT Leon EuroCup is het uiterst bevredigende resultaat van al onze inspanningen gedurende de afgelopen zes jaren. Dankzij de zeer concurrerende kosten zijn we in staat onze klanten een uitgebreid keuzepakket te bieden om deel te nemen aan verschillende kampioenschappen met een betrouwbare, high performance en technisch zeer geavanceerde auto. De Leon EuroCup biedt coureurs de kans om tegelijkertijd met en op dezelfde circuits als het WTCC te racen. Dat worden grote, spectaculaire publieksevenementen, zowel op het circuit zelf als live op televisie dankzij de fantastische overeenkomst met Eurosport.
Marcello Lotti, van WTCC promoter KSO: Wij juichen het nieuwe concept van SEAT Sports nieuwe SEAT Leon EuroCup kampioenschap van harte toe en zijn verheugd dat de races worden gecombineerd met de WTCC-weekenden. Deze nieuwe klasse vormt een perfect bewijs van de dynamiek en innovatie van het merk SEAT en de grote betrokkenheid van SEAT bij de autosport. Niet alleen door coureurs een competitief kampioenschap met uitgebreide TV-coverage te bieden, maar ook door hen mogelijkheden te geven op een stoeltje in het WK Toerwagens.
BARNEVELD - Tien uitdagende klassementsproeven telde de Veenhuizen Groep Nederland Rally, die zaterdag verreden werd. Onder een stralende zon genoot het massaal opgekomen publiek van het deelnemersveld op de proeven rondom Barneveld en Putten. Jaap van Lagen (Ede), dit seizoen actief tijdens F1 Grand Prix in de Porsche SuperCup, verruilde het circuit voor de rallysport. En niet zonder succes. Van Lagen schreef samen met navigatrice Annemieke Hulzebos (Goor) de winst in de standaardklasse, groep N, op zijn naam en eindigde op een uitstekende vierde plaats algemeen.
Jaap van Lagen, die normaal op de internationale racecircuits te vinden is, stond voor het vierde jaar achtereen aan de start van de rally op zijn geboortegrond. "Omdat ik veel in het buitenland rijd, heb ik er in 2004, met steun van mijn sponsoren voor gekozen om in ieder geval een keer per jaar in mijn eigen woonomgeving in actie te komen. De rally van Barneveld komt bijna door mijn achtertuin. Het is enorm leuk om mijn vrienden, sponsors en fans te kunnen trakteren op wat actie in de buurt. Los natuurlijk van het feit dat ik het erg leuk vind om rallys te rijden", verklaarde Van Lagen.
De equipe zou in eerste instantie met de spectaculaire Nissan 350Z van de Belgische rallyrijder Van Woensel aan de start staan, maar helaas kreeg Van Woensel een week voor de wedstrijd motorpech en moest de Nissan volledig aan een revisie worden onderworpen. Gelukkig bleek Gert van den Heuvel van het Barneveldse bedrijf RallyRent bereid zijn Mitsubishi Lancer Evo IX te verhuren.
De Nederland Rally bestond dit jaar uit vijf verschillende klassementsproeven, die twee keer op het programma stonden. "De proeven hebben eigenlijk alles wel in zich: klinkers, onverhard, gravel, asfalt, lange rechte stukken en mooie bochtencombinaties. Een en ander wordt extra spectaculair door de vallende bladeren en de kleine steentjes die door het afsnijden van de bochten op de ideale lijn worden geworpen", kenschetste Hulzebos het evenement. Na s morgens van 07.00 uur tot 12.00 uur de proeven nauwkeurig op papier te hebben gezet, reed de equipe om 13.14 uur over het startpodium op industrieterrein De Harselaar. "Voor de rally had ik niet echt tijd om te testen. We zijn dan ook voorzichtig van start gegaan, zodat ik wat kon wennen aan de auto. Dat dat nodig was, bleek wel toen ik bij een haakse bocht iets te enthousiast aan de handrem trok. De Evo heeft blijkbaar maar een klein liftje van de handrem nodig, we stonden dus meteen verkeerd om. Natuurlijk ben ik ook niet gewend aan een bijrijder die de hele tijd in mijn oren zit te tetteren. Na de eerste klassementsproef had ik echter volledig vertrouwen in zowel de auto als de notes. Op het moment dat je weet en voelt dat het allemaal klopt, ga je ook veel meer op de notes rijden. Dat is echt super", aldus een enthousiaste Van Lagen.
Na een voorzichtige start klommen Van Lagen en Hulzebos dan ook snel op in het klassement. "Jaap had eigenlijk maar een proef nodig om aan mij en de auto te wennen. Voor de wedstrijd was ik door verschillende mensen gewaarschuwd dat hij niet zou luisteren, maar dat valt allemaal wel mee", lacht Hulzebos. "Ik ben overigens enorm onder de indruk van zijn rijcapaciteiten en wagenbeheersing. We hebben eigenlijk maar één momentje gehad. In een diep uitgereden bocht besloten we niet te ver te snijden, de bocht zelf lag echter vol opgeworpen stenen, waardoor de auto half in een sloot begon te glijden. Het leek erop dat we daar zouden eindigen, maar Jaap controleerde de situatie uitstekend en wist de auto fantastisch te redden." Na de eerste proef stond de equipe vijftiende algemeen, na de tweede dertiende en na de derde proef zesde. Zonder problemen en met een grote lach op de gezichten reed de equipe uiteindelijk als vierde algemeen en eerste groep N over het finishpodium. "Ik heb nog nooit zon leuke rally gehad. Het weer was perfect, de samenwerking met Annemieke verliep echt supergoed en de Lancer hield zich fantastisch. We hebben echt geen enkel probleem gehad. Je kunt met zon auto niet alleen heel hard rijden, maar ook enorm veel lol hebben", voegde Van Lagen tot slot toe. Volgend jaar is de equipe weer van de partij, hopelijk dan wel met de spectaculaire Nissan 350Z.
UITSLAG VEENHUIZEN GROEP NEDERLAND RALLY, BARNEVELD, 13 OKTOBER 2007:01. Piet van Hoof/Niels Leermakers, Mitsubishi Lancer EVO4, 1:02.3302. David Mann/Alun Cook, Subaru Impreza WRC 99, + 0.09s03. Wout Hazeleger/Bert van Bloemendaal, Mitsubishi Lancer EVO 6.5, + 0.39s04. Jaap van Lagen/Annemieke Hulzebos, Mitsubishi Lander EVO 9, + 0.44s
FRANCORCHAMPS Paul Meijer heeft weer van zich doen spreken in de Northern European Cup Formule Renault 2.0. Op het Grand Prix circuit van Spa-Francorchamps (België) reed de AR Motorsport-coureur zondagmorgen opnieuw onbedreigd naar de zege. In de afsluitende manche op het 7,004 kilometer lange F1-circuit hoefde Meijer op zondagmiddag enkel de kersverse kampioen Frank Kechele voor zich te dulden.
Weer stond er dit weekend geen maat op Paul Meijer. Samen met Frank Kechele verdeelde de 22-jarige coureur uit Bilthoven de buit tijdens het Spa Racing Festival. Beide rijders keerden zondagavond huiswaarts met ieder één overwinning, één pole position en één snelste raceronde. Na slechts twee raceweekenden bezet Meijer inmiddels al de achtste plek in de tussenstand van het kampioenschap. Een succesvol optreden tijdens de seizoensfinale volgende week op Hockenheim kan hem zelfs in de topvijf katapulteren.
Onder vochtige omstandigheden kwam Meijer in de dubbele vrije training op vrijdag al snel in zijn ritme. Op gebruikte banden scherpte de Nederlands kampioen van 2003 zijn rondetijden bij iedere doorkomst verder aan. In beide sessies leidde Meijer riant de dans. Door zijn suprematie besloot het jonge talent samen met teambaas Ronald Heiligers om in de twee kwalificatiesessies een gedurfde strategie te kiezen. In de twee twintig minuten durende sessies ging Meijer met een ultralichte benzinetank op pad, goed voor slechts drie ronden iedere sessie. Zijn inzicht werd beloond met een klinkende poleposition voor de race op zaterdag. Enkel een code rood in de tweede tijdtraining belemmerde een herhaling van dit succes. Meijer kwalificeerde zich als tweede voor de afsluitende race op zondag.
Paul Meijer met gebalde vuist over de finish! Alle 22 deelnemers zagen op zondagmorgen Paul Meijer na de start direct aan de horizon verdwijnen. Meijer volgde een prima start vanaf pole position op met een serie toptijden die hem onder andere de snelste raceronde opleverde. Gedurende de twaalf ronden tellende race bouwde hij zijn voorsprong op Frank Kechele uit naar een dikke zes tellen. Met gebalde vuist pakte Meijer als eerste de zwartwitgeblokte vlag. Zijn tweede overwinning in twee raceweekenden na Oschersleben! Vanaf de tweede startplek had Meijer op zondagmiddag bij het verlaten van de grid zijn handen vol aan Valtteri Bottas, die naar later bleek met een valse start was vertrokken. Hoewel Frank Kechele hierdoor direct ferm de leiding nam, zag Meijer kans ronde na ronde dit gat dicht te rijden. Ondanks herhaaldelijk stevig aandringen bleek de tweede plaats ditmaal het hoogst haalbare. Met een dominante overwinning en een nette tweede plaats kon Meijer echter opnieuw met opgeheven hoofd het circuit verlaten.
PAUL MEIJER: Ik vind het ook zelf verbazingwekkend hoe snel ik weer op mijn oude niveau zit. Ook dit weekend is er eentje om te onthouden. Met een beetje meer geluk had ik hier zelfs twee keer poleposition en twee overwinningen kunnen pakken. Complimenten naar het volledige team. Jongens, jullie hebben weer topwerk geleverd. Volgende week op Hockenheim ga ik voor de dubbel!
UITSLAG RACE 01 NEC FORMULE RENAULT 2.0 SPA-FRANCORCHAMPS 01. PAUL MEIJER (NED), AR MOTORSPORT, 12 RONDEN, 28:21.453 02. Frank Kechele (GER), Motopark Academy, + 06.368s 03. Adrian Quaife-Hobbs (GB), Motorsport Arena, + 17.016s
UITSLAG RACE 02 NEC FORMULE RENAULT 2.0 SPA-FRANCORCHAMPS 01. Frank Kechele (GER), Motopark Academy, 12 ronden, 28:33.907 02. PAUL MEIJER (NED), AR MOTORSPORT, + 00.976s 03. Tobias Hegewald (GER), Motorsport Arena, + 05.617s
HOCKENHEIM Op het circuit van Hockenheim (Duitsland) heeft Carlo van Dam een bewogen raceweekend achter de rug. De Nederlander begon ijzersterk aan de laatste twee races in het sterk bezette Formule 3 Euroseries-kampioenschap, maar het ontbrak de debutant aan geluk om zijn potentie om te zetten in een goed resultaat. Een dertiende positie in de openingsrace en een touché in de tweede manche weerhielden de Duits Formule 3-kampioen van een goede score. Desondanks kijkt Van Dam met plezier terug naar zijn eerste optreden bij RC Motorsport dat ondersteund wordt door Volkswagen Motorsport.
Voordat Van Dam zijn eerste meters maakte in de F3 Euroseries op Hockenheim testte hij afgelopen dinsdag nog op het circuit van Oschersleben om alvast aan de auto te wennen. Hij reed voor de eerste keer met een Volkswagen-krachtbron, waar hij normaal gesproken de Dallara F306 OPC-Challenge-motor gewend was. De enige vrije training op vrijdag verliep nog niet voorspoedig. De Vlaardinger had in de één uur durende sessie veel last van overstuur, waardoor hij genoegen moest nemen met de negentiende plaats. Op vrijdagmiddag werd de kwalificatie afgewerkt. Met de eerste set nieuwe banden reed Van Dam goede rondetijden en probeerde zijn snelste tijd met zijn tweede set verder aan te scherpen. Hij had slechts twee rondjes om de piek uit zijn banden te halen, maar het viel allemaal net niet op zijn plaats. In zijn eerste snelle ronde kwam hij tijdelijk naast de baan terecht en in de tweede run werd hij gehinderd door verkeer op de baan. Een twintigste positie (1:34.531) was uiteindelijk zijn deel.
Carlo van Dam goed uit de startblokken in de race! Toen de startlichten op zaterdag waren gedoofd kwam Van Dam redelijk goed uit de startblokken. Hij schoof samen met Maximilian Götz en Harald Schlegelmilch (HS Technik) langzaam naar voren. De rijder van RC Motorsport kwam steeds beter in zijn ritme en wist zijn teamgenoot Götz te passeren. Na 24 ronden kwam Van Dam bij zijn debuutrace verdienstelijk als dertiende over de meet. Hij was daarmee de best geklasseerde rijder met een Volkswagen motor. In de tweede race die op zondagmorgen werd gehouden kwam Van Dam opnieuw goed weg. Ondanks dat de banden totaal geen grip hadden, wist hij zich op te werken naar de elfde positie. Gaandeweg de manche werden de banden echter steeds slechter, waardoor de winnaar van de Duitse ATS Formule 3 Cup genoodzaakt was om verdedigende lijnen te rijden. Hij wist Renger van der Zande (Prema Powerteam) en Edoardo Piscopo (ASL Mücke Motorsport) rondelang in een bloedstollend gevecht continu van zich af te schudden. In de slotfase kwam er echter een abrupt einde aan zijn optreden toen hij werd geraakt door Basil Shaaban (HBR Motorsport), die de achtervleugel van hem eraf reed. Met nog drie ronden voor de boeg moest Van Dam de strijd staken.
CARLO VAN DAM: Ik kijk met gemengde gevoelens terug naar het raceweekend. Ofschoon ik deze week pas mijn eerste kilometers in deze auto heb gemaakt, had ik er toch meer van verwacht. Ik ging voor een toptienresultaat maar dat zat er door verschillende oorzaken niet in. In de kwalificaties werd ik een paar keer opgehouden en wist ik hierdoor net niet de piek uit mijn banden te halen. In race één ging het steeds beter en werkte ik me op tot de dertiende positie. In de tweede race reed ik met een heel slechts setje banden, waardoor ik steeds meer onder druk kwam te staan. Ik moest met hand en tand mijn positie zien te verdedigen. Ik wist de aanvallen goed te pareren, totdat Shaaban mij van achteren aantikte. Toen zat mijn eerste kennismaking met de F3 Euroseries erop. Ik wil Kris Nissen van Volkswagen Motorsport nogmaals bijzonder bedanken dat hij mij deze mogelijkheid heeft aangeboden. De Volkswagen krachtbron is erg betrouwbaar en bijzonder snel gebleken. Het team was echt tevreden over mijn prestaties en met de data die we hier op Hockenheim hebben verzameld. De koek is nog niet op, want over een maand rij ik ook de prestigieuze F3-race op het stratencircuit van Macau. Ik zal daar de kleuren gaan verdedigen van HBR Motorsport. Wordt dus vervolgd!
Met een overwinning op Charlotte heeft Jeff Gordon afgelopen weekend zijn titelkansen in de Chase naar de Cup verhoogd. Met nog vijf races te gaan lijken beide Hendrick Motorsports-coureurs Jeff Gordon en Jimmie Johnson de beste papieren te hebben.
Jeff Gordon en Jimmie Johnson hebben dit jaar de beste troeven voor de Cup. Foto: GM
Gordon sterk op Charlotte Het circuit van Charlotte is Jeff Gordon gunstig gezind, hij behaalde er maar liefst vijf overwinningen en zijn zesde dit seizoen. Met zijn overwinning op Charlotte vergrootte Gordon zijn voorsprong in de Chase met 68 punten op zijn naaste rivaal en teamgenoot Jimmie Johnson. Even bracht een rode vlag situatie de zege van Gordon tien ronden voor het einde in gevaar. Na een neutralisatie in de 321e ronde had Gordon besloten om niet binnen te komen, en tijdens de rode vlag situatie bevond zich nog heel weinig brandstof in de tank. Om brandstof te sparen reed Gordon die laatste vijf ronden geheel onderaan de banking, maar het bleek voldoende te zijn. Na de laatste herstart ging Ryan Newman iets te snel van start en dat bezorgde Gordon de overwinning. Gordons teamgenoot Jimmie Johnson verspeelde kostbare punten. Hij spinde in de 232e ronde, viel naar de 29e plek terug en werkte zich op naar de zesde totdat hij uiteindelijk ook zonder brandstof viel. Uiteindelijk eindigde Johnson als veertiende. Het was een beetje een wilde avond, ik verspeelde mijn kansen aldus een teleurgestelde Johnson.
Tony Stewart zag tijdens een neutralisatie in de pitlane zijn titelkansen geminimaliseerd worden, doordat Paul Menard zijn auto schampte en vervolgens raakte ook Kasey Kahne erbij betrokken, waardoor Stewart opnieuw binnen moest komen. Stewart bleef opmerkelijk kalm, crewchief Greg Zippadelli niet. Zippadelli: Ik geloof niet dat ze hier veel respect voor elkaar hebben. De crew van Menard applaudisseerde zelfs toen wij Tony; s auto aan het werk waren. Ik vind dat erg onprofessioneel. Tot aan de laatste wedstrijd maken wij theoretisch nog kans, hoewel die wel kleiner wordt.
Daarentegen tevreden gezichten bij Toyota. Zowel Dave Blaney als Michael Waltrip eindigden in de Top 10!
UITSLAG 1.Jeff Gordon Chevrolet 337 ronden 2. Clint Bowyer Chevrolet 337 ronden 3. Kyle Busch Chevrolet 337 ronden 4. Jeff Burton Chevrolet 337 ronden 5. Carl Edwards Ford 337 ronden 6. Dave Blaney Toyota 337 ronden 7. Tony Stewart Chevrolet 337 ronden 8. Kasey Kahne Dodge 337 ronden 9. David Stremme Dodge 337 ronden 10.Michael Waltrip Toyota 337 ronden
Chase naar de Cup 1. Jeff Gordon 5880 punten 2. Jimmie Johnson 5812 punten 3. Clint Bowyer 5802 punten 4. Tony Stewart 5682 punten 5. Carl Edwards 5640 punten 6. Kyle Busch 5600 punten 7. Kurt Busch 5565 punten 8. Kevin Harvick 5552 punten 9. Danny Hamlin 5531 punten 10.Jeff Burton 5514 punten 11. Martin Truex Jr 5502 punten 12.Matt Kenseth 5438 punten
Div: Speed & Gein Classic, veel blinkend blik onder de zon
Silverstone Zwanenburg was zondagmiddag het decor van Speed & Gein Classic. Dat het verleden bij jong en oud leeft werd wel duidelijk. Geholpen door een fraaie najaarszon was het de hele middag een komen en gaan van bewonderaars van al het fraais. De organisatie was er dan ook in geslaagd een uitgebreide verzameling klassiekers en semi-klassiekers op de been te brengen. Ook het sportieve segment was daarbij niet vergeten. Een foto-impressie van een klein deel van de grote verzameling bij Speed & Gein Classic.
Dit weekend kwam het NEC Formule Renault 2.0 in actie op het circuit van Spa Francorchamps. Voor Frank Kechele was het een weekend met een gouden randje. Hij bekroonde zijn sterke seizoen met het binnenhalen van de titel en boekte terloops zijn achtste overwinning van het jaar.
Na zijn goede comeback in Oschersleben was Paul Meijer ook dit weekend in Spa Francorchamps weer van de partij bij AR Motorsport. De champagne was hem blijkbaar dusdanig goed bevallen, dat hij in de eerste kwalificatie meteen de pole voor de eerste wedstrijd opeiste. Frank Kechele pakte de tweede startplaats, net voor Tobias Hegewald. In de tweede kwalificatie was Kechele nipt de snelste en moest Meijer genoegen nemen met de tweede stek. Tobias Hegewald claimde wederom de derde startplaats.
Bij het doven van de startlichten van de eerste race kwam Paul Meijer prima van zijn plaats en dook als eerste La Source in. Achter hem volgden Kechele en Hegewald. In de beginfase van de race was Valtteri Bottas te enthousiast en viel na een fout terug naar de tiende positie. Hij kon zich echter goed herpakken en al snel knokte hij zich weer terug naar voren. Nick Catsburg kende een goede start en was de hele wedstrijd in een fel gevecht verwikkeld met Dimitri Raihklin en Steffen Møller. De drie rijders gaven elkaar geen duimbreed toe en streden om iedere centimeter asfalt.
In de zesde ronde schoot Tobias Hegewald van de baan en belandde in de bandenstapels. Deze uitvalbeurt van Hegewald betekende eveneens dat zijn teamgenoot Frank Kechele verzekerd was van de titel. Paul Meijer koerste de gehele race in leidende positie over het circuit en pakte na 12 ronden de overwinning. Kechele kwam als tweede over de finish, terwijl zijn teamgenoot Quiafe-Hobbs zijn eerste podium scoorde. Paul Meijer kon terugblikken op een strakke race en zijn tweede seizoenszege. Ik heb echt genoten van deze race. Spa is een prachtig circuit. Op deze baan is het belangrijk om zo constant mogelijke rondetijden te rijden. Dat heb ik gedaan en het resultaat is dan ook prima.
Op een zonnig Spa Francorchamps werd nog dezelfde middag de tweede manche van het weekend verreden. Kechele vertrok vanaf de pole position en kende een goede start. Paul Meijer en Tobias Hegewald restte niets anders dan de achtervolging in te zetten. Voor Dennis Swart was de race van korte duur. Hij verremde zich in de chaos na de start en moest zijn bolide al in de eerste bocht langs de baan parkeren.
Niet lang daarna kreeg Valtteri Bottas een drive-through penalty voorgeschoteld vanwege een valse start. De Finse rijder zag hierdoor zijn hoop op een goede eindklassering in rook opgaan en vervolgde zijn weg op de 20e plaats. Voorin het veld was er ondertussen volop actie. Paul Meijer zette alles op alles om Kechele voorbij te steken. Dit was echter weinig succesvol, want de coureur van AR Motorsport schoot even van het circuit af en beschadigde de onderzijde van zijn auto enigszins. Toch kon Meijer de druk op Kechele er de hele race vol op houden. Frank Kechele hield zijn hoofd koel en passeerde na twaalf ronden als eerste de finishlijn.
Na een jaar waarin Kechele wegens ziekte niet actief was in de autosport, kwam de titel in het NEC Formule Renault 2.0 als een welkome bekroning op een goed seizoen.
Volgend weekend worden de laatste twee races van het NEC Formule Renault 2.0 seizoen verreden in Hockenheim.
Uitslag race 1 NEC Formule Renault 2.0 Spa Francorchamps zondag 14 oktober 2007 1. Paul Meijer, 12 ronden in 28.21.453 2. Frank Kechele, op 6.368 3. Adrian Quiafe-Hobbs, op 17.016 4. Oliver Oakes, op 19.297 5. Valtteri Bottas, op 21.696 8. Nick Catsburg, op 34.782 15. Gwendolyn Hertzberger, op 49.727 16. Kelvin Snoeks, op 50.258 18. Dennis Swart, op 52.266 20. Frank Suntjens, op 57.500
Uitslag race 2 NEC Formule Renault 2.0 Spa Francorchamps zondag 14 oktober 2007 1. Frank Kechele, 12 ronden in 28.33.907 2. Paul Meijer, op 0.976 3. Tobias Hegewald, op 5.617 4. Adrian Quaife-Hobbs, op 14.390 5. Oliver Oakes, op 16.367 10. Nick Catsburg, op 34.890 11. Gwendolyn Hertzberger, op 43.226 14. Kelvin Snoeks, op 46.421 18. Frank Suntjens, op 58.390 DNF Dennis Swart
Tussenklassement na 14 races 1. Frank Kechele, 376 punten 2. Tobias Hegewald, 297 punten 3. Valtteri Bottas, 228 punten 4. Oliver Oakes, 191 punten 5. Steffen Moller, 161 punten 6. Nick Catsburg, 144 punten 8. Paul Meijer, 108 punten 18. Dennis Swart, 59 punten 24. Kelvin Snoeks, 46 punten 27. Gwendolyn Hertzberger, 39 punten 35. Frank Suntjens, 24 punten
Brinkmann-Motorsport heeft een uitstekend weekend achter de rug in de Dutch Supercar Challenge. Terwijl rijder Elmar Grimm afgelopen weekend op Spa-Francorchamps twee zeges boekte, greep het duo Arjan van der Zwaan/Ardi van der Hoek de leiding in het kampioenschap. Met nog één raceweekend (27 en 28 oktober op Assen) voor de boeg, zijn beide wagens van teambaas Olly Brinkmann met het koppel De Graaff/Ribbens in de running voor de titel in de snelle GT-klasse.
In de GT is het al het gehele seizoen spannend. Arjan van der Zwaan en Ardi van der Hoek knokken in hun prachtig blauwe DTM Audi TTR nu al acht raceweekends hard om het kampioenschap met hun ploegmaat bij Brinkmann-Motorsport Elmar Grimm en het duo De Graaff/Ribbens. Goede kwalificatie Ook op het prachtige Belgische circuit Spa-Francorchamps was het weer spannend. Omdat ieder puntje telt, waren de teams zeer gebrand om te vlammen tijdens de kwalificatie. Niet alleen omdat een goede startpositie voor de race te veroveren, maar tevens om het bonuspunt voor de pole-position te bemachtigen. Dat lukte voor Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan uitstekend, want met een snelste ronde van 2.23,455 was het koppel dik een seconde sneller dan Elmar Grimm (tweede plaats) en minimaal drie tellen rapper dan de rest van het veld.
Race 1 Tijdens de eerste race nam Ardi van der Hoek de eerste helft van de race (over een uur plus een ronde) voor zijn rekening. Hij kwam bij de start in aanraking met Elmar Grimm en één van de Mosler-wagens. Daardoor verloor hij drie plaatsen. Er waren echter geen grote beschadigingen aan de DTM Audi TTR en zo kon hij de achtervolging inzetten en weer oprukken naar P2. Elmar Grimm was dit weekend helemaal niet te houden en reed zeer strak op kop.
Pitstops Tijdens de verplichte pitstop kwam Van der Hoek/Van der Zwaan als tweede de pitstraat in. Omdat het succesvolle team door de recente successen veel strafseconden heeft gekregen en dus langer in de pit moet wachten dan de concurrentie kwam de wagen pas weer als vijfde terug de baan op. Arjan van der Zwaan, die inmiddels het stuur had overgenomen, reed daarna prima. En ondanks dat de motor weer wat begon te sputteren, boekte het koppel met plek drie een podiumplaats. Bovendien was er met 2:26,367 ook weer de snelste raceronde gereden en dat betekende een belangrijk extra kampioenschapspuntje. Elmar Grimm deed het nog beter en veroverde al weer een eerste plaats, gevolgd door Meindert van Buuren die P2 pakte. Race 2 Elmar Grimm, rijdend in de grijze Audi, ging al snel aan kop in race 2. Arjan van der Zwaan pakte op zijn beurt de tweede plaats en reed goede rondetijden. ,,Alles hebben we vol gas gedaan. We zijn er vol voor gegaan. Als je dan ook een beetje geluk hebt, is er veel mogelijk, aldus Arjan van der Zwaan, die als tweede binnenkwam voor de wissel. Wederom vanwege de vele strafseconden, kwam partner Ardi van der Hoek pas als vijfde terug de racebaan op. Hij heeft vervolgens de Viper van de grote rivaal De Graaff/Ribbens ingehaald (die later overigens ook nog uitviel) en daarna tevens Meindert van Buuren. Bovendien klokte het duo wederom de snelste ronde en finishte het team als tweede. Dat was wederom achter Elmar Grimm, die dus twee nette zeges boekte op Spa-Francorchamps. Ric Wood pakte met stek 3 de laatste plek op het GT-ereschavot.
Terug aan kop Omdat de concurrerende Viper van De Graaff/Ribbens niet verder kwam dan een vijfde en zesde klassering op Spa-Francorchamps, wisten Arjan van der Zwaan en Ardi van der Hoek de kop van het klassement terug te veroveren.,,We kijken nu erg uit naar het finaleweekend, dat 27 en 28 oktober op Assen is. Het TT-circuit ligt ons goed, zegt teambaas Olly Brinkmann. ,,Alleen zullen we wederom veel strafseconden meekrijgen, dus we moeten dan vol aan de bak en het licht uit onze ogen rijden. Hopelijk kunnen we het kampioenschap winnen. We staan er met twee wagens goed voor.
Spannend De spanning in de strijd om het kampioenschap is om te snijden. Want het duo Van der Zwaan/Van der Hoek heeft slechts twee puntjes voorsprong op De Graaff/Ribbens. Elmar Grimm volgt op niet meer dan negen punten.
Supersport I In de Supersport I-divisie waren er op Spa-Francorchamps zeges voor Henk Thuis (eerste race) en Ruud Olij (manche 2). Peter van der Kolk veroverde een tweede plaats, net als het duo Siebrand Dijkstra/André de Vries. Thuis en Olij scoorden beiden, naast de reeds gememoreerde zeges, tevens een derde plek.
Supersport II In de Supersport II-klasse hadden Helmert van der Slik en Isaac van der Slik een topweekend. Het duo pakte in hun divisie een eerste en tweede plaats weg. Ook hun rivalen Tony Brown en Ian White pakte een één en een twee. De derde stekken op het supersnelle Belgische asfalt, inclusief de beroemde bocht Eau Rouge, werden een prooi voor Milko Tas (eerste wedstrijd) en Win Kroegman (manche 2).
Sport Tot slot kwamen op de ruim 7 kilometer lange baan ook nog de wagens uit de Sport in actie. De JR Motorsport-bolide van Richard van de Bos greep een dubbele winst. Eugene Jansen was met een tweede en derde plaats eveneens succesvol. De overige ereplaatsen gingen naar Bas Barenbrug (tweede in heat 1) en Berry van Elk (derde in tweede race).
De Nieuw-Zeelander Jonny Reid was ongenaakbaar tijdens het tweede weekend van de A1 GP. In de sprintrace pakte hij bij de start gelijk de leiding, om deze alleen maar gestaag uit te bouwen. In de hoofdrace moest hij zich opwerken vanaf plaats zes. Lange tijd had Bleekemolen de leiding in handen, maar in de beslissende fase werd hij opgehouden door Narain Karthikeyn, waardoor Reid bij de tweede pitstop net voor Bleekemolen de baan op kwam. Bleekemolen had bij de sprintrace zijn vijfde plaats niet weten te verbeteren en kwam op dezelfde plaats als hij was gestart over de finish.
Sprintoptocht De start van de sprintrace is rollend en het veld formeert netjes richting start/finish. Leider Zaugg mag het tempo bepalen, maar hij doet dit niet goed, want hij valt terug naar de vierde plaats. Jonny Reid is goed wakker, hij pakt de leiding, gevolgd door Kerr. De Ier Carroll rijdt brutaal, pakt p3 en jaagt zelfs op p2, maar wordt geblokt door Kerr, die de Ier even naast de baan drukt. Jeroen Bleekemolen blijft veilig uit de problemen en behoudt zijn vijfde plek.
Jeroen Bleekemolen heeft zijn zinnen gezet op een podiumplaats, maar in plaats van aan te vallen bij Zuid-Afrika verliest hij de aansluiting en moet hij de Fransman Lapierre van zich af houden. Daarachter kampt Vietoris met dezelfde problemen als Bleekemolen; hij heeft Neel Jani op zijn nek. Beide jagers weten hun prooi echter niet te verschalken. Misschien kunnen ze op cursus gaan bij Congfu Cheng, want hij haalt Sergio Jimenez met een puike move in de eerste bocht buitenom in.
Ondanks dat de organisatie met hun nieuwe regelgeving hoopte op meer spanning in de sprintrace, is er in Brno weinig sprake van. Reid is ongenaakbaar en loopt uit op Kerr. Daarachter moet ook Carroll een gaatje laten vallen, evenals Zaugg. Het uitgerekte veld komt zo zonder problemen over de finish. De vijfde plaats voor Nederland
Uitslag sprintrace A1 GP Brno, zondag 14 oktober 2007 1. Nieuw-Zeeland Jonny Reid, 10 ronden 2. Groot-Brittannië Robbie Kerr, op 5.952 3. Ierland Adam Carroll, op 8.824 4. Zuid-Afrika Adrian Zaugg, op 10.269 5. Nederland Jeroen Bleekemolen, op 11.561 6. Frankrijk Nicolas Lapierre, op 11.803 7. Duitsland Christian Vietoris, op 13.200 8. Zwitserland Neel Jani, op 13.447 9. Portugal Joao Urbano, op 18.570 10. China Congfu Cheng, op 18.801
Bleekemolen vanaf pole in hoofdrace Bij de start van de hoofdrace zijn alle ogen gericht op Bleekemolen, die prima uit de startblokken komt en de leiding behoudt. Daarachter is het dringen geblazen en moet Zaugg alles op alles zetten om Kerr achter zich te houden. In tegenstelling tot de start van de sprintrace slaagt de Zuid-Afrikaan er nu wel in. China pakt brutaal de vierde plaats van Zwitserland. Nieuw-Zeeland wint een plaatsje en rijdt nu zesde.
Terwijl Bleekemolen als enige man in het veld tijden onder de 1:50 noteert, wordt hij geholpen door Robbie Kerr, die de druk op de verdedigende Zaugg zet. Het vechtende duo maakt het Bleekemolen gemakkelijk om flink uit te lopen. Met een seconde per ronde loopt de voorsprong snel flink op.
In ronde 9 gaat de pitstraat open en besluit het Britse team om Kerr achter de langzamere Zaugg uit te halen. Dit trucje lukt echter niet, want Zaugg gaat ook naar binnen en komt weer voor Kerr naar buiten. Jonny Reid heeft echter een bliksemstop gemaakt en hij pakt de twee. Kerr moet het dus maar op de baan gaan proberen, maar Zaugg verdedigt zich tot op het bot. De twee komen in contact met elkaar, waarvan Kerr het slachtoffer is; hij verliest een plaatsje aan Lapierre. Ook de Fransman gaat nu in de aanval naar Zaugg, maar deze laat zijn auto weer staan en duwt ook Lapierre het stof in. Lachende derde is Kerr, die nu meteen weer de aanval opent en Zaugg dit keer wel passeert. Het lijkt of Zauggs verzet gebroken is, want na het hevig verdedigen van weleer kunnen Lapierre en Vietoris hem nu vrij simpel passeren.
Ook Jeroen Bleekemolen heeft bij de eerste mogelijkheid gelijk zijn pitstop gemaakt en de Nederlander rijdt zonder problemen weer naar buiten. Wanneer de mensen voor hem ook allemaal stoppen klimt Bleekemolen weer terug naar de leidende positie. Maar nu wordt hij opgejaagd door Reid en de Nieuw-Zeelander is de snellere van de twee. Langzaamaan rijdt hij het gat met de leider dicht. Het helpt Bleekemolen helemaal niet als hij achter de nog niet gestopte Pakistaan Adam Khan komt te zitten, die niet van plan is de leidende positie zonder slag of stoot af te staan aan de virtuele leider.
Achter de twee leiders heeft Neel Jani inmiddels de derde plek bemachtigd. Daarachter jaagt Cheng op Kerr, maar het wordt de Chinees gemakkelijk gemaakt als Kerr naar binnen komt voor een extra pitstop.
Wanneer Reid is aangesloten bij Bleekemolen is het moment voor de tweede pitstop bijna aangebroken. De Nieuw-Zeelander besluit dan ook wijselijk om nog even geen risicos te nemen en gewoon achter Nederland aan te rijden. In ronde 25 maakt Bleekemolen de tweede pitstop, terwijl Reid verrassend doorrijdt, in de hoop met een vrij veld snelle tijden te zetten en zo de leiding terug te pakken. Op nieuwe banden rijdt Bleekemolen echter snellere tijden dan Reid, totdat hij achter Karthikeyan komt te zitten. De Indiër houdt Bleekemolen op, op het moment dat hij juist zijn snelste tijden zou moeten kunnen noteren. Reid wint weer tijd terug en het gaat er dan echt om spannen bij de stop.
Na 30 ronden is de beslissende stop van Reid en dan blijkt dat Reid het tactisch prima gedaan heeft. Jeroen Bleekemolen is precies genoeg opgehouden door Karthikeyan waardoor de Nederlander nu net een halve seconde mist om de leiding te behouden. Op nieuwere banden en met de snellere auto is het voor Reid een koud kunstje om de tweede zege van de dag binnen te harken.
Met Nieuw-Zeeland en Nederland gaat ook Zwitserland naar het podium. Neel Jani moet in de laatste ronde Congfu Cheng nog achter zich houden, maar doet dit zonder grote problemen. De vierde plaats is echter ook een prima prestatie voor China; Cheng eindigt voor Frankrijk en Ierland. Brazilië, Duitsland, India en Italië maken de toptien vol, terwijl teams als Zuid-Afrika en Groot-Brittannië ver terug zijn gevallen naar de plaatsen 16 en 17.
Uitslag hoofdrace A1 GP Brno, zondag 14 oktober 2007 1. Nieuw-Zeeland Jonny Reid, 38 ronden 2. Nederland Jeroen Bleekemolen, op 7.146 3. Zwitserland Neel Jani, op 12.277 4. China Congfu Cheng, op 12.723 5. Frankrijk Nicolas Lapierre, op 19.439 6. Ierland Adam Carroll, op 24.348 7. Brazilië Sergio Jimenez, op 29.625 8. Duitsland Christian Vietoris, op 37.949 9. India Narain Karthikeyan, op 38.385 10. Italië Enrico Toccacelo, op 49.406
Jamie Green veroverde zondagmiddag zijn tweede opeenvolgende DTM-zege. Maar de wedstrijd op Hockenheim ging natuurlijk over de vraag: Wie pakt het kampioenschap? In zijn zevende DTM-seizoen pakte Mattias Ekström voor de tweede keer de titel. Waardoor de kroon overgaat van Mercedes naar Audi.
Met nog 169 kilometer voor de wielen kunnen er tijdens deze tiende en laatste wedstrijd van het jaar nog drie coureurs de opvolger van uittredend kampioen Bernd Schneider worden. Mattias Ekström staat er met 44 punten en een derde plaats op de startgrid het beste voor. Bruno Spengler (42 punten, zesde gekwalificeerd) en Martin Tomczyk (40 punten, vijfde van start) hebben echter ook nog alle kans op de titel.
152.000 toeschouwers Ekström heeft tevens het geluk dat zijn Audi-stalgenoten Tom Kristensen (pole) en Timo Scheider (tweede) voor hem op de startgrid staan. Die twee gaan de Zweed zeker helpen, zo is de verwachting. Het publiek is er in ieder geval klaar voor. Het gehele finaleweekend trekt 152.000 toeschouwers, een absoluut DTM-record.
Start Bij de start hebben de Red Bull Audis Ekström en Tomczyk zich al naar de plekken twee en vier gewerkt. Na een halve ronde gaan zowel Gary Paffett als Daniel la Rosa in de rondte. Er gebeurt veel want nog voor de eerste doorkomst verremt Martin Tomczy zich vreselijk. Hij kan door, maar moet bijna achteraan aansluiten. In de herhaling is goed te zien dat Tomczyk bij het uitkomen van een bocht in de mangel is gekomen door Jamie Green en nota bene Audi-collega Tim Scheider die van buiten naar binnen Tomczyk van de zijkant ramt. Dat gaat ten koste van zijn bolide. Pitbezoek Tomczyk gaat de pit in om de schade te laten checken. De Duitser heeft wat mazzel dat er vanwege de op de baan stilstaande wagen van Paffett er een safety car-situatie is, waardoor hij wat van zijn achterstand kan goedmaken. Bij de herstart is Ekström als eerste weg. Kristensen volgt, maar laat zich al snel verschalken door Jamie Green. Terwijl Tomczyk reeds kansloos voor de titel lijkt, is de vraag: waar is Mercedes-hoop Bruno Spengler? Die had bij de start twee plaatsjes verloren, maar heeft zich snel teruggeknokt naar plek 5, vlak achter de op P4 rijdende Timo Scheider.Laatste race Abt Bernd Schneider (6de) en Alexandros Margaritis (7de) volgen, terwijl de als 15de gestarte Christian Abt zich knap heeft opgewerkt naar P8. Abt zal vandaag met het mes tussen de tanden rijden, want tijdens zijn 84ste en allerlaatste DTM-optreden wil de fanatieke Duitser natuurlijk een topresultaat neerzetten.
Eerste stops Na 6 van de in totaal 37 te rijden ronden komt Bruno Spengler naar binnen voor zijn eerste van twee verplichte pitstops. Hij zat op P5 klem achter de top4 en gokt met een vroege stopstrategie. Mika Häkkinen, Alexandros Margaritis, Tom Kristensen en Christian Abt volgen eenzelfde tactiek en komen een rondje later reeds binnen.
Green In de achtste ronde voert Jamie Green de druk op op de leidende Ekström. Green passeert de kampioenschapsleider even later en de vraag is of de Zweed een probleem heeft. Want Green loopt heel snel weg. Ekström geeft in de negende ronde twee seconden toe op de Britse Mercedes-rijder en dat is wel heel erg veel.
Onduidelijk Wat er met Ekström aan de hand was, blijft onduidelijk. Want zijn rondetijden lijken zich in de volgende ronden te stabiliseren. Echter, Jamie Green loopt wel steeds verder weg en leidt al met dik vier tellen voorsprong. Achter Ekström zit Timo Scheider en die dringt als Audi-stalgenoot natuurlijk niet aan bij Ekström.
Zuur Voor Tomczyk lijken de druiven zuur. Want de ver teruggeworpen Tomczyk is de snelste man op het asfalt. Hij is de enige man die het rondje Hockenheim onder de 1.35 minuut aflegt. Na 16 ronden ligt hij echter op plekje 15, nog achter Susie Stoddart. Halfweg koers Halverwege de race komt ook Timo Scheider de pit in voor zijn eerste stop. Ekström rijdt maar door. Hij heeft dus een totaal andere strategie dan Spengler. Met nog 16 van de 37 ronden te gaan, komt hij eindelijk binnen. De stop duurt redelijk lang, waardoor hij achter Timo Scheider weer terug op de baan komt. Green is ook binnen geweest en blijft riant leiden. Van de rijders die reeds één keer in zijn geweest, leidt Green voor Scheider, Ekström, Schneider en dan volgt Spengler. Tomczyk is ondertussen opgerukt naar P12.
Spanning Met nog 10 ronden te gaan komt Ekström voor zijn tweede stop naar binnen. Hij heeft een mooie vlotte bandenwissel en benzinetoevoer van vier seconden. De vraag is wanneer Spengler binnen zal komen. De Canadees lag vlak voor de pitstop van zijn Zweedse rivaal vlak achter hem. En kan Spengler dan ook misschien voor Ekström terugkomen op de baan? Het antwoord komt snel. Nee dat lukt Spengler niet. En nog erger voor de Canadees, Audi-man Tom Kristensen is Spengler ook net te snel af. De Deen zal nu proberen de Mercedes-rivaal zo veel mogelijk af te stoppen. Maar Spengler is vandaag in een supervorm met inhaalmanoeuvres en is Kristensen even later al de baas. Nu moet hij nog op weg naar Ekström. Hij heeft echter nog maar acht rondjes de tijd.
Tijd Met nog zes ronden te gaan, leidt Green voor Scheider en Ekström. De Zweed heeft het geluk dat Audi-piloot Mike Rockenfeller (die als enige nog een pitstop moet maken) vlak achter hem op P4 ligt en nu Schneider en Spengler aan het ophouden is. Dat kost het Mercedes-duo zeker tijd.
Geen benzine Met nog vijf ronden te gaan, valt Rockenfeller ineens stil. Dat zo lang doorrijden heeft er voor gezorgd dat zijn benzine op is! Maar ja, Audi heeft vandaag andere belangen dan eventueel een goed resultaat van Rocky. Ekström moet het nu op eigen kracht doen en heeft met nog vier toeren te gaan, dik twee seconden voorsprong op Spengler. Als het zo blijft is Ekki de nieuwe kampioen. Ekström pakt titel En het blijft zo. Met één zege en zeven podiumplaatsen in totaal, was Ekström over het gehele seizoen genomen de beste. Met 50 punten blijft hij Spengler er drie voor. De pechvolle Martin Tomczyk (40 punten) is de nummer drie dit jaar en Jamie Green, dankzij zijn enorme eindsprint van twee opeenvolgende zeges, vierde met 34,5 punten. Enorm moe De nieuwe kampioen was na afloop ontzettend vermoeid. Hij zat vlak na de race op de grond zijn interview voor de Duitse tv te doen. ,,Na vijf, zes ronden kreeg ik overstuur en vervolgens moest ik ongelooflijk hard werken. Alles doet nu zeer. Mijn benen, mijn ogen, wat heb ik diep moeten gaan om Spengler achter me te houden, zei Ekström. ,,Mijn team heeft een goede strategie gekozen. Mede daardoor kon ik voor Spengler blijven. Ik ben zo blij, nu na 2004 voor de tweede keer kampioen te zijn geworden. Er was zoveel druk dit jaar. Ik ga nu genieten. Met mijn team en Audi-collegas. Het was super.
Spengler Bruno Spengler, de Canadees die een sterke race vandaag niet beloond zag worden met de titel: ,,Mijn doel dit jaar was kampioen worden. Ik reed ook goed tijdens deze race. Alleen zijn sommige afspraken tussen Audi en Mercedes vandaag niet nagekomen. Wat ik daarmee bedoel? Daar kan ik nu niks over zeggen. Misschien heb ik de titel in de eerste twee races verloren omdat ik toen geen punten scoorde. Maar ja, het seizoen ligt nu achter ons. Ik ben tweede, dat is niet zo slecht.
Pechvogel Martin Tomczyk, de pechvogel van zondagmiddag, op de vraag of hij teleurgesteld is: ,,Wat is teleurstelling? Het is natuurlijk jammer dat ik die tegenslag kreeg. De auto was zo goed vandaag, maar helaas. Ik wilde dit jaar in de topdrie eindigen in het kampioenschap. Dat is gelukt. Al wil je natuurlijk de titel grijpen als die zo dicht bij is. Dan maar volgend jaar.
Geweldige finale Dr. Wolfgang Ullrich, de teambaas van Audi: ,,Ik vond de finale geweldig. Superwedstrijd voor ons en het publiek. Dit was een perfecte reclame voor de DTM. Ik ben erg trots op mijn jongens. Het was een goed seizoen voor Audi, met het kampioenschap van Mattias Ekström als beloning. Mercedes is op Hockenheim een tikkie sneller dan ons, maar gelukkig konden we in de kwalificatie een goede zet maken en de beste plaatsen veroveren.
Niet tevreden Norbert Haug, de teamchef bij Mercedes: ,,Ik ben natuurlijk niet tevreden. We hebben zeven races gewonnen, maar de titel is niet van ons. Audi heeft een goede job gedaan, maar ik had het natuurlijk graag anders gezien. Ik ben daarentegen wel blij dat we de recordaantal toeschouwers vandaag zon geweldige wedstrijd hebben geboden. En dat Jamie Green zijn tweede opeenvolgende zege heeft geboekt. Uitslag DTM Hockenheim: 1. Jamie Green 37 ronden in 1:00.19,948 2. Timo Scheider op 3,696 seconden 3. Mattias Ekström op 7,235 4. Bruno Spengler op 7,669 5. Bernd Schneider op 11,079 6. Tom Kristensen op 19,658 7. Alexandros Margaritis op 23,174 8. Paul di Resta op 29,158 9. Martin Tomczyk op 33,185 10. Daniel la Rosa op 34,792 11. Mathias Lauda op 35,753 12. Lucas Luhr op 36,532 13. Markus Winkelhock op 46,171 14. Susie Stoddart op 49,560 15. Christian Abt op 57,407 16. Alexandre Premat op 57,832 17. Mika Häkkinen op 1:03,036 18. Vanina Ickx op 1:31,967 Uitgevallen: Mike Rockenfeller en Gary Paffett.
Eindstand kampioenschap: 1. Mattias Ekström 50 2. Bruno Spengler 47 3. Martin Tomczyk 40 4. Jamie Green 34,5 5. Paul di Resta 32 6. Bernd Schneider 31,5 7. Timo Scheider 25 8. Mika Häkkinen 22 9. Gary Paffett 20,5 10. Alexandros Margaritis 16
Jamie Green veroverde zondagmiddag zijn tweede opeenvolgende DTM-zege. Maar de wedstrijd op Hockenheim ging natuurlijk over de vraag: Wie pakt het kampioenschap? In zijn zevende DTM-seizoen pakte Mattias Ekström voor de tweede keer de titel. Waardoor de kroon overgaat van Mercedes naar Audi.
Met nog 169 kilometer voor de wielen kunnen er tijdens deze tiende en laatste wedstrijd van het jaar nog drie coureurs de opvolger van uittredend kampioen Bernd Schneider worden. Mattias Ekström staat er met 44 punten en een derde plaats op de startgrid het beste voor. Bruno Spengler (42 punten, zesde gekwalificeerd) en Martin Tomczyk (40 punten, vijfde van start) hebben echter ook nog alle kans op de titel.
152.000 toeschouwers Ekström heeft tevens het geluk dat zijn Audi-stalgenoten Tom Kristensen (pole) en Timo Scheider (tweede) voor hem op de startgrid staan. Die twee gaan de Zweed zeker helpen, zo is de verwachting. Het publiek is er in ieder geval klaar voor. Het gehele finaleweekend trekt 152.000 toeschouwers, een absoluut DTM-record.
Start Bij de start hebben de Red Bull Audis Ekström en Tomczyk zich al naar de plekken twee en vier gewerkt. Na een halve ronde gaan zowel Gary Paffett als Daniel la Rosa in de rondte. Er gebeurt veel want nog voor de eerste doorkomst verremt Martin Tomczy zich vreselijk. Hij kan door, maar moet bijna achteraan aansluiten. In de herhaling is goed te zien dat Tomczyk bij het uitkomen van een bocht in de mangel is gekomen door Jamie Green en nota bene Audi-collega Tim Scheider die van buiten naar binnen Tomczyk van de zijkant ramt. Dat gaat ten koste van zijn bolide. Pitbezoek Tomczyk gaat de pit in om de schade te laten checken. De Duitser heeft wat mazzel dat er vanwege de op de baan stilstaande wagen van Paffett er een safety car-situatie is, waardoor hij wat van zijn achterstand kan goedmaken. Bij de herstart is Ekström als eerste weg. Kristensen volgt, maar laat zich al snel verschalken door Jamie Green. Terwijl Tomczyk reeds kansloos voor de titel lijkt, is de vraag: waar is Mercedes-hoop Bruno Spengler? Die had bij de start twee plaatsjes verloren, maar heeft zich snel teruggeknokt naar plek 5, vlak achter de op P4 rijdende Timo Scheider.Laatste race Abt Bernd Schneider (6de) en Alexandros Margaritis (7de) volgen, terwijl de als 15de gestarte Christian Abt zich knap heeft opgewerkt naar P8. Abt zal vandaag met het mes tussen de tanden rijden, want tijdens zijn 84ste en allerlaatste DTM-optreden wil de fanatieke Duitser natuurlijk een topresultaat neerzetten.
Eerste stops Na 6 van de in totaal 37 te rijden ronden komt Bruno Spengler naar binnen voor zijn eerste van twee verplichte pitstops. Hij zat op P5 klem achter de top4 en gokt met een vroege stopstrategie. Mika Häkkinen, Alexandros Margaritis, Tom Kristensen en Christian Abt volgen eenzelfde tactiek en komen een rondje later reeds binnen.
Green In de achtste ronde voert Jamie Green de druk op op de leidende Ekström. Green passeert de kampioenschapsleider even later en de vraag is of de Zweed een probleem heeft. Want Green loopt heel snel weg. Ekström geeft in de negende ronde twee seconden toe op de Britse Mercedes-rijder en dat is wel heel erg veel.
Onduidelijk Wat er met Ekström aan de hand was, blijft onduidelijk. Want zijn rondetijden lijken zich in de volgende ronden te stabiliseren. Echter, Jamie Green loopt wel steeds verder weg en leidt al met dik vier tellen voorsprong. Achter Ekström zit Timo Scheider en die dringt als Audi-stalgenoot natuurlijk niet aan bij Ekström.
Zuur Voor Tomczyk lijken de druiven zuur. Want de ver teruggeworpen Tomczyk is de snelste man op het asfalt. Hij is de enige man die het rondje Hockenheim onder de 1.35 minuut aflegt. Na 16 ronden ligt hij echter op plekje 15, nog achter Susie Stoddart. Halfweg koers Halverwege de race komt ook Timo Scheider de pit in voor zijn eerste stop. Ekström rijdt maar door. Hij heeft dus een totaal andere strategie dan Spengler. Met nog 16 van de 37 ronden te gaan, komt hij eindelijk binnen. De stop duurt redelijk lang, waardoor hij achter Timo Scheider weer terug op de baan komt. Green is ook binnen geweest en blijft riant leiden. Van de rijders die reeds één keer in zijn geweest, leidt Green voor Scheider, Ekström, Schneider en dan volgt Spengler. Tomczyk is ondertussen opgerukt naar P12.
Spanning Met nog 10 ronden te gaan komt Ekström voor zijn tweede stop naar binnen. Hij heeft een mooie vlotte bandenwissel en benzinetoevoer van vier seconden. De vraag is wanneer Spengler binnen zal komen. De Canadees lag vlak voor de pitstop van zijn Zweedse rivaal vlak achter hem. En kan Spengler dan ook misschien voor Ekström terugkomen op de baan? Het antwoord komt snel. Nee dat lukt Spengler niet. En nog erger voor de Canadees, Audi-man Tom Kristensen is Spengler ook net te snel af. De Deen zal nu proberen de Mercedes-rivaal zo veel mogelijk af te stoppen. Maar Spengler is vandaag in een supervorm met inhaalmanoeuvres en is Kristensen even later al de baas. Nu moet hij nog op weg naar Ekström. Hij heeft echter nog maar acht rondjes de tijd.
Tijd Met nog zes ronden te gaan, leidt Green voor Scheider en Ekström. De Zweed heeft het geluk dat Audi-piloot Mike Rockenfeller (die als enige nog een pitstop moet maken) vlak achter hem op P4 ligt en nu Schneider en Spengler aan het ophouden is. Dat kost het Mercedes-duo zeker tijd.
Geen benzine Met nog vijf ronden te gaan, valt Rockenfeller ineens stil. Dat zo lang doorrijden heeft er voor gezorgd dat zijn benzine op is! Maar ja, Audi heeft vandaag andere belangen dan eventueel een goed resultaat van Rocky. Ekström moet het nu op eigen kracht doen en heeft met nog vier toeren te gaan, dik twee seconden voorsprong op Spengler. Als het zo blijft is Ekki de nieuwe kampioen. Ekström pakt titel En het blijft zo. Met één zege en zeven podiumplaatsen in totaal, was Ekström over het gehele seizoen genomen de beste. Met 50 punten blijft hij Spengler er drie voor. De pechvolle Martin Tomczyk (40 punten) is de nummer drie dit jaar en Jamie Green, dankzij zijn enorme eindsprint van twee opeenvolgende zeges, vierde met 34,5 punten. Enorm moe De nieuwe kampioen was na afloop ontzettend vermoeid. Hij zat vlak na de race op de grond zijn interview voor de Duitse tv te doen. ,,Na vijf, zes ronden kreeg ik overstuur en vervolgens moest ik ongelooflijk hard werken. Alles doet nu zeer. Mijn benen, mijn ogen, wat heb ik diep moeten gaan om Spengler achter me te houden, zei Ekström. ,,Mijn team heeft een goede strategie gekozen. Mede daardoor kon ik voor Spengler blijven. Ik ben zo blij, nu na 2004 voor de tweede keer kampioen te zijn geworden. Er was zoveel druk dit jaar. Ik ga nu genieten. Met mijn team en Audi-collegas. Het was super.
Spengler Bruno Spengler, de Canadees die een sterke race vandaag niet beloond zag worden met de titel: ,,Mijn doel dit jaar was kampioen worden. Ik reed ook goed tijdens deze race. Alleen zijn sommige afspraken tussen Audi en Mercedes vandaag niet nagekomen. Wat ik daarmee bedoel? Daar kan ik nu niks over zeggen. Misschien heb ik de titel in de eerste twee races verloren omdat ik toen geen punten scoorde. Maar ja, het seizoen ligt nu achter ons. Ik ben tweede, dat is niet zo slecht.
Pechvogel Martin Tomczyk, de pechvogel van zondagmiddag, op de vraag of hij teleurgesteld is: ,,Wat is teleurstelling? Het is natuurlijk jammer dat ik die tegenslag kreeg. De auto was zo goed vandaag, maar helaas. Ik wilde dit jaar in de topdrie eindigen in het kampioenschap. Dat is gelukt. Al wil je natuurlijk de titel grijpen als die zo dicht bij is. Dan maar volgend jaar.
Geweldige finale Dr. Wolfgang Ullrich, de teambaas van Audi: ,,Ik vond de finale geweldig. Superwedstrijd voor ons en het publiek. Dit was een perfecte reclame voor de DTM. Ik ben erg trots op mijn jongens. Het was een goed seizoen voor Audi, met het kampioenschap van Mattias Ekström als beloning. Mercedes is op Hockenheim een tikkie sneller dan ons, maar gelukkig konden we in de kwalificatie een goede zet maken en de beste plaatsen veroveren.
Niet tevreden Norbert Haug, de teamchef bij Mercedes: ,,Ik ben natuurlijk niet tevreden. We hebben zeven races gewonnen, maar de titel is niet van ons. Audi heeft een goede job gedaan, maar ik had het natuurlijk graag anders gezien. Ik ben daarentegen wel blij dat we de recordaantal toeschouwers vandaag zon geweldige wedstrijd hebben geboden. En dat Jamie Green zijn tweede opeenvolgende zege heeft geboekt. Uitslag DTM Hockenheim: 1. Jamie Green 37 ronden in 1:00.19,948 2. Timo Scheider op 3,696 seconden 3. Mattias Ekström op 7,235 4. Bruno Spengler op 7,669 5. Bernd Schneider op 11,079 6. Tom Kristensen op 19,658 7. Alexandros Margaritis op 23,174 8. Paul di Resta op 29,158 9. Martin Tomczyk op 33,185 10. Daniel la Rosa op 34,792 11. Mathias Lauda op 35,753 12. Lucas Luhr op 36,532 13. Markus Winkelhock op 46,171 14. Susie Stoddart op 49,560 15. Christian Abt op 57,407 16. Alexandre Premat op 57,832 17. Mika Häkkinen op 1:03,036 18. Vanina Ickx op 1:31,967 Uitgevallen: Mike Rockenfeller en Gary Paffett.
Eindstand kampioenschap: 1. Mattias Ekström 50 2. Bruno Spengler 47 3. Martin Tomczyk 40 4. Jamie Green 34,5 5. Paul di Resta 32 6. Bernd Schneider 31,5 7. Timo Scheider 25 8. Mika Häkkinen 22 9. Gary Paffett 20,5 10. Alexandros Margaritis 16
Volle punten voor Kox/Von Thurn und Taxis (Lamborghini Gallardo)
Peter Kox en zijn Duitse teamgenoot Albert Fürst von Thurn und Taxis deden op Hockenheim een belangrijke stap op weg naar het winnen van de titel in de dit jaar nieuwe ADAC GT Masters. Ondanks een probleem met de koppeling van de Lamborghini Gallardo eindigde het duo in de 34 ronden lange race op de tweede plaats en pakte daarmee het volle aantal punten voor het kampioenschap, omdat de winnaars, de Zwitsers Philipp Peter en Henri Moser, als gastrijders niet scoorden. Daarmee zijn Kox en Von Thurn und Taxis de leider in het kampioenschap, het jonge Duitse talent Christoph Haase, tot op één punt genaderd. Haase en zijn teamgenoot Gianni Morbidelli haalden in de voorlaatste race van het seizoen de eindstreep niet. "Het was wel even moeilijk, want toen ik weg wilde rijden na de pitstop en de rijderswissel, lag het koppelingspedaal helemaal onderin", vertelde Kox. "Daardoor moest ik op de startmotor wegrijden en lag die Aston Martin ook voor me." Uiteindelijk kwam de Nederlands-Duitse équipe toch nog op het podium terecht, temeer omdat in de slotfase van de wedstrijd diverse teams strandden vanwege brandstofgebrek. Jos Menten en Marius Ritskes bezetten de zesde plaats, één positie voor Alexander van der Lof en diens Duitse teangenoot Wolfgang Kaufmann.
Van der Lof/Kaufmann kwamen als zevende over de eindstreep
Uitslag: 1. Peter/Moser (Zwi), Ferrari 430, 34 r. in 1.00.52,053 (gem. 153,299 km/u) 2. Kox/Von Thurn und Taxis (Ned/Dui), Lamborghini Gallardo, op 47,241 3. Haapalainen/Sepp (Fin/Est), Dodge Viper, op 56,345 6. Menten/Ritskes (Ned), Lamborghini Gallardo, op 1.12,872 7. Kaufmann/Van der Lof (Dui/Ned), Lamborghini Gallardo, op 1.14,861
Stand na 11 van 12 races: 1. Haase, 75 punten 2. Kox/Von Thurn und Taxis, 74 3. Kaufmann/Van der Lof, 51
Martin Tomczyk, een van de drie rijders die komende zondag op het circuit van Hockenheim de kampioenstitel in de DTM kan binnenhalen, zette de snelste tijd van de dag neer op vrijdag. In eerste van beide testsessies van elk 85 minuten kwam Tomczyk tot een snelste rondetijd van 1.33,825 minuten op het 4,574 kilometer lange circuit. Die tijd werd ook tijdens de middagsessie niet meer verbeterd, want daarin was Mike Rockenfeller met 1.33,860 de snelste. Bruno Spengler, de enig overgebleven titelkandidaat uit het kamp van Mercedes-Benz, reed in de eerste test de vierde tijd en was in de tweede test elfde. Tomczyks teamgenoot Mattias Ekström,die als leider in de tussenstand van het kampioenschap naar Hockenheim kwam, was dertiende en vijfde.
Voor het vierde jaar achtereen gaat circuitcoureur Jaap van Lagen van start in de Nederland Rally. Van Lagen kwam dit seizoen uit in de Porsche Supercup, die in het voorprogramma van diverse F1 GP weekenden stonden. Nu zoekt Van Lagen het gedeeltelijk onverhard op in de Nederland Rally, waarvan de proeven zijn gelegen in zijn achtertuin. Dit jaar komt hij uit met een Mitsubishi Lancer Evo IX van RallyRent, om samen met navigatrice Annemieke Hulzebos (Goor) de strijd aan te gaan in de standaardklasse, groep N. Na zijn vroegtijdige uitvallen van vorig jaar is hij van plan dit keer weer een topresultaat neer te zetten.
Veel mensen kennen de sympathieke Van Lagen vooral van zijn successen in de Formule Ford en de Renault Megane Trophy. In 2001 en 2002 wist hij het Formule Ford kampioenschap op zijn naam te zetten, waarna hij overstapte naar de Duitse Formule Volkswagen, om ook daar meteen kampioen te worden. In 2006 schreef hij vervolgens ook nog eens de Europese Renault Mégane Trophy op zijn naam. Een snelle jongeman dus.
In 2004 besloot Van Lagen deel te nemen aan een rally, de Nederland Rally. Ik ben opgegroeid in Wekerom en woon nu in Ede. Voor mijn fans en sponsors is het natuurlijk erg leuk als ik ook eens in mijn eigen regio in actie kom. Bovendien vind ik de rallysport een enorm uitdagende facet van de autosport, vandaar mijn beslissing, legt Van Lagen uit. Tijdens zijn debuut in de rallysport kreeg hij helaas te kampen met een gebroken aandrijfas, waardoor hij zijn strijd in de top drie moest staken. In 2005 ging hij in de revanche. Achter het stuur van een Subaru Impreza WRC maakte hij indruk door als onervaren rallycoureur als tweede over de finishstreep te rijden. Vorig jaar ging Jaap wederom van start, dit maal in een Mitsubishi Lancer. Helaas eindigde hij door veel onderstuur al op de eerste klassementsproef op een betonnen buis. Dit jaar wil hij de finishstreep weer halen.
"We hadden in eerste instantie de Nissan 350Z van Chris van Woensel gehuurd. Helaas kreeg Van Woensel afgelopen weekend te kampen met motorische problemen, waardoor hij de auto volledig na moet lopen en de Nissan niet meer op tijd klaar krijgt om te verhuren. Gelukkig had Gert van den Heuvel nog een auto beschikbaar, de Lancer Evo IX waarmee hij vorige week de Catalunya Rally heeft gereden. Erg jammer dat het met de spectaculaire Nissan niet meer doorgaat, maar met de Evo kunnen Annemieke en ik mooi meedoen in de strijd om de zege in de klasse Groep N", aldus Van Lagen.
Hulzebos: "Ik werd gebeld door navigatorgoeroe André Schoonenwolf, met de vraag of ik zou kunnen navigeren bij Jaap. Aangezien mijn eigen team, met rijder Harry Kleinjan, in Barneveld niet start, was ik inderdaad beschikbaar. Afgelopen maandag hebben Jaap en ik kennis met elkaar gemaakt, gelukkig klikte het meteen goed. Erg belangrijk in een rallyauto. Jaap was overigens positief verrast over mijn lage gewicht", grijnst ze er achteraan. "Voorwaarde van mijn kant was wel dat hij luistert naar mijn aanwijzingen op de proeven. We hebben dat goed doorgesproken. Jaap is natuurlijk niet gewend aan een bijrijder tijdens zijn races. We gebruiken de verkenning om er samen goed in te komen. Dat zit wel goed."
De Nederland Rally is een snelle, compacte wedstrijd met tien listige en gladde proeven. Start, finish, hergroepering en service bevinden zich allemaal op loopafstand van elkaar, op industrieterrein De Harselaar in Barneveld. Vanaf het serviceterrein vertrekken regelmatig shuttlebusjes naar de nabij gelegen klassementsproeven. De eerste deelnemer start om 13.00 uur en rijdt, na 122 kilometers op snelheid, om 19.30 uur weer over het finishpodium
Vochtige omstandigheden bij vrije training Dutch Supercar Challenge
Ardi van der Hoek en Arjen van der Zwaan hebben vanmorgen de snelste tijd laten noteren bij de vrije training van de Dutch Supercar Challenge. Met een tijd van 2:32.907 waren zij 1.281 seconden sneller dan Roger Grouwels en René Wijnen met hun Rudolph Viper. Ìn de Supersport I-divisie werd de snelste tijd genoteerd door Pieter van Soelen met zijn BMW E46 V8 GTR. In de Supersport II-divisie wist Erwin Tiemeijer de rest achter zich te laten. Overigens zijn de Russian Bears dit seizoen helaas niet meer van de partij. Richard van den Bos wel, met zijn BMW E36 M3 was hij veruit de snelste in de Sport-divisie.
Toptijden werden er nog niet gereden vanmorgen, omdat het gedurende de hele sessie motregende. Vanmiddag om 15:10 is de kwalificatie, dan weten we meer!
De DTM Audi TTs van Brinkmann Motorsport vertrekken morgen van de eerste startrij van de Dutch Supercar Challenge. De voorsprong op de concurrentie was groot: ruim drie seconden. In de Supersport I-divisie noteerde Peter van der Kolk de snelste tijd, vlak voor Richard van den Berg. In de Supersport II-divisie wist Martin Roos met zijn Lotus Exige de pole weg te kapen voor het duo Brown en White met de BMW E36 M3. Richard van den Bos en André de Vries bewezen wederom dat hun BMW E36 M3 de te kloppen auto is in de Sport-divisie. Zij waren veruit de snelste, al zat ook John van der Voort er goed bij met zijn nieuwe BMW 1-serie WTCC.
De start van de kwalificatie leverde al in de eerste minuut een rode vlag situatie op. Alex van het Hoff is iets te enthousiast met zijn koude banden en raakt in een spin bij het uitkomen van de pitstraat. Van het Hoff raakt in zijn spin ook André de Vries, die op dat moment met de BMW E46 V8 GTR, die hij deelt met Siebrand Dijkstra, vlak achter van het Hoff reed. De Vries weet nog wel de pitstraat te bereiken maar de wagen had teveel schade om nog een tijd neer te kunnen zetten.
Na de rode vlag situatie blijkt al snel dat de DTM Audi TTs voor de rest van de GT-divisie amper bij te houden zijn. Eerst is het Elmar Grimm die een 2:24.727 laat noteren als snelste tijd en niet veel later weet Arjen van der Zwaan zelfs een 2:23.455 te noteren. Achter de twee Audis kwalificeerden de Engelse Ian Flux en Kevin Riley zich met hun Mosler MT900 GT3 als derde. Hun achterstand op de Audis is echter groot te noemen: 2:27.026 was hun snelste tijd. Op plek vier start morgen de tweede Mosler in het veld, zijnde die van Harry Mecke en Roland Rehfeld. Zij waren slechts 0.015 (!) seconden langzamer dan Flux en Riley. Leiders in het kampioenschap, Robert de Graaff en Philippe Ribbens, kwalificeerden zich als zesde met een tijd van 2:29.336. Zij hebben Cor Euser morgen naast zich staan, want hij kwalificeerde zich op een vijfde plaats.
De strijd in de Supersport I-divisie is echt losgebarsten. Hier gaat het tussen Peter van der Kolk, Richard van den Berg en Pieter van Soelen. Zij knokken alle drie voor het kampioenschap en proberen middels hun gewicht/pk verhouding het maximale uit de bolides te halen. Peter van der Kolk reed in de kwalificatie een rondje Spa Francorchamps in een tijd van 2:35.023. Richard van der Berg volgt op de tweede plaats met een tijd van 2:35.621. Rick Pearson en Derek Palmer jr. wisten met hun Nissan Primera Supertourer ook een zeer goede ronde te rijden. Zij noteerden een tijd van 2:37.271 en eisten daarmee een derde startpositie voor zich op. Pieter van Soelen was niet erg gelukkig in de kwalificatie. Hij kreeg in zijn snelle ronde een tik op zijn linkerachterwiel van de Ferrari van van Merksteijn waarna zijn wiel ontzet was. Hierdoor reed hij een tijd van slechts 2:39.189. Het leverde hem de achtste startplaats in de Supersport I-divisie op en hij zal dus morgen in de race veel goed moeten gaan makenIn de Supersport II-divisie wisten de Duitsers Martin Roos en Wilfried Shawohl verrassenderwijs de snelste tijd te noteren. Met een tijd van 2:39.013 waren zij twee seconden sneller dan Tony Brown en Ian White, die met hun BMW E36 M3 een tijd van 2:41.110 noteerden. Helmert Jan en Isaac van der Slik, die tegenwoordig met hun Marcos Mantis in de Supersport II-divisie uitkomen, noteerden een tijd van 2:41.644 en kaapten zo de derde plek net voor Marcel Norbart weg. Hij wist met zijn Seat Leon Supercopa de vierde tijd te noteren. Overigens kende Milko Tas, de bestuurder van de tweede Seat Leon Supercopa, vanmorgen tijdens de vrije training een spannend moment toen op hoge snelheid zijn motorkap loskwam. Hij wist nog wel de pitstraat te bereiken maar heeft nadien wel een nieuwe voorruit moeten plaatsen in zijn bolide. In de Sport-divisie waren Richard van den Bos en André de Vries beduidend de snelste mannen op de baan.Met hun BMW E36 M3 noteerden zij een tijd van 2:42.875. Hiermee waren ze ruim een seconde sneller dan John van der Voort die zijn nieuw geprepareerde BMW 1-serie WTCC steeds beter onder de knie krijgt. Op plek drie en vier vinden we de kampioenskandidaten terug. In het kampioenschap bedraagt het verschil tussen de twee slechts twee punten, en ook vandaag waren Barenbrug en Kreijne zeer aan elkaar gewaagd. Bas Barenbrug was deze keer de snelste van de twee. Hij noteerde een tijd van 2:46.729 en was hiermee 0.4 seconden sneller dan naaste belager Kees Kreijne.