Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    15-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    HOCKENHEIM – Op het circuit van Hockenheim (Duitsland) heeft Carlo van Dam een bewogen raceweekend achter de rug. De Nederlander begon ijzersterk aan de laatste twee races in het sterk bezette Formule 3 Euroseries-kampioenschap, maar het ontbrak de debutant aan geluk om zijn potentie om te zetten in een goed resultaat. Een dertiende positie in de openingsrace en een touché in de tweede manche weerhielden de Duits Formule 3-kampioen van een goede score. Desondanks kijkt Van Dam met plezier terug naar zijn eerste optreden bij RC Motorsport dat ondersteund wordt door Volkswagen Motorsport.

    Carlo van Dam knap debuut in Euroseries

    Voordat Van Dam zijn eerste meters maakte in de F3 Euroseries op Hockenheim testte hij afgelopen dinsdag nog op het circuit van Oschersleben om alvast aan de auto te wennen. Hij reed voor de eerste keer met een Volkswagen-krachtbron, waar hij normaal gesproken de Dallara F306 OPC-Challenge-motor gewend was. De enige vrije training op vrijdag verliep nog niet voorspoedig. De Vlaardinger had in de één uur durende sessie veel last van overstuur, waardoor hij genoegen moest nemen met de negentiende plaats. Op vrijdagmiddag werd de kwalificatie afgewerkt. Met de eerste set nieuwe banden reed Van Dam goede rondetijden en probeerde zijn snelste tijd met zijn tweede set verder aan te scherpen. Hij had slechts twee rondjes om de piek uit zijn banden te halen, maar het viel allemaal net niet op zijn plaats. In zijn eerste snelle ronde kwam hij tijdelijk naast de baan terecht en in de tweede run werd hij gehinderd door verkeer op de baan. Een twintigste positie (1:34.531) was uiteindelijk zijn deel.

    Carlo van Dam goed uit de startblokken in de race!
    Toen de startlichten op zaterdag waren gedoofd kwam Van Dam redelijk goed uit de startblokken. Hij schoof samen met Maximilian Götz en Harald Schlegelmilch (HS Technik) langzaam naar voren. De rijder van RC Motorsport kwam steeds beter in zijn ritme en wist zijn teamgenoot Götz te passeren. Na 24 ronden kwam Van Dam bij zijn debuutrace verdienstelijk als dertiende over de meet. Hij was daarmee de best geklasseerde rijder met een Volkswagen motor. In de tweede race die op zondagmorgen werd gehouden kwam Van Dam opnieuw goed weg. Ondanks dat de banden totaal geen grip hadden, wist hij zich op te werken naar de elfde positie. Gaandeweg de manche werden de banden echter steeds slechter, waardoor de winnaar van de Duitse ATS Formule 3 Cup genoodzaakt was om verdedigende lijnen te rijden. Hij wist Renger van der Zande (Prema Powerteam) en Edoardo Piscopo (ASL Mücke Motorsport) rondelang in een bloedstollend gevecht continu van zich af te schudden. In de slotfase kwam er echter een abrupt einde aan zijn optreden toen hij werd geraakt door Basil Shaaban (HBR Motorsport), die de achtervleugel van hem eraf reed. Met nog drie ronden voor de boeg moest Van Dam de strijd staken.

    CARLO VAN DAM: “Ik kijk met gemengde gevoelens terug naar het raceweekend. Ofschoon ik deze week pas mijn eerste kilometers in deze auto heb gemaakt, had ik er toch meer van verwacht. Ik ging voor een toptienresultaat maar dat zat er door verschillende oorzaken niet in. In de kwalificaties werd ik een paar keer opgehouden en wist ik hierdoor net niet de piek uit mijn banden te halen. In race één ging het steeds beter en werkte ik me op tot de dertiende positie. In de tweede race reed ik met een heel slechts setje banden, waardoor ik steeds meer onder druk kwam te staan. Ik moest met hand en tand mijn positie zien te verdedigen. Ik wist de aanvallen goed te pareren, totdat Shaaban mij van achteren aantikte. Toen zat mijn eerste kennismaking met de F3 Euroseries erop. Ik wil Kris Nissen van Volkswagen Motorsport nogmaals bijzonder bedanken dat hij mij deze mogelijkheid heeft aangeboden. De Volkswagen krachtbron is erg betrouwbaar en bijzonder snel gebleken. Het team was echt tevreden over mijn prestaties en met de data die we hier op Hockenheim hebben verzameld. De koek is nog niet op, want over een maand rij ik ook de prestigieuze F3-race op het stratencircuit van Macau. Ik zal daar de kleuren gaan verdedigen van HBR Motorsport. Wordt dus vervolgd!”

    15-10-2007 om 18:39 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Met een overwinning op Charlotte heeft Jeff Gordon afgelopen weekend zijn titelkansen in de Chase naar de Cup verhoogd. Met nog vijf races te gaan lijken beide Hendrick Motorsports-coureurs Jeff Gordon en Jimmie Johnson de beste papieren te hebben.


    gordon-johnson
    Jeff Gordon en Jimmie Johnson hebben dit jaar de beste troeven voor de Cup.
    Foto: GM

    Gordon sterk op Charlotte
    Het circuit van Charlotte is Jeff Gordon gunstig gezind, hij behaalde er maar liefst vijf overwinningen en zijn zesde dit seizoen. Met zijn overwinning op Charlotte vergrootte Gordon zijn voorsprong in de “Chase” met 68 punten op zijn naaste rivaal en teamgenoot Jimmie Johnson. Even bracht een rode vlag situatie de zege van Gordon tien ronden voor het einde in gevaar. Na een neutralisatie in de 321e ronde had Gordon besloten om niet binnen te komen, en tijdens de rode vlag situatie bevond zich nog heel weinig brandstof in de tank. Om brandstof te sparen reed Gordon die laatste vijf ronden geheel onderaan de banking, maar het bleek voldoende te zijn. Na de laatste herstart ging Ryan Newman iets te snel van start en dat bezorgde Gordon de overwinning. Gordon’s teamgenoot Jimmie Johnson verspeelde kostbare punten. Hij spinde in de 232e ronde, viel naar de 29e plek terug en werkte zich op naar de zesde totdat hij uiteindelijk ook zonder brandstof viel. Uiteindelijk eindigde Johnson als veertiende. “Het was een beetje een wilde avond, ik verspeelde mijn kansen” aldus een teleurgestelde Johnson.

    Tony Stewart zag tijdens een neutralisatie in de pitlane zijn titelkansen geminimaliseerd worden, doordat Paul Menard zijn auto schampte en vervolgens raakte ook Kasey Kahne erbij betrokken, waardoor Stewart opnieuw binnen moest komen. Stewart bleef opmerkelijk kalm, crewchief Greg Zippadelli niet. Zippadelli: “Ik geloof niet dat ze hier veel respect voor elkaar hebben. De crew van Menard applaudisseerde zelfs toen wij Tony; s auto aan het werk waren. Ik vind dat erg onprofessioneel. Tot aan de laatste wedstrijd maken wij theoretisch nog kans, hoewel die wel kleiner wordt.”

    Daarentegen tevreden gezichten bij Toyota. Zowel Dave Blaney als Michael Waltrip eindigden in de Top 10!

    UITSLAG
    1.Jeff Gordon Chevrolet 337 ronden
    2. Clint Bowyer Chevrolet 337 ronden
    3. Kyle Busch Chevrolet 337 ronden
    4. Jeff Burton Chevrolet 337 ronden
    5. Carl Edwards Ford 337 ronden
    6. Dave Blaney Toyota 337 ronden
    7. Tony Stewart Chevrolet 337 ronden
    8. Kasey Kahne Dodge 337 ronden
    9. David Stremme Dodge 337 ronden
    10.Michael Waltrip Toyota 337 ronden

    Chase naar de Cup
    1. Jeff Gordon 5880 punten
    2. Jimmie Johnson 5812 punten
    3. Clint Bowyer 5802 punten
    4. Tony Stewart 5682 punten
    5. Carl Edwards 5640 punten
    6. Kyle Busch 5600 punten
    7. Kurt Busch 5565 punten
    8. Kevin Harvick 5552 punten
    9. Danny Hamlin 5531 punten
    10.Jeff Burton 5514 punten
    11. Martin Truex Jr 5502 punten
    12.Matt Kenseth 5438 punten

    15-10-2007 om 18:37 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Speed & Gein Classic, veel blinkend blik onder de zon
    segc_000

    Silverstone Zwanenburg was zondagmiddag het decor van Speed & Gein Classic. Dat het verleden bij jong en oud leeft werd wel duidelijk. Geholpen door een fraaie najaarszon was het de hele middag een komen en gaan van bewonderaars van al het fraais. De organisatie was er dan ook in geslaagd een uitgebreide verzameling klassiekers en semi-klassiekers op de been te brengen. Ook het sportieve segment was daarbij niet vergeten. Een foto-impressie van een klein deel van de grote verzameling bij Speed & Gein Classic.


    segc_001

    segc_002

    segc_003

    segc_004

    segc_005

    segc_006

    segc_007




    15-10-2007 om 18:35 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Dit weekend kwam het NEC Formule Renault 2.0 in actie op het circuit van Spa Francorchamps. Voor Frank Kechele was het een weekend met een gouden randje. Hij bekroonde zijn sterke seizoen met het binnenhalen van de titel en boekte terloops zijn achtste overwinning van het jaar.




    2

    Na zijn goede comeback in Oschersleben was Paul Meijer ook dit weekend in Spa Francorchamps weer van de partij bij AR Motorsport. De champagne was hem blijkbaar dusdanig goed bevallen, dat hij in de eerste kwalificatie meteen de pole voor de eerste wedstrijd opeiste. Frank Kechele pakte de tweede startplaats, net voor Tobias Hegewald. In de tweede kwalificatie was Kechele nipt de snelste en moest Meijer genoegen nemen met de tweede stek. Tobias Hegewald claimde wederom de derde startplaats.

    Bij het doven van de startlichten van de eerste race kwam Paul Meijer prima van zijn plaats en dook als eerste La Source in. Achter hem volgden Kechele en Hegewald. In de beginfase van de race was Valtteri Bottas te enthousiast en viel na een fout terug naar de tiende positie. Hij kon zich echter goed herpakken en al snel knokte hij zich weer terug naar voren. Nick Catsburg kende een goede start en was de hele wedstrijd in een fel gevecht verwikkeld met Dimitri Raihklin en Steffen Møller. De drie rijders gaven elkaar geen duimbreed toe en streden om iedere centimeter asfalt.


    1

    In de zesde ronde schoot Tobias Hegewald van de baan en belandde in de bandenstapels. Deze uitvalbeurt van Hegewald betekende eveneens dat zijn teamgenoot Frank Kechele verzekerd was van de titel. Paul Meijer koerste de gehele race in leidende positie over het circuit en pakte na 12 ronden de overwinning. Kechele kwam als tweede over de finish, terwijl zijn teamgenoot Quiafe-Hobbs zijn eerste podium scoorde. Paul Meijer kon terugblikken op een strakke race en zijn tweede seizoenszege. “Ik heb echt genoten van deze race. Spa is een prachtig circuit. Op deze baan is het belangrijk om zo constant mogelijke rondetijden te rijden. Dat heb ik gedaan en het resultaat is dan ook prima.”
    Op een zonnig Spa Francorchamps werd nog dezelfde middag de tweede manche van het weekend verreden. Kechele vertrok vanaf de pole position en kende een goede start. Paul Meijer en Tobias Hegewald restte niets anders dan de achtervolging in te zetten. Voor Dennis Swart was de race van korte duur. Hij verremde zich in de chaos na de start en moest zijn bolide al in de eerste bocht langs de baan parkeren.

    3

    Niet lang daarna kreeg Valtteri Bottas een drive-through penalty voorgeschoteld vanwege een valse start. De Finse rijder zag hierdoor zijn hoop op een goede eindklassering in rook opgaan en vervolgde zijn weg op de 20e plaats. Voorin het veld was er ondertussen volop actie. Paul Meijer zette alles op alles om Kechele voorbij te steken. Dit was echter weinig succesvol, want de coureur van AR Motorsport schoot even van het circuit af en beschadigde de onderzijde van zijn auto enigszins. Toch kon Meijer de druk op Kechele er de hele race vol op houden. Frank Kechele hield zijn hoofd koel en passeerde na twaalf ronden als eerste de finishlijn.

    Na een jaar waarin Kechele wegens ziekte niet actief was in de autosport, kwam de titel in het NEC Formule Renault 2.0 als een welkome bekroning op een goed seizoen.

    Volgend weekend worden de laatste twee races van het NEC Formule Renault 2.0 seizoen verreden in Hockenheim.


    4

    Uitslag race 1 – NEC Formule Renault 2.0
    Spa Francorchamps – zondag 14 oktober 2007

    1. Paul Meijer, 12 ronden in 28.21.453
    2. Frank Kechele, op 6.368
    3. Adrian Quiafe-Hobbs, op 17.016
    4. Oliver Oakes, op 19.297
    5. Valtteri Bottas, op 21.696
    8. Nick Catsburg, op 34.782
    15. Gwendolyn Hertzberger, op 49.727
    16. Kelvin Snoeks, op 50.258
    18. Dennis Swart, op 52.266
    20. Frank Suntjens, op 57.500

    Uitslag race 2 – NEC Formule Renault 2.0
    Spa Francorchamps – zondag 14 oktober 2007
    1. Frank Kechele, 12 ronden in 28.33.907
    2. Paul Meijer, op 0.976
    3. Tobias Hegewald, op 5.617
    4. Adrian Quaife-Hobbs, op 14.390
    5. Oliver Oakes, op 16.367
    10. Nick Catsburg, op 34.890
    11. Gwendolyn Hertzberger, op 43.226
    14. Kelvin Snoeks, op 46.421
    18. Frank Suntjens, op 58.390
    DNF Dennis Swart

    Tussenklassement na 14 races
    1. Frank Kechele, 376 punten
    2. Tobias Hegewald, 297 punten
    3. Valtteri Bottas, 228 punten
    4. Oliver Oakes, 191 punten
    5. Steffen Moller, 161 punten
    6. Nick Catsburg, 144 punten
    8. Paul Meijer, 108 punten
    18. Dennis Swart, 59 punten
    24. Kelvin Snoeks, 46 punten
    27. Gwendolyn Hertzberger, 39 punten
    35. Frank Suntjens, 24 punten


    15-10-2007 om 18:30 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    480_grimm1

    Brinkmann-Motorsport heeft een uitstekend weekend achter de rug in de Dutch Supercar Challenge. Terwijl rijder Elmar Grimm afgelopen weekend op Spa-Francorchamps twee zeges boekte, greep het duo Arjan van der Zwaan/Ardi van der Hoek de leiding in het kampioenschap. Met nog één raceweekend (27 en 28 oktober op Assen) voor de boeg, zijn beide wagens van teambaas Olly Brinkmann met het koppel De Graaff/Ribbens in de running voor de titel in de snelle GT-klasse.

    480_ardi_op_kop_3365

    In de GT is het al het gehele seizoen spannend. Arjan van der Zwaan en Ardi van der Hoek knokken in hun prachtig blauwe DTM Audi TTR nu al acht raceweekends hard om het kampioenschap met hun ploegmaat bij Brinkmann-Motorsport Elmar Grimm en het duo De Graaff/Ribbens.
    Goede kwalificatie
    Ook op het prachtige Belgische circuit Spa-Francorchamps was het weer spannend. Omdat ieder puntje telt, waren de teams zeer gebrand om te vlammen tijdens de kwalificatie. Niet alleen omdat een goede startpositie voor de race te veroveren, maar tevens om het bonuspunt voor de pole-position te bemachtigen. Dat lukte voor Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan uitstekend, want met een snelste ronde van 2.23,455 was het koppel dik een seconde sneller dan Elmar Grimm (tweede plaats) en minimaal drie tellen rapper dan de rest van het veld.

    480_avdz_avdz_spa1

    Race 1
    Tijdens de eerste race nam Ardi van der Hoek de eerste helft van de race (over een uur plus een ronde) voor zijn rekening. Hij kwam bij de start in aanraking met Elmar Grimm en één van de Mosler-wagens. Daardoor verloor hij drie plaatsen. Er waren echter geen grote beschadigingen aan de DTM Audi TTR en zo kon hij de achtervolging inzetten en weer oprukken naar P2. Elmar Grimm was dit weekend helemaal niet te houden en reed zeer strak op kop.

    Pitstops
    Tijdens de verplichte pitstop kwam Van der Hoek/Van der Zwaan als tweede de pitstraat in. Omdat het succesvolle team door de recente successen veel strafseconden heeft gekregen – en dus langer in de pit moet wachten dan de concurrentie – kwam de wagen pas weer als vijfde terug de baan op. Arjan van der Zwaan, die inmiddels het stuur had overgenomen, reed daarna prima. En ondanks dat de motor weer wat begon te sputteren, boekte het koppel met plek drie een podiumplaats. Bovendien was er met 2:26,367 ook weer de snelste raceronde gereden en dat betekende een belangrijk extra kampioenschapspuntje. Elmar Grimm deed het nog beter en veroverde al weer een eerste plaats, gevolgd door Meindert van Buuren die P2 pakte.
    Race 2
    Elmar Grimm, rijdend in de grijze Audi, ging al snel aan kop in race 2. Arjan van der Zwaan pakte op zijn beurt de tweede plaats en reed goede rondetijden. ,,Alles hebben we vol gas gedaan. We zijn er vol voor gegaan. Als je dan ook een beetje geluk hebt, is er veel mogelijk’’, aldus Arjan van der Zwaan, die als tweede binnenkwam voor de wissel. Wederom vanwege de vele strafseconden, kwam partner Ardi van der Hoek pas als vijfde terug de racebaan op. Hij heeft vervolgens de Viper van de grote rivaal De Graaff/Ribbens ingehaald (die later overigens ook nog uitviel) en daarna tevens Meindert van Buuren. Bovendien klokte het duo wederom de snelste ronde en finishte het team als tweede. Dat was wederom achter Elmar Grimm, die dus twee nette zeges boekte op Spa-Francorchamps. Ric Wood pakte met stek 3 de laatste plek op het GT-ereschavot.

    Terug aan kop
    Omdat de concurrerende Viper van De Graaff/Ribbens niet verder kwam dan een vijfde en zesde klassering op Spa-Francorchamps, wisten Arjan van der Zwaan en Ardi van der Hoek de kop van het klassement terug te veroveren.,,We kijken nu erg uit naar het finaleweekend, dat 27 en 28 oktober op Assen is. Het TT-circuit ligt ons goed’’, zegt teambaas Olly Brinkmann. ,,Alleen zullen we wederom veel strafseconden meekrijgen, dus we moeten dan vol aan de bak en het licht uit onze ogen rijden. Hopelijk kunnen we het kampioenschap winnen. We staan er met twee wagens goed voor.’’

    480_avdz_podium_spa

    Spannend
    De spanning in de strijd om het kampioenschap is om te snijden. Want het duo Van der Zwaan/Van der Hoek heeft slechts twee puntjes voorsprong op De Graaff/Ribbens. Elmar Grimm volgt op niet meer dan negen punten.

    Supersport I
    In de Supersport I-divisie waren er op Spa-Francorchamps zeges voor Henk Thuis (eerste race) en Ruud Olij (manche 2). Peter van der Kolk veroverde een tweede plaats, net als het duo Siebrand Dijkstra/André de Vries. Thuis en Olij scoorden beiden, naast de reeds gememoreerde zeges, tevens een derde plek.

    Supersport II
    In de Supersport II-klasse hadden Helmert van der Slik en Isaac van der Slik een topweekend. Het duo pakte in hun divisie een eerste en tweede plaats weg. Ook hun rivalen Tony Brown en Ian White pakte een één en een twee. De derde stekken op het supersnelle Belgische asfalt, inclusief de beroemde bocht Eau Rouge, werden een prooi voor Milko Tas (eerste wedstrijd) en Win Kroegman (manche 2).

    Sport
    Tot slot kwamen op de ruim 7 kilometer lange baan ook nog de wagens uit de Sport in actie. De JR Motorsport-bolide van Richard van de Bos greep een dubbele winst. Eugene Jansen was met een tweede en derde plaats eveneens succesvol. De overige ereplaatsen gingen naar Bas Barenbrug (tweede in heat 1) en Berry van Elk (derde in tweede race).



    15-10-2007 om 18:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De Nieuw-Zeelander Jonny Reid was ongenaakbaar tijdens het tweede weekend van de A1 GP. In de sprintrace pakte hij bij de start gelijk de leiding, om deze alleen maar gestaag uit te bouwen. In de hoofdrace moest hij zich opwerken vanaf plaats zes. Lange tijd had Bleekemolen de leiding in handen, maar in de beslissende fase werd hij opgehouden door Narain Karthikeyn, waardoor Reid bij de tweede pitstop net voor Bleekemolen de baan op kwam. Bleekemolen had bij de sprintrace zijn vijfde plaats niet weten te verbeteren en kwam op dezelfde plaats als hij was gestart over de finish.


    Sprintoptocht
    De start van de sprintrace is rollend en het veld formeert netjes richting start/finish. Leider Zaugg mag het tempo bepalen, maar hij doet dit niet goed, want hij valt terug naar de vierde plaats. Jonny Reid is goed wakker, hij pakt de leiding, gevolgd door Kerr. De Ier Carroll rijdt brutaal, pakt p3 en jaagt zelfs op p2, maar wordt geblokt door Kerr, die de Ier even naast de baan drukt. Jeroen Bleekemolen blijft veilig uit de problemen en behoudt zijn vijfde plek.

    Jeroen Bleekemolen heeft zijn zinnen gezet op een podiumplaats, maar in plaats van aan te vallen bij Zuid-Afrika verliest hij de aansluiting en moet hij de Fransman Lapierre van zich af houden. Daarachter kampt Vietoris met dezelfde problemen als Bleekemolen; hij heeft Neel Jani op zijn nek. Beide jagers weten hun prooi echter niet te verschalken. Misschien kunnen ze op cursus gaan bij Congfu Cheng, want hij haalt Sergio Jimenez met een puike move in de eerste bocht buitenom in.

    Ondanks dat de organisatie met hun nieuwe regelgeving hoopte op meer spanning in de sprintrace, is er in Brno weinig sprake van. Reid is ongenaakbaar en loopt uit op Kerr. Daarachter moet ook Carroll een gaatje laten vallen, evenals Zaugg. Het uitgerekte veld komt zo zonder problemen over de finish. De vijfde plaats voor Nederland

    Uitslag sprintrace A1 GP
    Brno, zondag 14 oktober 2007

    1. Nieuw-Zeeland – Jonny Reid, 10 ronden
    2. Groot-Brittannië – Robbie Kerr, op 5.952
    3. Ierland – Adam Carroll, op 8.824
    4. Zuid-Afrika – Adrian Zaugg, op 10.269
    5. Nederland – Jeroen Bleekemolen, op 11.561
    6. Frankrijk – Nicolas Lapierre, op 11.803
    7. Duitsland – Christian Vietoris, op 13.200
    8. Zwitserland – Neel Jani, op 13.447
    9. Portugal – Joao Urbano, op 18.570
    10. China – Congfu Cheng, op 18.801

    Bleekemolen vanaf pole in hoofdrace
    Bij de start van de hoofdrace zijn alle ogen gericht op Bleekemolen, die prima uit de startblokken komt en de leiding behoudt. Daarachter is het dringen geblazen en moet Zaugg alles op alles zetten om Kerr achter zich te houden. In tegenstelling tot de start van de sprintrace slaagt de Zuid-Afrikaan er nu wel in. China pakt brutaal de vierde plaats van Zwitserland. Nieuw-Zeeland wint een plaatsje en rijdt nu zesde.

    Terwijl Bleekemolen als enige man in het veld tijden onder de 1:50 noteert, wordt hij geholpen door Robbie Kerr, die de druk op de verdedigende Zaugg zet. Het vechtende duo maakt het Bleekemolen gemakkelijk om flink uit te lopen. Met een seconde per ronde loopt de voorsprong snel flink op.

    In ronde 9 gaat de pitstraat open en besluit het Britse team om Kerr achter de langzamere Zaugg uit te halen. Dit trucje lukt echter niet, want Zaugg gaat ook naar binnen en komt weer voor Kerr naar buiten. Jonny Reid heeft echter een bliksemstop gemaakt en hij pakt de twee. Kerr moet het dus maar op de baan gaan proberen, maar Zaugg verdedigt zich tot op het bot. De twee komen in contact met elkaar, waarvan Kerr het slachtoffer is; hij verliest een plaatsje aan Lapierre. Ook de Fransman gaat nu in de aanval naar Zaugg, maar deze laat zijn auto weer staan en duwt ook Lapierre het stof in. Lachende derde is Kerr, die nu meteen weer de aanval opent en Zaugg dit keer wel passeert. Het lijkt of Zauggs verzet gebroken is, want na het hevig verdedigen van weleer kunnen Lapierre en Vietoris hem nu vrij simpel passeren.

    Ook Jeroen Bleekemolen heeft bij de eerste mogelijkheid gelijk zijn pitstop gemaakt en de Nederlander rijdt zonder problemen weer naar buiten. Wanneer de mensen voor hem ook allemaal stoppen klimt Bleekemolen weer terug naar de leidende positie. Maar nu wordt hij opgejaagd door Reid en de Nieuw-Zeelander is de snellere van de twee. Langzaamaan rijdt hij het gat met de leider dicht. Het helpt Bleekemolen helemaal niet als hij achter de nog niet gestopte Pakistaan Adam Khan komt te zitten, die niet van plan is de leidende positie zonder slag of stoot af te staan aan de virtuele leider.

    Achter de twee leiders heeft Neel Jani inmiddels de derde plek bemachtigd. Daarachter jaagt Cheng op Kerr, maar het wordt de Chinees gemakkelijk gemaakt als Kerr naar binnen komt voor een extra pitstop.

    Wanneer Reid is aangesloten bij Bleekemolen is het moment voor de tweede pitstop bijna aangebroken. De Nieuw-Zeelander besluit dan ook wijselijk om nog even geen risico’s te nemen en gewoon achter Nederland aan te rijden. In ronde 25 maakt Bleekemolen de tweede pitstop, terwijl Reid verrassend doorrijdt, in de hoop met een vrij veld snelle tijden te zetten en zo de leiding terug te pakken. Op nieuwe banden rijdt Bleekemolen echter snellere tijden dan Reid, totdat hij achter Karthikeyan komt te zitten. De Indiër houdt Bleekemolen op, op het moment dat hij juist zijn snelste tijden zou moeten kunnen noteren. Reid wint weer tijd terug en het gaat er dan echt om spannen bij de stop.

    Na 30 ronden is de beslissende stop van Reid en dan blijkt dat Reid het tactisch prima gedaan heeft. Jeroen Bleekemolen is precies genoeg opgehouden door Karthikeyan waardoor de Nederlander nu net een halve seconde mist om de leiding te behouden. Op nieuwere banden en met de snellere auto is het voor Reid een koud kunstje om de tweede zege van de dag binnen te harken.

    Met Nieuw-Zeeland en Nederland gaat ook Zwitserland naar het podium. Neel Jani moet in de laatste ronde Congfu Cheng nog achter zich houden, maar doet dit zonder grote problemen. De vierde plaats is echter ook een prima prestatie voor China; Cheng eindigt voor Frankrijk en Ierland. Brazilië, Duitsland, India en Italië maken de toptien vol, terwijl teams als Zuid-Afrika en Groot-Brittannië ver terug zijn gevallen naar de plaatsen 16 en 17.

    Uitslag hoofdrace A1 GP
    Brno, zondag 14 oktober 2007

    1. Nieuw-Zeeland – Jonny Reid, 38 ronden
    2. Nederland – Jeroen Bleekemolen, op 7.146
    3. Zwitserland – Neel Jani, op 12.277
    4. China – Congfu Cheng, op 12.723
    5. Frankrijk – Nicolas Lapierre, op 19.439
    6. Ierland – Adam Carroll, op 24.348
    7. Brazilië – Sergio Jimenez, op 29.625
    8. Duitsland – Christian Vietoris, op 37.949
    9. India – Narain Karthikeyan, op 38.385
    10. Italië – Enrico Toccacelo, op 49.406



    14-10-2007 om 19:57 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Jamie Green veroverde zondagmiddag zijn tweede opeenvolgende DTM-zege. Maar de wedstrijd op Hockenheim ging natuurlijk over de vraag: Wie pakt het kampioenschap? In zijn zevende DTM-seizoen pakte Mattias Ekström voor de tweede keer de titel. Waardoor de kroon overgaat van Mercedes naar Audi.

    Met nog 169 kilometer voor de wielen kunnen er tijdens deze tiende en laatste wedstrijd van het jaar nog drie coureurs de opvolger van uittredend kampioen Bernd Schneider worden. Mattias Ekström staat er met 44 punten en een derde plaats op de startgrid het beste voor. Bruno Spengler (42 punten, zesde gekwalificeerd) en Martin Tomczyk (40 punten, vijfde van start) hebben echter ook nog alle kans op de titel.

    152.000 toeschouwers
    Ekström heeft tevens het geluk dat zijn Audi-stalgenoten Tom Kristensen (pole) en Timo Scheider (tweede) voor hem op de startgrid staan. Die twee gaan de Zweed zeker helpen, zo is de verwachting. Het publiek is er in ieder geval klaar voor. Het gehele finaleweekend trekt 152.000 toeschouwers, een absoluut DTM-record.

    Start
    Bij de start hebben de Red Bull Audi’s Ekström en Tomczyk zich al naar de plekken twee en vier gewerkt. Na een halve ronde gaan zowel Gary Paffett als Daniel la Rosa in de rondte. Er gebeurt veel want nog voor de eerste doorkomst verremt Martin Tomczy zich vreselijk. Hij kan door, maar moet bijna achteraan aansluiten. In de herhaling is goed te zien dat Tomczyk bij het uitkomen van een bocht in de mangel is gekomen door Jamie Green en nota bene Audi-collega Tim Scheider die van buiten naar binnen Tomczyk van de zijkant ramt. Dat gaat ten koste van zijn bolide.

    Pitbezoek
    Tomczyk gaat de pit in om de schade te laten checken. De Duitser heeft wat mazzel dat er vanwege de op de baan stilstaande wagen van Paffett er een safety car-situatie is, waardoor hij wat van zijn achterstand kan goedmaken. Bij de herstart is Ekström als eerste weg. Kristensen volgt, maar laat zich al snel verschalken door Jamie Green. Terwijl Tomczyk reeds kansloos voor de titel lijkt, is de vraag: waar is Mercedes-hoop Bruno Spengler? Die had bij de start twee plaatsjes verloren, maar heeft zich snel teruggeknokt naar plek 5, vlak achter de op P4 rijdende Timo Scheider.Laatste race Abt
    Bernd Schneider (6de) en Alexandros Margaritis (7de) volgen, terwijl de als 15de gestarte Christian Abt zich knap heeft opgewerkt naar P8. Abt zal vandaag met het mes tussen de tanden rijden, want tijdens zijn 84ste en allerlaatste DTM-optreden wil de fanatieke Duitser natuurlijk een topresultaat neerzetten.

    Eerste stops
    Na 6 van de in totaal 37 te rijden ronden komt Bruno Spengler naar binnen voor zijn eerste van twee verplichte pitstops. Hij zat op P5 klem achter de top4 en gokt met een vroege stopstrategie. Mika Häkkinen, Alexandros Margaritis, Tom Kristensen en Christian Abt volgen eenzelfde tactiek en komen een rondje later reeds binnen.

    Green
    In de achtste ronde voert Jamie Green de druk op op de leidende Ekström. Green passeert de kampioenschapsleider even later en de vraag is of de Zweed een probleem heeft. Want Green loopt heel snel weg. Ekström geeft in de negende ronde twee seconden toe op de Britse Mercedes-rijder en dat is wel heel erg veel.

    Onduidelijk
    Wat er met Ekström aan de hand was, blijft onduidelijk. Want zijn rondetijden lijken zich in de volgende ronden te stabiliseren. Echter, Jamie Green loopt wel steeds verder weg en leidt al met dik vier tellen voorsprong. Achter Ekström zit Timo Scheider en die dringt als Audi-stalgenoot natuurlijk niet aan bij Ekström.

    Zuur
    Voor Tomczyk lijken de druiven zuur. Want de ver teruggeworpen Tomczyk is de snelste man op het asfalt. Hij is de enige man die het rondje Hockenheim onder de 1.35 minuut aflegt. Na 16 ronden ligt hij echter op plekje 15, nog achter Susie Stoddart.
    Halfweg koers
    Halverwege de race komt ook Timo Scheider de pit in voor zijn eerste stop. Ekström rijdt maar door. Hij heeft dus een totaal andere strategie dan Spengler. Met nog 16 van de 37 ronden te gaan, komt hij eindelijk binnen. De stop duurt redelijk lang, waardoor hij achter Timo Scheider weer terug op de baan komt. Green is ook binnen geweest en blijft riant leiden. Van de rijders die reeds één keer ‘in’ zijn geweest, leidt Green voor Scheider, Ekström, Schneider en dan volgt Spengler. Tomczyk is ondertussen opgerukt naar P12.

    Spanning
    Met nog 10 ronden te gaan komt Ekström voor zijn tweede stop naar binnen. Hij heeft een mooie vlotte bandenwissel en benzinetoevoer van vier seconden. De vraag is wanneer Spengler binnen zal komen. De Canadees lag vlak voor de pitstop van zijn Zweedse rivaal vlak achter hem. En kan Spengler dan ook misschien voor Ekström terugkomen op de baan? Het antwoord komt snel. Nee dat lukt Spengler niet. En nog erger voor de Canadees, Audi-man Tom Kristensen is Spengler ook net te snel af. De Deen zal nu proberen de Mercedes-rivaal zo veel mogelijk af te stoppen. Maar Spengler is vandaag in een supervorm met inhaalmanoeuvres en is Kristensen even later al de baas. Nu moet hij nog op weg naar Ekström. Hij heeft echter nog maar acht rondjes de tijd.

    Tijd
    Met nog zes ronden te gaan, leidt Green voor Scheider en Ekström. De Zweed heeft het geluk dat Audi-piloot Mike Rockenfeller (die als enige nog een pitstop moet maken) vlak achter hem op P4 ligt en nu Schneider en Spengler aan het ophouden is. Dat kost het Mercedes-duo zeker tijd.

    Geen benzine
    Met nog vijf ronden te gaan, valt Rockenfeller ineens stil. Dat zo lang doorrijden heeft er voor gezorgd dat zijn benzine op is! Maar ja, Audi heeft vandaag andere belangen dan eventueel een goed resultaat van ‘Rocky’. Ekström moet het nu op eigen kracht doen en heeft met nog vier toeren te gaan, dik twee seconden voorsprong op Spengler. Als het zo blijft is ‘Ekki’ de nieuwe kampioen.

    Ekström pakt titel
    En het blijft zo. Met één zege en zeven podiumplaatsen in totaal, was Ekström over het gehele seizoen genomen de beste. Met 50 punten blijft hij Spengler er drie voor. De pechvolle Martin Tomczyk (40 punten) is de nummer drie dit jaar en Jamie Green, dankzij zijn enorme eindsprint van twee opeenvolgende zeges, vierde met 34,5 punten.
    Enorm moe
    De nieuwe kampioen was na afloop ontzettend vermoeid. Hij zat vlak na de race op de grond zijn interview voor de Duitse tv te doen. ,,Na vijf, zes ronden kreeg ik overstuur en vervolgens moest ik ongelooflijk hard werken. Alles doet nu zeer. Mijn benen, mijn ogen, wat heb ik diep moeten gaan om Spengler achter me te houden’’, zei Ekström. ,,Mijn team heeft een goede strategie gekozen. Mede daardoor kon ik voor Spengler blijven. Ik ben zo blij, nu na 2004 voor de tweede keer kampioen te zijn geworden. Er was zoveel druk dit jaar. Ik ga nu genieten. Met mijn team en Audi-collega’s. Het was super.’’

    Spengler
    Bruno Spengler, de Canadees die een sterke race vandaag niet beloond zag worden met de titel: ,,Mijn doel dit jaar was kampioen worden. Ik reed ook goed tijdens deze race. Alleen zijn sommige afspraken tussen Audi en Mercedes vandaag niet nagekomen. Wat ik daarmee bedoel? Daar kan ik nu niks over zeggen. Misschien heb ik de titel in de eerste twee races verloren omdat ik toen geen punten scoorde. Maar ja, het seizoen ligt nu achter ons. Ik ben tweede, dat is niet zo slecht.’’

    Pechvogel
    Martin Tomczyk, de pechvogel van zondagmiddag, op de vraag of hij teleurgesteld is: ,,Wat is teleurstelling? Het is natuurlijk jammer dat ik die tegenslag kreeg. De auto was zo goed vandaag, maar helaas. Ik wilde dit jaar in de topdrie eindigen in het kampioenschap. Dat is gelukt. Al wil je natuurlijk de titel grijpen als die zo dicht bij is. Dan maar volgend jaar.’’

    Geweldige finale
    Dr. Wolfgang Ullrich, de teambaas van Audi: ,,Ik vond de finale geweldig. Superwedstrijd voor ons en het publiek. Dit was een perfecte reclame voor de DTM. Ik ben erg trots op mijn jongens. Het was een goed seizoen voor Audi, met het kampioenschap van Mattias Ekström als beloning. Mercedes is op Hockenheim een tikkie sneller dan ons, maar gelukkig konden we in de kwalificatie een goede zet maken en de beste plaatsen veroveren.’’

    Niet tevreden
    Norbert Haug, de teamchef bij Mercedes: ,,Ik ben natuurlijk niet tevreden. We hebben zeven races gewonnen, maar de titel is niet van ons. Audi heeft een goede job gedaan, maar ik had het natuurlijk graag anders gezien. Ik ben daarentegen wel blij dat we de recordaantal toeschouwers vandaag zo’n geweldige wedstrijd hebben geboden. En dat Jamie Green zijn tweede opeenvolgende zege heeft geboekt.’’
    Uitslag DTM Hockenheim:
    1. Jamie Green 37 ronden in 1:00.19,948
    2. Timo Scheider op 3,696 seconden
    3. Mattias Ekström op 7,235
    4. Bruno Spengler op 7,669
    5. Bernd Schneider op 11,079
    6. Tom Kristensen op 19,658
    7. Alexandros Margaritis op 23,174
    8. Paul di Resta op 29,158
    9. Martin Tomczyk op 33,185
    10. Daniel la Rosa op 34,792
    11. Mathias Lauda op 35,753
    12. Lucas Luhr op 36,532
    13. Markus Winkelhock op 46,171
    14. Susie Stoddart op 49,560
    15. Christian Abt op 57,407
    16. Alexandre Premat op 57,832
    17. Mika Häkkinen op 1:03,036
    18. Vanina Ickx op 1:31,967
    Uitgevallen: Mike Rockenfeller en Gary Paffett.

    Eindstand kampioenschap:
    1. Mattias Ekström 50
    2. Bruno Spengler 47
    3. Martin Tomczyk 40
    4. Jamie Green 34,5
    5. Paul di Resta 32
    6. Bernd Schneider 31,5
    7. Timo Scheider 25
    8. Mika Häkkinen 22
    9. Gary Paffett 20,5
    10. Alexandros Margaritis 16











    14-10-2007 om 19:54 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Jamie Green veroverde zondagmiddag zijn tweede opeenvolgende DTM-zege. Maar de wedstrijd op Hockenheim ging natuurlijk over de vraag: Wie pakt het kampioenschap? In zijn zevende DTM-seizoen pakte Mattias Ekström voor de tweede keer de titel. Waardoor de kroon overgaat van Mercedes naar Audi.

    Met nog 169 kilometer voor de wielen kunnen er tijdens deze tiende en laatste wedstrijd van het jaar nog drie coureurs de opvolger van uittredend kampioen Bernd Schneider worden. Mattias Ekström staat er met 44 punten en een derde plaats op de startgrid het beste voor. Bruno Spengler (42 punten, zesde gekwalificeerd) en Martin Tomczyk (40 punten, vijfde van start) hebben echter ook nog alle kans op de titel.

    152.000 toeschouwers
    Ekström heeft tevens het geluk dat zijn Audi-stalgenoten Tom Kristensen (pole) en Timo Scheider (tweede) voor hem op de startgrid staan. Die twee gaan de Zweed zeker helpen, zo is de verwachting. Het publiek is er in ieder geval klaar voor. Het gehele finaleweekend trekt 152.000 toeschouwers, een absoluut DTM-record.

    Start
    Bij de start hebben de Red Bull Audi’s Ekström en Tomczyk zich al naar de plekken twee en vier gewerkt. Na een halve ronde gaan zowel Gary Paffett als Daniel la Rosa in de rondte. Er gebeurt veel want nog voor de eerste doorkomst verremt Martin Tomczy zich vreselijk. Hij kan door, maar moet bijna achteraan aansluiten. In de herhaling is goed te zien dat Tomczyk bij het uitkomen van een bocht in de mangel is gekomen door Jamie Green en nota bene Audi-collega Tim Scheider die van buiten naar binnen Tomczyk van de zijkant ramt. Dat gaat ten koste van zijn bolide.

    Pitbezoek
    Tomczyk gaat de pit in om de schade te laten checken. De Duitser heeft wat mazzel dat er vanwege de op de baan stilstaande wagen van Paffett er een safety car-situatie is, waardoor hij wat van zijn achterstand kan goedmaken. Bij de herstart is Ekström als eerste weg. Kristensen volgt, maar laat zich al snel verschalken door Jamie Green. Terwijl Tomczyk reeds kansloos voor de titel lijkt, is de vraag: waar is Mercedes-hoop Bruno Spengler? Die had bij de start twee plaatsjes verloren, maar heeft zich snel teruggeknokt naar plek 5, vlak achter de op P4 rijdende Timo Scheider.Laatste race Abt
    Bernd Schneider (6de) en Alexandros Margaritis (7de) volgen, terwijl de als 15de gestarte Christian Abt zich knap heeft opgewerkt naar P8. Abt zal vandaag met het mes tussen de tanden rijden, want tijdens zijn 84ste en allerlaatste DTM-optreden wil de fanatieke Duitser natuurlijk een topresultaat neerzetten.

    Eerste stops
    Na 6 van de in totaal 37 te rijden ronden komt Bruno Spengler naar binnen voor zijn eerste van twee verplichte pitstops. Hij zat op P5 klem achter de top4 en gokt met een vroege stopstrategie. Mika Häkkinen, Alexandros Margaritis, Tom Kristensen en Christian Abt volgen eenzelfde tactiek en komen een rondje later reeds binnen.

    Green
    In de achtste ronde voert Jamie Green de druk op op de leidende Ekström. Green passeert de kampioenschapsleider even later en de vraag is of de Zweed een probleem heeft. Want Green loopt heel snel weg. Ekström geeft in de negende ronde twee seconden toe op de Britse Mercedes-rijder en dat is wel heel erg veel.

    Onduidelijk
    Wat er met Ekström aan de hand was, blijft onduidelijk. Want zijn rondetijden lijken zich in de volgende ronden te stabiliseren. Echter, Jamie Green loopt wel steeds verder weg en leidt al met dik vier tellen voorsprong. Achter Ekström zit Timo Scheider en die dringt als Audi-stalgenoot natuurlijk niet aan bij Ekström.

    Zuur
    Voor Tomczyk lijken de druiven zuur. Want de ver teruggeworpen Tomczyk is de snelste man op het asfalt. Hij is de enige man die het rondje Hockenheim onder de 1.35 minuut aflegt. Na 16 ronden ligt hij echter op plekje 15, nog achter Susie Stoddart.
    Halfweg koers
    Halverwege de race komt ook Timo Scheider de pit in voor zijn eerste stop. Ekström rijdt maar door. Hij heeft dus een totaal andere strategie dan Spengler. Met nog 16 van de 37 ronden te gaan, komt hij eindelijk binnen. De stop duurt redelijk lang, waardoor hij achter Timo Scheider weer terug op de baan komt. Green is ook binnen geweest en blijft riant leiden. Van de rijders die reeds één keer ‘in’ zijn geweest, leidt Green voor Scheider, Ekström, Schneider en dan volgt Spengler. Tomczyk is ondertussen opgerukt naar P12.

    Spanning
    Met nog 10 ronden te gaan komt Ekström voor zijn tweede stop naar binnen. Hij heeft een mooie vlotte bandenwissel en benzinetoevoer van vier seconden. De vraag is wanneer Spengler binnen zal komen. De Canadees lag vlak voor de pitstop van zijn Zweedse rivaal vlak achter hem. En kan Spengler dan ook misschien voor Ekström terugkomen op de baan? Het antwoord komt snel. Nee dat lukt Spengler niet. En nog erger voor de Canadees, Audi-man Tom Kristensen is Spengler ook net te snel af. De Deen zal nu proberen de Mercedes-rivaal zo veel mogelijk af te stoppen. Maar Spengler is vandaag in een supervorm met inhaalmanoeuvres en is Kristensen even later al de baas. Nu moet hij nog op weg naar Ekström. Hij heeft echter nog maar acht rondjes de tijd.

    Tijd
    Met nog zes ronden te gaan, leidt Green voor Scheider en Ekström. De Zweed heeft het geluk dat Audi-piloot Mike Rockenfeller (die als enige nog een pitstop moet maken) vlak achter hem op P4 ligt en nu Schneider en Spengler aan het ophouden is. Dat kost het Mercedes-duo zeker tijd.

    Geen benzine
    Met nog vijf ronden te gaan, valt Rockenfeller ineens stil. Dat zo lang doorrijden heeft er voor gezorgd dat zijn benzine op is! Maar ja, Audi heeft vandaag andere belangen dan eventueel een goed resultaat van ‘Rocky’. Ekström moet het nu op eigen kracht doen en heeft met nog vier toeren te gaan, dik twee seconden voorsprong op Spengler. Als het zo blijft is ‘Ekki’ de nieuwe kampioen.

    Ekström pakt titel
    En het blijft zo. Met één zege en zeven podiumplaatsen in totaal, was Ekström over het gehele seizoen genomen de beste. Met 50 punten blijft hij Spengler er drie voor. De pechvolle Martin Tomczyk (40 punten) is de nummer drie dit jaar en Jamie Green, dankzij zijn enorme eindsprint van twee opeenvolgende zeges, vierde met 34,5 punten.
    Enorm moe
    De nieuwe kampioen was na afloop ontzettend vermoeid. Hij zat vlak na de race op de grond zijn interview voor de Duitse tv te doen. ,,Na vijf, zes ronden kreeg ik overstuur en vervolgens moest ik ongelooflijk hard werken. Alles doet nu zeer. Mijn benen, mijn ogen, wat heb ik diep moeten gaan om Spengler achter me te houden’’, zei Ekström. ,,Mijn team heeft een goede strategie gekozen. Mede daardoor kon ik voor Spengler blijven. Ik ben zo blij, nu na 2004 voor de tweede keer kampioen te zijn geworden. Er was zoveel druk dit jaar. Ik ga nu genieten. Met mijn team en Audi-collega’s. Het was super.’’

    Spengler
    Bruno Spengler, de Canadees die een sterke race vandaag niet beloond zag worden met de titel: ,,Mijn doel dit jaar was kampioen worden. Ik reed ook goed tijdens deze race. Alleen zijn sommige afspraken tussen Audi en Mercedes vandaag niet nagekomen. Wat ik daarmee bedoel? Daar kan ik nu niks over zeggen. Misschien heb ik de titel in de eerste twee races verloren omdat ik toen geen punten scoorde. Maar ja, het seizoen ligt nu achter ons. Ik ben tweede, dat is niet zo slecht.’’

    Pechvogel
    Martin Tomczyk, de pechvogel van zondagmiddag, op de vraag of hij teleurgesteld is: ,,Wat is teleurstelling? Het is natuurlijk jammer dat ik die tegenslag kreeg. De auto was zo goed vandaag, maar helaas. Ik wilde dit jaar in de topdrie eindigen in het kampioenschap. Dat is gelukt. Al wil je natuurlijk de titel grijpen als die zo dicht bij is. Dan maar volgend jaar.’’

    Geweldige finale
    Dr. Wolfgang Ullrich, de teambaas van Audi: ,,Ik vond de finale geweldig. Superwedstrijd voor ons en het publiek. Dit was een perfecte reclame voor de DTM. Ik ben erg trots op mijn jongens. Het was een goed seizoen voor Audi, met het kampioenschap van Mattias Ekström als beloning. Mercedes is op Hockenheim een tikkie sneller dan ons, maar gelukkig konden we in de kwalificatie een goede zet maken en de beste plaatsen veroveren.’’

    Niet tevreden
    Norbert Haug, de teamchef bij Mercedes: ,,Ik ben natuurlijk niet tevreden. We hebben zeven races gewonnen, maar de titel is niet van ons. Audi heeft een goede job gedaan, maar ik had het natuurlijk graag anders gezien. Ik ben daarentegen wel blij dat we de recordaantal toeschouwers vandaag zo’n geweldige wedstrijd hebben geboden. En dat Jamie Green zijn tweede opeenvolgende zege heeft geboekt.’’
    Uitslag DTM Hockenheim:
    1. Jamie Green 37 ronden in 1:00.19,948
    2. Timo Scheider op 3,696 seconden
    3. Mattias Ekström op 7,235
    4. Bruno Spengler op 7,669
    5. Bernd Schneider op 11,079
    6. Tom Kristensen op 19,658
    7. Alexandros Margaritis op 23,174
    8. Paul di Resta op 29,158
    9. Martin Tomczyk op 33,185
    10. Daniel la Rosa op 34,792
    11. Mathias Lauda op 35,753
    12. Lucas Luhr op 36,532
    13. Markus Winkelhock op 46,171
    14. Susie Stoddart op 49,560
    15. Christian Abt op 57,407
    16. Alexandre Premat op 57,832
    17. Mika Häkkinen op 1:03,036
    18. Vanina Ickx op 1:31,967
    Uitgevallen: Mike Rockenfeller en Gary Paffett.

    Eindstand kampioenschap:
    1. Mattias Ekström 50
    2. Bruno Spengler 47
    3. Martin Tomczyk 40
    4. Jamie Green 34,5
    5. Paul di Resta 32
    6. Bernd Schneider 31,5
    7. Timo Scheider 25
    8. Mika Häkkinen 22
    9. Gary Paffett 20,5
    10. Alexandros Margaritis 16











    14-10-2007 om 19:54 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Kox op titelkoers in ADAC GT Masters
    ws_adac_gt_masters_peter_kox
    Volle punten voor Kox/Von Thurn und Taxis (Lamborghini Gallardo)

    Peter Kox en zijn Duitse teamgenoot Albert Fürst von Thurn und Taxis deden op Hockenheim een belangrijke stap op weg naar het winnen van de titel in de dit jaar nieuwe ADAC GT Masters. Ondanks een probleem met de koppeling van de Lamborghini Gallardo eindigde het duo in de 34 ronden lange race op de tweede plaats en pakte daarmee het volle aantal punten voor het kampioenschap, omdat de winnaars, de Zwitsers Philipp Peter en Henri Moser, als gastrijders niet scoorden. Daarmee zijn Kox en Von Thurn und Taxis de leider in het kampioenschap, het jonge Duitse talent Christoph Haase, tot op één punt genaderd. Haase en zijn teamgenoot Gianni Morbidelli haalden in de voorlaatste race van het seizoen de eindstreep niet.
    "Het was wel even moeilijk, want toen ik weg wilde rijden na de pitstop en de rijderswissel, lag het koppelingspedaal helemaal onderin", vertelde Kox. "Daardoor moest ik op de startmotor wegrijden en lag die Aston Martin ook voor me." Uiteindelijk kwam de Nederlands-Duitse équipe toch nog op het podium terecht, temeer omdat in de slotfase van de wedstrijd diverse teams strandden vanwege brandstofgebrek. Jos Menten en Marius Ritskes bezetten de zesde plaats, één positie voor Alexander van der Lof en diens Duitse teangenoot Wolfgang Kaufmann.

    vdlof_zat
    Van der Lof/Kaufmann kwamen als zevende over de eindstreep

    Uitslag:
    1. Peter/Moser (Zwi), Ferrari 430, 34 r. in 1.00.52,053 (gem. 153,299 km/u)
    2. Kox/Von Thurn und Taxis (Ned/Dui), Lamborghini Gallardo, op 47,241
    3. Haapalainen/Sepp (Fin/Est), Dodge Viper, op 56,345
    6. Menten/Ritskes (Ned), Lamborghini Gallardo, op 1.12,872
    7. Kaufmann/Van der Lof (Dui/Ned), Lamborghini Gallardo, op 1.14,861

    Stand na 11 van 12 races:
    1. Haase, 75 punten
    2. Kox/Von Thurn und Taxis, 74
    3. Kaufmann/Van der Lof, 51


    14-10-2007 om 19:47 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Snelste tijd van de dag voor Martin Tomczyk
    tomczyk_hock_test_klein

    Martin Tomczyk, een van de drie rijders die komende zondag op het circuit van Hockenheim de kampioenstitel in de DTM kan binnenhalen, zette de snelste tijd van de dag neer op vrijdag. In eerste van beide testsessies van elk 85 minuten kwam Tomczyk tot een snelste rondetijd van 1.33,825 minuten op het 4,574 kilometer lange circuit. Die tijd werd ook tijdens de middagsessie niet meer verbeterd, want daarin was Mike Rockenfeller met 1.33,860 de snelste. Bruno Spengler, de enig overgebleven titelkandidaat uit het kamp van Mercedes-Benz, reed in de eerste test de vierde tijd en was in de tweede test elfde. Tomczyks teamgenoot Mattias Ekström,die als leider in de tussenstand van het kampioenschap naar Hockenheim kwam, was dertiende en vijfde.


    rockenfeller_hock_vrijdag_klein
    Snelste in de tweede test: Mike Rockenfeller

    spengler_hock_test_klein
    Bruno Spengler reed de vierde en de elfde tijd

    13-10-2007 om 12:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    12-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Voor het vierde jaar achtereen gaat circuitcoureur Jaap van Lagen van start in de Nederland Rally. Van Lagen kwam dit seizoen uit in de Porsche Supercup, die in het voorprogramma van diverse F1 GP weekenden stonden. Nu zoekt Van Lagen het gedeeltelijk onverhard op in de Nederland Rally, waarvan de proeven zijn gelegen in zijn achtertuin. Dit jaar komt hij uit met een Mitsubishi Lancer Evo IX van RallyRent, om samen met navigatrice Annemieke Hulzebos (Goor) de strijd aan te gaan in de standaardklasse, groep N. Na zijn vroegtijdige uitvallen van vorig jaar is hij van plan dit keer weer een topresultaat neer te zetten.

    Jaap van Lagen in Rally

    Veel mensen kennen de sympathieke Van Lagen vooral van zijn successen in de Formule Ford en de Renault Megane Trophy. In 2001 en 2002 wist hij het Formule Ford kampioenschap op zijn naam te zetten, waarna hij overstapte naar de Duitse Formule Volkswagen, om ook daar meteen kampioen te worden. In 2006 schreef hij vervolgens ook nog eens de Europese Renault Mégane Trophy op zijn naam. Een snelle jongeman dus.

    In 2004 besloot Van Lagen deel te nemen aan een rally, de Nederland Rally. ‘Ik ben opgegroeid in Wekerom en woon nu in Ede. Voor mijn fans en sponsors is het natuurlijk erg leuk als ik ook eens in mijn eigen regio in actie kom. Bovendien vind ik de rallysport een enorm uitdagende facet van de autosport, vandaar mijn beslissing,’ legt Van Lagen uit. Tijdens zijn debuut in de rallysport kreeg hij helaas te kampen met een gebroken aandrijfas, waardoor hij zijn strijd in de top drie moest staken. In 2005 ging hij in de revanche. Achter het stuur van een Subaru Impreza WRC maakte hij indruk door als onervaren rallycoureur als tweede over de finishstreep te rijden. Vorig jaar ging Jaap wederom van start, dit maal in een Mitsubishi Lancer. Helaas eindigde hij door veel onderstuur al op de eerste klassementsproef op een betonnen buis. Dit jaar wil hij de finishstreep weer halen.

    Het rally wapen van Jaap van Lagen

    "We hadden in eerste instantie de Nissan 350Z van Chris van Woensel gehuurd. Helaas kreeg Van Woensel afgelopen weekend te kampen met motorische problemen, waardoor hij de auto volledig na moet lopen en de Nissan niet meer op tijd klaar krijgt om te verhuren. Gelukkig had Gert van den Heuvel nog een auto beschikbaar, de Lancer Evo IX waarmee hij vorige week de Catalunya Rally heeft gereden. Erg jammer dat het met de spectaculaire Nissan niet meer doorgaat, maar met de Evo kunnen Annemieke en ik mooi meedoen in de strijd om de zege in de klasse Groep N", aldus Van Lagen.

    Hulzebos: "Ik werd gebeld door navigatorgoeroe André Schoonenwolf, met de vraag of ik zou kunnen navigeren bij Jaap. Aangezien mijn eigen team, met rijder Harry Kleinjan, in Barneveld niet start, was ik inderdaad beschikbaar. Afgelopen maandag hebben Jaap en ik kennis met elkaar gemaakt, gelukkig klikte het meteen goed. Erg belangrijk in een rallyauto. Jaap was overigens positief verrast over mijn lage gewicht", grijnst ze er achteraan. "Voorwaarde van mijn kant was wel dat hij luistert naar mijn aanwijzingen op de proeven. We hebben dat goed doorgesproken. Jaap is natuurlijk niet gewend aan een bijrijder tijdens zijn races. We gebruiken de verkenning om er samen goed in te komen. Dat zit wel goed."

    De Nederland Rally is een snelle, compacte wedstrijd met tien listige en gladde proeven. Start, finish, hergroepering en service bevinden zich allemaal op loopafstand van elkaar, op industrieterrein De Harselaar in Barneveld. Vanaf het serviceterrein vertrekken regelmatig shuttlebusjes naar de nabij gelegen klassementsproeven. De eerste deelnemer start om 13.00 uur en rijdt, na 122 kilometers op snelheid, om 19.30 uur weer over het finishpodium

    12-10-2007 om 18:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vochtige omstandigheden bij vrije training Dutch Supercar Challenge
    Ardi van der Hoek en Arjen van der Zwaan hebben vanmorgen de snelste tijd laten noteren bij de vrije training van de Dutch Supercar Challenge. Met een tijd van 2:32.907 waren zij 1.281 seconden sneller dan Roger Grouwels en René Wijnen met hun Rudolph Viper. Ìn de Supersport I-divisie werd de snelste tijd genoteerd door Pieter van Soelen met zijn BMW E46 V8 GTR. In de Supersport II-divisie wist Erwin Tiemeijer de rest achter zich te laten. Overigens zijn de Russian Bears dit seizoen helaas niet meer van de partij. Richard van den Bos wel, met zijn BMW E36 M3 was hij veruit de snelste in de Sport-divisie.

    Toptijden werden er nog niet gereden vanmorgen, omdat het gedurende de hele sessie motregende. Vanmiddag om 15:10 is de kwalificatie, dan weten we meer!

    12-10-2007 om 18:27 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De DTM Audi TT’s van Brinkmann Motorsport vertrekken morgen van de eerste startrij van de Dutch Supercar Challenge. De voorsprong op de concurrentie was groot: ruim drie seconden. In de Supersport I-divisie noteerde Peter van der Kolk de snelste tijd, vlak voor Richard van den Berg. In de Supersport II-divisie wist Martin Roos met zijn Lotus Exige de pole weg te kapen voor het duo Brown en White met de BMW E36 M3. Richard van den Bos en André de Vries bewezen wederom dat hun BMW E36 M3 de te kloppen auto is in de Sport-divisie. Zij waren veruit de snelste, al zat ook John van der Voort er goed bij met zijn nieuwe BMW 1-serie WTCC.

    De start van de kwalificatie leverde al in de eerste minuut een rode vlag situatie op. Alex van het Hoff is iets te enthousiast met zijn koude banden en raakt in een spin bij het uitkomen van de pitstraat. Van het Hoff raakt in zijn spin ook André de Vries, die op dat moment met de BMW E46 V8 GTR, die hij deelt met Siebrand Dijkstra, vlak achter van het Hoff reed. De Vries weet nog wel de pitstraat te bereiken maar de wagen had teveel schade om nog een tijd neer te kunnen zetten.

    Na de rode vlag situatie blijkt al snel dat de DTM Audi TT’s voor de rest van de GT-divisie amper bij te houden zijn. Eerst is het Elmar Grimm die een 2:24.727 laat noteren als snelste tijd en niet veel later weet Arjen van der Zwaan zelfs een 2:23.455 te noteren. Achter de twee Audi’s kwalificeerden de Engelse Ian Flux en Kevin Riley zich met hun Mosler MT900 GT3 als derde. Hun achterstand op de Audi’s is echter groot te noemen: 2:27.026 was hun snelste tijd. Op plek vier start morgen de tweede Mosler in het veld, zijnde die van Harry Mecke en Roland Rehfeld. Zij waren slechts 0.015 (!) seconden langzamer dan Flux en Riley. Leiders in het kampioenschap, Robert de Graaff en Philippe Ribbens, kwalificeerden zich als zesde met een tijd van 2:29.336. Zij hebben Cor Euser morgen naast zich staan, want hij kwalificeerde zich op een vijfde plaats.

    De strijd in de Supersport I-divisie is echt losgebarsten. Hier gaat het tussen Peter van der Kolk, Richard van den Berg en Pieter van Soelen. Zij knokken alle drie voor het kampioenschap en proberen middels hun gewicht/pk verhouding het maximale uit de bolides te halen. Peter van der Kolk reed in de kwalificatie een rondje Spa Francorchamps in een tijd van 2:35.023. Richard van der Berg volgt op de tweede plaats met een tijd van 2:35.621. Rick Pearson en Derek Palmer jr. wisten met hun Nissan Primera Supertourer ook een zeer goede ronde te rijden. Zij noteerden een tijd van 2:37.271 en eisten daarmee een derde startpositie voor zich op. Pieter van Soelen was niet erg gelukkig in de kwalificatie. Hij kreeg in zijn snelle ronde een tik op zijn linkerachterwiel van de Ferrari van van Merksteijn waarna zijn wiel ontzet was. Hierdoor reed hij een tijd van slechts 2:39.189. Het leverde hem de achtste startplaats in de Supersport I-divisie op en hij zal dus morgen in de race veel goed moeten gaan makenIn de Supersport II-divisie wisten de Duitsers Martin Roos en Wilfried Shawohl verrassenderwijs de snelste tijd te noteren. Met een tijd van 2:39.013 waren zij twee seconden sneller dan Tony Brown en Ian White, die met hun BMW E36 M3 een tijd van 2:41.110 noteerden. Helmert Jan en Isaac van der Slik, die tegenwoordig met hun Marcos Mantis in de Supersport II-divisie uitkomen, noteerden een tijd van 2:41.644 en kaapten zo de derde plek net voor Marcel Norbart weg. Hij wist met zijn Seat Leon Supercopa de vierde tijd te noteren. Overigens kende Milko Tas, de bestuurder van de tweede Seat Leon Supercopa, vanmorgen tijdens de vrije training een spannend moment toen op hoge snelheid zijn motorkap loskwam. Hij wist nog wel de pitstraat te bereiken maar heeft nadien wel een nieuwe voorruit moeten plaatsen in zijn bolide.
    In de Sport-divisie waren Richard van den Bos en André de Vries beduidend de snelste mannen op de baan.Met hun BMW E36 M3 noteerden zij een tijd van 2:42.875. Hiermee waren ze ruim een seconde sneller dan John van der Voort die zijn nieuw geprepareerde BMW 1-serie WTCC steeds beter onder de knie krijgt. Op plek drie en vier vinden we de kampioenskandidaten terug. In het kampioenschap bedraagt het verschil tussen de twee slechts twee punten, en ook vandaag waren Barenbrug en Kreijne zeer aan elkaar gewaagd. Bas Barenbrug was deze keer de snelste van de twee. Hij noteerde een tijd van 2:46.729 en was hiermee 0.4 seconden sneller dan naaste belager Kees Kreijne.




    12-10-2007 om 18:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi leidt de dans op de Hockenheimring
    Klik op de afbeelding om de link te volgen HOCKENHEIM - In de ochtend was het nog titelkandidaat Martin Tomczyk die voor Audi de snelste tijd reed. Tijdens de tweede sessie van de dag ging de beste tijd naar de DTM rookie Mike Rockenfeller. Audi deed goede zaken, want ook Timo Scheider zat erg dichtbij de tijd van Rockenfeller. Voor Mercedes-Benz was het Gary Paffett die het beste resultaat behaalde. De Brit eindigde de sessie als derde met zijn 'jahreswagen.' Martin Tomczyk en Mattias Ekström sloten de dag als vierde en vijfde af. De derde coureur die voor de titel kan gaan is Bruno Spengler. De Canadees wist nog niet op te vallen vandaag en reed in de laatste training de elfde tijd.

    Uitslag DTM Vrije Training #2 Hockenheim
    01. Mike Rockenfeller Audi Sport Team Rosberg          1:33.860
    02. Timo Scheider Audi Sport Team Abt Sportsline +00.049
    03. Gary Paffett Laureus AMG Mercedes +00.125
    04. Martin Tomczyk Audi Sport Team Abt Sportsline +00.252
    05. Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline +00.354
    06. Daniel la Rosa TrekStor AMG Mercedes +00.469
    07. Alexandre Prémat Audi Sport Team Phoenix +00.511
    08. Markus Winkelhock Futurecom TME Audi +00.565
    09. Bernd Schneider Original-Teile AMG Mercedes +00.679
    10. Tom Kristensen Audi Sport Team Abt Sportsline +00.686
    11. Bruno Spengler DaimlerChrysler Bank AMG Mercedes +00.697
    12. Jamie Green Salzgitter AMG Mercedes +00.716
    13. Mathias Lauda Trilux AMG Mercedes +00.730
    14. Paul di Resta JAWA4U.de AMG Mercedes +00.765
    15. Susie Stoddart TV Spielfilm AMG Mercedes +00.778
    16. Lucas Luhr Audi Sport Team Rosberg +00.828
    17. Mika Häkkinen AMG Mercedes C-Klasse +00.916
    18. A. Margaritis stern AMG Mercedes +00.926
    19. Christian Abt Audi Sport Team Phoenix +01.709
    20. Vanina Ickx Futurecom TME Audi +01.991

    12-10-2007 om 18:21 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    A1GP voorzitter Tony Teixeira heeft een historisch en baanbrekend partnerschap aangekondigd tussen Ferrari en de A1GP World Cup of Motorsport. Ferrari, bekend van de luxe sportwagens en het F1-team, heeft een zesjarige overeenkomst getekend voor de productie en levering van alle motoren aan de A1GP serie. Ook zal Ferrari voor het vierde A1GP seizoen, 2008-’09, het A1GP chassis ontwerpen en als adviseur betrokken zijn bij de productie ervan.

    De samenwerking met Ferrari omvat bovendien een exclusieve licentie-overeenkomst voor alle A1GP merchandise, waarop de naam Ferrari en het begrip ‘Powered by Ferrari’ mag worden gebruikt vanaf januari 2008.

    Ferrari levert in lange-termijnverband met A1GP de motoren en het chassisontwerp, en begeleidt de productie van de nieuwe auto in het vierde seizoen. Ferrari wordt bovendien motorleverancier voor de nieuwe A2GP serie in seizoen vijf.

    Tony Teixeira zegt over deze mijlpaal in de jonge historie van A1GP: “De samenwerking met zo’n vooraanstaande onderneming als Ferrari zet A1GP op het niveau van de belangrijkste autosportcompetities ter wereld.”

    Ander opmerkelijk nieuws is de introductie van A2GP. Het gaat hierbij om een door A1GP ontwikkelde ‘regionale’ éénzitter-raceklasse, waarvoor de testfase ingaat in 2009. Ook bij A2GP zal Ferrari deel uitmaken van het groeiproces en voorzien in de motorenleverantie en het chassis-design, alsmede adviseren bij de bouw van de nieuwe auto’s.

    De verbondenheid van A1GP met commerciële partners en fans is een wezenlijke factor in de bevestiging van het nieuwe samenwerkingsverband. “Ferrari zal grote waarde toevoegen aan ons merk en volgens ons is er dan ook geen betere partner om de raceserie verder vooruit te helpen,” zegt Tony Teixeira.

    “De komende weken zullen we met onze commerciële partners overleggen over de uitdagende mogelijkheden die de samenwerking met Ferrari biedt,” aldus Teixeira.

    En hij voegt er ten slotte aan toe: “Ferrari beschikt over een wereldnetwerk via de merkdealers. Wij zullen nauw met hen samenwerken om ervoor te zorgen dat zij deel uitmaken van ieder A1GP World Cup of Motorsport evenement.”

    11-10-2007 om 23:35 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De unieke Caterham Academy met echte Engelse sportwagens nu ook in Nederland van start.

    Caterham-importeur Van der Kooi Sportscars organiseert in Nederland de komende twee jaar in samenwerking met Autovisie de opwindende Caterham Academy. Een raceklasse voor beginnende coureurs in echte competitieauto’s met als doel dat na twee jaar snelle mannen en vrouwen worden ‘afgeleverd’. Willem van der Kooi: "In Engeland is de Caterham Academy een groot succes. De strijd is daar in volle gang, niet alleen op de baan maar ook om nog een stoeltje te bemachtigen voor deelname! De Academy wordt in Nederland professioneel opgezet en uitgevoerd."

    Caterham Academy

    De Academy
    In Engeland is de Caterham Academy al velen jaren een springplank voor race-talenten. Wereldwijd zijn er maar liefst zevenhonderd Caterhams Superseven geregistreerd voor de autosport waardoor Caterham de meest gebruikte auto in de autosport is.

    Het zelf beoefenen van de autosport staat voor velen gelijk aan hoge kosten en lijkt dus onbereikbaar. Daar maakt Van der Kooi Sportscars met het organiseren van de Autovisie Caterham Academy nu een einde aan. De nieuwste autosportklasse wordt georganiseerd voor beginnende coureurs in identieke, zeer aantrekkelijke sportwagens. De opzet van deze serie, die in Engeland al veertien jaar wordt georganiseerd, is om beginnende rijders stap voor stap te op te leiden in de autosport, zonder stress, maar wel met veel plezier. Uniek is dat Van der Kooi Sportscars een speciale ‘private lease’-constructie in het leven heeft geroepen, waardoor deelnemers voor een bedrag van slechts 995,- euro (incl. btw) per maand twee jaar lang verzekerd zijn van een eigen Caterham Roadsport en een twee jaar durende opleiding evenals het rijden van in totaal 32 races tijdens zestien racedagen. Tijdens de racedagen wordt er twee keer getraind en worden er twee volledige races verreden. Van der Kooi: "Wie niet in de gelegenheid is om de Caterham zelf te bouwen, kan deze uiteraard ook kant-en-klaar aanschaffen."

    De organisatie van de Autovisie Caterham Academy is in handen van het fameuze Dutch National Racing Team, onder leiding van één van Neerlands meest ervaren coureurs en instructeurs, Huub Vermeulen. Willem van der Kooi: "Deze Academy is een unieke klasse, waarbij de drempel voor het beoefenen van autosport in een professionele opzet enorm laag is." Van der Kooi Sportcars is uiteraard op ieder evenement aanwezig voor technische ondersteuning en met een Hospitality Unit voor de deelnemers. Ook zal Van der Kooi de technische coördinator aanstellen en zorgdragen voor de scrutineering. De gehele cupcoördinatie is vooralsnog onder verantwoording van Mart van der Kooi.

    Academy specificaties eerste jaar
    · Driedaagse licentiecursus in maart 2008
    · Examen KNAF
    · Drie ochtenden drift cursus
    · DNRT registratie bijdrage
    · Twee trainingsdagen waarvan één op Circuit Spa Franchorchamps
    · Deelname aan zeven races op Zandvoort, Assen, Zolder (België) en Oschersleben (Duitsland)
    · Deelname aan twee races tijdens de Autovisie Time Track Attack dagen

    Academy specificaties tweede jaar
    · EU licentieverlenging
    · Twee trainingsdagen
    · Deelname aan zeven racedagen op Zandvoort, Assen, Zolder en Oschersleben (programma onder voorbehoud)
    · Deelname aan twee races tijdens de Autovisie Time Attack dagen

    De auto
    De Caterham Seven biedt een ongekend sportief rijgenoegen op de openbare weg maar zijn potentieel kan ten volle worden benut op het circuit, zijn natuurlijke omgeving, voor de ultieme adrenalinestoot. De competitie auto voor de Autovisie Caterham Academy, die door de deelnemer zelf geassembleerd kan worden, is de meest recente uitvoering van de Caterham Seven Roadsport met een 1600 cc 115 pk Ford Sigma motor. De Academy Caterhams zijn daarnaast gewoon toegelaten voor de openbare weg. Dus racen op zondag en maandag met de Caterham weer naar kantoor. "Niet vergeten dan je helm af te zetten", aldus Willem van der Kooi, de initiatiefnemer van dit opvallende autosportproject in Nederland.
    Alle auto’s zijn identiek met alleen verstelmogelijkheden voor camber/caster, banden-spanning en wagenhoogte. En uiteraard is het mogelijk de Caterham wedstrijdauto te voorzien van stickers van sponsors.

    De aanschafprijs ‘all-in’ van het totale Autovisie Caterham Academy pakket, bestaande uit de Caterham Super Seven Roadsport inclusief inschrijfgelden, drie cursusdagen, het KNAF examen en de licentie, bedraagt EUR 46.949,- inclusief BTW/BPM. Ook is het mogelijk een leaseovereenkomst aan te gaan met een maandbedrag van EUR 995,- gedurende 24 maanden met een aanbetaling en een vastgestelde restwaarde.

    Van der Kooi: "We moeten feitelijk nog beginnen, maar de eerste deelnemer heeft zich al aangemeld. Wij mikken op een deelname van minimaal 12 en maximaal 26 auto’s. In het eerste jaar kunnen uitsluitend geïnteresseerden zich aanmelden die nog geen licentie hebben. In het tweede jaar staat de deelname open voor rijders die al een racelicentie hebben, waardoor er vanaf dat moment twee kampioenschappen zullen worden georganiseerd, voor ‘profi’s’ en voor beginnende rijders."

    Op 17 november wordt in het Amsterdamse Telegraaf-gebouw een informatiebijeenkomst georganiseerd in samenwerking met Autovisie. Daarbij zal ook de CEO van Caterham Cars, de heer Ansar Ali, aanwezig zijn. Geïnteresseerden kunnen zich daar dan ook direct inschrijven.

    Succes
    In Engeland is de Caterham Academy een enorm succes met tot nu toe al ruim zeshonderd deelnemers. Ieder jaar neemt het maximaal aantal van 56 cursisten deel. Willem van der kooi: "Het is nauwelijks voor te stellen, maar de cursus voor 2008 in Engeland is al helemaal volgeboekt en voor 2009 zijn er al negen inschrijvingen binnen. Overigens gaat in Engeland driekwart door met een derde seizoen."

    Het eerste weekend van de Autovisie Caterham Academy zal in het eerste weekend van april in 2008 worden georganiseerd.

    Technische specificaties Caterham Seven Roadsport

    Aandrijving
    Motor Ford Sigma
    Vermogen 115 pk
    Versnellingsbak 5 versnellingen
    Beveiliging
    FIA goedgekeurde rolkooi
    Racestoel
    Zespunts veiligheidsgordel
    Brandblusinstallatie
    Hoofdstroom schakelaar
    Wielen 13 inch superlight wheels
    Banden CR 322 intermediates
    Onderstel In hoogte verstelbaar
    Stuur Motolita sportstuur
    Verlaagde bodemplaat
    Prestaties
    Topsnelheid 195 km per uur
    Acceleratie 0-100 km per uur 5,9 sec

    11-10-2007 om 23:33 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    AJACCIO - Het lang verwachte debuut van Suzuki met de SX4 World Rally Car in het WRC vindt komend weekend plaats tijdens de Rally de France op Corsica. Dit eiland, bekend van de verbanning van Napoleon, met een prachtige natuur en adembenemende bergwegen, is één van de meest gevreesde rally's uit het kampioenschap. De route voert de deelnemers hoog de bergen in rond Ajaccio, over smalle en bochtige asfaltweggetjes, met wisselend wegdek en diverse hairpins. De bijnaam van deze rally is dan ook heel toepasselijk de ‘rally van de 10.000 bochten’.

    Suzuki SX4 WRC1

    Het wegdek kan in enkele meters veranderen van prachtig asfalt met veel grip in glad, oud asfalt met geen enkele grip. Ook zijn de wegen vaak hobbelig waardoor een goede afstelling van de wielophanging cruciaal is. Daarnaast kunnen de weersomstandigheden razendsnel omslaan, van zomers warm in Ajaccio tot nat en mistig in de bergen.
    De doelstelling van Suzuki is om de volledig nieuwe SX4 WRC aan de finish te krijgen als onderdeel van het ontwikkelingsprogramma dit jaar.

    Suzuki SX4 WRC met startnummer 19
    Suzuki heeft voor Corsica één Suzuki SX4 WRC ingeschreven. Daarin rijdt de Fransman Nicolas Bernardi. De auto is afgesteld voor asfalt, met een verlaagde wielophanging en stijvere rollbars voor hogere bochtsnelheden. Ook de vering en de schokdempers zijn afgesteld voor de hobbelige wegen van Corsica. De remmen zijn groter en extra gekoeld. Veel componenten zullen op Corsica voor het eerst worden gebruikt zodat het testen van primair belang zal zijn. Suzuki zal zich tijdens de rally dan ook volledig concentreren op de algehele ontwikkeling van de asfaltspecificaties van de SX4 WRC.

    Bernardi
    Suzuki World Rally Team rijder Nicolas Bernardi – genavigeerd door Jean-Marc Fortin – heeft het voorrecht om als eerste voor Suzuki op te treden in het WRC dankzij zijn kwaliteiten als asfaltrijder. Hij trad halverwege dit jaar toe tot het Suzuki-team om de SX4 WRC voor verharde rallies te ontwikkelen. Bernardi: "Het is een grote eer dat Suzuki mij hier laat debuteren. Maar deze rally is echt een testsessie. En testen kun je beter doen in een rally dan tijdens privésessies. Het is onrealistisch om te verwachten dat wij ons nu al kunnen mengen in de strijd om de kopposities, omdat wij een compleet nieuwe auto hebben. Mijn opdracht is dan ook om de auto aan de finish te brengen."

    Het team
    Corsica betekent ook de eerste serieuze test voor het Suzuki World Rally Team, dat haar thuisbasis heeft in Parijs. Voor het eerst zal het team onder wedstrijd-omstandigheden opereren na maanden van voorbereiding. Voorafgaand aan Corsica heeft Suzuki vijf dagen getraind in het zuiden van Frankrijk met Bernardi aan het stuur.

    Nobuhiro Tajima, teammanager van het Suzuki World Rally Team: "Eindelijk maken wij onze droom waar. Maar we moeten ook heel realistisch zijn. Meer dan een rally is de Tour de Corse een onderdeel van ons testprogramma, waarbij alles kan gebeuren. Mijn instructies aan Nicolas zijn duidelijk: hij moet veilig rijden en bovenal aan de finish komen, zodat wij zoveel mogelijk gegevens kunnen verzamelen. Alleen op deze manier kunnen we het meeste leren over de auto en ons ontwikkelings-programma voortzetten."

    Junior Rally Championship
    In het Junior Rally Championship zullen ook de twee vaste Suzuki-coureurs P-G Andersson en Urmo Aava met een Suzuki Swift Super 1600 van Suzuki Sport Europe aan de start verschijnen. Beide rijders voeren de rangschikking aan van het kampioenschap na de Rally Catalunya van vorig weekend. Deze rally is het laatste evenement in dit kampioenschap en de strijd tussen de twee zal heftig zijn.

    Website Suzuki-WRC

    11-10-2007 om 23:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari test bolide voor volgend seizoen
    Ex F1 coureur Gianmaria Bruni en Jaime Melo hebben op het circuit van Mugello de 2008 versie van de Ferrari 430 GT2 getest.

    De auto heeft een nieuwe motor met een herziene luchtinlaat, meer vermogen en een hoger koppel. Aerodynamisch gezien is het raspaardje ook flink op de schop genomen; nieuwe luchtinlaten, nieuwe achterspoiler en een nieuwe onderplaat zijn allemaal verbeteringen die het de concurrentie nog moeilijker moet maken. Ook is aandacht besteed aan vering en schokdempers.

    De komende dagen zal de auto tezamen met het 2007 model uitgebreid getest worden.

    Ferrari's nieuwste bolide zal 28 october tijdens de Ferrari dagen op het circuit van Mugello voor de pers verschijnen.

    11-10-2007 om 23:30 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F3: Drie Nederlanders naar Macau
    yelmer_macau
    Yelmer Buurman reed vorig jaar al in Macau

    De organisatie van de Macau Grand Prix, het jaarlijkse racefestival op het stratencircuit in de voormalige Portugese kroonkolonie, heeft vandaag tijdens de officiële persconferentie ter aankondiging van het evenement de deelnemerslijsten voor de diverse races vrijgegeven. Voor de Formule 3-race zijn maar liefst drie landgenoten ingeschreven, voorzover wij hebben kunnen nagaan een nieuw record. Yelmer Buurman en Renger van der Zande komen voor hun respectievelijke teams Manor Motorsport en Prema Powerteam uit, waarmee ze ook in de Euro Serie actief zijn. Daarnaast heeft Carlo van Dam zich aangemeld voor het prestigieuze evenement. De kersverse winnaar van de Duitse ATS Formule 3 Cup, die komend weekend zijn Euro Serie-debuut maakt op Hockenheim, heeft voor Macau onderdak gevonden bij het Oostenrijkse team HBR Motorsport, waar de Macanees Rodolfo Avila zijn teamgenoot wordt.
    Dat de 54e editie van de Macau Grand Prix een klassieker wordt, staat eigenlijk nu al vast. Alle kampioenen uit de belangrijke F3-series nemen eraan deel, plus Nico Hülkenberg, de winnaar van de "Zandvoort Masters of Formula 3". Zo de winnaar van de Britse titel, de Est Marko Asmer, die het er vorig jaar al goed deed. En de kampioen uit de Euro Serie, want de beide nog resterende titelkandidaten, Romain Grosjean en Sébastien Buemi, zijn beide ingeschreven. Ook de Japans kampioen, Kazuya Oshima, staat op de inschrijvingslijst, en met Carlo van Dam dus ook de winnaar uit de Duitse ATS Cup. Bovendien keert Bruno Senna eenmalig terug naar Macau, waar hij voor het Britse team Räikkönen-Robertson Racing een poging zal doen om in de voetsporen van zijn beroemde oom te treden. Tot zijn teamgenoten bij de Britse renstal behoort Sébastien Buemi, want evenals in voorgaande jaren maakt het Berlijnse team Mücke Motorsport de tocht naar Macau niet.

    11-10-2007 om 23:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Olympiacos lanceert Superleague Formula-bolide
    ATHENE - Olympiacos heeft de kleuren van hun Superleague Formula-auto gepresenteerd. Het Griekse team doet mee aan een nieuwe autosportklasse voor voetbalclubs waar ondermeer AC Milan, PSV Eindhoven, FC Porto, Borussia Dortmund, RSC Anderlecht en Flamengo ook aan deelenemen. In augustus 2008 gaat de eerste race van start waar naar verwachting twintig 750 pk sterke bolides op de grid zullen staan. De kracht van deze auto´s is te vergelijken met de F1.

    De Superleague Formula-bolide van Olympiacos

    "Ik heb veel vertrouwen dat onze supporters deze autosportklasse net zo leuk vinden als de competitie in de UEFA Cup", voorspelde Petros Kokkalis, CEO van de club. "Superleague Formula is een mega evenement waar we allemaal naar uit kijken. Verder ben ik heel trots dat wij de eerste Griekse club zijn die deelneemt aan deze klasse. Olympiacos heeft de infrastructuur en kennis om om te gaan met zo'n project."

    Dames horen bij autosport

    In november wordt de bolide van de Braziliaanse club Flamengo onthuld. Daarbij is de kans groot dat een tweede club uit Brazilië zijn deelname bekend maakt.

    10-10-2007 om 23:54 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs