Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    14-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De Nieuw-Zeelander Jonny Reid was ongenaakbaar tijdens het tweede weekend van de A1 GP. In de sprintrace pakte hij bij de start gelijk de leiding, om deze alleen maar gestaag uit te bouwen. In de hoofdrace moest hij zich opwerken vanaf plaats zes. Lange tijd had Bleekemolen de leiding in handen, maar in de beslissende fase werd hij opgehouden door Narain Karthikeyn, waardoor Reid bij de tweede pitstop net voor Bleekemolen de baan op kwam. Bleekemolen had bij de sprintrace zijn vijfde plaats niet weten te verbeteren en kwam op dezelfde plaats als hij was gestart over de finish.


    Sprintoptocht
    De start van de sprintrace is rollend en het veld formeert netjes richting start/finish. Leider Zaugg mag het tempo bepalen, maar hij doet dit niet goed, want hij valt terug naar de vierde plaats. Jonny Reid is goed wakker, hij pakt de leiding, gevolgd door Kerr. De Ier Carroll rijdt brutaal, pakt p3 en jaagt zelfs op p2, maar wordt geblokt door Kerr, die de Ier even naast de baan drukt. Jeroen Bleekemolen blijft veilig uit de problemen en behoudt zijn vijfde plek.

    Jeroen Bleekemolen heeft zijn zinnen gezet op een podiumplaats, maar in plaats van aan te vallen bij Zuid-Afrika verliest hij de aansluiting en moet hij de Fransman Lapierre van zich af houden. Daarachter kampt Vietoris met dezelfde problemen als Bleekemolen; hij heeft Neel Jani op zijn nek. Beide jagers weten hun prooi echter niet te verschalken. Misschien kunnen ze op cursus gaan bij Congfu Cheng, want hij haalt Sergio Jimenez met een puike move in de eerste bocht buitenom in.

    Ondanks dat de organisatie met hun nieuwe regelgeving hoopte op meer spanning in de sprintrace, is er in Brno weinig sprake van. Reid is ongenaakbaar en loopt uit op Kerr. Daarachter moet ook Carroll een gaatje laten vallen, evenals Zaugg. Het uitgerekte veld komt zo zonder problemen over de finish. De vijfde plaats voor Nederland

    Uitslag sprintrace A1 GP
    Brno, zondag 14 oktober 2007

    1. Nieuw-Zeeland – Jonny Reid, 10 ronden
    2. Groot-Brittannië – Robbie Kerr, op 5.952
    3. Ierland – Adam Carroll, op 8.824
    4. Zuid-Afrika – Adrian Zaugg, op 10.269
    5. Nederland – Jeroen Bleekemolen, op 11.561
    6. Frankrijk – Nicolas Lapierre, op 11.803
    7. Duitsland – Christian Vietoris, op 13.200
    8. Zwitserland – Neel Jani, op 13.447
    9. Portugal – Joao Urbano, op 18.570
    10. China – Congfu Cheng, op 18.801

    Bleekemolen vanaf pole in hoofdrace
    Bij de start van de hoofdrace zijn alle ogen gericht op Bleekemolen, die prima uit de startblokken komt en de leiding behoudt. Daarachter is het dringen geblazen en moet Zaugg alles op alles zetten om Kerr achter zich te houden. In tegenstelling tot de start van de sprintrace slaagt de Zuid-Afrikaan er nu wel in. China pakt brutaal de vierde plaats van Zwitserland. Nieuw-Zeeland wint een plaatsje en rijdt nu zesde.

    Terwijl Bleekemolen als enige man in het veld tijden onder de 1:50 noteert, wordt hij geholpen door Robbie Kerr, die de druk op de verdedigende Zaugg zet. Het vechtende duo maakt het Bleekemolen gemakkelijk om flink uit te lopen. Met een seconde per ronde loopt de voorsprong snel flink op.

    In ronde 9 gaat de pitstraat open en besluit het Britse team om Kerr achter de langzamere Zaugg uit te halen. Dit trucje lukt echter niet, want Zaugg gaat ook naar binnen en komt weer voor Kerr naar buiten. Jonny Reid heeft echter een bliksemstop gemaakt en hij pakt de twee. Kerr moet het dus maar op de baan gaan proberen, maar Zaugg verdedigt zich tot op het bot. De twee komen in contact met elkaar, waarvan Kerr het slachtoffer is; hij verliest een plaatsje aan Lapierre. Ook de Fransman gaat nu in de aanval naar Zaugg, maar deze laat zijn auto weer staan en duwt ook Lapierre het stof in. Lachende derde is Kerr, die nu meteen weer de aanval opent en Zaugg dit keer wel passeert. Het lijkt of Zauggs verzet gebroken is, want na het hevig verdedigen van weleer kunnen Lapierre en Vietoris hem nu vrij simpel passeren.

    Ook Jeroen Bleekemolen heeft bij de eerste mogelijkheid gelijk zijn pitstop gemaakt en de Nederlander rijdt zonder problemen weer naar buiten. Wanneer de mensen voor hem ook allemaal stoppen klimt Bleekemolen weer terug naar de leidende positie. Maar nu wordt hij opgejaagd door Reid en de Nieuw-Zeelander is de snellere van de twee. Langzaamaan rijdt hij het gat met de leider dicht. Het helpt Bleekemolen helemaal niet als hij achter de nog niet gestopte Pakistaan Adam Khan komt te zitten, die niet van plan is de leidende positie zonder slag of stoot af te staan aan de virtuele leider.

    Achter de twee leiders heeft Neel Jani inmiddels de derde plek bemachtigd. Daarachter jaagt Cheng op Kerr, maar het wordt de Chinees gemakkelijk gemaakt als Kerr naar binnen komt voor een extra pitstop.

    Wanneer Reid is aangesloten bij Bleekemolen is het moment voor de tweede pitstop bijna aangebroken. De Nieuw-Zeelander besluit dan ook wijselijk om nog even geen risico’s te nemen en gewoon achter Nederland aan te rijden. In ronde 25 maakt Bleekemolen de tweede pitstop, terwijl Reid verrassend doorrijdt, in de hoop met een vrij veld snelle tijden te zetten en zo de leiding terug te pakken. Op nieuwe banden rijdt Bleekemolen echter snellere tijden dan Reid, totdat hij achter Karthikeyan komt te zitten. De Indiër houdt Bleekemolen op, op het moment dat hij juist zijn snelste tijden zou moeten kunnen noteren. Reid wint weer tijd terug en het gaat er dan echt om spannen bij de stop.

    Na 30 ronden is de beslissende stop van Reid en dan blijkt dat Reid het tactisch prima gedaan heeft. Jeroen Bleekemolen is precies genoeg opgehouden door Karthikeyan waardoor de Nederlander nu net een halve seconde mist om de leiding te behouden. Op nieuwere banden en met de snellere auto is het voor Reid een koud kunstje om de tweede zege van de dag binnen te harken.

    Met Nieuw-Zeeland en Nederland gaat ook Zwitserland naar het podium. Neel Jani moet in de laatste ronde Congfu Cheng nog achter zich houden, maar doet dit zonder grote problemen. De vierde plaats is echter ook een prima prestatie voor China; Cheng eindigt voor Frankrijk en Ierland. Brazilië, Duitsland, India en Italië maken de toptien vol, terwijl teams als Zuid-Afrika en Groot-Brittannië ver terug zijn gevallen naar de plaatsen 16 en 17.

    Uitslag hoofdrace A1 GP
    Brno, zondag 14 oktober 2007

    1. Nieuw-Zeeland – Jonny Reid, 38 ronden
    2. Nederland – Jeroen Bleekemolen, op 7.146
    3. Zwitserland – Neel Jani, op 12.277
    4. China – Congfu Cheng, op 12.723
    5. Frankrijk – Nicolas Lapierre, op 19.439
    6. Ierland – Adam Carroll, op 24.348
    7. Brazilië – Sergio Jimenez, op 29.625
    8. Duitsland – Christian Vietoris, op 37.949
    9. India – Narain Karthikeyan, op 38.385
    10. Italië – Enrico Toccacelo, op 49.406



    14-10-2007 om 19:57 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Jamie Green veroverde zondagmiddag zijn tweede opeenvolgende DTM-zege. Maar de wedstrijd op Hockenheim ging natuurlijk over de vraag: Wie pakt het kampioenschap? In zijn zevende DTM-seizoen pakte Mattias Ekström voor de tweede keer de titel. Waardoor de kroon overgaat van Mercedes naar Audi.

    Met nog 169 kilometer voor de wielen kunnen er tijdens deze tiende en laatste wedstrijd van het jaar nog drie coureurs de opvolger van uittredend kampioen Bernd Schneider worden. Mattias Ekström staat er met 44 punten en een derde plaats op de startgrid het beste voor. Bruno Spengler (42 punten, zesde gekwalificeerd) en Martin Tomczyk (40 punten, vijfde van start) hebben echter ook nog alle kans op de titel.

    152.000 toeschouwers
    Ekström heeft tevens het geluk dat zijn Audi-stalgenoten Tom Kristensen (pole) en Timo Scheider (tweede) voor hem op de startgrid staan. Die twee gaan de Zweed zeker helpen, zo is de verwachting. Het publiek is er in ieder geval klaar voor. Het gehele finaleweekend trekt 152.000 toeschouwers, een absoluut DTM-record.

    Start
    Bij de start hebben de Red Bull Audi’s Ekström en Tomczyk zich al naar de plekken twee en vier gewerkt. Na een halve ronde gaan zowel Gary Paffett als Daniel la Rosa in de rondte. Er gebeurt veel want nog voor de eerste doorkomst verremt Martin Tomczy zich vreselijk. Hij kan door, maar moet bijna achteraan aansluiten. In de herhaling is goed te zien dat Tomczyk bij het uitkomen van een bocht in de mangel is gekomen door Jamie Green en nota bene Audi-collega Tim Scheider die van buiten naar binnen Tomczyk van de zijkant ramt. Dat gaat ten koste van zijn bolide.

    Pitbezoek
    Tomczyk gaat de pit in om de schade te laten checken. De Duitser heeft wat mazzel dat er vanwege de op de baan stilstaande wagen van Paffett er een safety car-situatie is, waardoor hij wat van zijn achterstand kan goedmaken. Bij de herstart is Ekström als eerste weg. Kristensen volgt, maar laat zich al snel verschalken door Jamie Green. Terwijl Tomczyk reeds kansloos voor de titel lijkt, is de vraag: waar is Mercedes-hoop Bruno Spengler? Die had bij de start twee plaatsjes verloren, maar heeft zich snel teruggeknokt naar plek 5, vlak achter de op P4 rijdende Timo Scheider.Laatste race Abt
    Bernd Schneider (6de) en Alexandros Margaritis (7de) volgen, terwijl de als 15de gestarte Christian Abt zich knap heeft opgewerkt naar P8. Abt zal vandaag met het mes tussen de tanden rijden, want tijdens zijn 84ste en allerlaatste DTM-optreden wil de fanatieke Duitser natuurlijk een topresultaat neerzetten.

    Eerste stops
    Na 6 van de in totaal 37 te rijden ronden komt Bruno Spengler naar binnen voor zijn eerste van twee verplichte pitstops. Hij zat op P5 klem achter de top4 en gokt met een vroege stopstrategie. Mika Häkkinen, Alexandros Margaritis, Tom Kristensen en Christian Abt volgen eenzelfde tactiek en komen een rondje later reeds binnen.

    Green
    In de achtste ronde voert Jamie Green de druk op op de leidende Ekström. Green passeert de kampioenschapsleider even later en de vraag is of de Zweed een probleem heeft. Want Green loopt heel snel weg. Ekström geeft in de negende ronde twee seconden toe op de Britse Mercedes-rijder en dat is wel heel erg veel.

    Onduidelijk
    Wat er met Ekström aan de hand was, blijft onduidelijk. Want zijn rondetijden lijken zich in de volgende ronden te stabiliseren. Echter, Jamie Green loopt wel steeds verder weg en leidt al met dik vier tellen voorsprong. Achter Ekström zit Timo Scheider en die dringt als Audi-stalgenoot natuurlijk niet aan bij Ekström.

    Zuur
    Voor Tomczyk lijken de druiven zuur. Want de ver teruggeworpen Tomczyk is de snelste man op het asfalt. Hij is de enige man die het rondje Hockenheim onder de 1.35 minuut aflegt. Na 16 ronden ligt hij echter op plekje 15, nog achter Susie Stoddart.
    Halfweg koers
    Halverwege de race komt ook Timo Scheider de pit in voor zijn eerste stop. Ekström rijdt maar door. Hij heeft dus een totaal andere strategie dan Spengler. Met nog 16 van de 37 ronden te gaan, komt hij eindelijk binnen. De stop duurt redelijk lang, waardoor hij achter Timo Scheider weer terug op de baan komt. Green is ook binnen geweest en blijft riant leiden. Van de rijders die reeds één keer ‘in’ zijn geweest, leidt Green voor Scheider, Ekström, Schneider en dan volgt Spengler. Tomczyk is ondertussen opgerukt naar P12.

    Spanning
    Met nog 10 ronden te gaan komt Ekström voor zijn tweede stop naar binnen. Hij heeft een mooie vlotte bandenwissel en benzinetoevoer van vier seconden. De vraag is wanneer Spengler binnen zal komen. De Canadees lag vlak voor de pitstop van zijn Zweedse rivaal vlak achter hem. En kan Spengler dan ook misschien voor Ekström terugkomen op de baan? Het antwoord komt snel. Nee dat lukt Spengler niet. En nog erger voor de Canadees, Audi-man Tom Kristensen is Spengler ook net te snel af. De Deen zal nu proberen de Mercedes-rivaal zo veel mogelijk af te stoppen. Maar Spengler is vandaag in een supervorm met inhaalmanoeuvres en is Kristensen even later al de baas. Nu moet hij nog op weg naar Ekström. Hij heeft echter nog maar acht rondjes de tijd.

    Tijd
    Met nog zes ronden te gaan, leidt Green voor Scheider en Ekström. De Zweed heeft het geluk dat Audi-piloot Mike Rockenfeller (die als enige nog een pitstop moet maken) vlak achter hem op P4 ligt en nu Schneider en Spengler aan het ophouden is. Dat kost het Mercedes-duo zeker tijd.

    Geen benzine
    Met nog vijf ronden te gaan, valt Rockenfeller ineens stil. Dat zo lang doorrijden heeft er voor gezorgd dat zijn benzine op is! Maar ja, Audi heeft vandaag andere belangen dan eventueel een goed resultaat van ‘Rocky’. Ekström moet het nu op eigen kracht doen en heeft met nog vier toeren te gaan, dik twee seconden voorsprong op Spengler. Als het zo blijft is ‘Ekki’ de nieuwe kampioen.

    Ekström pakt titel
    En het blijft zo. Met één zege en zeven podiumplaatsen in totaal, was Ekström over het gehele seizoen genomen de beste. Met 50 punten blijft hij Spengler er drie voor. De pechvolle Martin Tomczyk (40 punten) is de nummer drie dit jaar en Jamie Green, dankzij zijn enorme eindsprint van twee opeenvolgende zeges, vierde met 34,5 punten.
    Enorm moe
    De nieuwe kampioen was na afloop ontzettend vermoeid. Hij zat vlak na de race op de grond zijn interview voor de Duitse tv te doen. ,,Na vijf, zes ronden kreeg ik overstuur en vervolgens moest ik ongelooflijk hard werken. Alles doet nu zeer. Mijn benen, mijn ogen, wat heb ik diep moeten gaan om Spengler achter me te houden’’, zei Ekström. ,,Mijn team heeft een goede strategie gekozen. Mede daardoor kon ik voor Spengler blijven. Ik ben zo blij, nu na 2004 voor de tweede keer kampioen te zijn geworden. Er was zoveel druk dit jaar. Ik ga nu genieten. Met mijn team en Audi-collega’s. Het was super.’’

    Spengler
    Bruno Spengler, de Canadees die een sterke race vandaag niet beloond zag worden met de titel: ,,Mijn doel dit jaar was kampioen worden. Ik reed ook goed tijdens deze race. Alleen zijn sommige afspraken tussen Audi en Mercedes vandaag niet nagekomen. Wat ik daarmee bedoel? Daar kan ik nu niks over zeggen. Misschien heb ik de titel in de eerste twee races verloren omdat ik toen geen punten scoorde. Maar ja, het seizoen ligt nu achter ons. Ik ben tweede, dat is niet zo slecht.’’

    Pechvogel
    Martin Tomczyk, de pechvogel van zondagmiddag, op de vraag of hij teleurgesteld is: ,,Wat is teleurstelling? Het is natuurlijk jammer dat ik die tegenslag kreeg. De auto was zo goed vandaag, maar helaas. Ik wilde dit jaar in de topdrie eindigen in het kampioenschap. Dat is gelukt. Al wil je natuurlijk de titel grijpen als die zo dicht bij is. Dan maar volgend jaar.’’

    Geweldige finale
    Dr. Wolfgang Ullrich, de teambaas van Audi: ,,Ik vond de finale geweldig. Superwedstrijd voor ons en het publiek. Dit was een perfecte reclame voor de DTM. Ik ben erg trots op mijn jongens. Het was een goed seizoen voor Audi, met het kampioenschap van Mattias Ekström als beloning. Mercedes is op Hockenheim een tikkie sneller dan ons, maar gelukkig konden we in de kwalificatie een goede zet maken en de beste plaatsen veroveren.’’

    Niet tevreden
    Norbert Haug, de teamchef bij Mercedes: ,,Ik ben natuurlijk niet tevreden. We hebben zeven races gewonnen, maar de titel is niet van ons. Audi heeft een goede job gedaan, maar ik had het natuurlijk graag anders gezien. Ik ben daarentegen wel blij dat we de recordaantal toeschouwers vandaag zo’n geweldige wedstrijd hebben geboden. En dat Jamie Green zijn tweede opeenvolgende zege heeft geboekt.’’
    Uitslag DTM Hockenheim:
    1. Jamie Green 37 ronden in 1:00.19,948
    2. Timo Scheider op 3,696 seconden
    3. Mattias Ekström op 7,235
    4. Bruno Spengler op 7,669
    5. Bernd Schneider op 11,079
    6. Tom Kristensen op 19,658
    7. Alexandros Margaritis op 23,174
    8. Paul di Resta op 29,158
    9. Martin Tomczyk op 33,185
    10. Daniel la Rosa op 34,792
    11. Mathias Lauda op 35,753
    12. Lucas Luhr op 36,532
    13. Markus Winkelhock op 46,171
    14. Susie Stoddart op 49,560
    15. Christian Abt op 57,407
    16. Alexandre Premat op 57,832
    17. Mika Häkkinen op 1:03,036
    18. Vanina Ickx op 1:31,967
    Uitgevallen: Mike Rockenfeller en Gary Paffett.

    Eindstand kampioenschap:
    1. Mattias Ekström 50
    2. Bruno Spengler 47
    3. Martin Tomczyk 40
    4. Jamie Green 34,5
    5. Paul di Resta 32
    6. Bernd Schneider 31,5
    7. Timo Scheider 25
    8. Mika Häkkinen 22
    9. Gary Paffett 20,5
    10. Alexandros Margaritis 16











    14-10-2007 om 19:54 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Jamie Green veroverde zondagmiddag zijn tweede opeenvolgende DTM-zege. Maar de wedstrijd op Hockenheim ging natuurlijk over de vraag: Wie pakt het kampioenschap? In zijn zevende DTM-seizoen pakte Mattias Ekström voor de tweede keer de titel. Waardoor de kroon overgaat van Mercedes naar Audi.

    Met nog 169 kilometer voor de wielen kunnen er tijdens deze tiende en laatste wedstrijd van het jaar nog drie coureurs de opvolger van uittredend kampioen Bernd Schneider worden. Mattias Ekström staat er met 44 punten en een derde plaats op de startgrid het beste voor. Bruno Spengler (42 punten, zesde gekwalificeerd) en Martin Tomczyk (40 punten, vijfde van start) hebben echter ook nog alle kans op de titel.

    152.000 toeschouwers
    Ekström heeft tevens het geluk dat zijn Audi-stalgenoten Tom Kristensen (pole) en Timo Scheider (tweede) voor hem op de startgrid staan. Die twee gaan de Zweed zeker helpen, zo is de verwachting. Het publiek is er in ieder geval klaar voor. Het gehele finaleweekend trekt 152.000 toeschouwers, een absoluut DTM-record.

    Start
    Bij de start hebben de Red Bull Audi’s Ekström en Tomczyk zich al naar de plekken twee en vier gewerkt. Na een halve ronde gaan zowel Gary Paffett als Daniel la Rosa in de rondte. Er gebeurt veel want nog voor de eerste doorkomst verremt Martin Tomczy zich vreselijk. Hij kan door, maar moet bijna achteraan aansluiten. In de herhaling is goed te zien dat Tomczyk bij het uitkomen van een bocht in de mangel is gekomen door Jamie Green en nota bene Audi-collega Tim Scheider die van buiten naar binnen Tomczyk van de zijkant ramt. Dat gaat ten koste van zijn bolide.

    Pitbezoek
    Tomczyk gaat de pit in om de schade te laten checken. De Duitser heeft wat mazzel dat er vanwege de op de baan stilstaande wagen van Paffett er een safety car-situatie is, waardoor hij wat van zijn achterstand kan goedmaken. Bij de herstart is Ekström als eerste weg. Kristensen volgt, maar laat zich al snel verschalken door Jamie Green. Terwijl Tomczyk reeds kansloos voor de titel lijkt, is de vraag: waar is Mercedes-hoop Bruno Spengler? Die had bij de start twee plaatsjes verloren, maar heeft zich snel teruggeknokt naar plek 5, vlak achter de op P4 rijdende Timo Scheider.Laatste race Abt
    Bernd Schneider (6de) en Alexandros Margaritis (7de) volgen, terwijl de als 15de gestarte Christian Abt zich knap heeft opgewerkt naar P8. Abt zal vandaag met het mes tussen de tanden rijden, want tijdens zijn 84ste en allerlaatste DTM-optreden wil de fanatieke Duitser natuurlijk een topresultaat neerzetten.

    Eerste stops
    Na 6 van de in totaal 37 te rijden ronden komt Bruno Spengler naar binnen voor zijn eerste van twee verplichte pitstops. Hij zat op P5 klem achter de top4 en gokt met een vroege stopstrategie. Mika Häkkinen, Alexandros Margaritis, Tom Kristensen en Christian Abt volgen eenzelfde tactiek en komen een rondje later reeds binnen.

    Green
    In de achtste ronde voert Jamie Green de druk op op de leidende Ekström. Green passeert de kampioenschapsleider even later en de vraag is of de Zweed een probleem heeft. Want Green loopt heel snel weg. Ekström geeft in de negende ronde twee seconden toe op de Britse Mercedes-rijder en dat is wel heel erg veel.

    Onduidelijk
    Wat er met Ekström aan de hand was, blijft onduidelijk. Want zijn rondetijden lijken zich in de volgende ronden te stabiliseren. Echter, Jamie Green loopt wel steeds verder weg en leidt al met dik vier tellen voorsprong. Achter Ekström zit Timo Scheider en die dringt als Audi-stalgenoot natuurlijk niet aan bij Ekström.

    Zuur
    Voor Tomczyk lijken de druiven zuur. Want de ver teruggeworpen Tomczyk is de snelste man op het asfalt. Hij is de enige man die het rondje Hockenheim onder de 1.35 minuut aflegt. Na 16 ronden ligt hij echter op plekje 15, nog achter Susie Stoddart.
    Halfweg koers
    Halverwege de race komt ook Timo Scheider de pit in voor zijn eerste stop. Ekström rijdt maar door. Hij heeft dus een totaal andere strategie dan Spengler. Met nog 16 van de 37 ronden te gaan, komt hij eindelijk binnen. De stop duurt redelijk lang, waardoor hij achter Timo Scheider weer terug op de baan komt. Green is ook binnen geweest en blijft riant leiden. Van de rijders die reeds één keer ‘in’ zijn geweest, leidt Green voor Scheider, Ekström, Schneider en dan volgt Spengler. Tomczyk is ondertussen opgerukt naar P12.

    Spanning
    Met nog 10 ronden te gaan komt Ekström voor zijn tweede stop naar binnen. Hij heeft een mooie vlotte bandenwissel en benzinetoevoer van vier seconden. De vraag is wanneer Spengler binnen zal komen. De Canadees lag vlak voor de pitstop van zijn Zweedse rivaal vlak achter hem. En kan Spengler dan ook misschien voor Ekström terugkomen op de baan? Het antwoord komt snel. Nee dat lukt Spengler niet. En nog erger voor de Canadees, Audi-man Tom Kristensen is Spengler ook net te snel af. De Deen zal nu proberen de Mercedes-rivaal zo veel mogelijk af te stoppen. Maar Spengler is vandaag in een supervorm met inhaalmanoeuvres en is Kristensen even later al de baas. Nu moet hij nog op weg naar Ekström. Hij heeft echter nog maar acht rondjes de tijd.

    Tijd
    Met nog zes ronden te gaan, leidt Green voor Scheider en Ekström. De Zweed heeft het geluk dat Audi-piloot Mike Rockenfeller (die als enige nog een pitstop moet maken) vlak achter hem op P4 ligt en nu Schneider en Spengler aan het ophouden is. Dat kost het Mercedes-duo zeker tijd.

    Geen benzine
    Met nog vijf ronden te gaan, valt Rockenfeller ineens stil. Dat zo lang doorrijden heeft er voor gezorgd dat zijn benzine op is! Maar ja, Audi heeft vandaag andere belangen dan eventueel een goed resultaat van ‘Rocky’. Ekström moet het nu op eigen kracht doen en heeft met nog vier toeren te gaan, dik twee seconden voorsprong op Spengler. Als het zo blijft is ‘Ekki’ de nieuwe kampioen.

    Ekström pakt titel
    En het blijft zo. Met één zege en zeven podiumplaatsen in totaal, was Ekström over het gehele seizoen genomen de beste. Met 50 punten blijft hij Spengler er drie voor. De pechvolle Martin Tomczyk (40 punten) is de nummer drie dit jaar en Jamie Green, dankzij zijn enorme eindsprint van twee opeenvolgende zeges, vierde met 34,5 punten.
    Enorm moe
    De nieuwe kampioen was na afloop ontzettend vermoeid. Hij zat vlak na de race op de grond zijn interview voor de Duitse tv te doen. ,,Na vijf, zes ronden kreeg ik overstuur en vervolgens moest ik ongelooflijk hard werken. Alles doet nu zeer. Mijn benen, mijn ogen, wat heb ik diep moeten gaan om Spengler achter me te houden’’, zei Ekström. ,,Mijn team heeft een goede strategie gekozen. Mede daardoor kon ik voor Spengler blijven. Ik ben zo blij, nu na 2004 voor de tweede keer kampioen te zijn geworden. Er was zoveel druk dit jaar. Ik ga nu genieten. Met mijn team en Audi-collega’s. Het was super.’’

    Spengler
    Bruno Spengler, de Canadees die een sterke race vandaag niet beloond zag worden met de titel: ,,Mijn doel dit jaar was kampioen worden. Ik reed ook goed tijdens deze race. Alleen zijn sommige afspraken tussen Audi en Mercedes vandaag niet nagekomen. Wat ik daarmee bedoel? Daar kan ik nu niks over zeggen. Misschien heb ik de titel in de eerste twee races verloren omdat ik toen geen punten scoorde. Maar ja, het seizoen ligt nu achter ons. Ik ben tweede, dat is niet zo slecht.’’

    Pechvogel
    Martin Tomczyk, de pechvogel van zondagmiddag, op de vraag of hij teleurgesteld is: ,,Wat is teleurstelling? Het is natuurlijk jammer dat ik die tegenslag kreeg. De auto was zo goed vandaag, maar helaas. Ik wilde dit jaar in de topdrie eindigen in het kampioenschap. Dat is gelukt. Al wil je natuurlijk de titel grijpen als die zo dicht bij is. Dan maar volgend jaar.’’

    Geweldige finale
    Dr. Wolfgang Ullrich, de teambaas van Audi: ,,Ik vond de finale geweldig. Superwedstrijd voor ons en het publiek. Dit was een perfecte reclame voor de DTM. Ik ben erg trots op mijn jongens. Het was een goed seizoen voor Audi, met het kampioenschap van Mattias Ekström als beloning. Mercedes is op Hockenheim een tikkie sneller dan ons, maar gelukkig konden we in de kwalificatie een goede zet maken en de beste plaatsen veroveren.’’

    Niet tevreden
    Norbert Haug, de teamchef bij Mercedes: ,,Ik ben natuurlijk niet tevreden. We hebben zeven races gewonnen, maar de titel is niet van ons. Audi heeft een goede job gedaan, maar ik had het natuurlijk graag anders gezien. Ik ben daarentegen wel blij dat we de recordaantal toeschouwers vandaag zo’n geweldige wedstrijd hebben geboden. En dat Jamie Green zijn tweede opeenvolgende zege heeft geboekt.’’
    Uitslag DTM Hockenheim:
    1. Jamie Green 37 ronden in 1:00.19,948
    2. Timo Scheider op 3,696 seconden
    3. Mattias Ekström op 7,235
    4. Bruno Spengler op 7,669
    5. Bernd Schneider op 11,079
    6. Tom Kristensen op 19,658
    7. Alexandros Margaritis op 23,174
    8. Paul di Resta op 29,158
    9. Martin Tomczyk op 33,185
    10. Daniel la Rosa op 34,792
    11. Mathias Lauda op 35,753
    12. Lucas Luhr op 36,532
    13. Markus Winkelhock op 46,171
    14. Susie Stoddart op 49,560
    15. Christian Abt op 57,407
    16. Alexandre Premat op 57,832
    17. Mika Häkkinen op 1:03,036
    18. Vanina Ickx op 1:31,967
    Uitgevallen: Mike Rockenfeller en Gary Paffett.

    Eindstand kampioenschap:
    1. Mattias Ekström 50
    2. Bruno Spengler 47
    3. Martin Tomczyk 40
    4. Jamie Green 34,5
    5. Paul di Resta 32
    6. Bernd Schneider 31,5
    7. Timo Scheider 25
    8. Mika Häkkinen 22
    9. Gary Paffett 20,5
    10. Alexandros Margaritis 16











    14-10-2007 om 19:54 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Kox op titelkoers in ADAC GT Masters
    ws_adac_gt_masters_peter_kox
    Volle punten voor Kox/Von Thurn und Taxis (Lamborghini Gallardo)

    Peter Kox en zijn Duitse teamgenoot Albert Fürst von Thurn und Taxis deden op Hockenheim een belangrijke stap op weg naar het winnen van de titel in de dit jaar nieuwe ADAC GT Masters. Ondanks een probleem met de koppeling van de Lamborghini Gallardo eindigde het duo in de 34 ronden lange race op de tweede plaats en pakte daarmee het volle aantal punten voor het kampioenschap, omdat de winnaars, de Zwitsers Philipp Peter en Henri Moser, als gastrijders niet scoorden. Daarmee zijn Kox en Von Thurn und Taxis de leider in het kampioenschap, het jonge Duitse talent Christoph Haase, tot op één punt genaderd. Haase en zijn teamgenoot Gianni Morbidelli haalden in de voorlaatste race van het seizoen de eindstreep niet.
    "Het was wel even moeilijk, want toen ik weg wilde rijden na de pitstop en de rijderswissel, lag het koppelingspedaal helemaal onderin", vertelde Kox. "Daardoor moest ik op de startmotor wegrijden en lag die Aston Martin ook voor me." Uiteindelijk kwam de Nederlands-Duitse équipe toch nog op het podium terecht, temeer omdat in de slotfase van de wedstrijd diverse teams strandden vanwege brandstofgebrek. Jos Menten en Marius Ritskes bezetten de zesde plaats, één positie voor Alexander van der Lof en diens Duitse teangenoot Wolfgang Kaufmann.

    vdlof_zat
    Van der Lof/Kaufmann kwamen als zevende over de eindstreep

    Uitslag:
    1. Peter/Moser (Zwi), Ferrari 430, 34 r. in 1.00.52,053 (gem. 153,299 km/u)
    2. Kox/Von Thurn und Taxis (Ned/Dui), Lamborghini Gallardo, op 47,241
    3. Haapalainen/Sepp (Fin/Est), Dodge Viper, op 56,345
    6. Menten/Ritskes (Ned), Lamborghini Gallardo, op 1.12,872
    7. Kaufmann/Van der Lof (Dui/Ned), Lamborghini Gallardo, op 1.14,861

    Stand na 11 van 12 races:
    1. Haase, 75 punten
    2. Kox/Von Thurn und Taxis, 74
    3. Kaufmann/Van der Lof, 51


    14-10-2007 om 19:47 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Snelste tijd van de dag voor Martin Tomczyk
    tomczyk_hock_test_klein

    Martin Tomczyk, een van de drie rijders die komende zondag op het circuit van Hockenheim de kampioenstitel in de DTM kan binnenhalen, zette de snelste tijd van de dag neer op vrijdag. In eerste van beide testsessies van elk 85 minuten kwam Tomczyk tot een snelste rondetijd van 1.33,825 minuten op het 4,574 kilometer lange circuit. Die tijd werd ook tijdens de middagsessie niet meer verbeterd, want daarin was Mike Rockenfeller met 1.33,860 de snelste. Bruno Spengler, de enig overgebleven titelkandidaat uit het kamp van Mercedes-Benz, reed in de eerste test de vierde tijd en was in de tweede test elfde. Tomczyks teamgenoot Mattias Ekström,die als leider in de tussenstand van het kampioenschap naar Hockenheim kwam, was dertiende en vijfde.


    rockenfeller_hock_vrijdag_klein
    Snelste in de tweede test: Mike Rockenfeller

    spengler_hock_test_klein
    Bruno Spengler reed de vierde en de elfde tijd

    13-10-2007 om 12:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    12-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Voor het vierde jaar achtereen gaat circuitcoureur Jaap van Lagen van start in de Nederland Rally. Van Lagen kwam dit seizoen uit in de Porsche Supercup, die in het voorprogramma van diverse F1 GP weekenden stonden. Nu zoekt Van Lagen het gedeeltelijk onverhard op in de Nederland Rally, waarvan de proeven zijn gelegen in zijn achtertuin. Dit jaar komt hij uit met een Mitsubishi Lancer Evo IX van RallyRent, om samen met navigatrice Annemieke Hulzebos (Goor) de strijd aan te gaan in de standaardklasse, groep N. Na zijn vroegtijdige uitvallen van vorig jaar is hij van plan dit keer weer een topresultaat neer te zetten.

    Jaap van Lagen in Rally

    Veel mensen kennen de sympathieke Van Lagen vooral van zijn successen in de Formule Ford en de Renault Megane Trophy. In 2001 en 2002 wist hij het Formule Ford kampioenschap op zijn naam te zetten, waarna hij overstapte naar de Duitse Formule Volkswagen, om ook daar meteen kampioen te worden. In 2006 schreef hij vervolgens ook nog eens de Europese Renault Mégane Trophy op zijn naam. Een snelle jongeman dus.

    In 2004 besloot Van Lagen deel te nemen aan een rally, de Nederland Rally. ‘Ik ben opgegroeid in Wekerom en woon nu in Ede. Voor mijn fans en sponsors is het natuurlijk erg leuk als ik ook eens in mijn eigen regio in actie kom. Bovendien vind ik de rallysport een enorm uitdagende facet van de autosport, vandaar mijn beslissing,’ legt Van Lagen uit. Tijdens zijn debuut in de rallysport kreeg hij helaas te kampen met een gebroken aandrijfas, waardoor hij zijn strijd in de top drie moest staken. In 2005 ging hij in de revanche. Achter het stuur van een Subaru Impreza WRC maakte hij indruk door als onervaren rallycoureur als tweede over de finishstreep te rijden. Vorig jaar ging Jaap wederom van start, dit maal in een Mitsubishi Lancer. Helaas eindigde hij door veel onderstuur al op de eerste klassementsproef op een betonnen buis. Dit jaar wil hij de finishstreep weer halen.

    Het rally wapen van Jaap van Lagen

    "We hadden in eerste instantie de Nissan 350Z van Chris van Woensel gehuurd. Helaas kreeg Van Woensel afgelopen weekend te kampen met motorische problemen, waardoor hij de auto volledig na moet lopen en de Nissan niet meer op tijd klaar krijgt om te verhuren. Gelukkig had Gert van den Heuvel nog een auto beschikbaar, de Lancer Evo IX waarmee hij vorige week de Catalunya Rally heeft gereden. Erg jammer dat het met de spectaculaire Nissan niet meer doorgaat, maar met de Evo kunnen Annemieke en ik mooi meedoen in de strijd om de zege in de klasse Groep N", aldus Van Lagen.

    Hulzebos: "Ik werd gebeld door navigatorgoeroe André Schoonenwolf, met de vraag of ik zou kunnen navigeren bij Jaap. Aangezien mijn eigen team, met rijder Harry Kleinjan, in Barneveld niet start, was ik inderdaad beschikbaar. Afgelopen maandag hebben Jaap en ik kennis met elkaar gemaakt, gelukkig klikte het meteen goed. Erg belangrijk in een rallyauto. Jaap was overigens positief verrast over mijn lage gewicht", grijnst ze er achteraan. "Voorwaarde van mijn kant was wel dat hij luistert naar mijn aanwijzingen op de proeven. We hebben dat goed doorgesproken. Jaap is natuurlijk niet gewend aan een bijrijder tijdens zijn races. We gebruiken de verkenning om er samen goed in te komen. Dat zit wel goed."

    De Nederland Rally is een snelle, compacte wedstrijd met tien listige en gladde proeven. Start, finish, hergroepering en service bevinden zich allemaal op loopafstand van elkaar, op industrieterrein De Harselaar in Barneveld. Vanaf het serviceterrein vertrekken regelmatig shuttlebusjes naar de nabij gelegen klassementsproeven. De eerste deelnemer start om 13.00 uur en rijdt, na 122 kilometers op snelheid, om 19.30 uur weer over het finishpodium

    12-10-2007 om 18:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vochtige omstandigheden bij vrije training Dutch Supercar Challenge
    Ardi van der Hoek en Arjen van der Zwaan hebben vanmorgen de snelste tijd laten noteren bij de vrije training van de Dutch Supercar Challenge. Met een tijd van 2:32.907 waren zij 1.281 seconden sneller dan Roger Grouwels en René Wijnen met hun Rudolph Viper. Ìn de Supersport I-divisie werd de snelste tijd genoteerd door Pieter van Soelen met zijn BMW E46 V8 GTR. In de Supersport II-divisie wist Erwin Tiemeijer de rest achter zich te laten. Overigens zijn de Russian Bears dit seizoen helaas niet meer van de partij. Richard van den Bos wel, met zijn BMW E36 M3 was hij veruit de snelste in de Sport-divisie.

    Toptijden werden er nog niet gereden vanmorgen, omdat het gedurende de hele sessie motregende. Vanmiddag om 15:10 is de kwalificatie, dan weten we meer!

    12-10-2007 om 18:27 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De DTM Audi TT’s van Brinkmann Motorsport vertrekken morgen van de eerste startrij van de Dutch Supercar Challenge. De voorsprong op de concurrentie was groot: ruim drie seconden. In de Supersport I-divisie noteerde Peter van der Kolk de snelste tijd, vlak voor Richard van den Berg. In de Supersport II-divisie wist Martin Roos met zijn Lotus Exige de pole weg te kapen voor het duo Brown en White met de BMW E36 M3. Richard van den Bos en André de Vries bewezen wederom dat hun BMW E36 M3 de te kloppen auto is in de Sport-divisie. Zij waren veruit de snelste, al zat ook John van der Voort er goed bij met zijn nieuwe BMW 1-serie WTCC.

    De start van de kwalificatie leverde al in de eerste minuut een rode vlag situatie op. Alex van het Hoff is iets te enthousiast met zijn koude banden en raakt in een spin bij het uitkomen van de pitstraat. Van het Hoff raakt in zijn spin ook André de Vries, die op dat moment met de BMW E46 V8 GTR, die hij deelt met Siebrand Dijkstra, vlak achter van het Hoff reed. De Vries weet nog wel de pitstraat te bereiken maar de wagen had teveel schade om nog een tijd neer te kunnen zetten.

    Na de rode vlag situatie blijkt al snel dat de DTM Audi TT’s voor de rest van de GT-divisie amper bij te houden zijn. Eerst is het Elmar Grimm die een 2:24.727 laat noteren als snelste tijd en niet veel later weet Arjen van der Zwaan zelfs een 2:23.455 te noteren. Achter de twee Audi’s kwalificeerden de Engelse Ian Flux en Kevin Riley zich met hun Mosler MT900 GT3 als derde. Hun achterstand op de Audi’s is echter groot te noemen: 2:27.026 was hun snelste tijd. Op plek vier start morgen de tweede Mosler in het veld, zijnde die van Harry Mecke en Roland Rehfeld. Zij waren slechts 0.015 (!) seconden langzamer dan Flux en Riley. Leiders in het kampioenschap, Robert de Graaff en Philippe Ribbens, kwalificeerden zich als zesde met een tijd van 2:29.336. Zij hebben Cor Euser morgen naast zich staan, want hij kwalificeerde zich op een vijfde plaats.

    De strijd in de Supersport I-divisie is echt losgebarsten. Hier gaat het tussen Peter van der Kolk, Richard van den Berg en Pieter van Soelen. Zij knokken alle drie voor het kampioenschap en proberen middels hun gewicht/pk verhouding het maximale uit de bolides te halen. Peter van der Kolk reed in de kwalificatie een rondje Spa Francorchamps in een tijd van 2:35.023. Richard van der Berg volgt op de tweede plaats met een tijd van 2:35.621. Rick Pearson en Derek Palmer jr. wisten met hun Nissan Primera Supertourer ook een zeer goede ronde te rijden. Zij noteerden een tijd van 2:37.271 en eisten daarmee een derde startpositie voor zich op. Pieter van Soelen was niet erg gelukkig in de kwalificatie. Hij kreeg in zijn snelle ronde een tik op zijn linkerachterwiel van de Ferrari van van Merksteijn waarna zijn wiel ontzet was. Hierdoor reed hij een tijd van slechts 2:39.189. Het leverde hem de achtste startplaats in de Supersport I-divisie op en hij zal dus morgen in de race veel goed moeten gaan makenIn de Supersport II-divisie wisten de Duitsers Martin Roos en Wilfried Shawohl verrassenderwijs de snelste tijd te noteren. Met een tijd van 2:39.013 waren zij twee seconden sneller dan Tony Brown en Ian White, die met hun BMW E36 M3 een tijd van 2:41.110 noteerden. Helmert Jan en Isaac van der Slik, die tegenwoordig met hun Marcos Mantis in de Supersport II-divisie uitkomen, noteerden een tijd van 2:41.644 en kaapten zo de derde plek net voor Marcel Norbart weg. Hij wist met zijn Seat Leon Supercopa de vierde tijd te noteren. Overigens kende Milko Tas, de bestuurder van de tweede Seat Leon Supercopa, vanmorgen tijdens de vrije training een spannend moment toen op hoge snelheid zijn motorkap loskwam. Hij wist nog wel de pitstraat te bereiken maar heeft nadien wel een nieuwe voorruit moeten plaatsen in zijn bolide.
    In de Sport-divisie waren Richard van den Bos en André de Vries beduidend de snelste mannen op de baan.Met hun BMW E36 M3 noteerden zij een tijd van 2:42.875. Hiermee waren ze ruim een seconde sneller dan John van der Voort die zijn nieuw geprepareerde BMW 1-serie WTCC steeds beter onder de knie krijgt. Op plek drie en vier vinden we de kampioenskandidaten terug. In het kampioenschap bedraagt het verschil tussen de twee slechts twee punten, en ook vandaag waren Barenbrug en Kreijne zeer aan elkaar gewaagd. Bas Barenbrug was deze keer de snelste van de twee. Hij noteerde een tijd van 2:46.729 en was hiermee 0.4 seconden sneller dan naaste belager Kees Kreijne.




    12-10-2007 om 18:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi leidt de dans op de Hockenheimring
    Klik op de afbeelding om de link te volgen HOCKENHEIM - In de ochtend was het nog titelkandidaat Martin Tomczyk die voor Audi de snelste tijd reed. Tijdens de tweede sessie van de dag ging de beste tijd naar de DTM rookie Mike Rockenfeller. Audi deed goede zaken, want ook Timo Scheider zat erg dichtbij de tijd van Rockenfeller. Voor Mercedes-Benz was het Gary Paffett die het beste resultaat behaalde. De Brit eindigde de sessie als derde met zijn 'jahreswagen.' Martin Tomczyk en Mattias Ekström sloten de dag als vierde en vijfde af. De derde coureur die voor de titel kan gaan is Bruno Spengler. De Canadees wist nog niet op te vallen vandaag en reed in de laatste training de elfde tijd.

    Uitslag DTM Vrije Training #2 Hockenheim
    01. Mike Rockenfeller Audi Sport Team Rosberg          1:33.860
    02. Timo Scheider Audi Sport Team Abt Sportsline +00.049
    03. Gary Paffett Laureus AMG Mercedes +00.125
    04. Martin Tomczyk Audi Sport Team Abt Sportsline +00.252
    05. Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline +00.354
    06. Daniel la Rosa TrekStor AMG Mercedes +00.469
    07. Alexandre Prémat Audi Sport Team Phoenix +00.511
    08. Markus Winkelhock Futurecom TME Audi +00.565
    09. Bernd Schneider Original-Teile AMG Mercedes +00.679
    10. Tom Kristensen Audi Sport Team Abt Sportsline +00.686
    11. Bruno Spengler DaimlerChrysler Bank AMG Mercedes +00.697
    12. Jamie Green Salzgitter AMG Mercedes +00.716
    13. Mathias Lauda Trilux AMG Mercedes +00.730
    14. Paul di Resta JAWA4U.de AMG Mercedes +00.765
    15. Susie Stoddart TV Spielfilm AMG Mercedes +00.778
    16. Lucas Luhr Audi Sport Team Rosberg +00.828
    17. Mika Häkkinen AMG Mercedes C-Klasse +00.916
    18. A. Margaritis stern AMG Mercedes +00.926
    19. Christian Abt Audi Sport Team Phoenix +01.709
    20. Vanina Ickx Futurecom TME Audi +01.991

    12-10-2007 om 18:21 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    A1GP voorzitter Tony Teixeira heeft een historisch en baanbrekend partnerschap aangekondigd tussen Ferrari en de A1GP World Cup of Motorsport. Ferrari, bekend van de luxe sportwagens en het F1-team, heeft een zesjarige overeenkomst getekend voor de productie en levering van alle motoren aan de A1GP serie. Ook zal Ferrari voor het vierde A1GP seizoen, 2008-’09, het A1GP chassis ontwerpen en als adviseur betrokken zijn bij de productie ervan.

    De samenwerking met Ferrari omvat bovendien een exclusieve licentie-overeenkomst voor alle A1GP merchandise, waarop de naam Ferrari en het begrip ‘Powered by Ferrari’ mag worden gebruikt vanaf januari 2008.

    Ferrari levert in lange-termijnverband met A1GP de motoren en het chassisontwerp, en begeleidt de productie van de nieuwe auto in het vierde seizoen. Ferrari wordt bovendien motorleverancier voor de nieuwe A2GP serie in seizoen vijf.

    Tony Teixeira zegt over deze mijlpaal in de jonge historie van A1GP: “De samenwerking met zo’n vooraanstaande onderneming als Ferrari zet A1GP op het niveau van de belangrijkste autosportcompetities ter wereld.”

    Ander opmerkelijk nieuws is de introductie van A2GP. Het gaat hierbij om een door A1GP ontwikkelde ‘regionale’ éénzitter-raceklasse, waarvoor de testfase ingaat in 2009. Ook bij A2GP zal Ferrari deel uitmaken van het groeiproces en voorzien in de motorenleverantie en het chassis-design, alsmede adviseren bij de bouw van de nieuwe auto’s.

    De verbondenheid van A1GP met commerciële partners en fans is een wezenlijke factor in de bevestiging van het nieuwe samenwerkingsverband. “Ferrari zal grote waarde toevoegen aan ons merk en volgens ons is er dan ook geen betere partner om de raceserie verder vooruit te helpen,” zegt Tony Teixeira.

    “De komende weken zullen we met onze commerciële partners overleggen over de uitdagende mogelijkheden die de samenwerking met Ferrari biedt,” aldus Teixeira.

    En hij voegt er ten slotte aan toe: “Ferrari beschikt over een wereldnetwerk via de merkdealers. Wij zullen nauw met hen samenwerken om ervoor te zorgen dat zij deel uitmaken van ieder A1GP World Cup of Motorsport evenement.”

    11-10-2007 om 23:35 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De unieke Caterham Academy met echte Engelse sportwagens nu ook in Nederland van start.

    Caterham-importeur Van der Kooi Sportscars organiseert in Nederland de komende twee jaar in samenwerking met Autovisie de opwindende Caterham Academy. Een raceklasse voor beginnende coureurs in echte competitieauto’s met als doel dat na twee jaar snelle mannen en vrouwen worden ‘afgeleverd’. Willem van der Kooi: "In Engeland is de Caterham Academy een groot succes. De strijd is daar in volle gang, niet alleen op de baan maar ook om nog een stoeltje te bemachtigen voor deelname! De Academy wordt in Nederland professioneel opgezet en uitgevoerd."

    Caterham Academy

    De Academy
    In Engeland is de Caterham Academy al velen jaren een springplank voor race-talenten. Wereldwijd zijn er maar liefst zevenhonderd Caterhams Superseven geregistreerd voor de autosport waardoor Caterham de meest gebruikte auto in de autosport is.

    Het zelf beoefenen van de autosport staat voor velen gelijk aan hoge kosten en lijkt dus onbereikbaar. Daar maakt Van der Kooi Sportscars met het organiseren van de Autovisie Caterham Academy nu een einde aan. De nieuwste autosportklasse wordt georganiseerd voor beginnende coureurs in identieke, zeer aantrekkelijke sportwagens. De opzet van deze serie, die in Engeland al veertien jaar wordt georganiseerd, is om beginnende rijders stap voor stap te op te leiden in de autosport, zonder stress, maar wel met veel plezier. Uniek is dat Van der Kooi Sportscars een speciale ‘private lease’-constructie in het leven heeft geroepen, waardoor deelnemers voor een bedrag van slechts 995,- euro (incl. btw) per maand twee jaar lang verzekerd zijn van een eigen Caterham Roadsport en een twee jaar durende opleiding evenals het rijden van in totaal 32 races tijdens zestien racedagen. Tijdens de racedagen wordt er twee keer getraind en worden er twee volledige races verreden. Van der Kooi: "Wie niet in de gelegenheid is om de Caterham zelf te bouwen, kan deze uiteraard ook kant-en-klaar aanschaffen."

    De organisatie van de Autovisie Caterham Academy is in handen van het fameuze Dutch National Racing Team, onder leiding van één van Neerlands meest ervaren coureurs en instructeurs, Huub Vermeulen. Willem van der Kooi: "Deze Academy is een unieke klasse, waarbij de drempel voor het beoefenen van autosport in een professionele opzet enorm laag is." Van der Kooi Sportcars is uiteraard op ieder evenement aanwezig voor technische ondersteuning en met een Hospitality Unit voor de deelnemers. Ook zal Van der Kooi de technische coördinator aanstellen en zorgdragen voor de scrutineering. De gehele cupcoördinatie is vooralsnog onder verantwoording van Mart van der Kooi.

    Academy specificaties eerste jaar
    · Driedaagse licentiecursus in maart 2008
    · Examen KNAF
    · Drie ochtenden drift cursus
    · DNRT registratie bijdrage
    · Twee trainingsdagen waarvan één op Circuit Spa Franchorchamps
    · Deelname aan zeven races op Zandvoort, Assen, Zolder (België) en Oschersleben (Duitsland)
    · Deelname aan twee races tijdens de Autovisie Time Track Attack dagen

    Academy specificaties tweede jaar
    · EU licentieverlenging
    · Twee trainingsdagen
    · Deelname aan zeven racedagen op Zandvoort, Assen, Zolder en Oschersleben (programma onder voorbehoud)
    · Deelname aan twee races tijdens de Autovisie Time Attack dagen

    De auto
    De Caterham Seven biedt een ongekend sportief rijgenoegen op de openbare weg maar zijn potentieel kan ten volle worden benut op het circuit, zijn natuurlijke omgeving, voor de ultieme adrenalinestoot. De competitie auto voor de Autovisie Caterham Academy, die door de deelnemer zelf geassembleerd kan worden, is de meest recente uitvoering van de Caterham Seven Roadsport met een 1600 cc 115 pk Ford Sigma motor. De Academy Caterhams zijn daarnaast gewoon toegelaten voor de openbare weg. Dus racen op zondag en maandag met de Caterham weer naar kantoor. "Niet vergeten dan je helm af te zetten", aldus Willem van der Kooi, de initiatiefnemer van dit opvallende autosportproject in Nederland.
    Alle auto’s zijn identiek met alleen verstelmogelijkheden voor camber/caster, banden-spanning en wagenhoogte. En uiteraard is het mogelijk de Caterham wedstrijdauto te voorzien van stickers van sponsors.

    De aanschafprijs ‘all-in’ van het totale Autovisie Caterham Academy pakket, bestaande uit de Caterham Super Seven Roadsport inclusief inschrijfgelden, drie cursusdagen, het KNAF examen en de licentie, bedraagt EUR 46.949,- inclusief BTW/BPM. Ook is het mogelijk een leaseovereenkomst aan te gaan met een maandbedrag van EUR 995,- gedurende 24 maanden met een aanbetaling en een vastgestelde restwaarde.

    Van der Kooi: "We moeten feitelijk nog beginnen, maar de eerste deelnemer heeft zich al aangemeld. Wij mikken op een deelname van minimaal 12 en maximaal 26 auto’s. In het eerste jaar kunnen uitsluitend geïnteresseerden zich aanmelden die nog geen licentie hebben. In het tweede jaar staat de deelname open voor rijders die al een racelicentie hebben, waardoor er vanaf dat moment twee kampioenschappen zullen worden georganiseerd, voor ‘profi’s’ en voor beginnende rijders."

    Op 17 november wordt in het Amsterdamse Telegraaf-gebouw een informatiebijeenkomst georganiseerd in samenwerking met Autovisie. Daarbij zal ook de CEO van Caterham Cars, de heer Ansar Ali, aanwezig zijn. Geïnteresseerden kunnen zich daar dan ook direct inschrijven.

    Succes
    In Engeland is de Caterham Academy een enorm succes met tot nu toe al ruim zeshonderd deelnemers. Ieder jaar neemt het maximaal aantal van 56 cursisten deel. Willem van der kooi: "Het is nauwelijks voor te stellen, maar de cursus voor 2008 in Engeland is al helemaal volgeboekt en voor 2009 zijn er al negen inschrijvingen binnen. Overigens gaat in Engeland driekwart door met een derde seizoen."

    Het eerste weekend van de Autovisie Caterham Academy zal in het eerste weekend van april in 2008 worden georganiseerd.

    Technische specificaties Caterham Seven Roadsport

    Aandrijving
    Motor Ford Sigma
    Vermogen 115 pk
    Versnellingsbak 5 versnellingen
    Beveiliging
    FIA goedgekeurde rolkooi
    Racestoel
    Zespunts veiligheidsgordel
    Brandblusinstallatie
    Hoofdstroom schakelaar
    Wielen 13 inch superlight wheels
    Banden CR 322 intermediates
    Onderstel In hoogte verstelbaar
    Stuur Motolita sportstuur
    Verlaagde bodemplaat
    Prestaties
    Topsnelheid 195 km per uur
    Acceleratie 0-100 km per uur 5,9 sec

    11-10-2007 om 23:33 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    AJACCIO - Het lang verwachte debuut van Suzuki met de SX4 World Rally Car in het WRC vindt komend weekend plaats tijdens de Rally de France op Corsica. Dit eiland, bekend van de verbanning van Napoleon, met een prachtige natuur en adembenemende bergwegen, is één van de meest gevreesde rally's uit het kampioenschap. De route voert de deelnemers hoog de bergen in rond Ajaccio, over smalle en bochtige asfaltweggetjes, met wisselend wegdek en diverse hairpins. De bijnaam van deze rally is dan ook heel toepasselijk de ‘rally van de 10.000 bochten’.

    Suzuki SX4 WRC1

    Het wegdek kan in enkele meters veranderen van prachtig asfalt met veel grip in glad, oud asfalt met geen enkele grip. Ook zijn de wegen vaak hobbelig waardoor een goede afstelling van de wielophanging cruciaal is. Daarnaast kunnen de weersomstandigheden razendsnel omslaan, van zomers warm in Ajaccio tot nat en mistig in de bergen.
    De doelstelling van Suzuki is om de volledig nieuwe SX4 WRC aan de finish te krijgen als onderdeel van het ontwikkelingsprogramma dit jaar.

    Suzuki SX4 WRC met startnummer 19
    Suzuki heeft voor Corsica één Suzuki SX4 WRC ingeschreven. Daarin rijdt de Fransman Nicolas Bernardi. De auto is afgesteld voor asfalt, met een verlaagde wielophanging en stijvere rollbars voor hogere bochtsnelheden. Ook de vering en de schokdempers zijn afgesteld voor de hobbelige wegen van Corsica. De remmen zijn groter en extra gekoeld. Veel componenten zullen op Corsica voor het eerst worden gebruikt zodat het testen van primair belang zal zijn. Suzuki zal zich tijdens de rally dan ook volledig concentreren op de algehele ontwikkeling van de asfaltspecificaties van de SX4 WRC.

    Bernardi
    Suzuki World Rally Team rijder Nicolas Bernardi – genavigeerd door Jean-Marc Fortin – heeft het voorrecht om als eerste voor Suzuki op te treden in het WRC dankzij zijn kwaliteiten als asfaltrijder. Hij trad halverwege dit jaar toe tot het Suzuki-team om de SX4 WRC voor verharde rallies te ontwikkelen. Bernardi: "Het is een grote eer dat Suzuki mij hier laat debuteren. Maar deze rally is echt een testsessie. En testen kun je beter doen in een rally dan tijdens privésessies. Het is onrealistisch om te verwachten dat wij ons nu al kunnen mengen in de strijd om de kopposities, omdat wij een compleet nieuwe auto hebben. Mijn opdracht is dan ook om de auto aan de finish te brengen."

    Het team
    Corsica betekent ook de eerste serieuze test voor het Suzuki World Rally Team, dat haar thuisbasis heeft in Parijs. Voor het eerst zal het team onder wedstrijd-omstandigheden opereren na maanden van voorbereiding. Voorafgaand aan Corsica heeft Suzuki vijf dagen getraind in het zuiden van Frankrijk met Bernardi aan het stuur.

    Nobuhiro Tajima, teammanager van het Suzuki World Rally Team: "Eindelijk maken wij onze droom waar. Maar we moeten ook heel realistisch zijn. Meer dan een rally is de Tour de Corse een onderdeel van ons testprogramma, waarbij alles kan gebeuren. Mijn instructies aan Nicolas zijn duidelijk: hij moet veilig rijden en bovenal aan de finish komen, zodat wij zoveel mogelijk gegevens kunnen verzamelen. Alleen op deze manier kunnen we het meeste leren over de auto en ons ontwikkelings-programma voortzetten."

    Junior Rally Championship
    In het Junior Rally Championship zullen ook de twee vaste Suzuki-coureurs P-G Andersson en Urmo Aava met een Suzuki Swift Super 1600 van Suzuki Sport Europe aan de start verschijnen. Beide rijders voeren de rangschikking aan van het kampioenschap na de Rally Catalunya van vorig weekend. Deze rally is het laatste evenement in dit kampioenschap en de strijd tussen de twee zal heftig zijn.

    Website Suzuki-WRC

    11-10-2007 om 23:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari test bolide voor volgend seizoen
    Ex F1 coureur Gianmaria Bruni en Jaime Melo hebben op het circuit van Mugello de 2008 versie van de Ferrari 430 GT2 getest.

    De auto heeft een nieuwe motor met een herziene luchtinlaat, meer vermogen en een hoger koppel. Aerodynamisch gezien is het raspaardje ook flink op de schop genomen; nieuwe luchtinlaten, nieuwe achterspoiler en een nieuwe onderplaat zijn allemaal verbeteringen die het de concurrentie nog moeilijker moet maken. Ook is aandacht besteed aan vering en schokdempers.

    De komende dagen zal de auto tezamen met het 2007 model uitgebreid getest worden.

    Ferrari's nieuwste bolide zal 28 october tijdens de Ferrari dagen op het circuit van Mugello voor de pers verschijnen.

    11-10-2007 om 23:30 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F3: Drie Nederlanders naar Macau
    yelmer_macau
    Yelmer Buurman reed vorig jaar al in Macau

    De organisatie van de Macau Grand Prix, het jaarlijkse racefestival op het stratencircuit in de voormalige Portugese kroonkolonie, heeft vandaag tijdens de officiële persconferentie ter aankondiging van het evenement de deelnemerslijsten voor de diverse races vrijgegeven. Voor de Formule 3-race zijn maar liefst drie landgenoten ingeschreven, voorzover wij hebben kunnen nagaan een nieuw record. Yelmer Buurman en Renger van der Zande komen voor hun respectievelijke teams Manor Motorsport en Prema Powerteam uit, waarmee ze ook in de Euro Serie actief zijn. Daarnaast heeft Carlo van Dam zich aangemeld voor het prestigieuze evenement. De kersverse winnaar van de Duitse ATS Formule 3 Cup, die komend weekend zijn Euro Serie-debuut maakt op Hockenheim, heeft voor Macau onderdak gevonden bij het Oostenrijkse team HBR Motorsport, waar de Macanees Rodolfo Avila zijn teamgenoot wordt.
    Dat de 54e editie van de Macau Grand Prix een klassieker wordt, staat eigenlijk nu al vast. Alle kampioenen uit de belangrijke F3-series nemen eraan deel, plus Nico Hülkenberg, de winnaar van de "Zandvoort Masters of Formula 3". Zo de winnaar van de Britse titel, de Est Marko Asmer, die het er vorig jaar al goed deed. En de kampioen uit de Euro Serie, want de beide nog resterende titelkandidaten, Romain Grosjean en Sébastien Buemi, zijn beide ingeschreven. Ook de Japans kampioen, Kazuya Oshima, staat op de inschrijvingslijst, en met Carlo van Dam dus ook de winnaar uit de Duitse ATS Cup. Bovendien keert Bruno Senna eenmalig terug naar Macau, waar hij voor het Britse team Räikkönen-Robertson Racing een poging zal doen om in de voetsporen van zijn beroemde oom te treden. Tot zijn teamgenoten bij de Britse renstal behoort Sébastien Buemi, want evenals in voorgaande jaren maakt het Berlijnse team Mücke Motorsport de tocht naar Macau niet.

    11-10-2007 om 23:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Olympiacos lanceert Superleague Formula-bolide
    ATHENE - Olympiacos heeft de kleuren van hun Superleague Formula-auto gepresenteerd. Het Griekse team doet mee aan een nieuwe autosportklasse voor voetbalclubs waar ondermeer AC Milan, PSV Eindhoven, FC Porto, Borussia Dortmund, RSC Anderlecht en Flamengo ook aan deelenemen. In augustus 2008 gaat de eerste race van start waar naar verwachting twintig 750 pk sterke bolides op de grid zullen staan. De kracht van deze auto´s is te vergelijken met de F1.

    De Superleague Formula-bolide van Olympiacos

    "Ik heb veel vertrouwen dat onze supporters deze autosportklasse net zo leuk vinden als de competitie in de UEFA Cup", voorspelde Petros Kokkalis, CEO van de club. "Superleague Formula is een mega evenement waar we allemaal naar uit kijken. Verder ben ik heel trots dat wij de eerste Griekse club zijn die deelneemt aan deze klasse. Olympiacos heeft de infrastructuur en kennis om om te gaan met zo'n project."

    Dames horen bij autosport

    In november wordt de bolide van de Braziliaanse club Flamengo onthuld. Daarbij is de kans groot dat een tweede club uit Brazilië zijn deelname bekend maakt.

    10-10-2007 om 23:54 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Pieter van Soelen bezet na zeven van de negen raceweekenden de tweede plaats in de Supersport I-divisie van de Dutch Supercar Challenge. Met elf punten achterstand op koploper Richard van den Berg beseft de titelhouder als geen ander dat het kampioenschap ook dit seizoen tot de mogelijkheden behoort. “We zullen er vol voor moeten gaan komend weekend!”

    Spa Francorchamps bestempelt van Soelen als een circuit dat zijn door JR Motorsport geprepareerde BMW E46 V8 GTR goed ligt. “Het circuit is zeer uitdagend en zeer snel, dat ligt onze BMW wel”, legt van Soelen uit. Eerder dit seizoen werd van Soelen tijdens de zondagrace tweede op het Belgische circuit. Op zaterdag werd van Soelen in de stromende regen vierde.

    Wat dat betreft is Spa Francorchamps een verraderlijk circuit. In de Ardennen kan de regen plotseling met bakken uit de hemel vallen. Van Soelen hoopt voor deze keer op droog weer. “In Spa is het weer altijd spookachtig, ik hoop niet echt op die regen. In het droge weer komen we namelijk beter tot ons recht”, verklaart van Soelen.

    Vorig seizoen wist van Soelen het kampioenschap van de Supersport I-divisie voor zich op te eisen. Daar is hij ook dit seizoen op uit en met slechts elf punten achterstand op koploper van den Berg heeft van Soelen nog alle kans om dit kampioenschap binnen te halen. “Het kampioenschap wordt zeker spannend, aangezien ik maar elf punten achtersta”, aldus van Soelen. Op de derde plaats in het kampioenschap staat, met zeven punten achterstand op van Soelen, Peter van der Kolk. Van Soelen beseft dat ook van der Kolk nog een goede kans maakt op het kampioenschap. “Het kampioenschap zal dan ook tussen mij, van den Berg en van der Kolk gaan.”

    Komend weekend is een goed resultaat dus noodzaak voor van Soelen, wil hij zijn kansen op het kampioenschap vergroten. “We hebben nog wat kleine dingen aan de auto verbeterd en ik zie het weekend dan ook met vertrouwen tegemoet“, blikt van Soelen vooruit. “In het verleden heb ik vaak op het podium bereikt op dit circuit. Hier reken ik voor komend weekend ook op. Ik zal ook wel moeten nu het kampioenschap nog zo open ligt!”

    10-10-2007 om 23:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Robert de Graaff en Philippe Ribbens zijn momenteel bezig aan een ijzersterk seizoen in de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge. Het in Zevenhuizen woonachtige duo wist al zeven keer het podium te beklimmen, waarvan twee keer op de hoogste trede. Het gehele seizoen is het duo al in een felle strijd verwikkeld met de DTM Audi’s van Brinkmann Motorsport. Na zeven van de negen raceweekenden van de Dutch Supercar Challenge staan de bestuurders van de gele ETEC-Viper op de eerste plaats in het klassement met 204 punten. Zij voelen echter de hete adem van de DTM Audi’s in hun nek, want Ardi van der Hoek en Arjen van der Zwaan volgen op elf punten achterstand in het klassement. Ook de Duitser Elmar Grimm maakt nog alle kans, want hij heeft maar 24 punten achterstand op de koplopers
    De coureurs kijken uit naar het uitdagende circuit van Spa Francorchamps, dat voor komend weekend op de kalender staat van de Dutch Supercar Challenge. De Graaff en Ribbens hebben goede herinneringen aan het circuit: “Spa ligt ons uitstekend, we hebben er al veel gereden in voorgaande jaren en eigenlijk altijd wel goed gefinisht. Dit seizoen wonnen we onze eerste race met de Viper op Spa in de regen en waren we de snelste auto op de baan. Wij hebben er dus geen problemen mee als het ook komend weekend weer gaat regenen!”

    De afgelopen weken is het team druk bezig geweest om de wagen optimaal voor te bereiden voor het Ardennencircuit. “We hebben uitvoerig de data van de vorige race op Spa bekeken en hebben nog wel wat mogelijke verbeterpunten op ons lijstje staan” laten de Graaff en Ribbens weten. “We hebben er het volste vertrouwen in dat Pieter Dubois van Carworld Motorsport met zijn team weer een goede setup kan vinden zoals ze dat al het hele seizoen doen. Aanstaande donderdag gaan we tijdens de vrije testdag zoveel mogelijk testen om de juiste setup te vinden.”

    Die setup is belangrijk voor het duo omdat de komende twee races weleens een sleutelrol kunnen gaan spelen voor het kampioenschap, waarin ze momenteel eerste staan. “Het kampioenschap is erg spannend en we zullen aan de bak moeten om de TT 's voor te blijven. Op een droge baan zal dat niet meevallen maar als het regent kan het wel eens spannend gaan worden”, blikken de Graaff en Ribbens vooruit. “We hebben nu elf punten voorsprong, dat is niet al teveel dus we mogen geen steken laten vallen. We zullen 100% scherp moeten zijn. Daarnaast komen er zondag weer veel sponsoren met hun gasten en dan wil je natuurlijk wel presteren. Het hele team is er in ieder geval op gebrand om dit kampioenschap tot een goed einde te brengen dus daar zal het niet aan liggen!”


    10-10-2007 om 23:47 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spanning in de Formula Renault 1.6: vier potentiële kampioenen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Cox, Stala, Demaerschalk of Hauser, wie wordt er kampioen?

    Het Belgisch Kampioenschap Formula Renault 1.6 gaat dit weekend in Francorchamps, in het kader van het Racing Festival, zijn laatste rechte lijn in.

    Meer nog dan in de Formule 1 zijn er aan de vooravond van de laatste meeting van het seizoen nog vier kandidaten voor de titel en bijhorende test in een FR 3.5, die de nieuwe kampioen op 6 november op het circuit van Paul Ricard mag uitvoeren.

    Met 156 punten staat Niels Cox er het best voor. Toch deed de rijder van Tof Racing, ten gevolge van zijn waarschuwing die hij kreeg na een agressief manoeuvre tegenover Demaerschalk in het voorprogramma van de 24 Uur van Zolder, het bij de laatste rendezvous in het kader van Francorchampagne rustig aan, en liet hij Karline Stala en Gary Hauser in de schijnwerpers staan.

    De jonge Letse wist dit jaar al twee keer te winnen, in Dijon en Francorchamps, en heeft 12 punten achterstand op de leider in het kampioenschap. Met nog 44 punten te verdelen tijdens het laatste weekend heeft de amazone van Astromega dus nog alle redenen om in haar kansen te geloven.
    Voor de jonge Kevin Demaerschalk wordt het iets moeilijker. Bij zijn debuut op de Ardense omloop twaalf dagen geleden had de jonge rijder uit Hoeilaart het moeilijk en verloor hij door een opgave in de eerste race heel wat punten. Met 18 eenheden achterstand op Cox verkeert ex-leider Demaerschalk in een vergelijkbare situatie als Kimi Räikkönen in de F1. Zelfs in het geval van twee perfecte racestijdens de finale meeting moet hij al rekenen op problemen voor Cox om de kroon te veroveren.

    In de Renault Stars Challenge heeft Demaerschalk daarentegen nog al zijn kansen. Daar volgt hij immers maar op drie lengtes van Cox (50 tegenover 47), met nog 13 sterren te verdelen. Het is dus nog een open vraag wie de test in een Formula Renault 2.0 zal veroveren, de prijs voorbehouden voor de beste Luxemburgse of Belgische rijder jonger dan 21.
     
    De Roemeen Doru Sirius Sechelariu heeft nog slechts een mathematische kans op de titel, maar Gary Hauser is vastbesloten om op zijn elan van zijn eerste overwinning door te gaan. Met 25 punten achterstand stelt de Luxemburger van 15 jaar zich tot doel op het eindpodium van het kampioenschap te klimmen. We hopen dat de twee races, net zoals tijdens Francorchampagne, ons heel wat spektakel zullen opleveren. De wedstrijden werden in prime time geprogrammeerd, zondag om 11u20 en 14u20.
    De standen voor de laatste meeting:

    Kampioenschap:
    1. Cox 156 punten; 2. Stala (Let) 144; 3. Demaerschalk 138; 4. G. Hauser (Lux) 131; 5. Sechelariu (Roe) 112 ; 6. De Saeger 106

    Renault Stars Challenge:
    1. Cox 50; 2. Demaerschalk 47; 3. De Saeger 34





    10-10-2007 om 23:39 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    zanardi_handbike
    Alex Zanardi gaat met een handbike deelnemen aan de marathon van New York

    Met drie punten voor zijn zesde plaats in de tweede race was lokale held Alex Zanardi de succesvolste BMW-coureur tijdens het afgelopen WTCC-weekend op het circuit van Monza. Terwijl de drie BMW-titelkandidaten Andy Priaulx, Augusto Farfus en Jörg Müller alledrie puntloos bleven, viel Zanardi vooral op door een spannend duel met SEAT-coureur Tom Coronel. Anders dan in vele andere races dit seizoen zat hij ditmaal eens niet in de hoek waar de klappen vallen. Dat de Italiaan vooral in eigen land enorm populair is, bleek wel uit de grote mensenmenigte die tijdens de handtekeningsessie bij hem stond te wachten. In een interview met AUTOSPORT.NL sprak Zanardi over het wat teleurstellende verloop van zijn seizoen tot nu toe en een nieuwe uitdaging die hem te wachten staat.
    Tot nu toe veel pech dit seizoen
    “Hi, I am Alex Zanardi”, stelt hij zich netjes voor als we plaatsnemen voor een gesprek in de BMW-hospitality. Hij oogt ontspannen, zaterdagmiddag na de kwalificatietraining, ondanks dat de negentiende startplaats niet datgene is wat hij voor zijn thuisrace verwacht had. “Ik was qua tijd op weg naar de vierde of vijfde plek in de slipstream bij mijn teamgenoot Porteiro, toen die opeens een olielek kreeg. Mijn hele voorruit zat vol met olie.” Pech dus, zoals dit jaar bij de Italiaan al veel vaker voorkwam. “Het gaat dit seizoen inderdaad niet zo lekker”, geeft hij toe. “Slechts één keer een podium, in Brno, maar vooral veel pech. De tweede race in Brno had ik kunnen winnen. Maar soms, vaak eigenlijk, missen we net dat kleine beetje geluk dat je zeker in een kampioenschap als het WTCC ook nodig hebt om er vooraan bij te zitten. Het gaat er hier zo dicht aan toe dat een klein foutje al funest is. Dan sta je zo vier, vijf rijen verder naar achteren en kun je alle kansen op een goed resultaat wel vergeten.” Een ander probleem ziet Zanardi in de banden die dit jaar gebruikt worden. “Yokohama vindt het vast niet leuk als ik dit zeg, maar ik vind de generatie banden van dit jaar slechter dan die van vorig jaar.”

    "Wil je naar voren, dan zul je moeten aanvallen"
    Zanardi maakte in 2003 met BMW zijn debuut in het toenmalige EK. Na de twee races in het eerste jaar reed hij in 2004 zijn eerste volledige seizoen. Inmiddels heeft hij, na Monza, 78 EK- en WK-starts voor het Beierse merk op zijn naam staan. In die tijd heeft hij het niveau van het kampioenschap duidelijk zien groeien. “De concurrentie is veel sterker geworden en daardoor de onderlinge verschillen een stuk kleiner. Omdat de races bovendien heel kort zijn, wordt er veel agressiever gereden. Wil je naar voren, dan zul je moeten aanvallen. Je kunt niet een paar rondjes rustig wachten tot de rijder voor je een keer een fout maakt. En omdat iedereen nu eenmaal graag naar voren wil, ontstaan er soms situaties die aanleiding geven tot discussie.” Zanardi is relatief vaak bij incidenten betrokken, zoals eerder dit seizoen op Oschersleben, waar de sportcommissarissen hem de schuld gaven van een startcrash in de eerste race. Via onboardbeelden vanuit de auto van opponent Larini kon Zanardi aantonen dat de oorzaak niet alleen bij hem lag, waarop zijn oorspronkelijke straf (tien plaatsen terug voor de volgende vier races) werd omgezet in een voorwaardelijke. “Met name ook voor mijn thuisrace in Monza is dat natuurlijk wel prettig, al had het achteraf na dit resultaat niet eens zoveel meer uitgemaakt”, zegt hij.


    zanardi_monza_actie
    Zanardi op Monza in duel met Tom Coronel (Foto: FIA WTCC)

    Marathon New York met handbike
    Op 4 november neemt Zanardi deel aan de beroemde marathon van New York met een handbike. “Het idee ontstond in overleg met mijn sponsor Barilla, die ook al jarenlang de marathon sponsort. Ieder jaar organiseert Barilla in het Central Park in New York op de zaterdagavond voor de marathon een pastaparty voor deelnemers. Daar komen altijd zo’n 30.000 mensen op af. Ze wilden me uitnodigen om daar als gast aanwezig te zijn en toen zei ik: ‘Hoe zouden jullie het vinden als ik aan de marathon deelneem?’ Eigenlijk meer als grap, want ik heb nog nooit met zo’n handbike gereden, en zeker niet 42 kilometer. Maar ze vonden het fantastisch, en nou ga ik het doen ook! Het zal best wel zwaar worden, maar doordat ik sinds mijn ongeluk vrijwel alles met mijn armen moet doen, is mijn bovenlichaam wel heel sterk, dus ik denk dat ik het wel moet kunnen redden. Ik ga in ieder geval vanaf deze week hard trainen!”

    Ook volgend jaar waarschijnlijk in WTCC
    Daarna wacht nog de WTCC-finale in Macau, en dan de voorbereiding voor volgend jaar. Zien we Zanardi ook in 2008 weer met BMW in het WTCC? “Ik ga er wel van uit”, zegt hij. “Ik heb het bij BMW in dit kampioenschap prima naar mijn zin en ik wil nog wel een tijdje doorgaan.” Voor de uitstraling van het WTCC is zijn deelname in ieder geval veel waard, en ook BMW heeft in hem een uitstekende ambassadeur. “Je moet een beetje plezier hebben in wat je doet”, vindt hij. En dat plezier heeft Zanardi zeker.




    10-10-2007 om 23:34 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Gisteren tijdens de Chinese Grand Prix ging het gerucht al de rondte dat dit de allerlaatste Grote Prijs van Alexander Wurz zou zijn, vandaag is dit door de rijder in kwestie bevestigd. De kersverse vader verklaarde vandaag dat hij zelf besloten heeft om de harde wereld van de Formule 1 te verlaten. Dat Wurz het seizoen niet eens meer afmaakt zal echter niet zijn eigen beslissing zijn geweest; Williams zou volgens de geruchten testrijder Kazuki Nakajima eens goed willen bekijken.


    “In een wereld zo hard als de Formule 1 is mijn standpunt altijd geweest dat je moet stoppen wanneer je twijfelt over waar je mee bezig bent. Eerder dit jaar kreeg ik zelf deze twijfels en heb ik dus besloten om ermee te stoppen. Het was geweldig om dit seizoen weer te racen, zeker met mijn podium in Canada en een aantal andere sterke races. Ik wil het team, evenals al mijn voorgaande teams en de media bedanken voor de steun die ze mij gedurende mijn hele carrière hebben gegeven.”

    Wurz mocht dit jaar eindelijk weer eens racen, na jaren als testrijder van McLaren en vorig jaar bij Williams te hebben gefungeerd. In 1997 maakte hij zijn debuut voor Benetton, waar hij tot 2000 racete. Zijn rentree op de startgrid van dit jaar was wisselvallig. Wurz had enkele uitschieters in onvoorspelbare races, zoals in Canada waar hij een podium scoorde, maar kwam vooral in beeld wegens zijn herhaaldelijk slechte kwalificaties, die schril afstoken tegen het succes van teamgenoot Nico Rosberg.

    Teambaas Frank Williams restte niet anders dan Wurz te bedanken voor de bewezen diensten. “Wurz is van onschatbare waarde geweest voor ons team, eerst als testrijder en dit jaar als rijder. Hij heeft dit seizoen enkele sterke prestaties geleverd onder moeilijke omstandigheden en we willen hem voor alle bewezen diensten bedanken. Alex is een gerespecteerd, graag geziene gast in de Formule 1.”

    De 33-jarige Oostenrijker hangt zijn helm overigens niet definitief in de wilgen, want hij sluit niet uit om in Le Mans of in andere klasses nog van start te gaan. “Daarnaast zal er zeker een deel van mijn vrije tijd uitgaan naar de veiligheid op de weg.”

    Update, 9 oktober

    Inmiddels heeft het team van Williams inderdaad bevestigd dat Kazuki Nakajima in de laatste race van het seizoen de tweede Williams zal besturen. De testrijder heeft dit jaar al 7000 kilometer op de teller en kwam uit in vijf vrijdagtrainingen. "Ik ben goed bekend met de auto en hoop het vertrouwen van het team dan ook uit te betalen", reageerde Japanner. Teambaas Frank Williams was nuchter genoeg om te stellen dat je de kwaliteiten van een coureur niet kunt meten aan één race, "maar het is wel een uitgelezen mogelijkheid om zijn progressie te evalueren."

    Leuke opvallendheid is dat Williams daarmee in Brazilië twee 'zoons van' heeft rijden. Nico Rosberg is natuurlijk de zoon van voormalig F1-rijder Keke Rosberg, maar ook Nakajima's vader heeft zijn roots liggen in de F1. Satoru Nakajima was van 1987 tot 1991 actief in de F1; eerst drie jaar voor Lotus en daarna nog twee jaar voor Tyrell. In totaal scoorde de Japanner 16 punten.

    10-10-2007 om 23:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs