De unieke Caterham Academy met echte Engelse sportwagens nu ook in Nederland van start.
Caterham-importeur Van der Kooi Sportscars organiseert in Nederland de komende twee jaar in samenwerking met Autovisie de opwindende Caterham Academy. Een raceklasse voor beginnende coureurs in echte competitieautos met als doel dat na twee jaar snelle mannen en vrouwen worden afgeleverd. Willem van der Kooi: "In Engeland is de Caterham Academy een groot succes. De strijd is daar in volle gang, niet alleen op de baan maar ook om nog een stoeltje te bemachtigen voor deelname! De Academy wordt in Nederland professioneel opgezet en uitgevoerd."
De Academy In Engeland is de Caterham Academy al velen jaren een springplank voor race-talenten. Wereldwijd zijn er maar liefst zevenhonderd Caterhams Superseven geregistreerd voor de autosport waardoor Caterham de meest gebruikte auto in de autosport is.
Het zelf beoefenen van de autosport staat voor velen gelijk aan hoge kosten en lijkt dus onbereikbaar. Daar maakt Van der Kooi Sportscars met het organiseren van de Autovisie Caterham Academy nu een einde aan. De nieuwste autosportklasse wordt georganiseerd voor beginnende coureurs in identieke, zeer aantrekkelijke sportwagens. De opzet van deze serie, die in Engeland al veertien jaar wordt georganiseerd, is om beginnende rijders stap voor stap te op te leiden in de autosport, zonder stress, maar wel met veel plezier. Uniek is dat Van der Kooi Sportscars een speciale private lease-constructie in het leven heeft geroepen, waardoor deelnemers voor een bedrag van slechts 995,- euro (incl. btw) per maand twee jaar lang verzekerd zijn van een eigen Caterham Roadsport en een twee jaar durende opleiding evenals het rijden van in totaal 32 races tijdens zestien racedagen. Tijdens de racedagen wordt er twee keer getraind en worden er twee volledige races verreden. Van der Kooi: "Wie niet in de gelegenheid is om de Caterham zelf te bouwen, kan deze uiteraard ook kant-en-klaar aanschaffen."
De organisatie van de Autovisie Caterham Academy is in handen van het fameuze Dutch National Racing Team, onder leiding van één van Neerlands meest ervaren coureurs en instructeurs, Huub Vermeulen. Willem van der Kooi: "Deze Academy is een unieke klasse, waarbij de drempel voor het beoefenen van autosport in een professionele opzet enorm laag is." Van der Kooi Sportcars is uiteraard op ieder evenement aanwezig voor technische ondersteuning en met een Hospitality Unit voor de deelnemers. Ook zal Van der Kooi de technische coördinator aanstellen en zorgdragen voor de scrutineering. De gehele cupcoördinatie is vooralsnog onder verantwoording van Mart van der Kooi.
Academy specificaties eerste jaar · Driedaagse licentiecursus in maart 2008 · Examen KNAF · Drie ochtenden drift cursus · DNRT registratie bijdrage · Twee trainingsdagen waarvan één op Circuit Spa Franchorchamps · Deelname aan zeven races op Zandvoort, Assen, Zolder (België) en Oschersleben (Duitsland) · Deelname aan twee races tijdens de Autovisie Time Track Attack dagen
Academy specificaties tweede jaar · EU licentieverlenging · Twee trainingsdagen · Deelname aan zeven racedagen op Zandvoort, Assen, Zolder en Oschersleben (programma onder voorbehoud) · Deelname aan twee races tijdens de Autovisie Time Attack dagen
De auto De Caterham Seven biedt een ongekend sportief rijgenoegen op de openbare weg maar zijn potentieel kan ten volle worden benut op het circuit, zijn natuurlijke omgeving, voor de ultieme adrenalinestoot. De competitie auto voor de Autovisie Caterham Academy, die door de deelnemer zelf geassembleerd kan worden, is de meest recente uitvoering van de Caterham Seven Roadsport met een 1600 cc 115 pk Ford Sigma motor. De Academy Caterhams zijn daarnaast gewoon toegelaten voor de openbare weg. Dus racen op zondag en maandag met de Caterham weer naar kantoor. "Niet vergeten dan je helm af te zetten", aldus Willem van der Kooi, de initiatiefnemer van dit opvallende autosportproject in Nederland. Alle autos zijn identiek met alleen verstelmogelijkheden voor camber/caster, banden-spanning en wagenhoogte. En uiteraard is het mogelijk de Caterham wedstrijdauto te voorzien van stickers van sponsors.
De aanschafprijs all-in van het totale Autovisie Caterham Academy pakket, bestaande uit de Caterham Super Seven Roadsport inclusief inschrijfgelden, drie cursusdagen, het KNAF examen en de licentie, bedraagt EUR 46.949,- inclusief BTW/BPM. Ook is het mogelijk een leaseovereenkomst aan te gaan met een maandbedrag van EUR 995,- gedurende 24 maanden met een aanbetaling en een vastgestelde restwaarde.
Van der Kooi: "We moeten feitelijk nog beginnen, maar de eerste deelnemer heeft zich al aangemeld. Wij mikken op een deelname van minimaal 12 en maximaal 26 autos. In het eerste jaar kunnen uitsluitend geïnteresseerden zich aanmelden die nog geen licentie hebben. In het tweede jaar staat de deelname open voor rijders die al een racelicentie hebben, waardoor er vanaf dat moment twee kampioenschappen zullen worden georganiseerd, voor profis en voor beginnende rijders."
Op 17 november wordt in het Amsterdamse Telegraaf-gebouw een informatiebijeenkomst georganiseerd in samenwerking met Autovisie. Daarbij zal ook de CEO van Caterham Cars, de heer Ansar Ali, aanwezig zijn. Geïnteresseerden kunnen zich daar dan ook direct inschrijven.
Succes In Engeland is de Caterham Academy een enorm succes met tot nu toe al ruim zeshonderd deelnemers. Ieder jaar neemt het maximaal aantal van 56 cursisten deel. Willem van der kooi: "Het is nauwelijks voor te stellen, maar de cursus voor 2008 in Engeland is al helemaal volgeboekt en voor 2009 zijn er al negen inschrijvingen binnen. Overigens gaat in Engeland driekwart door met een derde seizoen."
Het eerste weekend van de Autovisie Caterham Academy zal in het eerste weekend van april in 2008 worden georganiseerd.
Technische specificaties Caterham Seven Roadsport
Aandrijving Motor Ford Sigma Vermogen 115 pk Versnellingsbak 5 versnellingen Beveiliging FIA goedgekeurde rolkooi Racestoel Zespunts veiligheidsgordel Brandblusinstallatie Hoofdstroom schakelaar Wielen 13 inch superlight wheels Banden CR 322 intermediates Onderstel In hoogte verstelbaar Stuur Motolita sportstuur Verlaagde bodemplaat Prestaties Topsnelheid 195 km per uur Acceleratie 0-100 km per uur 5,9 sec
AJACCIO - Het lang verwachte debuut van Suzuki met de SX4 World Rally Car in het WRC vindt komend weekend plaats tijdens de Rally de France op Corsica. Dit eiland, bekend van de verbanning van Napoleon, met een prachtige natuur en adembenemende bergwegen, is één van de meest gevreesde rally's uit het kampioenschap. De route voert de deelnemers hoog de bergen in rond Ajaccio, over smalle en bochtige asfaltweggetjes, met wisselend wegdek en diverse hairpins. De bijnaam van deze rally is dan ook heel toepasselijk de rally van de 10.000 bochten.
Het wegdek kan in enkele meters veranderen van prachtig asfalt met veel grip in glad, oud asfalt met geen enkele grip. Ook zijn de wegen vaak hobbelig waardoor een goede afstelling van de wielophanging cruciaal is. Daarnaast kunnen de weersomstandigheden razendsnel omslaan, van zomers warm in Ajaccio tot nat en mistig in de bergen. De doelstelling van Suzuki is om de volledig nieuwe SX4 WRC aan de finish te krijgen als onderdeel van het ontwikkelingsprogramma dit jaar.
Suzuki SX4 WRC met startnummer 19 Suzuki heeft voor Corsica één Suzuki SX4 WRC ingeschreven. Daarin rijdt de Fransman Nicolas Bernardi. De auto is afgesteld voor asfalt, met een verlaagde wielophanging en stijvere rollbars voor hogere bochtsnelheden. Ook de vering en de schokdempers zijn afgesteld voor de hobbelige wegen van Corsica. De remmen zijn groter en extra gekoeld. Veel componenten zullen op Corsica voor het eerst worden gebruikt zodat het testen van primair belang zal zijn. Suzuki zal zich tijdens de rally dan ook volledig concentreren op de algehele ontwikkeling van de asfaltspecificaties van de SX4 WRC.
Bernardi Suzuki World Rally Team rijder Nicolas Bernardi genavigeerd door Jean-Marc Fortin heeft het voorrecht om als eerste voor Suzuki op te treden in het WRC dankzij zijn kwaliteiten als asfaltrijder. Hij trad halverwege dit jaar toe tot het Suzuki-team om de SX4 WRC voor verharde rallies te ontwikkelen. Bernardi: "Het is een grote eer dat Suzuki mij hier laat debuteren. Maar deze rally is echt een testsessie. En testen kun je beter doen in een rally dan tijdens privésessies. Het is onrealistisch om te verwachten dat wij ons nu al kunnen mengen in de strijd om de kopposities, omdat wij een compleet nieuwe auto hebben. Mijn opdracht is dan ook om de auto aan de finish te brengen."
Het team Corsica betekent ook de eerste serieuze test voor het Suzuki World Rally Team, dat haar thuisbasis heeft in Parijs. Voor het eerst zal het team onder wedstrijd-omstandigheden opereren na maanden van voorbereiding. Voorafgaand aan Corsica heeft Suzuki vijf dagen getraind in het zuiden van Frankrijk met Bernardi aan het stuur.
Nobuhiro Tajima, teammanager van het Suzuki World Rally Team: "Eindelijk maken wij onze droom waar. Maar we moeten ook heel realistisch zijn. Meer dan een rally is de Tour de Corse een onderdeel van ons testprogramma, waarbij alles kan gebeuren. Mijn instructies aan Nicolas zijn duidelijk: hij moet veilig rijden en bovenal aan de finish komen, zodat wij zoveel mogelijk gegevens kunnen verzamelen. Alleen op deze manier kunnen we het meeste leren over de auto en ons ontwikkelings-programma voortzetten."
Junior Rally Championship In het Junior Rally Championship zullen ook de twee vaste Suzuki-coureurs P-G Andersson en Urmo Aava met een Suzuki Swift Super 1600 van Suzuki Sport Europe aan de start verschijnen. Beide rijders voeren de rangschikking aan van het kampioenschap na de Rally Catalunya van vorig weekend. Deze rally is het laatste evenement in dit kampioenschap en de strijd tussen de twee zal heftig zijn.
Ex F1 coureur Gianmaria Bruni en Jaime Melo hebben op het circuit van Mugello de 2008 versie van de Ferrari 430 GT2 getest.
De auto heeft een nieuwe motor met een herziene luchtinlaat, meer vermogen en een hoger koppel. Aerodynamisch gezien is het raspaardje ook flink op de schop genomen; nieuwe luchtinlaten, nieuwe achterspoiler en een nieuwe onderplaat zijn allemaal verbeteringen die het de concurrentie nog moeilijker moet maken. Ook is aandacht besteed aan vering en schokdempers.
De komende dagen zal de auto tezamen met het 2007 model uitgebreid getest worden.
Ferrari's nieuwste bolide zal 28 october tijdens de Ferrari dagen op het circuit van Mugello voor de pers verschijnen.
De organisatie van de Macau Grand Prix, het jaarlijkse racefestival op het stratencircuit in de voormalige Portugese kroonkolonie, heeft vandaag tijdens de officiële persconferentie ter aankondiging van het evenement de deelnemerslijsten voor de diverse races vrijgegeven. Voor de Formule 3-race zijn maar liefst drie landgenoten ingeschreven, voorzover wij hebben kunnen nagaan een nieuw record. Yelmer Buurman en Renger van der Zande komen voor hun respectievelijke teams Manor Motorsport en Prema Powerteam uit, waarmee ze ook in de Euro Serie actief zijn. Daarnaast heeft Carlo van Dam zich aangemeld voor het prestigieuze evenement. De kersverse winnaar van de Duitse ATS Formule 3 Cup, die komend weekend zijn Euro Serie-debuut maakt op Hockenheim, heeft voor Macau onderdak gevonden bij het Oostenrijkse team HBR Motorsport, waar de Macanees Rodolfo Avila zijn teamgenoot wordt. Dat de 54e editie van de Macau Grand Prix een klassieker wordt, staat eigenlijk nu al vast. Alle kampioenen uit de belangrijke F3-series nemen eraan deel, plus Nico Hülkenberg, de winnaar van de "Zandvoort Masters of Formula 3". Zo de winnaar van de Britse titel, de Est Marko Asmer, die het er vorig jaar al goed deed. En de kampioen uit de Euro Serie, want de beide nog resterende titelkandidaten, Romain Grosjean en Sébastien Buemi, zijn beide ingeschreven. Ook de Japans kampioen, Kazuya Oshima, staat op de inschrijvingslijst, en met Carlo van Dam dus ook de winnaar uit de Duitse ATS Cup. Bovendien keert Bruno Senna eenmalig terug naar Macau, waar hij voor het Britse team Räikkönen-Robertson Racing een poging zal doen om in de voetsporen van zijn beroemde oom te treden. Tot zijn teamgenoten bij de Britse renstal behoort Sébastien Buemi, want evenals in voorgaande jaren maakt het Berlijnse team Mücke Motorsport de tocht naar Macau niet.
ATHENE - Olympiacos heeft de kleuren van hun Superleague Formula-auto gepresenteerd. Het Griekse team doet mee aan een nieuwe autosportklasse voor voetbalclubs waar ondermeer AC Milan, PSV Eindhoven, FC Porto, Borussia Dortmund, RSC Anderlecht en Flamengo ook aan deelenemen. In augustus 2008 gaat de eerste race van start waar naar verwachting twintig 750 pk sterke bolides op de grid zullen staan. De kracht van deze auto´s is te vergelijken met de F1.
"Ik heb veel vertrouwen dat onze supporters deze autosportklasse net zo leuk vinden als de competitie in de UEFA Cup", voorspelde Petros Kokkalis, CEO van de club. "Superleague Formula is een mega evenement waar we allemaal naar uit kijken. Verder ben ik heel trots dat wij de eerste Griekse club zijn die deelneemt aan deze klasse. Olympiacos heeft de infrastructuur en kennis om om te gaan met zo'n project."
In november wordt de bolide van de Braziliaanse club Flamengo onthuld. Daarbij is de kans groot dat een tweede club uit Brazilië zijn deelname bekend maakt.
Pieter van Soelen bezet na zeven van de negen raceweekenden de tweede plaats in de Supersport I-divisie van de Dutch Supercar Challenge. Met elf punten achterstand op koploper Richard van den Berg beseft de titelhouder als geen ander dat het kampioenschap ook dit seizoen tot de mogelijkheden behoort. We zullen er vol voor moeten gaan komend weekend!
Spa Francorchamps bestempelt van Soelen als een circuit dat zijn door JR Motorsport geprepareerde BMW E46 V8 GTR goed ligt. Het circuit is zeer uitdagend en zeer snel, dat ligt onze BMW wel, legt van Soelen uit. Eerder dit seizoen werd van Soelen tijdens de zondagrace tweede op het Belgische circuit. Op zaterdag werd van Soelen in de stromende regen vierde.
Wat dat betreft is Spa Francorchamps een verraderlijk circuit. In de Ardennen kan de regen plotseling met bakken uit de hemel vallen. Van Soelen hoopt voor deze keer op droog weer. In Spa is het weer altijd spookachtig, ik hoop niet echt op die regen. In het droge weer komen we namelijk beter tot ons recht, verklaart van Soelen.
Vorig seizoen wist van Soelen het kampioenschap van de Supersport I-divisie voor zich op te eisen. Daar is hij ook dit seizoen op uit en met slechts elf punten achterstand op koploper van den Berg heeft van Soelen nog alle kans om dit kampioenschap binnen te halen. Het kampioenschap wordt zeker spannend, aangezien ik maar elf punten achtersta, aldus van Soelen. Op de derde plaats in het kampioenschap staat, met zeven punten achterstand op van Soelen, Peter van der Kolk. Van Soelen beseft dat ook van der Kolk nog een goede kans maakt op het kampioenschap. Het kampioenschap zal dan ook tussen mij, van den Berg en van der Kolk gaan.
Komend weekend is een goed resultaat dus noodzaak voor van Soelen, wil hij zijn kansen op het kampioenschap vergroten. We hebben nog wat kleine dingen aan de auto verbeterd en ik zie het weekend dan ook met vertrouwen tegemoet, blikt van Soelen vooruit. In het verleden heb ik vaak op het podium bereikt op dit circuit. Hier reken ik voor komend weekend ook op. Ik zal ook wel moeten nu het kampioenschap nog zo open ligt!
Robert de Graaff en Philippe Ribbens zijn momenteel bezig aan een ijzersterk seizoen in de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge. Het in Zevenhuizen woonachtige duo wist al zeven keer het podium te beklimmen, waarvan twee keer op de hoogste trede. Het gehele seizoen is het duo al in een felle strijd verwikkeld met de DTM Audis van Brinkmann Motorsport. Na zeven van de negen raceweekenden van de Dutch Supercar Challenge staan de bestuurders van de gele ETEC-Viper op de eerste plaats in het klassement met 204 punten. Zij voelen echter de hete adem van de DTM Audis in hun nek, want Ardi van der Hoek en Arjen van der Zwaan volgen op elf punten achterstand in het klassement. Ook de Duitser Elmar Grimm maakt nog alle kans, want hij heeft maar 24 punten achterstand op de koplopers De coureurs kijken uit naar het uitdagende circuit van Spa Francorchamps, dat voor komend weekend op de kalender staat van de Dutch Supercar Challenge. De Graaff en Ribbens hebben goede herinneringen aan het circuit: Spa ligt ons uitstekend, we hebben er al veel gereden in voorgaande jaren en eigenlijk altijd wel goed gefinisht. Dit seizoen wonnen we onze eerste race met de Viper op Spa in de regen en waren we de snelste auto op de baan. Wij hebben er dus geen problemen mee als het ook komend weekend weer gaat regenen!
De afgelopen weken is het team druk bezig geweest om de wagen optimaal voor te bereiden voor het Ardennencircuit. We hebben uitvoerig de data van de vorige race op Spa bekeken en hebben nog wel wat mogelijke verbeterpunten op ons lijstje staan laten de Graaff en Ribbens weten. We hebben er het volste vertrouwen in dat Pieter Dubois van Carworld Motorsport met zijn team weer een goede setup kan vinden zoals ze dat al het hele seizoen doen. Aanstaande donderdag gaan we tijdens de vrije testdag zoveel mogelijk testen om de juiste setup te vinden.
Die setup is belangrijk voor het duo omdat de komende twee races weleens een sleutelrol kunnen gaan spelen voor het kampioenschap, waarin ze momenteel eerste staan. Het kampioenschap is erg spannend en we zullen aan de bak moeten om de TT 's voor te blijven. Op een droge baan zal dat niet meevallen maar als het regent kan het wel eens spannend gaan worden, blikken de Graaff en Ribbens vooruit. We hebben nu elf punten voorsprong, dat is niet al teveel dus we mogen geen steken laten vallen. We zullen 100% scherp moeten zijn. Daarnaast komen er zondag weer veel sponsoren met hun gasten en dan wil je natuurlijk wel presteren. Het hele team is er in ieder geval op gebrand om dit kampioenschap tot een goed einde te brengen dus daar zal het niet aan liggen!
Spanning in de Formula Renault 1.6: vier potentiële kampioenen
Cox, Stala, Demaerschalk of Hauser, wie wordt er kampioen?
Het Belgisch Kampioenschap Formula Renault 1.6 gaat dit weekend in Francorchamps, in het kader van het Racing Festival, zijn laatste rechte lijn in.
Meer nog dan in de Formule 1 zijn er aan de vooravond van de laatste meeting van het seizoen nog vier kandidaten voor de titel en bijhorende test in een FR 3.5, die de nieuwe kampioen op 6 november op het circuit van Paul Ricard mag uitvoeren.
Met 156 punten staat Niels Cox er het best voor. Toch deed de rijder van Tof Racing, ten gevolge van zijn waarschuwing die hij kreeg na een agressief manoeuvre tegenover Demaerschalk in het voorprogramma van de 24 Uur van Zolder, het bij de laatste rendezvous in het kader van Francorchampagne rustig aan, en liet hij Karline Stala en Gary Hauser in de schijnwerpers staan.
De jonge Letse wist dit jaar al twee keer te winnen, in Dijon en Francorchamps, en heeft 12 punten achterstand op de leider in het kampioenschap. Met nog 44 punten te verdelen tijdens het laatste weekend heeft de amazone van Astromega dus nog alle redenen om in haar kansen te geloven. Voor de jonge Kevin Demaerschalk wordt het iets moeilijker. Bij zijn debuut op de Ardense omloop twaalf dagen geleden had de jonge rijder uit Hoeilaart het moeilijk en verloor hij door een opgave in de eerste race heel wat punten. Met 18 eenheden achterstand op Cox verkeert ex-leider Demaerschalk in een vergelijkbare situatie als Kimi Räikkönen in de F1. Zelfs in het geval van twee perfecte racestijdens de finale meeting moet hij al rekenen op problemen voor Cox om de kroon te veroveren.
In de Renault Stars Challenge heeft Demaerschalk daarentegen nog al zijn kansen. Daar volgt hij immers maar op drie lengtes van Cox (50 tegenover 47), met nog 13 sterren te verdelen. Het is dus nog een open vraag wie de test in een Formula Renault 2.0 zal veroveren, de prijs voorbehouden voor de beste Luxemburgse of Belgische rijder jonger dan 21.
De Roemeen Doru Sirius Sechelariu heeft nog slechts een mathematische kans op de titel, maar Gary Hauser is vastbesloten om op zijn elan van zijn eerste overwinning door te gaan. Met 25 punten achterstand stelt de Luxemburger van 15 jaar zich tot doel op het eindpodium van het kampioenschap te klimmen. We hopen dat de twee races, net zoals tijdens Francorchampagne, ons heel wat spektakel zullen opleveren. De wedstrijden werden in prime time geprogrammeerd, zondag om 11u20 en 14u20. De standen voor de laatste meeting:
Kampioenschap: 1. Cox 156 punten; 2. Stala (Let) 144; 3. Demaerschalk 138; 4. G. Hauser (Lux) 131; 5. Sechelariu (Roe) 112 ; 6. De Saeger 106
Renault Stars Challenge: 1. Cox 50; 2. Demaerschalk 47; 3. De Saeger 34
Alex Zanardi gaat met een handbike deelnemen aan de marathon van New York
Met drie punten voor zijn zesde plaats in de tweede race was lokale held Alex Zanardi de succesvolste BMW-coureur tijdens het afgelopen WTCC-weekend op het circuit van Monza. Terwijl de drie BMW-titelkandidaten Andy Priaulx, Augusto Farfus en Jörg Müller alledrie puntloos bleven, viel Zanardi vooral op door een spannend duel met SEAT-coureur Tom Coronel. Anders dan in vele andere races dit seizoen zat hij ditmaal eens niet in de hoek waar de klappen vallen. Dat de Italiaan vooral in eigen land enorm populair is, bleek wel uit de grote mensenmenigte die tijdens de handtekeningsessie bij hem stond te wachten. In een interview met AUTOSPORT.NL sprak Zanardi over het wat teleurstellende verloop van zijn seizoen tot nu toe en een nieuwe uitdaging die hem te wachten staat. Tot nu toe veel pech dit seizoen Hi, I am Alex Zanardi, stelt hij zich netjes voor als we plaatsnemen voor een gesprek in de BMW-hospitality. Hij oogt ontspannen, zaterdagmiddag na de kwalificatietraining, ondanks dat de negentiende startplaats niet datgene is wat hij voor zijn thuisrace verwacht had. Ik was qua tijd op weg naar de vierde of vijfde plek in de slipstream bij mijn teamgenoot Porteiro, toen die opeens een olielek kreeg. Mijn hele voorruit zat vol met olie. Pech dus, zoals dit jaar bij de Italiaan al veel vaker voorkwam. Het gaat dit seizoen inderdaad niet zo lekker, geeft hij toe. Slechts één keer een podium, in Brno, maar vooral veel pech. De tweede race in Brno had ik kunnen winnen. Maar soms, vaak eigenlijk, missen we net dat kleine beetje geluk dat je zeker in een kampioenschap als het WTCC ook nodig hebt om er vooraan bij te zitten. Het gaat er hier zo dicht aan toe dat een klein foutje al funest is. Dan sta je zo vier, vijf rijen verder naar achteren en kun je alle kansen op een goed resultaat wel vergeten. Een ander probleem ziet Zanardi in de banden die dit jaar gebruikt worden. Yokohama vindt het vast niet leuk als ik dit zeg, maar ik vind de generatie banden van dit jaar slechter dan die van vorig jaar.
"Wil je naar voren, dan zul je moeten aanvallen" Zanardi maakte in 2003 met BMW zijn debuut in het toenmalige EK. Na de twee races in het eerste jaar reed hij in 2004 zijn eerste volledige seizoen. Inmiddels heeft hij, na Monza, 78 EK- en WK-starts voor het Beierse merk op zijn naam staan. In die tijd heeft hij het niveau van het kampioenschap duidelijk zien groeien. De concurrentie is veel sterker geworden en daardoor de onderlinge verschillen een stuk kleiner. Omdat de races bovendien heel kort zijn, wordt er veel agressiever gereden. Wil je naar voren, dan zul je moeten aanvallen. Je kunt niet een paar rondjes rustig wachten tot de rijder voor je een keer een fout maakt. En omdat iedereen nu eenmaal graag naar voren wil, ontstaan er soms situaties die aanleiding geven tot discussie. Zanardi is relatief vaak bij incidenten betrokken, zoals eerder dit seizoen op Oschersleben, waar de sportcommissarissen hem de schuld gaven van een startcrash in de eerste race. Via onboardbeelden vanuit de auto van opponent Larini kon Zanardi aantonen dat de oorzaak niet alleen bij hem lag, waarop zijn oorspronkelijke straf (tien plaatsen terug voor de volgende vier races) werd omgezet in een voorwaardelijke. Met name ook voor mijn thuisrace in Monza is dat natuurlijk wel prettig, al had het achteraf na dit resultaat niet eens zoveel meer uitgemaakt, zegt hij.
Zanardi op Monza in duel met Tom Coronel (Foto: FIA WTCC)
Marathon New York met handbike Op 4 november neemt Zanardi deel aan de beroemde marathon van New York met een handbike. Het idee ontstond in overleg met mijn sponsor Barilla, die ook al jarenlang de marathon sponsort. Ieder jaar organiseert Barilla in het Central Park in New York op de zaterdagavond voor de marathon een pastaparty voor deelnemers. Daar komen altijd zon 30.000 mensen op af. Ze wilden me uitnodigen om daar als gast aanwezig te zijn en toen zei ik: Hoe zouden jullie het vinden als ik aan de marathon deelneem? Eigenlijk meer als grap, want ik heb nog nooit met zon handbike gereden, en zeker niet 42 kilometer. Maar ze vonden het fantastisch, en nou ga ik het doen ook! Het zal best wel zwaar worden, maar doordat ik sinds mijn ongeluk vrijwel alles met mijn armen moet doen, is mijn bovenlichaam wel heel sterk, dus ik denk dat ik het wel moet kunnen redden. Ik ga in ieder geval vanaf deze week hard trainen!
Ook volgend jaar waarschijnlijk in WTCC Daarna wacht nog de WTCC-finale in Macau, en dan de voorbereiding voor volgend jaar. Zien we Zanardi ook in 2008 weer met BMW in het WTCC? Ik ga er wel van uit, zegt hij. Ik heb het bij BMW in dit kampioenschap prima naar mijn zin en ik wil nog wel een tijdje doorgaan. Voor de uitstraling van het WTCC is zijn deelname in ieder geval veel waard, en ook BMW heeft in hem een uitstekende ambassadeur. Je moet een beetje plezier hebben in wat je doet, vindt hij. En dat plezier heeft Zanardi zeker.
Gisteren tijdens de Chinese Grand Prix ging het gerucht al de rondte dat dit de allerlaatste Grote Prijs van Alexander Wurz zou zijn, vandaag is dit door de rijder in kwestie bevestigd. De kersverse vader verklaarde vandaag dat hij zelf besloten heeft om de harde wereld van de Formule 1 te verlaten. Dat Wurz het seizoen niet eens meer afmaakt zal echter niet zijn eigen beslissing zijn geweest; Williams zou volgens de geruchten testrijder Kazuki Nakajima eens goed willen bekijken.
In een wereld zo hard als de Formule 1 is mijn standpunt altijd geweest dat je moet stoppen wanneer je twijfelt over waar je mee bezig bent. Eerder dit jaar kreeg ik zelf deze twijfels en heb ik dus besloten om ermee te stoppen. Het was geweldig om dit seizoen weer te racen, zeker met mijn podium in Canada en een aantal andere sterke races. Ik wil het team, evenals al mijn voorgaande teams en de media bedanken voor de steun die ze mij gedurende mijn hele carrière hebben gegeven.
Wurz mocht dit jaar eindelijk weer eens racen, na jaren als testrijder van McLaren en vorig jaar bij Williams te hebben gefungeerd. In 1997 maakte hij zijn debuut voor Benetton, waar hij tot 2000 racete. Zijn rentree op de startgrid van dit jaar was wisselvallig. Wurz had enkele uitschieters in onvoorspelbare races, zoals in Canada waar hij een podium scoorde, maar kwam vooral in beeld wegens zijn herhaaldelijk slechte kwalificaties, die schril afstoken tegen het succes van teamgenoot Nico Rosberg.
Teambaas Frank Williams restte niet anders dan Wurz te bedanken voor de bewezen diensten. Wurz is van onschatbare waarde geweest voor ons team, eerst als testrijder en dit jaar als rijder. Hij heeft dit seizoen enkele sterke prestaties geleverd onder moeilijke omstandigheden en we willen hem voor alle bewezen diensten bedanken. Alex is een gerespecteerd, graag geziene gast in de Formule 1.
De 33-jarige Oostenrijker hangt zijn helm overigens niet definitief in de wilgen, want hij sluit niet uit om in Le Mans of in andere klasses nog van start te gaan. Daarnaast zal er zeker een deel van mijn vrije tijd uitgaan naar de veiligheid op de weg.
Update, 9 oktober
Inmiddels heeft het team van Williams inderdaad bevestigd dat Kazuki Nakajima in de laatste race van het seizoen de tweede Williams zal besturen. De testrijder heeft dit jaar al 7000 kilometer op de teller en kwam uit in vijf vrijdagtrainingen. "Ik ben goed bekend met de auto en hoop het vertrouwen van het team dan ook uit te betalen", reageerde Japanner. Teambaas Frank Williams was nuchter genoeg om te stellen dat je de kwaliteiten van een coureur niet kunt meten aan één race, "maar het is wel een uitgelezen mogelijkheid om zijn progressie te evalueren."
Leuke opvallendheid is dat Williams daarmee in Brazilië twee 'zoons van' heeft rijden. Nico Rosberg is natuurlijk de zoon van voormalig F1-rijder Keke Rosberg, maar ook Nakajima's vader heeft zijn roots liggen in de F1. Satoru Nakajima was van 1987 tot 1991 actief in de F1; eerst drie jaar voor Lotus en daarna nog twee jaar voor Tyrell. In totaal scoorde de Japanner 16 punten.
De inmiddels beruchte spionagesaga tussen Ferrari en McLaren is nog niet ten einde. Regerend wereldkampioen Formule 1 Fernando Alonso is gisteren door het Italiaanse OM verhoord in de zaak.
De Spanjaard moest dinsdag in het Italiaanse Modena verklaringen afleggen over zijn rol in de sinistere spionagezaak, die zijn renstal McLaren reeds een boete van 100 miljoen dollar en alle constructeurspunten in het F1-kampioenschap kostte. Alonso, die zon tweeënhalf uur ondervraagd werd, wordt niet gezien als verdachte maar als getuige.
McLaren kreeg voorafgaand aan het huidige seizoen honderden pagina's technische informatie over de bolides van de grote rivaal Ferrari in handen en verzweeg dit vervolgens voor de buitenwereld. Inmiddels is de renstal van Ron Dennis hier dus al zwaar voor beboet.
o Jamers heeft de bittere pil geslikt na de dramatische ontknoping tijdens de voorbije 24 Hours of Zolder. Het geheel relativeren is nog te vroeg, maar komend weekend zakt de Zolderse tuner wel met vier Porsches af richting Francorchamps. Drie voor de zesde en voorlaatste manche van de Mediagroep van Dyck Belcar en één exemplaar voor de BonGou Belcar Endurance Cup.
In Divisie 1 kunnen Haane en Stielstra met de Porsche 997 GT3 in Francorchamps geen vuist maken tegen de snellere GT3-wagens zoals de Mosler, Corvette en Viper, verduidelijkt Firstbaas Jo Jamers. Van een revanche voor de tegenslag tijdens de 24 Hours of Zolder is geen sprake. Ik kan enkel een vuist maken tijdens lange afstandsraces. We rijden nu normaliter voor een plaats binnen de top 10 algemeen. De 24 Hours of Zolder moest mijn wedstrijd worden. Dit is tegengevallen, maar ik kreeg wel een pak publiciteit en complimenten. We gaan nu het seizoen uitrijden en vooral kijken naar de andere Porsches die reeds een upgrade kit monteerden. Voor dit seizoen gaan we deze kit niet meer monteren. Het is enerzijds een zéér
Even later ging het mis: Duel tussen Mattias Ekström (links) en Daniel la Rosa (rechts) in Barcelona
De teams van DTM-coureurs Mika Häkkinen en Daniel la Rosa, respectievelijk HWA en Mücke Motorsport, hebben besloten af te zien van het aantekenen van beroep tegen de draconische straffen die de sportcommissarissen van de DTM afgelopen zondag na de negende en voorlaatste race van het seizoen uitspraken tegen de beide Mercedes-Benz-coureurs. Ter herinnering: Häkkinen werd bestraft met een geldboete van 20.000 Euro vanwege een botsing met Martin Tomczyk, La Rosa kreeg een geldboete van 10.000 Euro opgelegd vanwege een aanrijding met Mattias Ekström. Bovendien worden beide coureurs voor de volgende DTM-race waaraan ze deelnemen (normaliter de finale op Hockenheim) tien plaatsen naar achteren gezet in de startopstelling. Deze straffen zijn de zwaarste die ooit in de geschiedenis van de DTM werden uitgesproken.
Extra geldboete voor Häkkinen vanwege ongeoorloofd vertrek Tweevoudig Formule 1-wereldkampioen Mika Häkkinen kreeg ook nog eens een geldboete van 2.000 Euro opgelegd, omdat hij op het moment dat de sportcommissarissen zijn zaak behandelden, al lang niet meer op het Circuit de Catalunya aanwezig was. Direct nadat hij was uitgevallen kleedde de Fin zich om en aanvaardde hij de thuisreis naar Monte Carlo. Officieel heet dat het "zonder toestemming van een sportcommissaris verlaten van het circuit na het plegen van een sportjuridisch relevant feit", en dat is volgens artikel 33.14 van het sportief reglement van de DTM niet toegestaan.
Afzien van beroep "in het belang van de sport" Meteen nadat de straffen waren opgelegd, kondigden beide teams aan dat ze tegen de straffen in beroep zouden gaan. Nu maakten ze echter eensgezind bekend, van beroep te zullen afzien "in het belang van de sport". Inderdaad is de kans dat er een uitspraak in de beroepszaak zou zijn getroffen voordat op 14 oktober de finalerace op Hockenheim wordt verreden, klein te noemen. Achter de schermen zal ongetwijfeld de nodige druk zijn uitgeoefend om tot deze beslissing te komen.
Eigenlijk dacht ik dat we dit seizoen alles in de DTM wel zon beetje gezien hadden. Chaos met de safety-car op de Lausitzring, daarna het wegsturen van de wedstrijdleiding, vervolgens Bruno Spengler die op de Norisring mocht winnen ondanks het negeren van een rood stoplicht aan het eind van de pitstraat en ook de incidenten op Zandvoort. Maar nee, het kan altijd nog erger. Zoals afgelopen zondag tijdens de negende en voorlaatste DTM-race van het seizoen op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona. Waar Audi in de slotfase van de wedstrijd al zijn autos voorzover nog op de baan terugtrok als protest tegen de, naar de mening van het eigen management, te ruige rijstijl van de concurrentie uit Stuttgart. Een feit dat in de internationale autosport nog niet eerder voorkwam. En dat gevolgen kan hebben voor de toekomst van de DTM.
Natuurlijk stonden er in de race grote belangen op het spel. Had Ekström in Spanje één punt meer behaald dan Bruno Spengler, dan waren alle titelkansen voor Mercedes-Benz definitief verkeken geweest. En dat wilde men in het Mercedes-kamp uiteraard met alle middelen trachten te voorkomen. Dan wordt er wel eens wat ruiger gereden dan anders. Zelfs zodanig, dat Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug na de race openlijk toegeeft dat de actie van zijn pupil Mika Häkkinen tegen Martin Tomczyk wellicht wat optimistisch was, en dat bij Daniel la Rosa, die Mattias Ekström eraf reed, een zekering doorgebrand is.
Niettemin vind ik het terugtrekken van de Audis niet de juiste oplossing. Sportbaas Ullrich kan dan zeggen dat hij het besluit nam om te voorkomen dat onze rijders iets zouden hebben gedaan dat niet in onze aard ligt, maar er zijn andere manieren om je ongenoegen te uiten wanneer je het niet met de handelwijze van de concurrentie eens bent. Bij een voetbalwedstrijd loopt een ploeg ook niet na tachtig minuten van het veld als er spelers te ruig behandeld worden.
Oorzaak ligt in reglement en mager startveld Zoals altijd ligt ook in dit geval de oorzaak van het probleem veel dieper dan de aanleiding. De oorzaak ligt hem in het huidige DTM-reglement met zijn twee verplichte pitstops, maar zonder tijdsvenster enerzijds en in het magere startveld met maar twee merken anderzijds. Laten we met dat laatste aspect beginnen: Audi en Mercedes-Benz zijn in de DTM tot elkaar veroordeeld. Ze moeten, zo goed en zo kwaad als het gaat, een manier vinden om met elkaar door één deur te kunnen, zodat ze met elkaar het kampioenschap in leven kunnen houden. Op het moment dat één van beiden uitstapt, is het meteen over met de serie en alles wat daaraan vastzit. Echter, de vijandigheid tussen beide kampen zit net onder de oppervlakte, en die zit heel diep. Bij sommige individuen is er zelfs sprake van regelrechte haat. Dat is een ongezonde situatie. Heb je een derde merk in de DTM, zoals in het verleden Opel, dan kan dat merk als buffer fungeren, en is het niet altijd of de een, of de ander, die de klappen opvangt. Zijn er meer merken, dan is het risico zelfs nog meer gespreid, wat optimaal zou zijn.
Inherent aan het feit dat er maar twee merken zijn, is ook de noodzaak voor beide om niet minder dan tien autos in te zetten, om zodoende tot een nog enigszins aanvaardbare veldgrootte te komen. Nog afgezien van de financiële consequenties die dit met zich meebrengt is de rol van de Vorjahreswagen en Vorvorjahreswagen uiterst dubieus. Rijders (m/v) met deze autos mogen zelden of nooit hun eigen race rijden, ze worden ondergeschikt gemaakt aan het belang van de rijders met actueel materiaal. Het is inmiddels in de DTM al lang duidelijk dat degene die vroeg in de race zijn beide verplichte pitstops maakt, de beste kansen heeft om daarna ongestoord naar voren te rijden en een goed raceresultaat te behalen. Wat zien we nu echter? De rijders met oud materieel worden zo lang mogelijk buiten gelaten en rijden vaak alleen maar de concurrentie in de weg.
En dan het reglement. Met de twee verplichte pitstops, die iedereen vanaf de zesde ronde tot aan het eind van de race mag uitvoeren, is de situatie voor het publiek soms uitermate verwarrend. De volgorde op de baan is gedurende het grootste gedeelte van de wedstrijd niet gelijk aan de rangorde in de race. Pitstops, aanvankelijk één, later twee, zijn in de DTM ooit ingevoerd om voor meer spektakel te zorgen en om de rol van het team belangrijker te maken. Daar is iets voor te zeggen. Nu worden de stops echter vooral gebruikt om strategische spelletjes te spelen en de vraag is of dat nou zo aantrekkelijk is. Als raceliefhebber kan ik deze vraag niet anders dan met nee beantwoorden.
Uitweg uit deze situatie mogelijk Natuurlijk is er wel een uitweg uit deze situatie mogelijk. Persoonlijk zou ik het liefst een terugkeer zien naar het formaat van de oude DTM, zoals die tot en met 1996 was, en zelfs ook nog in 2000, het eerste jaar van de nieuwe DTM. Twee races van elk rond de 100 km met daartussen een niet al te lange pauze, waarin eventueel beschadigde autos weer hersteld kunnen worden. Dan is de rol van het team ook belangrijk. Misschien zou je voor de tweede race een reversed grid voor de eerste acht kunnen toepassen, zoals in steeds meer series (WTCC, GP2, Formule 3 Euro Serie) gebeurt. Of zoals vroeger in onder andere de BTCC, twee aparte kwalificatiesessies, voor elk van de races één. Een belangrijk bezwaar ligt echter bij de televisie, die maximaal anderhalf uur wil uitzenden. Een oplossing zou dan wellicht zijn de situatie zoals in de DTM van 2001 met een korte sprintrace en een lange hoofdrace, waarin natuurlijk meer punten te verdienen moeten zijn. En dan geen moeilijk gedoe met pitstops meer, en waarom geen apart klassement (DTM Challenge? DTM Cup?) voor rijders met oudere autos, desnoods met een beetje prijzengeld? Dan strijden die om hun eigen eer, en zijn niet alleen veldvulling c.q. stoorzender meer.
Oh ja, nou ik toch bezig ben, heb ik nog wel iets. Misschien is het ook zinvol om de autos wat robuuster te maken. Een van de zaken die toerwagensport spectaculair maakt om te zien, is dat er nog wel eens het nodige contact is. Anders dan bij formulewagens, waar het vooral op mooi en zuiver rijden aankomt, bieden raceautos met gesloten wielen van nature meer mogelijkheden tot wat duw- en trekwerk. Dat is wat vroeger BTCC en STW spectaculair maakte, en nu nog het geval is bij het WTCC. Begrijp me goed, in het redelijke. Geen botsautootje spelen, maar een beetje contact moet kunnen. Met daarboven een strenge, rechtvaardige wedstrijdleiding om de boel in het gareel te houden. Zijn de autos wat steviger en wat minder gevoelig voor bijvoorbeeld beschadiging aan de aërodynamische hulpmiddelen, waardoor DTM-autos vrijwel meteen onbestuurbaar worden, dan houden ze het ook wat langer uit.
De ex-F1 coureurs Scott Speed en Jacques Villeneuve voelen zich nu al thuis in NASCAR. Speed testte eerder deze week op de Talladega Superspeedway met een Red Bull Toyota. Volgende week maakt Speed samen met collega Villeneuve zijn ARCA-debuut op de Talladega Superspeedway.
Eerste snelle ronden van Scott Speed op Talladega. Foto: Team Red Bull USA
Speed en Villeneuve willen presteren Speed maakte afgelopen dinsdag voor het eerst op Talladegamet een stockcar kennis. De voormalige Torro Rosso rijder reed een Toyota van het Eddie Sharp Racing Team dat in de ARCA-series uitkomt. Scott Speed: Een stockcar is zoveel zwaarder dan een Formule l, en je voelt gewoon meer beweging. Die auto is drie keer zwaarder, en er zit veel beweging in de veren en banden. Het is gewoon een grote bewegende massa. Een Formule l is kleiner en stijver, zelfs als je er al aan denkt om naar rechts te gaan, dan ga je al naar rechts. Het is niet gemakkelijk om dat ding met 350 km in een bocht te gooien. Ik heb nu wel geleerd hoe dat ik moet draften, maar ik geloof dat het racen met deze jongens een wilde aangelegenheid gaat worden.
De banking hier is ongelofelijk. Ik had nog nooit met een stockcar gereden en in mijn eerste rondes reed ik hoog tegen de muur. Ik zou liegen om te zeggen dat het gemakkelijk is, maar het was super. De test verliep vrij gemakkelijk omdat ik constant volgas ging. Maar ja hard gaan op Talladega heeft meer met de auto dan met de rijder te doen.
Het stapt iets anders in dan in een Torro Rosso. Foto: Team Red Bull USA
Cultuurschock De kennismaking met de stockcarwereld opende bij Speed ook enigszins de ogen. Je moet hier gewoon met je auto in de paddock tanken net zoals op de snelweg. Ik vond het wel een beetje bizar. En in de Formule l heb je altijd wel iemand die je gordels vastsnoert. Ik stapte in en wachtte totdat één van de monteurs dat zou doen. Er gebeurde niets. Ik moest het zelf doen. Zelfs in de garage area was het niet toegestaan om een korte broek te dragen. Zelfs met een hoed beschouwen ze het in Europa als de mode. Hier dus niet.
Een onbekende coureur? Foto: Toyota Motorsport USA
Villeneuve 21e in de Craftsman Truck Series Jacques Villeneuve kwalificeerde zich afgelopen weekend als zevende in de Craftsman Truckseries in Las Vegas, maar raakte collega Rookie Brian Scott. Het was nog niet eens zon harde tik, maar de schade was wel voldoende. Ook dat moest ik leren aldus Villeneuve, die zich voorlopig alleen maar tot doel heeft gesteld om te eindigen .Villeneuve: Toen ik 21 was wist ik nog niet eens wat NASCAR was, nu weet ik het wel. Wereldwijd heb je maar twee sterke kampioenschappen, dat is Formule l en NASCAR hoewel ze elkaars tegenpolen zijn.
Nee hoor, een bekend startnummer met Jacques Villeneuve aan het stuur. Foto: Toyota Motorsport USA
Voor de 17e en 18e ronde van het FIA Wereldkampioenschap voor toerwagens reisde de WTCC-karavaan naar het vermaarde Brands Hatch in autosportminnend Engeland. Uiteraard verscheen ook SEAT Team Holland rijder Tom Coronel hier aan de start met zijn bekende oranje-zwarte Leon van GR-Asia. Het werd weer een weekend waarin de onderlinge verschillen miniem waren. Voor de Nederlander resulteerde dit in een dertiende en een negende plaats. Maar, omdat de hoger geklasseerde Brit Turkington buiten mededinging meereed, schoven de reguliere WTCC-rijders achter hem een plaats op. Daarmee pakte Tom Coronel in dit weekend weer een zwaar bevochten kampioenschapspunt.
Giancarlo Fisichella zal nog even moeten wachten op uitsluitsel over zijn Formule 1-toekomst. Het team van Renault stelt momenteel alles in het werk Fernando Alonso terug te halen naar de Fransen. Althans, zo kijkt Enrico Zanarini, Fisichella's manager, er tegenaan.
De Spaanse wereldkampioen heeft een doorlopend contract bij McLaren-Mercedes, maar gezien de verslechterde verstandhouding van de Spanjaard met Ron Dennis is het niet uitgesloten dat hij vertrekt na dit seizoen. Ferrari is een mogelijkheid, Massa zou in dat geval kunnen verhuizen naar Toyota. Ook Renault is zeker nog kanshebber om de wereldkampioen terug te halen.
"Het duurt allemaal te lang, maar het is zoals het is", zegt Zanarini. "Iedereen wacht op de beslissing van Fernando, dus ook Giancarlo zal moeten wachten voordat hij duidelijkheid kan krijgen over zijn toekomst bij Renault. Pas als Alonso een beslissing neemt is duidelijk welke stoeltjes er vrij komen. Het is frustrerend, maar op dit moment kunnen we niet meer doen dan wachten."
De Russische politie heeft bekendgemaakt dat het een onderzoek instelt naar een moordaanslag op de voormalig Formule 1-coureur Sergei Zlobin. Vandaag ontplofte er een bom onder de Mercedes, die eigendom is van Zlobin. Volgens de berichten is Zlobin lichtgewond geraakt en is de auto zwaarbeschadigd.
Zlobin is een Russische coureur die in 2002 een paar keer testte voor het Minardi-team met steun van de Russische oliemagnaat Gazprom.
Carl Edwards bezorgde het team van Jack Roush haar 100e zege in Dover, de wedstrijd die traditioneel de Monster Mile genoemd wordt en ook nu weer zijn tol eiste. Ik geloof dat we aardig ongeschonden uit de strijd zijn gekomen, het leek wel Russische roulette, wat een puinhoop verklaarde Edwards na afloop.
Ook Ford-coureur Carl Edwards heeft een goede kans op de NASCAR titel. Foto: Autostock
Lichte schaduw over Ford zege? Mogelijk komt het team van Jack Roush toch niet helemaal ongeschonden uit de strijd. Bij een technische na-controle bleek dat de rijhoogte van de Ford Fusion te laag was. De Fusion werd door NASCAR in beslag genomen. Eerder dit seizoen werden Kyle Busch en Johnny Sauter op de New Hampshire International Speedway eveneens te laag bevonden. Zij moesten 25 punten inleveren en het leverde de beide crew-chiefs een boete van U$ 25.000 op. Een NASCAR woordvoerder: Wij zullen er deze week naar kijken en bepalen welke sancties er eventueel genomen worden.. Ruim 38 ronden voor het einde nam Edwards de leiding toen zijn teamgenoot Matt Kenseth langzaam zijn motor begon op te blazen.
De chaotische wedstrijd kende maar liefst 13 neutralisaties. In de 386e ronde moest de wedstrijd met rood onderbroken worden nadat er tien deelnemers crashten. Jeff Gordon eindigde als elfde maar verliet Dover wel als leider in het kampioenschap. Danny Hamlin en Kurt Busch crashten separaat uit de wedstrijd, waarbij Hamlin en Kyle Petty elkaar nog bijna te lijf gingen. Zij konden tijdig door teamleden worden gescheiden. Een medewerker van het team van Michael Waltrip werd in de pitlane getroffen door een afgebroken wiel van Dale Jarretts Toyota getroffen maar bleef gelukkig ongedeerd. Edwardsteamgenoot Greg Biffle eindigde als tweede, terwijl Dale Earnhardt jr. de derde plaats voor zich opeiste. Slechts 6 deelnemers eindigden in dezelfde ronde als Edwards. Ook Juan Pablo Montoya wist zijn hoofd op de Monster Mile aardig koel te houden. Hij eindigde als tiende en behaalde zijn beste oval resultaat tot nu toe.
100e Ford-zege voor het team van Jack Roush maar er ligt toch een lichte schaduw over. Foto: Autostock
UITSLAG(Provisional) 1. Carl Edwards Ford 400 ronden 2. Greg Biffle Ford 400 ronden 3. Dale Earnhardt jr. Chevrolet 400 ronden 4. Mark Martin Chevrolet 400 ronden 5. Kyle Busch Chevrolet 400 ronden 6. Casey Mears Chevrolet 400 ronden 7. Jeff Burton Chevrolet 399 ronden 8. Jamie McMurray Ford 399 ronden 9.Tony Stewart Chevrolet 399 ronden 10.Juan Pablo Montoya Dodge 399 ronden
Stand Chase voor de Cup 1. Jeff Gordon 5340 punten 2. Tony Stewart 5338 punten 3. Carl Edwards 5337 punten 4. Jimmie Johnson 5336 punten 5, Kyle Busch 5330 punten 6. Clint Bowyer 5322 punten 7. Martin Truex jr. 5294 punten 8. Jeff Burton 5265 punten 9. Kevin Harvick 5225 punten 10.Matt Kenseth 5224 punten 11. Kurt Busch 5189 punten 12. Danny Hamlin 5189 punten
FIA-GT3: Pirri/Von Gartzen een trapje hoger in race 2
BRNO - In de tweede race van het FIA-GT3 kampioenschap te Brno, de achtste race van het seizoen, heeft het Corvette-duo Pirri/Von Gartzen hun tweede seizoenszege behaald. Net als gisteren werd het een Corvette-dubbel, met het exemplaar van Ruffier/Peyrolles (winnaar van gisteren) op de tweede plek. De Lamborghini Gallardo van Janis/Jirik vervolledigde het podium.
Door deze overwinning komen Pirri/Von Gartzen nog dichter bij de kampioenschapsleiders Moser/Vannelet, die vandaag als vierde finishten.
Maxime Soulet eindigde, samen met Mikael Forsten, op de zesde plek in de knappe Ford GT3. Ron Marchal geraakte in de Aston Martin DBRS9 niet verder dan een 25e plek vanwege mechanische problemen. Tom Cloet tenslotte, finishte op een anonieme achttiende plek in een Porsche 997 GT3 Cup