Alex Zanardi gaat met een handbike deelnemen aan de marathon van New York
Met drie punten voor zijn zesde plaats in de tweede race was lokale held Alex Zanardi de succesvolste BMW-coureur tijdens het afgelopen WTCC-weekend op het circuit van Monza. Terwijl de drie BMW-titelkandidaten Andy Priaulx, Augusto Farfus en Jörg Müller alledrie puntloos bleven, viel Zanardi vooral op door een spannend duel met SEAT-coureur Tom Coronel. Anders dan in vele andere races dit seizoen zat hij ditmaal eens niet in de hoek waar de klappen vallen. Dat de Italiaan vooral in eigen land enorm populair is, bleek wel uit de grote mensenmenigte die tijdens de handtekeningsessie bij hem stond te wachten. In een interview met AUTOSPORT.NL sprak Zanardi over het wat teleurstellende verloop van zijn seizoen tot nu toe en een nieuwe uitdaging die hem te wachten staat. Tot nu toe veel pech dit seizoen Hi, I am Alex Zanardi, stelt hij zich netjes voor als we plaatsnemen voor een gesprek in de BMW-hospitality. Hij oogt ontspannen, zaterdagmiddag na de kwalificatietraining, ondanks dat de negentiende startplaats niet datgene is wat hij voor zijn thuisrace verwacht had. Ik was qua tijd op weg naar de vierde of vijfde plek in de slipstream bij mijn teamgenoot Porteiro, toen die opeens een olielek kreeg. Mijn hele voorruit zat vol met olie. Pech dus, zoals dit jaar bij de Italiaan al veel vaker voorkwam. Het gaat dit seizoen inderdaad niet zo lekker, geeft hij toe. Slechts één keer een podium, in Brno, maar vooral veel pech. De tweede race in Brno had ik kunnen winnen. Maar soms, vaak eigenlijk, missen we net dat kleine beetje geluk dat je zeker in een kampioenschap als het WTCC ook nodig hebt om er vooraan bij te zitten. Het gaat er hier zo dicht aan toe dat een klein foutje al funest is. Dan sta je zo vier, vijf rijen verder naar achteren en kun je alle kansen op een goed resultaat wel vergeten. Een ander probleem ziet Zanardi in de banden die dit jaar gebruikt worden. Yokohama vindt het vast niet leuk als ik dit zeg, maar ik vind de generatie banden van dit jaar slechter dan die van vorig jaar.
"Wil je naar voren, dan zul je moeten aanvallen" Zanardi maakte in 2003 met BMW zijn debuut in het toenmalige EK. Na de twee races in het eerste jaar reed hij in 2004 zijn eerste volledige seizoen. Inmiddels heeft hij, na Monza, 78 EK- en WK-starts voor het Beierse merk op zijn naam staan. In die tijd heeft hij het niveau van het kampioenschap duidelijk zien groeien. De concurrentie is veel sterker geworden en daardoor de onderlinge verschillen een stuk kleiner. Omdat de races bovendien heel kort zijn, wordt er veel agressiever gereden. Wil je naar voren, dan zul je moeten aanvallen. Je kunt niet een paar rondjes rustig wachten tot de rijder voor je een keer een fout maakt. En omdat iedereen nu eenmaal graag naar voren wil, ontstaan er soms situaties die aanleiding geven tot discussie. Zanardi is relatief vaak bij incidenten betrokken, zoals eerder dit seizoen op Oschersleben, waar de sportcommissarissen hem de schuld gaven van een startcrash in de eerste race. Via onboardbeelden vanuit de auto van opponent Larini kon Zanardi aantonen dat de oorzaak niet alleen bij hem lag, waarop zijn oorspronkelijke straf (tien plaatsen terug voor de volgende vier races) werd omgezet in een voorwaardelijke. Met name ook voor mijn thuisrace in Monza is dat natuurlijk wel prettig, al had het achteraf na dit resultaat niet eens zoveel meer uitgemaakt, zegt hij.
Zanardi op Monza in duel met Tom Coronel (Foto: FIA WTCC)
Marathon New York met handbike Op 4 november neemt Zanardi deel aan de beroemde marathon van New York met een handbike. Het idee ontstond in overleg met mijn sponsor Barilla, die ook al jarenlang de marathon sponsort. Ieder jaar organiseert Barilla in het Central Park in New York op de zaterdagavond voor de marathon een pastaparty voor deelnemers. Daar komen altijd zon 30.000 mensen op af. Ze wilden me uitnodigen om daar als gast aanwezig te zijn en toen zei ik: Hoe zouden jullie het vinden als ik aan de marathon deelneem? Eigenlijk meer als grap, want ik heb nog nooit met zon handbike gereden, en zeker niet 42 kilometer. Maar ze vonden het fantastisch, en nou ga ik het doen ook! Het zal best wel zwaar worden, maar doordat ik sinds mijn ongeluk vrijwel alles met mijn armen moet doen, is mijn bovenlichaam wel heel sterk, dus ik denk dat ik het wel moet kunnen redden. Ik ga in ieder geval vanaf deze week hard trainen!
Ook volgend jaar waarschijnlijk in WTCC Daarna wacht nog de WTCC-finale in Macau, en dan de voorbereiding voor volgend jaar. Zien we Zanardi ook in 2008 weer met BMW in het WTCC? Ik ga er wel van uit, zegt hij. Ik heb het bij BMW in dit kampioenschap prima naar mijn zin en ik wil nog wel een tijdje doorgaan. Voor de uitstraling van het WTCC is zijn deelname in ieder geval veel waard, en ook BMW heeft in hem een uitstekende ambassadeur. Je moet een beetje plezier hebben in wat je doet, vindt hij. En dat plezier heeft Zanardi zeker.
Gisteren tijdens de Chinese Grand Prix ging het gerucht al de rondte dat dit de allerlaatste Grote Prijs van Alexander Wurz zou zijn, vandaag is dit door de rijder in kwestie bevestigd. De kersverse vader verklaarde vandaag dat hij zelf besloten heeft om de harde wereld van de Formule 1 te verlaten. Dat Wurz het seizoen niet eens meer afmaakt zal echter niet zijn eigen beslissing zijn geweest; Williams zou volgens de geruchten testrijder Kazuki Nakajima eens goed willen bekijken.
In een wereld zo hard als de Formule 1 is mijn standpunt altijd geweest dat je moet stoppen wanneer je twijfelt over waar je mee bezig bent. Eerder dit jaar kreeg ik zelf deze twijfels en heb ik dus besloten om ermee te stoppen. Het was geweldig om dit seizoen weer te racen, zeker met mijn podium in Canada en een aantal andere sterke races. Ik wil het team, evenals al mijn voorgaande teams en de media bedanken voor de steun die ze mij gedurende mijn hele carrière hebben gegeven.
Wurz mocht dit jaar eindelijk weer eens racen, na jaren als testrijder van McLaren en vorig jaar bij Williams te hebben gefungeerd. In 1997 maakte hij zijn debuut voor Benetton, waar hij tot 2000 racete. Zijn rentree op de startgrid van dit jaar was wisselvallig. Wurz had enkele uitschieters in onvoorspelbare races, zoals in Canada waar hij een podium scoorde, maar kwam vooral in beeld wegens zijn herhaaldelijk slechte kwalificaties, die schril afstoken tegen het succes van teamgenoot Nico Rosberg.
Teambaas Frank Williams restte niet anders dan Wurz te bedanken voor de bewezen diensten. Wurz is van onschatbare waarde geweest voor ons team, eerst als testrijder en dit jaar als rijder. Hij heeft dit seizoen enkele sterke prestaties geleverd onder moeilijke omstandigheden en we willen hem voor alle bewezen diensten bedanken. Alex is een gerespecteerd, graag geziene gast in de Formule 1.
De 33-jarige Oostenrijker hangt zijn helm overigens niet definitief in de wilgen, want hij sluit niet uit om in Le Mans of in andere klasses nog van start te gaan. Daarnaast zal er zeker een deel van mijn vrije tijd uitgaan naar de veiligheid op de weg.
Update, 9 oktober
Inmiddels heeft het team van Williams inderdaad bevestigd dat Kazuki Nakajima in de laatste race van het seizoen de tweede Williams zal besturen. De testrijder heeft dit jaar al 7000 kilometer op de teller en kwam uit in vijf vrijdagtrainingen. "Ik ben goed bekend met de auto en hoop het vertrouwen van het team dan ook uit te betalen", reageerde Japanner. Teambaas Frank Williams was nuchter genoeg om te stellen dat je de kwaliteiten van een coureur niet kunt meten aan één race, "maar het is wel een uitgelezen mogelijkheid om zijn progressie te evalueren."
Leuke opvallendheid is dat Williams daarmee in Brazilië twee 'zoons van' heeft rijden. Nico Rosberg is natuurlijk de zoon van voormalig F1-rijder Keke Rosberg, maar ook Nakajima's vader heeft zijn roots liggen in de F1. Satoru Nakajima was van 1987 tot 1991 actief in de F1; eerst drie jaar voor Lotus en daarna nog twee jaar voor Tyrell. In totaal scoorde de Japanner 16 punten.
De inmiddels beruchte spionagesaga tussen Ferrari en McLaren is nog niet ten einde. Regerend wereldkampioen Formule 1 Fernando Alonso is gisteren door het Italiaanse OM verhoord in de zaak.
De Spanjaard moest dinsdag in het Italiaanse Modena verklaringen afleggen over zijn rol in de sinistere spionagezaak, die zijn renstal McLaren reeds een boete van 100 miljoen dollar en alle constructeurspunten in het F1-kampioenschap kostte. Alonso, die zon tweeënhalf uur ondervraagd werd, wordt niet gezien als verdachte maar als getuige.
McLaren kreeg voorafgaand aan het huidige seizoen honderden pagina's technische informatie over de bolides van de grote rivaal Ferrari in handen en verzweeg dit vervolgens voor de buitenwereld. Inmiddels is de renstal van Ron Dennis hier dus al zwaar voor beboet.
o Jamers heeft de bittere pil geslikt na de dramatische ontknoping tijdens de voorbije 24 Hours of Zolder. Het geheel relativeren is nog te vroeg, maar komend weekend zakt de Zolderse tuner wel met vier Porsches af richting Francorchamps. Drie voor de zesde en voorlaatste manche van de Mediagroep van Dyck Belcar en één exemplaar voor de BonGou Belcar Endurance Cup.
In Divisie 1 kunnen Haane en Stielstra met de Porsche 997 GT3 in Francorchamps geen vuist maken tegen de snellere GT3-wagens zoals de Mosler, Corvette en Viper, verduidelijkt Firstbaas Jo Jamers. Van een revanche voor de tegenslag tijdens de 24 Hours of Zolder is geen sprake. Ik kan enkel een vuist maken tijdens lange afstandsraces. We rijden nu normaliter voor een plaats binnen de top 10 algemeen. De 24 Hours of Zolder moest mijn wedstrijd worden. Dit is tegengevallen, maar ik kreeg wel een pak publiciteit en complimenten. We gaan nu het seizoen uitrijden en vooral kijken naar de andere Porsches die reeds een upgrade kit monteerden. Voor dit seizoen gaan we deze kit niet meer monteren. Het is enerzijds een zéér
Even later ging het mis: Duel tussen Mattias Ekström (links) en Daniel la Rosa (rechts) in Barcelona
De teams van DTM-coureurs Mika Häkkinen en Daniel la Rosa, respectievelijk HWA en Mücke Motorsport, hebben besloten af te zien van het aantekenen van beroep tegen de draconische straffen die de sportcommissarissen van de DTM afgelopen zondag na de negende en voorlaatste race van het seizoen uitspraken tegen de beide Mercedes-Benz-coureurs. Ter herinnering: Häkkinen werd bestraft met een geldboete van 20.000 Euro vanwege een botsing met Martin Tomczyk, La Rosa kreeg een geldboete van 10.000 Euro opgelegd vanwege een aanrijding met Mattias Ekström. Bovendien worden beide coureurs voor de volgende DTM-race waaraan ze deelnemen (normaliter de finale op Hockenheim) tien plaatsen naar achteren gezet in de startopstelling. Deze straffen zijn de zwaarste die ooit in de geschiedenis van de DTM werden uitgesproken.
Extra geldboete voor Häkkinen vanwege ongeoorloofd vertrek Tweevoudig Formule 1-wereldkampioen Mika Häkkinen kreeg ook nog eens een geldboete van 2.000 Euro opgelegd, omdat hij op het moment dat de sportcommissarissen zijn zaak behandelden, al lang niet meer op het Circuit de Catalunya aanwezig was. Direct nadat hij was uitgevallen kleedde de Fin zich om en aanvaardde hij de thuisreis naar Monte Carlo. Officieel heet dat het "zonder toestemming van een sportcommissaris verlaten van het circuit na het plegen van een sportjuridisch relevant feit", en dat is volgens artikel 33.14 van het sportief reglement van de DTM niet toegestaan.
Afzien van beroep "in het belang van de sport" Meteen nadat de straffen waren opgelegd, kondigden beide teams aan dat ze tegen de straffen in beroep zouden gaan. Nu maakten ze echter eensgezind bekend, van beroep te zullen afzien "in het belang van de sport". Inderdaad is de kans dat er een uitspraak in de beroepszaak zou zijn getroffen voordat op 14 oktober de finalerace op Hockenheim wordt verreden, klein te noemen. Achter de schermen zal ongetwijfeld de nodige druk zijn uitgeoefend om tot deze beslissing te komen.
Eigenlijk dacht ik dat we dit seizoen alles in de DTM wel zon beetje gezien hadden. Chaos met de safety-car op de Lausitzring, daarna het wegsturen van de wedstrijdleiding, vervolgens Bruno Spengler die op de Norisring mocht winnen ondanks het negeren van een rood stoplicht aan het eind van de pitstraat en ook de incidenten op Zandvoort. Maar nee, het kan altijd nog erger. Zoals afgelopen zondag tijdens de negende en voorlaatste DTM-race van het seizoen op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona. Waar Audi in de slotfase van de wedstrijd al zijn autos voorzover nog op de baan terugtrok als protest tegen de, naar de mening van het eigen management, te ruige rijstijl van de concurrentie uit Stuttgart. Een feit dat in de internationale autosport nog niet eerder voorkwam. En dat gevolgen kan hebben voor de toekomst van de DTM.
Natuurlijk stonden er in de race grote belangen op het spel. Had Ekström in Spanje één punt meer behaald dan Bruno Spengler, dan waren alle titelkansen voor Mercedes-Benz definitief verkeken geweest. En dat wilde men in het Mercedes-kamp uiteraard met alle middelen trachten te voorkomen. Dan wordt er wel eens wat ruiger gereden dan anders. Zelfs zodanig, dat Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug na de race openlijk toegeeft dat de actie van zijn pupil Mika Häkkinen tegen Martin Tomczyk wellicht wat optimistisch was, en dat bij Daniel la Rosa, die Mattias Ekström eraf reed, een zekering doorgebrand is.
Niettemin vind ik het terugtrekken van de Audis niet de juiste oplossing. Sportbaas Ullrich kan dan zeggen dat hij het besluit nam om te voorkomen dat onze rijders iets zouden hebben gedaan dat niet in onze aard ligt, maar er zijn andere manieren om je ongenoegen te uiten wanneer je het niet met de handelwijze van de concurrentie eens bent. Bij een voetbalwedstrijd loopt een ploeg ook niet na tachtig minuten van het veld als er spelers te ruig behandeld worden.
Oorzaak ligt in reglement en mager startveld Zoals altijd ligt ook in dit geval de oorzaak van het probleem veel dieper dan de aanleiding. De oorzaak ligt hem in het huidige DTM-reglement met zijn twee verplichte pitstops, maar zonder tijdsvenster enerzijds en in het magere startveld met maar twee merken anderzijds. Laten we met dat laatste aspect beginnen: Audi en Mercedes-Benz zijn in de DTM tot elkaar veroordeeld. Ze moeten, zo goed en zo kwaad als het gaat, een manier vinden om met elkaar door één deur te kunnen, zodat ze met elkaar het kampioenschap in leven kunnen houden. Op het moment dat één van beiden uitstapt, is het meteen over met de serie en alles wat daaraan vastzit. Echter, de vijandigheid tussen beide kampen zit net onder de oppervlakte, en die zit heel diep. Bij sommige individuen is er zelfs sprake van regelrechte haat. Dat is een ongezonde situatie. Heb je een derde merk in de DTM, zoals in het verleden Opel, dan kan dat merk als buffer fungeren, en is het niet altijd of de een, of de ander, die de klappen opvangt. Zijn er meer merken, dan is het risico zelfs nog meer gespreid, wat optimaal zou zijn.
Inherent aan het feit dat er maar twee merken zijn, is ook de noodzaak voor beide om niet minder dan tien autos in te zetten, om zodoende tot een nog enigszins aanvaardbare veldgrootte te komen. Nog afgezien van de financiële consequenties die dit met zich meebrengt is de rol van de Vorjahreswagen en Vorvorjahreswagen uiterst dubieus. Rijders (m/v) met deze autos mogen zelden of nooit hun eigen race rijden, ze worden ondergeschikt gemaakt aan het belang van de rijders met actueel materiaal. Het is inmiddels in de DTM al lang duidelijk dat degene die vroeg in de race zijn beide verplichte pitstops maakt, de beste kansen heeft om daarna ongestoord naar voren te rijden en een goed raceresultaat te behalen. Wat zien we nu echter? De rijders met oud materieel worden zo lang mogelijk buiten gelaten en rijden vaak alleen maar de concurrentie in de weg.
En dan het reglement. Met de twee verplichte pitstops, die iedereen vanaf de zesde ronde tot aan het eind van de race mag uitvoeren, is de situatie voor het publiek soms uitermate verwarrend. De volgorde op de baan is gedurende het grootste gedeelte van de wedstrijd niet gelijk aan de rangorde in de race. Pitstops, aanvankelijk één, later twee, zijn in de DTM ooit ingevoerd om voor meer spektakel te zorgen en om de rol van het team belangrijker te maken. Daar is iets voor te zeggen. Nu worden de stops echter vooral gebruikt om strategische spelletjes te spelen en de vraag is of dat nou zo aantrekkelijk is. Als raceliefhebber kan ik deze vraag niet anders dan met nee beantwoorden.
Uitweg uit deze situatie mogelijk Natuurlijk is er wel een uitweg uit deze situatie mogelijk. Persoonlijk zou ik het liefst een terugkeer zien naar het formaat van de oude DTM, zoals die tot en met 1996 was, en zelfs ook nog in 2000, het eerste jaar van de nieuwe DTM. Twee races van elk rond de 100 km met daartussen een niet al te lange pauze, waarin eventueel beschadigde autos weer hersteld kunnen worden. Dan is de rol van het team ook belangrijk. Misschien zou je voor de tweede race een reversed grid voor de eerste acht kunnen toepassen, zoals in steeds meer series (WTCC, GP2, Formule 3 Euro Serie) gebeurt. Of zoals vroeger in onder andere de BTCC, twee aparte kwalificatiesessies, voor elk van de races één. Een belangrijk bezwaar ligt echter bij de televisie, die maximaal anderhalf uur wil uitzenden. Een oplossing zou dan wellicht zijn de situatie zoals in de DTM van 2001 met een korte sprintrace en een lange hoofdrace, waarin natuurlijk meer punten te verdienen moeten zijn. En dan geen moeilijk gedoe met pitstops meer, en waarom geen apart klassement (DTM Challenge? DTM Cup?) voor rijders met oudere autos, desnoods met een beetje prijzengeld? Dan strijden die om hun eigen eer, en zijn niet alleen veldvulling c.q. stoorzender meer.
Oh ja, nou ik toch bezig ben, heb ik nog wel iets. Misschien is het ook zinvol om de autos wat robuuster te maken. Een van de zaken die toerwagensport spectaculair maakt om te zien, is dat er nog wel eens het nodige contact is. Anders dan bij formulewagens, waar het vooral op mooi en zuiver rijden aankomt, bieden raceautos met gesloten wielen van nature meer mogelijkheden tot wat duw- en trekwerk. Dat is wat vroeger BTCC en STW spectaculair maakte, en nu nog het geval is bij het WTCC. Begrijp me goed, in het redelijke. Geen botsautootje spelen, maar een beetje contact moet kunnen. Met daarboven een strenge, rechtvaardige wedstrijdleiding om de boel in het gareel te houden. Zijn de autos wat steviger en wat minder gevoelig voor bijvoorbeeld beschadiging aan de aërodynamische hulpmiddelen, waardoor DTM-autos vrijwel meteen onbestuurbaar worden, dan houden ze het ook wat langer uit.
De ex-F1 coureurs Scott Speed en Jacques Villeneuve voelen zich nu al thuis in NASCAR. Speed testte eerder deze week op de Talladega Superspeedway met een Red Bull Toyota. Volgende week maakt Speed samen met collega Villeneuve zijn ARCA-debuut op de Talladega Superspeedway.
Eerste snelle ronden van Scott Speed op Talladega. Foto: Team Red Bull USA
Speed en Villeneuve willen presteren Speed maakte afgelopen dinsdag voor het eerst op Talladegamet een stockcar kennis. De voormalige Torro Rosso rijder reed een Toyota van het Eddie Sharp Racing Team dat in de ARCA-series uitkomt. Scott Speed: Een stockcar is zoveel zwaarder dan een Formule l, en je voelt gewoon meer beweging. Die auto is drie keer zwaarder, en er zit veel beweging in de veren en banden. Het is gewoon een grote bewegende massa. Een Formule l is kleiner en stijver, zelfs als je er al aan denkt om naar rechts te gaan, dan ga je al naar rechts. Het is niet gemakkelijk om dat ding met 350 km in een bocht te gooien. Ik heb nu wel geleerd hoe dat ik moet draften, maar ik geloof dat het racen met deze jongens een wilde aangelegenheid gaat worden.
De banking hier is ongelofelijk. Ik had nog nooit met een stockcar gereden en in mijn eerste rondes reed ik hoog tegen de muur. Ik zou liegen om te zeggen dat het gemakkelijk is, maar het was super. De test verliep vrij gemakkelijk omdat ik constant volgas ging. Maar ja hard gaan op Talladega heeft meer met de auto dan met de rijder te doen.
Het stapt iets anders in dan in een Torro Rosso. Foto: Team Red Bull USA
Cultuurschock De kennismaking met de stockcarwereld opende bij Speed ook enigszins de ogen. Je moet hier gewoon met je auto in de paddock tanken net zoals op de snelweg. Ik vond het wel een beetje bizar. En in de Formule l heb je altijd wel iemand die je gordels vastsnoert. Ik stapte in en wachtte totdat één van de monteurs dat zou doen. Er gebeurde niets. Ik moest het zelf doen. Zelfs in de garage area was het niet toegestaan om een korte broek te dragen. Zelfs met een hoed beschouwen ze het in Europa als de mode. Hier dus niet.
Een onbekende coureur? Foto: Toyota Motorsport USA
Villeneuve 21e in de Craftsman Truck Series Jacques Villeneuve kwalificeerde zich afgelopen weekend als zevende in de Craftsman Truckseries in Las Vegas, maar raakte collega Rookie Brian Scott. Het was nog niet eens zon harde tik, maar de schade was wel voldoende. Ook dat moest ik leren aldus Villeneuve, die zich voorlopig alleen maar tot doel heeft gesteld om te eindigen .Villeneuve: Toen ik 21 was wist ik nog niet eens wat NASCAR was, nu weet ik het wel. Wereldwijd heb je maar twee sterke kampioenschappen, dat is Formule l en NASCAR hoewel ze elkaars tegenpolen zijn.
Nee hoor, een bekend startnummer met Jacques Villeneuve aan het stuur. Foto: Toyota Motorsport USA
Voor de 17e en 18e ronde van het FIA Wereldkampioenschap voor toerwagens reisde de WTCC-karavaan naar het vermaarde Brands Hatch in autosportminnend Engeland. Uiteraard verscheen ook SEAT Team Holland rijder Tom Coronel hier aan de start met zijn bekende oranje-zwarte Leon van GR-Asia. Het werd weer een weekend waarin de onderlinge verschillen miniem waren. Voor de Nederlander resulteerde dit in een dertiende en een negende plaats. Maar, omdat de hoger geklasseerde Brit Turkington buiten mededinging meereed, schoven de reguliere WTCC-rijders achter hem een plaats op. Daarmee pakte Tom Coronel in dit weekend weer een zwaar bevochten kampioenschapspunt.
Giancarlo Fisichella zal nog even moeten wachten op uitsluitsel over zijn Formule 1-toekomst. Het team van Renault stelt momenteel alles in het werk Fernando Alonso terug te halen naar de Fransen. Althans, zo kijkt Enrico Zanarini, Fisichella's manager, er tegenaan.
De Spaanse wereldkampioen heeft een doorlopend contract bij McLaren-Mercedes, maar gezien de verslechterde verstandhouding van de Spanjaard met Ron Dennis is het niet uitgesloten dat hij vertrekt na dit seizoen. Ferrari is een mogelijkheid, Massa zou in dat geval kunnen verhuizen naar Toyota. Ook Renault is zeker nog kanshebber om de wereldkampioen terug te halen.
"Het duurt allemaal te lang, maar het is zoals het is", zegt Zanarini. "Iedereen wacht op de beslissing van Fernando, dus ook Giancarlo zal moeten wachten voordat hij duidelijkheid kan krijgen over zijn toekomst bij Renault. Pas als Alonso een beslissing neemt is duidelijk welke stoeltjes er vrij komen. Het is frustrerend, maar op dit moment kunnen we niet meer doen dan wachten."
De Russische politie heeft bekendgemaakt dat het een onderzoek instelt naar een moordaanslag op de voormalig Formule 1-coureur Sergei Zlobin. Vandaag ontplofte er een bom onder de Mercedes, die eigendom is van Zlobin. Volgens de berichten is Zlobin lichtgewond geraakt en is de auto zwaarbeschadigd.
Zlobin is een Russische coureur die in 2002 een paar keer testte voor het Minardi-team met steun van de Russische oliemagnaat Gazprom.
Carl Edwards bezorgde het team van Jack Roush haar 100e zege in Dover, de wedstrijd die traditioneel de Monster Mile genoemd wordt en ook nu weer zijn tol eiste. Ik geloof dat we aardig ongeschonden uit de strijd zijn gekomen, het leek wel Russische roulette, wat een puinhoop verklaarde Edwards na afloop.
Ook Ford-coureur Carl Edwards heeft een goede kans op de NASCAR titel. Foto: Autostock
Lichte schaduw over Ford zege? Mogelijk komt het team van Jack Roush toch niet helemaal ongeschonden uit de strijd. Bij een technische na-controle bleek dat de rijhoogte van de Ford Fusion te laag was. De Fusion werd door NASCAR in beslag genomen. Eerder dit seizoen werden Kyle Busch en Johnny Sauter op de New Hampshire International Speedway eveneens te laag bevonden. Zij moesten 25 punten inleveren en het leverde de beide crew-chiefs een boete van U$ 25.000 op. Een NASCAR woordvoerder: Wij zullen er deze week naar kijken en bepalen welke sancties er eventueel genomen worden.. Ruim 38 ronden voor het einde nam Edwards de leiding toen zijn teamgenoot Matt Kenseth langzaam zijn motor begon op te blazen.
De chaotische wedstrijd kende maar liefst 13 neutralisaties. In de 386e ronde moest de wedstrijd met rood onderbroken worden nadat er tien deelnemers crashten. Jeff Gordon eindigde als elfde maar verliet Dover wel als leider in het kampioenschap. Danny Hamlin en Kurt Busch crashten separaat uit de wedstrijd, waarbij Hamlin en Kyle Petty elkaar nog bijna te lijf gingen. Zij konden tijdig door teamleden worden gescheiden. Een medewerker van het team van Michael Waltrip werd in de pitlane getroffen door een afgebroken wiel van Dale Jarretts Toyota getroffen maar bleef gelukkig ongedeerd. Edwardsteamgenoot Greg Biffle eindigde als tweede, terwijl Dale Earnhardt jr. de derde plaats voor zich opeiste. Slechts 6 deelnemers eindigden in dezelfde ronde als Edwards. Ook Juan Pablo Montoya wist zijn hoofd op de Monster Mile aardig koel te houden. Hij eindigde als tiende en behaalde zijn beste oval resultaat tot nu toe.
100e Ford-zege voor het team van Jack Roush maar er ligt toch een lichte schaduw over. Foto: Autostock
UITSLAG(Provisional) 1. Carl Edwards Ford 400 ronden 2. Greg Biffle Ford 400 ronden 3. Dale Earnhardt jr. Chevrolet 400 ronden 4. Mark Martin Chevrolet 400 ronden 5. Kyle Busch Chevrolet 400 ronden 6. Casey Mears Chevrolet 400 ronden 7. Jeff Burton Chevrolet 399 ronden 8. Jamie McMurray Ford 399 ronden 9.Tony Stewart Chevrolet 399 ronden 10.Juan Pablo Montoya Dodge 399 ronden
Stand Chase voor de Cup 1. Jeff Gordon 5340 punten 2. Tony Stewart 5338 punten 3. Carl Edwards 5337 punten 4. Jimmie Johnson 5336 punten 5, Kyle Busch 5330 punten 6. Clint Bowyer 5322 punten 7. Martin Truex jr. 5294 punten 8. Jeff Burton 5265 punten 9. Kevin Harvick 5225 punten 10.Matt Kenseth 5224 punten 11. Kurt Busch 5189 punten 12. Danny Hamlin 5189 punten
FIA-GT3: Pirri/Von Gartzen een trapje hoger in race 2
BRNO - In de tweede race van het FIA-GT3 kampioenschap te Brno, de achtste race van het seizoen, heeft het Corvette-duo Pirri/Von Gartzen hun tweede seizoenszege behaald. Net als gisteren werd het een Corvette-dubbel, met het exemplaar van Ruffier/Peyrolles (winnaar van gisteren) op de tweede plek. De Lamborghini Gallardo van Janis/Jirik vervolledigde het podium.
Door deze overwinning komen Pirri/Von Gartzen nog dichter bij de kampioenschapsleiders Moser/Vannelet, die vandaag als vierde finishten.
Maxime Soulet eindigde, samen met Mikael Forsten, op de zesde plek in de knappe Ford GT3. Ron Marchal geraakte in de Aston Martin DBRS9 niet verder dan een 25e plek vanwege mechanische problemen. Tom Cloet tenslotte, finishte op een anonieme achttiende plek in een Porsche 997 GT3 Cup
Alsof er nog niet genoeg geruchten circuleerden in de F1, kwam de Daily Mail met een nieuw verhaal over het huidige silly season. De krant meldde namelijk dat Felipe Massa in gesprek zou zijn met Toyota over een overstap naar het team in 2008. De Braziliaan zou deze stap moeten maken, omdat Ferrari plaats wil maken voor de regerend wereldkampioen Fernando Alonso.
Volgens de Daily Mail is Felipe Massa zich aan het voorbereiden op zijn ontslag. Ferrari zou de vijfvoudige Grand prix winnaar aan de kant willen zetten aan het eind van het seizoen. Toyota is de enige plaats waar de Braziliaan dan heen kan, aangezien het team plaats kan maken voor Massa en de benodigde financiële middelen heeft. Over wie er plaats zal moeten maken voor Massa doet de krant geen uitspraken.
Het vertrek van Massa zou de deur van Ferrari wagenwijd openzetten voor Fernando Alonso. Om het contract van de Spanjaard bij McLaren te laten ontbinden kan Ferrari een hoop centen gaan kosten. Alonso en Ron Dennis hebben echter de laatste tijd een uitermate slechte werkrelatie opgebouwd. Mogelijk zal McLaren Alonso makkelijker laten gaan aan het eind van het seizoen dan in het contract is vastgelegd
Chris van der Drift ijzersterk in Groot-Brittannië
BRANDS HATCH, 23 september 2007 Opnieuw mocht Chris van der Drift op het podium plaatsnemen. De 21-jarige Rotterdammer heeft tijdens het voorlaatste evenement van de International Formula Master op het circuit van Brands Hatch twee ijzersterke prestaties geboekt. In de eerste race, die in het voorprogramma van het FIA WTCC werd verreden, toonde Van der Drift wederom aan dat hij over de juiste racing skills beschikte en boekte maar liefst negen plaatsen winst. Op een haar na miste hij het podium, maar de Nederlander nam in de tweede race sportieve revanche en mocht naderhand wel de champagnefles ontkurken.
Ondanks dat Chris van der Drift nog nooit eerder op het Britse circuit had gereden, streed hij wel direct vanaf de eerste trainingen om de snelste tijd. In de kwalificatie was het geluk helaas niet aanwezig. De tweede nieuwe set banden kon niet gebruikt worden door rode en gele vlaggen, waardoor zijn poging om de pole position te veroveren in rook opging. Een dertiende plaats bleek het maximaal haalbare en een zware taak restte hem op zaterdag.
Echter net als bij eerdere races waarbij het geluk niet aan Chris zijde stond en zodoende in het middenveld moest starten, wurmde hij zich opnieuw rap door het veld. Al snel veroverde Van der Drift een positie in de punten. Maar hij was nog lang niet uitgeracet. De snelle Rotterdammer stootte na een moedige inhaalactie op de Italiaan Frankie Provenzano door naar de vierde plaats. De laatste ronden drong Van der Drift aan voor de podiumpositie, maar miste deze op een haar na.
De tweede race werd gestart vanaf de vijfde plaats. Zijn reputatie als goede starter maakte hij opnieuw waar door direct een plek te winnen. Een ronde later bezat de JD Motorsport-coureur de derde positie en streed de rest van de wedstrijd met nog vier piloten om de overwinning. Na een korte neutralisatie van de wedstrijd viel Van der Drift direct aan. Hij zat in de spectaculaire Paddock Hill Bend aan de buitenkant bij Johnny Cecotto junior voor de tweede plaats in de wedstrijd. Helaas kon hij deze positie net niet overnemen. Met close racing en sensatie op het hoogtepunt, stond Van der Drift zijn mannetje en reed zijn bolide glansrijk naar het podium.
Chris van der Drift: Het was een mooi raceweekend met opnieuw een podiumplaats. In de eerste wedstrijd reed ik snel naar voren en in race twee was het hard knokken. Ik was sneller dan de coureurs voor me. Maar omdat we zo dicht bij elkaar zaten, moest ik voortdurend in mijn spiegels kijken en tegelijkertijd aanvallen. Na de safety-car situatie zat ik in de eerste bocht aan de buitenkant bij Johnny Cecotto junior, maar het lukte me net niet om de tweede positie over te nemen. Er zijn nog twee races te rijden en we zullen zien wat er gaat gebeuren. Ik wil in ieder geval de tweede positie veiligstellen.
In het weekend van 7 oktober komt Chris van der Drift in actie voor de laatste twee races van de International Formula Master, die wordt verreden op het circuit van Monza in Italië.
Uitslag race één, International Formula Master te Brands Hatch (Groot-Brittannië): 01 Jerome DAmbrosio (BEL), Cram Competition, 21 ronden in 31:35.874 02 Salvatore Gatto (ITA), Promotorsport, +11.551 03 Norbert Siedler (AUT), ADM Motorsport, +12.734 04 Chris van der Drift (NED), JD Motorsport, +13.013
Uitslag race twee, International Formula Master te Brands Hatch (Groot-Brittannië): 01 Arturo Llobell (ESP), Cram Competition, 28 ronden in 40:35.265 02 Johnny Checotto jr (VEN), Ombra Racing, +2.448 03 Chris van der Drift (NED), JD Motorsport, +2.990
Tussenstand International Formula Master na veertien races: 01 Jerome DAmbrosio (BEL), Cram Competition, 82 punten 02 Chris van der Drift (NED), JD Motorsport, 52 punten 03 Salvatore Gatto (ITA), Alan Racing, 46 punten
Chris wordt dit jaar ondersteund door: Racing Pool, Valvoline, National Meats Ltd, BMW Ekris en Momo.
WTCC: Priaulx wint op eigengrond voor thuispubliek
Uitslag FIA WTCC Race #2 Brands Hatch
01. Andy PRIAULX BMW 320si 28:05.811
02. Felix PORTEIRO BMW 320si +00.727
03. Robert HUFF Chevrolet Lacetti +01.160
04. Colin TURKINGTON BMW 320si +01.382
05. Yvan MULLER SEAT Leon TDI +05.398
06. Jordi GENE SEAT Leon TDI +05.789
07. Jorg MULLER BMW 320si +07.633
08. James THOMPSON Alfa Romeo 156 +09.769
09. Tom CORONEL SEAT Leon +10.549
10. P-Y. CORTHALS SEAT Leon +11.287
11. Tiago MONTEIRO SEAT Leon +12.995
12. Nicola LARINI Chevrolet Lacetti +15.901
13. Michel JOURDAIN SEAT Leon +16.986
14. Olivier TIELEMANS Alfa Romeo 156 +20.096
15. Roberto COLCIAGO SEAT Leon +20.431
16. Sergio HERNANDEZ BMW 320si +23.333
17. Stefano D'ASTE BMW 320si +24.420
18. M. PEDALA SEAT Leon +25.054
19. M. CERESOLI SEAT Leon +27.588
20. Sergey KRYLOV SEAT Leon +42.015
21. Luca RANGONI BMW 320si +4 LAPS
--. Gabriele TARQUINI SEAT Leon D.N.F.
--. Alain MENU Chevrolet Lacetti D.N.F.
--. Augusto FARFUS BMW 320si D.N.F.
--. Alessandro ZANARDI BMW 320si D.N.F.
Aangezien de als derde geeindigde Colin Turkington officieel niet meedoet voor de punten werd besloten om de Top 9 om te keren en daarmee stond Felix Porteiro ineens op de eerste startrij naast Andy Priaulx. Porteiro kwam ook als beste weg maar verloor zijn leidende positie al in die eerste ronde aan Andy Priaulx, die de winst vervolgens niet meer afstond en zijn leidende positie in het Wereldkampioenschap verder versterkte. In die hectische beginronde schoof Alex Zanardi stevig van de baan en belandde in de grintbak, terwijl een spin Rangoni even later meerdere mannen in de problemen bracht. Gevolg was de inzet van de Safety Car om een einde te maken aan deze hectische beginfase. Bij de herstart raken de BMW van Augusto Farfus en de Chevrolet van Menu elkaar en over de toedracht hebben beide heren een eigen lezing. Feit was dat de BMW kansloos in de muur eindigde en de zwarte vlag werd uitgehangen voor de winnaar van de eerste race. Verder kwam de Safety Car weer in de baan om de brokstukken veilig op te kunnen ruimen. Tom Coronel lag op dat moment al elfde en Tielemans achttiende De honneurs van Chevrolet werden van dat moment waargenomen door de als derde rijdende Rob Huff. Daarachter is het een lang en kleurrijk lint met negen rijders. Coronel miste daarbij net de aansluiting en reed als tiende, met in zijn slipstream Pierre Yves Corthals. Olivier Tielemans lag zestiende. Met nog een ronde of vier te gaan verloor de SEAT van Tarquini snelheid waardoor de mannen achter hem snel naar voren schoven. Ook Thompson kende in deze fase een terugval en daarvan profiteerden Yvan en Jorg Muller. Coronel reed daar diect achter, maar kon zijn inhaalpoging niet doorzetten. In de voorste gelederen liet Gene een steekje vallen, waardoor Turkington een plaats opschoof en even later volgde Yvan Muller dat voorbeeld, waardoor de Spanjaard in een ronde twee plaatsen verloor. De eerste overwinning van Andy Priaulx op zijn thuiscircuit werd uiteindelijk en feit, Porteiro nam enoegen met zijn tweede plaats en Huff completeerde het Britse aandeel op het podium
Uitslag tweede race FIA WTCC Brands Hatch: 1. Andy Priaulx (BMW) 16 ronden 28.05.811 2. Felix Portiero (BMW) op 0.727 3. Rob Huff (Chevrolet) op 1.160 4. Colin Turkington (BMW) op 1.382 5. Yvan Muller (SEAT) op 5.398 6. Jordi Gene (SEAT) op 5.789 7. Jorg Muller (BMW) op 7.633 8. James Thompson (Alfa Romeo) op 9.769 9. Tom Coronel (SEAT) op 10.549 10. Pierre Yves Corthals (SEAT) 11.287 14. Olivier Tielemans (Alfa Romeo) op 20.096
Stand in het kampioenschap na 18 races: 1. Andy Priaulx 81 punten 2. Augusto Farfus 69 3. Yvan Muller 67 4. Jorg Muller 66 5. James Thompson 57 6. Alain Menu 55 13. Tom Coronel 23
DTM: Jamie Green wint schandaalrace, Audi trekt alle auto's terug
Op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona behaalde Mercedes-Benz-coureur Jamie Green zijn eerste zege in de DTM. De Brit won voor zijn Mercedes-merkgenoten Bruno Spengler, Paul di Resta, Alexandros Margaritis, Gary Paffett en Mathias Lauda. In de slotfase van de race trok Audi alle A4's die op dat moment nog in de wedstrijd waren terug als protest tegen de volgens Audi te harde rijstijl in de race. Dat zorgde voor heel wat discussie en fluitconcerten van het publiek.
Een uitgebreid raceverslag met analyse volgt later vanavond Uitslag: 1. Jamie Green (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 58 r. in 1.08.21,523 (gem. 151,553 km/u) 2. Bruno Spengler (Can), AMG Mercedes C-Klasse, op 11,549 3. Paul di Resta (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, op 14,639 4. Alexandros Margaritis (Gri), AMG Mercedes C-Klasse, op 46,539 5. Gary Paffett (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, op 49,596 6. Mathias Lauda (Oos), AMG Mercedes C-Klasse, op 50,501 7. Mike Rockenfeller (Dui), Audi A4 DTM, op 9 ronden 8. Lucas Luhr (Dui), Audi A4 DTM, op 9 ronden
Stand: 1. Mattias Ekström, 44 punten 2. Bruno Spengler, 42 3. Martin Tomczyk, 40 4. Paul di Resta, 31 5. Bernd Schneider, 27,5 6. Jamie Green, 24,5 7. Mika Häkkinen, 22 8. Gary Paffett, 20,5
Het kon eigenlijk al niet meer misgaan, want één puntje uit drie races was al genoeg voor Jerome DAmbrosio om zich te kunnen kronen tot de eerste kampioen van de nieuwe International Formula Master. Maar de Belgische coureur pakte meteen de eerste kans en haalde de titel glansrijk binnen.
Nadat DAmbrosio gisteren de dertiende race op zijn naam schreef ging hij vandaag van start vanaf de achtste plaats. Het enige dat hij dus moest doen was in elk geval die positie handhaven, de Formula Masters kent namelijk dezelfde puntentelling als de Formule 1. In een fantastische race reed DAmbrosio de ene na de andere snelle ronde, passeerde daarbij diverse rijders om uiteindelijk als vijfde te finishen. De daarmee behaalde vier punten zijn dus ruimschoots voldoende voor het kampioenschap.
Chris van der Drift wist dat het bijna onmogelijk was om de titel nog te behalen. DAmbrosio mocht namelijk met nog drie races te gaan geen enkel punt halen en hijzelf zou alles moeten winnen. Dan zouden beide rijders evenveel punten hebben en mocht Van der Drift zich op basis van meeste zeges kampioen mogen noemen.
Zover kwam het echter niet, Van der Drift startte als vijfde en kwam als derde over de streep, sowieso onvoldoende. De race werd gewonnen door de teamgenoot van DAmbrosio, Arturo Llobell. Johnny Cecotto jr. kwam als tweede over de finish en Chris van der Drift maakte het podium compleet.
Jérôme DAmbrosio, Cram Competition: Ik wist dat ik maar één punt nodig had, maar we zijn racers. En al is het belangrijk om aan het klassement te denken, ik moest gewoon vol gaan in de race. Het hele weekend verliep prachtig, ik had niet beter kunnen wensen.
Arturo Llobell, Cram Competition: Ik wist dat ik een goed raceritme had en dat ik bij de start de kop moest pakken, omdat het erg moeilijk is om op deze baan in te halen. Gelukkig had ik een goede start en probeerde ik om een gat te slaan. De safetycar-situatie gooide roet in het eten, maar toen die voorbij was kon ik weer een voorsprong opbouwen omdat Cecotto en Van der Drift in gevecht waren.
Formula Master Brands Hatch race 2 1. Arturo Llobell (ESP), Cram Competition (#24) 2. Johnny Cecotto Jr (VEN) Ombra Racing (#29) 3. Chris van der Drift (NED), J.D. Motorsport (#7) 4. Norbert Siedler (AUT), ADM Motorsport (#41) 5. Jérôme D'Ambrosio (BEL), Cram Competition (#25) 6. Frankie Provenzano (ITA), ADM Motorsport (#21) 7. Sami Isohella, (FIN), Team Soderman (#23) 8. Kasper Andersen (DEN), J.D. Motorsport (#8)
DeAviva-BMW 320siwaarmee Duncan Huisman in Macau gaat rijden
Hij heeft er lang op moeten wachten, maar uiteindelijk kwam het groene licht: Duncan Huisman rijdt ook dit jaar weer de beide laatste races van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het stratencircuit van Macau. Hij vond onderdak bij het Britse team West Surrey Racing van Dick Bennetts, dat met sponsoring van verzekeringsgigant Aviva twee BMW 320sis in Macau inzet. De andere BMW van het team zal worden bestuurd door de Brit Colin Turkington, die normaliter voor West Surrey Racing uitkomt in het BTCC en dit weekend op Brands Hatch al zijn WTCC-première beleeft.
Huisman bijzonder succesvol in Macau Voor Huisman is het rondkomen van de deal bijzonder goed nieuws. Hij won al drie keer de prestigieuze Macau Guia-toerwagenrace in 2001, 2002 en 2003, zegevierde er in 2005 in de tweede WTCC-wedstrijd en eindigde ook vorig jaar op het podium in Macau, waar hij in de eerste race tweede werd achter de uiteindelijke wereldkampioen Andy Priaulx. Ik werd een tijdje geleden gebeld door Dick Bennetts of ik interesse had om in Macau te rijden. Mijn naam was genoemd door iemand van BMW Motorsport. Uiteindelijk werden we het vrij snel eens. Ik ben heel blij dat het gelukt is, aldus Duncan Huisman.
Voorbereidende test op Zandvoort of Snetterton Voorafgaand aan de deelname in Macau staat er voor Huisman in ieder geval nog een test op het programma, die zal plaatsvinden op Circuit Park Zandvoort, waar ook het BMW-fabrieksteam Schnitzer onlangs al testte en het Belgische BMW-team RBM eveneens regelmatig te gast is, of in het Britse Snetterton. De inschrijving in Macau vindt plaats onder de vlag van Team Aviva. Aviva is in grootte de vijfde verzekeringsmaatschappij ter wereld en de grootste verzekeraar in Groot-Brittannië. Het concern is de grootste op het gebied van levens- en pensioenverzekeringen in Europa en breidt zich sterk uit in de VS, Australië en Azië. Tot het concern behoren eveneens Delta Lloyd en de Britse mobiliteitsorganisatie RAC, waarvoor het team van Dick Bennetts twee BMWs runt in het BTCC.
SPA-FRANCORCHAMPS - Kimi Raikkonen heeft de pole positon veroverd voor de Grand Prix van België. De Ferrari-coureur wist teamgenoot Felipe Massa en wereldkampioen Fernando Alonso nipt voor te blijven.
Mclaren kende een tegenvallende kwalificatie in de Ardennen. Waar het Engelse team gisteren in de vrije training de snelste was, zat er ditmaal niet meer in dan een derde en vierde plaats voor respectievelijk Fernando Alonso en Lewis Hamilton.
Robert Kubica mocht zich met een vijfde plaats 'The best of the rest' noemen met daar achter een sterk presterende Rosberg in de Williams-Toyota. Heidfeld, Webber, Trulli en Kovalainen maakten de toptien compleet. Kubica zal morgen vanaf de vijftiende plaats vertrekken, omdat hij vandaag zijn motor moest laten vervangen.
Spyker F1-coureur Adrian Sutil veroverde bij het vallen van de vlag de twaalfde plaats, maar veel coureurs zaten nog in een snelle ronde. Uiteindelijk viel de Duitser terug tot de twinstigste stek, maar dat de nieuwe Spyker een vooruitgang is, is inmiddels wel duidelijk. Yamamoto, Davidson, Sato, Barrichello en Vettel waren ook klaar na Q1.
Uitslag Formule 1 kwalificatie te Spa-Francorchamps:
1 Kimi Räikkönen Ferrari 1:45.994
2 Felipe Massa Ferrari 1:46.011
3 Fernando Alonso McLaren-Mercedes 1:46.091
4 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:46.406
5 Robert Kubica BMW 1:46.996
6 Nico Rosberg Williams-Toyota 1:47.334
7 Nick Heidfeld BMW 1:47.409
8 Mark Webber Red Bull-Renault 1:47.524
9 Jarno Trulli Toyota 1:47.798
10 Heikki Kovalainen Renault 1:48.505
--
11 Giancarlo Fisichella Renault 1:46.603
12 Ralf Schumacher Toyota 1:46.618
13 David Coulthard Red Bull-Renault 1:46.800
14 Jenson Button Honda 1:46.955
15 Vitantonio Liuzzi STR-Ferrari 1:47.115
16 Alexander Wurz Williams-Toyota 1:47.394
--
17 Sebastian Vettel STR-Ferrari 1:47.581
18 Rubens Barrichello Honda 1:47.954
19 Takuma Sato Super Aguri-Honda 1:47.980
20 Adrian Sutil Spyker-Ferrari 1:48.044
21 Anthony Davidson Super Aguri-Honda 1:48.199
22 Sakon Yamamoto Spyker-Ferrari 1:49.577