o Jamers heeft de bittere pil geslikt na de dramatische ontknoping tijdens de voorbije 24 Hours of Zolder. Het geheel relativeren is nog te vroeg, maar komend weekend zakt de Zolderse tuner wel met vier Porsches af richting Francorchamps. Drie voor de zesde en voorlaatste manche van de Mediagroep van Dyck Belcar en één exemplaar voor de BonGou Belcar Endurance Cup.
In Divisie 1 kunnen Haane en Stielstra met de Porsche 997 GT3 in Francorchamps geen vuist maken tegen de snellere GT3-wagens zoals de Mosler, Corvette en Viper, verduidelijkt Firstbaas Jo Jamers. Van een revanche voor de tegenslag tijdens de 24 Hours of Zolder is geen sprake. Ik kan enkel een vuist maken tijdens lange afstandsraces. We rijden nu normaliter voor een plaats binnen de top 10 algemeen. De 24 Hours of Zolder moest mijn wedstrijd worden. Dit is tegengevallen, maar ik kreeg wel een pak publiciteit en complimenten. We gaan nu het seizoen uitrijden en vooral kijken naar de andere Porsches die reeds een upgrade kit monteerden. Voor dit seizoen gaan we deze kit niet meer monteren. Het is enerzijds een zéér
Even later ging het mis: Duel tussen Mattias Ekström (links) en Daniel la Rosa (rechts) in Barcelona
De teams van DTM-coureurs Mika Häkkinen en Daniel la Rosa, respectievelijk HWA en Mücke Motorsport, hebben besloten af te zien van het aantekenen van beroep tegen de draconische straffen die de sportcommissarissen van de DTM afgelopen zondag na de negende en voorlaatste race van het seizoen uitspraken tegen de beide Mercedes-Benz-coureurs. Ter herinnering: Häkkinen werd bestraft met een geldboete van 20.000 Euro vanwege een botsing met Martin Tomczyk, La Rosa kreeg een geldboete van 10.000 Euro opgelegd vanwege een aanrijding met Mattias Ekström. Bovendien worden beide coureurs voor de volgende DTM-race waaraan ze deelnemen (normaliter de finale op Hockenheim) tien plaatsen naar achteren gezet in de startopstelling. Deze straffen zijn de zwaarste die ooit in de geschiedenis van de DTM werden uitgesproken.
Extra geldboete voor Häkkinen vanwege ongeoorloofd vertrek Tweevoudig Formule 1-wereldkampioen Mika Häkkinen kreeg ook nog eens een geldboete van 2.000 Euro opgelegd, omdat hij op het moment dat de sportcommissarissen zijn zaak behandelden, al lang niet meer op het Circuit de Catalunya aanwezig was. Direct nadat hij was uitgevallen kleedde de Fin zich om en aanvaardde hij de thuisreis naar Monte Carlo. Officieel heet dat het "zonder toestemming van een sportcommissaris verlaten van het circuit na het plegen van een sportjuridisch relevant feit", en dat is volgens artikel 33.14 van het sportief reglement van de DTM niet toegestaan.
Afzien van beroep "in het belang van de sport" Meteen nadat de straffen waren opgelegd, kondigden beide teams aan dat ze tegen de straffen in beroep zouden gaan. Nu maakten ze echter eensgezind bekend, van beroep te zullen afzien "in het belang van de sport". Inderdaad is de kans dat er een uitspraak in de beroepszaak zou zijn getroffen voordat op 14 oktober de finalerace op Hockenheim wordt verreden, klein te noemen. Achter de schermen zal ongetwijfeld de nodige druk zijn uitgeoefend om tot deze beslissing te komen.
Eigenlijk dacht ik dat we dit seizoen alles in de DTM wel zon beetje gezien hadden. Chaos met de safety-car op de Lausitzring, daarna het wegsturen van de wedstrijdleiding, vervolgens Bruno Spengler die op de Norisring mocht winnen ondanks het negeren van een rood stoplicht aan het eind van de pitstraat en ook de incidenten op Zandvoort. Maar nee, het kan altijd nog erger. Zoals afgelopen zondag tijdens de negende en voorlaatste DTM-race van het seizoen op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona. Waar Audi in de slotfase van de wedstrijd al zijn autos voorzover nog op de baan terugtrok als protest tegen de, naar de mening van het eigen management, te ruige rijstijl van de concurrentie uit Stuttgart. Een feit dat in de internationale autosport nog niet eerder voorkwam. En dat gevolgen kan hebben voor de toekomst van de DTM.
Natuurlijk stonden er in de race grote belangen op het spel. Had Ekström in Spanje één punt meer behaald dan Bruno Spengler, dan waren alle titelkansen voor Mercedes-Benz definitief verkeken geweest. En dat wilde men in het Mercedes-kamp uiteraard met alle middelen trachten te voorkomen. Dan wordt er wel eens wat ruiger gereden dan anders. Zelfs zodanig, dat Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug na de race openlijk toegeeft dat de actie van zijn pupil Mika Häkkinen tegen Martin Tomczyk wellicht wat optimistisch was, en dat bij Daniel la Rosa, die Mattias Ekström eraf reed, een zekering doorgebrand is.
Niettemin vind ik het terugtrekken van de Audis niet de juiste oplossing. Sportbaas Ullrich kan dan zeggen dat hij het besluit nam om te voorkomen dat onze rijders iets zouden hebben gedaan dat niet in onze aard ligt, maar er zijn andere manieren om je ongenoegen te uiten wanneer je het niet met de handelwijze van de concurrentie eens bent. Bij een voetbalwedstrijd loopt een ploeg ook niet na tachtig minuten van het veld als er spelers te ruig behandeld worden.
Oorzaak ligt in reglement en mager startveld Zoals altijd ligt ook in dit geval de oorzaak van het probleem veel dieper dan de aanleiding. De oorzaak ligt hem in het huidige DTM-reglement met zijn twee verplichte pitstops, maar zonder tijdsvenster enerzijds en in het magere startveld met maar twee merken anderzijds. Laten we met dat laatste aspect beginnen: Audi en Mercedes-Benz zijn in de DTM tot elkaar veroordeeld. Ze moeten, zo goed en zo kwaad als het gaat, een manier vinden om met elkaar door één deur te kunnen, zodat ze met elkaar het kampioenschap in leven kunnen houden. Op het moment dat één van beiden uitstapt, is het meteen over met de serie en alles wat daaraan vastzit. Echter, de vijandigheid tussen beide kampen zit net onder de oppervlakte, en die zit heel diep. Bij sommige individuen is er zelfs sprake van regelrechte haat. Dat is een ongezonde situatie. Heb je een derde merk in de DTM, zoals in het verleden Opel, dan kan dat merk als buffer fungeren, en is het niet altijd of de een, of de ander, die de klappen opvangt. Zijn er meer merken, dan is het risico zelfs nog meer gespreid, wat optimaal zou zijn.
Inherent aan het feit dat er maar twee merken zijn, is ook de noodzaak voor beide om niet minder dan tien autos in te zetten, om zodoende tot een nog enigszins aanvaardbare veldgrootte te komen. Nog afgezien van de financiële consequenties die dit met zich meebrengt is de rol van de Vorjahreswagen en Vorvorjahreswagen uiterst dubieus. Rijders (m/v) met deze autos mogen zelden of nooit hun eigen race rijden, ze worden ondergeschikt gemaakt aan het belang van de rijders met actueel materiaal. Het is inmiddels in de DTM al lang duidelijk dat degene die vroeg in de race zijn beide verplichte pitstops maakt, de beste kansen heeft om daarna ongestoord naar voren te rijden en een goed raceresultaat te behalen. Wat zien we nu echter? De rijders met oud materieel worden zo lang mogelijk buiten gelaten en rijden vaak alleen maar de concurrentie in de weg.
En dan het reglement. Met de twee verplichte pitstops, die iedereen vanaf de zesde ronde tot aan het eind van de race mag uitvoeren, is de situatie voor het publiek soms uitermate verwarrend. De volgorde op de baan is gedurende het grootste gedeelte van de wedstrijd niet gelijk aan de rangorde in de race. Pitstops, aanvankelijk één, later twee, zijn in de DTM ooit ingevoerd om voor meer spektakel te zorgen en om de rol van het team belangrijker te maken. Daar is iets voor te zeggen. Nu worden de stops echter vooral gebruikt om strategische spelletjes te spelen en de vraag is of dat nou zo aantrekkelijk is. Als raceliefhebber kan ik deze vraag niet anders dan met nee beantwoorden.
Uitweg uit deze situatie mogelijk Natuurlijk is er wel een uitweg uit deze situatie mogelijk. Persoonlijk zou ik het liefst een terugkeer zien naar het formaat van de oude DTM, zoals die tot en met 1996 was, en zelfs ook nog in 2000, het eerste jaar van de nieuwe DTM. Twee races van elk rond de 100 km met daartussen een niet al te lange pauze, waarin eventueel beschadigde autos weer hersteld kunnen worden. Dan is de rol van het team ook belangrijk. Misschien zou je voor de tweede race een reversed grid voor de eerste acht kunnen toepassen, zoals in steeds meer series (WTCC, GP2, Formule 3 Euro Serie) gebeurt. Of zoals vroeger in onder andere de BTCC, twee aparte kwalificatiesessies, voor elk van de races één. Een belangrijk bezwaar ligt echter bij de televisie, die maximaal anderhalf uur wil uitzenden. Een oplossing zou dan wellicht zijn de situatie zoals in de DTM van 2001 met een korte sprintrace en een lange hoofdrace, waarin natuurlijk meer punten te verdienen moeten zijn. En dan geen moeilijk gedoe met pitstops meer, en waarom geen apart klassement (DTM Challenge? DTM Cup?) voor rijders met oudere autos, desnoods met een beetje prijzengeld? Dan strijden die om hun eigen eer, en zijn niet alleen veldvulling c.q. stoorzender meer.
Oh ja, nou ik toch bezig ben, heb ik nog wel iets. Misschien is het ook zinvol om de autos wat robuuster te maken. Een van de zaken die toerwagensport spectaculair maakt om te zien, is dat er nog wel eens het nodige contact is. Anders dan bij formulewagens, waar het vooral op mooi en zuiver rijden aankomt, bieden raceautos met gesloten wielen van nature meer mogelijkheden tot wat duw- en trekwerk. Dat is wat vroeger BTCC en STW spectaculair maakte, en nu nog het geval is bij het WTCC. Begrijp me goed, in het redelijke. Geen botsautootje spelen, maar een beetje contact moet kunnen. Met daarboven een strenge, rechtvaardige wedstrijdleiding om de boel in het gareel te houden. Zijn de autos wat steviger en wat minder gevoelig voor bijvoorbeeld beschadiging aan de aërodynamische hulpmiddelen, waardoor DTM-autos vrijwel meteen onbestuurbaar worden, dan houden ze het ook wat langer uit.
De ex-F1 coureurs Scott Speed en Jacques Villeneuve voelen zich nu al thuis in NASCAR. Speed testte eerder deze week op de Talladega Superspeedway met een Red Bull Toyota. Volgende week maakt Speed samen met collega Villeneuve zijn ARCA-debuut op de Talladega Superspeedway.
Eerste snelle ronden van Scott Speed op Talladega. Foto: Team Red Bull USA
Speed en Villeneuve willen presteren Speed maakte afgelopen dinsdag voor het eerst op Talladegamet een stockcar kennis. De voormalige Torro Rosso rijder reed een Toyota van het Eddie Sharp Racing Team dat in de ARCA-series uitkomt. Scott Speed: Een stockcar is zoveel zwaarder dan een Formule l, en je voelt gewoon meer beweging. Die auto is drie keer zwaarder, en er zit veel beweging in de veren en banden. Het is gewoon een grote bewegende massa. Een Formule l is kleiner en stijver, zelfs als je er al aan denkt om naar rechts te gaan, dan ga je al naar rechts. Het is niet gemakkelijk om dat ding met 350 km in een bocht te gooien. Ik heb nu wel geleerd hoe dat ik moet draften, maar ik geloof dat het racen met deze jongens een wilde aangelegenheid gaat worden.
De banking hier is ongelofelijk. Ik had nog nooit met een stockcar gereden en in mijn eerste rondes reed ik hoog tegen de muur. Ik zou liegen om te zeggen dat het gemakkelijk is, maar het was super. De test verliep vrij gemakkelijk omdat ik constant volgas ging. Maar ja hard gaan op Talladega heeft meer met de auto dan met de rijder te doen.
Het stapt iets anders in dan in een Torro Rosso. Foto: Team Red Bull USA
Cultuurschock De kennismaking met de stockcarwereld opende bij Speed ook enigszins de ogen. Je moet hier gewoon met je auto in de paddock tanken net zoals op de snelweg. Ik vond het wel een beetje bizar. En in de Formule l heb je altijd wel iemand die je gordels vastsnoert. Ik stapte in en wachtte totdat één van de monteurs dat zou doen. Er gebeurde niets. Ik moest het zelf doen. Zelfs in de garage area was het niet toegestaan om een korte broek te dragen. Zelfs met een hoed beschouwen ze het in Europa als de mode. Hier dus niet.
Een onbekende coureur? Foto: Toyota Motorsport USA
Villeneuve 21e in de Craftsman Truck Series Jacques Villeneuve kwalificeerde zich afgelopen weekend als zevende in de Craftsman Truckseries in Las Vegas, maar raakte collega Rookie Brian Scott. Het was nog niet eens zon harde tik, maar de schade was wel voldoende. Ook dat moest ik leren aldus Villeneuve, die zich voorlopig alleen maar tot doel heeft gesteld om te eindigen .Villeneuve: Toen ik 21 was wist ik nog niet eens wat NASCAR was, nu weet ik het wel. Wereldwijd heb je maar twee sterke kampioenschappen, dat is Formule l en NASCAR hoewel ze elkaars tegenpolen zijn.
Nee hoor, een bekend startnummer met Jacques Villeneuve aan het stuur. Foto: Toyota Motorsport USA
Voor de 17e en 18e ronde van het FIA Wereldkampioenschap voor toerwagens reisde de WTCC-karavaan naar het vermaarde Brands Hatch in autosportminnend Engeland. Uiteraard verscheen ook SEAT Team Holland rijder Tom Coronel hier aan de start met zijn bekende oranje-zwarte Leon van GR-Asia. Het werd weer een weekend waarin de onderlinge verschillen miniem waren. Voor de Nederlander resulteerde dit in een dertiende en een negende plaats. Maar, omdat de hoger geklasseerde Brit Turkington buiten mededinging meereed, schoven de reguliere WTCC-rijders achter hem een plaats op. Daarmee pakte Tom Coronel in dit weekend weer een zwaar bevochten kampioenschapspunt.
Giancarlo Fisichella zal nog even moeten wachten op uitsluitsel over zijn Formule 1-toekomst. Het team van Renault stelt momenteel alles in het werk Fernando Alonso terug te halen naar de Fransen. Althans, zo kijkt Enrico Zanarini, Fisichella's manager, er tegenaan.
De Spaanse wereldkampioen heeft een doorlopend contract bij McLaren-Mercedes, maar gezien de verslechterde verstandhouding van de Spanjaard met Ron Dennis is het niet uitgesloten dat hij vertrekt na dit seizoen. Ferrari is een mogelijkheid, Massa zou in dat geval kunnen verhuizen naar Toyota. Ook Renault is zeker nog kanshebber om de wereldkampioen terug te halen.
"Het duurt allemaal te lang, maar het is zoals het is", zegt Zanarini. "Iedereen wacht op de beslissing van Fernando, dus ook Giancarlo zal moeten wachten voordat hij duidelijkheid kan krijgen over zijn toekomst bij Renault. Pas als Alonso een beslissing neemt is duidelijk welke stoeltjes er vrij komen. Het is frustrerend, maar op dit moment kunnen we niet meer doen dan wachten."
De Russische politie heeft bekendgemaakt dat het een onderzoek instelt naar een moordaanslag op de voormalig Formule 1-coureur Sergei Zlobin. Vandaag ontplofte er een bom onder de Mercedes, die eigendom is van Zlobin. Volgens de berichten is Zlobin lichtgewond geraakt en is de auto zwaarbeschadigd.
Zlobin is een Russische coureur die in 2002 een paar keer testte voor het Minardi-team met steun van de Russische oliemagnaat Gazprom.
Carl Edwards bezorgde het team van Jack Roush haar 100e zege in Dover, de wedstrijd die traditioneel de Monster Mile genoemd wordt en ook nu weer zijn tol eiste. Ik geloof dat we aardig ongeschonden uit de strijd zijn gekomen, het leek wel Russische roulette, wat een puinhoop verklaarde Edwards na afloop.
Ook Ford-coureur Carl Edwards heeft een goede kans op de NASCAR titel. Foto: Autostock
Lichte schaduw over Ford zege? Mogelijk komt het team van Jack Roush toch niet helemaal ongeschonden uit de strijd. Bij een technische na-controle bleek dat de rijhoogte van de Ford Fusion te laag was. De Fusion werd door NASCAR in beslag genomen. Eerder dit seizoen werden Kyle Busch en Johnny Sauter op de New Hampshire International Speedway eveneens te laag bevonden. Zij moesten 25 punten inleveren en het leverde de beide crew-chiefs een boete van U$ 25.000 op. Een NASCAR woordvoerder: Wij zullen er deze week naar kijken en bepalen welke sancties er eventueel genomen worden.. Ruim 38 ronden voor het einde nam Edwards de leiding toen zijn teamgenoot Matt Kenseth langzaam zijn motor begon op te blazen.
De chaotische wedstrijd kende maar liefst 13 neutralisaties. In de 386e ronde moest de wedstrijd met rood onderbroken worden nadat er tien deelnemers crashten. Jeff Gordon eindigde als elfde maar verliet Dover wel als leider in het kampioenschap. Danny Hamlin en Kurt Busch crashten separaat uit de wedstrijd, waarbij Hamlin en Kyle Petty elkaar nog bijna te lijf gingen. Zij konden tijdig door teamleden worden gescheiden. Een medewerker van het team van Michael Waltrip werd in de pitlane getroffen door een afgebroken wiel van Dale Jarretts Toyota getroffen maar bleef gelukkig ongedeerd. Edwardsteamgenoot Greg Biffle eindigde als tweede, terwijl Dale Earnhardt jr. de derde plaats voor zich opeiste. Slechts 6 deelnemers eindigden in dezelfde ronde als Edwards. Ook Juan Pablo Montoya wist zijn hoofd op de Monster Mile aardig koel te houden. Hij eindigde als tiende en behaalde zijn beste oval resultaat tot nu toe.
100e Ford-zege voor het team van Jack Roush maar er ligt toch een lichte schaduw over. Foto: Autostock
UITSLAG(Provisional) 1. Carl Edwards Ford 400 ronden 2. Greg Biffle Ford 400 ronden 3. Dale Earnhardt jr. Chevrolet 400 ronden 4. Mark Martin Chevrolet 400 ronden 5. Kyle Busch Chevrolet 400 ronden 6. Casey Mears Chevrolet 400 ronden 7. Jeff Burton Chevrolet 399 ronden 8. Jamie McMurray Ford 399 ronden 9.Tony Stewart Chevrolet 399 ronden 10.Juan Pablo Montoya Dodge 399 ronden
Stand Chase voor de Cup 1. Jeff Gordon 5340 punten 2. Tony Stewart 5338 punten 3. Carl Edwards 5337 punten 4. Jimmie Johnson 5336 punten 5, Kyle Busch 5330 punten 6. Clint Bowyer 5322 punten 7. Martin Truex jr. 5294 punten 8. Jeff Burton 5265 punten 9. Kevin Harvick 5225 punten 10.Matt Kenseth 5224 punten 11. Kurt Busch 5189 punten 12. Danny Hamlin 5189 punten
FIA-GT3: Pirri/Von Gartzen een trapje hoger in race 2
BRNO - In de tweede race van het FIA-GT3 kampioenschap te Brno, de achtste race van het seizoen, heeft het Corvette-duo Pirri/Von Gartzen hun tweede seizoenszege behaald. Net als gisteren werd het een Corvette-dubbel, met het exemplaar van Ruffier/Peyrolles (winnaar van gisteren) op de tweede plek. De Lamborghini Gallardo van Janis/Jirik vervolledigde het podium.
Door deze overwinning komen Pirri/Von Gartzen nog dichter bij de kampioenschapsleiders Moser/Vannelet, die vandaag als vierde finishten.
Maxime Soulet eindigde, samen met Mikael Forsten, op de zesde plek in de knappe Ford GT3. Ron Marchal geraakte in de Aston Martin DBRS9 niet verder dan een 25e plek vanwege mechanische problemen. Tom Cloet tenslotte, finishte op een anonieme achttiende plek in een Porsche 997 GT3 Cup
Alsof er nog niet genoeg geruchten circuleerden in de F1, kwam de Daily Mail met een nieuw verhaal over het huidige silly season. De krant meldde namelijk dat Felipe Massa in gesprek zou zijn met Toyota over een overstap naar het team in 2008. De Braziliaan zou deze stap moeten maken, omdat Ferrari plaats wil maken voor de regerend wereldkampioen Fernando Alonso.
Volgens de Daily Mail is Felipe Massa zich aan het voorbereiden op zijn ontslag. Ferrari zou de vijfvoudige Grand prix winnaar aan de kant willen zetten aan het eind van het seizoen. Toyota is de enige plaats waar de Braziliaan dan heen kan, aangezien het team plaats kan maken voor Massa en de benodigde financiële middelen heeft. Over wie er plaats zal moeten maken voor Massa doet de krant geen uitspraken.
Het vertrek van Massa zou de deur van Ferrari wagenwijd openzetten voor Fernando Alonso. Om het contract van de Spanjaard bij McLaren te laten ontbinden kan Ferrari een hoop centen gaan kosten. Alonso en Ron Dennis hebben echter de laatste tijd een uitermate slechte werkrelatie opgebouwd. Mogelijk zal McLaren Alonso makkelijker laten gaan aan het eind van het seizoen dan in het contract is vastgelegd
Chris van der Drift ijzersterk in Groot-Brittannië
BRANDS HATCH, 23 september 2007 Opnieuw mocht Chris van der Drift op het podium plaatsnemen. De 21-jarige Rotterdammer heeft tijdens het voorlaatste evenement van de International Formula Master op het circuit van Brands Hatch twee ijzersterke prestaties geboekt. In de eerste race, die in het voorprogramma van het FIA WTCC werd verreden, toonde Van der Drift wederom aan dat hij over de juiste racing skills beschikte en boekte maar liefst negen plaatsen winst. Op een haar na miste hij het podium, maar de Nederlander nam in de tweede race sportieve revanche en mocht naderhand wel de champagnefles ontkurken.
Ondanks dat Chris van der Drift nog nooit eerder op het Britse circuit had gereden, streed hij wel direct vanaf de eerste trainingen om de snelste tijd. In de kwalificatie was het geluk helaas niet aanwezig. De tweede nieuwe set banden kon niet gebruikt worden door rode en gele vlaggen, waardoor zijn poging om de pole position te veroveren in rook opging. Een dertiende plaats bleek het maximaal haalbare en een zware taak restte hem op zaterdag.
Echter net als bij eerdere races waarbij het geluk niet aan Chris zijde stond en zodoende in het middenveld moest starten, wurmde hij zich opnieuw rap door het veld. Al snel veroverde Van der Drift een positie in de punten. Maar hij was nog lang niet uitgeracet. De snelle Rotterdammer stootte na een moedige inhaalactie op de Italiaan Frankie Provenzano door naar de vierde plaats. De laatste ronden drong Van der Drift aan voor de podiumpositie, maar miste deze op een haar na.
De tweede race werd gestart vanaf de vijfde plaats. Zijn reputatie als goede starter maakte hij opnieuw waar door direct een plek te winnen. Een ronde later bezat de JD Motorsport-coureur de derde positie en streed de rest van de wedstrijd met nog vier piloten om de overwinning. Na een korte neutralisatie van de wedstrijd viel Van der Drift direct aan. Hij zat in de spectaculaire Paddock Hill Bend aan de buitenkant bij Johnny Cecotto junior voor de tweede plaats in de wedstrijd. Helaas kon hij deze positie net niet overnemen. Met close racing en sensatie op het hoogtepunt, stond Van der Drift zijn mannetje en reed zijn bolide glansrijk naar het podium.
Chris van der Drift: Het was een mooi raceweekend met opnieuw een podiumplaats. In de eerste wedstrijd reed ik snel naar voren en in race twee was het hard knokken. Ik was sneller dan de coureurs voor me. Maar omdat we zo dicht bij elkaar zaten, moest ik voortdurend in mijn spiegels kijken en tegelijkertijd aanvallen. Na de safety-car situatie zat ik in de eerste bocht aan de buitenkant bij Johnny Cecotto junior, maar het lukte me net niet om de tweede positie over te nemen. Er zijn nog twee races te rijden en we zullen zien wat er gaat gebeuren. Ik wil in ieder geval de tweede positie veiligstellen.
In het weekend van 7 oktober komt Chris van der Drift in actie voor de laatste twee races van de International Formula Master, die wordt verreden op het circuit van Monza in Italië.
Uitslag race één, International Formula Master te Brands Hatch (Groot-Brittannië): 01 Jerome DAmbrosio (BEL), Cram Competition, 21 ronden in 31:35.874 02 Salvatore Gatto (ITA), Promotorsport, +11.551 03 Norbert Siedler (AUT), ADM Motorsport, +12.734 04 Chris van der Drift (NED), JD Motorsport, +13.013
Uitslag race twee, International Formula Master te Brands Hatch (Groot-Brittannië): 01 Arturo Llobell (ESP), Cram Competition, 28 ronden in 40:35.265 02 Johnny Checotto jr (VEN), Ombra Racing, +2.448 03 Chris van der Drift (NED), JD Motorsport, +2.990
Tussenstand International Formula Master na veertien races: 01 Jerome DAmbrosio (BEL), Cram Competition, 82 punten 02 Chris van der Drift (NED), JD Motorsport, 52 punten 03 Salvatore Gatto (ITA), Alan Racing, 46 punten
Chris wordt dit jaar ondersteund door: Racing Pool, Valvoline, National Meats Ltd, BMW Ekris en Momo.
WTCC: Priaulx wint op eigengrond voor thuispubliek
Uitslag FIA WTCC Race #2 Brands Hatch
01. Andy PRIAULX BMW 320si 28:05.811
02. Felix PORTEIRO BMW 320si +00.727
03. Robert HUFF Chevrolet Lacetti +01.160
04. Colin TURKINGTON BMW 320si +01.382
05. Yvan MULLER SEAT Leon TDI +05.398
06. Jordi GENE SEAT Leon TDI +05.789
07. Jorg MULLER BMW 320si +07.633
08. James THOMPSON Alfa Romeo 156 +09.769
09. Tom CORONEL SEAT Leon +10.549
10. P-Y. CORTHALS SEAT Leon +11.287
11. Tiago MONTEIRO SEAT Leon +12.995
12. Nicola LARINI Chevrolet Lacetti +15.901
13. Michel JOURDAIN SEAT Leon +16.986
14. Olivier TIELEMANS Alfa Romeo 156 +20.096
15. Roberto COLCIAGO SEAT Leon +20.431
16. Sergio HERNANDEZ BMW 320si +23.333
17. Stefano D'ASTE BMW 320si +24.420
18. M. PEDALA SEAT Leon +25.054
19. M. CERESOLI SEAT Leon +27.588
20. Sergey KRYLOV SEAT Leon +42.015
21. Luca RANGONI BMW 320si +4 LAPS
--. Gabriele TARQUINI SEAT Leon D.N.F.
--. Alain MENU Chevrolet Lacetti D.N.F.
--. Augusto FARFUS BMW 320si D.N.F.
--. Alessandro ZANARDI BMW 320si D.N.F.
Aangezien de als derde geeindigde Colin Turkington officieel niet meedoet voor de punten werd besloten om de Top 9 om te keren en daarmee stond Felix Porteiro ineens op de eerste startrij naast Andy Priaulx. Porteiro kwam ook als beste weg maar verloor zijn leidende positie al in die eerste ronde aan Andy Priaulx, die de winst vervolgens niet meer afstond en zijn leidende positie in het Wereldkampioenschap verder versterkte. In die hectische beginronde schoof Alex Zanardi stevig van de baan en belandde in de grintbak, terwijl een spin Rangoni even later meerdere mannen in de problemen bracht. Gevolg was de inzet van de Safety Car om een einde te maken aan deze hectische beginfase. Bij de herstart raken de BMW van Augusto Farfus en de Chevrolet van Menu elkaar en over de toedracht hebben beide heren een eigen lezing. Feit was dat de BMW kansloos in de muur eindigde en de zwarte vlag werd uitgehangen voor de winnaar van de eerste race. Verder kwam de Safety Car weer in de baan om de brokstukken veilig op te kunnen ruimen. Tom Coronel lag op dat moment al elfde en Tielemans achttiende De honneurs van Chevrolet werden van dat moment waargenomen door de als derde rijdende Rob Huff. Daarachter is het een lang en kleurrijk lint met negen rijders. Coronel miste daarbij net de aansluiting en reed als tiende, met in zijn slipstream Pierre Yves Corthals. Olivier Tielemans lag zestiende. Met nog een ronde of vier te gaan verloor de SEAT van Tarquini snelheid waardoor de mannen achter hem snel naar voren schoven. Ook Thompson kende in deze fase een terugval en daarvan profiteerden Yvan en Jorg Muller. Coronel reed daar diect achter, maar kon zijn inhaalpoging niet doorzetten. In de voorste gelederen liet Gene een steekje vallen, waardoor Turkington een plaats opschoof en even later volgde Yvan Muller dat voorbeeld, waardoor de Spanjaard in een ronde twee plaatsen verloor. De eerste overwinning van Andy Priaulx op zijn thuiscircuit werd uiteindelijk en feit, Porteiro nam enoegen met zijn tweede plaats en Huff completeerde het Britse aandeel op het podium
Uitslag tweede race FIA WTCC Brands Hatch: 1. Andy Priaulx (BMW) 16 ronden 28.05.811 2. Felix Portiero (BMW) op 0.727 3. Rob Huff (Chevrolet) op 1.160 4. Colin Turkington (BMW) op 1.382 5. Yvan Muller (SEAT) op 5.398 6. Jordi Gene (SEAT) op 5.789 7. Jorg Muller (BMW) op 7.633 8. James Thompson (Alfa Romeo) op 9.769 9. Tom Coronel (SEAT) op 10.549 10. Pierre Yves Corthals (SEAT) 11.287 14. Olivier Tielemans (Alfa Romeo) op 20.096
Stand in het kampioenschap na 18 races: 1. Andy Priaulx 81 punten 2. Augusto Farfus 69 3. Yvan Muller 67 4. Jorg Muller 66 5. James Thompson 57 6. Alain Menu 55 13. Tom Coronel 23
DTM: Jamie Green wint schandaalrace, Audi trekt alle auto's terug
Op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona behaalde Mercedes-Benz-coureur Jamie Green zijn eerste zege in de DTM. De Brit won voor zijn Mercedes-merkgenoten Bruno Spengler, Paul di Resta, Alexandros Margaritis, Gary Paffett en Mathias Lauda. In de slotfase van de race trok Audi alle A4's die op dat moment nog in de wedstrijd waren terug als protest tegen de volgens Audi te harde rijstijl in de race. Dat zorgde voor heel wat discussie en fluitconcerten van het publiek.
Een uitgebreid raceverslag met analyse volgt later vanavond Uitslag: 1. Jamie Green (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 58 r. in 1.08.21,523 (gem. 151,553 km/u) 2. Bruno Spengler (Can), AMG Mercedes C-Klasse, op 11,549 3. Paul di Resta (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, op 14,639 4. Alexandros Margaritis (Gri), AMG Mercedes C-Klasse, op 46,539 5. Gary Paffett (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, op 49,596 6. Mathias Lauda (Oos), AMG Mercedes C-Klasse, op 50,501 7. Mike Rockenfeller (Dui), Audi A4 DTM, op 9 ronden 8. Lucas Luhr (Dui), Audi A4 DTM, op 9 ronden
Stand: 1. Mattias Ekström, 44 punten 2. Bruno Spengler, 42 3. Martin Tomczyk, 40 4. Paul di Resta, 31 5. Bernd Schneider, 27,5 6. Jamie Green, 24,5 7. Mika Häkkinen, 22 8. Gary Paffett, 20,5
Het kon eigenlijk al niet meer misgaan, want één puntje uit drie races was al genoeg voor Jerome DAmbrosio om zich te kunnen kronen tot de eerste kampioen van de nieuwe International Formula Master. Maar de Belgische coureur pakte meteen de eerste kans en haalde de titel glansrijk binnen.
Nadat DAmbrosio gisteren de dertiende race op zijn naam schreef ging hij vandaag van start vanaf de achtste plaats. Het enige dat hij dus moest doen was in elk geval die positie handhaven, de Formula Masters kent namelijk dezelfde puntentelling als de Formule 1. In een fantastische race reed DAmbrosio de ene na de andere snelle ronde, passeerde daarbij diverse rijders om uiteindelijk als vijfde te finishen. De daarmee behaalde vier punten zijn dus ruimschoots voldoende voor het kampioenschap.
Chris van der Drift wist dat het bijna onmogelijk was om de titel nog te behalen. DAmbrosio mocht namelijk met nog drie races te gaan geen enkel punt halen en hijzelf zou alles moeten winnen. Dan zouden beide rijders evenveel punten hebben en mocht Van der Drift zich op basis van meeste zeges kampioen mogen noemen.
Zover kwam het echter niet, Van der Drift startte als vijfde en kwam als derde over de streep, sowieso onvoldoende. De race werd gewonnen door de teamgenoot van DAmbrosio, Arturo Llobell. Johnny Cecotto jr. kwam als tweede over de finish en Chris van der Drift maakte het podium compleet.
Jérôme DAmbrosio, Cram Competition: Ik wist dat ik maar één punt nodig had, maar we zijn racers. En al is het belangrijk om aan het klassement te denken, ik moest gewoon vol gaan in de race. Het hele weekend verliep prachtig, ik had niet beter kunnen wensen.
Arturo Llobell, Cram Competition: Ik wist dat ik een goed raceritme had en dat ik bij de start de kop moest pakken, omdat het erg moeilijk is om op deze baan in te halen. Gelukkig had ik een goede start en probeerde ik om een gat te slaan. De safetycar-situatie gooide roet in het eten, maar toen die voorbij was kon ik weer een voorsprong opbouwen omdat Cecotto en Van der Drift in gevecht waren.
Formula Master Brands Hatch race 2 1. Arturo Llobell (ESP), Cram Competition (#24) 2. Johnny Cecotto Jr (VEN) Ombra Racing (#29) 3. Chris van der Drift (NED), J.D. Motorsport (#7) 4. Norbert Siedler (AUT), ADM Motorsport (#41) 5. Jérôme D'Ambrosio (BEL), Cram Competition (#25) 6. Frankie Provenzano (ITA), ADM Motorsport (#21) 7. Sami Isohella, (FIN), Team Soderman (#23) 8. Kasper Andersen (DEN), J.D. Motorsport (#8)
DeAviva-BMW 320siwaarmee Duncan Huisman in Macau gaat rijden
Hij heeft er lang op moeten wachten, maar uiteindelijk kwam het groene licht: Duncan Huisman rijdt ook dit jaar weer de beide laatste races van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het stratencircuit van Macau. Hij vond onderdak bij het Britse team West Surrey Racing van Dick Bennetts, dat met sponsoring van verzekeringsgigant Aviva twee BMW 320sis in Macau inzet. De andere BMW van het team zal worden bestuurd door de Brit Colin Turkington, die normaliter voor West Surrey Racing uitkomt in het BTCC en dit weekend op Brands Hatch al zijn WTCC-première beleeft.
Huisman bijzonder succesvol in Macau Voor Huisman is het rondkomen van de deal bijzonder goed nieuws. Hij won al drie keer de prestigieuze Macau Guia-toerwagenrace in 2001, 2002 en 2003, zegevierde er in 2005 in de tweede WTCC-wedstrijd en eindigde ook vorig jaar op het podium in Macau, waar hij in de eerste race tweede werd achter de uiteindelijke wereldkampioen Andy Priaulx. Ik werd een tijdje geleden gebeld door Dick Bennetts of ik interesse had om in Macau te rijden. Mijn naam was genoemd door iemand van BMW Motorsport. Uiteindelijk werden we het vrij snel eens. Ik ben heel blij dat het gelukt is, aldus Duncan Huisman.
Voorbereidende test op Zandvoort of Snetterton Voorafgaand aan de deelname in Macau staat er voor Huisman in ieder geval nog een test op het programma, die zal plaatsvinden op Circuit Park Zandvoort, waar ook het BMW-fabrieksteam Schnitzer onlangs al testte en het Belgische BMW-team RBM eveneens regelmatig te gast is, of in het Britse Snetterton. De inschrijving in Macau vindt plaats onder de vlag van Team Aviva. Aviva is in grootte de vijfde verzekeringsmaatschappij ter wereld en de grootste verzekeraar in Groot-Brittannië. Het concern is de grootste op het gebied van levens- en pensioenverzekeringen in Europa en breidt zich sterk uit in de VS, Australië en Azië. Tot het concern behoren eveneens Delta Lloyd en de Britse mobiliteitsorganisatie RAC, waarvoor het team van Dick Bennetts twee BMWs runt in het BTCC.
SPA-FRANCORCHAMPS - Kimi Raikkonen heeft de pole positon veroverd voor de Grand Prix van België. De Ferrari-coureur wist teamgenoot Felipe Massa en wereldkampioen Fernando Alonso nipt voor te blijven.
Mclaren kende een tegenvallende kwalificatie in de Ardennen. Waar het Engelse team gisteren in de vrije training de snelste was, zat er ditmaal niet meer in dan een derde en vierde plaats voor respectievelijk Fernando Alonso en Lewis Hamilton.
Robert Kubica mocht zich met een vijfde plaats 'The best of the rest' noemen met daar achter een sterk presterende Rosberg in de Williams-Toyota. Heidfeld, Webber, Trulli en Kovalainen maakten de toptien compleet. Kubica zal morgen vanaf de vijftiende plaats vertrekken, omdat hij vandaag zijn motor moest laten vervangen.
Spyker F1-coureur Adrian Sutil veroverde bij het vallen van de vlag de twaalfde plaats, maar veel coureurs zaten nog in een snelle ronde. Uiteindelijk viel de Duitser terug tot de twinstigste stek, maar dat de nieuwe Spyker een vooruitgang is, is inmiddels wel duidelijk. Yamamoto, Davidson, Sato, Barrichello en Vettel waren ook klaar na Q1.
Uitslag Formule 1 kwalificatie te Spa-Francorchamps:
1 Kimi Räikkönen Ferrari 1:45.994
2 Felipe Massa Ferrari 1:46.011
3 Fernando Alonso McLaren-Mercedes 1:46.091
4 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:46.406
5 Robert Kubica BMW 1:46.996
6 Nico Rosberg Williams-Toyota 1:47.334
7 Nick Heidfeld BMW 1:47.409
8 Mark Webber Red Bull-Renault 1:47.524
9 Jarno Trulli Toyota 1:47.798
10 Heikki Kovalainen Renault 1:48.505
--
11 Giancarlo Fisichella Renault 1:46.603
12 Ralf Schumacher Toyota 1:46.618
13 David Coulthard Red Bull-Renault 1:46.800
14 Jenson Button Honda 1:46.955
15 Vitantonio Liuzzi STR-Ferrari 1:47.115
16 Alexander Wurz Williams-Toyota 1:47.394
--
17 Sebastian Vettel STR-Ferrari 1:47.581
18 Rubens Barrichello Honda 1:47.954
19 Takuma Sato Super Aguri-Honda 1:47.980
20 Adrian Sutil Spyker-Ferrari 1:48.044
21 Anthony Davidson Super Aguri-Honda 1:48.199
22 Sakon Yamamoto Spyker-Ferrari 1:49.577
Ferrari overheersend tijdens terugkeer F1 op Spa Francorchamps
SPA-FRANCORCHAMPS - De uitspraak in de spionagezaak tegen het team van McLaren op donderdagavond, was het gesprek van het weekend op het Circuit van Spa Francorchamps in België. Hoewel het team bestraft werd met een zware boete en alle punten in het constructeurkampioenschap 2007 moest afstaan, kwamen beide coureurs van het team goed weg. Zij konden dit weekend doorstrijden voor de titel in het coureurkampioenschap. Gedurende het weekend ontstonden er meer roddels over spionagezaken, dit keer zou het team van Renault in het bezit zijn van gegevens van het McLaren-team. Ondanks het feit dat kopiëren en fotograferen van elkaars uitvindingen al jaren voorkomt in de Formule 1, zou dit nog het nodige tumult veroorzaken op de paddock van de Formule 1.
De vele geruchtenstromen leken totaal voorbij te zijn gegaan aan Kimi Raikkonen en Felipe Massa van het team van Ferrari. Beide rijders waren het gehele weekend al snel en overheersten ook tijdens de race op zondag. Hoewel de McLarens in de achteruitkijkspiegels zichtbaar waren, konden zowel Fernando Alonso als Lewis Hamilton niet dichterbij komen. Daardoor overheerste Ferrari tijdens de terugkeer op het nostalgische circuit van Spa Francorchamps in de Belgische Ardennen, waar het voor het eerst tijdens een Formule 1-weekend droog is gebleven.
Ook opvallend was rijder Adrian Sutil met de B-spec van Spyker. Hij wist zelfs topsnelheden te noteren van 307 km/u, waarmee hij sneller was dan bijvoorbeeld Nick Heidfeld in zijn BMW. Sutil wist de race uiteindelijk te finishen op de veertiende positie, met teamgenoot Yamamoto op een zeventiende plaats, waarmee Spyker eindelijk een stap voorwaarts gemaakt lijkt te hebben.
De race op Spa Francorchamps was de snelste van het jaar, met topsnelheden oplopend tot 315 kilometer per uur en een circuitlengte van meer dan zeven kilometer. Het Formule 1-circus heeft haar laatste race in Europa voor 2007 gereden en zal op weg gaan naar het circuit van Japan, waarna nog gereden wordt in China en Brazilië als afsluiting van het seizoen. Ondanks alle perikelen over de teams, zal het kampioenschap een heel spannende einde tegemoet gaan: wie blijkt de sterkste van de vier?
Uitslag race F1 van België:
1. Kimi Raikkonen Ferrari Winnaar
2. Felipe Massa Ferrari +4.6 secs
3. Fernando Alonso McLaren-Mercedes +14.3 secs
4. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +23.6 secs
5. Nick Heidfeld BMW +51.8 secs
6. Nico Rosberg Williams-Toyota +76.8 secs
7. Mark Webber Red Bull-Renault +80.6 secs
8. Heikki Kovalainen Renault +85.1 secs
9. Robert Kubica BMW +85.6 secs
10. Ralf Schumacher Toyota +88.5 secs
11. Jarno Trulli Toyota +1 lap
12. Vitantonio Liuzzi STR-Ferrari +1 lap
13. Rubens Barrichello Honda +1 lap
14. Adrian Sutil Spyker-Ferrari +1 lap
15. Takuma Sato Super Aguri-Honda +1 lap
16. Anthony Davidson Super Aguri-Honda +1 lap
17. Sakon Yamamoto Spyker-Ferrari +1 lap
DNF Jenson Button Honda
DNF Alexander Wurz Williams-Toyota
DNF David Coulthard Red Bull-Renault
DNF Sebastian Vettel STR-Ferrari
DNF Giancarlo Fisichella Renault
Stand in het coureurkampioenschap:
1. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 97
2. Fernando Alonso McLaren-Mercedes 95
3. Kimi Raikkonen Ferrari 84
4. Felipe Massa Ferrari 77
5. Nick Heidfeld BMW 56
6. Robert Kubica BMW 33
Patrick Huisman op weg naar zijn vierde Supercup-zege op Spa-Francorchamps
Patrick Huisman behaalde in de laatste race van het seizoen in de Porsche Mobil1 Supercup zijn 24e overwinning in de klasse. Op het circuit van Spa-Francorchamps bleef de viervoudig Supercup-kampioen, die uitkomt voor het team van Franz Konrad, landgenoot Jeroen Bleekemolen voor. Achter de beide Nederlanders kwam Damien Faulkner na een discutabele actie tegen Richard Westbrook in de laatste ronde als derde over de eindstreep, maar voor Faulkner was dat niet genoeg om Westbrook in de titelstrijd te verslaan. Zo verdedigde Westbrook met succes zijn kampioenstitel en werd de eerste rijder sinds Patrick Huismans unieke reeks tussen 1997 en 2000 die twee keer op rij de titel wint. Race al over in opwarmronde voor Jaap van Lagen Voor één van de in totaal zeven landgenoten in het startveld was de race al over voordat die goed en wel begonnen was: Jaap van Lagen strandde al in de opwarmronde als gevolg van een gebroken aandrijfas. Ik maakte twee proefstartjes en in één keer was het gebeurd. Vermoedelijk de rechter as, aldus Van Lagen, die zichtbaar teleurgesteld was. Ik had zon mooie startpositie met mijn vijfde plaats, al mijn sponsors waren hier en als ik zie welke tijden er in de race gereden werden had ik misschien wel op het podium kunnen eindigen
Huisman pakt in eerste ronde de leiding en wint Patrick Huisman legde al in de eerste ronde de basis voor zijn uiteindelijke overwinning, want bij het opgaan van de Radillion stak hij de vanaf pole gestarte Jeroen Bleekemolen voorbij. Na de eerste ronde had Huisman al een voorsprong van bijna een halve seconde op Bleekemolen en zo bleef de volgorde ook tot aan de finish. Voor Huisman, die een seizoen met hoogte- en dieptepunten beleefde, was zijn eerste zege van het jaar een fraai succes, waarmee hij erg blij was. Het was wel een keer tijd, verzuchtte hij. In ieder geval ga ik nu met een prettig gevoel de winter in. Over de inhaalmanoeuvre op Bleekemolen zei hij: Jeroen was misschien iets te voorzichtig in Eau Rouge en daardoor kon ik er buitenom voorbij. Ik remde wel heel laat voor de eerste bocht, zelfs zo erg dat ik het bijna niet haalde, maar het was nu of nooit. Daarbij was het ook wel een voordeel dat ik op nieuwe banden reed, terwijl Jeroens banden een beetje ingescrubd waren. In de slotfase van de race zijn nieuwe banden echter een nadeel en zo kwam Jeroen ook wel iets dichterbij, maar hij werd uiteindelijk niet meer gevaarlijk. Na eerdere successen van 1997 tot en met 1999 was dit voor Huisman de vierde zege in de Supercup op Spa.
Richard Westbrook, de nieuwe en de oude Supercup-kampioen
Jeroen Bleekemolen kan terugkijken op een uitstekend Supercup-seizoen
Jeroen Bleekemolen: "Volop belangstelling van teams" Jeroen Bleekemolen eindigde als tweede voor Damien Faulkner, die na zijn wat discutabele aanval op Richard Westbrook in de slotronde als derde het podium mocht beklimmen. Voor Westbrook, die nog zesde werd, maakte dat allemaal niet meer uit, want hij was daarmee toch al zeker van de titel. Bleekemolen verklaarde: Patrick had in de eerste ronde op nieuwe banden net iets meer grip. Aanvankelijk dacht ik, dat ik er nog wel bij zou kunnen komen, maar hij was vandaag gewoon echt snel. Met mijn seizoen als geheel ben ik heel tevreden: ik heb de meeste poles, de meeste overwinningen en er is volop belangstelling van teams die mij voor volgend jaar willen hebben. Dat biedt wel perspectief.
Van Splunteren crasht omdat gas bleef hangen In de tweede ronde was het doek gevallen voor Paul van Splunteren: Het gas bleef hangen, op zon snel punt een vrij hachelijke zaak, meldde hij. Je zit erbij en je kijkt ernaar, en kunt helemaal niets doen. De Porsche van de Brabantse rijder belandde frontaal in de bandenstapels en raakte zwaar beschadigd. Zelf heb ik gelukkig niks, afgezien van pijn in mn nek, aldus de Eindhovense Porsche-dealer. Maar schrijf er maar wel bij dat ik nog wel wat sponsoring kan gebruiken, want ik ben er vanmiddag financieel hard op achteruit gegaan. Bij deze. In de voorlaatste ronde kwamen Sebastiaan Bleekemolen en Phil Bastiaans bij Malmédy met elkaar in botsing in de strijd om de 13e plaats. Beide gingen daarop in de rondte en werden aan de staart van het veld geklasseerd. Ik had al het hele weekend problemen met de rembalans. De eerste vier, vijf ronden ging het nog wel, maar toen kwam Phil steeds dichterbij en uiteindelijk raakten we elkaar in Les Combes. Dat leverde me een lekke linker achterband op, aldus Bleekemolen. Simon Frederiks eindigde achter winnaar Huisman en tweede man Jeroen Bleekemolen als derde Nederlander op de 22e plaats. De baan ligt me niet, maar dat weet ik al jaren. Het was gewoon een kwestie van uitrijden, zei Frederiks na afloop.
Concentratie bij Paul van Splunteren in de voorbereiding op de race
Uitslag: 1. Patrick Huisman (Ned), 11 r. in 27.19,724 (gem. 168,401 km/u) 2. Jeroen Bleekemolen (Ned), op 1.512 3. Damien Faulkner (Ier), op 3,298 4. David Saelens (Bel), op 7,408 5. Martin Ragginger (Oos), op 7,609 6. Richard Westbrook (GBr), op 7,634 7. Olivier Maximin (Fra), op 14,788 8. Richard Williams (GBr), op 17,288 9. Phil Quife (GBr), op 21,911 10. Lance David Arnold (Dui), op 22,191 22. Simon Frederiks (Ned), op 1.22,182 uitgevallen: Sebastiaan Bleekemolen (Ned), aanrijding Phil Bastiaans (Ned), aanrijding Paul van Splunteren (Ned), van de baan Niet gestart: Jaap van Lagen (Ned), aandrijfas
Er was geen vuiltje aan de lucht voor Kimi Räikkönen, vandaag op het circuit van Spa-Francorchamps. De Fin vertrok vanaf poleposition en kon, gebufferd door teamgenoot Felipe Massa, gemakkelijk naar zijn derde overwinning op rij op het Belgische asfalt rijden. Met de dubbeloverwinning bezegelde Ferrari de constructeurstitel, na de diskwalificatie van McLaren. Achter de twee roden eindigden Alonso en Hamilton eveneens op de plaatsen waarvan zij startten.
De start verloopt ongelofelijk netjes, iedereen komt ongeschonden door La Source en Eau Rouge. Hamilton wordt door zijn teamgenoot naar buiten gedrukt en de twee gaan naast elkaar richting Eau Rouge. Alonso heeft uiteindelijk de grootste ballen en laat zijn auto staan. Hamilton sluit aan. Heikki Kovalainen komt prima weg en schiet van 9 naar 6. Teamgenoot Giancarlo Fisichella heeft een zure middag. Hij startte vanuit de pits om uit de problemen te blijven, maar al in de eerste ronde krijgt hij te kampen met problemen en zet zijn auto in de garage.
Op het traditionele circuit kan nog prima ingehaald worden, zo bewijst Mark Webber die al slipstreamend Kovalainen voorbij gaat. De Fin krijgt vervolgens Heidfeld op zijn nek en ziet ook de BMW voorbij komen. De nieuwe busstop, waar Heidfeld zijn slag slaat, blijkt een prima plaats om in te halen. Robert Kubica gebruikt deze plaats optimaal om zijn slechte startplaats wegens een motorwissel goed te maken. Aanvankelijk verloopt zijn inhaalrace voorspoedig, maar in Kovalainen heeft hij een flinke kluif. Ronde na ronde verweert de Fin zich met hand en tand, maar in ronde 11 slaagt Kubica er dan toch in om p8 te bemachtigen.
De Spykers kennen een erg goede openingsfase. Vooral Adrian Sutil gooit hoge ogen door op de twaalfde plaats rond te rijden en het gevecht aan te gaan met mensen als David Coulthard (elfde) en Jarno Trulli (dertiende). Yamamoto doet het iets minder geweldig; hij rijdt op de negentiende plaats.
De tweede uitvaller van de dag is Sebastian Vettel. In ronde 9 moet de jonge Duitser zijn auto in de pits parkeren wegens problemen met de stuurinrichting. Vettel heeft problemen in de bochten naar rechts, waar de auto niet wil insturen. Het team probeert dit nog op de korte termijn te verhelpen, maar dat blijkt niet haalbaar en Vettel moet uitstappen.
In ronde 14 beginnen de pitstops. Nico Rosberg en Mark Webber komen vanaf de plaatsen vijf en zes tezamen binnen en gaan in dezelfde volgorde weer naar buiten. Een ronde later is het leider Räikkönen die komt tanken en Alonso komt in dezelfde ronde binnen. Een ronde later komen de twee teamgenoten en ook hier verloopt alles soepeltjes. De strategie van beide teams is tot dusver dus identiek.
In de middenstint beginnen de koplopers rustig de achterblijvers op een ronde te zetten. De onderlinge verschillen worden steeds wat groter, vooral tussen de twee teams. Felipe Massa zit op zon vijf seconde van zijn teamgenoot en eenzelfde achterstand heeft Hamilton op zijn teammaat. Het verschil tussen Massa en Alonso loopt echter op naar twintig seconden. McLaren heeft een langere tweede stint gepland, wat het groeiende onderlinge gat wel wat verklaart, maar twintig seconden achterstand is te veel om in een paar rondjes goed te rijden. Wanneer de McLarens enkele ronden later dan de Ferraris dan ook hun tweede stop maken, behoudt iedereen gewoon de posities.
Pas de derde uitvaller van de dag komt er in ronde 32. David Coulthard heeft voor de afwisseling weer eens technische problemen aan zijn Red Bull-bolide en de Schot parkeert zijn auto naast de baan. Plotseling gaat het snel, want ook Alexander Wurz moet opgeven; hij draait zijn auto de pits in. Jenson Button ondergaat hetzelfde lot, hij haalt al langzaam rijdend de pits en moet uit zijn rokende Honda stappen.
In de laatste fase zijn de prijzen in de voorste regionen verdeeld. Achter de vier koplopers rijdt Nick Heidfeld eenzaam en alleen op plaats vijf. Nico Rosberg en Mark Webber zullen flink tevreden met hun behaalde punten voor p6 en p7. Het grote gevecht is er om het laatste puntje. Met een één-stop-strategie is Kovalainen beland op de achtste stek, maar Kubica zit wederom op de staart van de Fin. Eerder in de wedstrijd had Kubica al geoefend, maar ook Kovalainen kent de trucjes van Kubica inmiddels en hij verdedigt zich dan ook naar het laatste punt.
Kimi Räikkönen: Het was een perfecte race voor ons. We kenden totaal geen problemen, al was het soms wat lastig met het lappen van achterblijvers, maar dat is voor iedereen hetzelfde. We dachten gisteren dat we een probleempje hadden aan de achterkant van de auto, maar daar konden we niets vinden, dus dat zal wel tussen mijn oren hebben gezeten. Ik had ook geen problemen aan mijn nek; alles was prima eigenlijk. Ten opzichte van Monza waren we een stuk competitiever, maar dat wisten we van te voren al, want Monza ligt onze auto niet zo. Wat de volgende race in Fuji gaat brengen weet ik eigenlijk niet, want ik ken de baan niet. Ik heb wel horen zeggen dat het voor ons niet zo geweldig zal zijn.
Felipe Massa: Ik had een goede start en kwam naast Kimi, maar hij zat aan de goede kant van de bocht. In de eerste stint had ik veel last van overstuur en liep hij wat uit. Daarna werd de auto steeds beter en verrassenderwijs was de auto in de laatste stint op zachte banden perfect. Misschien dat we daar dus de verkeerde keuze hebben gemaakt. Verder was de auto goed, in de eerste ronde kon Fernando nog in de buurt blijven, maar daarna sloegen we gemakkelijk een gat en konden we uitlopen. Verder waren er weinig problemen.
Fernando Alonso: Ik had bij de start een akkefietje met Lewis. Ik had weinig ruimte achter Felipe en blokkeerde een wieltje, waardoor Lewis naast me kwam zitten. Ik werd naar de buitenkant gedreven en daardoor moest hij over de uitloopstrook. Naast elkaar doken we Eau Rouge in, maar ik zat aan de goede kant en hij moest aansluiten. Ik was iets lichter dan hij en kon daarna dus een beetje bij hem wegrijden. Ik heb toen nog geprobeerd Felipe bij te benen, maar de Ferraris waren vandaag gewoon te snel. In de eerste stint reden ze langzaam weg, na de stop heb ik ze niet meer gezien. De komende circuits zullen ons waarschijnlijk wat beter liggen, dus dan moeten we ze pakken.
Uitslag Grand Prix België Spa-Francorchamps, zondag 16 september 2007 1. Kimi Räikkönen, 44 ronden 2. Felipe Massa, op 4.695 3. Fernando Alonso, op 13.343 4. Lewis Hamilton, op 23.615 5. Nick Heidfeld, op 51.879 6. Nico Rosberg, op 1:16.876 7. Mark Webber, op 1:20.639 8. Heikki Kovalainen, op 1:25.106 9. Robert Kubica, op 1:25.661 10. Ralf Schumacher, op 1:28.558 11. Jarno Trulli, op 1:43.633 12. Vitantonio Liuzzi, op 1 ronde 13. Rubens Barrichello, op 1 ronde 14. Adrian Sutil, op 1 ronde 15. Takuma Sato, op 1 ronde 16. Anthony Davidson, op 1 ronde 17. Sakon Yamamoto, op 1 ronde