Chris van der Drift ijzersterk in Groot-Brittannië
BRANDS HATCH, 23 september 2007 Opnieuw mocht Chris van der Drift op het podium plaatsnemen. De 21-jarige Rotterdammer heeft tijdens het voorlaatste evenement van de International Formula Master op het circuit van Brands Hatch twee ijzersterke prestaties geboekt. In de eerste race, die in het voorprogramma van het FIA WTCC werd verreden, toonde Van der Drift wederom aan dat hij over de juiste racing skills beschikte en boekte maar liefst negen plaatsen winst. Op een haar na miste hij het podium, maar de Nederlander nam in de tweede race sportieve revanche en mocht naderhand wel de champagnefles ontkurken.
Ondanks dat Chris van der Drift nog nooit eerder op het Britse circuit had gereden, streed hij wel direct vanaf de eerste trainingen om de snelste tijd. In de kwalificatie was het geluk helaas niet aanwezig. De tweede nieuwe set banden kon niet gebruikt worden door rode en gele vlaggen, waardoor zijn poging om de pole position te veroveren in rook opging. Een dertiende plaats bleek het maximaal haalbare en een zware taak restte hem op zaterdag.
Echter net als bij eerdere races waarbij het geluk niet aan Chris zijde stond en zodoende in het middenveld moest starten, wurmde hij zich opnieuw rap door het veld. Al snel veroverde Van der Drift een positie in de punten. Maar hij was nog lang niet uitgeracet. De snelle Rotterdammer stootte na een moedige inhaalactie op de Italiaan Frankie Provenzano door naar de vierde plaats. De laatste ronden drong Van der Drift aan voor de podiumpositie, maar miste deze op een haar na.
De tweede race werd gestart vanaf de vijfde plaats. Zijn reputatie als goede starter maakte hij opnieuw waar door direct een plek te winnen. Een ronde later bezat de JD Motorsport-coureur de derde positie en streed de rest van de wedstrijd met nog vier piloten om de overwinning. Na een korte neutralisatie van de wedstrijd viel Van der Drift direct aan. Hij zat in de spectaculaire Paddock Hill Bend aan de buitenkant bij Johnny Cecotto junior voor de tweede plaats in de wedstrijd. Helaas kon hij deze positie net niet overnemen. Met close racing en sensatie op het hoogtepunt, stond Van der Drift zijn mannetje en reed zijn bolide glansrijk naar het podium.
Chris van der Drift: Het was een mooi raceweekend met opnieuw een podiumplaats. In de eerste wedstrijd reed ik snel naar voren en in race twee was het hard knokken. Ik was sneller dan de coureurs voor me. Maar omdat we zo dicht bij elkaar zaten, moest ik voortdurend in mijn spiegels kijken en tegelijkertijd aanvallen. Na de safety-car situatie zat ik in de eerste bocht aan de buitenkant bij Johnny Cecotto junior, maar het lukte me net niet om de tweede positie over te nemen. Er zijn nog twee races te rijden en we zullen zien wat er gaat gebeuren. Ik wil in ieder geval de tweede positie veiligstellen.
In het weekend van 7 oktober komt Chris van der Drift in actie voor de laatste twee races van de International Formula Master, die wordt verreden op het circuit van Monza in Italië.
Uitslag race één, International Formula Master te Brands Hatch (Groot-Brittannië): 01 Jerome DAmbrosio (BEL), Cram Competition, 21 ronden in 31:35.874 02 Salvatore Gatto (ITA), Promotorsport, +11.551 03 Norbert Siedler (AUT), ADM Motorsport, +12.734 04 Chris van der Drift (NED), JD Motorsport, +13.013
Uitslag race twee, International Formula Master te Brands Hatch (Groot-Brittannië): 01 Arturo Llobell (ESP), Cram Competition, 28 ronden in 40:35.265 02 Johnny Checotto jr (VEN), Ombra Racing, +2.448 03 Chris van der Drift (NED), JD Motorsport, +2.990
Tussenstand International Formula Master na veertien races: 01 Jerome DAmbrosio (BEL), Cram Competition, 82 punten 02 Chris van der Drift (NED), JD Motorsport, 52 punten 03 Salvatore Gatto (ITA), Alan Racing, 46 punten
Chris wordt dit jaar ondersteund door: Racing Pool, Valvoline, National Meats Ltd, BMW Ekris en Momo.
WTCC: Priaulx wint op eigengrond voor thuispubliek
Uitslag FIA WTCC Race #2 Brands Hatch
01. Andy PRIAULX BMW 320si 28:05.811
02. Felix PORTEIRO BMW 320si +00.727
03. Robert HUFF Chevrolet Lacetti +01.160
04. Colin TURKINGTON BMW 320si +01.382
05. Yvan MULLER SEAT Leon TDI +05.398
06. Jordi GENE SEAT Leon TDI +05.789
07. Jorg MULLER BMW 320si +07.633
08. James THOMPSON Alfa Romeo 156 +09.769
09. Tom CORONEL SEAT Leon +10.549
10. P-Y. CORTHALS SEAT Leon +11.287
11. Tiago MONTEIRO SEAT Leon +12.995
12. Nicola LARINI Chevrolet Lacetti +15.901
13. Michel JOURDAIN SEAT Leon +16.986
14. Olivier TIELEMANS Alfa Romeo 156 +20.096
15. Roberto COLCIAGO SEAT Leon +20.431
16. Sergio HERNANDEZ BMW 320si +23.333
17. Stefano D'ASTE BMW 320si +24.420
18. M. PEDALA SEAT Leon +25.054
19. M. CERESOLI SEAT Leon +27.588
20. Sergey KRYLOV SEAT Leon +42.015
21. Luca RANGONI BMW 320si +4 LAPS
--. Gabriele TARQUINI SEAT Leon D.N.F.
--. Alain MENU Chevrolet Lacetti D.N.F.
--. Augusto FARFUS BMW 320si D.N.F.
--. Alessandro ZANARDI BMW 320si D.N.F.
Aangezien de als derde geeindigde Colin Turkington officieel niet meedoet voor de punten werd besloten om de Top 9 om te keren en daarmee stond Felix Porteiro ineens op de eerste startrij naast Andy Priaulx. Porteiro kwam ook als beste weg maar verloor zijn leidende positie al in die eerste ronde aan Andy Priaulx, die de winst vervolgens niet meer afstond en zijn leidende positie in het Wereldkampioenschap verder versterkte. In die hectische beginronde schoof Alex Zanardi stevig van de baan en belandde in de grintbak, terwijl een spin Rangoni even later meerdere mannen in de problemen bracht. Gevolg was de inzet van de Safety Car om een einde te maken aan deze hectische beginfase. Bij de herstart raken de BMW van Augusto Farfus en de Chevrolet van Menu elkaar en over de toedracht hebben beide heren een eigen lezing. Feit was dat de BMW kansloos in de muur eindigde en de zwarte vlag werd uitgehangen voor de winnaar van de eerste race. Verder kwam de Safety Car weer in de baan om de brokstukken veilig op te kunnen ruimen. Tom Coronel lag op dat moment al elfde en Tielemans achttiende De honneurs van Chevrolet werden van dat moment waargenomen door de als derde rijdende Rob Huff. Daarachter is het een lang en kleurrijk lint met negen rijders. Coronel miste daarbij net de aansluiting en reed als tiende, met in zijn slipstream Pierre Yves Corthals. Olivier Tielemans lag zestiende. Met nog een ronde of vier te gaan verloor de SEAT van Tarquini snelheid waardoor de mannen achter hem snel naar voren schoven. Ook Thompson kende in deze fase een terugval en daarvan profiteerden Yvan en Jorg Muller. Coronel reed daar diect achter, maar kon zijn inhaalpoging niet doorzetten. In de voorste gelederen liet Gene een steekje vallen, waardoor Turkington een plaats opschoof en even later volgde Yvan Muller dat voorbeeld, waardoor de Spanjaard in een ronde twee plaatsen verloor. De eerste overwinning van Andy Priaulx op zijn thuiscircuit werd uiteindelijk en feit, Porteiro nam enoegen met zijn tweede plaats en Huff completeerde het Britse aandeel op het podium
Uitslag tweede race FIA WTCC Brands Hatch: 1. Andy Priaulx (BMW) 16 ronden 28.05.811 2. Felix Portiero (BMW) op 0.727 3. Rob Huff (Chevrolet) op 1.160 4. Colin Turkington (BMW) op 1.382 5. Yvan Muller (SEAT) op 5.398 6. Jordi Gene (SEAT) op 5.789 7. Jorg Muller (BMW) op 7.633 8. James Thompson (Alfa Romeo) op 9.769 9. Tom Coronel (SEAT) op 10.549 10. Pierre Yves Corthals (SEAT) 11.287 14. Olivier Tielemans (Alfa Romeo) op 20.096
Stand in het kampioenschap na 18 races: 1. Andy Priaulx 81 punten 2. Augusto Farfus 69 3. Yvan Muller 67 4. Jorg Muller 66 5. James Thompson 57 6. Alain Menu 55 13. Tom Coronel 23
DTM: Jamie Green wint schandaalrace, Audi trekt alle auto's terug
Op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona behaalde Mercedes-Benz-coureur Jamie Green zijn eerste zege in de DTM. De Brit won voor zijn Mercedes-merkgenoten Bruno Spengler, Paul di Resta, Alexandros Margaritis, Gary Paffett en Mathias Lauda. In de slotfase van de race trok Audi alle A4's die op dat moment nog in de wedstrijd waren terug als protest tegen de volgens Audi te harde rijstijl in de race. Dat zorgde voor heel wat discussie en fluitconcerten van het publiek.
Een uitgebreid raceverslag met analyse volgt later vanavond Uitslag: 1. Jamie Green (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 58 r. in 1.08.21,523 (gem. 151,553 km/u) 2. Bruno Spengler (Can), AMG Mercedes C-Klasse, op 11,549 3. Paul di Resta (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, op 14,639 4. Alexandros Margaritis (Gri), AMG Mercedes C-Klasse, op 46,539 5. Gary Paffett (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, op 49,596 6. Mathias Lauda (Oos), AMG Mercedes C-Klasse, op 50,501 7. Mike Rockenfeller (Dui), Audi A4 DTM, op 9 ronden 8. Lucas Luhr (Dui), Audi A4 DTM, op 9 ronden
Stand: 1. Mattias Ekström, 44 punten 2. Bruno Spengler, 42 3. Martin Tomczyk, 40 4. Paul di Resta, 31 5. Bernd Schneider, 27,5 6. Jamie Green, 24,5 7. Mika Häkkinen, 22 8. Gary Paffett, 20,5
Het kon eigenlijk al niet meer misgaan, want één puntje uit drie races was al genoeg voor Jerome DAmbrosio om zich te kunnen kronen tot de eerste kampioen van de nieuwe International Formula Master. Maar de Belgische coureur pakte meteen de eerste kans en haalde de titel glansrijk binnen.
Nadat DAmbrosio gisteren de dertiende race op zijn naam schreef ging hij vandaag van start vanaf de achtste plaats. Het enige dat hij dus moest doen was in elk geval die positie handhaven, de Formula Masters kent namelijk dezelfde puntentelling als de Formule 1. In een fantastische race reed DAmbrosio de ene na de andere snelle ronde, passeerde daarbij diverse rijders om uiteindelijk als vijfde te finishen. De daarmee behaalde vier punten zijn dus ruimschoots voldoende voor het kampioenschap.
Chris van der Drift wist dat het bijna onmogelijk was om de titel nog te behalen. DAmbrosio mocht namelijk met nog drie races te gaan geen enkel punt halen en hijzelf zou alles moeten winnen. Dan zouden beide rijders evenveel punten hebben en mocht Van der Drift zich op basis van meeste zeges kampioen mogen noemen.
Zover kwam het echter niet, Van der Drift startte als vijfde en kwam als derde over de streep, sowieso onvoldoende. De race werd gewonnen door de teamgenoot van DAmbrosio, Arturo Llobell. Johnny Cecotto jr. kwam als tweede over de finish en Chris van der Drift maakte het podium compleet.
Jérôme DAmbrosio, Cram Competition: Ik wist dat ik maar één punt nodig had, maar we zijn racers. En al is het belangrijk om aan het klassement te denken, ik moest gewoon vol gaan in de race. Het hele weekend verliep prachtig, ik had niet beter kunnen wensen.
Arturo Llobell, Cram Competition: Ik wist dat ik een goed raceritme had en dat ik bij de start de kop moest pakken, omdat het erg moeilijk is om op deze baan in te halen. Gelukkig had ik een goede start en probeerde ik om een gat te slaan. De safetycar-situatie gooide roet in het eten, maar toen die voorbij was kon ik weer een voorsprong opbouwen omdat Cecotto en Van der Drift in gevecht waren.
Formula Master Brands Hatch race 2 1. Arturo Llobell (ESP), Cram Competition (#24) 2. Johnny Cecotto Jr (VEN) Ombra Racing (#29) 3. Chris van der Drift (NED), J.D. Motorsport (#7) 4. Norbert Siedler (AUT), ADM Motorsport (#41) 5. Jérôme D'Ambrosio (BEL), Cram Competition (#25) 6. Frankie Provenzano (ITA), ADM Motorsport (#21) 7. Sami Isohella, (FIN), Team Soderman (#23) 8. Kasper Andersen (DEN), J.D. Motorsport (#8)
DeAviva-BMW 320siwaarmee Duncan Huisman in Macau gaat rijden
Hij heeft er lang op moeten wachten, maar uiteindelijk kwam het groene licht: Duncan Huisman rijdt ook dit jaar weer de beide laatste races van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het stratencircuit van Macau. Hij vond onderdak bij het Britse team West Surrey Racing van Dick Bennetts, dat met sponsoring van verzekeringsgigant Aviva twee BMW 320sis in Macau inzet. De andere BMW van het team zal worden bestuurd door de Brit Colin Turkington, die normaliter voor West Surrey Racing uitkomt in het BTCC en dit weekend op Brands Hatch al zijn WTCC-première beleeft.
Huisman bijzonder succesvol in Macau Voor Huisman is het rondkomen van de deal bijzonder goed nieuws. Hij won al drie keer de prestigieuze Macau Guia-toerwagenrace in 2001, 2002 en 2003, zegevierde er in 2005 in de tweede WTCC-wedstrijd en eindigde ook vorig jaar op het podium in Macau, waar hij in de eerste race tweede werd achter de uiteindelijke wereldkampioen Andy Priaulx. Ik werd een tijdje geleden gebeld door Dick Bennetts of ik interesse had om in Macau te rijden. Mijn naam was genoemd door iemand van BMW Motorsport. Uiteindelijk werden we het vrij snel eens. Ik ben heel blij dat het gelukt is, aldus Duncan Huisman.
Voorbereidende test op Zandvoort of Snetterton Voorafgaand aan de deelname in Macau staat er voor Huisman in ieder geval nog een test op het programma, die zal plaatsvinden op Circuit Park Zandvoort, waar ook het BMW-fabrieksteam Schnitzer onlangs al testte en het Belgische BMW-team RBM eveneens regelmatig te gast is, of in het Britse Snetterton. De inschrijving in Macau vindt plaats onder de vlag van Team Aviva. Aviva is in grootte de vijfde verzekeringsmaatschappij ter wereld en de grootste verzekeraar in Groot-Brittannië. Het concern is de grootste op het gebied van levens- en pensioenverzekeringen in Europa en breidt zich sterk uit in de VS, Australië en Azië. Tot het concern behoren eveneens Delta Lloyd en de Britse mobiliteitsorganisatie RAC, waarvoor het team van Dick Bennetts twee BMWs runt in het BTCC.
SPA-FRANCORCHAMPS - Kimi Raikkonen heeft de pole positon veroverd voor de Grand Prix van België. De Ferrari-coureur wist teamgenoot Felipe Massa en wereldkampioen Fernando Alonso nipt voor te blijven.
Mclaren kende een tegenvallende kwalificatie in de Ardennen. Waar het Engelse team gisteren in de vrije training de snelste was, zat er ditmaal niet meer in dan een derde en vierde plaats voor respectievelijk Fernando Alonso en Lewis Hamilton.
Robert Kubica mocht zich met een vijfde plaats 'The best of the rest' noemen met daar achter een sterk presterende Rosberg in de Williams-Toyota. Heidfeld, Webber, Trulli en Kovalainen maakten de toptien compleet. Kubica zal morgen vanaf de vijftiende plaats vertrekken, omdat hij vandaag zijn motor moest laten vervangen.
Spyker F1-coureur Adrian Sutil veroverde bij het vallen van de vlag de twaalfde plaats, maar veel coureurs zaten nog in een snelle ronde. Uiteindelijk viel de Duitser terug tot de twinstigste stek, maar dat de nieuwe Spyker een vooruitgang is, is inmiddels wel duidelijk. Yamamoto, Davidson, Sato, Barrichello en Vettel waren ook klaar na Q1.
Uitslag Formule 1 kwalificatie te Spa-Francorchamps:
1 Kimi Räikkönen Ferrari 1:45.994
2 Felipe Massa Ferrari 1:46.011
3 Fernando Alonso McLaren-Mercedes 1:46.091
4 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:46.406
5 Robert Kubica BMW 1:46.996
6 Nico Rosberg Williams-Toyota 1:47.334
7 Nick Heidfeld BMW 1:47.409
8 Mark Webber Red Bull-Renault 1:47.524
9 Jarno Trulli Toyota 1:47.798
10 Heikki Kovalainen Renault 1:48.505
--
11 Giancarlo Fisichella Renault 1:46.603
12 Ralf Schumacher Toyota 1:46.618
13 David Coulthard Red Bull-Renault 1:46.800
14 Jenson Button Honda 1:46.955
15 Vitantonio Liuzzi STR-Ferrari 1:47.115
16 Alexander Wurz Williams-Toyota 1:47.394
--
17 Sebastian Vettel STR-Ferrari 1:47.581
18 Rubens Barrichello Honda 1:47.954
19 Takuma Sato Super Aguri-Honda 1:47.980
20 Adrian Sutil Spyker-Ferrari 1:48.044
21 Anthony Davidson Super Aguri-Honda 1:48.199
22 Sakon Yamamoto Spyker-Ferrari 1:49.577
Ferrari overheersend tijdens terugkeer F1 op Spa Francorchamps
SPA-FRANCORCHAMPS - De uitspraak in de spionagezaak tegen het team van McLaren op donderdagavond, was het gesprek van het weekend op het Circuit van Spa Francorchamps in België. Hoewel het team bestraft werd met een zware boete en alle punten in het constructeurkampioenschap 2007 moest afstaan, kwamen beide coureurs van het team goed weg. Zij konden dit weekend doorstrijden voor de titel in het coureurkampioenschap. Gedurende het weekend ontstonden er meer roddels over spionagezaken, dit keer zou het team van Renault in het bezit zijn van gegevens van het McLaren-team. Ondanks het feit dat kopiëren en fotograferen van elkaars uitvindingen al jaren voorkomt in de Formule 1, zou dit nog het nodige tumult veroorzaken op de paddock van de Formule 1.
De vele geruchtenstromen leken totaal voorbij te zijn gegaan aan Kimi Raikkonen en Felipe Massa van het team van Ferrari. Beide rijders waren het gehele weekend al snel en overheersten ook tijdens de race op zondag. Hoewel de McLarens in de achteruitkijkspiegels zichtbaar waren, konden zowel Fernando Alonso als Lewis Hamilton niet dichterbij komen. Daardoor overheerste Ferrari tijdens de terugkeer op het nostalgische circuit van Spa Francorchamps in de Belgische Ardennen, waar het voor het eerst tijdens een Formule 1-weekend droog is gebleven.
Ook opvallend was rijder Adrian Sutil met de B-spec van Spyker. Hij wist zelfs topsnelheden te noteren van 307 km/u, waarmee hij sneller was dan bijvoorbeeld Nick Heidfeld in zijn BMW. Sutil wist de race uiteindelijk te finishen op de veertiende positie, met teamgenoot Yamamoto op een zeventiende plaats, waarmee Spyker eindelijk een stap voorwaarts gemaakt lijkt te hebben.
De race op Spa Francorchamps was de snelste van het jaar, met topsnelheden oplopend tot 315 kilometer per uur en een circuitlengte van meer dan zeven kilometer. Het Formule 1-circus heeft haar laatste race in Europa voor 2007 gereden en zal op weg gaan naar het circuit van Japan, waarna nog gereden wordt in China en Brazilië als afsluiting van het seizoen. Ondanks alle perikelen over de teams, zal het kampioenschap een heel spannende einde tegemoet gaan: wie blijkt de sterkste van de vier?
Uitslag race F1 van België:
1. Kimi Raikkonen Ferrari Winnaar
2. Felipe Massa Ferrari +4.6 secs
3. Fernando Alonso McLaren-Mercedes +14.3 secs
4. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +23.6 secs
5. Nick Heidfeld BMW +51.8 secs
6. Nico Rosberg Williams-Toyota +76.8 secs
7. Mark Webber Red Bull-Renault +80.6 secs
8. Heikki Kovalainen Renault +85.1 secs
9. Robert Kubica BMW +85.6 secs
10. Ralf Schumacher Toyota +88.5 secs
11. Jarno Trulli Toyota +1 lap
12. Vitantonio Liuzzi STR-Ferrari +1 lap
13. Rubens Barrichello Honda +1 lap
14. Adrian Sutil Spyker-Ferrari +1 lap
15. Takuma Sato Super Aguri-Honda +1 lap
16. Anthony Davidson Super Aguri-Honda +1 lap
17. Sakon Yamamoto Spyker-Ferrari +1 lap
DNF Jenson Button Honda
DNF Alexander Wurz Williams-Toyota
DNF David Coulthard Red Bull-Renault
DNF Sebastian Vettel STR-Ferrari
DNF Giancarlo Fisichella Renault
Stand in het coureurkampioenschap:
1. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 97
2. Fernando Alonso McLaren-Mercedes 95
3. Kimi Raikkonen Ferrari 84
4. Felipe Massa Ferrari 77
5. Nick Heidfeld BMW 56
6. Robert Kubica BMW 33
Patrick Huisman op weg naar zijn vierde Supercup-zege op Spa-Francorchamps
Patrick Huisman behaalde in de laatste race van het seizoen in de Porsche Mobil1 Supercup zijn 24e overwinning in de klasse. Op het circuit van Spa-Francorchamps bleef de viervoudig Supercup-kampioen, die uitkomt voor het team van Franz Konrad, landgenoot Jeroen Bleekemolen voor. Achter de beide Nederlanders kwam Damien Faulkner na een discutabele actie tegen Richard Westbrook in de laatste ronde als derde over de eindstreep, maar voor Faulkner was dat niet genoeg om Westbrook in de titelstrijd te verslaan. Zo verdedigde Westbrook met succes zijn kampioenstitel en werd de eerste rijder sinds Patrick Huismans unieke reeks tussen 1997 en 2000 die twee keer op rij de titel wint. Race al over in opwarmronde voor Jaap van Lagen Voor één van de in totaal zeven landgenoten in het startveld was de race al over voordat die goed en wel begonnen was: Jaap van Lagen strandde al in de opwarmronde als gevolg van een gebroken aandrijfas. Ik maakte twee proefstartjes en in één keer was het gebeurd. Vermoedelijk de rechter as, aldus Van Lagen, die zichtbaar teleurgesteld was. Ik had zon mooie startpositie met mijn vijfde plaats, al mijn sponsors waren hier en als ik zie welke tijden er in de race gereden werden had ik misschien wel op het podium kunnen eindigen
Huisman pakt in eerste ronde de leiding en wint Patrick Huisman legde al in de eerste ronde de basis voor zijn uiteindelijke overwinning, want bij het opgaan van de Radillion stak hij de vanaf pole gestarte Jeroen Bleekemolen voorbij. Na de eerste ronde had Huisman al een voorsprong van bijna een halve seconde op Bleekemolen en zo bleef de volgorde ook tot aan de finish. Voor Huisman, die een seizoen met hoogte- en dieptepunten beleefde, was zijn eerste zege van het jaar een fraai succes, waarmee hij erg blij was. Het was wel een keer tijd, verzuchtte hij. In ieder geval ga ik nu met een prettig gevoel de winter in. Over de inhaalmanoeuvre op Bleekemolen zei hij: Jeroen was misschien iets te voorzichtig in Eau Rouge en daardoor kon ik er buitenom voorbij. Ik remde wel heel laat voor de eerste bocht, zelfs zo erg dat ik het bijna niet haalde, maar het was nu of nooit. Daarbij was het ook wel een voordeel dat ik op nieuwe banden reed, terwijl Jeroens banden een beetje ingescrubd waren. In de slotfase van de race zijn nieuwe banden echter een nadeel en zo kwam Jeroen ook wel iets dichterbij, maar hij werd uiteindelijk niet meer gevaarlijk. Na eerdere successen van 1997 tot en met 1999 was dit voor Huisman de vierde zege in de Supercup op Spa.
Richard Westbrook, de nieuwe en de oude Supercup-kampioen
Jeroen Bleekemolen kan terugkijken op een uitstekend Supercup-seizoen
Jeroen Bleekemolen: "Volop belangstelling van teams" Jeroen Bleekemolen eindigde als tweede voor Damien Faulkner, die na zijn wat discutabele aanval op Richard Westbrook in de slotronde als derde het podium mocht beklimmen. Voor Westbrook, die nog zesde werd, maakte dat allemaal niet meer uit, want hij was daarmee toch al zeker van de titel. Bleekemolen verklaarde: Patrick had in de eerste ronde op nieuwe banden net iets meer grip. Aanvankelijk dacht ik, dat ik er nog wel bij zou kunnen komen, maar hij was vandaag gewoon echt snel. Met mijn seizoen als geheel ben ik heel tevreden: ik heb de meeste poles, de meeste overwinningen en er is volop belangstelling van teams die mij voor volgend jaar willen hebben. Dat biedt wel perspectief.
Van Splunteren crasht omdat gas bleef hangen In de tweede ronde was het doek gevallen voor Paul van Splunteren: Het gas bleef hangen, op zon snel punt een vrij hachelijke zaak, meldde hij. Je zit erbij en je kijkt ernaar, en kunt helemaal niets doen. De Porsche van de Brabantse rijder belandde frontaal in de bandenstapels en raakte zwaar beschadigd. Zelf heb ik gelukkig niks, afgezien van pijn in mn nek, aldus de Eindhovense Porsche-dealer. Maar schrijf er maar wel bij dat ik nog wel wat sponsoring kan gebruiken, want ik ben er vanmiddag financieel hard op achteruit gegaan. Bij deze. In de voorlaatste ronde kwamen Sebastiaan Bleekemolen en Phil Bastiaans bij Malmédy met elkaar in botsing in de strijd om de 13e plaats. Beide gingen daarop in de rondte en werden aan de staart van het veld geklasseerd. Ik had al het hele weekend problemen met de rembalans. De eerste vier, vijf ronden ging het nog wel, maar toen kwam Phil steeds dichterbij en uiteindelijk raakten we elkaar in Les Combes. Dat leverde me een lekke linker achterband op, aldus Bleekemolen. Simon Frederiks eindigde achter winnaar Huisman en tweede man Jeroen Bleekemolen als derde Nederlander op de 22e plaats. De baan ligt me niet, maar dat weet ik al jaren. Het was gewoon een kwestie van uitrijden, zei Frederiks na afloop.
Concentratie bij Paul van Splunteren in de voorbereiding op de race
Uitslag: 1. Patrick Huisman (Ned), 11 r. in 27.19,724 (gem. 168,401 km/u) 2. Jeroen Bleekemolen (Ned), op 1.512 3. Damien Faulkner (Ier), op 3,298 4. David Saelens (Bel), op 7,408 5. Martin Ragginger (Oos), op 7,609 6. Richard Westbrook (GBr), op 7,634 7. Olivier Maximin (Fra), op 14,788 8. Richard Williams (GBr), op 17,288 9. Phil Quife (GBr), op 21,911 10. Lance David Arnold (Dui), op 22,191 22. Simon Frederiks (Ned), op 1.22,182 uitgevallen: Sebastiaan Bleekemolen (Ned), aanrijding Phil Bastiaans (Ned), aanrijding Paul van Splunteren (Ned), van de baan Niet gestart: Jaap van Lagen (Ned), aandrijfas
Er was geen vuiltje aan de lucht voor Kimi Räikkönen, vandaag op het circuit van Spa-Francorchamps. De Fin vertrok vanaf poleposition en kon, gebufferd door teamgenoot Felipe Massa, gemakkelijk naar zijn derde overwinning op rij op het Belgische asfalt rijden. Met de dubbeloverwinning bezegelde Ferrari de constructeurstitel, na de diskwalificatie van McLaren. Achter de twee roden eindigden Alonso en Hamilton eveneens op de plaatsen waarvan zij startten.
De start verloopt ongelofelijk netjes, iedereen komt ongeschonden door La Source en Eau Rouge. Hamilton wordt door zijn teamgenoot naar buiten gedrukt en de twee gaan naast elkaar richting Eau Rouge. Alonso heeft uiteindelijk de grootste ballen en laat zijn auto staan. Hamilton sluit aan. Heikki Kovalainen komt prima weg en schiet van 9 naar 6. Teamgenoot Giancarlo Fisichella heeft een zure middag. Hij startte vanuit de pits om uit de problemen te blijven, maar al in de eerste ronde krijgt hij te kampen met problemen en zet zijn auto in de garage.
Op het traditionele circuit kan nog prima ingehaald worden, zo bewijst Mark Webber die al slipstreamend Kovalainen voorbij gaat. De Fin krijgt vervolgens Heidfeld op zijn nek en ziet ook de BMW voorbij komen. De nieuwe busstop, waar Heidfeld zijn slag slaat, blijkt een prima plaats om in te halen. Robert Kubica gebruikt deze plaats optimaal om zijn slechte startplaats wegens een motorwissel goed te maken. Aanvankelijk verloopt zijn inhaalrace voorspoedig, maar in Kovalainen heeft hij een flinke kluif. Ronde na ronde verweert de Fin zich met hand en tand, maar in ronde 11 slaagt Kubica er dan toch in om p8 te bemachtigen.
De Spykers kennen een erg goede openingsfase. Vooral Adrian Sutil gooit hoge ogen door op de twaalfde plaats rond te rijden en het gevecht aan te gaan met mensen als David Coulthard (elfde) en Jarno Trulli (dertiende). Yamamoto doet het iets minder geweldig; hij rijdt op de negentiende plaats.
De tweede uitvaller van de dag is Sebastian Vettel. In ronde 9 moet de jonge Duitser zijn auto in de pits parkeren wegens problemen met de stuurinrichting. Vettel heeft problemen in de bochten naar rechts, waar de auto niet wil insturen. Het team probeert dit nog op de korte termijn te verhelpen, maar dat blijkt niet haalbaar en Vettel moet uitstappen.
In ronde 14 beginnen de pitstops. Nico Rosberg en Mark Webber komen vanaf de plaatsen vijf en zes tezamen binnen en gaan in dezelfde volgorde weer naar buiten. Een ronde later is het leider Räikkönen die komt tanken en Alonso komt in dezelfde ronde binnen. Een ronde later komen de twee teamgenoten en ook hier verloopt alles soepeltjes. De strategie van beide teams is tot dusver dus identiek.
In de middenstint beginnen de koplopers rustig de achterblijvers op een ronde te zetten. De onderlinge verschillen worden steeds wat groter, vooral tussen de twee teams. Felipe Massa zit op zon vijf seconde van zijn teamgenoot en eenzelfde achterstand heeft Hamilton op zijn teammaat. Het verschil tussen Massa en Alonso loopt echter op naar twintig seconden. McLaren heeft een langere tweede stint gepland, wat het groeiende onderlinge gat wel wat verklaart, maar twintig seconden achterstand is te veel om in een paar rondjes goed te rijden. Wanneer de McLarens enkele ronden later dan de Ferraris dan ook hun tweede stop maken, behoudt iedereen gewoon de posities.
Pas de derde uitvaller van de dag komt er in ronde 32. David Coulthard heeft voor de afwisseling weer eens technische problemen aan zijn Red Bull-bolide en de Schot parkeert zijn auto naast de baan. Plotseling gaat het snel, want ook Alexander Wurz moet opgeven; hij draait zijn auto de pits in. Jenson Button ondergaat hetzelfde lot, hij haalt al langzaam rijdend de pits en moet uit zijn rokende Honda stappen.
In de laatste fase zijn de prijzen in de voorste regionen verdeeld. Achter de vier koplopers rijdt Nick Heidfeld eenzaam en alleen op plaats vijf. Nico Rosberg en Mark Webber zullen flink tevreden met hun behaalde punten voor p6 en p7. Het grote gevecht is er om het laatste puntje. Met een één-stop-strategie is Kovalainen beland op de achtste stek, maar Kubica zit wederom op de staart van de Fin. Eerder in de wedstrijd had Kubica al geoefend, maar ook Kovalainen kent de trucjes van Kubica inmiddels en hij verdedigt zich dan ook naar het laatste punt.
Kimi Räikkönen: Het was een perfecte race voor ons. We kenden totaal geen problemen, al was het soms wat lastig met het lappen van achterblijvers, maar dat is voor iedereen hetzelfde. We dachten gisteren dat we een probleempje hadden aan de achterkant van de auto, maar daar konden we niets vinden, dus dat zal wel tussen mijn oren hebben gezeten. Ik had ook geen problemen aan mijn nek; alles was prima eigenlijk. Ten opzichte van Monza waren we een stuk competitiever, maar dat wisten we van te voren al, want Monza ligt onze auto niet zo. Wat de volgende race in Fuji gaat brengen weet ik eigenlijk niet, want ik ken de baan niet. Ik heb wel horen zeggen dat het voor ons niet zo geweldig zal zijn.
Felipe Massa: Ik had een goede start en kwam naast Kimi, maar hij zat aan de goede kant van de bocht. In de eerste stint had ik veel last van overstuur en liep hij wat uit. Daarna werd de auto steeds beter en verrassenderwijs was de auto in de laatste stint op zachte banden perfect. Misschien dat we daar dus de verkeerde keuze hebben gemaakt. Verder was de auto goed, in de eerste ronde kon Fernando nog in de buurt blijven, maar daarna sloegen we gemakkelijk een gat en konden we uitlopen. Verder waren er weinig problemen.
Fernando Alonso: Ik had bij de start een akkefietje met Lewis. Ik had weinig ruimte achter Felipe en blokkeerde een wieltje, waardoor Lewis naast me kwam zitten. Ik werd naar de buitenkant gedreven en daardoor moest hij over de uitloopstrook. Naast elkaar doken we Eau Rouge in, maar ik zat aan de goede kant en hij moest aansluiten. Ik was iets lichter dan hij en kon daarna dus een beetje bij hem wegrijden. Ik heb toen nog geprobeerd Felipe bij te benen, maar de Ferraris waren vandaag gewoon te snel. In de eerste stint reden ze langzaam weg, na de stop heb ik ze niet meer gezien. De komende circuits zullen ons waarschijnlijk wat beter liggen, dus dan moeten we ze pakken.
Uitslag Grand Prix België Spa-Francorchamps, zondag 16 september 2007 1. Kimi Räikkönen, 44 ronden 2. Felipe Massa, op 4.695 3. Fernando Alonso, op 13.343 4. Lewis Hamilton, op 23.615 5. Nick Heidfeld, op 51.879 6. Nico Rosberg, op 1:16.876 7. Mark Webber, op 1:20.639 8. Heikki Kovalainen, op 1:25.106 9. Robert Kubica, op 1:25.661 10. Ralf Schumacher, op 1:28.558 11. Jarno Trulli, op 1:43.633 12. Vitantonio Liuzzi, op 1 ronde 13. Rubens Barrichello, op 1 ronde 14. Adrian Sutil, op 1 ronde 15. Takuma Sato, op 1 ronde 16. Anthony Davidson, op 1 ronde 17. Sakon Yamamoto, op 1 ronde
Als op zondagochtend in alle vroegte de telefoon gaat, betekent dat in de regel niet veel goeds. Heb je het al gehoord, van Colin McRae?, luidt de vraag, die het slechte nieuws al bijna impliceert. Colin McRae? Die rijdt toch helemaal niet, antwoord ik, nog enigszins slaperig. Nee, die reed ook niet. Met een helikopter, komt de reactie aan de andere kant. Nee toch Nou ja, het is nog niet bevestigd, maar het was wel zijn helikopter, bij Lanark. Lanark is zijn woonplaats. Dat kan dus nauwelijks missen. Ik ben nu wakker, loop naar beneden. Teletekst meldt het al, pagina 101. Ook de Duitse teletekst heeft het, met de nodige voorzichtigheid, gebaseerd op een melding van het persagentschap SID, die het weer baseert op een melding van de website van het Duitse Rallye Magazin. Veel rook betekent bijna altijd een serieus vuur. Helaas "Die van dat computerspelletje" Colin McRae, 39 jaar jong. Voor sommigen die van dat computerspelletje. Maar in werkelijkheid een van de beste rallyrijders van de afgelopen 20 jaar. Vader Jimmy was in de tachtiger jaren succesvol met Opel. Zoons Colin en Alister volgden in zijn voetsporen. Via de lokale rallysport in Schotland en de nationale competitie in Groot-Brittannië maakte Colin in 1987 in Zweden zijn WK-debuut met een Vauxhall Nova. Daarna volgden enkele deelnames met een Ford Sierra, maar al snel vond McRae ook op WK-niveau onderdak bij Subaru. Zes jaar later volgde in Nieuw Zeeland zijn eerste WK-zege voor het Subaru-fabrieksteam van David Richards. In 1995 werd hij de eerste Britse wereldkampioen rally. Hij maakte waar wat zijn vader nooit lukte en voorgangers als Malcolm Wilson en Tony Pond evenmin. Zijn populariteit steeg tot grote hoogte, vooral in eigen land. Koningin Elisabeth maakte hem in 1996 MBE, lid van de Order of the British Empire. In januari 1996 zag ik hem voor het eerst, toen kersvers wereldkampioen, op de Autosportshow in Birmingham, waar mensen lang in de rij stonden voor een handtekening van hem.
Colin McRae in actie met de Ford Focus in het WRC
Ook goed op het circuit: Formule 1-test met Jordan en Porsche Supercup Ook op het circuit kon McRae goed uit de voeten. In 1997 testte hij op uitnodiging van Eddie Jordan een Jordan Formule 1-bolide en ging meteen hard. Deed het ook niet onverdienstelijk tijdens gastoptredens in de Porsche Supercup. Maar de rallysport, dat was zijn terrein. Daar voelde hij zich thuis. Voor 1999 maakte McRae de overstap naar aartsrivaal Ford. Het merk had een nieuw strijdwapen in de vorm van de Focus WRC, die een stuk veelbelovender was dan de bedaagde Escort. Ik was bij de perspresentatie van de auto, daags na de Britse WK-rally van 1998 in het Ford-testcentrum in Dunton. Vol verwachting klopten vele harten. Men was maar wat trots op het vastleggen van McRae. En die presteerde goed in het team van Malcolm Wilson.
Een foto om het koud van te krijgen: Richard Burns en Colin McRae, titelkandidaten in 2001
Titelstrijd in 2001 "down to the wire" Door wat activiteiten in opdracht van een sponsor van het Ford-team was ik in die tijd met enige regelmaat bij WK-rallys. Zweden, San Remo, Catalunya, de Network Q. Erg contactueel was Colin McRae nooit. Wat dat betreft was de praatgrage navigator Nicky Grist veel gezelliger. Maar vriendelijk was de Schot wel. Hij bleef competitief, streed een aantal jaren lang mee om de wereldtitel, zoals in 2001, toen de titelstrijd down to the wire ging, pas in de laatste rally van het jaar werd beslist tussen McRae en aartsrivaal Richard Burns. Voor de rally maakte ik een foto. Beide titelkandidaten rug aan rug voor de Pirelli-truck. Onvoorstelbaar om te bedenken dat ze nu alletwee niet meer onder ons zijn In 2002 scoorde McRae zijn laatste WK-zege in de Safari Rally.
Tijdens een rally in de auto met navigator Nicky Grist
Overstap naar Citroën in 2003 In 2003 ging McRae naar Citroën. Hij vormde er een soort superteam, samen met de Spanjaard Carlos Sainz. Ik volgde opnieuw zijn verrichtingen, nu voor het blad Citroexpert, dat geheel aan het Franse merk is gewijd. Maar terwijl Sainz het goed deed met de Xsara, kwam McRae niet uit de verf. Slechts zevende in de eindstand van het WK van dat jaar. De glans was er een beetje af. En zo zat hij in 2004 zonder stoeltje. Van een terugkeer naar Subaru kwam niets terecht, daar kozen ze voor Mikko Hirvonen. McRae nam noodgedwongen een jaar pauze. Reed in 2005 Le Mans met een Prodrive-Ferrari. Probeerde Dakar, met Nissan, en later met BMW. Ontwikkelde een eenvoudig voertuigje waarmee jonge rijders een opstap konden maken naar de rallysport. Maar het WRC bleef toch trekken. Met de volstrekt oncompetitieve Skoda Fabia reed hij in 2005 de Britse WK-rally en scoorde zelfs een punt voor de titelstrijd. Vorig jaar kwam hij in Turkije eenmalig terug bij het Kronos-Citroën-team om de geblesseerde Sébastien Loeb te vervangen. Maar een full-time betrekking vond hij nergens meer.
Ergens op een modderige service, zal dus wel in Wales geweest zijn
Nachtelijke actie tijdens de Network Q Rally of Great Britain in 2001
Helikoptervliegen als passie Niet dat het hem slecht ging. Integendeel. Hij was volop bezig met zijn juniorproject, werkte aan de Dakar-deelname van volgend jaar, verdiende goed uit de royalties van de Codemasters-spelletjes. Na een aantal jaren in Monaco, mede op advies van vriend en landgenoot David Coulthard, hadden hij en zn vrouw een landhuis gekocht in Schotland. Was toch lekkerder voor de kinderen. Hij bracht veel tijd door met zn familie. Helikoptervliegen deed hij graag, met zijn eigen Squirrel-heli. Zoals die zaterdagmiddag, met zijn vijfjarige zoon Johnny, diens vriendje Ben en Graeme Duncan, een vriend van McRae die uit Frankrijk was overgekomen. Op nog geen anderhalve kilometer van huis crashte hij, naar alle waarschijnlijkheid als gevolg van een technisch defect. Allevier de inzittenden kwamen om het leven. Inclusief de man die 146 WK-rallys zonder een schrammetje overleefde. Billy Joel zong het al in 1979: Only the good die young. Godspeed, Colin!
Handtekeningen zettend tijdens de Valvoline Media Reception in San Remo
Soms maakt het noodlot rare wendingen. Zo'n 24 uur nadat rallycoureur Colin McRae en diens zoon om het leven kwamen in een tragisch ongeval met McRaes helikopter kwamen Prodrive-baas David Richards en echtgenote Karen met de schrik vrij nadat ook zij betrokken waren geweest bij een helikopterongeval op de terugreis vanaf de Belgische Formule 1-Grand Prix in Spa-Francorchamps. Richards was degene die als hoofd van het door Prodrive gerunde Subaru-fabrieksteam zorgde voor de WK-doorbraak van Colin McRae, die hem in 1995 de wereldtitel bezorgde. Richards en zijn echtgenote moesten op weg naar hun huis in Radway bij Banbury een noodlanding maken in het graafschap Essex
Kort na het ongeval, waarbij Richards naar verluidt zelf de helicopter bestuurde en deze aan de grond zette, sprak David Richards met een redacteur van de website autosport.com, de site van het Britse weekblad Autosport. "Er was iets mis met de transmissie", wordt Richards op deze site geciteerd. "Soms heb je geluk, soms niet. Het is triest dat Colin geen geluk had."
Zoals verwacht hebben Nicolas Minassia en Marc Gene met de Peugeot 908 FAP HDI de 1000 KM van Silverstone op hun naam geschreven. Op het einde zag het er naar uit dat Peugeot zelfs een dubbeloverwinning zou scoren, maar dit werd door de oplettende sportcommissarissen verhinderd. Sinds de openingswedstrijd op Monza hadden Gene/Minassian niet meer gewonnen
Ondanks een benauwd moment in de formatieronde verliep de start op Silverstone uitstekend voor Marc Gene. Foto: LMES/DPPI
Peugeot zoals verwacht De 1000 KM van Silverstone kende eigenlijk een spannend laatste uur, waarin de Peugeot 908 HDI/FAP van Minassian/Gene de zege eigenlijk niet ontgaan. Direct bij de start werd Marc Gene even door zijn koude banden verrast, maar kon zich gelukkig goed herstellen. De safetycar kwam in de 12e ronde voor het eerst in actie toen een sterke wind ervoor zorgde dat er enkele reclameborden op het circuit terechtkwamen. In de 112e ronde komt Pedro Lamy met een lekke linkerachterband binnen, waardoor hij naar de vijfde plek terugvalt. In de 133e ronde moet de safetycar voor de tweede maal in actie komen. Met nog 28 ronden te gaan neemt Lamy de Peugeot van Sarrazin over, maar zijn inhaaljacht naar de kop zal niet beloond worden. Stefan Mücke met de Charouz Lola B07/17 en Emmanuel Collard met de Pescarolo-Judd leverden een prachtig duel om de tweede plek, waarbij de Duitser fel weerstand bood. Uiteindelijk wist Collard Mücke in de 177e ronde te verschalken
. De tweede Peugeot 908 HDI FAP die met Pedro Lamy inmiddels de vierde plek bezette liep snel op de duellerende Spyders in, zodat Collard niet lang van zijn tweede plek kan profiteren. Kortstondig ziet het er naar uit dat Peugeot weer een dubbel gaat behalen, maar omdat de tweede Peugeot van Lamy/Sarrazin in het derde uur een klapband heeft opgelopen, verliest men een stuk van de linkerachterkant. De Peugeot vertrekt zonder linker achterlicht. De sportcommissarissen treden hard op en Pedro Lamy moest met nog amper enkele ronden te gaan voor drie ronden naar de pits. Het betekent de definitieve opgave van Lamy/Sarrazin, zodat de tweede plek alsnog in handen van Collard/Bouillon valt. Ook het sterke optreden van Stefan Mücke wordt niet beloond. De Duitser valt in de 183e ronde met een kapotte stuurinrichting uit. De Pescarolo Judd van Joao Barbosa/Stuart Hall/Martin Short pakt een uitstekende derde plek. Peugeot Sportdirecteur Michel Barge: Men had ons eerder moeten waarschuwen om de achterkant te vervangen! Omdat wij de titel nog niet op zak hebben, bevestig ik de inschrijving van beide Peugeots eveneens voor de wedstrijd in Brazilië/
Nicolas Minassian: Het was voor ons een fantastisch weekend waarin onze kwalificatieprestatie met een overwinning beloond werd. Het was een probleemvrije run en hier plukken we de vruchten van het werk sinds de 1000 KM van Spa om de auto betrouwbaarder te maken.
Marc Gene: In de autosport kun je altijd van alles verwachten en dat maakt het juist zo opwindend. Onze auto was erg constant, evenals het Michelin rubber. Even had ik in de formatieronde een benauwd moment toen ik even op het gras kwam en er bijna vanaf ging. Ik kijk nu al naar Brazilië uit en hoop die wedstrijd met Nicolas te kunnen winnen.
Prachtige prestatie van Michael Vergers op Silverstone. Vijfde algemeen en eerste in de LMP2 klasse. Foto: LMES/DPPI
LMP2 zege Michael Vergers In de LMP2 klasse zegeviert de Zytek 07S van Juan Barazi/Michael Vergers en Karim Ohjeh. Zij leverden een prima prestatie door als vijfde algemeen te eindigen. In de LMGT1 klasse gaat de overwinning na een fraai duel tussen de Oreca Saleen S7R en de Team Modena Aston Martin naar de Oreca Saleen van Soheil Ayari/Stephane Ortelli. Darren Turner en Antonio Garcia moeten met een tweede plaats genoegen nemen. Overigens werd eerder dit weekend bekend dat het fameuze Oreca van Hughues de Chaunac Courage Competition heeft overgenomen!
LMGT1 en LMGT2 In de LMGT2 klasse ging de zege naar de Ferrari F430 van Robert Bell en Gianmaria Bruni, gevolgd door de Porsche 997 GT3 RSR van Raymond Narac/Richard Lietz. Ook voor Spyker was er een lichtpunt, want Mike Hezemans behaalde samen met de Brit Peter Dumbreck een prachtige derde plek in LMGT2 met de Spyker C8 Spyder GT2R. Andrea Bellichi/Andrea Chiesa/Jonny Kane eindigden in LMGT2 keurig als vierde.
Na een hectische dag achter de groene tafels in Parijs gisteren werd er vanochtend toch gewoon gereden op het circuit van Spa-Francorchamps. Beide coureurs van McLaren leken weinig aangedaan door de uitgesproken straffen en reden constante en snelle rondetijden. Hamilton reed de tweede tijd, op de voet gevolgd door zijn grootste concurrent Alonso. Echter was het de Fin Raikkonen die de snelste tijd liet noteren in de Ardennen.
De andere Ferrari eindigde de eerste training als laatste. Felipe Massa had een soortgelijk incident als vorige week in Monza gebeurde met Raikkonen. De bolide van de kleine Braziliaan werd door een mechanisch probleem onbestuurbaar en hij kon een aanraking met de bandenstapels niet voorkomen. Hierdoor moest hij de rest van de sessie van de zijlijn bekijken en loopt direct achter op zijn directe concurrenten. Tegen het einde van de sessie moesten ook Sakon Yamamoto en Vitantonio Liuzzi hun bolides langs de baan stilzetten.
De beide coureurs van Spyker konden echter wel aardig meekomen in het achterveld. Adrian Sutil stond gedurende een groot deel van de sessie rond de vijftiende positie, maar viel op het einde terug naar de negentiende stek. Echter is het gat met de mannen voor hem minimaal. Sakon Yamamoto lijkt wat meer moeite te hebben met het uitdagende circuit. Zijn achterstand op de snelste man bedraagt zon vijf seconden. Ook leek hij moeite te hebben met de nieuwe chicane voor start-finish waar hij zich een aantal keer verremde en eenmaal in de rondte ging. Echter wat wel opvalt is dat beide Spykers in het rijtje met topsnelheden wel in de top 5 staan, met een snelheid van 323km/h.
VT2 begint om 14.00u.
<Tijden vrije training 1 Spa-Francorchamps
Pos Driver Team Time Laps
1. Raikkonen Ferrari (B) 1:47.339 16
2. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:47.881 + 0.542 19
3. Alonso McLaren-Mercedes (B) 1:47.994 + 0.655 17
4. Heidfeld BMW Sauber (B) 1:48.052 + 0.713 20
5. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:48.372 + 1.033 18
6. Kubica BMW Sauber (B) 1:48.605 + 1.266 20
7. Wurz Williams-Toyota (B) 1:48.920 + 1.581 20
8. Trulli Toyota (B) 1:48.994 + 1.655 19
9. Kovalainen Renault (B) 1:49.138 + 1.799 22
10. Button Honda (B) 1:49.330 + 1.991 22
11. Fisichella Renault (B) 1:49.380 + 2.041 25
12. R.Schumacher Toyota (B) 1:49.548 + 2.209 21
13. Webber Red Bull-Renault (B) 1:49.894 + 2.555 23
14. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:49.931 + 2.592 19
15. Barrichello Honda (B) 1:50.264 + 2.925 22
16. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:50.482 + 3.143 27
17. Sato Super Aguri-Honda (B) 1:50.640 + 3.301 16
18. Davidson Super Aguri-Honda (B) 1:50.648 + 3.309 20
19. Sutil Spyker-Ferrari (B) 1:50.768 + 3.429 22
20. Liuzzi Toro Rosso-Ferrari (B) 1:51.628 + 4.289 12
21. Yamamoto Spyker-Ferrari (B) 1:52.379 + 5.040 21
22. Massa Ferrari (B) No time 2
BRANDS HATCH Over een week keert het FIA World Touring Car Championship 2007 terug naar het circuit waar Alain Menu een jaar geleden de allereerste overwinning voor Chevrolet in het WTCC boekte. Sinds die zege in Brands Hatch heeft zowel Rob Huff als Alain Menu nog enkele overwinningen behaald. Menu of Huff hebben op alle vier nieuwe circuits op de kalender van 2007 gezegevierd, terwijl Larini tijdens vier andere evenementen het podium mocht beklimmen. Ditmaal gaan Chevrolet en RML voor het eerst proberen om een overwinning ter herhalen.
Nicola Larini: Brands Hatch is de thuisrace voor ons team en het circuit ligt de Nubira goed, wat Alain vorig jaar onderstreepte door de tweede race te winnen. Ik hoop dat de weers-condities ons positief gestemd zijn, want natte omstandigheden compenseren voor een groot deel de succesgewichten. Met 50 kilo aan boord ben ik de zwaarste van de Chevrolets, dus ik hoop op regen, hoewel de toeschouwers me daarin waarschijnlijk niet steunen. In de week voorafgaand aan de race ben ik aan het testen en ik verwacht dat we in Brands een goede kans maken. Voor mij wordt het een zeer belangrijke race gezien de stand in het kampioenschap. Ik moet echt punten gaan scoren als ik nog mee wil doen in het algemeen klassement, alvorens we naar Monza en Macau gaan.
Alain Menu: Eindelijk weer thuis! De terugkeer naar Brands Hatch is waarschijnlijk de beste manier om het Oschersleben-weekend, waar alleen Rob een paar punten behaalde, te vergeten. Van alle circuits in het WTCC ken ik Brands Hatch het best, omdat ik hier al zo vaak gereden heb. Vorig jaar heeft die ervaring en de regen de eerste overwinning voor Chevrolet veilig gesteld. In Oschersleben waren Nic en ik beide het slachtoffer van andermans rijgedrag en dat is ons duur komen te staan. Op Brands Hatch heeft de Nubira altijd goed gepresteerd, en omdat wij ten opzichte van de laatste race nu iets lichter zijn en de anderen iets zwaarder, kunnen we hopelijk goed genoeg kwalificeren om uit die race-incidenten in het middenveld te blijven. Het zou bovendien een goed moment zijn voor een nieuwe overwinning voor Chevrolet.
Rob Huff: Ik kijk echt heel erg uit naar de race op Brands Hatch. De aandacht voor dit evenement is hier al groot en ik weet zeker dat het een fantastisch weekend wordt. Overal waar ik kom vragen mensen me om kaarten. Deze week rij ik met een aantal Britse journalisten over het circuit, komend weekend geef ik in Londen een aantal radio-interviews met enkele andere Britse coureurs, daarna nog een aantal PR-activiteiten Op Brands heb ik in 2004 mijn allereerste toerwagenoverwinning behaald, dus graag zou ik mijn vrienden, familie en fans een plezier doen door thuis opnieuw op het podium te eindigen. Ze weten echter ook dat ik 45 kilo ballast in mijn auto heb, dus dat haalt de druk wat van de ketel.
Mark Busfield: We hebben ons op de best mogelijke manier voorbereid op onze thuisrace. De pauze van vier weken is door ons team benut om de autos uit elkaar te halen en ze van binnen en van buiten grondig te checken. Tevens hebben we veel getest om diverse set-ups verder te verfijnen. Alain heeft op Pembrey gereden, Rob op MIRA en Nicola test volgende week op Snetterton, om Yokohama te helpen bij de ontwikkeling van hun regenband voor het seizoen 2008. Ook zal hij nog verder aan de set-up werken. Vanzelfsprekend kijkt het team erg uit naar onze thuisrace, waar we proberen onze allereerste overwinning van vorig jaar te herhalen. Alain en Nic zijn na Oschersleben 10 kilo succesgewicht kwijtgeraakt en zullen optimaal gemotiveerd zijn om de verloren kansen in Duitsland goed te maken. Vooral omdat alle titelkandidaten vóór hen in het kampioenschap met het maximale succesgewicht van 60 kilo rijden.
Eric Nève: Brands Hatch heeft een zeer speciaal plekje in de geschiedenis van Chevrolet Europe, omdat Alain daar afgelopen seizoen de allereerste WTCC-zege voor Chevrolet ooit pakte. Sindsdien is Chevrolet tijdens bijna alle evenementen een serieuze kandidaat voor de overwinning geweest en wij zien uiteraard graag dat de geschiedenis zich zou herhalen. Alain en Rob kunnen beide gezien worden als locals en hun ervaring in combinatie met de verbeterde Nubira en de lagere ballast zou ze voorin het veld moeten brengen. Brands Hatch is altijd een echt toerwagenfestijn geweest en ik ben er van overtuigd dat het dit jaar niet anders zal zijn.
RACESCHEMA BRANDS HATCH
Zaterdag 22 september 2007 09.00-09.30 1e Vrije Training 11.15-11.45 2e Vrije Training 15.00-15.30 Kwalificatie
Zondag 23 september 2007 10.00-10.15 Warm up 12.05-12.30 Race 1: 14 ronden = 51,842 km (Rollende start) 15.35-16.00 Race 2: 14 ronden = 51,842 km (Staande start)
Stand bij de rijders na 16 van 22 races 1. A Farfus (BMW), 69 pnt; 2. A Priaulx (BMW), 68; 3. J Müller (BMW) 63; 4. Y Muller (SEAT), 56; 6. N Larini (Chevrolet), 48; 8. A Menu (Chevrolet), 45; 9. R Huff (Chevrolet), 35
Stand bij de merken na 16 van 22 races 1. BMW, 204 pnt; 2. SEAT, 175; 3. Chevrolet, 150; 4. Alfa Romeo, 84.
Na de uitspraak dat McLaren dit jaar niet meedingt naar de constructeurstitel haastte het Britse team zich om haar onschuld uit te spreken. Volgens het team is de informatie weliswaar in handen van Stepney en Coughlan geweest, maar heeft het team deze informatie nooit gebruikt. De precieze uitspraak van de FIA komt morgen, daarop zal het team in beraad gaan of ze al dan niet in hoger beroep zullen gaan.
Het belangrijkste is dat we dit weekend, en ook de rest van het seizoen en de volgende seizoenen, gewoon kunnen racen. Dat betekent dat onze coureurs door kunnen vechten voor het wereldkampioenschap. Toch accepteren we de vandaag uitgesproken straf niet.
Het bewijs dat vandaag werd opgevoerd door onze rijders, engineers en staf heeft onzes inziens duidelijk gemaakt dat we de gelekte informatie niet hebben gebruikt voor competitief voordeel. Fernando Alonso, Lewis Hamilton en Pedro de la Rosa stelden dat er bij McLaren geen Ferrari-informatie is gebruikt en dat zij geen betrouwbare informatie door hebben gespeeld aan het team. Ook het hele team van 140 engineers verklaarde dat ze nooit informatie van Ferrari hebben ontvangen of gebruikt.
We hebben nooit ontkend dat er informatie van Ferrari in het persoonlijk bezit van één van onze medewerkers was, maar het gaat er hier om of McLaren hiervan gebruik heeft gemaakt. Dat is niet het geval en het tegendeel is vandaag ook niet bewezen. Over de reden waarom Stepney en Coughlan dan wel met deze informatie rondlopen kunnen we alleen maar speculeren. Het is echter een feit dat zij werk zochten en onder andere Honda en Toyota benaderden.
We voorzien geen problemen voor 2008, simpelweg omdat we geen intellectuele eigendommen hebben gebruikt. We hebben de beste rijders en auto en zijn dan ook vastberaden om het wereldkampioenschap in de wacht te slepen.
De concurrentie
Uiteraard was Ferrari tevreden met de beslissing van de FIA om McLaren de punten af te nemen alsmede een flinke boete toe te kennen. Het team uit Maranello sprak van de grove schande die McLaren de Formule 1 heeft toegebracht.
Ferrari is tevreden met de sanctie van de FIA om Vodafone McLaren Mercedes te bestraffen voor het schenden van Artikel 151c van de International Sporting Code. Ferrari is blij dat de waarheid eindelijk boven tafel is. Met 57 punten voorsprong op BMW Sauber, en een maximum van 64 te behalen punten, lijkt de constructeurstitel Ferrari niet meer te kunnen ontgaan.
Door de diskwalificatie van McLaren zal BMW Sauber doorschuiven naar de tweede positie. Een recordprestatie voor het jonge Duitse team, maar desondanks wilde Mario Theisen niets weten van enige euforie. We zouden absoluut geen voldoening halen uit het feit tweede te eindigen, terwijl we het hele jaar zijn verslagen door twee teams. Ze zijn nog steeds sterker dan wij en wij willen ze volgend jaar op eigen kracht verslaan, of op zijn minst dichter bij komen. Maar om ze te verslaan dankzij een diskwalificatie is totaal niets waard. Al eindigen we als tweede in de recordboeken, het zou nog steeds als een derde plaats voelen.
Formule 1: Alonso en Hamilton rijden schroom van zich af
Na de perikelen rondom het team kregen Fernando Alonso en Lewis Hamilton vandaag de kans om op het circuit van Spa-Francorchamps hun antwoorden te geven. Aan het einde van de dag stonden de twee Zilverpijlen dan ook op de plaatsen één en twee; Alonso reed 1:46.654, Hamilton deed 0.111 seconde langer over zijn snelste ronde. Felipe Massa was de enige die net als de McLarens in de 1:46 wist te rijden; zij het nipt; 1:46.953.
Positief nieuws kwam er uit het Spyker-kamp, waar de B-specificatie nu dan toch zijn waarde lijkt te bewijzen. Hoewel testtijden niet zo veel zeggen zal het een mentale boost zijn dat de twee bolides eens niet 21e en 22e eindigden, maar 17e en 20e. Yamamoto was de snelste van het tweetal, hij hield met een tijd van 1:49.697 zijn teamgenoot 7 tienden achter zich.
Uitslag Tweede Vrije Training Formule 1 Spa-Francorchamps, vrijdag 14 september 2007 1. Fernando Alonso, 1:46.654 2. Lewis Hamilton, op 0.111 3. Felipe Massa, op 0.299 4. Kimi Räikkönen, op 0.512 5. Jarno Trulli, op 0.837 6. Ralf Schumacher, op 1.292 7. Giancarlo Fisichella, 1.432 8. Mark Webber, op 1.617 9. Robert Kubica, op 1.625 10. Heikki Kovalainen, op 1.913
Een dag na de uitspraak dat McLaren schuldig werd bevonden van het hebben en gebruiken van geheime informatie van Ferrari publiceerde de FIA enkele bewijsstukken, die duidelijk laten zien dat er systematisch contact was tussen McLarens Mike Coughlan en Ferraris Nigel Stepney. Daarnaast maakte de FIA duidelijk dat het McLaren verklaringen niet geloofde.
In een 14-paginas tellend document is onder andere e-mail-verkeer tussen Fernando Alonso en Pedro de la Rosa te lezen, waar gedetailleerde informatie van Ferrari wordt besproken. Daarnaast werden er tussen 11 maart 2007 en 3 juli 2007 maarliefst 288 smsjes gestuurd tussen Coughlan en Stepney en belden de twee 35 maal met elkaar.
In een e-mail van Pedro de la Rosa aan Coughlan, daterend van 21 maart is het volgende te lezen:
Hoi Mike, weet jij de gewichtsverdeling van de Rode Wagen? Het is voor ons belangrijk om dat te weten, dan kunnen we het uittesten in de simulator. Alvast bedankt, Pedro. P.S. Ik zit morgen in de simulator
Coughlan antwoordde met een smsje, waarin alle benodigde informatie zat. Deze gewichtsverdeling werd volgens de lezing niet uitgeprobeerd, maar De la Rosa stuurde vier dagen later een sms naar Alonso waarin de gewichtsverdeling van de Ferrari voor de GP van Australië tot op twee decimalen nauwkeurig werd beschreven. Alonso antwoordde:
Die gewichtsverdeling verrast me. Ik weet niet of dit honderd procent betrouwbaar is, maar we kunnen er ten minste op letten.
Hierop beantwoorde De la Rosa:
Alle informatie van Ferrari is erg betrouwbaar. Het komt van Nigel Stepney, hun voormalige chief mechanic ik weet niet wat hij nu doet. Dit is dezelfde persoon die ons vertelde dat Kimi in ronde 18 zou stoppen. Hij is goed bevriend met Mike Coughlan, onze chief designer, en hij vertelde hem dit.
In ander bewijsmateriaal bespreekt De la Rosa in e-mails onderdelen als de flexibele vleugels, de aërodynamische balans, het remsysteem en de pitstopstrategie. Ook werd er geconverseerd over het gas dat Ferrari in de banden doet om slijtage en de inwendige temperatuur te verminderen. Alonso hierover:
"Het is erg belangrijk dat we dit uittesten. Zij hebben duidelijk iets anders dan de rest en niet alleen dit jaar. Zij hebben iets extras en dat kan wel eens de sluitel zijn. Ik hoop dat we het deze week kunnen testen.
In de zitting verklaarde De la Rosa echter dat hij dit aspect heeft overlegd met een medewerker van Bridgestone en met verder niemand anders van het team. De Bridgestone-medewerker betwijfelde echter of dit gas een voordeel zou opleveren voor McLaren. Daarop hebben ze dit issue laten vallen. Het WMSC vindt het echter hoogstens merkwaardig dat een testrijder op eigen houtje aan het werk gaat met zulke informatie en dat hij in zijn eentje kan beslissen of er werk van wordt gemaakt. Bovendien is dit voor het WMSC bewijs dat er geen enkele huivering is geweest om de van Ferrari afkomstige informatie te gebruiken.
Oud F1-coureur Tomas Enge en het Oostenrijkse RBImmo Racing team zullen volgend weekend aan de FIA GT-race in Brno deelnemen.
De lokale held van Tsjechië komt aan de start met een volledig nieuwe Saleen S7R GT geprepareerd met de laatste ontwikkelingen van 2007. Tomas Enge: Het is fantastisch om met een compleet nieuwe Saleen S7R GT aan de start te staan, vooral ook omdat het mijn thuisrace is. Deze auto is zeker in staat om te winnen.
De nieuwe Saleen is voor deze race voorzien van een volledig nieuwe 6998 ccm motor die meer dan 600 pk brengt.
NIJMEGEN Renger van der Zande komt aanstaand weekend in actie op het NK karten in Kerpen (Duitsland). Op de heilige grond waar onder andere veelvoudig F1-wereldkampioen Michael Schumacher het vak leerde, keert de Formule 3 Euro Series-coureur terug naar zijn wortels. Van der Zande zal niet alleen voor de fun terugkeren naar de karts. In een ultracompetitief startveld is de jonge Nijmegenaar op succes gebrand. Het NK Karting beloofd dit jaar een spannende aangelegenheid te worden. Alle toprijders uit ons land staan op de startlijst. Nederland is al jaren sterk vertegenwoordigt in de wereldtop. Dit jaar hielden onder andere Thomas Knopper en Danny Bleek de eer van Nederland hoog in de Internationale karting scene.
Op uitnodiging van Paul Peters van het Zanardi Holland Team gaat Van der Zande dit weekend het gevecht aan in een 125cc kart. Met de support van ex-karter Erik van de Pas als monteur beschikt Van der Zande over een toegewijd en uiterst gemotiveerd team.
Terwijl Van der Zande de afgelopen jaren grote stappen heeft gemaakt in zijn autosportcarrière is de Mercedes-Benz rijder altijd het karten trouw gebleven. Niets houdt de reflexen immers zo scherp als de karts. Hoewel Van der Zande dit jaar nog maar weinig kilometers in zijn Zanardi-kart heeft gemaakt, verwacht hij binnen enkele ronden weer volledig spot-on te zijn. RENGER VAN DER ZANDE: Even terug naar mijn roots, ik heb er zin in! Er wacht me een grote uitdaging tussen al deze snelle jongens. Karten doe ik nog altijd graag. Het is de beste training om in de Formule 3 scherp te blijven. Zo kan ik ons volgende weekend in Barcelona direct met het mes tussen de tanden ingaan. Graag wil ik Witlox bedanken dat ze dit voor me mogelijk hebben gemaakt.
Renger van der Zande terug naar zijn roots! Karting beste training om scherp te blijven de F3!