Monza - De racende broers Bleekemolen hadden dit weekend weinig geluk in de Porsche Supercup-race op Monza, die tijdens het programma van de F1 GP werd verreden. Zowel Jeroen als Sebastiaan waren binnen anderhalve ronde uit de wedstrijd getikt. Bovendien moest Jeroen met een geleende helm rijden, omdat zijn eigen hoofddeksel vlak voor de kwalificatie was gestolen. ,,Ik heb snel een helm geleend, die het team normaal gebruikt als ze even op de brommer rijden, vertelde de jongste telg uit de racende familie. ,,Gelukkig paste de helm redelijk, maar ik zal voor de komende wedstrijd toch een nieuwe moeten aanschaffen.
Ook Jaap van Lagen uitkomend voor Team Bleekemolen had vandaag de nodige tegenslag tijdens de race. Hij werd door Patrick Huisman van de baan gemanoeuvreerd, maar eindigde na een mooie inhaalrace toch nog als elfde. ,,Ik ging als een raket vandaag, aldus Van Lagen.
Jeroen Bleekemolen (Aerdenhout) had dit jaar al drie keer een race gewonnen in de Porsche Supercup. En startend vanaf P4 had er vandaag op Monza ook zeker weer een topklassering in gezeten in de meest prestigieuze merkencup ter wereld. ,,Op deze baan kun je heel makkelijk inhalen als je de snelheid hebt. En die had ik ook zeker nu weer, vertelde Jeroen na afloop. ,,Maar helaas ben ik er in de openingsfase al afgetikt door Olivier Maximin. Deze Fransman ramde me vol van de baan. Toen was de race direct over. Dat was balen, want Richard Westbrook, die op dat moment twee plaatsen achter me racete, werd uiteindelijk tweede. Dat geeft aan dat er veel meer in zat.
Broer Sebastiaan Bleekemolen (Haarlem) was eveneens snel klaar. Ook hij had de pech in de openingsfase door een collega-coureur geraakt te worden. ,,Dat gebeurde bij de Parabolica, waardoor ik uiteindelijk in de grindbak terecht kwam, aldus Sebastiaan. ,,Daarnaast miste ik dit weekend wederom de snelheid in mijn bolide. Ik kwalificeerde mij pas als twintigste. Ik kom sinds Magny-Cours op de een of andere manier te kort. En per ronde vier tienden van een seconde, zoals ik die dit weekend miste, is in deze competitieve klasse dodelijk.
Het probleem voor Bleekemolen en zijn team is dat ze niet weten waar ze het in moeten zoeken. ,,Zo is de motor al vervangen en hebben we allerlei andere aanpassingen gedaan, vertelt de oudere broer van Jeroen. ,,In het begin van het seizoen, bijvoorbeeld in Monaco en Barcelona, liep de wagen wel heel goed. Dus het moet kunnen. Hopelijk kunnen we volgend weekend, tijdens de laatste seizoensrace op Spa, wel meer naar voren komen.
Jaap van Lagen, bij Team Bleekemolen de ploegmaat van Sebastiaan, had daarentegen wel een snelle racewagen tot zijn beschikking. De vanaf P10 gestarte Van Lagen had echter wel een slechte start. ,,De lichten stonden erg lang op rood, waardoor ik net even misgokte bij het wegrijden. Daardoor kwamen er twee man voorbij, waarna ik even later naast Patrick Huisman kwam te zitten. Patrick stuurde naar links, waardoor ik op volle snelheid door het gras ging en bijna de vangrail raakte. Ik moest vol in de remmen en spinde met piepende en rokende banden. Ik bleef op de baan en was even bang dat ik vol geraakt zou worden door de andere rijders. Gelukkig gebeurde dat niet.
Van Lagen (Wekerom) was echter wel vijf, zes plaatsen kwijt. ,,Bovendien had ik door die volle remactie heel veel van mijn banden gevergd. Er zaten enorme platte stukken op, op één band zelfs een stuk van vijftien bij vijftien centimeter. Ondanks het probleem van die vierkante banden had ik er toch flink de snelheid in. Ik ging echt als een raket en noteerde achter Westbrook en Faulkner zelfs de derde snelste raceronde van iedereen! Ik kon me nog terugknokken naar P11. Maar als ik die pech in het begin niet had gehad, had er misschien wel een podiumplaats ingezeten. Erg jammer. Maar al met al heb ik een heel goede race gehad. Met een prima wagen van Team Bleekemolen, die goed in balans was. Dat geeft me vertrouwen voor komende week. Op Spa kan ik misschien wel eens voor een verrassing gaan zorgen.
Hoe het seizoen ook zal aflopen op Spa, Jeroen Bleekemolen is nu al met vier pole-positions en drie zeges de meest opvallende Porsche Supercup-coureur van het jaar. Die prestaties zijn niet onopgemerkt gebleven, want Jeroen is in trek. ,,Ik ben al door alle topteams benaderd om volgend jaar bij hen te komen rijden. Ik heb veel aanbiedingen op zak, ze willen me allemaal hebben. Dat is natuurlijk een mooie waardering voor de prestaties die ik heb neergezet, vertelde Jeroen vandaag vanuit Monza.
,,Bovendien ga ik over twee weken in Barcelona weer Porsche Carrera Cup rijden in het voorprogramma van de DTM. Dat ga ik doen bij hetzelfde team waar ik vorig weekend al Porsche Carrera reed en toen derde werd op de Nürburgring. Ik heb daar erg veel zin in.
Uitslag Porsche Supercup, Monza: 1. Damien Faulkner (Ier) 14 ronden in 26:39,887, 2. Richard Westbrook (Gbr) op 4,056 seconden, 3. Uwe Alzen (Dui) op 4,499 seconden, 4. David Saelens (Bel) op 4,886, 5. Christian Menzel (Dui) op 5,307, 6. Lance David Arnold (Dui) op 5,936, 7. Martin Ragginger (Oos) op 8,515, 8. Marc Basseng (Dui) op 10,854, 9. Richard Williams (Gbr) op 11,255, 10. Marc Hynes (Gbr) op 12,699. 11. Jaap van Lagen (Team Bleekemolen) op 12,880. Uitgevallen: Sebastiaan Bleekemolen (Team Bleekemolen), Jeroen Bleekemolen.
Jaap van Lagen pakt punten in Mobil 1 Porsche Supercup op Monza
MONZA Op het circuit van Monza (Italië) kwam Jaap van Lagen afgelopen weekend in actie voor alweer de tiende ronde van de Mobil 1 Porsche Supercup, dat tijdens de F1 Grand Prix van Italië gehouden werd.
Nadat de inwoner uit Ede in de openingsronde eraf werd getikt, vocht hij zich gedurende de veertien ronden tellende race knap terug naar de elfde plaats. Ondanks dat de banden het flink hadden te verduren, zette Van Lagen de derde snelste rondetijd van alle deelnemers op de chronos. Met een elfde positie werd hij tevens de hoogst geklasseerde Nederlander en voegde zeven punten aan zijn totaal toe. Van Lagen bezet momenteel de veertiende plaats met 40 kampioenschappunten.
Op 15-16 september aanstaande wordt alweer de laatste race van de Mobil 1 Porsche Supercup gereden. Dan vormt het circuit van Spa-Francorchamps het decor van deze spectaculaire raceklasse. Van Lagen hoopt in de Belgische Ardennen het kampioenschap met een goed resultaat waardig af te sluiten.
VRIJE TRAINING + KWALIFICATIE: Onder bijna tropische weersomstandigheden verkende Van Lagen op vrijdagmiddag met de eerste set oude banden de 5,793 meter lange baan Autodromo Nazionale Monza. Door de hoge curbstones op het snelle circuit was de wielstand van de wagen, de zogenaamde camber, van cruciaal belang voor een snelle rondetijd. De Porsche van Van Lagen stond iets te hard op zijn wielen, waardoor hij net niet aan de gewenste toptijden kon komen. Met een tijd van 1:53.500 belandde de Nederlander op de elfde plaats. Om het risico te vermijden van banden die mogelijk kunnen ontploffen, reed hij met minder camber rond dan normaal. Op zaterdag stond de belangrijke kwalificatie op het programma. Met een nieuwe set banden ging hij de baan op en probeerde direct de piek van het rubber maximaal te benutten. Van Lagen zat er meteen goed bij, totdat de rest ook naar buiten ging voor een snelle tijd. Doordat een aantal rijders onder zijn snelste tijd doken, viel hij terug naar een tijdelijke vijfde positie. Omdat de piek inmiddels uit de banden was verdwenen, ging hij naar binnen voor zijn tweede set. Met deze banden reed hij het restant van de kwalificatie en wist zijn snelste tijd met één tiende aan te scherpen. De rijder met startnummer 17 eindigde de tijdtraining uiteindelijk als tiende. Met een tijd van 1:52.468 was Van Lagen slechts 00,584 verwijderd van de poleposition van Damien Faulkner.
RACE: Na de verplichte installatieronde reed Van Lagen naar de startgrid waar op zondag de race werd verreden. Van Lagen probeerde snel uit de startblokken te komen, maar de startlichten bleven opvallend lang op rood staan. De wagen van Van Lagen begon langzaam te rollen, waardoor hij weer op de rem ging staan. Precies op dat moment werden de lichten gedoofd en hij verloor hierdoor twee posities. Hij liet zich echter niet van de wijs brengen en manoeuvreerde zich een weg naar voren. Hij zat helemaal aan de linkerkant van de baan met naast hem Patrick Huisman. Zijn landgenoot stuurde niet veel later plotseling naar links, waardoor Van Lagen via het gras bijna de vangrails raakte. De rijder van Team Bleekemolen moest daarna vol in de ankers en tolde rond met zijn Porsche. Hij bleef gelukkig op de baan en kon zijn race met vierkante banden voortzetten. Hij viel tijdelijk terug naar de zestiende positie, maar vocht zich snel terug in de wedstrijd. Ondanks dat de banden flink waren opgerookt, zette hij zelfs de derde snelste rondetijd neer. Na veertien ronden kwam Van Lagen als elfde over de meet. Hij voegde hiermee zeven punten aan zijn totaal toe.
JAAP VAN LAGEN: "Als ik terugkijk op het weekend dan had ik er toch meer van verwacht. Ik maakte een klein foutje in de kwalificaties, wat mij minimaal vijf plaatsen heeft gekost. Zo zie je toch het verschil met de meerervaren rijders die wekelijks in deze Porsche rondrijden. In de race kwam ik slecht weg doordat de lichten erg langop rood bleven staan. Ik schrok hiervan en de auto begon te rollen. Toen ik weer remde sprongen ze plotseling opgroen en verloor hierdoor enkele posities. Daarna duwde Patrick Huisman mij van de baan en spinde rond met mijn wagen. Ik had alle geluk van de wereld dat niemand mij raakte, waardoor ik de race kon voortzetten. Met vierkante wielen realiseerde ik nog de derde snelste rondetijd. Ik pak toch weer belangrijke punten in het kampioenschap. Volgende week staat Spa-Francorchamps voor de deur. Ik probeer in de laatste race van het seizoen nog één keer alles uit de kast te halen voor een goed resultaat!
UITSLAG RACE MOBIL 1 PORSCHE SUPERCUP MONZA: 01. Damien Faulkner, Lechner Racing Team Bahrain, 26:39.887 02. Richard Westbrook, HISAQ Competition, + 04.056 03. Uwe Alzen, SPS Automotive Performance, + 04.499 11. JAAP VAN LAGEN, BLEEKEMOLEN RACE PLANET, + 12.880
FOTO's: A1 Team Groot-Brittannië lanceert nieuwe livery
SURREY - In navolging van Team Nederland, lanceerde A1 Team Groot-Brittannië haar nieuwe livery. Op het Brooklands Circuit in Surrey presenteerden de coureurs Oliver Jarvis en Robbie Kerr de nieuwe kleurstelling van de bolide. Zie onderstaande foto's voor het resultaat.
BERNHARD TEN BRINKE HERHAALT KUNSTSTUKJE OP DONINGTON PARK MET EEN VIERDE PLAATS!
DONINGTON PARK Met een goed gevoel verliet Bernhard ten Brinke vanmiddag het circuit van Donington Park (Engeland). De eerste race in de Eurocup Mégane Trophy moest hij nog voortijdig staken, nadat hij eraf werd gebeukt. In de afsluitende race kwam Ten Brinke sterk opzetten en finishte de ondernemer op een fraaie vierde stek. Hijherhaalde hiermee zijn beste prestatie van vorig jaar, waar hij op hetzelfde circuit eveneens de vierde plek veroverde. Hijvoegde hiermee acht punten aan zijn totaal toe. In het algemeen klassement staat Ten Brinke na acht verreden races op de zevende plaats met 35 kampioenschappunten.
VRIJE TRAININGEN + KWALIFICATIES: Met een goed gevoel kwam Ten Brinke naar het circuit van Donington Park, waar hij vorig jaar een uitstekende vierde plaats had behaald. Om allerlei informatie te verzamelen begon Ten Brinke als enige van het team met een andere set-up aan de eerste vrije training. Met een tijd van 1:37.106 eindigde hij op de vijftiende plaats. Voor aanvang van de tweede vrije trainingwerd de afstelling aangepast naar de wagens van zijn teamgenoten. De wagen lag beduidend beter op de baan en dit resulteerde in een negende tijd. In de kwalificaties van zaterdagmorgen ging Ten Brinke er eens goed voor zitten. De inwoner uit Zeddam zette in zijn zesde rondje op de 4,023 meter lange baan zijn snelste tijd neer. Hij eindigde hiermee op een keurige zevende positie. Zijn op één-na-snelste tijd was uiteindelijk goed voor een achtste plaats op de grid.
RACE 01 + 02: In de eerste race kwam Ten Brinke uitstekend uit de startblokken en won een positie in de eerste ronde. In de volgende ronde zat Ten Brinke achter Mike Verschuur, Ralph Meichtry en Carlo van Dam. Hij ging samen met het tweetal naar binnen voor een pitstop. Doordat hij minder brandstof tankte dan de rest, kwam hij voor Van Dam de baan op. Ten Brinke wist zijn positie goed te verdedigen, totdat hij zich verremde in de Melbourne hairpin. Meichtry wist hiervan te profiteren, maar behield zijn plek ten koste van Van Dam. Zijn landgenoot gaf Ten Brinke echter een flinke duw, waardoor hij van de baan spinde. Met de achterwielen kwam hij vast in het grind en moest zodoende zijn race met nog zes ronden te gaan voortijdig staken. Terwijl Ten Brinke zijn auto verliet, trokken hulpbehoevende marchalls zijn wagen weg. Toen de tractor de bolide uit het grind trok, sloeg de motor van de Renault Mégane weer aan. Met grote snelheid botste de wagen tegen de tractor aan. Met een fikse schadepost moest het team de wagen weer in gereedheid maken voor de afsluitende manche.
Ondanks een haperende koppeling kwam Ten Brinke redelijk uit de startblokken en behield in de chaotische openingsfase zijn achtste positie. Doordat hij de race voorzichtig begon viel hij twee ronden later terug naar een elfde positie. Toen Jean Philippe Madonia hem wilde passeren, raakte hij de bolide van Ten Brinke linksvoor. Met een scheef stuur kon de inwoner uit Zeddamzijn race gelukkig voortzetten en schoof een plekje op, nadat Madonia was uitgevallen. Toen Sébastien Dhouailly en Giuseppe Ciro elkaar raakten, kwam de safety car op de baan. Ten Brinke wilde direct naar binnen voor het maken van de pitstop, maar had net de pech dat ook Mike Verschuur stond te pitten. Hij verloor hierbij kostbare seconden en kwam weeronder de safetycar de baan op. In de slotfase wist Ten Brinke Andreas Mayerl en Sébastien Dhouailly nog te verschalken en eindigde de manche op een keurige vierde plaats.
BERNHARD TEN BRINKE: Ik ben tevreden over het weekend. Gelet op de resultaten ligt het circuit van Donington Park mij bijzonder goed, want ik scoor hier voor de tweede keer een vierde plek. Het was jammer dat ik tijd verloor tijdens het pitten, want anders had ik hier makkelijk tweede kunnen worden. De snelheid was aanwezig en ik probeer over twee weken op Magny Cours de stijgende lijn weer door te trekken!
UITSLAG RACE 01, EUROCUP MÉGANE TROPHY, DONINGTON PARK, 08 SEPTEMBER 2007: 01. Matthieu Lahaye, Tech 1 Racing 1, 42:34.047 02. Pedro Petiz, Tech 1 Racing 1, + 01.971 03. Michael Rossi, Racing for Belgium, + 23.860 DNF. BERNHARD TEN BRINKE, EQUIPE VERSCHUUR, + 06 RONDEN
UITSLAG RACE 02, EUROCUP MÉGANE TROPHY, DONINGTON PARK, 09 SEPTEMBER 2007: 01. Ralph Meichtry, Race Performance, 41:55.665 02. Dimitri Enjalbert, Tech 1 Racing 2, + 01.424, 03. Pedro Petiz, Tech 1 Racing 1, + 16.753 04. BERNHARD TEN BRINKE, EQUIPE VERSCHUUR, + 20.249
TUSSENSTAND KAMPIOENSCHAP EUROCUP MÉGANE TROPHY NA 08 RACES: 01. Pedro Petiz, Tech 1 Racing 1, 95 punten 02. Dimitri Enjalbert, Tech 1 Racing 2, 69 punten 03. Ralph Meichtry, Race Performance, 52 punten 07. BERNHARD TEN BRINKE, EQUIPE VERSCHUUR, 35 PUNTEN
Donington - Na een eerste seizoenshelft met slechts drie meetings, ging de Eurocup Mégane Trophy dit weekend opnieuw aan de slag, op het circuit van Donington. Zo ook Maxime Martin en het team van Boutsen Energy Racing, die klaar stonden om de strijd aan te gaan van bij de aanvang. Maxime bevestigde tijdens de collectieve testen al vlug zijn aanpassingsvermogen en de Belg klokte zelfs twee maal een uitstekende tweede tijd, op slechts één tiende van een seconde achter de Fransman Fabrice Walfisch. En Martin deed dat nog eens netjes over tijdens de kwalificaties, waarin hij opnieuw de tweede tijd op de tabellen zette. Dat was goed voor een startplaats op de eerste rij voor beide races.
De eerste race, op zaterdagnamiddag, bevestigde de superioriteit van Fabrice Walfisch en Maxime Martin, die de eerste twee plaatsen behielden. Het team van Boutsen Energy Racing zat op het goede spoor en ook de pitstop verliep vlekkeloos, want na de stop in de pitlane kon Maxime zijn tweede plaats behouden. "Een perfecte wedstrijd, natuurlijk tot de voorlaatste ronde", legt een ontgoochelde Maxime Martin uit. "Op een onverklaarbare wijze kende ik benzinepech! En samen met mij nog zeven andere rijders, onder hen leider Walfisch. Hoe kan dit uitgelegd worden? Volgens mij correspondeert het ideale verbruik, zoals door de telemetrie wordt berekend, helemaal niet met de realiteit! Ik heb het einde gehaald, maar met een sputterende motor. Lahaye wint de race, vóór Petiz, maar laatstgenoemde reed slechts zevende of achtste toen wij getroffen werden door het noodloot."
Opnieuw bewees Maxime Martin dat hij over een formidabele snelheid beschikt, maar opnieuw kwam de pechduivel om de hoek. Toch was er een positief puntje. "Op zaterdag reden al mijn concurrenten met nieuwe banden. Ik verkoos om het verse rubber te bewaren voor de race op zondag, om dan daarmee het verschil te kunnen maken. En omdat ik ook dan weer van op de eerste rij zou starten, koesterde ik hoop. En natuurlijk zou het team ookj het benzineverbruik volgen." Maxime was de auteur van een perfecte start en nam de leiding, om daarna een kloofje te slaan met de rest van het peloton. "Ik telde na zeven ronden twee seconden voorsprong op de rest van het veld en alles zag er zeer mooi uit. Toen kwam de safetycar de baan op en het team verkoos om me de pits niet te laten opzoeken, rekening houdende met het verbruik. Zij gingen er van uit dat een vroege pitstop me (benzine)parten zou kunnen spelen in de eindfase van de race."
Bij de herstart liet de Belg ook nu weer iedereen ter plaatse en sloeg hij een kloofje op de achtervolgers. Maxime, die aan de leiding ging, moest zijn pitstop nog maken. Een pitstop die overigens zonder het minste probleem verliep, maar toch kwam hij pas als achtste terug op de piste! "Het ergste is dat daar geen verklaring voor is", gromt de onfortuinlijke rijder. "De concurrenten die tijdens de neutralisatie, al vroeg in de wedstrijd, de pitlane opzochten konden tot op het einde rijden zonder enig benzineprobleem! Ik snap er niks meer van! Het is niet aan mij om wilde berekeningen te gaan maken, maar ik vraag me toch af wat de verklaring hiervoor is. Ik liet overigens de snelste wedstrijdronde noteren op het einde van de race en uiteindelijk werd ik zevende,toch overlopend van de frustraties! Ik domineerde, maar nooit had ik kunnen denken dat ik zo ver van de zege zou eindigen." Een zware ontgoocheling bij Boutsen Energy Racing, dat uit is op revanche bij het volgende treffen in Magny-Cours. Hopelijk met de nodige toeters en bellen.
DONINGTON PARK Op het circuit van Donington Park (Engeland) zat Mike Verschuur afgelopen weekend goed op snelheid. Het 19-jarige talent uit de stal van Equipe Verschuur belandde in de eerste manche net niet op het podium, nadat hij onterecht werd bestraft met een drive through penalty. In de tweede race lag de inwoner uit Amsterdam op een vijfde positie, maar door een harde beuk van achteren moest hij de race noodgedwongen staken. In de tussenstand van het kampioenschap ligt Verschuur op de tiende plaats met 24 punten. In het Junior kampioenschap bezet de rookie de zesde stek met 43 punten.
Voordat Verschuur naar Donington Park afreisde, had hij de 4,023 meter lange baan leren kennen op de Play Station. Op vrijdag stonden twee vrije trainingen op het programma. Met gebruikte banden koos hij voor de eerste keer het asfalt en probeerde de rempunten van het circuit te bepalen. Met een tijd van 1:36.473 belandde hij op een negende plek. In de tweede vrije training ging hij op een nieuw set naar buiten. Verschuur probeerde met een nieuwe banden veel informatie te verzamelen, maar moest zijn run telkens afbreken door één van de vele rode vlagsituaties. Hij kwam hierdoor niet verder dan P12. Met de nodige vraagtekens ging Verschuur de kwalificaties in, die op zaterdagochtend werden verreden. De regerend Nederland en Duits Clio Cup kampioen zat goed in zijn vel en wist zich keurig als vijfde te kwalificeren. Doordat de koppeling echter te veel slipte werd besloten om de versnellingsbak na de kwalificatie te wisselen. Een behoorlijke opgave voor het team dat grote delen van de achterkant van de bolide moest demonteren. De monteurs leverden een puike prestatie door het euvel vlak voor aanvang van de race te verhelpen.
In de openingsrace van zaterdagmiddag kwam Verschuur redelijk goed weg. Hij probeerde snel naar voren te komen, maar verremde zich voor het ingaan van de chicane. Verschuur schoot rechtdoor, maar kon zonder problemen zijn race vervolgen. Ondanks dat de jonge rijder geen voordeel behaalde toen hij de chicane had afgesneden, werd hij door de wedstrijdleiding toch getrakteerd op een drive through penalty. Nadat Verschuur zijn straf had uitgezeten, hield hij het hoofd koel en wist opnieuw een aantal rijders te passeren. De rijder met startnummer 5 was goed op dreef en zette in zijn vijfde rondje zelfs een snellere tijd neer dan in zijn kwalificaties. De climax van de race zat in de staart wanneer diverse rijders plotseling zonder benzine kwamen te zitten. Verschuur wist hier handig van de profiteren en stootte verder door naar voren. Na 26 ronden kwam hij keurig als vierde over de meet.
Bij de tweede manche was Verschuur wederom goed uit de startblokken. Samen met het gehele deelnemersveld ging hij drie dubbel dik de eerste bocht in, waarbij Verschuur op het gras terecht kwam. In de chaotische openingsronde werd ook Verschuur niet gespaard. Hij werd geraakt door Carlo van Dam en ging met een scheef stuur verder. Door de opgelopen schade moest hij in de verdediging en hield het veld achter zich lang op. Toen Sébastien Dhouailly en Giuseppe Ciro met elkaar in aanraking kwamen, kwam de safety car op de baan. Voor Verschuur een goed moment op zijn pitstop uit te voeren. Nadat hij had getankt kwam hij weer de baan op en behield zijn vijfde positie. Na tien ronden probeerde Verschuur naar voren te komen, maar werd hij bij het ingaan van de eerste bocht keihard van achteren geraakt door Michaël Rossi. Met een flinke schade aan zijn Renault Mégane moest hij de strijd staken.
MIKE VERSCHUUR: "Ik heb een redelijk goed weekend achter de rug. Ik was nog nooit op Donington Park geweest en zat er qua rondetijden meteen goed bij. Gisteren reed ik een goede race, daarom is het jammer dat ik ten onrechte een drive through penalty kreeg. Zonder deze straf had ik op het podium moeten finishen. Vandaag lag ik wederom op koers om op het podium terecht te komen, want ik voerde de pitstop precies tijdens de safetycar situatie uit. Doordat er daarna nog vier man de pitstop nog niet hadden uitgevoerd, had ik flink naar voren kunnen komen. Door een onbesuisde actie van Rossi werd ik echter uit de race gebeukt, waardoor ik een podiumfinish in rook zag opgaan. Met de snelheid zat het bijzonder goed, daarom kijk ik met veel vertrouwen uit naar de volgende races die over twee weken op Magny Cours zullen plaatsvinden!
Uitslag race 1, Eurocup Mégane Trophy, zaterdag 08 september 2007, Donington Park: 01. Matthieu Lahaye, Tech 1 Racing 1, 42:34.047 02. Pedro Petiz, Tech 1 Racing 1, + 01.971 03. Michaël Rossi, Racing for Belgium, + 23.860 04. MIKE VERSCHUUR, EQUIPE VERSCHUUR 1, + 24.868
Uitslag race 2, Eurocup Mégane Trophy, zondag 09 september 2007, Donington Park: 01. Ralph Meichtry, Race Performance, 41:55.665 02. Dimitri Enjalbert, Tech 1 Racing 2, + 01.424 03. Pedro Petiz, Tech 1 Racing 1, + 16.753 DNF. MIKE VERSCHUUR, EQUIPE VERSCHUUR 1, + 14 RONDEN
DONINGTON PARK Xavier Maassen reed op het Engelse circuit van Donington Park alweer zijn zesde raceweekend van het seizoen. Nadat de Nederlander de eerste manche nog voortijdig moest beëindigen door een crash, daar wist hij zich op zondagmiddag prima vanuit het achterveld naar voren te knokken. De Q-Park-coureur eindigde de afsluitende race in de World Series Formule Renault 3.5 op de veertiende plaats. Over twee weken staat op Magny Cours de volgende races van één van Europa's sterkste raceklassen op het programma. Op het Franse circuit probeert Maassen een puntenfinish uit het vuur te slepen.
VRIJE TRAININGEN + KWALIFICATIES Samen met het team van Prema Power werkte Maassen aan de afstelling van de wagen voor de kwalificaties en races. In de eerste vrije training van vrijdag zat Maassen er meteen goed bij en belandde met een tijd van 1:21.081 op de zeventiende plaats. In de tweede sessie probeerde de Limburger een andere set-up uit, maar dit werkte averechts. Ondanks dat hij zijn tijd flink wist aan te scherpen, eindigde Maassen op de 24e plek. Op zaterdagmorgen vonden de belangrijke kwalificaties plaats, die onderverdeeld waren in een A en B groep. Maassen zat samen met zijn teamgenoot Ben Hanley in de laatste groep en probeerde een perfect rondje uit het vuur te slepen. Maassen wilde een tijd neerzetten, maar moest zijn run afbreken door een code rood situatie. Nadat de baan weer werd vrijgegeven, zocht Maassen in de resterende minuten de grenzen van het circuit op. Hij belandde met een tijd van 1:19.358 op de elfde plaats in zijn groep (22e op de grid).
XAVIER MAASSEN: Ik kwam in de kwalificaties net dat beetje tekort, waardoor ik op de elfde plaats in mijn groep bleef steken. Het veld is zo ongelofelijk competitief, want een tiende sneller had mij zomaar een achtste plaats opgeleverd. Ik ben in ieder geval blij dat ik na de kwalificaties op Spa-Francorchamps, hier opnieuw de stijgende lijn te pakken heb. Dit beloofd veel goeds voor de rest van het seizoen.
RACE 01 + 02 Maassen kwam op zaterdagmiddag bijzonder goed uit de startblokken en wist in no-time op de klimmen naar de achttiende plaats. Wanneer Charlie Kimball, Clivio Piccione en Michael Herck niet zonder kleerscheuren door de tweede bocht kwamen, werd de safety car op de baan gestuurd. Nadat de brokstukken waren opgeruimd werd het circuit weer vrijgegeven. Maassen zat op het vinkentouw bij Hanley en probeerde zijn teamgenoot te volgen. Hij pushte flink om in het spoor te blijven, totdat Maassen bij de Old Hairpin onderstuurd over de curbs terecht kwam. De bolide van de rijder met startnummer 16 raakte stuurloos en ging rechtsaf de muur in. Ronden later spinde ook Fairuz Fauzy op hetzelfde punt van de baan en kwam tegen de wagen van Maassen tot stilstand. Het team van Prema Power moest flink aan de bak om de bolide weer gereed te krijgen voor de afsluitende manche.
Door de crash in de openingsrace vertrok Maassen op zondag vanuit het achterveld. Toen de startlichten waren gedoofd kwam de inwoner uit Lanaken zonder problemen weg en manoeuvreerde zich meteen een weg naar voren. Hij profiteerde onder andere van de crashes van Luiz Razia, Alvaro Barba en Hanley en schoof door naar een positie in het middenveld. In de chaotische race wist de rijder van Q-Park nog een aantal rijders te verschalken en kwam na dertig ronden als veertiende over de meet.
XAVIER MAASSEN: Ik kijk met gemengde gevoelens terug op het weekend. De kwalificaties verliepen op zich niet slecht, maar ik miste een tiende om flink verder op de startgrid te staan. In de eerste race had ik pech dat ik met een wagen vol met brandstof over de curbs gleed, waardoor ik de controle over mijn bolide kwijt was. De rode draad dit weekend was toch wel de problemen met de versnellingsbak, die haperde wanneer ik wilde opschakelen. Doordat de auto steeds inhield, kon ik in de races niet echt een vuist maken. Ik had gehoopt op een puntenfinish, maar dat zat er dit keer nog niet in. Met de stijgende lijn die we reeds vanaf Spa-Francorchamps hebben ingezet, hoop ik op Magny Cours in de punten te eindigen. Drie keer is tenslotte scheepsrecht!
UITSLAG RACE 01, WORLD SERIES FORMULE RENAULT 3.5, DONINGTON PARK, 08 SEPTEMBER 2007 01. Alvaro Barba, International Draco Racing, 46:38.919 02. Julien Jousse, Tech 1 Racing, + 00.257 03. Bertrand Baguette, KTR, + 01.668 DNF. XAVIER MAASSEN, PREMA POWER TEAM, + 22 RONDEN
UITSLAG RACE 02, WORLD SERIES FORMULE RENAULT 3.5, DONINGTON PARK, 09 SEPTEMBER 2007 01. James Walker, Fortec Motorsport, 46:02.035 02. Guillaume Moreau, KTR, + 00.614 03. Marco Bonanomi, RC Motorsport, + 02.274 14. XAVIER MAASSEN, PREMA POWER TEAM, + 10.684
Adria - Mike Hezemans, Peter Kox en Jos Menten hebben een sterke race gereden op het Italiaanse circuit van Adria, waar het FIA GT kampioenschap een ronde afwerkte onder het vallen van de avond. De Nightrace werd uiteindelijk gewonnen door Karl Wendlinger en Ryan Sharp. Het duo trotseerde de omstandigheden als beste. Zij kregen het overigens niet cadeau want Andrea Bertolini en Andrea Piccini volgden met hun Maserati MC12 GT1 op slechts drie seconden. Het podium werd compleet gemaakt door Fabio Babini en Jamie Davies met de Aston Martin DBR9.
Door de zege in de 24u van Spa, kreeg Mike Hezemans met teamgenoot Deletraz een extra handycap van 70 kilo. Desondanks behaalde de Nederlander een knappe vijfde positie en profiteerde van de uitval van de leiders Thomas Biagi en Michael Bartels. Het Nederlandse duo Peter Kox en Jos Menten reed naar een verdienstelijke zesde positie met hun Reiter Lamborghini. De Belgen Kumpen/Longin hadden zich een ander weekend voorgesteld. Een tiende plaats werd hun deel, maar zij reisden direct na de race af naar België om hun collegas te versterken in de 24Uren van Zolder. Dat liep volledig mis, aangezien de Sporza Corvette op het circuit van Zolder iets na twaalf uur koers vlam vatte en de strijd moest staken.
In het algemeen rijders klassement staat Mike Hezemans op een derde positie met slechts vijf punten achterstand op de leider Biagi.
Uitslag FIA GT Nightrace Adria Italië:
1 Wendlinger/Sharp Aston Martin DBR9 2:00:55.343
2 Bertolini/Piccini Maserati MC12 GT1 2:00:58.859
3 Babini/Davies Aston Martin DBR9 2:01:03.610
4 Montanari/Ramos Maserati MC12 GT1 2:01:29.202
5 Hezemans/Deletraz Corvette C6R 2:01:31.284
6 Kox/Menten Lamborghini Murcielago 2:01:48.484
7 Monfardini/Toccacelo Aston Martin DBR9 2:02:10.677
8 Lichtner-Hoyer/Lechner Aston Martin DBR9 2:00:58.378
9 Bouchut/Mucke Lamborghini Murcielago 2:01:50.324
10 Kumpen/Longin Corvette C5R 2:00:57.581
11 Muller/Vilander Ferrari 430 GT2 2:01:21.422
12 Bruni/Ortelli Ferrari 430 GT2 2:01:21.682
13 Ferte/Aucott Maserati MC12 GT1 2:01:24.234
14 Malucelli/Collard Porsche 997 GT3 RSR 2:02:10.425
15 Pompidou/Zani Porsche 997 GT3 RSR 2:01:03.221
16 Edwards/MacHitski Porsche 997 GT3 RSR 2:01:57.573
17 Mediani/Cressoni Ferrari 430 GT2 2:02:05.930
18 Ruberti/Pasini Ferrari 430 GT2 2:01:00.868
19 Sugden/Bell Ferrari 430 GT2 2:01:15.788
20 Amaduzzi/Cloet Corvette C5R 2:01:49.196
21 Biagi/Bartels Maserati MC12 GT1 2:01:08.191
22 Kutemann/Moser Maserati MC12 GT1 2:01:30.571
GP2: Timo Glock wint soeverein in Italië, Tung haalt de finish niet
MONZA - Na wederom een onderhoudende GP2 race in Italië kwam ditmaal Timo Glock als eerste over de finish. De Duitse kampioenschapleider, die volgens speculaties volgend jaar in de F1 zal verschijnen, reed vrij makkelijk langs zijn concurrenten en uiteindelijk wist alleen Filippi de aansluiting met de nummer één te behouden. Bruno Senna mocht na de race als nummer drie op het podium verschijnen.
Het veld kwam, in tegenstelling tot de race van gisteren, goed door de eerste bochten heen. In de Parabolica ging het pas fout. Mike Conway spinde in de Parabolica, waarop Adrian Zaugg zijn bolide niet meer kon ontwijken en even loskwam van de grond toen hij de achtervleugel van Conway raakte. De Zuid-Afrikaan eindigde hierop zijn race in de pits door toedoen van de opgelopen schade.
Pantano wilde maar al te graag een tweede zege boeken voor zijn thuispubliek. Zijn inhaaldrift kwam hem duur te staan toen hij met Risatti in aanraking kwam bij een inhaalmanoeuvre. Pantano viel hierdoor na een sterke opmars terug naar de zesde plaats. Beide coureurs maakten nog meer brokken tijdens de race. Eerst was het Risatti die zich verremde, Di Grassi aantikte en vervolgens langs de muur schoof. De race van Risatti eindigde hierop in de pits. Giorgio Pantano knalde aan het eind van de race achterop nummer vijf Sebastien Buemi, waardoor Buemi ver terugviel en Pantano met een loshangende voorvleugel verder moest.
Giorgio Pantano besloot echter zijn top zes finish niet op te geven. De Italiaan reed daarom met de kapotte voorvleugel verder en wist hiermee nog net zesde te worden. Voorin behield Timo Glock vrij makkelijk de leiding in de wedstrijd. De Duitser wist concurrent Filippi niet af te schudden, maar kwam uiteindelijk toch 1.8 seconde eerder over de finish dan zijn Italiaanse rivaal. Door deze mooie overwinning breidde de Duitser zijn voorsprong in het kampioenschap uit.
Ho-Pin Tung leek op een tiende plaats af te gaan. De Nederlandse Chinees van BCN kwam in de laatste ronde in de grindbak terecht, waardoor hij zeventiende werd. Dit was jammer aangezien er meer in had gezeten voor Tung.
De volledige uitslag van de tweede GP2 race op Monza:
1 T. Glock iSport 21 Ronden
2 L. Filippi Super Nova + 1.814
3 B. Senna Arden + 8.470
4 L. Di Grassi ART + 12.554
5 A. Zuber iSport + 19.240
6 G. Pantano Campos + 21.473
7 K. Chandhok Durango + 21.642
8 A. Soucek DPR + 22.853
9 R. Rodriguez Minardi + 25.648
10 M. Conway Super Nova + 25.739
11 K. Hirate Trident + 26.309
12 N. Markus BCN + 33.507
13 V. Petrov Campos + 39.292
14 O. Pla DPR + 41.350
15 S. Buemi ART + 42.306
16 A. Carroll FMS + 1:19.863
17 H. Tung BCN + 1 Ronde
18 N. Lapierre DAMS + 1 Ronde
19 K. Nakajima DAMS + 1 Ronde
20 B. Garcia Durango + 1 Ronde
21 J. Tahinci FMS + 1 Ronde
22 R. Risatti Trident + 11 Ronden
23 J. Villa Racing Eng. + 12 Ronden
24 A. Zaugg Arden + 19 Ronden
25 A. Negrao Minardi + 20 Ronden
26 M. Martinez Racing Eng. + 21 Ronden
In een zeer spannende race van de Porsche Supercup heeft de Ier Damien Faulkner de winst naar zich toe getrokken. Met zijn tweede seizoenszege verkleint hij zijn achterstand in het kampioenschap op leider Westbrook, die als tweede finishte. Uwe Alzen finishte als derde in de spectaculairste race van het seizoen.
Faulkner kwam slecht weg bij de start en werd direct gepasseerd door de winnaar van vorig jaar, Uwe Alzen. De Ier had alle moeite om de eveneens sterk gestarte David Saelens achter zich te houden. Terwijl Jaap van Lagen in de rondte ging, reden de drie kemphanen vooraan weg bij de rest van het veld. Nog voor het einde van de eerste ronde begon het ware spektakelstuk, toen Faulkner Alzen probeerde te passeren in de Parabolica, buitenom! Hij kon dit echter niet volhouden en moest voorlopig genoegen nemen met plaats twee. Vanwege het felle gevecht om de eerste positie kon Westbrook dichterbij komen, hij won per ronde zeventiende van een seconde. Zonder grote problemen passeerde hij Menzel evenals Saelens en had opeens zicht op een overwinning. In de derde ronde moest Jeroen Bleekemolen de pits opzoeken. Hij verloor een vijfde positie en viel uit met een technisch probleem.
Ondertussen ging het spektakel vooraan door. Faulkner passeerde Alzen, maar verloor de leiding direct weer toen hij zich verremde en rechtdoor schoot. Westbrook vond echter de aansluiting bij het leidende duo. De Engelsman mengde zich in de strijd om de overwinning. Op het moment dat Faulkner Alzen passeerde en de leiding overnam, schoot Westbrook slim mee in de slipstream waardoor ook hij voorbij ging aan de Duitser en zowaar tweede lag. Nog tweemaal veranderden Westbrook en Alzen van positie, maar het was uiteindelijk Faulkner die de zege greep, voor Westbrook en Alzen.
Komend weekend gaat de beslissing vallen in de Porsche Supercup als de laatste race van het jaar plaatsvind op het circuit van Spa. Westbrook verdedigt een voorsprong van tien punten op Faulkner.
Ferrari vernederd in thuisrace! Alonso winnaar Grand Prix van Italië
Fernando Alonso heeft de Grand Prix van Italië op zijn naam geschreven. In een strategische wedstrijd was hij teamgenoot Lewis Hamilton te snel af. Kimi Raikkonen completeerde het podium.
Felipe Massa kwam goed weg bij de start en kon het Hamilton moeilijk maken. De jonge Brit pakte hem echter terug in de eerste bocht en eiste definitief de tweede plek op achter Alonso. Ondertussen kwam Kimi Raikkonen voorbij aan Nick Heidfeld. Aan het eind van de eerste ronde stond David Coulthard met een zwaar beschadigde auto in de grindbak na een harde crash. De Schot had een touche in de eerste bocht en verloor vervolgens in de Curva Grande zijn voorvleugel. De Red Bull gleed onbestuurbaar rechtdoor en knalde keihard in de bandenstapel. Coulthard bleef ongedeerd maar zijn race was uiteraard voorbij. De race werd vervolgens in de zesde ronde vrijgegeven.
In de negende ronde kwam Felipe Massa binnen en viel terug van de derde naar de 21e plek. Niet veel later verloor Massa alle snelheid op het circuit en moest de Braziliaan de Ferrari in de pitbox parkeren. Nul punten voor de kampioenschapskandidaat.
In de 17e ronde volgden de eerste echte stops. Eerst Hamilton en daarna Alonso. Op dat moment leidde Räikkönen de wedstrijd. Dat duurde nog even, want de Fin stopte pas in de 24e ronde. De Ferrari-coureur zat op één stop en kon alleen de McLarens verslaan als hij dichtbij genoeg bleef.
In de veertigste ronde maakt Hamilton zijn laatste stop. Räikkönen nam de tweede plek over, maar Alonso was aan de horizon vertrokken met een voorpsrong van 32 seconden. De Ferrari-fans juichten... te vroeg! Drie ronden na zijn stop deed Hamilton een knappe actie bij Räikkönen. Hij remde de Fin uit in de eerste chicane en Räikkönen had daarop geen antwoord. Ferrari werd compleet voor schut gezet op het thuiscircuit door een debutant van het concurrerende team.
Fernando Alonso kwam uiteindelijk als eerste over de finish, gevolgd door Hamilton en Räikkönen. Heidfeld nam de vierde plek voor zijn rekening, terwijl de overige punten verdeeld werden door Kubica, Rosberg, Kovalainen en Button. Het team van Spyker eindigde als lantaarndragers, maar het was in staat geweest mee te vechten met de andere teams. Dit belooft veel voor de volgende race, aankomend weekend in Spa-Francorchamps.
De uitslag van de Grand Prix van Italië:
1. Alonso McLaren-Mercedes 1h18:37.806 2. Hamilton McLaren-Mercedes + 6.062 3. Raikkonen Ferrari + 27.325 4. Heidfeld BMW Sauber + 56.562 5. Kubica BMW Sauber + 1:00.558 6. Rosberg Williams-Toyota + 1:05.810 7. Kovalainen Renault + 1:06.751 8. Button Honda + 1:12.168 9. Webber Red Bull-Renault + 1:15.879 10. Barrichello Honda + 1:16.958 11. Trulli Toyota + 1:17.736 12. Fisichella Renault + 1 lap 13. Wurz Williams-Toyota + 1 lap 14. Davidson Super Aguri-Honda + 1 lap 15. R.Schumacher Toyota + 1 lap 16. Sato Super Aguri-Honda + 1 lap 17. Liuzzi Toro Rosso-Ferrari + 1 lap 18. Vettel Toro Rosso-Ferrari + 1 lap 19. Sutil Spyker-Ferrari + 1 lap 20. Yamamoto Spyker-Ferrari + 1 lap
1. McLaren-Mercedes 166 2. Ferrari 143 3. BMW Sauber 86 4. Renault 38 5. Williams-Toyota 25 6. Red Bull-Renault 16 7. Toyota 12 8. Super Aguri-Honda 4 9. Honda 2
Ralph Meichtry weet de vele crashes op Donington Park te ontwijken
DONINGTON - Bij de Renault Mégane Trophy was het in de tweede race Ralph Meichtry die de overwinning wist op te eisen. Dimitri Enjalbert en Pedro Petiz volgden op de tweede en derde plaats. Pedro Petiz scoort de afgelopen races veel podia en lijkt er met de titel van door te gaan.
Tijdens de race werd de nodige schade gereden en het was al direct bij de start raak. Greg Franchi (Equipe Verschuur) kwam in de muur terecht, wat het einde van zijn race betekende. Maxime Martin (Boutsen Energy Racing) maakte een valse start waardoor hij zijn leidende positie moest af staan doormiddel van een straf. In de vijfde ronde kwamen Sébastien Dhouailly en Giuseppe Ciro elkaar tegen waarbij Ciro hard met de muur in aanraking kwam. Door dit incident kwam de safety-car naar buiten. Na de neutralisatie waren het Michaël Rossi en Mike Verschuur die elkaar het leven zuur maakte wat uiteindelijk voor beide coureurs in tranen eindigde. De inhaalpoging van Rossi op Verschuur zorgde ervoor dat beide mannen uitvielen. Ook Carlo van Dam wist de race niet te finishen. De Nederlander leek op een podiumplaats af te gaan, maar werd uit de race geramd door Ludovic Badey. Bernhard ten Brinke wist gelukkig alle crashes te ontwijken en eindigde de race op Donington Park als vierde.
Ralph Meichtry: "Na het missen van het podium gisteren, hebben we nu weten te winnen! Ik wil daarom deze overwinning opdragen aan het team, de jongens hebben er hard voor gewerkt om de auto weer helemaal in orde te krijgen."
Uitslag Renault Mégane Trophy Race #2 Donington Park
Hoe kan het ook anders in een lange-afstandswedstrijd. De Porsches hebben in de avonduren bezit van de kop genomen. Het team van PK Carsport moest in de loop van de avond een behoorlijke tegenslag incasseren toen Kurt Mollekens een ongeplande pitstop die de PK Carsport Corvette Z06R ver terugwierp
De First Motorsport Porsche van Stielstra-Haane-Verbist-Van Campenhoudt reed in de avonduren meerdere malen in de kopgroep
Tegenslag in de avonduren voor PK Carsport Juist op het moment dat de PK Carsport Corvette Z06R leek te gaan toeslaan sloeg het pechduiveltje toe. Polesitter Kurt Mollekens kwam kort voor middernacht negen ronden eerder dan gepland met problemen aan de wielophanging binnen. Een oponthoud van een half uur leverde Mollekens een aanmerkelijke achterstand op, die hem naar de veertiende plek terugwierp. Zijn teamgenoot David Hart heeft na een furieuze inhaaljacht de Corvette inmiddels de Top 10 binnengewerkt. Nadat de Moslers en de Corvette voorlopig het onderspit hebben moeten delven zorgen de Porsches van AD Sport, GPR en First Motorsport voor het nodige spektakel. De kop wisselt meermaals, waarbij de AD Sport Porsche 996 van de combinatie Vanierschot-Steegmans-Bruynoghe-Schreurs in de loop van de avond tweemaal de kop veroverd. Maar deze Belcar-veteranen ondervinden veel tegenstand van de GPR Porsches van Duez-Verbergt-Maas-Matthieu en Dumarey-Soulet-Goossens-Dumarey, die eigenlijk in de late avonduren het tempo bepalen. Ook de First Motorsport Porsche 997 GT3 Cup van Stielstra-Haane-Verbist-Van Campenhoudt spreekt een duchtig woordje mee in de strijd om de kop Ook zij reden na het invallen van de duisternis enkele malen op kop. Ook kwam de safety-car voor de tweede keer in actie nadat de Porsche van MSE Motorsport in de muur was beland. Het team van Grutman-Samang-Raes-Ryheul werd nog wel naar de pits gebracht, maar moest definitief opgeven.
Marc Goossens gaf de GPR Porsche traditiegetrouw in leidende positie over
Stand na 9 uur 1. Duez-Maas-Verbergt-Verbist Porsche 997 GT3 Cup 301 ronden 2.Vanierschot-Steegmans-Schreurs-Bruynoghe Porsche 996 Biturbo 301 ronden 3. Stielstra-Haane-Verbist-Van Campenhoudt Porsche 997 GT3 Cup 300 ronden 4. Dumarey-Soulet-Goossens-Dumarey Porsche 997 GT3 Cup 299 ronden 5.Vanthoor-Wauters-Wauters-Heylen Dodge Viper 299 ronden 6.Penders-Lamot-Dujardin-Van Roij Porsche 997 GT3 Cup 297 ronden 7. Neyens-Couwberghs-Heinz-Colman Porsche 996 GT3 Cup 294 ronden 8, Hahn-Hillebrand-Paltalla-Van Sande Porsche 997 GT3 Cup 289 ronden 9.Van Hover-Langeberg-Van Loo-Tavernier Porsche GT3 Cup 289 ronden 10.Hart-Mollekens-Kumpen-Longin Chevrolet Corvette Z06R 286 ronden
Anthony Kumpen en Bert Longin hadden zich de snelle terugreis uit Adria beter kunnen besparen. Er komt dit jaar geen vervolg aan de zegereeks van het geroutineerde team van PK Carsport. In de vroege ochtenduren viel de Corvette Z06rR spectaculair in de Villeneuve chicane uit.
Marc Goossens reed in de ochtenduren enkele snelle ronden
Pech voor PK Carsport Om half vijf s morgens vloog de PK Carsport Corvette Z06R in de Villeneuve chicane aan de achterzijde spectaculair in brand. Kurt Mollekens kan de gestrande Corvette Z06R ongedeerd verlaten. Het incident met Mollekens vereist een derde safety-carfase. Ook de Aston Martin DBR S9 viel in de nacht uit. Doordat er plotseling benzinedampen in de cockpit doordrongen besloot het team zich terug te trekken. Opvallend is het lage aantal uitvallers. Op dit moment staan er slechts zeven uitvallers genoteerd. De GPR-Porsche 997 GT3 Cup van Duez-Maes-Verbergt-Matthieu die geruime tijd de tweede plaats bezette verloor door diverse reparaties ruim een uur in de pits. Door een uitgekiende tactiek van het team van First Motorsport kwam het team van Henk Haane/Gosse Stielstra- Francois Verbis en Stefan van Campenhoudt aan de leiding. Op de tweede plaats worden zij gevolgd door de GPR Porsche van Dumarey-Soulet-Goossens-Dumarey. In de ochtenduren nam Marc Goossens het stuur van de GPR Porsche 997 GT3 Cup over. Goossens wist met een behoorlijke inhaaljacht het verschil met 2 ronden te reduceren, waardoor de achterstand op de leiders nog slechts drie ronden bedraagt.
Onvrede bij het team van Gravity Racing Het team van Gravity Racing trok de Mosler MT 900 GT 3 van Vincent Radermecker- Eric v.d. Poele- Stephane Lemeret en Christophe Bouchut om 8 uur ;s morgens terug. Omdat de Mosler over een strafgewicht beschikt en op een gewicht van 1350kg zit heeft het volgens teammanager Loris de Sordi geen zin meer om met deze auto onder deze condities aan de 24 Uren van Zolder deel te nemen.
Weer een podiumplaats voor Jan Heylen dit weekend?
Stand na 18 uur 1. Stielstra-Haane-Verbist-Vnn Campenhoudt Porsche 997 GT3 Cup 604 ronden 2. Dumarey-Soulet-Goossens-Dumarey Porsche 997 GT3 Cup 598 ronden 3. Vanthoor-Wauters-Wauters-Heylen Dodge Viper 588 ronden 4. Penders-Dujardin-Lamot- Van Roij Porsche 997 GT3 Cup 587 ronden 5. Vanierschot-Steegmans-Schreurs-Bruynoghe Porsche 996 Biturbo 587 ronden 6. Neyens-Couwberghs-Heinz-Colman Porsche 996 GT3 Cup 585 ronden 7. Hahn-Hillebrand-Paltalla-Van Sande Porsche 997 GT3 Cup 576 ronden 8 Duez-Maes-Verbergt-Matthieu Porsche 997 GT3 Cup 559 ronden 9.. Kelders-Lambert-Vosse-Lefort Mosler MT900 GT3 558 ronden 10.Jeuris-Vetters-van Rompuy-van Rompuy Porsche 996 GT3 Cup 554 ronden.
Karl Wendlinger en Ryan Sharp reden naar hun tweede overwinning dit seizoen. Op het Italiaanse Mickey Mouse circuit van Adria pakte de Aston Martin DBR9 de finishvlag met een voorsprong van maar 3.5 seconde op de Maserati MC 12 van Bertolini en Piccini. De laatste podiumplaats was er voor Babini en Davies met hun Aston Martin Racing BMS DBR9, met acht seconden achterstand op de winnaars.
Het werd, op het kleine, korte Adria International circuit, een spectaculaire race met veel close racing. Kampioenschapsleider Thomas Biagi pakte geen punten na een startongeluk in de eerste bocht. Bertolini en Piccini staan nu tweede met maar drie punten achterstand op Biagi. De winnaars van de Spa-race Deletraz en Hezemans werden vijfde ondanks een 70 kg gewichtstraf, en staan nu derde in het kampioenschap. Na een zware wedstrijd pakt het Lambo-duo Jos Menten en Peter Kox opnieuw punten voor het kampioenschap, nadat ze zesde eindigden.
Jos Menten: "Onze strategie heeft gewerkt, maar beter dan een zesde plaats zat er vandaag niet in. We onthouden opnieuw de positieve resultaten die we geboekt hebben in de trainingen, kwalificatie en warm-up. We keren huiswaarts met een drie punten.
AF Corse Motorola reed alweer naar een één-twee resultaat in de GT2 class met hun Ferrari 430 GT2 wagens. Dirk Müller en Toni Vilander pakten hun vierde overwinning dit seizoen, ondanks dat ze achteraan moesten starten nadat hun kwalificatietijden waren afgenomen. Hun teamgenoten Bruni and Ortelli werden tweede. De derde plaats ging naar BMS Scuderia Italia Porsche 997 GT3 RSR van Emmanuel Collard en Matteo Malucelli.
Adria Raceway - FIA GT - Race: 1. Sharp/Wendlinger (GT1 - JetAlliance Racing - Aston Martin DBR9) 95 ronden in 2u00m55.343s 2. Bertolini/Piccini (GT1 - Scuderia Playteam Sarafree - Maserati MC12) +3.516 3. Babini/Davies (GT1 - Aston Martin BMS - Aston Martin DBR9) +8.267 4. Montanari/Ramos (GT1 - Vitaphone Racing - Maserati MC12) +33.859 5. Deletraz/Hezemans (GT1 - Team Carsport Holland - Corvette C6-R) +35.941 6. Menten/Kox (GT1 - All-Inkl.com Racing - Lamborghini Muercielago) +1 ronde 7. Toccacelo/Monfardini (GT1 - Aston Martin BMS - Aston Martin DBR9) +1 ronde 8. Lichtner-Hoyer/Lechner (GT1 - JetAlliance Racing - Aston Martin DBR9) +2 ronden 9. Bouchut/Mücke (GT1 - All-Inkl.com Racing - Lamborghini Muercielago) +2 ronden 10. Kumpen/Longin (GT1 - PK Carsport - Corvette C5-R) +3 ronden
Het team van McLaren heeft maximaal gescoord tijdens de Grand Prix van Italië. Op een warm en altijd sfeervol Monza waren de zilveren bolides simpelweg een maatje te groot voor de rest. Fernando Alonso leidde de dans, voor Lewis Hamilton. Kimi Raikkonen stuurde zijn Ferrari naar de laatste podiumplek, terwijl teamgenoot Massa al snel moest opgeven met een technisch probleem. Met nog vier races voor de boeg is de strijd om het kampioenschap erg spannend geworden. Het verschil tussen Hamilton en Alonso bedraagt nog maar drie punten.
McLaren pakt de leiding, harde crash Coulthard Bij de start komt Filipe Massa goed van zijn plek en schiet voorbij aan de McLaren van Hamilton. De verwachte superstarts van de BMWs blijven uit en het is Renault-coureur Heikki Kovalainen die zich tussen de twee witte bolides op plek zes meld. Voor de eerste chicane pakt Hamilton zijn plekje weer terug bij het aanremmen. Hij snijdt wel een stukje af, maar dit is het gevolg van een klein tikje van Massa. De wedtrijdleiding besluit dan ook de jonge Brit geen sanctie op te leggen. Fernande Alonso krijgt van dit alles weinig mee en verzilvert probleemloos zijn poleposition. De rest van het veld geeft elkaar genoeg ruimte en komt ogenschijnlijk netjes door de eerste bochten heen. In het midden- en achterveld zijn er weinig schokkende veranderingen. Alleen Sebastian Vettel komt niet ongeschonden door de eerste ronde en komt binnen voor een nieuwe neus.
In de tweede ronde vinden de cameras in eens het beeld van David Coulthard die met een zwaar beschadigde Red Bull in de bandenmuur staat. De Schot heeft zijn voorvleugel verloren na de eerste chicane en schiet in de daaropvolgende snelle Curba Grande stuurloos rechtdoor. Coutlhard kan ongedeerd uitstappen, maar de race moet geneutraliseerd worden en de safetycar vangt het veld op.
Herstart brengt weinig spektakel, Spyker strijdt mee Bij de herstart is Hamilton scherp, maar een echte kans om de leiding te pakken krijgt hij niet van Alonso. Kort na de herstart komt in eens de Ferrari van Massa binnen. Hij maakt een pitstop, maar het is duidelijk dat de Braziliaan een probleem heeft en een ronde later valt hij uit. In het achterveld strijden de Spykers goed mee. Sakon Yamamoto ligt voor zijn teamgenoot Sutil, Takuma Sato en Sebastian Vettel. Maar gaandeweg de race verliezen de oranje bolides terrein en stelt Adrian Sutil orde op zaken ten opzichte van zijn teamgenoot. Het is wel goed te zien dat de nieuwe Spyker betrouwbaar is, want beide rijders weten de finish te halen.
Fraai gevecht Button en Rosberg In de achtiende ronde openen Lewis Hamilton en de op plaats zeven liggende Kovalainen de eerste pitstopserie voor de coureurs die er twee in de planning hebben, Alonso volgt twee ronden later. Raikkonen pakt de leiding, maar Alonso komt weer voor zijn teamgenoot de baan op. Op dat moment zijn Nico Rosberg en Jenson Button de smaakmakers van de race. De twee vechten een verbeten duel uit voor plaats zeven. Button verdedigt slim en weet de snellere Rosberg aanvankelijk voor te blijven, maar na een aanval van Rosberg bij de eerste chicane, moet Button uiteindelijk bij de tweede chicane capituleren.
Verliezer van de eerste pitstopserie is Robert Kubica. De op plek zes liggende Pool verliest bijna 10 seconden, doordat zijn auto aan de voorkant van de krik afglijdt. Het ziet er allemaal redelijk stuntelig uit en het kost hem vijf plekken. Raikkonen komt kort daarna binnen. Het is bijna halverwege de race, dus het heeft er alle schijn van dat de Fin de McLarens probeert te pakken door slechts één keer vers rubber en nieuwe benzine te halen.
Verschillende strategiën zorgen voor spanning in middenveld In het middenveld bevrijd Giancarlo Fisichella zichzelf eindelijk achter de Super Aguri van Anthony Davidson vandaan. De Brit weet met zijn Honda-motor bijna de halve race voor de Renault te blijven. Het is tekenend voor de zwakke vorm waarin Fisichella momenteel verkeerd. Webber en Kovalainen vechten om een plek in de punten, maar wel virtueel, aangezien beide heren op een andere strategie rijden. Het is sowieso opvallend te zien dat bijna de helft van de deelnemers voor een éénstop-strategie kiest. Het zorgt ervoor dat mannen als Button, Barrichello en Wurz zichzelf halverwege dik in de top acht terugvinden, maar ook dat het moeilijk te vootspellen is wie de strijd om de laatste punten in zijn voordeel gaat beslissen.
Korte vreugde voor Tifosi Met dertien ronden te gaan moeten de McLarens nog naar binnen voor hun tweede pitstop. Hamilton komt vanaf plek twee als eerste naar binnen en hij lijkt een ruim gat te hebben op Kimi Raikkonen. Bij het uitrijden van de pits blijkt dit echter niet genoeg te zijn als we tot grote vreugde van de Tifosi Raikkonen naar de tweede plaats zien gaan. De vreugde is echter van korte duur. Hamilton is veel sneller en weet binnen enkele ronden de Ferrari aan het einde van het rechte stuk met een fraaie uitremactie te passeren. Alonso heeft tussendoor zijn laatste stop gemaakt en probleemloos de leiding behouden.
Alonso naar vierde seizoenszege Terwijl Alonso relatief gemakkelijk naar de zege rijdt, moet de spanning in de slotfase gezocht worden achter de top drie. Heidfeld ligt dan wel onbedreigd op plaats vier, Rosberg krijgt daarachter nog te maken met een snellere Kubica. De Pool kent echter weinig problemen met Rosberg, neemt de vijfde positie over en is daarmee weer op de positie beland waar hij reed voor zijn mislukte eerste pitstop. Daarachter maken Kovalainen en Button de top acht vol, waarmee Button zijn tweede punt van het seizoen pakt. Mark Webber en Rubens Barrichello missen net de boot en maken de top tien vol.
McLaren deelt met deze dubbelzege op Italiaanse bodem een harde tik uit aan Ferrari. In deze roerige periode, waarin de onderzoeken naar de vermeende spionage-zaak als een donkere wolk boven het team uit Woking hangt, is het een welkome opsteker voor alles en iedereen van McLaren-Mercedes. Teambaas Ron Dennis was na de finish dan ook zichtbaar aangedaan door het succes. Fernando Alonso was vooral erg in zijn nopjes met zijn vierde zege van het seizoen en bovenal met het feit dat het gat naar kampioenschapsleider Hamilton is verkleind naar drie punten. Alonso: Het hele weekend verliep goed voor mij. In tegenstelling tot eerdere jaren heb ik dan eindelijk een goede race op dit circuit. Mijn start was eigenlijk niet zo goed, maar ik hoefde niet eens echt te verdedigen. Voor de rest kende ik geen problemen. Het is fantastisch hier te winnen, want de Italianen zijn naast Ferrari-fans bovenal racefans. De stand aan kop in het klassement is spannend geworden, maar ik kijk met vertrouwen uit naar de komende races.
De volgende Grand Prix is volgende week in België op het circuit van Spa-Francorchamps.
Uitslag Grand Prix van Italië 1. Alonso McLaren-Mercedes, 1:18:37,8 2. Hamilton McLaren-Mercedes, op 6,0 3. Raikkonen Ferrari, op 27,3 4. Heidfeld BMW, op 56,5 5. Kubica BMW Sauber, op 1:00,5 6. Rosberg Williams-Toyota, op 1:05,8 7. Kovalainen Renault, op 1:06,7 8. Button Honda, op 1:12,1 9. Webber Red Bull-Renault, op 1:15,8 10. Barrichello Honda, op 1:16,9 11. Trulli Toyota, op 1:17,7 12. Fisichella Renault, op 1 ronde 13. Wurz Williams-Toyota, op 1 ronde 14. Davidson Super Aguri-Honda, op 1 ronde 15. Schumacher Toyota, op 1 ronde 16. Sato Super Aguri, op 1 ronde 17. Liuzzi Toro Rosso-Ferrari, op 1 ronde 18. Vettel Toro Rosso-Ferrari, op 1 ronde 19. Sutil Spyker F1, op 1 ronde 20. Yamamoto Spyker F1, op 1 ronde
Damien Faulkner heeft vandaag de Porsche Supercup-race op Monza gewonnen. Regerend kampioen Richard Westbrook wist de leiding in het klassement te behouden door als tweede te finishen. De broers Bleekemolens hadden weinig geluk en waren beiden binnen anderhalve ronde uit de race. Jaap van Lagen eindigde als 11de, terwijl de rijders van HSF Porsche Eindhoven (Paul van Splunteren en Simon Frederiks) zich beiden verrassend in de punten reden.
Jeroen Bleekemolen (Aerdenhout) had dit jaar al drie keer een race gewonnen in de Porsche Supercup. En startend vanaf P4 had er vandaag op Monza ook zeker weer een topklassering in gezeten.
Makkelijk inhalen ,,Op deze baan kun je heel makkelijk inhalen als je de snelheid hebt. En die had ik ook zeker nu weer, vertelde Jeroen na afloop. ,,Maar helaas ben ik er in de openingsfase al afgetikt door Olivier Maximin. Deze Fransman ramde me vol van de baan. Toen was de race helaas direct over. Dat was balen, want Richard Westbrook die op dat moment twee plaatsen achter me racete wordt uiteindelijk tweede. Dus dat geeft aan dat er vandaag veel meer in zat.
Snel klaar Broer Sebastiaan Bleekemolen (Haarlem) was ook snel klaar. Ook hij had de pech in de openingsfase door een collega-coureur geraakt te worden. ,,Dat gebeurde bij de Parabolica, waardoor ik uiteindelijk in de grindbak terecht kwam, aldus Sebastiaan. ,,Daarnaast miste ik dit weekend wederom de snelheid in mijn bolide. Ik kwalificeerde mij pas als 20ste. Ik kom sinds Magny-Cours op de een of andere manier te kort. En vier tienden van een seconde, die ik dit weekend miste, is in deze competitieve klasse dodelijk.
Motor vervangen Het probleem voor Bleekemolen en zijn team is dat ze niet weten waar ze het in moeten zoeken. ,,Zo is de motor al vervangen en hebben we allerlei andere aanpassingen gedaan, vertelt de oudere broer van Jeroen. ,,In het begin van het seizoen, bijvoorbeeld in Monaco en Barcelona, liep de wagen wel heel goed. Dus het moet kunnen. Hopelijk kunnen we volgend weekend, tijdens de laatste seizoensrace op Spa, wel meer naar voren komen.
Piepende banden Jaap van Lagen, bij Team Bleekemolen de ploegmaat van Sebastiaan, had vandaag daarentegen wel een snelle racewagen tot zijn beschikking. De vanaf P10 gestarte Van Lagen had echter wel een slechte start. ,,De lichten stonden erg lang op rood, waardoor ik net even misgokte bij het wegrijden. Daardoor kwamen er twee man voorbij, waarna ik even later naast Patrick Huisman kwam te zitten. Patrick stuurde naar links, waardoor ik op volle snelheid door het gras ging en bijna de vangrail raakte. Ik moest vol in de remmen en spinde met piepende en rokende banden. Ik bleef op de baan en was even bang dat ik vol geraakt zou worden door de andere rijders. Gelukkig gebeurde dat niet.
Ik ging als een raket Van Lagen (Wekerom) was echter wel vijf, zes plaatsen kwijt. ,,Bovendien had ik door die volle remacties heel veel van mijn banden gevergd. Er zaten enorme platte stukken op, op één band zelfs een stuk van vijftien bij vijftien centimeter. Ondanks het probleem van die vierkante banden had ik er toch flink de snelheid in. Ik ging echt als een raket en noteerde achter Westbrook en Faulkner zelfs de derde snelste raceronde van iedereen! Ik kon me nog terugknokken naar P11. Maar als ik die pech in het begin niet had gehad, had er misschien wel een podiumplaats ingezeten. Erg jammer. Maar al met al heb ik een heel goede race gehad. Met een prima wagen van Team Bleekemolen, die goed in balans was. Dat geeft me vertrouwen voor komende week. Op Spa kan ik misschien wel eens voor een verrassing gaan zorgen.
Eerste punten HSF Porsche Eindhoven Achter Van Lagen eindigde Huisman als 12de. Slechts drie plaatsen daarachter werd Paul van Splunteren als 15de afgevlagd, terwijl zijn ploegmaat bij HSF Porsche Eindhoven Simon Frederiks met een 18de stek ook zijn beste prestatie van het seizoen neerzette. Omdat er drie gastrijders voor de twee HSFers eindigden, pakte zowel Van Splunteren (4 punten) als Frederiks (1) kampioenschapspunten.
Mooie dag ,,Het was een mooie dag, stelde Van Splunteren (Vught) na afloop van de 14 ronden tellende race. ,,Tijdens de elfde race van het seizoen voor het eerst in de punten. Zowel Simon als ik. Dat is geweldig. We zijn nu ook als team geklasseerd. Ongelooflijk mooi.
Netjes je ding doen Van Splunteren startte als 25ste, maar was heel goed weg. ,,Bij de eerste smalle chicane lag ik al 16de, maar bij de volgende bocht zat ik aan de verkeerde kant van de baan en viel ik terug naar de 21ste plek. Natuurlijk viel er een aantal mensen uit en kwam ik zo naar voren. Maar aan de andere kant heb ik ook netjes mijn ding gedaan en reed ik goed. Ik had één momentje, waardoor ik aan het eind van het rechte stuk even door het gras ging. Maar het ging verder heel lekker. De hogesnelheidsbaan als Monza is ook heerlijk om op te racen. Ik houd erg van hoge snelheden waarbij je flink moet afremmen voor bochten. Op Monza heb je dat per rondje vier keer, dus dat was heerlijk.
Lekker knokken Simon Frederiks (Beuningen) was na afloop ook happy met zijn eerste puntje. ,,Ik kwalificeerde me als 27ste, dat was teleurstellend. Maar het racen ging goed. Er vielen de nodige mensen uit, maar ik heb er zelf ook twee ingehaald. Vervolgens heb ik lekker kunnen knokken met een groepje waarin naast Paul ook Mikael Forsten en William Langhorne zaten. En inderdaad mijn eerste punt ja. Hartstikke mooi. Paul en ik staan nu eindelijk op de borden; op het lijstje met punten. Dat is gewoon heel belangrijk. Want alleen als je punten hebt, tel je mee in de racerij. Dat zie je ook in de Formule 1.
Feest Van Splunteren en Frederiks kijken dan ook met graagte uit naar de laatste Porsche Supercup-race op Spa-Francorchamps, die komende week wordt verreden. ,,Onlangs hebben Paul en ik daar met de Porsche in onze klasse de 24 uursrace gewonnen, zegt Frederiks. ,,Die wedstrijd was natuurlijk wel op een heel ander niveau dan de races in de Supercup. Maar we kennen de baan wel heel goed en weten hoe we er moeten rijden. Over vijf dagen gaat het feest daar al beginnen. Ik heb er zin in.
Op het randje Van Splunteren sluit zich aan bij Frederiks. ,,Ik ben over vandaag heel enthousiast en hoop die opgaande lijn te kunnen doortrekken op Spa. Dat we nu als team geklasseerd zijn in de Porsche Supercup geeft een positieve boost. We kennen de baan van Spa en op die racepiste moet je alles op het randje rijden. Ik hoop dat ik komend weekend dat kan brengen wat er gevraagd gaat worden. Als dat lukt, kan het een mooie afsluiter van het seizoen worden.
Faulkner en Westbrook in titelstrijd De wedstrijd op Monza werd vandaag gewonnen door Damien Faulkner. De Ierse nummer twee van het kampioenschap bleef daardoor in de race voor de titel. Omdat lijstaanvoerder Richard Westbrook echter als tweede finishte, snoepte Faulkner slechts twee punten van zijn achterstand af. Hij moet volgende week tijdens de Porsche Supercup-finale nog een flinke achterstand van tien punten overbruggen om de nieuwe kampioen te worden.
De Brit Westbrook, gestart als vijfde, moest vandaag wel hard knokken voor P2. Uwe Alzen (derde) en David Saelens (vierde) finishten binnen enkele tienden van een seconde van Westbrook.
Uitslag Porsche Supercup, Monza: 1. Damien Faulkner (Ier) 14 ronden in 26:39,887 2. Richard Westbrook (GBr) op 4,056 seconden 3. Uwe Alzen (Dui) op 4,499 4. David Saelens (Bel) op 4,886 5. Christian Menzel (Dui) op 5,307 6. Lance David Arnold (Dui) op 5,936 7. Martin Ragginger (Oos) op 8,515 8. Marc Basseng (Dui) op 10,854 9. Richard Williams (GBr) op 11,255 10. Marc Hynes (GBr) op 12,699 11. Jaap van Lagen op 12,880 12. Patrick Huisman op 17,900 15. Paul van Splunteren op 36,861 18. Simon Frederiks op 41,887 Uitgevallen: o.a. Sebastiaan Bleekemolen, Jeroen Bleekemolen.
De 24 Uren van Zolder meetellend voor de Belcar Original kende ruim een uur voor het einde een dramatische ontknoping. De leidende First Motorsport Porsche 997 GT3 Cup moest ruim een uur voor het einde met een kapotte achterwielophanging definitief de strijd staken. Zij werden uiteindelijk nog als zevende geklasseerd
Zege voor het team van GPR tijdens de 24 Uren van Zolder
Marc Goossens ontketent rondom het middaguur Rondom het middaguur moest er vanwege een oliespoor een safetycarfase toegepast worden. Juist tijdens deze fase wist de GPR Porsche 997 GT3 Cup met Marc Goossens zijn voordeel te behalen. Goossens wist een achterstand van vijf ronden tot 58 seconden op koploper Henk Haane te reduceren. Nadat de wedstrijd weer hervat werd bedroeg het verschil tussen de beide leidende Porsches iets meer dan twee ronden. Kort voor drie uur beëindigde Haane zijn stint en beklaagde zich over het feit dat First Motorsport voor over weinig remmen beschikte. Haane had er weinig vertrouwen in. Bange vermoedens die bewaarheid werden. Francois Verbist die de Porsche had overgenomen kampte in de daaropvolgende ronde in de Villeneuve al met remproblemen en vloog in de Paddockchicane van de baan. Hoewel Verbist nog vlot getrokken werd, en op eigen kracht de pits wist te bereiken, betekende dit het definitieve einde van de droom van Henk en Gosse Stielstra. Beiden waren in hun carriere nog nooit zo dicht bij een dergelijk moment of fame geweest. De teleurstelling in het kamp van First Motorsport was dan ook enorm. Door het uitvallen van de First Motorsport Porsche 996 kwamen de Belcar-veteranen Albert Vanierschot-Harry Steegmans-Patrick Schreurs en Erik Bruynoghe op de tweede plek. De Prospeed Porsche van Penders-Lamot-Dujardin en de Nederlander Jos van Roij eindigde als derde zodat we toch nog van een klein succesje kunnen spreken. De AD Sport Viper van Vanthoor-Wauters-Wauters-Heylen eindigde als vierde. Zij verloren in de ochtenduren nogal wat tijd door het verwisselen van de remschijven.
De First Motorsport Porsche 997 GT3 Cup domineerde vrijwel de gehele 24 Uurswedstrijd op Zolder, maar het eindigde in een diepe teleurstelling.
Eerst dacht Jeroen Bleekemolen dat iemand een geintje had uitgehaald en zijn helm had verstopt. ,,Maar vlak voor de kwalificatie van de Porsche Supercup op zaterdag bleek dat ie was gestolen, aldus de ongelukkige coureur vanuit Monza.
Het raceweekend in Monza was niet het meest gelukkige uit de carrière van Jeroen Bleekemolen. Zo werd de Aerdenhouter zondag in de beginfase van de Porsche Supercup uit de wedstrijd getikt door Olivier Maximin. Een dag eerder werd dus zijn hoofddeksel ontvreemd.
Jeroen Bleekemolen met een in de haast geleende helm op in zijn Porsche.
Zoek ,,Mijn helm is uit onze tent gestolen. Ik snap er niks van, want die is afgesloten. Vandaar dat ik eerst dacht dat iemand een grapje met me uithaalde. Maar hij was en is nog steeds zoek. Dat is flink balen, aldus Jeroen.
Om toch op Monza te kunnen racen, heeft Bleekemolen rap een oplossing moeten verzinnen. ,,Ik heb snel een helm geleend, die onze teamleden normaal gebruiken als ze even op de brommer rijden. Gelukkig paste hij redelijk, maar ik zal voor de komende wedstrijden toch een nieuwe moeten aanschaffen.
Fernando Alonso op pole in Monza, Spyker hekkensluiter
Fernando Alonso heeft de pole position veroverd voor de Grand Prix van Italië in Monza. De Spaanse wereldkampioen was behoorlijk dominant met de snelste tijd in alle drie de kwalificatiedelen. Hamilton kwam uiteindelijk 37 duizendsten tekort op zijn teamgenoot.
Ferrari kende een teleurstellende kwalificatie op de thuisbasis. Felipe Massa kwam niet verder dan een derde tijd. Teamgenoot Kimi Raikkonen ondervond nog last van zijn crash vanochtend en was maar liefst zes tienden langzamer dan Massa. Dit betekende voor de Fin toch lange tijd de vierde stek, tot Heidfeld met de BMW in de slotfase onder zijn tijd door dook. De Finse Ferrari-coureur start zodoende als vijfde.
Daarachter vinden we opnieuw een aantal sterk opererende coureurs: Robert Kubica zet zijn BMW op de zesde plek, gevolgd door Renault's Heikki Kovalainen en Nico Rosberg in de Williams. Op de negende plek vinden we Trulli, die er opnieuw een ijzersterke ronde uit wist te persen. Dit in tegenstelling tot teamgenoot Ralf Schumacher, die niet door Q1 wist te komen en start zondag als achttiende.
Jenson Button completeerde de toptien met een mooie tiende plek. Teamgenoot Rubens Barrichello stond lang achtste in Q2, maar viel er uiteindelijk buiten omdat concurrenten sneller gingen. In een poging zichzelf te handhaven in de toptien ging hij naast de baan in de eerste Lesmo en eindigde uiteindelijk als twaalfde.
Mark Webber zette opnieuw een solide kwalificatieprestatie neer in de Red Bull; elfde. Maar liefst negen plaatsen voor op teamgenoot David Coulthard, die problemen kende en spinde in de eerste chicane. Verder naar achteren was het Sebastian Vettel die in positieve zin opviel; hij haalde met de Toro Rosso Q2 en eindigde uiteindelijk als zestiende, drie plaatsen voor zijn ervaren teamgenoot Vitantonio Liuzzi.
Het team van Spyker liet voorlopig nog even niet zien dat het vooruitgang heeft geboekt met de nieuwe B-spec. Adrian Sutil trainde naar zijn gebruikelijke 21e plaats, terwijl Sakon Yamamoto de race als laatste start na een spin in de eerste chicane.
De race in Monza start zondag om 14.00 uur.
De uitslag van de kwalificatie:
1. Alonso McLaren 1:21.997 2. Hamilton McLaren 1:22.034 3. Massa Ferrari 1:22.549 4. Heidfeld BMW Sauber 1:23.174 5. Raikkonen Ferrari 1:23.183 6. Kubica BMW Sauber 1:23.446 7. Kovalainen Renault 1:24.102 8. Rosberg Williams 1:24.382 9. Trulli Toyota 1:24.555 10. Button Honda 1:25.165 11. Webber Red Bull 1:23.166 12. Barrichello Honda 1:23.176 13. Wurz Williams Toyota 1:23.209 14. Davidson Super Aguri 1:23.274 15. Fisichella Renault 1:23.325 16. Vettel Toro Rosso 1:23.351 17. Sato Super Aguri 1:23.749 18. Schumacher Toyota 1:23.787 19. Liuzzi Toro Rosso 1:23.886 20. Coulthard Red Bull 1:24.019 21. Sutil Spyker 1:24.699 22. Yamamoto Spyker 1:25.084