Ralph Meichtry weet de vele crashes op Donington Park te ontwijken
DONINGTON - Bij de Renault Mégane Trophy was het in de tweede race Ralph Meichtry die de overwinning wist op te eisen. Dimitri Enjalbert en Pedro Petiz volgden op de tweede en derde plaats. Pedro Petiz scoort de afgelopen races veel podia en lijkt er met de titel van door te gaan.
Tijdens de race werd de nodige schade gereden en het was al direct bij de start raak. Greg Franchi (Equipe Verschuur) kwam in de muur terecht, wat het einde van zijn race betekende. Maxime Martin (Boutsen Energy Racing) maakte een valse start waardoor hij zijn leidende positie moest af staan doormiddel van een straf. In de vijfde ronde kwamen Sébastien Dhouailly en Giuseppe Ciro elkaar tegen waarbij Ciro hard met de muur in aanraking kwam. Door dit incident kwam de safety-car naar buiten. Na de neutralisatie waren het Michaël Rossi en Mike Verschuur die elkaar het leven zuur maakte wat uiteindelijk voor beide coureurs in tranen eindigde. De inhaalpoging van Rossi op Verschuur zorgde ervoor dat beide mannen uitvielen. Ook Carlo van Dam wist de race niet te finishen. De Nederlander leek op een podiumplaats af te gaan, maar werd uit de race geramd door Ludovic Badey. Bernhard ten Brinke wist gelukkig alle crashes te ontwijken en eindigde de race op Donington Park als vierde.
Ralph Meichtry: "Na het missen van het podium gisteren, hebben we nu weten te winnen! Ik wil daarom deze overwinning opdragen aan het team, de jongens hebben er hard voor gewerkt om de auto weer helemaal in orde te krijgen."
Uitslag Renault Mégane Trophy Race #2 Donington Park
Hoe kan het ook anders in een lange-afstandswedstrijd. De Porsches hebben in de avonduren bezit van de kop genomen. Het team van PK Carsport moest in de loop van de avond een behoorlijke tegenslag incasseren toen Kurt Mollekens een ongeplande pitstop die de PK Carsport Corvette Z06R ver terugwierp
De First Motorsport Porsche van Stielstra-Haane-Verbist-Van Campenhoudt reed in de avonduren meerdere malen in de kopgroep
Tegenslag in de avonduren voor PK Carsport Juist op het moment dat de PK Carsport Corvette Z06R leek te gaan toeslaan sloeg het pechduiveltje toe. Polesitter Kurt Mollekens kwam kort voor middernacht negen ronden eerder dan gepland met problemen aan de wielophanging binnen. Een oponthoud van een half uur leverde Mollekens een aanmerkelijke achterstand op, die hem naar de veertiende plek terugwierp. Zijn teamgenoot David Hart heeft na een furieuze inhaaljacht de Corvette inmiddels de Top 10 binnengewerkt. Nadat de Moslers en de Corvette voorlopig het onderspit hebben moeten delven zorgen de Porsches van AD Sport, GPR en First Motorsport voor het nodige spektakel. De kop wisselt meermaals, waarbij de AD Sport Porsche 996 van de combinatie Vanierschot-Steegmans-Bruynoghe-Schreurs in de loop van de avond tweemaal de kop veroverd. Maar deze Belcar-veteranen ondervinden veel tegenstand van de GPR Porsches van Duez-Verbergt-Maas-Matthieu en Dumarey-Soulet-Goossens-Dumarey, die eigenlijk in de late avonduren het tempo bepalen. Ook de First Motorsport Porsche 997 GT3 Cup van Stielstra-Haane-Verbist-Van Campenhoudt spreekt een duchtig woordje mee in de strijd om de kop Ook zij reden na het invallen van de duisternis enkele malen op kop. Ook kwam de safety-car voor de tweede keer in actie nadat de Porsche van MSE Motorsport in de muur was beland. Het team van Grutman-Samang-Raes-Ryheul werd nog wel naar de pits gebracht, maar moest definitief opgeven.
Marc Goossens gaf de GPR Porsche traditiegetrouw in leidende positie over
Stand na 9 uur 1. Duez-Maas-Verbergt-Verbist Porsche 997 GT3 Cup 301 ronden 2.Vanierschot-Steegmans-Schreurs-Bruynoghe Porsche 996 Biturbo 301 ronden 3. Stielstra-Haane-Verbist-Van Campenhoudt Porsche 997 GT3 Cup 300 ronden 4. Dumarey-Soulet-Goossens-Dumarey Porsche 997 GT3 Cup 299 ronden 5.Vanthoor-Wauters-Wauters-Heylen Dodge Viper 299 ronden 6.Penders-Lamot-Dujardin-Van Roij Porsche 997 GT3 Cup 297 ronden 7. Neyens-Couwberghs-Heinz-Colman Porsche 996 GT3 Cup 294 ronden 8, Hahn-Hillebrand-Paltalla-Van Sande Porsche 997 GT3 Cup 289 ronden 9.Van Hover-Langeberg-Van Loo-Tavernier Porsche GT3 Cup 289 ronden 10.Hart-Mollekens-Kumpen-Longin Chevrolet Corvette Z06R 286 ronden
Anthony Kumpen en Bert Longin hadden zich de snelle terugreis uit Adria beter kunnen besparen. Er komt dit jaar geen vervolg aan de zegereeks van het geroutineerde team van PK Carsport. In de vroege ochtenduren viel de Corvette Z06rR spectaculair in de Villeneuve chicane uit.
Marc Goossens reed in de ochtenduren enkele snelle ronden
Pech voor PK Carsport Om half vijf s morgens vloog de PK Carsport Corvette Z06R in de Villeneuve chicane aan de achterzijde spectaculair in brand. Kurt Mollekens kan de gestrande Corvette Z06R ongedeerd verlaten. Het incident met Mollekens vereist een derde safety-carfase. Ook de Aston Martin DBR S9 viel in de nacht uit. Doordat er plotseling benzinedampen in de cockpit doordrongen besloot het team zich terug te trekken. Opvallend is het lage aantal uitvallers. Op dit moment staan er slechts zeven uitvallers genoteerd. De GPR-Porsche 997 GT3 Cup van Duez-Maes-Verbergt-Matthieu die geruime tijd de tweede plaats bezette verloor door diverse reparaties ruim een uur in de pits. Door een uitgekiende tactiek van het team van First Motorsport kwam het team van Henk Haane/Gosse Stielstra- Francois Verbis en Stefan van Campenhoudt aan de leiding. Op de tweede plaats worden zij gevolgd door de GPR Porsche van Dumarey-Soulet-Goossens-Dumarey. In de ochtenduren nam Marc Goossens het stuur van de GPR Porsche 997 GT3 Cup over. Goossens wist met een behoorlijke inhaaljacht het verschil met 2 ronden te reduceren, waardoor de achterstand op de leiders nog slechts drie ronden bedraagt.
Onvrede bij het team van Gravity Racing Het team van Gravity Racing trok de Mosler MT 900 GT 3 van Vincent Radermecker- Eric v.d. Poele- Stephane Lemeret en Christophe Bouchut om 8 uur ;s morgens terug. Omdat de Mosler over een strafgewicht beschikt en op een gewicht van 1350kg zit heeft het volgens teammanager Loris de Sordi geen zin meer om met deze auto onder deze condities aan de 24 Uren van Zolder deel te nemen.
Weer een podiumplaats voor Jan Heylen dit weekend?
Stand na 18 uur 1. Stielstra-Haane-Verbist-Vnn Campenhoudt Porsche 997 GT3 Cup 604 ronden 2. Dumarey-Soulet-Goossens-Dumarey Porsche 997 GT3 Cup 598 ronden 3. Vanthoor-Wauters-Wauters-Heylen Dodge Viper 588 ronden 4. Penders-Dujardin-Lamot- Van Roij Porsche 997 GT3 Cup 587 ronden 5. Vanierschot-Steegmans-Schreurs-Bruynoghe Porsche 996 Biturbo 587 ronden 6. Neyens-Couwberghs-Heinz-Colman Porsche 996 GT3 Cup 585 ronden 7. Hahn-Hillebrand-Paltalla-Van Sande Porsche 997 GT3 Cup 576 ronden 8 Duez-Maes-Verbergt-Matthieu Porsche 997 GT3 Cup 559 ronden 9.. Kelders-Lambert-Vosse-Lefort Mosler MT900 GT3 558 ronden 10.Jeuris-Vetters-van Rompuy-van Rompuy Porsche 996 GT3 Cup 554 ronden.
Karl Wendlinger en Ryan Sharp reden naar hun tweede overwinning dit seizoen. Op het Italiaanse Mickey Mouse circuit van Adria pakte de Aston Martin DBR9 de finishvlag met een voorsprong van maar 3.5 seconde op de Maserati MC 12 van Bertolini en Piccini. De laatste podiumplaats was er voor Babini en Davies met hun Aston Martin Racing BMS DBR9, met acht seconden achterstand op de winnaars.
Het werd, op het kleine, korte Adria International circuit, een spectaculaire race met veel close racing. Kampioenschapsleider Thomas Biagi pakte geen punten na een startongeluk in de eerste bocht. Bertolini en Piccini staan nu tweede met maar drie punten achterstand op Biagi. De winnaars van de Spa-race Deletraz en Hezemans werden vijfde ondanks een 70 kg gewichtstraf, en staan nu derde in het kampioenschap. Na een zware wedstrijd pakt het Lambo-duo Jos Menten en Peter Kox opnieuw punten voor het kampioenschap, nadat ze zesde eindigden.
Jos Menten: "Onze strategie heeft gewerkt, maar beter dan een zesde plaats zat er vandaag niet in. We onthouden opnieuw de positieve resultaten die we geboekt hebben in de trainingen, kwalificatie en warm-up. We keren huiswaarts met een drie punten.
AF Corse Motorola reed alweer naar een één-twee resultaat in de GT2 class met hun Ferrari 430 GT2 wagens. Dirk Müller en Toni Vilander pakten hun vierde overwinning dit seizoen, ondanks dat ze achteraan moesten starten nadat hun kwalificatietijden waren afgenomen. Hun teamgenoten Bruni and Ortelli werden tweede. De derde plaats ging naar BMS Scuderia Italia Porsche 997 GT3 RSR van Emmanuel Collard en Matteo Malucelli.
Adria Raceway - FIA GT - Race: 1. Sharp/Wendlinger (GT1 - JetAlliance Racing - Aston Martin DBR9) 95 ronden in 2u00m55.343s 2. Bertolini/Piccini (GT1 - Scuderia Playteam Sarafree - Maserati MC12) +3.516 3. Babini/Davies (GT1 - Aston Martin BMS - Aston Martin DBR9) +8.267 4. Montanari/Ramos (GT1 - Vitaphone Racing - Maserati MC12) +33.859 5. Deletraz/Hezemans (GT1 - Team Carsport Holland - Corvette C6-R) +35.941 6. Menten/Kox (GT1 - All-Inkl.com Racing - Lamborghini Muercielago) +1 ronde 7. Toccacelo/Monfardini (GT1 - Aston Martin BMS - Aston Martin DBR9) +1 ronde 8. Lichtner-Hoyer/Lechner (GT1 - JetAlliance Racing - Aston Martin DBR9) +2 ronden 9. Bouchut/Mücke (GT1 - All-Inkl.com Racing - Lamborghini Muercielago) +2 ronden 10. Kumpen/Longin (GT1 - PK Carsport - Corvette C5-R) +3 ronden
Het team van McLaren heeft maximaal gescoord tijdens de Grand Prix van Italië. Op een warm en altijd sfeervol Monza waren de zilveren bolides simpelweg een maatje te groot voor de rest. Fernando Alonso leidde de dans, voor Lewis Hamilton. Kimi Raikkonen stuurde zijn Ferrari naar de laatste podiumplek, terwijl teamgenoot Massa al snel moest opgeven met een technisch probleem. Met nog vier races voor de boeg is de strijd om het kampioenschap erg spannend geworden. Het verschil tussen Hamilton en Alonso bedraagt nog maar drie punten.
McLaren pakt de leiding, harde crash Coulthard Bij de start komt Filipe Massa goed van zijn plek en schiet voorbij aan de McLaren van Hamilton. De verwachte superstarts van de BMWs blijven uit en het is Renault-coureur Heikki Kovalainen die zich tussen de twee witte bolides op plek zes meld. Voor de eerste chicane pakt Hamilton zijn plekje weer terug bij het aanremmen. Hij snijdt wel een stukje af, maar dit is het gevolg van een klein tikje van Massa. De wedtrijdleiding besluit dan ook de jonge Brit geen sanctie op te leggen. Fernande Alonso krijgt van dit alles weinig mee en verzilvert probleemloos zijn poleposition. De rest van het veld geeft elkaar genoeg ruimte en komt ogenschijnlijk netjes door de eerste bochten heen. In het midden- en achterveld zijn er weinig schokkende veranderingen. Alleen Sebastian Vettel komt niet ongeschonden door de eerste ronde en komt binnen voor een nieuwe neus.
In de tweede ronde vinden de cameras in eens het beeld van David Coulthard die met een zwaar beschadigde Red Bull in de bandenmuur staat. De Schot heeft zijn voorvleugel verloren na de eerste chicane en schiet in de daaropvolgende snelle Curba Grande stuurloos rechtdoor. Coutlhard kan ongedeerd uitstappen, maar de race moet geneutraliseerd worden en de safetycar vangt het veld op.
Herstart brengt weinig spektakel, Spyker strijdt mee Bij de herstart is Hamilton scherp, maar een echte kans om de leiding te pakken krijgt hij niet van Alonso. Kort na de herstart komt in eens de Ferrari van Massa binnen. Hij maakt een pitstop, maar het is duidelijk dat de Braziliaan een probleem heeft en een ronde later valt hij uit. In het achterveld strijden de Spykers goed mee. Sakon Yamamoto ligt voor zijn teamgenoot Sutil, Takuma Sato en Sebastian Vettel. Maar gaandeweg de race verliezen de oranje bolides terrein en stelt Adrian Sutil orde op zaken ten opzichte van zijn teamgenoot. Het is wel goed te zien dat de nieuwe Spyker betrouwbaar is, want beide rijders weten de finish te halen.
Fraai gevecht Button en Rosberg In de achtiende ronde openen Lewis Hamilton en de op plaats zeven liggende Kovalainen de eerste pitstopserie voor de coureurs die er twee in de planning hebben, Alonso volgt twee ronden later. Raikkonen pakt de leiding, maar Alonso komt weer voor zijn teamgenoot de baan op. Op dat moment zijn Nico Rosberg en Jenson Button de smaakmakers van de race. De twee vechten een verbeten duel uit voor plaats zeven. Button verdedigt slim en weet de snellere Rosberg aanvankelijk voor te blijven, maar na een aanval van Rosberg bij de eerste chicane, moet Button uiteindelijk bij de tweede chicane capituleren.
Verliezer van de eerste pitstopserie is Robert Kubica. De op plek zes liggende Pool verliest bijna 10 seconden, doordat zijn auto aan de voorkant van de krik afglijdt. Het ziet er allemaal redelijk stuntelig uit en het kost hem vijf plekken. Raikkonen komt kort daarna binnen. Het is bijna halverwege de race, dus het heeft er alle schijn van dat de Fin de McLarens probeert te pakken door slechts één keer vers rubber en nieuwe benzine te halen.
Verschillende strategiën zorgen voor spanning in middenveld In het middenveld bevrijd Giancarlo Fisichella zichzelf eindelijk achter de Super Aguri van Anthony Davidson vandaan. De Brit weet met zijn Honda-motor bijna de halve race voor de Renault te blijven. Het is tekenend voor de zwakke vorm waarin Fisichella momenteel verkeerd. Webber en Kovalainen vechten om een plek in de punten, maar wel virtueel, aangezien beide heren op een andere strategie rijden. Het is sowieso opvallend te zien dat bijna de helft van de deelnemers voor een éénstop-strategie kiest. Het zorgt ervoor dat mannen als Button, Barrichello en Wurz zichzelf halverwege dik in de top acht terugvinden, maar ook dat het moeilijk te vootspellen is wie de strijd om de laatste punten in zijn voordeel gaat beslissen.
Korte vreugde voor Tifosi Met dertien ronden te gaan moeten de McLarens nog naar binnen voor hun tweede pitstop. Hamilton komt vanaf plek twee als eerste naar binnen en hij lijkt een ruim gat te hebben op Kimi Raikkonen. Bij het uitrijden van de pits blijkt dit echter niet genoeg te zijn als we tot grote vreugde van de Tifosi Raikkonen naar de tweede plaats zien gaan. De vreugde is echter van korte duur. Hamilton is veel sneller en weet binnen enkele ronden de Ferrari aan het einde van het rechte stuk met een fraaie uitremactie te passeren. Alonso heeft tussendoor zijn laatste stop gemaakt en probleemloos de leiding behouden.
Alonso naar vierde seizoenszege Terwijl Alonso relatief gemakkelijk naar de zege rijdt, moet de spanning in de slotfase gezocht worden achter de top drie. Heidfeld ligt dan wel onbedreigd op plaats vier, Rosberg krijgt daarachter nog te maken met een snellere Kubica. De Pool kent echter weinig problemen met Rosberg, neemt de vijfde positie over en is daarmee weer op de positie beland waar hij reed voor zijn mislukte eerste pitstop. Daarachter maken Kovalainen en Button de top acht vol, waarmee Button zijn tweede punt van het seizoen pakt. Mark Webber en Rubens Barrichello missen net de boot en maken de top tien vol.
McLaren deelt met deze dubbelzege op Italiaanse bodem een harde tik uit aan Ferrari. In deze roerige periode, waarin de onderzoeken naar de vermeende spionage-zaak als een donkere wolk boven het team uit Woking hangt, is het een welkome opsteker voor alles en iedereen van McLaren-Mercedes. Teambaas Ron Dennis was na de finish dan ook zichtbaar aangedaan door het succes. Fernando Alonso was vooral erg in zijn nopjes met zijn vierde zege van het seizoen en bovenal met het feit dat het gat naar kampioenschapsleider Hamilton is verkleind naar drie punten. Alonso: Het hele weekend verliep goed voor mij. In tegenstelling tot eerdere jaren heb ik dan eindelijk een goede race op dit circuit. Mijn start was eigenlijk niet zo goed, maar ik hoefde niet eens echt te verdedigen. Voor de rest kende ik geen problemen. Het is fantastisch hier te winnen, want de Italianen zijn naast Ferrari-fans bovenal racefans. De stand aan kop in het klassement is spannend geworden, maar ik kijk met vertrouwen uit naar de komende races.
De volgende Grand Prix is volgende week in België op het circuit van Spa-Francorchamps.
Uitslag Grand Prix van Italië 1. Alonso McLaren-Mercedes, 1:18:37,8 2. Hamilton McLaren-Mercedes, op 6,0 3. Raikkonen Ferrari, op 27,3 4. Heidfeld BMW, op 56,5 5. Kubica BMW Sauber, op 1:00,5 6. Rosberg Williams-Toyota, op 1:05,8 7. Kovalainen Renault, op 1:06,7 8. Button Honda, op 1:12,1 9. Webber Red Bull-Renault, op 1:15,8 10. Barrichello Honda, op 1:16,9 11. Trulli Toyota, op 1:17,7 12. Fisichella Renault, op 1 ronde 13. Wurz Williams-Toyota, op 1 ronde 14. Davidson Super Aguri-Honda, op 1 ronde 15. Schumacher Toyota, op 1 ronde 16. Sato Super Aguri, op 1 ronde 17. Liuzzi Toro Rosso-Ferrari, op 1 ronde 18. Vettel Toro Rosso-Ferrari, op 1 ronde 19. Sutil Spyker F1, op 1 ronde 20. Yamamoto Spyker F1, op 1 ronde
Damien Faulkner heeft vandaag de Porsche Supercup-race op Monza gewonnen. Regerend kampioen Richard Westbrook wist de leiding in het klassement te behouden door als tweede te finishen. De broers Bleekemolens hadden weinig geluk en waren beiden binnen anderhalve ronde uit de race. Jaap van Lagen eindigde als 11de, terwijl de rijders van HSF Porsche Eindhoven (Paul van Splunteren en Simon Frederiks) zich beiden verrassend in de punten reden.
Jeroen Bleekemolen (Aerdenhout) had dit jaar al drie keer een race gewonnen in de Porsche Supercup. En startend vanaf P4 had er vandaag op Monza ook zeker weer een topklassering in gezeten.
Makkelijk inhalen ,,Op deze baan kun je heel makkelijk inhalen als je de snelheid hebt. En die had ik ook zeker nu weer, vertelde Jeroen na afloop. ,,Maar helaas ben ik er in de openingsfase al afgetikt door Olivier Maximin. Deze Fransman ramde me vol van de baan. Toen was de race helaas direct over. Dat was balen, want Richard Westbrook die op dat moment twee plaatsen achter me racete wordt uiteindelijk tweede. Dus dat geeft aan dat er vandaag veel meer in zat.
Snel klaar Broer Sebastiaan Bleekemolen (Haarlem) was ook snel klaar. Ook hij had de pech in de openingsfase door een collega-coureur geraakt te worden. ,,Dat gebeurde bij de Parabolica, waardoor ik uiteindelijk in de grindbak terecht kwam, aldus Sebastiaan. ,,Daarnaast miste ik dit weekend wederom de snelheid in mijn bolide. Ik kwalificeerde mij pas als 20ste. Ik kom sinds Magny-Cours op de een of andere manier te kort. En vier tienden van een seconde, die ik dit weekend miste, is in deze competitieve klasse dodelijk.
Motor vervangen Het probleem voor Bleekemolen en zijn team is dat ze niet weten waar ze het in moeten zoeken. ,,Zo is de motor al vervangen en hebben we allerlei andere aanpassingen gedaan, vertelt de oudere broer van Jeroen. ,,In het begin van het seizoen, bijvoorbeeld in Monaco en Barcelona, liep de wagen wel heel goed. Dus het moet kunnen. Hopelijk kunnen we volgend weekend, tijdens de laatste seizoensrace op Spa, wel meer naar voren komen.
Piepende banden Jaap van Lagen, bij Team Bleekemolen de ploegmaat van Sebastiaan, had vandaag daarentegen wel een snelle racewagen tot zijn beschikking. De vanaf P10 gestarte Van Lagen had echter wel een slechte start. ,,De lichten stonden erg lang op rood, waardoor ik net even misgokte bij het wegrijden. Daardoor kwamen er twee man voorbij, waarna ik even later naast Patrick Huisman kwam te zitten. Patrick stuurde naar links, waardoor ik op volle snelheid door het gras ging en bijna de vangrail raakte. Ik moest vol in de remmen en spinde met piepende en rokende banden. Ik bleef op de baan en was even bang dat ik vol geraakt zou worden door de andere rijders. Gelukkig gebeurde dat niet.
Ik ging als een raket Van Lagen (Wekerom) was echter wel vijf, zes plaatsen kwijt. ,,Bovendien had ik door die volle remacties heel veel van mijn banden gevergd. Er zaten enorme platte stukken op, op één band zelfs een stuk van vijftien bij vijftien centimeter. Ondanks het probleem van die vierkante banden had ik er toch flink de snelheid in. Ik ging echt als een raket en noteerde achter Westbrook en Faulkner zelfs de derde snelste raceronde van iedereen! Ik kon me nog terugknokken naar P11. Maar als ik die pech in het begin niet had gehad, had er misschien wel een podiumplaats ingezeten. Erg jammer. Maar al met al heb ik een heel goede race gehad. Met een prima wagen van Team Bleekemolen, die goed in balans was. Dat geeft me vertrouwen voor komende week. Op Spa kan ik misschien wel eens voor een verrassing gaan zorgen.
Eerste punten HSF Porsche Eindhoven Achter Van Lagen eindigde Huisman als 12de. Slechts drie plaatsen daarachter werd Paul van Splunteren als 15de afgevlagd, terwijl zijn ploegmaat bij HSF Porsche Eindhoven Simon Frederiks met een 18de stek ook zijn beste prestatie van het seizoen neerzette. Omdat er drie gastrijders voor de twee HSFers eindigden, pakte zowel Van Splunteren (4 punten) als Frederiks (1) kampioenschapspunten.
Mooie dag ,,Het was een mooie dag, stelde Van Splunteren (Vught) na afloop van de 14 ronden tellende race. ,,Tijdens de elfde race van het seizoen voor het eerst in de punten. Zowel Simon als ik. Dat is geweldig. We zijn nu ook als team geklasseerd. Ongelooflijk mooi.
Netjes je ding doen Van Splunteren startte als 25ste, maar was heel goed weg. ,,Bij de eerste smalle chicane lag ik al 16de, maar bij de volgende bocht zat ik aan de verkeerde kant van de baan en viel ik terug naar de 21ste plek. Natuurlijk viel er een aantal mensen uit en kwam ik zo naar voren. Maar aan de andere kant heb ik ook netjes mijn ding gedaan en reed ik goed. Ik had één momentje, waardoor ik aan het eind van het rechte stuk even door het gras ging. Maar het ging verder heel lekker. De hogesnelheidsbaan als Monza is ook heerlijk om op te racen. Ik houd erg van hoge snelheden waarbij je flink moet afremmen voor bochten. Op Monza heb je dat per rondje vier keer, dus dat was heerlijk.
Lekker knokken Simon Frederiks (Beuningen) was na afloop ook happy met zijn eerste puntje. ,,Ik kwalificeerde me als 27ste, dat was teleurstellend. Maar het racen ging goed. Er vielen de nodige mensen uit, maar ik heb er zelf ook twee ingehaald. Vervolgens heb ik lekker kunnen knokken met een groepje waarin naast Paul ook Mikael Forsten en William Langhorne zaten. En inderdaad mijn eerste punt ja. Hartstikke mooi. Paul en ik staan nu eindelijk op de borden; op het lijstje met punten. Dat is gewoon heel belangrijk. Want alleen als je punten hebt, tel je mee in de racerij. Dat zie je ook in de Formule 1.
Feest Van Splunteren en Frederiks kijken dan ook met graagte uit naar de laatste Porsche Supercup-race op Spa-Francorchamps, die komende week wordt verreden. ,,Onlangs hebben Paul en ik daar met de Porsche in onze klasse de 24 uursrace gewonnen, zegt Frederiks. ,,Die wedstrijd was natuurlijk wel op een heel ander niveau dan de races in de Supercup. Maar we kennen de baan wel heel goed en weten hoe we er moeten rijden. Over vijf dagen gaat het feest daar al beginnen. Ik heb er zin in.
Op het randje Van Splunteren sluit zich aan bij Frederiks. ,,Ik ben over vandaag heel enthousiast en hoop die opgaande lijn te kunnen doortrekken op Spa. Dat we nu als team geklasseerd zijn in de Porsche Supercup geeft een positieve boost. We kennen de baan van Spa en op die racepiste moet je alles op het randje rijden. Ik hoop dat ik komend weekend dat kan brengen wat er gevraagd gaat worden. Als dat lukt, kan het een mooie afsluiter van het seizoen worden.
Faulkner en Westbrook in titelstrijd De wedstrijd op Monza werd vandaag gewonnen door Damien Faulkner. De Ierse nummer twee van het kampioenschap bleef daardoor in de race voor de titel. Omdat lijstaanvoerder Richard Westbrook echter als tweede finishte, snoepte Faulkner slechts twee punten van zijn achterstand af. Hij moet volgende week tijdens de Porsche Supercup-finale nog een flinke achterstand van tien punten overbruggen om de nieuwe kampioen te worden.
De Brit Westbrook, gestart als vijfde, moest vandaag wel hard knokken voor P2. Uwe Alzen (derde) en David Saelens (vierde) finishten binnen enkele tienden van een seconde van Westbrook.
Uitslag Porsche Supercup, Monza: 1. Damien Faulkner (Ier) 14 ronden in 26:39,887 2. Richard Westbrook (GBr) op 4,056 seconden 3. Uwe Alzen (Dui) op 4,499 4. David Saelens (Bel) op 4,886 5. Christian Menzel (Dui) op 5,307 6. Lance David Arnold (Dui) op 5,936 7. Martin Ragginger (Oos) op 8,515 8. Marc Basseng (Dui) op 10,854 9. Richard Williams (GBr) op 11,255 10. Marc Hynes (GBr) op 12,699 11. Jaap van Lagen op 12,880 12. Patrick Huisman op 17,900 15. Paul van Splunteren op 36,861 18. Simon Frederiks op 41,887 Uitgevallen: o.a. Sebastiaan Bleekemolen, Jeroen Bleekemolen.
De 24 Uren van Zolder meetellend voor de Belcar Original kende ruim een uur voor het einde een dramatische ontknoping. De leidende First Motorsport Porsche 997 GT3 Cup moest ruim een uur voor het einde met een kapotte achterwielophanging definitief de strijd staken. Zij werden uiteindelijk nog als zevende geklasseerd
Zege voor het team van GPR tijdens de 24 Uren van Zolder
Marc Goossens ontketent rondom het middaguur Rondom het middaguur moest er vanwege een oliespoor een safetycarfase toegepast worden. Juist tijdens deze fase wist de GPR Porsche 997 GT3 Cup met Marc Goossens zijn voordeel te behalen. Goossens wist een achterstand van vijf ronden tot 58 seconden op koploper Henk Haane te reduceren. Nadat de wedstrijd weer hervat werd bedroeg het verschil tussen de beide leidende Porsches iets meer dan twee ronden. Kort voor drie uur beëindigde Haane zijn stint en beklaagde zich over het feit dat First Motorsport voor over weinig remmen beschikte. Haane had er weinig vertrouwen in. Bange vermoedens die bewaarheid werden. Francois Verbist die de Porsche had overgenomen kampte in de daaropvolgende ronde in de Villeneuve al met remproblemen en vloog in de Paddockchicane van de baan. Hoewel Verbist nog vlot getrokken werd, en op eigen kracht de pits wist te bereiken, betekende dit het definitieve einde van de droom van Henk en Gosse Stielstra. Beiden waren in hun carriere nog nooit zo dicht bij een dergelijk moment of fame geweest. De teleurstelling in het kamp van First Motorsport was dan ook enorm. Door het uitvallen van de First Motorsport Porsche 996 kwamen de Belcar-veteranen Albert Vanierschot-Harry Steegmans-Patrick Schreurs en Erik Bruynoghe op de tweede plek. De Prospeed Porsche van Penders-Lamot-Dujardin en de Nederlander Jos van Roij eindigde als derde zodat we toch nog van een klein succesje kunnen spreken. De AD Sport Viper van Vanthoor-Wauters-Wauters-Heylen eindigde als vierde. Zij verloren in de ochtenduren nogal wat tijd door het verwisselen van de remschijven.
De First Motorsport Porsche 997 GT3 Cup domineerde vrijwel de gehele 24 Uurswedstrijd op Zolder, maar het eindigde in een diepe teleurstelling.
Eerst dacht Jeroen Bleekemolen dat iemand een geintje had uitgehaald en zijn helm had verstopt. ,,Maar vlak voor de kwalificatie van de Porsche Supercup op zaterdag bleek dat ie was gestolen, aldus de ongelukkige coureur vanuit Monza.
Het raceweekend in Monza was niet het meest gelukkige uit de carrière van Jeroen Bleekemolen. Zo werd de Aerdenhouter zondag in de beginfase van de Porsche Supercup uit de wedstrijd getikt door Olivier Maximin. Een dag eerder werd dus zijn hoofddeksel ontvreemd.
Jeroen Bleekemolen met een in de haast geleende helm op in zijn Porsche.
Zoek ,,Mijn helm is uit onze tent gestolen. Ik snap er niks van, want die is afgesloten. Vandaar dat ik eerst dacht dat iemand een grapje met me uithaalde. Maar hij was en is nog steeds zoek. Dat is flink balen, aldus Jeroen.
Om toch op Monza te kunnen racen, heeft Bleekemolen rap een oplossing moeten verzinnen. ,,Ik heb snel een helm geleend, die onze teamleden normaal gebruiken als ze even op de brommer rijden. Gelukkig paste hij redelijk, maar ik zal voor de komende wedstrijden toch een nieuwe moeten aanschaffen.
Fernando Alonso op pole in Monza, Spyker hekkensluiter
Fernando Alonso heeft de pole position veroverd voor de Grand Prix van Italië in Monza. De Spaanse wereldkampioen was behoorlijk dominant met de snelste tijd in alle drie de kwalificatiedelen. Hamilton kwam uiteindelijk 37 duizendsten tekort op zijn teamgenoot.
Ferrari kende een teleurstellende kwalificatie op de thuisbasis. Felipe Massa kwam niet verder dan een derde tijd. Teamgenoot Kimi Raikkonen ondervond nog last van zijn crash vanochtend en was maar liefst zes tienden langzamer dan Massa. Dit betekende voor de Fin toch lange tijd de vierde stek, tot Heidfeld met de BMW in de slotfase onder zijn tijd door dook. De Finse Ferrari-coureur start zodoende als vijfde.
Daarachter vinden we opnieuw een aantal sterk opererende coureurs: Robert Kubica zet zijn BMW op de zesde plek, gevolgd door Renault's Heikki Kovalainen en Nico Rosberg in de Williams. Op de negende plek vinden we Trulli, die er opnieuw een ijzersterke ronde uit wist te persen. Dit in tegenstelling tot teamgenoot Ralf Schumacher, die niet door Q1 wist te komen en start zondag als achttiende.
Jenson Button completeerde de toptien met een mooie tiende plek. Teamgenoot Rubens Barrichello stond lang achtste in Q2, maar viel er uiteindelijk buiten omdat concurrenten sneller gingen. In een poging zichzelf te handhaven in de toptien ging hij naast de baan in de eerste Lesmo en eindigde uiteindelijk als twaalfde.
Mark Webber zette opnieuw een solide kwalificatieprestatie neer in de Red Bull; elfde. Maar liefst negen plaatsen voor op teamgenoot David Coulthard, die problemen kende en spinde in de eerste chicane. Verder naar achteren was het Sebastian Vettel die in positieve zin opviel; hij haalde met de Toro Rosso Q2 en eindigde uiteindelijk als zestiende, drie plaatsen voor zijn ervaren teamgenoot Vitantonio Liuzzi.
Het team van Spyker liet voorlopig nog even niet zien dat het vooruitgang heeft geboekt met de nieuwe B-spec. Adrian Sutil trainde naar zijn gebruikelijke 21e plaats, terwijl Sakon Yamamoto de race als laatste start na een spin in de eerste chicane.
De race in Monza start zondag om 14.00 uur.
De uitslag van de kwalificatie:
1. Alonso McLaren 1:21.997 2. Hamilton McLaren 1:22.034 3. Massa Ferrari 1:22.549 4. Heidfeld BMW Sauber 1:23.174 5. Raikkonen Ferrari 1:23.183 6. Kubica BMW Sauber 1:23.446 7. Kovalainen Renault 1:24.102 8. Rosberg Williams 1:24.382 9. Trulli Toyota 1:24.555 10. Button Honda 1:25.165 11. Webber Red Bull 1:23.166 12. Barrichello Honda 1:23.176 13. Wurz Williams Toyota 1:23.209 14. Davidson Super Aguri 1:23.274 15. Fisichella Renault 1:23.325 16. Vettel Toro Rosso 1:23.351 17. Sato Super Aguri 1:23.749 18. Schumacher Toyota 1:23.787 19. Liuzzi Toro Rosso 1:23.886 20. Coulthard Red Bull 1:24.019 21. Sutil Spyker 1:24.699 22. Yamamoto Spyker 1:25.084
Exact om 16.00U ging de 24 Uren van Zolder met 30 deelnemers van start. De PK Carsport Z06R van Kurt Mollekens nam de eerste twee ronden direct de leiding maar na twee ronden moest Mollekens de leiding aan de Gravity Moslers prijsgeven.
Mager deelnemersveld in Zolder anno 2007.
Openingsfase voor Mosler Even leek het een Mosler show te worden, maar de tweede Mosler van Vincent Radermecker moest al snel naar binnen met problemen aan de wielnaaf, waardoor de combinatie Radermecker/Lemeret/v.d. Poele/Bouchut ver terugviel. De Mosler MT900 GT3 van Vincent Vosse neemt een kleine voorsprong op de PK Carsport Corvette Z06R van Kurt Mollekens, terwijl daarachter de Porsches van Soulet, Bouvy en Paltalla een fraai duel uitvochten. Aan dit duel komt abrupt een einde als Menno Kuus met de McDonalds Porsche met een afgebroken wiel voor de eerste safetycarfase zorgt. De gestrande McDonalds Porsche werd ter reparatie naar de pits gebracht. Doordat beide leiders op dat moment de pits indoken, duurde het even voordat de safety-car Maxime Soulet als leider oppikte. Daarna is de leiding in de wedstrijd minstens tienmaal veranderd. Ook de AD Sport Porsche van Albert Vanierschot, Eric Bruynoghe, Harry Steegmans heeft zich inmiddels in de strijd om de leiding gemengd. De leidende Mosler MT900 GT3 van Gravity Racing kampt inmiddels met remproblemen en verloor veel tijd in de Villeneuve chicane. Opvallend is het sterke rijden van de combinatie Haane/Stielstra/Verbist/ Van Campenhoudt. Zij bezetten op dit moment de derde plaats in het klassement. David Hart en Kurt Mollekens nemen zoals bekend de eerste 10 uur van de wedstrijd voor hun rekening. De Corvette moet volgens David na 1 uur en 5 minuten binnenkomen, terwijl de Porsches slechts om de twee uur behoeven te tanken. Vergeleken met de Corvette, waarmee ik vorig jaar gereden heb, is dit toch een straatauto aldus Hart. Ook de Aston Martin DBRS9 van Ron Marchal, Wim Coekelberghs en Robert den Otter en David Sterckx verloor met een lekke band nogal wat tijd.
Felle strijd in de openingsfase. De GS Motorsports Dodge Viper even naast de baan
Stand na 4 Uur 1. Bouvy-Loix-Duval-Fuaml Porsche 997GT3 Cup 104 ronden 2. Kelders-Lambert-Vosse-Lefort Mosler MT900 GT3 104 ronden 3. Vanierschot-Steegmans-Schreurs-Bruyoghe Porsche 996 Biturbo 103 ronden 4. Haane-Stielstra-Verbist-Van Campenhoudt Porsche 997 GT3 Cup 102 ronden 5. Mollekens-Hart-Longin-Kumpen Chevrolet Corvette Z06R 102 ronden 6. Duez-Maes-Verbergt-Matthieu Porsche 997 GT3 Cup 100 ronden 7. Dumarey-Goossens-Soulet-Dumarey Porsche 997 GT3 Cup 100 ronden 8. Vanthoor-Wauters-Wauters-Heylen Dodge Viper Coupe 100 ronden 9.. Hahn-Hillebrand-Paltalla-Van Sande Porsche 997 GT3 Cup 100 ronden 10.Penders-Dujardin-Lamot-Dujardin-van Roij Porsche 997 GT3 Cup 100 ronden
Div: Zakspeed ontwikkelt en bouwt auto's voor SuperStars-serie
Slechts weinigen zullen het hebben meegekregen, maar een paar weken geleden was de Italiaanse SuperStars-serie voor silhouet-toerwagens te gast voor twee races op de Nürburgring. De klasse, een initiatief van Maurizio Flammini, die eerder het WK Superbikes tot grote hoogte verhief, is langzaam bezig om zijn perspectief vanuit de Italiaanse basis over Europa uit te breiden. Een volgende stap in de internationalisering van de klasse is een samenwerkingsovereenkomst die werd gesloten met Zakspeed in Niederzissen, vlak bij de Nürburgring. In opdracht van de SuperStars-organisatie zal Zakspeed auto's gaan ontwikkelen en bouwen en deze aanbieden aan klantenteams die hierin interesse hebben. Desgewenst zal Zakspeed ook zorgen voor technische en logistieke ondersteuning. De eerste auto die voortvloeit uit dit project is de Zakspeed 300 C 08, die tijdens de Essen Motor Show eind november zal worden onthuld. Merk op dat het noemen van de merknaam Chrysler angstvallig wordt vermeden... Dat is niet geheel zonder reden.
Ergens in het voorjaar van 2000, destijds volop betrokken bij de opzet van de toen nieuwe DTM, werden we uitgenodigd voor de presentatie van een nieuw toerwagenkampioenschap in Monaco. Kosten noch moeite werden gespaard en ergens in een conferentieruimte onthulde Maurizio Flammini zijn plannen voor een nieuw silhouet-toerwagenkampioenschap waarin grote limousines met V8 motoren van het kaliber Mercdes-Benz E-Klasse, BMW 5-serie, Jaguar S-Type en Audi A6 aan de start zouden moeten verschijnen. Een eerste studiemodel van een 5-serie, voorzien van enorme vleugels, werd bij die gelegenheid getoond aan alle aanwezigen, die vanuit heel Europa waren ingevlogen. Reacties van de diverse fabrikanten waren echter zonder uitzondering negatief en van Flammini's ambitieuze plannen werd weinig meer vernomen.
Hij hield echter toch vol en realiseerde de klasse uiteindelijk op nationale basis in Italië. Inmiddels met redelijk succes: Audi heeft een eigen fabrieksteam met twee RS4's en ook Jaguars en BMW's rijden er. Nu wil hij dus toch weer de stap buiten de landsgrenzen wagen en zocht daarbij de samenwerking met Zakspeed, dat op dit gebied over ruime ervaring beschikt. Zakspeed ontwikkelde immers via zusterbedrijf Nitec ook al de auto's voor de Duitse V8STAR-serie, eveneens een silhouetklasse en min of meer op dezelfde leest geschoeid als het SuperStars-concept. Na het vroegtijdige einde van V8STAR, dat ten onder ging aan enerzijds de politieke tegenwerking vanuit het DTM-kamp en anderzijds de volstrekt overspannen verwachtingen en ambities van de eigen organisatoren en financiers, deed Zakspeed niet zoveel ontwikkeling meer. Nu echter dient zich met het SuperStars-concept een interessant nieuw project aan.
Over technische gegevens en kosten van het verhaal is nog niet veel te zeggen, maar de eerste tekening ziet er in ieder geval spannend uit. Overigens zijn er enkele Nederlandse rijders die een goede band met Zakspeed hebben: dit jaar reden Duncan Huisman en Tom Coronel met een Dodge Viper van het Duitse team tijdens de 24 Uur op de Nürburgring, waar eerder ook Patrick Huisman al voor Zakspeed goed scoorde. Ook Donny Crevels reed al voor Zakspeed.
ZANDVOORT - Het Wijzonol Rhesus Racing Team, dat actief is in de Dunlop SportMaxx Clio Cup, kan terugkijken op een zeer geslaagd raceweekend. Tijdens het evenement Trophy of the Dunes pakte coureur Addie van de Ven de pole position en eindigde verdiend op het podium. Het team van de blauw-witte bolides heeft de stijgende lijn flink te pakken en dat is hoopvol voor de resterende races.
De kwalificatie voor de eerste race was er eentje om in te lijsten. Onder een dreigende wolkenlucht ging de training van start, maar al snel kwam de regen met bakken uit de lucht. Addie van de Ven knalde over het circuit, dat resulteerde in de snelste tijd. Niemand kwam meer in de buurt van de rappe Wijzonol-coureur en mocht zodoende race één vanaf pole position starten. Collega Marcel Duits kwam uit op een veertiende stek.
In de eerste race knokte Van de Ven met de twee titelkandidaten Tim Buijs en Pim van Riet voor de overwinning in de wedstrijd. Met zijn drieën sloegen ze uiteindelijk een gat van ruim tien seconden richting de concurrentie. Van de Ven passeerde knap als derde de finishlijn. Marcel Duits probeerde zich naar voren te vechten, maar verloor kostbare tijd tijdens de drie minuten durende pitstop. Strijdend in een groepje van vijf coureurs voor de twaalfde stek, eindigde Duits als zestiende.
Door de reversed grid (waarbij de top-acht van race één wordt omgedraaid voor de tweede race) moest Van de Ven plaatsnemen op de zesde startpositie. Eenmaal goed weg bij de start, kwam hij terecht in een kopgroep van zeven man. Samen met Hoevert Vos en de ervaren Michael Bleekemolen raakte de rijder uit Apeldoorn in gevecht voor de vierde positie in de race. Daarachter knokte Marcel Duits in een tweede groep van zeven rijders om de achtste plaats. Uiteindelijk werd Van de Ven als vijfde afgevlagd en Duits als veertiende.
Coureur Addie van de Ven: In de kwalificatie voelde ik de bui al hangen. Ik keek hoever ik kon gaan en in mijn vliegende ronde nam ik veel risico. Maar dat bleek goed uit te pakken met de pole position. In de race werd ik derde achter de twee titelkandidaten en daar was ik heel erg blij mee. In de tweede race eindigde ik na een lang gevecht met Hoevert Vos en Michael Bleekemolen als vijfde, een resultaat waar ik tevreden mee ben. Ik ben erg blij dat de podiumplaats in Zolder geen enkele uitschieter was, want de snelheid zat er afgelopen weekend ook goed in. Maar daar doen we ook een hoop voor. Het hele weekend was de gehele directie aanwezig. Zij leven mee en zijn heel enthousiast betrokken bij de racerij. Dat geeft een nog grotere stimulans. We zitten in een positieve spiraal en wij hopen dit vast te houden.
Coureur Marcel Duits: Ik reed de pitstraat uit en zag de regendruppels. Ik wist dat het direct moest gebeuren en in de tweede ronde zette ik mijn snelste tijd neer. Die ronde daarop wilde ik knallen, maar halverwege kwam de regen met bakken uit de lucht. In de eerste race koos ik ervoor om direct mijn pitstop te maken. Ik verloor wat tijd in de pitstraat, waardoor een goed resultaat moeilijk werd. Tijdens de tweede race zat ik heel rustig in de auto en ik vocht in een groepje om de achtste plek. Dat was erg leuk en ik heb weer veel geleerd. Afgelopen week heb ik met Jaap van Lagen getraind op het circuit en dat ging top. Ik kijk uit naar de volgende races, die tijdens het A1 Grand Prix weekend op Zandvoort worden gehouden. Dat wordt racen in een geweldige ambiance. Ik hoop de bezoekers positief te vermaken.
Laurens van Geels namens Wijzonol: Voor ons is het belangrijk dat de klanten zich vermaken, maar de resultaten zijn natuurlijk ook belangrijk. Het is erg positief om te zien dat we na Zolder de tweede podiumplek konden binnenslepen. Plus het feit dat Addie lekker voorin meerijdt. We hebben duidelijk een stijgende lijn te pakken en dat biedt veel hoop voor de toekomst. Het was super gezellig weekend met zon honderd relaties op zondag en iedereen was blij met de goede resultaten. Andere raceteams zijn gewaarschuwd, want het Wijzonol Rhesus Racing Team is in aantocht!
Bert Longin en Anthony Kumpen van Adria tot Zolder!
Bert Longin en Anthony Kumpen staan voor een druk autosportweekend. Zaterdag staat het duo, samen met David Hart en Kurt Mollekens, aan de start van de 24 uur van Zolder. Enkele uren later rijden Kumpen en Longin de zevende wedstrijd van het FIA GT kampioenschap in Adria (Italië). Het lijkt een onmogelijke opdracht maar met een goede voorbereiding en een strakke planning is niets onmogelijk.
In de vorige wedstrijd van het FIA GT kampioenschap eindigde het United 4 Belgium team op het podium. Met minder neemt Anthony Kumpen geen genoegen. We starten met de ambitie om te winnen. Het is een heel kort circuit met rondetijden van om en bij de 1 minuut 10 seconden. De verschillen gaan heel klein zijn op dit technisch circuit dat de Corvette C5-R moet liggen. De Corvette behoudt ook de gele kleur van de 24 uur van Francorchamps. Tot op het einde van het seizoen blijven we rijden onder de noemer United 4 Belgium.
De wedstrijd in Adria wordt op zaterdagavond gereden. Enkele uren eerder start etmaal race in Zolder. PK Carsport rijdt de vertrouwde Sporza Corvette voor. Naast vaste rijders Bert Longin en Anthony Kumpen zullen David Hart en Kurt Mollekens de gelegenheidsploegmaats zijn. Beide rijders zullen de eerste uren voor hun rekening nemen, zegt Bert Longin. Kurt Mollekens rijdt de kwalificaties en begint aan de wedstrijd. We gaan met dubbele beurten werken. Dat wil zeggen dat we niet na 1 uur en 5 minuten van rijder wisselen maar na 2 uur en 10 minuten. Dat doen Kurt en David elk twee keer. We zijn dan 8 uur en 40 minuten later in de wedstrijd en dan nemen Anthony en ikzelf het stuur over. Ook wij gaan twee keer een dubbele beurt voor onze rekening nemen en rijden zo de ochtend tegemoet. Het zal druk worden maar dat is leuk. We zijn bijzonder gemotiveerd en starten in beide wedstrijden om te winnen. Dat zijn we onszelf, het team en de sponsors verplicht. Zondagavond willen we in Zolder staan met twee kanjers van bekers!
Twee wedstrijden in één en hetzelfde weekend vraagt een goede organisatie. Jorge Segers leidt het team in Adria en in Zolder kan PK Carsport rekenen op Fred Gronitz als teammanager en Davy Lemmens van Racing for Holland als ingenieur.
Vanaf woensdag moeten de rijders zich strikt aan hun timing houden. Het schema wordt opgesteld door Hans Saenen die ook zorgt voor het wel en wee van de rijders. Maar wellicht de belangrijkste taak is er voor te zorgen dat de rijders op tijd van en naar de luchthaven gereden worden in Zolder en Adria.
Woensdag rijden we in Zolder de vrije trainingen en de kwalificaties, zegt Anthony Kumpen. Veel tijd om te slapen zal er niet zijn want donderdagochtend zitten we om 06.00 u s ochtends in het vliegtuig richting Adria waar we enkele uren later toekomen voor de administratieve controle en technische keuring. Vrijdag rijden we de vrije trainingen en de kwalificaties en s avonds keren we terug naar België. Zaterdag blijven we in Zolder tot een half uurtje voor de start en vertrekken dan terug naar Adria waar de FIA GT wedstrijd start om 19.45u. De wedstrijd eindigt om 21.45 u en omstreeks 01.00 u zondagochtend komen we terug aan in Zolder en nemen Bert en ikzelf het over van Kurt en David. We gaan de hele nacht rijden.
Zon opdracht tot een goed einde brengen kan alleen als de rijders fysisch top zijn. Dat zijn we ook, legt Bert Longin uit. Ons trainingsschema kan je vergelijken met dat van een triatleet, niet in duur maar wel in diversiteit. Mijn trainer Reinout van Schyulenberg is een echte crack op dit vlak. We hebben, onder begeleiding, een programma afgewerkt in een acclimatisatie kamer van KU Leuven en we hebben van de Leuvense professoren ook een uitgebalanceerd voedselschema gekregen zodat ook op dat vlak alles tot in de puntjes is voorbereid. Over één ding hebben we het nog niet gehad en dat is rust. Vanaf woensdagmiddag tot zondagavond leven we afwisselend in een racewagen, een huurwagen en een vliegtuig. Pas zondagavond slapen we weer in ons eigen bed. En maandag roept de plicht, dan gaan zowel Anthony als ikzelf opnieuw aan de slag in onze bedrijven. Autosport, je moet er wat voor over hebben, besluit Bert Longin.
ZANDVOORT Het Assendelftse raceteam KTG Racing heeft een goed gevoel overgehouden na het evenement Trophy of the Dunes op Circuit Park Zandvoort. De coureurs Rogier Jongejans en Simon Knap toonden het gehele weekend veel snelheid en scoorden in totaal drie podiumplaatsen. Jongejans scherpte zelfs het ronderecord van de Formule Ford aan.
De kwalificatie begon hectisch doordat het vlak voor de sessie begon te regenen. In allerijl werden de coureurs van regenbanden voorzien en zorgden de monteurs voor de juiste wagenafstelling. Direct zette Simon Knap een toptijd op de klokken, waarmee hij de voorlopige pole position in handen had. Echter vijf minuten voor het einde bleken twee coureurs nog iets sneller te zijn, waarop Knap en zijn teamgenoot nog een poging deden. De jonge coureur uit Assendelft scherpte de pole position verder aan, met Jongejans vlak achter zich. De feeststemming bij het team was helaas van korte duur. De wedstrijdleiding besloot de laatste twee tijden af te nemen, omdat deze onder een gele vlag situatie waren gereden. De twee coureurs zakten daardoor terug naar de derde en vierde startplaats voor de eerste race.
Knap wilde bewijzen dat hij de snelste was. Met een superstart reed hij buitenom in de Tarzanbocht zijn concurrenten voorbij en pakte de leiding in de wedstrijd. Een langdurig gevecht ontstond met de Noor Anders Krohn en zijn teamgenoot. Jongejans lag op de derde positie en scherpte het ronderecord van de Formule Ford verder aan. Ronde na ronde wisselden zij van positie en kwamen zij verschillende keren met zijn drieën naast elkaar over het rechte stuk. In het heetst van de strijd ging het echter mis. Beide KTG Racing-piloten remden bij de Tarzanbocht erg laat en kwamen lichtelijk met elkaar in aanraking, waarna Knap spinde. Jongejans verloor ook tijd en moest een positie afstaan aan rivaal Francesco Pastorelli, maar de eerste podiumplaats van het weekend werd veilig gesteld.
De tweede race beloofde veel. Al snel na de start verzekerden Jongejans en Knap zich van de tweede en derde plaats in de race. Halverwege de wedstrijd wisselden de twee coureurs van positie, waarna de race geneutraliseerd werd door een crash tussen twee deelnemers. Nadat de race weer werd vrijgegeven, opende Simon Knap de aanval op Anders Krohn, die de wedstrijd leidde. Zijn inhaalpoging slaagde en vocht als een leeuw om zijn eerste winst te pakken. Echter in de voorlaatste ronde ging Knap iets van zijn lijn, waardoor Krohn en teamgenoot Jongejans konden profiteren. De Noor won, voor de twee piloten uit Assendelft.
Teameigenaar Jaap Knap: Ondanks dat we net niet de eerste plaats hadden gepakt, was het gehele team toch zeer tevreden over de snelheid die beide coureurs lieten zien en de goede manier van rijden waardoor zowel het publiek als onze sponsors opnieuw erg hadden genoten. Wij gaan vol goede moed naar het laatste raceweekend van dit jaar in Nederland. 29 en 30 september rijden wij in het bijprogramma van de A1 Grand Prix op Circuit Park Zandvoort.
F1-veteraan Ralf Schumacher is uitgenodigd om zijn race-carrière voort te zetten in de Duitse tourwagenserie DTM. Hans-Werner Aufrecht, voorzitter van het ITR (de organisatie achter het DTM), zou Schumacher graag zien instappen in zijn klasse. "De DTM heeft zulke namen nodig!" Aufrecht ziet de Duitser dan het liefst in een Audi rijden, omdat men bij Mercedes-Benz al een ex-Formule 1-coureur heeft racen.
Schumachers contract bij het Panasonic Toyota F1 Team loopt aan het einde van dit jaar af. Al geruime tijd zijn er geluiden dat de Duitser na het seizoen niet meer terug hoeft te keren bij de Japanse renstal. Een overstap naar de DTM zou dus tot de mogelijkheden kunnen behoren.
De manager van Ralf Schumacher, Hans Mahr, geeft aan dat op dit moment de prioriteit bij het Grand Prix racen ligt en hoopt hierin verder te kunnen gaan. Mahr laat echter wel weten dat mocht het Formule 1-verhaal niet doorgaan, DTM een zeer interessante klasse is.
Nigel Stepney officieel verdacht van betrokkenheid spionagezaak
Ex-Ferrari-medewerker Nigel Stepney wordt officieel verdacht van betrokkenheid in de spionagezaak. Dat heeft een officier van justitie in het Italiaanse Modena vandaag meegedeeld. Dit gebeurde nadat bekend was geworden dat het witte poeder wat ten tijde van de GP van Monaco werd gevonden in de benzinetanks, waspoeder bleek te zijn. Ditzelfde poeder werd naar verluid gevonden in de jaszakken van Stepney toen deze een douche nam.
Ook speelt Stepney nog een rol in de spionagezaak waar hij geheime Ferrari-informatie zou hebben doorgespeeld naar McLaren. Om die reden staan zowel Stepney als McLaren-ontwerper Mike Coughlan al een paar maanden op non-actief.
Het proces wordt weer hervat, na de vakantie van de rechtbank in augustus. Het hoger beroep dat Ferrari heeft aangespannen dient op 13 september aanstaande. Kampioenschapsleider McLaren riskeert hiermee uitsluiting van het wereldkampioenschap. Overigens ontkent Stepney nog steeds dat hij iets met de zaak te maken heeft en dat er een complot gaande is om hem zwart te maken.
Nürburg Ondanks een tegenvaller tijdens de vrije training, heeft Luuk Glansdorp zijn stijgende lijn weten vast te houden. Op de Nürburgring liet de debutant in de Duitse Formule BMW opnieuw twee toptien posities noteren. De zeventienjarige racecoureur uit Leiderdorp was tevreden met zijn resultaten.
Na het uitstekende raceweekend op Oschersleben, was het hele team van Zetll Motorsport gemotiveerd om opnieuw succes te boeken. Het tean had aanvankelijk een moeilijke start, nadat in de eerste ronde van de vrije training de remleiding in de Formule BMW-bolide lekte. Glansdorp verloor hierdoor kostbare tijd om zijn auto af te stellen voor de kwalificatie. In het voorprogramma van de Formule 1 reden we op de lange baan, nu reden we echter op de korte versie van de Nürburgring. Dat ik de vrije training niet kon doen was dus zonde, omdat ik zonder nieuwe circuitkennis de kwalificatiesessies in moest, zei Luuk Glansdorp.
Ondanks de geringe trainingskilometers was de Nederlander in staat om een goede kwalificatie te rijden. In de eerste sessie verzekerde Glansdorp zich knap van een achtste startpositie voor de eerste race. In de tweede training kwam hij uit op een negende tijd, waardoor twee toptien startposities waren verzekerd.
De start van de eerste wedstrijd verliep niet perfect. Glansdorp moest aan de binnenkant van de baan starten, waar het nog gedeeltelijk nat was. Door iets te veel wielspin verloor hij twee plaatsen. Het circuit bleek voor de deelnemers lastig door zijn vele snelle bochten, waardoor het moeilijk was om met een formule-auto dicht bij elkaar te rijden en in te halen. Daardoor kon de Formule BMW-piloot niet zoals voorgaande races veel posities goedmaken. Met een plek winst kwam Glansdorp uiteindelijk als negende over de finish.
Onder een dreigende wolkenlucht voltrok zich de tweede race waarin Luuk Glansdorp als negende mocht starten. De door Sartorius ondersteunde piloot kon het tempo volgen en sloeg een gaatje naar zijn achtervolgers. Met een goede wagenbeheersing sloot Glansdorp zijn raceweekend als negende af.
Luuk Glansdorp: Ik heb opnieuw twee toptienposities behaald en dat is een mooie prestatie. Gezien de moeilijke omstandigheden in de vrije training wist ik twee goede uitgangsposities voor de races te realiseren. Alleen inhalen was op dit circuit erg moeilijk. In de vele snelle bochten die hier waren, heb je genoeg downforce nodig. Maar als je vlak achter iemand rijdt dan verlies je juist downforce, en is het daardoor moeilijker om in te halen. Met mijn twee toptienposities was ik over het weekend gezien de beste Nederlander. Ik kijk ontzettend uit naar de volgende races in Barcelona en ik hoop dat we weer in de buurt van de ereplaatsen kunnen komen.
Het eerstvolgende raceweekend van Luuk Glansdorp vindt 23 september plaats op Circuit de Catalunya in Barcelona, Spanje.
Luuk Glansdorp wordt dit seizoen ondersteund door; Sartorius BV uit Nieuwegein, Van Vliet Containers, www.luchtleiding.nl en BMW Amsterdam
WAARDEVOL WEEKEND VAN AMERSFOORT RACING IN CHAMPCAR GRAND PRIX OP ASSEN!
ASSEN Onder toeziend oog van meer dan 61.000 toeschouwers hebben de coureurs Récardo Bruins Choi en Carlo van Dam uit het team van Frits van Amersfoort in de ATS Formule 3 Cup, dat tijdens de Champcar Grand Prix van Nederland werd verreden, uitstekende zaken gedaan. Frits van Amersfoort, die in het verleden ondermeer ex F1 piloten Jos Verstappen en Christijan Albers onder zijn hoede had, heeft dit seizoen met Van Dam en Bruins Choi opnieuw twee talenten in huis
Carlo van Dam pakte op zaterdag alweer zijn zevende overwinning, terwijl Bruins Choi op de afsluitende dag op de hoogste podiumtrede mocht plaatsnemen. De Zuid Koreaan pakte met dit resultaat alweer zijn tweede Formule 3 overwinning uit zijn carrière. In de openingsrace van zaterdag moest Bruins Choi zich nog tevreden stellen met een vijfde positie. In het algemeen klassement deed de Drentse rijder goede zaken. De Van Amersfoort Racing coureur veroverde na veertien races de derde plaats met 81 kampioenschappunten. Doordat zijn naaste concurrenten steken lieten vallen, bouwde Van Dam zijn leidende positie verder uit. De S-T-A-R-T-coureur die op zondag de laatste podiumpositie in beslag nam, heeft totaal 124 punten gescoord. Hij sloeg daarmee een kloof van maar liefst 31 punten op de nummer 2 Vervisch. Ook in de Rookie Cup gaat Van Dam riant aan de leiding met 118 punten.
Op vrijdagochtend vond de enige vrije training plaats. Onder droge weersomstandigheden reed Bruins Choi zich naar een vijfde positie, terwijl Van Dam op oude banden de snelste tijd klokte. Vlak voor de belangrijke kwalificaties begon het plotseling te regenen. Op regenbanden zette Bruins Choi in zijn vierde rondje de snelste tijd neer. De inwoner uit Zwartemeer voelde zich als een vis in het water en pakte zijn eerste poleposition van het seizoen! Van Dam eindigde op de tweede stek. Ook de tweede sessie op zaterdagmorgen werd op een natte baan verreden. Bruins Choi ging eerst op regenbanden naar buiten, maar doordat de baan langzaam opdroogde liet hij slicks monteren en koos opnieuw het asfalt. In de slotfase van de dertig minuten durende training ruilde hij zijn slicks weer in voor regenbanden. Hij was opnieuw snel onderweg en legde wederom beslag op de eerste plaats. Met een tijd van 1:46.060 was de polemaster van dit weekend iedereen te snel af! Van Dam probeerde zich naar pole te trainen, maar kwam er met zijn tijden net niet aan te pas. Hij belandde opnieuw op de tweede plaats.
FRITS VAN AMERSFOORT: Het was weer een waardevol weekend voor ons. Zowel Carlo als Récardo pakten op Nederlandse bodem een fraaie overwinning. Récardo deed het trouwens opmerkelijk goed. Hij pakte twee polepositions, één snelste raceronde en klom naar de derde plaats in het kampioenschap. Op de start van de eerste race na, heeft hij het uitstekend gedaan! Carlo heeft een belangrijke stap gezet richting het kampioenschap. Hij pakte de meeste punten van iedereen en vergrootte zijn leidende positie ten opzichte van zijn concurrenten. Ik kijk met veel vertrouwen uit naar de laatste twee raceweekenden in de Formule 3.
XAVIER MAASSEN OP JACHT NAAR PUNTEN OP DONINGTON PARK
DONINGTON PARK Komend weekend (07-09 september aanstaande) worden op het circuit van Donington Park (Engeland) de volgende races van de World Series Formule Renault 3.5 gehouden. Ondanks dat Xavier Maassen in de vorige manches op Spa-Francorchamps net niet in de punten eindigde, boekte de rijder met startnummer 16 in de Belgische Ardennen veel progressie. De Q-Park-coureur reist daarom met veel vertrouwen af naar het circuit dat gelegen is nabij het Britse Leicestershire. De rijder van het Prema Power Team hoopt deze races in de punten te finishen.
Donington werd gebouwd in 1931 voor motorsport evenementen en organiseerde talrijke Grand Prix races en andere internationale races van 1935 tot 1938. Nadat het circuit werd gesloten tijdens de Tweede Wereld Oorlog, werd Donington weer tot leven gebracht in de jaren 70 door bouwondernemer Tom Wheatcroft, waardoor het circuit weer werd heropend in 1977. De lange en glorieuze geschiedenis kreeg een bekroning toen Donington Park werd verkozen tot gastheer voor de Europese Grand Prix Formule 1 in 1993. De lange baan is op bepaalde delen erg snel, vooral de afdaling door de 'Craner Curvers', de oude haarspeldbocht, blijft een uitdaging voor de rijders.
De nieuwe Melbourne bocht, die in 1985 werd toegevoegd, legt zware druk op de remmen en transmissie van de autos en breekt met het karakter van de baan. In en rond het natuurlijke amfitheater zijn de kijkmogelijkheden voor de toeschouwers uitstekend en de lay-out van de baan biedt vele inhaalmogelijkheden, een zeldzaamheid tot de dag van vandaag. De meeste autosportkenners beschouwen Donington Park als het mooiste circuit van Engeland. Naast de World Series Formule Renault 3.5 komen dit weekend onder andere ook de Eurocup Formule Renault 2.0 en Eurocup Mégane Trophy op Donington Park in actie.
Vorig jaar reed Xavier Maassen nog in de sterk bezette Eurocup Formule Renault 2.0. Hij belandde toen op een keurige vijfde plaats op de 4,060 meter lange baan. Ook komend weekend probeert Maassen in de World Series een puntenfinish uit het vuur te slepen. Alvorens de Nederlander naar Donington Park zal afreizen, vertrok de Limburger reeds gisteren naar Ierland, waar hoofdsponsor Q-Park in het centrum van Dublin een parkeergarage zal openen. Dit wordt feestelijk ingeluid door Xavier Maassen, die met zijn racebolide een kleine demonstratie voor de aanwezigen zal opvoeren. Net zoals in Spa-Francorchamps ontvangt Q-Park een aantal gasten uit Engeland en Ierland. Naast het aanschouwen van de races in de World Series by Renault, zullen ze in de Renault VIP Lounge ook genieten van de culinaire hoogstandjes die door de koks worden bereid.
XAVIER MAASSEN: Op Spa-Francorchamps boekte ik veel progressie, maar bleef ik nog buiten de punten. De snelheid was gedurende het weekend aanwezig en dat geeft natuurlijk veel vertrouwen voor de resterende races in dit kampioenschap. Op Donington Park heb ik altijd wel goed gepresteerd, dus ik hoop daar de stijgende lijn te kunnen doortrekken. Ik ben momenteel in Dublin waar ik samen met mijn sponsor Q-Park op spectaculaire wijze een garage zal openen. Daarna vlieg ik door naar Donington Park voor de volgende races in de World Series. Ik heb er een goed gevoel over dat ik daar in de punten zal eindigen!
Preview GP Italië: Eerste racekilometers voor Spykers B-spec
Eindelijk is het dan zover: dit weekend, tijdens de Grand Prix van Italië op het circuit van Monza, maakt de nieuwe Spyker zijn debuut. Mike Gascoyne, technisch directeur van het team, is er het hele seizoen druk mee geweest maar dit weekend zal de grondig herziene bolide eindelijk zijn debuut maken op het asfalt tijdens een Grand Prix. Het debuut stond eigenlijk al gepland voor de vorige race in Turkije, maar de achterkant van de nieuwe auto kwam niet door de crashtest van de FIA. Dit lukte begin vorige week wel en zodoende zal de B-spec aanstaande vrijdag voor het eerst rijden tijdens een GP.
De Spyker-coureurs gaan niet bepaald onvoorbereid naar Monza. Zowel Adrian Sutil als Sakon Yamamoto hebben de B-spec aan de tand gevoeld tijdens de test van afgelopen week. De auto legde bijna drie raceafstanden af zonder noemenswaardige problemen.
Mike Gascoyne: "De verschillen tussen de oude en de nieuwe auto liggen op twee belangrijke vlakken: mechanisch en aerodynamisch. Ten eerste hebben we de geometrie van de achterwielophanging veranderd. Ook de versnellingsbak is aangepast, om te voldoen aan de nieuwe regels in 2008 als de bak vier wedstrijden mee moet gaan. Ook de installatie van de Ferrari-motor is vernieuwd, wat ervoor zorgt dat de koeling van de motor veel lichter, compacter en efficiënter gemaakt kon worden."
Ook aerodynamisch zijn er grote stappen gemaakt. "Eigenlijk is alles veranderd behalve monocoque en de neus. Vleugels, barge-boards, eigenlijk alles is grondig herzien."
Wat was eigenlijk de reden voor het bouwen van een B-spec tijdens het lopende seizoen? Gascoyne: "De hoofdreden was de late aflevering van de Ferrari-motoren. Die zijn erg belangrijk voor het ontwerpen van de auto. Zodoende hebben we besloten het seizoen te starten met een relatief oude auto en tijdens het seizoen een verbeterde versie in te zetten. De andere teams brengen iedere race verbeteringen aan, wij hebben besloten dat nu in een keer te doen. We hebben dan ook een intensief ontwikkelingsprogramma opgezet voor de B-spec wat zelfs doorloopt tot de auto van 2008."
Belangrijkste vraag is natuurlijk: waartoe zal Spyker in staat zijn met de nieuwe auto? Gascoyne toont zich voorzichtig optimistisch: "Waarschijnlijk zullen we een verbeterde snelheid in kwalificatie en race gaan zien, waarbij we ons hopelijk kunnen gaan mengen in het gevecht in het middenveld, in plaats van steeds op de laatste startrij te staan."
De eerste vrije training in Monza wordt vrijdagmorgen verreden.