De 24 Uren van Zolder meetellend voor de Belcar Original kende ruim een uur voor het einde een dramatische ontknoping. De leidende First Motorsport Porsche 997 GT3 Cup moest ruim een uur voor het einde met een kapotte achterwielophanging definitief de strijd staken. Zij werden uiteindelijk nog als zevende geklasseerd
Zege voor het team van GPR tijdens de 24 Uren van Zolder
Marc Goossens ontketent rondom het middaguur Rondom het middaguur moest er vanwege een oliespoor een safetycarfase toegepast worden. Juist tijdens deze fase wist de GPR Porsche 997 GT3 Cup met Marc Goossens zijn voordeel te behalen. Goossens wist een achterstand van vijf ronden tot 58 seconden op koploper Henk Haane te reduceren. Nadat de wedstrijd weer hervat werd bedroeg het verschil tussen de beide leidende Porsches iets meer dan twee ronden. Kort voor drie uur beëindigde Haane zijn stint en beklaagde zich over het feit dat First Motorsport voor over weinig remmen beschikte. Haane had er weinig vertrouwen in. Bange vermoedens die bewaarheid werden. Francois Verbist die de Porsche had overgenomen kampte in de daaropvolgende ronde in de Villeneuve al met remproblemen en vloog in de Paddockchicane van de baan. Hoewel Verbist nog vlot getrokken werd, en op eigen kracht de pits wist te bereiken, betekende dit het definitieve einde van de droom van Henk en Gosse Stielstra. Beiden waren in hun carriere nog nooit zo dicht bij een dergelijk moment of fame geweest. De teleurstelling in het kamp van First Motorsport was dan ook enorm. Door het uitvallen van de First Motorsport Porsche 996 kwamen de Belcar-veteranen Albert Vanierschot-Harry Steegmans-Patrick Schreurs en Erik Bruynoghe op de tweede plek. De Prospeed Porsche van Penders-Lamot-Dujardin en de Nederlander Jos van Roij eindigde als derde zodat we toch nog van een klein succesje kunnen spreken. De AD Sport Viper van Vanthoor-Wauters-Wauters-Heylen eindigde als vierde. Zij verloren in de ochtenduren nogal wat tijd door het verwisselen van de remschijven.
De First Motorsport Porsche 997 GT3 Cup domineerde vrijwel de gehele 24 Uurswedstrijd op Zolder, maar het eindigde in een diepe teleurstelling.
Eerst dacht Jeroen Bleekemolen dat iemand een geintje had uitgehaald en zijn helm had verstopt. ,,Maar vlak voor de kwalificatie van de Porsche Supercup op zaterdag bleek dat ie was gestolen, aldus de ongelukkige coureur vanuit Monza.
Het raceweekend in Monza was niet het meest gelukkige uit de carrière van Jeroen Bleekemolen. Zo werd de Aerdenhouter zondag in de beginfase van de Porsche Supercup uit de wedstrijd getikt door Olivier Maximin. Een dag eerder werd dus zijn hoofddeksel ontvreemd.
Jeroen Bleekemolen met een in de haast geleende helm op in zijn Porsche.
Zoek ,,Mijn helm is uit onze tent gestolen. Ik snap er niks van, want die is afgesloten. Vandaar dat ik eerst dacht dat iemand een grapje met me uithaalde. Maar hij was en is nog steeds zoek. Dat is flink balen, aldus Jeroen.
Om toch op Monza te kunnen racen, heeft Bleekemolen rap een oplossing moeten verzinnen. ,,Ik heb snel een helm geleend, die onze teamleden normaal gebruiken als ze even op de brommer rijden. Gelukkig paste hij redelijk, maar ik zal voor de komende wedstrijden toch een nieuwe moeten aanschaffen.
Fernando Alonso op pole in Monza, Spyker hekkensluiter
Fernando Alonso heeft de pole position veroverd voor de Grand Prix van Italië in Monza. De Spaanse wereldkampioen was behoorlijk dominant met de snelste tijd in alle drie de kwalificatiedelen. Hamilton kwam uiteindelijk 37 duizendsten tekort op zijn teamgenoot.
Ferrari kende een teleurstellende kwalificatie op de thuisbasis. Felipe Massa kwam niet verder dan een derde tijd. Teamgenoot Kimi Raikkonen ondervond nog last van zijn crash vanochtend en was maar liefst zes tienden langzamer dan Massa. Dit betekende voor de Fin toch lange tijd de vierde stek, tot Heidfeld met de BMW in de slotfase onder zijn tijd door dook. De Finse Ferrari-coureur start zodoende als vijfde.
Daarachter vinden we opnieuw een aantal sterk opererende coureurs: Robert Kubica zet zijn BMW op de zesde plek, gevolgd door Renault's Heikki Kovalainen en Nico Rosberg in de Williams. Op de negende plek vinden we Trulli, die er opnieuw een ijzersterke ronde uit wist te persen. Dit in tegenstelling tot teamgenoot Ralf Schumacher, die niet door Q1 wist te komen en start zondag als achttiende.
Jenson Button completeerde de toptien met een mooie tiende plek. Teamgenoot Rubens Barrichello stond lang achtste in Q2, maar viel er uiteindelijk buiten omdat concurrenten sneller gingen. In een poging zichzelf te handhaven in de toptien ging hij naast de baan in de eerste Lesmo en eindigde uiteindelijk als twaalfde.
Mark Webber zette opnieuw een solide kwalificatieprestatie neer in de Red Bull; elfde. Maar liefst negen plaatsen voor op teamgenoot David Coulthard, die problemen kende en spinde in de eerste chicane. Verder naar achteren was het Sebastian Vettel die in positieve zin opviel; hij haalde met de Toro Rosso Q2 en eindigde uiteindelijk als zestiende, drie plaatsen voor zijn ervaren teamgenoot Vitantonio Liuzzi.
Het team van Spyker liet voorlopig nog even niet zien dat het vooruitgang heeft geboekt met de nieuwe B-spec. Adrian Sutil trainde naar zijn gebruikelijke 21e plaats, terwijl Sakon Yamamoto de race als laatste start na een spin in de eerste chicane.
De race in Monza start zondag om 14.00 uur.
De uitslag van de kwalificatie:
1. Alonso McLaren 1:21.997 2. Hamilton McLaren 1:22.034 3. Massa Ferrari 1:22.549 4. Heidfeld BMW Sauber 1:23.174 5. Raikkonen Ferrari 1:23.183 6. Kubica BMW Sauber 1:23.446 7. Kovalainen Renault 1:24.102 8. Rosberg Williams 1:24.382 9. Trulli Toyota 1:24.555 10. Button Honda 1:25.165 11. Webber Red Bull 1:23.166 12. Barrichello Honda 1:23.176 13. Wurz Williams Toyota 1:23.209 14. Davidson Super Aguri 1:23.274 15. Fisichella Renault 1:23.325 16. Vettel Toro Rosso 1:23.351 17. Sato Super Aguri 1:23.749 18. Schumacher Toyota 1:23.787 19. Liuzzi Toro Rosso 1:23.886 20. Coulthard Red Bull 1:24.019 21. Sutil Spyker 1:24.699 22. Yamamoto Spyker 1:25.084
Exact om 16.00U ging de 24 Uren van Zolder met 30 deelnemers van start. De PK Carsport Z06R van Kurt Mollekens nam de eerste twee ronden direct de leiding maar na twee ronden moest Mollekens de leiding aan de Gravity Moslers prijsgeven.
Mager deelnemersveld in Zolder anno 2007.
Openingsfase voor Mosler Even leek het een Mosler show te worden, maar de tweede Mosler van Vincent Radermecker moest al snel naar binnen met problemen aan de wielnaaf, waardoor de combinatie Radermecker/Lemeret/v.d. Poele/Bouchut ver terugviel. De Mosler MT900 GT3 van Vincent Vosse neemt een kleine voorsprong op de PK Carsport Corvette Z06R van Kurt Mollekens, terwijl daarachter de Porsches van Soulet, Bouvy en Paltalla een fraai duel uitvochten. Aan dit duel komt abrupt een einde als Menno Kuus met de McDonalds Porsche met een afgebroken wiel voor de eerste safetycarfase zorgt. De gestrande McDonalds Porsche werd ter reparatie naar de pits gebracht. Doordat beide leiders op dat moment de pits indoken, duurde het even voordat de safety-car Maxime Soulet als leider oppikte. Daarna is de leiding in de wedstrijd minstens tienmaal veranderd. Ook de AD Sport Porsche van Albert Vanierschot, Eric Bruynoghe, Harry Steegmans heeft zich inmiddels in de strijd om de leiding gemengd. De leidende Mosler MT900 GT3 van Gravity Racing kampt inmiddels met remproblemen en verloor veel tijd in de Villeneuve chicane. Opvallend is het sterke rijden van de combinatie Haane/Stielstra/Verbist/ Van Campenhoudt. Zij bezetten op dit moment de derde plaats in het klassement. David Hart en Kurt Mollekens nemen zoals bekend de eerste 10 uur van de wedstrijd voor hun rekening. De Corvette moet volgens David na 1 uur en 5 minuten binnenkomen, terwijl de Porsches slechts om de twee uur behoeven te tanken. Vergeleken met de Corvette, waarmee ik vorig jaar gereden heb, is dit toch een straatauto aldus Hart. Ook de Aston Martin DBRS9 van Ron Marchal, Wim Coekelberghs en Robert den Otter en David Sterckx verloor met een lekke band nogal wat tijd.
Felle strijd in de openingsfase. De GS Motorsports Dodge Viper even naast de baan
Stand na 4 Uur 1. Bouvy-Loix-Duval-Fuaml Porsche 997GT3 Cup 104 ronden 2. Kelders-Lambert-Vosse-Lefort Mosler MT900 GT3 104 ronden 3. Vanierschot-Steegmans-Schreurs-Bruyoghe Porsche 996 Biturbo 103 ronden 4. Haane-Stielstra-Verbist-Van Campenhoudt Porsche 997 GT3 Cup 102 ronden 5. Mollekens-Hart-Longin-Kumpen Chevrolet Corvette Z06R 102 ronden 6. Duez-Maes-Verbergt-Matthieu Porsche 997 GT3 Cup 100 ronden 7. Dumarey-Goossens-Soulet-Dumarey Porsche 997 GT3 Cup 100 ronden 8. Vanthoor-Wauters-Wauters-Heylen Dodge Viper Coupe 100 ronden 9.. Hahn-Hillebrand-Paltalla-Van Sande Porsche 997 GT3 Cup 100 ronden 10.Penders-Dujardin-Lamot-Dujardin-van Roij Porsche 997 GT3 Cup 100 ronden
Div: Zakspeed ontwikkelt en bouwt auto's voor SuperStars-serie
Slechts weinigen zullen het hebben meegekregen, maar een paar weken geleden was de Italiaanse SuperStars-serie voor silhouet-toerwagens te gast voor twee races op de Nürburgring. De klasse, een initiatief van Maurizio Flammini, die eerder het WK Superbikes tot grote hoogte verhief, is langzaam bezig om zijn perspectief vanuit de Italiaanse basis over Europa uit te breiden. Een volgende stap in de internationalisering van de klasse is een samenwerkingsovereenkomst die werd gesloten met Zakspeed in Niederzissen, vlak bij de Nürburgring. In opdracht van de SuperStars-organisatie zal Zakspeed auto's gaan ontwikkelen en bouwen en deze aanbieden aan klantenteams die hierin interesse hebben. Desgewenst zal Zakspeed ook zorgen voor technische en logistieke ondersteuning. De eerste auto die voortvloeit uit dit project is de Zakspeed 300 C 08, die tijdens de Essen Motor Show eind november zal worden onthuld. Merk op dat het noemen van de merknaam Chrysler angstvallig wordt vermeden... Dat is niet geheel zonder reden.
Ergens in het voorjaar van 2000, destijds volop betrokken bij de opzet van de toen nieuwe DTM, werden we uitgenodigd voor de presentatie van een nieuw toerwagenkampioenschap in Monaco. Kosten noch moeite werden gespaard en ergens in een conferentieruimte onthulde Maurizio Flammini zijn plannen voor een nieuw silhouet-toerwagenkampioenschap waarin grote limousines met V8 motoren van het kaliber Mercdes-Benz E-Klasse, BMW 5-serie, Jaguar S-Type en Audi A6 aan de start zouden moeten verschijnen. Een eerste studiemodel van een 5-serie, voorzien van enorme vleugels, werd bij die gelegenheid getoond aan alle aanwezigen, die vanuit heel Europa waren ingevlogen. Reacties van de diverse fabrikanten waren echter zonder uitzondering negatief en van Flammini's ambitieuze plannen werd weinig meer vernomen.
Hij hield echter toch vol en realiseerde de klasse uiteindelijk op nationale basis in Italië. Inmiddels met redelijk succes: Audi heeft een eigen fabrieksteam met twee RS4's en ook Jaguars en BMW's rijden er. Nu wil hij dus toch weer de stap buiten de landsgrenzen wagen en zocht daarbij de samenwerking met Zakspeed, dat op dit gebied over ruime ervaring beschikt. Zakspeed ontwikkelde immers via zusterbedrijf Nitec ook al de auto's voor de Duitse V8STAR-serie, eveneens een silhouetklasse en min of meer op dezelfde leest geschoeid als het SuperStars-concept. Na het vroegtijdige einde van V8STAR, dat ten onder ging aan enerzijds de politieke tegenwerking vanuit het DTM-kamp en anderzijds de volstrekt overspannen verwachtingen en ambities van de eigen organisatoren en financiers, deed Zakspeed niet zoveel ontwikkeling meer. Nu echter dient zich met het SuperStars-concept een interessant nieuw project aan.
Over technische gegevens en kosten van het verhaal is nog niet veel te zeggen, maar de eerste tekening ziet er in ieder geval spannend uit. Overigens zijn er enkele Nederlandse rijders die een goede band met Zakspeed hebben: dit jaar reden Duncan Huisman en Tom Coronel met een Dodge Viper van het Duitse team tijdens de 24 Uur op de Nürburgring, waar eerder ook Patrick Huisman al voor Zakspeed goed scoorde. Ook Donny Crevels reed al voor Zakspeed.
ZANDVOORT - Het Wijzonol Rhesus Racing Team, dat actief is in de Dunlop SportMaxx Clio Cup, kan terugkijken op een zeer geslaagd raceweekend. Tijdens het evenement Trophy of the Dunes pakte coureur Addie van de Ven de pole position en eindigde verdiend op het podium. Het team van de blauw-witte bolides heeft de stijgende lijn flink te pakken en dat is hoopvol voor de resterende races.
De kwalificatie voor de eerste race was er eentje om in te lijsten. Onder een dreigende wolkenlucht ging de training van start, maar al snel kwam de regen met bakken uit de lucht. Addie van de Ven knalde over het circuit, dat resulteerde in de snelste tijd. Niemand kwam meer in de buurt van de rappe Wijzonol-coureur en mocht zodoende race één vanaf pole position starten. Collega Marcel Duits kwam uit op een veertiende stek.
In de eerste race knokte Van de Ven met de twee titelkandidaten Tim Buijs en Pim van Riet voor de overwinning in de wedstrijd. Met zijn drieën sloegen ze uiteindelijk een gat van ruim tien seconden richting de concurrentie. Van de Ven passeerde knap als derde de finishlijn. Marcel Duits probeerde zich naar voren te vechten, maar verloor kostbare tijd tijdens de drie minuten durende pitstop. Strijdend in een groepje van vijf coureurs voor de twaalfde stek, eindigde Duits als zestiende.
Door de reversed grid (waarbij de top-acht van race één wordt omgedraaid voor de tweede race) moest Van de Ven plaatsnemen op de zesde startpositie. Eenmaal goed weg bij de start, kwam hij terecht in een kopgroep van zeven man. Samen met Hoevert Vos en de ervaren Michael Bleekemolen raakte de rijder uit Apeldoorn in gevecht voor de vierde positie in de race. Daarachter knokte Marcel Duits in een tweede groep van zeven rijders om de achtste plaats. Uiteindelijk werd Van de Ven als vijfde afgevlagd en Duits als veertiende.
Coureur Addie van de Ven: In de kwalificatie voelde ik de bui al hangen. Ik keek hoever ik kon gaan en in mijn vliegende ronde nam ik veel risico. Maar dat bleek goed uit te pakken met de pole position. In de race werd ik derde achter de twee titelkandidaten en daar was ik heel erg blij mee. In de tweede race eindigde ik na een lang gevecht met Hoevert Vos en Michael Bleekemolen als vijfde, een resultaat waar ik tevreden mee ben. Ik ben erg blij dat de podiumplaats in Zolder geen enkele uitschieter was, want de snelheid zat er afgelopen weekend ook goed in. Maar daar doen we ook een hoop voor. Het hele weekend was de gehele directie aanwezig. Zij leven mee en zijn heel enthousiast betrokken bij de racerij. Dat geeft een nog grotere stimulans. We zitten in een positieve spiraal en wij hopen dit vast te houden.
Coureur Marcel Duits: Ik reed de pitstraat uit en zag de regendruppels. Ik wist dat het direct moest gebeuren en in de tweede ronde zette ik mijn snelste tijd neer. Die ronde daarop wilde ik knallen, maar halverwege kwam de regen met bakken uit de lucht. In de eerste race koos ik ervoor om direct mijn pitstop te maken. Ik verloor wat tijd in de pitstraat, waardoor een goed resultaat moeilijk werd. Tijdens de tweede race zat ik heel rustig in de auto en ik vocht in een groepje om de achtste plek. Dat was erg leuk en ik heb weer veel geleerd. Afgelopen week heb ik met Jaap van Lagen getraind op het circuit en dat ging top. Ik kijk uit naar de volgende races, die tijdens het A1 Grand Prix weekend op Zandvoort worden gehouden. Dat wordt racen in een geweldige ambiance. Ik hoop de bezoekers positief te vermaken.
Laurens van Geels namens Wijzonol: Voor ons is het belangrijk dat de klanten zich vermaken, maar de resultaten zijn natuurlijk ook belangrijk. Het is erg positief om te zien dat we na Zolder de tweede podiumplek konden binnenslepen. Plus het feit dat Addie lekker voorin meerijdt. We hebben duidelijk een stijgende lijn te pakken en dat biedt veel hoop voor de toekomst. Het was super gezellig weekend met zon honderd relaties op zondag en iedereen was blij met de goede resultaten. Andere raceteams zijn gewaarschuwd, want het Wijzonol Rhesus Racing Team is in aantocht!
Bert Longin en Anthony Kumpen van Adria tot Zolder!
Bert Longin en Anthony Kumpen staan voor een druk autosportweekend. Zaterdag staat het duo, samen met David Hart en Kurt Mollekens, aan de start van de 24 uur van Zolder. Enkele uren later rijden Kumpen en Longin de zevende wedstrijd van het FIA GT kampioenschap in Adria (Italië). Het lijkt een onmogelijke opdracht maar met een goede voorbereiding en een strakke planning is niets onmogelijk.
In de vorige wedstrijd van het FIA GT kampioenschap eindigde het United 4 Belgium team op het podium. Met minder neemt Anthony Kumpen geen genoegen. We starten met de ambitie om te winnen. Het is een heel kort circuit met rondetijden van om en bij de 1 minuut 10 seconden. De verschillen gaan heel klein zijn op dit technisch circuit dat de Corvette C5-R moet liggen. De Corvette behoudt ook de gele kleur van de 24 uur van Francorchamps. Tot op het einde van het seizoen blijven we rijden onder de noemer United 4 Belgium.
De wedstrijd in Adria wordt op zaterdagavond gereden. Enkele uren eerder start etmaal race in Zolder. PK Carsport rijdt de vertrouwde Sporza Corvette voor. Naast vaste rijders Bert Longin en Anthony Kumpen zullen David Hart en Kurt Mollekens de gelegenheidsploegmaats zijn. Beide rijders zullen de eerste uren voor hun rekening nemen, zegt Bert Longin. Kurt Mollekens rijdt de kwalificaties en begint aan de wedstrijd. We gaan met dubbele beurten werken. Dat wil zeggen dat we niet na 1 uur en 5 minuten van rijder wisselen maar na 2 uur en 10 minuten. Dat doen Kurt en David elk twee keer. We zijn dan 8 uur en 40 minuten later in de wedstrijd en dan nemen Anthony en ikzelf het stuur over. Ook wij gaan twee keer een dubbele beurt voor onze rekening nemen en rijden zo de ochtend tegemoet. Het zal druk worden maar dat is leuk. We zijn bijzonder gemotiveerd en starten in beide wedstrijden om te winnen. Dat zijn we onszelf, het team en de sponsors verplicht. Zondagavond willen we in Zolder staan met twee kanjers van bekers!
Twee wedstrijden in één en hetzelfde weekend vraagt een goede organisatie. Jorge Segers leidt het team in Adria en in Zolder kan PK Carsport rekenen op Fred Gronitz als teammanager en Davy Lemmens van Racing for Holland als ingenieur.
Vanaf woensdag moeten de rijders zich strikt aan hun timing houden. Het schema wordt opgesteld door Hans Saenen die ook zorgt voor het wel en wee van de rijders. Maar wellicht de belangrijkste taak is er voor te zorgen dat de rijders op tijd van en naar de luchthaven gereden worden in Zolder en Adria.
Woensdag rijden we in Zolder de vrije trainingen en de kwalificaties, zegt Anthony Kumpen. Veel tijd om te slapen zal er niet zijn want donderdagochtend zitten we om 06.00 u s ochtends in het vliegtuig richting Adria waar we enkele uren later toekomen voor de administratieve controle en technische keuring. Vrijdag rijden we de vrije trainingen en de kwalificaties en s avonds keren we terug naar België. Zaterdag blijven we in Zolder tot een half uurtje voor de start en vertrekken dan terug naar Adria waar de FIA GT wedstrijd start om 19.45u. De wedstrijd eindigt om 21.45 u en omstreeks 01.00 u zondagochtend komen we terug aan in Zolder en nemen Bert en ikzelf het over van Kurt en David. We gaan de hele nacht rijden.
Zon opdracht tot een goed einde brengen kan alleen als de rijders fysisch top zijn. Dat zijn we ook, legt Bert Longin uit. Ons trainingsschema kan je vergelijken met dat van een triatleet, niet in duur maar wel in diversiteit. Mijn trainer Reinout van Schyulenberg is een echte crack op dit vlak. We hebben, onder begeleiding, een programma afgewerkt in een acclimatisatie kamer van KU Leuven en we hebben van de Leuvense professoren ook een uitgebalanceerd voedselschema gekregen zodat ook op dat vlak alles tot in de puntjes is voorbereid. Over één ding hebben we het nog niet gehad en dat is rust. Vanaf woensdagmiddag tot zondagavond leven we afwisselend in een racewagen, een huurwagen en een vliegtuig. Pas zondagavond slapen we weer in ons eigen bed. En maandag roept de plicht, dan gaan zowel Anthony als ikzelf opnieuw aan de slag in onze bedrijven. Autosport, je moet er wat voor over hebben, besluit Bert Longin.
ZANDVOORT Het Assendelftse raceteam KTG Racing heeft een goed gevoel overgehouden na het evenement Trophy of the Dunes op Circuit Park Zandvoort. De coureurs Rogier Jongejans en Simon Knap toonden het gehele weekend veel snelheid en scoorden in totaal drie podiumplaatsen. Jongejans scherpte zelfs het ronderecord van de Formule Ford aan.
De kwalificatie begon hectisch doordat het vlak voor de sessie begon te regenen. In allerijl werden de coureurs van regenbanden voorzien en zorgden de monteurs voor de juiste wagenafstelling. Direct zette Simon Knap een toptijd op de klokken, waarmee hij de voorlopige pole position in handen had. Echter vijf minuten voor het einde bleken twee coureurs nog iets sneller te zijn, waarop Knap en zijn teamgenoot nog een poging deden. De jonge coureur uit Assendelft scherpte de pole position verder aan, met Jongejans vlak achter zich. De feeststemming bij het team was helaas van korte duur. De wedstrijdleiding besloot de laatste twee tijden af te nemen, omdat deze onder een gele vlag situatie waren gereden. De twee coureurs zakten daardoor terug naar de derde en vierde startplaats voor de eerste race.
Knap wilde bewijzen dat hij de snelste was. Met een superstart reed hij buitenom in de Tarzanbocht zijn concurrenten voorbij en pakte de leiding in de wedstrijd. Een langdurig gevecht ontstond met de Noor Anders Krohn en zijn teamgenoot. Jongejans lag op de derde positie en scherpte het ronderecord van de Formule Ford verder aan. Ronde na ronde wisselden zij van positie en kwamen zij verschillende keren met zijn drieën naast elkaar over het rechte stuk. In het heetst van de strijd ging het echter mis. Beide KTG Racing-piloten remden bij de Tarzanbocht erg laat en kwamen lichtelijk met elkaar in aanraking, waarna Knap spinde. Jongejans verloor ook tijd en moest een positie afstaan aan rivaal Francesco Pastorelli, maar de eerste podiumplaats van het weekend werd veilig gesteld.
De tweede race beloofde veel. Al snel na de start verzekerden Jongejans en Knap zich van de tweede en derde plaats in de race. Halverwege de wedstrijd wisselden de twee coureurs van positie, waarna de race geneutraliseerd werd door een crash tussen twee deelnemers. Nadat de race weer werd vrijgegeven, opende Simon Knap de aanval op Anders Krohn, die de wedstrijd leidde. Zijn inhaalpoging slaagde en vocht als een leeuw om zijn eerste winst te pakken. Echter in de voorlaatste ronde ging Knap iets van zijn lijn, waardoor Krohn en teamgenoot Jongejans konden profiteren. De Noor won, voor de twee piloten uit Assendelft.
Teameigenaar Jaap Knap: Ondanks dat we net niet de eerste plaats hadden gepakt, was het gehele team toch zeer tevreden over de snelheid die beide coureurs lieten zien en de goede manier van rijden waardoor zowel het publiek als onze sponsors opnieuw erg hadden genoten. Wij gaan vol goede moed naar het laatste raceweekend van dit jaar in Nederland. 29 en 30 september rijden wij in het bijprogramma van de A1 Grand Prix op Circuit Park Zandvoort.
F1-veteraan Ralf Schumacher is uitgenodigd om zijn race-carrière voort te zetten in de Duitse tourwagenserie DTM. Hans-Werner Aufrecht, voorzitter van het ITR (de organisatie achter het DTM), zou Schumacher graag zien instappen in zijn klasse. "De DTM heeft zulke namen nodig!" Aufrecht ziet de Duitser dan het liefst in een Audi rijden, omdat men bij Mercedes-Benz al een ex-Formule 1-coureur heeft racen.
Schumachers contract bij het Panasonic Toyota F1 Team loopt aan het einde van dit jaar af. Al geruime tijd zijn er geluiden dat de Duitser na het seizoen niet meer terug hoeft te keren bij de Japanse renstal. Een overstap naar de DTM zou dus tot de mogelijkheden kunnen behoren.
De manager van Ralf Schumacher, Hans Mahr, geeft aan dat op dit moment de prioriteit bij het Grand Prix racen ligt en hoopt hierin verder te kunnen gaan. Mahr laat echter wel weten dat mocht het Formule 1-verhaal niet doorgaan, DTM een zeer interessante klasse is.
Nigel Stepney officieel verdacht van betrokkenheid spionagezaak
Ex-Ferrari-medewerker Nigel Stepney wordt officieel verdacht van betrokkenheid in de spionagezaak. Dat heeft een officier van justitie in het Italiaanse Modena vandaag meegedeeld. Dit gebeurde nadat bekend was geworden dat het witte poeder wat ten tijde van de GP van Monaco werd gevonden in de benzinetanks, waspoeder bleek te zijn. Ditzelfde poeder werd naar verluid gevonden in de jaszakken van Stepney toen deze een douche nam.
Ook speelt Stepney nog een rol in de spionagezaak waar hij geheime Ferrari-informatie zou hebben doorgespeeld naar McLaren. Om die reden staan zowel Stepney als McLaren-ontwerper Mike Coughlan al een paar maanden op non-actief.
Het proces wordt weer hervat, na de vakantie van de rechtbank in augustus. Het hoger beroep dat Ferrari heeft aangespannen dient op 13 september aanstaande. Kampioenschapsleider McLaren riskeert hiermee uitsluiting van het wereldkampioenschap. Overigens ontkent Stepney nog steeds dat hij iets met de zaak te maken heeft en dat er een complot gaande is om hem zwart te maken.
Nürburg Ondanks een tegenvaller tijdens de vrije training, heeft Luuk Glansdorp zijn stijgende lijn weten vast te houden. Op de Nürburgring liet de debutant in de Duitse Formule BMW opnieuw twee toptien posities noteren. De zeventienjarige racecoureur uit Leiderdorp was tevreden met zijn resultaten.
Na het uitstekende raceweekend op Oschersleben, was het hele team van Zetll Motorsport gemotiveerd om opnieuw succes te boeken. Het tean had aanvankelijk een moeilijke start, nadat in de eerste ronde van de vrije training de remleiding in de Formule BMW-bolide lekte. Glansdorp verloor hierdoor kostbare tijd om zijn auto af te stellen voor de kwalificatie. In het voorprogramma van de Formule 1 reden we op de lange baan, nu reden we echter op de korte versie van de Nürburgring. Dat ik de vrije training niet kon doen was dus zonde, omdat ik zonder nieuwe circuitkennis de kwalificatiesessies in moest, zei Luuk Glansdorp.
Ondanks de geringe trainingskilometers was de Nederlander in staat om een goede kwalificatie te rijden. In de eerste sessie verzekerde Glansdorp zich knap van een achtste startpositie voor de eerste race. In de tweede training kwam hij uit op een negende tijd, waardoor twee toptien startposities waren verzekerd.
De start van de eerste wedstrijd verliep niet perfect. Glansdorp moest aan de binnenkant van de baan starten, waar het nog gedeeltelijk nat was. Door iets te veel wielspin verloor hij twee plaatsen. Het circuit bleek voor de deelnemers lastig door zijn vele snelle bochten, waardoor het moeilijk was om met een formule-auto dicht bij elkaar te rijden en in te halen. Daardoor kon de Formule BMW-piloot niet zoals voorgaande races veel posities goedmaken. Met een plek winst kwam Glansdorp uiteindelijk als negende over de finish.
Onder een dreigende wolkenlucht voltrok zich de tweede race waarin Luuk Glansdorp als negende mocht starten. De door Sartorius ondersteunde piloot kon het tempo volgen en sloeg een gaatje naar zijn achtervolgers. Met een goede wagenbeheersing sloot Glansdorp zijn raceweekend als negende af.
Luuk Glansdorp: Ik heb opnieuw twee toptienposities behaald en dat is een mooie prestatie. Gezien de moeilijke omstandigheden in de vrije training wist ik twee goede uitgangsposities voor de races te realiseren. Alleen inhalen was op dit circuit erg moeilijk. In de vele snelle bochten die hier waren, heb je genoeg downforce nodig. Maar als je vlak achter iemand rijdt dan verlies je juist downforce, en is het daardoor moeilijker om in te halen. Met mijn twee toptienposities was ik over het weekend gezien de beste Nederlander. Ik kijk ontzettend uit naar de volgende races in Barcelona en ik hoop dat we weer in de buurt van de ereplaatsen kunnen komen.
Het eerstvolgende raceweekend van Luuk Glansdorp vindt 23 september plaats op Circuit de Catalunya in Barcelona, Spanje.
Luuk Glansdorp wordt dit seizoen ondersteund door; Sartorius BV uit Nieuwegein, Van Vliet Containers, www.luchtleiding.nl en BMW Amsterdam
WAARDEVOL WEEKEND VAN AMERSFOORT RACING IN CHAMPCAR GRAND PRIX OP ASSEN!
ASSEN Onder toeziend oog van meer dan 61.000 toeschouwers hebben de coureurs Récardo Bruins Choi en Carlo van Dam uit het team van Frits van Amersfoort in de ATS Formule 3 Cup, dat tijdens de Champcar Grand Prix van Nederland werd verreden, uitstekende zaken gedaan. Frits van Amersfoort, die in het verleden ondermeer ex F1 piloten Jos Verstappen en Christijan Albers onder zijn hoede had, heeft dit seizoen met Van Dam en Bruins Choi opnieuw twee talenten in huis
Carlo van Dam pakte op zaterdag alweer zijn zevende overwinning, terwijl Bruins Choi op de afsluitende dag op de hoogste podiumtrede mocht plaatsnemen. De Zuid Koreaan pakte met dit resultaat alweer zijn tweede Formule 3 overwinning uit zijn carrière. In de openingsrace van zaterdag moest Bruins Choi zich nog tevreden stellen met een vijfde positie. In het algemeen klassement deed de Drentse rijder goede zaken. De Van Amersfoort Racing coureur veroverde na veertien races de derde plaats met 81 kampioenschappunten. Doordat zijn naaste concurrenten steken lieten vallen, bouwde Van Dam zijn leidende positie verder uit. De S-T-A-R-T-coureur die op zondag de laatste podiumpositie in beslag nam, heeft totaal 124 punten gescoord. Hij sloeg daarmee een kloof van maar liefst 31 punten op de nummer 2 Vervisch. Ook in de Rookie Cup gaat Van Dam riant aan de leiding met 118 punten.
Op vrijdagochtend vond de enige vrije training plaats. Onder droge weersomstandigheden reed Bruins Choi zich naar een vijfde positie, terwijl Van Dam op oude banden de snelste tijd klokte. Vlak voor de belangrijke kwalificaties begon het plotseling te regenen. Op regenbanden zette Bruins Choi in zijn vierde rondje de snelste tijd neer. De inwoner uit Zwartemeer voelde zich als een vis in het water en pakte zijn eerste poleposition van het seizoen! Van Dam eindigde op de tweede stek. Ook de tweede sessie op zaterdagmorgen werd op een natte baan verreden. Bruins Choi ging eerst op regenbanden naar buiten, maar doordat de baan langzaam opdroogde liet hij slicks monteren en koos opnieuw het asfalt. In de slotfase van de dertig minuten durende training ruilde hij zijn slicks weer in voor regenbanden. Hij was opnieuw snel onderweg en legde wederom beslag op de eerste plaats. Met een tijd van 1:46.060 was de polemaster van dit weekend iedereen te snel af! Van Dam probeerde zich naar pole te trainen, maar kwam er met zijn tijden net niet aan te pas. Hij belandde opnieuw op de tweede plaats.
FRITS VAN AMERSFOORT: Het was weer een waardevol weekend voor ons. Zowel Carlo als Récardo pakten op Nederlandse bodem een fraaie overwinning. Récardo deed het trouwens opmerkelijk goed. Hij pakte twee polepositions, één snelste raceronde en klom naar de derde plaats in het kampioenschap. Op de start van de eerste race na, heeft hij het uitstekend gedaan! Carlo heeft een belangrijke stap gezet richting het kampioenschap. Hij pakte de meeste punten van iedereen en vergrootte zijn leidende positie ten opzichte van zijn concurrenten. Ik kijk met veel vertrouwen uit naar de laatste twee raceweekenden in de Formule 3.
XAVIER MAASSEN OP JACHT NAAR PUNTEN OP DONINGTON PARK
DONINGTON PARK Komend weekend (07-09 september aanstaande) worden op het circuit van Donington Park (Engeland) de volgende races van de World Series Formule Renault 3.5 gehouden. Ondanks dat Xavier Maassen in de vorige manches op Spa-Francorchamps net niet in de punten eindigde, boekte de rijder met startnummer 16 in de Belgische Ardennen veel progressie. De Q-Park-coureur reist daarom met veel vertrouwen af naar het circuit dat gelegen is nabij het Britse Leicestershire. De rijder van het Prema Power Team hoopt deze races in de punten te finishen.
Donington werd gebouwd in 1931 voor motorsport evenementen en organiseerde talrijke Grand Prix races en andere internationale races van 1935 tot 1938. Nadat het circuit werd gesloten tijdens de Tweede Wereld Oorlog, werd Donington weer tot leven gebracht in de jaren 70 door bouwondernemer Tom Wheatcroft, waardoor het circuit weer werd heropend in 1977. De lange en glorieuze geschiedenis kreeg een bekroning toen Donington Park werd verkozen tot gastheer voor de Europese Grand Prix Formule 1 in 1993. De lange baan is op bepaalde delen erg snel, vooral de afdaling door de 'Craner Curvers', de oude haarspeldbocht, blijft een uitdaging voor de rijders.
De nieuwe Melbourne bocht, die in 1985 werd toegevoegd, legt zware druk op de remmen en transmissie van de autos en breekt met het karakter van de baan. In en rond het natuurlijke amfitheater zijn de kijkmogelijkheden voor de toeschouwers uitstekend en de lay-out van de baan biedt vele inhaalmogelijkheden, een zeldzaamheid tot de dag van vandaag. De meeste autosportkenners beschouwen Donington Park als het mooiste circuit van Engeland. Naast de World Series Formule Renault 3.5 komen dit weekend onder andere ook de Eurocup Formule Renault 2.0 en Eurocup Mégane Trophy op Donington Park in actie.
Vorig jaar reed Xavier Maassen nog in de sterk bezette Eurocup Formule Renault 2.0. Hij belandde toen op een keurige vijfde plaats op de 4,060 meter lange baan. Ook komend weekend probeert Maassen in de World Series een puntenfinish uit het vuur te slepen. Alvorens de Nederlander naar Donington Park zal afreizen, vertrok de Limburger reeds gisteren naar Ierland, waar hoofdsponsor Q-Park in het centrum van Dublin een parkeergarage zal openen. Dit wordt feestelijk ingeluid door Xavier Maassen, die met zijn racebolide een kleine demonstratie voor de aanwezigen zal opvoeren. Net zoals in Spa-Francorchamps ontvangt Q-Park een aantal gasten uit Engeland en Ierland. Naast het aanschouwen van de races in de World Series by Renault, zullen ze in de Renault VIP Lounge ook genieten van de culinaire hoogstandjes die door de koks worden bereid.
XAVIER MAASSEN: Op Spa-Francorchamps boekte ik veel progressie, maar bleef ik nog buiten de punten. De snelheid was gedurende het weekend aanwezig en dat geeft natuurlijk veel vertrouwen voor de resterende races in dit kampioenschap. Op Donington Park heb ik altijd wel goed gepresteerd, dus ik hoop daar de stijgende lijn te kunnen doortrekken. Ik ben momenteel in Dublin waar ik samen met mijn sponsor Q-Park op spectaculaire wijze een garage zal openen. Daarna vlieg ik door naar Donington Park voor de volgende races in de World Series. Ik heb er een goed gevoel over dat ik daar in de punten zal eindigen!
Preview GP Italië: Eerste racekilometers voor Spykers B-spec
Eindelijk is het dan zover: dit weekend, tijdens de Grand Prix van Italië op het circuit van Monza, maakt de nieuwe Spyker zijn debuut. Mike Gascoyne, technisch directeur van het team, is er het hele seizoen druk mee geweest maar dit weekend zal de grondig herziene bolide eindelijk zijn debuut maken op het asfalt tijdens een Grand Prix. Het debuut stond eigenlijk al gepland voor de vorige race in Turkije, maar de achterkant van de nieuwe auto kwam niet door de crashtest van de FIA. Dit lukte begin vorige week wel en zodoende zal de B-spec aanstaande vrijdag voor het eerst rijden tijdens een GP.
De Spyker-coureurs gaan niet bepaald onvoorbereid naar Monza. Zowel Adrian Sutil als Sakon Yamamoto hebben de B-spec aan de tand gevoeld tijdens de test van afgelopen week. De auto legde bijna drie raceafstanden af zonder noemenswaardige problemen.
Mike Gascoyne: "De verschillen tussen de oude en de nieuwe auto liggen op twee belangrijke vlakken: mechanisch en aerodynamisch. Ten eerste hebben we de geometrie van de achterwielophanging veranderd. Ook de versnellingsbak is aangepast, om te voldoen aan de nieuwe regels in 2008 als de bak vier wedstrijden mee moet gaan. Ook de installatie van de Ferrari-motor is vernieuwd, wat ervoor zorgt dat de koeling van de motor veel lichter, compacter en efficiënter gemaakt kon worden."
Ook aerodynamisch zijn er grote stappen gemaakt. "Eigenlijk is alles veranderd behalve monocoque en de neus. Vleugels, barge-boards, eigenlijk alles is grondig herzien."
Wat was eigenlijk de reden voor het bouwen van een B-spec tijdens het lopende seizoen? Gascoyne: "De hoofdreden was de late aflevering van de Ferrari-motoren. Die zijn erg belangrijk voor het ontwerpen van de auto. Zodoende hebben we besloten het seizoen te starten met een relatief oude auto en tijdens het seizoen een verbeterde versie in te zetten. De andere teams brengen iedere race verbeteringen aan, wij hebben besloten dat nu in een keer te doen. We hebben dan ook een intensief ontwikkelingsprogramma opgezet voor de B-spec wat zelfs doorloopt tot de auto van 2008."
Belangrijkste vraag is natuurlijk: waartoe zal Spyker in staat zijn met de nieuwe auto? Gascoyne toont zich voorzichtig optimistisch: "Waarschijnlijk zullen we een verbeterde snelheid in kwalificatie en race gaan zien, waarbij we ons hopelijk kunnen gaan mengen in het gevecht in het middenveld, in plaats van steeds op de laatste startrij te staan."
De eerste vrije training in Monza wordt vrijdagmorgen verreden.
LE CASTELLET - Op het Circuit Paul Ricard HTTT in Frankrijk hebben F1-testcoureur Nelson Piquet junior en voormalig GP2 racewinnaar Olivier Pla de nieuwe GP2-bolide getest. Met nieuwe elektronische en aërodynamische veranderingen aan de auto heeft het duo zonder problemen veel ronden afgelegd.
Zodra het GP2-seizoen is afgelopen wordt er opnieuw getest en is het zaak voor de technische staff van de klasse om knopen voor de uiteindelijke bolide door te hakken.
Met een opkomst van bijna 75.000 toeschouwers over het gehele weekend waren de organisatoren evenals de deelnemers uiterst tevreden. Zowel winnaar Justin Wilson als de derde geklasseerde Bruno Junqueira concludeerden dat zij bij F1 evenementen betrokken waren geweest, die beduidend minder fans trokken.
Een dolgelukkige Justin Wilson scoort zijn eerste seizoenszege in Assen. Foto: Willem J. Staat.
Champcar leeft in Nederland De als derde geëindigde Bruno Junqueira, die nog nooit in ons land was geweest, concludeerde dat Champcar behoorlijk leeft in Nederland. Buiten de wedstrijden in Mexico ben ik nog nooit zoveel fans tegengekomen. Ik vind dat wij hier volgend jaar maar terug moeten komen vond de Braziliaan. In 2003 zijn wij ook al eens naar Europa geweest, maar we konden daar geen continuïteit aan geven, maar dit pakket ziet er beduidend beter uit. Justin Wilson kon de uitspraken van zijn Braziliaanse collega alleen maar onderstrepen. Met een groot aantal Europese rijders is er duidelijk behoefte aan Europese expansie in Champcar. Autosport. nl hoorde dat ook het management van een bekende Nederlandse multinational zich in Assen op de Champcarworldseries met betrekking tot het seizoen 2008 oriënteerde.
De teams van Conquest en Coyne deden het beter dan Minardi Team USA. Voor de de in grote getale opgekomen fans was dit een zware teleurstelling. Foto: Willem J. Staat . Strategie De teams van Conquest en Dale Coyne leverden een uitstekende prestatie. Bruno Junqueira werd in de openingsronde het slachtoffer van een akkefietje tussen Paul Tracy en Robert Doornbos. Dat dit akkefietje voor Junqueira, die out of schedule reed, uiteindelijk een derde plaats zou opleveren kon niemand voorspellen. Dat Minardi Team USA zich zodanig in de strategie verslikte dat het voor Dan Clarke en Robert Doornbos slechts een 11e en een 13e plek opleverde is uiterst bedroevend voor het thuispubliek. Voor Dan Clarke was het een schrale troost dat hij de Champcar European Tour met een snelste ronde van 1.20.727 mocht afsluiten. Dat teams als Conquest en Dale Coyne, die over duidelijk minder budget beschikken als Forsythe, Newman Haas en Minardi Team USA siert hun motivatie. Hoewel Junqueira door zijn ongeplande stop out of schedule reed, aan de kop kwam, plaatsen verloor en vervolgens zelfs weer terugkwam is tekenend te noemen. Hoewel insiders beweerden dat het moeilijk was om op Assen in te halen liet onze zuiderbuur Jan Heylen een fraaie stukje hogeschool Champcar-racen zien door meerdere deelnemers in te halen, vervolgens methanol te sparen en uiteindelijk tweede te worden. Voor het team van Eric Bachelart was het het beste seizoensresultaat sinds 2005. Eric Bachelart. Paul Stoddart van Minardi Team USA verklaarde het slechte optreden als volgt: Wij hadden wat moeite met de balans van het chassis, en het verloop van de wedstrijd was nou niet bepaald in ons voordeel.
Doornbos nog achter Heylen bij de start
Geen titelfeest voor Bourdais in Assen. Titelfeest uitgesteld Hoewel het team van Newman Haas in het geniep allerlei voorbereidingen trof om de vierde titel van Sebastien Bourdais te gaan vieren, mochten zij de feestelijkheden voorlopig in de ijskast stoppen. Wilson, die direct de leiding gegrepen had maakte in de vijfde bocht een behoorlijke fout, die Bourdais de kans had moeten geven om de Brit te passeren. I.p.v. de Power to Pass Button drukte de Fransman op de PLC(Pitlane Control Cruise) en viel hopeloos terug. Bourdais was direct vanaf het begin eigenlijk geen serieuze optie meer, vervolgens liet de gefrustreerde Fransman zijn motor ook nog eens tijdens een pitstop afslaan. Het resulteerde in een teleurstellende zevende plaats voor het Team van Newman Haas. Voor teamgenoot Graham Rahal zat er niet meer dan een negende plek in. Hier behoefde de |racing drivers book of excuses| gelukkig niet geciteerd te worden. Graham Rahal gaf na afloop gewoon eerlijk toe, dat hij in Assen nogal veel fouten had gemaakt en stak de hand in eigen boezem. Openheid die door autosport.nl zeker geapprecieerd wordt. Wij hebben wel eens anders gesignaleerd .. Voor zowel Sebastien Bourdais als Graham Rahal was er toch nog een lichtpuntje. Voor hun prestaties in de Europese races werden zij met de Pharos European Cup gehonoreerd, en versloegen daarmee Team Australia. Beiden mogen gezamenlijk in hun Pharoas Holiday Resort aan het eind van dit seizoen een korte vakantie doorbrengen.
De charme van Champcar, inhalen op de pit-exit. Je zorgt maar dat je als eerste de pitlane uitkomt.PKV verslaat team Australia. PKV tevreden Ook bij het team van PKV, dat eigendom is van oud-coureur Jimmy Vasser en OWRS-eigenaar Kevin Kalkhoven was men behoorlijk tevreden. De Fransman Tristan Gommendy behaalde met een vierde plek zijn beste seizoensresultaat Zijn teamgenoot Neel Jani eindigde als vijfde en is dit seizoen inmiddels tienmaal in de Top 10 geëindigd.
Team met potentieel voor de toekomst. Pacific Coast Motorsports Bij het relatief nieuwe team van Pacific Coast Motorsports was men laaiend enthousiast over de twee Europese Champcarwedstrijden. Geweldig dat er zoveel Champcarfans in de Benelux zijn. Het is jammer dat we een fuel-pick-up probleem hadden anders, had er absoluut meer ingezeten aldus Ryan Dalziel, die als tiende eindigde. Wie Pacific Coast goed gadegeslagen heeft, realiseert zich dat er veel potentieel zit, maar het er alleen met de rijders nog niet voldoende uitkomt. Zeker een team om voor de toekomst in de gaten te houden.
Scheiding RSports De teams van Rsports en Rocketsports zijn tijdens de Europese tournee na een korte samenwerking gescheiden. In tegenstelling tot Rocketsports deed Rusport het met Justin Wilson natuurlijk fantastisch. Al de vrijdag veroverde de Brit Justin Wilson een plek op de eerste startrij, die de basis voor zijn overwinning zou vormen. Behalve Bruno Junqueira vormde eigenlijk niemand serieuze concurrentie voor de voormalige Britse F1 ster, die het in de Champcarworldseries uitstekend naar zijn zin heeft en op Assen zijn eerste seizoenszege scoorde. Rocketsports, dat eigendom is van Paul Gentilozzi scoorde evenals op Zolder gewoon niet. De scheiding was duidelijk merkbaar en voelbaar in de pitlane. Beiden stonden mijlenver van elkaar verwijderd. Opvallend dat Rusport wel scoort en Rocketsports totaal niet op dit moment. De wedstrijd telde slechts drie korte neutralisaties voor de gestande Paul Tracy en twee voor debris. Bruno Junqueira profiteerde uiteindelijk van de laatste neutralisatie, hoewel de Braziliaan in de pitlane nogal wat tijd verloor doordat hij de verkeerde knop indrukte, en te langzaam de pitlane verliet. Een tweede plek zoals op Zolder had er zeker in kunnen zitten was de Braziliaan overtuigd. Met Justin Wilson had de eerste editie van de Bavarian Champcar Grand Prix een verdiende winnaar. Het is te hopen dat de Bavaria Chanpcar Grand Prix het begin is van een lange autosport-traditie. Assen en de fans verdienen het.
Champcar: Meer Nederlandse inbreng in 2008? Koopt Trust Conquest?
Met nog races te gaan in Australië is het Champcarseizoen bijna ten einde. De meeste teams bereiden zich nu al voor op de tests die op Sebring later deze maand gaan plaatsvinden.
Wat voor deal sluiten Michel Perridon van Trust, Steve Johnson en Eric Bachelart. Koopt Perridon Conquest of breidt hij zijn marketingactiviteiten alleen maar uit?
Vraagteken Trust Michel Perridon van Trust was dan ook eveneens in Assen aanwezig en die had op de grid zeker geen belangstelling voor Minardi Team USA.. Zoals autosport. nl al eerder berichten heeft Trust zich in Amerika en Assen op de Champcarworldseries georiënteerd. Na de splitsing tussen Rusport en Rocketsports zou Trust geïnteresseerd zijn geweest in Rocketsports, maar de onderhandelingen met het team van Conquest waarmee onze zuiderbuur Jan Heylen op Assen uitmuntend tweede werd, zouden zich in een verregaand stadium bevinden. Volgens het geruchtencircuit wil Perridon zelfs het team overnemen. Dat er tussen Trust, Conquest en misschien zelfs de Champcarworldseries iets gaande is bleek tijdens de pre-grid activiteiten voorafgaande aan de Bavarian Champcar Grand Prix. Steve Johnson, Vice President of Operations van Champcar, Eric Bachelart van Conquest Racing en Michel Perridon waren op de grid in een serieus gesprek verwikkeld. Ook het management van een andere bekende Nederlandse multinational heeft zich in Assen uitgebreid over de Champcarworldseries laten informeren. De aanwezigheid van meerdere Nederlanders en Nederlandse bedrijven in Champcar lijkt een serieuze optie voor het seizoen 2008 te worden. Misschien wordt er bij de tests iets van het rookgordijn opgelicht?
Deze exSpyker- F1 coureur kwam zeker niet als toerist. Heeft hij al net zoals Pizzonia en Montagny met diverse teams onderhandeld?
Peugeot heeft al toerwagen-ervaring, onder andere uit de Franse silhouet-serie
Afgelopen weekend was er bij de achtste race van het DTM-seizoen 2007 op de Nürburgring een officiële delegatie aanwezig van Peugeot Sport onder leiding van teammanager Serge Saulnier. De afvaardiging, die naast Saulnier uit nog twee man bestond, sprak op het circuit in de Eifel onder andere met de sportdirecteuren van Mercedes-Benz en Audi, Norbert Haug en Dr. Wolfgang Ullrich, en met technici van de beide merken. Zoals voor nagenoeg alle Europese merken geldt Duitsland als één van de belangrijkste afzetmarkten, en Peugeot vormt daarop geen uitzondering. Medio jaren negentig was Peugeot met de 405 en later de 406 op succesvolle wijze actief in het toenmalige Duits Super-Toerwagenkampioenschap (STW) met onder andere Laurent Aiello, die in 1997 voor Peugeot kampioen werd in de klasse. Niet al teveel conclusies aan verbinden Aan het bezoek van de Peugeot-delegatie moeten echter niet al teveel conclusies worden verbonden, hoezeer velen ook verlangend uitzien naar de komst van een derde merk om de DTM-gelederen te versterken. De DTM-organisatie ITR e.V. verkondigt bij elke mogelijke gelegenheid dat graag het gesprek gezocht wordt met geïnteresseerde partijen, en daarvan maakte Peugeot nu gebruik. Omgekeerd is het bij vrijwel ieder merk dat zich serieus met autosport bezighoudt, heel normaal dat met enige regelmaat alle mogelijke opties worden bekeken en geanalyseerd, en in dat kader past het Peugeot-bezoek aan de DTM.
Interessant platform voor sportieve activiteiten Anderzijds zou het alleszins begrijpelijk zijn als Peugeot op zoek is naar een interessant platform voor de sportieve activiteiten van het merk. Na het opheffen van het fabrieksteam in het WK Rally verschoof Peugeot de aandacht naar de lange-afstandsracerij. Dit jaar werd de nieuwe Peugeot 908 HDi met dieselmotor voor het eerst ingezet tijdens de 24 Uur van Le Mans, waar het merk bij het debuut als derde eindigde. In de Le Mans Series, het kampioenschap van 1000-kilometerraces, wint Peugeot weliswaar de ene race na de andere, maar dat is een goed bewaard geheim, want de publicitaire aandacht voor de klasse is nagenoeg nul. Zeker in de zo belangrijke Duitse markt, waar het thema "lange-afstandsraces" vooral is geclaimd door Audi, dat ook de publiciteit veelal zelf moet kopen.
Overleg over nieuw technisch reglement vanaf 2009 Zou Peugeot, of welk ander merk dan ook, interesse hebben in een mogelijke deelname aan de serie, dan is het nu bij uitstek het juiste moment om het gesprek te zoeken, want achter de schermen wordt inmiddels volop overleg gevoerd over een nieuw technisch reglement voor de DTM, dat vanaf 2009 van kracht moet worden. Kostenreductie, minder aërodynamische hulpmiddelen (en daardoor meer spektakel en inhaalmogelijkheden op de baan) en minder ruimte voor taktiek en strategie zijn daarbij de belangrijkste uitgangspunten.
Porsche heeft afgelopen weekend in Detroit het ALMS LMP2-kampioenschap gewonnen in een wedstrijd die bol stond van het spektakel. In een uiterst spectaculaire finish wist de Fransman Romain Dumas de LMP1 Audi R10 TDI te verslaan.
Porsche pakt met een spectaculaire zege voortijdig de LMP2 titel in Detroit Foto: Porsche
Porsche wint LMP2 titel in Detroit Gedurende geruime tijd leken de LMP2 Penske Porsches in Detroit op een dubbeloverwinning aanspraak te maken. In de 73 ronde knalde Stefan Johansson echter vanachter bij Sascha Maassen binnen. De Penske Porsche RS verloor door het vervangen van de achtervleugel meer als twee ronden en eindigde uiteindelijk nog als zevende.
In de 77e ronde greep de Audi R10 TDI vanaf de vierde plek na een herstart de kop en ging aan Romain Dumas voorbij. 25 ronden lang bleef de Fransman de leidende Audi R10 TDI als een terriër volgen. Drie ronden voor het einde greep de Penske-coureur met een fantastische move de kop. Hoewel Pirro trachtte de move van Dumas af te slaan, moest hij zich toch met een tweede plek op zes seconden achterstand genoegen nemen.
Dit is één van de mooiste overwinningen uit mijn carrière glunderde Romain Dumas. Eigenlijk had ik al met een tweede plaats genoegen genomen, maar toen Pirro plotseling een gat liet vallen greep ik direct mijn kans. Het gevoel om op een circuit als dit, waar inhalen bijna onmogelijk is, een sterkere bolide zoals de Audi R10 TDI te verslaan is eigenlijk onbeschrijfelijk aldus de overgelukkige Fransman. In de GT1 klasse ging de overwinning naar de Corvette C 6R van Johnny OConnell/Jan Magnussen, terwijl Jamie Melo en Mika Salo voor de zevende keer de zege pakten in de GT2 klasse voor het team van Risi Competiziione.
UITSLAG 1. Romain Dumas/Timo Berhnhard LMP 2 Porsche RS Spyder 106 ronden 2. Emanuelle Pirro/Marco Werner LMP ! Audi R10 TDI 106 ronden 3. Allan McNish/Rinaldo Capello LMP 1Audi R10 TDI 106 ronden 4.Andy Wallace/Butch Leitzinger LMP1 Porsche RS Spyder 106 ronden 5. David Brabham/Stefan Johansson LMP2 Acura ARX 106 ronden 6. Adrian Fernandez/Luis Diaz Acura LMP2 Lola B06 106 ronden 7. Chris Dyson/Guy Smith LMP2 Porsche RS Spyder 106 ronden 8. Ben Devlin/Jamie Bach LMP2 Mazda Lola B07 105 ronden 9. Sascha Maassen/Ryan Briscoe LMP2 Porsche RS Spyder 104 roinden 10.Johnny OConnell/Jan Magnussen GT1 Chevrolet Corvette C6R 103 ronden
AGR-coureur Tony Kanaan won de voorlaatste IRL-wedstrijd op het fraaie stratencircuit van Detroit. Indien Tony Kanaan op Sonoma zijn teamgenoot Dario Franchitti niet voorgelaten had, had hij zelfs nog aanspraak op de titel kunnen maken. Een omstreden incident tussen de beide titelkandidaten Scott Dixon en Dario Franchitti zorgde na afloop voor verhitte discussies met de organisatoren.
Tony Kanaan bedankt zijn bolide voor de geleverde diensten Foto:IRL
De neutralisatie die niet kwam In de voorlaatste ronde kwam de Dreyer$Reinbold Racing Dallara Honda van Buddy Rice zonder brandstof. Scott Dixon, die als eerste aankwam stormen spinde om de gestrande bolide van Rice te ontwijken. De wedstrijdleiding greep niet in met een neutralisatie. Juist op dat moment kwam Dixons titelrivaal Dario Franchitti aanstormen, en die werd eveneens door Dixon meegesleept. Teameigenaar Michael Andretti: Hij heeft met opzet de rem losgelaten en ook winnaar Tony Kanaan deelde die mening Gelukkig hadden de direct betrokkenen een andere mening.
Dario Franchitti: Hij heeft me het afgelopen seizoen weleens geblokt ja, maar Scott is een faire rijder. Wij beiden hebben ons altijd sportief gedragen. Het was natuurlijk een bizarre situatie als je elkaar met zijn drieën recht in de ogen kijkt. Maar wat mij het meeste opwindt, is dat er geen neutralisatie kwam. Ik ben hier ontzettend kwaad over. Buddy Rice spoedde zich na de wedstrijd in de richting van Scott Dixon en Dario Franchitti om zijn verontschuldigingen aan te bieden, zover daar sprake van kon zijn. Zowel Dario Franchitti als Chip Ganassi aanvaardde de excuses van Buddy Rice. Hoe kun je er nu iemand afzetten, die achter je rijdt sneerde Chip Ganassi richting teambaas Michael Andretti
Franchitti kon zijn wedstrijd vervolgen en eindigde nog als zesde, terwijl Scott Dixon als achtste geklasseerd werd. Het verschil tussen de beide titelkandidaten voor de seizoensfinale op Chicagoland a.s. weekend bedraagt slechts vier punten.Franchitti kreeg nog een bonuspunt omdat hij na Penske-coureur Helio Castroneves het meestal aantal ronden op kop gelegen had. Castroneves verdween na een crash met Tomas Scheckter in de 68e ronde van het strijdtoneel. Ook hier vielen harde woorden na afloop. Eerder was zijn teamgenoot Sam Hornish jr. met de gelapte Sarah Fisher van het strijdtoneel verdwenen. Ook de Brit Darren Manning en Danica Patrick werden hiervan het slachtoffer. Danica kon de wedstrijd zonder al teveel schade vervolgen en eindigde keurig als tweede.