Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    02-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sabotageschandaal in Belcar
    Een klap in het gezicht van velen. Een andere benaming kun je er niet voor vinden. Is de lat voor bepaalde lieden te hoog gelegen omdat het in de oude Belcar gezelliger was of een onbezonnen daad van milieufreaks?


    kumoen_vliegt
    De Gravity Mosler van Anthony Kumpen en Bert Longin was bloedsnel in de
    tweede kwalificatie. Onbekenden probeerden het team op een misselijke manier
    vleugellam te maken.

    Sabotage ontdekt bij Gravity Racing
    Toen het team van Gravity Racing zondagochtend de pitbox wilde betreden constateerden zij dat er in de nacht van zaterdag op zondag ongewenst bezoek was geweest en dat beide Moslers gesaboteerd waren.

    Anthony Kumpen: “Wij hebben de politie gebeld en die hebben de nodige vaststellingen gedaan. Nader onderzoek leverde op dat zowel de remmen als de velgen gesaboteerd waren. Ook was er water bij de benzine gedaan. Wie zoiets doet? Geen idee…. De politie tast eveneens volledig in het duister. Dit is niet alleen een smerige zaak, het kost ons ook de leiding in het kampioenschap. Alles was aanwezig om hier te winnen. Bert Longin: “Na deze inbraak zijn we nergens zeker meer van. Het is een pure schande, zoiets hoort niet thuis in de sport. Heel even zat ik in de put, maar nu heeft de ontgoocheling plaatsgemaakt voor boosheid en wil ik er nog meer tegenaan gaan. Dit motiveert me. Wie ons denkt op deze manier klein te krijgen, kent ons niet goed.”


    02-06-2008 om 23:19 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belcar: Ron Marchal derde in Zolder. Zege voor Soulet- Franchi

    De derde wedstrijd van het Belgische GT-kampioenschap ofwel de Mediagroep Van Dyck Belcar leverde na de wedstrijden in Dijon een hattrick voor het team van GPR met de combinatie Maxime Soulet-Greg Franchi op. Het team van GPR bleek over de meest efficiënte strategie te beschikken. Ron Marchal eindigde samen met Vincent Radermecker in de Gravity Mosler als derde.



    podium_belgian_gt
    Fred Bouvy, Damien Coens, Greg Franchi, Maxime Soulet, Vincent Radermecker
    en Ron Marchal

    Viper domineert beginfase
    De Dodge Viper SRT 10 van Jeffrey van Hooydonck domineerde de beginfase van de wedstrijd, maar viel later met een kapotte motor uit. Aanvankelijk zetten de beide Gravity Vipers direct de achtervolging in met Anthony Kumpen in tweede positie. Problemen met de brandstoftoevoer zorgden ervoor dat het duo Kumpen/Longin voortijdig de strijd moest staken. Ook de tweede Mosler van Vincent Radermecker/Ron Marchal kon niet direct van zijn goede uitgangspositie profiteren. Ron Marchal: “Tijdens mijn stint kampte ik nogal met remproblemen waardoor we het iets rustiger aan moesten doen. Eigenlijk was dat nog niet het ergst. Maar ik werd een paar keer in het verkeer opgehouden en dat kostte gewoon tijd.” Uiteindelijk kon Vincent Radermecker het gat naar de koplopers dichtrijden en pakte in de slotfase de laatste podiumplek. Door de perikelen van de koplopers kreeg de Ferrari F430 van Bouvy-Coens de leiding in handen, op korte afstand gevolgd door de GPR-Porsche 997 van Soulet/ Framchi. Ook de Dodge Viper van Vanthoor/ Kris Wauters heeft de leiding korte tijd in handen, maar valt uiteindelijk naar de vijfde
    plek terug.

    ron_marchal
    Fraaie derde plek voor Ron Marchal in de Gravity Mosler

    Lamborghini-perikelen
    Voor de drie JD Astromega Lamborghini’s en het exemplaar van Chad Racing begint de wedstrijd dramatisch. Doordat zij te laat waren moesten zij uit de pitlane vertrekken. De Lamborghini Gallardo’s verspeelden bij voorbaat alle kansen op een goede klassering. De combinatie Hen Haane/Mikke van Hool eindigde uiteindelijk nog als achtste. De Lotus 2 Eleven van Steegmans/Daniels zorgde halverwege de wedstrijd door olieverlies in de paddockchicane voor de nodige commotie. Zowel de GPR Porsche 997 als de JD Astromega Lamborghini Gallardo met Mikke van Hool aan het stuur tolden hopeloos in de rondte. Beiden konden redelijk ongeschonden nog hun weg vervolgen. De JD Astromega Lamborghini Gallardo viel naar de elfde plek terug. Uiteindelijk wist Henk Haane na een inhaaljacht nog als achtste te eindigen, voor zijn teamgenoot Kurt Thiers, eveneens met een Lamborghini. Van de vier ingeschreven Lamborghini’s zagen er slechts twee de finish. De combinaties De Laet-Verbergt en
    Greensall/Dockerill vielen ui


    beslissende_pitstp
    De beslissende stop van GPR Racing

    Beslissende Stop
    Kort voor het einde van de wedstrijd maakte het team van GPR de beslissende stop waardoor de combinatie Soulet/Franchi definitief de kop veroverde. Daarna vormde de Ferrari F430 van Francorchamps Motors geen enkele bedreiging meer en de combinatie Bouvy/Coens eindigde als tweede. In de Div 3 ging de zege naar de combinatie Lagrange-Nelissen Grade, terwijl Tom Langeberg en Jurgen Van Hover de tweede plaats in de klasse voor zich opeisten.

    bouvy_ferrari
    De Ferrari van Francorchamps Motors op weg naar de tweede plaats

    UITSLAG
    1. Maxime Soulet/Greg Franchi Porsche 997 GT3 Cup S 74 ronden
    2. Fred Bouvy-Damien Coens Ferrari F430 GT + 22.282 seconden
    3. Vincent Radermecker-Ron Marchal + 41.304 seconden
    4. Bart Couwbergs-Ruben Maes Porsche 911 GT3 Cup S
    5. Raf Vanthoor-Kris Wauters Dodge Viper Competition op één ronde
    6. Koen Wauters-Patrick Schreurs Dodge Viper Competition op één ronde
    7. Hans en Frank Thiers Ferrari F430 GT op twee ronden
    8. Henk Haane-Mikke van Hool Lamborghini Gallardo op twee ronden
    9. Joost Vollebergh-Kurt Thiers Lamborghini Gallardo op drie ronden
    10.Lagrange-Nelissen Grade Porsche 997 GT 3 op drie ronden.

    over_de_knie
    Als winnaar over de schouders of over de knie?

    02-06-2008 om 23:17 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Augusto Farfus buitenaards sterk in eerste race
    PAU – Op het Franse stratencircuit van Pau heeft Augusto Farfus een indrukwekkende prestatie geleverd in de eerste FIA WTCC race. De Braziliaan van BMW startte de race vanaf pole en bouwde gedurende de race een voorsprong op van maarliefst zeventien seconden. Yvan Muller werd tweede, gevolgd door zijn merkgenoot Jordi Gene.


    De race werd al snel afgebroken, toen Alain Menu in de eerste ronde werd rond getikt bij de hairpin. De bolides van Menu en Zanardi blokkeerden de complete baan, waarop de rode vlag werd gezwaaid. Na de herstart ging het wel goed. Farfus kwam goed weg en kon al snel een gat slaan naar Yvan Muller.

    Waar het in de kwalificatie een SEAT-feest leek te worden in de Zuid-Franse straten, behaalde Farfus een verpletterende overwinning. Robert Huff kon eveneens goed mee met de TDI-wagens. De Chevrolet-rijder bevondt zich lange tijd tussen de SEAT’s en eindigde de race als vierde, met twee TDI’s voor hem en twee achter hem.

    WTCC-debutant Laurent Cazenave zorgde, als vervanger van Tielemans, voor een indrukwekkende prestatie. De Fransman werd in eigen land eerste in de Independents Trophy. Sergio Hernandez werd in deze klasse tweede, gevolgd door Stefano D’Aste.

    Andy Priaulx deed goede zaken met zijn BMW 320si. De Engelsman scoorde weliswaar weinig punten in de eerste race, maar wist wel de pole position voor de tweede race te bemachtigen.

    De uitslag van de eerste FIA WTCC race in Pau:
    1  Augusto Farfus		BMW 320si		20 Ronden

    2 Yvan Muller SEAT Leon TDI + 17.851

    3 Jordi Gene SEAT Leon TDI + 18.111

    4 Robert Huff Chevrolet Lacetti + 19.139

    5 Gabriele Tarquini SEAT Leon TDI + 20.608

    6 Rickard Rydell SEAT Leon TDI + 21.265

    7 Nicola Larini Chevrolet Lacetti + 22.110

    8 Andy Priaulx BMW 320si + 22.478

    9 Jörg Müller BMW 320si + 23.126

    10 Alain Menu Chevrolet Lacetti + 23.543

    11 James Thompson Honda Accord + 24.144

    12 Alessandro Zanardi BMW 320si + 25.012

    13 Tiago Monteiro SEAT Leon TDI + 25.417

    14 Tom Coronel SEAT Leon + 26.573

    15 Felix Porteiro BMW 320si + 36.631

    16 Laurent Cazenave BMW 320si + 37.412

    17 Sergio Hernandez BMW 320si + 37.783

    18 Stefano D’Aste BMW 320si + 38.254

    19 Franz Engstler BMW 320si + 38.834

    20 Andrei Romanov BMW 320si + 1:03.206

    21 Jaap van Lagen Lada 110 + 1:03.847

    22 Ibrahim Okyay BMW 320si + 7 Ronden

    23 Pierre-Yves Corthals SEAT Leon + 20 Ronden

    24 Oscar Nogues SEAT Leon + 20 Ronden

    01-06-2008 om 21:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW 130i Cup: Schothorst leidt van start tot finish
    480_schothorst1_7593

    Bas Schothorst heeft zichzelf op zijn verjaardag de overwinning in race één van de Samsung BMW 130i cup cadeau gedaan. Hij leidde de race vanaf de start. Bertus Sanders kwam nog dichtbij in de slotfase, maar moest genoegen nemen met plaats twee. Luuk Glansdorp reed knap naar de laatste podiumplek, waarmee hij tevens de BMW Drivers Trophy wint.

    De eerste rij wordt bezet door Bas Schothorst en Bertus Sanders. Beide heren komen het beste weg bij de start. Daarachter is het Luuk Glansdorp die brutaal de ervaren Duncan Huisman afhoudt bij het ingaan van de Tarzanbocht.

    Tim Coronel, na problemen in de kwalificatie noodgedwongen vertrokken van de laatste positie, zet flinke stappen in de openingsfase. Bij het ingaan van de tweede ronde passeert hij Dillon Koster en schuift hij op naar de zesde positie.

    Vanaf de derde ronde gaat Huisman op zoek naar een gaatje bij Glansdorp. Die vindt hij echter niet. Zeker niet als Glansdorp een kleine voorsprong op begint te bouwen.

    480_glasnsdorp_7645

    De jonge coureur, nieuw in de klasse én de toerwagenracerij, rijdt een snaarstrakke race. Een klein schoonheidsfoutje halverwege de race brengt een mooi resultaat niet in gevaar.

    Vooraan het veld is het Bas Schothorst die de race controleert, op gepaste afstand volgt Bertus Sanders. Toch wordt het nog spannend in de slotfase als Sanders de aansluiting vindt bij de koploper, maar tot een aanval komt het niet. Schothorst wint en geeft zichzelf zodoende een leuk verjaarsdagscadeau.

    480_sanders_7621

    Sanders eindigt tweede voor de jonge Glansdorp, die daarmee winnaar is van de BMW Drivers Trophy. Duncan Huisman en Tim Coronel completeren de top vijf.

    Winnaar Schothorst is een tevreden man. "Het ging goed, maar ik kreeg het zeker niet cadeau! In de slotfase raakte mijn benzine op waardoor Bertus nog erg dichtbij kwam, maar gelukkig redde ik het tot de finish".

    480_schothorst_7676

    Uitslag race 1 BMW 130i Cup
    Jubileumrace, Circuit Park Zandvoort, 1 juni 2008

    1. Bas Schothorst, in 19:26,133
    2. Bertus Sanders, op 0.198
    3. Luuk Glansdorp, op 2.194
    4. Duncan Huisman, op 3.306
    5. Tim Coronel, op 3.405
    6. Jan Joris Verheul, op 5.706
    7. Dillan Koster, op 15.848
    8. Allard Kalff, op 19.142
    9. Bernhard van Oranje, op 19.390
    10. Pieter Christiaan van Oranje, op 43.891
    11. Toine Nagel, op 53.691
    12. Lau Michielse, op 1:32,138

    01-06-2008 om 21:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NEC Formule Renault 2.0: Bottas wint race één, Catsburg vijfde
    De eerste race dit weekend van de North European Cup Formule Renault 2.0 is gewonnen door de Fin Valtteri Bottas. Hij was een maatje te groot voor de rest. De Nederlanders deden redelijk van zich spreken, met drie coureurs in de top tien.

    26 deelnemers gaan van start op een droge baan met hier en daar nog natte plekken. Valtteri Bottas verzilvert zijn poleposition, Tobias Hegewald sluit aan. Nicky Catsburg lijkt de vijfde positie te pakken, maar ligt zesde op het moment dat de safetycar de baan op komt. Dit is bittere noodzaak na een harde crash in het achterveld. Bij het aanremmen voor de Hugenholtzbocht schat Daniel Ivarson de situatie compleet verkeert in, vliegt over de achterkant de Duitse Marlene Dietrich en belandt dwars op de baan. Alle betrokken rijders zijn gelukkig ongedeerd.

    480_crash3_7721

    480_crash5_7735


    480_catsburg_7756
    Als de safetycar de pits weer induikt dwingt Hegewald een fout af bij Bottas en pakt daarmee de leiding. Stef Dusseldorp ligt op een achtste positie, maar mist de aansluiting bij de herstart. Kelvin Snoeks rijdt net in de top tien.

    Tobias Hegewald geniet maar tweede ronden van zijn koppositie. In de Renaultbocht maakt hij een fout, spint en valt ver terug. Uiteindelijk vecht hij zich nog terug naar de negende positie.

    Bottas heeft de leiding stevig in handen en rijdt een halve seconde sneller dan de rest. Daarachter vormt zich een groepje voor de tweede plaats,gevolgd een groepje dat strijdt om de vijfde positie. Leider van deze groep is Catsburg. Maximilian Wissel heeft op de zesde positie zijn handen vol aan Stef Dusseldorp. Op het moment dat Catsburg wegrijdt van dit gevecht, gaat het mis voor Stef Dusseldorp. De coureur van Van Amersfoort Racing valt terug naar de zeventiende positie.

    Op het randje van de top tien is er een hevige strijd, met onder meer Kelvin Snoeks en Nigel Melker. Snoeks blijkt in dit gevecht het meest vastberaden en eindigt uiteindelijk als zevende, Melker als tiende. De zege is dan allang vergeven aan Valtteri Bottas, die souverein de winst pakt.

    Uitslag race 1 NEC Formule Renault 2.0
    Jubileumraces, Circuit Park Zandvoort, 1 juni 2008

    1. Valtteri Bottas, 15 ronden in 25:25.578
    2. Antonio Felix da Costa, op 4.134
    3. Kuba Giermaziak, op 4.784
    4. Johan Jokinen, op 5.339
    5. Nick Catsburg, op 11.115
    7. Kelvin Snoeks, op 18.017
    10. Nigel Melker, op 21.165
    13. Stef Dusseldorp, op 27.133
    15. Bart Hylkema, op 29.463
    16. Thomas Knopper, op 29.925
    20. Daniel de Jong, op 41.052

    01-06-2008 om 21:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swift Cup: Hans Bos wint meest spannende Swift-race ooit
    480_bos_gog_7912

    Hans Bos heeft vanmorgen de eerste heat van de Formido Swift Cup gewonnen. De klassementsleider pakte na de start de kop en moest zich vervolgens 12 ronden hard verdedigen op de achtervolgende meute. ,,Dit was wel de spannendste Swift Cup-race ooit’’, hijgde winnaar Bos na op het podium van de Jubileumraces in Zandvoort.

    Bij de start van de eerste manche is Hans Bos goed weg. Hij pakt vanaf P2 de kop af van pole-sitter Sandra Douma en gaat als de nummer één de Tarzanbocht in. Marcel Dekker is eveneens goed weg en pakt P4, maar hij moet dit plekje toch al weer snel prijsgeven aan Karel Verspaget. Tim van Gog zit daar nog voor op positie drie.

    Close Racing
    Dat er close racing is bij de Formido Swift Cup blijkt al snel met een geweldig gevecht tussen Van Gog en Verspaget. De leiders Bos en Douma maken gebruik van het knokkende tweetal achter het duo. Ze zijn na één ronde exact een seconde los van het veld.

    Geparkeerd
    Suzanne Jager heeft problemen en rijdt even langzaam rond. De Haarlemse verliest veel plaatsen en valt terug naar P24. Er is ook een wagen bij het uitkomen van de Tarzanbocht langs de baan geparkeerd. Het betreft Pieter Schothorst, die tijdens Pinksteren nog zoveel vreugde had met een derde plek in de tweede manche.

    Supersnel
    Tijdens de tweede ronde zet Tim van Gog met 2:08,368 een supersnelle tijd neer. De chrono is zelfs sneller dan de pole-position-tijd van Douma van zaterdag. Dankzij die rappe lap heeft Van Gog de aansluiting met Bos en Douma weer teruggevonden. Verspaget (4de), Dekker (5de), Jeroen den Boer (6de), Niels Langeveld (7de), Carlo Bermes (8ste), Martin van Rossen junior (9de) en Jeroen Slaghekke (10de) volgen binnen de toptien.

    Zwaar
    In de vierde ronde gaat Maaike de Wit (ze reed 19de) even in de rondte. De Rotterdamse kan haar weg wel vervolgen. Al zal ze niet veel later de pitstraat bezoeken en uitstappen. Ondertussen heeft Sandra Douma het zwaar. Ze moet haar tweede plaats prijsgeven aan Tim van Gog en verliest en passent nog een plek aan Karel Verspaget. Martin van Rossen junior gaat naar positie acht, nadat hij ploeggenoot Carlo Bermes heeft gepasseerd.

    480_slaghekke_7952

    Opmars Peter Schreurs
    Jeroen Slaghekke moet zijn plekje in de toptien prijsgeven. De 16-jarige jongeling van het Coronel Junior team ziet Peter Schreurs (gestart als 15de, nu 10de) en Bart van Raamsdonk voorbij schieten. Mark van der Aa kan zijn goede kwalificatie geen goed vervolg geven, want hij is teruggevallen naar plek 15. Suzanne Jager heeft ondertussen weer een paar plekjes goedgemaakt. Ze is nu 21ste. Ze heeft nog zeven ronden de tijd om zich binnen de top-15 en daarmee in de punten te rijden.

    480_schreurs_7854


    Spektakel
    Halfweg koers dringt Niels Langeveld fel aan bij Jeroen den Boer. Swift-rookie Langeveld weet Den Boer inderdaad te passeren; hij gaat naar P6. Bij het ingaan van ronde acht is er veel spektakel. Koploper Hans Bos weet nog maar net de aandringende Tim van Gog achter zich te houden. Verspaget ligt op de loer en probeert Van Gog op zijn beurt te verschalken. Ook dat lukt net niet, waarna Verspaget weer Douma van zich af moet zien te houden. De nummer 5 Marcel Dekker zit op amper 1,6 seconde van Hans Bos nog prima op het vinkentouw. Het is heel spannend, met fair racen bovendien.

    Prima manche
    Met nog drie ronden te gaan, rukt Langeveld op. Hij passeert de groene bolide van Marcel Dekker. De Sassenheimer ligt nu op een keurige positie vijf. Alexander Keijzers kent een prima manche. Hij startte als 17de en ligt nu al 11de.

    Spannende slotfase
    Ondertussen hebben Bos, Van Gog, Verspaget en Douma een treintje van vier gevormd. Bij het ingaan van de slotronde is het verschil tussen de nummers één en vier amper een seconde. In de slotfase zijn er felle gevechten. Drie dik gaat de topdrie de laatste kilometer in en op weg naar de Kumho-bocht. Hans Bos, die ook nog een aanlopende achterband lijkt te hebben, moet al zijn stuurmanskunsten aanwenden op Tim van Gog en Karel Verspaget achter zich te houden. Op de meet zit er tussen winnaar Bos en de nummer drie Verspaget minder dan een halve tel! Douma is de nummer vier, terwijl Wijzonol-coureur Alexander Keijzers in de slotfase een keurige tiende plek behaalt.

    480_keijzers_7856

    Uitslag eerste manche Formido Swift Cup, Jubileumraces Circuit Park Zandvoort:
    1. Hans Bos 12 ronden
    2. Tim van Gog op 0,286 seconde
    3. Karel Verspaget op 0,453
    4. Sandra Douma op 0,648
    5. Niels Langeveld op 1,481
    6. Marcel Dekker op 2,260
    7. Jeroen den Boer op 3,682
    8. Martin van Rossen jr. op 4,149
    9. Carlo Bermes op 9,015
    10. Alexander Keijzers op 13,501
    11. Peter Schreurs op 16,745
    12. Bart van Raamsdonk op 16,908
    13. Jasper Bijl op 17,295
    14. Jeroen Slaghekke op 17,783
    15. Mark van der Aa op 18,070
    16. Björn Cornelissen op 18,801
    17. Daan Stots op 19,547
    18. Marcel van Leen op 20,815
    19. Suzanne Jager op 23,946
    20. Nick Versteegh op 24,157
    21. Paul Flinterman op 26,837
    22. Niels Kool op 27,662
    23. Robbert Bijl op 28,223
    24. Jörg Obluda op 40,252
    Uitgevallen: Maaike de Wit en Pieter Schothorst
    Snelste raceronde: Tim van Gog met 2:08,368

    480_bos_gog_7995

    01-06-2008 om 21:04 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Augusto Farfus wint met straatlengte voorsprong
    pau_wtcc_farfus_480
    Augusto Farfus met het Palais Beaumont in Pau op de achtergrond

    Met de enorme marge van 17,851 seconden, de ruimste overwinning in de historie van het WTCC sinds de heropleving van het kampioenschap in 2005, won Augusto Farfus de eerste WTCC-race in Pau. Het succes van de Braziliaan was de eerste overwinning voor BMW in het huidige seizoen. Farfus, die vorig jaar in Pau de tweede race op zijn naam had weten te schrijven en met de lichtste BMW in het veld rondrijdt, eindigde voor de beide SEAT-coureurs Yvan Muller en Jordi Gené. Tom Coronel werd veertiende in de race, die na een kettingbotsing in de eerste ronde een half uur lang moest worden onderbroken. Na de herstart was het een slaapverwekkende optocht, hetgeen sommigen in de perstent al smalend deed opmerken: "Het lijkt de DTM wel..."

    Kettingbotsing in eerste ronde legt halve veld lam
    In tegenstelling tot de weersverwachting, die eigenlijk regen voor vandaag had voorspeld, werd de eerste WTCC-race verreden onder prachtig zonnige omstandigheden. Toen de safety car de pitstraat inreed en de start werd vrijgegeven, was het Farfus die de leiding nam voor Muller en de overige SEAT diesels. Zanardi liep wat schade aan de achterkant van ziujn BMW op door een tikje van Thompson, terwijl het in Foch tot de gevreesde kettingbotsing kwam. Zanardi tikte Menu aan, die ging in de rondte, waarop de BMW en de Chevrolet de gehele baan blokkeerden. Erachter stonden Thompson, Monteiro, Coronel, Corthals, Cazenave, D’Aste, Engstler, Hernandez, Van Lagen en Okyay, waarop de wedstrijdleiding niet anders kon doen dan de strijd te staken. Oscar Nougues, die een gastoptreden in de WTCC kreeg als beloning voor het winnen van de SEAT Leon Eurocopa-race in Valencia, was al eerder uit de race: hij raakte bij het uitkomen van de eerste bocht, Virage Gare, de bandenstapel, waarbij hij zijn linker voorwielophanging krom reed.


    pau_wtcc_start_race1_achter_480
    De start, gezien vanaf de achterkant, met rechts de Lada van Jaap van Lagen

    Farfus loopt een straatlengte uit
    Na een half uur kon de strijd worden hervat, waarbij de auto van Corthals ontbrak. Na opnieuw een ronde achter de safety car werd de race vrijgegeven, waarbij Farfus leidde voor Muller, Gené, Tarquini, Huff, Rydell, Larini, Priaulx, Müller, Menu, Thompson, Zanardi, Monteiro en Coronel. In de eerste fase van d race reed Farfus aan kop zo’n 0,7 seconde per ronde sneller dan zijn achtervolgers, aangevoerd door Yvan Muller. Zo had hij na zeven ronden al een voorsprong van 5,9 seconden. Daarna voerde de Braziliaan het tempo zelfs nog meer op: halverwege de race reed hij al 9,808 seconde voor Muller. Positiewisselingen waren er tot op dat moment niet, de enige posities waarom een beetje gestreden werd waren de vierde plaaats tussen Tarquini en Huff en de achtste plaats tussen Andy Priaulx en Jörg Müller. Aan de kop van het veld bleef Farfus ruim een seconde per ronde uitlopen op Muller, terwijl er in de dertiende ronde eindelijk een inhaalactie was: Hernandez reed Engstler voorbij toen de Duitser voor Foch een beetje te laat remde en nam zo de 18e plaats over. Een ronde later won Hernandez bij het aanremmen van de bocht “Oscar” onder het viaduct nog een positie, toen hij zijn teamgenoot D’Aste uitremde. In de 17e ronde reed de Turkse BMW-rijder Okyay bij het uitkomen van Foch in de vangrails, waarmee hij uit de race was.

    pau_wtcc_cazenave_480
    Laurent Cazenave uit Pau won het Independents-klassement bij zijn WTCC-debuut

    Independents'-winst voor Tielemans-vervanger Cazenave
    Meer gebeurde er niet, zodat Farfus uiteindelijk won met de riante voorsprong van 17,851 seconde voor Yvan Muller. Gené werd derde, Huff pakte in de laatste ronden nog Tarquini en kwam als vierde over de streep voor de Italiaan, die op zijn beurt werd gevolgd door Rydell, Larini en Priaulx, die daarmee, weer eens, achtste werd en voor de tweede race vanaf de pole position mag vertrekken. Jörg Müller en Alex Zanardi completeren de top tien, Coronel wordt veertiende en lokale rijder Cazenave, die Olivier Tielemans vervangt bij Wiechers Sport, behaalt de overwinning in de Yokohama Independents’ Trophy.


    pau_wtcc_seat_actie_480
    De SEAT-diesels (hier Jordi Gené) waren in Pau langzamer dan ze konden

    Spel van de SEATs
    Interessant was het om te zien welk spel de SEATs speelden. Terwijl Farfus aan het eind van de race wat tempo terugnam en zijn tijden zo’n vier seconden langzamer waren dan gisteren in de kwalificatie, was Yvan Muller, die absoluut vrij baan had, nóg een klap langzamer - en dat terwijl het verschil in de kwalificatie gisteren slechts twee honderdsten van een seconde bedroeg. Voor de hand liggende conclusie: de SEATs deden aan “sandbagging”, om aan te tonen waarom de recente gewichtsvermindering voor de BMW’s in hun ogen onterecht is. Augusto Farfus zal het een zorg zijn. Die is blij met zijn eerste zege van het jaar.

    Uitslag:
    1. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, 20 r. in 52.20.842 (gem. 63,33 km/u)
    2. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, op 17,851
    3. Jordi Gené (Spa), SEAT Leon TDI, op 18,111
    4. Rob Huff (GBr), Chevrolet Lacetti, op 19,139
    5. Gabriele Tarquini (Ita) SEAT Leon TDI, op 20,608
    6. Rickard Rydell (Zwe), SEAT Leon TDI, op 21,265
    7. Nicola Larini (Ita), Chevrolet Lacetti, op 22,110
    8. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, op 22,478
    14. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon, op 26,573

    pau_wtcc_farfus_podium_480
    Augusto Farfus, blij met zijn eerste zege van het seizoen

    01-06-2008 om 21:03 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Groeten uit Pau 2
    pau_15

    De jaarlijkse Grand Prix de Pau, waarvan de historie al teruggaat tot 1899, is een van de belangrijkste toeristische attracties van het Zuid-Franse stadje. Geen wonder dat ook de regionale VVV voor Pau en de Pyreneeën volop reclame maakt, met een kartonnen pop van de Franse WTCC-held Yvan Muller en diverse andere bijbehorende zaken in de etalage.


    pau_2

    Overigens heeft Pau ook naast de race het nodige te bieden, zoals het fraaie chateau en het historische stadshart.

    pau_16

    Wie op zondag iets anders wil dan de race, kan terecht op de zogeheten "vide à greniers", ofte wel rommelmarkt. Frankrijk is een land met veel verzamelaars van van alles en nog wat: oud emaille, aardewerk, boeken, meubelen, gebruiksvoorwerpen, glas en tal van andere zaken. Heerlijk voor wie ervan houdt. Helaas vond uw verslaggever, die ook van verzamelen houdt, geen leuke objecten als oude Michelingidsen, autosportboeken, Franse Dinky Toys of andere aardige zaken die weliswaar geen mens nodig heeft, maar die wel heel plezierig zijn. Maar goed, het kijken was ook leuk.


    pau_11

    Over verzamelen gesproken: een absolute aanrader is "Motors Mania", een klein, leuk winkeltje dat is gespecialiseerd in boeken over auto's, autosport en een klein beetje luchtvaart, plus veel automobilia als reclameborden, posters en modelauto's. Bestaat nu een jaar of vijf in Pau en is ook jaarlijks vertegenwoordigd op beurzen als Rétromobile in Parijs en de Techno Classica in Essen.

    pau_12

    Veel autosportboeken, waaronder zelfs het boek "Racing Team Holland" van Rob Wiedenhoff en Ed Heuvink.

    pau_13

    De afdeling automobilia, met ondermeer originele posters van de allereerste Portugese Formule 1-Grand Prix van Porto in 1958 en de Formule 3-race in het Portugese Villareal in 196. Onze Duitse collega Annette Laqua, die gek is op Portugal en alles wat daarvandaan komt, vond de beide posters wel heel fraai, maar de prijs van 2000 Euro voor de Porto-poster toch een beetje te gortig. Wie meer wil zien van het aanbod van "Motors Mania", kan terecht op www.motors-mania.com


    pau_14

    Een lokale band zorgde voor sfeer in de paddock.

    pau_18

    SEAT gebruikt de WTCC-race in Pau voor promotie van de nieuwe Ibiza, waarmee bezoekers zelfs proefritten door het centrum van Pau kunnen maken.

    pau_17

    Chevrolet heeft bij de hoofdingang van het circuit op de Boulevard des Pyrenées een statische presentatie van een aantal auto's, waaronder het showmodel van Alain Menu's WTCC-auto. Het Koreaanse merk verzorgt voor het dealernetwerk overigens van elke WTCC-race eigen televisiereportages, waarvoor er altijd een aparte cameraman meereist. Hier doet presentator Pierre van Vliet, jarenlang de Formule 1-verslaggever van het Franse TF1, een "stand-up" tussen de Chevrolets.


    pau_19

    BMW organiseerde op zondagochtend in de paddock een handtekeningsessie met alle fabrieks- en privérijders bij elkaar.

    pau_20

    Bij de WTCC-races in Pau zijn ook Volkswagen-sportdirecteur Kris Nissen (op de foto links) en zijn rechterhand Peter Utoft aanwezig. Officieel natuurlijk vanwege de betrokkenheid van Volkswagen als motorleverancier bij de Formule 3 Euro Serie, die ook in Pau rijdt, maar het spreekt voor zich dat ze ook het WTCC met belangstelling volgen.

    pau_22

    Zoals nagenoeg overal in de autosport kom je ook in het WTCC op diverse posities Nederlanders tegen. Hier zijn er twee: links Matthijs Matlehner, verantwoordelijk voor de autosport bij WTCC-bandenleverancier Yokohama in Düsseldorf, en rechts Jan van Kolfschoten, die al jaren bij BMW Motorsport in München werkt en daar nauw betrokken is bij de organisatie van het WTCC-programma.

    pau_21 

    Gewicht is in de WTCC-paddock het meest besproken onderwerp. SEAT voorzag al zijn diesel-fabrieksauto's van een waarschuwing voor achteropkomend verkeer. Maar ook met gewicht aan boord kunnen de SEATs snel zijn, zoals gisteren overduidelijk bleek tijdens de kwalificatie.

    01-06-2008 om 20:59 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW 130i Cup: Verheul wint incidentrijke tweede race (update)
    480_verheul_race2_8147

    De tweede race in de Samsung BMW 130i Cup is gewonnen door Jan Joris Verheul. Hij kwam niet ongeschonden uit de felle strijd, maar een losse achterbumper weerhield hem niet van de zege. Allard Kalff eindigde op de tweede plaats, voor Tim Coronel die met een zwaar gehavende en kromme auto eveneens naar het podium reed.

    Dankzij het Rad van Fortuin komt de poleposition op naam van Allard Kalff. Hij voert de rollende start goed uit en duikt als eerste de Tarzanbocht in. Jan Joris Verheul heeft echter een betere exit en pakt Kalff in de Gerlachbocht. In de Hugenholtzbocht is het smaakmaker Luuk Glansdorp die tot twee keer toe een duw krijgt. Hij heeft hierbij zoveel schade opgelopen dat hij moet opgeven in de pits.

    Tim Coronel zet Jan Joris Verheul onder druk en probeert vooral aan het eind van het rechte stuk zijn inhaalacties te plaatsen. Hierdoor kan derde man Duncan Huisman weer een beetje aansluiting vinden. Bas Schothorst, winnaar van race één en als achtste gestart, maakt niet zijn verwachte opmars. Hij ligt na drie ronden nog op een zevende positie.

    In de vierde ronde zit Coronel dusdanig dicht op de staart van Verheul dat de achterbumper van laatstgenoemde deels los gereden word. Door dit gevecht vindt Huisman helemaal de aansluiting bij deze strijd. In de vijfde ronde valt hij echter bij de Audi S bocht stil met een technisch mankement. Dit geeft de derde plaats aan Bertus Sanders, gevolgd door Schothorst.

    Door het uitvallen van Glansdorp is de strijd in de BMW Drivers Trophy helemaal open. Bernhard van Oranje gaat hierin aan de leiding, op de voet gevolgd door Pieter Christiaan van Oranje. Toine Nagel volgt op gepaste afstand. De prinselijke strijd komt ten einde als Pieter Christiaan halverwege de race een stuk van zijn snelheid verliest.

    Aan kop komt de top vier dicht bij elkaar. Al bij de eerste poging van één van de vier gaat het volledig mis. Sanders zet zijn auto op weg naar Audi S naast die van Tim Coronel. Bas Schothorst verremt zich echter vanuit de vierde positie volledig en ramt teamgenoot Coronel in de rondte. Sanders zit ertussen en kan geen kant op. Alle drie hebben veel schade, maar proberen door te rijden. Coronel zijn wagen staat volledig scheef, Sanders verliest veel snelheid en bij Schothorst breekt een spoorstang af. Hij probeert tevergeefs door te rijden, maar kan na twee ronden hobbelen echt niet verder meer. Althans, niet volgens iedereen die de race bekijkt. Schothorst en zijn team denken er anders over en kwakkelend voltooit hij de 75% van de raceafstand die nodig is voor punten. Of de wedstrijdleiding ermee akkoord gaat, dat is nog afwachten.

    480_kalff_bmw2_8189

    Door dit alles stijgt Allard Kalff, die na zijn start vanaf poleposition was teruggevallen naar de vijfde plek, naar de tweede positie. Tim Coronel is na twee ronden weer gewend aan de nieuwe afstelling van zijn auto. Dwars als een karter duikt hij de bochten in, maar zijn rondetijden blijven redelijk. Kalff kan hij echter niet meer bedreigen, hij eindigt als derde. Jan Joris Verheul rijdt dankzij alle schermutzelingen onbedreigd naar de zege en pakt zijn eerst overwinning van het seizoen. Bernhard van Oranje wordt vierde algemeen en pakt daarmee de zege in de BMW Drivers Trophy.

    Tim Coronel vertelt over zijn race: ”Er was niks aan de hand toen ik Bertus positie zag kiezen voor de Audi S, maar Bas verremde zich volgens mij en daarna was het lachen. Het was ontzettend zwaar racen. Bos Uit was erg spannend, Scheivlak was spannend en bij Slotemakers was het iedere keer een kruisje slaan en hopen dat er niks afbreekt”.

    480_verheul_8208

    Tot slot winnaar Jan Joris Verheul: “Het eerste deel was erg moeilijk. De jongens achter me waren gewoon sneller. Ik heb geprobeerd iedereen bij elkaar te brengen en dat is gelukt. Toen dat groepje elkaar uit de race reed kon ik relatief makkelijk naar de zege rijden”.

    Update: Wedstrijdleiding bestraft Schothorst
    Aan het einde van de middag wordt bekend dat de wedstrijdleiding Bas Schothorst heeft gediskwalificeerd vanwege gevaarlijk rijgedrag. Omdat hij volgens de wedstrijdleiding ook onnodig gevaarlijke situaties voor zichzelf en anderen heeft gecreëerd met zijn gehavende auto, is zijn overwinning van eerder vandaag ook afgepakt. Schothorst is in beroep gegaan.

    Uitslag race 2 BMW 130i Cup
    Jubileumrace, Circuit Park Zandvoort, 1 juni 2008

    1. Jan Joris Verheul, in 1:56,228
    2. Allard Kalff, op 14.375

    480_kalff_dames_8209

    3. Tim Coronel, op 15.704
    4. Bernhard van Oranje, op 17.216
    5. Dillon Koster, op 23.824
    6. Pieter Christiaan van Oranje, op 36.155
    7. Bertus Sanders, op 43.516
    8. Toine Nagel, op 1:19.130
    9. Lau Michielse, op 1:35.965
    10. Bas Schothorst, op 4 ronden

    01-06-2008 om 20:57 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clio Cup: Van den Berg laat pech achter zich en wint
    480_clio_podium2

    Na twee weekenden waarin hij zijn zaken niet helemaal goed voor elkaar had. Heeft Robert van den Berg vandaag laten zien waartoe hij in staat is. Hij leidde de race van start tot finish. Paul Vahstal liet hem niet gaan, maar kon niet een echte inhaalactie plaatsen. Addie van de Ven reed andermaal naar het podium.


    480_start_clio_8231

    Bij de start komt poleman Robert van den Berg het beste van zijn plek. Minder goed vergaat de start van Sebastiaan Bleekemolen in eerste instantie. Hij weet toch zijn tweede positie te verdedigen in de eerste bochten. Paul Vahstal sluit ook aan bij de koplopers. Al in de derde ronde zien we Sebastiaan Bleekemolen met een afgebroken voorwielophanging over het circuit rijden. Hij heeft zich vergist in een poging Van den Berg in te halen en moet dat bekopen met een opgave.

    480_clio_achter_8236

    Paul Vahstal rijdt vlak achter Van den Berg en deelt veel tikjes uit aan de leider in de langzamere bochten. Datzelfde doet Hoevert Vos bij zijn voorliggers. Hij krijgt daarvoor later in de race een drive through penalty.

    480_vos_duw_8287

    In de vierde ronde komt Arthur Tjon kortstondig in de pits. Als hij weer de baan opgaat, rijdt hij met een ronde achterstand tussen de snellere mannen in het veld. Dit zorgt voor problemen, waarvan Melvin de Groot het grootste slachtoffer is. Hij komt in aanraking met Tjon, waarna beiden moeten opgeven.


    480_berg_clio_8262

    In het vervolg van de race blijft Robert van den Berg onder druk staan, maar hij slaat alle aanvallen af. Paul Vahstal pakt goede punten voor het kampioenschap en ziet Addie van der Ven als derde naast zich op het podium. Christiaan Jorissen en Pim van Riet maken de top vijf vol.

    480_steenmetz_olympia

    In de Olympische klasse is het Rene Steenmetz die er met de winst vandoor gaat, voor Peter Bergervoet. Derde in dit klassement wordt Richard Warmerdam.

    Winnaar Robert van den Berg is erg blij dat hij dit weekend eindelijk de pech achter zich heeft gelaten. “Het ging goed, maar ik kreeg in de openingsfase wel een erg vervelende tik van Sebastiaan. Dat was jammer, want toen stond mijn sporing krom. Ik verloor steeds wat op het rechte stuk, maar in de bochten won ik weer wat. Het verschil bleef dus ongeveer gelijk. Ik hoop dat de problemen nu voorbij zijn. Op naar Assen!”

    Addie van de Ven besloot andermaal zijn race met een podiumplek. “Ik heb tot nu toe alle weekenden op het podium gestaan. Ik was vandaag alleen niet echt scherp. Ik verloor terrein op de mannen voor me en kon geen vuist meer maken. Ach, dat heb je wel eens. Ik ben wel heel erg tevreden en hoop ook alle andere weekenden op het podium te komen!”

    Uitslag race 2 Dunlop Sportmaxx Clio Cup
    Jubileumrace, Circuit Park Zandvoort, 1 juni 2008

    1. Robert van der Berg, in
    2. Paul Vahstal, op 0.310
    3. Addie van de Ven, op 4.501
    4. Christiaan Jorissen, op 6.250
    5. Pim van Riet, op 7.179
    6. Ronald Morien, op 7.455
    7. Michael Bleekemolen, op 8.542
    8. Rene Steenmetz, op 11.655
    9. Peter Bergervoet, op 13.798
    10. Marcel Duits, op 14.458

    01-06-2008 om 20:56 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Eerste seizoenszege voor wereldkampioen Andy Priaulx
    pau_wtcc_priaulx_voor_larini_480
    Het beeld van de tweede race: regen en Priaulx voor Larini

    Nadat Augusto Farfus in de eerste WTCC-race in Pau de eerste zege van het seizoen voor BMW binnenhaalde, heeft nu ook regerend wereldkampioen Andy Priaulx zijn eerste zege van het jaar te pakken. In de tweede wedstrijd van de dag, op een door zware regenval drijfnatte baan, leidde Priaulx vanaf de start achter de safety car tot aan het vallen van de finishvlag. Hij eindigde voor Chevrolet-rijder Nicola Larini en Rickard Rydell, die met zijn derde plaats de best geklasseerde SEAT-rijder was. Tom Coronel eindigde als negende, net buiten de punten.

    Start achter safety-car na zware regenval
    Vanwege zware regenval voorafgaand aan de race ging het veld achter de safety-car van start, met Priaulx op pole voor Larini, Rydell, Tarquini, Huff, Gené, Muller en Farfus. Pierre-Yves Corthals’ SEAT stond nog in de pits na zijn opgelopen schade in de eerste wedstrijd. De start volgde in ronde vier. In de eerste paar bochten ging het nog goed, maar de beeldschermen toonden constant aquaplanende en glijdende auto’s. Farfus won in de vierde ronde een plaats ten kost van Yvan Muller en stak daarna ook Gené voorbij, terwijl Alain Menu Jörg Müller inhaalde en zo negende was. Tom Coronel won in de vijfde ronde een plaats ten koste van Monteiro. In de zevende ronde botsten Engstler en Cazenave, waarmee de Fransman de leiding in de stand voor de privérijders kwijtraakte en terugviel tot de negentiende plaats. SEAT-rijder Jordi Gené reed in dezelfde ronde de pits in om zijn linker voorband te laten wisselen.


    pau_wtcc_thompson_actie_480
    James Thompson behaalde het eerste WK-punt voor Honda

    Coronel in gevecht met Zanardi en Müller
    Tom Coronel reed vrij gemakkelijk het gat naar Alex Zanardi op de elfde plaats dicht, maar kon de BMW-rijder niet echt onder druk zetten. In de tiende ronde verloor Jörg Müller zijn negende plaats aan Honda-coureur James Thompson. De stand aan kop was halverwege ongewijzigd met Priaulx voor Larini, Rydell, Tarquini, Huff en Farfus. In de twaalfde ronde wisselden de beide Proteam-teamgenoten stuiverje: Hernandez verremde zich voor Foch, waardoor D’Aste de veerrtiende plaats en de leiding in het Independents’-klassement kon overnemen. In de dertiende ronde crashte Alain Menu in Foch in de bandenstapels. Hij kon weliswaar nog de pits bereiken, maar zijn linker voorwiel stond zo scheef onder zijn Chevrolet dat er niet aan uitrijden te denken viel. In de veertiende ronde verremden Jörg Müller en Alex Zanardi zich in de eerste bocht, waarop de Italiaan rechtdoor schoot en terugviel. Zo klom Tom Coronel op naar de tiende plaats. In de 16e ronde verremde Jörg Müller zich opnieuw op hetzelfde punt, zodat Coronel de negende plaats overnam, maar een halve ronde later was hij die positie alweer kwijt aan de Duitser toen hij zelf te laat in de remmen ging voor de bocht Oscar. Later viel Müller weer terug, zodat Coronel toch negende bleef.

    pau_wtcc_priaulx_480
    Priaulx komt als winnaar over de eindstreep

    Beslagen ramen voor Jaap van Lagen
    In de laatste ronde traden er geen veranderingen meer op in de volgorde, zodat Priaulx won voor Larini, Rydell, Tarquini, Huff, Farfus, Muller en Thompson, die het eerste WK-punt binnenhaalde voor Honda. Coronel werd als negende geklasseerd. De overwinning in de Yokohama Independents’ Trophy ging naar Stefano D’Aste voor Franz Engstler en Oscar Nogues.“Ik ben blij dat ik een race zonder fouten heb kunnen rijden, want hier met de vele witte lijnen, waar het zo glad is, is een foutje snel gemaakt”, aldus winnaar Priaulx na afloop van de wedstrijd. Jaap van Lagen Had te kamoen met beslagen ramen, waardoor zijn zicht ernstig werd bemoeilijkt. Hij werd 18e.


    pau_wtcc_podium_race2_480
    Podium na race 2 met vlnr Friedhelm Noll van BMW, Nicola Larini, Andy Priaulx, Stefano d'Aste en Rickard Rydell

    Uitslag:
    1. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, 21 r. in 36.01.406 (gem. 96,62 km/u)
    2. Nicola Larini (Ita), Chevrolet Lacetti, op 4,528
    3. Rickard Rydell (Zwe), SEAT Leon TDI, op 5,000
    4. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, op 14,424
    5. Rob Huff (GBr), Chevrolet Lacetti, op 18,324
    6. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, op 19,968
    7. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, op 25,140
    8. James Thompson (GBr), Honda Accord, op 28,203
    9. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon, op 39,71
    18. Jaap van Lagen (Ned), Lada 110, op 1.30,303

    Stand na acht van 24 races:
    1. Tarquini, 45 punten
    2. Muller, 38
    3. Rydell, 37
    4. Priaulx, 33
    5. Gené, 30
    6. Huff, 27
    12. Coronel, 10
    15. Tieleman

    01-06-2008 om 20:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swift Cup: Tim van Gog wint tweede manche: ‘Ik ben terug!’
    480_van_gog_blij_8465

    Tim van Gog kreeg na Pasen en Pinksteren de vraag waarom hij toch niet meer in de top reed. De regerend vice-kampioen van de Formido Swift Cup revancheerde zich dit weekend tijdens de Jubileumraces. Na zijn tweede plaats in de eerste manche, pakte hij zondagmiddag overtuigend de zege in de tweede heat. ,,Ik ben helemaal terug’’, lachte Tim van Gog breeduit.


    480_swiftstart2_8298

    Bij de start van de tweede manche pakt Hans Bos resoluut de start. Tim van Gog volgt, met daarachter Karel Verspaget en Sandra Douma. Tim van Gog heeft slechts enkele honderden meters nodig voor iets wat hem in de eerste manche helemaal niet lukte: Hans Bos inhalen. Bij de Gerlachbocht weet de regerend vice-kampioen de leiding te nemen. Niels Langeveld ligt vijfde, vlak voor Marcel Dekker, Jeroen den Boer en Martin van Rossen junior.

    Veel actie op de baan
    In de eerste ronde is er een spin van Niels Kool. Hij kan achter wel verder. Ondertussen krijgt de van P12 gestarte Alexander Keijzers een drive through penalty voor ‘retaking place on the grid’. Carlo Bermes snoept vervolgens de 8ste plek af van zijn ploeggenoot Martin van Rossen junior. Bart van Raamsdonk completeert de toptien, al kan de rijder van Team Bleekemolen daar niet lang van genieten. In de derde ronde weet Peter Schreurs hem te passeren. Niet veel later komt Niels Kool binnen in de pitstraat. De 15-jarige havo-scholier valt uit.

    Wederom spannend
    Het is na drie van de twaalf te verrijden ronden wederom spannend. De eerste zeven coureurs volgen leider Tim van Gog binnen twee seconden.

    480_douma_8328

    Sandra Douma weet progressie te boeken door Karel Verspaget terug te dringen naar P4. In de vijfde ronde dringt de op P7 liggende Jeroen den Boer aan. Met een fraaie actie weet hij zowel Marcel Dekker als Niels Langeveld te verschalken. Omdat Alexander Keijzers zijn straf (drive through penalty) niet opvolgt, krijgt hij in de zesde ronde de zwarte vlag voorgehouden. Dat betekent dat hij uit de wedstrijd wordt genomen. Even later parkeert Paul Flinterman zijn bolide in de pitstraat en valt hij uit.

    Vierbreed
    Ondertussen is Carlo Bermes aan een opmars bezig. De nummers 6 tot en met 10 gaan soms met vier wagens naast elkaar over de baan. Bermes profiteert en pakt de zesde stek. Marcel Dekker lijkt de snelheid wat kwijt en valt terug naar de tiende positie.

    480_schreurs_crash_8373

    Peter Schreurs zit ook in dat groepje. De man uit Rijssen komt in de 9de ronde echter in contact met Niels Langeveld, waarna Schreurs in de grindbak naast de baan eindigt. Niels Langeveld is de snelheid ook kwijt en zal even later uitvallen.

    Podium
    Karel Verspaget wil graag nog een keer op het podium komen vandaag. Die kans vergroot hij zelf door de derde plaats op Sandra Douma te heroveren. Suzanne Jager, die op de 12de plaats bivakkeert, krijgt net als Keijzers een drive through voor ‘misplaatst gedrag op de baan’. Met nog twee rondjes te gaan moet Tim van Gog enorm hard werken om de winst binnen te halen. Hij heeft bij de 10de doorkomst slechts 0,140 seconde voorsprong op Bos.


    480_gogop_kop_8398

    Knokken
    In de 11de ronde knokken Hans Bos, Sandra Douma en Karel Verspaget hard om plek 2. Verspaget wordt aangetikt door Hans Bos en moet zijn wagen met schade aan de kant zetten. Hans Bos verliest ook wat plaatjes en valt terug naar P4. Sandra Douma (tweede) en Jeroen den Boer (derde) profiteren en rijden nu virtueel op het podium. Bos zou na afloop een 30 seconden-straf krijgen voor zijn actie jegens Verspaget, waardoor hij zijn 4de plaats zag veranderen in een puntloze 18de stek.

    Arm uit het raam
    Tim van Gog heeft inmiddels een gaatje van twee tellen geslagen en rijdt nu onbedreigd op de finish af. Met de arm uit het raam gaat hij juichend over de meet. Sandra Douma en Jeroen den Boer claimen ook een champagneplekje op het ereschavot. Hans Bos sluit zijn weekend als vierde af en behoudt daarmee de leiding in het klassement. Marcel Dekker kende een sterk eindschot en finisht toch nog als vierde. Ook Jasper Bijl had een goed spurt richting finishvlag. Hij scoort achter Bart van Raamsdonk (6de) zijn beste plaats van het seizoen (7de).

    480_swift_podium2_8201

    Uitslag tweede manche Formido Swift Cup, Jubileumraces Circuit Park Zandvoort:
    1. Tim van Gog 12 ronden in 26:05,336
    2. Sandra Douma op 1,808 seconde
    3. Jeroen den Boer op 2,318
    4. Marcel Dekker op 5,107
    5. Martin van Rossen junior op 5,318
    6. Bart van Raamsdonk op 6,448
    7. Jasper Bijl op 14,445
    8. Mark van der Aa op 14,678
    9. Carlo Bermes op 17,428
    10. Nick Versteegh op 17,708
    11. Suzanne Jager op 17,760
    12. Jeroen Slaghekke op 18,139
    13. Marcel van Leen op 18,936
    14. Daan Stots op 20,169
    15. Maaike de Wit op 24,871
    16. Pieter Schothorst op 25,042
    17. Jörg Obluda op 29,454
    18. Hans Bos op 32,628
    19. Robbert Bijl op 34,197
    20. Björn Cornelissen op 44,621
    Uitgevallen: Karel Verspaget, Niels Langeveld, Peter Schreurs, Alexander Keijzers, Paul Flinterman, Niels Kool.
    Snelste raceronde: Jeroen den Boer: 2:08,861

    01-06-2008 om 20:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F3 Euro Series: Eerste zege voor Mortara en Volkswagen
    f3_race2_mortara_voor_zande_480
    Edoardo Mortara voor Renger van der Zande

    Sinds de première van de Volkswagen-Formule 3-motor, afgelopen najaar, had het merk uit Wolfsburg slechts 14 races nodig om de eerste overwinning te laten aantekenen. Dat gebeurde op het stratencircuit van Pau in de zesde race van het seizoen van de Formule 3 Euro Series. Edoardo Mortara leek wel in een andere klasse te rijden. Met overmacht reed hij van de zevende startplek naar de eerste plaats en stelde vervolgens de overwinning veilig. Renger van der Zande eindigde als tweede, de Spanjaard Dani Clos behaalde als derde zijn eerste podiumplaats.

    Start achter safety-car
    Net als bij de voorafgaande WTCC-race werd ook de Formule 3-race gestart achter de safety-car. Hoewel de regen op het moment van de start eindelijk was opgehouden, was de baan nog drijfnat. Renger van der Zande mocht na zijn achtste plaats van gisteren vanaf pole vertrekken, gevolgd door Michael Klein, Dani Clos, Christian Vietoris en Franck Mailleux. In de vierde ronde werd de race vrijgegeven, waarbij Van der Zande gelijk al een voorsprong van 0,415 seconde op Klein. Een ronde later bedroeg het verschil tussen onze landgenoot en de Duitser zelfs al 1,245 seconde.

    Mortara man van de wedstrijd
    De man van de wedstrijd was Edoardo Mortara, die vrijwel in elke ronde iemand wist in te halen. In de tiende ronde was Mortara al tweede en het leek slechts een kwestie van tijd voordat hij de aanval op Van der Zande als leider in de wedstrijd zou openen. Dat gebeurde voor de eerste keer in de veertiende ronde, waarbij de Italiaan bij het aanremmen van de eerste bocht zijn auto naast die van Van der Zande zette en de Nederlander zonder veel plichtplegingen voorbijstak en in één ronde gelijk een gat van niet minder dan 2,45 seconde trok. Een ronde later belandde Dani Clos op de vierde plaats rijdend zijwaarts in de bandenstapels, maar hij kon de strijd vervolgen, al verloor hij wel zijn vierde plek aan Christian Vietoris.


    f3_race2_podium_480
    Het podium na de tweede race met vlnr Renger van der Zande, Edoardo Mortara, Dani Clos en een teamvertegenwoordiger van Signature


    Clos met gewaagde manoeuvre naar derde plaats
    In de 19e ronde ging Michael Klein in Foch in de rondte, hetgeen hem zijn derde plaats kostte. Die werd overgenomen door Vietoris. In dezelfde ronde crashte ook Jules Bianchi, voor de derde keer dit weekend. Terwijl Mortara aan de leiding in de slotfase het tempo wat terugnam, pakte Clos in de voorlaatste ronde met een gewaagde inhaalmanoeuvre de derde plaats over van Christian Vietoris. Zo bleef de volgorde tot aan de finish: Mortara stelde de eerste F3-zege voor de nieuwe Volkswagenmotor veilig en won voor Van der Zande, Clos en Vietoris. Henki Waldschmidt kwam als 17e over de eindstreep. Voor Clos,een protégé van de Nederlandse coureur Michael Vergers, was het zijn eerste podium in de Euro Serie,

    Van der Zande tevreden met tweede plaats
    Renger van der Zande meldde na afloop: “Zo’n resultaat had ik na de problemen in de kwalifictie gisteren niet verwacht. Natuurlijk ben je niet blij met een tweede plaats wanneer je vanaf pole start, maar Mortara was zo’n stuk sneller, daar kon ik gewoon niets aan doen. Al met al ben ik wel tevreden, al moet ik wel zorgen dat de kwalificaties wat beter gaan.”

    Uitslag:
    1. Edoardo Mortara (Ita), Dallara-Volkswagen, 26 r. in 40.24,353 (gem. 106,64 km/u)
    2. Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes, op 4,054
    3. Dani Clos (Spa), Dallara-Mercedes, op 4,186
    4. Christian Vietoris (Dui), Dallara-Mercedes, op 4,743
    5. Franck Mailleux (Fra), Dallara-Mercedes, op 14,248
    6. James Jakes (GBr), Dallara-Mercedes, op 16,206
    7. Jon Lancaster (GBr), Dallara-Mercedes, op 17,567
    8. Robert Wickens (Can), Dallara-Volkswagen, op 18,334
    17. Henki Waldschmidt (Ned), Dallara-Mercedes, op 52,781

    Stand na 6 van 20 races:
    1. Mortara, 33 punten
    2. Mäki, 19
    3. Van der Zande, 16
    4. Mailleux, 15
    5. Hülkenberg en Vietoris, 14


    01-06-2008 om 20:48 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Augusto Farfus verpest SEAT-feestje in Pau kwalificatie
    PAU – Op het stratencircuit in het zuiden van Frankrijk werd de kwalificatie van het FIA WTCC verreden. Onder droge omstandigheden, na een drijfnatte Formula Master race, reed Augusto Farfus de snelste ronde tijd, waarmee hij het SEAT-feest verpeste. Yvan Muller, die lange tijd op de eerste plaats stond, moest het hierdoor met de tweede startplaats doen.

    Yvan Muller kwam net tekort

    Voor aanvang van dit weekend werden de bolides van BMW en Chevrolet lichter gemaakt, om de twee autofabrikanten dichterbij de snelle SEAT’s te brengen. Uit het merendeel van de kwalificatiesessie bleek dat de SEAT’s nog steeds de snelste wagens zijn. Aan het einde van de zaterdag stonden de TDI’s op plaats twee, drie, vier, vijf en negen.

    Augusto Farfus zorgde in de laatste seconden voor een stuntje. De Braziliaan zette zijn BMW 320si op pole door 0.020 seconde sneller te zijn dan Muller, terwijl hij vorig jaar zijn kwalificatie nog in de muur eindigde op het Franse stratencircuit. Robert Huff zette de beste tijd neer namens Chevrolet met zijn zesde plaats. Alain Menu ging eveneens snel, maar moest zijn kwalificatie staken, nadat hij de muur had geraakt met de linkerkant van zijn Lacetti.

    In Pau kwamen slechts twee Nederlanders in actie, aangezien Olivier Tielemans vanwege ziekte moest afmelden. Tom Coronel reed een aardige kwalificatiesessie namens SEAT. Coronel leek lange tijd op een plek in de toptien af te gaan, maar eindigde uiteindelijk op de dertiende positie. Jaap van Lagen bleef met zijn Lada in de achterhoede steken. De Nederlandse Russian Bear zal morgen de race vanaf P23 aanvangen.

    De uitslag van de WTCC kwalificatie in Pau:
    1  Augusto Farfus		BMW 320si		1:21.960

    2 Yvan Muller SEAT Leon TDI + 0.020

    3 Jordi Gene SEAT Leon TDI + 0.316

    4 Gabriele Tarquini SEAT Leon TDI + 0.489

    5 Rickard Rydell SEAT Leon TDI + 0.534

    6 Robert Huff Chevrolet Lacetti + 0.551

    7 Andy Priaulx BMW 320si + 0.719

    8 Nicola Larini Chevrolet Lacetti + 0.830

    9 Tiago Monteiro SEAT Leon TDI + 0.866

    10 Jörg Müller BMW 320si + 0.888

    11 Alain Menu Chevrolet Lacetti + 1.086

    12 Alessandro Zanardi BMW 320si + 1.088

    13 Tom Coronel SEAT Leon + 1.146

    14 James Thompson Honda Accord + 1.249

    15 Felix Porteiro BMW 320si + 1.295

    16 Oscar Nogues SEAT Leon + 1.692

    17 Stefano D’Aste BMW 320si + 1.857

    18 Franz Engstler BMW 320si + 2.313

    19 Pierre-Yves Corthals SEAT Leon + 2.388

    20 Laurent Cazenave BMW 320si + 2.450

    21 Sergio Hernandez BMW 320si + 3.350

    22 Andrei Romanov BMW 320si + 4.209

    23 Jaap van Lagen Lada 110 + 4.725

    24 Viktor Shapovalov Lada 110 + 6.852

    25 Ibrahim Okyay BMW 320si + 8.465

    31-05-2008 om 21:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule Ford: KTG-duo Simon Knap en Vincent van der Valk bevestigt hun klasse
    podium_ff_race1

    Simon Knap mocht vanaf pole position vertrekken maar moest na een mindere start een aantal ronden Rogier Jongejans voor zich dulden. Omdat na een aanvaring tussen Jan Paul van Dongen en Jennifer van der Beek de safetycar in de baan verscheen bleef de KTG-rijder langer dan hem lief was tegen de achterkant van Jongejans Mygale aankijken. Eenmaal weer op snelheid stelde Knap orde op zaken en reed voor Jongejans en de goed rondgaande Liroy Stuart soeverein naar de overwinning. In de Zetec Cup reed Vincent van der Valk naar een afgetekende zege en maakte daarmee het KTG-succes compleet. Na een sterke race eiste Raymond Surink de tweede plaats voor zich op terwijl Roel Mulder op de derde podiumpositie mocht plaatsnemen.


    480_start_ford_7386

    480_star_achter_7388

    Hoewel Simon Knap net als tijdens de Pinksterraces vanaf pole position mag vertrekken kan de KTG-rijder dit keer niet profiteren van zijn positie op de eerste rij. Met wielspin blijft hij even staan en Rogier Jongejans kan vanaf de tweede plaats de kop pakken. Liroy Stuart wil vanaf de vierde startplaats in de slipstream van Jongejans mee maar Knap sluit nog net voor zijn neus het gat. Achter dit drietal volgt Henk Vuik, John Svensson, Michel Florie, de vanaf een achtste plaats goed gestarte Nils Vestergaard, Jeroen Mul, Jan Paul van Dongen en dan pas de vanaf een zevende startplaats naar plek tien teruggevallen Jennifer van der Beek. Eerste uitvaller is de Deen Soren Mosebo die zijn Ray in de Hugenholtzbocht in de banden parkeert.


    480_duel_ford_7397

    Bij de eerste doorkomst probeert Knap orde op zaken te stellen en zet zijn Mygale naast die van Jongejans. Deze laatste verdedigt aan de binnenkant zijn lijn en kan de koppositie behouden.

    480_jennifer_7409

    In de Gerlachbocht gaat het echter mis als Van der Beek en Van Dongen elkaar raken. De wielen haken in elkaar en het tweetal blijft in het gras steken. Omdat de auto’s niet zo snel weggehaald kunnen worden besluit de wedstrijdleiding de safetycar de baan in te sturen. De volgorde is dan Jongejans, Knap, Stuart, Vuik, Svensson, Florie, Vestergaard, Mul, Ritsma en de kop van de Zetec Cup, te weten Vincent van der Valk, Raymond Surink en Roel Mulder. Tijdens de safetycarperiode moet Svensson de pits in met een probleem aan de uitlaat waardoor het hele veld een plaatsje opschuift.

    Bij de zesde doorkomst wordt het veld weer losgelaten. Jongejans is het meest alert en weet een gaatje te slaan naar Knap en Stuart. De KTG-rijder hervindt echter zijn snelheid en dicht het gat binnen twee ronden. Op het rechte stuk plaats Knap zijn auto aan de binnenkant naast die van Jongejans, drukt door en heeft bij de Tarzanbocht de leiding te pakken. In de daaropvolgende ronden toont Knap zijn overwicht en loopt iets meer dan twee seconden weg bij een onbedreigd naar de tweede plaats rijdende Jongejans.

    480_stuart_7415

    Stuart weet op zijn beurt de derde plaats te behouden. Een leuk gevecht is nog gaande tussen Vuik en Florie maar het lukt de Amsterdammer niet om zijn concurrent te passeren. Vestergaard rijdt naar een solide zesde positie.

    480_valk_7454

    Leider in de Zetec Cup Van der Valk levert een leuk gevecht met Duratec-rijder Ritsma en eist de overwinning voor zich op. Een keurige tweede plaats is er voor Surink die na een slechte kwalificatie sterk naar voren weet te komen. De derde plaats gaat naar Mulder die een drukke dag heeft. Hij rijdt namelijk ook nog twee races in de historische monoposto’s.

    480_roel_mulder_7456

    Uitslag Formule Ford
    Jubileumraces, race 1, Circuit Park Zandvoort, zaterdag 31 mei 2008

    1. Simon Knap 12 ronden in 25:21.796
    2. Rogier Jongejans, op 2.257
    3. Liroy Stuart, op 4.378
    4. Henk Vuik jr., op 5.883
    5. Michel Florie, op 7.454
    6. Nils Vestergaard, op 10.611
    7. Jeroen Mul, op 14.299
    8. Vincent van der Valk, op 19.724 (1ste in Zetec)
    9. Rintje Ritsma, op 19.870
    10. Raymond Surink, op 44.968 (2 in Zetec)
    11. Roel Mulder, op 47.020 (3 in Zetec)
    12. Jan Steenhart, op 50.773 (4 in Zetec)

    31-05-2008 om 20:58 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Bernie Ecclestone vraagt Max Mosley vrijwillig op te stappen
    mosley_kitzbuhel_1
    Max Mosley.

    Dinsdag 3 juni is de speciale FIA-stemming of Max Mosley mag aanblijven als baas van de internationale automobielfederatie. Maar de kans dat de door een seksschandaal getroffen Brit kan aanblijven, wordt met het moment kleiner. De grote man van de Formule 1 Bernie Ecclestone vraagt Max Mosley om aan het eind van het kalenderjaar vrijwillig op te stappen. ,,Dat zou het beste voor Max en de sport zijn’’, aldus Ecclestone.

    Max Mosley is in opspraak geraakt nadat de Britse tabloid News of the World in het geheim seksuele escapades van Mosley met meerdere prostituees en met zweepjes uitgeruste sm-meesteressen had gefilmd. Ecclestone, die al 40 jaar bevriend is met de FIA-baas, denkt dat Mosley opnieuw vernederd dreigt te worden als hij nu niet zelf vrijwillig opstapt. Bovendien is de reputatie van Mosley te ernstig beschadigd, denkt Ecclestone.

    Vreselijk
    ,,Het ergste voor Mosley én de sport is als iemand wordt gedwongen op te stappen. Dat dreigt dinsdag bij een stemming over het aanblijven van Max te gebeuren’’, stelde Ecclestone in de krant The Telegraph. ,,Ik zou het vreselijk vinden als Max zó zou moeten opstappen, zeker als je bekijkt wat hij allemaal voor de sport heeft gedaan.’’

    31-05-2008 om 20:57 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clio Cup: Pim van Riet wint bewogen race
    480_pimvanriet_7520

    Pim van Riet heeft de eerste race van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup tijdens de Jubileumraces op Circuit Park Zandvoort gewonnen. Ronald Morien begon net als tijdens de Paasraces van pole position, maar deze keer moest hij genoegen nemen met de tweede plaats.
    Morien profiteerde van té close racing tussen Sebastiaan Bleekemolen en Hoevert Vos, die in de beginfase om de tweede plaats vochten. Melvin de Groot eindigde als derde.

    Robert van den Berg was op vrijdag de snelste tijdens de kwalificatietraining, dat betekende dat hij in de eerste race vanaf de achtste startpositie moest vertrekken. Ronald Morien liet de achtste tijd noteren en stelde aldus de pole position veilig. Pim van Riet vertrok vanaf de tweede startplek, met achter zich Melvin de Groot en Hoevert Vos.
    De race duurde deze keer geen 45 minuten, zoals gewoonlijk, maar slechts twaalf rondjes. Met zes races, naast de kwalificatietrainingen, zat het zaterdagprogramma al vol genoeg.

    480_start_clio_7509

    480_star_clio_achter_7517

    Duel met twee verliezers

    Bij de start behield Morien de leiding, maar hij moest al snel zijn meerdere erkennen in Pim van Riet. De nieuwe raceleider sloeg snel een gaatje met de rest van het veld. Hij profiteerde optimaal van het duel tussen Hoevert Vos en de vanaf de zevende startplek naar voren geschoten Sebastiaan Bleekemolen, die hun Clio in de derde ronde langs Morien stuurden.

    480_sebas_7544

    Sebastiaan drong sterk aan bij Hoevert, tot het in de vijfde ronde fout ging. De twee raakten elkaar, waarna Bleekemolen moest opgeven en Vos ver terugviel.
    Ronald Morien profiteerde, hij nam de tweede plek over. Hij werd op zijn achterbumper gevolgd door Melvin de Groot, die onder zware druk stond van Addie van de Ven. De achtervolgers Paul Vahstal, Robert van den Berg, Christiaan Jorissen en Michael Bleekemolen zaten op het vinkentouw.

    Close racing

    Terwijl Van Riet zijn voorsprong kon uitbouwen tot een seconde op drie, werd er achter hem om elke millimeter gevochten. De genoemde groep, later aangevuld met Sandra van der Sloot en Mickey Bertram, reed als aan een touwtje over het circuit.
    Niemand maakte een foutje, waardoor er nauwelijks positiewisselingen plaatsvonden. Morien eindigde aldus als tweede, voor De Groot en Van de Ven.

    Trainingproblemen

    “Voor de kwalificatie heb ik mijn auto niet goed voor elkaar”, aldus winnaar Van Riet achteraf. “Door een gelukje kwam ik toch op de eerste startrij terecht en dat heb ik optimaal uitgebuit.” Pim reed de snelste raceronde en dat leverde hem een extra puntje op.
    “Pim van Riet was een maatje te groot voor mij”, analyseerde Ronald Morien zijn race. “Ik heb een probleem met mijn rempunt voor de Tarzanbocht; ik rem daar te vroeg. Sebastiaan en Hoevert profiteerden daarvan, maar die twee plaatsen kreeg ik later weer terug. Melvin drong vervolgens sterk aan, maar ik kon mijn positie goed verdedigen.”

    480_morien_7579

    Melvin de Groot sprak van een ‘leuk gevecht’ met Morien. “Ik was sneller, maar ik wilde niet teveel risico’s nemen.” In de beginfase koos hij ook eieren voor zijn geld. “Ik liet Hoevert erlangs, hij zat flink bij mij te drukken. Ik liet de aanval aan Sebastiaan over. Ik zag het misgaan.”

    Dat is drie

    Mickey Bertram won voor de derde keer in vijf races de strijd om de Olympia Cup. René Steenmetz, tweede in de tussenstand, eindigde als tweede. De derde podiumplek was voor Peter Bergervoet.

    Uitslag:

    1. Pim van Riet, 12 ronden in 24:01.249
    2. Ronald Morien, op 2.958
    3. Melvin de Groot, op 3.084
    4. Addie van de Ven, op 3.562
    5. Robert van den Berg, op 3.757
    6. Christiaan Jorissen, op 5.672
    7. Paul Vahstal, op 6.630
    8. Michael Bleekemolen, op 6.947
    9. Sandra van der Sloot, op 7.254
    10. Mickey Bertram, op 7.770

    480_clio_duel_7537

    31-05-2008 om 20:56 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Zaterdagrace afgebroken na groot ongeluk
    Voor de tweede keer dit seizoen is een race van de Dutch Supercar Challenge gecanceld. Was het tijdens het eerste raceweekend op de Duitse Nürburgring nog de mist die voorkwam dat het veld van start kon gaan, vandaag zorgde een zware crash waarin onder andere Joost den Ouden, Laurens Gooshouwer, Willy Angenent en nota bene de safetycar betrokken waren ervoor dat de race al na twintig minuten werd afgebroken.

    De race begon goed, met veel gevechten in de verschillende divisies. Het was Arjan van der Zwaan die het beste wegkwam bij de start. Hij werd de eerste gevolgd door Cor Euser en het duo Riley/Flux. Een spannend schouwspel ontstond waarin Cor Euser na een aantal ronden aan het langste eind dacht te trekken. Aan het einde van het rechte stuk na Eau Rouge wist Euser de DTM Audi TTR van Van der Zwaan in te halen waarna de Marcos-coureur een aantal seconden weg kon lopen bij zijn naaste concurrenten.

    img_4541

    Na twintig minuten ging het echter fout achterin het veld. Omdat de Porsche van Jan Willems op een gevaarlijk punt in de banden tot stilstand was gekomen werd besloten om de safetycar de baan op te sturen. Deze maakte echter de fout door niet voor Euser maar voor Arjan van der Zwaan de baan op te komen. Euser rijdt door en creëert al binnen een aantal bochten een flink gat ten opzichte van zijn concurrentie. De wedstrijdleiding besluit daarop om de safetycar terug te laten vallen in het veld en om op die manier een ronde later alsnog Euser op te vangen.

    In het begin gaat iedereen makkelijk langs de safetycar, maar uiteindelijk gaat het een halve ronde later toch fout. Op Blanchimont, het snelste stuk van het circuit, rijdt de nog safetycar langzaam om het veld voorbij te laten. Een gastrijder, achteraan gestart en rijdend met een Lamborghini Galardo GT3, schrikt als hij de safetycar voor zich ziet en gaat vol in de rem. Joost den Ouden, rijdend met een BMW Compact, kan de Lamborghini niet ontwijken en knalt vol achterop de auto. Den Ouden gaat een paar keer over de kop, en komt hierbij ook met de safetycar in aanraking. In de ontstane situatie raken ook de BMW’s van Laurens Gooshouwer en Willy Angenent en de Marcos Mantis van het duo de Wit/Bemudez de Castro zwaar beschadigd, omdat ook zij schrokken van het hele gebeuren en sommige auto’s elkaar niet meer konden ontwijken.

    img_4530

    Een flinke chaos is het gevolg, waarbij ook de medische dienst uit moet rukken om hulp te verlenen aan de coureurs en de bestuurders van de safetycar, die bij het incident ook zwaar beschadigd is geraakt. Naar verluid maken de betrokken coureurs het goed, maar een aantal mensen zijn wel voor een medische keuring naar het medisch centrum gebracht. Door de vele brokstukken op de baan en de toestand van de coureurs heeft de wedstrijdleiding besloten om de verdere wedstrijd te cancelen. De race van morgen (zondag) wordt aangevangen in dezelfde startopstelling als de zaterdagrace.

    31-05-2008 om 20:55 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F3 Euro Series: James Jakes wint, Van der Zande na prachtige inhaalrace achtste
    f3_pau_race1_jakes
    James Jakes leidde het veld in Pau van start tot finish



    Chaotisch is nog een vriendelijke kwalificatie voor het verloop van de eerste Formule 3-race in Pau. Op de na regen opdrogende baan crashte de ene na de andere deelnemer, terwijl tal van anderen het geluk hadden om van deze uitvallers te profiteren en veel plaatsen goed te maken, simpelweg door op de baan te blijven. Daartoe behoorde Renger van der Zande, die vanaf de 24e plaats startte en als achtste over de eindstreep kwam, normaliter in de Formule 3 een nagenoeg onmogelijke opgave. De Brit James Jakes, vorig jaar winnaar in Magny-Cours, behaalde zijn tweede zege in de Euro Series, gevolgd door Edoardo Mortara en Jon Lancaster.

    Vanaf pole pakte James Jakes zonder problemen de leiding, gevolgd door Edoardo Mortara en Nico Hülkenberg. In de tweede ronde ging Mika Mäki rechtdoor de bandenstapel in. Eerder al waren Shabaan en Klingman uitgevallen, later volgden ook Götz, Dillmann, Cheng, Campos, Kimball, Waldschmidt, Gonzales, Hülkenberg en Vernay. De auto van Vernay, die na contact met de muur strandde, stond zo ongelukkig in de snelle passage na Beaumont, dat de wedstrijdleiding in de 13e ronde de safety-car de baan op stuurde, waarmee ook alle andere gestrande auto’s geborgen konden worden. Na drie ronden volgde de herstart – halverwege de race waren er nog maar 17 van de gestarte 30 auto’s in de strijd…


    480_zande

    In de 17e ronde trof het ongeluk ook Van der Zande: in de bocht Oscar werd hij aangereden door de Fransman Jules Bianchi, die vanmorgen al voor de rode vlag in de kwalificatie zorgde. In tegenstelling tot Bianchi kon Van der Zande echter de strijd vervolgen. In de 18e ronde kwam het tot een aanrijding tussen Plowman en Janis, die vervolgens ook nog Sam Bird meenamen. Opnieuw kwam de safety-car in actie, in ronde 21 werd de race hervat. Toen waren er nog 13. Een ronde later schoot Niall Breen rechtdoor in Foch, Renger van der Zande was op da moment al tiende en vocht een fraai duel uit met de Duitser Michael Klein voor hem. Korte tijd later ging Richard Philippe op hoge snelheid zelf in de rondte. In de 26e ronde ging Koudai Tsukakoshi rechtdoor onder het viaduct bij Beaumont, waarmee er nog maar tien auto’s in de strijd waren en Van der Zande als achtste voorlopig op pole stond voor de race van morgen.

    In de laatste drie ronden gebeurde er niks meer, zodat James Jakes won, voor Edoardo Mortara en Jon Lancaster. Mortara nam daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over, de Italiaan heeft nu een voorsprong van acht punten op de Fin Mika Mäki. Het is bovendien voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 3 Euro Serie dat een rijder met een Volkswagenmotor het klassement aanvoert. Renger van der Zande eindigde inderdaad als achtste en mag daarmee morgen vanaf pole vertrekken. Na de verprutste kwalificatietraining van vanmorgen had hij zelf nooit zo’n resultaat verwacht: “Dit had ik niet kunnen of durven dromen”, aldus Van der Zande. “Het was echt de gaafste race uit m’n hele leven! Ik heb alles meegemaakt: heb vijf man geraakt, drie keer de muur geraakt, mijn voorvleugel was krom, ik ben van achteren aangereden, heb zelfs stilgestaan en ben toen geholpen door een marshal, waarna ik m’n auto in z’n achteruit moest zetten om weer de baan op te komen… Wat een ongelooflijke race! Mooi is natuurlijk dat ik morgen vanaf pole start, zien wat er dan gebeurt!”

    Uitslag:
    1. James Jakes (GBr), Dallara-Mercedes, 29r. in 41.06,198 (gem. 116,91 km/u)
    2. Edoardo Mortara (Ita), Dallara-Volkswagen, op 0,662
    3. Jon Lancaster (GBr), Dallara-Mercedes, op 1,251
    4. Franck Mailleux (Fra), Dallara-Volkswagen, op 4,584
    5. Christian Vietoris (Dui), Dallara-Mercedes, op 6,305
    6. Dani Clos (Spa), Dallara-Mercedes, op 8,062
    7. Michael Klein (Dui), Dallara-Mercedes, op 8,776
    8. Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes, op 9,769
    uitgevallen: Henki Waldschmidt (Ned), Dallara-Mercedes (van de baan)

    31-05-2008 om 20:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Augusto Farfus behaalt eerste pole van het seizoen voor BMW
    wtcc_pau_farfus_quali_480
    Augusto Farfus op weg naar zijn eerste pole van het seizoen

    Vorig jaar haalde hij de bladen in Pau met ongetwijfeld de meest spectaculaire crash van het jaar. Ditmaal verliep de kwalificatie op het stratencircuit een stuk beter voor Augusto Farfus: twee minuten voor het eind van de drie kwartier durende kwalificatietraining reed de Braziliaan zijn BMW 320si naar de snelste trainingstijd en behaalde daarmee de eerste pole van het seizoen voor BMW. Achter Farfus staat een kwartet van SEAT-rijders met Yvan Muller, Jordi Gené, Gabriele Tarquini en Rickard Rydell op de plaatsen twee tot en met vier. Tom Coronel kwalificeerde zich met zijn SEAT Leon met benzinemotor als dertiende, Jaap van Lagen had te maken met wegliggingsproblemen in zijn Lada en reed de op twee na laatste tijd, voor de Rus Shapovalov en de Turk Okyay, die beide de maximale kwalificatietijd van 1.27,697 minuten overschreden.

    Gemor in het SEAT-kamp
    Voorafgaand aan het weekend in Pau was er heel wat gemor in het SEAT-kamp, nadat de FIA had aangekondigd met onmiddellijke ingang het basisgewicht van de BMW’s en de Honda Accord met respectievelijk 15 en 20 kilo te verlagen. In de tijdtraining bleek echter dat de SEAT Leon TDI’s ook zonder gewichtsverlaging nog heel competitief zijn. Yvan Muller reed de snelste tijd, voerde lang het veld aan en wist daarna zijn eigen snelste rondetijd andermaal te verbeteren. Ook het gemak waarmee Jordi Gené en Gabriele Tarquini weer naar voren wisten te rijden, sprak een duidelijke taal. “En waarschijnlijk rijden ze nog niet eens met maximale turbodruk”, aldus een WTCC-insider.


    wtcc_pau_rydell_quali_480
    Ook 70 kg zwaarder dan de BMW: de SEAT Leon TDI van Rickard Rydell

    Farfus' BMW 70 kg lichter dan Mullers SEAT
    Dat Augusto Farfus twee minuten voor het eind van de sessie nog de pole-position voor de neus van de SEAT-fractie wegkaapte, zorgde weliswaar voor weinig enthousiasme bij de Spanjaarden, maar het feit dat enerzijds het verschil met Yvan Muller slechts twee honderdsten van een seconde bedroeg en anderzijds de auto van Farfus in Pau niet minder dan 70 kilo lichter is dan de SEAT van Muller, is ongetwijfeld meer dan een schrale troost en toont bovendien aan hoeveel potentieel er, ondanks het extra gewicht, nog in de diesel-SEATs zit. Voor de volledigheid: de diesels van Gené, Tarquini en Rydell zijn zelfs respectievelijk 81, 103 en 70 kilo zwaarder dan de BMW van Farfus.

    Opluchting zichtbaar bij Farfus
    Bij Farfus was de opluchting zichtbaar. Natuurlijk werd er het nodige van hem verwacht, omdat hij – afgezien van Zanardi die een extra gewichtsbonus van 15 kilo meekreeg – met de lichtste fabrieks-BMW in het veld rondrijdt. Vorig jaar beleefde hij een enorme klapper in Pau en ook dit jaar ging het aan het eind van de sessie tijdens zijn eerste snelle ronde mis, toen hij met de rechterkant van zijn auto de vangrail raakte en de rechter zijspiegel daarbij verloor. “Toen moest ik even terugdenken aan de crash van vorig jaar, maar gelukkig was het dit keer veel minder ernstig”, aldus Farfus. Dat zijn auto verder niet onder de actie geleden had, bewees hij door direct daarna de snelste rondetijd te laten aantekenen. Het enige serieuze ongeval kwam op naam van de Turkse coureur Ibrahim Okyay, die al aan het begin van de sessie in aanvaring kwam met de beide Engstler-teamgenoten Engstler en Romanov en daardoor voor de eerste bocht aan de rechterkant van de baan in de vangrail belandde.


    wtcc_pau_coronel_quali_480
    Tom Coronel over de kerbstones op weg naar de dertiende trainingstijd

    Coronel: "Meer zit er gewoon niet in"
    Snelste Chevrolet-rijder in de kwalificatie van Pau was Rob Huff, die de zesde tijd realiseerde, gevolgd door wereldkampioen Andy Priaulx als tweede BMW in het klassement. Tom Coronel behaalde de dertiende plaats en was realistisch: “Meer zit er gewoon niet in.” Op zijn snelste ronde werd hij wel even opgehouden door Porteiro, wat hem wat tijd kostte. Bij het Russian Bears-Lada-team zit men duidelijk verder van de kopgroep af dan in Valencia. Jaap van Lagen kwam niet minder dan 4,725 seconde tekort op de snelste tijd van Farfus en dat is gewoon teveel. “We krijgen het nog niet voor elkaar”, aldus de Wekeromse rijder.

    Uitslag:
    1. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, 1.21,960
    2. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, 1.21,980
    3. Jordi Gené (Spa), SEAT Leon TDI, 1.22,276
    4. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, 1.22,449
    5. Rickard Rydell (Zwe), SEAT Leon TDI, 1.22,494
    6. Rob Huff (GBr), Chevrolet Lacetti, 1.22,511
    7. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, 1.22,679
    8. Nicola Larini (Ita), Chevrolet Lacetti, 1.22,790
    13. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon, 1.23,106
    23. Jaap van Lagen (Ned), Lada 110, 1.26,685


    31-05-2008 om 20:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs