Een klap in het gezicht van velen. Een andere benaming kun je
er niet voor vinden. Is de lat voor bepaalde lieden te hoog gelegen
omdat het in de oude Belcar gezelliger was of een onbezonnen daad van
milieufreaks?
De Gravity Mosler van Anthony Kumpen en Bert Longin was bloedsnel in de
tweede kwalificatie. Onbekenden probeerden het team op een misselijke manier
vleugellam te maken.
Sabotage ontdekt bij Gravity Racing
Toen het team van Gravity Racing zondagochtend de pitbox wilde betreden
constateerden zij dat er in de nacht van zaterdag op zondag ongewenst
bezoek was geweest en dat beide Moslers gesaboteerd waren.
Anthony Kumpen: Wij hebben de politie gebeld en die hebben de
nodige vaststellingen gedaan. Nader onderzoek leverde op dat zowel de
remmen als de velgen gesaboteerd waren. Ook was er water bij de benzine
gedaan. Wie zoiets doet? Geen idee . De politie tast eveneens
volledig in het duister. Dit is niet alleen een smerige zaak, het kost
ons ook de leiding in het kampioenschap. Alles was aanwezig om hier te
winnen. Bert Longin: Na deze inbraak zijn we nergens zeker meer
van. Het is een pure schande, zoiets hoort niet thuis in de sport. Heel
even zat ik in de put, maar nu heeft de ontgoocheling plaatsgemaakt
voor boosheid en wil ik er nog meer tegenaan gaan. Dit motiveert me.
Wie ons denkt op deze manier klein te krijgen, kent ons niet
goed.
Belcar: Ron Marchal derde in Zolder. Zege voor Soulet- Franchi
De derde wedstrijd van het Belgische GT-kampioenschap ofwel de
Mediagroep Van Dyck Belcar leverde na de wedstrijden in Dijon een
hattrick voor het team van GPR met de combinatie Maxime Soulet-Greg
Franchi op. Het team van GPR bleek over de meest efficiënte
strategie te beschikken. Ron Marchal eindigde samen met Vincent
Radermecker in de Gravity Mosler als derde.
Fred Bouvy, Damien Coens, Greg Franchi, Maxime Soulet, Vincent Radermecker
en Ron Marchal
Viper domineert beginfase
De Dodge Viper SRT 10 van Jeffrey van Hooydonck domineerde de beginfase
van de wedstrijd, maar viel later met een kapotte motor uit.
Aanvankelijk zetten de beide Gravity Vipers direct de achtervolging in
met Anthony Kumpen in tweede positie. Problemen met de brandstoftoevoer
zorgden ervoor dat het duo Kumpen/Longin voortijdig de strijd moest
staken. Ook de tweede Mosler van Vincent Radermecker/Ron Marchal kon
niet direct van zijn goede uitgangspositie profiteren. Ron Marchal:
Tijdens mijn stint kampte ik nogal met remproblemen waardoor we
het iets rustiger aan moesten doen. Eigenlijk was dat nog niet het
ergst. Maar ik werd een paar keer in het verkeer opgehouden en dat
kostte gewoon tijd. Uiteindelijk kon Vincent Radermecker het gat
naar de koplopers dichtrijden en pakte in de slotfase de laatste
podiumplek. Door de perikelen van de koplopers kreeg de Ferrari F430
van Bouvy-Coens de leiding in handen, op korte afstand gevolgd door de
GPR-Porsche 997 van Soulet/ Framchi. Ook de Dodge Viper van Vanthoor/
Kris Wauters heeft de leiding korte tijd in handen, maar valt
uiteindelijk naar de vijfde
plek terug.
Fraaie derde plek voor Ron Marchal in de Gravity Mosler
Lamborghini-perikelen
Voor de drie JD Astromega Lamborghinis en het exemplaar van Chad
Racing begint de wedstrijd dramatisch. Doordat zij te laat waren
moesten zij uit de pitlane vertrekken. De Lamborghini Gallardos
verspeelden bij voorbaat alle kansen op een goede klassering. De
combinatie Hen Haane/Mikke van Hool eindigde uiteindelijk nog als
achtste. De Lotus 2 Eleven van Steegmans/Daniels zorgde halverwege de
wedstrijd door olieverlies in de paddockchicane voor de nodige
commotie. Zowel de GPR Porsche 997 als de JD Astromega Lamborghini
Gallardo met Mikke van Hool aan het stuur tolden hopeloos in de rondte.
Beiden konden redelijk ongeschonden nog hun weg vervolgen. De JD
Astromega Lamborghini Gallardo viel naar de elfde plek terug.
Uiteindelijk wist Henk Haane na een inhaaljacht nog als achtste te
eindigen, voor zijn teamgenoot Kurt Thiers, eveneens met een
Lamborghini. Van de vier ingeschreven Lamborghinis zagen er
slechts twee de finish. De combinaties De Laet-Verbergt en
Greensall/Dockerill vielen ui
De beslissende stop van GPR Racing
Beslissende Stop
Kort voor het einde van de wedstrijd maakte het team van GPR de
beslissende stop waardoor de combinatie Soulet/Franchi definitief de
kop veroverde. Daarna vormde de Ferrari F430 van Francorchamps Motors
geen enkele bedreiging meer en de combinatie Bouvy/Coens eindigde als
tweede. In de Div 3 ging de zege naar de combinatie Lagrange-Nelissen
Grade, terwijl Tom Langeberg en Jurgen Van Hover de tweede plaats in de
klasse voor zich opeisten.
De Ferrari van Francorchamps Motors op weg naar de tweede plaats
UITSLAG
1. Maxime Soulet/Greg Franchi Porsche 997 GT3 Cup S 74 ronden
2. Fred Bouvy-Damien Coens Ferrari F430 GT + 22.282 seconden
3. Vincent Radermecker-Ron Marchal + 41.304 seconden
4. Bart Couwbergs-Ruben Maes Porsche 911 GT3 Cup S
5. Raf Vanthoor-Kris Wauters Dodge Viper Competition op één ronde
6. Koen Wauters-Patrick Schreurs Dodge Viper Competition op één ronde
7. Hans en Frank Thiers Ferrari F430 GT op twee ronden
8. Henk Haane-Mikke van Hool Lamborghini Gallardo op twee ronden
9. Joost Vollebergh-Kurt Thiers Lamborghini Gallardo op drie ronden
10.Lagrange-Nelissen Grade Porsche 997 GT 3 op drie ronden.
WTCC: Augusto Farfus buitenaards sterk in eerste race
PAU Op het Franse stratencircuit van Pau heeft Augusto Farfus
een indrukwekkende prestatie geleverd in de eerste FIA WTCC race. De
Braziliaan van BMW startte de race vanaf pole en bouwde gedurende de
race een voorsprong op van maarliefst zeventien seconden. Yvan Muller
werd tweede, gevolgd door zijn merkgenoot Jordi Gene.
De race werd al snel afgebroken, toen Alain Menu in de eerste ronde
werd rond getikt bij de hairpin. De bolides van Menu en Zanardi
blokkeerden de complete baan, waarop de rode vlag werd gezwaaid. Na de
herstart ging het wel goed. Farfus kwam goed weg en kon al snel een gat
slaan naar Yvan Muller.
Waar het in de kwalificatie een SEAT-feest leek te worden in de
Zuid-Franse straten, behaalde Farfus een verpletterende overwinning.
Robert Huff kon eveneens goed mee met de TDI-wagens. De
Chevrolet-rijder bevondt zich lange tijd tussen de SEATs en
eindigde de race als vierde, met twee TDIs voor hem en twee
achter hem.
WTCC-debutant Laurent Cazenave zorgde, als vervanger van Tielemans,
voor een indrukwekkende prestatie. De Fransman werd in eigen land
eerste in de Independents Trophy. Sergio Hernandez werd in deze klasse
tweede, gevolgd door Stefano DAste.
Andy Priaulx deed goede zaken met zijn BMW 320si. De Engelsman scoorde
weliswaar weinig punten in de eerste race, maar wist wel de pole
position voor de tweede race te bemachtigen.
BMW 130i Cup: Schothorst leidt van start tot finish
Bas Schothorst heeft zichzelf op zijn verjaardag de overwinning in race
één van de Samsung BMW 130i cup cadeau gedaan. Hij leidde
de race vanaf de start. Bertus Sanders kwam nog dichtbij in de
slotfase, maar moest genoegen nemen met plaats twee. Luuk Glansdorp
reed knap naar de laatste podiumplek, waarmee hij tevens de BMW Drivers
Trophy wint.
De eerste rij wordt bezet door Bas Schothorst en Bertus Sanders. Beide
heren komen het beste weg bij de start. Daarachter is het Luuk
Glansdorp die brutaal de ervaren Duncan Huisman afhoudt bij het ingaan
van de Tarzanbocht.
Tim Coronel, na problemen in de kwalificatie noodgedwongen vertrokken
van de laatste positie, zet flinke stappen in de openingsfase. Bij het
ingaan van de tweede ronde passeert hij Dillon Koster en schuift hij op
naar de zesde positie.
Vanaf de derde ronde gaat Huisman op zoek naar een gaatje bij
Glansdorp. Die vindt hij echter niet. Zeker niet als Glansdorp een
kleine voorsprong op begint te bouwen.
De jonge coureur, nieuw in de klasse én de toerwagenracerij,
rijdt een snaarstrakke race. Een klein schoonheidsfoutje halverwege de
race brengt een mooi resultaat niet in gevaar.
Vooraan het veld is het Bas Schothorst die de race controleert, op
gepaste afstand volgt Bertus Sanders. Toch wordt het nog spannend in de
slotfase als Sanders de aansluiting vindt bij de koploper, maar tot een
aanval komt het niet. Schothorst wint en geeft zichzelf zodoende een
leuk verjaarsdagscadeau.
Sanders eindigt tweede voor de jonge Glansdorp, die daarmee winnaar is
van de BMW Drivers Trophy. Duncan Huisman en Tim Coronel completeren de
top vijf.
Winnaar Schothorst is een tevreden man. "Het ging goed, maar ik kreeg
het zeker niet cadeau! In de slotfase raakte mijn benzine op waardoor
Bertus nog erg dichtbij kwam, maar gelukkig redde ik het tot de finish".
Uitslag race 1 BMW 130i Cup
Jubileumrace, Circuit Park Zandvoort, 1 juni 2008
1. Bas Schothorst, in 19:26,133
2. Bertus Sanders, op 0.198
3. Luuk Glansdorp, op 2.194
4. Duncan Huisman, op 3.306
5. Tim Coronel, op 3.405
6. Jan Joris Verheul, op 5.706
7. Dillan Koster, op 15.848
8. Allard Kalff, op 19.142
9. Bernhard van Oranje, op 19.390
10. Pieter Christiaan van Oranje, op 43.891
11. Toine Nagel, op 53.691
12. Lau Michielse, op 1:32,138
De eerste race dit weekend van de North European Cup Formule
Renault 2.0 is gewonnen door de Fin Valtteri Bottas. Hij was een maatje
te groot voor de rest. De Nederlanders deden redelijk van zich spreken,
met drie coureurs in de top tien.
26 deelnemers gaan van start op een droge baan met hier en daar nog
natte plekken. Valtteri Bottas verzilvert zijn poleposition, Tobias
Hegewald sluit aan. Nicky Catsburg lijkt de vijfde positie te pakken,
maar ligt zesde op het moment dat de safetycar de baan op komt. Dit is
bittere noodzaak na een harde crash in het achterveld. Bij het
aanremmen voor de Hugenholtzbocht schat Daniel Ivarson de situatie
compleet verkeert in, vliegt over de achterkant de Duitse Marlene
Dietrich en belandt dwars op de baan. Alle betrokken rijders zijn
gelukkig ongedeerd.
Als de safetycar de pits weer induikt dwingt Hegewald een fout af bij
Bottas en pakt daarmee de leiding. Stef Dusseldorp ligt op een achtste
positie, maar mist de aansluiting bij de herstart. Kelvin Snoeks rijdt
net in de top tien.
Tobias Hegewald geniet maar tweede ronden van zijn koppositie. In de
Renaultbocht maakt hij een fout, spint en valt ver terug. Uiteindelijk
vecht hij zich nog terug naar de negende positie.
Bottas heeft de leiding stevig in handen en rijdt een halve seconde
sneller dan de rest. Daarachter vormt zich een groepje voor de tweede
plaats,gevolgd een groepje dat strijdt om de vijfde positie. Leider van
deze groep is Catsburg. Maximilian Wissel heeft op de zesde positie
zijn handen vol aan Stef Dusseldorp. Op het moment dat Catsburg
wegrijdt van dit gevecht, gaat het mis voor Stef Dusseldorp. De coureur
van Van Amersfoort Racing valt terug naar de zeventiende positie.
Op het randje van de top tien is er een hevige strijd, met onder meer
Kelvin Snoeks en Nigel Melker. Snoeks blijkt in dit gevecht het meest
vastberaden en eindigt uiteindelijk als zevende, Melker als tiende. De
zege is dan allang vergeven aan Valtteri Bottas, die souverein de winst
pakt.
Uitslag race 1 NEC Formule Renault 2.0
Jubileumraces, Circuit Park Zandvoort, 1 juni 2008
1. Valtteri Bottas, 15 ronden in 25:25.578
2. Antonio Felix da Costa, op 4.134
3. Kuba Giermaziak, op 4.784
4. Johan Jokinen, op 5.339
5. Nick Catsburg, op 11.115
7. Kelvin Snoeks, op 18.017
10. Nigel Melker, op 21.165
13. Stef Dusseldorp, op 27.133
15. Bart Hylkema, op 29.463
16. Thomas Knopper, op 29.925
20. Daniel de Jong, op 41.052
Swift Cup: Hans Bos wint meest spannende Swift-race ooit
Hans Bos heeft vanmorgen de eerste heat van de Formido Swift Cup
gewonnen. De klassementsleider pakte na de start de kop en moest zich
vervolgens 12 ronden hard verdedigen op de achtervolgende meute. ,,Dit
was wel de spannendste Swift Cup-race ooit, hijgde
winnaar Bos na op het podium van de Jubileumraces in Zandvoort.
Bij de start van de eerste manche is Hans Bos goed weg. Hij pakt vanaf
P2 de kop af van pole-sitter Sandra Douma en gaat als de nummer
één de Tarzanbocht in. Marcel Dekker is eveneens goed weg
en pakt P4, maar hij moet dit plekje toch al weer snel prijsgeven aan
Karel Verspaget. Tim van Gog zit daar nog voor op positie drie.
Close Racing Dat er close racing is bij de Formido Swift Cup blijkt al snel
met een geweldig gevecht tussen Van Gog en Verspaget. De leiders Bos en
Douma maken gebruik van het knokkende tweetal achter het duo. Ze zijn
na één ronde exact een seconde los van het veld.
Geparkeerd Suzanne Jager heeft problemen en rijdt even langzaam rond. De
Haarlemse verliest veel plaatsen en valt terug naar P24. Er is ook een
wagen bij het uitkomen van de Tarzanbocht langs de baan geparkeerd. Het
betreft Pieter Schothorst, die tijdens Pinksteren nog zoveel vreugde
had met een derde plek in de tweede manche.
Supersnel Tijdens de tweede ronde zet Tim van Gog met 2:08,368 een
supersnelle tijd neer. De chrono is zelfs sneller dan de
pole-position-tijd van Douma van zaterdag. Dankzij die rappe lap heeft
Van Gog de aansluiting met Bos en Douma weer teruggevonden. Verspaget
(4de), Dekker (5de), Jeroen den Boer (6de), Niels Langeveld (7de),
Carlo Bermes (8ste), Martin van Rossen junior (9de) en Jeroen Slaghekke
(10de) volgen binnen de toptien.
Zwaar In de vierde ronde gaat Maaike de Wit (ze reed 19de) even in
de rondte. De Rotterdamse kan haar weg wel vervolgen. Al zal ze niet
veel later de pitstraat bezoeken en uitstappen. Ondertussen heeft
Sandra Douma het zwaar. Ze moet haar tweede plaats prijsgeven aan Tim
van Gog en verliest en passent nog een plek aan Karel Verspaget. Martin
van Rossen junior gaat naar positie acht, nadat hij ploeggenoot Carlo
Bermes heeft gepasseerd.
Opmars Peter Schreurs Jeroen Slaghekke moet zijn plekje in de toptien prijsgeven. De
16-jarige jongeling van het Coronel Junior team ziet Peter Schreurs
(gestart als 15de, nu 10de) en Bart van Raamsdonk voorbij schieten.
Mark van der Aa kan zijn goede kwalificatie geen goed vervolg geven,
want hij is teruggevallen naar plek 15. Suzanne Jager heeft ondertussen
weer een paar plekjes goedgemaakt. Ze is nu 21ste. Ze heeft nog zeven
ronden de tijd om zich binnen de top-15 en daarmee in de punten te
rijden.
Spektakel Halfweg koers dringt Niels Langeveld fel aan bij Jeroen den
Boer. Swift-rookie Langeveld weet Den Boer inderdaad te passeren; hij
gaat naar P6. Bij het ingaan van ronde acht is er veel spektakel.
Koploper Hans Bos weet nog maar net de aandringende Tim van Gog achter
zich te houden. Verspaget ligt op de loer en probeert Van Gog op zijn
beurt te verschalken. Ook dat lukt net niet, waarna Verspaget weer
Douma van zich af moet zien te houden. De nummer 5 Marcel Dekker zit op
amper 1,6 seconde van Hans Bos nog prima op het vinkentouw. Het is heel
spannend, met fair racen bovendien.
Prima manche Met nog drie ronden te gaan, rukt Langeveld op. Hij passeert
de groene bolide van Marcel Dekker. De Sassenheimer ligt nu op een
keurige positie vijf. Alexander Keijzers kent een prima manche. Hij
startte als 17de en ligt nu al 11de.
Spannende slotfase Ondertussen hebben Bos, Van Gog, Verspaget en Douma een
treintje van vier gevormd. Bij het ingaan van de slotronde is het
verschil tussen de nummers één en vier amper een seconde.
In de slotfase zijn er felle gevechten. Drie dik gaat de topdrie de
laatste kilometer in en op weg naar de Kumho-bocht. Hans Bos, die ook
nog een aanlopende achterband lijkt te hebben, moet al zijn
stuurmanskunsten aanwenden op Tim van Gog en Karel Verspaget achter
zich te houden. Op de meet zit er tussen winnaar Bos en de nummer drie
Verspaget minder dan een halve tel! Douma is de nummer vier, terwijl
Wijzonol-coureur Alexander Keijzers in de slotfase een keurige tiende
plek behaalt.
Uitslag eerste manche Formido Swift Cup, Jubileumraces Circuit Park Zandvoort: 1. Hans Bos 12 ronden
2. Tim van Gog op 0,286 seconde
3. Karel Verspaget op 0,453
4. Sandra Douma op 0,648
5. Niels Langeveld op 1,481
6. Marcel Dekker op 2,260
7. Jeroen den Boer op 3,682
8. Martin van Rossen jr. op 4,149
9. Carlo Bermes op 9,015
10. Alexander Keijzers op 13,501
11. Peter Schreurs op 16,745
12. Bart van Raamsdonk op 16,908
13. Jasper Bijl op 17,295
14. Jeroen Slaghekke op 17,783
15. Mark van der Aa op 18,070
16. Björn Cornelissen op 18,801
17. Daan Stots op 19,547
18. Marcel van Leen op 20,815
19. Suzanne Jager op 23,946
20. Nick Versteegh op 24,157
21. Paul Flinterman op 26,837
22. Niels Kool op 27,662
23. Robbert Bijl op 28,223
24. Jörg Obluda op 40,252 Uitgevallen: Maaike de Wit en Pieter Schothorst Snelste raceronde: Tim van Gog met 2:08,368
WTCC: Augusto Farfus wint met straatlengte voorsprong
Augusto Farfus met het Palais Beaumont in Pau op de achtergrond
Met de enorme marge van 17,851 seconden, de ruimste overwinning
in de historie van het WTCC sinds de heropleving van het kampioenschap
in 2005, won Augusto Farfus de eerste WTCC-race in Pau. Het succes van
de Braziliaan was de eerste overwinning voor BMW in het huidige
seizoen. Farfus, die vorig jaar in Pau de tweede race op zijn naam had
weten te schrijven en met de lichtste BMW in het veld rondrijdt,
eindigde voor de beide SEAT-coureurs Yvan Muller en Jordi Gené.
Tom Coronel werd veertiende in de race, die na een kettingbotsing in de
eerste ronde een half uur lang moest worden onderbroken. Na de herstart
was het een slaapverwekkende optocht, hetgeen sommigen in de perstent
al smalend deed opmerken: "Het lijkt de DTM wel..."
Kettingbotsing in eerste ronde legt halve veld lam
In tegenstelling tot de weersverwachting, die eigenlijk regen voor
vandaag had voorspeld, werd de eerste WTCC-race verreden onder prachtig
zonnige omstandigheden. Toen de safety car de pitstraat inreed en de
start werd vrijgegeven, was het Farfus die de leiding nam voor Muller
en de overige SEAT diesels. Zanardi liep wat schade aan de achterkant
van ziujn BMW op door een tikje van Thompson, terwijl het in Foch tot
de gevreesde kettingbotsing kwam. Zanardi tikte Menu aan, die ging in
de rondte, waarop de BMW en de Chevrolet de gehele baan blokkeerden.
Erachter stonden Thompson, Monteiro, Coronel, Corthals, Cazenave,
DAste, Engstler, Hernandez, Van Lagen en Okyay, waarop de
wedstrijdleiding niet anders kon doen dan de strijd te staken. Oscar
Nougues, die een gastoptreden in de WTCC kreeg als beloning voor het
winnen van de SEAT Leon Eurocopa-race in Valencia, was al eerder uit de
race: hij raakte bij het uitkomen van de eerste bocht, Virage Gare, de
bandenstapel, waarbij hij zijn linker voorwielophanging krom reed.
De start, gezien vanaf de achterkant, met rechts de Lada van Jaap van Lagen
Farfus loopt een straatlengte uit
Na een half uur kon de strijd worden hervat, waarbij de auto van
Corthals ontbrak. Na opnieuw een ronde achter de safety car werd de
race vrijgegeven, waarbij Farfus leidde voor Muller, Gené,
Tarquini, Huff, Rydell, Larini, Priaulx, Müller, Menu, Thompson,
Zanardi, Monteiro en Coronel. In de eerste fase van d race reed Farfus
aan kop zon 0,7 seconde per ronde sneller dan zijn
achtervolgers, aangevoerd door Yvan Muller. Zo had hij na zeven ronden
al een voorsprong van 5,9 seconden. Daarna voerde de Braziliaan het
tempo zelfs nog meer op: halverwege de race reed hij al 9,808 seconde
voor Muller. Positiewisselingen waren er tot op dat moment niet, de
enige posities waarom een beetje gestreden werd waren de vierde plaaats
tussen Tarquini en Huff en de achtste plaats tussen Andy Priaulx en
Jörg Müller. Aan de kop van het veld bleef Farfus ruim een
seconde per ronde uitlopen op Muller, terwijl er in de dertiende ronde
eindelijk een inhaalactie was: Hernandez reed Engstler voorbij toen de
Duitser voor Foch een beetje te laat remde en nam zo de 18e plaats
over. Een ronde later won Hernandez bij het aanremmen van de bocht
Oscar onder het viaduct nog een positie, toen hij zijn
teamgenoot DAste uitremde. In de 17e ronde reed de Turkse
BMW-rijder Okyay bij het uitkomen van Foch in de vangrails, waarmee hij
uit de race was.
Laurent Cazenave uit Pau won het Independents-klassement bij zijn WTCC-debuut
Independents'-winst voor Tielemans-vervanger Cazenave
Meer gebeurde er niet, zodat Farfus uiteindelijk won met de riante
voorsprong van 17,851 seconde voor Yvan Muller. Gené werd derde,
Huff pakte in de laatste ronden nog Tarquini en kwam als vierde over de
streep voor de Italiaan, die op zijn beurt werd gevolgd door Rydell,
Larini en Priaulx, die daarmee, weer eens, achtste werd en voor de
tweede race vanaf de pole position mag vertrekken. Jörg
Müller en Alex Zanardi completeren de top tien, Coronel wordt
veertiende en lokale rijder Cazenave, die Olivier Tielemans vervangt
bij Wiechers Sport, behaalt de overwinning in de Yokohama
Independents Trophy.
De SEAT-diesels (hier Jordi Gené) waren in Pau langzamer dan ze konden
Spel van de SEATs
Interessant was het om te zien welk spel de SEATs speelden. Terwijl
Farfus aan het eind van de race wat tempo terugnam en zijn tijden
zon vier seconden langzamer waren dan gisteren in de
kwalificatie, was Yvan Muller, die absoluut vrij baan had, nóg
een klap langzamer - en dat terwijl het verschil in de kwalificatie
gisteren slechts twee honderdsten van een seconde bedroeg. Voor de hand
liggende conclusie: de SEATs deden aan sandbagging, om
aan te tonen waarom de recente gewichtsvermindering voor de BMWs
in hun ogen onterecht is. Augusto Farfus zal het een zorg zijn. Die is
blij met zijn eerste zege van het jaar.
Uitslag:
1. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, 20 r. in 52.20.842 (gem. 63,33 km/u)
2. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, op 17,851
3. Jordi Gené (Spa), SEAT Leon TDI, op 18,111
4. Rob Huff (GBr), Chevrolet Lacetti, op 19,139
5. Gabriele Tarquini (Ita) SEAT Leon TDI, op 20,608
6. Rickard Rydell (Zwe), SEAT Leon TDI, op 21,265
7. Nicola Larini (Ita), Chevrolet Lacetti, op 22,110
8. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, op 22,478
14. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon, op 26,573
Augusto Farfus, blij met zijn eerste zege van het seizoen
De jaarlijkse Grand Prix de Pau, waarvan de historie al teruggaat tot
1899, is een van de belangrijkste toeristische attracties van het
Zuid-Franse stadje. Geen wonder dat ook de regionale VVV voor Pau en de
Pyreneeën volop reclame maakt, met een kartonnen pop van de Franse
WTCC-held Yvan Muller en diverse andere bijbehorende zaken in de
etalage.
Overigens heeft Pau ook naast de race het nodige te bieden, zoals het fraaie chateau en het historische stadshart.
Wie op zondag iets anders wil dan de race, kan terecht op de zogeheten
"vide à greniers", ofte wel rommelmarkt. Frankrijk is een land
met veel verzamelaars van van alles en nog wat: oud emaille, aardewerk,
boeken, meubelen, gebruiksvoorwerpen, glas en tal van andere zaken.
Heerlijk voor wie ervan houdt. Helaas vond uw verslaggever, die ook van
verzamelen houdt, geen leuke objecten als oude Michelingidsen,
autosportboeken, Franse Dinky Toys of andere aardige zaken die
weliswaar geen mens nodig heeft, maar die wel heel plezierig zijn. Maar
goed, het kijken was ook leuk.
Over verzamelen gesproken: een absolute aanrader is "Motors Mania", een
klein, leuk winkeltje dat is gespecialiseerd in boeken over auto's,
autosport en een klein beetje luchtvaart, plus veel automobilia als
reclameborden, posters en modelauto's. Bestaat nu een jaar of vijf in
Pau en is ook jaarlijks vertegenwoordigd op beurzen als
Rétromobile in Parijs en de Techno Classica in Essen.
Veel autosportboeken, waaronder zelfs het boek "Racing Team Holland" van Rob Wiedenhoff en Ed Heuvink.
De afdeling automobilia, met ondermeer originele posters van de
allereerste Portugese Formule 1-Grand Prix van Porto in 1958 en de
Formule 3-race in het Portugese Villareal in 196. Onze Duitse collega
Annette Laqua, die gek is op Portugal en alles wat daarvandaan komt,
vond de beide posters wel heel fraai, maar de prijs van 2000 Euro voor
de Porto-poster toch een beetje te gortig. Wie meer wil zien van het
aanbod van "Motors Mania", kan terecht op www.motors-mania.com
Een lokale band zorgde voor sfeer in de paddock.
SEAT gebruikt de WTCC-race in Pau voor promotie van de nieuwe Ibiza,
waarmee bezoekers zelfs proefritten door het centrum van Pau kunnen
maken.
Chevrolet heeft bij de hoofdingang van het circuit op de Boulevard des
Pyrenées een statische presentatie van een aantal auto's,
waaronder het showmodel van Alain Menu's WTCC-auto. Het Koreaanse merk
verzorgt voor het dealernetwerk overigens van elke WTCC-race eigen
televisiereportages, waarvoor er altijd een aparte cameraman meereist.
Hier doet presentator Pierre van Vliet, jarenlang de Formule
1-verslaggever van het Franse TF1, een "stand-up" tussen de Chevrolets.
BMW organiseerde op zondagochtend in de paddock een handtekeningsessie met alle fabrieks- en privérijders bij elkaar.
Bij de WTCC-races in Pau zijn ook Volkswagen-sportdirecteur Kris Nissen
(op de foto links) en zijn rechterhand Peter Utoft aanwezig. Officieel
natuurlijk vanwege de betrokkenheid van Volkswagen als motorleverancier
bij de Formule 3 Euro Serie, die ook in Pau rijdt, maar het spreekt
voor zich dat ze ook het WTCC met belangstelling volgen.
Zoals nagenoeg overal in de autosport kom je ook in het WTCC op diverse
posities Nederlanders tegen. Hier zijn er twee: links Matthijs
Matlehner, verantwoordelijk voor de autosport bij
WTCC-bandenleverancier Yokohama in Düsseldorf, en rechts Jan
van Kolfschoten, die al jaren bij BMW Motorsport in München werkt
en daar nauw betrokken is bij de organisatie van het WTCC-programma.
Gewicht is in de WTCC-paddock het meest besproken onderwerp. SEAT
voorzag al zijn diesel-fabrieksauto's van een waarschuwing voor
achteropkomend verkeer. Maar ook met gewicht aan boord kunnen de SEATs
snel zijn, zoals gisteren overduidelijk bleek tijdens de kwalificatie.
BMW 130i Cup: Verheul wint incidentrijke tweede race (update)
De tweede race in de Samsung BMW 130i Cup is gewonnen door Jan Joris
Verheul. Hij kwam niet ongeschonden uit de felle strijd, maar een losse
achterbumper weerhield hem niet van de zege. Allard Kalff eindigde op
de tweede plaats, voor Tim Coronel die met een zwaar gehavende en
kromme auto eveneens naar het podium reed.
Dankzij het Rad van Fortuin komt de poleposition op naam van Allard
Kalff. Hij voert de rollende start goed uit en duikt als eerste de
Tarzanbocht in. Jan Joris Verheul heeft echter een betere exit en pakt
Kalff in de Gerlachbocht. In de Hugenholtzbocht is het smaakmaker Luuk
Glansdorp die tot twee keer toe een duw krijgt. Hij heeft hierbij
zoveel schade opgelopen dat hij moet opgeven in de pits.
Tim Coronel zet Jan Joris Verheul onder druk en probeert vooral aan het
eind van het rechte stuk zijn inhaalacties te plaatsen. Hierdoor kan
derde man Duncan Huisman weer een beetje aansluiting vinden. Bas
Schothorst, winnaar van race één en als achtste gestart,
maakt niet zijn verwachte opmars. Hij ligt na drie ronden nog op een
zevende positie.
In de vierde ronde zit Coronel dusdanig dicht op de staart van Verheul
dat de achterbumper van laatstgenoemde deels los gereden word. Door dit
gevecht vindt Huisman helemaal de aansluiting bij deze strijd. In de
vijfde ronde valt hij echter bij de Audi S bocht stil met een technisch
mankement. Dit geeft de derde plaats aan Bertus Sanders, gevolgd door
Schothorst.
Door het uitvallen van Glansdorp is de strijd in de BMW Drivers Trophy
helemaal open. Bernhard van Oranje gaat hierin aan de leiding, op de
voet gevolgd door Pieter Christiaan van Oranje. Toine Nagel volgt op
gepaste afstand. De prinselijke strijd komt ten einde als Pieter
Christiaan halverwege de race een stuk van zijn snelheid verliest.
Aan kop komt de top vier dicht bij elkaar. Al bij de eerste poging van
één van de vier gaat het volledig mis. Sanders zet zijn
auto op weg naar Audi S naast die van Tim Coronel. Bas Schothorst
verremt zich echter vanuit de vierde positie volledig en ramt
teamgenoot Coronel in de rondte. Sanders zit ertussen en kan geen kant
op. Alle drie hebben veel schade, maar proberen door te rijden. Coronel
zijn wagen staat volledig scheef, Sanders verliest veel snelheid en bij
Schothorst breekt een spoorstang af. Hij probeert tevergeefs door te
rijden, maar kan na twee ronden hobbelen echt niet verder meer.
Althans, niet volgens iedereen die de race bekijkt. Schothorst en zijn
team denken er anders over en kwakkelend voltooit hij de 75% van de
raceafstand die nodig is voor punten. Of de wedstrijdleiding ermee
akkoord gaat, dat is nog afwachten.
Door dit alles stijgt Allard Kalff, die na zijn start vanaf
poleposition was teruggevallen naar de vijfde plek, naar
de tweede positie. Tim Coronel is na twee ronden weer gewend aan de
nieuwe afstelling van zijn auto. Dwars als een karter duikt hij de
bochten in, maar zijn rondetijden blijven redelijk. Kalff kan hij
echter niet meer bedreigen, hij eindigt als derde. Jan Joris Verheul
rijdt dankzij alle schermutzelingen onbedreigd naar de zege en
pakt zijn eerst overwinning van het seizoen. Bernhard van Oranje wordt
vierde algemeen en pakt daarmee de zege in de BMW Drivers Trophy.
Tim Coronel vertelt over zijn race: Er was niks aan de hand toen
ik Bertus positie zag kiezen voor de Audi S, maar Bas verremde zich
volgens mij en daarna was het lachen. Het was ontzettend zwaar racen.
Bos Uit was erg spannend, Scheivlak was spannend en bij Slotemakers was
het iedere keer een kruisje slaan en hopen dat er niks afbreekt.
Tot slot winnaar Jan Joris Verheul: Het eerste deel was erg
moeilijk. De jongens achter me waren gewoon sneller. Ik heb geprobeerd
iedereen bij elkaar te brengen en dat is gelukt. Toen dat groepje
elkaar uit de race reed kon ik relatief makkelijk naar de zege
rijden.
Update: Wedstrijdleiding bestraft Schothorst Aan het einde van de middag wordt bekend dat de
wedstrijdleiding Bas Schothorst heeft gediskwalificeerd vanwege
gevaarlijk rijgedrag. Omdat hij volgens de wedstrijdleiding ook onnodig
gevaarlijke situaties voor zichzelf en anderen heeft gecreëerd met
zijn gehavende auto, is zijn overwinning van eerder vandaag ook
afgepakt. Schothorst is in beroep gegaan.
Uitslag race 2 BMW 130i Cup
Jubileumrace, Circuit Park Zandvoort, 1 juni 2008
1. Jan Joris Verheul, in 1:56,228
2. Allard Kalff, op 14.375
3. Tim Coronel, op 15.704
4. Bernhard van Oranje, op 17.216
5. Dillon Koster, op 23.824
6. Pieter Christiaan van Oranje, op 36.155
7. Bertus Sanders, op 43.516
8. Toine Nagel, op 1:19.130
9. Lau Michielse, op 1:35.965
10. Bas Schothorst, op 4 ronden
Clio Cup: Van den Berg laat pech achter zich en wint
Na twee weekenden waarin hij zijn zaken niet helemaal goed voor elkaar
had. Heeft Robert van den Berg vandaag laten zien waartoe hij in staat
is. Hij leidde de race van start tot finish. Paul Vahstal liet hem niet
gaan, maar kon niet een echte inhaalactie plaatsen. Addie van de Ven
reed andermaal naar het podium.
Bij de start komt poleman Robert van den Berg het beste van zijn plek.
Minder goed vergaat de start van Sebastiaan Bleekemolen in eerste
instantie. Hij weet toch zijn tweede positie te verdedigen in de eerste
bochten. Paul Vahstal sluit ook aan bij de koplopers. Al in de derde
ronde zien we Sebastiaan Bleekemolen met een afgebroken
voorwielophanging over het circuit rijden. Hij heeft zich vergist in
een poging Van den Berg in te halen en moet dat bekopen met een opgave.
Paul Vahstal rijdt vlak achter Van den Berg en deelt veel tikjes uit
aan de leider in de langzamere bochten. Datzelfde doet Hoevert Vos bij
zijn voorliggers. Hij krijgt daarvoor later in de race een drive
through penalty.
In de vierde ronde komt Arthur Tjon kortstondig in de pits. Als hij
weer de baan opgaat, rijdt hij met een ronde achterstand tussen de
snellere mannen in het veld. Dit zorgt voor problemen, waarvan Melvin
de Groot het grootste slachtoffer is. Hij komt in aanraking met Tjon,
waarna beiden moeten opgeven.
In het vervolg van de race blijft Robert van den Berg onder druk staan,
maar hij slaat alle aanvallen af. Paul Vahstal pakt goede punten voor
het kampioenschap en ziet Addie van der Ven als derde naast zich op het
podium. Christiaan Jorissen en Pim van Riet maken de top vijf vol.
In de Olympische klasse is het Rene Steenmetz die er met de winst
vandoor gaat, voor Peter Bergervoet. Derde in dit klassement wordt
Richard Warmerdam.
Winnaar Robert van den Berg is erg blij dat hij dit weekend eindelijk
de pech achter zich heeft gelaten. Het ging goed, maar ik kreeg
in de openingsfase wel een erg vervelende tik van Sebastiaan. Dat was
jammer, want toen stond mijn sporing krom. Ik verloor steeds wat op het
rechte stuk, maar in de bochten won ik weer wat. Het verschil bleef dus
ongeveer gelijk. Ik hoop dat de problemen nu voorbij zijn. Op naar
Assen!
Addie van de Ven besloot andermaal zijn race met een podiumplek.
Ik heb tot nu toe alle weekenden op het podium gestaan. Ik was
vandaag alleen niet echt scherp. Ik verloor terrein op de mannen voor
me en kon geen vuist meer maken. Ach, dat heb je wel eens. Ik ben wel
heel erg tevreden en hoop ook alle andere weekenden op het podium te
komen!
Uitslag race 2 Dunlop Sportmaxx Clio Cup
Jubileumrace, Circuit Park Zandvoort, 1 juni 2008
1. Robert van der Berg, in
2. Paul Vahstal, op 0.310
3. Addie van de Ven, op 4.501
4. Christiaan Jorissen, op 6.250
5. Pim van Riet, op 7.179
6. Ronald Morien, op 7.455
7. Michael Bleekemolen, op 8.542
8. Rene Steenmetz, op 11.655
9. Peter Bergervoet, op 13.798
10. Marcel Duits, op 14.458
WTCC: Eerste seizoenszege voor wereldkampioen Andy Priaulx
Het beeld van de tweede race: regen en Priaulx voor Larini
Nadat Augusto Farfus in de eerste WTCC-race in Pau de eerste
zege van het seizoen voor BMW binnenhaalde, heeft nu ook regerend
wereldkampioen Andy Priaulx zijn eerste zege van het jaar te pakken. In
de tweede wedstrijd van de dag, op een door zware regenval drijfnatte
baan, leidde Priaulx vanaf de start achter de safety car tot aan het
vallen van de finishvlag. Hij eindigde voor Chevrolet-rijder Nicola
Larini en Rickard Rydell, die met zijn derde plaats de best
geklasseerde SEAT-rijder was. Tom Coronel eindigde als negende, net
buiten de punten.
Start achter safety-car na zware regenval
Vanwege zware regenval voorafgaand aan de race ging het veld achter de
safety-car van start, met Priaulx op pole voor Larini, Rydell,
Tarquini, Huff, Gené, Muller en Farfus. Pierre-Yves
Corthals SEAT stond nog in de pits na zijn opgelopen schade in
de eerste wedstrijd. De start volgde in ronde vier. In de eerste paar
bochten ging het nog goed, maar de beeldschermen toonden constant
aquaplanende en glijdende autos. Farfus won in de vierde ronde
een plaats ten kost van Yvan Muller en stak daarna ook Gené
voorbij, terwijl Alain Menu Jörg Müller inhaalde en zo
negende was. Tom Coronel won in de vijfde ronde een plaats ten koste
van Monteiro. In de zevende ronde botsten Engstler en Cazenave, waarmee
de Fransman de leiding in de stand voor de privérijders
kwijtraakte en terugviel tot de negentiende plaats. SEAT-rijder Jordi
Gené reed in dezelfde ronde de pits in om zijn linker voorband
te laten wisselen.
James Thompson behaalde het eerste WK-punt voor Honda
Coronel in gevecht met Zanardi en Müller
Tom Coronel reed vrij gemakkelijk het gat naar Alex Zanardi op de elfde
plaats dicht, maar kon de BMW-rijder niet echt onder druk zetten. In de
tiende ronde verloor Jörg Müller zijn negende plaats aan
Honda-coureur James Thompson. De stand aan kop was halverwege
ongewijzigd met Priaulx voor Larini, Rydell, Tarquini, Huff en Farfus.
In de twaalfde ronde wisselden de beide Proteam-teamgenoten stuiverje:
Hernandez verremde zich voor Foch, waardoor DAste de veerrtiende
plaats en de leiding in het Independents-klassement kon
overnemen. In de dertiende ronde crashte Alain Menu in Foch in de
bandenstapels. Hij kon weliswaar nog de pits bereiken, maar zijn linker
voorwiel stond zo scheef onder zijn Chevrolet dat er niet aan uitrijden
te denken viel. In de veertiende ronde verremden Jörg Müller
en Alex Zanardi zich in de eerste bocht, waarop de Italiaan rechtdoor
schoot en terugviel. Zo klom Tom Coronel op naar de tiende plaats. In
de 16e ronde verremde Jörg Müller zich opnieuw op hetzelfde
punt, zodat Coronel de negende plaats overnam, maar een halve ronde
later was hij die positie alweer kwijt aan de Duitser toen hij zelf te
laat in de remmen ging voor de bocht Oscar. Later viel Müller weer
terug, zodat Coronel toch negende bleef.
Priaulx komt als winnaar over de eindstreep
Beslagen ramen voor Jaap van Lagen
In de laatste ronde traden er geen veranderingen meer op in de
volgorde, zodat Priaulx won voor Larini, Rydell, Tarquini, Huff,
Farfus, Muller en Thompson, die het eerste WK-punt binnenhaalde voor
Honda. Coronel werd als negende geklasseerd. De overwinning in de
Yokohama Independents Trophy ging naar Stefano DAste voor
Franz Engstler en Oscar Nogues.Ik ben blij dat ik een race
zonder fouten heb kunnen rijden, want hier met de vele witte lijnen,
waar het zo glad is, is een foutje snel gemaakt, aldus winnaar
Priaulx na afloop van de wedstrijd. Jaap van Lagen Had te kamoen met
beslagen ramen, waardoor zijn zicht ernstig werd bemoeilijkt. Hij werd
18e.
Podium na race 2 met vlnr Friedhelm Noll van BMW, Nicola Larini, Andy Priaulx, Stefano d'Aste en Rickard Rydell
Uitslag:
1. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, 21 r. in 36.01.406 (gem. 96,62 km/u)
2. Nicola Larini (Ita), Chevrolet Lacetti, op 4,528
3. Rickard Rydell (Zwe), SEAT Leon TDI, op 5,000
4. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, op 14,424
5. Rob Huff (GBr), Chevrolet Lacetti, op 18,324
6. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, op 19,968
7. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, op 25,140
8. James Thompson (GBr), Honda Accord, op 28,203
9. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon, op 39,71
18. Jaap van Lagen (Ned), Lada 110, op 1.30,303
Stand na acht van 24 races:
1. Tarquini, 45 punten
2. Muller, 38
3. Rydell, 37
4. Priaulx, 33
5. Gené, 30
6. Huff, 27
12. Coronel, 10
15. Tieleman
Swift Cup: Tim van Gog wint tweede manche: âIk ben terug!â
Tim van Gog kreeg na Pasen en Pinksteren de vraag waarom hij toch niet
meer in de top reed. De regerend vice-kampioen van de Formido Swift Cup
revancheerde zich dit weekend tijdens de Jubileumraces. Na zijn tweede
plaats in de eerste manche, pakte hij zondagmiddag overtuigend de zege
in de tweede heat. ,,Ik ben helemaal terug, lachte Tim
van Gog breeduit.
Bij de start van de tweede manche pakt Hans Bos resoluut de start. Tim
van Gog volgt, met daarachter Karel Verspaget en Sandra Douma. Tim van
Gog heeft slechts enkele honderden meters nodig voor iets wat hem in de
eerste manche helemaal niet lukte: Hans Bos inhalen. Bij de
Gerlachbocht weet de regerend vice-kampioen de leiding te nemen. Niels
Langeveld ligt vijfde, vlak voor Marcel Dekker, Jeroen den Boer en
Martin van Rossen junior.
Veel actie op de baan In de eerste ronde is er een spin van Niels Kool. Hij kan
achter wel verder. Ondertussen krijgt de van P12 gestarte Alexander
Keijzers een drive through penalty voor retaking place on the
grid. Carlo Bermes snoept vervolgens de 8ste plek af van zijn
ploeggenoot Martin van Rossen junior. Bart van Raamsdonk completeert de
toptien, al kan de rijder van Team Bleekemolen daar niet lang van
genieten. In de derde ronde weet Peter Schreurs hem te passeren. Niet
veel later komt Niels Kool binnen in de pitstraat. De 15-jarige
havo-scholier valt uit.
Wederom spannend Het is na drie van de twaalf te verrijden ronden wederom
spannend. De eerste zeven coureurs volgen leider Tim van Gog binnen
twee seconden.
Sandra Douma weet progressie te boeken door Karel Verspaget terug te
dringen naar P4. In de vijfde ronde dringt de op P7 liggende Jeroen den
Boer aan. Met een fraaie actie weet hij zowel Marcel Dekker als Niels
Langeveld te verschalken. Omdat Alexander Keijzers zijn straf (drive
through penalty) niet opvolgt, krijgt hij in de zesde ronde de zwarte
vlag voorgehouden. Dat betekent dat hij uit de wedstrijd wordt genomen.
Even later parkeert Paul Flinterman zijn bolide in de pitstraat en valt
hij uit.
Vierbreed Ondertussen is Carlo Bermes aan een opmars bezig. De nummers 6
tot en met 10 gaan soms met vier wagens naast elkaar over de baan.
Bermes profiteert en pakt de zesde stek. Marcel Dekker lijkt de
snelheid wat kwijt en valt terug naar de tiende positie.
Peter Schreurs zit ook in dat groepje. De man uit Rijssen komt in de
9de ronde echter in contact met Niels Langeveld, waarna Schreurs in de
grindbak naast de baan eindigt. Niels Langeveld is de snelheid ook
kwijt en zal even later uitvallen.
Podium Karel Verspaget wil graag nog een keer op het podium komen
vandaag. Die kans vergroot hij zelf door de derde plaats op Sandra
Douma te heroveren. Suzanne Jager, die op de 12de plaats bivakkeert,
krijgt net als Keijzers een drive through voor misplaatst gedrag
op de baan. Met nog twee rondjes te gaan moet Tim van Gog enorm
hard werken om de winst binnen te halen. Hij heeft bij de 10de
doorkomst slechts 0,140 seconde voorsprong op Bos.
Knokken In de 11de ronde knokken Hans Bos, Sandra Douma en Karel
Verspaget hard om plek 2. Verspaget wordt aangetikt door Hans Bos en
moet zijn wagen met schade aan de kant zetten. Hans Bos verliest ook
wat plaatjes en valt terug naar P4. Sandra Douma (tweede) en Jeroen den
Boer (derde) profiteren en rijden nu virtueel op het podium. Bos zou na
afloop een 30 seconden-straf krijgen voor zijn actie jegens Verspaget,
waardoor hij zijn 4de plaats zag veranderen in een puntloze 18de stek.
Arm uit het raam Tim van Gog heeft inmiddels een gaatje van twee tellen
geslagen en rijdt nu onbedreigd op de finish af. Met de arm uit het
raam gaat hij juichend over de meet. Sandra Douma en Jeroen den Boer
claimen ook een champagneplekje op het ereschavot. Hans Bos sluit zijn
weekend als vierde af en behoudt daarmee de leiding in het klassement.
Marcel Dekker kende een sterk eindschot en finisht toch nog als vierde.
Ook Jasper Bijl had een goed spurt richting finishvlag. Hij scoort
achter Bart van Raamsdonk (6de) zijn beste plaats van het seizoen (7de).
Uitslag tweede manche Formido Swift Cup, Jubileumraces Circuit Park Zandvoort: 1. Tim van Gog 12 ronden in 26:05,336
2. Sandra Douma op 1,808 seconde
3. Jeroen den Boer op 2,318
4. Marcel Dekker op 5,107
5. Martin van Rossen junior op 5,318
6. Bart van Raamsdonk op 6,448
7. Jasper Bijl op 14,445
8. Mark van der Aa op 14,678
9. Carlo Bermes op 17,428
10. Nick Versteegh op 17,708
11. Suzanne Jager op 17,760
12. Jeroen Slaghekke op 18,139
13. Marcel van Leen op 18,936
14. Daan Stots op 20,169
15. Maaike de Wit op 24,871
16. Pieter Schothorst op 25,042
17. Jörg Obluda op 29,454
18. Hans Bos op 32,628
19. Robbert Bijl op 34,197
20. Björn Cornelissen op 44,621 Uitgevallen: Karel Verspaget, Niels Langeveld, Peter Schreurs, Alexander Keijzers, Paul Flinterman, Niels Kool. Snelste raceronde: Jeroen den Boer: 2:08,861
F3 Euro Series: Eerste zege voor Mortara en Volkswagen
Edoardo Mortara voor Renger van der Zande
Sinds de première van de Volkswagen-Formule 3-motor,
afgelopen najaar, had het merk uit Wolfsburg slechts 14 races nodig om
de eerste overwinning te laten aantekenen. Dat gebeurde op het
stratencircuit van Pau in de zesde race van het seizoen van de Formule
3 Euro Series. Edoardo Mortara leek wel in een andere klasse te rijden.
Met overmacht reed hij van de zevende startplek naar de eerste plaats
en stelde vervolgens de overwinning veilig. Renger van der Zande
eindigde als tweede, de Spanjaard Dani Clos behaalde als derde zijn
eerste podiumplaats.
Start achter safety-car
Net als bij de voorafgaande WTCC-race werd ook de Formule 3-race
gestart achter de safety-car. Hoewel de regen op het moment van de
start eindelijk was opgehouden, was de baan nog drijfnat. Renger van
der Zande mocht na zijn achtste plaats van gisteren vanaf pole
vertrekken, gevolgd door Michael Klein, Dani Clos, Christian Vietoris
en Franck Mailleux. In de vierde ronde werd de race vrijgegeven,
waarbij Van der Zande gelijk al een voorsprong van 0,415 seconde op
Klein. Een ronde later bedroeg het verschil tussen onze landgenoot en
de Duitser zelfs al 1,245 seconde.
Mortara man van de wedstrijd
De man van de wedstrijd was Edoardo Mortara, die vrijwel in elke ronde
iemand wist in te halen. In de tiende ronde was Mortara al tweede en
het leek slechts een kwestie van tijd voordat hij de aanval op Van der
Zande als leider in de wedstrijd zou openen. Dat gebeurde voor de
eerste keer in de veertiende ronde, waarbij de Italiaan bij het
aanremmen van de eerste bocht zijn auto naast die van Van der Zande
zette en de Nederlander zonder veel plichtplegingen voorbijstak en in
één ronde gelijk een gat van niet minder dan 2,45 seconde
trok. Een ronde later belandde Dani Clos op de vierde plaats rijdend
zijwaarts in de bandenstapels, maar hij kon de strijd vervolgen, al
verloor hij wel zijn vierde plek aan Christian Vietoris.
Het podium na de tweede race met vlnr Renger van der Zande, Edoardo
Mortara, Dani Clos en een teamvertegenwoordiger van Signature
Clos met gewaagde manoeuvre naar derde plaats In de 19e ronde ging Michael Klein in Foch in de rondte,
hetgeen hem zijn derde plaats kostte. Die werd overgenomen door
Vietoris. In dezelfde ronde crashte ook Jules Bianchi, voor de derde
keer dit weekend. Terwijl Mortara aan de leiding in de slotfase het
tempo wat terugnam, pakte Clos in de voorlaatste ronde met een gewaagde
inhaalmanoeuvre de derde plaats over van Christian Vietoris. Zo bleef
de volgorde tot aan de finish: Mortara stelde de eerste F3-zege voor de
nieuwe Volkswagenmotor veilig en won voor Van der Zande, Clos en
Vietoris. Henki Waldschmidt kwam als 17e over de eindstreep. Voor
Clos,een protégé van de Nederlandse coureur Michael
Vergers, was het zijn eerste podium in de Euro Serie,
Van der Zande tevreden met tweede plaats
Renger van der Zande meldde na afloop: Zon resultaat had
ik na de problemen in de kwalifictie gisteren niet verwacht. Natuurlijk
ben je niet blij met een tweede plaats wanneer je vanaf pole start,
maar Mortara was zon stuk sneller, daar kon ik gewoon niets aan
doen. Al met al ben ik wel tevreden, al moet ik wel zorgen dat de
kwalificaties wat beter gaan.
Uitslag:
1. Edoardo Mortara (Ita), Dallara-Volkswagen, 26 r. in 40.24,353 (gem. 106,64 km/u)
2. Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes, op 4,054
3. Dani Clos (Spa), Dallara-Mercedes, op 4,186
4. Christian Vietoris (Dui), Dallara-Mercedes, op 4,743
5. Franck Mailleux (Fra), Dallara-Mercedes, op 14,248
6. James Jakes (GBr), Dallara-Mercedes, op 16,206
7. Jon Lancaster (GBr), Dallara-Mercedes, op 17,567
8. Robert Wickens (Can), Dallara-Volkswagen, op 18,334
17. Henki Waldschmidt (Ned), Dallara-Mercedes, op 52,781
Stand na 6 van 20 races:
1. Mortara, 33 punten
2. Mäki, 19
3. Van der Zande, 16
4. Mailleux, 15
5. Hülkenberg en Vietoris, 14
Augusto Farfus verpest SEAT-feestje in Pau kwalificatie
PAU Op het stratencircuit in het zuiden van Frankrijk werd de
kwalificatie van het FIA WTCC verreden. Onder droge omstandigheden, na
een drijfnatte Formula Master race, reed Augusto Farfus de snelste
ronde tijd, waarmee hij het SEAT-feest verpeste. Yvan Muller, die lange
tijd op de eerste plaats stond, moest het hierdoor met de tweede
startplaats doen.
Voor aanvang van dit weekend werden de bolides van BMW en Chevrolet
lichter gemaakt, om de twee autofabrikanten dichterbij de snelle
SEATs te brengen. Uit het merendeel van de kwalificatiesessie
bleek dat de SEATs nog steeds de snelste wagens zijn. Aan het
einde van de zaterdag stonden de TDIs op plaats twee, drie,
vier, vijf en negen.
Augusto Farfus zorgde in de laatste seconden voor een stuntje. De
Braziliaan zette zijn BMW 320si op pole door 0.020 seconde sneller te
zijn dan Muller, terwijl hij vorig jaar zijn kwalificatie nog in de
muur eindigde op het Franse stratencircuit. Robert Huff zette de beste
tijd neer namens Chevrolet met zijn zesde plaats. Alain Menu ging
eveneens snel, maar moest zijn kwalificatie staken, nadat hij de muur
had geraakt met de linkerkant van zijn Lacetti.
In Pau kwamen slechts twee Nederlanders in actie, aangezien Olivier
Tielemans vanwege ziekte moest afmelden. Tom Coronel reed een aardige
kwalificatiesessie namens SEAT. Coronel leek lange tijd op een plek in
de toptien af te gaan, maar eindigde uiteindelijk op de dertiende
positie. Jaap van Lagen bleef met zijn Lada in de achterhoede steken.
De Nederlandse Russian Bear zal morgen de race vanaf P23 aanvangen.
Formule Ford: KTG-duo Simon Knap en Vincent van der Valk bevestigt hun klasse
Simon Knap mocht vanaf pole position vertrekken maar moest na een
mindere start een aantal ronden Rogier Jongejans voor zich dulden.
Omdat na een aanvaring tussen Jan Paul van Dongen en Jennifer van der
Beek de safetycar in de baan verscheen bleef de KTG-rijder langer dan
hem lief was tegen de achterkant van Jongejans Mygale aankijken.
Eenmaal weer op snelheid stelde Knap orde op zaken en reed voor
Jongejans en de goed rondgaande Liroy Stuart soeverein naar de
overwinning. In de Zetec Cup reed Vincent van der Valk naar een
afgetekende zege en maakte daarmee het KTG-succes compleet. Na een
sterke race eiste Raymond Surink de tweede plaats voor zich op terwijl
Roel Mulder op de derde podiumpositie mocht plaatsnemen.
Hoewel Simon Knap net als tijdens de Pinksterraces vanaf pole position
mag vertrekken kan de KTG-rijder dit keer niet profiteren van zijn
positie op de eerste rij. Met wielspin blijft hij even staan en Rogier
Jongejans kan vanaf de tweede plaats de kop pakken. Liroy Stuart wil
vanaf de vierde startplaats in de slipstream van Jongejans mee maar
Knap sluit nog net voor zijn neus het gat. Achter dit drietal volgt
Henk Vuik, John Svensson, Michel Florie, de vanaf een achtste plaats
goed gestarte Nils Vestergaard, Jeroen Mul, Jan Paul van Dongen en dan
pas de vanaf een zevende startplaats naar plek tien teruggevallen
Jennifer van der Beek. Eerste uitvaller is de Deen Soren Mosebo die
zijn Ray in de Hugenholtzbocht in de banden parkeert.
Bij de eerste doorkomst probeert Knap orde op zaken te stellen en zet
zijn Mygale naast die van Jongejans. Deze laatste verdedigt aan de
binnenkant zijn lijn en kan de koppositie behouden.
In de Gerlachbocht gaat het echter mis als Van der Beek en Van Dongen
elkaar raken. De wielen haken in elkaar en het tweetal blijft in het
gras steken. Omdat de autos niet zo snel weggehaald kunnen
worden besluit de wedstrijdleiding de safetycar de baan in te sturen.
De volgorde is dan Jongejans, Knap, Stuart, Vuik, Svensson, Florie,
Vestergaard, Mul, Ritsma en de kop van de Zetec Cup, te weten Vincent
van der Valk, Raymond Surink en Roel Mulder. Tijdens de
safetycarperiode moet Svensson de pits in met een probleem aan de
uitlaat waardoor het hele veld een plaatsje opschuift.
Bij de zesde doorkomst wordt het veld weer losgelaten. Jongejans is het
meest alert en weet een gaatje te slaan naar Knap en Stuart. De
KTG-rijder hervindt echter zijn snelheid en dicht het gat binnen twee
ronden. Op het rechte stuk plaats Knap zijn auto aan de binnenkant
naast die van Jongejans, drukt door en heeft bij de Tarzanbocht de
leiding te pakken. In de daaropvolgende ronden toont Knap zijn
overwicht en loopt iets meer dan twee seconden weg bij een onbedreigd
naar de tweede plaats rijdende Jongejans.
Stuart weet op zijn beurt de derde plaats te behouden. Een leuk gevecht
is nog gaande tussen Vuik en Florie maar het lukt de Amsterdammer niet
om zijn concurrent te passeren. Vestergaard rijdt naar een solide zesde
positie.
Leider in de Zetec Cup Van der Valk levert een leuk gevecht met
Duratec-rijder Ritsma en eist de overwinning voor zich op. Een keurige
tweede plaats is er voor Surink die na een slechte kwalificatie sterk
naar voren weet te komen. De derde plaats gaat naar Mulder die een
drukke dag heeft. Hij rijdt namelijk ook nog twee races in de
historische monopostos.
Uitslag Formule Ford
Jubileumraces, race 1, Circuit Park Zandvoort, zaterdag 31 mei 2008
1. Simon Knap 12 ronden in 25:21.796
2. Rogier Jongejans, op 2.257
3. Liroy Stuart, op 4.378
4. Henk Vuik jr., op 5.883
5. Michel Florie, op 7.454
6. Nils Vestergaard, op 10.611
7. Jeroen Mul, op 14.299
8. Vincent van der Valk, op 19.724 (1ste in Zetec)
9. Rintje Ritsma, op 19.870
10. Raymond Surink, op 44.968 (2 in Zetec)
11. Roel Mulder, op 47.020 (3 in Zetec)
12. Jan Steenhart, op 50.773 (4 in Zetec)
Div: Bernie Ecclestone vraagt Max Mosley vrijwillig op te stappen
Max Mosley.
Dinsdag 3 juni is de speciale FIA-stemming of Max Mosley mag aanblijven
als baas van de internationale automobielfederatie. Maar de kans dat de
door een seksschandaal getroffen Brit kan aanblijven, wordt met het
moment kleiner. De grote man van de Formule 1 Bernie Ecclestone vraagt
Max Mosley om aan het eind van het kalenderjaar vrijwillig op te
stappen. ,,Dat zou het beste voor Max en de sport zijn,
aldus Ecclestone.
Max Mosley is in opspraak geraakt nadat de Britse tabloid News of the
World in het geheim seksuele escapades van Mosley met meerdere
prostituees en met zweepjes uitgeruste sm-meesteressen had gefilmd.
Ecclestone, die al 40 jaar bevriend is met de FIA-baas, denkt dat
Mosley opnieuw vernederd dreigt te worden als hij nu niet zelf
vrijwillig opstapt. Bovendien is de reputatie van Mosley te ernstig
beschadigd, denkt Ecclestone.
Vreselijk ,,Het ergste voor Mosley én de sport is als iemand
wordt gedwongen op te stappen. Dat dreigt dinsdag bij
een stemming over het aanblijven van Max te
gebeuren, stelde Ecclestone in de krant The Telegraph.
,,Ik zou het vreselijk vinden als Max zó zou moeten opstappen,
zeker als je bekijkt wat hij allemaal voor de sport heeft
gedaan.
Pim van Riet heeft de eerste race van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup
tijdens de Jubileumraces op Circuit Park Zandvoort gewonnen. Ronald
Morien begon net als tijdens de Paasraces van pole position, maar deze
keer moest hij genoegen nemen met de tweede plaats.
Morien profiteerde van té close racing tussen Sebastiaan
Bleekemolen en Hoevert Vos, die in de beginfase om de tweede plaats
vochten. Melvin de Groot eindigde als derde.
Robert van den Berg was op vrijdag de snelste tijdens de
kwalificatietraining, dat betekende dat hij in de eerste race vanaf de
achtste startpositie moest vertrekken. Ronald Morien liet de achtste
tijd noteren en stelde aldus de pole position veilig. Pim van Riet
vertrok vanaf de tweede startplek, met achter zich Melvin de Groot en
Hoevert Vos.
De race duurde deze keer geen 45 minuten, zoals gewoonlijk, maar
slechts twaalf rondjes. Met zes races, naast de kwalificatietrainingen,
zat het zaterdagprogramma al vol genoeg.
Duel met twee verliezers
Bij de start behield Morien de leiding, maar hij moest al snel zijn
meerdere erkennen in Pim van Riet. De nieuwe raceleider sloeg snel een
gaatje met de rest van het veld. Hij profiteerde optimaal van het duel
tussen Hoevert Vos en de vanaf de zevende startplek naar voren
geschoten Sebastiaan Bleekemolen, die hun Clio in de derde ronde langs
Morien stuurden.
Sebastiaan drong sterk aan bij Hoevert, tot het in de vijfde ronde fout
ging. De twee raakten elkaar, waarna Bleekemolen moest opgeven en Vos
ver terugviel.
Ronald Morien profiteerde, hij nam de tweede plek over. Hij werd op
zijn achterbumper gevolgd door Melvin de Groot, die onder zware druk
stond van Addie van de Ven. De achtervolgers Paul Vahstal, Robert van
den Berg, Christiaan Jorissen en Michael Bleekemolen zaten op het
vinkentouw.
Close racing
Terwijl Van Riet zijn voorsprong kon uitbouwen tot een seconde op drie,
werd er achter hem om elke millimeter gevochten. De genoemde groep,
later aangevuld met Sandra van der Sloot en Mickey Bertram, reed als
aan een touwtje over het circuit.
Niemand maakte een foutje, waardoor er nauwelijks positiewisselingen
plaatsvonden. Morien eindigde aldus als tweede, voor De Groot en Van de
Ven.
Trainingproblemen
Voor de kwalificatie heb ik mijn auto niet goed voor
elkaar, aldus winnaar Van Riet achteraf. Door een gelukje
kwam ik toch op de eerste startrij terecht en dat heb ik optimaal
uitgebuit. Pim reed de snelste raceronde en dat leverde hem een
extra puntje op.
Pim van Riet was een maatje te groot voor mij,
analyseerde Ronald Morien zijn race. Ik heb een probleem met
mijn rempunt voor de Tarzanbocht; ik rem daar te vroeg. Sebastiaan en
Hoevert profiteerden daarvan, maar die twee plaatsen kreeg ik later
weer terug. Melvin drong vervolgens sterk aan, maar ik kon mijn positie
goed verdedigen.
Melvin de Groot sprak van een leuk gevecht met Morien.
Ik was sneller, maar ik wilde niet teveel risicos
nemen. In de beginfase koos hij ook eieren voor zijn geld.
Ik liet Hoevert erlangs, hij zat flink bij mij te drukken. Ik
liet de aanval aan Sebastiaan over. Ik zag het misgaan.
Dat is drie
Mickey Bertram won voor de derde keer in vijf races de strijd om de
Olympia Cup. René Steenmetz, tweede in de tussenstand, eindigde
als tweede. De derde podiumplek was voor Peter Bergervoet.
Uitslag:
1. Pim van Riet, 12 ronden in 24:01.249
2. Ronald Morien, op 2.958
3. Melvin de Groot, op 3.084
4. Addie van de Ven, op 3.562
5. Robert van den Berg, op 3.757
6. Christiaan Jorissen, op 5.672
7. Paul Vahstal, op 6.630
8. Michael Bleekemolen, op 6.947
9. Sandra van der Sloot, op 7.254
10. Mickey Bertram, op 7.770
Voor de tweede keer dit seizoen is een race van de Dutch
Supercar Challenge gecanceld. Was het tijdens het eerste raceweekend op
de Duitse Nürburgring nog de mist die voorkwam dat het veld van
start kon gaan, vandaag zorgde een zware crash waarin onder andere
Joost den Ouden, Laurens Gooshouwer, Willy Angenent en nota bene de
safetycar betrokken waren ervoor dat de race al na twintig minuten werd
afgebroken.
De race begon goed, met veel gevechten in de verschillende divisies.
Het was Arjan van der Zwaan die het beste wegkwam bij de start. Hij
werd de eerste gevolgd door Cor Euser en het duo Riley/Flux. Een
spannend schouwspel ontstond waarin Cor Euser na een aantal ronden aan
het langste eind dacht te trekken. Aan het einde van het rechte stuk na
Eau Rouge wist Euser de DTM Audi TTR van Van der Zwaan in te halen
waarna de Marcos-coureur een aantal seconden weg kon lopen bij zijn
naaste concurrenten.
Na twintig minuten ging het echter fout achterin het veld. Omdat de
Porsche van Jan Willems op een gevaarlijk punt in de banden tot
stilstand was gekomen werd besloten om de safetycar de baan op te
sturen. Deze maakte echter de fout door niet voor Euser maar voor Arjan
van der Zwaan de baan op te komen. Euser rijdt door en creëert al
binnen een aantal bochten een flink gat ten opzichte van zijn
concurrentie. De wedstrijdleiding besluit daarop om de safetycar terug
te laten vallen in het veld en om op die manier een ronde later alsnog
Euser op te vangen.
In het begin gaat iedereen makkelijk langs de safetycar, maar
uiteindelijk gaat het een halve ronde later toch fout. Op Blanchimont,
het snelste stuk van het circuit, rijdt de nog safetycar langzaam om
het veld voorbij te laten. Een gastrijder, achteraan gestart en rijdend
met een Lamborghini Galardo GT3, schrikt als hij de safetycar voor zich
ziet en gaat vol in de rem. Joost den Ouden, rijdend met een BMW
Compact, kan de Lamborghini niet ontwijken en knalt vol achterop de
auto. Den Ouden gaat een paar keer over de kop, en komt hierbij ook met
de safetycar in aanraking. In de ontstane situatie raken ook de
BMWs van Laurens Gooshouwer en Willy Angenent en de Marcos
Mantis van het duo de Wit/Bemudez de Castro zwaar beschadigd, omdat ook
zij schrokken van het hele gebeuren en sommige autos elkaar niet
meer konden ontwijken.
Een flinke chaos is het gevolg, waarbij ook de medische dienst uit moet
rukken om hulp te verlenen aan de coureurs en de bestuurders van de
safetycar, die bij het incident ook zwaar beschadigd is geraakt. Naar
verluid maken de betrokken coureurs het goed, maar een aantal mensen
zijn wel voor een medische keuring naar het medisch centrum gebracht.
Door de vele brokstukken op de baan en de toestand van de coureurs
heeft de wedstrijdleiding besloten om de verdere wedstrijd te cancelen.
De race van morgen (zondag) wordt aangevangen in dezelfde
startopstelling als de zaterdagrace.
F3 Euro Series: James Jakes wint, Van der Zande na prachtige inhaalrace achtste
James Jakes leidde het veld in Pau van start tot finish
Chaotisch is nog een vriendelijke kwalificatie voor het verloop
van de eerste Formule 3-race in Pau. Op de na regen opdrogende baan
crashte de ene na de andere deelnemer, terwijl tal van anderen het
geluk hadden om van deze uitvallers te profiteren en veel plaatsen goed
te maken, simpelweg door op de baan te blijven. Daartoe behoorde Renger
van der Zande, die vanaf de 24e plaats startte en als achtste over de
eindstreep kwam, normaliter in de Formule 3 een nagenoeg onmogelijke
opgave. De Brit James Jakes, vorig jaar winnaar in Magny-Cours,
behaalde zijn tweede zege in de Euro Series, gevolgd door Edoardo
Mortara en Jon Lancaster.
Vanaf pole pakte James Jakes zonder problemen de leiding, gevolgd door
Edoardo Mortara en Nico Hülkenberg. In de tweede ronde ging Mika
Mäki rechtdoor de bandenstapel in. Eerder al waren Shabaan en
Klingman uitgevallen, later volgden ook Götz, Dillmann, Cheng,
Campos, Kimball, Waldschmidt, Gonzales, Hülkenberg en Vernay. De
auto van Vernay, die na contact met de muur strandde, stond zo
ongelukkig in de snelle passage na Beaumont, dat de wedstrijdleiding in
de 13e ronde de safety-car de baan op stuurde, waarmee ook alle andere
gestrande autos geborgen konden worden. Na drie ronden volgde de
herstart halverwege de race waren er nog maar 17 van de
gestarte 30 autos in de strijd
In de 17e ronde trof het ongeluk ook Van der Zande: in de bocht Oscar
werd hij aangereden door de Fransman Jules Bianchi, die vanmorgen al
voor de rode vlag in de kwalificatie zorgde. In tegenstelling tot
Bianchi kon Van der Zande echter de strijd vervolgen. In de 18e ronde
kwam het tot een aanrijding tussen Plowman en Janis, die vervolgens ook
nog Sam Bird meenamen. Opnieuw kwam de safety-car in actie, in ronde 21
werd de race hervat. Toen waren er nog 13. Een ronde later schoot Niall
Breen rechtdoor in Foch, Renger van der Zande was op da moment al
tiende en vocht een fraai duel uit met de Duitser Michael Klein voor
hem. Korte tijd later ging Richard Philippe op hoge snelheid zelf in de
rondte. In de 26e ronde ging Koudai Tsukakoshi rechtdoor onder het
viaduct bij Beaumont, waarmee er nog maar tien autos in de
strijd waren en Van der Zande als achtste voorlopig op pole stond voor
de race van morgen.
In de laatste drie ronden gebeurde er niks meer, zodat James Jakes won,
voor Edoardo Mortara en Jon Lancaster. Mortara nam daarmee de leiding
in de tussenstand van het kampioenschap over, de Italiaan heeft nu een
voorsprong van acht punten op de Fin Mika Mäki. Het is bovendien
voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 3 Euro Serie dat een
rijder met een Volkswagenmotor het klassement aanvoert. Renger van der
Zande eindigde inderdaad als achtste en mag daarmee morgen vanaf pole
vertrekken. Na de verprutste kwalificatietraining van vanmorgen had hij
zelf nooit zon resultaat verwacht: Dit had ik niet kunnen
of durven dromen, aldus Van der Zande. Het was echt de
gaafste race uit mn hele leven! Ik heb alles meegemaakt: heb
vijf man geraakt, drie keer de muur geraakt, mijn voorvleugel was krom,
ik ben van achteren aangereden, heb zelfs stilgestaan en ben toen
geholpen door een marshal, waarna ik mn auto in zn
achteruit moest zetten om weer de baan op te komen Wat een
ongelooflijke race! Mooi is natuurlijk dat ik morgen vanaf pole start,
zien wat er dan gebeurt!
Uitslag:
1. James Jakes (GBr), Dallara-Mercedes, 29r. in 41.06,198 (gem. 116,91 km/u)
2. Edoardo Mortara (Ita), Dallara-Volkswagen, op 0,662
3. Jon Lancaster (GBr), Dallara-Mercedes, op 1,251
4. Franck Mailleux (Fra), Dallara-Volkswagen, op 4,584
5. Christian Vietoris (Dui), Dallara-Mercedes, op 6,305
6. Dani Clos (Spa), Dallara-Mercedes, op 8,062
7. Michael Klein (Dui), Dallara-Mercedes, op 8,776
8. Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes, op 9,769
uitgevallen: Henki Waldschmidt (Ned), Dallara-Mercedes (van de baan)
WTCC: Augusto Farfus behaalt eerste pole van het seizoen voor BMW
Augusto Farfus op weg naar zijn eerste pole van het seizoen
Vorig jaar haalde hij de bladen in Pau met ongetwijfeld de
meest spectaculaire crash van het jaar. Ditmaal verliep de kwalificatie
op het stratencircuit een stuk beter voor Augusto Farfus: twee minuten
voor het eind van de drie kwartier durende kwalificatietraining reed de
Braziliaan zijn BMW 320si naar de snelste trainingstijd en behaalde
daarmee de eerste pole van het seizoen voor BMW. Achter Farfus staat
een kwartet van SEAT-rijders met Yvan Muller, Jordi Gené,
Gabriele Tarquini en Rickard Rydell op de plaatsen twee tot en met
vier. Tom Coronel kwalificeerde zich met zijn SEAT Leon met
benzinemotor als dertiende, Jaap van Lagen had te maken met
wegliggingsproblemen in zijn Lada en reed de op twee na laatste tijd,
voor de Rus Shapovalov en de Turk Okyay, die beide de maximale
kwalificatietijd van 1.27,697 minuten overschreden.
Gemor in het SEAT-kamp Voorafgaand aan het weekend in Pau was er heel wat gemor in
het SEAT-kamp, nadat de FIA had aangekondigd met onmiddellijke ingang
het basisgewicht van de BMWs en de Honda Accord met
respectievelijk 15 en 20 kilo te verlagen. In de tijdtraining bleek
echter dat de SEAT Leon TDIs ook zonder gewichtsverlaging nog
heel competitief zijn. Yvan Muller reed de snelste tijd, voerde lang
het veld aan en wist daarna zijn eigen snelste rondetijd andermaal te
verbeteren. Ook het gemak waarmee Jordi Gené en Gabriele
Tarquini weer naar voren wisten te rijden, sprak een duidelijke taal.
En waarschijnlijk rijden ze nog niet eens met maximale
turbodruk, aldus een WTCC-insider.
Ook 70 kg zwaarder dan de BMW: de SEAT Leon TDI van Rickard Rydell
Farfus' BMW 70 kg lichter dan Mullers SEAT Dat Augusto Farfus twee minuten voor het eind van de sessie
nog de pole-position voor de neus van de SEAT-fractie wegkaapte, zorgde
weliswaar voor weinig enthousiasme bij de Spanjaarden, maar het feit
dat enerzijds het verschil met Yvan Muller slechts twee honderdsten van
een seconde bedroeg en anderzijds de auto van Farfus in Pau niet minder
dan 70 kilo lichter is dan de SEAT van Muller, is ongetwijfeld meer dan
een schrale troost en toont bovendien aan hoeveel potentieel er,
ondanks het extra gewicht, nog in de diesel-SEATs zit. Voor de
volledigheid: de diesels van Gené, Tarquini en Rydell zijn zelfs
respectievelijk 81, 103 en 70 kilo zwaarder dan de BMW van Farfus.
Opluchting zichtbaar bij Farfus
Bij Farfus was de opluchting zichtbaar. Natuurlijk werd er het nodige
van hem verwacht, omdat hij afgezien van Zanardi die een extra
gewichtsbonus van 15 kilo meekreeg met de lichtste fabrieks-BMW
in het veld rondrijdt. Vorig jaar beleefde hij een enorme klapper in
Pau en ook dit jaar ging het aan het eind van de sessie tijdens zijn
eerste snelle ronde mis, toen hij met de rechterkant van zijn auto de
vangrail raakte en de rechter zijspiegel daarbij verloor. Toen
moest ik even terugdenken aan de crash van vorig jaar, maar gelukkig
was het dit keer veel minder ernstig, aldus Farfus. Dat zijn
auto verder niet onder de actie geleden had, bewees hij door direct
daarna de snelste rondetijd te laten aantekenen. Het enige serieuze
ongeval kwam op naam van de Turkse coureur Ibrahim Okyay, die al aan
het begin van de sessie in aanvaring kwam met de beide
Engstler-teamgenoten Engstler en Romanov en daardoor voor de eerste
bocht aan de rechterkant van de baan in de vangrail belandde.
Tom Coronel over de kerbstones op weg naar de dertiende trainingstijd
Coronel: "Meer zit er gewoon niet in"
Snelste Chevrolet-rijder in de kwalificatie van Pau was Rob Huff, die
de zesde tijd realiseerde, gevolgd door wereldkampioen Andy Priaulx als
tweede BMW in het klassement. Tom Coronel behaalde de dertiende plaats
en was realistisch: Meer zit er gewoon niet in. Op zijn
snelste ronde werd hij wel even opgehouden door Porteiro, wat hem wat
tijd kostte. Bij het Russian Bears-Lada-team zit men duidelijk verder
van de kopgroep af dan in Valencia. Jaap van Lagen kwam niet minder dan
4,725 seconde tekort op de snelste tijd van Farfus en dat is gewoon
teveel. We krijgen het nog niet voor elkaar, aldus de
Wekeromse rijder.
Uitslag:
1. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, 1.21,960
2. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, 1.21,980
3. Jordi Gené (Spa), SEAT Leon TDI, 1.22,276
4. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, 1.22,449
5. Rickard Rydell (Zwe), SEAT Leon TDI, 1.22,494
6. Rob Huff (GBr), Chevrolet Lacetti, 1.22,511
7. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, 1.22,679
8. Nicola Larini (Ita), Chevrolet Lacetti, 1.22,790
13. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon, 1.23,106
23. Jaap van Lagen (Ned), Lada 110, 1.26,685