Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    01-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clio Cup: Van den Berg laat pech achter zich en wint
    480_clio_podium2

    Na twee weekenden waarin hij zijn zaken niet helemaal goed voor elkaar had. Heeft Robert van den Berg vandaag laten zien waartoe hij in staat is. Hij leidde de race van start tot finish. Paul Vahstal liet hem niet gaan, maar kon niet een echte inhaalactie plaatsen. Addie van de Ven reed andermaal naar het podium.


    480_start_clio_8231

    Bij de start komt poleman Robert van den Berg het beste van zijn plek. Minder goed vergaat de start van Sebastiaan Bleekemolen in eerste instantie. Hij weet toch zijn tweede positie te verdedigen in de eerste bochten. Paul Vahstal sluit ook aan bij de koplopers. Al in de derde ronde zien we Sebastiaan Bleekemolen met een afgebroken voorwielophanging over het circuit rijden. Hij heeft zich vergist in een poging Van den Berg in te halen en moet dat bekopen met een opgave.

    480_clio_achter_8236

    Paul Vahstal rijdt vlak achter Van den Berg en deelt veel tikjes uit aan de leider in de langzamere bochten. Datzelfde doet Hoevert Vos bij zijn voorliggers. Hij krijgt daarvoor later in de race een drive through penalty.

    480_vos_duw_8287

    In de vierde ronde komt Arthur Tjon kortstondig in de pits. Als hij weer de baan opgaat, rijdt hij met een ronde achterstand tussen de snellere mannen in het veld. Dit zorgt voor problemen, waarvan Melvin de Groot het grootste slachtoffer is. Hij komt in aanraking met Tjon, waarna beiden moeten opgeven.


    480_berg_clio_8262

    In het vervolg van de race blijft Robert van den Berg onder druk staan, maar hij slaat alle aanvallen af. Paul Vahstal pakt goede punten voor het kampioenschap en ziet Addie van der Ven als derde naast zich op het podium. Christiaan Jorissen en Pim van Riet maken de top vijf vol.

    480_steenmetz_olympia

    In de Olympische klasse is het Rene Steenmetz die er met de winst vandoor gaat, voor Peter Bergervoet. Derde in dit klassement wordt Richard Warmerdam.

    Winnaar Robert van den Berg is erg blij dat hij dit weekend eindelijk de pech achter zich heeft gelaten. “Het ging goed, maar ik kreeg in de openingsfase wel een erg vervelende tik van Sebastiaan. Dat was jammer, want toen stond mijn sporing krom. Ik verloor steeds wat op het rechte stuk, maar in de bochten won ik weer wat. Het verschil bleef dus ongeveer gelijk. Ik hoop dat de problemen nu voorbij zijn. Op naar Assen!”

    Addie van de Ven besloot andermaal zijn race met een podiumplek. “Ik heb tot nu toe alle weekenden op het podium gestaan. Ik was vandaag alleen niet echt scherp. Ik verloor terrein op de mannen voor me en kon geen vuist meer maken. Ach, dat heb je wel eens. Ik ben wel heel erg tevreden en hoop ook alle andere weekenden op het podium te komen!”

    Uitslag race 2 Dunlop Sportmaxx Clio Cup
    Jubileumrace, Circuit Park Zandvoort, 1 juni 2008

    1. Robert van der Berg, in
    2. Paul Vahstal, op 0.310
    3. Addie van de Ven, op 4.501
    4. Christiaan Jorissen, op 6.250
    5. Pim van Riet, op 7.179
    6. Ronald Morien, op 7.455
    7. Michael Bleekemolen, op 8.542
    8. Rene Steenmetz, op 11.655
    9. Peter Bergervoet, op 13.798
    10. Marcel Duits, op 14.458

    01-06-2008 om 20:56 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Eerste seizoenszege voor wereldkampioen Andy Priaulx
    pau_wtcc_priaulx_voor_larini_480
    Het beeld van de tweede race: regen en Priaulx voor Larini

    Nadat Augusto Farfus in de eerste WTCC-race in Pau de eerste zege van het seizoen voor BMW binnenhaalde, heeft nu ook regerend wereldkampioen Andy Priaulx zijn eerste zege van het jaar te pakken. In de tweede wedstrijd van de dag, op een door zware regenval drijfnatte baan, leidde Priaulx vanaf de start achter de safety car tot aan het vallen van de finishvlag. Hij eindigde voor Chevrolet-rijder Nicola Larini en Rickard Rydell, die met zijn derde plaats de best geklasseerde SEAT-rijder was. Tom Coronel eindigde als negende, net buiten de punten.

    Start achter safety-car na zware regenval
    Vanwege zware regenval voorafgaand aan de race ging het veld achter de safety-car van start, met Priaulx op pole voor Larini, Rydell, Tarquini, Huff, Gené, Muller en Farfus. Pierre-Yves Corthals’ SEAT stond nog in de pits na zijn opgelopen schade in de eerste wedstrijd. De start volgde in ronde vier. In de eerste paar bochten ging het nog goed, maar de beeldschermen toonden constant aquaplanende en glijdende auto’s. Farfus won in de vierde ronde een plaats ten kost van Yvan Muller en stak daarna ook Gené voorbij, terwijl Alain Menu Jörg Müller inhaalde en zo negende was. Tom Coronel won in de vijfde ronde een plaats ten koste van Monteiro. In de zevende ronde botsten Engstler en Cazenave, waarmee de Fransman de leiding in de stand voor de privérijders kwijtraakte en terugviel tot de negentiende plaats. SEAT-rijder Jordi Gené reed in dezelfde ronde de pits in om zijn linker voorband te laten wisselen.


    pau_wtcc_thompson_actie_480
    James Thompson behaalde het eerste WK-punt voor Honda

    Coronel in gevecht met Zanardi en Müller
    Tom Coronel reed vrij gemakkelijk het gat naar Alex Zanardi op de elfde plaats dicht, maar kon de BMW-rijder niet echt onder druk zetten. In de tiende ronde verloor Jörg Müller zijn negende plaats aan Honda-coureur James Thompson. De stand aan kop was halverwege ongewijzigd met Priaulx voor Larini, Rydell, Tarquini, Huff en Farfus. In de twaalfde ronde wisselden de beide Proteam-teamgenoten stuiverje: Hernandez verremde zich voor Foch, waardoor D’Aste de veerrtiende plaats en de leiding in het Independents’-klassement kon overnemen. In de dertiende ronde crashte Alain Menu in Foch in de bandenstapels. Hij kon weliswaar nog de pits bereiken, maar zijn linker voorwiel stond zo scheef onder zijn Chevrolet dat er niet aan uitrijden te denken viel. In de veertiende ronde verremden Jörg Müller en Alex Zanardi zich in de eerste bocht, waarop de Italiaan rechtdoor schoot en terugviel. Zo klom Tom Coronel op naar de tiende plaats. In de 16e ronde verremde Jörg Müller zich opnieuw op hetzelfde punt, zodat Coronel de negende plaats overnam, maar een halve ronde later was hij die positie alweer kwijt aan de Duitser toen hij zelf te laat in de remmen ging voor de bocht Oscar. Later viel Müller weer terug, zodat Coronel toch negende bleef.

    pau_wtcc_priaulx_480
    Priaulx komt als winnaar over de eindstreep

    Beslagen ramen voor Jaap van Lagen
    In de laatste ronde traden er geen veranderingen meer op in de volgorde, zodat Priaulx won voor Larini, Rydell, Tarquini, Huff, Farfus, Muller en Thompson, die het eerste WK-punt binnenhaalde voor Honda. Coronel werd als negende geklasseerd. De overwinning in de Yokohama Independents’ Trophy ging naar Stefano D’Aste voor Franz Engstler en Oscar Nogues.“Ik ben blij dat ik een race zonder fouten heb kunnen rijden, want hier met de vele witte lijnen, waar het zo glad is, is een foutje snel gemaakt”, aldus winnaar Priaulx na afloop van de wedstrijd. Jaap van Lagen Had te kamoen met beslagen ramen, waardoor zijn zicht ernstig werd bemoeilijkt. Hij werd 18e.


    pau_wtcc_podium_race2_480
    Podium na race 2 met vlnr Friedhelm Noll van BMW, Nicola Larini, Andy Priaulx, Stefano d'Aste en Rickard Rydell

    Uitslag:
    1. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, 21 r. in 36.01.406 (gem. 96,62 km/u)
    2. Nicola Larini (Ita), Chevrolet Lacetti, op 4,528
    3. Rickard Rydell (Zwe), SEAT Leon TDI, op 5,000
    4. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, op 14,424
    5. Rob Huff (GBr), Chevrolet Lacetti, op 18,324
    6. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, op 19,968
    7. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, op 25,140
    8. James Thompson (GBr), Honda Accord, op 28,203
    9. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon, op 39,71
    18. Jaap van Lagen (Ned), Lada 110, op 1.30,303

    Stand na acht van 24 races:
    1. Tarquini, 45 punten
    2. Muller, 38
    3. Rydell, 37
    4. Priaulx, 33
    5. Gené, 30
    6. Huff, 27
    12. Coronel, 10
    15. Tieleman

    01-06-2008 om 20:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swift Cup: Tim van Gog wint tweede manche: ‘Ik ben terug!’
    480_van_gog_blij_8465

    Tim van Gog kreeg na Pasen en Pinksteren de vraag waarom hij toch niet meer in de top reed. De regerend vice-kampioen van de Formido Swift Cup revancheerde zich dit weekend tijdens de Jubileumraces. Na zijn tweede plaats in de eerste manche, pakte hij zondagmiddag overtuigend de zege in de tweede heat. ,,Ik ben helemaal terug’’, lachte Tim van Gog breeduit.


    480_swiftstart2_8298

    Bij de start van de tweede manche pakt Hans Bos resoluut de start. Tim van Gog volgt, met daarachter Karel Verspaget en Sandra Douma. Tim van Gog heeft slechts enkele honderden meters nodig voor iets wat hem in de eerste manche helemaal niet lukte: Hans Bos inhalen. Bij de Gerlachbocht weet de regerend vice-kampioen de leiding te nemen. Niels Langeveld ligt vijfde, vlak voor Marcel Dekker, Jeroen den Boer en Martin van Rossen junior.

    Veel actie op de baan
    In de eerste ronde is er een spin van Niels Kool. Hij kan achter wel verder. Ondertussen krijgt de van P12 gestarte Alexander Keijzers een drive through penalty voor ‘retaking place on the grid’. Carlo Bermes snoept vervolgens de 8ste plek af van zijn ploeggenoot Martin van Rossen junior. Bart van Raamsdonk completeert de toptien, al kan de rijder van Team Bleekemolen daar niet lang van genieten. In de derde ronde weet Peter Schreurs hem te passeren. Niet veel later komt Niels Kool binnen in de pitstraat. De 15-jarige havo-scholier valt uit.

    Wederom spannend
    Het is na drie van de twaalf te verrijden ronden wederom spannend. De eerste zeven coureurs volgen leider Tim van Gog binnen twee seconden.

    480_douma_8328

    Sandra Douma weet progressie te boeken door Karel Verspaget terug te dringen naar P4. In de vijfde ronde dringt de op P7 liggende Jeroen den Boer aan. Met een fraaie actie weet hij zowel Marcel Dekker als Niels Langeveld te verschalken. Omdat Alexander Keijzers zijn straf (drive through penalty) niet opvolgt, krijgt hij in de zesde ronde de zwarte vlag voorgehouden. Dat betekent dat hij uit de wedstrijd wordt genomen. Even later parkeert Paul Flinterman zijn bolide in de pitstraat en valt hij uit.

    Vierbreed
    Ondertussen is Carlo Bermes aan een opmars bezig. De nummers 6 tot en met 10 gaan soms met vier wagens naast elkaar over de baan. Bermes profiteert en pakt de zesde stek. Marcel Dekker lijkt de snelheid wat kwijt en valt terug naar de tiende positie.

    480_schreurs_crash_8373

    Peter Schreurs zit ook in dat groepje. De man uit Rijssen komt in de 9de ronde echter in contact met Niels Langeveld, waarna Schreurs in de grindbak naast de baan eindigt. Niels Langeveld is de snelheid ook kwijt en zal even later uitvallen.

    Podium
    Karel Verspaget wil graag nog een keer op het podium komen vandaag. Die kans vergroot hij zelf door de derde plaats op Sandra Douma te heroveren. Suzanne Jager, die op de 12de plaats bivakkeert, krijgt net als Keijzers een drive through voor ‘misplaatst gedrag op de baan’. Met nog twee rondjes te gaan moet Tim van Gog enorm hard werken om de winst binnen te halen. Hij heeft bij de 10de doorkomst slechts 0,140 seconde voorsprong op Bos.


    480_gogop_kop_8398

    Knokken
    In de 11de ronde knokken Hans Bos, Sandra Douma en Karel Verspaget hard om plek 2. Verspaget wordt aangetikt door Hans Bos en moet zijn wagen met schade aan de kant zetten. Hans Bos verliest ook wat plaatjes en valt terug naar P4. Sandra Douma (tweede) en Jeroen den Boer (derde) profiteren en rijden nu virtueel op het podium. Bos zou na afloop een 30 seconden-straf krijgen voor zijn actie jegens Verspaget, waardoor hij zijn 4de plaats zag veranderen in een puntloze 18de stek.

    Arm uit het raam
    Tim van Gog heeft inmiddels een gaatje van twee tellen geslagen en rijdt nu onbedreigd op de finish af. Met de arm uit het raam gaat hij juichend over de meet. Sandra Douma en Jeroen den Boer claimen ook een champagneplekje op het ereschavot. Hans Bos sluit zijn weekend als vierde af en behoudt daarmee de leiding in het klassement. Marcel Dekker kende een sterk eindschot en finisht toch nog als vierde. Ook Jasper Bijl had een goed spurt richting finishvlag. Hij scoort achter Bart van Raamsdonk (6de) zijn beste plaats van het seizoen (7de).

    480_swift_podium2_8201

    Uitslag tweede manche Formido Swift Cup, Jubileumraces Circuit Park Zandvoort:
    1. Tim van Gog 12 ronden in 26:05,336
    2. Sandra Douma op 1,808 seconde
    3. Jeroen den Boer op 2,318
    4. Marcel Dekker op 5,107
    5. Martin van Rossen junior op 5,318
    6. Bart van Raamsdonk op 6,448
    7. Jasper Bijl op 14,445
    8. Mark van der Aa op 14,678
    9. Carlo Bermes op 17,428
    10. Nick Versteegh op 17,708
    11. Suzanne Jager op 17,760
    12. Jeroen Slaghekke op 18,139
    13. Marcel van Leen op 18,936
    14. Daan Stots op 20,169
    15. Maaike de Wit op 24,871
    16. Pieter Schothorst op 25,042
    17. Jörg Obluda op 29,454
    18. Hans Bos op 32,628
    19. Robbert Bijl op 34,197
    20. Björn Cornelissen op 44,621
    Uitgevallen: Karel Verspaget, Niels Langeveld, Peter Schreurs, Alexander Keijzers, Paul Flinterman, Niels Kool.
    Snelste raceronde: Jeroen den Boer: 2:08,861

    01-06-2008 om 20:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F3 Euro Series: Eerste zege voor Mortara en Volkswagen
    f3_race2_mortara_voor_zande_480
    Edoardo Mortara voor Renger van der Zande

    Sinds de première van de Volkswagen-Formule 3-motor, afgelopen najaar, had het merk uit Wolfsburg slechts 14 races nodig om de eerste overwinning te laten aantekenen. Dat gebeurde op het stratencircuit van Pau in de zesde race van het seizoen van de Formule 3 Euro Series. Edoardo Mortara leek wel in een andere klasse te rijden. Met overmacht reed hij van de zevende startplek naar de eerste plaats en stelde vervolgens de overwinning veilig. Renger van der Zande eindigde als tweede, de Spanjaard Dani Clos behaalde als derde zijn eerste podiumplaats.

    Start achter safety-car
    Net als bij de voorafgaande WTCC-race werd ook de Formule 3-race gestart achter de safety-car. Hoewel de regen op het moment van de start eindelijk was opgehouden, was de baan nog drijfnat. Renger van der Zande mocht na zijn achtste plaats van gisteren vanaf pole vertrekken, gevolgd door Michael Klein, Dani Clos, Christian Vietoris en Franck Mailleux. In de vierde ronde werd de race vrijgegeven, waarbij Van der Zande gelijk al een voorsprong van 0,415 seconde op Klein. Een ronde later bedroeg het verschil tussen onze landgenoot en de Duitser zelfs al 1,245 seconde.

    Mortara man van de wedstrijd
    De man van de wedstrijd was Edoardo Mortara, die vrijwel in elke ronde iemand wist in te halen. In de tiende ronde was Mortara al tweede en het leek slechts een kwestie van tijd voordat hij de aanval op Van der Zande als leider in de wedstrijd zou openen. Dat gebeurde voor de eerste keer in de veertiende ronde, waarbij de Italiaan bij het aanremmen van de eerste bocht zijn auto naast die van Van der Zande zette en de Nederlander zonder veel plichtplegingen voorbijstak en in één ronde gelijk een gat van niet minder dan 2,45 seconde trok. Een ronde later belandde Dani Clos op de vierde plaats rijdend zijwaarts in de bandenstapels, maar hij kon de strijd vervolgen, al verloor hij wel zijn vierde plek aan Christian Vietoris.


    f3_race2_podium_480
    Het podium na de tweede race met vlnr Renger van der Zande, Edoardo Mortara, Dani Clos en een teamvertegenwoordiger van Signature


    Clos met gewaagde manoeuvre naar derde plaats
    In de 19e ronde ging Michael Klein in Foch in de rondte, hetgeen hem zijn derde plaats kostte. Die werd overgenomen door Vietoris. In dezelfde ronde crashte ook Jules Bianchi, voor de derde keer dit weekend. Terwijl Mortara aan de leiding in de slotfase het tempo wat terugnam, pakte Clos in de voorlaatste ronde met een gewaagde inhaalmanoeuvre de derde plaats over van Christian Vietoris. Zo bleef de volgorde tot aan de finish: Mortara stelde de eerste F3-zege voor de nieuwe Volkswagenmotor veilig en won voor Van der Zande, Clos en Vietoris. Henki Waldschmidt kwam als 17e over de eindstreep. Voor Clos,een protégé van de Nederlandse coureur Michael Vergers, was het zijn eerste podium in de Euro Serie,

    Van der Zande tevreden met tweede plaats
    Renger van der Zande meldde na afloop: “Zo’n resultaat had ik na de problemen in de kwalifictie gisteren niet verwacht. Natuurlijk ben je niet blij met een tweede plaats wanneer je vanaf pole start, maar Mortara was zo’n stuk sneller, daar kon ik gewoon niets aan doen. Al met al ben ik wel tevreden, al moet ik wel zorgen dat de kwalificaties wat beter gaan.”

    Uitslag:
    1. Edoardo Mortara (Ita), Dallara-Volkswagen, 26 r. in 40.24,353 (gem. 106,64 km/u)
    2. Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes, op 4,054
    3. Dani Clos (Spa), Dallara-Mercedes, op 4,186
    4. Christian Vietoris (Dui), Dallara-Mercedes, op 4,743
    5. Franck Mailleux (Fra), Dallara-Mercedes, op 14,248
    6. James Jakes (GBr), Dallara-Mercedes, op 16,206
    7. Jon Lancaster (GBr), Dallara-Mercedes, op 17,567
    8. Robert Wickens (Can), Dallara-Volkswagen, op 18,334
    17. Henki Waldschmidt (Ned), Dallara-Mercedes, op 52,781

    Stand na 6 van 20 races:
    1. Mortara, 33 punten
    2. Mäki, 19
    3. Van der Zande, 16
    4. Mailleux, 15
    5. Hülkenberg en Vietoris, 14


    01-06-2008 om 20:48 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Augusto Farfus verpest SEAT-feestje in Pau kwalificatie
    PAU – Op het stratencircuit in het zuiden van Frankrijk werd de kwalificatie van het FIA WTCC verreden. Onder droge omstandigheden, na een drijfnatte Formula Master race, reed Augusto Farfus de snelste ronde tijd, waarmee hij het SEAT-feest verpeste. Yvan Muller, die lange tijd op de eerste plaats stond, moest het hierdoor met de tweede startplaats doen.

    Yvan Muller kwam net tekort

    Voor aanvang van dit weekend werden de bolides van BMW en Chevrolet lichter gemaakt, om de twee autofabrikanten dichterbij de snelle SEAT’s te brengen. Uit het merendeel van de kwalificatiesessie bleek dat de SEAT’s nog steeds de snelste wagens zijn. Aan het einde van de zaterdag stonden de TDI’s op plaats twee, drie, vier, vijf en negen.

    Augusto Farfus zorgde in de laatste seconden voor een stuntje. De Braziliaan zette zijn BMW 320si op pole door 0.020 seconde sneller te zijn dan Muller, terwijl hij vorig jaar zijn kwalificatie nog in de muur eindigde op het Franse stratencircuit. Robert Huff zette de beste tijd neer namens Chevrolet met zijn zesde plaats. Alain Menu ging eveneens snel, maar moest zijn kwalificatie staken, nadat hij de muur had geraakt met de linkerkant van zijn Lacetti.

    In Pau kwamen slechts twee Nederlanders in actie, aangezien Olivier Tielemans vanwege ziekte moest afmelden. Tom Coronel reed een aardige kwalificatiesessie namens SEAT. Coronel leek lange tijd op een plek in de toptien af te gaan, maar eindigde uiteindelijk op de dertiende positie. Jaap van Lagen bleef met zijn Lada in de achterhoede steken. De Nederlandse Russian Bear zal morgen de race vanaf P23 aanvangen.

    De uitslag van de WTCC kwalificatie in Pau:
    1  Augusto Farfus		BMW 320si		1:21.960

    2 Yvan Muller SEAT Leon TDI + 0.020

    3 Jordi Gene SEAT Leon TDI + 0.316

    4 Gabriele Tarquini SEAT Leon TDI + 0.489

    5 Rickard Rydell SEAT Leon TDI + 0.534

    6 Robert Huff Chevrolet Lacetti + 0.551

    7 Andy Priaulx BMW 320si + 0.719

    8 Nicola Larini Chevrolet Lacetti + 0.830

    9 Tiago Monteiro SEAT Leon TDI + 0.866

    10 Jörg Müller BMW 320si + 0.888

    11 Alain Menu Chevrolet Lacetti + 1.086

    12 Alessandro Zanardi BMW 320si + 1.088

    13 Tom Coronel SEAT Leon + 1.146

    14 James Thompson Honda Accord + 1.249

    15 Felix Porteiro BMW 320si + 1.295

    16 Oscar Nogues SEAT Leon + 1.692

    17 Stefano D’Aste BMW 320si + 1.857

    18 Franz Engstler BMW 320si + 2.313

    19 Pierre-Yves Corthals SEAT Leon + 2.388

    20 Laurent Cazenave BMW 320si + 2.450

    21 Sergio Hernandez BMW 320si + 3.350

    22 Andrei Romanov BMW 320si + 4.209

    23 Jaap van Lagen Lada 110 + 4.725

    24 Viktor Shapovalov Lada 110 + 6.852

    25 Ibrahim Okyay BMW 320si + 8.465

    31-05-2008 om 21:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule Ford: KTG-duo Simon Knap en Vincent van der Valk bevestigt hun klasse
    podium_ff_race1

    Simon Knap mocht vanaf pole position vertrekken maar moest na een mindere start een aantal ronden Rogier Jongejans voor zich dulden. Omdat na een aanvaring tussen Jan Paul van Dongen en Jennifer van der Beek de safetycar in de baan verscheen bleef de KTG-rijder langer dan hem lief was tegen de achterkant van Jongejans Mygale aankijken. Eenmaal weer op snelheid stelde Knap orde op zaken en reed voor Jongejans en de goed rondgaande Liroy Stuart soeverein naar de overwinning. In de Zetec Cup reed Vincent van der Valk naar een afgetekende zege en maakte daarmee het KTG-succes compleet. Na een sterke race eiste Raymond Surink de tweede plaats voor zich op terwijl Roel Mulder op de derde podiumpositie mocht plaatsnemen.


    480_start_ford_7386

    480_star_achter_7388

    Hoewel Simon Knap net als tijdens de Pinksterraces vanaf pole position mag vertrekken kan de KTG-rijder dit keer niet profiteren van zijn positie op de eerste rij. Met wielspin blijft hij even staan en Rogier Jongejans kan vanaf de tweede plaats de kop pakken. Liroy Stuart wil vanaf de vierde startplaats in de slipstream van Jongejans mee maar Knap sluit nog net voor zijn neus het gat. Achter dit drietal volgt Henk Vuik, John Svensson, Michel Florie, de vanaf een achtste plaats goed gestarte Nils Vestergaard, Jeroen Mul, Jan Paul van Dongen en dan pas de vanaf een zevende startplaats naar plek tien teruggevallen Jennifer van der Beek. Eerste uitvaller is de Deen Soren Mosebo die zijn Ray in de Hugenholtzbocht in de banden parkeert.


    480_duel_ford_7397

    Bij de eerste doorkomst probeert Knap orde op zaken te stellen en zet zijn Mygale naast die van Jongejans. Deze laatste verdedigt aan de binnenkant zijn lijn en kan de koppositie behouden.

    480_jennifer_7409

    In de Gerlachbocht gaat het echter mis als Van der Beek en Van Dongen elkaar raken. De wielen haken in elkaar en het tweetal blijft in het gras steken. Omdat de auto’s niet zo snel weggehaald kunnen worden besluit de wedstrijdleiding de safetycar de baan in te sturen. De volgorde is dan Jongejans, Knap, Stuart, Vuik, Svensson, Florie, Vestergaard, Mul, Ritsma en de kop van de Zetec Cup, te weten Vincent van der Valk, Raymond Surink en Roel Mulder. Tijdens de safetycarperiode moet Svensson de pits in met een probleem aan de uitlaat waardoor het hele veld een plaatsje opschuift.

    Bij de zesde doorkomst wordt het veld weer losgelaten. Jongejans is het meest alert en weet een gaatje te slaan naar Knap en Stuart. De KTG-rijder hervindt echter zijn snelheid en dicht het gat binnen twee ronden. Op het rechte stuk plaats Knap zijn auto aan de binnenkant naast die van Jongejans, drukt door en heeft bij de Tarzanbocht de leiding te pakken. In de daaropvolgende ronden toont Knap zijn overwicht en loopt iets meer dan twee seconden weg bij een onbedreigd naar de tweede plaats rijdende Jongejans.

    480_stuart_7415

    Stuart weet op zijn beurt de derde plaats te behouden. Een leuk gevecht is nog gaande tussen Vuik en Florie maar het lukt de Amsterdammer niet om zijn concurrent te passeren. Vestergaard rijdt naar een solide zesde positie.

    480_valk_7454

    Leider in de Zetec Cup Van der Valk levert een leuk gevecht met Duratec-rijder Ritsma en eist de overwinning voor zich op. Een keurige tweede plaats is er voor Surink die na een slechte kwalificatie sterk naar voren weet te komen. De derde plaats gaat naar Mulder die een drukke dag heeft. Hij rijdt namelijk ook nog twee races in de historische monoposto’s.

    480_roel_mulder_7456

    Uitslag Formule Ford
    Jubileumraces, race 1, Circuit Park Zandvoort, zaterdag 31 mei 2008

    1. Simon Knap 12 ronden in 25:21.796
    2. Rogier Jongejans, op 2.257
    3. Liroy Stuart, op 4.378
    4. Henk Vuik jr., op 5.883
    5. Michel Florie, op 7.454
    6. Nils Vestergaard, op 10.611
    7. Jeroen Mul, op 14.299
    8. Vincent van der Valk, op 19.724 (1ste in Zetec)
    9. Rintje Ritsma, op 19.870
    10. Raymond Surink, op 44.968 (2 in Zetec)
    11. Roel Mulder, op 47.020 (3 in Zetec)
    12. Jan Steenhart, op 50.773 (4 in Zetec)

    31-05-2008 om 20:58 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Bernie Ecclestone vraagt Max Mosley vrijwillig op te stappen
    mosley_kitzbuhel_1
    Max Mosley.

    Dinsdag 3 juni is de speciale FIA-stemming of Max Mosley mag aanblijven als baas van de internationale automobielfederatie. Maar de kans dat de door een seksschandaal getroffen Brit kan aanblijven, wordt met het moment kleiner. De grote man van de Formule 1 Bernie Ecclestone vraagt Max Mosley om aan het eind van het kalenderjaar vrijwillig op te stappen. ,,Dat zou het beste voor Max en de sport zijn’’, aldus Ecclestone.

    Max Mosley is in opspraak geraakt nadat de Britse tabloid News of the World in het geheim seksuele escapades van Mosley met meerdere prostituees en met zweepjes uitgeruste sm-meesteressen had gefilmd. Ecclestone, die al 40 jaar bevriend is met de FIA-baas, denkt dat Mosley opnieuw vernederd dreigt te worden als hij nu niet zelf vrijwillig opstapt. Bovendien is de reputatie van Mosley te ernstig beschadigd, denkt Ecclestone.

    Vreselijk
    ,,Het ergste voor Mosley én de sport is als iemand wordt gedwongen op te stappen. Dat dreigt dinsdag bij een stemming over het aanblijven van Max te gebeuren’’, stelde Ecclestone in de krant The Telegraph. ,,Ik zou het vreselijk vinden als Max zó zou moeten opstappen, zeker als je bekijkt wat hij allemaal voor de sport heeft gedaan.’’

    31-05-2008 om 20:57 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clio Cup: Pim van Riet wint bewogen race
    480_pimvanriet_7520

    Pim van Riet heeft de eerste race van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup tijdens de Jubileumraces op Circuit Park Zandvoort gewonnen. Ronald Morien begon net als tijdens de Paasraces van pole position, maar deze keer moest hij genoegen nemen met de tweede plaats.
    Morien profiteerde van té close racing tussen Sebastiaan Bleekemolen en Hoevert Vos, die in de beginfase om de tweede plaats vochten. Melvin de Groot eindigde als derde.

    Robert van den Berg was op vrijdag de snelste tijdens de kwalificatietraining, dat betekende dat hij in de eerste race vanaf de achtste startpositie moest vertrekken. Ronald Morien liet de achtste tijd noteren en stelde aldus de pole position veilig. Pim van Riet vertrok vanaf de tweede startplek, met achter zich Melvin de Groot en Hoevert Vos.
    De race duurde deze keer geen 45 minuten, zoals gewoonlijk, maar slechts twaalf rondjes. Met zes races, naast de kwalificatietrainingen, zat het zaterdagprogramma al vol genoeg.

    480_start_clio_7509

    480_star_clio_achter_7517

    Duel met twee verliezers

    Bij de start behield Morien de leiding, maar hij moest al snel zijn meerdere erkennen in Pim van Riet. De nieuwe raceleider sloeg snel een gaatje met de rest van het veld. Hij profiteerde optimaal van het duel tussen Hoevert Vos en de vanaf de zevende startplek naar voren geschoten Sebastiaan Bleekemolen, die hun Clio in de derde ronde langs Morien stuurden.

    480_sebas_7544

    Sebastiaan drong sterk aan bij Hoevert, tot het in de vijfde ronde fout ging. De twee raakten elkaar, waarna Bleekemolen moest opgeven en Vos ver terugviel.
    Ronald Morien profiteerde, hij nam de tweede plek over. Hij werd op zijn achterbumper gevolgd door Melvin de Groot, die onder zware druk stond van Addie van de Ven. De achtervolgers Paul Vahstal, Robert van den Berg, Christiaan Jorissen en Michael Bleekemolen zaten op het vinkentouw.

    Close racing

    Terwijl Van Riet zijn voorsprong kon uitbouwen tot een seconde op drie, werd er achter hem om elke millimeter gevochten. De genoemde groep, later aangevuld met Sandra van der Sloot en Mickey Bertram, reed als aan een touwtje over het circuit.
    Niemand maakte een foutje, waardoor er nauwelijks positiewisselingen plaatsvonden. Morien eindigde aldus als tweede, voor De Groot en Van de Ven.

    Trainingproblemen

    “Voor de kwalificatie heb ik mijn auto niet goed voor elkaar”, aldus winnaar Van Riet achteraf. “Door een gelukje kwam ik toch op de eerste startrij terecht en dat heb ik optimaal uitgebuit.” Pim reed de snelste raceronde en dat leverde hem een extra puntje op.
    “Pim van Riet was een maatje te groot voor mij”, analyseerde Ronald Morien zijn race. “Ik heb een probleem met mijn rempunt voor de Tarzanbocht; ik rem daar te vroeg. Sebastiaan en Hoevert profiteerden daarvan, maar die twee plaatsen kreeg ik later weer terug. Melvin drong vervolgens sterk aan, maar ik kon mijn positie goed verdedigen.”

    480_morien_7579

    Melvin de Groot sprak van een ‘leuk gevecht’ met Morien. “Ik was sneller, maar ik wilde niet teveel risico’s nemen.” In de beginfase koos hij ook eieren voor zijn geld. “Ik liet Hoevert erlangs, hij zat flink bij mij te drukken. Ik liet de aanval aan Sebastiaan over. Ik zag het misgaan.”

    Dat is drie

    Mickey Bertram won voor de derde keer in vijf races de strijd om de Olympia Cup. René Steenmetz, tweede in de tussenstand, eindigde als tweede. De derde podiumplek was voor Peter Bergervoet.

    Uitslag:

    1. Pim van Riet, 12 ronden in 24:01.249
    2. Ronald Morien, op 2.958
    3. Melvin de Groot, op 3.084
    4. Addie van de Ven, op 3.562
    5. Robert van den Berg, op 3.757
    6. Christiaan Jorissen, op 5.672
    7. Paul Vahstal, op 6.630
    8. Michael Bleekemolen, op 6.947
    9. Sandra van der Sloot, op 7.254
    10. Mickey Bertram, op 7.770

    480_clio_duel_7537

    31-05-2008 om 20:56 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Zaterdagrace afgebroken na groot ongeluk
    Voor de tweede keer dit seizoen is een race van de Dutch Supercar Challenge gecanceld. Was het tijdens het eerste raceweekend op de Duitse Nürburgring nog de mist die voorkwam dat het veld van start kon gaan, vandaag zorgde een zware crash waarin onder andere Joost den Ouden, Laurens Gooshouwer, Willy Angenent en nota bene de safetycar betrokken waren ervoor dat de race al na twintig minuten werd afgebroken.

    De race begon goed, met veel gevechten in de verschillende divisies. Het was Arjan van der Zwaan die het beste wegkwam bij de start. Hij werd de eerste gevolgd door Cor Euser en het duo Riley/Flux. Een spannend schouwspel ontstond waarin Cor Euser na een aantal ronden aan het langste eind dacht te trekken. Aan het einde van het rechte stuk na Eau Rouge wist Euser de DTM Audi TTR van Van der Zwaan in te halen waarna de Marcos-coureur een aantal seconden weg kon lopen bij zijn naaste concurrenten.

    img_4541

    Na twintig minuten ging het echter fout achterin het veld. Omdat de Porsche van Jan Willems op een gevaarlijk punt in de banden tot stilstand was gekomen werd besloten om de safetycar de baan op te sturen. Deze maakte echter de fout door niet voor Euser maar voor Arjan van der Zwaan de baan op te komen. Euser rijdt door en creëert al binnen een aantal bochten een flink gat ten opzichte van zijn concurrentie. De wedstrijdleiding besluit daarop om de safetycar terug te laten vallen in het veld en om op die manier een ronde later alsnog Euser op te vangen.

    In het begin gaat iedereen makkelijk langs de safetycar, maar uiteindelijk gaat het een halve ronde later toch fout. Op Blanchimont, het snelste stuk van het circuit, rijdt de nog safetycar langzaam om het veld voorbij te laten. Een gastrijder, achteraan gestart en rijdend met een Lamborghini Galardo GT3, schrikt als hij de safetycar voor zich ziet en gaat vol in de rem. Joost den Ouden, rijdend met een BMW Compact, kan de Lamborghini niet ontwijken en knalt vol achterop de auto. Den Ouden gaat een paar keer over de kop, en komt hierbij ook met de safetycar in aanraking. In de ontstane situatie raken ook de BMW’s van Laurens Gooshouwer en Willy Angenent en de Marcos Mantis van het duo de Wit/Bemudez de Castro zwaar beschadigd, omdat ook zij schrokken van het hele gebeuren en sommige auto’s elkaar niet meer konden ontwijken.

    img_4530

    Een flinke chaos is het gevolg, waarbij ook de medische dienst uit moet rukken om hulp te verlenen aan de coureurs en de bestuurders van de safetycar, die bij het incident ook zwaar beschadigd is geraakt. Naar verluid maken de betrokken coureurs het goed, maar een aantal mensen zijn wel voor een medische keuring naar het medisch centrum gebracht. Door de vele brokstukken op de baan en de toestand van de coureurs heeft de wedstrijdleiding besloten om de verdere wedstrijd te cancelen. De race van morgen (zondag) wordt aangevangen in dezelfde startopstelling als de zaterdagrace.

    31-05-2008 om 20:55 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F3 Euro Series: James Jakes wint, Van der Zande na prachtige inhaalrace achtste
    f3_pau_race1_jakes
    James Jakes leidde het veld in Pau van start tot finish



    Chaotisch is nog een vriendelijke kwalificatie voor het verloop van de eerste Formule 3-race in Pau. Op de na regen opdrogende baan crashte de ene na de andere deelnemer, terwijl tal van anderen het geluk hadden om van deze uitvallers te profiteren en veel plaatsen goed te maken, simpelweg door op de baan te blijven. Daartoe behoorde Renger van der Zande, die vanaf de 24e plaats startte en als achtste over de eindstreep kwam, normaliter in de Formule 3 een nagenoeg onmogelijke opgave. De Brit James Jakes, vorig jaar winnaar in Magny-Cours, behaalde zijn tweede zege in de Euro Series, gevolgd door Edoardo Mortara en Jon Lancaster.

    Vanaf pole pakte James Jakes zonder problemen de leiding, gevolgd door Edoardo Mortara en Nico Hülkenberg. In de tweede ronde ging Mika Mäki rechtdoor de bandenstapel in. Eerder al waren Shabaan en Klingman uitgevallen, later volgden ook Götz, Dillmann, Cheng, Campos, Kimball, Waldschmidt, Gonzales, Hülkenberg en Vernay. De auto van Vernay, die na contact met de muur strandde, stond zo ongelukkig in de snelle passage na Beaumont, dat de wedstrijdleiding in de 13e ronde de safety-car de baan op stuurde, waarmee ook alle andere gestrande auto’s geborgen konden worden. Na drie ronden volgde de herstart – halverwege de race waren er nog maar 17 van de gestarte 30 auto’s in de strijd…


    480_zande

    In de 17e ronde trof het ongeluk ook Van der Zande: in de bocht Oscar werd hij aangereden door de Fransman Jules Bianchi, die vanmorgen al voor de rode vlag in de kwalificatie zorgde. In tegenstelling tot Bianchi kon Van der Zande echter de strijd vervolgen. In de 18e ronde kwam het tot een aanrijding tussen Plowman en Janis, die vervolgens ook nog Sam Bird meenamen. Opnieuw kwam de safety-car in actie, in ronde 21 werd de race hervat. Toen waren er nog 13. Een ronde later schoot Niall Breen rechtdoor in Foch, Renger van der Zande was op da moment al tiende en vocht een fraai duel uit met de Duitser Michael Klein voor hem. Korte tijd later ging Richard Philippe op hoge snelheid zelf in de rondte. In de 26e ronde ging Koudai Tsukakoshi rechtdoor onder het viaduct bij Beaumont, waarmee er nog maar tien auto’s in de strijd waren en Van der Zande als achtste voorlopig op pole stond voor de race van morgen.

    In de laatste drie ronden gebeurde er niks meer, zodat James Jakes won, voor Edoardo Mortara en Jon Lancaster. Mortara nam daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over, de Italiaan heeft nu een voorsprong van acht punten op de Fin Mika Mäki. Het is bovendien voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 3 Euro Serie dat een rijder met een Volkswagenmotor het klassement aanvoert. Renger van der Zande eindigde inderdaad als achtste en mag daarmee morgen vanaf pole vertrekken. Na de verprutste kwalificatietraining van vanmorgen had hij zelf nooit zo’n resultaat verwacht: “Dit had ik niet kunnen of durven dromen”, aldus Van der Zande. “Het was echt de gaafste race uit m’n hele leven! Ik heb alles meegemaakt: heb vijf man geraakt, drie keer de muur geraakt, mijn voorvleugel was krom, ik ben van achteren aangereden, heb zelfs stilgestaan en ben toen geholpen door een marshal, waarna ik m’n auto in z’n achteruit moest zetten om weer de baan op te komen… Wat een ongelooflijke race! Mooi is natuurlijk dat ik morgen vanaf pole start, zien wat er dan gebeurt!”

    Uitslag:
    1. James Jakes (GBr), Dallara-Mercedes, 29r. in 41.06,198 (gem. 116,91 km/u)
    2. Edoardo Mortara (Ita), Dallara-Volkswagen, op 0,662
    3. Jon Lancaster (GBr), Dallara-Mercedes, op 1,251
    4. Franck Mailleux (Fra), Dallara-Volkswagen, op 4,584
    5. Christian Vietoris (Dui), Dallara-Mercedes, op 6,305
    6. Dani Clos (Spa), Dallara-Mercedes, op 8,062
    7. Michael Klein (Dui), Dallara-Mercedes, op 8,776
    8. Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes, op 9,769
    uitgevallen: Henki Waldschmidt (Ned), Dallara-Mercedes (van de baan)

    31-05-2008 om 20:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Augusto Farfus behaalt eerste pole van het seizoen voor BMW
    wtcc_pau_farfus_quali_480
    Augusto Farfus op weg naar zijn eerste pole van het seizoen

    Vorig jaar haalde hij de bladen in Pau met ongetwijfeld de meest spectaculaire crash van het jaar. Ditmaal verliep de kwalificatie op het stratencircuit een stuk beter voor Augusto Farfus: twee minuten voor het eind van de drie kwartier durende kwalificatietraining reed de Braziliaan zijn BMW 320si naar de snelste trainingstijd en behaalde daarmee de eerste pole van het seizoen voor BMW. Achter Farfus staat een kwartet van SEAT-rijders met Yvan Muller, Jordi Gené, Gabriele Tarquini en Rickard Rydell op de plaatsen twee tot en met vier. Tom Coronel kwalificeerde zich met zijn SEAT Leon met benzinemotor als dertiende, Jaap van Lagen had te maken met wegliggingsproblemen in zijn Lada en reed de op twee na laatste tijd, voor de Rus Shapovalov en de Turk Okyay, die beide de maximale kwalificatietijd van 1.27,697 minuten overschreden.

    Gemor in het SEAT-kamp
    Voorafgaand aan het weekend in Pau was er heel wat gemor in het SEAT-kamp, nadat de FIA had aangekondigd met onmiddellijke ingang het basisgewicht van de BMW’s en de Honda Accord met respectievelijk 15 en 20 kilo te verlagen. In de tijdtraining bleek echter dat de SEAT Leon TDI’s ook zonder gewichtsverlaging nog heel competitief zijn. Yvan Muller reed de snelste tijd, voerde lang het veld aan en wist daarna zijn eigen snelste rondetijd andermaal te verbeteren. Ook het gemak waarmee Jordi Gené en Gabriele Tarquini weer naar voren wisten te rijden, sprak een duidelijke taal. “En waarschijnlijk rijden ze nog niet eens met maximale turbodruk”, aldus een WTCC-insider.


    wtcc_pau_rydell_quali_480
    Ook 70 kg zwaarder dan de BMW: de SEAT Leon TDI van Rickard Rydell

    Farfus' BMW 70 kg lichter dan Mullers SEAT
    Dat Augusto Farfus twee minuten voor het eind van de sessie nog de pole-position voor de neus van de SEAT-fractie wegkaapte, zorgde weliswaar voor weinig enthousiasme bij de Spanjaarden, maar het feit dat enerzijds het verschil met Yvan Muller slechts twee honderdsten van een seconde bedroeg en anderzijds de auto van Farfus in Pau niet minder dan 70 kilo lichter is dan de SEAT van Muller, is ongetwijfeld meer dan een schrale troost en toont bovendien aan hoeveel potentieel er, ondanks het extra gewicht, nog in de diesel-SEATs zit. Voor de volledigheid: de diesels van Gené, Tarquini en Rydell zijn zelfs respectievelijk 81, 103 en 70 kilo zwaarder dan de BMW van Farfus.

    Opluchting zichtbaar bij Farfus
    Bij Farfus was de opluchting zichtbaar. Natuurlijk werd er het nodige van hem verwacht, omdat hij – afgezien van Zanardi die een extra gewichtsbonus van 15 kilo meekreeg – met de lichtste fabrieks-BMW in het veld rondrijdt. Vorig jaar beleefde hij een enorme klapper in Pau en ook dit jaar ging het aan het eind van de sessie tijdens zijn eerste snelle ronde mis, toen hij met de rechterkant van zijn auto de vangrail raakte en de rechter zijspiegel daarbij verloor. “Toen moest ik even terugdenken aan de crash van vorig jaar, maar gelukkig was het dit keer veel minder ernstig”, aldus Farfus. Dat zijn auto verder niet onder de actie geleden had, bewees hij door direct daarna de snelste rondetijd te laten aantekenen. Het enige serieuze ongeval kwam op naam van de Turkse coureur Ibrahim Okyay, die al aan het begin van de sessie in aanvaring kwam met de beide Engstler-teamgenoten Engstler en Romanov en daardoor voor de eerste bocht aan de rechterkant van de baan in de vangrail belandde.


    wtcc_pau_coronel_quali_480
    Tom Coronel over de kerbstones op weg naar de dertiende trainingstijd

    Coronel: "Meer zit er gewoon niet in"
    Snelste Chevrolet-rijder in de kwalificatie van Pau was Rob Huff, die de zesde tijd realiseerde, gevolgd door wereldkampioen Andy Priaulx als tweede BMW in het klassement. Tom Coronel behaalde de dertiende plaats en was realistisch: “Meer zit er gewoon niet in.” Op zijn snelste ronde werd hij wel even opgehouden door Porteiro, wat hem wat tijd kostte. Bij het Russian Bears-Lada-team zit men duidelijk verder van de kopgroep af dan in Valencia. Jaap van Lagen kwam niet minder dan 4,725 seconde tekort op de snelste tijd van Farfus en dat is gewoon teveel. “We krijgen het nog niet voor elkaar”, aldus de Wekeromse rijder.

    Uitslag:
    1. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, 1.21,960
    2. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, 1.21,980
    3. Jordi Gené (Spa), SEAT Leon TDI, 1.22,276
    4. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, 1.22,449
    5. Rickard Rydell (Zwe), SEAT Leon TDI, 1.22,494
    6. Rob Huff (GBr), Chevrolet Lacetti, 1.22,511
    7. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, 1.22,679
    8. Nicola Larini (Ita), Chevrolet Lacetti, 1.22,790
    13. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon, 1.23,106
    23. Jaap van Lagen (Ned), Lada 110, 1.26,685


    31-05-2008 om 20:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Groeten uit Pau
    pau_7
    Blik van boven op het stratencircuit in Pau, waar de Formule 3 Euro Serie traint

    Ook dit weekend zijn er weer tal van interessante autosportevenementen: de Jubileumraces op Zandvoort, de testdag in Le Mans en de traditionele "Grand Prix Automobile de Pau", waar naast de WTCC en de International Formula Master dit jaar ook de Formule 3 Euro Series weer in actie komt, na een afwezigheid van twee jaar. Uw verslaggever kan dit jaar, omdat nagenoeg alle WTCC- en DTM-races samenvallen, helaas alleen maar naar Pau en Macau om het WTCC te volgen, maar dat zijn natuurlijk bepaald niet de slechtste evenementen op de kalender... Stratencircuits zorgen altijd voor extra spektakel, en Pau is een van de meest historische races in de geschiedenis van de sport.



    pau_6

    Inherent aan een stratencircuit is dat er veel schade gereden wordt. Zo doen de afsleepdiensten goede zaken, zoals hier bij de Franse Formule 3-coureur Jules Bianchi, die zowel in de kwalificatie als in de race crashte.

    pau_8

    Met veel bezoekers is het evenement ongetwijfeld goed voor de lokale economie, net als de historische Grand Prix, die vorige week verreden werd. Maar niet iedereen is er even enthousiast over, hetgeen blijkt uit dit spandoek met daarop de vraag: "De Grote Prijs, tegen welke prijs?", te zien op een huis langs het parcours.


    pau_5

    Vanuit het enorme park rondom het "Palais Beaumont" zijn diverse punten van de baan goed bereikbaar en te zien. Zo stonden vanmorgen tijdens de Formule 3-kwalificatie de rijders van de Franse "Autosport Academy", die in Pau met hun eigen formulewagenklasse rijden, allemaal achter het hek om de verrichtingen van de Formule 3-rijders te volgen.

    pau_3

    Wie lekker wil eten, kan in Frankrijk natuurlijk goed terecht. Zoals bij het lokale filiaal van "Maître Kanter", een keten die wordt gerund door de gelijknamige bierbrouwerij uit de Elzas. Hier WTCC-coureurs Coronel, Huff en Van Lagen (vlnr) op het terras.

    pau_4

    Naast de gebruikelijke Elzasser specialiteiten (choucroute, ofte wel zuurkool, en Flammküche), kan men bij "Maître Kanter" ook heel goed terecht voor een "Plateau fruits de mer" met allerlei overheerlijke zeevruchten. Jaap van Lagen kijkt al verlekkerd, collega Rick Winkelman van RTL en "De Telegraaf" kijkt wat bedenkelijker bij het zien van al die schaal- en schelpdieren. Het smaakte overigens uitstekend, dank u.


    31-05-2008 om 20:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Tielemans rijdt niet, BMW's en Honda rijden lichter
    wtcc_tielemans_actie_curitiba_480
    Olivier Tielemans rijdt dit weekend niet in Pau

    Olivier Tielemans ontbreekt dit weekend bij de zesde en zevende race van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het stratencircuit in het Zuid-Franse Pau. Als officiële verklaring bij monde van Dominik Greiner, teammanager van Tielemans' team Wiechers Sport, geldt dat onze landgenoot last heeft van "een klein gezondheidsprobleem". We hebben uiteraard getracht Tielemans te bereiken, maar tot nu toe nog zonder resultaat. Als vervanger neemt de 33-jarige Fransman Laurent Cazenave plaats achter het stuur van de geel-witte BMW van het team uit het Noord-Duitse Nienburg. Voor Cazenave, die al veel ervaring opdeed in Franse nationale raceklassen en het circuit in Pau goed kent, wordt het zijn eerste optreden in het WTCC.

    Verder maakte het toerwagenbureau van de FIA voorafgaand aan het vierde WTCC-raceweekend van het seizoen bekend dat er voor de Honda Accord en de BMW's 320si is besloten tot een gewichtsvermindering. De Honda, ingezet door N-Technology, mag vanaf Pau 20 kg lichter worden. Het gewicht van de BMW's wordt met 15 kg gereduceerd. Bij SEAT is men bepaald niet blij met deze maatregelen. "Het is wel een eer dat de FIA onze auto als zo goed beschouwt", meldde het Spaanse merk in een persverklaring. "Maar vanaf nu gaan we onze positie in het WTCC wel overwegen, voor nu en voor de toekomst."

    30-05-2008 om 19:20 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Team Divitec Racing met extra pk's naar Spa
    divitech3_opel

    Jeroen Reijntjens en Carlo Kuijer kunnen tijdens het komende weekeinde in Spa rekenen op extra paardenkrachten in hun Opel Astra V6. Tijdens de vorige race in de Supersport I-divisie van de Dutch Supercar Challenge, kwamen de coureurs van Team Divitec Racing nog wat vermogen te kort.

    Dankzij motorenpartner Duramotor en hoofdsponsor Divitec Nederland B.V., verwachten Reijntjens en Kuijer de aansluiting te vinden met de concurrentie. Reijntjens: "We hadden het anders moeilijk gekregen op Spa, omdat het echt een vermogencircuit is. Er zijn wel technische bochten, maar verder is het een motorisch verhaal. Met het nieuwe extra vermogen zijn we een stuk optimistischer over onze kansen."

    divitech1_kuijer

    Doelstelling
    Kuijer: "Onze doelstelling is om voor het einde van het seizoen een competitieve auto
    te hebben om mee te kunnen draaien in de top van de Supersport I-divisie. Gezien dat dit het ontwikkeljaar is van een driejarig project, moeten we zorgen dat we er staan aan het eind van dit jaar. Volgend seizoen zullen we dat verder gaan uitbouwen naar winst."

    divitech2_reijntjens

    Spa
    De twee races in Spa-Francorchamps worden op zaterdagmiddag en zondagmiddag
    verreden.

    28-05-2008 om 14:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Spa decor voor derde raceweekend Dutch Supercar Challenge
    dsc3

    Komend weekend staat voor de Dutch Supercar Challenge, Nederlands grootste GT- en toerwagenkampioenschap, alweer het derde raceweekend van 2008 op het programma. Ditmaal maakt de klasse onderdeel uit van de Spa Euroraces op het Belgische circuit van Spa Francorchamps.

    n vergelijking met het vorige raceweekend op Zandvoort zijn de dikke GT- en toerwagenkanonnen uit de GT- en Supersport I-divisie weer van de partij, waardoor er komend weekend in totaal vier divisies van de DSC in actie gaan komen op het Ardennencircuit. Met meer dan 75 inschrijvingen is spektakel gegarandeerd!

    GT
    In de GT-divisie is het Cor Euser die na de eerste race, welke vorige maand verreden werd op de Duitse Nürburgring, met twintig punten het klassement aanvoert. Zijn voorsprong op de nummer twee, zijnde het duo Van der Hoek/Van der Zwaan met de Audi TTR DTM, is echter slechts één punt. Ook de nummers drie van het kampioenschap, Kevin Riley en Ian Flux met de Mosler MT900 GT3 volgen op korte afstand. Zij hebben met zestien punten slechts vier punten achterstand op koploper Euser. Het klassement zit dus, mede door de afgelasting van de zaterdagrace op de Nürburgring, uiterst dicht bij elkaar.

    Close racing
    De eerste race van het seizoen stond garant voor close racing, en dat zal komend weekend niet anders zijn. Naast bovengenoemde koplopers zijn namelijk ook onder andere het duo Van Buuren/Pastorelli met de V8Star, Equipe de Graaff/Ribbens met de Viper SRT10 en het duo Grimm/Van der Zwaan met de DTM Audi TTR van de partij. Tot slot noemen we ook nog het duo Mecke/Rehfeld, Martin Short, Berry van Elk en de gebroeders Woodcock die allen met een Mosler MT900 GT3 aan de start verschijnen en ongetwijfeld de achtervolging gaan inzetten naar het duo Riley en Flux voor kostbare punten in de Mosler Challenge.

    Duncan Huisman
    In de Supersport I-divisie zullen veel ogen gericht gaan zijn op Duncan Huisman. Deze uiterst snelle en ervaren coureur, die in het verleden uitkwam in onder andere het WTCC en afgelopen weekend nog meedeed aan de prestigieuze 24 uur van de Nürburgring, verraste vriend en vijand door zich in het eerste raceweekend op de allereerste plek te kwalificeren. In de regen was hij hiermee sneller dan niet alleen zijn concurrenten van de Supersport I-divisie, maar ook alle deelnemers van de GT-divisie. In de race kon Huisman lang zijn leidende positie vasthouden, totdat een lekke band roet in het eten gooide voor de bestuurder van de Racing4Panda Porsche 997 GT3.

    dsc2

    Winst Henk Thuis
    Uiteindelijk won Henk Thuis met zijn ‘Intrax’ Porsche 997 GT3 de race door in de laatste bocht Siebrand Dijkstra, rijdend met een BMW E46 GTR, te verschalken. Richard van den Berg eindigde met zijn BMW M3 WTCC als derde, en staat dus ook logischerwijs derde in het kampioenschap van de Supersport I-divisie. Bas Barenbrug zal komend weekend voor het eerst uit gaan komen in de Supersport I-divisie. De vice-kampioen van de Sport-divisie heeft voor dit seizoen een zeer fraaie BMW E90 M3 GTRS opgebouwd welke op Spa zijn shakedown gaat krijgen. Tevens maken Danny van Dongen en Rogier Kroymans hun opwachting met de Corvette C6R.

    Supersport II
    In de Supersport II-divisie is het klassement na de Pinksterraces op Zandvoort ietwat door elkaar geschud. Een aantal rijders was de dupe van verwarring tijdens de startopstelling waardoor zij noodgedwongen achteraan moesten starten tijdens de tweede race op maandag. Trotse koploper na twee evenementen is Pieter van Soelen, die met zijn door JR Motorsport nieuw opgebouwde BMW 1-serie beide races op Zandvoort wist te winnen. Op een tweede plek staan nieuwkomers Robin en Ferry Monster met hun SEAT Léon SuperCopa. Het verschil tussen koploper Van Soelen en de gebroeders Monster bedraagt slechts negen punten. Tevens neemt ook de familie Van der Slik weer deel aan de Supersport II-divisie, zij moeten met hun Marcos Mantis in staat worden geacht om mee te strijden met de kop.

    Goed resultaat
    Milko Tas is er alles aan gelegen om een goed resultaat neer te zetten op Spa. Tas zag door de eerder genoemde verwarring tijdens de start van de race op Zandvoort zijn tweede startplek als sneeuw voor de zon verdwijnen en moest vanuit de pitstraat starten. Bovendien kreeg de coureur van de snelle SEAT Léon SuperCopa technische problemen met zijn auto waardoor hij belangrijke punten voor het kampioenschap misliep. Ook op de Nürburging kende Tas technische problemen waardoor zijn puntenachterstand ten opzichte van koploper Van Soelen al dertig punten bedraagt. Zijn verleden heeft Tas in ieder geval mee, want vorig jaar wist hij op Spa met zijn SEAT een fraaie overwinning te behalen. Tot slot keert de Rus Lev Fridman terug in de DSC. Evenals vorig seizoen verschijnt hij aan de start met een BMW E46 320i WTCC.

    dsc1

    Sport I
    In de Sport I-divisie zijn het de Lotus Exiges van RED-Motorsport die momenteel de stand aanvoeren. Koploper met 56 punten is de Belg Luc de Cock, die op slechts twee punten gevolgd wordt door de Duitser Wilfried Schawohl. Ook nieuwkomer Onno van Rheenen staat er goed voor; zijn achterstand op koploper De Cock bedraagt slechts vier punten. Ook in de Sport I-divisie vinden we een aantal fraaie BMW’s terug die mee kunnen strijden om de overwinning in de klasse. We noemen onder andere het duo Van der Voort/Claassen met een BMW 1-serie, Joost den Ouden met een 3-serie Compact en nieuwkomer Jeffrey van Rooijen met een BMW E36 M3.

    Schitterende raceklassen
    Het programma van de Euroraces zit propvol met schitterende internationale raceklassen. Zo nemen naast de Dutch Supercar Challenge onder andere het Engelse BRITCAR en het prestigieuze International GT Open deel aan het evenement. Daarnaast maakt ook een aantal zeer snelle Formule-klassen, waaronder de Formule 3000 Euroseries en het Italiaanse Formule Renault 2.0, hun opwachting. Kaarten voor het evenement, met toegang op alle tribunes, zijn gratis te downloaden via de website van de Dutch Supercar Challenge, www.supercarchallenge.nl. Additioneel zijn er op het circuit zelf voor vijf euro paddockkaarten te koop.

    28-05-2008 om 14:28 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IRL: Analyse 92e Indy 500
    De eerste Indy 500 sinds 1996 zonder twee rivaliserende kampioenschappen was een feit. Hoewel de Champcarafvaardiging tijdens de kwalificaties de lat iets hoger legde, maakte de gevestigde Indycar-orde op Indianapolis de dienst uit.

    ims_drukte

    Scott Dixon de beste
    dixon_hond
    Scott Dixon had na afloop van de Indy 500 meer interesse voor hond en vrouw dan voor
    die felbegeerde beker die op de achtergrond wordt afgevoerd.

    Na de kwalificaties was het duidelijk dat het team van Chip Ganassi de beste papieren voor de Indy 500 had. Scott Dixon drukte zijn stempel zowel op de kwalificaties als de race. De Nieuw Zeelander liet de gehele maand mei geen steek vallen. Evenals Kimi Raikkonen wordt de Nieuw Zeelander in Amerika “The Iceman” genoemd. In het begin van zijn carrière kwam Dixon voor het PacWest Team in de Champcarworldseries uit. In 2003 behaalde hij voor het team van Chip Ganassi de Indycar titel. Vorig seizoen werd Dixon in de titelstrijd door Dario Franchitti verslagen.
     
    ganassi_dixon
    Teambaas Chip Ganassi vindt zijn rijder een moeilijk te doorgronden man.

    Hoewel Dixon pas 27 jaar oud is heeft hij een schat aan ervaring. Al op zijn 14e werd hij in de Formule Vee kampioen in Nieuw Zeeland. Tijdens de Indy 500 reed hij maar liefst 115 ronden op kop. Evenveel als Juan Pablo Montoya in 2000 voor het team Chip Ganassi. Teambaas Ganassi die Dixon eind 2002 als rijder aantrok heeft soms moeite om tot Dixon door te dringen. Ganassi: “Aanvankelijk dacht ik zelfs dat hij nog niet eens van het racen hield. Maar de kracht bij Dixon zit in zijn bescheidenheid en zelfvertrouwen. Terwijl vele oud-Indywinnaars volledig uit hun dak gingen bleef Dixon nuchter in Victory Lane. “Ik geloof dat ik mijn vrouw maar eens moet bedanken. Zij heeft het ten slotte met mijn gemoedstoestanden moeten stellen.” Op de vraag of Dixon blij was dat hij nu de eerste rijder was die de echte Indy 500 gewonnen had, antwoordde hij droogjes: “Ik geloof het wel”. Team Ganassi had voor 2008 gewoon de beste papieren met Scott Dixon als verdiende winnaar.


    tony_kanaan
    Marco Andretti sloeg voor Tony Kanaan de Indy-droom aan diggelen. Voor het zevende
    achtereenvolgende jaar ging de Braziliaan met lege handen naar huis. Sarah Fisher werd het
    onschuldige slachtoffer van de AGR-capriolen.

    Chaos bij Andretti Green Racing
    Bij Andretti Green Racing likt men de wonden van de voor het team chaotisch verlopen wedstrijd. De “move” van Marco Andretti op zijn mentor Tony Kanaan beroofde de populaire Braziliaan voor de zevende maal de kans op een potentiële zege. Sarah Fisher werd er het onschuldige slachtoffer van en samen met Tony Kanaan crashte zij uit de wedstrijd. Tony Kanaan: “Ik vind dit erg triest voor haar. Sarah heeft met haar familie zo hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. Zij verdiende beter dan dit.''
     
    Schuldig of niet?
    Sommige mensen verlaten deze plek erg ongelukkig en anderen weer heel gelukkig. Marco Andretti voelde zich allesbehalve schuldig aan het incident. Marco: “Het was misschien een beetje op het randje, ik geloof ook niet dat hij me echt zag komen. Laat ik het er maar op houden dat we elkaar niet raakten en dat ik geen lucht van hem mee zoog.” Later op de dag voelde Marco zich toch wat schuldig, want hij was bereid om zijn excuses aan Tony Kanaan aan te bieden. Ook maakte het AGR-Team nog een tactische fout door in de slotfase niets aan de afstelling te veranderen waardoor Marco eigenlijk niet meer naar voren kon komen. Voor Marco Andretti was dit zijn derde Indy 500 maar in 2008 was hij net als in de twee voorgaande edities nog niet rijp genoeg voor de zege.

    pitroad
    De traditionele chaos in de pitlane. Danica Patrick verspeelde met haar kinderlijke gedrag
    haar krediet bij de media.

    Danica verloor populairiteit
    Tijdens één van de laatste neutralisaties zorgt een aanrijding in de pitlane tussen Penske-coureur Ryan Briscoe en Danica Patrick voor de nodige commotie. Hoewel de snelle IRL-tante zich kordaat richting Penske-pits begaf, verhinderen security-mensen dat zij inderdaad haar doel bereikte. Beiden gaven elkaar de schuld. Het publiek smulde maar de media kiest openlijk partij voor Ryan Briscoe. Hoewel zij 1 wedstrijd dit jaar in Japan gewonnen heeft, begint Danica met haar fratsen goodwill te verspelen. Dan Wheldon beleefde in 2007 een lijfelijke confrontatie met Danica. Het bleef Ryan Briscoe bespaard. De Australiër: “Laat haar maar eens maar de replays kijken, dan ziet ze toch dat ze niet op haar lijn zit. Bovendien hebben we allebei een rempedaal.” Team Penske is bij de Amerikanen toch nog heiliger dan Danica, lijkt het wel. De enige die bij Andretti Green Racing het hoofd koel hield, was de Japanner Hideki Mutoh. Met een zevende plek was hij de Beste Rookie van 2008.


    julienne_hough
    Julianne Hough (de nieuwe Mevr. Castroneves?) zorgde in
    "Dancing with the Stars" meer publicteit voor Indycar dan
    alle Live-uitzendingen van de races samen!

    Team Penske speelde niet mee
    Hoewel Team Penske wel over voldoende “Speed” beschikte, speelden zij nimmer een rol van betekenis gedurende de Indy 500. Alleen Helio Castroneves kon ondanks het afblokken van Marco Andretti in de slotfase een beetje tred met de leiders houden. Luczo Dragon Racing, het satelliet Team van Penske, dat eigendom is van Jay Penske, deed het heel wat beter. Tot aan zijn uitvallen leek Tomas Scheckter een betere kans op een hogere klassering dan de Team Penske bolides te hebben. De Braziliaan Helio Castroneves, die in het programma “Dancing with the Stars” met Julianne Hough meer voor Indycar betekende dan de live uitzendingen van alle races samen, wil eveneens als zijn voormalige teamgenoot Sam Hornish Jr. eigenlijk naar NASCAR. Ook Castroneves zou volgens welingelichte bronnen op korte termijn een NASCAR-bolide testen. Voor het eerst in 8 jaar reed Castroneves niet op kop in de Indy 500, maar was wel erg te spreken over de strategie van het team, die achteraf gezien mogelijk toch iets te behoudend was.

    vitor_meira
    De Brazliliaan Vitor Meira was beter dan zijn uitrusting. Deze man hoort bij Penske of
    Ganassi thuis. Hij liet met Panther Racing schitterende dingen zien.

    Panther Racing terug
    Het kleine team van Panther Racing is weer terug aan de top. Het team van John Barnes dat Sam Hornish Jr. ooit naar de top begeleidde, deed het met de Braziliaan Vitor Meira uitstekend. Meira zorgde in de 160ste ronde voor één van de mooiste momenten uit de wedstrijd door vanuit het niets de kop te grijpen. Gesponsord door de “National Guard” begon Meira bijna in de overwinning te geloven. Meira is een racer pur sang, die al vaak met ondergeschikt materiaal dicht bij de overwinning zat. Een pur sang racer die bij Penske of Ganassi nog beter tot zijn recht zou komen.


    graham_rahal_ret
    Harde leerschool voor Indy Rookie Graham Rahal.

    Geen IRL-Champcar-confrontatie
    Van een onderlinge Champcar-IRL confrontatie was ook niet echt sprake. Zowel Justin Wilson als Graham Rahal crashten kleurloos uit de wedstrijd. Alleen het team van KV Technologies hield de “Champcar-eer” hoog door als 11de en 13de te eindigen. Het aantal neutralisaties hield het gemiddelde van de wedstrijd behoorlijk laag. Zelfs in de tijd van de “Roadsters” lag het gemiddelde hoger. Met maar liefst elf rookies op de grid is dit een aanwijsbare verklaring. Voor het eerst sinds jaren kenden de bezoekersaantallen een stijgende tendens, maar het zal nog jaren duren voor American Open Wheel Racing definitief weer serieus door de media benaderd gaat worden. Zelfs de grillen van Mevrouw Patrick worden niet serieus genomen.

    david_letterman
    Talkshow Master David Letterman had weinig op met de
    prestatie van Ryan Hunter Reay. Behalve Scott Dixon wordt er
    voorlopig niemand als gast voor zijn show uitgenodigd.

    Lichtjaren verwijderd
    De wedstrijd telde 8 neutralisaties en 10 crashes. Pas in de laatste 25 ronden werd er echt geracet. Met alle respect, maar kwalitatief gezien was het rijdersniveau in de breedte van het veld niet van het hoogste gehalte. Marty Roth, John Andretti, Davey Hamilton, Buddy Lazier, Sarah Fisher en Milka Duno, om er maar enkelen te noemen, beschikken nu niet bepaald over de magnetische aantrekkingskracht waarover 80 procent van het startveld in NASCAR wel beschikt. Een cynische David Letterman zei tegen zijn rijder Ryan Hunter Reay dat hij 5 plaatsen voor een uitnodiging in de “David Lettterman Show” verwijderd zat. De meerderheid van het startveld zit met uitzondering van enkele gevestigde namen hier lichtjaren van verwijderd.


    ed_carpenter
    De stiefzoon van Tony George Jr, Ed Carpenter, deed het uitstekend in de kopgroep.

    Buiten de verrichtingen van winnaar Scott Dixon, runner-up Vitor Meira, Tomas Scheckter en Ed Carpenter zag ik persoonlijk weinig mooie dingen. Het was wereldnieuws geweest indien de stiefzoon van Tony George jr. de Indy 500 gewonnen had. Hoewel Champcar in de IRL opgegaan is geeft dat geen enkele garantie voor de toekomst. Van de rijders die overgestapt zijn, kunnen alleen Justin Wilson, Graham Rahal en Wil Power in de toekomst furore maken. Hoewel Indianapolis Motor Speedway eigenaar Tony George zich tot 2013 de steun van Honda heeft weten te verzekeren, biedt dit geen enkele garantie voor de ontwikkeling van de IRL. De “Champcargeneratie” is dan allang verleden tijd. Corporate America en sponsors bepalen de ontwikkeling van een kampioenschap. Na afgelopen zondag zal George zich gerealiseerd hebben dat er nog veel werk aan de winkel is.

    dixon_kust_de_bricks
    De droom van iedere Indycar-coureur. Het kussen van de Brickyard.


    27-05-2008 om 19:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In Memoriam: Oud-toerwagenkampioen en Ford-gezicht Theo Koks overleden
    theo_koks_1
    Foto's: racehistorie.nl

    Tijdens de Pinksterraces was hij nog aanwezig op zijn geliefde Circuit Park Zandvoort. Maar tijdens de Jubileumraces van komend weekend op CPZ kan Theo Koks helaas niet meer genieten van raceauto’s en de geur van verbrand rubber. De voormalig coureur overleed afgelopen zondag op 63-jarige leeftijd. Vrijdag 30 mei zal de begrafenis in besloten kring plaatshebben.


    theo_koks_2

    Theo Koks was een bijzonder bekend gezicht van Ford Nederland. BRL Light-coureur Marijn van Kalmthout, zelf Ford-dealer in Hoofddorp, kende Theo Koks zowel zakelijk als van hun gemeenschappelijke racehobby. ,,Theo was een verschrikkelijk fijn mens met een uitgesproken mening’’, vertelt Van Kalmthout. ,,Hij was echt bezeten van de racerij. Hij droeg vooral de Formule Ford een warm hart toe. Hij kwam altijd kijken bij de Formule Ford en bij het Geva Racing-team.’’


    theo_koks_marijnvkalmthout
    Theo Koks en Marijn van Kalmthout tijdens de Pinksterraces. Foto: Fast Company

    Mooie dag
    Tijdens de Pinksterraces wist Marijn van Kalmthout dat Theo Koks ziek was. ,,We hebben Theo met Pinksteren nog een mooie dag kunnen geven op het circuit. Hij was speciale gast’’, vertelt Marijn van Kalmthout. ,,Nadat ik één van de BRL Light-races had gewonnen, hing hij nog om mijn nek om me te feliciteren. Nu is hij er helaas niet meer.’’

    Fraaie raceloopbaan
    Theo Koks heeft zelf ook flink geracet. En met succes. De in 1945 in Haarlem geboren Koks startte ooit met karting. Volgens het GTO Autosport ABC van Rob Wiedenhoff werd Koks in 1967 nationaal kampioen in de Formule Vee en veroverde hij twee jaar later het Nederlands kampioenschap in de toerwagens met de Fiat 850 coupé van Team Radio Veronica. Een jaar later werd hij tweede in de Formule Ford. In 1972 werd hij kampioen in een Datsun (1600 SSS) in de Groep 1. Koks racete tevens met een Ford Escort voor het Lois Mobil Ford Team.

    theo_koks_4
     
    Kampioen in een Ford Escort
    In 1985 was hij wederom succesvol als nationaal kampioen toerwagens Groep A. Die prestatie leverde hij met een Ford Escort RS 1600.

    theo_koks_3

    Afscheid
    Afgelopen zondag overleed Theo Koks op 63-jarige leeftijd. Op donderdag 29 mei is er van 18.30 tot 19.30 uur gelegenheid afscheid te nemen en de familie en nabestaanden te condoleren in het Uitvaartcentrum Haarlem, Parklaan 36 in Haarlem. De uitvaart zal vrijdag 30 mei in besloten kring plaatshebben. Voorafgaand aan de begrafenis krijgt Theo Koks een ‘ereronde’ over het circuit van Zandvoort. Blijken van medeleven kunnen worden gestuurd naar Familie Th. J. Koks, Paradijsvogel 5, 1704 WP Heerhugowaard.






    27-05-2008 om 19:27 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    26-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Productie Donkervoort D8 GT van start
    Lelystad – In de fabriekshal van Donkervoort Automobielen is de productie van de D8 GT van start gegaan. De D8 GT werd in 2007 geïntroduceerd in Genève tijdens Salon de l’Automobile. Een jaar lang werd hard gewerkt aan het productierijp maken van het prototype. De productie is nu in volle gang en in augustus worden de eerste auto’s afgeleverd aan klanten.

    Donkervoort D8

    De D8 GT is ontstaan vanuit de ervaringen die in de racerij werden opgedaan. Het doel was om een dichte auto te bouwen en daarmee de aërodynamica te verbeteren. De eerste experimenten werden gedaan in 2004 en in 2005 toen op de Nordschleife twee keer het ronderecord voor straatauto’s werd verbroken. De recordauto was voorzien van een hardtop, die de aërodynamica fors verbeterde. Vanuit deze ervaringen is op basis van de bestaande D8 de D8 GT ontstaan, met een vast dak en met vleugeldeuren. Slechts het voorste gedeelte van het chassis is ongewijzigd ten opzichte van dat van de open D8.

    Groot aantal aanpassingen
    Maar niet alleen het coupédak en de vleugeldeuren maken de D8 GT anders dan de huidige D8 versie. Zo is de volledige neuspartij ten gunste van de aërodynamica gewijzigd. De koplampen zijn geïntegreerd en grote openingen zorgen voor koeling. De wielophanging is breder geworden waardoor de wielbasis met maar liefst acht centimeter is toegenomen. De remmen zijn speciaal voor de D8 GT ontwikkeld door Tarox en ook de lichtgewicht 17 inch wielen worden speciaal voor de GT gemaakt.

    Minder CO2 uitstoot dankzij laag gewicht
    In de D8 GT is veel gebruik gemaakt van carbonfiber. Het resultaat is dat het dak en de deuren van de nieuwe GT minder wegen dan het stoffen dak en de stoffen deuren van de open D8. Het totale gewicht van de auto komt op 650 kilogram, wat de nieuwe Donkervoort de lichtste GT ter wereld maakt. Donkervoort geeft hiermee een nieuwe benadering van het oplossen van het CO2 probleem: de auto voldoet moeiteloos aan de strengste emissie eisen.

    Het nieuwe dak voegt desondanks extra stijfheid toe aan het chassis, dat van zichzelf al bijzonder stijf is. De carbon carrosserie bevat geïntegreerde crashboxen en verstevigingsbalken, waardoor de passieve veiligheid is toegenomen.

    26-05-2008 om 18:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaap van Lagen heeft grootste tegenstander op zijn vooruit
    MONACO – Een defecte ruitenwisser was de grootste tegenstander van Jaap van Lagen in de Mobil 1 Porsche Supercup-race op het kletsnatte F1-circuit van Monaco. De Nederlander, die de race als negende vertrok, moest zeilen bijzetten om zijn Porsche op de baan te houden. Met kunst en vliegwerk wist hij zijn bolide als twaalfde aan de finish te brengen.

    Jaap van Lagen

    De DAMAC Kadach Racing-rijder voegde hierdoor vijf punten aan zijn totaal toe. In de tussenstand van het kampioenschap staat Van Lagen tiende met 37 punten.

    Op het stratencircuit van Monaco kwam de regen met bakken uit de hemel vallen, waardoor de race veiligheidshalve achter de safetycar werd gestart. Van Lagen wist de nummer acht voor hem goed te volgen, totdat zijn ruitenwisser na slechts anderhalve ronde elke dienst weigerde. Van Lagen liet zich terugzakken, zodat Patrick Huisman hem wist te passeren. Ofschoon Van Lagen door de regenspray geen hand voor ogen zag, reed hij verrassend snelle rondetijden. De inwoner van Ede leek op de tiende plaats te eindigen, maar hij maakte in de eerste bocht een remfoutje waardoor hij rechtdoor schoot. Hij moest Marc Benz hierdoor nog laten gaan. Na vijftien ronden kwam de rijder met startnummer 25 uiteindelijk als twaalfde over de meet.

    JAAP VAN LAGEN: “Het was een moeilijke race. Na anderhalve ronde hield de ruitenwisser ermee op, zodat ik daarna in de regen geen hand voor ogen zag. Om geen averij op te lopen liet ik me terugzakken en verloor hierdoor een plekje. Een remfout in de eerste bocht zorgde er nog voor dat ik als twaalfde finishte. Ik ben blij dat ik heelhuids ben aangekomen en dat ik geen schade heb gereden. Ook de rondetijden waren ondanks de moeilijke weersomstandigheden prima. Achteraf gezien jammer dat we achter de safetycar vertrokken, want hierdoor was inhalen niet mogelijk. De komende week wordt voor mij weer druk. Ik blijf nu nog in Monaco en zal aansluitend testen met de Porsche op Magny Cours. Daarna reis ik af naar het stratencircuit van Pau, waar ik opnieuw met de Lada in het FIA WTCC-kampioenschap in actie kom.”

    UITSLAG RACE 05: MOBIL 1 PORSCHE SUPERCUP MONACO 25 MEI 2008:
    01. Jeroen Bleekemolen, Jetstream Motorsport, 31:04.876
    02. Damien Faulkner, SAS-Lechner Racing, + 00.695
    03. Sean Edwards, Konrad Motorsport, + 01.290
    12. JAAP VAN LAGEN, DAMAC KADACH RACING, + 17.047

    TUSSENSTAND KAMPIOENSCHAP MOBIL 1 PORSCHE SUPERCUP NA 05 RACES:
    01. Jeroen Bleekemolen, Jetstream Motorsport, 76 punten
    02. Jan Seyffarth, Konrad Motorsport, 76 punten
    03. Damien Faulkner, SAS-Lechner Racing, 64 punten
    10. JAAP VAN LAGEN, DAMAC KADACH RACING, 37 PUNTEN

    26-05-2008 om 18:05 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yelmer Buurman over Monaco
    MONACO - Voor de derde ronde in het kampioenschap deed de GP2 Series het legendarische F1-stratencircuit van Monaco aan. Voor Yelmer Buurman werd het zijn eerste kennismaking met de nauwe racebaan in het hartje van het prinsdom. Zijn weekend verliep zonder fouten en leverde niet alleen een twaalfde en een achtste plaats op maar tevens een berg aan ervaring voor volgend jaar.

    Yelmer Buurman

    Yelmer Buurman is wat stratenraces betreft wel wat gewend. Toch is Monaco weer iets heel anders. Niet alleen vanwege de geweldige ambiance – de race wordt in het kader van de Grand Prix van Monaco gereden, dé raceklassieker bij uitstek – maar ook vanwege het hobbelige parcours. Voor de Nederlander was het dan ook zaak geen fouten te maken en te proberen in de enige vrije training en de kwalificatietraining zoveel mogelijk ronden te draaien.

    En dat lukte hem prima, al was zijn zestiende startplaats toch licht tegenvallend. “Je weet van tevoren dat je veel verkeer van in de weg rijdende auto’s hebt en ook nog eens crashes tegenkomt, maar dat ik in de kwalificatie maar één enkele vrije ronde had, viel me toch wel tegen. Maar goed, ook daar moet je mee leren leven”, sprak hij berustend.

    Waar in de eerste race de nodige botsingen plaatsvonden, reed Buurman een knappe wedstrijd, waarin hij behendig midden op de baan stilstaande auto’s wist te ontwijken. Ook toen het hele veld tot stilstand kwam na een botsing van Buurmans teamgenoot Sébastien Buemi, bleef hij uit de problemen en finishte na 44 zware ronden als 12e. “De start was goed en ik kon een plaatsje winnen. Verder valt er hier in Monaco gewoon niet te passeren, zo smal is het. Daarna wist ik de druk van Andy Soucek goed te pareren maar toen ik netjes plaats maakte voor een koploper nam Andreas Zuber me te grazen, wat me de elfde plaats kostte”, zei de 21-jarige Ubbergenaar.

    Vanaf de twaalfde startplaats begon Buurman de Sprintrace. Wederom reed hij een gedegen race die hem naar de achtste plaats voerde. Net buiten de punten maar toch had Buurman genoeg redenen om tevreden te zijn. “Als je ziet hoe heel ervaren coureurs hier in de fout gaan en voortijdig uitvallen, en ik alle ronden heb kunnen volmaken, dan mag ik toch op een goed weekend terugkijken. Op dit circuit rijd je echt niet zomaar naar de kop en al helemaal niet in een veld met zoveel GP2 -routiniers. Als ik volgend jaar hier terugkom (Buurman zit in een tweejarig GP2-programma, red.), heb ik heel wat meer ervaring om het op zo’n circuit ook goed te kunnen doen. Pas dan kun je echt een oordeel vellen”, stelde Buurman.

    Uitslag race I: 1. Bruno Senna (Bra) 45 ronden; 2. Pastor Maldonado (Ven) op 0.674s; 3. Karun Chandhok (Ind) op 44.923s; 4. Adrian Valles (Spa) op 47.592s;
    5. Alvaro Parente (Por) op 48.191s; 6. Roldan Rodriguez (Spa) op 56.857s; 12. Yelmer Buurman op 1 ronde

    Uitslag race 2: 1. Mike Conway (Eng) 30 ronden; 2. Ho-Pin Tung (Ned) op 18.446s
    3. Alvaro Parente op 18.915s; 4. Roldan Rodriguez op 20.898s; 5. Bruno Senna op 21.298s; 6. Andy Soucek (Spa) + 22.256s; 8. Yelmer Buurman + 23.887s

    Stand na 6 races: 1. Bruno Senna 24; 2. Giorgio Pantano (It) 24 ; 3. Romain Grosjean (Fra) 19 ; 4. Alvaro Parente 19; 5. Sébastien Buemi (Zwi) 16; 6. Andreas Zuber (Oos) 13

    26-05-2008 om 18:05 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs