Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    20-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knappe inhaalrace levert drie WK punten op voor Kumpen/Longin
    Bert Longin en Anthony Kumpen zijn in de tweede wedstrijd van het FIA GT kampioenschap te Monza op de zesde plaats geëindigd en dat na een knappe inhaalrace. Deze mooie prestatie levert de rijders van PK Carsport de eerste WK punten van het seizoen op.

    Het weekend begon niet te best en tijdens de kwalificaties werd een triest dieptepunt bereikt. “Anthony spinde op een plaats waar er toen al zeker zeven rijders gespind waren”, aldus Bert Longin. “Jammer genoeg raakte hij een andere deelnemer, de kwalificaties zaten er meteen op. We helemaal achteraan starten.”


    Geen goede uitgangspositie en helemaal geen makkelijke opdracht voor de PK Carsport rijders. Anthony Kumpen nam de start. “Ik kon snel een aantal plaatsen goedmaken maar verloor in het verkeer toch wat kostbare tijd. De wagen was goed, de banden werkten prima. Vooraf hadden we afgesproken om zolang als mogelijk op de baan te blijven. Ik reed 52 minuten en op het moment dat ik binnenkwam reed ik in vierde stelling. Nogal wat rijders hadden al gepit, als je de stand opmaakte met iedereen die gepit zou hebben dan stonden we rond de zevende plaats.”

    In de pits volgde Bert Longin Anthony met argusogen. “Ik zag hem rijden en het was een hele ommekeer vergeleken met wat we op zaterdag hadden meegemaakt. De wagen deed het uitstekend, dat gaf mij een enorme boost van vertrouwen. Na de snelle pitstop van het team ging ik de baan op. Net als Anthony werkte ik ook een lange stint af. Ik moet zo’n vijftig minuten gereden hebben alvorens binnen te komen.”

    Wat restte was een korte rijbeurt voor Anthony Kumpen. “Ik ging als zesde terug de baan op en behield mijn positie. Niet slecht als je weekend zo dramatisch begint als het onze op zaterdag. De weersomstandigheden zaten niet mee maar het is vooral het gebrek aan kennis om de wagen in zo’n omstandigheden goed af te stellen. Dat is iets wat je moet leren. We gokten dat het zou regenen en opteerden dus voor een regenafstelling. Uiteindelijk bleef het de hele dag droog. De wagen was dus niet optimaal afgesteld en dan thuiskomen met een zesde plaats, wetende dat je haast iedereen hebt moeten inhalen, dan mag je zeker tevreden zijn. Ik wil ook de jongens van SRT proficiat wensen met hun prachtige overwinning. Dat is goed voor de Belgische autosport!”

    “Het hele team, wij als rijders en zeker Pirelli als bandenleverancier hebben hard en goed gewerkt”, puft Bert Longin nog na. “De banden waren goed, de rijders in vorm. Het enige wat nu nog ontbreekt is de topsnelheid. Als je de wedstrijdstatistieken bekijkt dan zal je merken dat we op vlak van topsnelheid nergens bij de top 10 zijn. We weten dus wat ons te doen staat.”

    20-05-2008 om 18:48 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regen en uitvalbeurt verpesten weekend Menten
    Geen traditionele Italiaanse zon maar wel een 34 wagens tellend startveld; dat waren de hoofdingrediënten voor de tweede wedstrijd van het seizoen in het FIA GT-kampioenschap. Op het legendarische Autodromo di Monza, in de buurt van Milaan, hadden de teams haar tenten opgeslagen. Het hogesnelheidscircuit staat elk jaar garant voor een opwindende race en dat was ook dit jaar niet anders. Voor Nederlander Jos Menten eindigde het Italiaanse avontuur echter al na zeven ronden met een opgave...

    De vrije trainingen begonnen niet bepaald veelbelovend voor de coureur uit Haelen en het iPOS Racing team. Slechte weersomstandigheden maakten het de rijders erg moeilijk: Jos Menten: "De wagen was niet helemaal klaar en daarom hebben we maar een handvol rondjes kunnen trainen. We weten nu al dat de versnellingsbakverhoudingen te kort zijn. Of het nu nat blijft of morgen opdroogt, vooraan zullen we er niet bij zijn. Het snelheidsverschil op het einde van het rechte stuk is veel te groot", aldus de Nederlander. Menten en zijn Italiaanse teamgenoot Andrea Piccini eindigden de eerste vrije training op de 30ste plaats.



    Ook de pré-kwalificatie bood niet veel soelaas: "Gezien de sterke concurrentie mogen we een puntenfinish vergeten. Enkel wanneer het noodlot toeslaat, maken we aanspraak op een puntje. Zelfs in de regen bedraagt de afstand tot de concurrentie een dikke twee seconden. Dat kan je op de baan niet goedmaken. We moeten eerlijk zijn. Deze Saleen is niet het beste strijdwapen, maar we moeten roeien met de riemen die we hebben. Ook de andere Saleen-teams hebben het erg moeilijk", zo zegt Menten, die de sessie als 21ste afsluit.

    Alsof de duivel ermee speelde waren het gedurende de kwalificaties exact dezelfde weersomstandigheden als tijdens de vorige race in Silverstone. De G2- en GT2-wagens konden genieten van een redelijk droge baan, alvorens de hemelsluizen opengingen. De GT1-runners verloren veel tijd op het natte circuit. Andrea Piccini kwam niet verder dan de 25ste tijd, goed voor een plekje op de dertiende rij.

    Ook op zondagmorgen viel de regen met bakken uit de hemel, waardoor de teamleiding bij iPOS Racing besloot om de Saleen S7-R op stal te houden: "Het team verkiest om geen risico’s te nemen en daar houden we ons aan. Hopelijk wordt het straks een beetje droger, want dit is geen pretje…"

    Menten's gebeden werden verhoord, want een uur voor de start van de wedstrijd hield het op met regenen. Het was Andrea Piccini die om 13u15 van start ging, maar ver kwam de Italiaan niet. Na zeven ronden stopte thuisrijder Piccini voor de box van iPOS Racing met motorproblemen. Zo eindigde voor Jos Menten een teleurstellend weekend zonder een meter wedstrijd. De bolide met het magische startnummer 13 heeft de 27-jarige Limburger geen geluk gebracht: "De temperatuur in de motor bleef oplopen. We weten nog niet wat er juist scheelde, maar het had geen zin om door te rijden. Nu ga ik mij in alle rust voorbereiden op de 24 Hours of Le Mans. Dat moet het hoogtepunt van mijn seizoen worden." Aldus de teleurgestelde Menten.

    20-05-2008 om 18:47 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onvrijwillige crash Mike Verschuur: "Hij pakte mijn auto nog net"
    KLETTWITZ - Opnieuw had Mike Verschuur een uitstekende start in de race om de Porsche Carrera Cup. De vierde wedstrijd van het seizoen op de 3,478 kilometer lange EuroSpeedway Lausitz was voor de Nijmeegse autocoureur echter al in de eerste ronde beëindigd. Verschuurs auto werd meegenomen nadat een andere rijder voor hem, de Zweed Carl-Olov Carlsson, in de rondte ging. "Ik zag hoe zijn auto terug op de baan kwam en hoopte hem nog te kunnen ontwijken, maar hij pakte mijn auto nog net", vertelde de onfortuinlijke Verschuur. Zijn Porsche 911 GT3 Cup werd aan de voorkant zwaar beschadigd, waardoor aan verder rijden niet meer te denken viel.

    Kortstondig optreden Mike Verschuur

    Voor Mike Verschuur waren de beide vrije trainingssessies op vrijdag de eerste kennismaking met het complex, zo'n 130 kilometer ten zuiden van Berlijn. "De meeste andere teams hebben hier vorige week al een keer getest. Wij niet, en je merkt dan meteen dat je met een bepaalde achterstand aan het weekend begint", aldus Verschuur. "De meeste anderen hebben al aan de afstelling kunnen werken en hebben in ieder geval een basis waarmee ze starten, wij moesten helemaal vanaf nul beginnen. Maar natuurlijk doen we allemaal ons best om er een goed resultaat uit te halen." Over het circuit, dat deels de rechte stukken van de zogeheten 'tri-oval' omvat en voor de rest over een bochtig parcours op het middenterrein voert, is Verschuur niet heel erg enthousiast. "Natuurlijk is het mooi om een stuk over de oval te rijden, langs de enorme hoofdtribune, maar voor de rest zijn het allemaal korte bochtjes, vlak achter elkaar, er zit weinig uitdagends in."

    In de kwalificatietraining kwam Verschuur niet verder dan de 18e plaats en dat was zeker minder dan waarop hij gerekend had. "Qua tijd is het niet slecht, want ik zit slechts 0,75 seconde van de snelste tijd af, maar je merkt dat de rijders steeds dichter bij elkaar zitten, en dan maakt een verschil van één tiende al snel vier, vijf plaatsen uit. Tijdens mijn snelste ronde ging er iemand direct voor me van het gas af, waardoor ik ongeveer een tiende verloor. Maar ik ben doorgaans toch beter in de race dan in de kwalificatie, dus hopelijk kan ik morgen verder naar voren rijden."

    Dat deed Verschuur inderdaad op de eerste meters na de start. "Mijn start was opnieuw super, ik kon al direct een aantalplaatsen goedmaken", vertelde hij na afloop. Al in de eerste ronde ging het echter mis: op de baan, die in de vroege ochtenduren nog enigszins vochtig was en die bovendien extra glad geworden was door de olie van de Superkart-serie met tweetaktmotoren, die voor de Porsches in actie kwam, raakten diverse rijders de controle over hun auto kwijt. "Ook bij mij begon de auto te glijden, maar ik kon hem nog houden, totdat Carlsson mij meenam", meldde Verschuur. "Jammer, de auto is aan de voorkant flink kapot, maar voor de volgende race op de Norisring hebben we gelukkig wat meer tijd."

    20-05-2008 om 18:46 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mannen van Chevrolet tevreden: "Al tijden niet meer zo'n zware race"
    VALENCIA – Chevrolet kende tot het derde raceweekend van de FIA WTCC een slecht seizoen. Het Amerikaanse automerk scoorde in de eerste twee weekenden slechts 28 punten. Dit weekend kwamen daar maarliefst 32 punten bij. Chevrolet greep beide overwinningen op het Spaanse circuit en behaalde ook nog eens een tweede plaats. Door deze goede prestatie staat Chevrolet weer voor BMW in het constructeurskampioenschap.

    Chevrolet had dit weekend twee helden

    “Het was een zeer goed weekend voor mij”, vertelde Robert Huff. “Ik heb achttien punten voor het kampioenschap behaald. Van een beter resultaat heb ik niet durven dromen. De laatste drie jaar was ik hier telkens in de eerste race betrokken bij een startcrash. Dit keer had ik weer twee zware races met veel inhaalacties. Deze keer was mijn bolide echter met uitstek de beste.”

    “Chevrolet had een geweldig weekend”, concludeerde Alain Menu na afloop van het Spaanse weekend. “Ik had een sterke eerste race en de tweede race was simpelweg fantastisch. Daar ben ik blij om, aangezien ik in Valencia altijd goede kwalificaties had en slechte races. Ik heb de basis voor mijn overwinning in de eerste race gelegd, toen ik vele mensen heb ingehaald vanaf de laatste startpositie. Ik heb al tijden niet meer zo'n zware race gehad. Twee overwinningen is een topprestatie van het team en ik hoop dat wij deze lijn kunnen doortrekken.”

    20-05-2008 om 18:45 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche Supercup: Michael Bleekemolen 30 keer aan de start in Monaco
    Komend weekend komt Michael Bleekemolen voor de dertigste keer in actie op het wereldberoemde stratencircuit van Monaco. De 58-jarige coureur maakt een eenmalige rentree in de Porsche Supercup, waarin hij het onder meer opneemt tegen zijn zoons Sebastiaan en Jeroen. “Zij gaan het moeilijk krijgen”, grijnst de jubilaris.


    480_psc_monaco_bleekemolen

    Michael Bleekemolen had al afscheid genomen van de Porsche Supercup. De Porsches van Team Bleekemolen worden dit seizoen bemand door Sebastiaan Bleekemolen en Tim Buijs. Voor de race in de straten van Monaco maakt ‘Bleek’ een uitzondering. “Monaco is en blijft voor mij iets heel speciaals. De sfeer is er heel apart en het racen vlak langs de vangrails blijft een erg bijzondere ervaring. Daarnaast is het raceweekeinde in Monaco voor ons uniek omdat we met onze boot in de haven, vlak naast de baan, liggen. “
     
    480_fam_bleekemolen1

    Michael Bleekemolen debuteerde in de jaren ’70 in de nauwe straten van Monaco achter het stuur van een Formule 3-bolide. Sinds het begin van de jaren ’80 concentreert hij zich voornamelijk op merkencups. Michael behaalde in Monaco diverse podiumplaatsen in de Europese merkencups van Renault, met als hoogtepunt een zege in het EK Renault Sport Spider. Vanaf 2003 kwam Michael enkele keren in de Porsche Supercup op het stratencircuit in actie.
    Bleekemolen rijdt komend weekeinde voor het team van Jetstream Motorsport in de Porsche Supercup. “Daar kwam een plaats vrij en die kans heb ik gelijk gepakt. Ik vind het echt te gek dat ik er komend weekend weer bij ben. Naast mijn jubileum is het uniek dat ik samen met mijn twee zoons in deze ultracompetitieve merkencup aan de start sta. Ik kijk er, in mijn 38ste raceseizoen, echt naar uit.”
    Jeroen Bleekemolen (26) behoort dit seizoen tot de grote kanshebbers op de titel in de Porsche Supercup. Hij staat momenteel op de tweede plek in de tussenstand.

    Michael Bleekemolen debuteerde in 1971 in de autosport. In 1977 en 1978 behoorde hij enkele Grand Prix’ tot het selecte clubje van Formule 1-coureurs. In zijn lange carrière won hij onder meer het Europees kampioenschap Formule Ford (1977) en eindigde hij als tweede in het EK Formule 3 (1979). Afgelopen winter liet Michael zien dat hij nog steeds snel is door de titel in het Winterkampioenschap op zijn naam te schrijven met een Porsche 911.

    20-05-2008 om 18:44 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SEAT Leon Supercopa: Sterke inhaaljacht Dillon Koster op EuroSpeedway Lausitz
    480_dillon_koster_lausitz

    Dillon Koster heeft met een sterke inhaaljacht tijdens de vijfde en zesde race van het seizoen in de Duitse SEAT Leon Supercopa op de EuroSpeedway Lausitz laten zien dat hij het tempo in de sterk bezette klasse steeds beter kan bijhouden. Als gevolg van een defecte versnellingsbak kon hij in de kwalificatietraining slechts enkele ronden afleggen en kwam hij niet tot een snelle rondetijd. In de eerste race wist hij een aantal plaatsen goed te maken en werd hij als elfde geklasseerd. In de tweede wedstrijd zette hij zijn opmars voort, hetgeen resulteerde in de negende plaats. “Hopelijk heb ik nu alle technische defecten voor dit seizoen achter de rug en kan ik de stijgende lijn vasthouden”, aldus de Zandvoorter, die uitkomt voor het SEAT Team Sartorius.

    Dillon Koster had anderhalve week geleden tijdens een officiële SEAT-testdag al uitgebreid de gelegenheid gehad om de baan te leren kennen. “Daarbij was ook SEAT-WTCC-coureur Tom Coronel aanwezig, die me heeft geholpen bij het vinden van de juiste balans en de juiste afstelling van de auto, en ook mezelf verder te verbeteren”, aldus de Zandvoorter. Daaraan had Koster in de kwalificatietraining echter weinig: een defecte versnellingsbak maakte al snel een einde aan zijn ambities. Koster kon daardoor niet meer dan vijf ronden afleggen en kwam niet verder dan de achttiende en voorlaatste plaats in de startopstelling. “We hebben de afgelopen weken nu zo ongeveer wel alles aan de auto vervangen: het stuurhuis, de aandrijfassen, de kabelboom en dan nu de versnellingsbak inclusief alle elektronica. Het enige dat nu nog kapot kan gaan, is de motor zelf, maar dat gebeurt hopelijk niet”, probeerde Koster nog optimistisch te blijven.

    De eerste wedstrijd van het weekeinde werd op zaterdagmiddag verreden, korte tijd nadat er een forse regenbui op de EuroSpeedway Lausitz was neergedaald. Alle auto’s startten uiteraard op regenbanden en om de coureurs te laten wennen aan de veranderde omstandigheden werden er enkele opwarmronden afgewerkt. In de race wist Dillon Koster al gelijk bij de start zes plaatsen goed te maken. Na de eerste ronde kwam hij als twaalfde door. “Dat ging super, qua tijden reed ik dezelfde rondetijden als de top zes, daarmee was ik heel tevreden.” In de vierde ronde raakte hij echter kort van de baan. “Ik verremde me en daardoor moest ik door de grindbak. Later heb ik me nog een keer verremd en daarna kon ik de opgelopen achterstand niet meer inlopen. Jammer, maar hopelijk zit er morgen nog een aardig resultaat in.” Uiteindelijk werd Koster als elfde geklasseerd.

    Inderdaad wist de Zandvoortse coureur in de race op zondag bij de start al een aantal plaatsen goed te maken. Hij streed een tijdlang met de Duitser Philipp Leisen om de zevende positie. Daarna was hij met Christian Bebion in gevecht om de achtste plaats. In beide duels delfde hij uiteindelijk het onderspit, hetgeen Koster voornamelijk weet aan gebrek aan ervaring in deze klasse. Zijn commentaar na de race: “We hebben voor het eerst een race gehad zonder problemen. Ik kom nog wel wat ervaring tekort met deze auto’s op deze circuits, maar we hebben nu wel een basis waarmee we verder kunnen werken. Als we nu een keer een weekend hebben zonder problemen, waarin ik er goed bij zit, dan kunnen we het doel, een constante klassering bij de top acht, hopelijk waarmaken”, aldus Koster. “Ik ga met een positief gevoel naar de Norisring.”


    Uitslagen:
    Race 1
    1. Nicki Thiim (Den), 17 r. in 30.56,374 (gem. 114,661 km/u)
    2. Christofer Nygaard (Den), op 11,849
    3. Heiko Hammel (Dui), op 13,465
    11. Dillon Koster (Ned), op 1.10,913

    Race 2
    1. Thomas Marshall (Dui), 19 r. in 30.07,084 (gem. 131,646 km/u)
    2. Christofer Nygaard (Den), op 0,830
    3. Jimmy Johansson (Zwe), op 1,843
    9. Dillon Koster (Ned), op 1,969

    Stand na zes van 16 races
    1. Nicki Thiim, 104 punten
    2. Heiko Hammel, 71
    3. Christofer Nygaard, 65
    17. Dillon Koster, 8

    20-05-2008 om 18:43 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Zege voor Porsche in Salt Lake City, Pastorelli negende in GT2

    miller_motorsports_park

    Afgelopen weekend reed de ALMS Serie de vierde ronde in het kampioenschap op het Miller Motorsports Park in Utah. Het Penske Porsche Team behaalde op Salt Lake City een uitstekende dubbelzege, nadat de LMP1 Audi’s kort voor het einde door crashes hun kans op de zege als sneeuw voor de zon zagen verdwijnen.
    Nicky Pastorelli heeft een goed eerste race weekend achter de rug in de ALMS. Het team, bestaande uit Nicky en Francesco Pastorelli en de Braziliaanse coureur Ruben Carrapatoso, reed in de 2 uur 45 minuten durende race de Porsche 911 GT3 RSR van VICI Racing naar een keurige negende plaats in de GT2 klasse.


    Pech voor Audi
    Ruim 28 minuten voor het einde van de wedstrijd zag Lucas Luhr na een aanrijding met een GT-deelnemer de zegekans volledig in rook opgaan. Luhr spinde terwijl de rechterachterband werd opengesneden. Bovendien kreeg de Audi-coureur als bonus nog een Stop and Go Penalty omdat hij contact met deze deelnemer had kunnen vermijden. Luhr, die na een probleem bij zijn pitstop een fantastische inhaalrace had gereden was furieus: “Ik begrijp hier niets van.”
    Toch pakte men nog de LMP1 zege. De tweede auto met aan het stuur Emanuele Pirro werd twee ronden later het slachtoffer van een soortgelijke aanrijding. Voor Pirro, die nog maar 16 seconden achterstand op de leidende Porsches had, was de wedstrijd met een kapotte linkerachterwielophanging definitief voorbij.

    Timo Bernhard was met de Penske Porsche RS Spyder vanaf pole gestart. Maar bij Porsche hield men er al rekening mee dat hij de leiding niet in handen kon houden. Equipe Bernhard/Dumas viel dan ook naar de vijfde plek terug. Het geroutineerde Penske Team profiteerde met een prachtige zet van een tweede neutralisatie door Bernhard binnen te halen.
    Dumas wist de aanvallen van zijn tegenstanders af te slaan en behield de leiding voor de tweede Penske Porsche RS Spyder Sascha Maassen/Patrick Long.

    Bernhard: “Dat was een mooi duel met Audi, we hebben ze werkelijk niets cadeau gegeven, maar ik had dan ook een fantastische auto.”

    Gil de Ferran maakte een uitstekende comeback met de Honda Acura ARX01B. Samen met ex-Champcarcoureur Simon Pagenaud eindigde hij als derde.

    "Het ging vooral tijdens mijn stint erg goed in de race. Er zijn veel dingen die we kunnen verbeteren al voor de volgende race, dus het ziet er erg positief uit. Ik kan niet wachten tot de volgende race om de verbeteringen te zien werken", aldus Nicky Pastorelli vanuit Utah.


    pastorelli_porsche_911gt3

    Pastorelli in GT2
    Voor VICI Racing was dit het eerste weekend dat ze met twee auto's aan de start verschenen. Vanaf de eerste trainingen op vrijdag tot aan de race op zondagmiddag hebben ze gezamenlijk goede vooruitgang weten te boeken in het mooie landschap van Utah. "Het circuit is vlak, dus er zijn wat hoogteverschillen aangebracht om het geheel wat meer karakter en uitdaging te geven. Op zich is dit niet echt een moeilijk circuit om te rijden, maar het is voor ons alle drie wel de eerste keer dat we hier racen," aldus Nicky na de eerste training op vrijdag.

    De race
    Het was de eer aan Ruben Carrapatoso om vanaf de elfde plaats op de grid de Grand Prix van Utah te starten. Ruben had een zeer goede start en reed onmiddellijk de top tien binnen. Na 28 rondes, een uur later, bracht hij de Porsche binnen en nam Nicky het van hem over.
    Als gevolg van de niet goed werkende snelheidsbegrenzer, werd er te hard gereden in de pitstraat tijdens de stop en rijderswisseling. Het team kreeg te kampen met een tijdstraf, waardoor gelijk alle kans op een eventueel hogere notering was verkeken.

    Nicky reed een prima, solide stint. Zowel de Porsche als de coureur presteerden optimaal. In ronde 61, vanaf de achtste plaats in het GT2 veld kwam Nicky binnen om het stuur over te geven aan zijn broer Francesco, die de laatste stint voor zijn rekening nam.

    Francesco, die voor donderdag nog nooit in de Porsche had gereden, liet zien wat hij waard was in zijn eerste grote internationale race! In de laatste rondes kreeg hij te maken met problemen in de versnellingsbak en verloor hij wat snelheid. Het lukte hem echter om de race uit te rijden en hij bracht de Porsche binnen op de negende plaats van het GT2 veld.

    "Het was geweldig om de RSR eens in een race te rijden. Ik had alleen de shakedown runs gereden voor het seizoen begon. Toen al voelde het aan als een super race auto. ALMS is de meest professionele sports car series, dus ik ben blij dat ik hieraan deel kan nemen. Natuurlijk is het een bonus om ook Francesco in de line-up te hebben. Ruben is heel snel, dus we vormen een geweldig team. Alle ingredienten zijn aanwezig om een team op te bouwen wat competatief mee kan doen in het kampioenschap. We weten wat ons te doen staat en focussen nu op Lime Rock. Met iedere race zullen we hard moeten werken om weer een stap vooruit te maken met de ontwikkeling van de Kumho banden", aldus Nicky. "Voor Francesco was het vooral een super ervaring. Dit was natuurlijk de eerste keer dat hij op internationaal hoog/professioneel niveau heeft gereden en dat heeft hij goed gedaan. Geen fouten gemaakt en de snelheid was ook niet verkeerd. Hij zal dit jaar heel erg veel leren".

    De volgende race in de American Le Mans Series wordt gereden op Lime Rock Park in Lakeville, Connecticut. De American Le Mans Northeast Grand Prix start op zaterdag 12 juli 2008.

    Uitslag
    1. Dumas/Bernhard (Porsche), 96 Rd. in 2:45.34,653 Std.
    2. Maassen/Long (Porsche), + 22,656 Sek.
    3. De Ferran/Pagenaud (Acura/Honda), + 26,839 Sek.
    4. Franchitti/Leitzinger (Porsche), + 46,121 Sek.
    5. Fernandez/Diaz (Acura/Honda), + 1.11,950 Min.
    6. Smith/Dyson (Porsche), - 1 Rd.
    7. Luhr/Werner (Audi R10 TDI), - 1 Rd. (1. LMP1)
    8. Herta/Fittipaldi (Acura/Honda), - 2 Rd.
    9. Devlin/Bonilla (Lola-Mazda), - 3 Rd.
    10. O’Connell/Magnussen (Chevrolet), - 8 Rd.

    20-05-2008 om 18:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Genoegdoening voor Ryan Dalziel op Laguna Seca
    ryan_dalziel

    Nadat hij in 2004 de Formule Atlantic titel op Laguna Seca aan zijn neus voorbij zag gaan, kreeg Ryan Dalziel toch genoegdoening. Afgelopen weekend zegevierde hij in de GrandAm series. Dalziel vond Laguna Seca nimmer een prettig circuit.

    Dalziel verslaat Marc Goossens in de slotfase
    Dalziel nam in de 76e van de 98 ronden tellende wedstrijd de leiding over van Scott Pruett. Op de finish versloeg Dalziel onze zuiderbuur Marc Goossens met 1.094 seconden.

    Een kapotte olieleiding zorgde ervoor dat het team Dalziel/Zogaib vanaf 19e positie moest vertrekken. Door een uitstekende strategie won de BMW Riley maar liefst tien plaatsen in de wedstrijd. In de slotfase van de race zorgden Ryan Dalziel en Marc Goossens voor een adembenemend spektakel in de fameuze Corkscrew. Een strijd die deed denken aan het fameuze duel tussen Zanardi en Herta in 1996.

    Uiteindelijk kwam Dalziel als eerste uit de Corkscrew. Een crash van Memo Gidley in diezelfde Corkscrew leverde de laatste neutralisatie en de zege voor Dalziel op.

    Dalziel: “Voor mij telde maar één ding. Het was de bandenstapels of winnen. Gelukkig kon ik teameigenaar Peter Baron een fantastisch verjaardagscadeau bezorgen.”

    Uitslag
    1. Dalziel/Zogaib BMW Riley 98 ronden
    2. Goossens/Matthews Pontiac Riley 98 ronden
    3. Pruett/.Rojas Lexus Riley 98 ronden
    4. Fogarty/Gurney Pontiac Riley 98 ronden
    5.Law/Donohue Porsche Riley 98 ronden
    6.Friselle/Wilkins Ford Riley 98 ronden
    7.France/Barbosa Porsche Riley 98 ronden
    8. Angelelli/Valiante Pontiac Dallara 98 ronden
    9.Jonsson/Zonta Pontiac Lola 98 ronden
    10.Pew/James Ford Riley 98 ronden

    20-05-2008 om 18:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IRL: Definitieve Startgrid Indy 500 bekend
    phil_giebler_crash

    De definitieve startgrid voor de 92e editie van de Indy 500 is bekend. Bumpday werd gekenmerkt door spectaculaire crashes waarbij Mario Dominguez, Max Papis en Phil Giebler (foto hierboven) betrokken waren. Het bijschrijven van een crash op hun persoonlijke CV richt waarschijnlijk minder schade aan dan de beschadigde ego’s waarmee zij de komende week te kampen hebben.

    Crashes teisteren voorbereidingen
    De voorbereidingen voor de 92e editie van de Indy 500 werd door een groot aantal crashes gekenmerkt. Eerder vorige week hadden Ernesto Viso, Wil Power en Ryan Briscoe het crashweekend met hun capriolen al een beetje ingeluid. Max Papis, Mario Dominguez en Phil Giebler maakten hardhandig kennis met de zogenaamde “Safer Wall.”

    mario_dominguez_crash

    Mario Dominguez: “Wij gingen gewoon te haastig te werk. In ieder geval weten we nu hoe de auto zich gedraagt en hoe we volgend jaar terug moeten komen. Dit blijft je natuurlijk een tijdje achtervolgen, waarschijnlijk tot volgend jaar. En als ik de grid dan wel haal, dan blijft dit je de rest van je leven achtervolgen.”

    max_papis_crash

    Collega-crasher Max Papis, die getrouwd is met een dochter van Emerson Fittipaldi, dacht er iets genuanceerder over. Papis: “Mijn vrouw vertelde me dat het haar vader in 1995 ook niet lukte om zich te kwalificeren. Niet omdat hij niet goed genoeg was, maar omdat dit nu eenmaal de Indy 500 is. Dit weekend heb ik geleerd dat juist dit het drama van deze wedstrijd is”. Phil Giebler was de enige coureur die gewond raakte, hij liep gekneusde longen op. Op de foto bovenaan de vorige pagina het moment waarop de droom van Giebler om mee te doen aan de Indy 500 in rook opging.

    De Amerikaanse Japanner Roger Yasukawa, die door de pogingen van bovengenoemd kwartet niet gebumpt werd, had daar een duidelijke mening over: “Ik heb de Champcarteams nooit onderschat. Door hun komst is de lat vele malen hoger komen te liggen en daarom gaat het in de toekomst voor de “one-off” teams heel moeilijk worden om zich te kwalificeren. Met name omdat zij slechts beperkte financiële mogelijkheden hebben.”

    De Startgrid voor de 92e editie van de Indy 500 ziet er als volgt uit:

    Eerste rij
    1. (09) Scott Dixon, Dallara, 226.366 mph
    2. (10) Dan Wheldon, Dallara, 226.110 mph
    3. (06) Ryan Briscoe, Dallara, 226.080. mph

    Tweede rij
    4. (03) Helio Castroneves, Dallara, 225.733.mph
    5. (07) Danica Patrick, Dallara, 225.197. mph
    6. (11) Tony Kanaan, Dallara, 224.794. mph

    Derde rij
    7. (26) Marco Andretti, Dallara, 224.417 mph
    8. (04) Vitor Meira, Dallara, 224.346 mph
    9. (27) Hideki Mutoh, Dallara, 223.887 mph - Rookie

    Vierde rij
    10. (20) Ed Carpenter, Dallara, 223.835 mph
    11. (12) Tomas Scheckter, Dallara, 223.496 mph
    12. (99) Townsend Bell, Dallara, 222.539 mph

    Vijfde rij
    13. (06) Graham Rahal, Dallara, 222.531 mph - Rookie
    14. (14) Darren Manning, Dallara, 222.430 mph
    15. (18) Bruno Junqueira, Dallara, 222.330 mph

    Zesde rij
    16. (02) Justin Wilson, Dallara, 222.267 mph - Rookie
    17. (15) Buddy Rice, Dallara, 222.101 mph
    18. (22) Davey Hamilton, Dallara, 222.017 mph

    Zevende rij
    19. (16) Alex Lloyd, Dallara, 221.788 mph - Rookie
    20. (17) Ryan Hunter-Reay, Dallara, 221.579 mph - Rookie
    21. (24) John Andretti, Dallara, 221.550 mph

    Achtste rij
    22. (67) Sarah Fisher, Dallara, 221.246 mph
    23. (08) Will Power, Dallara, 221.136 mph - Rookie
    24. (41) Jeff Simmons, Dallara, 221.103 mph

    Negende rij
    25. (05) Oriol Servia, Dallara, 220.767 mph - Rookie
    26. (33) E.J. Viso, Dallara, 220.356 mph - Rookie
    27. (23) Milka Duno, Dallara, 220.305 mph

    Tiende rij
    28. (19) Mario Moraes, Dallara, 219.716 mph - Rookie
    29. (36) Enrique Bernoldi, Dallara, 219.422 mph - Rookie
    30. (34) Jaime Camara, Dallara, 219.345 mph - Rookie

    Elfde rij
    31. (02) A.J. Foyt IV, Dallara, 219.184 mph
    32. (91) Buddy Lazier, Dallara, 219.015 mph
    33. (25) Marty Roth, Dallara, 218.965 mph

    20-05-2008 om 18:39 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Historie: Retro Flashback - Pinksterraces 1978
    Exact 30 jaar geleden beleefde men op Zandvoort zonder geluidsrestricties gelukkige tijden. Nederland beschikte zelfs over twee Formule l races. Als opwarmertje voor de Grand Prix eind augustus deed het Aurora AFX kampioenschap op bijna hetzelfde weekend het duinenparcours aan. Het startveld bestond uit een aantal F1 en F2 auto’s.

    De rijders die zich voor een F1 Grand Prix niet konden kwalificeren zochten hun heil in het door de Brit John Webb gecreëerde kampioenschap of probeerden alvast een afstelling te vinden voor de GP later in het jaar zoals de Amerikaan Brett Lunger die altijd een McLaren van het vorige seizoen kocht.

    edwards

    March nam officieel niet aan het FIA wereldkampioenschap deel omdat men bij de “wingcar-evolutie” te veel achter de feiten aanliep. Maar om het contact met de Formule l niet te verliezen werd voor de Brit Guy Edwards een speciaal ontwikkeld 781-chassis ingezet. Van dit chassis werd overigens maar één auto gebouwd.

    haye_1978

    Hayje schreef historie
    Ook de Amsterdammer Boy Hayje was met een F&S Chevron B48 Hart ingeschreven en zou achteraf gezien iets presteren, wat zijn opvolgers nooit gelukt is. Het aan de leiding rijden van een F1-wedstrijd, ook al was het een “non-championship” race.

    480_crash_edwards1

    480_crash_edwards2

    Direct na de start toucheerden de kemphanen Edwards en Lunger elkaar, waarbij de unieke March 781 Cosworth van Edwards in de Tarzanbocht bleef steken terwijl Lunger zijn weg kon vervolgen. Dankzij dit incident kon Boy Hayje met zijn Fred Opert Chevron B48 de leiding nemen en reed onder het gejuich van het publiek enkele ronden aan kop van een “F1-wedstrijd” Helaas kon Boy met zijn Chevron geen stand houden tegen de krachtigere Surtees F1 bolides van de Brit Bob Evans en voormalig skister Divina Galica. Evans, die nu gespecialiseerd is in het uitgeven van posterwerk won de wedstrijd, terwijl Boy als derde eindigde. Lunger eindigde met zijn gehavende McLaren op één ronde achterstand alsnog als vijfde. Toch is het nu 30 jaar leuk te constateren dat Boy achteraf gezien voor een historisch wapenfeit zorgde, wat tot op heden nog niet is geëvenaard.

    Formule Ford
    Hoogtijddagen in de Formule Ford. Tijdens de kwalificaties had een aantal rijders het gepresteerd om exact dezelfde toptijd te realiseren. De Formule Ford 1600 werd een ware Benlux-thriller waarbij de Belgen Thierry Boutsen en Alfons Taels de dienst uitmaakten. Boutsen kon uiteindelijk iets van zijn landgenoot weglopen en won onbedreigd. Het zou de stap zijn naar een schitterende carrière Taels stopte na verloop van tijd met de autosport, maar keerde in de negentiger jaren regelmatig in de Belcar terug.

    20-05-2008 om 18:37 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Eerste overwinning voor Paul di Resta
    di_resta__race
    Paul di Resta was dit weekend een klasse apart

    Paul di Resta heeft z’n eerste overwinning in de DTM binnen. Op de EuroSpeedway Lausitz, voor het nieuwe DTM-recordaantal van 80.000 bezoekers, was de 22-jarige Schot een klasse apart in de vierde seizoensrace van de DTM. Met de pole-position, de overwinning en de snelste raceronde, die bovendien een nieuw ronderecord betekende, scoorde hij een loepzuivere hattrick. Daarmee zet di Resta een familietraditie voort: in 1995 en 1996 slaagde zijn neef Dario Franchitti er al in om, eveneens met Mercedes-Benz, races te winnen in de ITC, de toenmalige internationale variant van de DTM. Op de EuroSpeedway Lausitz eindigde Audi-rijder Timo Scheider als tweede, waarmee hij zijn voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap kon uitbouwen.

    Het hele weekend al waren twee rijders dominant op de Lausitzring: Timo Scheider in de zwarte Audi A4 DTM en Paul di Resta in de zwarte AMG Mercedes C-Klasse. Niet in de laatste plaats doordat de Audi van Scheider tien kilo zwaarder was dan de Mercedes van Di Resta, wat met name op het bochtige binnenterrein van de Lausitzring vrij veel verschil maakt, was de Schot daarbij nog in het voordeel. Zo was Scheider gisteren al niet ontevreden met zijn derde plaats in de kwalificatie en kon hij nu zijn handen dichtknijpen met zijn tweede plaats in de race. Tegen Di Resta in bloedvorm was gewoon geen kruid gewassen.

    di_resta_zege_1
    Di Resta is blij met zijn eerste overwinning

    winkelhock_crash
    Forse schade aan de auto van Markus Winkelhock, nadat hij de pitmuur raakte

    Pech voor Kristensen en Winkelhock
    De Schot pakte al bij de start van de race de leiding en stond die gedurende de 51 ronden tellende race ook niet meer af. Tom Kristensen was minder fortuinlijk: hij verloor al bij de start een aantal plaatsen en werd nog in de eerste ronde bij het opgaan van het rechte stuk aan de achterkant van het circuit aangetikt door Alexandre Prémat. Kristensen ging in de rondte en kon als laatste de race vervolgen, waarna hij ook nog de motorkap van zijn Audi verloor. Na reparatie was hij kansloos, hij bleef aan de staart van het veld hangen. Een andere Audi-rijder, Markus Winkelhock, was bij het ingaan van de derde ronde al uit de race. Bij het aanremmen van de eerste bocht klapte de rechter achterband van zijn auto, waardoor Winkelhock de controle over het stuur verloor en achterwaarts hard de pitmuur raakte. Hij stapte ongedeerd uit, maar de safety-car moest twee ronden lang de baan op, zodat zijn auto veilig kon worden geborgen.

    startchaos
    Chaos in de beginfase, Kristensen zit al in de schade

    Bruno Spengler reed lange tijd op de tweede plaats, maar bij hem duurde de eerste verplichte pitstop langer dan bij de meeste van zijn concurrenten, waardoor hij achtereenvolgens plaatsen verloor aan Timo Scheider, Mattias Ekström en Martin Tomczyk, die na hun pitstops allemaal voor Spengler weer de baan op kwamen en uiteindelijk ook in die volgorde achter racewinnaar Paul di Resta over de eindstreep zouden rijden. Ook Jamie Green kwam voor Spengler terecht, de Canadees was daarmee zesde en bleef dat ook tot het vallen van de finishvlag. Dat klinkt alsof de race een vrij eentonige aangelegenheid was en dat was het inderdaad, zoals helaas al zo vaak dit seizoen. Een van de weinige rijders die nog voor wat actie zorgde was Mathias Lauda, die als straf voor het inhalen onder geel in de test op vrijdag vijf plaatsen in de startopstelling verloor en als laatste moest vertrekken. Hij wist al in de beginfase vlot naar voren te rijden en kwam uiteindelijk als twaalfde over de eindstreep.


    albers_middenveld
    Christijan Albers eindigde als veertiende

    Jarvis beste "Jahreswagen"-rijder na diskwalificatie Prémat
    Best geklasseerde rijder met een “Jahreswagen” was opnieuw de Brit Oliver Jarvis met zijn Audi. Hij kwam aanvankelijk als negende achter Bernd Schneider en Alexandre Prémat aan de finish, maar profiteerde later van het feit dat Prémat werd uitgesloten, omdat tijdens de tweede pitstop op de auto van de Fransman een band was gemonteerd die niet voor de kwalificatie of de race was toegelaten. Dat levert op zich geen voordeel op, maar het reglement van de DTM is in dergelijke gevallen nu eenmaal onverbiddelijk en zo werd Prémat uit de uitslag gehaald. Achter Jarvis completeerden Rockenfeller en Gary Paffett de top tien.

    Albers loopt al in beginfase schade op
    Christijan Albers zag al zijn kansen op een betere klassering teniet gedaan nadat al in de eerste ronde de aërodynamische hulpmiddelen aan de voorkant van zijn Audi eraf waren gereden. “Bij de start zaten er allemaal Mercedessen om me heen, in de eerste bocht kreeg ik een paar tikken waardoor alle flaps aan de voorkant eraf waren en ook de achterkant beschadigd raakte. Daarmee was de auto heel moeilijk te rijden: vanmorgen in de warm-up reden we probleemloos een rondetijd van 1.19,9, terwijl ik nu met heel veel moeite een 20,1 kon rijden. Daarnaast liepen ook de pitstops niet vlekkeloos”, aldus Albers. “Veel was er vandaag niet te halen. Misschien had ik beter de pits in kunnen rijden, maar ja, ik wil ook wel aankomen en een resultaat behalen. Iedere keer uitvallen is natuurlijk ook niet goed.”



    scheider_felicitieeert_di_resta
    Felicitaties van Timo Scheider voor Paul di Resta, die uit zijn auto kruipt

    Zowel bij Mercedes-Benz als bij Audi was men tevreden met de behaalde resultaten. Mercedes-Benz natuurlijk vooral met de tweede DTM-zege op rij en de eerste winst voor Paul di Resta, Audi met de sterke prestatie als team met de plaatsen twee, drie en vier en met het feit dat de 2008-Audi’s nu voor de volgende race, eind juni op de Norisring in Neurenberg, tien kilo lichter mogen worden, terwijl de 2008-Mercedessen tien kilo extra mee aan boord moeten nemen. Nu is er in de DTM eerst zes weken pauze, mede vanwege het EK voetbal.

    Uitslag:
    1. Paul di Resta (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 51 r. in 1.10.23,407 (gem. 151,196 km/u)
    2. Timo Scheider (Dui), Audi A4 DTM, op 5,562
    3. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, op 8,629
    4. Martin Tomczyk (Dui), Audi A4 DTM, op 10,379
    5. Jamie Green (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, op 15,911
    6. Bruno Spengler (Can), AMG Mercedes C-Klasse, op 18,188
    7. Bernd Schneider (Dui), AMG Mercedes C-Klasse, op 20,668
    8. Oliver Jarvis (GBr), Audi A4 DTM, op 34,508
    14. Christijan Albers (Ned), Audi A4 DTM, op 1.09,220

    Stand na vier van elf races:
    1. Timo Scheider, 26 punten
    2. Paul di Resta, 23
    3. Jamie Green, 21
    4. Mattias Ekström, 20
    5. Martin Tomczyk, 17
    6. Bruno Spengler, 14
    7. Tom Kristensen, 12

    di_resta_felictiaties
    Paul di Resta wordt ontvangen door zijn team

    20-05-2008 om 18:36 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIA GT: Zege voor Xavier Maassen
    xavier_maassen_press_monza_1

    Xavier Maassen en zijn teamgenoot Christophe Bouchut hebben de tweede ronde van FIA GT, verreden op Monza, gewonnen. Op een (eindelijk) droge baan reed het duo met de Belgische SRT Corvette C6R naar de zege.

    Bouchut stelde tijdens de kwalificatietraining al de tweede startplek veilig, naast de man op pole position Alex Müller. De polesitter en zijn teamgenoot hadden weinig plezier van hun goede startpositie; zij vielen na vijf kwartier uit.


    480_start_achter_gt_029

    480_start_gt_031

    De start verliep voor het Corvette-duo Maassen en Bouchut goed en Christophe handhaafde zich in tweede stelling alvorens het stuur aan Maassen over te geven. Xavier reed een dijk van een stint, zette de ene snelle rondetijd na de andere neer en had bij de tweede verplichte rijderwissel, als leider in de race, een voorsprong van goed 15 seconden op zijn dichtste belager.

    Xavier Maassen: “Ik heb getracht zeer strakke constante rondetijden neer te zetten wat in het drukke verkeer niet gemakkelijk is. De tragere wagens rijden ook hun eigen race en iedere seconde telt in dit soort wedstrijden. Maar het verliep zeer goed en de strategie van het team was bovendien perfect, waardoor ik een buffer kon opbouwen op mijn directe belagers. Ik heb dan getracht de afstand constant te houden en dat lukte. Bovendien wilde ik de wagen in perfecte omstandigheden aan Christophe geven en die heeft het werk schitterend afgemaakt.” De vreugde bij Maassen en het team was uiteraard enorm. “Het debuut in Silverstone was al zeer goed, maar deze race is gewoonweg perfect. We staan nu eerste in het kampioenschap en hoe moeilijk het ook is, na het feestje van vanavond begint de voorbereiding op de volgende race, over goed een maand in Adria.” 

    xavier_maassen_press_monza_8 

    Maassen en Bouchut hadden na twee uur racen een voorsprong van 24 seconden opgebouwd op Miguel Ramos en Alexandre Negrao met hun Vitaphone Maserati MC12. Achter Allan Simonsen en Philipp Peter (Aston Martin DBR9) zagen Mike Hezemans en Fabrizio Gollin als vierde de finishvlag. Het Corvette-duo moest zonder trainingstijd achteraan starten.

    480_hezemans_gt_008

    Peter Kox en Roman Rusinov vielen na 80 minuten uit met zijn Lamborghini Murcielago, Jos Menten’s teamgenoot Andrea Piccini kwam niet verder dan zeven ronden met zijn Saleen S7 met startnummer 13.

    480_menten_gt_007

    Menten: “De temperatuur in de motor bleef oplopen. We weten nog niet wat er aan de hand was, maar het had geen zin om door te rijden. Nu ga ik mij in alle rust voorbereiden op de 24 uren van Le Mans. Dat moet het hoogtepunt van mijn seizoen worden.”

    480_ferrari_gt_041

    Ferrari-podium
    In de klasse GT2 kwamen Emmanuel Collard en Richard Westbrook als eerste over de finish met hun Porsche 997 GT3 RSR. De teamgenoten werden gestraft voor een foutieve tankbeurt, waardoor de zege uiteindelijk naar Toni Vilander en Gianmaria Bruni ging. Het duo won met hun Ferrari 430 GT2 ook al op Silverstone. De Ferrari-equipes Thomas Biagi – Christian Montanari en Fabio Babini – Jamie Davies stelden de overige podiumplaatsen veilig.

    20-05-2008 om 18:33 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Dubbelslag voor Chevrolet in Valencia
    480_podium_race2

    Alain Menu en Robert Huff domineerden de tweede race in Valencia en reden met hun Chevrolets naar een mooie één-twee finish. De twee rijders hadden veel tegenstand van de twee BMW’s van Andy Priaulx en Jörg Müller, die als derde en vierde finishden. Veel pech voor Tom Coronel die bij de start niet van zijn plaats kwam en met koppelingsproblemen de strijd moest staken. Ook de andere twee landgenoten Olivier Tielemans en Jaap van Lagen kwamen niet aan de finish.

    480_tom_portret 

    “Jammer”, opent Tom Coronel zijn relaas. “Wij hadden hier het nodige getest en dat verliep supergoed. Wij verwachten dus veel van dit weekend op het Spaanse circuit. Maar de kwalificatie bracht niet het gewenste resultaat. Het regende heel zwaar en ik besloot uit te gaan op een setje nog niet opgewarmde regenbanden. Daarmee kon een andere set in de warmers blijven voor een latere wissel. Met nog een minuut of vier te gaan kwam ik binnen voor die wissel, maar die pakte verkeerd uit. Daarmee kwam ik met mijn snelle rondje niet uit en reed onder de finishvlag door toen ik aan dat rondje wilde beginnen. Balen dus, want dit is niet echt een circuit waarop je makkelijk inhaalt. Gelukkig ging de start van de eerste race goed en kon ik gelijk wat mensen inhalen. Daarna vielen er voor mij de nodige mensen uit en daarmee klom ik verder op. Voor mij reed Alain Menu en die maakte hier en daar ook nog een gaatje, waardoor ik net achter hem als negende over de finish kwam. Voor de start van de tweede race reed ik vanuit de pits naar de startgrid en tijdens die ronde kreeg ik problemen met de koppeling. Het team heeft op de grid nog geprobeerd er iets aan te doen, maar helaas was daar de tijd te kort voor. Voor de opwarmronde trok ik de versnelling er in en kwam nog weg, maar ik hoorde toen al dat het moeilijk zou worden. Zeker omdat we deze keer een staande start hadden en geen rollende. Toen het startlicht aan ging heb ik het weer geprobeerd, maar de tandwielen aten elkaar als het ware op en wegkomen was er niet bij. Jammer maar ook dit is iets dat bij racen kan gebeuren. De volgende race is op het stratencircuit van Pau. Laten we hopen dat het daar weer beter gaat en ik wat punten kan pakken.”

    480_start2

    480_thompson

    De Honda Accord Euro R Super 2000 van N.Technology / JAS Motorsport, met aan het stuur James Thompson had een moeilijk debuut. De plaatwerker moet er aan te pas komen om de auto, voor de volgende wedstrijd in Pau, weer strak te maken. Als een rode lap trok de Honda botsende auto’s aan. In de eerste race was er kontakt met de BMW van Andy Priauxl en de SEAT van Tiago Monteiro. In race 2 deed Monteiro het, ondanks een terechte 30 seconde straf, nog eens dunnetjes over. Felix Porteiro was de laatste die het plaatwerk tesste van de Honda

    Uitslag Valencia - WTCC - Race 2:
    1. Alain Menu (Chevrolet Lacetti) 13 ronden
    2. Robert Huff (Chevrolet Lacetti) + 2.441
    3. Andy Priaulx (BMW 320si) + 3.952
    4. Jorg Müller (BMW 320si) + 5.403
    5. Gabriele Tarquini (SEAT Leon TDI) + 16.332
    6. Jordi Gené (SEAT Leon TDI) + 19.171
    7. Rickard Rydell (SEAT Leon TDI) + 19.662
    8. Yvan Muller (SEAT Leon TDI) + 20.459
    9. Nicola Larini (Chevrolet Lacetti) + 21.312
    10. Felix Porteiro (BMW 320si) + 27.753

    480_hernandez

    12. (I) Sergio Hernandez (BMW 320si) + 28.819 (Eerste Independent Trophy)
    13. (I) Pierre-Yves Corthals (SEAT Leon) + 30.758 (Tweede Independents Trophy
    15. (I) Stefano d’Aste (BMW 320si) + 47.009 (Derde Independents Trophy)
    Opgave: Jaap van Lagen (Lada 110) + 10 ronden
    Opgave: Olivier Tielemans (BMW 320si) + 11 ronden
    Opgave: Tom Coronel (SEAT Leon) + 13 ronden

    Stand kampioenschap:
    1. G.Tarquini (SEAT) 36p
    2. Yvan Muller (SEAT) 28p
    2. R.Rydell (SEAT) 28p
    4. J.Gene (SEAT) 24p
    5. A.Priaulx (BMW) 22p
    6 .J.Müller (BMW) 20p
    7. R.Huff (Chevrolet) 18p
    8. A.Menu (Chevrolet) 14p
    9. T.Monteiro (SEAT) 12p
    10.T.Coronel (SEAT) 10p
    11. F.Porteiro (BMW) 9p
    12. N.Larini (Chevrolet) 9p
    13. A.Farfus (BMW) 3p
    14. O.Tielemans (BMW) 1p.

    Stand merken:
    1. SEAT 92p
    2. Chevrolet 60p
    3. BMW 59p
    4. Honda 6p.

    Independents Trophy:
    1. S.D’Aste 44p
    2. O.Tielemans 36p
    3. P.Y.Corthals 36p
    4. S.Hernandez 35p
    5. F.Engstler 31p....

    20-05-2008 om 18:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    18-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tom Coronel: "Balen dus...."
    n Valencia werden de vijfde en zesde ronde van het Wereldkampioenschap voor Toerwagens (FIA WTCC) verreden. Voor de Nederlandse SEAT-rijder Tom Coronel bracht dit derde raceweekend op het Spaanse F1 circuit net niet het gewenste succes. De onder bar slechte weersomstandigheden verreden training resulteerde voor hem in een tegenvallende 18e startplek. Een positie die hij in de eerste race over 13 ronden wist om te buigen naar een negende eindklassering. Net een plaats te weinig om de tweede race vanaf pole-position te vertrekken en ook net geen kampioenschapspunten.

    Tom Coronel pechvol in Valencia/foto Frits van Eldik

    Voor de kijkers naar de live-reportage van de race op Eurosport vormde het teleurstellende verloop van de tweede race geen verrassing. Staande op de pre-grid zoomde een van de Eurosport camera’s bij Tom naar binnen en die luid en duidelijk weten dat hij problemen met de koppeling had. De opwarmronde kwam hij nog redelijk door, maar bij de staande start werkte de techniek niet langer mee en moest Tom Coronel zijn door Sunred geprepareerde Leon TFSi naar de kant rijden. Daarmee zat deze race er op.

    “Jammer”, opent Tom Coronel zijn relaas. “Wij hadden hier het nodige getest en dat verliep supergoed. Wij verwachten dus veel van dit weekend op het Spaanse circuit. Maar de kwalificatie bracht niet het gewenste resultaat. Het regende heel zwaar en ik besloot uit te gaan op een setje nog niet opgewarmde regenbanden. Daarmee kon een andere set in de warmers blijven voor een latere wissel. Met nog een minuut of vier te gaan kwam ik binnen voor die wissel, maar die pakte verkeerd uit. Daarmee kwam ik met mijn snelle rondje niet uit en reed onder de finishvlag door toen ik aan dat rondje wilde beginnen. Balen dus, want dit is niet echt een circuit waarop je makkelijk inhaalt. Gelukkig ging de start van de eerste race goed en kon ik gelijk wat mensen inhalen. Daarna vielen er voor mij de nodige mensen uit en daarmee klom ik verder op. Voor mij reed Alain Menu en die maakte hier en daar ook nog een gaatje, waardoor ik net achter hem als negende over de finish kwam. Voor de start van de tweede race reed ik vanuit de pits naar de startgrid en tijdens die ronde kreeg ik problemen met de koppeling. Het team heeft op de grid nog geprobeerd er iets aan te doen, maar helaas was daar de tijd te kort voor. Voor de opwarmronde trok ik de versnelling er in en kwam nog weg, maar ik hoorde toen al dat het moeilijk zou worden. Zeker omdat we deze keer een staande start hadden en geen rollende. Toen het startlicht aan ging heb ik het weer geprobeerd, maar de tandwielen aten elkaar als het ware op en wegkomen was er niet bij. Jammer maar ook dit is iets dat bij racen kan gebeuren. De volgende race is op het stratencircuit van Pau. Laten we hopen dat het daar weer beter gaat en ik wat punten kan pakken.”

    Tom Coronel wordt dit jaar in het FIA WTCC ondersteund door: SEAT-importeur Pon Car, Club SEAT, McGregor, ATP Advanced Travel Partner, TW Steel horloges, Olympia Uitzendbureau, VVS Verzekeringen, Auto Trader, Plasmadiscounter.nl en Wielengids.nl.

    Race 1 FIA-WTCC :
    1.Rob Huff (Chevrolet Lacetti) 13 ronden in 22.52.987; 2. Gabriele Tarquini op 5.376; 3. Jordi Gene op 10.095; 4. Yvan Muller op 10.491 (allen SEAT Leon TDi); 5. Jorg Muller (BMW) op 10.982 en 9. Tom Coronel (SEAT Leon) op 10.643.

    Race 2:
    1. Alain Menu 13 ronden in 22.47.994; 2. Robert Huff op 2.441 (beiden in Chevrolet Lacetti); 3. Andy Priaulx op 3.952; 4. Jorg Muller op 5.403 (beiden BMW); 5. Gabriele Tarquini op 16.332 (Seat Leon TDi) uitgevallen Tom Coronel (SEAT LEON).

    18-05-2008 om 19:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alex Muller zet Aston op pole, Collard vierde met ProSpeed Porsche GT2
    MONZA - In de kletsnatte kwalificatie was het Alex Muller die de JetAlliance Aston Martin bovenaan de tabellen wist te plaatsen. De condities waren alles behalve optimaal voor de GT1's, met de waterplassen op het circuit. Christophe Bouchut zette de Belgische Corvette C6.R uit de stal van Patrick Selleslagh op de eerste rij. De derde tijd ging naar de Maserati MC12 van Negrao, en op de vierde plaats staat opnieuw een Belgisch team genoteerd. Emmanuel Collard wist de vierde tijd te klokken met de ProSpeed Porsche 997 RSR.


    Collard start dus morgen vanaf de tweede rij, voor Fassler en de GT2 van Montanari. De laatste GT1 in de toptien is de Gigawave Aston Martin van Simonsen. De plaatsen acht tot en met vijftien worden bezet door een hele meute Ferrari's F430, met de CR Scuderia Ferrari van Mullen op de achtste plaats. Andrea Bertolini wist de Maserati MC12 met #1 niet verder te krijgen dan de zestiende plek, vlak voor de tweede Prospeed Porsche bestuurd door Forsten.

    De Gillet Vertigo bewees wederom zijn snelheid in de regen. Renaud Kuppens reed de Belgische wagen naar de 21e plaats, en bleef daarmee nog enkele GT1 toppers voor. Vicent Vosse (23e) en Andrea Piccini (25e) konden niet het goede ritme vinden in de regen. Ook voor Peter Kox verliep de kwalificatie niet goed. Kox start morgen vanaf de 24e plaats. Wendlinger moet morgen vanop de allerlaatste plaats op de grid starten met de #33 JetAlliance Aston Martin.

    Voor Anthony Kumpen en Bert Longin houdt de ellende niet op. Na de problemen in de Belgian GT in Dijon, moeten het duo morgen vanuit de pitlane starten omdat ze geen tijd op de klokken wisten te zetten. Eindhovenaar Mike Hezemans moet wegens dezelfde reden uit de pitlane starten.

    18-05-2008 om 19:49 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Huisman beste landgenoot in Porsche Carrera Cup
    huisman_lausitz
    Patrick Huisman in actie met op de achtergrond Jeroen Bleekemolen (startnr 7)

    Patrick Huisman was de best geklasseerde landgenoot in de derde race om de Porsche Carrera Cup op de EuroSpeedway Lausitz. De coureur van het team Hermes Attempto Racing PZ Nürnberg werd in een chaotische race over 23 ronden als vijfde geklasseerd, twee plaatsen voor Jeroen Bleekemolen (Mamerow Racing PZ Essen). De twee andere Nederlandse rijders, Tim Buijs en Mike Verschuur, werden al in de eerste ronde uitgeschakeld. Verschuur werd meegenomen nadat de Zweed Carlsson de controle over zijn auto verloor, Buijs viel uit als gevolg van een klapband, nadat een andere rijder tegen zijn Porsche aangereden was.

    Uitslag:
    1. Jörg Hardt (Dui), 23 r. in 36.27,860 (gem. 131,626 km/u)
    2. René Rast (Dui), op 0,663
    3. Thomas Jäger (Dui), op 2,218
    5. Patrick Huisman (Ned), op 9,037
    7. Jeroen Bleekemolen (Ned), op 13,307
    uitgevallen: Mike Verschuur (Ned) (aanrijding), Tim Buijs (Ned), aanrijding.

    Stand na 4 van 9 races:
    1. Rast, 66 punten
    2. Mamerow, 58 punten
    3. Armindo, 50
    4. Huisman, 44
    12. Bleekemolen, 14
    23. Verschuur, 1.

    18-05-2008 om 19:46 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Straf voor Alain Menu
    wtcc_menu_valencia_quali_480
    Alain Menu heeft niets aan zijn derde trainingstijd

    Alain Menu start morgen vanaf de laatste plaats in de startopstelling voor de vijfde WTCC-race van het seizoen op het circuit van Cheste nabij Valencia. De Chevrolet-coureur, die in de kwalificatietraining de derde tijd had gereden, werd door de sportcommissarissen bestraft, nadat bij de technische controle na afloop van de kwalificatie werd vastgesteld dat de wagenhoogte van zijn Chevrolet Lacetti aan de voorzijde niet voldeed aan het reglementair minimum. Voor dit "ride height infringement", zoals het vergrijp in het Britse autosport-vakjargon wordt aangeduid, werden Menus trainngstijden geschrapt. "Ik weet nog niet precies waaraan het ligt, want onze andere auto's van Nicola Larini en Rob Huff waren wel OK", verklaarde Chevrolet-sportbaas Eric Nève. "We rijden hier met nieuwe regenbanden van Yokohama, wellicht dat Alain daar iets ruiger mee omging dan de anderen."

    18-05-2008 om 19:45 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIA WTCC: Yvan Muller glibbert naar pole in Valencia
    Voor het mooie weer hoef je dit weekend echt niet naar Spanje. De 27 WTCC coureurs moesten onder natte weersomstandigheden de gladde baan op van Circuito Ricardo Tormo in Valencia voor hun kwalificatie voor de eerste race van morgen. Veel rijders hadden problemen om hun auto op de baan te houden. Yvan Muller was niet te verslaan in de natte kwalificatie en reed naar zijn tweede pole dit seizoen. De Fransman kwalificeerde zijn SEAT met een tijd van 1:58.816 en was daarmee de enige die onder de 1: 59 bleef. Mullers team- en merkgenoot Gabriele Tarquini reed op een kleine 0,7 seconde achterstand naar de tweede plaats , vlak voor de beide Chevrolet rijders Alain Menu en Robert Huff. Regerend kampioen Andy Priaulx vinden we als eerste BMW-coureur op de derde startrij met een zesde tijd achter Jordi Gené, ruim een seconde van de pole. Puntenleider Rickard Rydell had niet zijn middag en reed naar een matige elfde startplaats.


    480_coronel_439268

    De Nederlanders

    Jaap van Lagen zorgde voor een rode vlag situatie toen hij halverwege de tijdsessie zijn Lada in de grindbak parkeerde. Tom Coronel kende de nodige timing problemen en kwalificeerde zich slechts als 19de op 3,5 seconde van de poleman. “Waardeloos. We hadden een setje banden bewaard en besloten om daar aan het eind van de training de baan mee op te gaan. Ik kwam met nog vier minuten te gaan binnen om te wisselen en ging met 1.54 weer de baan op, terwijl een outlap twee minuten duurt. Die kans was dus gewoon verkeken. Stom, ik heb er geen andere woorden voor”, zei Coronel.

    Olivier Tielemans parkeerde gisteren in de beginfase van de testsessie zijn BMW in de grindbak van de eerste bocht, nadat een beveiliging van zijn motorblok was losgeraakt, waardoor koelwater en brandstof op de achterbanden van zijn auto terecht kwamen. In de kwalificatie kwam Tielemans, vandaag voorzien van een nieuwe BMW-krachtbron, niet in zijn ritme. Hij vertelde: “In de vrije trainingen vonden we niet de juiste set-up, toen hadden we veel problemen, maar voor de kwalificatie hadden we de auto goed voor elkaar. Toen begon het echter enorm te regenen. Het was voor mij de eerste keer dat ik met deze auto in de regen reed en vanwege de achterwielaandrijving is een BMW in de regen niet bepaald gemakkelijk te rijden. Het droogde wel een beetje op en per ronde reed ik ongeveer een seconde van mijn tijd af, maar toen ik achter Gené aanreed, had ik op het rechte stuk opeens enorm veel last van aquaplaning, waardoor ik de grindbak in schoof. Er was maar één weg om eruit te komen, en dat was via de paddock weer de pitstraat in. Toen had ik natuurlijk al veel tijd verloren, ik heb in totaal maar vier ronden gereden.”Hij werd uiteindelijk als 23e geklasseerd op bijna zeven seconden vanaf de pole.

    l480_lagen_439387

    Lada geen lachertje
    Jaap van Lagen maakte gisteren veel progressie met de debuterende Russische Lada, door een twintigste tijd te rijden. Vanochtend ontbraken de twee Lada’s van Russian Bears Motorsport bij de eerste vrije training vanwege een formaliteit. “Het was gebleken dat het team niet de juiste papieren had getoond die bij de motor horen”, verklaarde Van Lagen. Nadat alle andere deelnemers ermee akkoord waren gegaan dat de Lada’s toch mochten rijden, konden de auto’s voor de tweede vrije training de baan op. “Eerst werd overwogen om ons met handicapgewicht te laten rijden, uiteindelijk besloot de FIA dat we mee mogen doen, maar buiten mededinging voor de punten rijden”, aldus de Wekeromse rijder. De twee Lada’s, die voor het eerst op een natte baan reden, kenden nog veel aanpassingsproblemen. “We hebben zeker nog veel te doen, maar er zit wel potentieel in. Aanvankelijk dacht ik, dat we laatste en voorlaatste zouden zijn, maar we kunnen heel aardig meekomen in het klassement voor privérijders. Daar zit nog wel wat in”, zegt Van Lagen.

    Vraagtekens rondom Menu
    Of Alain Menu, derde in de kwalificatie, morgen ook inderdaad als derde van start mag gaan, is nog de vraag. Bij de technische controle na afloop van de kwalificatie werd vastgesteld dat de wagenhoogte aan de voorkant van zijn Chevrolet Lacetti niet conform het reglement was, dus het moet nu worden afgewacht wat de sportcommissarissen beslissen.


    Uitslag kwalificatie:
    1. Yvan MULLER (SEAT Leon TDI) 1:58.816
    2. Gabriele TARQUINI ITA (SEAT Leon TDI) + 0.698
    3. Alain MENU (Chevrolet Lacetti) + 0.794
    4. Robert HUFF (Chevrolet Lacetti) + 0.808
    5. Jordi GENE (SEAT Leon TDI) + 1.086
    6. Andy PRIAULX (BMW 320si) + 1.125
    7. Jorg MULLER (BMW 320si) + 1.227
    8. Augusto FARFUS (BMW 320si) + 1.258
    9. Alessandro ZANARDI (BMW 320si) + 1.395
    10. Nicola LARINI (Chevrolet Lacetti) + 1.565
    19. Tom CORONEL (SEAT Leon) + 3.516
    22. Jaap van LAGEN (Lada) + 5.980
    23. Olivier TIELEMANS (BMW 320si) + 6.958

    18-05-2008 om 19:44 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chris van der Drift domineert eerste Formula Master-race 2008!
    VALENCIA – Chris van der Drift bleek niet te kloppen tijdens de openingsrace van de International Formula Master in Valencia. De 22-jarige Rotterdammer reed onbedreigd naar de eindzege, voor Kasper Andersen en voormalig F1-tester Michael Ammermüller. Harald Schlegelmilch, rijdend voor Trident Racing, eindigde als achtste en mag daardoor de tweede race op zondag vanaf pole position starten. De race is live te volgen op Eurosport 2 en op FormulaMaster.net vanaf vijf voor half drie.

    Chris van der Drift reed onbedreigd naar de zege

    Van der Drift kende een uitstekende start vanaf pole position en pakte de leiding in de wedstrijd. Aan kop veranderde weinig met Andersen op de tweede stek, voor Ammermüller en Leimer. De coureur van JD Motorsport pakte in één ronde direct een seconde en liep vervolgens met enkele tienden per ronde uit. Andersen kon het tempo van Van der Drift nog redelijk volgen, maar weerhield hem niet om een gaatje te slaan. Ammermüller raakte in gevecht met Leimer, waarbij meerdere coureurs aansloten.

    Pablo Sanchez Lopez, als zevende gestart, ging Yuhi Sekiguchi in de tweede ronde voorbij. De Japanner kreeg het moeilijk en er ontstond een fel gevecht met Alberto Costa, Vladimir Arabadzhiev en Harald Schlegelmilch. Echter verremde Arabadzhiev zich en spinde tussen Costa en Sekiguchi door.

    Het groepje dat streed om de derde positie raakte iets uit elkaar doordat Salaquarda zich hevig moest verdedigen ten opzichte van Sanchez Lopez. Maar bij het ingaan van de elfde ronde was hij er voorbij. Een bocht later vloog Salaquarda over een wiel van de Mexicaan toen hij zijn positie terug wilde winnen. Dit lukte en beide coureurs konden hun weg vervolgen. Echter wist Llobell te profiteren en pakte de vijfde stek.

    Afanasiev ging in aanval bij Nunez voor plaats elf, maar Siedler profiteerde. Achterin het veld raakte Mancinelli in gevecht met ADM Motorsport-coureur Provenzano. Mancinelli ging er voorbij maar lanceerde de coureur van ADM Motorsport en hij moest de strijd staken.

    Chris van der Drift bleek niet te kloppen en kwam met tien seconden voorsprong als eerste, met beide handen in de lucht, over de finish en zette met een halve seconde verschil de snelste raceronde neer. Andersen eindigde als tweede, voor Ammermüller, Leimer, Llobell, Salaquardra, Sanchez Lopez en Schlegelmilch op de achtste positie. Dit betekent dat de rijder van Trident Racing race twee op zondag vanaf pole position mag vertrekken.

    De tweede race van de International Formula Master op Valencia start morgen om 14:25 uur en is live te volgen op Eurosport 2 en op FormulaMaster.net.

    17-05-2008 om 18:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Junior Strous: "Opeens zag ik vlammen en rook in de cockpit"
    LAGUNA SECA (CALIFORNIË) – Junior Strous en Dominick Muermans (Condor Motorsports Team Holland) zijn het tweede raceweekend in de Atlantic Championship Powered by Mazda goed begonnen. Op het circuit van Laguna Seca (Californië, USA), dat door de jaren heen onder meer als gastheer optrad van de A1 GP, Moto GP en de toenmalige Amerikaanse tegenhanger van de F1; Champcar World Series, zette Strous de snelste ronde neer tijdens de eerste officiële training. In de eerste kwalificatie reed de 22-jarige Wassenaarder naar de vierde plaats. Ook Dominick Muermans deed het prima. Hij eindigde in zowel de vrije training als in de eerste kwalificatie als twaalfde.

    Junior Strous

    In de kwalificatie ging Strous goed van start totdat de accu ontplofte en de cockpit van zijn auto vlam vatte. Strous wist terug te rijden naar de pits, waar het team in recordtempo de beschadigde onderdelen kon vervangen. Met nog acht minuten te gaan wist Strous zich als vierde te kwalificeren.

    JUNIOR STROUS: “Opeens zag ik vlammen en rook in de cockpit, maar gelukkig wist ik de auto nog naar de pitstraat te rijden. Nadat ik snel uit de auto was geklommen vonden de monteurs het probleem. Ik ben hierdoor veel tijd verloren maar kon toch aan het eind van de sessie een vierde snelste tijd neer te zetten. Ik dacht nog even dat ik derde was maar in de allerlaatste seconde ging de fin Niemala mij nog voorbij. Het verschil tussen de nummesr 1 en 12 is 1.032 seconde dus de snelheid is er zeker”.

    Dominick Muermans

    Dominick Muermans begon de kwalificatie op nieuwe banden, maar werd in het begin gehinderd door Walker Racing. Na een rode vlag situatie ging Muermans weer naar buiten en zette 1:18.573 neer. Jammer genoeg kreeg hij een ‘drive through penalty’ wegens overschrijding van de pitlane snelheid. Hij werd twaalfde in de eerste kwalificatie.

    DOMINICK MUERMANS: “Ik had iets meer van mijn kwalificatie verwacht. Ik zat had de snelheid totdat ik tijdens de sessie plotseling een zwarte vlag kreeg. Ze bleken zich achteraf te hebben vergist in de startnummers, maar moest wel genoegen nemen met een twaalfde tijd, in plaats van een positie in de top tien. Ik zie dit maar als een extra training voor de belangrijke kwalificatie van morgen. Het Atlantic Championship is heel competetief met minimale verschillen”.

    17-05-2008 om 18:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs