Vindt u dat deze bedrogen alumni psychologie van de Open Universiteit Vlaanderen recht hebben op hun Vlaams equivalent diploma
Psychologygate in Vlaanderen
Lees hier alles over het bedrog van de Vlaamse Universiteiten inzake universitair afstandsonderwijs psychologie Meer dan 25 jaar lang beweerden de Vlaamse universiteiten en het ministerie van onderwijs gezamenlijk dat een afstandsdiploma psychologie gelijkwaardig was aan een Vlaams diploma. In de praktijk weigert het ministerie van onderwijs de gelijkwaardigheid toe te kennen, op lastgeving van de Vlaamse faculteiten psychologie...
13-03-2009
Vlaams Parlement schoffeert opgelichte psychologen Vlaamse Open Universiteit
Zoals in eerdere berichtgevingen duidelijk werd, telt Vlaanderen tientallen psychologen afgestudeerd aan de door de Vlaamse overheid opgerichte "Open Universiteit Vlaanderen", in samenwerking met de Open Universiteit Nederland. Dat het verworven Nederlands psychologiediploma naderhand niet in Vlaanderen kan worden erkend, werd zoals bekend tot voor kort nooit duidelijk meegedeeld aan potentiële en zittende studenten en werden degenen die uiteindelijk de eindmeet haalden met een pijnlijke realiteit geconfronteerd: een waardeloos diploma in Vlaanderen en geen enkel carrièreperspectief als erkende psycholoog.
In een poging deze situatie te deblokkeren en een tussenoplossing te verkrijgen in afwachting van een definitieve regeling van de problemen, dienden een aantal gedupeerden in oktober 2008 in deze zin een verzoekschrift in bij het Vlaams Parlement. Zij stelden dus hun hoop op hun Vlaamse volksvertegenwoordiging om de administratie en de minister te bewegen tot een degelijke tussenoplossing, zodat zij eindelijk met een volwaardig diploma de arbeidsmarkt kunnen betreden. Het verzoekschrift werd in november ontvankelijk verklaard en doorverwezen voor behandeling naar de bevoegde commissie onderwijs, onder voorzitterschap van Monica Van Kerrebroeck (die in de media eerder haar verontwaardiging had laten blijken over de manier waarop deze studenten werden bedrogen).
De procedure kende deze week haar beslag door de plenaire goedkeuring van wat de bevoegde commissie onderwijs heeft geconcludeerd op 2 maart ll: het bekende standpunt van minister Vandenbroucke in deze wordt gevolgd. Er wordt dus ingezet op een aantal structurele oplossingen, met andere woorden op de oplossingen op lange termijn.
Voor de betrokkenen een bittere pil om slikken en een zoveelste teleurstelling: er werd hen geen enkel perspectief geboden op een spoedige overgangsmaatregel en heel wat elementen uit hun verzoekschrift blijken niet aan bod te zijn gekomen. Het verslag getuigt dan ook van een zeer oppervlakkig onderzoek en bevestigt dat de commissie in deze geen kennis van zaken heeft en ook de moeite niet neemt deze kennis op te doen. Zo blijft men ons vergelijken met een Nederlander die psychologie heeft gestudeerd in pakweg Maastricht, terwijl wij Vlaming zijn en in de val werden gelokt psychologie te studeren in Vlaanderen met een gelijkwaardig Nederlands tintje. Hoewel niet verplicht in de procedure, werd geen enkel slachtoffer gehoord. Dit op zich is al veel betekenend, niet?
Er wordt gezegd dat in ons land op federaal vlak de wetgevende macht vleugellam wordt gemaakt door de uitvoerende, wel nu, deze gang van zaken bewijst exact hetzelfde op regionaal niveau. Blijkbaar durft niemand de minister ter verantwoording roepen voor het verder zetten van dit beleid, ondanks het feit dat alle topbetrokkenen op de hoogte waren van de problemen én wisten "dat de bubbel vroeg of laat zou barsten" (citaat vanuit de OU Vlaanderen, volgens de betrokkenen te verifiëren op tape voor de geïnteresseerden).
Geachte Vlaamse volksvertegenwoordigers van de meerderheid, binnenkort zijn het verkiezingen: de betrokkenen geven dan ook aan uw demarches te zullen gedenken in de privacy van het stemhokje.
Universiteit Gent acht psychologen Vlaamse Open Universiteit onbekwaam
Vorige zomer werd het pijnlijk duidelijk dat Vlamingen die een
psychologiediploma verwerven via de Open Universiteit Vlaanderen, het
samenwerkingsverband tussen de Vlaamse overheid, de Vlaamse
universiteiten en de Open Universiteit Nederland op de arbeidsmarkt
komen met een waardeloos diploma: eens het Nederlands diploma afgeleverd, weigert het Vlaams ministerie van onderwijs een gelijkwaardigheidserkenning af te leveren met een Vlaams diploma in de psychologie.
Deze niet erkenning gebeurt op gezag van de Vlaamse universitaire faculteiten psychologie, die een negatief advies afleveren ten aanzien van het doorlopen opleidingscurriculum. Een zeer schizofrene situatie, aangezien de Vlaamse universiteiten actief participeren in de OU Vlaanderen en als zodanig optreden als rechter en partij tegelijk.
Maar het kan nog gespletener, zoals het voorbeeld van de Universiteit Gent aantoont. Via de Open Universiteit Vlaanderen is het mogelijk o.a. het diploma van master in de gezondheidspsychologie te behalen, goed voor 60 Europese studiepunten. Het is met name met de inhoud van deze master dat de Vlaamse faculteiten naar eigen zeggen heel veel moeite hebben en dus automatisch een negatief advies afleveren inzake gelijkwaardigheidserkenning. De Universiteit Gent biedt echter een opleiding aan tot het behalen van diploma van master in de gezondheidsvoorlichting- en bevordering, eveneens voor 60 europese studiepunten. De doelstellingen en te verwerven eindcompetenties van beide opleidingen zijn sterk vergelijkbaar en meer nog, de Genste opleiding haalt de mosterd uiteindelijk uit die deeldiscipline van de psychologie die omschreven wordt als "gezondheidspsychologie".
Een ideale situatie dus volgens één van de gedupeerden van de Open Universiteit Vlaanderen om via de nieuw ingevoerde principes van elders verworven kwalificaties (EVK), nog zo een slogan waar minister Vandenbroucke zo graag mee uitpakt, een Vlaams diploma van master in de gezondheidsvoorlichting- en bevordering te bekomen.
Met goede moed diende deze gedupeerde dus een dossier in met de vraag op basis van de principes van EVK volledige vrijstelling te bekomen voor het masterjaar om op die manier het diploma te verwerven, zodat het probleem van de niet-erkenning eindelijk van de baan zou zijn. Het resultaat, dat drie maanden op zich liet wachten, was zeer pover: slechts drie vrijstellingen en de boodschap dat de aanvrager op basis van vooropleiding niet in staat is tot gezondheidsvoorlichting en -bevordering en gedragsverandering. Alle Bologna-principes inzake internationale erkenning van studiepunten werden hierbij met de voeten getreden. Ook intern (bij de universiteit zelf) en extern beroep (bij ministerie van onderwijs) leverden niks op: ons kent ons en de academici kiezen uiteraard voor de protectionistische reflex en dekken mekaar in.
Je moet het als universiteit maar durven: enerzijds meewerken in een systeem van afstandsonderwijs dat je extra middelen oplevert, anderzijds de afgestudeerden bestempelen als onbekwaam en "maar komende uit een systeem van afstandsonderwijs"... Ach ja, dat vermaledijde afstandsonderwijs: het is al jaren een publiek geheim dat men op niveau van de Vlaamse faculteiten zeer negatief staat tegenover dit soort universitair afstandsonderwijs en dit bestempelen als minderwaardig, want hun redenering is o.a. dat wat ze immers zelf ex cathedra debiteren, van veel grotere kwaliteit is dan wat in een afstandscursus neergeschreven staat.
Wanneer het kabinet onderwijs op de hoogte werd gebracht van deze gang van zaken, is het laconieke antwoord: "door de vrijheid van onderwijs kunnen wij hier niet op ingrijpen". Met andere woorden: de belastingbetaler hoest op, de academici doen hun goesting en kunnen niet ter verantwoording worden geroepen. We schreven het elders al: Vlaanderen is nu eenmaal een rijke regio, het kan dus niet op...
Pikant detail in de Gentse versie van deze saga betreffende OU Vlaanderen is dat huidig rector Vancauwenberghe elke dialoog met de betrokkene(n) weigert. Via een discipel liet hij wel weten dat de UGent " de diploma's van de Open Universiteit volledig erkent en dat er zelfs mensen met dit diploma werden aangeworven binnen de UGent". Op de wedervraag of deze mensen aangeworven worden met of zonder Vlaamse gelijkwaardigheidserkenning volgde de gebruikelijke radiostilte.
Moet er nog zand zijn?
drs. GC
12-03-2009 om 00:00
geschreven door drs. GC
minister Vandenbroucke doet deze keer wel geld in rook opgaan
Geheel conform zijn strategie als partijvoorzitter ten tijde van het Agusta-schandaal (maar voor zover we weten toen net niet ten uitvoer gebracht door zijn ondergeschikte), is huidig Vlaams minister van onderwijs Vandenbroucke (SP-A) er in geslaagd deze keer wel effectief geld in rook te doen opgaan. Alleen gaat het deze keer niet om smeergeld ten aanzien van de partijkas, maar betreft het de aanwending van middelen opgehoest door de Vlaamse belastingbetaler -jaarlijks 600.000 euro- en door de vele gedupeerden die individueel minstens 15.000 euro armer werden gemaakt door het gevoerde beleid.
Vorige zomer werd het pijnlijk duidelijk dat Vlamingen die een
psychologiediploma verwerven via de Open Universiteit Vlaanderen, het
samenwerkingsverband tussen de Vlaamse overheid, de Vlaamse
universiteiten en de Open Universiteit Nederland en als dusdanig het universitaire vehikel waarmee Vandenbroucke graag de pluimen op zijn hoed steekt in het kader van levenslang leren (het zogenaamde Europese life long learning programma), op de arbeidsmarkt
komen met een waardeloos diploma.
Potentiële en zittende
psychologiestudenten werden door deze OU Vlaanderen jarenlang voorgelogen
dat zij via het aangeboden universitair afstandsonderwijs een psychologiediploma konden verwerven met identiek
dezelfde waarde als zijn Vlaamse equivalent en dus dezelfde kansen op
tewerkstelling als psycholoog in Vlaanderen. Zij werden/worden hiervoor begeleid door de Vlaamse universiteiten zelf die hiervoor extra subsidies krijgen om eigen personeel in te zetten. Ook de briefwisseling ten aanzien van de studenten gebeurde/gebeurt steeds op papier van de Vlaamse begeleidende universiteit waarvoor de student had/heeft gekozen. De Open Universiteit is tevens een door de Vlaamse overheid erkende instelling in het kader van het Vlaamse systeem van opleidingscheques voor werkenden. Alle elementen bleken/blijken dus aanwezig te zijn om het geloof te behouden in het aanvatten van een universitair traject, ideaal te combineren met werk en gezin, dat leidt tot een gelijkwaardig Vlaams diploma. Groot was dan ook de
verbazing van heel wat recent afgestudeerden in de psychologie, toen
bleek dat het ministerie van onderwijs hun diploma niet als
gelijkwaardig erkent en dit op advies van de Vlaamse faculteiten
psychologie en de beroepsgroep zélf. Nog groter was hun verbazing toen ze ontdekten dat de organisatie "Open Universiteit Vlaanderen" slechts een virtueel bestaan kent en dus eigenlijk een bewust gecreëerde fictie is om studenten zand in de ogen te strooien, en dit onder aansturing van een "ministeriële werkgroep Open Hoger Onderwijs".
Er werden vorig jaar dan ook heel wat signalen uitgestuurd om de oplichting en het onrecht aan te klagen en een aantal gedupeerden werden in oktober, na lang aandringen echter, toch ontvangen op het kabinet onderwijs. Er werd voor iedereen een erkenning op niveau van Vlaamse master uit de brand gesleept, echter zonder inhoudelijke specificatie zodat deze erkenning binnen de beroepsuitoefening van de psychologie nog steeds geen enkele waarde heeft. 15.000 euro betalen voor een attest van de Vlaamse overheid dat iemand in staat is geweest universitair onderwijs te volgen, is meer dan duur betaald. En welke masters zijn dit dan? Master in de mestverwerking, urineanalyse, enz.? Verder werd het engagement gegeven dat de criteria rond aanvaardbare beroepservaring om alsnog een inhoudelijke gelijkwaardigheidserkenning te verkrijgen, vrij vlug zouden worden herzien (binnen de drie weken). Tot op heden is dit engagement dode letter gebleven en wordt nog altijd op verduidelijking gewacht. Voor de rest werd afgesproken dat er naar oplossingen op lange termijn wordt gezocht, zodat de problemen voor toekomstige gediplomeerden ondervangen worden in hun studietraject en dus opgelost zijn. Zo moet een gemengd Nederlands-Vlaamse commissie gaan uitmaken wat nu juist de essentiële verschillen zijn tussen de Nederlandse en Vlaamse opleidingen en worden pistes van bi-diplomering bekeken. Uiteraard juichen de gedupeerden deze definitieve oplossingen toe, alleen lost het niks op aan hun huidig, acuut probleem: zij willen als echte psycholoog aan de slag, maar kunnen en mogen dit niet (op straffe van een boete of een gevangenisstraf).
Hier wringt dus het schoentje: de minister, die met zijn beleid actief meehielp zand in de ogen te strooien, weigert een duurzame tussenoplossing te bieden aan degenen die nu hun diploma niet erkend krijgen in Vlaanderen. Nochtans is hij de eindverantwoordelijke betreffende de gelijkwaardigheidserkenning en zijn de opgevraagde adviezen bij de Vlaamse faculteiten psychologie niet bindend: hij kan ze gewoon overrulen, zonder daarbij de vigerende wettelijke bepalingen te schenden (aangezien deze reglementeringen expliciet bepalen dat de adviezen niet bindend zijn). Bovendien is hij ook eindverantwoordelijk voor de al eerder genoemde ministeriële werkgroep, die de hele boel al jaren aanstuurt en belazert.
In gans dit verhaal heeft de minister ook steeds geweigerd uit zijn ivoren toren te komen en de gedupeerden persoonlijk te spreken. Eén gedupeerde schreef de minister over zijn dossier een brief op 10/10/2008. Vandaag, 12/03/2009, wacht hij nog steeds op een antwoord... Kan het nog denigrerender en arroganter?
Er zijn echter bewijzen naar boven gekomen dat de minister zélf reeds in augustus 2006 (en vermoedelijk al eerder, zie hervorming tot bachelor/master en oprichting van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie) op de hoogte werd gebracht van deze problemen en dus al die tijd verzuimd heeft tijdig in te grijpen om de problemen voor de aanzwellende groep afgestudeerde psychologen op te vangen. Hij kan zich dus niet blijven wegstoppen achter het beleid van zijn voorgangers. De tientallen gedupeerden zagen hun investering van minstens 15.000 euro in rook opgaan, om nog maar te zwijgen van de subsidies van 600.000 euro jaarlijks die de Vlaamse universiteiten binnenrijven voor het in stand houden van de virtuele OU Vlaanderen en het betalen van het begeleidend personeel.
Niet alleen deze hardwerkende en studerende Vlamingen zijn dus opgelicht, ook de Vlaamse belastingbetaler betaalt het gelag voor een zaak die niet rendeert, aangezien de meeste Vlamingen die voor de Open Universiteit kiezen, kiezen voor de opleiding psychologie. Heel wat begrotingsbeginselen werden hier dus geschonden, niemand die er wakker schijnt van te liggen. Vlaanderen is nu eenmaal een rijke regio, zullen we maar aannemen als verklaring.
En is er niet letterlijk geld verbrand door de minister, in ieder geval zagen de gedupeerden hun zuurverdiende geïnvesteerde centen door zijn persoonlijke continuering van het wanbeleid in rook opgaan en zijn deze slachtoffers als mens opgebrand: investeren in een uiteindelijk waardeloos diploma brengt nu éénmaal enorme schade toe op financieel, sociaal, professioneel en last but not least gezondheidsvlak. Leg het maar aan je naaste omgeving uit dat het diploma waar je zo hard voor hebt gewerkt en heel wat voor hebt opgeofferd, geen fluit waard is en voor geen cent rendeert in je professioneel leven.
Hoewel de gedupeerden de kabinetsmedewerkers onderwijs heel dankbaar zijn voor het ter harte nemen van het probleem, willen zij hierbij toch het totale gebrek aan empathie van de minister zelf aanklagen, aangezien hij uiteindelijk beslissingen tot tussenoplossingen of overgangsmaatregelen kan nemen en dit pertinent weigert. En zelf maar pochen met zijn Oxford diploma. Zou het wel erkend zijn door zijn eigen ministerie van onderwijs? Of ging ook hier weer geld in rook op, op kosten van de partijkas?
drs. GC
12-03-2009 om 00:00
geschreven door drs. GC
11-03-2009
Psychologencommissie weigert beroepstitel aan psychologen Vlaamse Open Universiteit
Vorige zomer werd het pijnlijk duidelijk dat Vlamingen die een psychologiediploma verwerven via de Open Universiteit Vlaanderen, het samenwerkingsverband tussen de Vlaamse overheid, de Vlaamse universiteiten en de Open Universiteit Nederland op de arbeidsmarkt komen met een vrijwel waardeloos diploma.
Potentiële en zittende psychologiestudenten werden door de OU Vlaanderen jarenlang voorgelogen dat zij op deze manier een diploma konden verwerven met identiek dezelfde waarde als zijn Vlaamse equivalent en dus dezelfde kansen op tewerkstelling als psycholoog in Vlaanderen. Groot was dan ook de verbazing van heel wat recent afgestudeerden in de psychologie, toen bleek dat het ministerie van onderwijs hun diploma niet als gelijkwaardig erkent en dit op advies van de Vlaamse faculteiten psychologie. Weg tewerkstellingskansen!
Maar niet getreurd, aldus sommigen binnen het ministerie van onderwijs, op zijn minst kan nu de erkende beroepstitel (die men bovenop het diploma ook nodig heeft om legaal het beroep van psycholoog uit te oefenen in België) worden aangevraagd bij de psychologencommissie, en dit op basis van een Europese richtlijn inzake vrij verkeer van goederen en diensten die nu eindelijk door België moet worden toegepast. Met die titel zouden er toch al een aantal deuren moeten opengaan.
Eén van de gedupeerden nam vorig najaar dan ook de proef op de som en vroeg de erkende beroepstitel aan op basis van het verworven diploma. In januari 2009 werd hem deze titel geweigerd, met als reden dat het basisdiploma niet voldoet (zie bijlage onderaan). Na het protectionisme van de Vlaamse faculteiten psychologie in deze materie, worden deze psychologen nu nog eens geconfronteerd met een protectionistische reflex vanuit de professie zelf.
Meer dan één jaar na hun afstuderen hebben deze psychologen geen enkel perspectief op tewerkstelling in de sector, hetzij in loonverband, hetzij als zelfstandige, omdat steeds een Vlaams diploma of een erkend equivalent nodig is en/of de erkende beroepstitel.
Met dank dus aan minister Vandenbroucke, die met zijn ronkende Oxford-titel deze vorm van opleiding actief subsidieert en promoot in het kader van levenslang leren (life long learning, weet je wel?). Deze studenten hadden hun 15.000 euro beter verbrand, hun geld is hoe dan ook in rook opgegaan.
15.000 euro armer onder actieve begeleiding van de Vlaamse overheid en haar Oxford-minister en geen enkel professioneel perspectief: moet er nog meer zand zijn om te verzuren en te verrechtsen?