Inhoud blog
  • onderwijsminister Smet brengt slachtoffers psychologieschandaal nieuwe kaakslag toe
  • Psychologygate in Vlaanderen: Smet toetert voort waar Vandenbroucke stopte
  • Vlaamse studiecentra Open Universiteit blijven mist spuien over diploma psychologie
  • Psychologen Open Universiteit Vlaanderen misnoegd over nakende viering twee jaar oude waardeloze diploma’s
  • Uitnodiging: na 2 jaar toch nog proclamatie voor behalen waardeloos diploma
  • "Academische Nederlanders werken minder hard en drinken meer koffie dan academische Vlamingen"
  • Kabinet Smet reeds getroffen door het Pelleriaux-syndroom
  • Test Aankoop: onderwijsminister Vandenbroucke schuldig aan misleidende reclame
  • Yes he can! Vlaanderen en Nederland gaan elkaars diploma's automatisch erkennen
  • Mr. Oxford in Bologna 2009
    Zoeken in blog

    Rondvraag / Poll
    Vindt u dat deze bedrogen alumni psychologie van de Open Universiteit Vlaanderen recht hebben op hun Vlaams equivalent diploma
    JA
    NEEN
    Bekijk resultaat

    Psychologygate in Vlaanderen
    Lees hier alles over het bedrog van de Vlaamse Universiteiten inzake universitair afstandsonderwijs psychologie
    Meer dan 25 jaar lang beweerden de Vlaamse universiteiten en het ministerie van onderwijs gezamenlijk dat een afstandsdiploma psychologie gelijkwaardig was aan een Vlaams diploma. In de praktijk weigert het ministerie van onderwijs de gelijkwaardigheid toe te kennen, op lastgeving van de Vlaamse faculteiten psychologie...
    25-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Universiteit Maastricht dient klacht in tegen België
    Ook de Universiteit Maastricht voert al een tijdje een strijd tegen de niet erkenning van haar diploma's die door Vlamingen behaald werden, en moet het nu zelfs zo ver drijven dat officieel een klacht tegen ons land heeft neergelegd bij de Europese Commissie wegens schending van de Europese regels, die ons land en dan voornamelijk ons gewest Vlaanderen, zelf heeft geratificeerd. Het bericht is na te lezen via volgende link:
    http://www.observant.unimaas.nl/jrg29/obs23/art16.htm

    Wanneer we het relaas van de UM volgen, is het opmerkelijk vast te stellen dat zelfs de rector van deze universiteit geen antwoord kreeg op de brieven die hij schreef aan onze minister Vandenbroucke. Het komt me bekend voor: ook ik krijg maar geen antwoord op mijn nu 6 maanden oude brief aan hem.

    Wat is er toch aan de hand met deze minister? Voelt hij zich, met zijn titel van Oxford-doctor, zo hoog verheven boven een gewone afgestudeerde, of boven iemand die een doctorstitel behaalde in Nederland, zoals rector Mols van de UM? Hoogmoed komt voor de val, aldus een bekend spreekwoord. Afgaande op de peilingen voor de SP-A, zou de val er wel eens kunnen zitten aankomen binnen enkele maanden, niettegenstaande Mr. Oxford de duidelijke ambitie heeft uitgesproken verder te willen gaan op het departement onderwijs. Zo'n ambitie kan ook wel tellen als schoolvoorbeeld van postjespakkerij: de verkiezingen zijn nog niet gehouden en sommigen claimen al hun postje.

    Meer dan een dikke pluim dus voor de UM die zich niet laat afschepen door het dedain van een handvol salonsocialisten die het momenteel voor het zeggen op onderwijs. Wat een schril contrast ook met de Open Universiteit Nederland, die als alma mater haar gedupeerde psychologen heeft laten vallen als een baksteen en integendeel de schuld bij de alumni legt, die maar beter hadden moeten weten.  Natuurlijk heeft de Open Universiteit hier zelf boter op het hoofd doordat zij zich al jaren op de Vlaamse markt begeeft terwijl zij van het bestaan van deze problemen afwist, maar de geworven studenten (kassa kassa) nooit op de hoogte heeft gebracht. Het zou haar sieren moest ze dit toegeven en ook voor deze alumni in de bres springen zodat deze problemen eens en voor altijd worden opgelost en zij nadien kan beslissen zich verder te begeven op de Vlaamse markt of zich terug te trekken. Dat laatste had ze misschien, wat het aanbieden van de opleiding psychologie betreft, beter al jaren eerder gedaan zodat alle problemen die we vandaag kennen zich nooit hadden gesteld.



    25-04-2009 om 21:09 geschreven door drs. GC  


    23-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.afgesproken pistes lopen dood
    Vandaag heb ik vernomen dat de beloftes rond het versoepelen van de criteria voor relevante beroepservaring als compenserende maatregel voor het zogezegde studietekort door de administratie niet wordt uitgevoerd, in tegenstelling met wat het bevoegde kabinet ons heeft beloofd. Daarnaast blijkt de gemengde commissie die voor eens en voor altijd de studieverschillen moest vaststellen, stilgevallen te zijn zodat ook deze piste afgesloten werd. Hoe moet het nu verder? Er zit nog iets aan te komen onder de vorm van een akkoord tussen de ministeries van onderwijs van Vlaanderen en Nederland dat dan via ministerieel besluit zou kunnen worden geregeld, alleen is de vraag of dit nog deze legislatuur kan worden gerealiseerd worden en indien het MB er toch nog zou komen, is het op vandaag nog onduidelijk welke categorie studenten in aanmerking zal komen. Allemaal zeer vaag zal je zeggen en dit klopt ook, het zit allemaal nog in een embryonaal stadium en er zijn dus nog geen details uitgewerkt. Het is frustrerend te moeten vaststellen hoe we door de kabinetards werden gesust met een aantal pistes en beloftes. 6 maanden later is er ongelooflijk veel tijd verspild en bevinden we ons nog steeds in een niemandsland.

    23-04-2009 om 00:00 geschreven door drs. GC  


    19-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kabinet Vandenbroucke blijft oostindisch doof
    Wie onze acties heeft gevolgd op bloggen.be/apouv, weet dat het kabinet Vandenbroucke een aantal beloftes heeft gedaan in oktober 2008 om het erkenningsprobleem op te lossen. Een aantal werden opgestart, maar de belangrijkste belofte is totaal geblokkeerd. Een overzicht: 1) oplossing lange termijn via commissie (oplijsten en vaststellen van de opleidingsverschillen Vlaanderen/Nederland) en bi-diplomering: is lopende 2) niveau erkenning als Vlaamse master ipv academische bachelor: is gerealiseerd (maar met het gekende probleem dat dit nog steeds geen inhoudelijke erkenning op masterniveau is) 3) herziening van de criteria inzake beroepservaring die mogelijk kan ingebracht worden ter compensatie van het studieduurtekort. De universiteiten eisen beroepservaring op masterniveau, terwijl hun eigen studenten die stage lopen op dat moment ook nog geen master zijn. Hier zit dus een onlogische discrepantie in eisen en dit ging in een paar weken aangepast worden. 6 maanden later is er nog niks van gerealiseerd en worden de talloze vragen naar een stand van zaken vakkundig genegeerd door de kabinetards 4) controle van de subsidies aangewend door de universiteiten voor de uitbating van de Vlaamse studiecentra: controle zou lopende zijn 5) bijsturing communicatie vanuit de studiecentra: is OK Vooral de belofte om de eisen naar in te brengen beroepservaring bij te sturen naar bachelorniveau is een interessante piste voor wie nu een waardeloos diploma heeft: ofwel werkt men al in de sector en kan men zijn beroepservaring inbrengen ofwel kan men ervoor opteren een jaar werkervaring op bachelorniveau in de sector op te doen ipv terug een volledig jaar te gaan studeren (zo kan er ondertussen ook geld verdiend worden). Aangezien het overleg met het kabinet in eerste instantie constructief was, moeten we naderhand vaststellen dat ons vertrouwen flink werd geschaad door deze afspraak, om wat voor reden dan ook, niet na te komen en er zelfs niet meer over te communiceren.

    19-04-2009 om 00:00 geschreven door drs. GC  


    Tags:vandenbroucke diploma psychologie open universiteit
    26-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse ombudsdienst vindt verspilling Vlaams overheidsgeld normale zaak
    In een eerder bericht werd al gewezen op het feit dat de Vlaamse ombudsdienst, tot wie de gedupeerden zich hadden gewend in het kader van de erkenningsproblematiek van het diploma, deze personen danig heeft geschoffeerd door hen er op te wijzen dat doordat hun diploma behandeld wordt als gelijk welk ander Nederlands diploma, de overheid niet in de fout is gegaan. Gemakshalve werd evenwel niet ingegaan op de door de Vlaamse overheid gevoerde bedrieglijke reclame en de verkeerde aanwending van de subsidies in dit ganse verhaal.

    In een reactie van onze kant uit op het standpunt van de Vlaamse ombudsdienst, werd gevraagd een onderzoek in te stellen naar de schending van de begrotingsbeginselen door zowel de Vlaamse overheid als de betrokken academische overheden. Het gaat hier immers om jaarlijks meer dan 600.000 euro die via het ministerie van onderwijs naar de 5 Vlaamse universiteiten vloeien, om een virtuele organisatie draaiende te houden die waardeloze diploma's aflevert.

    Ook hier kregen we als antwoord weer van hetzelfde laken een broek: er werd nog eens gewezen op het feit dat we eenzelfde behandeling krijgen als een Nederlander met een psychologiediploma, dat we blij mogen zijn met onze Vlaamse master zonder inhoud en dat de geldstroom niet kan gecontroleerd worden. Fraaie standpunten, als je weet dat ook de Vlaamse overheid net gecommuniceerd heeft dat ze zal moeten besparen.

    De polemiek werd vandaag dan ook afgesloten, gezien de Vlaamse ombudsman weigert tot de kern van de zaak te komen. We kunnen niets anders dan ons vragen stellen bij de zogenaamde onafhankelijkheid van deze ombudsdienst. Geldt ook hier niet: wiens brood men eet, diens woord men spreekt?

    26-03-2009 om 19:27 geschreven door drs. GC  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Open Universiteit Nederland viert 25 jaar oplichting in Vlaanderen
    Met veel poeha werd het onlangs aangekondigd (zie http://www.ou.nl/eCache/DEF/2/07/441.html): de Open Universiteit Nederland viert dit jaar haar 5de lustrum en dit wordt deze keer, u raadt het al, uitgebreid gevierd in Vlaanderen. Dat de keuze voor deze feestelijkheden op Vlaanderen viel, komt waarschijnlijk door het feit dat de Open Universiteit Nederland het gros van haar Vlaamse afgestudeerden (met name haar psychologen, die steeds in de meerderheid waren aan de OU Vlaanderen) opzadelde met een in Vlaanderen waardeloos diploma. Het "eclatante" succes van de samenwerking tussen OU Nederland en de Vlaamse universiteiten is dus zeker meer dan een Vlaamse viering waard.

    Op het programma van deze viering staat, paradoxaal genoeg gezien de waardeloze diploma's die worden afgeleverd, o.a. de uitreiking van twee eredoctoraten aan tot vooralsnog twee onbekende gelukkigen. Hoewel hen van harte gegund, waarschuwen wij deze nobele onbekenden bij deze alvast voor de problemen die zij zullen krijgen wanneer zij hun diploma zullen willen gebruiken in Vlaanderen: er bestaat namelijk een grote kans dat het niet als gelijkwaardig wordt erkend door het Vlaams ministerie van onderwijs, zoals de Vlaamse OU-psychologen mochten ervaren., en dat zij dus ook met een waardeloos diploma zullen opgescheept zitten. Gelukkig voor deze twee zullen zij er geen 15.000 euro voor moeten neertellen, maar wordt het hen lekker gratis aangeboden. Dit zal de pijn verzachten maar het weze hen gegund, ondanks het feit dat de Vlaamse OU-psychologen van dergelijke palliatieve maatregel niet konden genieten en nog steeds proberen te bekomen van hun financiële aderlating.

    Toch wensen wij de Open Universiteit Nederland alvast proficiat met de viering van haar 25 jaar oplichting in Vlaanderen. Op naar de volgende 25?

    26-03-2009 om 17:43 geschreven door drs. GC  


    16-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook Vlaamse ombudsdienst houdt opgelichte psychologen in niemandsland
    Zoals in eerdere berichtgevingen duidelijk werd, bevinden de opgelichte psychologen van de Vlaamse Open Universiteit zich meer dan een jaar na het behalen van hun diploma nog steeds in het niemandsland, doordat het ministerie van onderwijs hun diploma -dat het eerst zelf actief subsidieert om te behalen- weigert te erkennen op gezag van de negatieve adviezen van de Vlaamse faculteiten psychologie.

    Omdat het ministerie zijn beslissing niet wou herzien, ondanks het feit dat de universiteitsadviezen niet bindend zijn, diende een gedupeerde een klacht in bij de Vlaamse ombudsdienst om te laten nagaan waarom het ministerie de afspraken die het zelf maakte binnen de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO- die garant staat voor bilaterale kwaliteitscontrole -en borging van de diploma's hoger onderwijs) niet nakomt wat deze psychologiediploma's betreft.

    Het antwoord van de Ombudsdienst bleek voor de gedupeerden de zoveelste schoffering op rij. In zijn argumentatie scheert ook de ombudsman deze Nederlands-Vlaamse diploma's over dezelfde kam als elk ander Nederlands diploma en stelt dat we voorlopig tevreden kunnen zijn over de niveaugelijkwaardigheid met een Vlaamse master zonder specificatie. Dat de NVAO zelf vindt dat de accreditering op zich voldoende moet zijn voor een volledige gelijkwaardigheidserkenning -niet enkel op niveaue maar dus ook op inhoud- wordt gemakshalve vergeten, alsook het feit dat tientallen gedupeerden jarenlang werd voorgespiegeld te studeren voor een Nederlands diploma dat zonder probleme gelijkgesteld kon worden met zijn Vlaamse equivalent.

    De ombudsman neemt dus dezelfde starre, protectionistische en xenofobe houding aan als de Vlaamse faculteiten psychologie én de professie zelf, bij monde van de Belgische psychologencommissie. Zou het feit dat de ombudsman in een vorig leven tot de professie behoorde, een rol kunnen spelen? Wie zal het zeggen?


    16-03-2009 om 18:25 geschreven door drs. GC  


    13-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaams Parlement schoffeert opgelichte psychologen Vlaamse Open Universiteit
    Zoals in eerdere berichtgevingen duidelijk werd, telt Vlaanderen tientallen psychologen afgestudeerd aan de door de Vlaamse overheid opgerichte "Open Universiteit Vlaanderen", in samenwerking met de Open Universiteit Nederland. Dat het verworven Nederlands psychologiediploma naderhand niet in Vlaanderen kan worden erkend, werd zoals bekend tot voor kort nooit duidelijk meegedeeld aan potentiële en zittende studenten en werden degenen die uiteindelijk de eindmeet haalden met een pijnlijke realiteit geconfronteerd: een waardeloos diploma in Vlaanderen en geen enkel carrièreperspectief als erkende psycholoog.

    In een poging deze situatie te deblokkeren en een tussenoplossing te verkrijgen in afwachting van een definitieve regeling van de problemen, dienden een aantal gedupeerden in oktober 2008 in deze zin een verzoekschrift in bij het Vlaams Parlement. Zij stelden dus hun hoop op hun Vlaamse volksvertegenwoordiging om de administratie en de minister te bewegen tot een degelijke tussenoplossing, zodat zij eindelijk met een volwaardig diploma de arbeidsmarkt kunnen betreden. Het verzoekschrift werd in november ontvankelijk verklaard en doorverwezen voor behandeling naar de bevoegde commissie onderwijs, onder voorzitterschap van Monica Van Kerrebroeck (die in de media eerder haar verontwaardiging had laten blijken over de manier waarop deze studenten werden bedrogen).

    De procedure kende deze week haar beslag door de plenaire goedkeuring van wat de bevoegde commissie onderwijs heeft geconcludeerd op 2 maart ll: het bekende standpunt van minister Vandenbroucke in deze wordt gevolgd. Er wordt dus ingezet op een aantal structurele oplossingen, met andere woorden op de oplossingen op lange termijn.

    Voor de betrokkenen een bittere pil om slikken en een zoveelste teleurstelling: er werd hen geen enkel perspectief geboden op een spoedige overgangsmaatregel en heel wat elementen uit hun verzoekschrift blijken niet aan bod te zijn gekomen. Het verslag getuigt dan ook van een zeer oppervlakkig onderzoek en bevestigt dat de commissie in deze geen kennis van zaken heeft en ook de moeite niet neemt deze kennis op te doen. Zo blijft men ons vergelijken met een Nederlander die psychologie heeft gestudeerd in pakweg Maastricht, terwijl wij Vlaming zijn en in de val werden gelokt psychologie te studeren in Vlaanderen met een gelijkwaardig Nederlands tintje. Hoewel niet verplicht in de procedure, werd geen enkel slachtoffer gehoord. Dit op zich is al veel betekenend, niet?

    Er wordt gezegd dat in ons land op federaal vlak de wetgevende macht vleugellam wordt gemaakt door de uitvoerende, wel nu, deze gang van zaken bewijst exact hetzelfde op regionaal niveau. Blijkbaar durft niemand de minister ter verantwoording roepen voor het verder zetten van dit beleid, ondanks het feit dat alle topbetrokkenen op de hoogte waren van de problemen én wisten "dat de bubbel vroeg of laat zou barsten" (citaat vanuit de OU Vlaanderen, volgens de betrokkenen te verifiëren op tape voor de geïnteresseerden).

    Geachte Vlaamse volksvertegenwoordigers van de meerderheid, binnenkort zijn het verkiezingen: de betrokkenen geven dan ook aan uw demarches te zullen gedenken in de privacy van het stemhokje.

    drs. GC


    Bijlagen:
    verslag vlaams parlement verzoekschrift.pdf (535.9 KB)   

    13-03-2009 om 22:12 geschreven door drs. GC  


    12-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Universiteit Gent acht psychologen Vlaamse Open Universiteit onbekwaam
    Vorige zomer werd het pijnlijk duidelijk dat Vlamingen die een psychologiediploma verwerven via de Open Universiteit Vlaanderen, het samenwerkingsverband tussen de Vlaamse overheid, de Vlaamse universiteiten en de Open Universiteit Nederland op de arbeidsmarkt komen met een waardeloos diploma: eens het Nederlands diploma afgeleverd, weigert het Vlaams ministerie van onderwijs een gelijkwaardigheidserkenning af te leveren met een Vlaams diploma in de psychologie.

    Deze niet erkenning gebeurt op gezag van de Vlaamse universitaire faculteiten psychologie, die een negatief advies afleveren ten aanzien van het doorlopen opleidingscurriculum. Een zeer schizofrene situatie, aangezien de Vlaamse universiteiten actief participeren in de OU Vlaanderen en als zodanig optreden als rechter en partij tegelijk.


    Maar het kan nog gespletener, zoals het voorbeeld van de Universiteit Gent aantoont. Via de Open Universiteit Vlaanderen is het mogelijk o.a. het diploma van master in de gezondheidspsychologie te behalen, goed voor 60 Europese studiepunten. Het is met name met de inhoud van deze master dat de Vlaamse faculteiten naar eigen zeggen heel veel moeite hebben en dus automatisch een negatief advies afleveren inzake gelijkwaardigheidserkenning. De Universiteit Gent biedt echter een opleiding aan tot het behalen van diploma van master in de gezondheidsvoorlichting- en bevordering, eveneens voor 60 europese studiepunten. De doelstellingen en te verwerven eindcompetenties van beide opleidingen zijn sterk vergelijkbaar en meer nog, de Genste opleiding haalt de mosterd uiteindelijk uit die deeldiscipline van de psychologie die omschreven wordt als "gezondheidspsychologie".

    Een ideale situatie dus volgens één van de gedupeerden van de Open Universiteit Vlaanderen om via de nieuw ingevoerde principes van elders verworven kwalificaties (EVK), nog zo een slogan waar minister Vandenbroucke zo graag mee uitpakt, een Vlaams diploma van master in de gezondheidsvoorlichting- en bevordering te bekomen.

    Met goede moed diende deze gedupeerde dus een dossier in met de vraag op basis van de principes van EVK volledige vrijstelling te bekomen voor het masterjaar om op die manier het diploma te verwerven, zodat het probleem van de niet-erkenning eindelijk van de baan zou zijn. Het resultaat, dat drie maanden op zich liet wachten, was zeer pover: slechts drie vrijstellingen en de boodschap dat de aanvrager op basis van vooropleiding niet in staat is tot gezondheidsvoorlichting en -bevordering en gedragsverandering. Alle Bologna-principes inzake internationale erkenning van studiepunten werden hierbij met de voeten getreden. Ook intern (bij de universiteit zelf) en extern beroep (bij ministerie van onderwijs) leverden niks op: ons kent ons en de academici kiezen uiteraard voor de protectionistische reflex en dekken mekaar in.

    Je moet het als universiteit maar durven: enerzijds meewerken in een systeem van afstandsonderwijs dat je extra middelen oplevert, anderzijds de afgestudeerden bestempelen als onbekwaam en "maar komende uit een systeem van afstandsonderwijs"... Ach ja, dat vermaledijde afstandsonderwijs: het is al jaren een publiek geheim dat men op niveau van de Vlaamse faculteiten zeer negatief staat tegenover dit soort universitair afstandsonderwijs en dit bestempelen als minderwaardig, want hun redenering is o.a. dat wat ze immers zelf ex cathedra debiteren, van veel grotere kwaliteit is dan wat in een afstandscursus neergeschreven staat.

    Wanneer het kabinet onderwijs op de hoogte werd gebracht van deze gang van zaken, is het laconieke antwoord: "door de vrijheid van onderwijs kunnen wij hier niet op ingrijpen". Met andere woorden: de belastingbetaler hoest op, de academici doen hun goesting en kunnen niet ter verantwoording worden geroepen. We schreven het elders al: Vlaanderen is nu eenmaal een rijke regio, het kan dus niet op...

    Pikant detail in de Gentse versie van deze saga betreffende OU Vlaanderen is dat huidig rector Vancauwenberghe elke dialoog met de betrokkene(n) weigert. Via een discipel liet hij wel weten dat de UGent " de diploma's van de Open Universiteit volledig erkent en dat er zelfs mensen met dit diploma werden aangeworven binnen de UGent". Op de wedervraag of deze mensen aangeworven worden met of zonder Vlaamse gelijkwaardigheidserkenning volgde de gebruikelijke radiostilte.

    Moet er nog zand zijn?

    drs. GC




    12-03-2009 om 00:00 geschreven door drs. GC  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.minister Vandenbroucke doet deze keer wel geld in rook opgaan
    Geheel conform zijn strategie als partijvoorzitter ten tijde van het Agusta-schandaal (maar voor zover we weten toen net niet ten uitvoer gebracht door zijn ondergeschikte), is huidig Vlaams minister van onderwijs Vandenbroucke (SP-A) er in geslaagd deze keer wel effectief geld in rook te doen opgaan. Alleen gaat het deze keer niet om smeergeld ten aanzien van de partijkas, maar betreft het de aanwending van middelen opgehoest door de Vlaamse belastingbetaler -jaarlijks 600.000 euro- en door de vele gedupeerden die individueel minstens 15.000 euro armer werden gemaakt door het gevoerde beleid.

    Vorige zomer werd het pijnlijk duidelijk dat Vlamingen die een psychologiediploma verwerven via de Open Universiteit Vlaanderen, het samenwerkingsverband tussen de Vlaamse overheid, de Vlaamse universiteiten en de Open Universiteit Nederland en als dusdanig het universitaire vehikel waarmee Vandenbroucke graag de pluimen op zijn hoed steekt in het kader van levenslang leren (het zogenaamde Europese life long learning programma), op de arbeidsmarkt komen met een waardeloos diploma.

    Potentiële en zittende psychologiestudenten werden door deze OU Vlaanderen jarenlang voorgelogen dat zij via het aangeboden universitair afstandsonderwijs een psychologiediploma konden verwerven met identiek dezelfde waarde als zijn Vlaamse equivalent en dus dezelfde kansen op tewerkstelling als psycholoog in Vlaanderen. Zij werden/worden hiervoor begeleid door de Vlaamse universiteiten zelf die hiervoor extra subsidies krijgen om eigen personeel in te zetten. Ook de briefwisseling ten aanzien van de studenten gebeurde/gebeurt steeds op papier van de Vlaamse begeleidende universiteit waarvoor de student had/heeft gekozen. De Open Universiteit is tevens een door de Vlaamse overheid erkende instelling in het kader van het Vlaamse systeem van opleidingscheques voor werkenden. Alle elementen bleken/blijken dus aanwezig te zijn om het geloof te behouden in het aanvatten van een universitair traject, ideaal te combineren met werk en gezin, dat leidt tot een gelijkwaardig Vlaams diploma. Groot was dan ook de verbazing van heel wat recent afgestudeerden in de psychologie, toen bleek dat het ministerie van onderwijs hun diploma niet als gelijkwaardig erkent en dit op advies van de Vlaamse faculteiten psychologie en de beroepsgroep zélf. Nog groter was hun verbazing toen ze ontdekten dat de organisatie "Open Universiteit Vlaanderen" slechts een virtueel bestaan kent en dus eigenlijk een bewust gecreëerde fictie is om studenten zand in de ogen te strooien, en dit onder aansturing van een "ministeriële werkgroep Open Hoger Onderwijs".

    Er werden vorig jaar dan ook heel wat signalen uitgestuurd om de oplichting en het onrecht aan te klagen en een aantal gedupeerden werden in oktober, na lang aandringen echter, toch ontvangen op het kabinet onderwijs. Er werd voor iedereen een erkenning op niveau van Vlaamse master uit de brand gesleept, echter zonder inhoudelijke specificatie zodat deze erkenning binnen de beroepsuitoefening van de psychologie nog steeds geen enkele waarde heeft. 15.000 euro betalen voor een attest van de Vlaamse overheid dat iemand in staat is geweest universitair onderwijs te volgen, is meer dan duur betaald. En welke masters zijn dit dan? Master in de mestverwerking, urineanalyse, enz.?
    Verder werd het engagement gegeven dat de criteria rond aanvaardbare beroepservaring om alsnog een inhoudelijke gelijkwaardigheidserkenning te verkrijgen, vrij vlug zouden worden herzien (binnen de drie weken). Tot op heden is dit engagement dode letter gebleven en wordt nog altijd op verduidelijking gewacht. Voor de rest werd afgesproken dat er naar oplossingen op lange termijn wordt gezocht, zodat de problemen voor toekomstige gediplomeerden ondervangen worden in hun studietraject en dus opgelost zijn. Zo moet een gemengd Nederlands-Vlaamse commissie gaan uitmaken wat nu juist de essentiële verschillen zijn tussen de Nederlandse en Vlaamse opleidingen en worden pistes van bi-diplomering bekeken. Uiteraard juichen de gedupeerden deze definitieve oplossingen toe, alleen lost het niks op aan hun huidig, acuut probleem: zij willen als echte psycholoog aan de slag, maar kunnen en mogen dit niet (op straffe van een boete of een gevangenisstraf).

    Hier wringt dus het schoentje: de minister, die met zijn beleid actief meehielp zand in de ogen te strooien, weigert een duurzame tussenoplossing te bieden aan degenen die nu hun diploma niet erkend krijgen in Vlaanderen. Nochtans is hij de eindverantwoordelijke betreffende de gelijkwaardigheidserkenning en zijn de opgevraagde adviezen bij de Vlaamse faculteiten psychologie niet bindend: hij kan ze gewoon overrulen, zonder daarbij de vigerende wettelijke bepalingen te schenden (aangezien deze reglementeringen expliciet bepalen dat de adviezen niet bindend zijn). Bovendien is hij ook eindverantwoordelijk voor de al eerder genoemde ministeriële werkgroep, die de hele boel al jaren aanstuurt en belazert.

    In gans dit verhaal heeft de minister ook steeds geweigerd uit zijn ivoren toren te komen en de gedupeerden persoonlijk te spreken. Eén gedupeerde schreef de minister over zijn dossier een brief op 10/10/2008. Vandaag, 12/03/2009, wacht hij nog steeds op een antwoord... Kan het nog denigrerender en arroganter?

    Er zijn echter bewijzen naar boven gekomen dat de minister zélf reeds in augustus 2006 (en vermoedelijk al eerder, zie hervorming tot bachelor/master en oprichting van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie) op de hoogte werd gebracht van deze problemen en dus al die tijd verzuimd heeft tijdig in te grijpen om de problemen voor de aanzwellende groep afgestudeerde psychologen op te vangen. Hij kan zich dus niet blijven wegstoppen achter het beleid van zijn voorgangers. De tientallen gedupeerden zagen hun investering van minstens 15.000 euro in rook opgaan, om nog maar te zwijgen van de subsidies van 600.000 euro jaarlijks die de Vlaamse universiteiten binnenrijven voor het in stand houden van de virtuele OU Vlaanderen en het betalen van het begeleidend personeel.

    Niet alleen deze hardwerkende en studerende Vlamingen zijn dus opgelicht, ook de Vlaamse belastingbetaler betaalt het gelag voor een zaak die niet rendeert, aangezien de meeste Vlamingen die voor de Open Universiteit kiezen, kiezen voor de opleiding psychologie. Heel wat begrotingsbeginselen werden hier dus geschonden, niemand die er wakker schijnt van te liggen. Vlaanderen is nu eenmaal een rijke regio, zullen we maar aannemen als verklaring.

    En is er niet letterlijk geld verbrand door de minister, in ieder geval zagen de gedupeerden hun zuurverdiende geïnvesteerde centen door zijn persoonlijke continuering van het wanbeleid in rook opgaan en zijn deze slachtoffers als mens opgebrand: investeren in een uiteindelijk waardeloos diploma brengt nu éénmaal enorme schade toe op financieel, sociaal, professioneel en last but not least  gezondheidsvlak. Leg het maar aan je naaste omgeving uit dat het diploma waar je zo hard voor hebt gewerkt en heel wat voor hebt opgeofferd, geen fluit waard is en voor geen cent rendeert in je professioneel leven.

    Hoewel de gedupeerden de kabinetsmedewerkers onderwijs heel dankbaar zijn voor het ter harte nemen van het probleem, willen zij hierbij toch het totale gebrek aan empathie van de minister zelf aanklagen, aangezien hij uiteindelijk beslissingen tot tussenoplossingen of overgangsmaatregelen kan nemen en dit pertinent weigert. En zelf maar pochen met zijn Oxford diploma. Zou het wel erkend zijn door zijn eigen ministerie van onderwijs? Of ging ook hier weer geld in rook op, op kosten van de partijkas?

    drs. GC



    12-03-2009 om 00:00 geschreven door drs. GC  


    11-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Psychologencommissie weigert beroepstitel aan psychologen Vlaamse Open Universiteit
    Vorige zomer werd het pijnlijk duidelijk dat Vlamingen die een psychologiediploma verwerven via de Open Universiteit Vlaanderen, het samenwerkingsverband tussen de Vlaamse overheid, de Vlaamse universiteiten en de Open Universiteit Nederland op de arbeidsmarkt komen met een vrijwel waardeloos diploma.

    Potentiële en zittende psychologiestudenten werden door de OU Vlaanderen jarenlang voorgelogen dat zij op deze manier een diploma konden verwerven met identiek dezelfde waarde als zijn Vlaamse equivalent en dus dezelfde kansen op tewerkstelling als psycholoog in Vlaanderen. Groot was dan ook de verbazing van heel wat recent afgestudeerden in de psychologie, toen bleek dat het ministerie van onderwijs hun diploma niet als gelijkwaardig erkent en dit op advies van de Vlaamse faculteiten psychologie. Weg tewerkstellingskansen!

    Maar niet getreurd, aldus sommigen binnen het ministerie van onderwijs, op zijn minst kan nu de erkende beroepstitel (die men bovenop het diploma ook nodig heeft om legaal het beroep van psycholoog uit te oefenen in België) worden aangevraagd bij de psychologencommissie, en dit op basis van een Europese richtlijn inzake vrij verkeer van goederen en diensten die nu eindelijk door België moet worden toegepast. Met die titel zouden er toch al een aantal deuren moeten opengaan.

    Eén van de gedupeerden nam vorig najaar dan ook de proef op de som en vroeg de erkende beroepstitel aan op basis van het verworven diploma. In januari 2009 werd hem deze titel geweigerd, met als reden dat het basisdiploma niet voldoet (zie bijlage onderaan). Na het protectionisme van de Vlaamse faculteiten psychologie in deze materie, worden deze psychologen nu nog eens geconfronteerd met een protectionistische reflex vanuit de professie zelf.

    Meer dan één jaar na hun afstuderen hebben deze psychologen geen enkel perspectief op tewerkstelling in de sector, hetzij in loonverband, hetzij als zelfstandige, omdat steeds een Vlaams diploma of een erkend equivalent nodig is en/of de erkende beroepstitel.

    Met dank dus aan minister Vandenbroucke, die met zijn ronkende Oxford-titel deze vorm van opleiding actief subsidieert en promoot in het kader van levenslang leren (life long learning, weet je wel?). Deze studenten hadden hun 15.000 euro beter verbrand, hun geld is hoe dan ook in rook opgegaan.

    15.000 euro armer onder actieve begeleiding van de Vlaamse overheid en haar Oxford-minister en geen enkel professioneel perspectief: moet er nog meer zand zijn om te verzuren en te verrechtsen?

    drs. GC



    Bijlagen:
    psycommneg.doc (105.5 KB)   

    11-03-2009 om 00:00 geschreven door drs. GC  


    24-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPEN UNIVERSITEIT ONTKENT PROBLEMEN EN BLIJFT EIGEN STUDENTEN MISLEIDEN EN VOORLIEGEN

    De Open Universiteit Vlaanderen is in 1984 ontstaan vanuit een samenwerking tussen de Nederlandse Open Universiteit, de Vlaamse universiteiten en het Vlaams ministerie van Onderwijs om mensen die om gelijk welke reden niet naar de daguniversiteiten kunnen, wegens werk, gezin of ziekte, de kans te geven om toch op universitair niveau een erkend diploma te behalen. Tenminste, zo staat het al jarenlang in hun reclame en zo verkondigen ze aan hun studenten. Maar......
     
    Caroline: "Eerst en vooral wil ik benadrukken dat het niveau en de kwaliteit van de opleiding(en) door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) beoordeeld en geaccrediteerd werd. Aangezien dit een binationaal orgaan is, zijn de visitatiecommissies waarop de accreditering is gebaseerd, dus ook gemengd samengesteld. Dit betekent dat zowel Nederlandse als Vlaamse academici hun zegen hebben gegeven aangaande de kwaliteit van de opleidingen van de Open Universiteit. Dit betreft dus wel degelijk een kwaliteitsvolle opleiding, ook al wordt dit door sommige Vlaamse universiteiten -paradoxaal genoeg - in vraag gesteld omdat het "maar" afstandsonderwijs is. Als men de cursussen van de OU naast die van een daguniversiteit legt, dan zijn de OU-studenten echt wel verwend op vlak van studie- en werkmateriaal. Bovendien denkt men vaak, uit onwetendheid, dat dit betekent dat alle vakken enkel vanuit zelfstudie geleerd worden, maar er zijn wel degelijk verplichte practica te volgen, waarvoor we soms zelfs tot in Nederland moeten rijden."

     

    Goede cursussen, vastgelegde kwaliteitsgaranties en erkend. Waar klagen de studenten dan over, zou u denken.
     
    Gerd: "Ten eerste gaat het hier om bepaalde van de opleidingen, zoals de opleiding psychologie, en wij willen dan vooral de leugens daarover openbaar maken om andere psychologiestudenten op de hoogte te brengen. De OU zegt "het is een internationaal erkend diploma", maar wat ze eigenlijk bedoelen is dat men nergens zal ontkennen dat onze Nederlandse master in de psychologie ook echt een Nederlandse master in de psychologie is. Wat ze echter handig verzwijgen, is dat men met een Nederlandse master in de psychologie niet in België kan werken als psycholoog, niettegenstaande de vermelding in de Vlaamse en Nederlandse studiegidsen dat “de opleiding aan alle nationale en internationale standaarden voor het vak voldoet”. Daarbovenop heeft men aan Vlaamse kant steeds in schriftelijke en mondelinge communicatie beweerd -en hier zijn tientallen getuigenissen van- dat het diploma psychologie in Vlaanderen even bruikbaar is als de diploma's van de Vlaamse daguniversiteiten, maar dit blijkt dus allerminst het geval te zijn."
     
    Sylviana: "Het verschil zit hem in het aantal studiejaren. In Nederland, en dus ook aan de OU Nederland die de diploma's aflevert voor de OU Vlaanderen, houdt de studie psychologie 56 modules in. Wat men niet zegt, is dat dit gelijk staat aan 240 Europese studiepunten of 4 academiejaren. In België houdt de studie psychologie 300 Europese studiepunten, of dus 5 academiejaren in. Wij komen dus 60 studiepunten of 1 academiejaar tekort in vergelijking met zij die afstuderen als psycholoog aan de Vlaamse faculteiten psychologie."
     
    Aangezien de afgestudeerden psychologie een diploma krijgen van de Nederlandse Open Universiteit, ook al studeren ze aan de Open Universiteit Vlaanderen, moeten ze hun Nederlandse diploma laten erkennen door Naric Vlaanderen, een dienst van het Vlaamse ministerie van onderwijs die de gelijkwaardigheid van buitenlandse diploma's met Vlaamse diploma's nagaat. Na een Kafkaiaanse procedure van een paar maanden, vernamen ze dan plots dat hun diploma niet erkend is als gelijkwaardig aan een Vlaams psychologiediploma omdat ze dus een tekort aan studiepunten hebben. Verwachten jullie dan dat jullie zomaar hetzelfde diploma krijgen als de Vlaamse studenten die tenslotte een jaar langer naar school moeten om dan hetzelfde te bekomen?
     
    Claudine: "Natuurlijk verwachten we dat niet. Het moet fair blijven. Je kan vier jaar niet gelijk stellen aan vijf jaar. Maar, wat we wel verwachten, is dat de OU eerlijk is over de inhoud van de opleiding en zijn eigen studenten dus niet misleidt. Studenten die bij aanvang van hun studies uitdrukkelijk vroegen of dit een erkend diploma was in België werden verzekerd dat ze op het einde van de rit identiek hetzelfde diploma zouden behalen als aan de daguniversiteit. Om die stelling kracht bij te zetten, werd zelfs gewezen op de samenwerking tussen OU Vlaanderen en de Vlaamse universiteiten en op het feit dat deze opleiding gesubsidieerd wordt door de Vlaamse overheid. Studenten krijgen alle briefwisseling op briefpapier van de Vlaamse universiteiten, in alle emailadressen staat de naam van de Vlaamse verbonden universiteit en studenten krijgen van de respectievelijke universiteit een studentenkaart die recht geeft op het gebruik van alle faciliteiten die aan de dagstudenten wordt gegeven. Er is dus geen enkele reden voor een student om dat niet te geloven.”

    Gerd : “Men zou de 4-jarige psychologieopleiding, waarvan tenslotte de werving en begeleiding van studenten gesubsidieerd wordt door de Vlaamse overheid in het kader van levenslang leren en tweedekansonderwijs, kunnen erkennen in Vlaanderen als een volwaardige Vlaamse master opleiding psychologie. Het zou dan aan de desbetreffende werkgevers zijn om uit te maken of ze iemand met een 4-jarige dan wel een 5-jarige opleiding willen aanwerven. "
     
    En wat nu? Kunnen jullie dan helemaal niets met dit diploma?
    Caroline: " Naric stelt de OU-psychologie master gelijk aan een bachelor, maar ook onze OU-bachelors worden door NARIC gelijkgesteld aan een bachelor. Dat masterjaar is dus eigenlijk verloren en we hadden dus in theorie beter voor een professionele bacheloropleiding gekozen, waarmee je veel meer kansen hebt op de arbeidsmarkt. De oplossingen die tot voor kort werden gegeven, was om het tekort in te halen door hetzij een jaar relevante werkervaring op te doen als voltijds psycholoog of door 60 studiepunten bij te studeren aan een daguniversiteit".

     

    Wat is dan het probleem?
    Claudine: " Het probleem is dat de OU steeds deze oplossingen heeft verzwegen waardoor wij kostbare tijd hebben verloren. Bovendien zijn dit theoretisch gezien oplossingen, ware het niet dat men in België niet mág werken als psycholoog zonder een erkend masterdiploma en wij konden onze erkenning maar bekomen nadat we een jaar gewerkt hadden. Dat is dus een onuitvoerbare oplossing, want het is een cirkelredenering. Er werd hiervoor zelfs gesuggereerd om dan maar een jaartje in Nederland te gaan werken en nadien terug de gelijkwaardigheid aan te vragen. De oplossing van 60 studiepunten is ook een probleem. De KULeuven deed de moeite om een speciaal programma op te stellen voor OU studenten om deze punten in te halen, waarvoor mijn dank, maar de VUB en de UGent eisten om beide masterjaren zo goed als volledig te herdoen. OU-studenten kozen voor OU juist omdat ze niet in staat zijn om naar de lessen te gaan tijdens de week, dus wie kan dan zomaar twee jaar terug naar school?"
     
    Wat hebben jullie dan gedaan?
     
    Gerd: "We hebben ons niet laten betuttelen, noch afschepen ongeacht hoe vaak ze het toch geprobeerd hebben bij de OU. We hebben ons als studenten gegroepeerd en zijn beginnen mailen naar de OU Nederland en de OU Vlaanderen om een oplossing te vragen. Onze mails werden eerst compleet genegeerd. Dus mailden we naar alle betrokken partijen: het ministerie van onderwijs, de Vlaamse Interuniversitaire Raad,  de minister en zijn kabinet van onderwijs, een aantal Vlaamse volksvertegenwoordigers..... om uitleg en oplossingen te vragen. Het heeft veel doorzettingsvermogen gevraagd, maar OU-alumni hebben dat per definitie of ze zouden nooit afstuderen. We hebben doorgezet tot wanneer men een delegatie van de studenten wou ontvangen."
     
    Claudine: "De eersten bij wie we op gesprek mochten, na maanden mailen, was het kabinet en dat was een zeer vruchtbaar gesprek. We werden daar ernstig genomen en er werd met interesse geluisterd naar de problemen. Tevens werd er actief meegezocht naar oplossingen. We mochten zelf oplossingen voorstellen en die hebben ze overwogen. Resultaat is dat we bekomen hebben dat de studenten psychologie van de OU Vlaanderen sowieso een niveauerkenning op masterniveau krijgen. Dat betekent dat ze reeds voor bepaalde overheidsbanen op masterniveau kunnen solliciteren, maar de hulpverlening zelf blijft nog steeds afgesloten gezien de strikte diploma-vereisten die de gesubsidieerde sector stelt (in opdracht van de Vlaamse overheid). Bovendien hebben we verkregen dat een duidelijke, correcte en volledige communicatie over de inhoud en de tekorten van het OU-diploma noodzakelijk zijn om toekomstige studenten te beschermen. Aangezien de OU Vlaanderen weigert om dit te doen en verkeerde informatie blijft geven, heeft Naric toegestemd om op hun site wel de nodige informatie te zetten. Ten derde begreep het kabinet dat wij geen relevante werkervaring als master kunnen behalen gezien wij niet als master mogen werken. Dhr Pelleriaux, kabinetschef onderwijs van minister Vandenbroucke, maakte toen de correcte opmerking dat ook studenten aan de daguniversiteiten nog geen master behaald hebben op het moment dat zij hun stage doen en dat het dus niet eerlijk was om van ons dat wel te eisen. Ook daar heeft hij een oplossing voor geboden. Werkervaring op bachelorniveau dat overeenstemt met de inhoud van de masterstages zullen voortaan meewegen bij de gelijkwaardigheidserkenning, om zo het tekort aan studiepunten te compenseren."

     

    Sylviana: " Dit zijn echter tussenoplossingen en de problematiek moet dan ook structureel worden opgelost. De OU Nederland en de minister zetten hiervoor in op een nog samen te stellen commissie van wijzen, die eens en voor altijd moet uitklaren waar nu juist de verschillen zitten tussen de Vlaamse en Nederlandse opleidingen, om dan op basis van dit advies bijvoorbeeld de criteria te kunnen vastleggen voor een bijkomend programma voor de Vlaamse OU-studenten, dat dan voor elke student gelijk is (want wie nu zijn tekort wil bijwerken aan de Vlaamse universiteiten, krijgt aan elke universiteit een ander programma voorgeschoteld).
     
    Alles lijkt dus opgelost, waarom dan toch dit artikel?
    Gerd: " het probleem is opgelost dankzij onze vele maanden lobbywerk met het kabinet en Naric en wij zijn deze mensen dan ook bijzonder dankbaar. De OU heeft zijn studenten echter jaren belogen en geweigerd om ons te helpen. We hadden onlangs ook met een delegatie van de OU Nederland een vergadering om tot oplossingen te komen voor de huidige gedupeerden, maar wat we daar te horen kregen, was echt beschamend. Ze gaven toe dat zij geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor het feit dat hun studenten niet op de hoogte waren. Hoe konden ze ook, zij wisten zelf niets van het probleem, zo beweren ze. Ze steken alles op de Bachelor-Master hervorming en deden alsof er voor de hervorming helemaal geen probleem was, terwijl wij te weten zijn gekomen dat er vroeger ook problemen waren, maar dat vele OU-diploma's toch een Vlaamse erkenning kregen op basis van dubieuze informatie en gearrangeer. Er werd ons ten stelligste benadrukt dat we gekregen hebben waarvoor we hebben gestudeerd, met name een masterdiploma en dat we dus niets te klagen hebben. Dat het in Vlaanderen niet bruikbaar is, zou aan de eisen van de werkgevers liggen. Bovendien werd ons ook nog verweten dat we het probleem zelf maar hadden moeten voorzien en werd er ons op gewezen dat niemand ons ooit verplichtte aan de OU te studeren. Uiteraard waren we danig geschokt door de wijze waarop alle schuld bij ons werd gelegd en dat geen enkele OU-actor, noch aan Vlaamse noch aan Nederlandse kant, bereid is verantwoordelijkheid te nemen."

    Hebben ze dan geen enkele oplossing geboden om jullie te helpen?

    Claudine: "Toch wel. Deze zomer werd ons gevraagd niet meer naar de pers te stappen, want dat ze aan een oplossing bezig waren. Er zouden vanaf september 2009 modules klinische psychologie bijkomen. Dat lijkt dus inderdaad dé oplossing, want dan kunnen we die 60 studiepunten via afstandsonderwijs bij halen, wat ook de uitdrukkelijke wens is van de gedupeerden en de toekomstige alumni. Tijdens de vergadering kwam echter uit dat het niet gaat om een set van extra modules als vervolg op wat er nu is. Het is een nieuwe richting klinische psychologie, naast de reeds bestaande arbeids- en organisatiepsychologie en de richting gezondheidspsychologie. Wat ze echter opnieuw probeerden te verzwijgen en wij door door te vragen maar zijn te weten gekomen, is dat het terug gaat om een 4-jarige opleiding en geen 5-jarige. Als je tegen Vlaamse OU-studenten zegt "het probleem is opgelost, er komt een richting klinische psychologie", dan insinueren ze dus een 5-jarige opleiding, want anders is dat helemaal geen oplossing. Dit is precies wat ze altijd al gedaan hebben, ze insinueren iets wat klinkt als een oplossing, maar als je niet doorvraagt en alles uitpluist, dan kom je bedrogen uit. Dus ook bij die nieuwe richting zal het probleem van het tekort aan 60 studiepunten blijven bestaan. En zelfs al zou die uitbreiding er komen voor de richting gezondheidpsychologie, dan moeten ze dat ook doen voor de richting arbeids- en organisatiepsychologie."

    Gerd: "ze hebben deze zomer ook gezegd dat er aan de faculteit psychologie in Heerlen reeds een persoon is aangesteld om met alle Vlaamse afgestudeerden die niet aan hun erkenning geraken, samen te gaan zitten en individueel te gaan bekijken wat voor die student de oplossing is. Toen we echter naar de vergadering gingen, was er helemaal geen sprake meer van oplossingen op individueel vlak en tot op heden hebben we van deze OU-medewerker nog niks gehoord. We kregen tijdens die groteske vergadering ook allerlei excuses te horen, gaande van dat ze niet weten hoeveel studenten er zijn (in 2006 publiceerden ze zelf dat er toen 588 Vlaamse OU psychologiestudenten waren) tot dat niemand ons heeft gedwongen om zo een dure opleiding te volgen, dat zij maar cursussen aanbieden en dat dit voor sommigen leidt tot een diploma en voor de meeste anderen niet en dat wie gaat voor een diploma, dan pech heeft. Je kan het zo gek niet bedenken of wij hebben het als uitvlucht gehoord"
     
    Zijn jullie dan de eerste studenten die afstuderen?

    Sylviana:" nee, absoluut niet. Het is wel zo dat er uiteindelijk maar heel weinig studenten afstuderen  (volgens de cijfers van de OUNL zelf, slechts 47 sinds 2000) want het vraagt heel veel doorzettingsvermogen om op eigen houtje een opleiding van zoveel jaar vol te houden. Men beweert trouwens ook, zoals reeds aangehaald, dat de problemen maar begonnen zijn sinds de invoering van de BAMA, maar dat is onjuist. De opleiding psychologie beslaat al decennialang  in Nederland 4 jaar en in Belgie 5 jaar: de verantwoordelijke academici voor het samenwerkingsverband kunnen dus bezwaarlijk ontkennen dat zij niet op de hoogte zijn van deze verschillen . Bovendien klopt de Universiteit van Maastricht ook al jarenlang op deze nagel, hebben we de voorbije maanden ontdekt. Het probleem is dus al jarenlang gekend in de hoogste rangen, maar het bereikte nooit de rechtstreeks betrokken studenten.”

    Gerd: “ Wat wel anders is geworden de laatste paar jaar, is dat vroeger de relevante werkervaring die aanvaard werd om het studietekort te compenseren voor de BaMa-hervorming niet op masterniveau moest zijn en dat vriendjespolitiek en gearrangeer er dus voor zorgden dat sommige dossiers wat soepeler beoordeeld werden. Aangezien het slechts om een zeer klein aantal Vlaamse OU’rs ging, viel dit ook nooit echt op. Sinds 2006 is er echter één en ander veranderd op het ministerie van onderwijs en worden door Naric Vlaanderen terecht voor alle buitenlandse diploma’s dezelfde regels toegepast. Gedaan dus met de vriendjespolitiek, maar hallo erkenningsprobleem voor degenen die na 2006 afstuderen."

    Claudine: "Wanneer we bij de OU het probleem aankaarten, dan werd de schuld altijd in de schoenen van Naric Vlaanderen geschoven omdat zij tenslotte degenen zijn die een dossier letterlijk goed of afkeuren. Maar, daar zijn wij het niet mee eens. Naric behandelt iedereen gelijk en het is niet aan hen om ons in te lichten over de tekorten van ons diploma wanneer we ons inschreven aan de OU, dat is de taak van de OU Vlaanderen zelf. Naric heeft ons steeds te woord gestaan en ons geholpen om dit probleem mee op te lossen, dus ook hen zijn we heel erg dankbaar."

    Caroline: " Naric Vlaanderen voert enkel de regels uit die worden opgelegd, zoals bijvoorbeeld het opvragen van advies aan drie Vlaamse Universiteiten inzake deze dossiers. Over dat advies valt ook één en ander te zeggen, want de Vlaamse universiteiten zijn door de interuniversitaire samenwerking met OU Nederland en de uitbating van de Vlaamse studiecentra feitelijk zelf aanbieder van dit afstandsonderwijs. Bovendien zijn voor deze adviezen geen kwaliteitscriteria vastgelegd, zodat het vaak nattevinger werk blijkt te zijn, zoals blijkt uit argumenten die ze aanhalen om negatieve adviezen uit te brengen"

    is voor jullie nu de zaak gesloten?

    Claudine:" Nee, niet echt. Ook al zijn er nu oplossingen en zullen studenten via deze weg eindelijk op de hoogte zijn van de enige echte oplossingen, we willen dat er schoon schip wordt gemaakt en nagegaan wordt waarom het mogelijk was dat wij zoveel jaren werden belogen en bedrogen en daardoor zoveel onnodige tijd verloren. We hebben ook een zware financiële investering gedaan: iedere afgestudeerde investeerde minstens 15.000 euro in deze opleiding aan de cursussen en de prijzen stijgen jaarlijks. Bovendien wordt de OU Vlaanderen zoals reeds gezegd, gesubsidieerd door de Vlaamse overheid om te voorzien in studiecentra en begeleiding, maar is de eerste vorm van studiebegeleiding niet om je studenten volledig en correct in te lichten over de implicaties van hun eventuele studiekeuze?"

    Gerd: " Jaarlijks vloeit er dus meer dan 600.000 euro naar de Open Universiteit Vlaanderen. Dit bedrag wordt verdeeld over de 5 Vlaamse universiteiten voor de uitbating van de studiecentra. De Universiteit Gent strijkt nog een extra bedrag op, aangezien zij het coördinerend bureau voor Vlaanderen zijn. Uit goeie bron weten we dat de coördinatie gedaan wordt door iemand die nog nauwelijks aan het werk is en al met 1,5 benen in zijn pensioen staat, dus vragen wij ons af wat er met die subsidies gebeurt. Wij willen dus een grondig onderzoek naar de aanwending van deze middelen, die uiteindelijk worden opgehoest door u en ik als belastingbetaler. Klachten bij de Ugent over de coördinator van de Open Universiteit Vlaanderen, die dus door hen is benoemd en dus hun personeelslid is, worden gewoon geseponeerd en dat kan voor ons niet. De Open Universiteit is een prachtig systeem om mensen die niet naar de daguniversiteiten kunnen te laten verder studeren en belichaamd dus de principes van levenslang leren en tweedekansonderwijs, waar zo graag mee uitgepakt wordt door minister Vandenbroucke. Het is dan bijzonder jammer te moeten vaststellen dat de Vlaamse middelen die er naar toe vloeien, niet in verhouding staan tot het povere rendement die het behalen van een diploma oplevert.”

    Claudine: "De OU is een goed systeem dat opleidingen van kwaliteit aanbiedt, maar tenzij de coördinator van de Vlaamse OU-studiecentra zijn werk doet zoals het moet, blijft de OU onbekend in Vlaanderen bij instellingen en werkgevers, moeten studenten naar Nederland voor practica en worden ze aan hun lot overgelaten om stageplaatsen te zoeken als ze niet op een goed blaadje staan. Wij willen dat de kwaliteit van de opleiding naar buiten toe overal bekend raakt, zodat het ophoudt dat werkgevers, maar ook de Vlaamse universiteiten zelf, de OU-diploma’s als minderwaardig beschouwen. We willen ook graag dat er een echte samenwerking is tussen de daguniversiteiten en de OU en niet louter om een lokaaltje op de campus te kunnen huren of personeel aan te werven. De coördinator van de OU Vlaanderen zou iemand moeten zijn die positief bezeten is van dit product en het helpt te evolueren in België, die een echte link is tussen studenten, OU Nederland, Vlaamse universiteiten en Vlaamse overheid zodat alle partijen baat hebben bij een samenwerking."

    Caroline: “ Indien de OU geen oplossing biedt of kan vinden opdat de OU-studenten psychologie via afstandsonderwijs een volwaardig diploma kunnen behalen waarmee ze in België aan de slag kunnen, kan men beter die opleidingen die niet erkend worden in België niet langer subsidiëren en schrappen. Dan kunnen studenten niet meer voorgelogen en misleid worden”.

    Alle OU-studenten of –alumni die met vragen zitten of zich willen aansluiten om de zaak in het oog te houden, kunnen terecht op het mailadres meldpunt.ou.studenten@gmail.com. Iedereen kan ook met zijn verhaal terecht op de site www.foutdiploma.be.

    Ook elke advocaat of politieker die zich maatschappelijk wil engageren voor de OU-studenten kunnen zich aanmelden op het vermelde emailadres. meldpunt.ou.studenten@gmail.com

     

     

    24-11-2008 om 22:03 geschreven door drs. GC  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. PERSBERICHT: 600 000 euro subsidies voor 5 studenten zonder een erkend diploma
    Beste journalist,

     

    ·              600 000 euro subsidie krijgt de Open Universiteit Vlaanderen van de Vlaamse Overheid om aan Vlamingen de kans te geven via afstandleren een universitair diploma te behalen (voor verschillende richtingen).

    ·              600 studenten psychologie en maar gemiddeld 5 afgestudeerden per jaar

    ·               Geen erkend diploma. De OU houdt heel handig informatie achter waardoor de overheid en de studenten veel tijd en geld investeren in een opleiding maar op het einde van de rit niet een in België erkend / gelijkwaardig diploma behalen. Dit geldt voor ondermeer de opleiding psychologie aan de OU, de richting waar trouwens de meeste OU-studenten voor kiezen.

    ·              Ondanks aanmaningen van de Vlaamse overheid over hun communicatie, ondanks de vraag van de studenten, blijft de OU Vlaanderen zijn studenten voorliegen en verkeerde, onvolledige informatie geven.

    ·              Het kabinet van het Vlaamse ministerie van onderwijs, Naric en de KULeuven willen ons helpen, maar de OU zelf laat zijn eigen studenten in de kou staan.

    ·              Al 24 jaar bestaat dit probleem en de OU doet niets behalve ontkennen en verzwijgen. Hoe konden zij dat zo lang verborgen houden en toch subsidies krijgen?

    HELP ONS alstublieft

    Wij zijn OU-alumni en zijn de leugens van de OU beu want we worden door de OU behandeld als mensen die gewoon geld moeten opbrengen. Ze vergeten dat het om mensen gaat met levens en hun leugens ernstige implicaties hebben. De studenten die nog bezig zijn, krijgen nog steeds niet de waarheid te horen en voor zij die afgestudeerd zijn, wordt helemaal niets gedaan. Mails worden soms meer dan een jaar lang niet beantwoord door de OU Vlaanderen als het daarover gaat. We worden van het kastje naar de muur gestuurd door de OU en weggelachen. Wij moeten zelf maar heel het web van leugens uitpluizen en kunnen ondertussen niet aan het werk als psycholoog.

    Daarom vragen wij uw hulp om de leugens van de OU openbaar te maken, om medestudenten die nog steeds voorgelogen worden te verwittigen en de strijdende alumni te beschermen, om de druk op de Vlaamse overheid en de OU hoog te houden om dit probleem op te lossen.

     

    In bijlage vindt u ons verhaal. U mag het inkorten, maar we vragen om ons vooraf een proefdrukje te laten lezen. Wij zouden het waarderen als u ons doormailde waar en wanneer het gepubliceerd of gebracht wordt.

     

    Wij danken u van harte om dit verhaal te brengen, want het treft veel gezinnen. Veel studenten stellen zich vragen, maar zijn bang om hun mond open te doen. En terecht. De OU en de Ugent, die de baas is van de coördinator van de OU Vlaanderen, gaan ervan uit dat we niet het geld hebben om naar de rechtbank te stappen en als individu is elke student gemakkelijk te viseren.

    Alleen met uw hulp kunnen wij als Alumni en de studenten van de OU een front vormen en onszelf beschermen en toch alles onder de aandacht brengen.

    BEDANKT OM VOOR ONS TE SPREKEN

    Gerd Callewaert, Claudine Van Langenhove, Caroline Sieprath en Sylviana Lievens.

    Wij hebben ons gegroepeerd, maar enkel deze studenten durven hun naam bekend maken.


     contact: meldpunt.ou.studenten@gmail.com

    24-11-2008 om 22:01 geschreven door drs. GC  




    Archief per week
  • 11/10-17/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 16/11-22/11 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 24/11-30/11 2008

    Steun ons in de strijd tegen het wanbeleid van minister Vandenbroucke
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Rondvraag / Poll
    Vindt u na lectuur van de blog dat minister Vandenbroucke verantwoordelijk is voor de gestelde problemen?
    JA
    NEE
    Bekijk resultaat



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs