Ik ben AngelWings, en gebruik soms ook wel de schuilnaam AngelWings.
Ik ben een vrouw en woon in Whatever (Nederland) en mijn beroep is Freelance.
Ik ben geboren op 12/04/1967 en ben nu dus 58 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Webdesign, dichten, schrijven, digitale bewerkingen.
Welkom op mijn weblog
Als je iets wilt meenemen dat mag, wil je deze blog dan linken aub?
~*~ Zelf ben ik een 'bezige bij' inzake, Fotobewerkingen, Websites maken, Schrijven en Dichten, Avatars, Clubsets & vooral veel Glitters!
Grtz AngelWings
{TITEL_VRIJE_ZONE}
Wingzie
25-06-2009
Virologen hebben weinig bewijs voor nieuwe pandemiesoorten
Virologen hebben weinig bewijs voor nieuwe pandemiesoorten
Het is lariekoek om anno 2009 te beweren dat de dodelijke Spaanse grieppandemie uit 1918 zich kan herhalen. Toen was er geen penicilline. En men stierf niet aan de griep, maar aan longontsteking.
Door Miquel Ekkelenkamp
De Mexicaanse regering die het land platlegt, de Egyptische die een kwart miljoen varkens begint te ruimen, die van Hongkong die hele hotels in quarantaine plaatst, de Nederlandse minister van Volksgezondheid die een order plaatst voor 34 miljoen vaccins. Er is nogal wat paniek, lijkt het wel. De onnodig angstige tot volslagen waanzinnige reacties van overheden op de Mexicaanse griep zijn materiaal voor een klucht op zich, maar hier wilde ik vooral het aanjagen van de paniek door de experts ter discussie stellen. Sinds op 17 april een enigszins afwijkende versie van het influenzavirus H1N1 werd ontdekt, doen allerhande mediavirologen opnieuw de meest apocalyptische voorspellingen. Miljoenen voorheen kerngezonde mensen zouden komen te overlijden als dit virus zich verder verspreidt en het 'een pandemie wordt'. H5N1 (de vogelgriep) is niet helemaal geworden wat ze ervan hadden gehoopt, dus misschien dat de Mexicaanse griep nog ergens toe leidt.
Trachten ze hun onderzoeksbudgetten op te krikken of hebben ze de film Outbreak een paar keer te veel gezien? Wie zal het zeggen? Opvallend is echter dat de rampzalige voorspellingen vrijwel volledig zijn gebaseerd op speculatie en fantasie, en nauwelijks op feiten.
Eerst even influenza zelf. Dit is een virus dat een doorgaans mild verlopende luchtweginfectie veroorzaakt waarbij koorts, hoestklachten en spierpijn op de voorgrond staan. Bij ouderen, mensen met afweerstoornissen of met bepaalde hart-/longziekten kan het echter nét die laatste tik zijn waaraan ze bezwijken - tijdens het influenzaseizoen overlijden bijvoorbeeld significant meer mensen aan hartinfarcten - en daarom worden deze groepen elk jaar gevaccineerd. Af en toe overlijdt een verder gezond persoon aan influenza; bijna altijd doordat de griep gecompliceerd wordt door een longontsteking met een bacterie. Sterfte puur en alleen door het virus komt bijna niet voor.
Het beeld van influenza dat de laatste weken in de media wordt geschetst, is echter een stuk dramatischer. Regelmatig grijpen de mediavirologen zelfs terug op de promotioneel succesvolste influenza-uitbraak ooit: de Spaanse griep van 1918. Ik citeer Neerlands bekendste viroloog bij Pauw & Witteman: "Als je kijkt in 1918 wat er toen speelde, is eigenlijk precies hetzelfde als wat we nu zien. Daar zijn toen 50 tot 100 miljoen mensen aan overleden."
Wat een lariekoek!
Het vereist een hoop lef om de situatie anno 2009 gelijk te stellen aan die van 1918, toen nota bene nog onbekend was wat de griep veroorzaakte en mensen massaal bijeenkwamen in kerken om te bidden voor herstel (zodat ze elkaar meteen lekker konden aanhoesten). De hygiënische omstandigheden waren beroerd, de wereldbevolking was uitgeput en ondervoed door de Eerste Wereldoorlog, en het allerbelangrijkste in deze context: penicilline bestond nog niet. Tv-virologen verzwijgen dit doorgaans, maar meer dan 95 procent van de slachtoffers van de Spaanse griep overleed niet aan de griep zelf. Ze overleden aan de beruchtste complicatie ervan: een longontsteking met een bacterie. (1). Dit is tegenwoordig uitstekend te behandelen met penicilline (mits je er op tijd bij bent) en hierdoor is 'het Spaanse-griepscenario' definitief iets uit het verleden, net als de zwarte dood en opgegeten worden door een sabeltandtijger. Iemand die 1918 als schrikbeeld gebruikt, heeft de zaken niet meer helemaal op een rijtje.
Een serieus worstcasescenario is de Hongkong-griep van 1968, toen een niet eerder gevonden subtype influenza A, de zogenoemde H3N2-variant, uitbrak. In 1969, het jaar dat deze griep het hardst toesloeg in Nederland, overleden er 1.018 mensen aan, van wie 243 jonger dan 65. Nog steeds heel veel, en zeker reden tot het nemen van maatregelen maar om het in perspectief te plaatsen: influenza veroorzaakte dat jaar minder dan 1 procent van de totale sterfte. (2). Als iemand eerlijk de gevaren wil schetsen van een nieuwe grieppandemie moet hij dus zeggen: "Een nieuwe grieppandemie is heel erg, want in zo'n jaar kan in Nederland de sterfte in de leeftijdsgroep 0 tot 65 toenemen van 0,275 procent naar 0,277 procent." Dit ís heel erg, maar ik vraag mij af of u er echt van in paniek raakt of er een vakantie in Mexico om afzegt.
Naast de misleidende verwijzingen naar het verleden wordt er, om de ernst van de situatie te 'bewijzen', ook gegrossierd in matig gefundeerde speculaties. Zo is er meermalen geroepen dat de huidige pandemische virussen (heel besmettelijk, maar weinig levensbedreigend) en de vogelgriep (heel dodelijk, maar je moet zo ongeveer kippenuitwerpselen inhaleren om er ziek van te worden) zich zouden kunnen samenvoegen tot een zeer besmettelijk én zeer dodelijk virus. Best leuk bedacht - en het wordt verteld alsof iemand het ooit al eens heeft zien gebeuren - maar vooralsnog science fiction; niet bepaald een uitgangspunt voor zinvol beleid.
Een dogma voor sommige virologen is ook dat er perse ooit een nieuw subtype influenza zal ontstaan dat een pandemie zal veroorzaken. Namelijk: H1N1 in 1918, H2N2 in 1956 en H3N2 in 1968 Nou ja, dat is het dan ook meteen qua bewijsvoering. Het enige wat we zeker weten, is dat we het de afgelopen 130 jaar voor onze pandemieën met de drie voornoemde subtypes hebben moeten doen. Het is niet uitgesloten dat dit überhaupt de enige drie zijn die pandemisch kunnen worden bij mensen, want H2N2 veroorzaakte vermoedelijk ook de pandemie van 1889 en er zijn aanwijzingen dat H3-virussen eind 19de eeuw al circuleerden. Het wordt gelukkig scherp in de gaten gehouden, mocht het dogma waar blijken, dan weten we het meteen.
Alle maatregelen ten spijt lijkt het onontkoombaar dat ook de Mexicaanse griep zich gaat uitbreiden tot een 'pandemie', een woord met een fatale bijklank, maar dat slechts aangeeft dat een infectieziekte zich over meerdere continenten heeft verspreid. We leven in een constante grieppandemie: afgelopen winter hebben vele duizenden van ons voor het eerst in hun leven, zonder enige bescherming door vaccinatie, influenza opgelopen. Dat alles zonder dat we ons er bijzonder druk over maakten.
Wat influenza betreft zijn bezorgdheid en waakzaamheid altijd vereist (en soms zelfs ingrijpen), maar bij voorkeur gecombineerd met enige realiteitszin. Nu de enorme commotie een storm in een glas water lijkt te worden en de maatregelen van diverse overheden steeds meer weghebben van een heel slechte grap, rest ons slechts te hopen dat Ab Klink zijn bestelling van 34 miljoen vaccins nog kan annuleren. Anders wordt het straks naast een slechte grap ook nog eens een duur geintje.
Miquel Ekkelenkamp is als arts-microbioloog verbonden aan het UMC Utrecht. Hij is auteur van columns en romans onder de naam Bulnes. Hij schrijft dit artikel op persoonlijke titel. (1) Morens e.a., Journal of Infectious Diseases 2008, blz 962 en verder; (2) www.statline.cbs.nl
Vreemd Vannacht toen ik mijn slaapkamer binnenkwam gleed mijn blik snel door de kamer om hierna, terug te keren naar 1 punt waar iets vreemds aan de hand was. Nml een zwartig iets op mijn muur...WAT VOOR ZWARTIG IETS?????????? Het was al laat, en te laat om aan te bellen bij de buren...tis vakantie maar dan nog... Ik keek vol afschuw en walging naar de grote rioolspin in MIJN slaapkamer, op MIJN BEHANG!!!!!!! HOE HAALDE HIJ HET IN ZIJN SPINNENKOP om in mijn slaapkamer rond te dartelen...hoe durfde hij eigenlijk mijn domein te betreden. Aangezien ik gruwel van die grote joekels wist ik één ding zeker... Ik slaap niet in een slaapkamer met zo'n draak op de muur! Bibberend ging ik maar even bijkomen in de douche, en snel nadenken over wat te doen aan dat mormel. Natuurlijk moest ik snel zijn want zoals enkele weken terug er een met een PLOK geluid op de grond viel...kon deze ook zomaar ineens PLOK op mijn bed oid vallen...brr krijg nu al kippevel als ik daaraan denk uberhaupt. Ik werd eens flink boos op die spin. Hoe hij het lef had om in mijn huis binnen te treden...potverdikkemie! Mopperde ik in mijzelf..kijk dat gaf mij een beetje goede moed...boosheid haalt dus angst weg? Ik pakte moedig wc papier en wikkelde dit wat om elkaar heen... Mijn hart klopte me in de keel, bonk bonk...bonk...en ik liep daadkrachtig mijn slaapkamer in...ging op mijn bed staan en wilde niks voelen qua afgrijzen oid en ik greep kordaat met een woedeaanvalletje bewust opgeroepen, de spin in het papier en kneep keihard! ZOOOOOOWWWWWWWWWWWWW riep ik uit...GOT YAH!!!! Snel rende ik naar de badkamer en smeet als Anne in little britain de spin met een noodgang in de plee en spoelde binnen de seconde door...zo Dealh Dealh! Dat Anne gevoel kwam in mij omhoog...kledder..schop tegen kruiwagen, schoppend tegen plantjes..
het werkte wel degelijk dus...Hierna ging ik mijn kamer weer in stoer, en opgelucht, en verbaast. Hoe kreeg ik dit voor elkaar in vredesnaam...????? Maar wat had ik dan gemoeten? Op de gang slapen of de grond of op zolder???? Niet erg knus en warmpjes...en dat om die rotspin die het lef had om zomaar eventjes boven aan de wandel te gaan? En waar kwam deze vandaan? Mijn slaapkamer raam gaat nml niet open ivm hooikoorts, maar het doucheraampje en dakraam dus wel...was dit serpent soms zo lang aan de walk gegaan langs mijn muren? Brrr kan een rilling wederom niet onderdrukken... Met een lichte gruwel over mij heen, ben ik toch in slaap gevallen, hopend dat er niet nog een spin was..ergens. Maar men zegt vaak is er een, dan is er nog een, ze komen altijd in paren...brrrrrrrrrrrrr Godzijdank is dit nederland want ik zou bij God niet weten hoeveel buren ik wakker zou gillen bij buitenlandse grote vogelspinnen oid...zo ik al niet binnen de seconde grijs zou zijn en een stilstaand hartje zou hebben...ieuwwwwwwww! Maar alsnog...ik onthou een ding..boos worden vermijd angst en als je dit omdraait, is angst dan ongeuitte boosheid? Hmm interessant en is iemand die boos is niet juist erg bang voor iets? Verlies oid? Hoe je dit ook mag invullen? Interessante gedachte wel. Ben toch wel trots op mijzelf dat ik dit durfde, en tjah sorry voor de mega dierenliefhebbers maar ik heb een deal met Meneer God gemaakt. Geen spin in mijn huis aub, want dan kan ik deze niet levendig naar buiten brengen dat lef heb ik nu eenmaal niet. Dus ik hoop dat hij mij gehoord heeft toen.
AngelWings
annemie50 2. Re: Vreemd 28/4/2009 21:43 reactie op (1) (¯`·..·AnGeLWi...
41229 Weer kostelijk geschreven en ieekkkk moet ook niets van spinnen hebben! En angst is een emotie-gevoel en boosheid ook dus dan overheerst boosheid je angst.
~*~kom je kijken bij ~LIGHT WORLD~
(¯`·..·AnGeLWi... 3. Re: Vreemd 28/4/2009 22:06 reactie op (2) annemie50
35266 :) snap nog niet hoe ik het gedurfd heb
"Te weten dat je onwetend bent is het begin van alle wijsheid."
jacky. 4. Re: Vreemd 29/4/2009 13:16 reactie op (1) (¯`·..·AnGeLWi...
11734 ik kruip van het lachen ..maf kees enn dan dat filmpie erbij
ik hou het bijna niet droog hier
(¯`·..·AnGeLWi... 5. Re: Vreemd 29/4/2009 13:20 reactie op (4) jacky.
35266 Ja die Anne is hier zo favoriet! Wil je niet weten...die scene met die cavia die ze het raam uitsmijt ook zo geweldig!
Of dat ze de paus om zijn kop lebbert...schitterend en hierna haar rokje optild voor zijn neus...oh my god! Roflol...litle brittain dus! Zie youtube
en wij maar denken dat we goed bezig zijn pfff Jacky -------------- tjah....ellende dit...kan al niet tegen die zooi! :w AngelWings ----------- Zo zeg zit in heel wat artikelen Annemie --------
Ja o.a in Sisi...schande zonder dat het light is het er wel in doen! Let ook op met allerlei medicijnen zoals hoestdrankjes en vitaminen!
Zit het ook in nml...die mafketels hebben het overal ingestopt..en wisten jullie dat een onderzoek uitwees in Amerika dat sinds men light producten invoerden de Amerikanen steeds dikker werden?
Light ja mooi niet dus...tis grote rotzooi.. Ik gebruik overigens kindertandpasta anders lig in bed met een raar gevoel in de keel AngelWings
Waarom deze hebben we juist deze ouders? of: De ouders als levensles
Waarom deze hebben we juist deze ouders? of: De ouders als levensles
Veel mensen vragen zich af waarom ze juist bij deze ouders geboren zijn, waarom is de een bij aardige, rijke, goed ontwikkelde, intelligentie ouders geboren, bij wie men zich op zijn gemak voelt en een ander bij arme ouders, die erg streng zijn. Waarom heeft de één een vader, die voornamelijk met zijn carrière bezig is en nauwelijks aandacht heeft voor zijn kinderen, de ander een vader, die veel optrekt met zijn kinderen, er veel mee optrekt. Berust dit alles op toeval of zit er een bepaalde bedoeling achter? De mens is op aarde om te leren zichzelf te kennen, te ontwikkelen, en vooral, om wakker en bewust te worden. Zich ontwikkelen tot een echte volwassene houdt in dat men zichzelf kent. Zelfkennis houdt in dat men zowel de goede als de minder goede eigenschappen van zichzelf kent; de meeste mensen kennen zichzelf erg slecht, vooral wat betreft de negatieve eigenschappen. De ouders zijn onze spiegels; in hen zien we als eerste die negatieve eigenschappen, die we bij onszelf niet zien. In een toestand van diepe ontspanning is het mogelijk terug te gaan in de tijd, bijvoorbeeld naar het moment van de conceptie en na te gaan waarom men bij deze ouders geboren wordt. Ook is het mogelijk terug te gaan naar vorige levens en na te gaan wat voor iemand men was aan het einde van het voorlaatste vorige leven en wat de volgende stap is in de ontwikkeling. Vrijwel altijd blijkt dat men de ouders vooral heeft om bewust te worden van de minder goede eigenschappen van zichzelf, om te leren hoe het niet moet en daar wat aan te doen. Onze ouders er ook voor om ermee om te gaan; zij zijn een soort eindexamen-opgaven communicatie en omgangskunde; de vrienden en de partners zijn een soort 'tentamens' omgangskunde, de kinderen een soort proefwerkjes. Door na te gaan waar men het moeilijk mee heeft en waaraan men zich ergert en naar zichzelf te kijken, kan men de eigen blinde vlekken ontdekken en ontdekt men waaraan we moeten werken. De zaken, die we goed vinden in onze ouders zijn meestal eigenschappen die we in onze zelf tot ontwikkeling willen brengen of sterker willen maken. De vader hangt nauw samen met de linker hersenhelft, de moeder met de rechter hersenhelft. Nauwe omgang van beide ouders met hun kinderen is daarom erg belangrijk.
Een kras op de auto van je ex maken is passé. Tegenwoordig nemen voormalige geliefden wraak op elkaar via internet door naaktfoto's van ze te plaatsen en die door wildvreemden te laten becommentariëren. 'Ik voelde me echt bezoedeld.'
Het was iets van hen samen. Nicole de Jong en haar man Eric hadden tien jaar een relatie en hun seksleven was een beetje roestig geworden. Eric stelde voor eens iets spannends te doen: een erotische filmsessie. Nicole stemde in. Ze trok haar spannendste Marlies Dekkers-lingerie aan en poseerde vrijwillig voor de camera van Eric. Van het een kwam het ander. Ze trok haar bh-tje uit. En haar string. Eric zette zijn camera op een statief en ging bij haar zitten. De vrijpartij die volgde werd haarscherp vastgelegd op video. Een video die het stel tot maanden daarna regelmatig bekeek om in the mood te komen. Nicole: 'Het was een geheimpje tussen ons tweeen. Ik ben helemaal niet zo'n vrijpostig type, ik vind topless zonnen al heel wat. Juist het feit dat ik me voor de video zo bloot had gegeven vond ik heel spannend. Soms zeiden we in gezelschap tegen elkaar: 'Nou, wij gaan vanavond lekker een film kijken'. Zonder te vertellen wat voor video dat was natuurlijk en dat we er zelf de hoofdrol in speelden.' En toen ging het mis. Hoewel de seks enigszins was opgebloeid kwam Edith er achter dat wat haar betreft de fut toch uit de relatie was. Ze vertelde Eric alleen verder te willen gaan. 'Hij leek dat prima op te vatten. Hij zei dat hij alle begrip had en hoopte dat we goed bevriend zouden blijven.' Maanden verstreken en Nicole kreeg een nieuwe vriend. Vanaf dat moment begon het. 'Ik kreeg opeens de meest vreemde e-mailtjes. Mannen van wie ik nog nooit had gehoord schreven me. Dat ik zulke lekkere tieten had. Of zo'n goeie kont. En dat ik vast heel goed kon pijpen.' Nicole begreep er niets van. Waar kwam deze ranzigheid vandaan en hoe kwamen deze mannen aan haar gegevens? Ze trok de stoute schoenen aan en mailde een van de kerels terug. 'Die stuurde me uiteindelijk een link naar een sekssite. En daar stond dus dat filmpje op. Eric had het er op gegooid met de mededeling dat deze hoer het had aangelegd met een ander maar dat ze nog veel meer kerels kon gebruiken. Daaronder stonden mijn naam en mijn emailadres.' Nicole was er kapot van. 'Dat wat ooit zo intiem en van ons was, is nu gewoon open en bloot voor iedereen te zien. Ik ben echt verschrikkelijk vernederd.'
Kinky keeper Wraak op je ex is natuurlijk iets van alle tijden. Smeuïge verhalen over hoe iemand zijn vorige geliefde een poepie heeft laten ruiken doen het altijd goed op feestjes. Presentatrice Tineke Verburg die ooit eens alle stropdassen van haar ex heeft afgeknipt met de mededeling dat als zijn nieuwe liefje zo goed kon naaien, ze nu lekker haar gang kon gaan. Een vrouw die stiekem graszaad verspreidde in het hoogpolige tapijt van haar man die wilde scheiden. Een man die een haring in de sokkenla van zijn ex-vriendin stopte, waar ze pas na een week door de ongelofelijke stank achter kwam. Het zijn geestige anekdotes maar er zijn maar weinig mensen die echt zo brutaal zijn om op dit soort manieren hun gram te halen. Tegenwoordig hoeft dat ook niet meer. Wraak nemen kan nu veel stiekemer, gewoon door belastend materiaal over je vroeger zo teder beminde op internet te verspreiden. Stefan Postma, de keeper van voetbalclub ADO Den Haag kan daar over meepraten. In oktober vorig jaar dook er plotseling een filmpje op van de doelman in een wel heel ongewone positie, namelijk op het moment dat hij zich van achteren liet nemen door een mevrouw met een dildo. Die mevrouw, zijn ex-vriendin, had het filmpje op Youtube gezet met alle gevolgen van dien. Postma kreeg de bijnaam Kinky Keeper en moest nog maandenlang in het doel staan terwijl de kunstlullen hem vanuit het publiek om de oren vlogen. Nu kun je je afvragen hoe verstandig het is van een bekende voetballer om zijn seksuele escapades op video vast te leggen, maar het zijn niet alleen bekende Nederlanders die te maken krijgen met wraak op internet. Websites als fotovanmijnex.nl, en ikhouvan.je zijn mateloos populair. De laatste site trekt maar liefst 250.000 bezoekers per maand. Wat er zoal te zien is? Honderden compromitterende plaatjes van dames vaak voorzien van commentaar van de ex zelf. Zo zien we een naakt, verlegen lachend meisje, waarbij geschreven staat dat ze er misschien lekker uitziet maar er in bed niets van bakt. En een naaktfoto van een volslanke meid waarbij haar voormalige vriend schrijft, dat hij zich niet voor kan stellen dat hij ooit verliefd was op 'deze zeug'.
Pornobabe De meeste van deze vrouwen hebben geen flauw idee dat hun meest intieme lichaamsdelen becommentarieerd worden op internet. Ilse van Leur kwam er bij toeval achter. 'Ik wist helemaal niet dat dit soort sites bestonden, maar een vriendin van me bleek er soms naar toe te surfen. Zij vond het altijd wel lachen, al die rare commentaren en amateuristische foto's. Tot ze een plaatje tegen kwam van een meisje dat heel erg op mij leek. Ze belde me meteen op en ja hoor, daar zag ik mezelf. Het was goddank geen seksfoto maar een topless foto van mij op het strand. Maar daar was een commentaar op gekomen.... niet normaal. Plotseling moest ik van een wildvreemde op internet lezen dat ik hangborsten had. Daar stond weer een zinnetje van iemand anders onder dat ie dat best lekker vond. Daar weer onder beschreef iemand uitgebreid wat ie met mij zou willen doen en zo ging het maar door. Het was zo ranzig. Al die tijd hebben kerels mij zitten begluren op internet zonder dat ik het wist. Ik voelde me echt bezoedeld.' Ilse wist meteen al wie er achter deze actie zat. 'Dat moest Wilfried zijn, mijn ex. Hij had die foto ooit gemaakt tijdens een vakantie in Griekenland. Ik heb hem meteen gebeld en gevraagd waar ie het lef vandaan haalde me zoiets te flikken.' Wilfried ontkende alles. Uiteindelijk heeft Ilse de beheerder van de betreffende site benaderd. 'Hij wilde me niet vertellen wie die foto had ingestuurd. Hij had het over de wet op de privacy. De wet op de privacy! Alsof mijn privacy niet enorm geschonden was.' Na flink wat woedende mailtjes van Ilse, werd haar foto uiteindelijk verwijderd. Toch is ze er niet gerust op. 'Ik heb geen idee of die foto ook op andere sites staat of dat mijn ex hem gewoon weer ergens op zet. Het is een heel raar idee dat er iemand is die je blijkbaar moedwillig wil beschadigen. Natuurlijk kan ik mijn schouders er over ophalen en denken: 'Die zielige mannetjes schrijven maar over me wat ze willen', maar het voelt gewoon niet goed. Ik wil niet zomaar neergezet worden als een pornobabe.'
Lelijkerd Het zijn overigens niet alleen dit soort verkapte sekssites die foto's van exen plaatsen. Wie denkt veilig te zijn voor internetwraak als hij of zij nooit naaktfoto's van zichzelf heeft laten maken, heeft het mis. Wat te denken van http://www.uglypeople.nl? Op deze webpagina kunnen bezoekers foto's plaatsen van lelijke mensen in de meest rare posities. John Brouwer ontdekte dat hij er op stond toen enkele collega's hem opeens hikkend van de lach uitmaakten voor schijterd. 'Bleek mijn ex-vriendin een foto op die site te hebben gezet van mij terwijl ik op het toilet zat. Vervolgens heeft ze de hele afdeling van mijn werk een link gestuurd van die site. Heel grappig, ja. Not. Het irritantst vind ik het nog dat ik nu opeens op een webpagina vol lelijke mensen sta. Hoezo lelijk? Hoe denk je dat jij er uitziet als je zit te poepen? Daar knapt niemand van op.' Dat de mensen op zijn werk hem in deze intieme pose hebben kunnen bekijken, deert John overigens niet zo erg. 'Ik werk op een reclamebureau en we hebben nogal vrije omgangsvormen dus de schade is niet zo groot. Maar ik denk dat ik echt een probleem had gehad als ik bij een formele zakenbank had gewerkt. Het is toch wat lastig om serieus te worden genomen als iedereen je met je broek op je knieën heeft gezien.' Het is inderdaad waar, wraakacties van mensen op internet kunnen voor heel wat imagoschade zorgen. En niet alleen werknemers hebben er last van, ook bedrijven zelf krijgen meer en meer te maken met wraak. Zo was de directie van het Amerikaanse telecombedrijf Global Crossing op zijn zachtst gezegd not amused toen ex-werknemers de website www.globaldoublecrossing.com lanceerden. De pagina leek als twee druppels water op de site van het bedrijf, maar op globaldoublecrossing konden mensen juist hun gal spuwen over hun voormalige baas. Het stond dus vol met negatieve verhalen. Ook United Airlines heeft last van dit fenomeen. Een ontevreden klant van de luchtvaartmaatschappij heeft de site www.untied.com in het leven geroepen waarop iedereen zijn klachten kwijt kan. Ook staan er statistieken op over vertragingen van vluchten van de maatschappij en links naar andere maatschappijen waar je volgens de klager beter kunt boeken dan bij United Airlines. Daarnaast vertellen huidige werknemers van het bedrijf er over problemen met hun werkgever, uiteraard anoniem.
Dreigement Klagen over je (ex-)baas op internet begint een ware trend te worden. Uit onderzoek van it-bedrijf Novell en het Britse Ministerie van Economische Zaken is gebleken dat maar liefst 31 procent van de mensen die uit zijn op wraak op hun ex-werkgever dat doen door negatieve verhalen te verspreiden op internet. In Nederland is nog niet zo'n onderzoek gedaan maar wie een blik werpt op www.indewandelgang.nl, een website waarop mensen een werkgever kunnen recenseren, komt voornamelijk zeer negatieve verhalen tegen. Zo schrijft iemand over uitzendorganisatie Adecco: 'Nog nooit heb ik zoiets chaotisch meegemaakt!! Salaris is iedere maand verkeerd! Of teveel en dan wordt er opeens wat terug gestort of te weinig en dan hoor je niets maar moet je er zelf achteraan! 50km enkele reis staat er in het contract maar dat wordt altijd 100!!! Top bedrijven staat er in de advertentie, nou die heb ik niet gezien in die maanden dat ik daar werkte!! Overal moet je zelf om vragen en achteraan. Was nog nooit zo blij een bedrijf te verlaten!!!!' Uiteraard komt het bedrijf zelf niet aan het woord om op de klachten in te gaan. Net zomin als dat het meisje dat op de site www.mijnexiseenheks.nl wordt aangeklaagd om wederhoor is gevraagd. En dat terwijl het ongetwijfeld niet fijn is over jezelf te lezen dat je een slechte overspelige vrouw bent in verwoordingen als: 'Hoewel het vreemdgaan en liegen je speet, sta je toch mooi online in je blote reet.' Maar ben je als slachtoffer van internetwraak dan helemaal machteloos? Nee, aldus advocaat Ernst de Jong. 'Veel mensen denken dat er niets aan te doen is als ze online worden zwartgemaakt maar dat klopt niet. Je moet alleen meestal een lange weg bewandelen om je gelijk te krijgen. Vaak weten mensen exact wie de dader is, maar bewijs maar eens dat het echt je ex was die foto's van jou heeft gepubliceerd op een website.' Toch lukt dat af en toe wel. Zo legde de rechtbank van Utrecht een man onlangs een dwangsom van duizend euro op voor iedere seksfoto die hij nog van zijn vrouw op internet zou zetten. Het stel had een sm-relatie gehad maar nadat deze was verbroken, plaatste de man veertien foto's van de vrouw online, zonder haar toestemming. Hij dreigde vervolgens dat hij haar werkgever op de hoogte zou stellen van het bestaan van zijn website. De Jong: 'De rechter heeft besloten dat dat dreigement dusdanig serieus was en dat het de vrouw zoveel schade zou kunnen berokkenen als haar baas die foto's inderdaad onder ogen zou krijgen, dat ze in haar gelijk is gesteld.' Maar zo veel begrip is er lang niet altijd. Irene Jansma bijvoorbeeld stapte naar de rechter omdat haar ex-man een site had gemaakt waarop zij werd uitgemaakt voor alles wat mooi en lelijk was. 'Hij had het helaas heel slim gedaan. Er staan foto's van mij op, maar met een minuscuul balkje voor mijn ogen en hij noemt alleen mijn initialen. Maar hij schrijft wel zijn eigen naam voluit, dus iedereen die ons kent, weet dat die site over mij gaat. Toch vond de rechter dat niet duidelijk genoeg en kan mijn ex gewoon zijn goddelijke gang blijven gaan.'
Bombardement Internetwraak wordt dus nog niet door alle rechters even serieus genomen. Ook de bouwers van websites als ikhouvan.je of fotovanmijnex nemen klachten niet te zwaar op. Ze verwijzen standaard naar de disclaimer waarin staat dat de moderatoren ongewenst materiaal zo snel mogelijk proberen te verwijderen Maar wat is ongewenst materiaal? Sommige sites beweren zelfs glashard geen pornografische foto's te plaatsen terwijl hun pagina vol staat met foto's van naakte vrouwen met hun benen wijd. Hoe pornografisch kan het zijn? Jonneke van Rossem pikte het niet dat een foto van haar blote lijf op internet circuleerde. 'Die foto was gemaakt toen ik aan het chatten was met mijn vorige vriendje. Ik kwam net onder de douche vandaan en zat in mijn badjas voor de webcam. Op een gegeven moment werd het gesprek een beetje hitsig en vroeg hij of hij even naar me mocht kijken. Toen heb ik mijn badjas uitgedaan. Het was gewoon een geintje. Wist ik veel dat je met je webcam ook foto's kunt maken? Niet lang daarna, toen we geen relatie meer hadden, stond ik in volle glorie op www.mijnexiseenbitch.nl.' Ze benaderde de makers van de site die heel keurig reageerden. Dezelfde dag nog werd de foto verwijderd. Maar toen was de ellende nog niet voorbij. 'Mijn ex is daarna een emailbombardement begonnen en heeft alle sekssites die hij maar kon vinden benaderd met die foto van mij. Dus ben ik nu naakt te bewonderen op een Koreaanse website en kunnen mannen in Japan zich op een Japanse pagina aan me verlustigen. En dat zijn dan nog de sites die ik heb gevonden, wie weet waar ik allemaal nog meer sta. Inmiddels heb ik het opgegeven. Ik heb geen zin om de hele dag als een soort internetpolitie te moeten fungeren.' Dat geldt voor veel slachtoffers van internetwraak. Uiteindelijk geven ze het gewoon op. Zo ook Nicole de Jong die nog steeds bang is dat het ooit zo leuk bedoelde filmpje van haar vrijpartij met Eric door de virtuele ruimte zweeft. 'Ik breng het niet op om actie te ondernemen, ook omdat ik bang ben dat het getreiter alleen maar erger wordt. Ik doe maar net alsof het me niets kan schelen. Natuurlijk zou ik online met modder kunnen gaan smijten maar wat schiet ik er mee op? Soms, heel soms, fantaseer ik over een flinke tegenaanval. Dat ik de domeinnaam www.kleinepikkies.nl registreer en daar heel groot zijn foto op plaats. Maar ja, zo neem ik natuurlijk wraak op zijn wraak en ik houd mijn hart vast voor wat hij daarna weer gaat doen. Dan is het einde zoek.'
Ik heb dat nooit gedaan, zou het ook nooit doen, ik vind het zielig en ook getuigen van een laag karakter. Het is wel heel erg laf en zeker online om iemand te nagelen natuurlijk. Laf gedrag dus...Diegene die voor lul wordt gezet weet er niets van en kan er ook niets tegen doen. Nee dan recht voor zijn raap!
hoewel ik een verhaal hoorde nounou.. Er was een iraanse man, hij had 2 vrouwen, een was zijn echte vrouw en nr 2 zijn tweede, maar vriendin dus. Hij speelde continu een spel tussen die twee uit. Hij was bij beiden de zielige man, en die vrouw deugde niet blabla.. En andersom vice versa, de een komt erachter dat hij een spelletje speelt en het is uit. Prima niets aan de hand zou je denken? Toch kreeg hij wederom contact met weer een vrouw online. Hele gesprekken, webcamsessies etc.. Hij lult over beide vrouwen, ook de vrouw die nog bij hem is en niet beter weet! Op een dag krijgt zijn vrouw een brief in de brievenbus inclusief foto's van hem en chatgesprekken! Alles wat uitgeprint..waarschijnlijk een wraakactie van zijn vriendin waar het mee uit was.. Maar zijn vrouw wil nu ook niets meer met hem te maken hebben. Inmiddels is meneer weer bezig met chatten met een dame...:w En ja weer met de webcam aan...
Kan me voorstellen dat je een enorme hekel aan iemand krijgt en dat je op wraak zint, maar wat ik dan wel eens deed was dan schrijven, verhalen waarin iets voorkomt van enige emoties die ik ervoer, het dan veranderen in iets anders en nog vroeger maakte ik een strip tekening...echt extreem getekend natuurlijk, daar genoot ik wel van maar alles was enkel bestemd voor mijzelf niet voor anderen.
Maar wraak nemen vind ik wel sneu, bedoel een ex is een ex, geleden verleden gedeeld verleden waarom elkaar kapot willen maken?
Is ook slecht voor het karma immers, daar geloof ik dan wel in nml.
Wat vind jij hier van? ---------------------------
Ik heb wel wraak genomen........de grootste wraak die je kunt nemen als vrouw die bedrogen wordt....
Zorgen dat het goed met je gaat!!! Zorgen dat je verder met je leven gaat en laat zien.....dat hij iets is kwijt geraakt en jij alleen wijzer bent geworden.
Grinnik is denk niet de soort wraak die bedoelt wordt maar werkt wel het allerbeste......Naderhand van mijn ex gehoord namelijk....hij verwachte van alles....ben namelijk best een explosieve dame. Nou heb een tijd gejankt...tijd gerouwd...tijd boos geweest en daarna opgestaan en verder geleefd...
Met alles kon hij omgaan behalve dat ik verder leefde...ach ja was zijn probleem...ik had en heb het te druk met leven
Simone
----------- nee nooit wraak genomen, ik heb die gevoelens helemaal niet, als ze beter kunnen, dan gaan ze maar:p Andor
Sarah keek naar het meisje naast haar in de klas. Het meisje dat tegenover hen woonde in de straat, was enkele maanden ervoor nog op vakantie geweest in Mexico, ze had het heel erg leuk gehad. Ze had in geuren en kleuren verteld over haar vakantie en wat ze allemaal hadden gedaan. Roos, was haar naam, haar steile blonde haartjes vielen sluik langs haar smalle wangen, en haar bleekblauwe ogen keken onschuldig de wereld in. Maar zo onschuldig was zij helemaal niet vond Sarah. Sarah keek haar doordringend aan, het zat haar behoorlijk dwars dit alles. Zou ze het zeggen? Kon Roos er iets aan doen? Jazeker, het was de schuld van Roos geweest! Haar vader had het zelf gezegd. En ook was het de schuld geweest van de school, want toen Roos terug kwam uit Mexico had ze de mexicaanse griep meegenomen, en ook haar ouders hadden die griep bij zich gehad. En de school wilde niet dichtgaan,omdat alle ouders werkten en de kinderen niet zomaar thuis konden houden natuurlijk. Niemand kon de kinderen opvangen, die ziek zouden worden. Dus die griep was de hele school rondgegaan. En toen had Sarah de griep ook gekregen! En hierna haar moeder, en haar vader en haar broertjes. Gelukkig waren ze er op tijd bijgeweest, en hadden ze antivirale middelen gekregen. Gelukkig was dit alles goed gegaan dat wel maar... het was niet eerlijk gewoon. Het was gewoon niet eerlijk!!! Boos keek Sarah naar Roos. Roos lachte tegen een meisje, dat haar een pen gaf. Sarah's ogen spoten vuur.Ze was zo boos op Roos. Door haar, door haar schuld, was.. Sarah kon er en wilde er ook niet meer aan denken. De tranen sprongen in haar bruine ogen, verwoed veegde ze de tranen weg. Verdriet overmande haar nog zo jonge ziel. Waarom moest dit gebeuren? Waarom? En een antwoord kreeg Sarah niet op haar vragen. Ik haat haar, dacht ze. Ik mag haar niet. Ondanks dat ze toch vele maanden bevriend waren geweest dat wel, maar nu niet meer. NOOIT MEER! Sarah wist het heel erg zeker. Ze wilde nooit meer met Roos spelen, want het was Roos haar schuld. Tijdens de lessen, was Sarah afwezig en tekende bloemen in haar schrift. Ze hoorde niets, ze was ver weg in gedachten. De juf wist het wel wat er scheelde en liet Sarah maar even begaan. En toen het vrijdagmiddag was en zij eindelijk weekend hadden, schopte Sarah keihard tegen Roos haar fiets en rende hard weg. Roos wist niet wat er scheelde maar fietste even later naar huis, haar schouders optrekkend. Huilend stoof Sarah de keuken binnen waar haar moeder zat, samen met haar tweelingbroertjes. Sarah huilde het uit, met gierende ademhaling, huilde ze tot ze niet meer kon. Het is haar schuld mama, het is haar schuld, mompelde ze de hele tijd. En haar moeder streelde verdrietig haar haren, en kuste haar wang. Die zondag gingen ze weer naar het graf van oma zoetje, oma had een bijnaam omdat ze altijd zoveel zoets in huis had en zelf ook een zoete lieve vrouw was geweest. Snikkend stond Sarah bij het graf, in haar hand een rode roos voor Oma. En toen vader en moeder even niet keken, knakte Sarah de roos die ze voor oma had meegenomen. En ze mompelde, Oma ik krijg haar nog wel. En Sarah gooide ze roos op de grond en zette haar voeten er op. Fijngestampt lag daar de roos naast oma's graf, die de griep niet overleefd had.
De zomerse zon brengt mij een verhaal. Zittend in mijn tuin, genietend van het weer en mijn laptop.
Sarena was eigenlijk het zwarte schaap in de familie,' Ze was te mooi, te vriendelijk, te eerlijk en nog intelligent ook. Dat zat velen dwars, Sarena met haar geheimzinnige onbekende vader, niemand had ooit gehoord van moeders, wie dit wonderlijke kind in haar schoot had verwekt. Toen zij zwanger was, ging zij gewoonweg 20 maand naar de kiboets en kwam zij terug met een wolk van een dochter op de arm, met prachtige zwarte krullende haartjes en rode bolle wangetjes en stralend blauwe oogjes, en een kwijlend pruillipje. Maar haar lippen waren verzegeld, tot op de dag van haar dood. Toen dat gebeurde kwam de familie plots ineens wel vriendelijk op bezoek bij Sarena, op zoek naar mooie spulletjes van haar moeder. Vriendelijk glimlachend in haar gezicht en achter haar rug om, bespotte men haar. Dat vreemde kind, die vreemde eend in de bijt. Die zo anders was dan de rest van hun familie. Sarena liet dit alles maar over haar heen komen, grootmoedig als zij was, wist ze inmiddels wel, dat mensen niet te veranderen waren, en zo ze nu eenmaal waren, ze ook zouden blijven. Ze koesterde geen enkele hoop of illusie meer, op de zo broodnodige troost, van een lieve warme familie. Want deze had zij nooit echt gekend. Eenzaam verbleef zij in het woonhuis van haar overleden moeder. En zei haar flatje op. Het was een mooi oud huis, met vele geheime nissen, en een grote zolderkamer met vleermuizen, en soms een eenzame uil, die de weg kwijtgeraakt was. En smorgens de zon in de voorkamer en savonds in de achterkamer. En de tuin rondom was schitterend en zeer goed onderhouden. Sarena knapte het huis zo goed als het kon op en richtte het in naar eigen smaak. Veel hoefde zij hiervoor niet te veranderen, en de spullen die zij niet langer nodig had, gaf zij aan haar 'plotselinge' vriendelijke familie. Welke deze gaven met open armen ontvingen uiteraard. Wat was zij opeens goed en leuk en wat zag ze er toch goed uit. Ja, ja, zo ging dat vaak. Sarena schudde haar donkere lokken over dit onbegrepene van deze familie, omdat zij zelf toch zo heel anders was. Hoe kon men haar toch zo behandelen, als er geen reden toe was, als zij een kreng was geweest, goed dan was het te verklaren, doch dit was niet zo. Of als zij onvriendelijk en nukkig was, maar ook dat was niet zo, en toch, scheen men alles wat zij deed en zei om te willen keren naar het negatieve toe. Verdrietig werd zij er wel van. Maar wat kon zij ertegen doen? Totaal niets. Er was niets ondoorgrondelijker dan de menselijke geest. Op een dag kwam er een kat langs wandelen, die telkens tegen Sarena's benen aan kroelde, Sarena zat inmiddels lekker in de voorjaarszon in de grote tuin, en genoot van de vogels die floten en de bloemen die in de knop zaten. 'Toe poes ga eens terug naar je baas', zei Sarena zachtjes, de kat bleef echter maar kroelen. Hij wilde van geen wijken weten en bleef continu aan haar zijde zitten. Ergens best wel gezellig vond Sarena. Het was ook een mooie kat, hij was groot en had hele bijzondere ogen die heel doordringend konden kijken. Ze waren lichtbruin van kleur, en zijn vacht was zacht en donzig, en gemarmerd grijs. Op zijn buik was zijn vacht zachtgeel. Sarena kriebelde hem over zijn buik en de kat begon te ronken. Hij werd een vriend voor vele jaren, hij ging niet meer weg en Sarena haalde blikjes kattenvoer voor hem bij de plaatselijke supermarkt. Ze noemde hem Loki. Niemand scheen de kat te missen in de omgeving, bij navraag en ook de supermarktbriefjes werden niet meegenomen, door een eventuele baas. Dat was wel vreemd, vond Sarena. Maar intussen genoot zij van het gezelschap van het lieve dier. En was zij minder eenzaam dan voorheen. Vaak stond ze te zingen tijdens het koken, waarbij Loki de kat, parmantig op de keukentafel zat, of lag te snorren van geluk. Hij had het prima naar zijn zin en soms ving hij een muis of een rat, en dan kreeg hij weer een flinke beloning van zijn nieuwe, zelfgekozen bazin, die enorm blij was verlost te zijn van dat ongedierte. Na vele maanden werd er op een dag aangebeld en Sarena die niemand verwachtte opende de deur, en met open mond staarde zij in haar eigen ogen, gezicht, daar stond een jonge vrouw op de stoep, die zoveel op haar leek dat het gewoonweg griezelig was. Stotterend keken beiden elkaar aan,' eh, en, uh, mm..eeeh.pfff.' 'Wie ben je'? Vroeg Sarena aan de jonge vrouw die haar tweelingzus had kunnen zijn. 'Ik.iiik ben Larena, en ik hoorde dat de kater van mijn vader gevonden zou zijn'? 'Oh', zei Sarena, teleurgesteld keek ze achterom, waar zij Loki op de traptreden wist, hij keek wijs haar kant uit, en het leek of zijn ene oog wat knipperde, alsof hij een knipoog gaf. Sarena's hart brak bij de gedachte dat ze Loki weer moest afstaan aan de oorspronkelijke baas.' Eh ja, hij is hier al een hele lange tijd, we zijn goede maatjes geworden,' zei Sarena een beetje opgelaten. 'Maar wie ben jij? Ik bedoel, we lijken zoveel op elkaar, hoe is dit mogelijk en zelfs onze namen.'.' Ik heb geen idee', zei Larena, 'Het is inderdaad heel vreemd'! 'Kom anders even binnen', uitnodigend hield Sarena haar voordeur open. Larena kwam binnen en nam plaats op de grote bank in de woonkamer. Na een lang gesprek, bleek dat de vorige baas van Loki, en dus de vader van Larena, maanden geleden was overleden en toevallig nog wel een maand na het overlijden van Sarena's moeder. Gelukkig hoefde Loki niet weg, maar hij mocht blijven. Maar er bleken ook vreemde zaken die boven tafel kwamen. Zoals het briefje dat Larena gevonden had in een koffer van haar overleden vader, een verfrommeld briefje met het adres van Sarena, en toen Larena via een bekende het verhaal hoorde over de verdwenen kater van haar vader, dat deze op het adres bleek te verblijven, van het verfrommelde briefje, was zij zo nieuwsgierig geworden dat ze er beslist naar toe wilde gaan. En het leek of beiden zusters waren van elkander. Alsof ze,. én ze waren jarig op dezelfde dag, én even oud, verbijsterd keken ze elkander aan. Dit kan niet waar zijn. Dit bestond toch niet? Sarena vroeg of de vader van Larena ooit getrouwd was geweest, maar hiervan was geen sprake. Larena was alleen grootgebracht bij haar vader met behulp van haar grootmoeder, die inmiddels al vele jaren geleden heen was gegaan. En ook Sarena's moeder was nooit getrouwd geweest. Dus wat was er nu toch gaande? Sarena en Larena bezochten elkander vaak, en hadden een bijzondere band samen. En als mensen hen zagen viel hun mond wagenwijd open, want het was of ze als twee druppels water op elkaar leken. Maar niemand vroeg er iets over. Zo waren mensen vaak, ze dachten van alles, maar zeiden dan niets. Op een dag gingen beide vrouwen de zolder opruimen in het grote huis, en vonden zij een kleine kist, het was een oude houten kist met een gebroken slotje, en het was gemakkelijk te openen. In dat kistje vonden zij een haarkammetje van de moeder van Sarena, en een gouden ring, en enkele andere snuisterijen. Maar ook een vergeelde brief, en een geboorte akte. Waaruit bleek dat de moeder van Sarena het leven had geschonken aan een tweeling, twee dochters, de één Sarena genaamd en de andere Larena. De vergeelde brief, bleek van de vader van Larena te zijn, waarin hij smeekte om de vrouw van zijn leven, waar hij niet met of zonder kon, bij hem te blijven met de kinderen, maar zo bleek uit een andere brief die helemaal onderin het kistje lag, met carbon gekopieert dat de moeder van beide meiden niet met de vader overweg kon. Hij scheen nogal een moeilijke man te zijn. En zij was niet verliefd op hem, zo schreef ze in een brief aan hem. Het was niet de bedoeling geweest dat zij moeder zou worden van kinderen van deze vader, en zij wilde niet al haar vrijheid opofferen aan een leven met een man. Zij wilde zelfstandig zijn en onafhankelijk, en één kind wilde zij afstaan aan de vader, en één kind behield zij dan zelf. En zo schenen zij dat geregeld te hebben, zonder elkaar erna nog gezien te hebben en zonder dat iemand er ooit achter was gekomen. Sarena en Larena waren bedroefd, hoe wreed kon men zijn om een tweeling uit elkaar te halen? Hoe oneerlijk zoiets was, dankzij het egoïsme van volwassen mensen, hadden zij elkander jaren moeten missen. Larena trok in bij Sarena, en Loki de kat die hen samen had gebracht, werd nog meer geknuffeld dan anders. Had iets of iemand hem geleidt naar Sarena's huis? Ze wisten het niet, maar eenzaam waren zij niet meer en ze leefden nog lang en gelukkig.
Volgens wetenschappers van de Stanford Universiteit zorgt het uitvoeren van nieuwe ruimtelijke taken voor de aanmaak van nieuwe hersencellen in de Hippocampus. Onder ruimtelijk taken valt bijvoorbeeld het zoeken naar een bepaalde bestemming in een onbekend gebied. En slaap zorgt ervoor dat de nieuw gevormde hersencellen in leven blijven.
Die conclusies baseert men op onderzoek met ratten. Daaruit komt naar voren dat slaaptekort het leerproces in de weg staat. In vergelijking met goed uitgeruste ratten hadden ratten met slaaptekort meer moeite om een weg uit een doolhof te onthouden.
Bij de groep ratten met slaaptekort bleken minder nieuwe hippocampuscellen de overleven.
Leren is dus afhankelijk van twee factoren: blootstelling aan nieuwe, onbekende taken en voldoende slaap. Chronische slaapdeprivatie zou blijvende negatieve effecten kunnen hebben op het functioneren van hersenen, opperen de Amerikaanse onderzoekers.
1 NUMEROLOGY Name Number The single primary number from the numerical values of the letters of your name gives you your name number. You can see, then, that it is very much hit-and-miss as to whether your given name will agree with your birth number. This is why we take a new name in the Craft; so that we can have a name number in perfect balance with our birth number. Let's look now at the value attached to the primary numbers.
Number & Letter Chart
1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
1: Sun - Fire - Letters A, J, S Very much the driving life force. A leader. Ambitious. Tends to be impatient. The explorer. The extrovert. Automatically assumes command. Frequently a "big brother" or "big sister". Very strong feelings either for or against. Would not knowingly hurt anyone but might not realise her/his own strength. Can stand being praised and is entitled to it. Praise can spur to greater things. Primary Colour: Red Secondary Colour: Brown, Yellow, Gold
2: Moon - Water Letters B, K, T Sensitive, domestic. Tends to be emotional and easily influenced to tears. Has a fertile imagination. Very fond of the home. Patriotic. accepts changes in surroundings. Prefers to live near the water. Often possesses musical talents and would make a very good psychic. Primary Colour: Orange Secondary Colours: Green, Cream, White
3: Jupiter - Fire - Letters C, L, U The investigator; the scientist; the seeker. An interest in the material rather than the spiritual. Ideal on religion frequently change. Has a great sense of humour. Not greatly interested in money. Very trusting, yet likes to know the "why" and the "how" Primary Colour: Yellow Secondary Colours: Mauve, Violet, Lilac 2
4: Uranus - Air - Letters D, M, V Inclined to appear strange and eccentric because s/he is usually ahead of her/his time. Very interested in the occult; in psychic research. Inclined to anything out of the ordinary. Strong intuitive tendencies. Can be bitingly sarcastic if crossed. Believed in liberty and equality. Can usually predict the probable outcome of actions and businesses. Primary Colour: Green Secondary Colours: Blue, Grey
5: Mercury - Air - Letters E, N, W Active, both physically and mentally. Inquiring, exploring. Fond of reading and researching. Good at languages. Would make a very good teacher, writer, secretary. Makes friends easily. Usually methodical and orderly; adept at simplifying systems. Primary Colour: Blue Secondary Colours: Light shades of any colour
6: Venus - Earth - Letters F, O, X Gentle and refined; pleasant and sociable. Usually good looking. Natural peacemaker; able to soothe ruffled feelings. Often experiences difficulties in financial fields. Excellent as a host or hostess. Friendly and agreeable. Primary Colour: Indigo Secondary Colours: all shades of blue
7: Neptune - Water - Letters G, P, Y Frequently possesses ESP. Extremely "psychic". Introvert. Although s/he does not say much, s/he usually knows a great deal. Mysterious. Often interested in psychology, psychiatry, chemistry and botany. Knowledgeable in astrology and all fields of the occult. Fond of fishing. Inclined to take from the "haves" and give to the "have-nots." Primary Colour: Violet Secondary Colours: Light shades of Green & Yellow
8: Saturn - Earth - Letters H, Q, Z Inclined to be cold and pessimistic. Not much sense of humour. Often slow getting off the mark but usually ends up ahead of the game. Successful, especially where money is concerned. Frequently connected with mining, real estate and the law. Also with cemeteries and pawnshops. Believes that hard work never killed anyone. Often prepossessed with thought of the past. Primary Colours: Rose Secondary Colours: Dark Grey, Blue, Purple, Black
9: Mars - Fire - Letters I, R Very emotional. Can be extremely jealous. Active, though rules by the emotions. Tied very much to family background. Loyal. Apt to be suspicious of strangers. 3 Impulsive. Tends to be afraid of the unknown. Often associated with surgery, physical and mental illnesses. Primary Colour: Gold Secondary Colours: Red, Crimson, Pink
This is most of my notes on Numerology taken from different books. I've noted where everything came from. This page is still under construction, as I will be adding more to it as time permits.
Name Number Info 1 (one) The Universe; The One; the source of all The Number one is the number of unity, it is often associated with the Sun and the masculine principle in Nature. It also relates to our stage in life as a new-born, & therefore to the Sun & to the Divine Child. The number one, of course, is preceded by the number zero, a circle. The number one is symbolised by a circle with a dot in the middle.
2 (two) The Goddess and God; the perfect duality; projective and receptive energy; the couple; personal union with deity; interpenetration of the physical and spiritual; balance The number two is a number of duality. It has been associated with the Moon & its waxing and waning. It also corresponds to that stage in human development when we became aware of others. It represents the Goddess and her consort, and all pairs of complements, balance & harmony. The number two is symbolised by the solar cross.
3 (three) The Triple Goddess; the Lunar Phases; the physical, mental & spiritual aspects of our species. The number three is sacred to the Goddess and reflects her threefold nature of Maiden, Mother & Crone. For this reason, ingredients in a magick charm are often three in number and spells are repeated three times. The third time's the charm. A triangle symbolises the number three.
4 (four) The elements; the Spirits of the stones; the winds; the seasons 4 Four is the number of the Earth plane, of the four directions, the four elements and of the four seasons. It is also the number of the greater Sabbats and of the lesser Sabbats. The number four is symbolised by the Sun Wheel or the square.
5 (five) The senses; the pentagram; the elements plus akasha; a Goddess number The number five is the number of man. It represents the five senses of sight, sound, smell, taste & touch. The five fingers of the human hand, & the five appendages - the two arms, two legs and the head. It also represents the four elements of the number four plus Spirit, which makes up five and all life, which is represented by the pentagram.
6 (six) Six is the number if the Goddess because it is a multiple of three, and it is a multiple of three, and it is often associated with the Goddess in her aspect as a love & fertility goddess, Venus or Freya. The number six is the total of three and the numbers that precede it, 1 & 2. This process of adding numbers together to better understand their significance is a practice much used in ceremonial magick, but seemingly forgotten in the natural magick of Wicca & Paganism. It was, however, part of the Magick of Pagan Europe because the practice of repeating a charm once, then twice, then three times (a total of 6) is still a part of many old European Spells. The number six is symbolised by the six-pointed star, among other things.
7 (seven) The planets which the ancients knew; the time of the Lunar phase; power, protection and magic Seven is a mystical number, a number of Spirit, and represents the various planes of existence, including the material or Earth plane. It also corresponds to the psychic centres called "chakras," which are associated with points along the central nervous system of the human body. The seventh, or the highest chakra, is receptive to the highest spiritual planes. The number seven also corresponds to the 7 days of the week, and one week represents one phase of the Moon, or New to the first quarter to full, etc. so that the number 7 is also a number of the Moon.
8 (eight) The number of the Sabbats; a number of the God Eight is a number of power. It represents the Sun and the 8 solar Sabbats, the Solstices and the Equinoxes, and the turning points in between. It is symbolised by the eightpointed star. 5
9 (nine) A number of the Goddess. The Number nine completes the cycle.
13 (thirteen) A fortunate number - The number of lunar months in a year, therefore the ideal number of Witches in a coven.
15 (fifteen) A number of Good fortune
21 (twenty one) The number of Sabbats and Moons in the Wiccan year; a number of the Goddess
28 (twenty eight) A number of the Moon; a number of the Goddess
Het Ramhuis De Ram is snel, individualistisch en eigenwijs. Dat zie je terug in het huis van de Ram.
Ligging
Het huis van de Ram ligt dichtbij de stad en de snelwegen. Tijd verspillen vindt de Ram immers zonde. Bovendien is in de stad altijd wat te doen. Zodra de Ram geld ervoor heeft koopt of huurt hij/zij een vrijstaand huis.
Keuken
Het huis heeft een kleine keuken, maar wel een magnetron en een snelkookpan. De Ram houdt van een snelle hap. Die wordt wel (deels) zelf bereid, maar het mag niet teveel tijd kosten. Uit eten kost weer teveel tijd, daar heeft de Ram weinig rust voor. De tapasbar zal hem of haar wel aantrekken!
Leefruimte
De woonkamer is niet groot en sober ingericht. Des te meer tijd blijft over voor de buitenwereld. Niet te veel gordijnen, want Ram is open. Als kleed: schapenvachtje op de vloer.
Slaapkamer
Slapen hoeft niet lang te duren, dus waarom veel tijd besteden aan het uitzoeken van een lekker bed? En sex hebben kan overal, even snel tussendoor desnoods. Het geheel oogt een beetje Spartaans. Er is wel een ruimte om te trainen of te fitnessen.
Diversen
Een kantoor of werkplaats aan of in huis hoort bij de Ram. De buren zijn niet altijd blij met deze doe-het-zelver! Als de Ram samenwoont heeft hij/zij toch een eigen kamer in huis.
Meubilair
Luie stoelen vind je weinig in het huis van de Ram. Wel een luie bank. Dat is niet omdat Ram lui is, maar om een snel tukje te kunnen doen voor het uitgaan en niet te veel tijd te verspillen aan pyama's en dergelijke. Verder veel losse fauteuils en stoelen (want de Ram zit graag alleen).
Kleur
De kleur van de Ram is rood. Je vindt het in de accessoires terug, maar niet in het gehele interieur. Sober met een rood accent.
Stijl
Hightech past bij de Ram. Gemakkelijk schoon te maken materialen, minimalisme en apparatuur of leuke techniekjes.
TERUG
Het Stierhuis
Ligging
Het huis van de Stier ligt op een rustige locatie. Eigenlijk zou de Stier landelijk willen wonen. Daar is snel toegang tot vredige plekken met koeien. Woont de Stier in de stad, dan liever met uitzicht op weilanden in de verte.
Keuken
De keuken is goed toegerust, want de Stier houdt van lekker eten. Je vindt er een wijnrek en dikke kookboeken. De Stier gaat regelmatig uit eten en heeft daarbij een wat conservatieve en bourgondische smaak.
Leefruimte
De woonkamer is ruim en comfortabel ingericht. Zware meubels en open gordijnen met uitzicht op het groen. 's Avonds is er de open haard, de port en de kaas. Er staan bloemen en planten, want Stier houdt van de natuur.
Slaapkamer
Slapen moet lekker zijn, dus is er een groot bed met mooi beddegoed. Misschien is er een extra ondersteunende poot in het midden van het tweepersoonsbed. Want Stier is niet licht na al dat eten. Ook vind je er een toilettafel met lekkere cremes en geurtjes. Het geheel ademt een sfeer van luxe. Je vindt er vachtjes, fluweel, kant en borduursel.
Diversen
Als er ruimte voor is houdt Stier een huisdier, desnoods in de tuin. Mooi serviesgoed hoort bij de tafel van de Stier. In het huis is een kluisje.
Meubilair
Luie stoelen, dikke kussens, grote eettafels met stoelen waar je lang op kunt blijven zitten.
Kleur
De kleur van de Stier is zeker niet rood, dat is bekend. Een Stier houdt van natureltinten en de kleur van gras.
Stijl
Landelijk. Echt hout, echt leer, echt kant en hier en daar een beetje kitsch.
TERUG
Het Tweelingenhuis
Ligging
Het huis van de Tweelingen ligt in de stad of dicht bij de drukke snelweg. Liefst vlak bij een winkelcentrum, boven een winkel of naast een school. Als er plaats is in de tuin is er een groot tuinhuis, anders heeft Tweelingen een optrekje elders (desnoods een caravan!). Tweelingen doen alles dubbelop. Daarom hoort de flat ook bij de Tweelingen.
Keuken
De keuken is licht en luchtig. Tweelingen doen twee dingen tegelijk en zijn handig. Alles is daarop afgestemd. Het koken moet vlot gaan en je moet tegelijkertijd kunnen babbelen. De open keuken is vast een uitvinding van een Tweelingen.
Leefruimte
Het huis is voorzien van alle middelen voor info en contact. De telefoon, de radio en de televisie nemen een prominente plaats in. Ook vind je er veel tijdschriften en boeken. Er is in ieder geval uitzicht, veel licht en ramen. Een bureau of studiehoek met computer ontbreekt niet.
Slaapkamer
Slapen doet de Tweelingen in een tweepersoonsbed, liefst een lits-jumeaux. Bij voorkeur heeft de Tweelingen méér dan een bed of slaapkamer voor zichzelf. Dit vooral als er geen tweede stekje is. Ook in bed moet alles tegelijk kunnen. Er is dus een leeslampje en een televisietoestel in de slaapkamer te vinden. En de telefoon staat naast het bed. De Tweelingen houden van ventilatie, ook in de slaapkamer. Dus vind je er een ventilator of de raamschuiven staan open.
Diversen
De Tweelingen doen alles dubbelop. Dus je vindt er twee serviezen, twee buitenzitplekken, twee badkamers of een dubbele garage. En omdat ze twee dingen tegelijk willen doen vind je dus ook een televisie bij de strijktafel en. de eettafel. Communicatiemateriaal neemt een belangrijke plaats in. In de keuken hangt een boodschappenlijstje. En overal vind je pennen en papier. Uitzicht op de straat is voor de nieuwsgierige Tweelingen een must.
Meubilair
Verplaatsbaar, licht en handig materiaal. Meubels die twee doelen tegelijk kunnen dienen. Zoals een slaapbank, stoelen die bij de zithoek kunnen worden geschoven, uitschuiftafels en krukjes waar stapels boeken of tijdschriften op liggen. Samenspraak moet kunnen, dus zo'n sofa met twee zitplaatsen in verschillende zitrichtingen is een must voor de Tweelingen.
Kleur
De kleur van de Tweelingen bevat geel, maar ook zilverkleur is aan de Tweelingen besteed. Dus vind je in dit huis ook aluminium materiaal. En hier en daar iets van de nieuwste mode.
Stijl
Modern, vlot, handig en stedelijk. Ook veel niet van echt te onderscheiden imitaties vind je in dit huis.
TERUG
Het Kreefthuis
Ligging
Het huis van de Kreeft ligt het liefst in een oudere buurt met tuinen of in een volksbuurt. Anders blijft de Kreeft wonen waar zijn familie ook woont of waar hij/zij is geboren. Net als de Tweelingen hebben de Kreeften soms een tweede woning of een caravan. Die wordt dan huiselijk ingericht. De aardappelen gaan mee op stap! Is de Kreeft vermogend, dan koopt hij/zij een huis met geschiedenis.
Keuken
In de tuin is een barbecue en een grote eettafel. De Kreeft eet graag met het hele gezin en doet er lang over! De keuken is een klassieker. Alles zit erop en eraan. Als het geld daarvoor ontbreekt probeert de Kreeft minstens een landhuisstijl te bemachtigen. Een eetkeuken is de favoriet van de Kreeft. Verder heeft de Kreeft er behoefte aan een grote voorraad aan te leggen van voedsel en dranken.
Leefruimte
De woning is wat traditioneel ingericht. Eikenhouten interieurs kom je veel tegen bij de Kreeft. In Nederland geboren Kreeften willen Delfts Blauw en een Friese of Zaanse klok. Zoniet een koekoeksklok. Zijn er kinderen of kleinkinderen, dan vind je dat duidelijk in het interieur terug in de vorm van een box, kinderstoel, poppen e.d.
Slaapkamer
Slapen doet de Kreeft zoals het hoort: in een daarvoor ingerichte kamer. Er mag een klerenkast in, maar geen televisie en alleen bij het ouder worden telefoon. Een nachtlampje, maar geen leeslamp, want lezen hoor je in de huiskamer te doen in de leesfauteuil.
Diversen
De Kreeft doet alles zoals het hoort. Gebruikt netjes een slacouvert, bijvoorbeeld.
Je vindt bij de Kreeft gordijnen en vitrages. Daar kunnen ze dan achter staan om naar het gebeuren op straat te kijken. 's Avonds gaan de gordijnen niet dicht. Omdat het principe van de Kreeft 'behouden' is vind je veel verzamelingen in dit huis. De zolder en de kelder zitten vol. En vaak heeft Kreeft huisdieren.
Meubilair
Vrij zware natuurlijke materialen. Soms ineens de nieuwste mode, maar dan komen ze erop terug. Ze voelen zich het prettigst in de meubels waaraan ze zijn gehecht. Dus blijven ze zitten op oude doorgezakte banken en hebben al hun matrassen een kuiltje.
Kleur
De kleur van de Kreeft zou rood moeten zijn, maar dan alleen als íe is gekookt. Perzikkleur doet het goed en het trouwe blauw. Maar ook bruin vind je veelvuldig in de interieurs van de Kreeft. Het bruin-café-gevoel vind je bij Kreeft. De meer moderne Kreeft houdt het bij wit.
Stijl
De stijl van 'huis-uit', typisch de stijl van het land van herkomst (bijvoorbeeld oer-Hollands in Nederland), 'huiselijk'. Maar ook de retrostijl! Knus dus!
TERUG
Het Leeuwhuis
Ligging
Het huis van de Leeuw ligt bij voorkeur op een zonnige open plek, is vrijstaand en voorzien van de nationale vlag. Omdat de meeste Leeuwen het met minder dan het koninklijk paleis moeten doen vind je ze in alle soorten woningen. Ze dromen echter van een soort paleisje, met gouden kranen, subtropisch zwembad en marmervloeren. Het ligt langs een weg, anders zou niemand het zien.
Keuken
Vurig als de Leeuw is maakt hij of zij graag gebruik van open vuur: barbecue, open haard, grill. Het eten mag best duur zijn. De Leeuw is een Bourgondiër bij uitstek. Zelfs op dieet ziet de Leeuw nog kans flinke hoeveelheden weg te werken van de etenswaren die zijn toegestaan. De keuken bevat alle materialen voor een feestelijke dis: mooie servetten, champagneglazen, ijscoupes en mooie schalen. Overigens voelt de Leeuw zich niet per se geroepen om zelf te koken. Daar valt in de keuken niets van te merken. Die is goed voorzien en heeft hier en daar iets dat glimt of duur oogt, want daar houden Leeuwen van. Dus is de kluis te groot voor de inhoud.
Leefruimte
De woning is luxueus of chique ingericht. Een beetje praalzuchtig hangen of liggen er zaken die wijzen op het succes van de bewoner. Luie banken en fauteuils, grote meubels en apparaten, hier en daar een zichtbaar merk. Je vindt in het huis van de Leeuw pronkstukken en vitrinekasten.
Slaapkamer
Een glamourbed past helemaal bij de Leeuw!
Diversen
De Leeuw heeft de neiging te overschreeuwen en dat merk je soms in het interieur. Dan is het net iets té duur, opzichtig of glimmend. Dan wordt het wat patserig. En zijn de buren altijd blij met de feestjes van de Leeuw?
Meubilair
De meubels van Divano & Divani passen bij de Leeuw. Spiegels ook.Meubels voor een Leeuw moeten vorstelijk zitten.
Kleur
Goudkleur is favoriet, maar oranje, perzik of geel mag ook.
Stijl
Alle stijlen die glamour en uitstraling hebben. Voor de Leeuw dus geen minimalisme, geen techno en geen eikenhout.
TERUG
Het Maagdhuis De Maagd is bescheiden, netjes en ijverig. Dat zie je wel aan het Maagdhuis.
Ligging
Het huis van de Maagd vind je niet te ver van de werkplek of van het openbaar vervoer. Het is een keurig huis waar niets op valt aan te merken. Je herkent het aan de schone ramen, de witte vitrages en de gesnoeide hagen. Misschien is het Maagdhuis wel een dienstwoning of een appartement in een landhuis. Ook tref je de woning van de Maagd aan naast een ziekenhuis, verpleeghuis of station.
Keuken
De keuken is keurig netjes en schoon. Het lijkt of er niemand ooit iets kookt, maar dat is een misverstand. De Maagd kookt en ruimt intussen op. De keuken is efficiënt ingericht en ademt nut uit. Aan de muur vind je boodschappenlijstjes en dieetrecepten. In de koelkast magere melk, dieetmargarine en niet te veel lekkers.
Leefruimte
De woning is wat koel en efficient ingericht. Alles wat de bewoner nodig heeft is er in te vinden en meer niet. Er staat een boekenkast vol nuttige boeken, er is een televisie van bescheiden afmetingen, de meubels zijn niet al te gemakkelijk (de bewoner is toch meestal aan het werk en zeker niet lui) en de gordijnen zijn zelf gemaakt.
Slaapkamer
De Maagd houdt het klinisch schoon en koel, ook in de slaapkamer. Hier vind je geen sexuele toespelingen of gemakken. De ramen staan bijna de gehele dag open voor de frisse lucht, de bedden zijn vers opgeschud en de lakens ijskoud. Liefst heeft de Maagd een directe verbinding naar de badkamer. Klerenkasten zijn erg belangrijk voor de Maagd. Daarom heeft de Maagd een voorkeur voor inloopkasten of garderobekamers.
Diversen
Opvallend in het Maagdhuis is de zorg die aan het toilet is besteed. Er ligt een geurig zeepje, een schone gastendoek en alle materiaal om het schoon te houden. Opvallend is de aandacht voor details. In het huis zijn in ieder geval miniaturen te vinden, mogelijk in de vorm van minibierflesjes of glasmateriaal. Ook mooi vormgegeven gebruiksartikelen vinden een plekje in het Maagdhuis.
Meubilair
Slank en gemakkelijk schoon te houden, praktisch meubilair.
Kleur
Blauw, wit en ziekenhuisgroen zijn favoriet.
Stijl
De Maagd is bescheiden en doet niet mee aan de nieuwste mode. Alle stijlen die aandacht hebben voor details komen in aanmerking. Zoals het combineren van de juiste kleuren en vormen. Maar: het is de Maagd al gauw 'te gek'.
TERUG
Het Weegschaalhuis De Weegschaal is het teken van de schoonheid en de harmonie. Dat zie je wel aan het Weegschaalhuis!
Ligging
Het huis van de Weegschaal is bij voorkeur een mooi, leuk en prettig huis op een dito plek. Als het geld ontbreekt zal de Weegschaal alles doen om de binnenkant op het ideaalbeeld te laten lijken. Wat de Weegschaal zeker niet wenst is lawaai in de omgeving! Het tweekappertje hoort bij Weegschaal.
Keuken
De keuken is fraai vormgegeven. Koken moet leuk blijven, dus is er de benodigde apparatuur om het leuk te houden. Gezelschap wordt op prijs gesteld door de Weegschaal. Daarom is er een zitje in de keuken.
Leefruimte
Je kunt zien dat de bewoner smaak heeft. Dat blijkt uit de kleurstelling en uit de materialen. Er is rekening gehouden met eventuele gasten en met de eigen behoefte aan gemak en comfort. Kunst of mooie voorwerpen vervolmaken de sfeer. Er is altijd wel iets lekkers in huis. Muziek vindt de Weegschaal belangrijk voor de sfeer, dus is er een uitgebreide stereoinstallatie te vinden.
Slaapkamer
De Weegschaal is het teken van het huwelijk. Natuurlijk is er tweepersoonsbed in de slaapkamer te vinden. Veel aandacht is er voor de goedgevulde klerenkast. Het bed is een toonbeeld van comfort. Ook in de slaapkamer vind je kunstzinnige voorwerpen of mooie foto's. Dicht bij de slaapkamer is een badkamer of minstens een toilet te vinden. Omdat de Weegschaal tactvol is, ook tegen zichzelf (ijdel dus) is de spiegel rookkleurig met zacht licht erboven.
Diversen
De Weegschaal is niet graag alleen. Daarom richt hij of zij het huis zo in dat er steeds iemand nodig is om te helpen dingen te verplaatsen. Gezelschap is leuk, vindt de Weegschaal, dus vind je een dubbele wasbak in de badkamer en een dubbele garage. De Weegschaal is sympathiek en zoekt geen confontaties. Daarom mijdt de bewoner van het Weegschaalhuis confronterende spreuken op het toilet en sexy schilderijen of foto's. Ook demonstreert de Weegschaal zijn politieke mening of geloof niet. Boekenkasten staan ergens waar niemand het ziet.
Meubilair
Mooi vormgegeven meubels, maar niet te uitbundig. Alles doet prettig aan voor de ogen. Een sofa, een loveseat, een tweezitsbank. Alles om met zijn tweetjes te doen vind je in het huis van de Weegschaal.
Kleur
Pasteltinten horen bij de Weegschaal. Kom bij de Weegschaal niet aan met schreeuwende tinten!
Stijl
Modern of klassiek, het is altijd stijlvol en niet confronterend wat je bij de Weegschaal thuis vindt.
TERUG
Het Schorpioenhuis De Schorpioen is het teken van de confrontatie. Dat zie je wel aan het Schorpioenhuis!
Ligging
Het huis van de Schorpioen is een weinig toegankelijk huis of ligt op een ontoegankelijke, gemakkelijk te verdedigen plek. Het liefst een burcht of donjon. Een sloot eromheen, een stevige muur om de tuin, tralies voor de ramen en een alarmsysteem; dat vind je aan het Schorpioenhuis. Het huis kan ook te vinden zijn op de bovenste verdieping van een flat, bovenop een berg of heuvel of aan het eind van een moeilijk begaanbar pad. Een andere uiting: naast de begraafplaats, onder de rook van de kerncentrale of buitendijks. Als het maar een uitdagende plek is.
Keuken
De keuken is sober, om niet te zeggen dat schraalhans keukenmeester is waar het het comfort van de inrichting of uitrusting betreft. Op de technische apparatuur en de kwaliteit is niets aan te merken. Het nodige is er! Er is ook een voorraad voor (nog) moeilijke(r) tijden. En een flinke rij met kruidenpotjes, want de Schorpioen houdt van pittig en vreest de sambal niet. Je ziet dus een keuken voor een kok die pittig kookt en niet van liflafjes houdt.
Leefruimte
De woning is minimalistisch ingericht maar voldoet aan de strengste eisen van duurzaamheid en comfort. Er is misschien een enkele fauteuil te vinden, maar dan is het wel een volledig verstelbare van de duurste materialen. Want de Schorpioen wil alles of niets. Liever weinig maar goed dan veel van mindere kwaliteit. Geen geld voor een meesterwerk, dan geen schilderij.
Slaapkamer
De Schorpioen heeft een topkwaliteit slaapkamer. Er staan nauwelijks meubels, spiegels ontbreken, maar het matras deugt en het beddegoed is van goede kwaliteit. Er zijn zware gordijnen of rolluiken en er zit een slot op de slaapkamerdeur. De beveiliging is optimaal. Er is een rookmelder. De Schorpioen heeft een koelkastje met drankjes in de slaapkamer en zorgt ervoor de beschikking over een wastafel of aansluitende badkamer te hebben.
Diversen
De Schorpioen is erg wantrouwend. Dus vind je een deurketting, een kijkglaasje en goed voor het oog van de buitenstaander af te sluiten ramen. De vitrages zijn dik en zelden open. Bomen en struiken ontrekken de leefruimte aan het zicht. Het liefst heeft de Schorpioen een patio of een inpandig balkon. Natuurlijk heeft het huis een kluis. Toch wordt soms ineens de confrontatie gezocht. Dan ligt er een spraakmakend boek op tafel, bijvoorbeeld. De Schorpioen kan er een ernstig probleem van maken als je op zijn of haar vaste plek gaat zitten. Buren die een gezellige buur zoeken moeten deze buur maar overslaan. Voor die éne buuf of buur gaat de Schorpioen echter door het vuur.
Meubilair
Strak, weinig opsmuk, niet erg comfortabel; zo zijn de meubels van de Schorpioen.
Kleur
Zwart en diep donkere tinten blauw, groen, bruin en rood. Duistere kleuren, afgewisseld met wit in alle tinten voor het contrast.
Stijl
Alle sobere stijlen van vroeger en nu komen in aanmerking.
TERUG
Het Boogschutterhuis De Boogschutter is het teken van de groei en de ruimte. Dat zie je wel aan het Boogschutterhuis!
Ligging
Het huis van de Boogschutter is ruim en biedt mogelijkheden om uit te breiden. Zo niet, dan plaatst de Boogschutter minstens 1 struik op het openbaar terrein naast de tuin. Er is een tuin of een groot balkon aanwezig en anders ligt het huis dichtbij de vrije natuur. Een andere plek is naast de kerk (of in een vroegere kerk of kosterswoning), naast de school (of erin) of dicht bij de manege. Vaak ligt het Boogschutterhuis in het buitenland. Boogschutters zijn vrij tolerant, dus kun je ze ook vinden in huizen boven een cafe of een dancing.
Keuken
De keuken is groot en volgestopt met spullen en voorraad. Boogschutter kan veel verstouwen, maar heeft het soms moeilijk met vet en alcohol. Exotische kruiden en internationale receptenboeken staan naast grote soeppannen en schalen.
Leefruimte
De woning is zo ingericht dat er nog voldoende bewegingsruimte is. Er zijn toch grote kasten vol boeken en grote meubels in te vinden. Natuurlijk is er een leeslamp en een computer te vinden in de woonruimte. Het geheel oogt gastvrij en gemakkelijk. Hier en daar wordt schromelijk overdreven. De eettafel biedt bijvoorbeeld plaats aan 10 personen, terwijl er twee bewoners zijn.
Slaapkamer
De Boogschutter wil slapen in een groot bed. Hij of zij wil de ruimte hebben, ook 's nachts.
Diversen
De Boogschutter is een geestelijk of lichamelijk reiziger en leert een leven lang. Een studeerkamer of studiehoek is onontbeerlijk voor dit teken. Verder vind je reisboeken en reisgidsen in de kast, maar ook literatuur over (vreemde) taal en godsdiensten.
Omdat de Boogschutter vrij open is zijn de gordijnen zelden dicht. De behoefte aan buitenlucht vind je terug in vaak luchten en veelvuldig buiten in de tuin eten. In de tuin hoort dan een boshut, een paardenbox of.een garage. De behoefte aan uitbreiding van de ruimte zie je aan de dakkapel, de serre, de balkons en de over de grens van de buren kruipende beplanting.
Meubilair
Breed, groot en ruim zijn de meubelstukken van de Boogschutter. Niets vindt hij of zij erger dan een te krappe kast of een kleine kamer.
Kleur
Donkerblauw, donkerrood, purper maar ook oranjeachtig of leverkleur.
Stijl
Alle overdadige en natuurlijke stijlen van vroeger en nu komen in aanmerking. Soms exotisch.
TERUG
Het huis van de Steenbok De Steenbok is een conformist en economisch. Maar dat de Steenbok status heeft vind je terug in het huis van de Steenbok.
Ligging
Het huis van de Steenbok is vaak oud, koud of eenvoudig. Maar soms is het het huis van een notabele. Een beetje stijve, strakke woning. Beetje ouderwets. Mogelijk is het huis een erfenis van de ouers. Net iets te krap of te smal. Het is een huis dat bepaald niet opvalt en dat zijn prijs waard is, maar meestal wel een tekortkoming of mankement heeft. Dan wordt het huis dus verbouwd en daar is de Steenbok een kei in. Als er een tuin is is het een rotstuin. Met een geit voor het onderhoud. En als het huis op het Zuiden ligt zorgt de Steenbok voor goede zonwering.
Keuken
De keuken is vierkant en goed voorzien van materialen. Opvallend is het grote aantal afgeprijsde producten erin. Steenbokken zijn meesters in het verkrijgen van korting. De inrichting is conventioneel. Het vriesvak is groter dan bij de meeste mensen om alle koopjes erin te kunnen bewaren. Ook ligt er een stapel hout bij de deur voor de open haard, want grootverpakkingen bieden voordeel.
Leefruimte
Bij de inrichting van de woonkamer valt op dat er veel steen wordt toegepast in de vloeren en de muren (steenstrips of granol). Ook zijn er beeldjes of beeldhouwwerken in de woonkamer. Verder is er veel aardewerk. Omdat er wordt bespaard op de verwarming vind je er dikke kleden, dikke gordijnen en plaids of dekens.
Slaapkamer
De Steenbok wil een hoog bed en slaapt het liefst op de hoogste etage. Voorzichtig als hij/zij is is er dan wel een touwladder te vinden en een brandalarm. Er is geen bijzondere luxe in de kamer. De Steenbok slaapt het liefst in een koude kamer.
Diversen
Omdat de Steenbok voorzichtig is zul je in het Steenbokhuis een alarminstallatie, een ketting op het slot en een kijkgaatje in de deur aantreffen. En omdat de Steenbok niet wars is van status zul je in huis op subtiele wijze worden geattendeerd op de kwaliteiten en status van de bewoner. Misschien vind je er dure of moeilijke boeken, eigengemaakte sculpturen, een 'vergeten' prijskaartje (misschien met een verwijderde kortingsprijs) of attributen van hogere klassen (een bepaalde lamp of een merk gordijnen). Eventueel een foto van de bewoner met een hooggeplaatst persoon.
Meubilair
Stevige en duurzame meubels met een duurdere uitstraling. Niet te modern, niet te opvallend, zodat ze met de tijd kunnen meegaan.
Kleur
Bruin, grijs, terra en blauw zijn de kleuren van de Steenbok.
Stijl
Alle strakke en sobere natuurlijke stijlen van vroeger en nu komen in aanmerking.
TERUG
Het huis van de Waterman De Waterman is een revolutionair en nonconformist. Maar hoe zie je dat terug in het huis van de Waterman.
Ligging
Het huis van de Waterman heeft iets speciaals. Zo kan het onderdeel zijn van een commune, hypermodern zijn, experimentele bouw of asymmetrisch zijn. Vaak is het een appartement. Als het maar heel anders is dan vroeger thuis, dan is het het huis van de Waterman. Daarom vind je het Aquariushuis op nieuwe locaties.
Keuken
De keuken is hightech en internationaal. Als er al moeders' pappot op het vuur komt te staan is het in een speciale vorm of voor een speciale gelegenheid. De Waterman is niet vaak in de keuken te vinden en zeker niet lang. Je vindt er de meest typische recepten en eigenaardige specerijen of kruidenmixen.
Leefruimte
Modern of in ieder geval een hightech toefje in een verder klassieke ruimte, dat is op zijn minst de inrichting van de woonkamer van de Waterman. Liever nog heeft de Waterman een experimenteel meubel gekocht. Design is het in ieder geval. Hoe minder geld, hoe meer de Waterman met de goedkopere trends mee moet proberen te lopen om apart te zijn. De zitzak was vast het eerst onderdeel van een Watermaninrichting.
Slaapkamer
De Waterman hoort natuurlijk op een waterbed. In ieder geval is de slaapkamer sober, modern en vol technische snufjes. Misschien ligt er een laptop op bed! De douche is het pronkstuk in de badkamer van de Waterman, dat begrijp je wel!
Diversen
Omdat de Waterman vriendelijk maar afstandelijk is oogt het huis open, maar kom je er moeilijk in. Is de bewoner thuis, dan zal deze je niet snel verder dan de gang laten komen. Is de bewoner afwezig dan roept het alarm je een halt toe. Om te laten zien dat de bewoner anders is dan anderen staan er zaken in het huis die daarop wijzen. Kaarsen van Amnesty, newage boeken, modellen van sportauto's en woordenboeken in de meest vreemde talen. De Waterman houdt van gezelschap zonder er te direct bij betrokken te raken. Daarom vind je de Waterman veel in restaurants en op terrasjes of: op het eigen balkon.
Meubilair
Nieuwe snufjes, moderne kunst, aparte ideetjes over inrichting: dat vind je in het huis van de Waterman.
Kleur
Aqua en ijstinten horen bij de Waterman.
Stijl
Design
TERUG
Het huis van de Vissen De Vissen is een dromer. Maar hoe zie je dat terug in het huis van de Vissen.
Ligging
Het huis van de Vissen heeft iets romantisch. Het kan de ligging zijn: aan zee, aan de haven, op een afgelegen plek. Het kan de omgeving zijn: een historisch stadsdeel met terrasjes, een park met rozen, een kapel of een klooster. En het kan zich uiten in de inrichting: sfeervol, mysterieus, vol zachte materialen. Je wordt helemaal ingepakt in het huis van de Vissen!
Keuken
De keuken is rommelig. Op het aanrecht vind je van alles en nog wat. Er staat een indrukwekkende batterij kruiden, kleurstoffen, geurstoffen en dranken.
Leefruimte
Kaarsen, veel vitrages, sfeerlampjes en zachte kussentjes geven je een gevoel van intimiteit. Er is voor veel privacy gezorgd en de harde buitenwereld wordt zoveel mogelijk verborgen. De computer vind je beslist niet in de woon- of slaapkamer. Wel een televisie met DVD-speler. Film is erg belangrijk voor de Vissen, net als muziek. Misschien vind je een piano in de huiskamer om dat laatste te demonstreren, of er hangt een gitaar aan de muur. Visnetten zijn helemaal uit, maar als ze weer inkomen hangen de Vissen ze direct weer op.
Slaapkamer
De Vissen zijn dromers en slapen lang. Dat maakt de slaapkamer tot een belangrijk vertrek. Het bed is van goede kwaliteit en afgeschermd van de rest van de ruimte als er al geen slot op de slaapkamerdeur is te vinden. Voiles om het bed of een kamerscherm horen in de slaapkamer van de Vissen. Vreemd genoeg echter ook een televisie met DVD-speler en een stereoinstallatie. Zware gordijnen of luiken zorgen ervoor dat de Vissen ook bij zonlicht lekker door kunnen slapen.
Diversen
Vissen zijn verlegen maar gastvrij. Wie binnen is gedrongen in hun domein wordt verwend. Daarom is in het Vissenhuis ruimte voor een grote garderobe, zijn er voldoende extra stoelen en is er zeker een logeerkamer. Bij sommige Vissen is het de zoete inval! Zelfs zwerfdieren vinden er een toevlucht. Rijke Vissen hebben een boothuis. Al die drukte vraagt om een plekje voor jezelf. In het Vissenhuis vind je dus besloten hoekjes om je in terug te trekken, donkere kamers en prieeltjes in de tuin.
Meubilair
Veel zitplaatsen, veel plek aan de eettafel, grote pannen en ruimte voor muziekinstrumenten en stereoapparatuur. Veel foto's aan de muur. Opvallend: reproducties horen bij de Vissen.
Kleur
Zeeblauw, lichtblauw en paars horen bij de Vissen, maar ook de hybridekleuren (parelmoertinten).
Roomboter, kaas en vet vlees zijn zo slecht nog niet!!!
Roomboter, kaas en vet vlees zijn zo slecht nog niet!!!
Roomboter, kaas en vet vlees zijn zo slecht nog niet.
Ons lichaam is ingericht om verzadigd vet (= dierlijk vet) aan te kunnen. Juist met de introductie van de meervoudig onverzadigde vetzuren (=MOV´s = omega6) (linolzuur, zonnebloemolie) begon het tijdperk van de hart en vaatziekten (en longkanker). Die vetzuren die nu jaren gepropageerd worden als gezond voor hart- en bloedvaten blijken juist NIET goed voor je lijf te zijn.
Vandaar al die oude gezonde mannen op Kreta en Sardinie. Die eten geen Becel maar wel veel (vet) lamsvlees, kaas en olijfolie en natuurlijk veel verse groenten en fruit. Ook al die verhalen van vroeger van opa's en oma's die veel vet vlees en roomboter aten en heel gezond oud zijn geworden - waar we eerst niets begrepen - zijn nu in het licht van de nieuwste ontdekkingen heel goed te verklaren.
Het zal nog wel een tijdje duren voordat iedereen aan dit nieuwe idee kan wennen. De voedingsindustrie zal er niet happig op zijn! "Becel niet gezond voor u" is natuurlijk wel even een ommeslag. Maar ja, je lijf en leden zullen er blij mee zijn. Degenen die de OPGEWICHT-richtlijnen volgen zullen een goede OMEGA6-OMEGA3 balans hebben, aangezien ik nogal hamer op vis(olie) en olijf(olie). En aangezien je weinig of geen brood eet zul je heel lang met je dieethalvarine doen. En anders je brood en vezelcrackers smeren met roomboter.
Reïncarnatie 'Dood is dood, dan gaat het licht uit en dat was het dan', is een mening die je toch nog regelmatig hoort. Terwijl steeds meer mensen ervan overtuigd raken dat er toch iets meer na dit leven moet zijn. Alleen weten we niet WAT. De meeste mensen geloven dat er leven na de dood is, een groot gedeelte gelooft ook in reïncarnatie. Volgens de dikke van Dale betekent reïncarnatie re·ïn·car·na·tie 1 wedergeboorte van de ziel in een lichaam => metempsychose, transmigratie, zielsverhuizing 2 gestalte waaronder iem. of iets wedergeboren is.
Hieruit wordt echter niet duidelijk of je altijd als mens opnieuw geboren wordt of dat je ook als een dier weer terug kan komen naar onze aardkloot. Een aantal mensen gelooft dat je direct na je dood beoordeeld wordt op datgene wat je in dit leven hebt gedaan. Als je je goed gedragen hebt, dan zul je beloond worden door in een rijkere (zowel letterlijk als figuurlijk) familie geboren te worden. Mocht je je misdragen hebben, dan zou je als arm iemand of zelfs als dier reïncarneren.
De meeste mensen (waaronder ikzelf) die geloven in reïncarnatie denken dat je ziel hier op aarde is om te leren. Ik zal je proberen uit te leggen hoe dat ik (en velen met mij) dit zie.
Het ontstaan van de ziel: Dit stukje vind ik persoonlijk het moeilijkste. Hier is namelijk ook heel weinig informatie over. We gaan ervan uit dat er bij de schepping een soort van bol met goddelijke energie was. Deze bol is zich gaan delen (en dat doet hij nog) in kleinere bollen. Deze bollen worden ook weer een aantal malen gedeeld tot we een kleine groep overhouden, dat is de zielengroep, deze zielengroep heeft zich gedeeld in zielen. Deze zielen hebben een bepaalde band met elkaar, hoe kleiner de groep hoe hechter de band is.
Soms dan kom je iemand tegen en als je hem of haar 5 minuten kent heb je het gevoel dat je elkaar al enkele levens kent. Dat kan kloppen, waarschijnlijk behoor je tot dezelfde zielengroep. Behalve dat je een sterke aantrekkingskracht hebt tot deze zielen, lijkt het er ook op dat we heel vaak in (of met) dezelfde groep incarneren. Dat wil zeggen dat diegenen die nu heel dicht bij je staan (familie of vrienden) vaak in vorige levens ook al heel dicht bij je stonden.
De geboorte: We weten nu hoe een ziel ontstaan zou zijn, maar nog steeds blijft het een ontastbaar iets. Als de ziel klaar is voor het incarneren 'zoekt' het een gezin uit en tijdens de conceptie neemt het plaats in een lichaam (voor zover je dit 'klompje cellen' een lichaam kunt noemen). Dit kan eigenlijk ook alleen als de ziel van het nog ongeboren kind en de ziel van de moeder het met elkaar eens zijn. Is dit niet het geval dan ontstaat er vaak een miskraam of wordt er een abortus gepleegd. Even voor de duidelijkheid: dit is een samenwerking tussen zielen en niet tussen mensen. Het is dus niet je 'eigen schuld' als je geen kinderen kunt krijgen. Het kan best zijn dat een onderdeel van je opdracht is om een leven te leiden zonder kinderen. Ook is het niet je eigen schuld als er een miskraam plaats vindt. Op het moment dat deze ziel geboren is, kan het beginnen aan de taak die hij/zij hier opgekregen heeft.
Leven na de dood: Op het moment dat je sterft blijft je lichaam hier en 'reist' je ziel naar een plaats om bij te komen van je laatste leven. In eerste instantie moet het besef komen dat hij dood is en zijn laatste leven moet verwerkt worden. Omdat je dus eerst dit allemaal verwerkt weet je 'bijna' nooit meer wat er in een vorig leven gebeurt is. Toch zijn deze gegevens opgeslagen in het onderbewustzijn en kunnen deze met behulp van reïncarnatietherapie wel weer 'opgehaald' worden. Je moet je echter wel afvragen of dat dit zin heeft, in sommige gevallen kan het zijn dat je zo'n groot trauma in een vorig leven hebt opgelopen dat je daar hier nog last van hebt. Dan zou je deze therapie kunnen overwegen. Toch zijn er een groot aantal mensen die zich vorige levens (gedeeltelijk) wel kunnen herinneren. Vaak komt dit omdat ze in een vorig leven een plotselinge dood zijn gestorven, bijv. door een moord of ongeval. Dan kan het gebeuren dat de ziel niet beseft dat hij gestorven is en dan reïncarneert zonder zijn laatste leven verwerkt te hebben. Sommige kinderen kunnen zich ook nog verschillende dingen herinneren van vorige levens, dit hoeft niet altijd te betekenen dat de ziel niet heeft kunnen 'bijkomen' van een vorig leven. Maar vaak komt dit omdat het kind nog zo dicht bij het vorige leven staat dat het nog dingen kan herinneren. Vaak verdwijnt dit echter wel als ze tussen de 5 en 8 jaar zijn. Als de ziel dan bijgekomen is van het vorige leven, dan kan het een tijdje duren voordat hij weer incarneert. Dit kan te maken hebben met het feit dat hij nog een aantal mensen wil helpen of dat hij nog niet klaar is voor zijn volgende taak. Op het moment dat hij daar wel klaar voor is, zal hij weer incarneren. Dit proces zal zich heel vaak herhalen, volgens sommigen wel duizenden keren. Totdat hij geleerd heeft wat hij moet leren en niet meer terug naar de aarde hoeft. Hij kan er dan voor kiezen om toch weer te incarneren en anderen op aarde weer te helpen. Anderen kiezen ervoor om niet meer te incarneren en zij blijven in de hoogste sferen hangen. Volgens sommigen is dit de zevende sfeer en komt hier ook de uitdrukking: in de zevende hemel vandaan.
Toen ik mijn maker onder ogen zag bij het laatste oordeel,
Toen ik mijn maker onder ogen zag bij het laatste oordeel, knielde ik voor Spirit samen met alle andere zielen.
Voor ons lagen onze levens op grote stapels zoals de vierkanten van een quilt-tapijt. Een engel zat voor elk van ons vierkanten van onze quilt aan elkaar te naaien van het tapijt dat ons leven is.
Maar toen mijn engel elk stuk stof van mijn stapel nam, bemerkte ik dat elk van mijn vierkanten vodden, en leeg waren. Er zaten grote gaten in. Elk vierkant was gelabeld met een deel van mijn leven dat moeilijk was geweest, de uitdagingen en verleidingen die ik onder ogen zag in het leven van alledag. Ik zag de ontberingen die ik doorstaan had, en dat waren de allergrootste gaten.
Ik keek vluchtig om me heen. Niemand anders had zulke vierkanten als ik. Misschien hier en daar een klein gaatje, maar de meeste tapijten waren gevuld met de rijke kleuren en de schitterende tinten van werelds fortuin. Ik staarde ontmoedigd naar mijn eigen leven.
Mijn engel naaide de vodden stof aan elkaar, versleten en leeg als verpakte lucht.
Tenslotte was het tijd om elk leven te tonen, het werd tegen het licht gehouden, het uur van de waarheid.
De anderen stonden op, ieder na elkaar, hun tapijten omhooghoudend. Hun levens waren zo gevuld geweest. Mijn engel keek naar mij, en wenkte me om omhoog te komen.
Ik kon wel door de grond zakken van schaamte. Ik had niets gehad van al dat werelds fortuin. Ik had liefde in mijn leven, en vrolijkheid. Maar er waren ook beproevingen geweest zoals ziekte, en dood, en valse beschuldigingen die me naar beneden haalden, en dat wist ik. Ik moest vaak opnieuw beginnen. Ik leverde vaak een gevecht met de verleiding ermee te stoppen, maar op de een of andere manier vond ik toch iedere keer weer de kracht om weer op te staan en opnieuw te beginnen.
Ik bracht vele nachten door in gebed en meditatie, om voor hulp en leiding in mijn leven te vragen.
Ik was vaak belachelijk gemaakt, dat ik met pijn in mijn hart verdragen had, steeds maar weer het omhoog houdend naar Spirit, terwijl ik hoopte dat de oordelende blik van diegenen die mij ten onrechte veroordeelden mijzelf niet naar beneden zou halen.
En nu moest ik de waarheid onder ogen zien. Mijn leven was wat het was, en ik moest het accepteren voor wat het was. Ik stond op en langzaam hield ik de samengevoegde vierkanten van mijn leven naar het licht.
Met ontzag werd er naar adem gesnakt. Ik staarde naar de anderen die met grote ogen naar mij staarden.
Toen keek ik naar het tapijt voor mij. Er kwam Licht door de vele gaten, die een beeltenis vormden,
de Beeltenis van Spirit.
Toen stond Spirit voor mij, met warmte en liefde in Zijn ogen.
Hij zei, "Iedere keer dat je Mij aanriep, werd het Ons leven,
Onze ontberingen, en Onze strijd. Elk punt van licht in jouw leven is toen jij opzij stapte en Mij erdoor heen liet schijnen, totdat er meer van Mij was dan van jou."
Moge al onze quilts zo versleten en gedragen zijn dat Spirit er doorheen kan schijnen.
Deel dit alsjeblieft met iemand waar je van houdt, om geeft, of wellicht iemand die Spirit in zijn hart nodig heeft. Plant het zaad en Spirit doet de rest
~*~ Zelf ben ik een 'bezige bij' inzake, Fotobewerkingen, Websites maken, Schrijven en Dichten, Avatars, Clubsets & vooral veel Glitters! (Ik vind dat heel erg mooi) - Schijnt overigens iets Italiaans te zijn heb ik mij laten vertellen, en ik heb een Italian tak aan de stamboom hangen :-) Dus wat je hier ook vindt het is bijna allemaal bewerkt, en of gemaakt of geschreven door mijzelve. Uche :P Groetjes AngelWings