Hallo, Dit is alweer het laatste berichtje over 'transport' Ik zal jullie nog kort uitleggen waarvoor 'GPS' staat & waarvoor tandwielen dienen & de logische keten van transport. GPS staat voor Global Positioning System De logische keten van transport: ONTGINNEN -> OPSLAAN -> TRANSPORTEREN -> VERWERKEN -> OPSLAAN.
Tandwielen: -Waarom zijn er verschillende ringen tandwielen bij de fiets? Het is makkelijker om bergop & bergaf te fietsen
Voila,
dat waren mijn 5 berichten i.v.m. transport tot het volgende project!
Hallo, Ik zal: * in een tabel samenvatten welke soorten aandrijvingen er bestaan:
Spierkracht
Natuurlijke aandrijvingskracht
Stoommachine
Motor
Mens
Lucht
Zet de energie van hete, onder druk staande stoom om in beweging.
Verbrandingsmotor zet de energie die de brandstof (benzine, diesel, gas) levert om in beweging.
Dier
De wind zorgt ervoor dat een zeilboot bv vooruit geraakt.
Elektromotor zet de elektriciteit om in beweging.
Water
*Uitleggen wat het aard van het goed is: Iedere stof of voorwerp komt voor in een bepaalde vorm of toestand. Dit noemt men een aggregatie toestand. Er is één stof die in alle 3 de toestanden kan voorkomen. En dat is: Water, namelijk vast, vloeibaar & gas.
In het volgende (en laatste) bericht over het project transport zal ik uitleggen: waarvoor 'GPS' staat & hoe tandwielen werken/ in elkaar zitten.
Ik zal jullie de historische evolutie kort uitleggen: Tot 8000 v.C./V.O.T. verplaatsten mensen zich alleen te voet. Daarna kunnen ze dat op steeds meer manieren doen, over steeds grotere afstanden en met steeds hogere snelheid. Ook kunnen ze steeds meer goederen tegelijk vervoeren, over steeds grotere afstanden. Onze mobiliteit neemt toe.
*De geschiedenis van transport gerangschikt; -Ossenkar: 6e eeuw v.C. -Vikingschip: 789 -Stoomboot: 1783 -Aak: 1798 -Vélocipéde: 12 juni 1817 -Zeppelin: 1870-1871 -Draagstoel: 1893 -Helikopter: 13 november 1907 -Jumbojet: 9 februari 1969
Zo, dat was een korte samenvatting over de geschiedenis van transport,
*Wat is transport? Transport is het verplaatsen van mensen en goederen. *Het woord transport betekend: vervoer, verplaatsing. *De kenmerken van een transportmiddel zijn: -(laad)ruimte: om personen of goederen te vervoeren, deze kan groter of kleiner zijn. -Het medium: waar ze overheen of doorheen kunnen gaan: land, water, lucht, ruimte. -Besturing: Je kunt een bepaalde richting sturen: naar links, naar rechts, naar voren, naar achteren, omhoog, omlaag,.. -Een energiebron: Er is altijd een energie of kracht nodig om het transportmiddel in beweging brengen. In mijn volgende berichten zal ik wat uitgebreider vertellen over de geschiedenis van transport!
Het is al een tijde geleden dat ik iets op deze blog geplaatst heb, daar komt vandaag dus verandering in. We zijn ondertussen al bezig met het project; 'een eigen fruit-juice maken' maar ik zal eerst een paar berichten plaatsen over het project transport. Tijdens dit project hadden we een stagiair, mevrouw Torney. We hebben voor het grootste deel theorie gezien, maar zoals in ieder project, hebben we ook een 'doe-opdracht' gekregen, deze keer was de opdracht een eigen transportmiddel maken. Helaas heb ik geen foto's kunnen nemen tijdens dit project vanwege het gebrek aan tijd.
In mijn volgende berichtjes zullen jullie wat meer te weten komen over het project transport.
Milieuvriendelijk elektriciteit maken: Er zijn ook veel manieren om elektriciteit op te wekken langs de milieuvriendelijke weg zoals: -Waterkrachtcentrale: Is een waterkrachtcentrale milieuvriendelijk?
Ja: De energiebron is gratis (regen), geen uitlaatgassen,onuitputbaar, geen afval,..
Neen: Om een waterkrachtcentrale aan te leggen, heb je veel hectare nodig, fauna & flora moeten wijken voor deze centrale,.. -Klassieke thermische centrale: Is dit een milieuvriendelijke manier om energie te produceren? Neen, bij verbranding krijg je uitlaatgassen die slecht zijn voor het milieu. -Wat zijn fossiele brandstoffen? Fossiele brandstoffen zijn versteende overblijfsels van planten en/of dieren. vb. van3 fossiele brandstoffen: 1. Aardolie 2 Aardgas 3 Steenkool Weetje; fossiele brandstoffen waren er al miljoenen jaren geleden. ziezo, dit waren 2 voorbeelden van 'milieuvriendelijke elektriciteitopwekkers'
Samen vormen ze een: elektrische stroomkring. -Elk elektrisch toestel bezit een elektrische kring. Elke elektrische krieg bestaat uit een stroombron, verbruiker & geleiders.
-Wie plaatst de geleiders, verbruikers & schakelaars in de woning? Een elektricien. -Is dit een gevaarlijk beroep? Ja, wanneer ergens teveel stroom is & niet 100 % beschermd is; kan dit gevaarlijk zijn voor elektrocutie.
Theorie: Nu wat theorie: -Voor war staat 'BEBAT'? Belgische BATterijen, het logo van een batterij staat voor recyclage & sorteren ( in sommige supermarkten heb je ook een speciale plaats waar je je batterijen achter kan laten, je mag namelijk batterijen niet zomaar in de vuilbak smijten! ) -Sommige materialen laten elektriciteit door, dit zijn: geleiders. -Sommige materialen laten de elektriciteit niet door, dit zijn: isolatoren.
Algemene kennis: -Wat is elektrische stroom? Elektriciteit kunnen we omschrijven als een stroom van heel kleine deeltjes die we elektronen noemen. Ze stromen/bewegen door een geleider.
-In volgende opdracht heb je links je apparaat & rechts je bron:
Dit is men laatste berichtje en dan ben ik klaar ;D
Even wat details & kleine samenvatting, -Wat heb je nodig om zeep te kunnen maken ? *Gootsteenontstopper, met moeilijk woord is dat: Natriumhidroxide * Zout *Vet *Geurstoffen *& als laatste kleurstoffen.
De beroepen die allemaal bestaan ivm zeep: *Maken van de zeep; arbeider *kwaliteit v/d zeep controleren; kwaliteitscontroleur *Inpakken v/d zeep; inpakster *zeep stockeren; magazijnier *zeep vervoeren naar de winkels; vrachtwagenchauffeur.
Jammer maar helaas heeft ons thema zeep maar 12 pagina's en hebben we er maar 2 lessen aan gewerkt, dus veel over dit thema ivm theorie kan ik niet veel zeggen, gelukkig staat er zoiets als internet, hoewel mevrouw Gouwy altijd zegt: 'Vertrouw niet alles wat op internet staat.'
Daar heeft mevrouw wel gelijk in, maar wikipedia is meestal wél te betrouwen. Maar goed, nu een beetje theorie:
Het eerste bewijs dat zeep werd gebruikt is ongeveer 5000 jaar oud, en komt uit Babylon,
De oude Egyptenaren gebruikten ook al zeep, zowel plantaardig als dierlijke afkomst. Romeinse plattelandsvrouwen zouden bij toeval zeep ontdekt hebben. De klei v/d overs van de Tiber bleek te helpen bij het schoonmaken, doordat het vermengd was met dierlijk vet & as, dit zou afkomstig zijn van de tempel Sapo, het woord 'Sapo' keert ook veel terug als 'zeep' in andere talen.
Ik zal even wat meer vertellen over onze lessen zelf, we hebben allemaal onze zeep zelf gemaakt, met allemaal de juiste verhoudingen van ingrediënten & geur & kleurstoffen , de geur en kleur stoffen mochten we kiezen voor onszelf., zoals bv wat ik genomen heb; een blauwe kleurstof met perzik geur, raar gedacht, maar super tesamen!
Alweer hebben we een nieuw thema achter de rug, ondertussen zijn we al aan het thema energie, maar ik zal nog een paar verslagen van zeep erop zetten, allereerst, de foto's in de zeepfabriek te McBridge
Hier zie je een klein beeld van de zeepfabriek, heel erg groot allemaal!
Zoveel knoppen!
De inpaksters moeten er ook zijn ;)!
Alles gaat er technologisch aan toe!
Een zeer slechte kwaliteit, maar wat je op de foto kan zien is dat de flessen worden verplaatst.
Dat was het i.v.m. de zeepfabriek, op het eind van de rondleiding hebben we nog allemaal een plastic zakje gekregen met een paar producten zoals: gel, afwasmiddel, kuisproducten,..
Het thema 'my own blog' zit er bijna op.. Maar geen paniek! Er komen ook andere thema's aan zoals : fruitlimonade, bureaulampen maken, zeep maken & een transportmiddel.
Ikzelf ben héél geïnteresseerd in apple producten, zelf heb ik ook een paar dingen,
De MacBookPro, de iPod4 & de iPad mini & een paar accesoires. Ik ben ook aan't sparen voor een iPhone5S, daar staat iOS7 op, & daar ben ik verzot van ;) In de les leren we niet zoveel over apple, dat vind ik wel jammer. We leren wel hoe je het minste energie verbruikt, dat doen we via website's Hier zijn een paar tips; -Als je je laptop/tablet laat opladen, doe het dan tot de volle 100%, dan gaat de batterij veel langer mee ;) -Koop een ventilatortje voor moest je laptop oververhitten ( warmte is slecht voor je comp.) -Probeer kruimels te vermijden van je toetsenbord, wanneer er een klein kruimeltje onder je toets terecht komt, zal hij niet meer funcioneren, zeer onhandig!Je kan proberen met de stofzuiger en een zeef het stof:kruimels weg te zuigen, maar soms is het al te laat.. Ziezo, dat waren de tips, tot later!
Even een beetje info geven over onze cursus.. Computers en computeronderdelen worden overal ter wereld gemaakt. Denk maar aan Silicon Valley in de Verenigde Staten. Sommige bedrijven hebben daar hun 'hoofdkwartier' zoals; Google, AMD, eBay, Apple, HP, Facebook.. We hebben ook een paar anti-virussen geleerd. bv; AVG, bulgar & norton..
of bv wat de voordelen zijn aan de tecnologische snufjes..
gsm
facebook
e-mail
schoolkrant/nieuwsbrief
Nadelen
klein plubliek.
TE ruim plubliek
beperkt plubliek.
kost veel geld (inkt, papier..)
Voordelen
altijd bereikbaar
gratis & vrienden..
kost weinig.
groot plubliek
Deze tabel hierboven hebben we klassikaal gemaakt. In techniek doen we veel op de computer, zoals bv opzoeken wat de 'beste' computer voor jou is, als je bevoorbeeld een zakenman bent kan je bv werken
Hier zie je Jennifer & Moresty in het midden, ze waren al klaar met hun blog. De rest is druk in de weer! Céline, Lisa, Chloé aan het werk aan de pc's & Mv Gouwy die uitleg geeft.
Gabrielle het dichst bij de lens, daarnaast Wesley, Thibault , Matthias & Elise.. Onze clown van de klas, Thibeau ;) Hailey met der mooie lach & Nanou druk in de weer. Amy doet precies hetzelfde als ik, ,foto's trekken! Sfeerfotoke ☻ lacheeeen! Onze Nanou voor de pc :)