Geraardsbergen - In
de nacht van 10 op 11 april 1934 verdwenen er 2 panelen van het Lam Gods, het
retabel van de gebroeders Van Eyck dat zich in de Sint-Baafskathedraal in
Gent bevindt. Ex-Geraardsbergenaar Ghislain Segers en medespeurder Anna Benoy
laten hun licht schijnen op deze merkwaardige diefstal.
Ghislain Segers woonde in Smeerebbe-Vloerzegem en
verhuisde na zijn huwelijk naar Aspelare. Ghislain heeft een passie voor
tekenen en schilderen én voor het mysterie van de Rechtvaardige Rechters, het
luik van het Lam Gods dat nog steeds niet is teruggevonden.
Ghislain vond in Anna Benoy een geestesverwant
want zij is eveneens in de ban van de Rechtvaardige Rechters. Zij maakte een
studie van de brieven die de ontvoerder van het paneel naar het Genste bisdom
stuurde. De door D.U.A. ondertekende brieven werden later toegeschreven aan
Arsène Goedertier.
Dit jaar vallen de datums van die
afpersingsbrieven dag op dag gelijk met die van het jaar 1934 waarin ze
verstuurd werden. Aanleiding voor Anne om haar bevindingen via onze krant mee
te delen, Ghislain neemt het artwork op zich. Lees hierna de inleiding tot de
artikelenreeks omtrent de Rechtvaardige Rechters waarbij Anna zich
rechtstreeks tot de mysterieuze briefschrijver wendt:
Jan Lion
Beste briefschrijver,
Ondertussen is het 78 jaar geleden dat het paneel
der Rechtvaardige Rechters op mysterieuze wijze verdween. Het enige dat ons
rest zijn veertien door U nagelaten getypte brieven, ze vertellen enorm veel.
Geen aanwijzingen naar een bergplaats of het waarom, enkel dwaalsporen het
ene na het andere.
Hetgeen mij het meest boeit zijn de talrijk
aanwezige typografische fouten. Zelf zijn die mij verspreid doorheen mijn
hele carrière als dactylo slechts eenmaal overkomen. Het grappige is dat U
erin slaagt deze in 14 schrijvens zowat allemaal te doen voorkomen. Spijtig
genoeg bewijzen die niet of U op die ogenblikken gehaast en niet
geconcentreerd te werk ging. Met plezier zal ik ze in een volgend schrijven
bespreken.
DUA onovertroffen
P.S. Na de dienst verdween de pastoor en zijn aanhang
in de sacristie, de koster doofde de kaarsen, duwde de kerkgangers langs het
hoofdportaal naar buiten onderwijl de lichten dovend, haastte zich langs de
rechterbeuk naar de sacristie onderwijl de kerk onderzoekend op
achterblijvers.
De kerk lag er dan verlaten bij. Pastoor & C°
verlieten de kerk langs de winterkapel, de koster in zeven haasten terug door
de kerk langs de linkerbeuk om de kerkdeur af te sluiten. Ik vergeet nooit
zijn gezicht toen hij zich omdraaide.
Hij heeft ons toen vriendelijk langs het
hoofdportaal uitgelaten, de kerkdeur vergrendeld en de kerk verlaten langs de
winterkapel. Steeds weer datzelfde patroon. (1962)
|