Afgelopen zondag was het de 26ste rit (nog 12 te doen) mits wat goed weer. Het weer liet ons niet in de steek; licht bewolkt met de zon zon die er af en toe eens door piepte. De temperatuur was gelijk de voorgaande zondagen weer aan de lage kant (14,5°C om 8u30).
Al bij start was er een onenigheid over het te volgen parkoer, want er stond weer een stevig bries vanuit het zuid-westen. Groep 2 reden vol goede moed de open polders in richting Nederland. Groep 1 trok richting Dendermonde langsheen de Schelde. Wim was er ook nog eens bij vanaf het begin. Hij kwam even warm rijden om daarna met de polderrenners te rijden (80km aan 42km/h gemiddeld!).
Wij hielden er een iets rustiger tempo op na. Onderleiding van Gerry en Bert reden we via de Es (hier hield Patrick het voor bekeken) de Kruibeekse polder in. Zo passeerden we ook langsheen een elektrisch distributie station ter hoogte van Beestenhoek (kilometer 11). Eens in Hollebeek kregen we een pittig afdaling, Harald stelde voor om deze omgekeerd te rijden bij het terugkeren, maar niet deden bleek later. Nu waren we dicht bij Temse waarna we over de nieuwe Temsebrug reden.
Ook nu reden we langsheen de Oude Schelde en het kasteel zo doorheen Mariekerke. Zo reden we dan eindelijk de schelde dijk op. Passerend langs Sint-Amands en gehucht Briel en Baasrode (hier tussen had Marc VO ons verlaten en Bert loste zijn broer af) kwamen we dan aan in Dendermonde waar we de Schelde overstaken.
Onder leiding van Bert werd de terug reis ingeleid. Hij kreeg bijstand van Robert, Leo en Walter. Zo bleef het maar draaien en keren maar nu konden we wel het rijvlak onze tubes volledig benutten (daar is ook voor betaald hé). Onderweg pikten regelmatig anderen mee aan waaronder zelf vrouwen (veel tegengekomen op onze rit trouwens). Dit deden ze tot aan de Mirabrug in Hamme, toen moest Werner weer eens een plas pauze inlassen. Al kwam dat wel goed uit want er werd beslist om dan toch maar om de route langsheen de Schelde verder te zetten. Zo kwam Gerry en Harald weer vooraan. Voor we het goed wisten reden zo over het mooie fietspad van de Zaat. Zo stonden de terrasjes al klaar van restaurant de Zaat en grand café Kaai, iets te vroeg voor nog thans ...
Net Temse buiten moesten we nog even door een veel te smal fietsers tunneltje. Zonder ongelukken zetten we de tocht verder naar Rupelmonde. Net voor Bazel reden we in noordelijke richting om via de Kruibeekse polder om dan café de Groene aan te doen. Hier stond het vol van fietsen, wat er juist te doen was weet ik nog niet ...
Het verdict van de rit was 93,5km met een gemiddelde van 29,7. Parkoer in detail kan je hier vinden:
Groep 1 bestond uit: Gerry en Bert Van Lierop, Harald Mets, Marc Van Osselaer, Marc Amelinckx, André De Ridder, Robert Bollaert, Leo De Meulenaere, Patrick De Coninck, Werner Franssens en Walter Hendrickx.
Groep 2 bestond uit: Gerome Van Gasse, Leon Van Der Linden, Etienne De Roeck, Marcel, Michel Van Mulder en misses X
Afgelopen woensdag mochten we ook Marc Van Osselaer feliciteren met zijn verjaardag!
Zondag 31 juli zullen we vooral herinneren als "tour de Axel".
Het weer viel mee, temperatuur van zo'n 14°C met een zeer zacht briesje. Al begon de rit onder bewolkte hemel maar tegen de middag kwamen de eerste zonnestralen toch al piepen.
Onder de vakkundige leiding van Gerry en Stefan vertrok iedereen richting Gaverland waar de scheiding zich voltrok, ploeg 1 was 14 man sterk (André De Ridder, Bart Meessens, Bert Van Lierop, Freddy Buys, Gerry Van Lierop, Harald Mets, Marc Amelinckx, Marc Van Osselaer, Michel Van Mulder, Patrick De Coninck, Paul De Cleen, Richard Van Hecke, Robert Bollaert, Stefan Peeters en Walter Hendrickx) en 3 man (Etienne De Roeck, Gerome Van Gasse en Leon Van der Linden) voor ploeg 2.
Op weg met een rustig tempo werd er via de Vliegenstal (ondanks de werken die er nog steeds bezig zijn) zo langsheen de Expresweg N49 naar de 2 rotonden van Kemzeke. Aan de Tromp sloegen we dan af om zo het Nederlandse Heikant te doorkruisen. Op deze manier waren we zo aan de visputten onder Luntershoek. Ondertussen was Stefan vooraan afgelost door Harald, niet veel later losten de broers elkaar af.
Iedereen was blijkbaar toch goed gemutst want er nog vlot gepraat onderweg. Eens we tegen Axel ging het even noord maar dan terug richting het westen. Nog voor de brug namen we de afslag om via Schapenbout en over de oude spoorbrug (zie foto) terug toe te komen boven Axel. Geen nood want we reden verder noordwaarts ...
Ter hoogte van Margette werd er koers gezet naar Zaamslag. Harald was volledig onder de indruk dat hij al in Zaamslagveer was toegekomen leidde de groep rechts. Met als gevolg dat we terug op hetzelfde punt toekwamen (hoe groot is die kans?). Een beetje hilariteit en genant bij Harald namen Patrick en Paul het commando over. De aandachtigen hadden dan ook opgemerkt dat we 3 keer de meubelzaak Pot Axel hadden gezien.
Zo konden we "eindelijk" Axel verlaten en de tocht naar Hulst verder zetten. Over de Gdynia Bridge zo terug naar de visputten van Luntershoek. Hier besloot Gerry nog een klein ommetje te rijden. Maar aan kilometer 68 zag de band van Stefan het niet meer zitten en moest de groep standhouden (er stonden redelijk wat mensen aan de kant met platte banden over de hele rit). Na wat problemen met band opleggen en bommetjes konden we verder.
Na een kleine vergissing van Patrick (was terug op weg naar de verbindingsweg Hulst-Axel ging het huiswaarts via Meerdonk. Bij velen was het besef gekomen dat de tijd aan het korten was, hierdoor werden de laatste kilometers tegen een hoger tempo afgemaald. Ondanks dat de groep samen bleef zag ik toch bij enkelen dat ze moeilijk begonnen te krijgen ...
Er werd toch een klein sprintje gehouden op de viaduct, deze werd gewonnen door Bart gevolgd door Gerry en Harald.
Het verdict van "tour de Axel" was net geen 100km met een gemiddelde van 30,3km/h, vive le velo!
Zondagochtend viel goed mee als je buiten keek, maar eens op weg naar café de "Groene" was het duidelijk dat het een lastige dag zou worden. Ondanks dat het zonnetje scheen en een temperatuur van 14 a 15°C, was er vooral veel wind (4 beaufort met stoten tot zelfs 6!). Maar omdat er ook hier en daar dreigende donkere wolken verschenen, besloten we om dicht in de buurt te blijven van Melsele.
Omwille van die reden reden we met zijn allen te samen, een totale groep van 14 man:
André de Ridder, André De Ridder, Bart Meessens, Patrick De Coninck, Frank Van Aertselaere, Gerry Van Lierop, Harald Mets, Leo De Meulenaere, Michel Hody, Michel Van Mulder, Pedro Claessens, Walter Heyndrickx, Werner Franssens en Stefan Peeters.
Onderleiding van Gerry en Jurgen trokken we dus niet in de richting van Nederland maar naar het Zuiden. Niemand had zin om tegen de wind in te beuken in de open Nederlandse polder. Dus Kruibeekse polder lag als eerste op onze weg. Slingerend vervolgenden we dan naar Temse. Niet veel later reden we over de nieuwe Temsebrug (tevens de langste van Belgie 374m), wel opletten met extra zitbankjes die stonden zowaar bijna in het midden.
Eens over de Schelde volgende we een zijarm met name de Oude schelde.
Hier een beetje info:
De Oude Schelde is een 6 km lange zijarm van de Schelde met een oppervlakte van 115 ha. In de 13e eeuw werd dit deel afgesloten omdat de bedding van de Schelde zich verplaatste. De Oude Schelde ligt in de gemeente Bornem en is vooral bekend bij de bezoekers aan de deelgemeente Weert
Tot 1950 werd de Oude Schelde nog bevaren door kleine schepen. Het sas is een afwateringssluis aan de Oude Schelde. Het is op één na het oudste waterbouwkundige waterwerk in België, en het oudste in Vlaanderen. Het dateert uit 1592. In 2000 werd het sas gerestaureerd. De gemeente heeft de omgeving heraangelegd zodat het aantrekkelijk is als recreatieve omgeving.
Genoten van de mooie natuur bolden we het cenrum van Mariekerke binnen al om gekend van hun "palingfeesten". Na enkele scherpe en korte bochten reden de schelde dijk op. Op onze weg botsen we op restaurant "Den Amandus". Dit lieten we rechts van ons en zo een rondje van 4km te maken om op die manier terug naar de Temsebrug maar nu langsheen de Schelde.
Richting het westen reden over het domein van de opgeheven "Boelwerf" nu "de Zaat" genoemd. Dit is nu omgevormd tot een mooie woon/recreatie gebied waar het rustig is met unieke woongelegenheden. Hier vindt je meer luchtfoto's van de Temsebrug en de Zaat :
Tegen de wind in kwamen we nog Elversele en Waasmunster (gehucht Hogendonk) tegen. Al die tijd, van kilometer 20 tot 54, hebben Patrick en Pedro de troepen prachtig en gemend, knap gedaan jongens!
Met de wind nu wat in het voordeel namen Harald en Werner (eerst even Leo) het commando over. Parallel met deE17 zo naar industriepark-noord via her recreatiedomein "de Ster" Nieuwkerken-Waas aan te doen. Gerry besliste om ons rechtdoor te laten rijden om niet te vroeg binnen te zijn. Aangekomen aan de Grote Kouterstraat sloegen we rechts af naar Vrasene, Zillebeek, Beveren-Waas en Melsele naar café de Groene. Hier werden we getrakteerd door Gerry die afgelopen dinsdag jarig was, proficiat!
De volledige rit was goed voor 80km met een gemiddelde net boven de 29km/h. Gezien het vele draaien en keren, toch goed doorgereden.
Hieronder vind je de link om het in detail te bekijken:
Het weer was heerlijk; temperatuur van 15°C, licht bewolkt maar met veel zon en een zwakke tot matige wind uit het zuid-westen.
Wie reden er allemaal mee:
Ploeg 1: Mets Harald, Van Puymbroeck Marc, Leo De Meulenaere, Walter Heyndrickx, Marc Van Osselaer, Robert Bollaert, Werner Franssens, Erik Desair, Patrick De Coninck, Frank Van Aertselaer en Pedro Claessens.
Ploeg 2 bestond uit: André De Ridder, Gerome Van Gasse, Leon Van der Linden en onze gast vrouw.
Ook leuk om te zien was dat iedereen een helm op had, veiligheid is voor iedereen!
Zoals gewoonlijk werd er weer vertrokken langsheen Gaverland dit onder leiding van Patrick en Marc VP. Net de Broekstraat ingereden werden ze al op de hoogte gebracht dat de Vliegenstal nog steeds onderbroken ligt. Hierdoor sloegen we vroeger af omheen "Singelberg", al was dit ook niet ideaal. Misschien volgende week mijden door Vrasene aan te doen ???
Net over de viaduct werden de kopmannen afgelost om zo Koewacht binnen te rijden. Erik was weer voorbeeldig om even voorop te rijden om zijdelings verkeer te melden. Dit bracht wel Harald wat in de war want hij wou de groep even langs een andere weg laten rijden, dus werd de weg vervolgd zoals we gewoon waren ...
Ten oosten van Hulst werd de groep dan toch over een andere weg geleid. Tussen de visserputten (die verbinding maken met die van Luntershoek, zie verslag van 29 mei ‘11) om over de Havikdijk, Patrijzenhoek en Havendijk te bollen. Zo kwamen weer uit thv het rondpunt. Hier had Erik het even niet begrepen met "links" zo reed hij verder over het rondpunt.
Eens deze voorbij dacht Erik weer de groep even op te schrikken (kilometer 54) door "plat, plat" te roepen. Gelukkig trapte niemand in zijn frats, want we hadden allemaal al gezien dat er 2 mooie & sportieve dames ons te gemoed wandelde ...
Goed geprobeerd Erik!
Net hierna besloot Harald om de groep rechtdoor te laten rijden. Zo kwamen we uit in de Grauw en snel reden we verder naar de Nederlands/Belgische grens op weg naar Doel. Toen we net Oude Doel voorbij waren keek iedereen omhoog. Er hingen plots donker wolken boven ons, iedereen vreesde voor regen. Later bleek dit onnodig ...
Op weg naar het vrij stuk ondervond we dat er een serieuze tegen wind blies, zeker in het nadeel bij de sprint. Net voor de rotonde over de "Ring Belge R2" ging Marc VP aan, Robert en Harald niet viel later maar alles kwam na de rotonde weer mooi te samen. Het viel ons op dat er enkele mensen in de berm stonden, zij eisen voor een tol vrije tunnel. Hier kan je meer vinden:
Eens de Ketenislaan opgedraaid werd er vooraan mooi rond gedraaid door patrick,Harald en Pedro, enkel Frank zou nog moet meewerken. Toen we meer tegen de wind reden zakt het tempo tot 33km/h. Tot een 150meters voor de streep bleef iedereen samen tot er uitval van Perdo , deze werd beantwoord door Harald. Niet veel later ging Marc VP en Erik er nog over, nog een late uitval bolde Werner juist voor Harald over de streep.
Door een gevaarlijk manouver tussen Erik en Werner worden ze dan ook gediskwalificeerd ...
Het verdict van afgelopen rit was 95km met gemiddelde van 31,2km/h voor ploeg 1.
Ploeg 2 deed een 80km met een gemiddelde van 28,5km/h
Ploeg 1: Mets Harald, Van Osselaer Marc, Van Puymbroeck Marc, Van Lierop Bert, Van Lierop Gerry, Freddy Buys, Leo De Meulenaere, Walter Heyndrickx, Marc Amelinckx, Richard Van Hecke en Pedro Claessens.
Ploeg 2 bestond uit: André De Ridder, Gerome Van Gasse, Leon Van der Linden en onze gast vrouw.
De ochtend startte met een grijze hemel met relatief frisse temperatuur van 15°C maar deze keer met bijna geen wind. Toch waren er 15 dappere sportievelingen opgedaagd. De groep werd opgang getrokken door Gerry en Freddy. Ter hoogte van Gaverlandstraat scheiden de 2 ploegen hun wegen ...
Ter hoogte van de kapel vervoegde Harald de groep (probleemje met een leegloper achteraan).
Waarna we de weg vervolgenden via de Broekstraat naar de Vliegenstal.
Aan de Vliegenstal was het even opletten want daar moesten we aan cyclocross doen, ze zijn daar bezig met nieuwe bekabeling. Vervolgens werd er rustig verder gereden via de parallel weg met de E34 richting de kust. Eens aan de rotonde van Stekene werd de E34 overgstoken waar we via de Tromp naar het voormelig fort van St-Jan en de Kemel Nederland binnen bolden.
Flirtend met de Belgisch-Nederlandse grens over de Emmaweg kwammen we zo terug over bekend terrein van de Koewacht. Ondertussen kwamen beide groepen elkaar terug tegen in tegengestelde richting (rond kilometer 25). Aan kilometer 26 stuurde Gerry ons naar rechts, dit was niet zo'n goed idee aangezien we op race fietsen waren en niet met cyclocross fietsen. Hij bedacht wel snel een goede uitvlucht "het is maar om van kop af te gaan".
Toch was er toen een wisseling vooraan, enkel was het Freddy die zijn plaats had afgestaan aan Marc VP. 2 km verder werd dan ook Gerry afgelost door Harald.
Kronkelend over het fietspad van Nieuwmolen ging de tocht verder naar Axel mist een klein ommetje. Eens de Langeweg opgedraaid hield Harald het voor bekeken (nog herstellend net als Marc A van een ziekte afgelopen week). Marc trok onverminderd alleen voort. Op het einde hiervan krijg hij dan ook hulp van Freddy waarna ze tot het einde van onze rit doorreden (sterk!).
Omheen de noord kant van Hulst werd de rit nu ingekort naar Meerdonk op, enkel toen we over de E34 reden werd er even "klimspurt" maar iedereen bleef mooi bij elkaar. Aan de viaduct Vrasene-Verrebroek kwamen we nog een club tegen die een toertje aan het maken waren. Dit was een klein deelt van totale Lotus club met hun Elise's.... http://www.clubteamlotusbelgium.org/
Eens dit gepasseerd werd er nu rechtdoor gereden naar Singelberg op. Zo waren we iets vroeger als anders terug aangezien er in de namiddag nog een gezinstocht en barbecue was gepland ...
Ploeg 1: Bollaert Robert, Werner Franssens, Mets Harald, Meessens bart, Van Osselaer Marc, Van Puymbroeck Marc, Van Lierop Bert, Marc Amerlinckx en André De Ridder. Ploeg 2 bestond uit: Van Gasse Geromme, Van Der Linden Leon, De RoeckEtienne met gastrijdster misses X.
Onder een stralende hemel werd de groep opgang getrokken door Bert en Harald. Ter hoogte van Gaverlandstraat scheiden de 2 ploegen hun wegen ...
Het merendeel vervolgenden hun weg via de Broekstraat naar de Vliegenstal.
Juist na de viaduct van Vrasene-Verrebroek gaf Bert er de brui aan en plaatse zich lekker achteraan het peleton. Gelukkig voor Harald nam Werner zeer snel zijn plaats in. Maar dit duurde maar tot aan de piramiden, hij zat blijkbaar veel liever met zijn benen onder tafel dan op de fiets. Dus nam Bart het commando over ...
Harald en Bart hielden een strak tempo van 31,5 op na terwijl we rustig naar de rotonde van Stekene reden. Op dit punt gaf ook André er de brui aan. Het leek wel het verhaaltje van de 10 kleine negertjes. Gelukkig voor de groep werden we terug versterkt door een mister Lanxess. Dit bleek dus de definitieve groep te worden waar na we onze tocht verder zetten doorheen de Koewacht.
Op weg naar Axel dacht Marc VO even van de pijlen te volgen (Jan Bogaert rit) en sloegen dus links af . In de Ratte namen we rechts waarna op vertrouwde weg kwamen. Eindelijk was er aflossing door Robert en Marc VP. Voor vele ook tijd om nog een hapje te eten. De wind zat tocht iets slechter op de weg naar Hulst dus werd Robert afgelost.
Eens rond we Hulst reden op weg naar Schuddebeurs besliste Harald om rechtdoor te rijden. In plaats van door Zandberg bleven ten noorden hiervan. De wind zat gunstiger hier en merkten we ook aan de snelheid. In Kruispolderhaven volgenden we mooi de dijk met het verdronken land van Saeftinghe. Naar de Muggenkoek kregen we hulp uit onverwachte hoek, mister Lanxess vergezelde Marc VP op weg naar Doel.
Doel net gepasseerd zette Harald zicht terug vooraan. Veel hulp kreeg hij niet, er werd meer op een lint gereden (vermoeidheid bij velen). Enkel aan de Bazeput hulp van Marc. Gelukkig begon de wind terug goed te zitten waar bij iedereen even terug op adem kon komen. De Ketenislaan opdraaiend nam Harald deze volledig voor zijn rekening. Even nam mister Lanxess nog het over. Harald zag dat iedereen het moeilijk had en plaatste een uitval (op 89,5km), door verkeerd op te schakelen viel hij zelf plots stil. Bart zag dat en kwam er op en er over. Niet veel later en nog enkel 200 meters ging Bert met Marc VP achter Bart aan. Aan de streep reden Marc VP met Bert en ietsjes later Bart over, de rest volgde niet veel later in groep.
Omdat we dicht bij elkaar zaten waren we snel gegroepeerd en werd er op het gemakje naar Melsele gebold richting de Groene. Waarna er nog gezellig op het terras een drankje(s) werden genuttigd.
Het verdict van de rit:
Afstand was 98km met een gemiddelde van net geen 31km/h
Zondag is het eerst nog droog met brede opklaringen. Nadien neemt de bewolking toe en stijgt de kans op wat lichte regen. Ook maandag verwachten we veel wolkenvelden en valt er soms (lichte) regen.
Tevens melden we dat de nieuwe kleren gearriveerd zijn. Ze worden momenteel georganiseerd per bestelling en er zal contact opgenomen worden hoe deze tot bij de persoon zelf zullen raken
Hierbij het verslag van onze Hemelsvaart rit 2 juni ’11
Wie reden er allemaal mee:
Bollaert Robert, Claessens Pedro, De Meulenaere Leo, Werner Franssens, Mets Harald, Meessens bart, Ryckaert Wim, Van Osselaer Marc, Van Puymbroeck Marc Van Hecke Richard, Van Lierop Bert, Van Gasse Geromme, Van Der Linden Leon, De RoeckEtienne . Met gastrijders Rudi Franssens Marcel en 2 rood hemden.
Onder een stralende hemel werd de groep opgang getrokken door Geromme & Leon. Maar ter hoogte van Gaverlandstraat trokken zij rechtdoor met in hun spoor Etienne, Marcel en de 2 rood hemden. De rest sloeg dus af en werden op sleep genomen door Wim en Marc VP.
Met een mooi tempo werd er via de gebruikelijke weg langsheen de Vliegenstal gereden. Na al de vorige ritten werd er nog eens over de Zalegemdijk gereden om via Meerdonk en Knorrenhoek naar Nederland te bollen.
Het tempo werd nog steeds mooi strak gehouden tussen de 30-31km/h door de 2 sterke mannen vooraan. Na 30km hield Marc het voor bekeken, hij werd snel afgelost en het tempo werd langzaam aan lichtjes opgetrokken. Voor dat we wisten waren we al doorheen Roversberg en Duivenhoek.
Aangezien we anders te vroeg en minder kilometers hadden gemaakt, sloegen we na Duivenhoek via Lange Nieuwstraat richting Kloosterzande. Dit laatste lieten we links liggen en kwam Walsoorden inzicht. Ideaal moment voor sommige om nog energie op te doen terwijl we onder de Schelde dijk richting Emmadorp. Hier blies de wind wel wat in ons nadeel, weer was er een wind 4beaufort.
Toen we Belgie terug binnen reden werd er eens een alternatieve weg genomen ipv de gebruikelijke (rechtdoor) Muggenhoek. Net over de dijk sloegen we dan rechts af, deze weg noemt ook de Muggenhoek (zie bijgevoegde luchtfoto). Die baan lag wel beter dan dat we anders nemen, zo kwamen we uit in de Nieuwe Arenbergstraat. Vervolgens via Doel naar de Waaslandhaven te rijden.
Het tempo werd dan nog eens omhoog gehaald met Wim (nog steeds!) op kop. Hij kreeg veel hulp onderweg van Pedro, Bart, Werner & Bert. Toen we richting de rotonde op de St Antoniusweg zag Wim zijn kans om in het zog van een vrachtwagen nog maar eens te versnellen. Niemand was bijmachten om te volgen uiten Rudi F. Achteraan werd eens we de Ketenislaan opdraaiden mooi rond gedraait. De sprint voor de 3de plaats werd dan ook gewonnen door Marc VP.
Na dit werd er min of meer terug gegroepeerd en op het gemakje naar Melsele bolden. Echter Robert was nog een heel eind achter, Marc VP draaide rechtsom om hem op sleep te nemen richting de Groene. Waarna er nog gezellig op het terras een drankje(s) werden genuttigd.
Het verdict van de rit:
Afstand was 83km met een gemiddelde van net geen 32km/h
Zie hier het verslag van de rit van 29 mei. Reden mee vandaag:
Amelinckx Marc, Bollaert Robert, Claessens Pedro, De Meulenaere Leo, Desair Erik, Werner Franssens, Hody Michel, Mets Harald, Van Mulder Michel, Van Osselaer Marc, Van Puymbroeck Marc Van Hecke Richard (reed mee tot aan De Vliegenstal.). Van Gasse Geromme, Van Der Linden Leon. Met den Dijk: Ryckaert Wim.
Wederom was de prognose van het weer betrekkelijk goed. Veel wind doch droog en 15-19 graden gedurende de voormiddag. Ideaal fietsweer als je het mij vraagt. 15 dapperen stonden klaar voor de tocht. Allen voor de eerste maal dit jaar met een harnas op het hoofd (helm), bravo!
Van bij de start namen Harald en Erik het commando om de weg richting Gaverland aan te vatten. Het was dadelijk oppassen geblazen. Er stond een dranghek bij het indraaien van de gaverlandstraat Het waren namelijk bloemfeesten later die dag op Gaverland doch iedereen was al wakker genoeg om er veilig doorheen te komen. Leon en Gerome reden hier rechtdoor en hadden er 65 als ze thuis waren.
Op weg naar de vliegenstal werd het tempo mooi onderhouden aan een snelheid van 28 gem. Goed opwarmertje dus. Er stond namelijk een vrij verraderlijke wind die al fameus in het nadeel blies. Op weg richting het viaduct van Stekene werd er even geopperd om een alternatief parcours te nemen maar dat werd als te druk beschouwd.
In koewacht besloot Erik na een 55 min de kop voor bekeken te houden na zijn intermezzo’s aan de kruispunten. Harald zette flink door met Pedro nu aan zijn zij. Wegens de werken richting Zuiddorpe draaiden we vroeger af richting de langeweg. Die staken we over om de andere parallelle weg te nemen. Aan de derde verkorting draaiden we linksaf om dan eerste rechts Kanaalweg/ Hogeweg te nemen.
Wegens de introductie in het verslag van de Sint elooiskreek vorige week was het nu op voorstel van Harald de beurt om eens langs de Luntershoek te rijden. Het was opnieuw een mooi verfrissing van wegen die niet veel genomen werden en waar we tevens, voor diegene die fris genoeg zaten, een mooi stukje natuur konden bewonderen. Fotootje verder in het verslag.
We reden verder richting ’t Jagertje en Zandberg. Ter hoogte van Zandberg en na ongeveer 2 uur onderweg werd Pedro vooraan afgewisseld door Marc, Robert en daarna Erik. Harald wou na lang aandringen een paar kilometer later toch wel eens de kop afstaan. Hij had een goede voorbereiding voor de 250 km van volgende zondag achter de rug (kom op tegen kanker)
Ter hoogte van Emmadorp namen Werner Fen Marc A de kop. Zij namen het stuk door prosperpolder voor hun rekening en bleven mooi de snelheid van 32-34 aanhouden ondanks de wind die enorm in het nadeel blies.
Via de Engelsesteenweg kwamen we zo in de industrie. Daar nam Erik de kop om wat tegen de wind in te beuken. Er diende echter halverwege de st Antonius weg versterking te komen van Michel VM, Harald, Marc A en Werner aangezien het alleen onbegonnen werk was. De wind blies er enorm.
Bij de draai van de St-antoniusweg richting Indaver werd het opnieuw wind mee en kon er hersteld worden. De kop werd hier getrokken door Werner en het tempo ging de hoogte in. Aangezien het nu Werner was die de kop trok was het nu Marc V die er vanonder probeerde te muizen op het vals plat. Hij had een kleine voorsprong aan het rond punt op de Oudedijk. Zoals de traditie het ondertussen wil zette Erik zich daar recht om op de wind mee van de Oudedijk het tempo nog meer op te drijven. Aangezien er niet dadelijk iemand aanpikte nam hij een kleine voorsprong. Het gat werd eerst gedicht door Marc VP en dit diende al te gebeuren tegen snelheden van boven de 50. Daarna sloten Werner, Pedro en Marc v O nog aan. De groep achtervolgers zaten niet veraf.
Dit vijftal draaide de ketenislaan op en nam onder leiding van Erik wat meer afstand. Pedro en Werner draaiden mooi mee rond maar na een paar beurten werden de benen stil gehouden. Sein voor Erik om te demarreren. Hij had dadelijk “2 lantaarnpalen” voorsprong alvorens door het viertal opnieuw rondgedraaid werd. Aangezien op het einde van de ketenislaan en met de meet in zicht het gat niet echt kleiner werd heeft Marc VP gekozen om met zijn laatste krachten het gat fameus te verkleinen zodat Werner en Pedro een stilvallende Erik net op tijd konden remonteren. Werner won de spurt voor Pedro en Erik.
Van hieruit werd er op een rustig tempo richting Groene gereden.
Verdict = 91 KM tegen een gemiddelde van 30,5. Parcours hieronder.
43bis1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.
43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.
43bis2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.
43bis.3.1. De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis.3.2. Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.
43bis3.3. 1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".
2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.
43bis4. De fietsers die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
43bis5. Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding van het verkeersbord A51 en eronder het symbool in 't wit van een fiets.
Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en, op het achteropkomend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer.
Zie hier het verslag van de rit van 22 mei. Reden mee vandaag:
Marc Amelinckx, Freddy Buys, Pedro Claessens, Erik Desair, Werner Franssens, Bart Meessens, Harald Mets, Marc Van Osselaer, Marc Van Puymbroeck, Van Mulder Michel, Stefan Peeters, Gerry Van Lierop, De Roeck Etienne, Leon Van Der Linden ofwel 14 man in totaal (+ the man in black, Wim met den dijk en Patrick alleen wegens niet op tijd)
De prognose van het weer was opnieuw redelijk “ok” en er waren 14 dapperen opgedaagd om de toch wel sterke wind te gaan trotseren. Er werd laat gestart en Bart en Erik plaatsen zich dadelijk op de kop om de weg richting Gaverland aan te vatten. Ter hoogte van Gaverland reden Etienne en Leon rechtdoor om, sterke beren zoals ze zijn, de wind alleen te gaan trotseren.
Voor de rest van de groep ging het richting Vliegenstal. Er was enorm wat windkracht wat maakte dat het tempo rond de 29,5 aangehouden werd maar er enorm geduwd moest worden. Erik en Bart namen de eerste zware 22 km voor hun rekening tot aan het viaduct van Stekene. Eenmaal het viaduct over (al ging dit moeilijk voor Erik) werd er mooi afgewisseld vooraan aan de kop. Op het einde van de rit had iedereen zijn deeltje van het kopwerk uitgevoerd.
In koewacht besloten Stefaan en Gerry de wind-mee richting huiswaarts aan te vatten wegens de viering van een communiefeest. Wat maakt dat we nog met 11 over waren. Van Koewacht ging het richting Nieuwemolen waar er zoals steeds opgelet dient te worden wanneer er voor het fietspad gekozen wordt. Dit maal werd er veel te vroeg gekozen voor het “voetpad” wat leidde tot de nodige hilariteit. Geen ongelukken dus konden we verder. Harder oppassen was het echter net voor de provinciale weg. Daar werd om nog onduidelijke redenen het fietspad links gekozen alvorens de baan over te steken. Gevaarlijke toestanden doch wederom geen ongelukken. Gelukkig!
Eenmaal “Zuiddorpe” gepasseerd werd er rechtdoor gereden ipv rechtsaf naar de “ratte” en de “eversdam”. Zo kwamen we eens op nieuw terrein genaamd “de sterre” waar we links mooi de “Saint elooiskreek” zagen liggen. Fotootjes op volgende pagina. Van hieruit ging het naar “de oude polder” waar we rechts de verkavelings weg opdraaiden. Hier hadden we nog een een stukje krachtige zijwind maar na 36 km en rechtsaf konden we eindelijk eens genieten van meewind. De Middenweg kwam uit op de Eversdam die dan weer uitkwam op de Langeweg, het alom gekende keerpunt.
De langeweg leent zich uitstekend om bij meewind het tempo op te drijven. Zodanig zelfs dat Marc VP er een spurtje uithaalde en er even afscheiding ontstond. Het bleef echter bij een korte schermutseling.
Net voor hulst werd er gekozen om de langeweg over te steken om via de Kanaalweg en de Hogeweg rond hulst te rijden. Hier blies de wind opnieuw even vanuit de zij zodat het tempo gedrukt werd.Van hieruit ging het richting Hulst, Schuddebeurs en de Hogestraat. Nog even via emmadorp om zo uiteindelijk aan de oostlangeweg in doel te belanden. Van hieruit was het tussen de dokken wel nog even beuken tegen de wind. Enkel diegene die nog wat krachten gespaard hadden konden hier kop doen.
Richting de oudedijk en tijdens het vals plat op de Sint-Antoniusweg sprong Werner net zoals vorige week weg. Niemand van de groep besloot echter mee aan te pikken en Werner besloot wijselijk om de 5 km vrije gedeelte niet alleen aan te vatten. Eenmaal de oudedijk opgedraaid begon Erik zoals elke week het tempo op te trekken. Er werden snelheden boven de 45 gehaald doch de meeste konden mee.
Bij het opdraaien van de ketenislaan waren we nog in groep en het tempo zakte naar 32-33 wegens de sterke wind tegen. Er werd gedurende een paar kilometer tegen de wind ingebeukt tot het tempo wat stilviel en Erik aanzette. Na een paar honderd meter zette hij opnieuw aan en kreeg uiteindelijk 3 man mee. Freddy, Werner en Pedro zaten nog in het wiel. Toen Erik stilviel nam Pedro over en er werd niet dadelijk gereageerd. Werner besloot het gat dicht te rijden met Freddy in zijn wiel. Na Freddy vorige week was het nu de beurt aan Pedro om te vroeg de benen stil te houden. Zowel Freddy, die de spurt won, als Werner konden hem nog remonteren. Erik werd vierde.
Van hieruit ging het aan een rustig tempo richting Groene.
Zie hier het verslag van de rit van 15 mei. Reden mee vandaag:
AMELINCKX Marc, BUYS Freddy, DE CLEEN Paul, DE MEULENAERE Leo, DESAIR Erik; FRANSSENS Werner, HEYNDRICKX Walter, HODY Michel, METS Harald, RYCKAERT Wim, VAN OSSELAER Marc, VAN PUYMBROECK Marc, VAN WIELE André, VAN AERTSELAERE Frank, ofwel 14 man in totaal
De prognose van het weer zag er niet goed uit en toch waren er 14 dapperen die de weergoden gingen trotseren. Er werd echter aarzelend gestart door de vele blikken naar de wolken. Welke richting zouden we vertrekken? Sommige opteerden richting Kruibeke-Bazel wegens de dreigende wolken die vanuit Kallo aan kwamen vliegen. Erik en Harald namen het initiatief en vertrokken langs de alom gekende weg Gaverland – Vliegenstal. Onderweg naar de vliegenstal hadden we een paar druppeltjes doch de weg lag er droog bij en wat wensen we nog meer?
Eenmaal langs de express weg besloten we de baan in plaats van het fietspad te nemen. Een groep van 14 is ééntje te weinig doch Harald had een oplossing bij een eventuele controle. Nummer 15 was er net afgereden en was teruggedraaid.
De wind blies vrij krachtig en er werd een tempo van 29 gemiddeld aangehouden. In de heikant staken we het viaduct over en werd er gekozen om rechtdoor richting Westhoek – Blauwe hoeve te rijden. De weg was omringd door bomen en die zorgde ervoor dat we weg kletsnat lag. Kuisen geblazen dus als we thuis waren.
Ondertussen waren de kopmannen afgelost door achtereenvolgens Marc V P, Marc A en Leo. Er werd vandaag goed geroteerd wat kopmannen betreft. Al werden er voorstellen tot sneller roteren geopperd aangezien de beentjes nog veel te fris waren bij sommige sterke beren.
Langs de Grote kreek ging het richting Axel. Van daar ging het langs een andere route als normaal naar Hulst. De afwisseling in route was eens leuk. Van Hulst reden we ook “iets” anders richting zandberg en de Vlaamsen kreek. (details te vinden op het parcours)Daarna langs emmadrop en via propsperdorp (of toch bijna) ging het naar nieuwe alsembergstaat. Daar werd er een pitstop ingelast door Paul en een paar man besloot ook gebruik te maken van dit kort intermezzo. Niet veel later kwam alles terug samen.
Van hieruit ging het op weg naar doel om stilletjes aan het vrije gedeelte voor te bereiden. Ondertussen was er in de waaslandhaven wel iets opmerkzaams gebeurd. Voor de tweede keer deze rit kwam Marc Van Osselaer terug op de kop. Een mooi weerzien na een lange tijd van kommer en kwel.
Ter hoogte van de Waaslandhaven (eerste groot rond punt) namen Marc A en Erik D de kop. De snelheid werd lichtjes opgedreven tot 36-37. Het normale startpunt van het vrije gedeelte is het rond punt op de oudedijk maar tijdens het vals plat naar dit rond punt zag Werner Franssens mooi de kans om de schermutselingen die er altijd ontstaan na dat rond punt voor te zijn. De helling werd opgereden tegen 40km per uur en iedereen zat dadelijk op zijn tandvlees. Na het rond punt nam Erik Desair over om met zijwind het tempo te onderhouden. Er kwam echter na een poos iemand voorbijgesneld waar het moeilijk was om bij aan te pikken. Op zijn trui stond “lieven”, iemand die toevallilg aanpikte dus en hij ging fors vooruit. Een renner van de club of niet, het wagonnetje aanpikken was de boodschap. Er vielen gaten en bij het opdraaien van de Ketenislaan was er een afscheiding van 4 man. Onze zwarte brommer, Erik D, Werner Franssens en Freddy. Erik heeft nog getracht om Lieven een paar keer af te lossen maar meer dan een paar honderd meter liet hij niet toe. Doordat de snelheid rond de 44-47 lag was het ook moeilijk om nog terug te keren vanuit de groep. Vooraan was het wachten op de sprint. Freddy zette van veel te ver aan waardoor Werner en Erik in een zetel konden beginnen aan de sprint. De sprint werd gewonnen door Erik, kort gevolgd door Werner, Freddy en Lieven. Als ik me niet vergis kwam Paul als vierde Amco over de lijn gevolgd door Marc V P.
Eenmaal de groep opnieuw tezamen werd er vlotjes richting groene gereden.
Eindresultaat 95 km tegen 31 gem. Parcours hieronder!
·Te bezorgen bij het bestuur (Andre Van Wiele, Marc Amelinckx, Leo De Meulenaere, Leon Van Der Linden, Erik Desair).
Wij verzoeken u bij afgifte van het inschrijvingsformulier het verschuldigde bedrag mee over te maken, of via indien via e-mail het bedrag te storten op rekening
833-5401631-56
Wij hopen op goed weer en rekenen uiteraard op een talrijke opkomst
Het verslag van de rit van 15 mei volgt nog. Er was een 14-koppig sterk peleton en er is weer goed doorgereden. Tevens worden deze week de uitnodigingen voor de jaarlijkse BBQ uitgestuurd.