Inhoud blog
  • § 12.2 Elementaire Plantkunde met Eildert Reinders
  • § 12.1 Elementaire Biologie met de Vis
  • § 11.1 Elementaire Scheikunde met de Vis
  • § 10.6 Elementaire Natuurkunde met Alvin Halpern
  • § 10.5 Elementaire Natuurkunde met Delaruelle en Claes (II)
  • § 10.4 Elementaire Natuurkunde met Delaruelle en Claes (I)
  • § 10.3 Elementaire Natuurkunde met Dessart en Jodogne
  • § 10.2 Elementaire Natuurkunde met de Poes
  • § 10.1 Over oude schoolboeken en.... elementaire wetenschappen
  • § 8.4 Kennismaking met de Hogere Calculus
  • § 8.2 Calculus met de "Muis"
  • § 4.4 Klassieke Vlakke Meetkunde met de Snor (II)
  • § 4.3 Klassieke Vlakke Meetkunde met de Snor (I)
  • § 4.2 Klassieke Deductieve Meetkunde met de Snor
  • § 4.1 Wat is Deductieve Meetkunde?
  • § 3.4 Kennismaking met de Hogere Algebra
  • § 3.3 Klassieke Algebra met Ir Van Houte
  • § 3.2 Newton's -Arithmetica Universalis-
  • § 3.1 Wat is Klassieke Algebra?
  • § 2.3 Rekenkunde met Commandant De Corte
  • § 2.2 Wat is Elementaire Arithmetiek?
  • § 2.1 Wat is Arithmetiek ?
  • § 1.2 Over Hollandse uitgevers
  • § 1.1 Over de esprit de géométrie in de Cadettenschool
  • Ten Geleide
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Science & Bioscience (II)
    an alternative point of view
    02-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ten Geleide

    TEN GELEIDE

    Omschrijving

    De blogs "Science & Bioscience" handelen over basiswetenschappen (natuur- en scheikunde inclusief wiskunde) en biowetenschappen (plant- en dierkunde inclusief de dynamische aspecten) zoals zij vroeger d.i. meer dan vijftig jaar geleden, in het onderwijs (primair, secundair en universitair onderwijs) voorgeschoteld werden. De eerste twee blogs hebben betrekking op het primair en secundair onderwijs; de volgende twee op het universitair onderwijs.

    De URL's van deze blogs zijn de volgende:

    - eerste blog : http://www.bloggen.be/alter1scientia

    - tweede blog : http://www.bloggen.be/alter2scientia

    - derde blog : http://www.bloggen.be/alter3scientia

    - vierde blog : (in voorbereiding)

    Onderwerp en doel

    Zoals de titel "Science & Bioscience –an alternative point of view-" het aangeeft, handelen deze blogs wel degelijk over wetenschap en biowetenschap. Er worden hierbij standpunten ingenomen, die enigzins afwijken van de orthodoxe, officiële visie of versie.
    In tegenstelling met wat de goegemeente meent, zijn vele wetenschappers het veelal niet eens met deze officiële visie. Maar zij moeten zwijgen “om den brode”.

    De bedoeling van deze blogs is nu ook eens deze andere visie aan bod te laten komen. Dit gebeurt dan op basis van eigen bevindingen en levenservaringen. Deze omvatten een halve eeuw intense bedrijvigheid op het vlak van zowel basiswetenschappen als biowetenschappen.
    Dit alles wordt dan gepresenteerd met een vleugje humor maar ook met een scheutje echte, onvervalste wetenschap.

    Leidraad en achtergrond van de eerste twee blogs

    Uit de inhoudsopgave blijkt dat de diverse scholen, die de auteur doorlopen heeft, de leidraad en achtergrond voor dit blog vormen. De onderwijsstructuur evenals de leerprogramma’s zijn echter in de loop der jaren herhaaldelijke malen grondig gewijzigd geworden, en kunnen de lezer in verwarring brengen. Het lijkt dus aangewezen even te herinneren aan volgende begrippen:

    - met primair onderwijs wordt bedoeld niet alleen het huidig lager onderwijs -leeftijdsgroep: 6 tot 12 jaar- maar ook het (meer uitgebreid lager onderwijs –leeftijdsgroep: 12 tot 16 jaar- (MULO of ULO). Dit laatste type onderwijs bestond o.m. in Nederland (sedert 1857) en in Frankrijk (het zogenaamde “Enseignement Primaire Supérieur”). In Frankrijk werd het E. P. S. afgeschaft in 1941, in Nederland in 1968.
    In België bestonden er in de Hollandse tijd "Lagere Hoofdscholen", die later als "Ecoles Primaires Supérieures du Gouvernement" zullen betiteld worden en waaruit in 1843 de Rijksmiddelbare school (de zogenaamde "Ecole moyenne") zal ontstaan. Het is deze "Ecole moyenne" die equivalent is met het E.P.S. in Frankrijk en het MULO in Nederland.
    Naast deze Ecole moyenne was er -voor minder begaafde leerlingen- ook nog een In België een soort voortgezet lager onderwijs –leeftijdsgroep 12 tot 14 of 16 jaar- dit ten gevolge van de achtereenvolgende verlengingen van de leerplicht tot 14 jaar (1914), tot 15 jaar (1953) en tot 16 jaar. Vanaf 1983 werd in België de leerplicht opgetrokken tot 18 jaar wat aanleiding heeft gegeven tot het T.S.O.(Technisch Secundair Onderwijs). Het einddoel of eindtermen van het primair onderwijs waren (zijn) uiteraard verschillend met deze van het secundair onderwijs. Voor wat de leerstof van het M.U.L.O. betreft, stelt deze slechts voor een klein gedeelte overeen met wat in het lager secundair onderwijs onderwezen werd; in het MULO werd bvb al veel aandacht geschonken aan het wetenschappelijk (biologie, natuurkunde, scheikunde) en wiskundig (rekenkunde, algebra, meetkunde, trigonometrie) onderricht.

    - met secundair onderwijs wordt bedoeld het middelbaar onderwijs, dat voorbereidde tot het hoger onderwijs –leeftijdsgroep: 12 tot 18 of 19 jaar-(V.H.M.O. : Voorbereidend Hoger en Middelbaar Onderwijs). Dit onderwijs omvatte toen In België de klassieke humaniora (te vergelijken met het gymnasiumonderwijs in Nederland) en de moderne humaniora (te vergelijken met de H.B.S. in Nederland). In 1970 werd een nieuwe structuur, het V.S.O ingevoerd, gevolgd, in 1988, door het A.S.O., waarbij dan telkens aan de het leerplan en de leerstof gesleuteld werd. Ook in Nederland was dit het geval. De MULO-school als schooltype werd in 1968 vervangen door de MAVO (Middelbaar Algemeen Voortgezet Onderwijs), de H.B.S. door het V.W.O.. Het einddoel of eindtermen van het secundair onderwijs zijn de voorbereiding op het Hoger Onderwijs (Universiteit of Hogeschool).

    - met normaal onderwijs wordt bedoeld het onderricht dat vroeger verstrekt werd in de normaalscholen (Nederland: kweekscholen). Deze scholen waren opleidingsinstituten voor onderwijzend personeel en zo kende men de kleuternormaalscholen (vorming van kleuterleiders/-leidsters), de lagere normaalscholen (vorming van onderwijzers/onderwijzeressen) en de middelbare normaalscholen, beter bekend als regentaat. Normaal onderwijs werd vaak als alternatief gezien van een humaniora want dit type onderwijs bereidde immers ook goed voor op ambtenarenexamens. In 1929 werd de normaalschool trouwens gelijkgesteld met de hogere cyclus van een humaniora, zodat men na de normaalschool ook kon doorstoten naar het hoger onderwijs. Bij de hervorming van het hoger onderwijs in 1995 werden de normaalscholen gefuseerd met grotere hogescholen. Thans leveren die het diploma "bachelor onderwijs" af, aangevuld met een afstudeerrichting: lager onderwijs, kleuteronderwijs. In Nederland werden de kweekscholen voor het basisonderwijs (lager onderwijs) vervangen door de Pedagogische Academie voot het Basisonderwijs (PABO) met catastrofale gevolgen ...

    Voor meer details:

    (1) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogere_burgerschool

    (2) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerplicht

    (3) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Basisonderwijs_(Vlaanderen)

    (4) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Moderne

    (5) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Vernieuwd_secundair_onderwijs

    (6) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemeen_secundair_onderwijs

    (7) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Gymnasium

    (8) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorbereidend_wetenschappelijk_onderwijs 

    (9) zie
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Normaalschool

    (10) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Pedagogische_academie_voor_het_basisonderwijs



    Voor wie niet met de evolutie van lager en middelbaar onderwijs vertrouwd is, zijn bovenstaande verwijzingen een "must".
     

    Inhoudsopgave


    Zoals ieder boek, dat zichzelf respecteert, heeft ook dit blog zijn eigen inhoudstafel, die weergegeven wordt door het archief, dat zich links bovenaan het blog bevindt (linkerkolom). Dit archief omvat de diverse paragrafen of cursiefjes van het blog en wel in dalende chronologische volgorde d.i. het meest recente cursiefje bovenaan. In de tekstkolom van het blog zijn de cursiefjes, zoals bij een leesboek,echter in stijgende chronologische gerangschikt, zodat men dit blog ook kan lezen als een normaal leesboek, door gewoon naar beneden te "scrollen". Onderaan elk cursiefje vindt men een aantal bijlagen, die men kan aanklikken.

    Het is ook mogelijk dit blog cursiefje per cursiefje te lezen door het archief te gebruiken. Aanklikken van een paragraaf in het archief plaatst het aangeklikt cursiefje onmiddellijk bovenaan de tekstkolom. Om een anderuitgekozen cursiefje te lezen, zal men dit aanklikken in het archief, waardoor nu dit laatste cursiefje bovenaan de tekstkolom staat. Deze leesmethode komt overeen met het doorbladeren van een leesboek, waarbij men de diverse hoofdstukken of rubrieken in een zelf gekozen orde leest.

    Teneinde het de lezer gemakkelijk te maken werd iedere paragraaf door een specifiek volgnummer aangeduid bvb §2.3 wijst ophet derdecursiefje van hoofdstuk 2.

    De aandachtige lezer zal opmerken dat naast de Cadettenschool in dit blog hier nu ook de naam van Fred Schuh herhaaldelijk opduikt. Er zijn immers cursiefjes als "Arithmetiek volgens Schuh", "Algebra volgens Schuh", "Deductieve Meetkunde volgens Schuh" etc. voorzien. Alhoewel ik Schuh eerst echt maar NA mijn humaniora ontdekte, en ik dus helaas geen gebruik van zijn boeken heb kunnen maken tijdens mijn humaniora, heb ik gemeend zijn wiskunde toch in dit blog te moeten behandelen.

    Zijn boeken sluiten immers perfect aan op het humanioraonderwijs en vormen een zeer belangrijke tussenschakel tussen het secundair en het hoger onderwijs. De wiskunde van Schuh heeft echter geen rechtstreekse band met de fysische realiteit en is dan ook op didactisch vlak niet erg geschikt voor een eerste contact (zie in dit verband het cursiefje « wat is wiskunde? -antwoord van Morris Kline- » in blog III). Voor een tweede contact is Schuh echter ideaal. Deze auteur paart wiskundige gestrengheid aan een uiterst heldere uiteenzetting, zodat de student antwoord krijgt op de vele vragen, die hij zich mogelijk zal stellen na een eerste contact met de behandelde onderwerpen. 


    Het tweede blog "Science & Bioscience (II) " omvat volgende hoofdstukken en cursiefjes:

    Hoofdstuk 1 "L'Esprit de Géométrie"

    - §1.1 Over de "esprit de géométrie" in de Cadettenschool (in opbouw)
    - §1.2 Over Hollandse uitgevers
    - §1.3 Over scholen en het schoolvak wiskunde... (in voorbereiding)
    - §1.4 Over het "New Math" experiment (in voorbereiding


    Hoofdstuk 2 "Arithmetiek in de Cadettenschool"

    - §2.1 Wat is Arithmetiek?
    - §2.2 Wat is Elementaire Arithmetiek?
    - §2.3 Rekenkunde met Commandant De Corte

    Hoofdstuk 3 "Algebra in de Cadettenschool"
      
    - §3.1 Wat is Klassieke Algebra? 
    - §3.2 Newton's "Arithmetica Universalis"
    - §3.2 Elementaire Algebra in de Cadettenschool (Laken) (in opbouw)
    - §3.4 Kennismaking met de Hogere Algebra

    Hoofdstuk 4 "Deductieve Meetkunde in de Cadettenschool"

    - §4.1 Wat is Deductieve Meetkunde?
    - §4.2 Klassieke Deductieve Meetkunde met de "Snor" (in opbouw)
    - §4.3 Moderne Deductieve Meetkunde met de "Snor" (in voorbereiding)
    - §4.4 Deductieve Meetkunde in Nederland (Molenbroek)
    - §4.5 Deductieve Meetkunde in Frankrijk (Hadamard) (in voorbereiding)
    - §4.6 Deductieve Meetkunde in Rusland (Kiselev)
    - §4.7 Kennismaking met de Hogere Deductieve Meetkunde -Efimov-(in voorbereiding)

    Hoofdstuk 5 "Trigonometrie in de Cadettenschool"

    - §5.1 Wat is Trigonometrie? (in voorbereiding)
    - §5.2 Trigonometrie met de "Snor" (in voorbereiding)
    - §5.4 Trigonometrie met Schons (in voorbereiding)

    Hoofdstuk 6 "Analytische Meetkunde in de Cadettenschool"

    - §6.1 Wat is Analytische Meetkunde? (in voorbereiding
    - §6.2 Analytische Meetkunde met de "Poes" (in voorbereiding)
    - §6.3 Analytische Meetkunde met Lustin (in voorbereiding)
    - §6.4 Kennismaking met de Hogere Analytische Meetkunde -Efimov- (in voorbrereiding)

    Hoofdstuk 7 "Beschrijvende Meetkunde in de Cadettenschool"

    - §7.1 Wat is Beschrijvende Meetkunde? (in voorbereiding)
    - §7.2 Beschrijvende Meetkunde in de Cadettenschool (Laken) (in voorbereiding)
    - §7.3 Beschrijvende Meetkunde met Bilo (in voorbereiding)

    Hoofdstuk 8 "Calculus in de Cadettenschool"

    - §8.1 Wat is Calculus? (in voorbereiding)
      
    - §8.2 Calculus in de Cadettenschool (Laken) (in opbouw)
    - §8.3 Het beginsel van Fermat (in voorbereiding)
    - §8.4 Kennismaking met de Hogere Calculus -Judith Gersting- (in voorbereiding

    Hoofdstuk 9 "Combinatoriek in de Cadettenschool"

    - §9.1 Wat is Combinatoriek? (in voorbereiding)
    - §9.2 Combinatoriek in de Cadettenschool (Laken) (in voorbereiding)
    - §9.3 Kennismaking met de Hogere Combinatoriek (John Riordan) (in voorbereiding))


    Hoofdstuk 10 "Natuurkunde in de Cadettenschool"

    - §10.1 Over schoolboeken... en Wetenschap 
    - §10.2 Elementaire Natuurkunde met de "Poes" (in opbouw)
    - §10.3 Elementaire Natuurkunde met Dessart en Jodogne (in voorbereiding)
    - §10.4 Alvin Halpern's « Beginning Physics » (in voorbereiding)
    - §10.5 Arthur Beiser's « Applied Physics » (in voorbereiding)
    - §10.6 "Advanced Physics" met Steve Adams en Jonathan Allday

    Hoofdstuk 11 "Scheikunde in de Cadettenschool"

    - §11.1 Elementaire Scheikunde met de "Vis" (in opbouw)
    - §11.2 Elementaire Scheikunde met Bontinck (in voorbereiding)
    - §11.3 Alvin Halpern's « Physical Sciences »
    - §11.4 "Advanced Chemistry" met Michael Clugston en Rosalind Flemming

    Hoofdstuk 12 "Biowetenschap in het Hoger Middelbaar"

    - §12.1 Biowetenschap met de "Vis" (in opbouw)
    - §12.2 Elementaire Plantkunde met Eildert Reinders (II)
    - §12.3 Elermentaire Dierkunde met Ritzema Bos (II)
    - §12.4 Een toemaatje met Stephen Jay Gould
    - §12.5 Elementaire Biologie met Poliansky
    - §12.6 "Advanced Biology" met Michael Kent

    Hoofdstuk 13 "Afscheid van de Cadettenschool"

    - §13.1 Kunst en Cultuur met de "Stief" (in voorbereiding)
    - §13.2 Een halve eeuw later...
    - §13.3 Het definitieve afscheid in 2006


    ........

     

     

    02-01-2010 om 00:00 geschreven door alter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)


    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs