Speed pedelecs: deze worden opgenomen in het
laeseplan. De arbeiders met een lease-fiets moet wel minstens 20% van de tijd
met de fiets naar het werk komen. Hier wordt een registratie voor voorzien. Het
geldt enkel voor werknemers met een vast contract. Max som van 5000 blijft
behouden.HR komt volgende OR met voorbeelden en gehele plaatje, vanaf Maart
/April kan men dan een fiets leasen. Fietsenstalling in Balen is men aan t
bekijken wat men hier mee gaat doen. Wordt vervolgd.
2. Prestaties November
In December produceerde de smelterij in Pelt 1212 ton
onder budget, er kwamen wel meer kathoden vanuit Balen +672 ton , maar minder
vanuit Auby 1685 ton. Op de dienst hydro was de productie van oxides onder
budget namelijk -542 ton dit omwille van de stockafbouw in de hal. De consumptie
van niet gewassen oxides bleef ook onder budget -1446 ton(Auby en Budel) Er gingen in december 57 ton
kathode naar Everzinc, voor december was er nog 1000 ton gebudgetteerd voor Everzinc.
Vanaf Januari 2020 zullen er vanuit Balen geen kathode meer naar Everzinc gaan.
De kathode productie was in december boven budget namelijk 649 ton. Voor
januari zullen we stranden juist op budget of juist eronder. Kathoden productie
van Balen zal een parameter zijn voor behalen van AIP 2020.
3. Stand v. zaken zinkpoeders Balen.
Contract (leveren
van kathoden )loopt af op 31.12.2019. vanaf 1.1.2020 zal men zinkpoeder maken (in Balen) voor eigen gebruik in Balen en
Auby. Moest dit nog niet direct lukken kan Nyrstar van Everzinc nog zinkpoeders
afnemen (6000 ton). Maken ze hier geen
gebruik van dan krijgen ze wel een boete. Tot op heden kan Balen zinkpoeder
maken voor Balen, nu nog Auby erbij. Er zijn nog problemen met pompen , deze
worden aangepast en woensdag of donderdag getest.
4. Fumer
Einde Maart /April is de scoop klaar en zal deze
gepresenteerd worden aan Trafigura die dan een beslissing neemt. Men is volop
aan het kijken naar fumers in China. Ook is men aan het bekijken waar de fumer
in Balen komt te staan. Wordt vervolgd.
5. Groeiprojecten
Zinkpoeders zie punt 3.
Oxidehub in Pelt is in
dienst , oxides komen rechtstreeks vanuit Antwerpen in containers per
vrachtwagen aan . De bedoeling is dat in de nabije toekomst de containers
vanuit Antwerpen via binnenvaart tot in Meerhout komen en van daaruit per
vrachtwagen naar Pelt. In de oxidehub valt de koek uit de filter op de grond
die dan op een hoop gezet wordt om nadien te laden op vrachtwagens en naar
Balen te transporteren , hier doet men een serieuze besparing omdat men niet
meer snacht moet wachten en rijden. Nyrstar is bezig met oxides (40.000 ton)
die we rechtstreeks kunnen inzetten deze naar pelt te halen om dit werk (lossen
en terug laden in bulk) zelf te doen.
Men is ook bezig met een
granulator in de haven van Antwerpen.
Zamak dross blokken zelf
terug in te smelten deze worden nu verkocht voor ??? , hier wil men100 % ipv een aalmoes.
Ann Vos wordt voorgesteld als nieuwe milieucoördinator,
ze zal Bart Daems vervangen, die het berdrijf zal verlaten.
2. Preventieadviseur
Evert Van Roei zal eerstdaags beginnen als nieuwe
preventieadviseur. Hij vervangt Katrien Verhulst die het bedrijf heeft
verlaten.
3. Duurzame energie
Wegens te weinig info zal dit volgende vergadering
besproken worden.
4. Thermisch ondergoed
De vraag werd nogmaals gesteld om thermisch ondergoed
terug in te voeren als magazijnartikel. De directie blijft bij haar standpunt
en zal dit niet invoeren.
5. Meerjarenplan wegen en pleinen
Voor 2020 staat de weg voor en na de weegbrug op de
planning en het kruispunt tussen ingang A en de badzaal.
6. PBMs
-De schoenen die getest zijn zullen ingevoerd worden.
Het gaat om het type Emma Mack.
- Problemen met zuurbestendige handschoenen is
opgelost en deze zijn vervangen.
7. RIMS
Er is enige onduidelijkheid hoe men een gemaakte RIMS
melding kan opvolgen. Men zegt dat men dit kan opvragen bij de beheerder.
We willen ook nogmaals meegeven dat iedereen, buiten
de interims, op jaarbasis 1 RIMS melding moet maken op zijn naam voor de
doelstellingen voor de AIP premie te behalen. Dit kan een positieve of
negatieve melding zijn.
8. Krasblokken zamak
Men is aan het bekijken voor de recyclage-oven terug
op te maken en deze te gebruiken in het proces om zamakkrasblokken te
verwerken. Het plaatsen van een trommeloven wordt ook bestudeerd.
Op dit moment beloofd men ons dat de stockage van deze
blokken niet verder zal oplopen en dat men op regelmatigere basis blokken zal
afvoeren.
9. Rondgang smelterij
Er werd een veiligheidsrondgang gelopen in de
smelterij. Enkel verbeterpunten werden
aangehaald. Het dak zal voor 2/3 hersteld worden in 2020 en 1/3 in 2021.
De directie werkt aan een nota waarin alle punten
opgenomen worden, inbegrepen de vragen van de personeelsafvaardiging.
Wanneer iemand uit dienst gaat, zijn er twee
mogelijkheden. Ofwel neemt de betrokkene de fiets over, ofwel wordt de fiets
ingeleverd. Overname is dus niet verplicht. Er is wel een verbrekingsvergoeding
in beide gevallen, omdat de betrokkene zijn contract van drie jaar niet
uitdoet. De prijs van de verbreking is nog niet bekend.
Wanneer iemand in dienst blijft, kan hij na drie jaar
ofwel een nieuwe fiets leasen, ofwel zijn eerdere fiets overnemen. In het
eerste geval begint een nieuw contract van drie jaren.
Er worden geen batterijen apart geleased.
Een overname zou normaal gebeuren aan 20 % van de nieuwwaarde
(nog te bevestigen).
Bij langdurige ziekte kan er nog verder geleased
worden gedurende een beperkte tijd.
De kostprijs voor een leasecontract zal in functie
staan van de waarde van de fiets.
Er wordt nog gekeken of (en hoe) de maximumprijs van
(tot nu toe) 5.000 , over de jaren heen aangepast zal worden.
Accessoires zoals regenkledij en veiligheidsuitrusting
kunnen meegenomen worden in het leasecontract.
In de communicatie naar kandidaat-leasers zullen alle
elementen gegeven worden die verband houden met financies, inbegrepen invloed
op loonelementen.
Speed pedelecs: er komt nog een discussie binnen het
Management Team, naar aanleiding van onze vraag ze wel te kunnen leasen.
Wat het te volgen traject betreft, is een korte omweg
voor boodschappen of afhalen van kinderen een aanvaarde praktijk.
De arbeider met een lease-fiets moet wel minstens 20%
van de tijd met de fiets naar het werk komen.
Het geldt enkel voor werknemers met een vast contract,
omwille van de grotere kans tot het betalen van de verbrekingsvergoeding bij
het niet verderzetten van een interim of tijdelijk contract.
2. Prestaties November
In November produceerde de smelterij in Pelt 802 ton
onder budget, er kwamen wel meer kathoden vanuit Balen +707 ton. Op de dienst
hydro was de productie van oxides onder budget namelijk 1149 ton dit omwille
van de stockafbouw in de hal. De consumptie van oxides bleef ook onder budget
-1319 ton(Auby en Budel) Er gingen in november 963 ton kathode naar Everzinc, voor
december is er nog 1000 ton gebudgetteerd voor Everzinc. Vanaf Januari 2020
zullen er vanuit Balen geen kathode meer naar Everzinc gaan.
3. Budgetten 2019-2020
Voor de hallen in Balen is er een budget van 271053
ton op jaarbasis.Voor de smelterij is er een budget van 303848 ton op jaarbasis voorzien
inclusief Auby.Men
krijgt 38 miljoen euro (capex )voor het jaar 2020. In dit budget zitten de
groeiprojecten niet in, deze worden in het eertste kwartaal van 2020 bekeken
door Trafigura.
4. Feest- en brugdagen 2020
De feest- en brugdagen zijn vastgelegd. Hieronder vind
je de volledige lijst.
5. Berekening ROCE en AIP
18.01.2020 komen we een eerste
maal samen om hier een oplossing voor te vinden, wordt vervolgd
6.Fumer
Er zal 1 fumer komen in
Balen dit is een principiëlebeslissing.
In ondernemingsraad van Maart /April
meer duidelijkheid.
7.Magazijn
Vanaf 1.1.2020 zal er in het
magazijn 1 interim bijkomen om de achterstand weg te werken
Het ACV-team wenst jullie een fijne Kerst
en een gelukkig Nieuwjaar!!!
Stand van zaken: Trilgoten op lijnen 1 en 3 in
werking. Voor lijn 2 is deze besteld en zou einde maart 2020 geplaatst worden.
2. Aircos heftrucks
De directie heeft navraag gedaan wat de kostprijs is
om een bestaande heftruck te voorzien van een airco. De prijs zou rond de 3500 euro per heftruck zijn. Omdat we al over de helft van de tijd van het lease plan zijn
vind men dit veel te duur en men vraagt zich af hoe het komt dat dit nooit is
besproken toen de heftrucks werden besteld. We antwoorden dat de er de laatste
jaren meer en meer langere periodes zijn met extreme hitte en dat men echt aan
de veiligheid van de mensen moet denken die hier bijna heel de post in hun
heftruck verblijven. De directie gaat een lijst opstellen over welke heftrucks
het gaat en komt hier op terug.
3. Deelname proefproject duurzame energie
Men wil gaan bekijken hoe we met duurzame energie gaan
omgaan. Dit zowel voor heftrucks, autos kaderleden, Wordt vervolgd.
4. Jaaractieplan
Dit is op 14-12-19 in een aparte meeting besproken.
Men zal de opmerkingen aanpassen en dit een laatste keer doorsturen waarna het goedgekeurd
kan worden.
5. Milieuvergunningen
Er werd een overzicht gegeven. Bepaalde
milieuvergunningen zullen in april verlopen, maar men is volop bezig met de verlenging
hiervan, dit komt wel in orde.
Bij de grondwerken voor de oxidehub heeft men nog
zinkassen aangetroffen. Deze zijn opgegraven en afgevoerd naar Balen.
Het veegvuilbekken is gesaneerd. Er moet nog wel een
deel afgevoerd worden naar Balen maar hiervoor moet men moet even wachten tot
er voldoende plaats is op het ertsenplein.
6. Wegenplan Balen/Pelt
Update wordt gegeven. Alles verloopt volgens plan. Er
wordt jaarlijks flink geïnvesteerd om ons wegennet terug in orde te krijgen.
7. Betonstructuur
Men geeft een overzicht van de geplande werken. Voor de
hydro staat ook het herstellen van een kuip op de planning.
8. Aanpak elektrische installatie in orde maken
volgens wettelijke bepalingen.
Ook hier geeft men een overzicht. Alles verloopt
volgen plan, maar dit plan loopt over veel jaren. Men zal naar de overheid toe
niet in gevaar komen als men dit plan blijft volgen.
9. PBMs
Geen nieuwigheden.
Er zijn klachten over de blauwe zuurbestendige
handschoenen. Dit probleem was gekend bij Intersafe en deze handschoenen zullen
ingeruild worden.
10. Krasblokken zamak
We vragen nogmaals naar de stand van zaken ivm het
afvoeren van deze blokken. Men zegt ons dat de externe testen voor het
verwerken positief zijn en men een beetje meer kan afvoeren. Wordt vervolgd.
Het gehele ACV-CSC METEA team Pelt wenst jullie alvast
fijne feestdagen eneen goed eindejaar!
Ook in 2020 zullen we ons uiterste best doen om jullie bij te staan en te
steunen waar nodig!
De problemen met het zelfroosteren werden nog eens
naar voor gebracht en besproken. De directie zegt, net als de dienstleiding,
dat het integreren van het nieuwe systeem met vallen en opstaan verloopt. Men
belooft dat er weldra verbetering komt en men maar met 1 werkrooster gaat
werken waardoor er minder fouten zullen gebeuren. Ook het belang van een app
voor op de smartphone, wat alles duidelijker maakt hoe men staat te werken,
werd nog een aangehaald.
2. Vooruitzichten labo
Er heerst wat ongerustheid bij de arbeiders omdat meer
en meer taken naar Budel verdwijnen. Daarom hebben we de directie voor uitleg gevraagd.
Het afdelingshoofd heeft duidelijkheid gebracht hoe zij het ziet naar de
toekomst toe.
Dit plan is evenwel niet evident omdat sommige
arbeiders gevraagd wordt hun arbeidsregime aan te passen. Men zal nogmaals met
de betrokken mensen in gesprek gaan. Wordt vervolgt.
3. BB-hal hydro
We zijn al enige tijd vragende partij om de BB-hal op
de hydro periodiek te laten reinigen door Jacobs met een veegwagen gelijk men
in de smelterij gebruikt. Dit is men ondertussen aan het bekijken en zit men in
de evaluatie fase.
4. Vacatures algemeen
We merken op dat men voor bepaalde functies geen vacatures
uithangt. Dit hebben we nog al eens aangehaald en we willen dat ELKE vacature
wordt uitgehangen. De directie volgt ons standpunt.
5. AIP 2020
We zullen weldra samenkomen voor een AIP voor 2020 op
te maken. Dit zal waarschijnlijk een plan van 9 maanden worden omdat men de
periode van het boekjaar veranderd heeft.
6. Betaling eindejaarspremie
Dit zal gebeuren op 18-12-19.
7. Meer-uren
Hydro:
Zoals in het verleden afgesproken worden deze uren
periodiek gecontroleerd. De meeste mensen zitten binnen de grens van - 7,5 en +
15 uren. Enkele zitten er iets boven of juist onder, maar dit is maar een momentopname.
Men zal dit blijven opvolgen.
Smelterij:
Uit het verleden zijn er nog arbeiders die zowel een
positief als negatief saldo meer-uren hebben. De directie wil deze uren laten
verdwijnen en zal dit met de betrokken arbeiders bespreken.
8. Functie operator de-bagging
De functiebeschrijving van operator de-bagging zal men
aanpassen. Er zal worden toegevoegd handelen met reach-stock. Deze funtie zal
terug gewogen worden en eventueel de verloning aangepast worden.
9. Personeelsbewegingen
- In de smelterij heeft 1 arbeider voltijdse medische bijstand met een
periode van 3 maanden.
- Vanaf 1-01-20: 1 arbeider smelterij 1/10e
ouderschapsverlof, 1 dag per 2 weken.
1 arbeider 1/5e landingsbaan.
1 arbeider 1/5e medische bijstand
- Vanaf 1-12-19: 1 arbeider op hydro van deeltijds
ouderschapsverlof terug voltijds.
- Op 7-10-191
interim gestart hydro
- Op 24-10-191
interim gestopt hydro op vrijwillige basis
- Op 12-11-191
interim gestart hydro, 1 in ploeg B smelterij
- Op 16-01-19 zal 1 interim starten in ploeg A
smelterij
Syndicale
delegatie ACV-Metea Pelt:
Effectief:
Tips Patrick 0477/219731
Witters Gert 0477/595980
Vervanger:
Hoeks Pierre 0476/995640
Het gehele ACV-CSC METEA team Pelt wenst jullie alvast
fijne feestdagen en een goed eindejaar! Ook
in 2020 zullen we ons uiterste best doen om jullie bij te staan en te steunen
waar nodig!
Er
zal terug onderhandeld moeten worden voor AIP van 2020. Het is de bedoeling dat
we in de maand december al een eerste keer samenkomen. Hier gaat dan bekeken
worden hoe we dit plaatje in elkaar passen. Wat betreft de communicatie van het
niet betalen van de AIP 2019was niet
duidelijk, AIP voor kaders over 2019 wordt NIET betaald ,AIP arbeiders en
bedienden worden WEL betaald voor het jaar 2019 dit ligt vast bij cao.
2. Overuren
De
overuren op bepaalde diensten zitten boven 65 h , hier gaat men inspanningen
doen om deze onder de grens te laten komen door te recupereren. Men zal onder
65 uren moeten zitten om omzetting eindejaarspremie aan te kunnen vragen.
Directie gaat bekijken hoe we in de toekomst overuren maken zoveel als mogelijk
te kunnen vermijden.
3. Smelterij
Pelt
Men
voorziet het zelfde werkregime zoals het nu is .De productie van kathoden in
Balen voor 2020 is 271100 ton , smelterij is hier op afgesteld . De planning
voor december loopt.
4. Roce
premie
Dit
jaar zal er geen rocepremie zijn . Er zal bekeken worden hoe we dit in de
toekomst moeten gaan doen , er zal een meeting hieromtrent gepland worden.
5. Duurzame
mobiliteit
Deze
oefening is nog niet volledig. We kunnen al wel enkele elementen opsommen , het zal gaan om een fiets lease plan met KBC
dmv een maandelijkse afhouding van het brutto loon. Alle werknemers met een contract
van onbepaalde duur kunnen hier instappen. De looptijd is 36 maanden. Er zal
een keuze zijn van handelaren in de regio die aangesloten zijn bij het KBC
netwerk. Het max bedrag mag 5000 all in niet overschrijden. De fietsen moeten
voorzien zijn om op openbare weg te mogen rijden. De start van dit alles is
voorzien Maart April 2020. Wordt vervolgd.
6. Prestaties Balen /Pelt
In
de zinkhallen in Balen heeft men 1083 ton kathoden meer geproduceerd. De Balp
productie was dan weer 1310 dmt meer dan budget . De kathoden verkoop aan
Everzinc bedroeg 1932 toneen daling met
68 ton tov budget. Vanaf 01.01.2020 zal
Everzinc geen kathodes meer vanuit Balen ontvangen , dit contract loopt ten
einde. De kathodentransport naar Pelt was meer namelijk 1803 ton vanuit Balen
en 470 ton minder vanuit Auby. De productie van de smelterij in Pelt was lager
dan budget 349 ton. Op Hydro in Pelt was de productie van oxides 252 ton
onder budget en de consumptie van oxides was 169 ton onder budget.
7. Budgetten
en investeringen
Deze
week heeft directie normaal gezien meer info hierover. Wordt vervolgd
8. krasziftinstallatie
Men
is testen aan het doen om de krassen van zowel SHG als zamak te verwerken.
Resultaten zien er niet slecht uit, men zal een tweede test doen om zeker te
zijn van de resultaten. Als alles goed is zal men in Pelt een nieuwe
installatie bouwen. Meer info in de komende weken.
9.Opbouwen
stocks
Trafigura
wil ten alle tijden haar klanten kunnen bevoorraden , daarom willen ze zowel
voor zamak alsook voor kathoden een stock opbouwen. Dit heeft als voordeel dat
de productie niet hoeft stilgelegd worden bij gebrek aan grondstoffen of bij
slechte materialen(hoog lood ). Hier bovenop zal trafigura SHG zink gaan
stockeren in Pelt dat nu bij externe gestockeerd is, Balen &Pelt zal hier een vergoeding
voor krijgen waar met alles ( huur , laden , lossen ,vervoer enz) is rekening
gehouden.
10.Data
Sociale verkiezingen
Voor
Balen /Pelt gaan deze door op Woensdag 13.05.2020 en Donderdag 14.05.2020 . In
December is er een 1 ste meeting gepland.
Voor meer info kan je steeds bij je ACV-afgevaardigden terecht!
De nieuwe personeelsmanager heeft het dossier
doorgekregen van de vorige HR manager. Hij dient zich daar nog in te werken.
Verder zijn een aantal elementen uit het dossier nog niet uitgeklaard. Wat al
duidelijk is, is dat een externe dienstverlener het gehele pakket van leasing,
verzekering, onderhoud, netwerk van fietsverdelers zal aanbieden. De directie
verwacht dat ze volgende maand meer informatie kan geven. Het blijft de bedoeling
dat volgend voorjaar een regeling ingang kan vinden.
2. Overuren en eindejaarpremiedagen
In de grote productieafdelingen zijn er zeer weinig
problemen met het overschrijden van de 65-overuren grens. Bij de portiers zou
nog één man meer dan 65 overuren hebben. Daarentegen zijn er wel veel problemen
in afdelingen zoals de centrale, de dagploeg logerij, het onderhoud. Ook het
magazijn en de dienst logistiek (Balen) kennen problemen. De directie stelt
voor om in de centrale, dagploeg logerij en onderhoud, aan de arbeiders met
meer dan 65 overuren, volgend jaar de kans te geven om onder 65 overuren te
komen. Geraken ze daaronder, krijgen ze vooralsnog hun volledig aantal
aangevraagde eindejaarspremiedagen. We houden onze reactie in beraad.
Op onze vraag overwegen ze voorgaande ook te doen voor magazijn en logistiek.
We
raden dan ook aan om alle gewenste eindejaarspremiedagen aan te vragen.
3. Organisatie weekdienst en
bezetting onderhoudsploegen
De directie legt uit dat ze bijna 50,7 structurele
arbeidsplaatsen met een Nyrstar contract voorziet in het onderhoud Balen/Pelt.
Bij deze 50,7 arbeidsplaatsen zijn 4 arbeidsplaatsen meegerekend, die dienen om
eventuele toekomstige SWT-ers te vervangen: 2 elektromekaniekers in
B alen, 1 elektricien in Balen en 1 elektricien in Overpelt.
Na aftrek van deze 4 arbeidsplaatsen, zijn er dus eigenlijk 46,7 structurele
arbeidsplaatsen met een Nyrstar contract. In de groep van 50,7 zijn ook 7 arbeidsplaatsen
meegeteld, waarvan één nog niet ingevuld is, en 6 voorlopig met werknemers van
onderaannemers zijn bemand, in afwachting van het invullen van alle vacatures.
Bovenop deze mensen zijn er nog 18 mensen van onderaannemers (velen sinds
jaren) aan het werk in onderhoud. Voor de leiding zijn deze 18 posities niet
structureel, en kunnen die verminderen en verdwijnen naarmate de fabriek
robuuster wordt door de voorbije, huidige en toekomstige investeringen, en door
een hogere efficiëntie in de werkorganisatie (vb. HOTT).
Wat de weekdienst betreft, laat de leiding cijfers
zien, waaruit moet blijken dat het aantal oproepen licht dalend is voor de
elektromekaniekers, en sterk dalend voor de elektriciens in Balen. Ze wil het
huidige te hoge ritme van weekdiensten verlagen door alle vacatures in te
vullen. Doel is te komen tot een ritme van 1 op 5 voor de elektriciens in Balen
(inbegrepen back-up), en gemiddeld 1 op 6 in Overpelt en de elektromekaniekers
in Balen (voor Balen inbegrepen back-up).
We vinden het onuitlegbaar dat er 18
arbeidsplaatsen naar aannemers gaan ten aanzien van 46,7 structurele Nyrstar
arbeidsplaatsen. Wij bepleiten om toch een aantal van die 18
onderaannemer-posities om te zetten naar arbeidsplaatsen met een Nyrstar
contract. Dat helpt meteen om de weekdienst verder te ontlasten.
4. Prestaties augustus
In september werden de budgetten voor de productie van
zinkkathoden niet volledig gehaald, vooral door een langer uitgelopen stilstand
in de hallen. Ook de omsmelting in Pelt produceerde onder budget, onder andere
omdat ze minder kathoden geleverd kregen. Daarentegen was de productie van BALP
en oxides boven budget. Er werden wel meer kathodes geleverd aan derden en de
zinkpoeders.
5. Budgetten 2019-2020
Er is een budget voor het boekjaar 2019-2020 vastgelegd.
(eerder kleinere wijzigingen zijn nog mogelijk). Definitieve cijfers volgen.
6. Feest- en brugdagen 2020
De feest- en brugdagen zijn vastgelegd. Hieronder vind
je de volledige lijst.
7. Situatie Port Pirie
De oven is nog steeds niet opgestart.
8. Berekening ROCE
We hebben opnieuw de vraag gesteld op welke basis
in de toekomst de ROCE berekend zal worden, nu Nyrstar voor 98% in handen is
van Trafigura.
De directie stelt voor een aparte bijeenkomst te
houden over de betalingen van ROCE (en AIP) in relatie tot de verandering van
het begin- en eindmoment van het boekhoudkundig jaar in Nyrstar.