Inhoud blog
  • Alle deuren sluiten voor de boze
  • schedels op de Podbrdo
  • De dood van de wolf
  • Dramatisch analfabetisme op geloofsvlak
  • Een eindelijk gelukkige politieagent
  • De mooiste biecht van Souha
  • De essentie van ons geloof
  • Rust voor lichaam en geest
  • De verborgen kracht van het gebed
  • de neveneffecten van de rozenkrans
  • bittere oogst
  • Marthe Robin over het gebed
  • Alfred Pampalon (4/4)
  • Alfred Pampalon (3/4)
  • Alfred Pampalon (2/4)
    Gastenboek
  • Witte letters
  • Prachtig blogje, wens jullie een fijne dinsdag toe.
  • Welkom, en veel succes met je nieuwe blog

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Ter overweging ...
    Teksten, mensen en ervaringen die aanzetten tot nadenken ...
    28-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.School in Pro Vita

    SCHOOL in Pro Vita

     

    Bron : Gezin en leven, informatieblad van Pro Vita, juni 2010

    Pro Vita – Gezin en Leven, A. Geudensstraat 19, B - 2800 Mechelen

    www.provita.be

     

    Tijdens het schooljaar gaan mensen van Pro Vita dagelijks op pad om getuigenis af te leggen van “Het wonder van het leven”. Paradoxaal genoeg misschien wordt onze boodschap met toenemend enthousiasme verwelkomd. Wat wij doen is niet zinloos, geen druppel op een hete plaat, maar datgene wat deze tijd meer dan ooit nodig heeft : de Waarheid in liefde verteld. Er is nog zoveel werk. Wij komen af en toe in klassen waar letterlijk de helft van de leerlingen van gescheiden ouders afkomstig zijn. Zij hebben nood aan iemand die hen komt uitleggen dat het voor hen niet zo hoeft te zijn.

     

    Op 15 mei was het opnieuw zover. Zoals intussen een jaarlijkse gewoonte is geworden, volgden een aantal kinderen (14) onze voordracht (voor de derde graad lagere school) : HET WONDER VAN HET LEVEN in ons (Mechelse) zaaltje.

     

    In hun school waren wij blijkbaar nog niet te gast. Veel leerkrachten maken immers gebruik van andere organisaties voor de lessen relationele en seksuele opvoeding. Niettegenstaande het groot aanbod van lessen met een inhoud die regelrecht ingaat tegen de boodschap “Echte liefde wacht”, blijft het verheugend dat wij al 11 schooljaren, elke schooldag opnieuw, in minstens één school onze boodschap kunnen brengen.

     

    Konden jullie maar eens mee-voelen en mee-zien wat wij voelen en zien tijdens de voordrachten. Enkele voorbeelden :

    -      Jonge kinderen die nu pas beseffen dat ze hun beste vriend, hun allerbeste vriendin, kunnen respecteren zónder bijgedachten …

    -      Zichtbaar opgeluchte leerlingen, als wij melden dat we in onze film geen ‘seks’ zullen tonen …

    -      Bewonderende blikken als ze zien dat een ongeboren kindje van 10 weken al volledig is : het heeft al handjes en vingertjes, voetjes en teentjes, oogjes, oortjes, … het voelt, hoort en ziet al …

     

    Hopelijk begrijpen ze dan iets meer van hun eigen lichaam en de verantwoordelijkheid die zij ervoor dragen.

     

    Met onze voordrachten proberen wij hen de juiste weg te wijzen naar een gezonde en stevig uitgebouwde relatie gebaseerd op trouw, eerbied en respect voor elkaar. Dit zijn de pijlers om – samen met GOD – te komen tot een harmonieus volwassen gelukkig leven.

     

    We zijn ervan overtuigd dat God op deze manier Zijn hand boven ons werk houdt. Wij staan erop om jullie speciaal DANK te zeggen. Alleen door jullie steun en gebed kunnen wij zoveel kinderen bereiken.

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe het kind een embryo werd

    Hoe het kind een embryo werd

     

    Bron : Gezin en leven, informatieblad van Pro Vita, juni 2010

    Pro Vita – Gezin en Leven, A. Geudensstraat 19, B - 2800 Mechelen

    www.provita.be

     

    Het stond in de krant. Een 37-jarige man werd gearresteerd omdat hij verdacht werd van “moord op een ongeboren kind”. Hij had het wel verwekt, maar wilde het vervolgens het levenslicht niet gunnen en dat in tegenstelling tot de moeder, die het in haar schoot geborgen hield. De arrestatie volgde na onderzoek van de “verdachte omstandigheden waarin een miskraam had plaatsgevonden”.

     

    Interessant is het woordgebruik in het krantenartikel, nietwaar ? Er is ‘moord’ op haar kind gepleegd omdat ze de baby wilde. Indien ze daarentegen ‘het embryo’ niet wilde en het liet doden, had ze (slechts) ‘abortus’ gepleegd. Het is een ‘ongeboren kind’ als de moeder het wil, maar ‘een embryo’ als ze het niet wil. Zo gemakkelijk gaat dat in het verlangen en denken van de mens.

     

    Objectief gezien gaat het vanzelfsprekend in beide gevallen om hetzelfde ongeboren kind. Het ongeboren kind wordt niet plots iets minderwaardig (een embryo) omdat de moeder het niet wil. Het kwade willen in het hart, doet het menselijk denken geen goed. Een mens wordt slaaf genoemd als anderen zich aan zijn waardigheid willen vergrijpen. Een jood wordt enkel dan submenselijk en ongedierte genoemd als men hem van de aardbodem wil laten verdwijnen.

     

    Hoe zou het gepland of ongepland zijn van een ongeboren baby de biologische kenmerken ervan kunnen veranderen ? Het is waarlijk verbazend om te zien hoe het menselijk hart en hoofd kronkelt om de waarheid niet te hoeven kennen en moord te kunnen rechtvaardigen. De waarde van het ongeboren kind is intrinsiek, het kan en mag niet afhangen van de (veranderende) preferaties van de moeder. Dat is krankzinnig en kwaadaardig.

     

    Een van mijn vriendinnen onderging een abortus en noemde haar kind ‘embryo’ of gewoon ‘het ding’. Een paar jaar later huwde ze en ontving een zeer gewenst kind en toen was het ‘de baby’. Toen ze wist dat het een meisje was, werd het ‘mijn klein meisje’, enz… Op een dag wees ik haar op het vreemde bochtenwerk in haar hoofd. Toen werd ze ontzettend boos en ze zei : “Hoe durf je mijn meisje vergelijken met HET DING dat ik geaborteerd heb ? Ze zijn helemaal niet hetzelfde.”

     

    “Niets is zo listig als het hart,” zegt de profeet Jeremia. Het hart is niet goed uit zichzelf. Men moet het goed maken door het goede te willen.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13-jarige aborteert zelf haar baby

    13-jarige aborteert zelf haar baby

    30-jarige vriend begraaft het lijk

     

    Bron : Gezin en leven, informatieblad van Pro Vita, aug. 2010

    Pro Vita – Gezin en Leven, A. Geudensstraat 19, B - 2800 Mechelen

    www.provita.be

     

    Een 30-jarige man uit Pennsylvania is beschuldigd van het verkrachten van een 13-jarig meisje en het begraven van het lichaam van hun kind. Dat gebeurde nadat het meisje zelf een abortus had opgewekt met een potlood.

     

    Na de feiten werd het meisje ernstig ziek. Drie dagen later kwamen de weeën. Haar 30-jarige vriend zei haar via de telefoon om hard te persen. Volgens het meisje was het kind al dood toen het ter wereld kwam.

     

    De vader van het kind begroef de baby in een plastic boodschappentas in een bos vlakbij zijn woonst. Omdat ze nog steeds ernstige klachten had, ging het meisje naar het ziekenhuis. Het ziekenhuispersoneel nam onmiddellijk contact op met de politie.

     

    Michael James Lisk vertelde de politie dat hij niet meer kon tellen hoe vaak hij seks had gehad met de 13-jarige. De relatie bestond al van toen het meisje 12 was.

     

    De man wordt onder andere beschuldigd van verkrachting van een kind, seksuele mishandeling en verbergen van het lijk van een kind.

     

    Indien het meisje naar een officieel abortuscentrum was gegaan, had de situatie er helemaal anders uit gezien. De gewone procedure in die centra is te zwijgen indien wordt vastgesteld dat een minderjarige een seksuele relatie heeft met een volwassene, ook al is dit duidelijk tegen de wet. Als het meisje naar een abortuscentrum was geweest, was de man haar dus wellicht nu nog steeds aan het misbruiken.

     

    Ironisch is ook dat veel mensen waarschijnlijk geschokt zullen zijn door het verhaal, maar als het meisje de baby had laten doden in een ‘legaal’ abortuscentrum, zouden ze achteloos de schouders opgehaald hebben. Mensen beseffen niet voldoende dat elke abortus, ook een zogenaamde veilige en legale abortus, een volstrekt onschuldig kind doodt. Abortus is nooit veilig voor de baby!


    05-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De lijkwade van Turijn (1/3)

    De lijkwade van Turijn

    Bron : Tijdschrift Banneux N.D.

    72ste jaargang nr 2

    Maart - april 2010








    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De lijkwade van Turijn (2/3)







    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De lijkwade van Turijn (3/3)









    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vriend van armen

    "Vriend van armen"

    Korte bezinning rond de acht zaligheden

     

    Bron : www.users.telenet.be/pastonet

     

     

    Acht zaligheden (Mt 5,3-12)

     

    Zalig die arm van geest zijn, want hun behoort het koninkrijk der hemelen.
    Zalig die verdriet hebben, want zij zullen getroost worden.
    Zalig die zachtmoedig zijn, want zij zullen het land erven.
    Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.
    Zalig die barmhartig zijn, want zij zullen barmhartigheid ondervinden.
    Zalig die zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien.
    Zalig die vrede brengen, want zij zullen kinderen van God genoemd worden.
    Zalig die vervolgd worden vanwege de gerechtigheid, want hun behoort het koninkrijk der hemelen.
    Zalig zijn jullie, als ze jullie uitschelden en vervolgen en je van allerlei kwaad betichten vanwege Mij.
    Wees blij en juich, want in de hemel wacht jullie een rijke beloning. Zo hebben ze immers de profeten vóór jullie vervolgd.'

     

    Jezus was erin geslaagd een grote menigte volgelingen aan te trekken. Voor velen was hij meer een volksheld, een idool geworden. Als volksleider zou je dan alles doen om die menigte voor je te bewaren en haar zo mogelijk nog uit te breiden.


    Jezus doet dit niet. Hij wil geen volksheld zijn. Bovendien spreekt Hij ook nog woorden
    die op zijn zachtst gezegd tegen de haren in strijken.  Ze stoten de mensen eerder af dan ze aan te trekken. Het zijn geen woorden zoals die van politici die op tv dag na dag
    getuigen van moderne, handige, uitgekiende en uitgekookte communicatie.


    Jezus spreekt duidelijke taal, ondubbelzinnige helderheid. Hij laat er geen twijfel over bestaan waar het op aankomt:


    "Als je het Rijk Gods wil meemaken, als je wil werken aan zaligheid voor jezelf en voor deze wereld dan zal je tegendraads te werk moeten gaan. Dan moet je geloven in de werkzaamheid van de zachte krachten. Dan moet je meer een veelzijdig hart hebben dan een hele reeks handige knepen en vaardigheden. Een groot hart heb je nodig, want het compenseert zo vaak de technische onhandigheid.”

     

    Die zachte regels noemen wij "acht zaligheden". Zij wijzen de weg naar een leven waarin we God kunnen tegenkomen. Wie eerlijk en zonder vooroordelen naar mensen gaat, wie dienstbaar is zonder bijbedoelingen, die zal ondervinden waar God woont in dit leven. Zalig is het immers zonder bitterheid, zonder scherpe eisen. Zalig is het om zoals Jezus "vriend van armen te zijn".


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kindergebed telt dubbel (1/2)

    Kindergebed telt dubbel

    Bron : Tijdschrift Banneux N.D.

    72ste jaargang nr 5

    september - oktober 2010








    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kindergebed telt dubbel (2/2)











    13-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat gebeurt er bij een doop en waarom ? (1/3)

    Wat gebeurt er bij een doop en waarom ?

    Bron : Wekelijks woord van de pastoor

    8 juni 2010

    www.rk-bergeijk.nl

    Jonge ouders vragen om hun kind dopen. Ze zijn zelf christen, ze leven zelf verbonden met Jezus Christus en de Kerk en ze willen die verbondenheid ook aan hun pasgeboren kind doorgeven. Jezus zegt ons in het Evangelie: “Laat de kinderen toch bij Mij komen en houdt ze niet tegen”. Met de doop willen ouders daar een concrete stap mee zetten.


    Bij enkele dingen die in de doopplechtigheid gebeuren, wil ik even stilstaan.


    Aan het begin van de doopviering geeft de priester of de diaken het kind een kruisje. Jezus is voor onze zonden gestorven aan het Kruis, door de kruisdood zijn wij verlost. Het kind wordt opgenomen in de gemeenschap van de Gekruisigde en Verrezen Heer, de Kerk. Dat geven van een kruisje is daar een teken van. Vader, moeder, peter en meter geven aan het kind een kruisje als teken van welkom in de Kerk.


    Een doop is altijd een gemeenschapsgebeuren. De doop wordt gevierd te midden van andere gedoopten. Er is een priester of een diaken die de doop bediend. Vader en moeder zijn er. Meestal is er ook een peter en meter, een andere gedoopte man en vrouw die samen met vader en moeder het geloof uitspreken waarin het kind zal worden gedoopt. Peter en meter staan samen met de ouders garant voor de geloofsopvoeding van het kind.

     

    Wordt vervolgd …


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat gebeurt er bij een doop en waarom ? (2/3)

    Er wordt altijd een stukje uit de H. Schrift voorgelezen. Ik laat meestal het stukje voorlezen van de doop van Jezus in de Jordaan. Wat daar gebeurde, gebeurt ook aan ons: toen Jezus werd gedoopt door Johannes de Doper ging de Hemel open, Gods Geest daalde neer, God sprak: “Jij bent Mijn Zoon, Mijn Veelgeliefde”.


    We bidden enkele voorbeden, korte gebeden met dingen er in die ons het meeste bezig houden. Het kind mag groeien in zijn band met Jezus Christus en de Kerk. We aanroepen ook enkele heiligen, ze mogen in de Hemel bij God bidden voor het kind en voor allen die het kind begeleiden op de levensweg.

     

    We strekken de hand uit boven het kind. We bidden dat elke boze geest van dit kind mag wijken en dat de Heilige Geest bezit mag nemen van dit kind. Gods sterke Hand mag dit kind beschermen. Het kind mag ervaren dat God Zijn Reddende Hand nooit terugtrekt, het mag altijd leven onder de Hoede van de beschermende Hand van God.


    Als teken van bescherming door de Heilige Geest wordt het kind met de olie van de doopleerlingen, de beschermende olie van de Kerk.


    We zegenen doopwater. Door het begieten met dit water zal het kind aangenomen kind van God worden; zal de erfzonde, de eeuwige dood, worden afgewassen; zal het Eeuwig Leven ontvangen.

    Voor het eigenlijke doopsel wordt toegediend, stelt de bedienaar enkele vragen aan de ouders en peter en meter. Ze vernieuwen hun eigen doopbeloften, ze bevestigen opnieuw dat ze kiezen voor God en het goede en willen afzien tegen alle kwaad. Ze spreken uit dat ze geloven in God die is Vader, Zoon en Heilige Geest.

     

    Wordt vervolgd …


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat gebeurt er bij een doop en waarom ? (3/3)

    In onze Kerk kan men op 2 manieren gedoopt worden: door onderdompeling en door begieting met water. De meesten in onze streken kiezen voor begieting. De bedienaar giet water over het hoofd, noemt daarbij de voornaam of de doopnamen en zegt: “Ik doop u in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest”. We brengen in praktijk wat Jezus als opdracht gaf aan Zijn leerlingen vlak voor Zijn Hemelvaart waar Hij zei: “Ga, en maak alle volkeren tot leerling; doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest, en leer hun alles onderhouden wat Ik jullie geboden heb. Weet wel, Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voleinding van de wereld.”

     

    Na de doop zalft de bedienaar op de kruin van het hoofd met Chrisma, de sterkende olie in de Kerk. Zoals de koningen eens op het hoofd werden gezalfd, zo bidden we bij de zalving dat het kind altijd sterk mag staan in het geloof. Het kind hoort nu bij het volk van God en is voor altijd lidmaat van Christus die gezalfd is tot priester, koning en profeet.


    We hangen een wit kleed rond de dopeling. Het kind is met Christus bekleed. Het mag altijd trouw blijven aan Christus, aan het geloof van het doopsel.


    We steken een doopkaars aan de Paaskaars aan. Jezus Christus is nu het Licht voor het leven van dit kind. Het kind mag altijd blijven leven in Christus’Licht en in het geloof volharden.


    Zoals de Heer doven, blinden en stommen aanraakte, zo raakt de bedienaar mond, oren en ogen aan en bidt dat het kind hoort, ziet en spreekt; dat het oog krijgt voor Gods Wonderdaden en met geloof luistert naar Gods Woord.


    We bidden samen het Onze Vader, het gebed van de Heer. Bidden, de ouders zullen het ook aan het kind leren.


    De bedienaar spreekt een zegen uit over vader en moeder. God mag hen sterken in hun taak om aan hun kind het geloof door te geven. Alle aanwezigen worden gezegend opdat ze mogen getuigen van hun christen-zijn.


    Meestal gaat men op het einde van de doopplechtigheid naar de plaats in de kerk met een beeltenis van Moeder Maria. We bidden om de voorspraak van Jezus’ Moeder die Hij op het Kruis heeft gegeven als moeder van alle christenen.

     

    Einde


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondanks alles (1/2)

    Ondanks alles

    Bron : Wekelijks woord van de pastoor

    4 mei 2010

    www.rk-bergeijk.nl

    In de krant van afgelopen woensdag stond een kort artikeltje met als titel “Toch meer katholieken”. De tekst daarbij luidde: “Ondanks alle pedofiliezaken is het aantal katholieken vorig jaar licht gestegen tot 1,166 miljard gelovigen wereldwijd. Dat zijn er 19 miljoen meer dan in 2008, meldt Kerknet. 17,40% van de wereldbevolking is nu katholiek. Bijna de helft (49,4%) leeft in Noord- en Zuid-Amerika, 24,31% in Europa. Tussen 2000 en 2008 steeg het aantal bisschoppen van 4541 tot 5002, het aantal priesters van 405178 tot 409166”.


    Van de berichtgeving in sommige kranten, zou je soms de indruk kunnen krijgen dat de laatste katholieken de Kerk aan het verlaten zijn. Grotere leugens bestaan er niet. De Kerk blijft groeien, wereldwijd maar ook bij ons. Op dit ogenblik bereid ik weer een aantal mensen voor die rooms-katholiek willen worden. Het is heel mooi om de verhalen van hen te horen hoe ze bij onze Kerk terecht zijn komen. Je ziet twee richtingen waar men vandaag komt. Of men is nooit gedoopt en heeft van thuis geen geloof meegekregen en men ontdekt vroeg of laat een leegte, men krijgt het gevoel dat er meer is, men gaat op zoek en men komt uit bij Jezus Christus en de Kerk. Enkelen komen over uit het protestantisme, men voelt aan dat de Waarheid toch ten volle in de Rooms-Katholieke Kerk aanwezig is… Dat nieuwe leven in de Kerk maakt me als priester ook blij en gelukkig en het traject wat ik met die mensen afleg verdiept ook mijn eigen geloof en versterkt mijn band met Jezus Christus en de Kerk Wiens priester ik ben.

     

    Wordt vervolgd …


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondanks alles (2/2)

    De eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat er zich in de afgelopen weken ook enkele mensen hebben uitgeschreven uit de Kerk. Het is natuurlijk iets wat ik betreur dat iemand als gedoopte de band met de Kerk doorknipt. Anderzijds zijn het niet echt mensen die je verliest want ze waren in werkelijkheid al lang weg… In de afgelopen weken sprak ik daar met verschillende andere priesters over, ook zij hadden – door de media-aandacht – verschillende uitschrijvingen. Het beeld van die uitschrijvers is meestal het zelfde: het zijn mensen die ooit zijn gedoopt maar nooit meer in de kerk komen, geen kerkbijdrage betalen, veelal hun kinderen niet lieten dopen. Het zijn “papieren leden” die je nooit ziet, zelfs niet wanneer ze dood gaan, want dan worden ze recht naar het crematorium gebracht. Een van die uitschrijvers lichtte me toe dat hij ooit gedoopt was maar al jaren atheïst was en nu toch de band wilde doorknippen.


    De Kerk is heilig. Waarom ? De Catechismus ( nr. 867) zegt het ons: “De allerheiligste God is haar grondlegger; Christus, haar bruidegom, heeft zich voor haar overgeleverd om haar te heiligen; de Geest van heiligheid bezielt haar”. Ze voegt daar onmiddellijk aan toe: “Ook al heeft zij zondaars in haar midden, toch is zij, bestaande uit zondaars, zonder zonde. In de heiligen schittert haar heiligheid, in Maria is zij reeds de volmaakt heilige”. Kijk niet naar die enkelen uit onze Kerk die grote fouten maakten, laat ons kijken naar het vele goede. Wat in onze tijd gebeurt is erg maar de kerkgeschiedenis door zijn er kerkmensen die fouten maakten. Toch bleef de Kerk bestaan, bleef ze groeien. Dat zal ook nu zijn, daar geloof ik oprecht in. Met Petrus in het evangelie zeg ik: “Heer, naar Wie zouden wij gaan, U spreekt woorden die eeuwig leven geven. (Joh. 6,68)

     

    Einde


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wij zijn geen koeien

    Wij zijn geen koeien

    Bron : Wekelijks woord van de pastoor

    15 september 2010

    www.rk-bergeijk.nl

    Vorige week kwam hier in Luyksgestel een cameraploeg van de Vlaamse zender VT4 op bezoek voor een interview. Ik heb al meer interviews gedaan. Een vraag die je dikwijls krijgt is: Hoe wordt iemand pastoor? Die vraag kreeg ik dit keer ook weer. Ik heb daar als antwoord op gegeven: “Iedere mens stelt zich in zijn leven wel eens de vraag: Wat moet ik met mijn leven doen. We zijn geen koeien, koeien lopen achter mekaar aan, maar mensen hebben elk een unieke roeping. Wel, ik voelde in mijn hart dat priester worden iets voor mij was”. Als ik voor jongeren spreek, dan is dat iets wat ik hen altijd voorhoud: je hoeft niet te doen wat al de rest van je vrienden doen, je hoeft jezelf niet te kopiëren, je bent uniek, God heeft een unieke weg met jou. Nu is het wel zo dat de meeste levenswegen wel ongeveer hetzelfde zullen verlopen. De meeste mensen zullen wel geroepen zijn tot een gezin en als dat je roeping is, dan word je daar zeker gelukkig in. Maar niet iedereen is tot het huwelijk geroepen. Voor sommigen heeft God een andere weg.


    Toen ik vorige week weer naar Kortemark ging om les te geven, was daar ook het blijde nieuws dat er een jongere van 19 was ingetreden bij de Zusters van Liefde. Deze week stond in Het Nieuwsblad een mooi interview met haar. Als je dat leest, dan zie je ook dat zij er aanvankelijk helemaal niet aan had gedacht om naar het klooster te gaan en religieuze te worden. Als je ziet wat ze over haar vroegere leven schrijft: “Ik was rebels en zelfs een beetje onhandelbaar. Ik had een vriendje en slechte vrienden. Ik rookte en durfde voor ik 's ochtends naar school trok al alcohol te drinken. Ik was op het slechte pad, dat kun je wel zeggen. En ik had conflicten: met mijn ouders, met mijn leerkrachten.” En dan toch komt er in haar leven een moment waarop duidelijk wordt wat God met haar wil. Ik vind het mooi hoe ze zegt: “No way”. En toch gaat ze inzien dat het toch die weg is die haar gelukkig zal maken.


    In ons seminarie zijn er vorige week zes jongens en mannen aan hun priesteropleiding begonnen. Een aantal van hun levenswegen lieten een tijd geleden niet voorzien dat ze aan een priesteropleiding zouden beginnen. Toch drong dat op een moment toch in hun hart en gedachten door: laat je oude leven achter want de Heer wil dat ik een andere weg ga.


    Het hoeft niet altijd een klooster- of priesterroeping te zijn. Enkele weken geleden heb ik nog een huwelijk ingezegend van twee mensen die eigenlijk al een hele weg met andere partners achter de rug hadden. Ze vertelden me openlijk dat ze bij die anderen niet het gevoel hadden als wat ze nu hadden, het gevoel van “dit is de mens die God voor mij bedoeld heeft”. In de huwelijksliturgie lieten ze dat in de gekozen lezingen ook heel duidelijk naar voren komen.


    “Wij zijn geen koeien, koeien lopen achter mekaar aan, maar mensen hebben elk een unieke roeping”.


    Is het voor mij duidelijk dat God wil wat ik nu met mijn leven doe?


    19-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom ben ík niet gedood ? (1/4)

    ‘Waarom ben ík niet gedood?'

     

    Joss overleefde Rwandese genocide (door Gert-Jan Schaap)

    Bronnen : www.eo.nl

    www.bonberger.org

     

    Nooit, nooit zou ze nog één voet in de kerk zetten. In 1994 vermoordden Hutu-extremisten haar moeder, verloofde en andere familieleden in de kerk. Zijzelf lag verstopt onder de bank waarop zij zaten, toen kogels het godshuis in een doodskist veranderden. Hoewel ze een deel van haar familie verloor, hervond de Rwandese Joss Umuganwa (39) uiteindelijk haar geloof.

     

     

    “De Tutsi’s heersen over ons. Zij willen macht. Die kakkerlakken laten ons werken als slaven, ze pikken alle rijkdom in. Richt wegversperringen op, laat de hoofden van de Tutsi’s achter aan de kant van de weg!”

     

    In haat gedrenkte radioboodschappen zoals deze, uitgezonden door extremistische Hutu’s, waren jarenlang de opmaat naar de Rwandese genocide van 1994. In honderd dagen verloren mogelijk een miljoen mensen – voornamelijk Tutsi’s, maar ook gematigde Hutu’s – het leven. Joss ontkwam ternauwernood aan de massaslachting.

     

     

    Zwanger

    *                    

    Ze groeide op zonder vader. “Ik wist dat hij elders leefde. In 1963, toen er oorlog uitbrak in Rwanda, wilden ze hem en mijn grootvader – die destijds koning van Rwanda was – doden. Ze vluchtten daarom naar Kenia. Mijn moeder nam haar kinderen één voor één mee naar mijn vader. Ze wilde ook weg. Toen ze haar laatste zoontje in veiligheid had gebracht, keerde ze terug naar Rwanda om ons huis te verkopen. Ze was toen zwanger van mij. Maar haar paspoort werd afgepakt, zodat ze niet kon vluchten. Dus ik ben in Rwanda geboren en groeide op met mijn moeder en mijn oma, terwijl de rest van ons gezin in Kenia woonde.”
    Toen in 1994 plotseling de hel in Rwanda losbarstte en de klopjacht op alle Tutsi’s geopend was, vluchtten Joss, haar verloofde en haar andere familieleden naar de Santa Familia, de grootste kerk in Rwanda. “Anderen zeiden dat we daar veilig waren; men wilde ons echter op één plek samendrijven. We dachten dat niemand ons in de kerk zou doden. Maar toen kwamen de Hutu-soldaten.”

     

    Wordt vervolgd …


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom ben ík niet gedood ? (2/4)

    Kapmessen

     

    Joss slikt als ze terugdenkt aan die inktzwarte dag. Woorden komen langzaam. “Mijn moeder had een rozenkrans; ze was aan het bidden. ‘Maak die rozenkrans kapot!’ schreeuwden ze . ‘Nee, dat kan ik niet,’ antwoordde ze. Daarop schoot een soldaat haar in de voet.”
    Het was onduidelijk wat er verder zou gebeuren. Joss’ moeder had nog de tegenwoordigheid van geest om tegen haar dochter te zeggen dat zij snel onder de kerkbank moest kruipen, waar zij, Joss’ verloofde en de anderen op zaten. “Er zal je niets gebeuren,” voegde ze er nog aan toe.


    Even later kwamen de soldaten weer bij hen. “Jullie kunnen kiezen hoe je wilt sterven,” zeiden ze. “Als je goed wilt sterven, met het geweer, dan zul je moeten betalen. Anders gebruiken we deze kapmessen.” Joss’ moeder gaf de soldaten geld voor haar hele familie.

     

     

    Tranen

     

    “Hun bloed droop op mij neer toen het schieten begon,” gaat Joss zachtjes verder. Ze was 25 jaar oud, destijds. “Anderen in de kerk werden eveneens met geweren of met kapmessen gedood. Ik had het gevoel alsof ik zelf ook stierf. Vanonder de kerkbank smeekte ik God: ‘Laten ze mij ook doden!’ Maar mijn mond kon niet open.”


    Met de herinneringen beginnen de tranen te stromen. “Sorry,” zegt ze, terwijl ze een zakdoek langs haar ogen haalt. De tranen zijn weg, de emoties blijven. “Iedereen in de kerk werd vermoord; ik dacht dat ik de enige overlevende was.”


    Drie dagen lang bleef Joss in de kerk, en durfde zich nauwelijks te bewegen. Op een avond sloop een man de kerk in, op zoek naar geld van de slachtoffers. “Hij had een mand bij zich, met veel geld erin, en een geweer en een mes. Hij onderzocht ook mij, terwijl ik op de grond lag. Ik bewoog me en vroeg: ‘Dood me, alsjeblieft!’ Hij zei verbaasd: ‘Leef jij nog?’ Hij herkende me, omdat we in dezelfde plaats waren opgegroeid. ‘Nee, ik dood je niet. Dat kan ik niet.’ ‘Waarom niet?’ ‘Omdat ze jouw familie al hebben vermoord.’” Opeens greep de angst haar bij de keel: “Wilde hij me soms verkrachten?”

     

    Wordt vervolgd …


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom ben ík niet gedood ? (3/4)

    Gods stem

     

    Opnieuw worden haar ogen vochtig. “Ik smeekte God: ‘Als U er écht bent... ik wil niet dat deze man mij verkracht!’ Toen hoorde ik opnieuw een stem, Gods stem: ‘Joss, jou zal niets overkomen’ – hetzelfde wat mijn moeder had gezegd voor ze stierf.”


    De man ging wat water voor haar halen, en vroeg haar vlug na te denken over de vraag waar hij haar naartoe kon brengen. Want hier kon ze niet blijven. “Toen hij terugkwam, vroeg ik hem of hij me naar de ambassade van Luxemburg wilde brengen. ‘Ik moet de ambassadeur eerst vertellen dat ik jou erheen wil brengen,’ antwoordde hij. ‘Lukt dat, dan kom ik later terug om je te halen.’”


    Ondanks het gevaar van patrouillerende Hutusoldaten, die de weg tussen de Santa Familia en de ambassade bewaakten, slaagden ze erin veilig bij de ambassade te komen. “De ambassadeur was blij me te zien en zei dat ik kon douchen, maar ik wilde mijn moeders bloed bij me houden. Hij gaf me andere kleren, en vertelde dat ik hier moest blijven omdat het veel te gevaarlijk was. Iedereen kan onmiddellijk zien dat ik een Tutsi ben, en ze kenden mijn familie.”

     

     

    Wegblokkades

     

    Een poging om haar met de auto van de ambassade naar de grens met Burundi te brengen, liep stuk op wegversperringen. Koortsachtig dacht de ambassadeur na over een andere mogelijkheid om Joss het land uit te krijgen. Die nacht kwamen er Hutu’s met kapmessen bij het hek. “We weten dat iemand zich hier verbergt!” schreeuwden ze – iemand had Joss verraden. De ambassadeur liep direct naar haar toe en zei: “Als je hoort dat ze komen, spring dan uit het raam en vlucht naar de ambassade van Burundi.”


    Als Joss haar ogen sluit, ziet ze de hoge muur weer voor zich die de beide ambassades van elkaar scheidden. “Misschien heeft God me eroverheen getild,” peinst ze. “Ik weet het niet. Zelf zou ik er nooit overheen zijn gekomen, zo hoog was deze muur. Maar het lukte, en zo kwam ik in de ambassade van Burundi. Daar heb ik me twee dagen schuilgehouden.”
    De ambassadeur van Burundi bezorgde haar snel een paspoort met een nieuwe identiteit. “Je vliegt als mijn secretaresse mee naar Burundi,” zei hij. Dit plan slaagde. “Hij bracht mij naar de koninklijke familie van dat land,” blikt Joss terug. “Daar vroeg men mij wat er precies met me was gebeurd, maar ik kon niet praten. Ik verkeerde in een shock. Na een maand hadden ze van anderen gehoord wat er met mijn familie was gebeurd, en vroegen ze er niet meer naar.”

    Wordt vervolgd …


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom ben ík niet gedood ? (4/4)

    Waarom ?

     

    In die tijd vernam ze dat de man die haar vanuit de kerk had helpen ontsnappen, door woedende Hutu’s was vermoord toen ze dit ontdekten. Ook zijn twee zoons moesten het met de dood bekopen. “Ik vroeg God: ‘Waarom ben ík niet gedood. Waarom leef ik nog? Vanaf nu ga ik nooit meer naar de kerk. U hebt beloofd dat als we Uw Naam aanroepen, we veilig zijn. Maar uitgerekend in de kerk is mijn familie vermoord, en de man die mij hielp, is ook gedood. Ik ga nooit meer naar een kerk!’ Ik was verschrikkelijk boos op God, omdat Hij dit had laten gebeuren.”


    Tot 1996 bleef ze in Burundi, als dochter te gast bij de koninklijke familie. “Ze waren zo ontzettend goed voor me; waar had ik dat aan verdiend? Maar in 1996, toen de Tutsi’s weer aan de macht waren, wilde ik terug naar Rwanda. Niets is zo goed als je eigen land.”

     

     

    Visum

     

    Toen het in 1998 opnieuw onrustig werd, moest ze Rwanda weer verlaten. Ze probeerde een visum voor Amerika te krijgen, waar haar vader, opa en andere familieleden inmiddels woonden, maar dit werd haar geweigerd. Tevergeefse visumaanvragen naar andere landen volgden. Uiteindelijk kwam ze in Nederland terecht. Na een tijdlang in een asielzoekerscentrum in Roermond te hebben gewoond en na een stoomcursus Nederlands, kreeg ze een eigen kamer in een huis in Amsterdam, dat ze met drie andere vrouwen deelde. Haar woede tegenover God was inmiddels wat bekoeld. Ze beloofde zelfs dat ze Hem opnieuw zou zoeken, nu ze zag dat Hij voortdurend voor haar zorgde.


    Het bleef niet bij een belofte. Op een zondagochtend bezocht ze voor het eerst sinds jaren weer een kerk. “De banken leken precies op die waar ik onder had gelegen in de Santa Familia. Ik barstte in huilen uit en ben er nooit meer heen gegaan.”


    De weken daarna bleef ze op zondag thuis, en vroeg ze God haar een geschikte gemeente te laten vinden. Toen herinnerde ze zich dat iemand eens tegen haar had gezegd dat ze op zoek moest gaan naar Crossroads International Church. “Deze evangelische gemeente bleek samen te komen in een schoolgebouw; iedereen die gelooft, is er welkom. Ik blijf daar de rest van mijn leven,” zegt ze blij. Dankzij gesprekken met een goede vriend, een Nederlander die ze daar ontmoette, leerde ze haar relatie met God verder te herstellen én te verdiepen. In 2004 liet ze zich dopen.


    Met hulp van Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF studeert Joss momenteel Communicatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit. Ondertussen is ze ook druk bezig voor de door haar opgerichte stichting Bon Berger (‘Goede Herder’), om weeskinderen en weduwen uit Rwanda te helpen. “Ik weet wat het is om familie te verliezen,” zegt ze. “Met dit project kan ik anderen ondersteunen; dat maakt me gelukkig. Ik zie nu dat God me heeft laten overleven met een doel. Nadat al mijn dromen gebroken waren, gaf hij me deze droom.”

     

     

    Kerst

     

    Komende Kerst hoopt ze samen met haar vader, opa en andere overgebleven familieleden in de Verenigde Staten te vieren. Dat doet ze sinds 2006, toen ze haar Nederlandse paspoort kreeg. “Deze periode is altijd heel bijzonder voor mij,” zegt ze. “Ik ben op 21 december geboren, en kort daarna denken we eraan dat Jezus is geboren. Hij is Gods Geschenk aan ons; dat mogen we vieren! Zoveel mensen weten het niet; het Goede Nieuws moet méér worden doorgegeven, juist rond Kerst. We moeten het verkondigen op de straten, en van Hem zingen. Als de mensen geloven dat de Heer Jezus voor ons is gekomen, gestorven en opgestaan, zal er vrede komen. Dat is mijn kerstboodschap.”

    Einde


    27-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vicka, de terugkeer

    Vicka – De terugkeer !  

    Bron : Nieuwsbrief van Zuster Emmanuel

    December 2010

     

    Na twee jaar afwezigheid omwille van haar gezondheidsproblemen, hebben we de laatste dagen het groot geluk Vicka terug te vinden, boordevol vreugde, en haar de boodschappen van Maria te horen verkondigen op haar trap. De bedevaarders, die gekomen waren voor het feest van de Onbevlekte Ontvangenis hebben haar inderdaad terug kunnen ontmoeten en genieten van haar lang zegeningsgebed.

     

    Tijdens deze afwezigheid is ze echter niet werkloos gebleven !  Het lichamelijk en moreel lijden, dat ze geleden heeft en dat door God alleen gekend is, heeft ze geestdriftig geofferd voor ieder van ons. Op een dag had Gospa haar gezegd : “Zeer zeldzaam zijn de mensen, die de grote waarde van het lijden begrepen hebben, als het aan Jezus geofferd wordt !” 

     

    Als bedevaarders haar vragen stellen, geeft ze soms als uitleg :  “Lijden kan niet uitgelegd worden. Lijden kan enkel in ons eigen hart worden beleefd. Als de Heer ons een lijden geeft, een kruis, dan is het echt een groot geschenk dat Hij ons geeft. Dikwijls denken we : “Hoe kan een ziekte nu een geschenk zijn ?”  Het is nochtans een groot geschenk !  Alleen God weet waarom hij dit geschenk geeft, en waarom hij het op een bepaald moment weer wegneemt.  Wij zijn echter vrij om te beslissen : Ben ik bereid dit geschenk te aanvaarden ?   Er zijn veel soorten lijden : Er is lijden dat God zelf geeft en lijden dat we onszelf aandoen. Ze hebben niet dezelfde waarde.

     

    Als je blijft glimlachten, ondanks het lijden, dan is het omdat je het hebt aanvaard en dat je volledig aan God toebehoort. Daarna merk je zelfs het lijden niet meer, maar je voelt vreugde. Vermits je lijdt met vreugde, is er geen spanning meer. Deze vreugde komt echter niet van buiten uit, ze komt van uit uw binnenste, uit uw hart. Ik voel zo’n een sterke vreugde dat ik meer wil doen voor de H. Maagd”.




    Archief per maand
  • 01-2013
  • 09-2012
  • 07-2012
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009

    Mijn andere blogs
  • KathoLINK - Links naar Katholieke websites
  • Het liturgisch jaar
  • Geroepen - bezinningsactiviteiten
  • Geroepen - bezinningsactiviteiten voor scholen
  • Hoe Reinaert de vos een lesje leerde

  • Interessante links
  • De Rozenkrans
  • Radio Maria Nederland en Vlaanderen

  • Geroepen
  • Lezingen, bezinnings- en natuurwadelingen en bedevaarten in Banneux en omgeving
  • Bezinningen voor scholen

  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs