Houthalen-Helchteren bruist! Uw gemeente in woord en beeld!
28-12-2009
Tarieven voor de autokeuring stijgen.
In 2010 gaan de tarieven voor de verplichte autokeuring fors de hoogte in. Wie met een personenauto op benzine rijdt, betaalt vanaf 1 januari 2010 voor een gewone keuring 31,00 euro. Nu is dat nog 27,50 euro. Voor een dieselwagen zal de autokeuring 38,00 euro rekenen in plaats van 33,50 euro. Voor de chauffeurs die te laat naar de autokeuring gaan, zal ook de toeslag fors verhogen.
Elke organisatie of vereniging wil herkenbaar zijn voor de buitenwereld. Vaak kiest men voor een eigen teken met een welbepaalde kleur. Dit noemen we een logo. Ook Houthalen-Helchteren heeft zo'n logo.
"Allemaal helemaal centraal" moet garant staan voor alle kernen, alle mensen, die er helemaal voor gaan in een gemeente die centraal ligt in Limburg. De kleuren hebben ook een betekenis: oranje staat voor wonen, blauw voor ondernemen, groen voor natuur/leefomgeving en rood voor ontspanning.
In heel Vlaanderen, en dus ook in onze gemeente, kan je vanaf 1 januari 2010 via het telefoonnummer 0903 39 969 de tandarts van wacht uit jouw regio bereiken. De tandarts van wacht is telefonisch bereikbaar op zaterdag, zondag en op de feestdagen, telkens van 09.00 tot 18.00 uur.
In 2010 zal bovendien het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle aan tandartsen die een kwaliteitscontrole door een erkend radiofysicus hebben laten doen, een veiligheidslabel uitreiken. Het label toont aan dat het tandartsenkabinet waarin ioniserende straling wordt gebruikt, veilig is. Meer info: www.tandarts.be.
Weekendreportage: Bouwproject 'Het Dorp' in Helchteren.
De gemeente heeft vorig jaar voor de eerste maal een publiek-private samenwerking(PPS) afgesloten met als doel een woonproject te realiseren. De tijdelijke vennootschap Het Dorp bestaat uit DMI Vastgoed en Kolmont Woonprojecten die samen met de gemeente en Wit Architecten 40 nieuwe woongelegenheden bouwen. De gemeente brengt de grond in en de projectontwikkelaar bouwt de woningen.
Het nieuwe woonproject wordt ingepland in een gebied van 1,1 ha aan de Sint-Luciastraat in het centrum van Helchteren. Het project komt dus achter de Roepsteen, daar waar nu een weide is. Er komen patiowoningen, tuinwoningen, penthouses en appartementen. Speciale aandacht gaat bij dit woonproject ook uit naar een aantal ingepaste bejaardenwoningen met uitzicht op het groene plein. De integratie in het centrum wordt extra versterkt door het voorzien van een aantal kleine handelsruimten en een voetgangerstraject dat kerk en kerkhof verbindt.
Het woonproject wordt opgebouwd in drie fasen en zal maximum vier jaar in beslag nemen. Fase 1 start begin 2010 en omvat de aanleg van het park en het wegennet, de bouw van acht rijwoningen met tuin en met twee, drie of vier slaapkamers, vier luxeappartementen en twee commerciële ruimten. Het park is zon 36 are groot. Daarrond komen de woningen. Grote delen van deze woonkern blijven autovrij, in de rest is de snelheid beperkt tot 30 km/u. De tweede fase omvat de gestapelde en bejaardenwoningen. In de derde fase, in 2013, bouwt men de patiowoningen.
De duurste panden kosten 300.000 euro, gemiddeld zitten de woningen en appartementen aan 220.000 à 250.000 euro. Afwerking en grond inbegrepen. In de eerste fase zitten woningen met 2, 3 of 4 slaapkamers. Het is dus de bedoeling om ook gezinnen aan te trekken. In de flats voor senioren houdt men extra rekening met de toegankelijkheid. Zo zijn bijvoorbeeld de deuren er breder.
In "Het Dorp" (fase 1) worden 8 woningen, van 4 verschillende ontwerpen gebouwd. Aan de voorzijde van de woningen is een groen gebied. De woningen zijn tussen de 117m² en 141m² groot en hebben 2 tot 4 slaapkamers.
Bovenstaand zie je een grondplan van één type woning: een halfopen bebouwing in het project. Deze halfopen woning is gelegen aan de rand van "Het Dorp". Op het gelijkvloerse zijn een inpandige garage, berging/washok, toilet, keuken en leefruimte aanwezig. Op de verdieping zijn 4 slaapkamers en een badkamer met toilet. De woning heeft een oppervlakte van 157 m². Dit type van woning wordt momenteel te koop aangeboden voor 240.000 euro. In de eerste reeks van 8 woning die in 2010 gebouwd gaan worden, is er al één woning verkocht. De woningen worden verkocht door Kolmont woonprojecten (www.kolmont.be). Voor een ruimere woning met 4 slaapkamers in dit eerste aanbod van 8 woningen, betaalt u een koopprijs van 261.000 euro.
In het bouwproject is, in de eerste fase, ook de bouw van een aantal handelsruimten en appartementen voorzien. Dit complex, bestaande uit 3 verdiepingen bestaat uit 2 commerciële ruimtes en 4 appartementen. Op het gelijkvloers gedeelte liggen 2 commerciële ruimten en op de verdiepingen zijn 4 appartementen voorzien.
Hierboven ziet u een voorbeeld van een grondplan voor zo'n appartement. Dit appartement is gelegen op de 1e verdieping. Er zijn in dit voorbeeldappartement 3 slaapkamers, een washok, berging, ruime leefruimte, badkamer en een apart toilet aanwezig. Ook is er nog een terras van 25,5m². In totaal kent dit appartement in 'Het Dorp' een oppervlakte van 122 m². De kostprijs voor dit appartement bedraagt 204.000 euro. Voor meer informatie over dit bouwproject in Helchteren, kan u terecht op www.kolmont.be.
De schepencarrousel in onze gemeente draait ook dit jaar maar door. Zoals destijds bij de coalitiesamenstelling voorzien, worden per 1 januari 2010 in onze gemeente opnieuw een aantal schepenen gewisseld. Eerst en vooral is er het afscheid van schepen Guy Lucas (SP-a). Hij draagt na jaren de schepensjerp terug over aan Mustapha Aytar (SP-a). Aytar was het voorbije jaar geen schepen. Als bevoegdheden krijgt Aytar Welzijn Stedenbouw en Kinderopvang. De volgende drie jaar zal ook Tony Ventura (Groen!) schepen zijn. Hij neemt de sjerp over van Veronique Mertens (Open VLD) die wel voorzitter van de gemeenteraad wordt. Ventura krijgt als bevoegdheden Milieu, Huisvesting en Onderwijs. Heel de wisseloperatie zorgt er ook voor dat schepen Myriam Bellio (SP-a) er twee bevoegdheden bij krijgt: Jeugd en Burgerlijke Stand.
De naam "Kelchterhoef" is afkomstig van de samenstelling "Calechttre" (de naam van het bos) en "Hova" , het Oudnederlands voor Hoeve. Tot in de 16de eeuw beheerde een Norbertijnse kloosterorde het domein. Daarna stonden pachters in voor de uitbating van het goed. Deze pachters werden verplicht om jaarlijks 50 eiken te planten, waardoor je vandaag nog het ene mooie plekje na het andere kunt ontdekken.
Sinds de zestiende eeuw is HOEVE, Middelnederlands, gekend in de betekenis van boerderij of landbouwuitbating rondom een hof of winning. De hoeves ontstonden meestal op afgelegen (heide)gronden, die kloosters of abdijen gekregen hadden van de grootgrondbezitters.
Het hart van het domein wordt gevormd door de Abdijhoeve. Abdijhoeve is vrij vertaald 'een kwadraathoeve die op welstand wijst in de arme zanderige Kempen'. In 1228 verkocht graaf Arnold IV van Loon het domein Kelchterhoef aan de Norbertijnen van Floreffe, die er zelf een hoeve uitbaatten. De hoevegebouwen werden grondig gerestaureerd en slechts enkele onderdelen van het woonhuis zijn nog authentiek. Nu is het een culinair hoogstaand restaurant met ruime feestzalen.
Hoeve Jan is een Kempense langgevelhoeve uit 1834 die nog steeds de naam draagt van de domeinwachter die er destijds woonde. Op de velden rond hoeve Jan werden voornamelijk koren, bieten, aardappelen en boekweit geteeld. Daarnaast werden er schapen en bijen gekweekt, die zorgden voor een goede opbrengst van wol en honing.
Hoeve Mieneke is eveneens een schoolvoorbeeld van een Kempens langgevelhoevetje. Alle vertrekken: goei kamer, keuken, stal, schuur en karrenschop netjes op één lijn, de voorzijde gericht naar het noordwesten met het dak bijna tot op de grond als bescherming tegen de koude. Elke ruimte had zijn functie, met in het centrum de moos. Daar werd bijna permanent geleefd rond de open haard en later de stoof. De deur van de koeienstal ernaast bleef s nachts open: de koeien moesten de mensen warm houden.
Het voorbije jaar brachten we op deze website haast dagelijks nieuwtjes uit onze gemeente. Enerzijds worden deze nieuwtjes ons aangereikt door heel wat inwoners van onze gemeente, maar anderzijds gaan we er ook zelf naar op zoek. In onze zoektocht doorkruisen we heel wat websites. Vandaar ook dat we 't een leuk idee vonden om uit de vele tientallen websites die in onze gemeente actief zijn, 15 sites te selecteren. Deze sites werden gekozen op basis van een aantal voorwaarden: is de site goed leesbaar, vinden we snel de nodige info, wordt de site geregeld bijgewerkt, heeft de site een leuk uitzicht,... Het was niet makkelijk om uit de vele websites een keuze te maken, maar we denken toch dat we met deze 15 'genomineerden' een leuk aanbod hebben. Desondanks nu al onze felicitaties aan alle vrijwilligers die dag in dag uit al deze verschillende websites van hun club of organisatie vaak belangeloos bijhouden!
We vragen in onze eindejaarspoll aan jullie lezers, wat jullie van de 15 sites vinden. Bedoeling is om tegen het einde van het jaar dé gemeentelijke site te vinden die volgens jullie de mooiste en handigste is van deze 15! Die website zullen we dan uitroepen tot site van het jaar! Stem daarom nu op de site die het volgens jullie verdient om dé Houthalen-Helchterense website van 2009 te worden!
Verslagen gemeenteraad opnieuw niet raadpleegbaar.
Het begint stilaan op een oud zeer te lijken, maar we moeten helaas opnieuw vaststellen dat de verslagen van de gemeenteraad van onze gemeente al enkele maanden niet raadpleegbaar zijn op de gemeentelijke website. Bijzonder jammer voor de geïnteresseerde burger. Bovendien is het toch raadzaam deze verslagen in het kader van de openbaarheid van bestuur vrij te geven op de gemeentelijke website. Zo vind je momenteel op de gemeentelijke website geen verslagen terug van de gemeenteraden van oktober, november en december 2009. Hopelijk wordt dit euvel snel verholpen.
Vanaf 1 januari 2010 zal het OCMW van Houthalen-Helchteren gebruik maken van een nieuw logo en een nieuwe grafische huisstijl. Een OCMW, dat volop in beweging is, heeft nood aan een uniforme en consequent toegepaste huisstijl. Dit geldt zeker voor een OCMW met een complexe en veelzijdige organisatie als dat van onze gemeente. Kortom, voor een OCMW dat zich in de toekomst nog meer wil profileren als een dynamisch open huis voor zijn inwoners en zijn bezoekers, is een eigen huisstijl al lang geen overbodige luxe meer, aldus de persmededeling van het OCMW.
Het nieuwe logo is opgebouwd uit het algemeen te gebruiken logo van de Vlaamse OCMWs waarbij de gemeentelijke baseline Allemaal Helemaal Centraalwerd toegevoegd. Het Vlaams logo weerspiegelt globaal de eigenheid van het OCMW binnen het Vlaamse welzijnslandschap. De baseline illustreert de bestuurlijke en inhoudelijke verbondenheid (o.m. lokaal sociaal beleid) met het gemeentebestuur van Houthalen-Helchteren.
Aangezien het OCMW en de gemeente van Houthalen-Helchteren in 2012 in principe in één administratief centrum gehuisvest zullen zijn en het Vlaams logo niet hand in hand gaat met een eigen huisstijl, werd het OCMW huisstijlhandboek in grote mate afgestemd op de gemeentelijke huisstijl.
VDAB steunt project 'sociale kruidenier' van vzw Warm Hart via digitale nieuwjaarswensen.
De VDAB stuurt dit jaar haar nieuwjaarswensen digitaal door. Het geld dat de VDAB hierdoor uitspaart aan gedrukte nieuwjaarskaarten, verdelen ze dit jaar weer onder drie verenigingen waar armen het woord nemen. De armenorganisaties die deze steun ontvangen, moesten voldoen aan één grote voorwaarde om te mogen deelnemen: hun project moet gelinkt zijn aan "werk".
Het project 'sociale kruidenier' van vzw Warm Hart werd ook gekozen en is één van de drie projecten die via deze actie financieel ondersteund wordt. Voor dit project kunnen jullie stemmen! Het toegekende bedrag is afhankelijk van het aantal stemmen. Dus allemaal stemmen, en zoveel mogelijk de digitale nieuwjaarswensen doorsturen. Wil jij de nieuwjaarswensen digitaal ontvangen en beloof je dan deze door te sturen naar al je vrienden, stuur dan vliegensvlug een emailtje naar warmhart@skynet.be met de vraag om jou de nieuwjaarswensen toe te sturen. De vrienden van vzw Warm Hart zijn je alvast dankbaar en wensen iedereen hele fijne eindejaarsdagen!
Het jaaroverzicht van Houthalen-Helchteren... op 31 december en 1 en 2 januari op deze website!
Op 31 december 2009 en 1 en 2 januari 2010 brengen we op deze website exclusief het jaaroverzicht van Houthalen-Helchteren. Dit jaaroverzicht biedt je een terugblik op het reilen en zeilen in onze gemeente het voorbije jaar. Mis dit uniek stuk zeker niet!
Sluitingsdagen gemeentelijke diensten in de eindejaarsperiode.
Het gemeentehuis sluit op donderdag 24 december, vrijdag 25 december (Kerstmis), donderdag 31 december en vrijdag 1 januari (Nieuwjaar).
De bibliotheek zal gesloten zijn op donderdag 24 december vanaf 16 uur, vrijdag 25 december (Kerstmis), donderdag 31 december vanaf 16 uur en vrijdag 1 januari (Nieuwjaar).
Het containerpark is gesloten op donderdagnamiddag 24 december (vanaf 12 uur), vrijdag 25 december (Kerstmis), zaterdag 26 december (tweede kerstdag) en donderdagnamiddag 31 december (vanaf 12 uur) en vrijdag 1 januari (Nieuwjaar) en dinsdagnamiddag 5 januari (vanaf 12 uur).
Bij het sociaal huis kan je niet terecht op donderdag 24 december, vrijdag 25 december (Kerstmis), donderdag 31 december en vrijdag 1 januari (Nieuwjaar).
Afgelopen zaterdag werd in de Antwerpse waagnatie de finale van de verkiezing van Miss Maxi Belgium georganiseerd. Onder de 24 finalistes zat ook een blonde schone uit Houthalen-Helchteren: Sylvia Opitek. Vooraf werd Sylvia (31) door diverse insiders al getipt als een mogelijke podiumkandidate, en ze maakte die favorietenrol ook waar! Mede ondersteund door heel wat supporters die met de bus naar Antwerpen waren afgezakt, werd Sylvia tot haar eigen verbazing verkozen tot eerste eredame! Alvast een dikke proficiat! Het kroontje van Miss Maxi Belgium zal het komende jaar op het hoofd staan van Alexandra Rossini uit Zaventem.
In 1922 richtte Pastoor Pieter Segers in het centrum van Houthalen een parochiale bibliotheek op. In één van de klassen van de meisjesschool in de Zavel vond hij er een onderkomen voor. Hij en later Pastoor Henri Nulens (sedert 1937) waren niet alleen én voorzitter van het bestuur van de boekerij én bibliothecaris, zij waren ook de enige officiële personeelsleden, maar voor de verzorging en de uitlening van de boeken werden zij bijgestaan door behulpzame zusters van het klooster Filip Neri.
Van bij de oprichting van de boekerij werd met een gesloten-kast-systeem gewerkt: gevraagde boeken werden door het personeel uit de kast gehaald. Eén detail: de boeken stonden volgens aankoop gerangschikt. Op 4 januari 1924 werd de vrije bibliotheek van Houthalen Centrum door de staat erkend als openbare volksbibliotheek. Behalve geldelijke steun vanwege staat, provincie en gemeente had de bibliotheek nog een andere bron van inkomsten, namelijk leesgelden en boetes. Per uitlening werd 0,5 fr. leesgeld gerekend. Een groot deel van die inkomsten werd besteed aan nieuwe boeken.
Vlak na W.O. II, welbepaald op 1 oktober 1945, werden de werkzaamheden in de bibliotheek officieel hervat onder de nieuwe naam Sint-Martinusboekerij en op 1 september 1946 trad onderwijzer Jef Schepers in dienst als bibliothecaris. Dankzij de financiële tussenkomst van staat en provincie die jaarlijks op basis van werkingsverslagen toegekend werd slaagde de bibliotheek er in meer dan behoorlijk werk te verrichten. Ook de koolmijn droeg gedurende zeven jaar haar steentje bij: van 1952 tot 1958 stortte zij jaarlijks de ronde som van 5000 fr. op de rekening van de bibliotheek. In de gesloten kasten hadden de boeken inmiddels een andere opstelling gekregen: het systeem van plaatsing volgens aankoop had afgedaan. Gekozen was voor een voor het oog veel ordelijker opstelling, namelijk plaatsing volgens formaat of het zogeheten magazijnstelsel. Maar naarmate de collectie groeide drong een meer overzichtelijke rangschikking zich op die vooral het zoeken naar een welbepaald boek moest vergemakkelijken. Daarom werden de informatieve boeken voortaan per onderwerp geplaatst, volgens de Universele Decimale Classificatie of kortweg UDC. De verhalende boeken werden alfabetisch volgens auteur gerangschikt.
Na een kort verblijf in de sacristie van de kerk en daarna in de kapelanij had de bibliotheek in 1958 een ruimer onderkomen gevonden in een parochiaal lokaal, gelegen in de Pastorijstraat. Vanaf dat jaar werden heel wat inspanningen gedaan om de bibliotheekinrichting te verbeteren. Gezien het stijgend boekenaantal (toen meer dan 4 000 exemplaren) konden gesloten kasten niet meer voldoen. Meters houten rekken werden geïnstalleerd, een heuse uitleenbalie neergezet en voor het comfort van de lezers ook tafels en stoelen aangekocht. In 1962 was de bibliotheek klaar voor een open-kast-uitleen: leners konden voortaan naar hartelust boeken inkijken en uitkiezen in open rekken.
In datzelfde jaar, na het plotse heengaan van Jef Schepers, werd Ernest Stevens, in dienst sinds 24 augustus 1957, tot bibliothecaris benoemd. Een jaar later, in 1963, schakelde de bibliotheek als eerste in Limburg over op het nieuwe SISO-schema als plaatsing voor haar informatieve boeken. De grote herklassering kon starten: elk informatief boek kreeg een nieuw onderwerpsnummer en het gehele boekenbestand werd in nieuwe registers ingeschreven. Voor dit monnikenwerk deed het personeel noodgedwongen beroep op een hele schare vrijwillige medewerkers. En als vanouds kon het rekenen op de nog even behulpzame zusters van de meisjesschool! Er werden nog bergen verzet, vermits de Sint-Martinusboekerij al jarenlang de stille ambitie koesterde om bibliotheek van groot belang te worden. In 1966 ontving zij van het gemeentebestuur een uitzonderlijke toelage die besteed werd aan de uitbouw van de afdelingen Laak en Sint-Pauluscollege. Een deel van dat geld werd ook geïnvesteerd in de verbouwing van de oude garage van de pastorie tot leeszaal annex leeshoek waar de boeken van waarde een aparte plaats kregen. Een afzonderlijke jeugdafdeling, ten slotte, werd in de loop van 1970 ingericht. Nu aan alle voorwaarden was voldaan kon eindelijk een aanvraag om rangverhoging ingediend worden en op 1 oktober 1971 werd de bibliotheek door de staat erkend als bibliotheek van groot belang, een bibliotheektype met wekelijks 5 uitleenzittingen van telkens 2 uur.
Gebeurde het voor of na deze erkenning, feit is dat in het begin van de jaren 70, in samenwerking met de Provinciale Bibliotheek van Hasselt, alle boeken van voor 1948, uiteraard nog in de oude spelling, uit de collectie werden verwijderd. Een verouderd boekenbestand kon de lezers immers niet blijven boeien.
Toen de financiële lasten in de loop der jaren voor de bibliotheek te zwaar om dragen werden, was er het gemeentebestuur dat redding bracht: op 8 februari 1972 besliste de gemeenteraad alle bibliotheken, ook de socialistische boekerij in de Koolmijnlaan, over te nemen. Personeel, boeken, tijdschriften en meubels werden door parochiale en overige bestuurscomités afgestaan: in de andere parochies van de gemeente waren inderdaad reeds jarenlang kleine goed werkende parochiale bibliotheken actief, op Meulenberg, in Houthalen-Oost en in Lillo. De afdeling Laak was intussen een stille dood gestorven.
Vanaf dat ogenblik bestond er maar één bibliotheekstructuur meer. De Sint- Martinusboekerij werd centrale bibliotheek, met 3 filialen: Houthalen-Oost, Lillo en Meulenberg. Al gauw maakte het gemeentebestuur er werk van om de filialen van Houthalen-Oost en Meulenberg, in 1974, alsook van Lillo, in 1975, nieuw onderdak te verschaffen. Na menig avontuur in de jaren 60 werd ook in 1975 de vroegere afdeling Laak van de centrale bibliotheek opnieuw geopend. In 1977, het jaar van de fusie van de gemeenten Houthalen en Helchteren, breidde de bibliotheek nog verder uit: de volksboekerij van Helchteren werd als filiaal in de nieuwe bibliotheekstructuur opgenomen.
De bibliotheek van Houthalen-Helchteren had sinds de overname door de gemeente in 1972 reeds voldaan aan de eerste verplichting van het nieuwe bibliotheekdecreet, d.w.z. één bibliotheekstructuur per gemeente. Wel moest nog hard gewerkt worden om te voldoen aan de nieuwe en heel wat strengere erkenningsnormen betreffende lokalen, personeelskader, collecties, lenersaantal, dienstreglement en bibliotheektechnische voorschriften als catalogi, uitleensysteem, aantal uitleenzittingen en statistische registratie. Het ene B.T.K.-team na het andere hielp het personeel alle voorbereidende werkzaamheden vlot af te handelen.
Met ingang van 1 januari 1982 werd de bibliotheek, onder het nieuwe decreet, door de staat erkend als een deeltijds werkende bibliotheek. Eens te meer werden naam en structuur gewijzigd. De gemeentelijke bibliotheek van groot belang heette voortaan Plaatselijke Openbare Bibliotheek of kortweg P.O.B. De centrale bibliotheek werd hoofdbibliotheek met 5 uitleenposten: Helchteren, Houthalen-Oost, Laak, Lillo en Meulenberg.
Als deeltijdswerkende bibliotheek was de hoofdbibliotheek wekelijks 16 uur geopend. Nog een ingrijpende verandering in de leengewoonten van de trouwe bibliotheekbezoekers was het afschaffen van het leengeld. De leners betaalden van nu af aan één maal per jaar een vast bedrag (50 fr.) aan inschrijvingsgeld. De erkenning van 1982 kwam er mét de opmerking om zo vlug mogelijk te voorzien in een aangepaste accommodatie. Het lokaal waarin de hoofdbibliotheek 26 jaar lang gehuisvest was voldeed niet meer aan de nieuwe normen van het decreet. De zoveelste zoektocht naar een adequate ruimte kon weer starten. Tot het gemeentebestuur in 1983 een splinternieuw pand aankocht, gelegen op de eerste verdieping van een gebouw midden in het dorpscentrum.
Het was gemeentesecretaris Guy Smeyers die de knoop over de aankoop hielp doorhakken. Dank zij hem vond de bibliotheek daar eindelijk, na 60 jaar, haar vaste stek. Op uitnodiging van burgemeester Lode Franssens en zijn schepen voor cultuur Tony Coninx, kwam de toenmalige minister van cultuur, Karel Poma, in hoogsteigen persoon en in aanwezigheid van tal van prominenten op 22 september 1984 de nieuwe hoofdbibliotheek plechtig openen.
Alle voorwaarden voor een erkenning als voltijdswerkende bibliotheek bleken ook meteen vervuld: voldoende ruimte, goed uitgebouwde afdelingen, modern en gezellig ogend meubilair en een meer dan behoorlijke boekencollectie. De erkenning liet dan ook niet lang op zich wachten: op 1 januari 1986 was de kogel door de kerk en de openingsuren van de hoofdbibliotheek werden meteen uitgebreid tot 30 per week! In het najaar van 1986 was het de beurt aan Houthalen-Oost om in het nieuwe cultuurcentrum in de Kastanjestraat haar vaste stek te vinden. In 1987 werd Karine Leen als voltijdswerkende bibliothecaris aangesteld. Zij trad in de voetsporen van Ernest die, als uittredend bibliothecaris, in het jaarverslag van 1986 een warm dankwoord adresseerde aan al zijn oudgedienden. Na een jaar van bewezen diensten verkoos Karine echter terug te keren naar haar thuishaven in Genk. Martin Kellens, de huidige bibliothecaris, volgde haar op, in 1988. Op zijn beurt dankte hij op het einde van zijn eerste dienstjaar uittredend schepen voor cultuur Tony Coninx voor de degelijkheid van zijn dossierkennis waardoor hij de bibliotheek wist te behoeden voor de wolfsklemmen en de valkuilen van het decreet en zovele andere wetteksten.
En weer brak een nieuw tijdperk aan
In de jaren 90 koos de bibliotheek resoluut voor een verdere professionalisering en een ambitieuze aanpak. De ambities richtten zich o.a. op een betere uitbouw van de bestaande afdelingen. Zo kon de opmerkzame bibliotheekbezoeker voortaan zowel in de volwassenen- als in de jeugdafdeling steeds meer een complete up-to-date collectie vinden. Het nieuwe boekenaanbod werd immers op de voet gevolgd. Ook de informatie-afdeling breidde sterk uit. Een schat aan literaire en actuele losbladige documentatie als onmisbare aanvulling op de boeken werd daar op een overzichtelijke manier beschikbaar gesteld. En nieuwe afdelingen werden opgericht: de migrantenafdeling, die in 1990, mét de aanwerving van een Turks personeelslid, van start ging en de strip-o-theek, voor jong en oud, die een jaar later officieel opende. Vervolgens werd de bibliotheekstructuur, zoals die bij de erkenning vastgelegd was, eens te meer grondig aangepakt. Om efficiënter te kunnen werken hadden Laak, Lillo en Meulenberg een onderkomen gevonden in de plaatselijke lagere scholen. Laak en Lillo heetten voortaan bedieningspost en Meulenberg bleef uitleenpost. Helchteren en Houthalen-Oost, op hun beurt, kregen de naam filiaal, mét een uitbreiding van hun openingsuren. De bibliotheek deinsde er ook niet voor terug nieuwe paden in te slaan, waardoor zij verrassend genoeg in heel Vlaanderen bekendheid verwierf. Groots opgezette tentoonstellingen als Roald Dahl-Quentin Blake, Kijker op Turkije, Nöstlinger komt en Land van herkomst: Marokko lokten immers ontelbaar veel bezoekers naar Houthalen-Helchteren. Om daarna langs menige Vlaamse bibliotheek een succesvolle tournee aan te vatten.
1993 was een succesrijk jaar voor de bibliotheek vermits twee grote projecten, de automatisering én de opening van de muziekafdeling hoopvol van start gingen. Een jaar later nam de automatisering van de boekencollectie een aanvang en Ed Franck Unlimited vervoegde het rijtje van de tentoonstellingen.
Ook de deelbibliotheken lieten in 1994 opnieuw van zich horen: filiaal Helchteren kreeg eindelijk een nieuwe locatie in het ontmoetingscentrum De Roepsteen en uitleenpost Meulenberg heette voortaan bedieningspost, net als Laak en Lillo. Na een stagnering in 1994 van lenersaantallen en uitleningen gingen de cijfers in 1995 weer fors de hoogte in. Op vlak van nieuwe realisaties was er de video-afdeling die in oktober van dat jaar opende. 1995 kende ook zijn droevige noot: het overlijden van de geestelijke vader van de P.O.B. Houthalen-Helchteren, schepen Jaak Lemmens. Hij was het die de dossiers voor de erkenning in 1982 in gang zette en de bibliotheek met zachte hand tot een grote dynamiek wist te inspireren.
Het jaar 1996 betekende een stagnatie op alle fronten: uitleencijfers en lenersaantallen maar ook de automatisering, vermits voorlopig alle verdere plannen in de koelkast werden gestopt. Gaven de cijfers een al te negatief beeld dan diende dit op enkele punten toch wel bijgesteld te worden. Zo werd er in 1996 weer een mooie tentoonstelling opgezet rond Suske en Wiske, die veel succes kende en werd de eerste cd-rom aangekocht. Ook het werk achter de schermen, met name het ingeven van de boeken in een eigen elektronische databank kende een gestage vooruitgang. Tenslotte werden de openingsuren gestroomlijnd, zodat de hoofdbibliotheek voortaan elke dag van de week geopend was van 14 tot 19 u. en op zaterdag en zondag van 10 tot 12 u. De belangrijkste ontwikkeling van de laatste jaren binnen het bibliotheekwerk was ongetwijfeld het internet en dankzij een eigen netwerk tussen alle Vlaamse openbare bibliotheken was BIBNET een belangrijke stap voorwaarts: niet alleen het wereldwijde web, het www, kwam hiermee binnen het bereik van iedereen, maar ook de communicatie tussen de bibliotheken onderling was met het gebruik van e-mail een stuk sneller, vlotter en eenvoudiger geworden.
Het jaar 1998 werd in mineur afgesloten. Op 27 december overleed na een korte maar hevige ziekte, onze gewaardeerde schepen voor cultuur, Henri Wouters. Hij legde de nadruk op samenwerking tussen de verschillende gemeentelijke diensten, om een multiplicatoreffect te verkrijgen. Zo werkte de bibliotheek mee aan de culturele veertiendaagse met een eigen tentoonstelling Thuisbibliotheken die later op Vlaams niveau navolging kreeg.
Op de valreep, nog voor de magische overstap naar het jaar 2000, werden op 1 december 1999 drie computerterminals op de uitleenbalie neergezet en kon het boek voor het eerst automatisch uitgeleend worden. De volledige automatisering van de hoofdbibliotheek was een feit. Dat had ook gevolgen: zowel de cijfers van de uitleningen als van het aantal gebruikers daalden opmerkelijk. Daar hadden collega-bibliothecarissen reeds voor gewaarschuwd: het eerste jaar van een automatische uitlening is er steeds een terugval in het lenerstal, onder meer door een gebrekkige registratie van de gebruikers. De algemene tendens in de Vlaamse openbare bibliotheken was ook een daling van de uitleencijfers, toe te schrijven aan de groeiende populariteit van het internet. Populair werd ook de dvd die vanaf 2000 deel ging uitmaken van de collectie van de hoofdbibliotheek.
Bouw nieuw gemeentehuis zorgt voor veel commotie bij gemeenteraad.
In haar masterplan voor onze gemeente, gaf het gemeentebestuur al aan dat ze een nieuw gemeentehuis gaan bouwen. Oorspronkelijk was dat nieuw gebouw voorzien op het voormalig mijnterrein, gekoppeld aan het huidige mijngebouw, maar om diverse redenen wordt daar nu wat van afgeweken en komt het gebouw te staan op het open veld aan de TIKB gebouwen, iets verderop richting Houthalen-Centrum. Het nieuwe administratief centrum op het mijnterrein zal maar liefst 37 miljoen euro kosten. Maar volgens burgemeester Yzermans zullen de inwoners hiervoor geen euro extra hoeven te betalen. Yzermans is bovendien razend optimistisch over de start en de duur van de bouwwerken We willen in augustus beginnen bouwen. aldus de burgemeester. Nochthans is er momenteel zelfs nog geen bouwvergunning aangevraagd.
25 miljoen uit de gemeentekas en 12 miljoen uit de OCMW-kas De regenboogcoalitie heeft zeer ambitieuze plannen voor het mijnterrein. Een van de belangrijkste projecten op dit terrein - naast een kenniscentrum voor propere technologie - is een nieuw administratief centrum voor onder meer gemeente, politie, bibliotheek en OCMW. De gemeente betaalt hier 25 miljoen euro van en het OCMW 12 miljoen euro.
Minder personeel De burgemeester beweert dat het gemeentebestuur zelf over 4 miljoen euro eigen middelen beschikt. De rest van het geld moet geleend worden. Maar volgens hem gaat dat gebouw ons ook geld besparen. Doordat er met verschillende diensten samengezeten wordt, is er minder personeel nodig. Bovendien kan er ook meer samen aangekocht worden én worden de energiekosten met maar liefst 90.000 euro per jaar gedrukt. Er is ook een pak minder personeel nodig. Yzermans: "We hebben op dit moment al 10 mensen minder dan vroeger. Iedereen mag zeker zijn van zijn job, maar we gaan mensen die met pensioen gaan niet vervangen. Bovendien zullen we interne vacatures opvullen met mensen van andere diensten. Het personeel zal zo meer mobiel zijn. Tegen 2012 zullen we nog eens 13 mensen minder nodig hebben.
Lening Als we 20 miljoen euro moeten lenen, dan kost ons dat 1,1 miljoen euro per jaar, 30 jaar lang. Maar we sparen nu al 360.000 euro (nu al 10 mensen minder dan voorzien), 200.000 euro door de indexaanpassing die we niet moeten toepassen, 150.000 euro aan energie en samenaankoop en dan nog eens 470.000 euro door de 13 mensen die niet worden vervangen. Met al dat geld is die lening afgelost. We hebben trouwens nog een troef achter de hand. Al de gebouwen die vrijkomen - zoals het gemeentehuis, kinderopvang De Sijsjes, de bibliotheek - zullen we ook zelf ontwikkelen met een privé-partner en vervolgens verkopen. Dat geld komt dus ook nog - op termijn - ter beschikking voor investeringen. Het OCMW zal zijn aandeel op dezelfde manier financieren. Concreet betekent dit dus ook dat deze voornoemde diensten, zoals de Sijsjes, verdwijnen en opgenomen worden in het nieuw gebouw. Voor een aantal inwoners, onder meer uit Helchteren en Houthalen-Oost betekent dit dus ook een veel langere rit naar het kinderopvangcentrum. Immers het kinderopvangcentrum in dienstencentrum Perron-Oost is nog niet zeker van zijn uitbating. Bovendien herhaalt de oppositie dat de leegverkoop van gemeentelijke gebouwen een gevaarlijke én eenmalige inkomst is die toekomstige reserves hypothekeert.
Voor het mijnterrein moet een ruimtelijk uitvoeringsplan worden opgesteld. Het mijnterrein is namelijk industriegrond en moet dus een nieuwe bestemming krijgen. Voor het administratief centrum wordt een miniplan opgemaakt. In augustus wil het gemeentebestuur immers starten met de bouw (moet klaar zijn voor de verkiezingen in 2012!). Vandaar dat dit miniplan zoals men het noemt (wat toch ettelijke tientallen duizenden euro's zal kosten) eerder wordt opgestart en losgekoppeld wordt van het gemeentelijke ruimtelijk structuurplan en een volledig ruimtelijk uitvoeringsplan voor de hele site. Moet het gezegd dat de oppositie grote vragen heeft bij de zware financiële lasten die de komende 30 jaar op de gemeentekas zullen rusten. Bovendien stelt de oppositie ook de volgens hen te rooskleurige plannen omtrent personeelsafvloeiingen in vraag. Wordt ongetwijfeld vervolgd...
De stakingen die deze week in onze gemeente bij de bedrijven Veolia (afvalophaling) en Swedish Match (sigarenfabriek) aan de gang waren, zijn opgeheven. Zowel bij Veolia als bij Swedish Match werd een akkoord bereikt tussen de directie en de arbeiders.
65 Procent van de werknemers van het ophaalbedrijf Veolia keurde vrijdagavond een principeakkoord goed. Daardoor wordt de staking maandag opgeheven. De sociale partners bereikten vrijdag een akkoord over de invoering van de vierdagenweek, terwijl het loonverlies gecompenseerd wordt. Bovendien wordt de grens voor het presteren van overuren aangepast. Dankzij dit akkoord zal de afvalophaling in grote delen van Limburg, waaronder ook in Houthalen-Helchteren, vanaf maandag weer normaal verlopen.
Handbalinitiatie voor kinderen in sporthal Lakerveld.
Kreasa Handbal Houthalen werd opgericht in 1973, uit de toenmalige Houthalense vereniging Kreasa, of te wel Kreatief Samenzijn. Ondertussen is de handbalclub uitgegroeid tot een begrip in deze sportwereld. Het team speelt al jaren in tweede nationale maar in het seizoen 2006-2007 mocht ze ook even proeven van het hoogste niveau, eerste nationale.Ook de damesploeg is op korte termijn gegroeid tot een goede middenmotor in 2e nationale. Doelstelling van dit team is een waardige eerstenationaler te worden en dit met voornamelijk spelers uit de eigen jeugdvijver.
Initiatie voor kinderen. Kreasa Handbal organiseert op zaterdag 19 december '09 een handbalinitiatie voor kinderen vanaf 6 tot 14 jaar. Deze initiatieles vindt plaats in Sportpark Lakerveld in Houthalen-Centrum. De initiatie is gratis en start om 10.00 uur (tot 11.30 uur). Enkel kleurloze sportschoenen zijn toegelaten.
Iedereen is van harte welkom! Meer info: www.kreasa.be.
Gemeentelijke muziekmaatschappijen brengen feestprogramma in CC Casino.
De Verbroedering van Houthalen-Helchterense Muziekmaatschappijen brengen aanstaande zaterdag een feestprogramma in de schouwburg van het CC Casino. Ze doen dit naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van de vzw Culturele Centra. Alle muziekmaatschappijen uit onze gemeente werken mee aan dit lustrumconcert: Koninklijke Harmonie Broederkring, Koninklijke Harmonie De Eendracht Meulenberg, Showband Demo, Koninklijke Harmonie Hoeverheidegalm en Fanfare Sint-Trudo.
Op deze manier realiseren de muziekmaatschappijen een uniek samenwerkingsproject tussen de verschillende wijken in onze gemeente. Wil je er bij zijn, dan kan dat. Tickets en info vind je bij het CC Casino, secretariaat en schouwburg, Varenstraat 22a te 3530 Houthalen-Helchteren, telefoon secretariaat 011 60 06 70.
Sonnisheide viert ook dit jaar kerst met de schapen.
Het wordt stilaan een mooie traditie: kerst op Sonnisheide. De kudde schapen wordt voor de laatste maal van het jaar naar de warme stal gebracht om er te overwinteren en in het voorjaar nieuw leven te schenken aan de lammetjes. Dit jaar is dit ritueel voorzien op 19 december. Tijdens de kerstviering op de Sonnisheide heb je de mogelijkheid de kudde op deze tocht te vergezellen. Aansluitend wordt, tussen de schapen, een kerstviering opgedragen. De viering wordt opgeluisterd door een koor en een muziekensemble.
Ter afsluiting is er een gezellig samenzijn met een hapje en een drankje aan democratische prijzen. De opbrengst van dit evenement gaat naar het goede doel : Huize Laura in Lubumbashi.
Bij sigarenfabrikant Swedish Match op het industrieterrein Europark in onze gemeente, hebben de werknemers gisteren opnieuw het werk neergelegd. Eerder deze maand gebeurde dat ook al. De reden voor deze nieuwe staking is dat de werknemers het niet nemen dat de directie terugkomt op eerder gemaakte afspraken.
De ruim 400 werknemers van Swedish Match legden enkele weken geleden al het werk neer nadat onderhandelingen over het voornemen van de directie om twintig voltijdse werknemers te ontslaan, geen resultaten hadden opgeleverd. Beide partijen bereikten toen na lang onderhandelen een akkoord. Er zouden geen naakte ontslagen worden doorgevoerd en de werknemers kregen de keuze om minder te werken. Op basis van hun anciënniteit zou bekeken worden welke werknemers in aanmerking kwamen voor een arbeidsduurvermindering. Maar nu komt de directie plots terug op deze afspraken, zo luidt het in vakbondskringen.
De sigarenfabrikant stelt momenteel nog 300 arbeiders en 160 bedienden tewerk. Het is niet duidelijk hoe lang de staking zal duren.
Beste lezer, welkom op deze blog waar je dagelijks nieuws uit onze gemeente vindt. Zelf iets te melden, geef me een seintje! Groeten, Stijn Van Dingenen
E-mail mij
Volg het nieuws van Houthalen-Helchteren ook op facebook: