BINNENLANDS EN BUITENLANDS NIEUWS-SPORT-ECONOMIE-POLITIEK
24-02-2010
ACOD wil treinbestuurder extra op piekmomenten
ACOD wil treinbestuurder extra op piekmomenten
De socialistische spoorvakbond ACOD wil de veiligheid op het spoor verhogen met een tweede treinbestuurder op piekmomenten. Vakbondsman Jos Digneffe zei dat na de hoorzitting van de NMBS-top in de Kamer, waar NMBS-topman Mark Descheemaecker het werk van treinbestuurders vergeleek met dat van piloten. Die beschikken echter wel over een co-piloot om gevaren in te schatten.
Goederenafdeling Digneffe stelt daarom voor om de treinbestuurders van de goederenafdeling van de NMBS op piekmomenten in te zetten bij het passagiersverkeer. "We weten allemaal dat de goederensector bij de NMBS in een crisis zit: er is veertig procent minder aanbod. Daardoor komt er personeel beschikbaar", vindt de vakbondsman.
Vier ogen "Deze mensen zijn vertrouwd met de seininrichting op het Belgische spoor. Laat ons daarom van de nood een deugd maken, en van hun knowhow gebruikmaken in het kader van meer veiligheid. Vier ogen zien meer dan twee".
24-02-2010 om 15:24
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Dan toch 19de dodelijke slachtoffer treinramp Halle
Dan toch 19de dodelijke slachtoffer treinramp Halle
In Halle zou het slachtofferidentificatieteam DVI lichaamsdelen gevonden hebben die niet toebehoren aan één van de 18 dodelijke slachtoffers. Dat meldt La Dernière Heure. Er wordt dus vermoed dat de treinramp in Buizingen nog een negentiende leven geëist heeft.
Volgens de bronnen van de krant zijn de menselijke resten zo verminkt dat een DNA-analyse zal moeten uitwijzen of het lichaamsdelen zijn van één of meerdere personen. Bij de ramp van maandag raakten zeker 171 mensen gewond.
Eerder deze week werd er al gevreesd voor een negentiende dode. Er werden immers achttien lichamen gevonden, maar er waren negentien families die iemand als vermist hadden opgegeven. Die negentiende vermiste is sinds woensdag terecht.
Het Slachtoffer Identificatieteam heeft inmiddels de achttien dodelijke slachtoffers geïdentificeerd. Het gaat om vier vrouwen en veertien mannen. De betrokken families zijn op de hoogte gebracht. Het merendeel van de slachtoffers is afkomstig uit Bergen en omstreken. Er is ook één Frans slachtoffer.
19-02-2010 om 09:38
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Minuut stilte voor slachtoffers van treinramp Halle
Minuut stilte voor slachtoffers van treinramp Halle
Om de slachtoffers van de treinramp maandag in Halle te herdenken werd vanmiddag een minuut stilte gehouden in alle stations en treinen, NMBS-werkplaatsen en kantoren. In de stations van de provinciehoofdsteden en in de stations Halle en Brussel-Zuid werden rouwregisters geopend.
Om 11.58 uur werd in de treinen en stations opgeroepen om een minuut stilte in acht te nemen om 12 uur. Ook de drie regionale vervoersmaatschappijen De Lijn, MIVB en TEC deden mee aan het gedenkmoment. De chauffeurs hebben gedurende één minuut hun motor stilgezet.
Rouwregisters Na het gedenkmoment ondertekenden onder meer de drie CEO's Jannie Haek (NMBS-Holding), Marc Descheemaecker (NMBS) en Luc Lallemand (Infrabel), voogdijminister Inge Vervotte en de vakbonden het rouwregister in het station van Halle. In Brussel tekende minister Laurette Onkelinx het rouwregister. Reizigers, het grote publiek en spoorwegpersoneel kunnen vanaf deze namiddag iets neerpennen in de registers in de stations.
Staatssecretaris Etienne Schouppe, minister Annemie Turtelboom, staatssecretaris Carl De Vlies en minister Didier Reynders waren respectievelijk in Gent, Antwerpen, Leuven en Waver aanwezig. In Brugge en Hasselt waren het de gouverneurs die present waren tijdens het gedenkmoment.
18 doden Bij de treinramp van maandag vielen achttien dodelijke slachtoffers en raakten 162 anderen gewond. Er zou nog een negentiende slachtoffer onder de treinwrakken liggen, maar daarover is nog geen zekerheid.
18-02-2010 om 20:46
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Het bankfiliaal van Axa in Borsbeek is vanmorgen overvallen door twee gemaskerde en gewapende overvallers. Tijdens de overval liep een vrouwelijke bankbediende verwondingen op aan het hoofd. Dat bevestigt de politie van de zone MINOS.
Rond openingstijd was er in de bank aan de Jozef Reusenslei nog maar een bediende aan het werk. Zij werd verrast door twee gemaskerde en gewapende overvallers. De overvallers hadden een vuurwapen bij zich, maar er werd niet geschoten. De vrouw kreeg tijdens de overval wel een klap van de wapenkolf tegen haar hoofd.
Onbekende buit Daarop vluchtten de overvallers weg met een nog onbekende buit. De bankbediende was bereid om voor verzorging naar het ziekenhuis te gaan zodra vervanging gearriveerd was. Van de daders ontbreekt voorlopig elk spoor.
18-02-2010 om 10:56
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
De NMBS-Groep heeft beslist om vandaag om 12u een minuut stilte te houden. Hiermee wil het personeel van Infrabel, de NMBS en de NMBS-Holding zijn diepste steun en medeleven betuigen aan de familie en naasten van de slachtoffers van het ernstige treinongeval op maandag 15 februari.
De treinen in de stations zullen ook 1 minuut halt houden. Vervolgens wordt in de stations van de provinciehoofdsteden + Halle en Brussel een rouwregister geopend. Dit zal getekend worden door vertegenwoordigers van de regering, de spoorwegondernemingen en de vakbonden. Nadien kunnen reizigers, het grote publiek en spoorwegpersoneel in deze registers woorden van steun voor de nabestaanden achterlaten.
De rouwregisters zullen gedurende 2 dagen in de lokettenzaal liggen van Aarlen, Antwerpen-Centraal, Bergen, Brugge, Brussel-Zuid, Gent-Sint-Pieters, Halle, Hasselt, Leuven, Luik-Guillemins, Namen en Waver.
18-02-2010 om 10:52
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Treinbestuurder Halle ontkent dat hij rood licht negeerde
Treinbestuurder Halle ontkent dat hij rood licht negeerde
De machinist die de trein van Leuven naar 's Gravenbrakel bestuurde, weerlegt dat hij het rode seinlicht negeerde. Dat meldt De Morgen.
Vanop zijn ziekenbed verklaarde de machinist aan enkele familieleden en instructeurs van de NMBS dat het seinlicht in Buizingen "eerst op oranje en vervolgens op groen sprong". Daarmee groeit opnieuw twijfel over de echte oorzaak van de treinramp, die al aan achttien mensen het leven kostte. Zijn uitspraken maken het voor het parket van Brussel en de NMBS een pak moeilijker om uit te maken of het om een menselijke fout dan wel een technisch mankement ging.
in Halle worden de brokstukken en kleine resten van de treinen weggenomen
hier zie je twee werktreinen van Infrabel die bezig zijn met weghalen van kleine brokstukken morgen zou hier de grote NMBS kraan moeten staan om alles weg te doen
18-02-2010 om 09:49
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
op zijn 90 jarige leeftijd Nonkel Bob in de tijd toen hij nog presenteerde
Oud-presentator en televisiepersoonlijkheid Bob Davidse, alias "Nonkel Bob", is dinsdagavond op 90 jarige leeftijd in Antwerpen overleden aan een kortstondige ziekte. Dat meldt zijn zoon David Davidse dinsdag aan Belga. Davidse werd drie weken geleden nog geopereerd.
Bob Davidse werd op 26 juli 1920 geboren in Berchem (Antwerpen) als Jacobus Henricus Davidse. Hij begon als zanger en trouwde in 1944 met Annie Vermeulen, met wie hij een zingend duo vormde. In 1955 kwam Davidse terecht bij de Vlaamse televisie en vond de allereerste uitzending plaats van "Komt toch eens kijken". Van toen af ging Bob Davidse door het leven als "Nonkel Bob". De eerste televisietante aan zijn zijde was Paula Semer. Later volgden onder meer tante Rita, tante Berta, tante Ria en tante Terry. Bob Davidse vertolkte en schreef de titelsong van "Komt toch eens kijken", maar werd vooral onsterfelijk met het lied "Vrolijke vrienden". In totaal nam hij een driehonderdtal liedjes op plaat op, aldus zijn zoon. Davidse ging in 1985 op pensioen, maar bleef actief met liedjes en optredens. In 2009 stond hij voor het laatst op de planken in "Antwerpen zingt".
17-02-2010 om 20:47
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Treinramp Halle: geen acties bij het spoor woensdagmorgen
Treinramp Halle: geen acties bij het spoor woensdagmorgen
Het treinverkeer in België verloopt woensdagochtend normaal. Dinsdag waren er nog ernstige problemen als gevolg van spontane acties bij treinbestuurders en -begeleiders naar aanleiding van het dodelijk treinongeval in Buizingen.
"Er is deze (woensdag)ochtend geen staking", verklaart een woordvoerder van de NMBS aan Belga. Spoorwegnetbeheerder Infrabel meldt dat er sinds woensdagmorgen opnieuw treinverkeer mogelijk is in Halle, maar enkel op de lijnen Moeskroen-Schaarbeek en Quévy-Brussel-Nationaal-Luchthaven. Deze laatste lijn is evenwel beperkt tot het station van Schaarbeek. Uitzonderlijk doen de treinen op deze lijnen het station Halle aan. Ook het internationaal treinverkeer zou stilaan weer op gang moeten komen, hoewel Infrabel nog niet kon zeggen welke verbindingen hersteld zouden worden
17-02-2010 om 00:00
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Wegens de zware grondverschuivingen worden steeds meer mensen in Zuid-Italië in veiligheid gebracht. Volgens officiële mededelingen is vannacht een begin gemaakt met de ontruiming van het dorp Maierato.
Volgens de Italiaanse media werden ongeveer 2.300 mensen voorlopig in het gebouw van een politieschool en in een sporthal in het nabijgelegen Vibo Valentia ondergebracht. "De berg gleed gewoon naar beneden - een apocalyptisch spektakel", omschreef de burgemeester van het dorp, Sergio Rizzo, de situatie. Naar beneden rollende aarde en stenen bedreigden het ganse dorp.
Noodtoestand Niet minder dramatisch is de situatie in San Fratello in het westen van de havenstad Messina op Sicilië. Tweeduizend van het 4.000 zielen tellende dorp werden tijdens het weekeinde elders ondergebracht of vertrokken vrijwillig uit hun huizen. De regionale president Raffaele Lombardo riep de noodtoestand uit voor een groot deel van de provincie Messina. Ook daar had hevige regenval tot grondverschuivingen geleid.
Grondverschuiving Volgens de Italiaanse landbouwfederatie Coldiretti ligt 84 procent van de dorpen rond Messina op bedreigd gebied. In Calabrië is dat bijna 100 procent. Afgelopen oktober had een door zware regenval veroorzaakte grondverschuiving ten zuiden van Messina 37 mensen mee de dood ingesleurd.
16-02-2010 om 21:39
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Na Leuven vanochtend zijn er in Vlaanderen deze namiddag ook spontane werkonderbrekingen van treinbestuurders en -begeleiders in Kortrijk en Antwerpen. Vooral in Antwerpen zou de situatie chaotisch zijn omdat bijna alle treinbestuurders er het werk vlak voor de avondspits hebben neergelegd. Er rijden nog nauwelijks treinen uit vanaf Antwerpen-Centraal. Op het elektronische bord verschijnen bovendien geen aanduidingen meer.
In Kortrijk rijdt ongeveer de helft van de treinbestuurders niet. In Leuven zijn sinds vanmorgen maar enkele treinen uitgereden. In Wallonië rijdt zelfs tot 85 procent van de treinen niet, afhankelijk van de streek. Dat zegt Luc Piens, algemeen sectorverantwoordelijke van de christelijke vakbond ACV-Transcom.
Treinbestuurders en -begeleiders staken als reactie op de treinramp maandag in Buizingen. Volgens Piens wordt er in Wallonië vooral in Bergen, Doornik en 's Gravenbrakel gestaakt. "Dat laatste is te verklaren doordat één van de bestuurders die betrokken was bij de treinramp in Halle, van daar afkomstig was", zegt Piens. In Luik bijvoorbeeld zou er in mindere mate worden gestaakt. "In Kortrijk staakt ongeveer de helft van het personeel", aldus Piens. "In Leuven is maar een aantal bestuurders uitgereden. In Antwerpen zijn de tellingen nog aan de gang, maar ook daar is een aantal personen niet komen opdagen."
Wallonië Vanochtend was het treinverkeer na acties van het spoorwegpersoneel vooral ernstig verstoord in Wallonië. De spontane acties van de treinbestuurders kwamen er naar aanleiding van het treinongeval in Halle van gisteren, dat voorlopig aan achttien mensen het leven kostte. De treinbestuurders willen met hun acties het veiligheidsprobleem op treinen aanklagen. Begrip De christelijke vakbond ACV-Transcom had eerder al aangegeven dat het niet had opgeroepen tot de actie, net als de vakbonden ACOD-Spoor en VSOA-Spoor. Jos Digneffe, voorzitter ACOD-Spoor, bevestigt de nieuwe acties in Kortrijk en Antwerpen, maar benadrukt nogmaals dat hij niet had opgeroepen tot staken. "ACOD-Spoor had begrip voor de actie in Leuven omdat er een Leuvense bestuurder omkwam", zegt Digneffe. Voor andere acties, ingegeven door klachten over de werkomstandigheden heeft hij minder begrip. "Ze kwamen al aan bod in het eisenpakket bij de algemene staking van 5 november. Die actie werd maar mondjesmaat opgevolgd."
Merkbare invloed Volgens Digneffe zullen de extra werkonderbrekingen in Kortrijk en Antwerpen een merkbare invloed hebben. Hij zei dat ook in Wallonië de staking vrij algemeen was.
16-02-2010 om 00:00
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Alle treinen van de NMBS worden tegen 2013 uitgerust met een automatisch remsysteem. Dat zegt Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS.
Volgens Descheemaecker was een van de twee treinen die vanmorgen botsten, uitgerust met een automatisch remsysteem. "In 2005 hebben we gekozen voor een eigen veiligheidssysteem, en beslist om alle treinen daarmee uit te rusten. Maar dat kan niet in één keer gebeuren".
Descheemaecker bevestigt daarnaast ook dat bij de botsing een van de twee treinbestuurders om het leven is gekomen.
15-02-2010 om 00:00
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Treinbotsing eist 18 doden en 162 gewonden in Halle
BREAKING NEWS Treinbotsing eist 18 doden en 162 gewonden in Halle
Al 18 doden geteld.
In Buizingen, een deelgemeente van Halle, zijn twee passagierstreinen in volle ochtendspits frontaal op elkaar gebotst. Daarbij ielen 18 doden en 162 gewonden. Twee wagons zijn totaal vernield, en een derde staat op het andere spoor. Volgens provinciegouverneur Lodewijk De Witte heeft een van de twee treinen een stoplicht genegeerd. Een derde trein moest een noodstop maken.
Het ongeval gebeurde rond twintig voor negen op de lijn Brussel-Zuid en Quévy. De trein uit Leuven (richting Braine-Le-Comte) zou een rood sein niet hebben opgevolgd, maar dat moet het onderzoek van het parket uitwijzen. Dat onderzoek kan maanden duren. De andere trein - op de lijn Quiévrain-Luik - heeft volgens de informatie van de gouverneur wel correct de signalen gevolgd. De trein stopte zoals voorzien in Buizingen, maar reed met een vertraging van ongeveer tien minuten. Het was die trein die in de flank gegrepen werd door de trein uit Leuven.
18 doden en 162 gewonden Volgens het Brusselse parket en de gouverneur vielen er 18 doden - vijftien mannen en drie vrouwen - en 162 gewonden, onder wie elf zwaargewonden. De zoektocht naar slachtoffers is inmiddels stopgezet, en er zouden geen lichamen van slachtoffers meer in de verhakkelde wrakken zitten. De dode slachtoffers zijn overgebracht naar een mortuarium in Neder-Over-Heembeek, waar psychologische en sociale assistentie is voorzien om de families op te vangen.
Onder de gewonden bevindt zich één kind. Twee dodelijke slachtoffers zouden de Franse nationaliteit hebben. Ongeveer 55 gewonde passagiers werden via een medische voorpost verspreid over de ziekenhuizen. Daarnaast gingen 89 gewonden op eigen kracht naar een ziekenhuis.
Volgens minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom en de gouverneur gaat alle aandacht naar het identificeren van de slachtoffers. Dit zou nog 24 uur kunnen duren.
Bovenleiding zwaar beschadigd De betrokken treinen moeten nog weggesleept worden. Bovendien werd de bovenleiding zwaar beschadigd, waardoor het spoorverkeer tussen Halle en Brussel-Zuid en tussen Halle en Etterbeek de komende twee à drie dagen is onderbroken. Tussen Brussel en Halle worden treinpassagiers met een bus op hun bestemming gebracht. Voor meer informatie in verband met de hinder op het spoor kunnen de reizigers terecht op het nummer 02/528.28.28 of op de website www.railtime.be.
De treinramp heeft ook verdere gevolgen voor de Eurostartreinen. Morgen worden alle treinen tussen Brussel en Londen geannuleerd, en de reizigers krijgen de raad om hun reis uit te stellen of te annuleren. Passagiers kunnen een terugbetaling vragen, of hun ticket omruilen naar een latere datum. De Eurostartreinen tussen Parijs en Londen rijden normaal. Ook het Thalys-treinverkeer is morgen de hele dag onderbroken. Reizigers kunnen hun Thalys-ticket voor vandaag of morgen volledig terugbetaald krijgen, of kunnen hun reis uitstellen. Er bestaat nog geen duidelijkheid over de situatie in de komende dagen. Meer info op www.thalys.com.
Vergoeding slachtoffers De beroepsvereniging van verzekeringsondernemers Assuralia meent dat het nog veel te vroeg is om te zeggen wie verantwoordelijk is voor de vergoeding van de slachtoffers. Volgens François de Clippele van Assuralia is de NMBS in de eerste plaats zijn eigen verzekeraar, door het contract dat de maatschappij is aangegaan met zijn betalende klanten.
Hij is van mening dat geval per geval moet bekeken worden welke verzekeraars tussenbeide zullen komen. "In de eerste plaats is er de verzekering op arbeidsongevallen, die tussenbeide komt voor de slachtoffers die op weg waren naar het werk", zegt de Clippele. De betrokken verzekeraars zullen de slachtoffers vergoeden en achteraf de kosten verhalen op de verzekeraar van degene die uiteindelijk verantwoordelijk gesteld wordt voor de ramp.
De slachtoffers zouden daarnaast ook hun ongevallenverzekering of verzekering op juridische bescherming kunnen aanspreken. De gewonden zullen dan weer beroep kunnen doen op hun hospitalisatieverzekering. De Clippele raadt de slachtoffers aan om contact op te nemen met hun werkgever, makelaar of verzekeraar.
Crisiscentra Er zijn twee crisiscentra opgericht in Leuven en Halle. Koning Albert heeft rond 17.15 uur een bezoek gebracht aan de plaats van de ramp, net als premier Yves Leterme en een tiental federale en regionale ministers.
De stad 's-Gravenbrakel, van waar dagelijks heel wat pendelaars richting Brussel vertrekken, heeft een hulp- en informatiecel opgericht. Inwoners van 's-Gravenbrakel die meer te weten willen komen over hun naasten of psychologische steun zoeken, kunnen contact opnemen via het nummer 0498/93.29.49. Het crisiscentrum in Buizingen sluit stilaan de deuren, omdat de meeste gewonden kunnen vertrekken.
De burgemeesters van Bergen en Frameries, Elio Di Rupo en Jean-Marc Dupont, zetten samen met de chefs van de betrokken politiezones een speciale cel op om bijstand te verlenen aan families van eventuele slachtoffers uit Bergen en de Borinage bij de ramp. Di Rupo en Dupont raden families aan zich voorlopig rechtstreeks te wenden tot een van de vier noodnummers. Het gaat daarbij om het noodnummer dat in het leven werd geroepen voor de treinramp (016/39 80 73); het nummer voor informatie over het treinverkeer (02/528 28 28); het crisiscentrum (02/363.22.11) en informatie over slachtoffers (02/365.94.25).
15-02-2010 om 00:00
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
de middelste foto is de foto die het ongeval duidelijk maakt , het rechter stel (met een hoop rommel op) is de trein die van de rechterkant kwam , de andere die nog in goede staat is kwam van de andere kant, er zijn al 10 doden bevestigd en er komt meer vrees dat er 25 doden zullen vallen. wij houden u op de hoogte ondertussen is ook vernomen dat de bestuurder van de rechtse trein in de fout was en een rood sein genegeerd heeft. jammergenoeg denken ze dat die wellicht ook omgekomen is
15-02-2010 om 00:00
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
BREAKING NEWS Treinramp in Buizingen bij Aalst mogelijk twintig doden bij botsing met treinen in Buizingen In Buizingen, een deelgemeente van Halle, zijn twee passagierstreinen frontaal op elkaar gebotst. Volgens burgemeester Dirk Pieters van Halle zijn er twintig doden gevallen. Infrabel, de uitbater van de spoorwegen, heeft bevestigd dat er zwaargewonden zijn. Een aantal mensen zou bovendien nog gekneld zitten. De overige passagiers worden opgevangen in een sporthal.
Het ongeval gebeurde rond twintig voor negen op de lijn Brussel-Zuid en Quévy. De ene trein kwam uit de richting van Leuven en was op weg naar Braine-le-Comte, de andere reed naar Luik. De bovenleiding werd zwaar beschadigd en het treinverkeer tussen Halle en Brussel is onderbroken. Er is een crisiscentrum opgericht. De hulpdiensten zijn massaal ter plaatse. Gouverneur Lodewijk De Witte is onderweg naar Buizingen. De oorzaak van het dramatische ongeval is nog niet gekend.
MEER NIEUWS VOLGT
15-02-2010 om 00:00
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
De Georgische rodelaar Nodar Kumaritaschwili is bij een ongeval op training in Whistler om het leven gekomen. De 21-jarige Kumaritaschwili vloog in een bocht met een snelheid van 140 kilometer per uur uit de baan tijdens de trainingen op de eerste dag van de Olympische Winterspelen in Vancouver. Hij kwam tegen een metalen paal van de dakconstructie terecht.
Kumaritaschwili was buiten bewustzijn, zijn gelaat zat onder het bloed. Toegesnelde artsen probeerden hem meteen te reanimeren. Na acht minuten werd hij naar het ziekenhuis afgevoerd, maar ook daar kon hulp niet meer baten.
14-02-2010 om 20:33
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
34 miljoen om Eurostartreinen te beschermen tegen de kou
34 miljoen om Eurostartreinen te beschermen tegen de kou
Inspecteur-generaal van de Franse bruggen en wegen Claude Gressier en de Britse spoorwegdeskundige Christopher Garnett leidden het onafhankelijke onderzoek.
Eurostar gaat meer dan 34 miljoen euro investeren in de verbetering van de weerbestendigheid van de treinen, de klantenservice tijdens dienstonderbrekingen en de communicatie naar de reizigers binnen en buiten de Kanaaltunnel. Van de 34 miljoen euro was al 13,6 miljoen bestemd voor een nieuw communicatiesysteem in de tunnel. De bijkomende 20,4 miljoen euro is een nieuwe investering. Dat meldt Eurostar.
Deze mededeling is een reactie op het vernietigend rapport van een Franse expertencommissie, die stelde dat Eurostar zich slecht voorbereid had op de winter. In december raakten verschillende Eurostar-treinen geblokkeerd in de Kanaaltunnel, waardoor passagiers soms urenlang vastzaten.
Extreem weer Eurostar, dat zich verontschuldigt voor de manier waarop de dienstonderbrekingen werden aangepakt, gaat de komende maanden technische maatregelen nemen om de betrouwbaarheid van de treinen te versterken. Er komt ook een nieuwe technische werkgroep die zal bestaan uit ingenieurs van Alstom, Eurostar en de SNCF. Het team moet een haalbaarheidsstudie uitvoeren en zal overleggen met andere treinoperatoren die ervaring hebben met rijden in extreme weersomstandigheden en door lange tunnels.
24 op 24 klantendienst Daarnaast zal Eurostar onder andere het klantenserviceteam versterken zodat het zonodig dag en nacht kan draaien, komt er een call center dat in crisistijden 24 uur op 24 doorwerkt en wordt er een crisisbeheerplan opgesteld om zonodig extra personeel te voorzien.
Tot slot stelt Eurostar Richard Morris aan als directeur Business & Service Continuity. Hij zal aan het hoofd staan van een speciaal team dat verantwoordelijk is voor de realisatie van de aanbevelingen uit het onderzoek.
12-02-2010 om 20:19
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
70 kinderen ontsnappen aan drama in Marche-en-Famenne
70 kinderen ontsnappen aan drama in Marche-en-Famenne
HLN update Bij een zware gasexplosie in het zwembad van Marche-en-Famenne, in de provincie Luxemburg, is één persoon lichtgewond geraakt. Het gaat om een werknemer die door brokstukken van het gebouw aan de rug werd geraakt. Hij is naar het ziekenhuis gebracht voor onderzoek. Maar het drama had veel groter kunnen zijn, want een groep van een zeventigtal kinderen verliet net de sportzaal naast het zwembad, toen de explosie zich voordeed.
Geen enkel kind raakte gewond. Een medewerkster van het cultureel centrum, dat zich eveneens vlakbij het zwembad bevindt, raakte wel in shock. Ook zij werd naar het ziekenhuis gevoerd. Van de vijf abeiders die zich in het gebouw bevonden, raakte niemand gewond.
"Rijp voor de sloop" De schade is groot. Het zwembad wordt momenteel gerenoveerd en was gesloten op het moment dat de gasexplosie zich voordeed in het douchelokaal. Volgens burgemeester André Bouchat is het zwembad waarschijnlijk rijp voor de sloop. "Het is een ramp, er is voor miljoenen schade", zegt hij.
Experts van verzekeringsmaatschappijen zijn ter plaatse om de precieze oorzaak van het voorval te onderzoeken. Ook het parket is aanwezig. De gastoevoer werd afgesloten. (belga/bdr)
12-02-2010 om 20:13
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
De extra veiligheidsmaatregelen die enkele jaren geleden werden ingevoerd om het aantal agressie-incidenten op de bussen van De Lijn in te perken, lijken niet te volstaan. Alleen al tijdens de eerste zes maanden van vorig jaar waren er bijna evenveel incidenten als in heel 2008 samen.
Limburg en West-Vlaanderen In Limburg en West-Vlaanderen waren er in dat half jaar zelfs al méér agressie-incidenten dan in heel 2008. In 2008 lieten 20 personeelsleden van De Lijn zich psychologisch begeleiden na agressie, in het eerste semester van 2009 al 22.
Afsluitbare stuurpost Sinds de dood van Guido Demoor, na een incident in Antwerpen midden 2006, was niets nog te veel om de veiligheid op ons openbaar vervoer te garanderen. Er werden extra veiligheidscamera's geïnstalleerd, bijkomende controleurs aangeworven en alle chauffeurs kregen prompt een afsluitbare stuurpost.
Doorlichting veiligheidsplan Maar zoveel jaar later lijkt het allemaal weinig te hebben opgeleverd. Dat leidt Vlaams parlementslid Jan Roegiers (sp.a) af uit de meest recente agressiecijfers van De Lijn. Roegiers noemt de cijfers 'verbluffend' en vraagt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) om een grondige doorlichting van het veiligheidsplan.
Volgens minister Crevits zijn de hogere cijfers het resultaat van een betere aangifte.
08-02-2010 om 16:56
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV