34 miljoen om Eurostartreinen te beschermen tegen de kou
Inspecteur-generaal van de Franse bruggen en wegen Claude Gressier en de Britse spoorwegdeskundige Christopher Garnett leidden het onafhankelijke onderzoek.
Eurostar gaat meer dan 34 miljoen euro investeren in de verbetering van de weerbestendigheid van de treinen, de klantenservice tijdens dienstonderbrekingen en de communicatie naar de reizigers binnen en buiten de Kanaaltunnel. Van de 34 miljoen euro was al 13,6 miljoen bestemd voor een nieuw communicatiesysteem in de tunnel. De bijkomende 20,4 miljoen euro is een nieuwe investering. Dat meldt Eurostar.
Deze mededeling is een reactie op het vernietigend rapport van een Franse expertencommissie, die stelde dat Eurostar zich slecht voorbereid had op de winter. In december raakten verschillende Eurostar-treinen geblokkeerd in de Kanaaltunnel, waardoor passagiers soms urenlang vastzaten.
Extreem weer Eurostar, dat zich verontschuldigt voor de manier waarop de dienstonderbrekingen werden aangepakt, gaat de komende maanden technische maatregelen nemen om de betrouwbaarheid van de treinen te versterken. Er komt ook een nieuwe technische werkgroep die zal bestaan uit ingenieurs van Alstom, Eurostar en de SNCF. Het team moet een haalbaarheidsstudie uitvoeren en zal overleggen met andere treinoperatoren die ervaring hebben met rijden in extreme weersomstandigheden en door lange tunnels.
24 op 24 klantendienst Daarnaast zal Eurostar onder andere het klantenserviceteam versterken zodat het zonodig dag en nacht kan draaien, komt er een call center dat in crisistijden 24 uur op 24 doorwerkt en wordt er een crisisbeheerplan opgesteld om zonodig extra personeel te voorzien.
Tot slot stelt Eurostar Richard Morris aan als directeur Business & Service Continuity. Hij zal aan het hoofd staan van een speciaal team dat verantwoordelijk is voor de realisatie van de aanbevelingen uit het onderzoek.
|