Om voor een goede klaswerking te zorgen moeten afspraken gemaakt worden. We willen namelijk allen het getuigschrift halen en bijdragen tot een toffe klassfeer. De klas koos de (volgens hen)6 belangrijkste afspraken. Anneleen en Theodora lieten hun artistiek talent zien om de gekozen afspraken in het groot op A2-bladen te zetten.
De leerkracht verdeelde ons in groepjes. Elk groepje kreeg een periode uit de Europese geschiedensi toegewezen. We moesten ons specialiseren in die periode en kregen een aantal taken. Zo moesten we een invultekst aanvullen. In het histo-boek moesten we op zoek gaan naar gegevens over de woningen, kledij, transport uit die tijd. Tevens moest iedere klas een stand uitbouwen voor zijn periode. Na (voor sommige groepen) een moielijke start konden we dankzij onze leerkracht aan de slag. 3 lestijden om dit klusje te klaren was geen eenvoudige opgave. De resultaten van de stands kan je op de foto's bekijken.
Een spreuk hebben we al ... 6B is dik oké. Een wapenschild (met konijn) aan. Enkel de digi-mascotte ontbrak nog. Deze werd na de les TS Teksten ... een knuffel in je computer geïntroduceerd. Vincent bleek een echte dierenvriend te zijn. Dankzij Vincents doorzettingsvermogen, geduld kon hij de digirobot al een aantal kunstjes laten uitvoeren. Nu nog een naam zoeken voor onze trouwe viervoeter...
Creatief bewegen op vrolijke muziek ... op, onder, naast een bank en stoel. Even oefenen, sommigen een waaghals zijn, improviseren en kort optreden ... Ziehier de eerste resultaten.
6B speelt toneel. We speelden korte dialoogjes op verschillende plaatsen en met verschillende emoties. Na wat oefenen het toonmoment. We kunnen de talenten er nu al uithalen.
09 : 45 De telefoon van detective Jack Schoeltjes rinkelt. Hij neemt op ... hoort een hese, schrille stem knarsen ... Tuinstraat 108 ... Melle .... haast ... De verbinding ... onderbroken. Jack spoedt zich naar zijn Amerikaans wrak. Met de pijp in de hand en een te grote cowboyhoed vlamt hij richting Tuinstraat. Nummer 108 ... een bouwvallig huis, de rolluiken naar beneden, de deur staat op een kier. Jack nadert voorzichtig het huis. Nieuwsgierig staat hij voor de deuropening en staart naar de donkere kamer ...
Vorige week deden we vertrouwensspellen. Daarbij moesten we 5 opdrachten uitvoeren. De klas slaagde ierin 4 opdrachten correct uit te voeren, een mooie 80 %. De activiteit waarbij je het meeste vertrouwen nodig had was volgens een aantal leerlingen "de stijve hark". Het tofste vonden de meesten "door de muur lopen". En het moeilijkste was heel overtuigend "rug tegen rug".
Met dank aan Luna en Vincent voor de geslaagde foto's.
Het startschot is gegeven. 6B zal experimenteren. Onze meester gaf reeds het goede voorbeeld door een korte spreekbeurt te geven over lucht. De opdrachten van koning Karel (Charlemagne) aan de wijze tovenaar waren nochtans niet van de poes. Zo moest hij een blad papier onderdompelen in water zonder dat het nat werd. Vervolgens moest de tovenaar een glas, gevuld met water, omdraaien zonder dat er water gemorst werd. Tenslotte kreeg 'de wijze' de opdracht water te laten stijgen in een glas. Onmogelijk ... en toch ... dankzij de wetenschap kon de tovenaar alles tot een goed einde brengen. Nu is het aan ons!!! In oktober zullen we allen verbazen met onze kennis . En als apotheose, na de herfstvakantie ... zullen we Technopolis onveilig maken.
Tijdens de les lengtematen moesten we een reeks meetopdrachten uitvoeren. Met duimstokmeter, rolmeter, lintmeter,lasermeter gingen we aan de slag. Zo berekenden we onze schoenmaat met een eigenaardige formule. We moesten eerst de lengte van onze voet eerst meten, daar 1 cm bijdoen en daarvan 3/2 nemen. Onze lengte en taille mochten we ook berekenen. Met een lange rolmeter konden we de omtrek van het voetbalplein zoeken. In het begin van de meetsessies hadden we moeite om nauwkeurig te werken ... maar oefening baart kunst. Uiteindelijk slaagden we erin de meeste opdrachten naar behoren uit te voeren.
Een nieuwe start met 24 (soms te) enthousiaste leerlingen. Die zetten alvast hun beste beentje voor. Nadat de 6b'ers hun keuzeactiviteit gekozen hadden, gingen ze aan de slag. En talent is er. De eindresultaten mochten best gezien worden. En toasten op een goed schooljaar is mooi meegenomen.
Een leuze werd er ook reeds gevonden nl. '6B is dik oké' Het is aan deze klas om dit ook te bewijzen. .... wordt vervolgd....
Zou je geen medelijden krijgen met dit lief diertje? Ze zal haar baasje binnenkort moeten missen aangezien die binnen korte afzienbare tijd terug plaats moet nemen achter de schoolbanken ...
Velen denken echte superhelden te zijn ... en komen dan op een harde manier te weten dat ze dit niet zijn.
Nochtans had onze held een serieuze opwarming achter de rug.