Dinsdag maakten we per groep onze eigen broeikas. We plantten onder andere maïs,basilicum en tomaat. Elke dag verzorgt iemand anders de plantjes. Hopelijk komen de eerste stengels vlug uit de grond!!!! Enkele beelden van de eerste dag...
Spreekwoorden uitbeelden ... zonder klank ... zonder vloeiende bewegingen ... Dat kan!!! Benieuwd of je een aantal uitdrukkingen/ zegswijzen/ spreekwoorden herkent.
Eerst de voorbereiding : het zoeken naar een reeks uitdrukkingen, nadenken hoe we dit in een tableau vivant kunnen gieten ...
Dan het grote moment ... Voor de klas de tableau vivants brengen ...
Deze week leerden we alles over de kubieke maten. Zo zagen we dat ruimtefiguren 3 dimensies hebben, plaats innemen en dus een volume hebben. Op die manier zochten we naar maateenheden en vonden de kubieke cm, de kubieke dm en de kubieke meter. Met de klas hebben we getracht een kubus te vormen met volume 1 kubieke meter Onze meester koppelde er onmiddelijk een wedstrijd aan... Hoeveel plaats neemt Sarah, een leerling uit de klas in. Tot woensdag mag er geraden wonnen. Dan zullen we te weten komen wie de beste mannelijke of vrouwelijke'volumeschatter' is van 6b.
Beste Stef, aangezien je een fan bant van blauw - zwart zal ... speciaal voor jouw verjaardag ... een zwarte aap met een blauwe mond jou een gelukkige ... toewensen.
De meest onwaarschijnlijke superster ... Susan Boyle ... 47 jaar, huisvrouw , wat mollig, ... maar met haar zangtalent betoverde ze alle britten tijdens een tv-talentenjacht.
Een lamp laten branden, een alarm laten afgaan, een digitaal horloge laten werken maar zonder batterijen of een stopcontact. Kan je in de vrije natuur energievretende voorwerpen nog gebruiken. 3 jongens gingen op onderzoek uit en kwamen tot de conclusie dat dit toch mogelijk was. Zo bouwde Benoit zijn eigen batterij met kopermuntjes, katoenen wattenschijfjes, doordrenkt in azijn en wat aluminium. Michiel zorgde voor een aardappelstroom en kon zijn horloge ermee laten werken. Lukas zorgde voor het waterwonder, een batterij maken met water. Je hebt er wel een zink - en koperplaatje voor nodig. Daarmee kon hij een LED-lamp laten branden. Proficiat voor deze 3 'uitvinders'.
Sommige leerlingen zijn ware meesters als het op bouwen aankomt. Met de kapla-blokken worden de mooiste creaties gemaakt. Telkens zoeken zesdeklassers naar nog moeilijkere uitdagingen. Benieuwd waar dit zal eindigen ...
De laatste repetities, het afwerken van de decorstukken, het inoefenen van het lied 'De Bremerstadsmuzikanten', publiciteit maken, decor opzetten, ... Het koor heeft vooral met de acteurs erbij geoefend. Daarna zijn ze het toneelstuk in alle klassen gaan promoten. Het was leuk!!!
Vandaag zijn we gestart met2 liedjes te herhalen. Dan de zelf gemaakte liedjes met bewegingen erbij. Na de middag hebben we de liedjes samen met de acteurs en figuranten geoefend.
LEUK :We kwamen goed overeen en werkten goed samen.
MINDER GOED :Na een paar keer de liedjes gezongen te hebben was het enthousiasme een beetje weg.
Vandaag staat helemaal in het teken van de bremers stadsmuzikanten. 's Ochtens kregen we liedjes te horen & daarna mochten we in groep zelf liedjes schrijven. We moesten er ook gebaren bij bedenken.
Toneel : de Bremerstadsmuzikanten : voorstelling dieren
Op 16 mei 2009 brengt het zesde leerjaar u de toneelvoorstelling 'De Bremerstadsmuzikanten'. De hoofdrolsperlers worden via onderstaand filmpje voorgesteld.
Deze boeven worden door de lokale politie gezocht. Ze geven zich uit voor bankdirecteur. Iedere tip is nuttig. Je kan bellen naar het gratis nummer 101. Dit bericht kan je nog een nalezen op teletekst p.650
De start ... Iedere groep zette zijn beste beentje voor. Decorbouwers schilderdende grote panelen. Acteurs oefenden gezwind hun teksten in. De toneelmeesters plakten de turnzaal af. Het publiciteitsteam maakte reeds de toegangstickets en de affiche. Het koor schreef de teksten en zongen vol overgave de liederen
als jullie leerkracht er wat moe uitziet, afwezig lijkt en serieuze wallen onder zijn ogen heeft, dan is er maar één schuldige...
Louis Walthoff-Borm Slechts 50 cm groot, 3,4 kilo licht. Dit wonderlijke wezentje is geboren op 25 februari 2009 en heeft reeds 1 groot talent. Hij kan de hele gang bij elkaar krijsen.
Vrijdag deden we per 2 kleine experimenten. Persoonlijk vond ik het leuk om te doen We werkten veel met vloeistoffen. Zo deden we heel wat proeven zoals drijven of zinken, de waterlelies, magnetisme, hefbomen, verdamping, ... 6B slaagde er toch maar weer in om met een 4-tal groepen de maximumscore te halen.