Enkele sfeerbeelden van de laatste schooldag in 2008. Na een gezellig kerstontbijt , een aantal grappige sketches. Vervolgens het uitvoeren van een 18-tal opdrachten ... Het zorgde voor een aangename afsluiter van dit eerste trimester. Tot in 2009 !!!
Van harte proficiat, Angelina met je verjaardag. De hele klas wenst je een fantastische verjaardag toe met heel wat tijd om van je cadeautjes te genieten.
6b maakt Brussel onveilig. Met de bus richting VRT. We sluipen binnen in de studio's en maken kennis met blue-key en de auto-cue. We veroveren de Ketnet-studio en bezoeken het café van FC De Kampioenen. We vallen radio 2 binnen en zwaaien hartelijk naar Katrien, de eurovisie-stem.
Dan Corelio ... Eerst bespieden we de redactie met reeds zwoegende en zwetende journalisten. Dan maakten we kennis met een vreselijke machine die 4 miljoen euro kost : een bijna volautomatische drukpers. na een bobijn van 1,5 ton te hebben ontweken komen we via een kabel van 8 km lang terecht in de ontmoetingszaal. Met een cola in de hand bemachtigen we ook nog een krant.
Proficiat, Karen met je 11de verjaardag. Je beloning ... een uitstap naar Corelio en de VRT. 1 dag B6B'er (bekend 6b'er) geen les noch huiswerk. Kortom, geniet van deze fantastische dag en geniet van volgend filmpje!!!
Sinterklaas ... op bezoek in 6b. Daar moet iets voor gedaan worden.
's Morgens konden we de 'jeugdige' Sinterklaas observeren in de klas. Sinterklaas werkte goed mee, wat was die man toen al knap!
In de namiddag kregen de leerlingen 7 opdrachten. a) Letterkoek - kalligrafie. b) Een ode schrijven aan de Sint. c) Een Frans Sinterklaaslied componeren. d) Een zwarte Piet dans naar voor brengen. e) robotpieten in elkaar knutselen. f) De Sinterklaasstoel ontwerpen. g) Een graffiti tekening voor Sinterklaas ontwerpen
Onmogelijk om dit allemaal op 1 lesuur te realiseren. Vandaar dat de leerlingen zich in groepjes verdeelden. Een race tegen de klok ...
De Sint werd prachtig onthaald. Opdracht geslaagd.
Een vierkant met oppervlakte 1 vierkante meter tekenen was een eenvoudige opdracht. Een andere vlakke figuur tekenen met dezelfde oppervlakte bleek wat moeilijker. Toch slaagden een aantal groepjes in hun opzet.
Tijdens de muvoles zochten we met 3 spreekwoorden om uit te beelden Ieder groepje kon kiezen tussen 6 spreekwoorden . Er was ook ,bij elk spreekwoord een bevriesmoment. Toen kon de klas raden welk spreekwoord er werd uitgebeeld.
Dinsdag en woensdag ging de muvoles over spreekwoorden. Iedereen deed alleen of in groepjes een spreekwoord na. Dat leidde tot grappige resultaten. Kijk maar naar de foto's en probeer te raden welk spreekwoord werd uitgebeeld. Veel succes!!
Eén van de meest gekende kunstwerken in het Louvre is de Mona Lisa. Leonardo Da Vinci is de kunstenaar. Hij paste de sfumatotechniek (vage, ineenlopende achtergrond) hier perfect toe. Heel wat bekende schilders hebben dit werk 'vervormd', hebben hun eigen droom - Mona Lisa geschilderd. Dali bv. gaf de Mona Lisa een snor. Nu is het aan jullie om jouw droom- Mona Lisa te creëren.
We moesten in de Muvoles allerlei manieren zoeken om op een tafel of stoel te zitten. Dat zorgde voor een aantal grappige We speelden ook zonder iets te zeggen een toneeltje. Dat moest gebeuren op, naast een tafel en een stoel. Het werd door sommigen acrobatisch uitgevoerd. Wat een toffe activiteit.
Ons nieuwe thema elektriciteit ging van start. Eerst kregen we het theorie-gedeelte. Noodzakelijk om dan zelf te kunnen uittesten. Er zijn gelukkig geen gewonden gevallen. Ik vind dit thema tot nu toe het leukst omdat we zelf veel mochten uitproberen.
Ons nieuwe thema wero : elektricitieit is heel leuk. We hebben al 2 lesuren mogen werken met een elektricitietdoos. We weten nu bijna alles over stroomkringen, diodes en LED-lampen. Lampen in serie of parallel plaatsen is geen probleem voor ons. Met een dynamo hebben we ook al gewerkt. Zo kunnen we zelf elektriciteit genereren. In de klas hebben we er over gepraat. Ik vind het alleszins heel tof .
Ruim 4 jaar kunnen leerlingen gebruik maken van de spelenkoffers. Iedere dag krijgt een klas een koffer toegewezen. Gedurende de speeltijden kunnen ze daarmee experimenteren. Naast voetbal en basket kunnen leerlingen ook dinsdag en donderdag tafeltennissen. Ook kunnen leerlingen zich inschrijven voor binnenkoffers. Met de kaplablokken kunnen heuse bouwwerken gemaakt worden. Iedere vrijdagmiddag is er muziek en zetten de leerlingen hun beste beentje voor.
Dank aan het oudercomité voor de financiële steun.
Vorige week vrijdag gingen we naar Technopolis om daar twee uur enhalf te experimenteren. Sommigen hebben met een vliegtuig gevlogen! Anderen hebben een brug gebouwd! Nee,die dag zullen we niet vlug vergeten!!!
Vorige week mochten we aan verscheidene meetstands de theoretische kennis van meten en metend rekenen toepassen. Met 4 jongeren fictief op tentenkamp. Heel wat meetmateriaal kwam aan bod. In groep werden de opdrachten zo goed mogelijk uitgevoerd. We gebruikten een chronometer om onze 60 meter sprint te meten. Ook berekenden we met een rechthoekige driehoek en een lintmeter de hoogte van de muur van blok E. Met een anemometer of windmeter berekenden we de windsterkte : in km/u en Beaufort. Het schatten, vooral van gewichten, verliep nog moeizaam maar met het nauwkeurig meten hadden we geen probleem. Zo konden we heel precies de lengte en breedte van het voetbalplein meten.
Toen we in Breenkonk toekwamen werden we vrienkelijk onthaald met de zin: Wie verder gaat wordt doodgeschoten. We leerden hoe de gevangenen daar moesten leven en hoe hard ze moesten werken.