De komende dagen voeren de zesdeklassers een aantal wetenschapelijke proeven uit. Zo heeft Dagmar een colafontein gemaakt, vertelde Sharondeep over de oppervlaktespanning, demonstreerde Thomas de zuurtegraadindicator en stond Jana op bekers.
Voor de les ruimtelijke oriëntatie werd 6b is oké uiteindelijk in 4 groepen onderverdeeld. Zo moest een groepje op een computer de boslocatie detecteren. Met veel brio vonden ze de luchtfoto van ons bosklasverblijf en verkenden ze de prachtige omgeving. Een ander groepje bekeek het filmpje hoe je een kompas kan maken en voerden daarna het experiment uit. Het derde kwartet kreeg de plattegrond van een gemeente en moest de locatie van 2 schatten vinden. Het laatste groepje deed ondertussen een oriëntatietocht. Met kompas verkenden ze de schoolomgeving en zochten het blad met de belangrijke boodschap.
Eerst de nodige info opzoeken Die kunnen we vinden op het internet, in kunstboeken en encyclopedieën. Daarna het werk verdelen. Er moet een identiteitskaart gemaakt worden, een fotoboek ontworpen worden, reproducties geschilderd / getekend worden. En er werd gedacht aan een originele manier om de kunstenaar voor te stellen zoals een PowerPointpresentatie, een kijkdoos, een 3D-kunstwerk, een voeldoos, ... Hard labeur ... om onze kunsttentoonstelling af te hebben voor de komst van het 'grote'publiek. De opkomst was indrukwekkend! Dank aan ouders, grootouders, sympathisanten voor de interesse ... zodat ons kunstthema in schoonheid werd afgesloten.
Tijdens het thema 'kunst' gingen 6b'ers aan de slag om een powerpoint over hun kunstenaar te maken. De eindresultaten waren pareltjes en om jullie mee te laten genieten staan ze ook op deze blog.
Vandaag les over de gewichten. Eerst herhaalden we de belangrijkste maateenheden en de ijzeren maten. Vervolgens werden we in 4 groepen ingedeeld. Zo moest de klas hun gewicht meten op de weegschaal. Aan een andere stand constateerden de leerlingen dat een ei ongeveer 60 gram weegt, een blad 5 gram, ... Mensenhaar bleek via een filmpje op de blog oersterk te zijn. Het kan een gewicht tillen tot 4 ton. Tenslotte oefenden onze 6b oké'ers de herleidingen in.
Mensen leren op verschillende manieren. De een leert door doen, de ander moet het voor zich zien en een derde persoon moet de informatie eerst voor zichzelf ordenen alvorens deze te kunnen begrijpen.
De Amerikaanse hoogleraar Howard Gardner onderscheidt acht intelligenties. Ieder mens bezit ze alle acht, men heeft er echter vaak slechts enkele sterk ontwikkeld. Deze sterk ontwikkelde intelligenties bepalen de manier waarop men leert, bepalen de voorkeur voor bepaalde activiteiten ...
De 6b'ers gingen dus op zoek naar hun talenten, hun meervoudige inteligentie ...
We hebben bijna een nieuwe regering. Het probleem Brussel - Halle - Vilvoorde is (hopelijk) opgelost. Wil je meer weten over Brussel - Halle - Vilvoorde, bekijk dan onderstaand filmpje. Daarin wordt het probleem klaar en duidelijk uitgelegd.
Tekenen, opnieuw tekenen, geblinddoekt tekenen. Van een precieze tekening naar een abstract werk gaan. Geen sinecure, maar met Seppe de kunstenaar aan onze zij kwam iedereen tot een mooi resultaat.
Happy birthday ... Geniet toch een beetje van je jaartje wijzer en let niet op de tekst van jouw filmpje want op je elfde is je leven nog niet over ...