Van het ene naar het andere graf (dit is tenslotte een kerkhof...) voorbij de meest diverse stijlen. Een treurende vrouw die tegen een zuil steunt, een scène uit een heroïsche film, twee vrouwen die steunen op de buste van Jozef Lies, een diep voorover gebogen droevige figuur, tot zelfs een kapmantel die niet zou misstaan in een griezelfilm. Zo veel graven, zo veel verschillende interpretaties van lijden en dood maar de droefenis straalt er op de meeste zerken af.
Wat soms vreemd overkomt is de symboliek die je kan vermoeden in de graven. Op het graf van de familie Luxsfierens is er een figuur verwerkt in de deksteen terwijl boven op de steen nog eens een treurende vrouwenfiguur werd geplaatst. Heel pakkend, de gelaatsuitdrukking van de figuur bovenaan...
Andere graven zijn dan weer iets pompeuzer opgevat, tot echte graftempels toe (voor Madame Marie Pecher bijvoorbeeld). Andere beelden of beeldjes op soms blinkende, soms volledig versleten grafstenen laten vermoeden dat niet alle graven in eenzelfde rij van hetzelfde jaartal zijn.
Op sommige plaatsen lijkt het kerkhof echt verwilderd, je vindt nauwelijks de grafstenen terug.
Een even mooi als groot monument werd opgericht om onze Vlaamse toondichter, Peter Benoit te eren. Echt een prachtig kunstwerk, deze beeldengroep! Niet alle beeldhouwwerk heeft de tijd even goed doorstaan. Zo ligt er een eenarmige Christusfiguur op het graf van de familie Grouwels.
Tussen het vele groen vind je soms de meest verrassende beeldhouwwerken en steeds weer bots je op bekende namen zoals die van de familie Osterrieth. Ook grafteksten van wereldberoemde schrijvers zoals Offenbach : "Sei getreu bis an den Tod, so will ich dir die Krone des Lebens geben". Een tekst om even bij stil te staan...
Aan bekende figuren geen gebrek. Wij wandelen bijvoorbeeld langs het graf van Fernand Verschaeve (een gerenommeerd piloot), voorbij twee monumentale grafkelders, verder langs het origineel versierde monument van Arthur H. Cornette (vast een violist) en passeren het graf van kunstschilder Theodoor Verstraeten. Jan Van Ryswyck, dichter en redenaar (van de gelijknamige laan) en iets verder warempel: een naamgenoot: Florent Verstrepen (mijn derde voornaam is heel toevallig of niet ook Florent).
Zo bereiken wij de uitgang van dit fascinerende en grote kerkhof. Als afsluiter kijk je nog eens op de plattegrond en dan besef je dat je amper de helft van de grafperken hebt gezien...
Het verkeer in Antwerpen verloopt vooral stilstaand. De laatste decennia zijn er zoveel auto's en vrachtwagens op de weg gekomen dat rijden niet evident meer is. In combinatie met de noodzakelijke wegenwerken is dit een enorm probleem dat de laatste jaren geen oplossing vindt. Misschien met een gedicht dan maar? Bladzijde 104 van 52 maal Antwerpen zoekt naar de echte reden.
Als er al eens een gaatje in de lange rij vrachtwagens komt, dan wordt het vlug opgevuld door een volgende vrachtwagen. Je lijkt soms naast een bewegende muur te rijden. Eender waar je in Antwerpen de ring neemt, het verschijnsel van die rijdende muur maakt steeds deel uit van het decor. Een echte verademing als je die drukke banen kan verlaten of rustig over een fietspad kunt bollen zonder al dat voorbijrazend verkeer.
Als je het vrachtverkeer en het woon-werkverkeer al eens zou verminderen door meer gebruik te maken van de spoorwegen en het vervoer over water, dat zou ons heel wat verkeersleed besparen. Helaas lijkt die oplossing nog niet zo eenvoudig door de weinig optimale verbinding tussen de producenten en hun consumenten, lijkt het mij. De trein is nochtans een weinig vervuilend vervoermiddel dat al meer dan een eeuw zijn degelijkheid bewijst.
Vervoer over het water heeft het grote voordeel dat er een enorme hoeveelheid tegelijk kan vervoerd worden. Hopelijk zoekt men in de toekomst meer in die richting naar een oplossing voor het vastlopend verkeer.
Bus en tram vormen eveneens een goed alternatief om het verkeer te ontlasten. De aparte beddingen voor beide soorten voertuig bieden een groot voordeel: op deze manier ontsnap je aan heel wat files. Uiteraard is ook die manier van vervoer onderhevig aan dienstregelingen, stakingen en vertraging maar meestal kan je wel vrij snel op je plaats van bestemming geraken, en maak je daarbij de lucht wat minder vervuild dan al die aanschuivende auto's en vrachtwagens.