Alweer een nieuw jaar Valt het mee, wordt het zwaar? Met nieuwe moed Zien wij 2010 tegemoet. Een vrolijk en gelukkig jaar Zonder zorgen weliswaar Dat wensen wij elkaar Opnieuw voor het komende jaar. Het wordt weer een nieuw begin We vliegen er nog eens deftig in. Gezond, vrolijk, geluk, voorspoed.
De beste wensen van de derdeklassers en hun juf...
Kerstfeest zonder kerstontbijt? Met heel de lagere school werden we uitgenodigd in de refter. Het vijfde leerjaar organiseerde het ontbijt. Zij hadden de tafels gedekt, afgeruimd en afgewassen. Waarvoor onze dank. Enkele sfeerbeelden van smullende kinderen...
De laatste dagen van het jaar 2009 waren geteld. We organiseerden een kerstfeestje. Om wat te besparen besloten we om voor elkaar een pakje te knutselen. We trokken elk een briefje. Dag na dag stroomden de pakjes binnen. Het was spannend tot op de allerlaatste snik. Raar maar waar, zwijgen konden de derdeklassers wel. Niemand wist van wie hij een pakje kon krijgen. Het waren zenuwslopende momenten. Enkele beelden van de pakjesronde...
Het nieuwe jaar kwam er aan. Dat wilde zeggen, knutselen maar. We maakten een kunstwerkje in de stijl van Piet Mondriaan. Eerst ons kunstwerkje in het klad en daarna voor echt. Vlakken schilderen in rood-blauw-geel-zwart en wit. Een hele opdracht. Onze nieuwjaarsbrief zelf typten we uit in de computerklas van het middelbaar. Achteraf mochten we spelen met lettertype en lettergrootte. Nog een druivelaar erop en klaar was hij. Nog enkele beelden van hardwerkende kinderen.
Ons project van keukenkluns tot prins is jammer genoeg voorbij. We organiseerden verschillende activiteiten, zowel op school als thuis. Op school leerde we over de etiquette samen met Yeti.
We gingen ook op zoek in allerlei kookboeken naar recepten voor een aperitiefhapje, een voorgerechtje en een soep. Iedere groep stelde zelf zijn menu samen. Er werden kookafspraken gemaakt. Daarna werd er hard gezwoegd in de eigen keuken. Nadien volgde er een proefnamiddag. Amai, onze gasten kunnen goed koken. Een voor een waren de hapjes, de gerechtjes en de soepjes overheerlijk. Super knap gedaan zoetjes.
Op school zorgde we voor een dessertbord. Met zijn allen maakten we zoete lekkernijen, van chocomousse tot meringue, van cake tot koffiekoekjes. Hm, voor herhaling vatbaar.
We maakten ook een speciale editie van een kookboek. We gingen op zoek naar ons eigen favoriete gerecht. We bundelden alles samen en creëerde zo ons eigen Van keukenkluns tot prins kookboek. Binnenkort kun je het resultaat bewonderen.
Op vrijdag 4 december bracht de Sint een bezoekje aan onze school. Met zijn allen samen verwelkomden we hem in de mediatheek. Uit volle borst zongen we enkele sintliedjes.
Elke klas had iets voorbereid. Vanaf de eerste kleuterklas tot en met het zesde leerjaar. De ene klas zong een lied, de andere klas droeg een gedicht voor of we dansten voor de Sint.
Ondertussen verstopten de Zwarte Pieten de geschenkjes in onze klas. We kregen massas spelletjes. Zowel denkspelletjes als gezelschapsspelletjes. We kregen ook een aantal bouwpakketten. Achteraf schreven we nog een elfje voor de Sint.
Sint
is lief
hij geeft pakjes dat is zeer leuk fijn
Sint leuke pakjes spelletjes, beren, poppen allemaal speelgoed voor kinderen fijn
Piet huppelt, springt over de hoge daken gooit cadeautjes in schouw leuk
Piet is zwart draagt een muts brengt pakjes bij mij Pakjespiet
Sint is oud maar niet dom is altijd super vrolijk eind
pakjes duizenden pakjes op het dak in een grote zak cool
Schimmel lief paard vriend van Sint eet wortels, rapen, hooi Slechtweervandaag
Sinterklaas is lief hij brengt geschenkjes hij houdt van kinderen super
Een kort woordje uitleg over de kookopdracht: - de kinderen zijn verdeeld is groepen (meestal 6 per groep) - elke groep maakt volgende menu klaar: aperitiefhapje - soep - koud voorgerecht - voor elke gang zijn er telkens twee leerlingen verantwoordelijk, zij bepalen zelf wat ze klaar maken, of ze samen afspreken en samen koken, wie wat klaar maakt en meebrengt,... - groep 4 en 5, kookt op woensdag 2 december, proefronde vindt plaats op donderdag 3 december - groep 1, 2 en 3 kookt tijdens het weekend, proefronde vindt plaats op maandag 7 december - tijdens de proefronde proeven we van het gerecht, maak dus geen soep of voorgerecht voor 32 kinderen klaar, maak een gerecht voor vier personen maximum drie keer klaar - een toastje mag je bijvoorbeeld wel 32 keer beleggen en meebrengen - bordjes, tasjes, lepels, messen, ... moet je niet meebrengen, we gebruiken eetgerei van school - als er nog vragen zijn, spreek me gerust aan of stuur een mailtje
Op vrijdag 16 november hadden we met de derdeklassers en de vierdeklassers een uitstap gepland. Vroeg uit de veren en vol goede moed reden we met de lijnbus richting Gent decascoop.
20 november is de internationale dag van de rechten van het kind. Precies 20 jaar geleden werd op die dag het Kinderrechtenverdrag ondertekend. Deze speciale verjaardag werd dus gevierd in samenwerking met Unicef, ketnet en karrewiet. Samen met Kobe van Herwegen (de ketnetwrapper) leerden we spelenderwijs over de rechten van het kind door middel van animatie, een documentaire (in de genre van karrewiet) en vragen beoordelen als waar of niet. Op het einde van de voormiddag kregen we allemaal een foto met handtekening van Kobe en een ketnet potlood schrijft zonder fouten. Na deze hele belevenissen, zo dicht bij Kobe, gingen we rechting Sint Baafsplein. Daarna wachtte ons twee gidsen op. Samen met de gids verkenden we de stad. We gingen op zoek naar de verborgen schat. Bij enkele monumenten kregen we een woordje uitleg. We moesten steeds goed luisteren want achteraf stelde ze vragen. Als we de vragen correct beantwoordden kregen we een letter. Die letters vormden het sleutelwoord tot het vinden van de schat. Gelukkig hadden we een aantal goede luisteraars en puzzelaars en vonden wij de schat in de stallen van het Gravensteen.
Enkele weetjes die we te horen kregen:
- In het Sint Baafs bezochten we het Lams God. Daar kregen we een hele uitleg over het schilderij en de verdwijning van een paneel. - Het Belfort is een klokkentoren en moest enkele functies uitvoeren: het bewaken van de stad, het verdedigen van de schat, het luiden van de klokken. - Stenen huizen waren enkel voor de rijke burgers. Vandaar het spreekwoord stinkend rijke mensen. - Houten huisjes verdwijnen. - Het stadshuis is opgebouwd in twee delen, twee verschillende bouwstijlen. ...
Een woordje uitleg over de kringactiviteiten in klas 3...
Elke dag staat er een kringactiviteit op het programma. Een moment waarbij we smullen van onze koek. Sinds november zijn er enkele nieuwe kringen in onze klas. Deze kringen worden thuis voorbereid. De tijd voor een spreekoefening is afhankelijk van het onderwerp. Op voorhand wordt er aangekondigd wie wanneer aan de beurt is.
Een kort woordje uitleg over de nieuwe kringen.
1. Nieuwsflash: Binnenkort wordt onze klas omgetoverd tot een echte redactiekamer. We starten namelijk met een nieuwskring (binnenland, buitenland, showbizz, multimedia, sport, ). Elke week nemen enkele kinderen, steeds op dinsdag, een krantenartikel mee, dat hem of haar aanspreekt. Het werkblad nieuwsflash wordt ingevuld en het artikel wordt meegebracht. (of afdruk van het internet) De spreektijd bedraagt hier ongeveer 3 minuten.
2. Steracteur/ steractrice (poëzieronde)
Voor deze ronde breng je een gedicht mee dat jou aanspreekt. Je mag ook zelf een gedicht neerpennen. Deze ronde gaat door op woensdag. De spreektijd bedraagt ongeveer 5 minuten.
Wij gaan binnenkort beginnen met het houden van mini - spreekoefeningen in de klas. Het onderwerp luidt dieren. Kies een dier dat jij dolgraag wilt bespreken. Ga thuis of in de bibliotheek op zoek naar een infoboek of boeken over jouw onderwerp.Lees en bekijk het heel goed! Breng het boek ook mee naar de klas. Het kan je helpen bij je spreekopdracht. Denk er aan, de spreekoefening hoeft niet langer dan 5 minuten te duren.
Net voor de vakantie mochten we een voorstel voor een project indienen. In de vakantie verzamelden we allerlei materiaal, zoals boeken, teksten, kleurplaten, ... Sommige kinderen hadden al een tijdsband geknutseld, een filmpje gemaakt en anderen waren zelfs verkleed. Vandaag stelden we ons eigen project voor. Er waren wel acht verschillende voorstellen. Daarna moesten we stemmen om zo tot één project te komen. Na enige tijd zweten, zwoegen en zuchten hebben we met z'n allen gekozen voor 'koken'. We hebben al verschillende ideetjes. Andere ideeën, kookboeken, informatieboeken, kleurplaten,... zijn welkom. Vanaf maandag 23 november gaan we van start met ons project.
¢agenda: elke dag ondertekenen ¢opvang: ochtendopvang vanaf 08.00 uur => voor 08.00 uur naar dof- fijn, kinderen blijven tussen 15.45-16.00 uur bij hun juf
¢bewegingsopvoeding: zwemmen: elke vrijdag (zie frigokalender), vergeet je badmuts niet turnen: elke donderdag, vergeet turnzak niet (sportbroek, t-shirt en sportschoenen)
¢In de voormiddag eten wij een stukje fruit of groente, in de namiddag mag een koekje.