Ons project van keukenkluns tot prins is jammer genoeg voorbij. We organiseerden verschillende activiteiten, zowel op school als thuis. Op school leerde we over de etiquette samen met Yeti.
We gingen ook op zoek in allerlei kookboeken naar recepten voor een aperitiefhapje, een voorgerechtje en een soep. Iedere groep stelde zelf zijn menu samen. Er werden kookafspraken gemaakt. Daarna werd er hard gezwoegd in de eigen keuken. Nadien volgde er een proefnamiddag. Amai, onze gasten kunnen goed koken. Een voor een waren de hapjes, de gerechtjes en de soepjes overheerlijk. Super knap gedaan zoetjes.
Op school zorgde we voor een dessertbord. Met zijn allen maakten we zoete lekkernijen, van chocomousse tot meringue, van cake tot koffiekoekjes. Hm, voor herhaling vatbaar.
We maakten ook een speciale editie van een kookboek. We gingen op zoek naar ons eigen favoriete gerecht. We bundelden alles samen en creëerde zo ons eigen Van keukenkluns tot prins kookboek. Binnenkort kun je het resultaat bewonderen.
Op vrijdag 4 december bracht de Sint een bezoekje aan onze school. Met zijn allen samen verwelkomden we hem in de mediatheek. Uit volle borst zongen we enkele sintliedjes.
Elke klas had iets voorbereid. Vanaf de eerste kleuterklas tot en met het zesde leerjaar. De ene klas zong een lied, de andere klas droeg een gedicht voor of we dansten voor de Sint.
Ondertussen verstopten de Zwarte Pieten de geschenkjes in onze klas. We kregen massas spelletjes. Zowel denkspelletjes als gezelschapsspelletjes. We kregen ook een aantal bouwpakketten. Achteraf schreven we nog een elfje voor de Sint.
Sint
is lief
hij geeft pakjes dat is zeer leuk fijn
Sint leuke pakjes spelletjes, beren, poppen allemaal speelgoed voor kinderen fijn
Piet huppelt, springt over de hoge daken gooit cadeautjes in schouw leuk
Piet is zwart draagt een muts brengt pakjes bij mij Pakjespiet
Sint is oud maar niet dom is altijd super vrolijk eind
pakjes duizenden pakjes op het dak in een grote zak cool
Schimmel lief paard vriend van Sint eet wortels, rapen, hooi Slechtweervandaag
Sinterklaas is lief hij brengt geschenkjes hij houdt van kinderen super
Een kort woordje uitleg over de kookopdracht: - de kinderen zijn verdeeld is groepen (meestal 6 per groep) - elke groep maakt volgende menu klaar: aperitiefhapje - soep - koud voorgerecht - voor elke gang zijn er telkens twee leerlingen verantwoordelijk, zij bepalen zelf wat ze klaar maken, of ze samen afspreken en samen koken, wie wat klaar maakt en meebrengt,... - groep 4 en 5, kookt op woensdag 2 december, proefronde vindt plaats op donderdag 3 december - groep 1, 2 en 3 kookt tijdens het weekend, proefronde vindt plaats op maandag 7 december - tijdens de proefronde proeven we van het gerecht, maak dus geen soep of voorgerecht voor 32 kinderen klaar, maak een gerecht voor vier personen maximum drie keer klaar - een toastje mag je bijvoorbeeld wel 32 keer beleggen en meebrengen - bordjes, tasjes, lepels, messen, ... moet je niet meebrengen, we gebruiken eetgerei van school - als er nog vragen zijn, spreek me gerust aan of stuur een mailtje
Op vrijdag 16 november hadden we met de derdeklassers en de vierdeklassers een uitstap gepland. Vroeg uit de veren en vol goede moed reden we met de lijnbus richting Gent decascoop.
20 november is de internationale dag van de rechten van het kind. Precies 20 jaar geleden werd op die dag het Kinderrechtenverdrag ondertekend. Deze speciale verjaardag werd dus gevierd in samenwerking met Unicef, ketnet en karrewiet. Samen met Kobe van Herwegen (de ketnetwrapper) leerden we spelenderwijs over de rechten van het kind door middel van animatie, een documentaire (in de genre van karrewiet) en vragen beoordelen als waar of niet. Op het einde van de voormiddag kregen we allemaal een foto met handtekening van Kobe en een ketnet potlood schrijft zonder fouten. Na deze hele belevenissen, zo dicht bij Kobe, gingen we rechting Sint Baafsplein. Daarna wachtte ons twee gidsen op. Samen met de gids verkenden we de stad. We gingen op zoek naar de verborgen schat. Bij enkele monumenten kregen we een woordje uitleg. We moesten steeds goed luisteren want achteraf stelde ze vragen. Als we de vragen correct beantwoordden kregen we een letter. Die letters vormden het sleutelwoord tot het vinden van de schat. Gelukkig hadden we een aantal goede luisteraars en puzzelaars en vonden wij de schat in de stallen van het Gravensteen.
Enkele weetjes die we te horen kregen:
- In het Sint Baafs bezochten we het Lams God. Daar kregen we een hele uitleg over het schilderij en de verdwijning van een paneel. - Het Belfort is een klokkentoren en moest enkele functies uitvoeren: het bewaken van de stad, het verdedigen van de schat, het luiden van de klokken. - Stenen huizen waren enkel voor de rijke burgers. Vandaar het spreekwoord stinkend rijke mensen. - Houten huisjes verdwijnen. - Het stadshuis is opgebouwd in twee delen, twee verschillende bouwstijlen. ...
Een woordje uitleg over de kringactiviteiten in klas 3...
Elke dag staat er een kringactiviteit op het programma. Een moment waarbij we smullen van onze koek. Sinds november zijn er enkele nieuwe kringen in onze klas. Deze kringen worden thuis voorbereid. De tijd voor een spreekoefening is afhankelijk van het onderwerp. Op voorhand wordt er aangekondigd wie wanneer aan de beurt is.
Een kort woordje uitleg over de nieuwe kringen.
1. Nieuwsflash: Binnenkort wordt onze klas omgetoverd tot een echte redactiekamer. We starten namelijk met een nieuwskring (binnenland, buitenland, showbizz, multimedia, sport, ). Elke week nemen enkele kinderen, steeds op dinsdag, een krantenartikel mee, dat hem of haar aanspreekt. Het werkblad nieuwsflash wordt ingevuld en het artikel wordt meegebracht. (of afdruk van het internet) De spreektijd bedraagt hier ongeveer 3 minuten.
2. Steracteur/ steractrice (poëzieronde)
Voor deze ronde breng je een gedicht mee dat jou aanspreekt. Je mag ook zelf een gedicht neerpennen. Deze ronde gaat door op woensdag. De spreektijd bedraagt ongeveer 5 minuten.
Wij gaan binnenkort beginnen met het houden van mini - spreekoefeningen in de klas. Het onderwerp luidt dieren. Kies een dier dat jij dolgraag wilt bespreken. Ga thuis of in de bibliotheek op zoek naar een infoboek of boeken over jouw onderwerp.Lees en bekijk het heel goed! Breng het boek ook mee naar de klas. Het kan je helpen bij je spreekopdracht. Denk er aan, de spreekoefening hoeft niet langer dan 5 minuten te duren.
Net voor de vakantie mochten we een voorstel voor een project indienen. In de vakantie verzamelden we allerlei materiaal, zoals boeken, teksten, kleurplaten, ... Sommige kinderen hadden al een tijdsband geknutseld, een filmpje gemaakt en anderen waren zelfs verkleed. Vandaag stelden we ons eigen project voor. Er waren wel acht verschillende voorstellen. Daarna moesten we stemmen om zo tot één project te komen. Na enige tijd zweten, zwoegen en zuchten hebben we met z'n allen gekozen voor 'koken'. We hebben al verschillende ideetjes. Andere ideeën, kookboeken, informatieboeken, kleurplaten,... zijn welkom. Vanaf maandag 23 november gaan we van start met ons project.
Vrijdag 30 oktober: Onze halloween - party in de klas was de max. In de ochtend losten we enkele griezelige raadsels op. Daarna smulden we van de heerlijke kattentongen en spookjes. Uiteraard hoorde daar ook een heksenbrouwsel bij. Na de heerlijke smulpartij speelden we enkele akelige, spookachtige en spannende spelletjes. Ook in de namiddag kregen we nog een verrassing. We keken met z'n allen gezellig naar de film 'Anubis en het pad der zeven zonden'.
Koken met zn allen in de refter en de keuken van onze school.
Wat dacht je van kattentongen en spookkoekjes? Zoetgeurende koekjes die in je mond smelten.
Hmmm, die zouden heerlijk smaken, die zelfgebakken koekjes. Dus gingen we aan de slag in groepjes van drie. Ingrediënten wegen en mengen met de garde. Het zoete deeg op de bakplaat, in de oven en een kwartiertje wachten. En dan smullen maar !
Wil je thuis ook eens proberen. Dat kan, lees hier het recept:
bereiding kattentongen: stap 1: meng de boter met de bloemsuiker en de vanillesuiker stap 2: voeg de eieren toe en roer goed stap 3: voeg de bloem toe, meng alles nog eens goed zodat je geen klonters in je deeg krijgt stap 4: doe het deeg in een spuitzak en spuit alles op bakpapier stap 5: bak zeven tot acht minuten in een over op 200°C stap 6: dip de kattentongen in de chocolade zodra ze afgekoeld zijn, zdat je aan één kant chocolade hebt
bereiding spookkoekjes stap 1: verwarm de over op 180°C stap 2: meng in een kom de bloem met de basterd suiker, vanillesuiker en het zout stap 3: snijd met een mes de boter erdoor, kneed het mengsel met koele handen tot een egaal deeg stap 4: laat het minstens 15 minuten in de koelkast rusten stap 5: vorm balletjes van ongeveer vier cm doorsnee, van het deeg, druk ze plat op een met bloem bestoven aanrecht en vorm er spookjes van, maak ogen met behulp van een cocktailprikker en leg de spookjes op een met bakppaier bekleed bakblik stap 6: bak de koekjes in 15 minuten goudbruin en gaar , laat ze op een taartrooster afkoelen stap 7: roer de poedersuiker met 1 eetlepel water tot een dik glazuur en bestrijk de spookjes ermee stap 8: laat het glazuur drogen en smullen maar ...
Onze kringactiviteit op donderdag heeft als invulling 'leeskriebels'. Op dit moment zijn we met z'n allen benieuwd naar de afloop van het volgend verhaal 'Juf wil bloed' - Dirk Vranken...
"'Goedemorgen! Ik ben juf Mina'. Daar staat ze dan, de nieuwe juf. Ze draagt een strakke, zwarte jurk; Haar lange haar is wit. Zo wit als sneeuw. Net als haar gezicht. Haar ogen glimmen als natte, blauwe ijsklompjes. Alleen haar mond lijkt warm. Haar lippen zijn zo rood als bloed ..."
"De nieuwe juf lijkt aardig, maar ze gedraagt zich nogal vreemd. Waarom moeten de gordijnen in de klas potdicht? En waarom draagt ze een zonnebril terwijl de zon nauwelijks schijnt? Leen gaat op onderzoek uit, maar wat ze ontdekt kan ze aan niemand vertellen..."
Enkele kinderen maakten vandaag spontaan een eigen krantje met spelletjes, raadsels en verslagjes. Dit kon juf niet zomaar laten voorbij gaan. Vandaar dit krantenartikel.
"Beste lezers. Vandaag waren alle kinderen van de derde klas heel blij. Want we hebben tot 1000 geleerd. Iedereen was zenuwachtig. We hebben met de bootjes tot 1000 geleerd. (In de krant was er ook een afbeelding getekend)
Enkele leuke oefeningen die we niet meer willen vergeten: - Ik vond het leuk om aan de touwen te slingeren. (Olivier) - Ik vond het leuk om ballen door 'opblaasbare gaten' te gooien (voor meer uitleg moet je bij Xan zijn) - ik vond het leuk om de parcours af te leggen. (Bram) (Olivier, Xan en Bram) Tijdens de opwarming mochten we dansen. Bij het eerste bewegingslandschap moest jij je evenwicht houden met twee. Hard zwaaien met een doek, en de bal ging de lucht in. We hebben op super gekke fietsjes gereden. In een andere turnzaal beleefden we veel plezier bij verschillende hindernisparcours. Toen moesten we terug naar school om te eten. Njam njam. (Jana, Loïse en Beau) We stapten van eiland naar eiland. Enkele bewegingsspelletjes die we hebben gespeeld: - gooien met een mega grote bal gevuld met allerleid ballonnen - gooien met een 'vierhoekige bal' en vangen met een deken - aan touwen hangen - op de trampoline springen en een ballon proberen te raken - met rare fietsen rijden - aapje spelen op de klimrekken - gooien met ballen in het springkasteel - ... (Chloë, Silke en Zara) We zijn op vrijdag 9 oktober naar 'spelcarrousel' geweest. Aaron kan goed met ballen gooien. De bewegingspostjes waren opgesteld in twee turnzalen! We hebben gefietst op moeilijke fietsen. We hebben aan 'linialen' gehangen. Darren hebben we in een zakt gestopt en naar de overkant gedragen. (Darren, Aaron en Raf)
Elke keer opnieuw kijken de kinderen uit naar de kring op woensdag. Dan worden ze getrakteerd op een spannend verhaal. Voorlopig zijn we met z'n allen in de ban van het volgend verhaaltje.
'Kind te koop': Johan wil 'Vampier in de school' huren, een echte griezelfilm. Een kale man probeert de film af te pakken. Johan snapt er niks van. Er zijn toch genoeg films te huur. Waarom wil die man juist deze hebben? Thuis ontdekt Johan het meteen. Er staat iets heel anders op de band...
Raar, maar waar. Na slechts drie weken is onze spaarposter (300 stickers) helemaal volgekleefd. Nu nog de poster terug sturen en dan is het wachten geblazen. Allen nogmaals bedankt om massaal met de kids van het derde mee te sparen.
¢agenda: elke dag ondertekenen ¢opvang: ochtendopvang vanaf 08.00 uur => voor 08.00 uur naar dof- fijn, kinderen blijven tussen 15.45-16.00 uur bij hun juf
¢bewegingsopvoeding: zwemmen: elke vrijdag (zie frigokalender), vergeet je badmuts niet turnen: elke donderdag, vergeet turnzak niet (sportbroek, t-shirt en sportschoenen)
¢In de voormiddag eten wij een stukje fruit of groente, in de namiddag mag een koekje.